IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA MATEMATIKA OʻQITISH.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
49,8 KB
IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA
MATEMATIKA OʻQITISH.
Reja:
1. Ixtisoslashtirilgan boshlang`ich sinfda matematika o`qitishni tashkil etish.
2. Ixtisoslashgan sinflarda darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar
yechish metodikasi
3. To’la jamlanmagan maktabda o’quv ishini tashkil etish
Tayanch iboralar. Ixtisoslashtirilgan, to’la jamlanmagan, dars, darsdan
tashqari ishlar,
O‘quvchilarga matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda ta‘lim
berish va maktabdagi o‘quv-tarbiya jarayonini takomillashrishning maqsadlaridan
biri – bu o‘quvchilarni mustaqil fikrlashini shakllantirishdir.
S.L.Rubinshteyn birinchilardan umumiy aqliy rivojlanish borasida qilingan
izlanishlarni o‘rganishga chaqirganlardan biridir. U ruhshunoslikdagi faoliyat
toifasini ruhiy izlanishning ob‘ekti va maqsadi qilib kiritdi va asosladi. Faoliyat
nazariyasi asosida Rubinshteyn faoliyat tushunchasini sub‘ektdan ob‘ekga o‘tish
deb kiritadi. Rubinshteyn faoliyatning ikkinchi bosqichi ob‘ekdan sub‘ektga qarab
borgan aloqadan deb hisoblaydi. Rubinshteynning diqqat markazida, inson faoliyat
jarayonida faqatgina o‘ziga xos bo‘lgan shaxs sifatida o‘zining xususiyatlarini
namoyon etib qolmay, balki undagi ruhiyatning shakllanishi ob‘ekt bo‘lib aniqlanadi
degan mazmuni turadi.
«Faoliyat»,
«harakat»,
«operatsiya»
tushunchalarining
fundamental
psixologik tushunchalari A. N. Leontev ishlarida yoritilgan.
Faoliyat – sub‘ektning bir-biriga bog‘langan realligining o‘zaro ta‘sir
ko‘rsatishi deb bilgan A.N.Leontev, reallikning inson ongida aks ettirilishi –
«ta‘sir» ning natijasi bo‘lmay, o‘zaro ta‘sir, ya‘ni bir- biriga duch kelgan
jarayonlarning natijasidir deb hisoblaydi .
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda oquvchilar masalani
quyidagi sxemaga qarab yechadilar: masalani o‘qish davrida talabi (savol)
aniqlanadi, masala ob‘ekti va ularning berilgan tashqi nisbati (shartda ko‘rsatilgan),
keyin chizma va qisqa qilib masala shartlari yoziladi. Agar shundan keyin masalani
yechish uchun kerak bo‘lgan nazariya, yechish rejasi o‘xshash masala bilan
bog‘lanishlari bo‘lsa, unda masala yechimi davom ettiriladi. Agar bunday
bog‘lanishlar bo‘lmasa, o‘quvchilarning bir qismi masala yechishni to‘xtatib
qo‘yadi, chunki bu yerda shartlarning chuqur tahlili, noma‘lumning masala ob‘ekti
bilan bo‘lgan bog‘lanishlarini aniqlash lozimdir. Ushbu harakatlarda masala shartlari
tahlili va unga kerak bo‘lgan chizmalar bajariladi va noaniq bo‘lgan bog‘lanishlar
asosida masala yechishga o‘tiladi.
O‘quvchilar ko‘p sonli masalalarni darslarda, darsdan tashqari to‘garaklarda,
fakulg‘tativ mashg‘ulotlarda va matematik olimpiadalarda yechadilar. Ushbu
masalani ikki guruhga bo‘lsa bo‘ladi: ijodiy masalalar va ijodiy bo‘lgan masalalardir.
Ijodiy masalani ta‘lim jarayonida unumli ishlatish va mustaqil fikrlashni
shakllantirish uchun masalaning strukturasini, tabiatini va mazmunini tamomila
tushunish lozimdir.
«Ijodiy masala» termini uslubiy adabiyotda turli sinonim bo‘lgan terminlar
bilan atalgan, ammo ushbu terminni qanday tushunish kerak deyilganda,
mualliflarning javoblarida birlik yo‘q edi.
Ulardan biri – ijodiy masalaning mohiyatini masala yechish uslubining
yangi elementlarining mavjudligini ko‘rsatsa, boshqalari yangi bilimlarga ega
bo‘lish borasidagi umumiy printsiplarni kashf etishda ko‘rishadi, uchinchilari –
yechim natijasining yangiligida, to’rtinchilari – masalaning yuqori darajadagi
murakkabligida deb tushunishadi.
Metodist fizik olim V.G.Razumovskiyning fikricha, yechim algoritmi
o‘quvchi uchun noma‘lum bo‘lgan masala – ijodiy masaladir. Polshiyalik pedagog
N.A. Dobrovolskiy o‘zining tadqiqotida ijodiy masalaga shunday masalani
kiritadiki, bu masalalar har xil fanlarda uchraydi va mutaxassislar tomonidan
hozirgacha aniq yechim metodlari topilmagan masalalardir.
Muammoli masala ijodiy masala tushunchasining turidir. O‘quvchini
mustaqil fikrlashini shakllantirish uchun uning qiziquvchanlik talablariga javob
beruvchi masala kerak.
Ijodiy masala – algoritmli masala emas, standart masalaga o’xshash va
oddiy masala ham emas.
Masalaning g‘oyaviy tomoni faqatgina uning yechimini topishda emas, balki
sub‘ektning masalaga ijodiy talablarini qondirivchi munosabatiga bog‘liqdir.
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda o’quvchilarning
mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida o`quvchilar egallashi kerak
bo`lgan malaka va ko`nikmalarni tanlash.
Matematika bоshlаng‘ich sinflаrdа o‘rgаtilаdigаn аsоsiy o‘quv fаnlаridаn
bo‘lib, Mustаqil O‘zbеkistоn Respulikasi mаnfааtlаri, o‘zbеkоnа оdоb vа milliy
аn‘аnаlаr ruhi, хаlqаrо bilimdоnlik mеzоni, dаvlаtimiz vа хаlqimiz ehtiyojidаn kеlib
chiqib, tаrtiblаngаn ijtimоiy buyurtmаlаr tizimini bаjаrаdi.
Bu vаzifаlаr kichik yoshdаgi o‘quvchilаrni matematika go‘zаlligi bilаn
tаnishtirish, matematik nutq mаdаniyatini tаrkib tоptirish vа uning yordаmidа
yoshlаrni hаyotgа tаyyorlаshni tаqоzо etаdi. Ya‘ni, mаntiqiy tаfаkkur bilаn bоg‘liq
rаvishdа оg‘zаki vа yozmа matematik nutqni o‘zigа хоs аniq, iхchаm, sоddа vа
to‘g‘ri bаyon qilish kаbi bаrchа sifаtlаri bilаn rivоjlаntirish lоzim. Bоshlаng‘ich
matematika tа‘limi bоlаlаrning mа‘lum bilim vа mаlаkаlаrni o‘zlаshtirib оlish bilаn
birgа ulаrdа kuzаtuvchаnlik, idrоk, ijоdiy tаsаvvur, diqqаt, хоtirа, tаfаkkur kаbi
bilish qоbiliyatlаrining ilmiy rivоjlаntirishni hаm nаzаrdа tutаdi.
Bu mаqsаddаn kеlib chiqib o‘quvchilаr аqliy fаоliyatining muhim usullаri:
tаhlil qilish, tаqqоslаsh, umumlаshtirish, аniqlik kiritish, o‘хshаshini tоpish kаbi
murаkkаb ishlаrni bаjаrish ko‘nikmаlаri hаm hоsil qilinishi kеrаk.Hisоb dаrsi
jаrayonidа lоyihаlаshgа аlоqаdоr mа‘lum o‘lchаsh, yasаsh, chizish, qirqish vа
yopishtirish kаbi ishlаr matematika ilmining аmаliy yo‘nаlishini kuchаytirаdi. Оilа
dаrоmаdi vа burоmаdi hаqidаgi аniq hаyotiy mа‘lumоtlаr hаmdа bоlаlаr dаrsdа
o‘rganadigan tushunchа vа qоidаlаrining hаmmаsi аmаliy fаоliyatdа ishlаtilishini vа
turmush tаlаblаri tufаyli kеlib chiqqаnligini tushunishlаrigа imkоn bеrаdi.
Mеhnаt tа‘limigа аlоqаdоr аmаliy ishlаrdа mаtеmаtik hisоb-kitоblаr оlib
bоrilmоg‘i vа gеоmеtrik shаkllаrdаn fоydаlаnib yasаsh, o‘lchаsh vа hisоblаshgа dоir
mаshqlаr bаjаrilmоg‘i kеrаk.
O‘quv mа‘lumоtlаrini o‘qitish yillаrigа tаqsimlаshdа sоnlаr sоhаsining
tоbоrа kеngаyib bоrishi nаzаrdа tutilаdi: 1- sinfdа ―1 dаn 100 gаchа bo‘lgаn sоnlаr,
ularni qo‘shish vа аyirish‖, 2- sinfdа ―1 dаn 1000 gаchа bo‘lgаn sоnlаr vа 100 ichidа
to‘rt аmаl‖. 3 -sinfdа ―Milliоn ichidаgi sоnlаr vа 1000 ichidа to‘rt аmаl‖. 4 –sinfdа,
―Ko‘p хоnаli sоnlаr vа ulаr ustidа to‘rt аmаl‖ o‘rgаtilаdi. Bu fаn bilаn аmаliyot
оrаsidаgi bоg‘lаnishlаrni to‘g‘ri tushunish vа kеyinchаlik аtrоfimizdа sоdir
bo‘lаyotgаn hоdisаlаr оrаsidаgi sаbаb bоg‘lаnishlаrini оchish uchun muhim аsоs
bo‘lаdi. O‘quvchilаr bа‘zi qоnuniyatlаr bilаn o‘z shахsiy аmаliy hаrаkаtlаri оrqаli
tаnishаdilаr vа аmаliy mаsаlаlаrni hаl qilishdа оlingаn bilimlаrni qo‘llаydilаr.
Tа‘lim vа tаrbiya yagоnа jаrаyon bo‘lib, аyniqsа, matematika dаrsi tаbiаtni
e‘zоzlаsh, uni muhоfаzа qilish, nаfоsаt, tеjаmkоrlik, mеhnаtsеvаrlik, tаdbirkоrlik,
mustаqillik, tаshаbbuskоrlik kаbi hоzirgi yoshlаr uchun judа zаrur tаrbiyaviy
vаzifаlаrni bаjаrаdi.
Bu ishlаr butun tа‘lim dаvomida, mаsаlаlаr mаzmuni tаlqinidа vа mаsаlа
yеchish vаqtidа fаоllik, diqqаtni jаmlаsh, chidаmlilik, irоdа vа bоshlаngаn ishni
охirigа o`tkаzishgа intilish kаbi хislаtlаrning tаrkib tоpishigа хizmаt qilаdi. Fаn
yutuqlаrini hamda yangi texnologiyalarni tа‘lim jаrаyonigа tаdbiq etish mаqsаdidа
o‘quvchilаrning yosh хususiyatlаrini vа bilish qоbiliyatlаrini hisоbgа оlgаn hоldа
matematika tа‘limini kоmpyutеrlаshtirish mаsаlаsi hаm mаqbul dаrаjаdа hаl etib
bоrilmоg‘i lоzim.
Bоshlаng‘ich matematika tа‘limining аsоsini butun nоmаnfiy sоnlаri ustidа
bаjаrilаdigаn to‘rt аrifmеtik аmаl hаmdа puхtа o‘zlаshtirilgаn оg‘zаki vа yozmа
hisоblаsh usullаri, аsоsiy miqdоrlаr vа ulаr оrаsidаgi munоsаbаtlаr, yеr ustidа
chаmаlаb vа аniq o‘lchаsh, yassi shаkllаr vа ulаrning o‘lchаmlаri bilаn tаnishtirish
tаshkil qilаdi.
Matematika dаrsi bоlаlаrdа ilmiy dunyoqаrаsh аsоslаrining shаkllаnishigа,
bilish qоbiliyatlаrining rivоjlаnishigа imkоn bеrаdi; o‘qish vа ijtimоiy fоydаli
mеhnаtgа nisbаtаn vijdоniy munоsаbаtni, Vаtаngа muhаbbаtni tаrbiyalаydi.
Shuningdеk, qаt‘iy hаyotiy nuqtаi nаzаrgа egа bo‘lgаn milliy qadriyatlarni hurmat
qiladigan insоnlаrni tаrbiyalаshgа хizmаt qilаdi.
Umumаn, bоshlаng‘ich sinflаr uchun matematika dаsturi va darslikni
quyidаgi tаlаb vа qоidаlаr аsоsidа tuzish mаqsаdgа muvоfiq bo‘lаdi:
а) o‘quv mа‘lumоtlаrini qiyinlik dаrаjаsigа, o‘rgаnishidаn kuzаtilgаn
mаqsаdgа qаrаb chiziqli yoki hаlqаsimоn tаrzdа muntаzаm bаyon etish;
b) dаrslik uchun nаzаriy vа аmаliy mаnbа sifаtidа mаhаlliy vа milliy
hunаrmаndchilikkа dоir ахbоrоtlаrdаn, O‘rtа Оsiyo mutаfаkkirlаri hаyotidаn
оlingаn tаriхiy mа‘lumоtlаrdаn vа o‘lkаmiz tаbiаti vоqеliklаridаn fоydаlаnish;
v) o‘quv ахbоrоtlаrini ko‘rsаtmаli, hаrаkаtli, so‘z -bаyon vа mаntiqiy sаvоl-
jаvоb usullаridаn o‘rinli fоydаlаnib, o‘quvchilаrni qismаn izlаnishlаrgа jаlb etgаn
hоldа bаyon etish;
g) dаrslik, mеtоdik qo‘llаnmаlаr vа bоshqа tа‘lim vоsitаlаrini yarаtishgа,
rivоjlаnuvchi tа‘lim, muаmmоli tа‘lim, dаsturlаshtirilgаn tа‘lim, tаbаqаlаshtirib
o‘qitish vа o‘quvchi shахsining kаmоl tоpishigа yordаm bеruvchi imkоniyatlаrdаn
o‘rinli fоydаlаnish.
Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish
tаrtibi o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish
yotsа, аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа
аmаllаrni birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа
o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin.
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda kursi bo‘yicha o`qitish metodlarini
usuli va uning masalalar yechishda qo‘llanilishi, ijodiy o‘zlashtirishning vositalari
va malakalari ishlab chiqilgan. Bu vosita va malakalar o‘zaro bog‘langan va o‘zaro
bog‘liqli geometrik almashtirishlarga bag‘ishlangan. Boshlang‗ich matematika
kursining asosini natural son va nol, butun musbat sonlar ustida to‗rt arifmetik amal
hamda ularning asosiy xossalari haqidagi aniq tasavvurlar va bu bilimlarga
asoslangan og‗zaki va yozma hisoblash usullarini ongli va puxta o‗zlashtirishni
tashkil etish, shuningdek jadval hollaridagi hisoblash malakalarini avtomatizm
darajasiga yetkazilishini tashkil etadi. Matematika kursi asosiy kattaliklar va
geometriya elementlari bilan tanishtirishni nazarda tutadi. Ular imkoniyat darajasiga
ko‗ra o‗quvchilarning son, arifmetik amallar va matematik munosabatlar haqidagi
tushunchalarni yuqori darajada o‗zlashtirishlariga yordam bera borib, arifmetik
bilimlar tizimiga qo‗shiladi. Dastur matematik tushunchalarning hayotiy
materiallar asosida o‗zlashtirishni ko‗zda tutadi. Bu esa darsda o‗quvchilar
o‗zlashtirishi lozim bo‗lgan tushuncha va qoidalar amaliyotga xizmat qilishini,
hayotiy ehtiyojlar natijasida vujudga kelganligini o‗quvchilarga yetkazib berish
imkonini yaratadi, hamda fan va amaliyot orasidagi aloqalarni to‗g‗ri tushunishga
asos bo‗ladi. Matematika bolalarda tafakkur, diqqat, xotira, ijodiy ta‘savvur etish,
kuzatuvchanlikni
rivojlantirishga
imkоn
bеrаdi.
Shuningdеk,
mаtеmаtikа
o‗quvchilаrning mаntiqiy fikrlаsh mаlаkаlаrini оshirishi, ulаrning o‗z fikrlаrini
аniq, to‗g‗ri vа tushunаrli bаyon etishi uchun zаmin hоzirlаydi. O‗qituvchining
vаzifаsi – bоlаlаrgа mаtеmаtikаni o‗qitishdа bu imkоniyatlаrdаn sаmаrаli fоydаlаnа
оlishdаn ibоrаt.
Erkin Jumayevning tadqiqot ishlarida matematikani chuqurlashtirib o`qitish
uchun aksiomatik metodni o‘zlashtirish uchun masalalar ikki guruhga ajratib
ko‘rsatilgan:
1)asosiy tushuncha va munosabatlar, aksiomalar va teoremalar haqida
birinchi tasavvurlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar.
2)«ta‘rif» tushunchasini shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar.
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va ularning darsga bo‘lgan
qiziqishlarini oshirish maqsadida, qiziqarli masalalarni tanlashga alohida e‘tibor
berish zarur. Darsga doir tanlanadigan masalalar aniq bir sistemani tashkil qilishligi,
o‘ziga xos tanlash usuliga va o‘qitishning aniq bir maqsadiga qaratilishi zarur.
Yechiladigan masalalar sistemasini ishlab chiqish murakkab ishdir. Hozircha
metodik adabiyotlarda har bir mavzuga oid masalalar tanlashning ilmiy asoslangan
umumiy kriteriyasi, miqdor va sifat jihatdan shakllantirilmagan, ularning mantiqiy
taqsimlanish ketma-ketligi ham to‘liq ilmiy va metodik jihatdan ishlab chiqilmagan.
Shuning uchun matematika o‘qituvchisi ayrim mavzuga, bobga va butun
kursga oid masalalar tanlash ishiga alohida ahamiyat berishi zarur.
Shuni alohida qayd qilish kerakki, tanlangan masalalar sistemasi ma‘lum
metodik talablarni qanoatlantirishi kerak:
1.Barcha tanlangan masalalar sistemasining, shuningdek har bir masalaning
aniq didaktik maqsadini aniqlash.
2.Murakkablashishning ketma-ketligi.
3.Tanlangan masalalar sistemasi barcha ko‘rinishdagi masalalarni (hisoblashga
yasashga, isbotlash va tekshirishga oid) o‘z tarkibiga olishi kerak. Bu esa bir
masalani turli usullar bilan yechishga yordam beradi, yangi masalalar tuzish va ularni
yechishga boy material va katta imkoniyatlar beradi.
Masalalarning mazmuni o‘rta maktabda matematika o‘qitishning maqsad va
vazifalaridan kelib chiqishligi kerak. Masalaning qo‘yilishi aniq va real bo‘lishi
kerak. Tanlangan masalalarni aniq o‘zlashtirish natijasida o‘quvchi aniq ilmiy
bilimga va amaliy malakaga ega bo‘lishi kerak.
Shuni alohida qayd qilish kerakki, agar tanlangan masalalar sistemasi
shuningdek, masala quyidagi talablarga javob bersa, bunday holda tanlangan har bir
masalalar sistemasi va har bir masala tarbiyaviy-pedagogik yutuqqa ega bo‘ladi:
1.Har bir masalada qanday maqsad ko‘zda tutilgan?
2.Bu masalaning boshqa masalaga nisbatan zaruriyligi nimada?
3.Nima uchun bu masala tanlangan, masalalar sistemasiga kiritilgan? Bu
masalani kiritish bilan qanday tarbiyaviy-pedagogik maqsad ko‘zda tutilgan?
4.Bordi-yu, masala o‘quvchi uchun qiziqarli bo‘lsa, uning javobi va yechish
usuli o‘quvchini o‘ziga jalb qiladimi?
5.Berilgan masalani o‘quvchilar mustaqil yecha oladimi? Buning uchun u
nimani bilishi, eslashi va qila olishi kerak?
6.Qiynalib qolganda unga o‘qituvchi qanday darajada yordam berishi mumkin?
7.Qo‘yilgan masalani yechish davomida o‘quvchilarning qanday yutuqlarga
erishishini istaymiz?
8.Yechiladigan masala o‘quvchilarning oldingi va keyingi masala bilan
qanday bog‘liqligi bor?
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida tanlangan
masalalar sistemasini tuzishda ta‘limning didaktik tamoyillarini hisobga olish kerak.
2. Ixtisoslashgan sinflarda darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda
masalalar yechish metodikasi
Bir sinf o‘quvchilari mustaqil fikrlashining shakllanish darajasi uch bosqichga
bo‘linadi:
1.
Olingan bilimlarni tavsiya qilingan masalalarni yechishga qo‘llay
bilish, yahni tahriflar va tushnchalarni, ularning xossalarini masalalar yechishga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llay olishi (unumsiz (reproduktivniy) qobiliyatlar.
2.
Standart shartlarda olingan bilimlarni qo‘llay olishligi, masalalar
yechishda yangi tushunchalar va oldin o‘rganilgan tushunchalar orasida masalalar
yechish bilan bog‘lanishlar o‘rnata olishligi (unumli (produktivniy) qobiliyat);
3.
Ijodiy faoliyat tajribalarini egallaganligi, yangi standart bo‘lmagan
sharoitlarda bilim va qobiliyatni mustaqil olingan yangi bilimlarga ko‘chira olishligi.
Yuqoridagi bochqichlar asosida masalalarni sistemalashtirilib uchta guruhga
ajratish zaruriyatiga olib keldi.
Birinchi guruhga olingan bilimlar birinchi qo‘llanilishiga oid masalalar
kiritilib, bunday masalalar chamasi 20 % ni tashkil qiladi.
Ikkinchi guruhga standart shartlarda egallangan va olingan bilimlarni
mustahkamlashga oid masalalar kiritildi. Bu guruhdagi masalalar o‘quvchilarda
izlanish qobiliyatini shakllantirishga yo‘nalish beradigan, yangi va oldin o‘rganilgan
tushunchalar, xossalar va usullar orasidagi bog‘lanishni o‘rnatuvchi masalalar
kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 70 % ni tashkil qiladi.
Uchinchi guruhga o‘quvchilarda ijodiy faoliyat tajribalarini o‘zlashtirishga
yo‘naltiradigan, nostandart sharoitlardagi bilim va qobiliyatlarni mustaqil yangi
bilimlar olishga ko‘chirishga imkon beradigan masalalar kiritildi. Bunday masalalar
to‘plami chamasi 10 % ni tashkil qiladi.
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning
mustaqil fikrlashini rivojlantiruvchi ishlarni tashkil qilish uchun ijodiy faoliyat
jarayonini oldindan belgilab, aniqlaydigan va ushba jarayonning kechishiga olib
keluvchi asosiy faktlarni bilish muhimdir. Boshqacha so‘z bilan aytganda
o‘quvchilarning shunday sifatini bilish kerakki, bu sifatlarni rivojlantirish bilan
o‘quvchilarda shakllangan rivojlanish bo‘yicha ulardagi ijodiy mantiqning
rivojlanishida erishilgan yutuqlar aniqlanadi.
Ijodiy fikrlashni rivojlantirish uchun shunday psixologik elementlarni
(komponentlarni) hisobga olish zarurki, qaysiki mustaqil fikrlashning
muvaffaqiyatli o‘tishi uchun shart-sharoitni ifodalasin. Bunday imkoniyatlar: boy
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, fikrlashning ko‘lami, mantiqiy fikrlashning
rivjlanganligi, yaxshi xotira va boshqalar.
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda o‘quvchilar shaxsining
yuqorida sanab o‘tilgan sifatlarini shakllantirish va rivojlantirishni o‘zining maqsadi
qilib ko‘yishi mumkin. Biroq amaliyot shuni ko‘rsatmoqdaki, o‘qitish jarayonida
o‘quvchilarda bunday sifatlarni shakllantirish va rivojlantirish yetarli darajada emas.
Shu jumladan bunday holat geometrik masalalarni yechish jarayonida ham sezilib
turadi.
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va rivojlantirishning
shunday faktorlarni (vositalarni) topib amalga oshirish kerakki, o‘quvchilar shaxsida
yangi mustaqil fikrlash ko‘lami kengayadigan bo‘lsin. Bunday faktorlar (vositalar)
quyidagilar bo‘lishi mumkin:
1. o‘quvchilarda ijodiy jarayonning asosiy komponentlarini rivojlantirish:
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, mantiqiy fikrlash, xotira, turli matematik
o‘yinlar va boshqalar.
a)qo‘yilgan maqsadga erishish uchun ratsional yo‘llarni topishni, natijalarni
taqqoslash va baholashga o‘rgatish;
b)yechilgan masalalar orasida mantiqiy bog‘lanishlar o‘rnatish, xulosalar
chiqarish, umumlashtirshga o‘rgatish.
2. Masalalar yechish jarayonida olingan bilimlarni o‘quvchilarni kundalik
hayotiy amaliyotda tarbiyalashda qo‘llash maktab geometriya kursida masalalar
yechish jarayonida yuqorida ko‘rsatilgan o‘quvchilarda ijodiy fikrlash yo‘llarini
amalga oshirish uchun maktabda (sinfda) yetarli imkoniyatlar ham yaratilgan
bo‘lishi kerak.
Shuni qayd qilish kerakki, masalalarni yechishda zaruriy qobiliyatga ega
bo‘lib, tegishli usullarni egallagan bo‘lishligi kerak:
Masalalar yechishda uddaburonlik bilan xulosalar chiqara olishligi, paydo
bo‘lgan muammolarni yechishning yo‘llarini topa bilishligi ham zarur. Masalalar
yechishda o‘quvchilarda shakllangan bilimdan to‘liq foydalanishga imkoniyat
beradigan eng qulay va sodda masalalarni yechishdan ishni boshlash kutilgan
natijalarga olib kelishi mumkin.
Shuningdek, bunday ishlarni amalga oshirish tanlangan masalalarning
mazmuniga ularning turli-tumanligiga, yechish usullariga, qolaversa darsning
tashkil qilinishiga ham bog‘liq bo‘ladi.
Maktabda har bir dars tugallanadigan maqsadni o‘zida mujassamlashtirilgan
bo‘lishi kerak. Buning uchun geometriya darsi yetarli darajada qoniqarli va
muvaffaqiyatli o‘tishligi uchun o‘qituvchi darsning umumiy ta‘lim, tarbiyaviy va
rivojlantiruvchi maqsad va vazifasini uni amalga oshirish usullarini aniq tushungan
va egallagan bo‘lishi kerak. Darsda masalalar yechish jarayonida har bir o‘quvchi
uning mustaqil fikrlashini rivojlantirishga imkon beradigan matematik bilimlar
sistemasiga ega bo‘lishligi, maxsus va umumiy o‘quv ko‘nikma va malakalariga,
rivojlanganlik va tarbiyalanganlik darajasiga erishgan bo‘lishi kerak.
Darsning har bir maqsadi aniq bo‘lib, bilimda aniq bir sifat o‘zgarishni
ko‘zda tutgan bo‘lishi kerak. O‘quvchida masalalar yechish uchun tegishli ko‘nikma
va malakalari, mantiqiy va ijodiy fikrlash faoliyati, qolaversa unda ahloqiy tarbiyasi
ham tugal shakllangan bo‘lishi kerak. Darsning mazmuniga tegishli bo‘lgan
materiallar esa o‘quvchilarning aniq masalalarni ijodiy qilinishiga, ularning mustaqil
fikrlashining rivojlanishiga qaratilgan bo‘lishi kerak. O‘qitish usullari esa o‘qituvchi
va o‘quvchilarning birgalikdagi ish faoliyatidan kelib chiqib, o‘quvchilarni bilim
olishga maksimal tartibiga qarab tanlanishi kerak.
Amaliyot ko‘rsatadiki, quyidagi masalalar hal qilinadigan bo‘lsa, albatta,
o‘quvchilarning
darsdan
tashqari
ijodiy
faoliyatini
shakllantirish
va
rivojlantirishning aniq pedagogik asoslari yaratilgan bo‘ladi:
1)
Har xil
qiziqishlar va
intilishlar, ko‘nikma
va
malakalarni
shakllantirish o‘quvchilarning fikrlash faoliyatini yanada oshiradi;
2)
O‘quvchilarni mustaqil masalalar tuzishga o‘rgatish va bunday ishni
tashkil qilish juda muhim;
3)
O‘quvchilarning xulqi va faoliyatini umumiy ahamiyatga ega bo‘lgan
motivlar bilan shakllantirish va rivojlantirish;
4)
Darsdan tashqari vaqtlarda o‘quvchilarning ish faoliyatini tashkil qilish:
to‘garaklardagi, klublardagi, olimpidaga tayyorgarlik ishlaridagi ishtirokini tashkil
qilish.
Geometriya bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni shunday tashkil qilish mumkin
va kerak:
a) darsdan tashqari vaqtlarda masalalar yechishning usullarini o‘rganish va
o‘rgatish;
b) dars vaqtida olgan bilimlarni chuqurlashtirish va kengaytirish;
v) darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil ishlashni tashkil qilish va
bunday ishga qiziqish, istak va xurmat qilishni tarbiyalash;
g) o‘quvchilar ijodiy faoliyatining rivojlanishi ularning individual talablarini,
qiziqishlarini, intilishlarini qanoatlantiradigan bo‘lsin;
d) o‘quvchilarning har biriga alohida-alohida individual konsultatsiya va
tavsiyanomalar berish.
To‘garak ishlarining shartlari o‘quvchilarning matematik rivojlanishining
xususiyatlarini hisobga oladi, to‘garak ishini tashkil qilish sistemalilik printsipiga
asoslanadi … (Dirixleprintsipini, … va h.k).
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda masalalar tuzish jarayonida
o’quvchilarning fikrlash faoliyatini rivojlantirish.
Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish tаrtibi
o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish yotsа,
аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа аmаllаrni
birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа
o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin.
Tanlab olib o‘qitiladigan ixtisoslashgan sinfdagi o‘quvchilar, nisbatan
zukkoligi, o‘zlashtirish sur‘atining tezligi, qobiliyati, umuman, o‘qishga munosabati
yuqoriligi bilan boshqalardan ajralib turgani sababli bu sinflar uchun tuzuladigan
matematika dasturi ham ma‘lum darajada yuqoriroq saviyada bo‘ladi. Umuman, har
ikkala sinfda ham o‘quv ma‘lumotlari birdek uzviy qiziqarli bo‘lsa ham
ixtisoslashgan sinflar dasturi murakkabroq, chuqurroq va kengroq bo‘lib hajmi ham
kattaroqdir.
Masalalar tuzish – muammoli evristik usul bo‘lib, uning uning asosiy etaplari
quyidagilar:
1)
muammoli jarayonni fahmlash va sezish;
2)
muammoning qo‘yilishi, uning tahlili;
3)
masalalar tuzish;
4)
tuzilgan masalani yechish.
Masalalar tuzishning quyidagi turlarini keltiramiz:
1)
masala shartiga oid so‘roqlar tanlash;
2)
so‘roqqa oid shartlar tanlash;
3)
rasmlar, hikoyalar va maqolalar bo‘yicha masalalar tuzish;
4)
qisqacha yozuv shartlari bo‘yicha masalalar tuzish;
5)
masalalar yechimining yozuv bo‘yicha masalalar tuzish;
6)
aniq amallarga yoki bir qancha aniq amallarga oid masalalar tuzish;
7)
berilganlarga o‘xshash masalalar tuzish;
8)
berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish;
9)
boshqa masalalarni umumlashtirish bilan masalalar tuzish;
10)
inkor qiluvchi masalalar tuzish – tasdiqlovchi mashqlar tuzish.
Masalalar tuzish jarayoni avvalo misollar tuzish zaruriyati paydo bo‘lishi bilan
tekshirishning maqsad va predmetini tanlash bilan boshlanadi.
Bundan keyin paydo bo‘lgan zaruriyatlarni tahlil qilish bosqichi boradi.
Zaruriyatning
tekshirish
predmetlar
bilan
o‘zaro
bog‘liqligi
aniqlanadi.
Zaruriyatning paydo bo‘lish qonunlari izlanadi. Natija yangi bilim olishga imkon
beradigan, isbotlanishi kerak bo‘lgan masala ko‘rinishiga shakllantiriladi. Bu
bosqichda masalani tuzish yakunlanadi. Bundan keyin olingan natijalarni tekshirish,
yahni masalani yechish qoladi. O‘quvchilarning masalalar yechish bo‘yicha
faoliyatini tahlil qilish, ularning ijodiy fikrlash faoliyatini rivojlantirishda masalalar
tuzishning quyidagi usul va qoidalari muhim ahamiyatga ega:
1)
isbotlashga oid masalalar tuzish;
2)
berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish;
3)
rasmlar bo‘yicha va shartning qisqacha yozuviga ko‘ra masalalar tuzish; 4)
o‘xshashalik usulidan foydalanib masalalar tuzish.
Masalalar tuzishning bu usullarini alohida-alohida qaraymiz.
1.
Isbotlashga oid masalalar tuzish.
Umumiy holda isbotlashga oid masalalar tuzish mexanizmini quyidagi amallar
ketma-ketligi yordamida shakllantirish mumkin:
1)
masalalar tuzishning predmeti va maqsadini tanlash;
2)
masalalar tuzishni vujudga keltiradigan holatlarni tahlil qilish;
3)
masalaning yangi bilim beradigan ob‘ekti haqida;
4)
olingan
ma‘lumotlarni
isbotlashga yordam
beradigan
tarzda
shakllantirish;
5)
tuzilgan masalani yechish.
Masala tuzishning holatini ikki usul bilan analiz qilish mumkin:
1)
yasashlar va o‘lchashlar asosida;
2)
mantiqiy natijalar va tanlangan shartlarning xulosalari yordamida.
Birinchi holda faqat isbotlagandan keyin yangi bilimlar beradigan gipotezaning
namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi. Ikkinchi holda olingan yangi bilim va uning
haqiqatligi qo‘shimcha isbotlashga muxtoj bo‘ladi, shuning uchun tuzilgan
masalani yechish bilan to‘g‘ri qo‘yilganligini ham aniqlab olish kerak. Isbotlashga
oid
masalalarni
tuzish
usullarini
egallash
uchun
o‘quvchilar
fikrlash
operatsiyalarini: analiz, sintez, induktsiya, deduktsiya, taqqoslash, aniqlash,
umumlashtirish kabi usullarni egallagan bo‘lishi kerak. Tanlayotgan usulni
shakllantirish uchun o‘quvchilarga o‘quv topshiriqlari beriladi. Bu topshiriqlarni
berishdan maqsad masalalar tuzishning zarur ekanligini tushunib olishligi,
tuziladigan masalalarda qanday g‘oya yotishligini, qanday nazariy materiallar
kerakligi aniqlab olinadi.
2.
Berilganlarga teskari bo’lgan masalalar tuzish.
Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish o‘quvchilarga masalaning
sharti va xulosasini tahlil qilishga yordam beradi, masalada berilgan miqdorlar
orasidagi o‘zaro bog‘lanishni tushunishga, to‘ldiruvchi axborotlar chiqarishga,
qo‘yilgan masalaning yechimida miqdorlar orasidagi bog‘lanishlardan yakunlovchi
xulosalar chiqarishga yordam beradi. O‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarning
qiziqishlarini e‘tiborga olib berilganlarga teskari tuzilgan masalalar va ularni yechish
o‘rganilayotgan jarayonlarni ifodalovchi turli bog‘lanishlarni o‘rnatishga va bu
bog‘lanishlarning mazmunini tushunib olishga imkoniyat beradi.
Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzishning va ularni yechishning
quyidagi xususiyatlarini keltiramiz:
1)
Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish jarayonida
miqdorlar orasidagi o‘zaro teskari bog‘lanishlarni chiqaradi va ulardan
foydalaniladi. Masalan, masalada agar parallelogrammning yuzi ikki tomoni va ular
orasidagi burchagi bo‘yicha aniqlangan bo‘lsa, u holda berilganlarga teskari tuzilgan
masalada parallelogrammning yuzi bo‘yicha aniqlanadi;
2)
Bitta tushuncha, figura, miqdo, nisbat bir qancha har xil
mulohazalarga kiradi, lekin mulohazalarning boshqa usullari bilan to‘iladi. Bir
vaqtda belgilangan masalani va unga teskari bo‘lgan masalani yechish bilan
bilimlarning ko‘lami kengayadi;
3)
Berilganlarga teskari masalani yechish bilan o‘quvchilar to‘g‘ri
masalani yechishda foydalangan mulohazaga va fikrlarini qayta quradi.
Shunday qilib, biz ishonch bilan aytamizki, berilganlarga teskari bo‘lgan
masalalar tuzish va ularni yechib tahlil qilish o‘quvchilarning mustaqil fikrlash
faoliyatini shakllantirishning eng asosiy vositalaridan biri sanaladi.
Rasmlar va qisqa yozuv shartlari bo’yicha masala matnini tuzish.
Rasm – bu o‘zida o‘quv axborotlarini, juda boy imkoniyatlarni
mujassamlashtirgan usuldir. O‘quvchilar rasmni butunlayicha qarashlari mumkin.
Ular rasmni qismlarga ajaratib, ular orasida bog‘lanishlar o‘rnatadi, yordamchi
yasashlar bilan qarashga yangi elementlar kiritiladi, yahni rasmga masalalar yechish
jarayonining yordamchi modeli sifatida qaraladi. Lekin bu aytilganlarning barchasi
o‘quvchilarga tayyor holda berilmaydi, balki asta-sekin amaliyotda shakllantirib
boriladi, xususiy holda rasm va qisqa yozuv shartlari bo‘yicha tayyor masalalarni
yechish bilan ham bunday shakllantirishlarni amalga oshirish mumkin. Rasm
bo‘yicha masalalar tuzishning metodikasi haqida gap borganda mustaqil masalalar
tuzdirishga o‘quvchilarni o‘rgatish eng muhim rejali ish hisoblanadi. Bu ishni
amalga oshirish bilan o‘quvchilarning mustaqil fikrlash faoliyatining shakllanishiga
katta xissa qo‘shgan bo‘lamiz.
Analogik usuli bo’yicha masalalar tuzish.
Analogik usul inson dunyoni bilishining tarixan birinchi usullaridan biri
xisoblanadi. Masalalar yechish jarayonida analogiyadan izlash usuli sifatida
foydalaniladi. Analogiya kamida ikkita ob‘ekt orasidagi bog‘lanishni o‘rnatadi. Agar
A ob‘ekt V ob‘ektga o‘zining belgilari va munosabatlari bilan analogik bo‘lsa,
bunday holda analogiya simmetrik munosabatdan iborat bo‘ladi. Bunday holda
ikkita ob‘ekt aniq sondagi xossalari bilan analogik bo‘ladi.
Nazorat savollari
1. Ixtisoslashtirilgan boshlang’ich sinflarda darsni tashkil qilish
2. Oz komplektli maktablarda darsning strukturasi
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati.
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b.
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil.
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil.
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr
avlodi”, 2006 yil.