IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA MATEMATIKA OʻQITISH.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

49,8 KB


 
 
 
 
 
 
IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA 
MATEMATIKA OʻQITISH. 
 
Reja: 
1. Ixtisoslashtirilgan boshlang`ich sinfda matematika o`qitishni tashkil etish. 
2. Ixtisoslashgan sinflarda  darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar 
yechish metodikasi  
3. To’la jamlanmagan  maktabda o’quv ishini tashkil etish 
 
Tayanch iboralar. Ixtisoslashtirilgan, to’la jamlanmagan, dars, darsdan 
tashqari ishlar,  
O‘quvchilarga matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda  ta‘lim 
berish va maktabdagi o‘quv-tarbiya jarayonini takomillashrishning maqsadlaridan 
biri – bu o‘quvchilarni mustaqil fikrlashini shakllantirishdir.   
S.L.Rubinshteyn birinchilardan umumiy aqliy rivojlanish borasida qilingan 
izlanishlarni o‘rganishga chaqirganlardan biridir. U ruhshunoslikdagi faoliyat 
toifasini ruhiy izlanishning ob‘ekti va maqsadi  qilib kiritdi va asosladi. Faoliyat 
nazariyasi asosida Rubinshteyn faoliyat tushunchasini sub‘ektdan ob‘ekga o‘tish 
deb  kiritadi. Rubinshteyn faoliyatning ikkinchi bosqichi ob‘ekdan sub‘ektga qarab 
borgan aloqadan deb hisoblaydi. Rubinshteynning diqqat markazida, inson faoliyat 
jarayonida faqatgina o‘ziga xos bo‘lgan shaxs sifatida o‘zining xususiyatlarini 
namoyon etib qolmay, balki undagi ruhiyatning shakllanishi ob‘ekt bo‘lib aniqlanadi 
degan mazmuni turadi.  
«Faoliyat», 
«harakat», 
«operatsiya» 
tushunchalarining 
fundamental 
psixologik tushunchalari A. N. Leontev ishlarida yoritilgan.  
Faoliyat – sub‘ektning bir-biriga bog‘langan realligining o‘zaro ta‘sir 
ko‘rsatishi deb bilgan A.N.Leontev, reallikning inson ongida aks ettirilishi –  
IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA MATEMATIKA OʻQITISH. Reja: 1. Ixtisoslashtirilgan boshlang`ich sinfda matematika o`qitishni tashkil etish. 2. Ixtisoslashgan sinflarda darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar yechish metodikasi 3. To’la jamlanmagan maktabda o’quv ishini tashkil etish Tayanch iboralar. Ixtisoslashtirilgan, to’la jamlanmagan, dars, darsdan tashqari ishlar, O‘quvchilarga matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda ta‘lim berish va maktabdagi o‘quv-tarbiya jarayonini takomillashrishning maqsadlaridan biri – bu o‘quvchilarni mustaqil fikrlashini shakllantirishdir. S.L.Rubinshteyn birinchilardan umumiy aqliy rivojlanish borasida qilingan izlanishlarni o‘rganishga chaqirganlardan biridir. U ruhshunoslikdagi faoliyat toifasini ruhiy izlanishning ob‘ekti va maqsadi qilib kiritdi va asosladi. Faoliyat nazariyasi asosida Rubinshteyn faoliyat tushunchasini sub‘ektdan ob‘ekga o‘tish deb kiritadi. Rubinshteyn faoliyatning ikkinchi bosqichi ob‘ekdan sub‘ektga qarab borgan aloqadan deb hisoblaydi. Rubinshteynning diqqat markazida, inson faoliyat jarayonida faqatgina o‘ziga xos bo‘lgan shaxs sifatida o‘zining xususiyatlarini namoyon etib qolmay, balki undagi ruhiyatning shakllanishi ob‘ekt bo‘lib aniqlanadi degan mazmuni turadi. «Faoliyat», «harakat», «operatsiya» tushunchalarining fundamental psixologik tushunchalari A. N. Leontev ishlarida yoritilgan. Faoliyat – sub‘ektning bir-biriga bog‘langan realligining o‘zaro ta‘sir ko‘rsatishi deb bilgan A.N.Leontev, reallikning inson ongida aks ettirilishi –  
 
«ta‘sir» ning natijasi bo‘lmay, o‘zaro ta‘sir, ya‘ni bir- biriga duch kelgan 
jarayonlarning natijasidir deb hisoblaydi .  
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda oquvchilar masalani 
quyidagi sxemaga qarab yechadilar: masalani o‘qish davrida talabi (savol) 
aniqlanadi, masala ob‘ekti va ularning berilgan tashqi nisbati (shartda ko‘rsatilgan), 
keyin chizma va qisqa qilib masala shartlari yoziladi. Agar shundan keyin masalani 
yechish uchun kerak bo‘lgan nazariya, yechish rejasi o‘xshash masala bilan 
bog‘lanishlari bo‘lsa, unda masala yechimi davom ettiriladi. Agar bunday 
bog‘lanishlar bo‘lmasa, o‘quvchilarning bir qismi masala yechishni to‘xtatib 
qo‘yadi, chunki bu yerda shartlarning chuqur tahlili, noma‘lumning masala ob‘ekti 
bilan bo‘lgan bog‘lanishlarini aniqlash lozimdir. Ushbu harakatlarda masala shartlari 
tahlili va unga kerak bo‘lgan chizmalar bajariladi va noaniq bo‘lgan bog‘lanishlar 
asosida masala yechishga o‘tiladi.  
O‘quvchilar ko‘p sonli masalalarni darslarda, darsdan tashqari to‘garaklarda, 
fakulg‘tativ mashg‘ulotlarda va matematik olimpiadalarda yechadilar. Ushbu 
masalani ikki guruhga bo‘lsa bo‘ladi: ijodiy masalalar va ijodiy bo‘lgan masalalardir. 
Ijodiy masalani ta‘lim jarayonida unumli ishlatish va mustaqil fikrlashni 
shakllantirish uchun masalaning strukturasini, tabiatini va mazmunini tamomila 
tushunish lozimdir.  
«Ijodiy masala» termini uslubiy adabiyotda turli sinonim bo‘lgan terminlar 
bilan atalgan, ammo ushbu terminni qanday tushunish kerak deyilganda, 
mualliflarning javoblarida birlik yo‘q edi.  
Ulardan biri – ijodiy masalaning mohiyatini masala yechish uslubining 
yangi elementlarining mavjudligini ko‘rsatsa, boshqalari yangi bilimlarga ega 
bo‘lish borasidagi umumiy printsiplarni kashf etishda ko‘rishadi, uchinchilari – 
yechim natijasining yangiligida, to’rtinchilari – masalaning yuqori darajadagi 
murakkabligida deb tushunishadi.  
Metodist fizik olim V.G.Razumovskiyning fikricha, yechim algoritmi 
o‘quvchi uchun noma‘lum bo‘lgan masala – ijodiy masaladir. Polshiyalik pedagog 
N.A. Dobrovolskiy o‘zining tadqiqotida ijodiy masalaga shunday masalani 
kiritadiki, bu masalalar har xil fanlarda uchraydi va mutaxassislar tomonidan 
hozirgacha aniq yechim metodlari topilmagan masalalardir.  
«ta‘sir» ning natijasi bo‘lmay, o‘zaro ta‘sir, ya‘ni bir- biriga duch kelgan jarayonlarning natijasidir deb hisoblaydi . Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda oquvchilar masalani quyidagi sxemaga qarab yechadilar: masalani o‘qish davrida talabi (savol) aniqlanadi, masala ob‘ekti va ularning berilgan tashqi nisbati (shartda ko‘rsatilgan), keyin chizma va qisqa qilib masala shartlari yoziladi. Agar shundan keyin masalani yechish uchun kerak bo‘lgan nazariya, yechish rejasi o‘xshash masala bilan bog‘lanishlari bo‘lsa, unda masala yechimi davom ettiriladi. Agar bunday bog‘lanishlar bo‘lmasa, o‘quvchilarning bir qismi masala yechishni to‘xtatib qo‘yadi, chunki bu yerda shartlarning chuqur tahlili, noma‘lumning masala ob‘ekti bilan bo‘lgan bog‘lanishlarini aniqlash lozimdir. Ushbu harakatlarda masala shartlari tahlili va unga kerak bo‘lgan chizmalar bajariladi va noaniq bo‘lgan bog‘lanishlar asosida masala yechishga o‘tiladi. O‘quvchilar ko‘p sonli masalalarni darslarda, darsdan tashqari to‘garaklarda, fakulg‘tativ mashg‘ulotlarda va matematik olimpiadalarda yechadilar. Ushbu masalani ikki guruhga bo‘lsa bo‘ladi: ijodiy masalalar va ijodiy bo‘lgan masalalardir. Ijodiy masalani ta‘lim jarayonida unumli ishlatish va mustaqil fikrlashni shakllantirish uchun masalaning strukturasini, tabiatini va mazmunini tamomila tushunish lozimdir. «Ijodiy masala» termini uslubiy adabiyotda turli sinonim bo‘lgan terminlar bilan atalgan, ammo ushbu terminni qanday tushunish kerak deyilganda, mualliflarning javoblarida birlik yo‘q edi. Ulardan biri – ijodiy masalaning mohiyatini masala yechish uslubining yangi elementlarining mavjudligini ko‘rsatsa, boshqalari yangi bilimlarga ega bo‘lish borasidagi umumiy printsiplarni kashf etishda ko‘rishadi, uchinchilari – yechim natijasining yangiligida, to’rtinchilari – masalaning yuqori darajadagi murakkabligida deb tushunishadi. Metodist fizik olim V.G.Razumovskiyning fikricha, yechim algoritmi o‘quvchi uchun noma‘lum bo‘lgan masala – ijodiy masaladir. Polshiyalik pedagog N.A. Dobrovolskiy o‘zining tadqiqotida ijodiy masalaga shunday masalani kiritadiki, bu masalalar har xil fanlarda uchraydi va mutaxassislar tomonidan hozirgacha aniq yechim metodlari topilmagan masalalardir.  
 
Muammoli masala ijodiy masala tushunchasining turidir. O‘quvchini 
mustaqil fikrlashini shakllantirish uchun uning qiziquvchanlik talablariga javob 
beruvchi masala kerak.  
Ijodiy masala – algoritmli masala emas, standart masalaga o’xshash va 
oddiy masala ham emas.  
Masalaning g‘oyaviy tomoni faqatgina uning yechimini topishda emas, balki 
sub‘ektning masalaga ijodiy talablarini qondirivchi munosabatiga bog‘liqdir.  
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda o’quvchilarning 
mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida o`quvchilar egallashi kerak 
bo`lgan malaka va ko`nikmalarni tanlash.  
Matematika bоshlаng‘ich sinflаrdа o‘rgаtilаdigаn аsоsiy o‘quv fаnlаridаn 
bo‘lib, Mustаqil O‘zbеkistоn Respulikasi mаnfааtlаri, o‘zbеkоnа оdоb vа milliy 
аn‘аnаlаr ruhi, хаlqаrо bilimdоnlik mеzоni, dаvlаtimiz vа хаlqimiz ehtiyojidаn kеlib 
chiqib, tаrtiblаngаn ijtimоiy buyurtmаlаr tizimini bаjаrаdi.  
Bu vаzifаlаr kichik yoshdаgi o‘quvchilаrni matematika go‘zаlligi bilаn 
tаnishtirish, matematik nutq mаdаniyatini tаrkib tоptirish vа uning yordаmidа 
yoshlаrni hаyotgа tаyyorlаshni tаqоzо etаdi. Ya‘ni, mаntiqiy tаfаkkur bilаn bоg‘liq 
rаvishdа оg‘zаki vа yozmа matematik nutqni o‘zigа хоs аniq, iхchаm, sоddа vа 
to‘g‘ri bаyon qilish kаbi bаrchа sifаtlаri bilаn rivоjlаntirish lоzim. Bоshlаng‘ich 
matematika tа‘limi bоlаlаrning mа‘lum bilim vа mаlаkаlаrni o‘zlаshtirib оlish bilаn 
birgа ulаrdа kuzаtuvchаnlik, idrоk, ijоdiy tаsаvvur, diqqаt, хоtirа, tаfаkkur kаbi 
bilish qоbiliyatlаrining ilmiy rivоjlаntirishni hаm nаzаrdа tutаdi.   
Bu mаqsаddаn kеlib chiqib o‘quvchilаr аqliy fаоliyatining muhim usullаri: 
tаhlil qilish, tаqqоslаsh, umumlаshtirish, аniqlik kiritish, o‘хshаshini tоpish kаbi 
murаkkаb ishlаrni bаjаrish ko‘nikmаlаri hаm hоsil qilinishi kеrаk.Hisоb dаrsi 
jаrayonidа lоyihаlаshgа аlоqаdоr mа‘lum o‘lchаsh, yasаsh, chizish, qirqish vа 
yopishtirish kаbi ishlаr matematika ilmining аmаliy yo‘nаlishini kuchаytirаdi. Оilа 
dаrоmаdi vа burоmаdi hаqidаgi аniq hаyotiy mа‘lumоtlаr hаmdа bоlаlаr dаrsdа 
o‘rganadigan tushunchа vа qоidаlаrining hаmmаsi аmаliy fаоliyatdа ishlаtilishini vа 
turmush tаlаblаri tufаyli kеlib chiqqаnligini tushunishlаrigа imkоn bеrаdi.  
Muammoli masala ijodiy masala tushunchasining turidir. O‘quvchini mustaqil fikrlashini shakllantirish uchun uning qiziquvchanlik talablariga javob beruvchi masala kerak. Ijodiy masala – algoritmli masala emas, standart masalaga o’xshash va oddiy masala ham emas. Masalaning g‘oyaviy tomoni faqatgina uning yechimini topishda emas, balki sub‘ektning masalaga ijodiy talablarini qondirivchi munosabatiga bog‘liqdir. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda o’quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida o`quvchilar egallashi kerak bo`lgan malaka va ko`nikmalarni tanlash. Matematika bоshlаng‘ich sinflаrdа o‘rgаtilаdigаn аsоsiy o‘quv fаnlаridаn bo‘lib, Mustаqil O‘zbеkistоn Respulikasi mаnfааtlаri, o‘zbеkоnа оdоb vа milliy аn‘аnаlаr ruhi, хаlqаrо bilimdоnlik mеzоni, dаvlаtimiz vа хаlqimiz ehtiyojidаn kеlib chiqib, tаrtiblаngаn ijtimоiy buyurtmаlаr tizimini bаjаrаdi. Bu vаzifаlаr kichik yoshdаgi o‘quvchilаrni matematika go‘zаlligi bilаn tаnishtirish, matematik nutq mаdаniyatini tаrkib tоptirish vа uning yordаmidа yoshlаrni hаyotgа tаyyorlаshni tаqоzо etаdi. Ya‘ni, mаntiqiy tаfаkkur bilаn bоg‘liq rаvishdа оg‘zаki vа yozmа matematik nutqni o‘zigа хоs аniq, iхchаm, sоddа vа to‘g‘ri bаyon qilish kаbi bаrchа sifаtlаri bilаn rivоjlаntirish lоzim. Bоshlаng‘ich matematika tа‘limi bоlаlаrning mа‘lum bilim vа mаlаkаlаrni o‘zlаshtirib оlish bilаn birgа ulаrdа kuzаtuvchаnlik, idrоk, ijоdiy tаsаvvur, diqqаt, хоtirа, tаfаkkur kаbi bilish qоbiliyatlаrining ilmiy rivоjlаntirishni hаm nаzаrdа tutаdi. Bu mаqsаddаn kеlib chiqib o‘quvchilаr аqliy fаоliyatining muhim usullаri: tаhlil qilish, tаqqоslаsh, umumlаshtirish, аniqlik kiritish, o‘хshаshini tоpish kаbi murаkkаb ishlаrni bаjаrish ko‘nikmаlаri hаm hоsil qilinishi kеrаk.Hisоb dаrsi jаrayonidа lоyihаlаshgа аlоqаdоr mа‘lum o‘lchаsh, yasаsh, chizish, qirqish vа yopishtirish kаbi ishlаr matematika ilmining аmаliy yo‘nаlishini kuchаytirаdi. Оilа dаrоmаdi vа burоmаdi hаqidаgi аniq hаyotiy mа‘lumоtlаr hаmdа bоlаlаr dаrsdа o‘rganadigan tushunchа vа qоidаlаrining hаmmаsi аmаliy fаоliyatdа ishlаtilishini vа turmush tаlаblаri tufаyli kеlib chiqqаnligini tushunishlаrigа imkоn bеrаdi.  
 
Mеhnаt tа‘limigа аlоqаdоr аmаliy ishlаrdа mаtеmаtik hisоb-kitоblаr оlib 
bоrilmоg‘i vа gеоmеtrik shаkllаrdаn fоydаlаnib yasаsh, o‘lchаsh vа hisоblаshgа dоir 
mаshqlаr bаjаrilmоg‘i kеrаk.  
O‘quv mа‘lumоtlаrini o‘qitish yillаrigа tаqsimlаshdа sоnlаr sоhаsining 
tоbоrа kеngаyib bоrishi nаzаrdа tutilаdi: 1- sinfdа ―1 dаn 100 gаchа bo‘lgаn sоnlаr, 
ularni qo‘shish vа аyirish‖, 2- sinfdа ―1 dаn 1000 gаchа bo‘lgаn sоnlаr vа 100 ichidа 
to‘rt аmаl‖. 3 -sinfdа ―Milliоn ichidаgi sоnlаr vа 1000 ichidа to‘rt аmаl‖. 4 –sinfdа, 
―Ko‘p хоnаli sоnlаr vа ulаr ustidа to‘rt аmаl‖ o‘rgаtilаdi. Bu fаn bilаn аmаliyot 
оrаsidаgi bоg‘lаnishlаrni to‘g‘ri tushunish vа kеyinchаlik аtrоfimizdа sоdir 
bo‘lаyotgаn hоdisаlаr оrаsidаgi sаbаb bоg‘lаnishlаrini оchish uchun muhim аsоs 
bo‘lаdi. O‘quvchilаr bа‘zi qоnuniyatlаr bilаn o‘z shахsiy аmаliy hаrаkаtlаri оrqаli 
tаnishаdilаr vа аmаliy mаsаlаlаrni hаl qilishdа оlingаn bilimlаrni qo‘llаydilаr. 
Tа‘lim vа tаrbiya yagоnа jаrаyon bo‘lib, аyniqsа, matematika dаrsi tаbiаtni 
e‘zоzlаsh, uni muhоfаzа qilish, nаfоsаt, tеjаmkоrlik, mеhnаtsеvаrlik, tаdbirkоrlik, 
mustаqillik, tаshаbbuskоrlik kаbi hоzirgi yoshlаr uchun judа zаrur tаrbiyaviy 
vаzifаlаrni bаjаrаdi.  
Bu ishlаr butun tа‘lim dаvomida, mаsаlаlаr mаzmuni tаlqinidа vа mаsаlа 
yеchish vаqtidа fаоllik, diqqаtni jаmlаsh, chidаmlilik, irоdа vа bоshlаngаn ishni 
охirigа o`tkаzishgа intilish kаbi хislаtlаrning tаrkib tоpishigа хizmаt qilаdi. Fаn 
yutuqlаrini hamda yangi texnologiyalarni tа‘lim jаrаyonigа tаdbiq etish mаqsаdidа 
o‘quvchilаrning yosh хususiyatlаrini vа bilish qоbiliyatlаrini hisоbgа оlgаn hоldа 
matematika tа‘limini kоmpyutеrlаshtirish mаsаlаsi hаm mаqbul dаrаjаdа hаl etib 
bоrilmоg‘i lоzim.  
Bоshlаng‘ich matematika tа‘limining аsоsini butun nоmаnfiy sоnlаri ustidа 
bаjаrilаdigаn to‘rt аrifmеtik аmаl hаmdа puхtа o‘zlаshtirilgаn оg‘zаki vа yozmа 
hisоblаsh usullаri, аsоsiy miqdоrlаr vа ulаr оrаsidаgi munоsаbаtlаr, yеr ustidа 
chаmаlаb vа аniq o‘lchаsh, yassi shаkllаr vа ulаrning o‘lchаmlаri bilаn tаnishtirish 
tаshkil qilаdi.  
Matematika dаrsi bоlаlаrdа ilmiy dunyoqаrаsh аsоslаrining shаkllаnishigа, 
bilish qоbiliyatlаrining rivоjlаnishigа imkоn bеrаdi; o‘qish vа ijtimоiy fоydаli 
mеhnаtgа nisbаtаn vijdоniy munоsаbаtni, Vаtаngа muhаbbаtni tаrbiyalаydi. 
Mеhnаt tа‘limigа аlоqаdоr аmаliy ishlаrdа mаtеmаtik hisоb-kitоblаr оlib bоrilmоg‘i vа gеоmеtrik shаkllаrdаn fоydаlаnib yasаsh, o‘lchаsh vа hisоblаshgа dоir mаshqlаr bаjаrilmоg‘i kеrаk. O‘quv mа‘lumоtlаrini o‘qitish yillаrigа tаqsimlаshdа sоnlаr sоhаsining tоbоrа kеngаyib bоrishi nаzаrdа tutilаdi: 1- sinfdа ―1 dаn 100 gаchа bo‘lgаn sоnlаr, ularni qo‘shish vа аyirish‖, 2- sinfdа ―1 dаn 1000 gаchа bo‘lgаn sоnlаr vа 100 ichidа to‘rt аmаl‖. 3 -sinfdа ―Milliоn ichidаgi sоnlаr vа 1000 ichidа to‘rt аmаl‖. 4 –sinfdа, ―Ko‘p хоnаli sоnlаr vа ulаr ustidа to‘rt аmаl‖ o‘rgаtilаdi. Bu fаn bilаn аmаliyot оrаsidаgi bоg‘lаnishlаrni to‘g‘ri tushunish vа kеyinchаlik аtrоfimizdа sоdir bo‘lаyotgаn hоdisаlаr оrаsidаgi sаbаb bоg‘lаnishlаrini оchish uchun muhim аsоs bo‘lаdi. O‘quvchilаr bа‘zi qоnuniyatlаr bilаn o‘z shахsiy аmаliy hаrаkаtlаri оrqаli tаnishаdilаr vа аmаliy mаsаlаlаrni hаl qilishdа оlingаn bilimlаrni qo‘llаydilаr. Tа‘lim vа tаrbiya yagоnа jаrаyon bo‘lib, аyniqsа, matematika dаrsi tаbiаtni e‘zоzlаsh, uni muhоfаzа qilish, nаfоsаt, tеjаmkоrlik, mеhnаtsеvаrlik, tаdbirkоrlik, mustаqillik, tаshаbbuskоrlik kаbi hоzirgi yoshlаr uchun judа zаrur tаrbiyaviy vаzifаlаrni bаjаrаdi. Bu ishlаr butun tа‘lim dаvomida, mаsаlаlаr mаzmuni tаlqinidа vа mаsаlа yеchish vаqtidа fаоllik, diqqаtni jаmlаsh, chidаmlilik, irоdа vа bоshlаngаn ishni охirigа o`tkаzishgа intilish kаbi хislаtlаrning tаrkib tоpishigа хizmаt qilаdi. Fаn yutuqlаrini hamda yangi texnologiyalarni tа‘lim jаrаyonigа tаdbiq etish mаqsаdidа o‘quvchilаrning yosh хususiyatlаrini vа bilish qоbiliyatlаrini hisоbgа оlgаn hоldа matematika tа‘limini kоmpyutеrlаshtirish mаsаlаsi hаm mаqbul dаrаjаdа hаl etib bоrilmоg‘i lоzim. Bоshlаng‘ich matematika tа‘limining аsоsini butun nоmаnfiy sоnlаri ustidа bаjаrilаdigаn to‘rt аrifmеtik аmаl hаmdа puхtа o‘zlаshtirilgаn оg‘zаki vа yozmа hisоblаsh usullаri, аsоsiy miqdоrlаr vа ulаr оrаsidаgi munоsаbаtlаr, yеr ustidа chаmаlаb vа аniq o‘lchаsh, yassi shаkllаr vа ulаrning o‘lchаmlаri bilаn tаnishtirish tаshkil qilаdi. Matematika dаrsi bоlаlаrdа ilmiy dunyoqаrаsh аsоslаrining shаkllаnishigа, bilish qоbiliyatlаrining rivоjlаnishigа imkоn bеrаdi; o‘qish vа ijtimоiy fоydаli mеhnаtgа nisbаtаn vijdоniy munоsаbаtni, Vаtаngа muhаbbаtni tаrbiyalаydi.  
 
Shuningdеk, qаt‘iy hаyotiy nuqtаi nаzаrgа egа bo‘lgаn milliy qadriyatlarni hurmat 
qiladigan insоnlаrni tаrbiyalаshgа хizmаt qilаdi.  
Umumаn, bоshlаng‘ich sinflаr uchun matematika dаsturi va darslikni 
quyidаgi tаlаb vа qоidаlаr аsоsidа tuzish mаqsаdgа muvоfiq bo‘lаdi:  
а) o‘quv mа‘lumоtlаrini qiyinlik dаrаjаsigа, o‘rgаnishidаn kuzаtilgаn  
mаqsаdgа qаrаb chiziqli yoki hаlqаsimоn tаrzdа muntаzаm bаyon etish;  
b) dаrslik uchun nаzаriy vа аmаliy mаnbа sifаtidа mаhаlliy vа milliy 
hunаrmаndchilikkа dоir ахbоrоtlаrdаn, O‘rtа Оsiyo mutаfаkkirlаri hаyotidаn 
оlingаn tаriхiy mа‘lumоtlаrdаn vа o‘lkаmiz tаbiаti vоqеliklаridаn fоydаlаnish;  
v) o‘quv ахbоrоtlаrini ko‘rsаtmаli, hаrаkаtli, so‘z -bаyon vа mаntiqiy sаvоl- 
jаvоb usullаridаn o‘rinli fоydаlаnib, o‘quvchilаrni qismаn izlаnishlаrgа jаlb etgаn 
hоldа bаyon etish;  
g) dаrslik, mеtоdik qo‘llаnmаlаr vа bоshqа tа‘lim vоsitаlаrini yarаtishgа, 
rivоjlаnuvchi tа‘lim, muаmmоli tа‘lim, dаsturlаshtirilgаn tа‘lim, tаbаqаlаshtirib 
o‘qitish vа o‘quvchi shахsining kаmоl tоpishigа yordаm bеruvchi imkоniyatlаrdаn 
o‘rinli fоydаlаnish.  
Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish 
tаrtibi o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish 
yotsа, аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа 
аmаllаrni birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа 
o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin.  
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda kursi bo‘yicha  o`qitish metodlarini 
usuli va uning masalalar yechishda qo‘llanilishi, ijodiy o‘zlashtirishning vositalari 
va malakalari ishlab chiqilgan. Bu vosita va malakalar o‘zaro bog‘langan va o‘zaro 
bog‘liqli geometrik almashtirishlarga bag‘ishlangan. Boshlang‗ich matematika 
kursining asosini natural son va nol, butun musbat sonlar ustida to‗rt arifmetik amal 
hamda ularning asosiy xossalari haqidagi aniq tasavvurlar va bu  bilimlarga 
asoslangan  og‗zaki va yozma hisoblash usullarini ongli va puxta o‗zlashtirishni 
tashkil etish, shuningdek jadval hollaridagi hisoblash malakalarini  avtomatizm 
darajasiga  yetkazilishini tashkil  etadi. Matematika kursi asosiy kattaliklar va 
geometriya elementlari bilan tanishtirishni nazarda tutadi. Ular imkoniyat darajasiga 
ko‗ra o‗quvchilarning son, arifmetik amallar va matematik munosabatlar haqidagi 
Shuningdеk, qаt‘iy hаyotiy nuqtаi nаzаrgа egа bo‘lgаn milliy qadriyatlarni hurmat qiladigan insоnlаrni tаrbiyalаshgа хizmаt qilаdi. Umumаn, bоshlаng‘ich sinflаr uchun matematika dаsturi va darslikni quyidаgi tаlаb vа qоidаlаr аsоsidа tuzish mаqsаdgа muvоfiq bo‘lаdi: а) o‘quv mа‘lumоtlаrini qiyinlik dаrаjаsigа, o‘rgаnishidаn kuzаtilgаn mаqsаdgа qаrаb chiziqli yoki hаlqаsimоn tаrzdа muntаzаm bаyon etish; b) dаrslik uchun nаzаriy vа аmаliy mаnbа sifаtidа mаhаlliy vа milliy hunаrmаndchilikkа dоir ахbоrоtlаrdаn, O‘rtа Оsiyo mutаfаkkirlаri hаyotidаn оlingаn tаriхiy mа‘lumоtlаrdаn vа o‘lkаmiz tаbiаti vоqеliklаridаn fоydаlаnish; v) o‘quv ахbоrоtlаrini ko‘rsаtmаli, hаrаkаtli, so‘z -bаyon vа mаntiqiy sаvоl- jаvоb usullаridаn o‘rinli fоydаlаnib, o‘quvchilаrni qismаn izlаnishlаrgа jаlb etgаn hоldа bаyon etish; g) dаrslik, mеtоdik qo‘llаnmаlаr vа bоshqа tа‘lim vоsitаlаrini yarаtishgа, rivоjlаnuvchi tа‘lim, muаmmоli tа‘lim, dаsturlаshtirilgаn tа‘lim, tаbаqаlаshtirib o‘qitish vа o‘quvchi shахsining kаmоl tоpishigа yordаm bеruvchi imkоniyatlаrdаn o‘rinli fоydаlаnish. Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish tаrtibi o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish yotsа, аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа аmаllаrni birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda kursi bo‘yicha o`qitish metodlarini usuli va uning masalalar yechishda qo‘llanilishi, ijodiy o‘zlashtirishning vositalari va malakalari ishlab chiqilgan. Bu vosita va malakalar o‘zaro bog‘langan va o‘zaro bog‘liqli geometrik almashtirishlarga bag‘ishlangan. Boshlang‗ich matematika kursining asosini natural son va nol, butun musbat sonlar ustida to‗rt arifmetik amal hamda ularning asosiy xossalari haqidagi aniq tasavvurlar va bu bilimlarga asoslangan og‗zaki va yozma hisoblash usullarini ongli va puxta o‗zlashtirishni tashkil etish, shuningdek jadval hollaridagi hisoblash malakalarini avtomatizm darajasiga yetkazilishini tashkil etadi. Matematika kursi asosiy kattaliklar va geometriya elementlari bilan tanishtirishni nazarda tutadi. Ular imkoniyat darajasiga ko‗ra o‗quvchilarning son, arifmetik amallar va matematik munosabatlar haqidagi  
 
tushunchalarni yuqori darajada  o‗zlashtirishlariga  yordam  bera borib, arifmetik 
bilimlar  tizimiga  qo‗shiladi. Dastur matematik tushunchalarning hayotiy 
materiallar asosida o‗zlashtirishni ko‗zda tutadi. Bu esa darsda o‗quvchilar 
o‗zlashtirishi lozim bo‗lgan tushuncha va qoidalar amaliyotga xizmat qilishini, 
hayotiy ehtiyojlar natijasida vujudga kelganligini o‗quvchilarga yetkazib berish 
imkonini yaratadi, hamda fan va amaliyot orasidagi aloqalarni to‗g‗ri  tushunishga  
asos  bo‗ladi. Matematika bolalarda tafakkur, diqqat, xotira, ijodiy ta‘savvur etish, 
kuzatuvchanlikni 
rivojlantirishga 
imkоn 
bеrаdi. 
Shuningdеk, 
mаtеmаtikа 
o‗quvchilаrning mаntiqiy fikrlаsh mаlаkаlаrini оshirishi, ulаrning o‗z fikrlаrini 
аniq, to‗g‗ri vа tushunаrli bаyon  etishi uchun zаmin hоzirlаydi. O‗qituvchining 
vаzifаsi – bоlаlаrgа mаtеmаtikаni o‗qitishdа bu imkоniyatlаrdаn sаmаrаli fоydаlаnа 
оlishdаn ibоrаt.  
Erkin Jumayevning tadqiqot ishlarida matematikani chuqurlashtirib o`qitish 
uchun aksiomatik metodni o‘zlashtirish uchun masalalar ikki guruhga ajratib 
ko‘rsatilgan:  
1)asosiy tushuncha va munosabatlar, aksiomalar va teoremalar haqida 
birinchi tasavvurlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar.  
2)«ta‘rif» tushunchasini shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar.  
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va ularning darsga bo‘lgan 
qiziqishlarini oshirish maqsadida,  qiziqarli masalalarni tanlashga alohida e‘tibor 
berish zarur. Darsga doir tanlanadigan masalalar aniq bir sistemani tashkil qilishligi, 
o‘ziga xos tanlash usuliga va o‘qitishning aniq bir maqsadiga qaratilishi zarur. 
Yechiladigan masalalar sistemasini ishlab chiqish murakkab ishdir. Hozircha 
metodik adabiyotlarda har bir mavzuga oid masalalar tanlashning ilmiy asoslangan 
umumiy kriteriyasi, miqdor va sifat jihatdan shakllantirilmagan, ularning mantiqiy 
taqsimlanish ketma-ketligi ham to‘liq ilmiy va metodik jihatdan ishlab chiqilmagan.  
Shuning uchun matematika o‘qituvchisi ayrim mavzuga, bobga va butun 
kursga oid masalalar tanlash ishiga alohida ahamiyat berishi zarur.  
Shuni alohida qayd qilish kerakki, tanlangan masalalar sistemasi ma‘lum 
metodik talablarni qanoatlantirishi kerak:  
1.Barcha tanlangan masalalar sistemasining, shuningdek har bir masalaning 
aniq didaktik maqsadini aniqlash.  
tushunchalarni yuqori darajada o‗zlashtirishlariga yordam bera borib, arifmetik bilimlar tizimiga qo‗shiladi. Dastur matematik tushunchalarning hayotiy materiallar asosida o‗zlashtirishni ko‗zda tutadi. Bu esa darsda o‗quvchilar o‗zlashtirishi lozim bo‗lgan tushuncha va qoidalar amaliyotga xizmat qilishini, hayotiy ehtiyojlar natijasida vujudga kelganligini o‗quvchilarga yetkazib berish imkonini yaratadi, hamda fan va amaliyot orasidagi aloqalarni to‗g‗ri tushunishga asos bo‗ladi. Matematika bolalarda tafakkur, diqqat, xotira, ijodiy ta‘savvur etish, kuzatuvchanlikni rivojlantirishga imkоn bеrаdi. Shuningdеk, mаtеmаtikа o‗quvchilаrning mаntiqiy fikrlаsh mаlаkаlаrini оshirishi, ulаrning o‗z fikrlаrini аniq, to‗g‗ri vа tushunаrli bаyon etishi uchun zаmin hоzirlаydi. O‗qituvchining vаzifаsi – bоlаlаrgа mаtеmаtikаni o‗qitishdа bu imkоniyatlаrdаn sаmаrаli fоydаlаnа оlishdаn ibоrаt. Erkin Jumayevning tadqiqot ishlarida matematikani chuqurlashtirib o`qitish uchun aksiomatik metodni o‘zlashtirish uchun masalalar ikki guruhga ajratib ko‘rsatilgan: 1)asosiy tushuncha va munosabatlar, aksiomalar va teoremalar haqida birinchi tasavvurlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar. 2)«ta‘rif» tushunchasini shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar. O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va ularning darsga bo‘lgan qiziqishlarini oshirish maqsadida, qiziqarli masalalarni tanlashga alohida e‘tibor berish zarur. Darsga doir tanlanadigan masalalar aniq bir sistemani tashkil qilishligi, o‘ziga xos tanlash usuliga va o‘qitishning aniq bir maqsadiga qaratilishi zarur. Yechiladigan masalalar sistemasini ishlab chiqish murakkab ishdir. Hozircha metodik adabiyotlarda har bir mavzuga oid masalalar tanlashning ilmiy asoslangan umumiy kriteriyasi, miqdor va sifat jihatdan shakllantirilmagan, ularning mantiqiy taqsimlanish ketma-ketligi ham to‘liq ilmiy va metodik jihatdan ishlab chiqilmagan. Shuning uchun matematika o‘qituvchisi ayrim mavzuga, bobga va butun kursga oid masalalar tanlash ishiga alohida ahamiyat berishi zarur. Shuni alohida qayd qilish kerakki, tanlangan masalalar sistemasi ma‘lum metodik talablarni qanoatlantirishi kerak: 1.Barcha tanlangan masalalar sistemasining, shuningdek har bir masalaning aniq didaktik maqsadini aniqlash.  
 
2.Murakkablashishning ketma-ketligi.  
3.Tanlangan masalalar sistemasi barcha ko‘rinishdagi masalalarni (hisoblashga 
yasashga, isbotlash va tekshirishga oid) o‘z tarkibiga olishi kerak. Bu esa bir 
masalani turli usullar bilan yechishga yordam beradi, yangi masalalar tuzish va ularni 
yechishga boy material va katta imkoniyatlar beradi.  
Masalalarning mazmuni o‘rta maktabda matematika o‘qitishning maqsad va 
vazifalaridan kelib chiqishligi kerak. Masalaning qo‘yilishi aniq va real bo‘lishi 
kerak. Tanlangan masalalarni aniq o‘zlashtirish natijasida o‘quvchi aniq ilmiy 
bilimga va amaliy malakaga ega bo‘lishi kerak.  
Shuni alohida qayd qilish kerakki, agar tanlangan masalalar sistemasi 
shuningdek, masala quyidagi talablarga javob bersa, bunday holda tanlangan har bir 
masalalar sistemasi va har bir masala tarbiyaviy-pedagogik yutuqqa ega bo‘ladi:  
1.Har bir masalada qanday maqsad ko‘zda tutilgan?  
2.Bu masalaning boshqa masalaga nisbatan zaruriyligi nimada?  
   3.Nima uchun bu masala tanlangan, masalalar sistemasiga kiritilgan? Bu 
masalani kiritish bilan qanday tarbiyaviy-pedagogik maqsad ko‘zda tutilgan?  
4.Bordi-yu, masala o‘quvchi uchun qiziqarli bo‘lsa, uning javobi va yechish 
usuli o‘quvchini o‘ziga jalb qiladimi?  
5.Berilgan masalani o‘quvchilar mustaqil yecha oladimi? Buning uchun u 
nimani bilishi, eslashi va qila olishi kerak?  
6.Qiynalib qolganda unga o‘qituvchi qanday darajada yordam berishi mumkin?  
7.Qo‘yilgan masalani yechish davomida o‘quvchilarning  qanday yutuqlarga 
erishishini istaymiz?  
8.Yechiladigan masala o‘quvchilarning oldingi va keyingi masala bilan 
qanday bog‘liqligi bor?  
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida tanlangan 
masalalar sistemasini tuzishda ta‘limning didaktik tamoyillarini hisobga olish kerak.  
2. Ixtisoslashgan sinflarda  darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda 
masalalar yechish metodikasi  
Bir sinf o‘quvchilari mustaqil fikrlashining shakllanish darajasi uch bosqichga 
bo‘linadi:  
2.Murakkablashishning ketma-ketligi. 3.Tanlangan masalalar sistemasi barcha ko‘rinishdagi masalalarni (hisoblashga yasashga, isbotlash va tekshirishga oid) o‘z tarkibiga olishi kerak. Bu esa bir masalani turli usullar bilan yechishga yordam beradi, yangi masalalar tuzish va ularni yechishga boy material va katta imkoniyatlar beradi. Masalalarning mazmuni o‘rta maktabda matematika o‘qitishning maqsad va vazifalaridan kelib chiqishligi kerak. Masalaning qo‘yilishi aniq va real bo‘lishi kerak. Tanlangan masalalarni aniq o‘zlashtirish natijasida o‘quvchi aniq ilmiy bilimga va amaliy malakaga ega bo‘lishi kerak. Shuni alohida qayd qilish kerakki, agar tanlangan masalalar sistemasi shuningdek, masala quyidagi talablarga javob bersa, bunday holda tanlangan har bir masalalar sistemasi va har bir masala tarbiyaviy-pedagogik yutuqqa ega bo‘ladi: 1.Har bir masalada qanday maqsad ko‘zda tutilgan? 2.Bu masalaning boshqa masalaga nisbatan zaruriyligi nimada? 3.Nima uchun bu masala tanlangan, masalalar sistemasiga kiritilgan? Bu masalani kiritish bilan qanday tarbiyaviy-pedagogik maqsad ko‘zda tutilgan? 4.Bordi-yu, masala o‘quvchi uchun qiziqarli bo‘lsa, uning javobi va yechish usuli o‘quvchini o‘ziga jalb qiladimi? 5.Berilgan masalani o‘quvchilar mustaqil yecha oladimi? Buning uchun u nimani bilishi, eslashi va qila olishi kerak? 6.Qiynalib qolganda unga o‘qituvchi qanday darajada yordam berishi mumkin? 7.Qo‘yilgan masalani yechish davomida o‘quvchilarning qanday yutuqlarga erishishini istaymiz? 8.Yechiladigan masala o‘quvchilarning oldingi va keyingi masala bilan qanday bog‘liqligi bor? O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida tanlangan masalalar sistemasini tuzishda ta‘limning didaktik tamoyillarini hisobga olish kerak. 2. Ixtisoslashgan sinflarda darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar yechish metodikasi Bir sinf o‘quvchilari mustaqil fikrlashining shakllanish darajasi uch bosqichga bo‘linadi:  
 
1. 
Olingan bilimlarni tavsiya qilingan masalalarni yechishga qo‘llay 
bilish, yahni tahriflar va tushnchalarni, ularning xossalarini masalalar yechishga 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llay olishi (unumsiz (reproduktivniy) qobiliyatlar.  
2. 
Standart shartlarda olingan bilimlarni qo‘llay olishligi, masalalar 
yechishda yangi tushunchalar va oldin o‘rganilgan tushunchalar orasida masalalar 
yechish bilan bog‘lanishlar o‘rnata olishligi (unumli (produktivniy) qobiliyat);  
3. 
Ijodiy faoliyat tajribalarini egallaganligi, yangi standart bo‘lmagan 
sharoitlarda bilim va qobiliyatni mustaqil olingan yangi bilimlarga ko‘chira olishligi.  
Yuqoridagi bochqichlar asosida masalalarni sistemalashtirilib uchta guruhga 
ajratish zaruriyatiga olib keldi.  
Birinchi guruhga olingan bilimlar birinchi qo‘llanilishiga oid masalalar 
kiritilib, bunday masalalar chamasi 20 % ni tashkil qiladi.  
Ikkinchi guruhga standart shartlarda egallangan va olingan bilimlarni 
mustahkamlashga oid masalalar kiritildi. Bu guruhdagi masalalar o‘quvchilarda 
izlanish qobiliyatini shakllantirishga yo‘nalish beradigan, yangi va oldin o‘rganilgan 
tushunchalar, xossalar va usullar orasidagi bog‘lanishni o‘rnatuvchi masalalar 
kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 70 % ni tashkil qiladi.  
Uchinchi guruhga o‘quvchilarda ijodiy faoliyat tajribalarini o‘zlashtirishga 
yo‘naltiradigan, nostandart sharoitlardagi bilim va qobiliyatlarni mustaqil yangi 
bilimlar olishga ko‘chirishga imkon beradigan masalalar kiritildi. Bunday masalalar 
to‘plami  chamasi 10 % ni tashkil qiladi.  
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning 
mustaqil fikrlashini rivojlantiruvchi ishlarni tashkil qilish uchun ijodiy faoliyat 
jarayonini oldindan belgilab, aniqlaydigan va ushba jarayonning kechishiga olib 
keluvchi asosiy faktlarni bilish muhimdir. Boshqacha so‘z bilan aytganda 
o‘quvchilarning shunday sifatini bilish kerakki, bu sifatlarni rivojlantirish bilan 
o‘quvchilarda shakllangan rivojlanish bo‘yicha ulardagi ijodiy mantiqning 
rivojlanishida erishilgan yutuqlar aniqlanadi.  
Ijodiy fikrlashni rivojlantirish uchun shunday psixologik elementlarni 
(komponentlarni)  hisobga olish zarurki, qaysiki mustaqil fikrlashning 
muvaffaqiyatli o‘tishi uchun shart-sharoitni ifodalasin. Bunday imkoniyatlar: boy 
1. Olingan bilimlarni tavsiya qilingan masalalarni yechishga qo‘llay bilish, yahni tahriflar va tushnchalarni, ularning xossalarini masalalar yechishga to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llay olishi (unumsiz (reproduktivniy) qobiliyatlar. 2. Standart shartlarda olingan bilimlarni qo‘llay olishligi, masalalar yechishda yangi tushunchalar va oldin o‘rganilgan tushunchalar orasida masalalar yechish bilan bog‘lanishlar o‘rnata olishligi (unumli (produktivniy) qobiliyat); 3. Ijodiy faoliyat tajribalarini egallaganligi, yangi standart bo‘lmagan sharoitlarda bilim va qobiliyatni mustaqil olingan yangi bilimlarga ko‘chira olishligi. Yuqoridagi bochqichlar asosida masalalarni sistemalashtirilib uchta guruhga ajratish zaruriyatiga olib keldi. Birinchi guruhga olingan bilimlar birinchi qo‘llanilishiga oid masalalar kiritilib, bunday masalalar chamasi 20 % ni tashkil qiladi. Ikkinchi guruhga standart shartlarda egallangan va olingan bilimlarni mustahkamlashga oid masalalar kiritildi. Bu guruhdagi masalalar o‘quvchilarda izlanish qobiliyatini shakllantirishga yo‘nalish beradigan, yangi va oldin o‘rganilgan tushunchalar, xossalar va usullar orasidagi bog‘lanishni o‘rnatuvchi masalalar kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 70 % ni tashkil qiladi. Uchinchi guruhga o‘quvchilarda ijodiy faoliyat tajribalarini o‘zlashtirishga yo‘naltiradigan, nostandart sharoitlardagi bilim va qobiliyatlarni mustaqil yangi bilimlar olishga ko‘chirishga imkon beradigan masalalar kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 10 % ni tashkil qiladi. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini rivojlantiruvchi ishlarni tashkil qilish uchun ijodiy faoliyat jarayonini oldindan belgilab, aniqlaydigan va ushba jarayonning kechishiga olib keluvchi asosiy faktlarni bilish muhimdir. Boshqacha so‘z bilan aytganda o‘quvchilarning shunday sifatini bilish kerakki, bu sifatlarni rivojlantirish bilan o‘quvchilarda shakllangan rivojlanish bo‘yicha ulardagi ijodiy mantiqning rivojlanishida erishilgan yutuqlar aniqlanadi. Ijodiy fikrlashni rivojlantirish uchun shunday psixologik elementlarni (komponentlarni) hisobga olish zarurki, qaysiki mustaqil fikrlashning muvaffaqiyatli o‘tishi uchun shart-sharoitni ifodalasin. Bunday imkoniyatlar: boy  
 
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, fikrlashning ko‘lami, mantiqiy fikrlashning 
rivjlanganligi, yaxshi xotira va boshqalar.  
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda  o‘quvchilar shaxsining 
yuqorida sanab o‘tilgan sifatlarini shakllantirish va rivojlantirishni o‘zining maqsadi 
qilib ko‘yishi mumkin. Biroq amaliyot shuni ko‘rsatmoqdaki, o‘qitish jarayonida 
o‘quvchilarda bunday sifatlarni shakllantirish va rivojlantirish yetarli darajada emas. 
Shu jumladan bunday holat geometrik masalalarni yechish jarayonida ham sezilib 
turadi.  
O‘quvchilarning mustaqil  fikrlashini shakllantirish va rivojlantirishning 
shunday faktorlarni (vositalarni) topib amalga oshirish kerakki, o‘quvchilar shaxsida 
yangi mustaqil fikrlash ko‘lami kengayadigan bo‘lsin. Bunday faktorlar (vositalar) 
quyidagilar bo‘lishi mumkin:  
1. o‘quvchilarda ijodiy jarayonning asosiy komponentlarini rivojlantirish: 
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, mantiqiy fikrlash, xotira, turli matematik 
o‘yinlar va boshqalar.  
a)qo‘yilgan maqsadga erishish uchun ratsional yo‘llarni topishni, natijalarni 
taqqoslash va baholashga o‘rgatish;  
b)yechilgan masalalar orasida mantiqiy bog‘lanishlar o‘rnatish, xulosalar  
chiqarish, umumlashtirshga o‘rgatish.  
2. Masalalar yechish jarayonida olingan bilimlarni o‘quvchilarni kundalik 
hayotiy amaliyotda tarbiyalashda qo‘llash maktab geometriya kursida masalalar 
yechish jarayonida yuqorida ko‘rsatilgan o‘quvchilarda ijodiy fikrlash yo‘llarini 
amalga oshirish uchun maktabda (sinfda) yetarli imkoniyatlar ham yaratilgan 
bo‘lishi kerak.  
Shuni qayd qilish kerakki, masalalarni yechishda zaruriy qobiliyatga ega 
bo‘lib, tegishli usullarni egallagan bo‘lishligi kerak:  
Masalalar yechishda uddaburonlik bilan xulosalar chiqara olishligi, paydo 
bo‘lgan muammolarni yechishning yo‘llarini topa bilishligi ham zarur. Masalalar 
yechishda o‘quvchilarda shakllangan bilimdan to‘liq foydalanishga imkoniyat 
beradigan eng qulay va sodda masalalarni yechishdan ishni boshlash kutilgan 
natijalarga olib kelishi mumkin.  
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, fikrlashning ko‘lami, mantiqiy fikrlashning rivjlanganligi, yaxshi xotira va boshqalar. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda o‘quvchilar shaxsining yuqorida sanab o‘tilgan sifatlarini shakllantirish va rivojlantirishni o‘zining maqsadi qilib ko‘yishi mumkin. Biroq amaliyot shuni ko‘rsatmoqdaki, o‘qitish jarayonida o‘quvchilarda bunday sifatlarni shakllantirish va rivojlantirish yetarli darajada emas. Shu jumladan bunday holat geometrik masalalarni yechish jarayonida ham sezilib turadi. O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va rivojlantirishning shunday faktorlarni (vositalarni) topib amalga oshirish kerakki, o‘quvchilar shaxsida yangi mustaqil fikrlash ko‘lami kengayadigan bo‘lsin. Bunday faktorlar (vositalar) quyidagilar bo‘lishi mumkin: 1. o‘quvchilarda ijodiy jarayonning asosiy komponentlarini rivojlantirish: tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, mantiqiy fikrlash, xotira, turli matematik o‘yinlar va boshqalar. a)qo‘yilgan maqsadga erishish uchun ratsional yo‘llarni topishni, natijalarni taqqoslash va baholashga o‘rgatish; b)yechilgan masalalar orasida mantiqiy bog‘lanishlar o‘rnatish, xulosalar chiqarish, umumlashtirshga o‘rgatish. 2. Masalalar yechish jarayonida olingan bilimlarni o‘quvchilarni kundalik hayotiy amaliyotda tarbiyalashda qo‘llash maktab geometriya kursida masalalar yechish jarayonida yuqorida ko‘rsatilgan o‘quvchilarda ijodiy fikrlash yo‘llarini amalga oshirish uchun maktabda (sinfda) yetarli imkoniyatlar ham yaratilgan bo‘lishi kerak. Shuni qayd qilish kerakki, masalalarni yechishda zaruriy qobiliyatga ega bo‘lib, tegishli usullarni egallagan bo‘lishligi kerak: Masalalar yechishda uddaburonlik bilan xulosalar chiqara olishligi, paydo bo‘lgan muammolarni yechishning yo‘llarini topa bilishligi ham zarur. Masalalar yechishda o‘quvchilarda shakllangan bilimdan to‘liq foydalanishga imkoniyat beradigan eng qulay va sodda masalalarni yechishdan ishni boshlash kutilgan natijalarga olib kelishi mumkin.  
 
Shuningdek, bunday ishlarni amalga oshirish tanlangan masalalarning 
mazmuniga ularning turli-tumanligiga, yechish usullariga, qolaversa darsning 
tashkil qilinishiga ham bog‘liq bo‘ladi.  
Maktabda har bir dars tugallanadigan maqsadni o‘zida mujassamlashtirilgan 
bo‘lishi kerak. Buning uchun geometriya darsi yetarli darajada qoniqarli va 
muvaffaqiyatli o‘tishligi uchun o‘qituvchi darsning umumiy ta‘lim, tarbiyaviy va 
rivojlantiruvchi maqsad va vazifasini uni amalga oshirish usullarini aniq tushungan 
va egallagan bo‘lishi kerak. Darsda masalalar yechish jarayonida har bir o‘quvchi 
uning mustaqil  fikrlashini rivojlantirishga imkon beradigan matematik bilimlar 
sistemasiga ega bo‘lishligi, maxsus va umumiy o‘quv ko‘nikma va malakalariga, 
rivojlanganlik va tarbiyalanganlik darajasiga erishgan bo‘lishi kerak.  
Darsning har bir maqsadi aniq bo‘lib, bilimda aniq bir sifat o‘zgarishni 
ko‘zda tutgan bo‘lishi kerak. O‘quvchida masalalar yechish uchun tegishli ko‘nikma 
va malakalari, mantiqiy va ijodiy fikrlash faoliyati, qolaversa unda ahloqiy tarbiyasi 
ham tugal shakllangan bo‘lishi kerak. Darsning mazmuniga tegishli bo‘lgan 
materiallar esa o‘quvchilarning aniq masalalarni ijodiy qilinishiga, ularning mustaqil 
fikrlashining rivojlanishiga qaratilgan bo‘lishi kerak. O‘qitish usullari esa o‘qituvchi 
va o‘quvchilarning birgalikdagi ish faoliyatidan kelib chiqib, o‘quvchilarni bilim 
olishga maksimal tartibiga qarab tanlanishi kerak.  
Amaliyot ko‘rsatadiki, quyidagi masalalar hal qilinadigan bo‘lsa, albatta, 
o‘quvchilarning 
darsdan 
tashqari 
ijodiy 
faoliyatini 
shakllantirish 
va 
rivojlantirishning aniq pedagogik asoslari yaratilgan bo‘ladi:  
1) 
Har  xil  
qiziqishlar  va  
intilishlar, ko‘nikma  
va 
 
malakalarni  
shakllantirish o‘quvchilarning fikrlash faoliyatini yanada oshiradi;  
2) 
O‘quvchilarni mustaqil masalalar tuzishga o‘rgatish va bunday ishni 
tashkil qilish juda muhim;  
3) 
O‘quvchilarning xulqi va faoliyatini umumiy ahamiyatga ega bo‘lgan 
motivlar bilan shakllantirish va rivojlantirish;  
4) 
Darsdan tashqari vaqtlarda o‘quvchilarning ish faoliyatini tashkil qilish: 
to‘garaklardagi, klublardagi, olimpidaga tayyorgarlik ishlaridagi ishtirokini tashkil 
qilish.  
Shuningdek, bunday ishlarni amalga oshirish tanlangan masalalarning mazmuniga ularning turli-tumanligiga, yechish usullariga, qolaversa darsning tashkil qilinishiga ham bog‘liq bo‘ladi. Maktabda har bir dars tugallanadigan maqsadni o‘zida mujassamlashtirilgan bo‘lishi kerak. Buning uchun geometriya darsi yetarli darajada qoniqarli va muvaffaqiyatli o‘tishligi uchun o‘qituvchi darsning umumiy ta‘lim, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsad va vazifasini uni amalga oshirish usullarini aniq tushungan va egallagan bo‘lishi kerak. Darsda masalalar yechish jarayonida har bir o‘quvchi uning mustaqil fikrlashini rivojlantirishga imkon beradigan matematik bilimlar sistemasiga ega bo‘lishligi, maxsus va umumiy o‘quv ko‘nikma va malakalariga, rivojlanganlik va tarbiyalanganlik darajasiga erishgan bo‘lishi kerak. Darsning har bir maqsadi aniq bo‘lib, bilimda aniq bir sifat o‘zgarishni ko‘zda tutgan bo‘lishi kerak. O‘quvchida masalalar yechish uchun tegishli ko‘nikma va malakalari, mantiqiy va ijodiy fikrlash faoliyati, qolaversa unda ahloqiy tarbiyasi ham tugal shakllangan bo‘lishi kerak. Darsning mazmuniga tegishli bo‘lgan materiallar esa o‘quvchilarning aniq masalalarni ijodiy qilinishiga, ularning mustaqil fikrlashining rivojlanishiga qaratilgan bo‘lishi kerak. O‘qitish usullari esa o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi ish faoliyatidan kelib chiqib, o‘quvchilarni bilim olishga maksimal tartibiga qarab tanlanishi kerak. Amaliyot ko‘rsatadiki, quyidagi masalalar hal qilinadigan bo‘lsa, albatta, o‘quvchilarning darsdan tashqari ijodiy faoliyatini shakllantirish va rivojlantirishning aniq pedagogik asoslari yaratilgan bo‘ladi: 1) Har xil qiziqishlar va intilishlar, ko‘nikma va malakalarni shakllantirish o‘quvchilarning fikrlash faoliyatini yanada oshiradi; 2) O‘quvchilarni mustaqil masalalar tuzishga o‘rgatish va bunday ishni tashkil qilish juda muhim; 3) O‘quvchilarning xulqi va faoliyatini umumiy ahamiyatga ega bo‘lgan motivlar bilan shakllantirish va rivojlantirish; 4) Darsdan tashqari vaqtlarda o‘quvchilarning ish faoliyatini tashkil qilish: to‘garaklardagi, klublardagi, olimpidaga tayyorgarlik ishlaridagi ishtirokini tashkil qilish.  
 
Geometriya bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni shunday tashkil qilish mumkin 
va kerak:  
a) darsdan tashqari vaqtlarda masalalar yechishning usullarini o‘rganish va  
o‘rgatish;  
b) dars vaqtida olgan bilimlarni chuqurlashtirish va kengaytirish;  
v) darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil ishlashni tashkil qilish va  
bunday ishga qiziqish, istak va xurmat qilishni tarbiyalash;  
g) o‘quvchilar ijodiy faoliyatining rivojlanishi ularning individual talablarini,  
qiziqishlarini, intilishlarini qanoatlantiradigan bo‘lsin;  
d) o‘quvchilarning har biriga alohida-alohida individual konsultatsiya va  
tavsiyanomalar berish.  
To‘garak ishlarining shartlari o‘quvchilarning matematik rivojlanishining 
xususiyatlarini hisobga oladi, to‘garak ishini tashkil qilish sistemalilik printsipiga 
asoslanadi … (Dirixleprintsipini, … va h.k).  
    Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda masalalar tuzish jarayonida 
o’quvchilarning fikrlash faoliyatini rivojlantirish.   
Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish tаrtibi 
o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish yotsа, 
аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа аmаllаrni 
birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа 
o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin.  
Tanlab olib o‘qitiladigan ixtisoslashgan sinfdagi o‘quvchilar, nisbatan 
zukkoligi, o‘zlashtirish sur‘atining tezligi, qobiliyati, umuman, o‘qishga munosabati 
yuqoriligi bilan boshqalardan ajralib turgani sababli bu sinflar uchun tuzuladigan 
matematika dasturi ham ma‘lum darajada yuqoriroq saviyada bo‘ladi. Umuman, har 
ikkala sinfda ham o‘quv ma‘lumotlari birdek uzviy qiziqarli bo‘lsa ham 
ixtisoslashgan sinflar dasturi murakkabroq, chuqurroq va kengroq bo‘lib hajmi ham 
kattaroqdir.  
Masalalar tuzish – muammoli evristik usul bo‘lib, uning uning asosiy etaplari 
quyidagilar:  
1) 
muammoli jarayonni fahmlash va sezish;  
2) 
muammoning qo‘yilishi, uning tahlili;  
Geometriya bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni shunday tashkil qilish mumkin va kerak: a) darsdan tashqari vaqtlarda masalalar yechishning usullarini o‘rganish va o‘rgatish; b) dars vaqtida olgan bilimlarni chuqurlashtirish va kengaytirish; v) darslik va boshqa adabiyotlar bilan mustaqil ishlashni tashkil qilish va bunday ishga qiziqish, istak va xurmat qilishni tarbiyalash; g) o‘quvchilar ijodiy faoliyatining rivojlanishi ularning individual talablarini, qiziqishlarini, intilishlarini qanoatlantiradigan bo‘lsin; d) o‘quvchilarning har biriga alohida-alohida individual konsultatsiya va tavsiyanomalar berish. To‘garak ishlarining shartlari o‘quvchilarning matematik rivojlanishining xususiyatlarini hisobga oladi, to‘garak ishini tashkil qilish sistemalilik printsipiga asoslanadi … (Dirixleprintsipini, … va h.k). Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda masalalar tuzish jarayonida o’quvchilarning fikrlash faoliyatini rivojlantirish. Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish tаrtibi o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish yotsа, аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа аmаllаrni birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin. Tanlab olib o‘qitiladigan ixtisoslashgan sinfdagi o‘quvchilar, nisbatan zukkoligi, o‘zlashtirish sur‘atining tezligi, qobiliyati, umuman, o‘qishga munosabati yuqoriligi bilan boshqalardan ajralib turgani sababli bu sinflar uchun tuzuladigan matematika dasturi ham ma‘lum darajada yuqoriroq saviyada bo‘ladi. Umuman, har ikkala sinfda ham o‘quv ma‘lumotlari birdek uzviy qiziqarli bo‘lsa ham ixtisoslashgan sinflar dasturi murakkabroq, chuqurroq va kengroq bo‘lib hajmi ham kattaroqdir. Masalalar tuzish – muammoli evristik usul bo‘lib, uning uning asosiy etaplari quyidagilar: 1) muammoli jarayonni fahmlash va sezish; 2) muammoning qo‘yilishi, uning tahlili;  
 
3) 
masalalar tuzish;  
4) 
tuzilgan masalani yechish.  
Masalalar tuzishning quyidagi turlarini keltiramiz:  
1) 
masala shartiga oid so‘roqlar tanlash;  
2) 
so‘roqqa oid shartlar tanlash;  
3) 
rasmlar, hikoyalar va maqolalar bo‘yicha masalalar tuzish;  
4) 
qisqacha yozuv shartlari bo‘yicha masalalar tuzish;  
5) 
masalalar yechimining yozuv bo‘yicha masalalar tuzish;  
6) 
aniq amallarga yoki bir qancha aniq amallarga oid masalalar tuzish;  
7) 
berilganlarga o‘xshash masalalar tuzish;  
8) 
berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish;  
9) 
boshqa masalalarni umumlashtirish bilan masalalar tuzish;  
10) 
inkor qiluvchi masalalar tuzish – tasdiqlovchi mashqlar tuzish.  
Masalalar tuzish jarayoni avvalo misollar tuzish zaruriyati paydo bo‘lishi bilan 
tekshirishning maqsad va predmetini tanlash bilan boshlanadi.  
Bundan keyin paydo bo‘lgan zaruriyatlarni tahlil qilish bosqichi boradi. 
Zaruriyatning 
tekshirish 
predmetlar 
bilan 
o‘zaro 
bog‘liqligi 
aniqlanadi. 
Zaruriyatning paydo bo‘lish qonunlari izlanadi. Natija yangi bilim olishga imkon 
beradigan, isbotlanishi kerak bo‘lgan masala ko‘rinishiga shakllantiriladi. Bu 
bosqichda masalani tuzish yakunlanadi. Bundan keyin olingan natijalarni tekshirish, 
yahni masalani yechish qoladi. O‘quvchilarning masalalar yechish bo‘yicha 
faoliyatini tahlil qilish, ularning ijodiy fikrlash faoliyatini rivojlantirishda masalalar 
tuzishning quyidagi usul va qoidalari muhim ahamiyatga ega:  
1) 
isbotlashga oid masalalar tuzish;  
2) 
berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish;  
3) 
rasmlar  bo‘yicha va shartning qisqacha yozuviga ko‘ra masalalar tuzish; 4) 
o‘xshashalik usulidan foydalanib masalalar tuzish.  
Masalalar tuzishning bu usullarini alohida-alohida qaraymiz.  
1.  
Isbotlashga oid masalalar tuzish.  
Umumiy holda isbotlashga oid masalalar tuzish mexanizmini quyidagi amallar 
ketma-ketligi yordamida shakllantirish mumkin:  
1) 
masalalar tuzishning predmeti va maqsadini tanlash;  
3) masalalar tuzish; 4) tuzilgan masalani yechish. Masalalar tuzishning quyidagi turlarini keltiramiz: 1) masala shartiga oid so‘roqlar tanlash; 2) so‘roqqa oid shartlar tanlash; 3) rasmlar, hikoyalar va maqolalar bo‘yicha masalalar tuzish; 4) qisqacha yozuv shartlari bo‘yicha masalalar tuzish; 5) masalalar yechimining yozuv bo‘yicha masalalar tuzish; 6) aniq amallarga yoki bir qancha aniq amallarga oid masalalar tuzish; 7) berilganlarga o‘xshash masalalar tuzish; 8) berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish; 9) boshqa masalalarni umumlashtirish bilan masalalar tuzish; 10) inkor qiluvchi masalalar tuzish – tasdiqlovchi mashqlar tuzish. Masalalar tuzish jarayoni avvalo misollar tuzish zaruriyati paydo bo‘lishi bilan tekshirishning maqsad va predmetini tanlash bilan boshlanadi. Bundan keyin paydo bo‘lgan zaruriyatlarni tahlil qilish bosqichi boradi. Zaruriyatning tekshirish predmetlar bilan o‘zaro bog‘liqligi aniqlanadi. Zaruriyatning paydo bo‘lish qonunlari izlanadi. Natija yangi bilim olishga imkon beradigan, isbotlanishi kerak bo‘lgan masala ko‘rinishiga shakllantiriladi. Bu bosqichda masalani tuzish yakunlanadi. Bundan keyin olingan natijalarni tekshirish, yahni masalani yechish qoladi. O‘quvchilarning masalalar yechish bo‘yicha faoliyatini tahlil qilish, ularning ijodiy fikrlash faoliyatini rivojlantirishda masalalar tuzishning quyidagi usul va qoidalari muhim ahamiyatga ega: 1) isbotlashga oid masalalar tuzish; 2) berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish; 3) rasmlar bo‘yicha va shartning qisqacha yozuviga ko‘ra masalalar tuzish; 4) o‘xshashalik usulidan foydalanib masalalar tuzish. Masalalar tuzishning bu usullarini alohida-alohida qaraymiz. 1. Isbotlashga oid masalalar tuzish. Umumiy holda isbotlashga oid masalalar tuzish mexanizmini quyidagi amallar ketma-ketligi yordamida shakllantirish mumkin: 1) masalalar tuzishning predmeti va maqsadini tanlash;  
 
2) 
masalalar tuzishni vujudga keltiradigan holatlarni tahlil qilish;  
3) 
masalaning yangi bilim beradigan ob‘ekti haqida;  
4) 
olingan  
ma‘lumotlarni  
isbotlashga  yordam  
beradigan 
 
tarzda  
shakllantirish;  
5) 
tuzilgan masalani yechish.  
Masala tuzishning holatini ikki usul bilan analiz qilish mumkin:  
1) 
yasashlar va o‘lchashlar asosida;   
2) 
mantiqiy natijalar va tanlangan shartlarning xulosalari yordamida.  
 Birinchi holda faqat isbotlagandan keyin yangi bilimlar beradigan gipotezaning 
namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi. Ikkinchi holda olingan yangi bilim va uning 
haqiqatligi qo‘shimcha isbotlashga muxtoj bo‘ladi, shuning uchun tuzilgan 
masalani yechish bilan to‘g‘ri qo‘yilganligini ham aniqlab olish kerak. Isbotlashga 
oid 
masalalarni 
tuzish 
usullarini 
egallash 
uchun 
o‘quvchilar 
fikrlash 
operatsiyalarini: analiz, sintez, induktsiya, deduktsiya, taqqoslash, aniqlash, 
umumlashtirish kabi usullarni egallagan bo‘lishi kerak. Tanlayotgan usulni 
shakllantirish uchun o‘quvchilarga o‘quv topshiriqlari beriladi. Bu topshiriqlarni 
berishdan maqsad masalalar tuzishning zarur ekanligini tushunib olishligi, 
tuziladigan masalalarda qanday g‘oya yotishligini, qanday nazariy materiallar 
kerakligi aniqlab olinadi.   
2.  
Berilganlarga teskari bo’lgan masalalar tuzish.  
Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish o‘quvchilarga masalaning 
sharti va xulosasini tahlil qilishga yordam beradi, masalada berilgan miqdorlar 
orasidagi o‘zaro bog‘lanishni tushunishga, to‘ldiruvchi axborotlar chiqarishga, 
qo‘yilgan masalaning yechimida miqdorlar orasidagi bog‘lanishlardan yakunlovchi 
xulosalar chiqarishga yordam beradi. O‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarning 
qiziqishlarini e‘tiborga olib berilganlarga teskari tuzilgan masalalar va ularni yechish 
o‘rganilayotgan jarayonlarni ifodalovchi turli bog‘lanishlarni o‘rnatishga va bu 
bog‘lanishlarning mazmunini tushunib olishga imkoniyat beradi.  
Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzishning va ularni yechishning 
quyidagi xususiyatlarini  keltiramiz:  
2) masalalar tuzishni vujudga keltiradigan holatlarni tahlil qilish; 3) masalaning yangi bilim beradigan ob‘ekti haqida; 4) olingan ma‘lumotlarni isbotlashga yordam beradigan tarzda shakllantirish; 5) tuzilgan masalani yechish. Masala tuzishning holatini ikki usul bilan analiz qilish mumkin: 1) yasashlar va o‘lchashlar asosida; 2) mantiqiy natijalar va tanlangan shartlarning xulosalari yordamida. Birinchi holda faqat isbotlagandan keyin yangi bilimlar beradigan gipotezaning namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi. Ikkinchi holda olingan yangi bilim va uning haqiqatligi qo‘shimcha isbotlashga muxtoj bo‘ladi, shuning uchun tuzilgan masalani yechish bilan to‘g‘ri qo‘yilganligini ham aniqlab olish kerak. Isbotlashga oid masalalarni tuzish usullarini egallash uchun o‘quvchilar fikrlash operatsiyalarini: analiz, sintez, induktsiya, deduktsiya, taqqoslash, aniqlash, umumlashtirish kabi usullarni egallagan bo‘lishi kerak. Tanlayotgan usulni shakllantirish uchun o‘quvchilarga o‘quv topshiriqlari beriladi. Bu topshiriqlarni berishdan maqsad masalalar tuzishning zarur ekanligini tushunib olishligi, tuziladigan masalalarda qanday g‘oya yotishligini, qanday nazariy materiallar kerakligi aniqlab olinadi. 2. Berilganlarga teskari bo’lgan masalalar tuzish. Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish o‘quvchilarga masalaning sharti va xulosasini tahlil qilishga yordam beradi, masalada berilgan miqdorlar orasidagi o‘zaro bog‘lanishni tushunishga, to‘ldiruvchi axborotlar chiqarishga, qo‘yilgan masalaning yechimida miqdorlar orasidagi bog‘lanishlardan yakunlovchi xulosalar chiqarishga yordam beradi. O‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarning qiziqishlarini e‘tiborga olib berilganlarga teskari tuzilgan masalalar va ularni yechish o‘rganilayotgan jarayonlarni ifodalovchi turli bog‘lanishlarni o‘rnatishga va bu bog‘lanishlarning mazmunini tushunib olishga imkoniyat beradi. Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzishning va ularni yechishning quyidagi xususiyatlarini keltiramiz:  
 
1) 
Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish jarayonida 
miqdorlar orasidagi o‘zaro teskari bog‘lanishlarni chiqaradi va ulardan 
foydalaniladi. Masalan, masalada agar parallelogrammning yuzi ikki tomoni va ular 
orasidagi burchagi bo‘yicha aniqlangan bo‘lsa, u holda berilganlarga teskari tuzilgan 
masalada parallelogrammning yuzi bo‘yicha aniqlanadi;  
2) 
Bitta tushuncha, figura, miqdo, nisbat bir qancha har xil 
mulohazalarga kiradi, lekin mulohazalarning boshqa usullari bilan to‘iladi. Bir 
vaqtda belgilangan masalani va unga teskari bo‘lgan masalani yechish bilan 
bilimlarning ko‘lami kengayadi;  
3) 
Berilganlarga teskari masalani yechish bilan o‘quvchilar to‘g‘ri 
masalani yechishda foydalangan mulohazaga va fikrlarini qayta quradi.  
Shunday qilib, biz ishonch bilan aytamizki, berilganlarga teskari bo‘lgan 
masalalar tuzish va ularni yechib tahlil qilish o‘quvchilarning mustaqil fikrlash 
faoliyatini shakllantirishning eng asosiy vositalaridan biri sanaladi.  
Rasmlar va qisqa yozuv shartlari bo’yicha masala matnini tuzish.  
Rasm – bu o‘zida o‘quv axborotlarini, juda boy imkoniyatlarni 
mujassamlashtirgan usuldir. O‘quvchilar rasmni butunlayicha qarashlari mumkin. 
Ular rasmni qismlarga ajaratib, ular orasida bog‘lanishlar o‘rnatadi, yordamchi 
yasashlar bilan qarashga yangi elementlar kiritiladi, yahni rasmga masalalar yechish 
jarayonining yordamchi modeli sifatida qaraladi. Lekin bu aytilganlarning barchasi 
o‘quvchilarga tayyor holda berilmaydi, balki asta-sekin amaliyotda shakllantirib 
boriladi, xususiy holda rasm va qisqa yozuv shartlari bo‘yicha tayyor masalalarni 
yechish bilan ham bunday shakllantirishlarni amalga oshirish mumkin. Rasm 
bo‘yicha masalalar tuzishning metodikasi haqida gap borganda mustaqil masalalar 
tuzdirishga o‘quvchilarni o‘rgatish eng muhim rejali ish hisoblanadi. Bu ishni 
amalga oshirish bilan o‘quvchilarning mustaqil fikrlash faoliyatining shakllanishiga 
katta xissa qo‘shgan bo‘lamiz.  
Analogik  usuli bo’yicha masalalar tuzish.  
Analogik usul inson dunyoni bilishining tarixan birinchi usullaridan biri 
xisoblanadi. Masalalar yechish jarayonida analogiyadan izlash usuli sifatida 
foydalaniladi. Analogiya kamida ikkita ob‘ekt orasidagi bog‘lanishni o‘rnatadi. Agar 
A ob‘ekt V ob‘ektga o‘zining belgilari va munosabatlari bilan analogik bo‘lsa, 
1) Berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish jarayonida miqdorlar orasidagi o‘zaro teskari bog‘lanishlarni chiqaradi va ulardan foydalaniladi. Masalan, masalada agar parallelogrammning yuzi ikki tomoni va ular orasidagi burchagi bo‘yicha aniqlangan bo‘lsa, u holda berilganlarga teskari tuzilgan masalada parallelogrammning yuzi bo‘yicha aniqlanadi; 2) Bitta tushuncha, figura, miqdo, nisbat bir qancha har xil mulohazalarga kiradi, lekin mulohazalarning boshqa usullari bilan to‘iladi. Bir vaqtda belgilangan masalani va unga teskari bo‘lgan masalani yechish bilan bilimlarning ko‘lami kengayadi; 3) Berilganlarga teskari masalani yechish bilan o‘quvchilar to‘g‘ri masalani yechishda foydalangan mulohazaga va fikrlarini qayta quradi. Shunday qilib, biz ishonch bilan aytamizki, berilganlarga teskari bo‘lgan masalalar tuzish va ularni yechib tahlil qilish o‘quvchilarning mustaqil fikrlash faoliyatini shakllantirishning eng asosiy vositalaridan biri sanaladi. Rasmlar va qisqa yozuv shartlari bo’yicha masala matnini tuzish. Rasm – bu o‘zida o‘quv axborotlarini, juda boy imkoniyatlarni mujassamlashtirgan usuldir. O‘quvchilar rasmni butunlayicha qarashlari mumkin. Ular rasmni qismlarga ajaratib, ular orasida bog‘lanishlar o‘rnatadi, yordamchi yasashlar bilan qarashga yangi elementlar kiritiladi, yahni rasmga masalalar yechish jarayonining yordamchi modeli sifatida qaraladi. Lekin bu aytilganlarning barchasi o‘quvchilarga tayyor holda berilmaydi, balki asta-sekin amaliyotda shakllantirib boriladi, xususiy holda rasm va qisqa yozuv shartlari bo‘yicha tayyor masalalarni yechish bilan ham bunday shakllantirishlarni amalga oshirish mumkin. Rasm bo‘yicha masalalar tuzishning metodikasi haqida gap borganda mustaqil masalalar tuzdirishga o‘quvchilarni o‘rgatish eng muhim rejali ish hisoblanadi. Bu ishni amalga oshirish bilan o‘quvchilarning mustaqil fikrlash faoliyatining shakllanishiga katta xissa qo‘shgan bo‘lamiz. Analogik usuli bo’yicha masalalar tuzish. Analogik usul inson dunyoni bilishining tarixan birinchi usullaridan biri xisoblanadi. Masalalar yechish jarayonida analogiyadan izlash usuli sifatida foydalaniladi. Analogiya kamida ikkita ob‘ekt orasidagi bog‘lanishni o‘rnatadi. Agar A ob‘ekt V ob‘ektga o‘zining belgilari va munosabatlari bilan analogik bo‘lsa,  
 
bunday holda analogiya simmetrik munosabatdan iborat bo‘ladi. Bunday holda 
ikkita ob‘ekt aniq sondagi xossalari bilan analogik  bo‘ladi.   
 
Nazorat savollari 
1. Ixtisoslashtirilgan boshlang’ich sinflarda darsni tashkil qilish 
2. Oz komplektli maktablarda darsning strukturasi 
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. 
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) 
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish 
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan 
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan 
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr 
avlodi”, 2006 yil. 
 
bunday holda analogiya simmetrik munosabatdan iborat bo‘ladi. Bunday holda ikkita ob‘ekt aniq sondagi xossalari bilan analogik bo‘ladi. Nazorat savollari 1. Ixtisoslashtirilgan boshlang’ich sinflarda darsni tashkil qilish 2. Oz komplektli maktablarda darsning strukturasi Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr avlodi”, 2006 yil.