JAMIYAT HAYOTIGA MA’NAVIY QADRIYATLARNI SINGDIRISH YO‘LLARI
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
30
Faytl hajmi
43,5 KB
1
JAMIYAT HAYOTIGA MA’NAVIY QADRIYATLARNI SINGDIRISH
YO‘LLARI
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………………3
I Bob: Ma’naviy qadriyatlar tushunchasi
1.1. Ajdodlardan meros qolgan milliy va ma’naviy qadriyatlarning
ahamiyati…………………………………………………………. ..….................5
1.2. Hozirgi globallashuv sharoitida milliy va ma’naviy qadriyatlarning
jamiyat hayotida tutgan o’rni …………………………………………….. ……...11
II Bob: Yosh avlod tarbiyasida milliy va ma’naviy qadriyatlarning
ahamiyati
2.1.Jamiyat hayotiga ma’naviy qadriyatlarni singdirish usul hamda
yo’llari…………………………………………...………………..………………16
2.2.Millatning tanazzuli ma’naviy qadriyatlarning tanazzulidir..…………25
Xulosa………………………....…………………………………………...30
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………31
2
KIRISH
Mavzuning
dolzarbligi.
Milliy
qadriyatlarimiz,
urf-odatlarimiz
va
an'analarimiz
qayta
tiklanib,
yanada
rivojlangandagina
jamiyatimizda
o’tkazilayotgan islohatlar muvaffaqiyatli amalga osha oladi, chunki ma'naviy
barkamol, ma'rifatli, ruhan bardam, yangicha tafakkurlash qobiliyatiga ega
insongina istiqlol va taraqqiyot yo’lini sharaf bilan o’ta oladi. Shunday ekan,
xalqimizning boy madaniy merosi, yuksak ma'naviy qadriyatlarini chuqur va
atroflicha o’rganib, ularni Respublikamizda yashovchi har bir insonning ongiga
singdirib, ayniqsa yosh avlodni ma'naviy etuk, fidoyi etib tarbiyalash hozirgi kunda
eng dolzarb muammolardan hisoblanadi.
Kurs ishining ahamiyati. Milliy ruxiyat- millatning ichki xolati, kechinmalari,
xis-tuyg’ulari, ma’naviy dunyosi, uy-fikrlari, maqsad va maslaklari hamda
kayfiyatlari bilan bog’liq mulohazalari majmuidir.
Xalq og’zaki ijodida ulug’lanadigan fazilatlardan biri-мilliy iftixor
tuyg’usidir. Bu tuyg’u- o’z milliy mansubligidan millatining boy tarixi, madaniy va
ma’naviy merosidan, uning jahon sivilizatsiyasiga qo’shgan hissasidan g’ururlanish
va faxlanish imkoniyati. Milliy iftixori kuchli bo’lgan shaxs o’z mamlakati bilan
faxrlana oladi va uning taqdiriga befarq qaramaydi. Milliy iftixori kuchli bo’lgan
shaxs istiqbolni chuqurroq anglaydi, uning ertasi bugungidan ko’ra mukammalroq
bo’lishiga intiladi. Shuning uchun biz yoshlarimizda milliy ongni shakllantirish
uchun ta’lim-tarbiyaviy faoliyatimizda katta sa’y-harakat ko’rsatishimiz lozim
bo’ladi.
Хаlq оg’zaki ijodi namunalari asosida o’quvchilarga milliy qаdriyatlarni
shakllantirishda moddiy, ma’naviy, tabiiy, diniy, axloqiy, falsafiy va boshqalardan
foydalanish muhim аhаmiyat kasb etadi.
Kurs ishining obyekti. Xalqimiz orasidan ma’naviy va milliy qadriyatlarni
singdirish yo’llarini topish.
Kurs ishining predmeti. Ma’naviy qadriyatlar tushunchasi, Ajdodlardan
meros qolgan milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati, Hozirgi globallashuv
sharoitida milliy va ma’naviy qadriyatlarning jamiyat hayotida tutgan o’rni, Yosh
3
avlod tarbiyasida milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati, Jamiyat
hayotiga ma’naviy qadriyatlarni singdirish usul hamda yo’llari va Millatning
tanazzuli ma’naviy qadriyatlarning tanazzulidir kabi qismlardan tashkil topgan.
Kurs ishining maqsadi: Kurs ishining asosiy maqsadi xalqimiz orasida
ma’naviy va milliy qadriyatni singdirish yo’llari haqida qoʻshimcha bilim va
tushunchalarni olib borishdir.
Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, har biri ikki paragrafdan iborat ikkita
bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4
Ma’naviy qadriyatlar tushunchasi
Ajdodlardan meros qolgan milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati
Qadriyat — voqelikdagi muayyan hodisalarning umuminsoniy, ijtimoiy
axloqiy, madaniy maʼnaviy ahamiyatini koʻrsatish uchun qoʻllanadigan tushuncha.
Inson va insoniyat uchun ahamiyatli boʻlgan barcha narsalar, masalan, erkinlik,
tinchlik, adolat, ijtimoiy tenglik, maʼrifat, haqiqat, yaxshilik, goʻzallik, moddiy va
maʼnaviy boyliklar, anʼana, urf-odat va boshqalar qadriyatlar hisoblanadi. Ijtimoiy
fanlarning qaysi sohasida qadriyatga doir tadqiqot olib borilgan boʻlsa, bu
tushunchaga shu jihatdan taʼrif berishga intilishgan.
Holbuki qadriyat aksiologiyaga xos kategoriyadir. Qadriyatni aksiologiya
nuqtai nazaridan talqin qilish uni kategoriya sifatidagi mohiyati, mazmuni, obyektiv
asosi, namoyon boʻlish shakllari va xususiyatlarini oʻrganish imkonini beradi.1
Qadriyat kategoriyasi faqat buyum va narsalarning iqtisodiy qimmatini emas,
jamiyat va inson uchun biror ahamiyatga ega boʻlgan voqelikning shakllari,
holatlari, narsalar, voqealar, hodisalar. talab va tartiblar va boshqalarning qadrini
ifodalash uchun ishlatiladi. Ijtimoiy jarayonlar taʼsirida kishilarning Qadryatlar
toʻgʻrisidagi qarashlari oʻzgarib boradi. Tarixiy zaruriyatga qarab goh u, goh bu
qadriyat ijtimoiy taraqqiyotning oldingi safiga chiqadi. Mas, yurtni yov
bosganida — ozodlik, imperiya hukmronligi nihoyasida — istiklol, urush
davrida —
tinchlik,
tutqunlikda —
erkinlik,
kasal
yoki
bemorlikda —
sihatsalomatlikning qadri oshib ketadi. Qadriyatlar ijtimoiytarixiy taraqqiyot
mahsuli sifatida oʻz tarixiy ildizi, rivoji, vorislik jihatlariga ega. Qadriyatlar mehnat,
ishlab chiqarish sohasidagi faoliyat, insonlar oʻrtasidagi munosabatlar uchun foyda
keltiradigan narsalar, hodisalar, xattiharakatlar majmuasi sifatida yuzaga kelib,
ayrim kishilar, ijtimoiy guruhlar faoliyati, xattiharakatini maʼlum yoʻnalishga
buradigan, tegishli meʼyorga soladigan maʼnaviy hodisaga aylanadi. Qadriyatlar
umumbashariy, milliy, shaxsiy boʻlishi mumkin. Olam, tabiat va jamiyatning eng
muhim tomonlarini, qonunqoidalarini, aloqadorliklarini ifodalaydigan qadriyatlar
1 Nosirxo’jaеv S., M.F.Lafasov, M.Z.Zaripov «Ma’naviyat asoslari».- T.: Fan, 2002.- 264 b.
5
umumbashariy
xususiyatga
ega.
Bunday
qadriyatlar
oʻz
ahamiyatini
yoʻqotmaydigan, abadiy qadriyatlardir. Muayyan bir elat, millat, xalqning hayoti,
turmush tarzi, tili, madaniyati, maʼnaviyati, urf-odat va anʼanalari, oʻtmishi va
kelajagi bilan bogʻliq qadriyatlar milliy qadriyatlardir. Inson, uning faoliyati,
turmush tarzi, eʼtiqodi, umr maʼnosi, odobi, goʻzalligi bilan bogʻliq qadriyatlar
shaxsiy qadriyatlardir. Qadriyatlar komil insonni tarbiyalashda muhim omil boʻlib
xizmat qiladi.
Qadriyatlar xalqimizning bebaho boyligi, jamiyatimiz, millatimiz, davlatimiz
taraqqiyotining asosiy omillaridan biri. Buyuk ajdodlardan meros bo‘lib qolgan
bebaho ma`naviy boylik asl qadriyatlarimizning sarchashmasidir.2 Ta`lim
muassasamizda “Navro‘z”, “Hosil bayrami”, “Qovun sayli” tadbirlarini o‘tkazish
vositasida o‘quvchilarda milliy qadriyatlarimizda bo‘lgan hurmat va ehtirom
kuchaytiriladi. O’quv jamoasida o‘zaro ahillik, ko‘tarinki kayfiyat, ijodiy
hissiyotlarni vujudga keltiradi hamda Vatan bilan g‘ururlanish, tabiatni sevish va
ardoqlashga intilishni tarkib toptiradi. Asrlar mobaynida xalqimizning yuksak
ma`naviyat, adolatparvarlik, ma`rifatsevarlik kabi ezgu fazilatlari bugungi davr
yoshlari uchun o‘ziga xos hayot maktabiga aylangan.3
Inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo'lgan barcha narsalarga qadriyatlar
deyiladi. Qadriyatlar - narsa va voqealar, jamiyat, moddiy va ma'naviy boyliklaming
ahamiyatini ifodalash uchun qo'llanadigan tushuncha. Qadriyatlami Garb
mamlakatlarida "Aksiologiya" fani o'rganadi. Bu atama ilmiy bilimlar sohasiga XX
asming ikkinchi yarmida nesim aksiologi Y. Gartman va frantsuz olimi P.Lapi
tomonidan kiritilgan. Aksiologiyani qadriyatlar to'g'risidagi fan yoki to'g'ridan-
to'g'ri "qadriyatshunoslik" deb atash ham mumkin. Har bir fanga o'z nomini bergan
asosiy tushunchalar bo'lgani kabi "qadriyat" tushunchasi ham "qadriyatshunoslik"
atamasi uchun shunday asos bo'la oladi. G’arbda bu atama yunoncha "axio"
2 Nosirxo’jaеv S., M.F.Lafasov, M.Z.Zaripov «Ma’naviyat asoslari».- T.: Fan, 2002.- 264 b.
3 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
6
(qadriyat) va "Logos" (fan, ta'limot) tushunchalaridan tashkil topgan. Qadriyat va
qadriyatlar milliy g'oyaning muhim kategoriyalaridan biri, bo'lib, qadriyatlar axloqiy
qoida va me'yorlar, ideallar va maqsadlardagi baholash mezoni va usullarini ham
o'zida aks ettiradi. Ular halollik, poklik, o'zaro yordam, adolatlilik, haqiqatgo'ylik,
ezgulik, tinchlik, shaxs erkinligi, mehr-muhabbat, mehnatsevarlik, vatanparvarlik
kabi fazilatlar, burch, vijdon, or-nomus, mas'uliyat kabi axloqiy tushunchalar
shaklida namoyon bo'ladi. Qadriyat o'z tabiatiga ko’ra, ijtimoiy-tarixiy xarakterga
ega. Ijtimoiy taraqqiyot jarayonida u o'zgaradi va takomillashadi. Shuning uchun
qadriyat to'g'risidagi ta'limotlar ham takomillashib, rivojlanib boradi.
Milliy ma'naviy qadriyatlar tushunchasi, uning ta'rifi va tavsifi. Demak,
"Qadriyat" tushunchasi - juda keng tushuncha bo'lib, uning bir qismi - ma'naviy
qadriyatlardir. Milliy-ma'naviy qadriyatlar - "milliylik", "Ma'naviyat" va "qadriyat"
tushunchalari kesishgan nuqtada jamlangan ijtimoiy hodisalami o'z ichiga oladi.
Qadriyatlar deyilganda inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo’lgan, millat, elat va
ijtimoiy guruhlaming manfaatlari va maqsadlari yo’lida xizmat qilishdagi erkinlik,
ijtimoiy adolat, tenglik, xaqiqat, ma'rifat, go’zallik, yaxshilik, xalollik, burchga
sadoqatli singari fazilatlar majmun tushuniladi. O’tmishdagi barcha falsafiy
ta'limotlarda qadriyatlaming mohiyati va ulaming jamiyat taraqqiyotida tutgan o’rni
masalasiga katta e'tibor berilib, ular ijtimoiy-tarixiy taraqqiyotning maxsuli, jamiyat
ma'naviy kamolotining muhim omili ekanligi ko’rsatib o’tiladi. Qadriyatlar jamiyat
taraqqiyotining, moddiy va ma'naviy boyliklar rivojining yakuni, inson
kamolotining kelajak uchun ham katta ahamiyat kasb etadigan ijobiy maxsulidir.
Insonning ob'ektiv olamiga nisbatan aktiv faoliyati, moddiy va ma'naviy muhit,
yashash shart-sharoitlarining rivojlanishi vorislik asosida sodir bo’lib, yangi-yangi
qadriyatlaming shakllanishiga, o’tmishdan meros bo’lib o’tganlari esa davr mxi,
yangi ijtimoiy extiyoj talablari asosida rivojlanishiga olib keladi. Buning natijasida
ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy, manaviy taraqqiyotning imkoniyatlari xam kengayadi.
Jamiyat taraqqiyoti jarayonida shakillangan har qanday xodisa o’tmishda ijobiy
axamiyat kasb etgani uchungina emas, balki kelajak istiqboli uchun yangi
imkoniyatlar yaratib berishga qodir bo’lganligi sababli ham qadiriyat deb ataladi.
7
Qadiriyatlar olamni bilish va uning amaliy o’zgartirishning muhim omilidir. Xar bir
qadriyatning moiyati taraqqiyot, jamiyat va ruhiy olam xodisalarini bilish, ilmiy
umumlashtirish, ijtimoiy va mabnaviy taraqqiyot tabsir etish imkoniyatlari asosida
belgilanadi. Qadiryatlarning ko’pligi, mavzuni, ularni aniqlash va ularga ebtiqod
qilish insoning bilish qobiliyati va amaliy imkoniyatlaritakomilashib, chukirlashib,
kengayib borayotganini ifodalaydi. Yangi qadiriyatlaming yuzaga kelishi insoning
obbektiv
olam,
mabnaviyatborasidagi
bilimlari
vorislik
asosida
davom
etayotganining ifodasidir.
Qadiryatlar inson an'anaviy kamolotining muhim omilidir. Har bir millat
rivojlanishdagi tarixiy voqealar, unga ijobiy xisa qo’shgan shaxslar xam milliy
qadriyatlar jumlasiga kiradi. qadiryatlarda ular yuzaga kelgan davirning ruxi,
imkoniyatlari, talab va extiyojlari o’zining yaqqol ifodasini topadi.
Ma’naviy va diniy qadriyatlarimiz tarixan uyg‘un holda rivojlanib
takomillashib borgan. Ayniqsa, ma’naviy qadriyatlar rivojida an’anaviy islomning
o‘ziga xos o‘rni bor. Insoniy fazilatlarning eng yuqori cho‘qqisi, shubhasiz, odob
durdonalaridir. Xususan, bugungi kunda komil insonni kamol toptirishda ma’naviy
qadriyatlarning ahamiyati beqiyos.
Bu borada, millatimizning ma’naviy qadriyatlari haqida gap ketganda uzoq
asrlar
qa’rida
yuzaga
kelgan,
vatanparvarlik,
do‘stlik,
tinchliksevarlik,
mehmondo‘stlik, mehnatsevarlik, muruvvat, andisha, or-nomus, halollik, mehr-
oqibat, birodarlik va ahil qo‘shnichilik munosabatlari kabi ezgu insoniy fazilatlarni
alohida ayd etish lozim. Mintaqamizda o‘n asrdan ortiq mavjud bo‘lib kelayotgan
islom dini xalqimizning ana shunday beqiyos ma’naviy qadriyatlarida chuqur aks
etib turadi.
Shu o‘rinda bitta nozik nuqtaga e’tibor qaratish zarur. Nafaqat yurtimizda,
balki butun Markaziy Osiyo mintaqasida deyarli ming yildan beri islom dini bilan
bog‘liq qadriyatlarimiz hanafiy mazhabi asosida shakllanib kelgan. Hanafiy
mazhabining bag‘rikenglik tamoyillari shariatga zid bo‘lmagan milliy urf-odat va
an’analarni saqlanib qolishdagi o‘rni beqiyos. Biz hozirda faxrlanib yodga oladigan
8
ajdodlarimizning aksari mana shu mazhab vakillari bo‘lganlar.4 Demak, ayta
olamizki, milliy va diniy qadriyatlarimiz qatorida hanafiy mazhabi an’analari ham
o‘ziga xos o‘ringa ega. Hozirda, yurtimizga chetdan kirib kelayotgan, xalqimizning
asrlar davomida shakllangan e’tiqodiga zid bo‘lgan turli begona diniy oqim va
firqalar nafaqat muqaddas dinimizga, balki, bevosita ma’naviy qadriyatlarimizga
ham tajovuz ekanini anglab yetishimiz kerak. Yurtimizda Imom Buxoriy, Imom
Termiziy, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazlari kabi buyuk
ajdodlarimizning bebaho ma’naviy merosini, xususan, hanafiy mazhabi
ulamolarining merosini hamda moturidiylik aqidaviy ta’limotini o‘rganish va targ‘ib
qilish markazlari faoliyatiga bejiz asos solinmadi. Demak, to‘laqonli ishonch bilan
ayta olamizki, hanafiy mazhabi va moturidiylik ta’limoti – xalqimizning ma’naviy
qadriyatlari bilan mujassamdir. Nafaqat bizning, balki mintaqmizdagi qardosh va
dindosh xalqlarning ham muqaddas qadriyatidir. Hanafiy mazhabi an’analariga zid
oqimlar va firqalarning g‘oyalarini tarqatish milliy ma’naviyatimiz va
qadriyatlarimizga tahdid, deb qaraladi.
Ta’kidlash jozki, mehmondo‘stlik, o‘zaro hurmat-ehtirom, ota-onaning
haqlarini ado etish, ijtimoiy hamkorlik, qarindosh-urug‘, qo‘ni-qo‘shnilar, xususan,
jamiyatdagi ehtiyojmand qatlamlarga ko‘maklashish xalqimizga xos ezgu fazilatiga
aylangan. Jahonda kechayotgan koronavirus pandemiyasining eng og‘ir pallasida
xalqimizning jipsliligi va ahilligi, o‘zaro yordamlashishga doimo tayyorligining
jonli guvohi bo‘ldik. Agar biz g‘arbdan kirib kelayotgan individualizmga yon berib,
millatimizga xos bo‘lgan jamoaviylik tamoyillarini yo‘qotib qo‘yganimizda natija
qanday bo‘lar edi?
Demak, bugungi rivojlangan jamiyatda, xususan, globallashuv davrida
ma’naviy qadriyatlarning o‘rni beqiyos. Bu isbot talab qilmaydigan haqiqat.
Ma’naviy qadriyatlarimizni asrab-avaylash, targ‘ib qilish bugungi jamiyatning
dolzarb va ustivor vazifalaridan ekanligi bejiz emas. Ammo, kezi kelganda aytish
4 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
9
kerak – bugun ijtimoiy hayotda mavjud ayrim illatlarni “o‘zbekchilik” deb
xaspo‘shlanishi mutlaqo o‘rinsiz holatdir. Dabdabavozlik, moddiyatparastlik, har
qanday ishda kimo‘zarga berilib ketish, riyokorlik, xo‘jako‘rsinchilik, jinoyat
botqog‘iga botirib yuboruvchi tanish-bilishchilik va korrupsiya kabi illatlar millatni
va xalqni tanazzulga yetaklaydi. “Topayaptimi qandini ursin” deyish, “uzumini yeb,
bog‘ini surishtirmaslik” milatning ofati bo‘lib xizmat qiladi. Pul topgan, mol topgan
obro‘li bo‘lavermaydi, qayerdan qay yo‘sinda topgan, nimaga sarflayapti, birovning
haqqini yeb, o‘zini harom-harishga urgan kimsa kabi kishilardagi salbiy illatlar
yuzasidan jamoatchilik nazorati o‘rnatilishi darkor. Xususan, fuqarolik jamiyatining
muhim asoslaridan biri jamoatchilik nazoratining mavjud bo‘lishidir. Odamlar
bunday holatlarga befarq va loqayd bo‘lmasliklari, eng asosiysi xayrixoh bo‘lib
qolmasliklari shart.
Ko‘rinib turibdiki, globallashuv jarayonida texnologik rivojlanish bilan birga
ma’naviy qadriyatlar ham jamiyat a’zolari uchun suv va havodek zarur. Zero,
bugungi rivojlangan davrda jamiyat ma’naviy qadriyatlarsiz ruhan va ma’nan
kemtik holatga tushib qoladi. Har qanday jamiyatda axloqiy me’yorlarning
ahamiyati beqiyos.5
Globallashuv sharoitida moddiy chegaralar tobora nisbiylashib, ma’naviy
qadriyatlar asta-sekin umumiylashib borishi kuzatiladi. Bunday davrda milliy o‘ziga
xoslikni saqlab qolish, miliy o‘zlikni anglash va qadriga yetish tushunchalari ustivor
maqsadga aylanadi. Milliy o‘zlikni anglash va qadrlash jarayoni ma’naviy
qadriyatlarimizning poydevori bo‘lib xizmat qiladi.
5 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
10
Hozirgi globallashuv sharoitida milliy va ma’naviy qadriyatlarning
jamiyat hayotida tutgan o’rni
O'zbekistonning mustaqilikka erishishi, totalitar buyruqbozlik tuzumining
mafkuraviy hukmronligiga barham berilishi diniy qadriyatlarga nisbatan yangicha
yondashishga imkon berdi. Ko'pgina diniy marosimlar tiklandi. Qurbon hayiti,
ramazon hayiti kabi marosimlar hamma erda ommaviy bayramlarga aylandi.
Bunday qadriyatlar yoshlarda milliy g'urur, vatanparvarlik, milliy birdamlik va
hamjihatlik tuyg'usini shakllantirishda, insonparvarlik, halollik, ahloqiy poklik
fazilatlarini kamol toptirishda katta ahamiyatga ega. Qadriyatlarning amal qilish
doirasiga ko'ra turlari. Milliy qadriyatlar murakkab ijtimoiy-ruhiy xodisa bo'lib, u
millatning tili, madaniyati, tarixi, urf-odatlari, an'analarini, jamiki moddiy va
ma'naviy boyliklarini, iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy hayotining barcha tomonlarini
qamrab oladi. Insonning qaysi millatga mansub ekanligi haqidagi tasawuri faqat
g'oyagina emas, balki tuyg'u hamdir. Bu tuyg'u kishida millatning tarixi, ruxiyati,
xozirgi xolati va hususiyatini, xis qilish shaklida mujassamlashgan bo'ladi. Insonda
milliy ong va g'urur bo'lmasa u o'zining qaysi millatga mansub ekanligini his etmasa,
uning milliy qadriyatlarini anglashi tasawur qilish qiyin. Toki millatlar, milliy
mafkuralar mavjud ekan, milliy munosabatlar ham, milliy his tuyg'ular ham, milliy
qadiriyatlar ham saqlanib qolaveradi. Millatni milliy 47 qadiriyatlaridan mahrum
qilish tarih va insoniyat oldididagi eng katta jinoyatdir. Har bir ruhan sog'lom kishida
o'z qadr-qimmatini saqlash, o'zini hurmat qilish tuyg'usi mavjud. Har bir millatda
ham huddi shu holatni ko'ramiz. Millatlaming o'z-o'zini anglash jarayoni
takomilllashgan sari milliy manfatlar ham milliy qadriyatlar ham kuchayib,
mustahkamlanib boraveradi. Milliy qadriyatlaming e'zozlanishi va kuchayib berishi
zinhor milliy mahdudlikka, milliy xudbinlikka, manmanlikka olib kelmasligi kerak.
SHuning uchun ham bu masalada xushyorlik, nazokat, insof, diyonat, bag'rikenglik,
sahovat talab qilinadi. Milliy qadriyatlar har bir millatning mohiyatini, uning
muayyan mustaqil ijtimoiy etnik birlik ekanini belgilovchi asosiy mezonlardan
biridir. Millatning ruhiyati, tarixiy an'analari, ma'naviy extiyojiga mos kelmaydigan
begona qadriyatlami unga zo'rlab singdirish mumkin emas. Ayniqsa, boy tarixiy
11
merosga ega bo'lgan xalqlar ma'naviy hayot borasidagi zo'ravonlikni ruhan qabul
qilmaydilar. Xalqlarga yangi ma'naviy qadriyatlami singdirish uchun awal ularga
nisbatan extiyoj tug'dirmoqda. Mintaqaviy qadriyatlar iqtisodiyoti, madaniyati,
tarixi, tili, dini, urf-odat va an'analari mushtarak bo'lgan xalqlar manfaatlariga
xizmat qiladigan tabiiy va ijtimoiy xodisalar majmuasini tashkil etadi. Mintaqaviy
qadriyatlarga misol sifatida O’rta Osiyo xududida istiqomat qiluvchi xalqlarga xos
bo'lgan qadriyatlami keltirish mumkin. Bir zaminda unib o'sgan xalqlarning tarixi,
tili, madaniyati, dini, urf-odati va an'analarida juda ko'p umumiylik mavjud. Ular
hamisha bir-birlariga og'a-ini, quda-anda bo'lib kelganlar. Qadimdan bir man'naviy-
ruhiy iqlimdan nafas olib kelgan xalqlarimiz bugungi mas'uliyatli davrda aql,
zakovat, shijoat, dunyoviy salohiyat va milliy g'urur talab etadigan bir pallada yana
ham yaqinroq, yana ham mehr-oqibatliroq bo'lishlari lozimligini hayotning o'zi
taqozo qilmoqda. Mintaqaviy qadriyatlar turkumiga O’rta Osiyoda yagona iqtisodiy
xudud tashkil qilish. Orol muammolarini xal qilish, ekologik xavfsizlikni ta'miniash,
mintaqa xalqlarini tibbiy va ijtimoiy jihatdan himoyalash, boy tarixiy, ma'naviy
merosimizni avaylab asrash kabilar kiradi. Umuminsoniy qadriyatlar milliy va
ma'naviy qadriyatlardan mazmuni jihatidan chuqur va keng bo'lib, umumbashariy
ahamiyat kasb etadi. Umuminsoniy qadriyatlar barcha millatlar va xalqlarning
maqsadi va intilishlariga muvofiq keladi. Ta'kidlash joizki, jahondagi birorta xalq
va millat o'zidan boshqa xalq va millatlardan, umuman jahon tsivilizatsiyasidan
mutlaqo ajralgan emas. Millatlar boshqa xalqlarning madaniy-ma' naviy
yutuqlaridan foydalanmay turib rivojlana olmaydilar. SHu sababli barcha
xalqlarning ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy-ma'naviy rivojlanishi, tarixi bir-biri bilan
chambarchas bog'lanib ketgan. Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga insoniyat
tsivilizatsiyasining taraqqiyoti bilan bog'liq bo'lgan umumbashariy muammolar
kiradi. Ulardan eng asosiylari yer yuzida ilm-fanni taraqqiy ettirish, tinchlikni
saqlash, yadroviy qurollarning poygasini to'xtatish, xalqaro xavfsizlikni ta'miniash,
turli kasalliklarning oldini olish, tabiatni muhofaza qilish, qashshoqlik va
savodsizlikka barham berish, sanoat xom ashyosi, energiya manbalari va oziq-ovqat
bilan ta'miniash, koinotni va jahon okeani resurslarini o'zlashtirish bilan bog'liq
12
bo'lgan muammolar kiradi. Qadriyatlaming jahon taraqqiyoti, inson hayotiga
ko'rsatadigan ta'siri nuqtai nazaridan progressiv va reaktsion qadriyatlarga
ajratilishini ham esdan chiqarmaslik kerak. Jamiyatimizning iqtisodiyoti,
madaniyati va ma'naviyatining ilgari qarab rivojlanishiga, ahloq-odob, milliy urf-
odatlar negizlarida komil insonni tarbiyalashga, mustaqil respublikamizdan har
tomonlama ravna- toptirib, jahon tsivilizatsiyasiga qo' shishga astoydil xizmat
qiladigan qadriyatlar - bu progressiv qadriyatlarni tashkil etadi.Aksincha,
mamlakatimiz oldida turgan ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, madaniy, ma'naviy
muammolarni xal etishga to'sqinlik qiladigan xolislar reaktsion qadriyatlarga kiradi.
Progressiv qadriyatlaming barchasi insonning farovon xayot kechirishini, erkin
yashashi, ma'naviy ahloqiy kamol topishi uchun xizmat qiladigan vosita hisoblanadi.
Shuning uchun ham ularni avaylab asrash, yuksaltirish inson shaxsiy hayotida ham,
jamiyat taraqqiyotida ham katta ahamiyat kasb etadi.
Insonning hayotida madaniy-ma'naviy qadriyatlar kata o'rin egallaydi. Unga
ilmiy texnikaviy va intelektual imkoniyatlar, maorif, ta'lim-tarbiya, tibbiy xizmat,
madaniy meros, turli shakllarda namoyon bo'ladigan madaniyat durdonalari, til,
adabiyot, san'at, xalq hunarmanchiligi mahsulotlari, noyob tarixiy va madaniy
yodgorliklar kiradi.6 Markaziy Osiyo azal-azaldan ilm-fan va madaniyatning,
adabiyot, san'atning markazi bo'lib kelgan. Bu zaminda etishib chiqqan buyuk
mutafakkir jahon ilm-fan madaniyatini o'z kashfiyotlari va o'lrnas asarlari bilan
ijodiy boyitib, yuqori cho'qqiga ko'taradilar. Butun madaniy olamga taniqli olimlar
va mutafakkirlar, Samarqand, Buxoro, Shahrisabz va Xiva muhtasham shaharlar
yaratuvchilari bilan ajdodlarimizning ijodiyoti o'zining ulug'vorligi va go'zalligi
bilan lol qoldirmoqda. «O'zbekistonda yuz berayotgan progressiv o'zgarishlar -
deydi I.A.Karimov, - uning juda katta tabiiy boyliklari, ishlab chiqarish, ilmiy-
texnikaviy va intellektual imkoniyatlari, noyob milliy madaniy merosi, xalqimiz
tarixi, hozirgi hayoti bilan qiziqayotgan dunyoning barcha mintaqalaridagi
6 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
13
sisatchilar, bizneschilar, oddiy odamlami o'lkamizga tobora ko'proq jalb etmoqda.
Endilikda mintaqamizning boy ma'naviy madaniyati, uning noyob milliy
qadriyatlari, bebaho falsafiy va ma'naviy merosi xalqimizning ruhiyati,
ma'naviyatini yanada yuksak darajaga ko'tarish uchun xizmat qilmoqda. Biz SHarq
tsivilizatsiyasi va madaniyatiga mansubligimiz bilan faxrlanamiz, deydi
I.A.Karimov. bu omillar xalqni doimo bulg'usi o'zgarishlarga ma'naviy va ruhiy
jihatdan tayyorlashga xizmat qiladi. Jamiyat taraqqiyotida, inson hayotida ijtimoiy-
siyosiy qadriyatlar alohida o'rin tutadi. Erkinlik, tengsizlik, birodarlik insoniyat
tomonidan hamisha e'zozlab, qadrlangan. Insonning erkinligi, uning shon-shuxrati
va qadr-qimmati jamiyatimizning oliy qadriyatlaridir. O'zbekistonda boshqa millat
va xalqqa nisbatan do'stlik, birodarlik munosabatida bo'lish - bu o'zbek xalqi va
milliy ruhiyatining ajralmas fazilatidir. Halqimiz hech qachon o'zini boshqa xalqdan
ustun qo'ymagan. Boshqa millatlarga munosib darajada ehtirom ko'rsatgan.
Respublika aholisi orasida ko'pchilikni tashkil qilgan o'zbek millatining muqaddas
burchi ona tilini, o'z milliy madaniyatini va tarixini tiklashdangina iborat emas, balki
birgalikda hayot kechiruvchi kam sonli xalqlarning taqdiri uchun, ulaming o'ziga
xos madaniy - ma'naviy xususiyatlarini saqlab qolish uchun, kamol topish va
o'zligini namoyon etish uchun ularga teng sharoit va imkoniyatlar yaratib berish
borasida mas'ul bo'lishdan ham iboratdir. Ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar ichida
barqarorlik, tinchlik, totuvlik alohida ahamiyat kasb etadi. «Ko'p millatli
jamiyatimizda, - deydi I.A.Karimov, - ijtimoiy- siyosiy barqarorlik, fuqarolar
o'rtasida O'zbekistonning bunyo bo'lishi va rivojlanishning birinchi bosqichida
qo'lga kiritilgan eng asosiy yutuq bo'ldi». Barqarorlik, tinchlik, totuvlik - bular
davltchiligimizning yangi binosini barpo qiladigan poydevoridir. Tinchlik va
barqarorlik - bular xalqaro hamjamiyat bilan birlashuvchi vositadir. «Insonparvarlik
yaxshilik, sofdillik singari qadriyatlami qabul qilgan va birgalikda baham ko'rgan
xalq va mamlakatgina butun dunyo xalqlariga yaqin va tushunarli bo'lishi, jahon
hamjamiyatiga qabul qilinishi mumkin», - deydi Insonning oila, jamiyat, xalq
manfaatlarini anglab qilayotgan har qanday hatti- harakati yaxshilik kateogriyasi
nuqtai nazaridan baholanadi. Burch - kishining Vatan, xalq, jamoa, oila bilan o'zaro
14
munosabatlarida o'z oldidagi majburiyat va mas'uliyatini sezish, ularga nisbatan
sadoqatini ifodalaydi. Vijdon - kishining hatti- harakatiga o'zining munosabati,
kishining o'z xulq-odobi uchun ma'naviy mas'uliyat hissini ifodalaydi. SHa'n
tushunchasi shaxsga jamiyat beradigan ijtimoiy bahoni belgilovchi va shaxsiy qadr-
qimmatini ifoda qiluvchi kategoriyadir. Baxt tushunchasi insonning ijtimoiy va
shaxsiy xayotidagi o'z faoliyati, ro'yobga chiqqan orzu-istak va maqsadlaridan
mamnunligini bildiradi. Ahloq kategoriyalari insonning yurish-turishiga baho
beradi, uni jamiyatda mavjud, ko'pchilik ma'qullagan hatti-harakatga chorlaydi.
Ahloq ma'naviyatning shirayu sharbatidir. Inson ahloqi shunchaki salo-alik,
hushmuomalalikdangina iborat emas. Ahloq - bu awalo insof va adolat tuyg'usi,
imon, halollik degani. Ahloqiy, huquqiy qadriyatlarning ко plari Qur'oni Karimda,
hadislarda katta o'rin olgan. Hadislarda bayon qilingan ahloqiy normalar inson
kamolotiga katta ijobiy ta'sir ko'rsatishi shubhasizdir. Hadislarda, sha'riy hukmlarda
o'rtaga tashlangan barcha ahloqiy va huquqiy qadriyatlardan hozir ham tarbiyaviy
omil sifatida keng foydalanish mumkin.
15
Yosh avlod tarbiyasida milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati
Jamiyat hayotiga ma’naviy qadriyatlarni singdirish usul hamda yo’llari
Yosh avlodni komillikka yetaklovchi eng katta kuch –bu kitob va hayotiy
saboqlardir. Yoshlarni milliy qadryatlar ruhida tarbiyalash kelajakni, millatni va
milliyligimizni boqiy ozod holda ko`rishimiz mumkin. Vatanga sadoqat,
do`stlikka ishonch, oilaga mehr –muhabbat, kattalarga hurmatda kichiklarga
izzatda bo`lish tuyg`usini shakllantirsh milliy qadryatlarimizni asl ko`rinishidir.
Insonga faqat dunyoda yuz berayotgan voqelik haqida, odob -va axloq qoidalari,
mehr va sadoqat tushunchalari haqida bilim berishning o‘zi uning ma‘naviy-axloqiy
tarbiyasi uchun yetarli bo‘lib qolmaydi.7
Balki, unda iroda qudrati, mas‘uliyat tuyg‘usini shakllantirish, atrof muhitga,
mehnatga, kasbga, ilmga, qalban va ruhan o‘zga insonlarga mehrli va oqibatli
bo`lish tuyg`usini uyg‘otishga, dilida ulug‘ maqsadlar tug‘ilishiga va atrofida yuz
berayogan hodisalarga o`z munosabatini bildira olishiga erishishimiz lozim.
Yosh avlodni shu xislatlar bilan voyaga yetishlari uchun esa turli yo‘llar: kattalarni
o`git va nasihatlarini tinglash, undan to`g`ri xulosa chiqara olish qobilyatlarini
rivojlantirish orqali; turli vositalar bilan va eng asosiysi yosh avlod tarbiyasiga
samimiy yondashish va tinimsiz izlanishlar natijasida erishish mumkin. Dunyoda
har bir xalqning asrlar, zamonlar osha yashab kelayotgan milliy qadriyatlari bor.
Yosh avlodni ma‘nan barkamol etib tarbiyalashda ham shubhasiz, milliy va
umuminsoniy qadriyatlarga asoslanamiz. Tarbiya inson umrining oxirigacha
davom etadigan jarayon bo’lib (inson umrining oxirigacha o’rganadi, degan naql
asosida tarbiyalanib), doimiy ravishda rivojlanib, takomillashib, komillikka
intilib yashaydi. Quyida uzluksiz ravishda olib boriladigan axloqiy tarbiyaning har
bir bosqichini alohida ko’rib chiqamiz. Oilada axloqiy tarbiya. Bola tarbiyasini
ona qornidan boshlash maqsadga muvofiq bo’ladi. Ushbu fikrni bir qator Sharq
mutafakkirlari ham tahkidlab o’tishgan. Bolani tarbiyalash uchun, avvalo ota-
onaning o’zi tarbiyalangan bo’lishi kerak. Faqatgina ham jismonan, ham mahnan
7 Abduraxmonov Abdulxay Saodatga eltuvchi bilim.-T.:Movarounnahr, 2004.-708b.
16
sog’lom otaonadan sog’lom farzand dunyoga keladi. «Sog’lom avlod deganda,
shaxsan men, eng avvalo sog’lom naslni, nafaqat jismonan baquvvat shu bilan birga
ruhi-fikri sog’lom, imon-ehtiqodi butun, bilimli, ma’naviyati yuksak, mard va
jasur, vatanparvar avlodni tushunaman», deb tahkidlaganlar. Farzand tug’ilgan
kunidan boshlabdastlab oila muhitida tarbiyalanadi. Bu davrda bolani to’g’ri
ovqatlantirish, to’g’ri parvarish qilish juda muhim. Bir yoshgacha bo’lgan davrda
bola o’ziga yaqin kishilarni ko’rganda xursand bo‟ladi, rangdor o’yinchoqlarni
xush ko‟radi. Bu davrda bolani alla, mahnoli erkalashlar, chiroyli o’yinchoqlar
orqali tarbiyalab borish lozim. 1 yoshdan 3 yoshgacha bo’lgan bolalar esa turli
o’yinchoqlarni o’ynay boshlaydilar, asta-sekin nutqi rivojlana boshlaydi. Bu
davrda bolalar o’yin orqali bir-birlari bilan aloqa bog’laydilar, tasavvur, fikrlash
jarayoni shakllanadi. Ota-ona yoki tarbiyachilarning bolalarni sevishi,
ularning xatti-harakatiga ziyraklik va mehribonlik bilan munosabatda bo‟lishi,
bolaning sog’lom o’sishiga, odob-axloqli bo’lishiga olib keladi. Maktabgacha
ta’lim muassasalarida axloqiy tarbiya. Maktabgacha bo’lgan ta’lim
muassasasidagi davr bola tarbiyasidagi eng muhim davr hisoblanadi. Chunki,
bu davrda paydo bo’lgan taassurotlar izi inson xotirasida umrbod saqlanib
qoladi. Bu davr bolaning aqliy va jismoniy jihatdan tez o’sishi, dunyoni bilishga
intilishi, atrof1muhitga o’z munosabatini bildirish istagi kuchayib borayotgan
davrdir. Boshlang’ich ta’limda axloqiy tarbiya. Boshlang’ich ta’limda bola hayotida
yangi, qiziqarli va muhim davr boshlanadi. Chunki, bola maktabga kelgach yangi
muhit, yangi tartib-qoida, yangi talablarga duch keladi. Bu davrda bolalar hali
o’yin faoliyatini to’liq tark etmaganligini inobatga olib, o’tiladigan dars
mashg’ulotlarini qiziqarli qilib olib borish lozim. Bu davrga kelib bolaga tarbiyaviy
tahsir yo’llari bir muncha aniq va tizimli ravishda bo’lib qoladi. Chunki endi xususan
odobnoma darslari o’tila boshlaydi, bundan tashqari boshqa fanlarda ham muntazam
ravishda axloqiy tarbiya berib boriladi turli to’garaklarni uyushtirish ham o’zining
ijobiy natijalarini beradi.Oliy va O’rta umumiy ta’limda axloqiy tarbiya. Oliy va
O’rta maktab davriga kelib o’quvchi o’rganadigan fanlar ham asta-sekinlik bilan
murakkablasha boradi, shunga ko’ra talaba va o’quvchining fikrlashi va
17
dunyoqarashi ham kengayib boradi. Bu davrda talaba va o‟quvchilarga o’zaro
odob-axloqqa doir maqollar va hadis namunalaridan ko’proq aytish orqali
musobaqa uyushtirish hamda ushbu maqol va hidislarga o’zlari ham amal
qilishlarini tarbiyalash mumkin. Endi talaba va o’quvchilar burch, vijdon, nomus,
adolat, ezgulik kabi axloqiy tushunchalarning mahnisini tushunib yetadilar. Oliy
o’quv yurtlarida axloqiy tarbiya. Oliy ta’limda yoshlar endi biror mutaxassislikni
tanlagan holda, o’zining mustaqil fikri, dunyoqarashi, intellektual qiziqishiga ega
bo’ladilar. Shu sababli bu davrda bo’lajak mutaxassislarni axloqiy jihatdan
tarbiyalash muhim. Chunki bu davrda yosh o’zining madaniy-ma’naviy saviyasini
oshirishga intiladi, o‟z ustida qunt bilan ishlaydi, radio, televidenie, Internet va
barcha informatsion vositalardan unumli foydalanadi, turli asarlar bilan tanishadi.
Bu esa yoshlarni axloqiy jihatdan tarbiyalash uchun yordam beradi. Ta’limdan
keyingi faoliyatda axloqiy tarbiya. Yosh uzoq muddatli va tizimiy ta’lim natijasida
mutaxassis sifatida shakllandi. Endi u nazariy jihatdan egallagan bilimlarini
amaliyotda qo’llab yosh avlodga ta’lim-tarbiya beradi, uning o’zi boshlang’ich
sinf o’quvchilarini axloqiy ruhda tarbiyalay boshlaydi.8
Uzluksiz ravishda uzoq muddatli olib borilgan ta’lim-tarbiya samarasi mana
endi ko’zga tashlanadi. Jamiyat taraqqiyoti, Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq
farovonligi uchun xizmat qiladigan vijdoni pok, iymoni butun, sofdil, vatan’arvar,
xalqsevar, mard, har tomonlama sog’lom, intellektual salohiyatli, bir so’z bilan
aytganda sog’lom avlodni tarbiyalash davr talabi ekan. Bu ishni amalga oshirish
esa barchamizning Vatan oldidagi muqaddas burchimizdir. Shunday ekan,
yoshlarimiz tarbiyasiga doimo ehtiborli bo’laylik. Sharq mamlakatlarida farzandni
barkamol inson etib tarbiya qilish eng muhim vazifa hisoblanadi. Xususan,
tarbiyada diniy ta`limotlardan, hadislardan, badiiy asarlardan, xalq og`zaki
ijodidan foydalanish maqsadga muvofiq. Masalan, birgina shariatda
musulmonlar amal qilishi zarur bo`lgan 934 ta talab mavjud. Bundan bola
tana va ruh pokligini, insonparvarlikni o`rgansa. Kitob mutoala qilish
8 Abduraxmonov Abdulxay Saodatga eltuvchi bilim.-T.:Movarounnahr, 2004.-708b.
18
yordamida o`sib kelayotgan bola odamiylik, sadoqat, rahm –shafqat, mehr –
muruvvat kabi ezgu fazilatlarni o`zida shakllantiradi. Sobiq ittifoq mafkurasi
inqirozga uchraganidan keyin yangi jamiyatni mafkuraviy, ma’naviy, mahrifiy
asoslash, xususan, tarbiyaviy ishlarning metodologiyasi bo’lmish milliy istiqlol
g’oyasini ishlab chiqish eng muhim vazifalardan biri bo’lib Milliy qadriyatlarni
yoshlari ongi va qalbiga singdirish usullari to’g’risida fikr bildirganda shuni alohida
qayd qilmoq kerakki, avvalo mahmuriy yo’l va zo’rlik usuliga ehtiyotkor bo’lish
talab qilindi. mustaqil O’zbekistonda ma’naviy-mahrifiy sohada olib
borilayotgan tarbiyaviy ishlarning bosh tamoyillaridan biri hisoblanadi. Xullas,
g’oyaviy dunyoqarash, yoshlarni milliy qadriyatlar ruhida tarbiyalash zudlik
bilan hal qilinadigan ish emas, g’oyaviy dunyoqarashni shakllantirish, yoshlar
ongi va qalbiga milliy qadriyatlarni singdirish uchun tarbiyaviy ishning mavjud
barcha usullari, shakllari, vositalaridan o’z o’rnida samarali foydalanish umumiy
maqsadlarmizni amalga oshirishda muhim o’rin egallaydi.
Хalq og’zaki ijodida komil inson g’oyasi azal-azaldan kuylanib kelingan va u
xalqimizning ezgu orzusi, uning ma’naviyatining uzviy bir qismi bo’lib kelgan.
Zardushtiylikning muqaddas kitobi «Avesto»da halol mehnat komillikning asosiy
mezoni sifatida talqin etilgan. Komil inson g’oyasi islom falsafasidan oziqlanib
yanada kengroq ma’no-mazmun kasb etgan.Хalq og’zaki ijodida yosh avlodni
ma’naviy-axloqiy tarbiyalash masalalari keng qamrovli bo’lib, o’z zamirida tarbiya
usullari, insoniy qadriyatlar va yurtsevarlik tarbiyasi; do’st birodarlik, ahillik,
mehnatsevarlik, kasb-hunarga muhabbat, yaxshilik va yomonlikning ta’rifi, yaxshi
va yomon so’zning oqibati, halollik, to’g’rilik, olijanoblik tarbiyasi, adolat, insof va
insofsizlik, og’a-inichilik va qon-qardoshchilikning ahamiyati, botirlik va
qo’rqoqlik, odob-odobsizlik, mehmon va mehmondo’stlik kabi kategoriyalar talqin
qilinadi.O’zbek olimi M. Haydarov yozishicha: “Хalq og’zaki ijodi namunalaridagi
odob-axloq, ta’lim-tarbiya borasidagi pandnomalar bag’oyat hayotiy, xalqchil va
ibratlidir. Хususan an’anaviy xalq dostonlari va ertaklari, qo’shiqlar va maqollar-
odobnoma darslari ekanligini, folklorning boshqa katta-kichik janrlari boshdan-
oyoq pandnomaligini unutmasligimiz kerak”1. Хalq pedagogikasining sharqona
19
an’analari, oilaviy-maishiy yo’nalishlari, o’ziga xosligi, ommaviy bayram- sayllar,
marosimlar, urf-odatlar va udumlarda ifodalanishi o’sib kelayotgan yosh avlod
tomonidan o’rganilishi lozim bo’lgan masalalar sirasiga kiradi. Folklorshunos olim
S. Тurayev ta’kidlashicha: “Хalq og’zaki ijodida hayotning, tafakkurning, odob-
axloq, ta’lim-tarbiyaning hamma jabhasini, barcha muammolarini qamrab olishi
bilan xarakterlanadi”1. Darhaqiqat, xalq og’zaki ijodida inson qadr-qimmati va
sha’nini ulug’lovchi, ma’naviy kamolotini belgilovchi omillar, iymon-e’tiqodining
butunligi, vatanparvarlik, do’st-birodarlik, yaxshilik, ezgulik, ahillik sahifalari rang-
barangdir. Bu sahifalarning har biri yosh avlod uchun odobnoma, ibratnoma deb
baholanishga tamomila haqlidir.Jamiyatimizdagi yoshlarni milliy qadriyatlarimiz
ruhida tarbiyalashda tarbiyaning vazifalari keng va ko’p qirrali ekanligini
unutmasligimiz kerak. Demak, qanday odamni tarbiya qilish darkor, tarbiya
natijasida inson qanday bo’lishi kerak, degan savollarni avvaldan tasavvur etish
zarur. Bunda xalq og’zaki ijodi namunalaridan foydalanish orqali o’quvchilarda
milliy qadriyatlarni tarkib toptirish katta ahamiyat kasb etadi. Bu jamiyatning komil
insonni
tarbiyalashdek
maqsadiga
mos
kelishi
kerak.
Xalq og’zaki ijodida keng talqin qilinadigan мilliy qadriyatlar-insonparvarlik,
bag’rikenglik, vatanparvarlik, mehmondo’stlik, ahillik, to’g’riso’zlik va boshqalar
o’zbek xalqi qadriyatlarining nozik kurtaklari bo’lib hisoblanadi. Ularni xalqimiz
asrlar osha avaylab- asrab kelmoqda. Mamlakatimizning kuch-qudrati manbai ham
uning milliy qadriyatlarga sodiqligidadir. Insonparvarlik — bu o’zbek halqi milliy
ruhiyatining ajralmas fazilatidir.«Хalqimizning ma’naviy merosini, ruhini
mustahkamlash va rivojlantirish — O’zbekistonda davlat va jamiyatning eng muhim
vazifasidir. Ma’naviyat shunday qimmatbaxo mevaki, u bizning qadimiy va
novqiron xalqimiz qalbida butun va insoniyatning ulkan oilasida o’z mustaqilligini
tushunib yetish va ozodlikni sevish tuyg’usi bilan birgalikda yetilgan. Bizning
ma’naviyatimiz asrlar davomida
million-million kishilar taqdiri asosida
shakllangan. Ma’naviyat — insonning, xalqning, jamiyatningva davlatning kuch-
qudratidir». Ziyolilar va o’qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri ham o’tmish
ma’naviy merosimizni yosh avlodga yetkazish va buni yetkazishning yanada
20
samarali
usullarini
ishlab
chiqishdan
iboratdir.
Har bir xalqning tarixi shu xalqdan yetishib chiqqan buyuk siymolar, mard
qaxramonlar va fidoyi insonlar tarixi asosida bitiladi. Хalqimizning Shiroq va
Тo’maris, Spitamen va Muqanna, Тemur Malik va Jaloliddin Manguberdi, Amir
Тemur va Bobur Mirzo kabi mard farzandlari-buyuk g’oya sohiblaridir.
Umumiy o’rta ta’lim maktablari o’quvchilarida xalq og’zaki ijodi namunalaridan
foydalanish orqali ularni milliy qadriyatlar ruhida tarbiyalash – pedagogikada
dolzarb masalalar sirasiga kiradi.Insonning o’zi va o’z oilasining baxt-saodati
yo’lida mehnat qilishga shaxsan tayyor ekanligi uning ichki imkoniyatlarini tashkil
qiladi.
Shaxs
imkoniyatlari
juda
chuqur
asoslarga
egadir.
Milliy qadriyatlar, o’z mohiyatiga ko’ra, xalqimizning asosiy maqsad va
muddaolarini ifodalaydigan, uning o’tmishi va kelajagini bir-biri bilan
bog’laydigan, asriy orzu-istaklarini amalga oshirishga xizmat qiladigan g’oyalar
tizimidir.
«Milliy qadriyatlar faqat bugun emas, balki hamma zamonlarda ham eng dolzarb
siyosiy-ijtimoiy masalalar, jamiyatni sog’lom, ezgu maqsadlar sari birlashtirib,
uning o’z muddaolariga erishishi uchun ma’naviy-ruhiy kuch-quvvat beradigan
poydevor bo’lib kelgan. U har bir kishining oilasi, jamiyat, el-yurt oldidagi burch va
ma’suliyatini qay darajada ado etayotganini belgilaydigan ma’naviy mezondir».
Milliy qadriyatlar milliy istiqlol mafkuramiz bilan hamohang bo’lib, uning bosh
g’oyasi — ozod va obod Vatan, erkin va farovon hayot barpo etishdir. Uning asosiy
g’oyalariga qo’yidagilar kiradi: Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq farovonligi, komil
inson, ijtimoiy hamkorlik, millatlararo totuvlik, dinlararo bag’rikenglik.
Milliy istiqlol mafkuramizning asosiy g’oyalaridan biri komil inson g’oyasi bo’lib,
u ham milliy ham umumbashariy mohiyatga ega bo’lgan, odamzotga xos eng yuksak
ma’naviy va jismoniy barkamollikni mujassam etgan, uni hamisha ezgulikka
undaydigan olijanob g’oyadir.
Bizni qurshab turgan olamni asrab – avaylash, boy milliy ma’naviy
merosimizni avlodlarga yetkazish uchun ota - bobolarimiz e’tiqodini bilish,
tajribasini qunt bilan egallash kerak bo’ladi. Bu esa talabalardan chuqur bilim va
21
mahoratni talab etadi. Shuning uchun ham biz ta’lim-tarbiya jarayonlarining
ajralmasligiga tayanib, ulug’ allomalarimiz hayoti va faoliyatini, milliy
qadriyatlarning bebaho qirralari sifatida o’rganish orqali talabalarni yuksak
madaniyatli, o’z Vataniga, kasbiga sadoqatli inson qilib tarbiyalash zaruriyati
tug’iladi. Bunga bugungi kunda ijtimoiy asoslarimiz to’laligicha yetadi va bu
yo’nalishdagi ishlarni amalga oshirishiga Respublikamiz hukumati tomonidan keng
imkoniyatlar yaratilgan.
Jumladan:
• o’tmishimiz qanday bo’lsa, o’shanday o’rganish imkoniyati yaratildi,
• oldin taqiqlangan yozma manbalardan bugun bemalol foydalanish
imkoniyati bor,
• ommaviy, diniy va umumxalq marosimlarini o’tkazishga va ulardan yoshlar
tarbiyasida foydalanishga imkoniyat yaratildi.
Milliy qadriyatlar – muayyan bir millat, elat va xalq hayoti, turmush tarzi,
ularning o’tmishi, kelajagi va yashayotgan ijtimoiy muhiti bilan bog’liqdir deb
falsafa bo’yicha qomusiy lug’atda ta’rif berib o’tilgan. Bu chiqarilgan xulosa milliy
qadriyatlarni o’rganishda talabalarda milliy g’oya, milliy ong, milliy g’urur
tushunchalari ketma-ketligini shakllantirish lozimligini ko’rsatdi. Chunki milliy
g’ururi bo’lmagan inson hech qachon Vatan boyliklari qadriga yetmaydi, uni
asrashni xayoliga ham keltirmaydi, ya’ni vatanparvar, fidoyi inson bo’lib yetisha
olmaydi. O’zbekiston Respublikasining mustaqillikka erishishi bilan jamiyatimiz
hayotida erishilgan ko’plab ijobiy o’zgarishlar qatorida xalqimizning o’zligini
anglay boshlaganligi, milliy an’analarning tiklanishi eng muhim ahamiyat kasb
etadi. Kun sayin yoshlarimizda milliy ong, milliy g’urur kabi tuyg’ular shakllanib,
rivojlanib bormoqda. Biroq, milliy ong, milliy g’ururning kundan-kunga o’sib,
yuksalib borishi, bu sohadagi muammolar to’laligicha hal etildi, degani emas. Hali
o’qituvchilar, mutaxassis – olimlar, ota - onalar oldida ko’plab hal qilinishi lozim
bo’lgun ma’suliyatli vazifalar turibdi.
Bugungi kunda esa shu o’zoq asrlar davomida ta’lim-tarbiya qo’llanmasi,
vositasi bo’lib kelgan xalqning pedagogik qarashlarini to’plash, o’rganish va chop
22
etish vazifasi to’ribdiki, bu vazifani bajarish yuqolish arafasiga kelib qolgan milliy
qadriyatlarimiz,
axloqimiz,
urf-odat,
rasm-rusumlarimizni,
udumlarimizni,
an’analarmizni
asrab
qolish
va
tiklash
uchun
nihoyatda
zarurdir.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, xalq nazdida, inson ona qornidan yaxshi yo yomon
bo’lib to’g’ilmaydi — u birday to’g’iladi. Yaxshi-yomonga aylanishi tarbiyadan,
dastavval ota-ona, oila, mahalla-kuy, qishloq-ovul, qolaversa, jamiyat-tuzumdandir.
Bunda ajdodlar qoldirgan ota meros-oilaviy pedagogika, xalq pedagogikasi,
shuningdek udumshunoslik, qadrshunoslik, elshunoslik an’analari, jamiyatning bu
sohadagi sa’y-harakatlari, hal qiluvchi o’rin tutadi. Хalq ta’kidlashicha, bola
boshdan to’g’ri, xaqqoniy tarbiyalansa-yomon kishiga aylanadi. Zero, “ko’chat
boshdan, bola yoshdan” maqoliga amal qilish xalq an’anaviy pedagogikasining bosh
yo’nalishidir. Shu boisdan xalq pedagogikasida tarbiyaning mayda-chuydasi, ya’ni
birlamchi-ikkilamchisi bo’lmaydi: hamma narsa hisobga olinishi, hech bir soha
chetda qolmasligi, ayni choqda tarbiyaning nihoyatda nozik, injiq, murkkab
tomonlari e’tiborga olingan holda yetti o’lchab bir kesishga amal qilinadi.
Хarakterlisi yana shundaki, xalq tarbiyada kecha, bugun va ertani o’ylab ish tutadi,
ya’ni tarbiyani o’tmishni unutmaslik, bugunni qadriga yetishlik, kelajakka umid
asnosida olib boradi.
Хalq bisotidagi eng yaxshi tabarruk so’zlar-duo olqishlar ham tarbiyaga
qaratiladi. Darvoqe, xalq an’anaviy pedagogikasining yaxshi so’z, duo-olqishning
ta’sir kuchi, tarbiyaviy ahamiyati, inson ma’naviy ustivorligi, iymon-e’tiqod
butunligi, qisqasi kishilarning har tomonlama mukammal kamoloti borasida tutgan
o’rni va roliga alohida ahamiyat beriladi.
Shunday qilib, o’zbek xalq pedagogikasi turkiy xalqlar-ota bobolarimiz o’zoq
moziyda yaratgan va ko’z qorachig’iday asrab-avaylab, aqlab kelgan ota meros,
Sharq xalqlarining boy va betakror odobnoma va odatnomasi, xalq pedagogikasidagi
eng yaxshi namunalar, allomalaru adabiyot va folklor ijrochilarining bu boradagi
sa’y-harakatlari, yaratgan asrlari bilan qo’shilgan holda shakllanganligi,
rivojlanganligi va boyib borganligini e’tirof etish birdan-bir to’g’ri yo’ldir.
Хalq pedagogikasining ijodkori va shu asosda avlod-ajdodlarimizni barkamol