JAMOA TARBIYA OB’YEKTI VA SUB’YEKTI SIFATIDA
Reja:
1. Jamoa haqida tushuncha.
2. O‘quvchilar jamoasini shakllanish bosqichlari.
3. O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari.
4. Jamoa an’analari.
Tayanch tushunchalar: jamoa, o‘quvchilar jamoasi, jamoaning shakllanish
bosqichlari, jamoaning shakllanish darajalari, konformizm, lider, norasmiy lider.
1.Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha «kollektivus» so‘zining
tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha
a’zo (kishi)lardan iborat bo‘lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida
tashkil topgan guruh demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil
ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan
maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab
chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi va hokazo).
Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi.
O‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga
ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol
o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq
bildirilgan. Jamoada uning a’zolari o‘rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga
keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har
qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga
egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan har qanday
guruhdan ajratib turadi.
Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadning mavjudligi.
Jamoaning maqsadi albatta ijtimoiy maqsadlar bilan mos kelishi, jamiyat va davlat
tomonidan qo‘llab-quvvatlanishi, Davlat konstitutsiyasi va qonunlariga, jamiyat
mafkurasiga qarama-qarshi bo‘lmasligi zarur.
Umumiy birgalikdagi faoliyat. Kishilar aniq maqsadga birgalikda tez erishish
uchun jamoaga birlashadilar. Buning uchun jamoaning har bir a’zosi birgalikdagi
faoliyatda faol ishtirok etishi
zarur, faoliyat Umumiy tashkil eitilishi kerak. Jamoa a’zolari birgalikdagi faoliyat
natijalari uchun yuqori shaxsiy javobgarlikni his qilishlari bilan ajralib turishadi.
Majburiy mas’uliyatli munosabatning yo‘lga qo‘yilishi. Jamoa a’zolar orasida
faqatgina yagona maqsad va faoliyat emas, ularning g‘am-qayg‘ularining aloqador
birligi aks etuvchi maxsus munosabatlar yuzaga keladi.
5-rasm. «Jamoa» tushunchasi tavsifi
Saylangan umumiy rahbariy organga egalik.
Jamoada demokratik
munosabatlar o‘rnatiladi. Jamoani boshqarish organlari jamoaning obro‘li a’zolarini
to‘g‘ridan-to‘g‘ri, ochiq saylab olish asosida shakllantiriladi.
Mazkur aytilgan belgilaridan tashqari jamoa boshqa muhim o‘ziga xosliklari bilan
ham farqlanadi. Bu jamoa ichki muhitida aks etuvchi o‘ziga xoslik, psixologik iqlim,
jamoa a’zolari orasidagi munosabatlarda ko‘rinadi.
Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo‘g‘in - bu muayyan sinflar negizida
shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o‘quvchilar tomonidan amalga
oshiriluvchi asosiy faoliyat o‘qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida
shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari
negizida maktab jamoasi shakllanadi.
Yuqoridagi jamoaning o‘ziga xos belgilaridan kelib chiqib, shunday xulosa
chiqarish mumkin. O‘quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahamiyatga ega yagona
maqsadni ko‘zda tutuvchi, birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi, umumiy saylab
qo‘yilgan organiga ega bo‘lgan, mustahkamlik, umumiy javobgarlik bilan ajralib
turuvchi, barcha a’zolarining huquq va majburiyatlarda tengligi sharoitida majburiy
aloqadorlikka ega bo‘lgan o‘quvchilar guruhidir.
2.Jamoani shakllantirish bosqichlari. Jamoani shakllantirish muayyan
qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir.
O ’quvchilar jamoasini shakllantirish to‘rt bosqichda amalga oshiriladi.
Jamoa shakllanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o‘qituvchilar tomonidan qo‘yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa bo‘lmay, balki «tashkil
etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o‘ quvchilar o‘
qituvchi tomonidan talablarning qo‘yilishiga e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa
a’zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona)
maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi.
O‘quvchilarning jamoa faoliyatida ishtirok etishi tufayli asta sekin boyib boradigan
tajriba, faoliyat natijasini birgalikda muhokama qilish, qilinajak ishlarni
rejalashtirish jamoa a’zolarida mas’uliyat, javobgarlik, faoliyat biriligi, shuningdek,
ishchanlik munosabatining paydo bo‘lishi, shuningdek, o‘quvchilarda jamoa
faoliyatiga nisbatan qiziqishni paydo bo‘lishiga olib keladi. Bolalarning jamoa
faoliyatini tashkil etish borasdagi tajribaga ega emasliklari bois so‘z yuritilayotgan
bosqichda o‘qituvchining asosiy maqsadi jamoa a’zolarini oddiy tarzda
uyushtirishdan iborat bo‘ladi.
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faollarining paydo bo‘lishi ushbu
davr uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday
a’zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o‘qituvchi
faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo‘ladilar. Faollar
o‘qituvchining yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o‘qituvchi talabini qo‘llab-quvvatlash hamda o‘z navbatida uning o‘zi bu talablarni
jamoa a’zolari zimmasiga qo‘yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o‘qituvchi jamoada
paydo bo‘lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o‘zi hal qilmaydi.
Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi.
Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya’ni,
jamoa o‘z-o‘zini boshqarishga o‘tadi.
O‘quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi
mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim
ishlarini o‘quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o‘tkazishga
tayyorgarlik, uni o‘tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa
faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko‘rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda to‘xtab qolishi mumkin emas, chunki
faoliyat ko‘rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina xolos. Bordi-yu, jamoaning
rivojlanishi ushbu bosqichda to‘xtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa
a’zolari bilan qarama- qarshi qo‘yish xavfli tug‘ilishi mumkin. Bu bosqichda
jamoaning barcha a’zolarining alohida faollik ko‘rsatishga erishishlari zarur
sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichi. Jamoa faliyatida bu bosqich
anchagina sermahsul hisoblanadi. Bu davrda butun jamoa «ayrim o‘zini chetga olib
qoluvchi, injiq shaxs»larga talab qo‘ya boshlaydi.
Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a’zolari
qiziqadi. Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan
ifodalanadi. O‘qituvchi mazkur yo‘nalishda maqsadga muvofiq va izchil ish olib
borgan sharoitdagina ijtimoiy fikrni shakllantirishga erishishi mumkin. Shu
maqsadda u yoki bu tadbir rejasi, jamoaning birgalikdagi faoliyati va uning a’zolari
xatti- harakati jamoa bo‘lib muhokama qilinadi, turli mavzularda suhbatlar va
ma’ruzalar uyushtiriladi, o‘quvchilar o‘rtasida samarali axborot vositalari
yordamida ijtimoiy-g‘oyaviy, axloqiy, estetik, ekologik, huquqiy, iqtisodiy va
hokazo bilimlarning targ‘iboti tashkil etiladi. O‘qituvchi jamoa a’zolarining
birgalikdagi faoliyatini tashkil etar ekan, jamoa a’zolarining ijodiy tajribasiga hissa
qo‘shish imkonini beradigan o‘zaro munosabatlarini shakllantirishga ta’sir
ko‘rsatadigan shakl va metodlardan foydalanadi.
Jamoa rivojlanishining to‘rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha a’zolari
jamoa oldida turgan vazifalar asosida o‘z-o‘zlariga talablar qo‘ya olishlari bilan
tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a’zolarining o‘ziga nisbatan
muayyan talab qo‘yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo‘yilgan har bir talab o‘ziga xos
yo‘nalishi (masalan o‘yindan umuminsoniyat baxti yo‘lida kurashishiga intilish
o‘rtasidagi farq) bilan ajralib turadi.
To‘rtinchi bosqich jamoa a’zolarining o‘ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar
qo‘ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa
a’zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni
o‘z-o‘zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan
shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o‘rnini pasaytirmaydi. To‘rtinchi bosqichda
amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas’uliyatlidir. Mazkur
bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo‘yish uchun
mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.
3.O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari.
O‘quvchilar jamoasini shakllantirishning jarayonida quyidagi shart- sharoitlarni
hisobga olish lozim: pedagogik talab, jamoa faolini tarbiyalash, jamoaviy
an’analarni qaror toptirish.
O‘quvchilar jamoasini shakllantirishning jarayonida quyidagi shart-
sharoitlarni hisobga olish lozim: pedagogik talab, jamoa faolini tarbiyalash,
jamoaviy an’analarni qaror toptirish.
Jamoani shakllantirishda jamoa a’zolari va ularning faoliyatlariga qo‘yiladigan
yagona talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o‘quvchilarning dars
jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari
hamda oiladagi xulq- atvor qoidalarni o‘z ichiga oladi.
O‘qituvchilar tomonidan qo‘yilgan talablar quyidagi sharoitlarda ijobiy natija
beradi:
• qo‘yilayotgan talablar o‘quvchi shaxsini hurmat qilish tuyg‘usi bilan
uyg‘unlashgan bo‘lishi kerak;
• talablar muayyan maktab yoki sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan holda
qo‘yilishi lozim;
• jamoaga nisbatan qo‘yilayotgan talablar aniq bo‘lishi lozim;
• o‘ quvchilarning tashqi qiyofasi, kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga
nisbatan qo‘yilayotgan talablar, ularda ma’naviy madaniyatni shakllantirishga
xizmat qilishi shart.
Talablarning qo‘yilishi jarayonida ularga o‘quvchilarning amal qilishi ustidan
nazorat o‘rnatish lozim. Nazorat qilib borish turli shakllar yordamida amalga
oshiriladi, chunonchi, xulq-atvor jurnalini yuritish, sinfdagi navbatchilik uchun
stendda baholarni qayd etib borish va boshqalar. Qo‘yilayotgan talablarning
bajarilishi yuzasidan olib borilayotgan nazorat muntazam ravishda, izchil olib
borilishi va haqqoniy bo‘lishi zarur. Olib borilgan nazorat natijalaridan
o‘quvchilarni ogoh etib borish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Jamoani uyushtirish va jipslashtirish unda sinf faolini tarbiyalash bilan
chambarchas bog‘liq. Har bir o‘qituvchining jamoani shakllantirish borasidagi
harakti jamoaning tayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi.
Jamoa faolini shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga nisbatan ehtiyoji
mazmunidan kelib chiqadi. Ishonchli, ishchan jamoa faolini yaratish uchun
o‘qituvchi o‘quvchilar faoliyatini ularning jamoa ishlaridagi ishtiroki, xulq-atvorini
kuzatib borishi har bir o‘quvchining ijtimoiy faoliyatni tashkil etish layoqatini
aniqlash zarur.
Jamoa faolini shakllantirishda o‘quvchilarning jamoadagi obro‘sini ham inobatga
olish lozim. Jamoa faoli tarkibini bolalarning o‘zlari, albatta, o‘qituvchi ishtirokida
va rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq bo‘ladi. O‘qituvchi jamoa faoli bilan
maslahatlashish asosida tarbiyaviy faoliyatni tashkil etadi.
Jamoa faolining har bir a’zosi zimmasiga muayyan vazifani yuklash, ularning
ma’lum davrda ana shu vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga erishish
maqsadga muvofiq. O‘qituvchi aynan faolga oshirilgan talab qo‘yadi. O‘quvchilar
jamoasida faol rahbarligida o‘z-o‘zini boshqarish jamoa a’zolaridan ayrimlarining
boshqasi ustidan ustun kelishiga olib kelmasligi kerak.
Shu bois o‘qituvchi faolni maqsadga muvofiq faoliyat yuritishini nazorat qilib
borishi lozim.
O‘quvchilar jamoasini shakllantirishda an’analar muhim o‘rin tutadi. Jamoa
an’analari jamoa a’zolari tomonidan birdek qo‘llab-quvvatlanuvchi barqarorlashgan
odatlar bo‘lib, ularning mazmunida munosabatlar xususiyati hamda jamoaning
ijtimoiy fikri yorqin ifodalanadi.
4.Jamoa an’analari shartli ravishda ikkiga bo‘linadi: kundalik faoliyat
an’analari; bayram an’analari.
Kundalik faoliyat an’analari o‘quvchilarning o‘quv faoliyati (o‘zaro yordam
turlari), va mehnat faoliyati (ko‘chatlar o‘tkazish, hasharlar uyushtirish va
boshqalar)ni o‘z ichiga oladi.
Bayram an’analariga ijtimoiy ahamiyatga ega turli voqea hamda hodisalar bilan
bog‘liq sanalar (xususan, «Alifbe bayrami», «Mustaqillik bayrami», «Navro‘z
bayrami», «Xotira va qadrlash kuni» va boshqalar)ni nishonlash maqsadida
tashkil etilgan faoliyat kiradi.
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR
1.
«Jamoa» va «o‘quvchilar jamoasi» tushunchalariga izoh bering.
2. O‘quvchilar jamoasining o‘ziga xosliklarini sanab bering.
3. O‘quvchilar jamoasini shakllantirish bosqichlarini izohlang.
4.
O‘quvchilar jamoasini shakllantirish darajalariga doir ma’ lumotlarni topib
o‘qing.
5.
O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlriga tavsif yozing.