1
JINOYATNING SUB’EKTIV TOMONI
reja:
1. Jinoyat sub’ektiv tomoni tushunchasi.
2. Ayb va uning shakllari.
3. Qasd tushunchasi va uning turlari.
4. Ehtiyotsizlik va uning turlari.
5. Murakkab aybli jinoyatlar.
6. Jinoyat motivi va maqsadi.
7. Xato va uning jinoiy huquqiy ahamiyati.
1. JINOYAT SUB’EKTIV TOMONI TUSHUNCHASI
Jinoyat tarkibining sub’ektiv tomoni - Jinoyat qonunida jinoyat deb belgilangan
ijtimoiy xavfli qilmishni sodir etgan shaxsning o‘z qilmishiga bo‘lgan ruhiy munosabati
tushuniladi.
Sub’ektiv tomon belgilari quyidagilarni tashkil etadi:
- ayb;
- motiv;
- maqsad.
Ayb - sub’ektiv tomon zaruriy belgisi, motiv va maqsad esa - fakultativ belgisi
sanaladi.
Jinoyat tarkibida sub’ektiv tomonning bo‘lmasligi jinoiy javobgarlikni istisno
qiladi. Jinoyatning sub’ektiv tomonini to‘g‘ri aniqlash jinoyatchi shaxsning ijtimoiy
xavfliligi darajasini aniqlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Jinoyatni
kvalifikatsiyasi
qilishda
sub’ektiv
tomonning
ahamiyati
2
quyidagilarda ko‘riladi:
- sub’ektiv tomon - har qanday jinoyat jinoyat tarkibining zaruriy belgisidir. Uning
yo‘qligi qilmishning jinoiyligini istisno qiladi;
- tegishli jinoyat tarkibining sub’ektiv tomoni va uning barcha belgilarining to‘g‘ri
o‘rganilganligi jinoyatni to‘g‘ri va asosli kvalifikatsiya qilishning zaruriy shartidir;
- sub’ektiv tomonning to‘g‘ri belgilanganligi aybdor shaxsga nisbatan jinoiy
javobgarlik, jazo muddati va miqdorini to‘g‘ri belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi;
-
sub’ektiv
tomonning
to‘g‘ri
belgilanishi
qonuniylikni
ta’minlash
va
mustahkamlashning zaruriy shartidir.
2. AYB VA UNING ShAKILLARI
Ayb - jinoyat qonuni bilan taqiqlangan ijtimoiy xavfli qilmishni sodir etgan
shaxsning o‘zi sodir etgan ijtimoiy xavfli qilmishiga va uning oqibatlariga bo‘lgan ichki
ruhiy munosabati tushuniladi.
Aybning ruhiy munosabat sifatidagi holatlari tafakkuriy va irodaviylik bo‘lib, ular
birgalikda aybni shakllantiradi.
Tafakkuriy holati bu - shaxs o‘zi sodir etayotgan ijtimoiy xavfli qilmishining
xavflilik xususiyatini anglab yetayotganligini ifodalasa;
Irodaviylik holati – shaxs o‘z harakatlarini boshqara olish imkoniyatini anglatadi.
Aybsiz holda zarar yetkazishda – aybning tafakkuriy va irodaviy holatining
mavjud bo‘lmaganligi sababli jinoiy javobgarlik keltirib chiqarmaydi.
Ayb shakllari JK 20-moddasiga ko‘ra, qasd va ehtiyotsizlik ko‘rinishida bo‘ladi.
3. QASD TUShUNChASI VA UNING TURLARI
Qasddan jinoyat sodir etish tushunchasiga tarif berishda jinoyat moddiy yoki
formal tarkibli jinoyat ekanligini e’tiborga olish lozim bo‘ladi.
Qasd turlari ikki xil:
- to‘g‘ri qasd;
3
- egri qasd.
Moddiy tarkibli jinoyatlarda, agar shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli
xususiyatini anglagan, uning ijtimoiy xavfli oqibatlariga ko‘zi yetgan va ularning yuz
berishini istagan bo‘lsa, bunday jinoyat to‘g‘ri qasddan sodir etilgan deb topiladi;
Agar shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglagan, uning ijtimoiy
xavfli oqibatlariga ko‘zi yetgan va ularning yuz berishiga ongli ravishda yo‘l qo‘ygan
bo‘lsa, bunday jinoyat egri qasddan sodir etilgan deb topiladi.
Formal tarkibli jinoyatlarda esa shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli
xususiyatini anglagan va shunday qilmishni sodir etishni istagan bo‘lsa jinoyat to‘g‘ri
qasddan sodir etilgan deb topiladi.
Formal tarkibli jinoyatlarda - egri qasd mavjud bo‘lmaydi.
Aybning qasd shaklini to‘g‘ri va egri qasd shakliga ajratish - aynan
qasdning irodaviy holatiga bog‘liq bo‘ladi.
Jinoyat huquqida qasdning yana boshqa shakllari ham mavjud bo‘lib, ularga:
Qasdning kelib chiqish vaqtiga ko‘ra: oldindan o‘ylangan qasd yoki to‘satdan yuz
bergan qasd shakllariga.
Shaxs haraktlarining xususiyatiga qarab: aniq va muqobil qasd shaklariga
bo‘linadi.
Muqobil qasdda - shaxs sodir etgan qilmishi natijasida amalda kelib chiqqan
oqibatiga qarab harakatlari kvalifikatsiya qilinadi.
Qasd shakllari sodir qilingan ijtimoiy xavfli qilmishlarni tasniflashda,
kvalifikatsiya qilishda, jinoyat tarkibini to‘g‘ri tahlil qilishda va jazo turlarini
individuallashtirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
4. EHTIYoTSIZLIK VA UNING TURLARI
Ehtiyotsizlik orqasidan jinoyat sodir etish deb – ijtimoiy xavfli qilmishni o‘z-
o‘ziga ishonish yoki beparvolik orqasidan sodir etishga aytiladi.
Ya’ni ehtiyotsizlikning ikki shakli mavjud. Ular:
- o‘z-o‘ziga ishonish;
4
- beparvolik.
Agar jinoyatni sodir etgan shaxs o‘z xulq-atvori qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy
xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligiga ko‘zi yeta turib, ehtiyotkorlik chora-
tadbirlariga ongli ravishda rioya etmagan holda bunday oqibatlar kelib chiqmasligiga
asossiz ravishda umid qilgan bo‘lsa, bunday jinoyat o‘z-o‘ziga ishonish oqibatida sodir
etilgan deb topiladi.
O‘z-o‘ziga ishonishning egri qasddan asosiy farqi - aybning irodaviy holatiga
ko‘ra aniqlanadi.
Ya’ni egri qasdda shaxs oqibat kelib chiqishiga ongli ravishda yo‘l qo‘yib bersa;
O‘z-o‘ziga ishonishda ushbu oqibatning kelib chiqmasligiga asossiz ravishda umid
qiladi.
Jinoyat beparvolik orqasidan sodir etilgan deb - agarda shaxs o‘zining xulq-atvori
qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi muminligiga ko‘zi
yetmasada, lekin ko‘zi yetishi lozim va mumkin bo‘lsa, bunday jinoyat beparvolik
orqasidan sodir etilgan deb aytiladi.
Beparvolikning aybsiz holda zarar yetkazishdan farqi esa - aybning tafakkuriy va
irodaviy holatiga bog‘liq bo‘ladi.
Ya’ni, tafakkuriy holat beparovlikda shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli
oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligini o‘sha vaziyatga ko‘ra bilishi yoki anglashi
lozimligini ifodalasa;
irodaviy holat - oqibatni oldini olishga harakat qilmaganligida ifodalanadi.
Aybsiz holda zarar yetkazishda esa, shaxs - o‘z xulq atvorini ijtimoiy xavfliligini
anlamaganligi, anglashi lozim ham bo‘lmaganligi - tafakkuriy holat;
oqibatni oldini olish imkoniyatining haqiqatda mavjud emasligi esa - irodaviy
holatini tashkil qiladi (moddiy tarkibli jinoyatlar uchun).
Demak, aybsiz holda zarar yetkazganda, shaxs harakatlarida jinoyat tarkibi mavjud
bo‘lmaydi.
Odatda, aybning ehtiyotsizlik shakli formal tarkibli jinoyatlarda mavjud bo‘lmaydi.
5
AYB
№
Ayb shakllari
Tafakkuriy holati
Irodaviy holati
1.
To‘g‘ri qasd
- qilmishining ijtimoiy
xavfli
xususiyatini
anglaganligi;
-
ijtimoiy
xavfli
oqibatlarga
ko‘zi
yetganligi.
- shunday oqibatlarning
kelib chiqishini istab harakat
qilgan bo‘lishligi.
2.
Egri qasd
- qilmishining ijtimoiy
xavfli
xususiyatini
anglaganligi;
-
ijtimoiy
xavfli
oqibatlarga
ko‘zi
yetganligi.
- shunday oqibatlarning
kelib
chiqishiga
ongli
ravishda
yo‘l
qo‘yib
berganligi.
3.
O‘z-o‘ziga
ishonish
- o‘zining xulq-atvori
qonunda nazarda tutilgan
ijtimoiy
xavfli
oqibatlar
keltirib
chiqarishi
mumkinligini
ko‘ra
bilganligi.
-
ehtiyotkorlik
chora
tadbirlariga
ongli
ravishda
rioya qilmagan holda, ijtimoiy
xavfli
oqibatlar
kelib
chiqmasligiga
asossiz
ravishda umid qilganligi.
4.
Beparvolik
- o‘zining xulq-atvori
qonunda nazarda tutilgan
ijtimoiy
xavfli
oqibatlar
keltirib
chiqarishi
muminligiga
ko‘zi
yetmasada,
lekin
ko‘zi
yetishi lozim va mumkin
bo‘lishligi.
- oqibatni oldini olishga
harakat qilmaganligi.
5.
Aybsiz holda
- xulq-atvori ijtimoiy
- oqibatni oldini olish
6
zarar yetkazish
xavfliligini anglamaganligi,
anglashi
lozim
ham
bo‘lmaganligi.
imkoniyatining
haqiqatda
mavjud emasligi.
Ijtimoiy xavfli qilmishni qasddan yoki ehtiyotsizlik orqasidan sodir qilgan
shaxsgina jinoyat sodir etishda aybli deb topilishi mumkin.
5. MURAKKAB AYBLI JINOYaTLAR
Murakkab aybli jinoyatlar - Ayrim hollarda qasddan jinoyat sodir etilishi
natijasida boshqa bir og‘ir oqibatlar kelib chiqadi. Lekin bu oqibat shaxsning qasdi bilan
qamrab olinmaydi, balki bu shaxsning ehtiyotsizligi natijasida kelib chiqadigan oqibat
hisoblanadi. Bunday holatda agar qonun sodir etilgan qilmishni qattiqroq javobgarlik
bilan bog‘lagan bo‘lsa, sodir qilingan qilmish qasddan sodir etilgan jinoyat deb topiladi.
Ushbu turdagi jinoyatlar murakkab aybli jinoyatlar deb nomlanib, JK Maxsus
qism bitta moddasi bilan kvalifikatsiya qilinadi (mas: JK 104-moddasi 3-qism “d”
bandi, “Jabrlanuvchining o‘limiga sabab bo‘lgan og‘ir tan jarohati yetkazish”).
6. JINOYaT MOTIVI VA MAQSADI
Jinoyat motivi deyilganda - inson faolligi manbasi, ichki yo‘naltiruvchi hissiyot
tushuniladi.
Motiv sub’ektni o‘z maqsadlari sari yo‘naltiruvchi kuch hisoblanadi. U ma’lum
inson ehtiyojlari va qiziqishlaridan yuzaga keladi va shaxsni jinoyat sodir qilishga
yo‘naltiradi. (mas: “Rashk motivi” orqali qasddan odam o‘ldirish jinoyati JK 97-
moddasi 1-qismi).
Jinoyat maqsadi esa – ijtimoiy xavfli qilmishni bajarishdan ko‘zlangan manfaat
(mas:“Tamagirlik maqsadida” qasddan odam o‘ldirish JK 97- moddasi 2 – qismi “i”
bandi).
Ushbu belgilar jinoyat tarkibi sub’ektiv tomonining fakultativ belgisi sifatida
jinoyatni kvalifikatsiya qilishda e’tiborga olinmasada, jazo tayinlashda e’tiborga
7
olinadi. Ayrim hollarda, ushbu belgilar JK Maxsus qism moddalari dispozitsiyasida
to‘g‘ridan-to‘g‘ri jinoyat tarkibining zaruriy belgisi sifatida ham nazarda tutilgan bo‘lsa,
ular jinoyat tarkibining zaruriy belgisi bo‘lib keladi (mas: JK 124-moddasi “Bolani
almashtirib qo‘yish” jinoyati dispozitsiyasida maqsad jinoyat tarkibining zaruriy belgisi
sifatida ko‘rsatilgan).
7. XATO VA UNING JINOIY HUQUQIY AHAMIYaTI
Xato deganda - shaxs o‘zi sodir qilgan qilmishining yuridik va faktik holatlariga
nisbatan adashishi tushuniladi.
Adashganlik xususiyatiga ko‘ra, xato: yuridik va faktik xato turlariga bo‘linadi.
Yuridik xato deb - bu shaxs sodir qilgan qilmishining jinoyat huquqiy motivi
haqida noto‘g‘ri tasavvuri tushuniladi.
Odatda, yuridik xato jinoyat kvalifikatsiyasiga ta’sir qilmaydi. Sababi, qilmish
jinoyat qonunchiligi bo‘yicha tavsiflanadi, ijtimoiy xavfli qilmishni sodir qilgan
shaxsning sub’ektiv fikri bo‘yicha emas.
Faktik xato deb esa - jinoyat tarkibining ob’ektiv belgisi hisoblanadigan holatlar
to‘g‘risidagi noto‘g‘ri tushunchasi. Faktik xato jinoyatni kvalifikatsiyasiga ta’sir qiladi.
XATO
№
Xato turlari
Xato ko‘rinishlari
1.
Yuridik xato
- shaxs sodir etgan qilmishini jinoyat deb
hisoblaydi, lekin sodir qilgan qilmishida jinoyat
belgilari bo‘lmaydi;
-
shaxs
o‘z
harakatlarini
jinoyat
deb
hisoblamaydi, lekin ushbu harakatda jinoyat