JISMONIY TARBIYANI BOLA HAYOTIDAGI AHAMIYATI
Mundarija
KIRISH
I. BOB. MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING JISMONIY
TARBIYASI
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi uchun shart-
sharoitlarni tashkil etish
1.2.Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi va rivojlanishi
muammolari
1.3.Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichi
II-BOB
JISMONIY
TARBIYA
NUQTAI
NAZARIDAN
MAKTABGACHA
YOSHDAGI
BOLALARNING
SOG'LIG'INI
SAQLASH
2.1.Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy salomatligini diagnostika
qilish usullari
2.2.Maktabgacha ta’lim tashkilotdida jismoniy tarbiya dasturi
2.3.Kundalik tibbiy-pedagogik nazoratni ta'minlash
XULOSA
ADABIYOTLAR RO'YXATI
1-bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi uchun shart-
sharoitlarni tashkil etish
Maktabgacha ta'lim muassasalarida jismoniy tarbiya - bu bolalarning
salomatligi va har tomonlama jismoniy rivojlanishini yaxshilashga qaratilgan
maqsadlar, vazifalar, vositalar, ish shakllari va usullarining birligi. Shu bilan
birga, u umummilliy jismoniy tarbiya tizimining quyi tizimi, bir qismi bo'lib,
bu tarkibiy qismlardan tashqari jismoniy tarbiyani amalga oshiradigan va
nazorat qiluvchi muassasa va tashkilotlarni ham o'z ichiga oladi. Har bir
muassasa o‘zining o‘ziga xos xususiyatlariga ko‘ra, umuman davlat va jamiyat
manfaatlariga javob beradigan o‘ziga xos ish yo‘nalishlariga ega. Jismoniy
tarbiyaning
maqsadi
bolalarda
sog'lom
turmush
tarzi
asoslarini
shakllantirishdir.
Jismoniy tarbiya jarayonida sog'lomlashtiruvchi, ta'lim va tarbiya
vazifalari amalga oshiriladi. Sog'lomlashtirish vazifalari orasida bolalar
hayotini muhofaza qilish va sog'lig'ini mustahkamlash, har tomonlama
jismoniy rivojlanish, tana funktsiyalarini yaxshilash, faollik va umumiy ish
faoliyatini oshirish alohida o'rin tutadi. Yoshning o'ziga xos xususiyatlarini
hisobga olgan holda, sog'lomlashtiruvchi vazifalar aniqroq shaklda belgilanadi:
umurtqa pog'onasining egilishini shakllantirishga yordam berish, oyoq
kamarlarini rivojlantirish, ligament-artikulyar apparatni mustahkamlash;
barcha mushak guruhlarini, ayniqsa ekstansor mushaklarning rivojlanishiga
yordam berish; tana qismlarining to'g'ri nisbati; yurak-qon tomir va nafas olish
tizimlarining faoliyatini yaxshilash.
Bundan tashqari, bolaning tanasining rivojlanish xususiyatlarini hisobga
olgan holda, bolalarning umumiy ish faoliyatini yaxshilash muhim ahamiyatga
ega, vazifalar aniqroq shaklda belgilanadi: to'g'ri va o'z vaqtida ossifikatsiyaga,
orqa miya egri shakllanishiga yordam berish va termoregulyatsiyaning to'g'ri
rivojlanishiga yordam beradi. Markaziy asab tizimining faoliyatini yaxshilang:
qo'zg'alish va inhibisyon jarayonlari muvozanatiga, ularning harakatchanligiga,
shuningdek, vosita analizatori, hissiy organlarning yaxshilanishiga hissa
qo'shing.
Ta'lim vazifalari bolalarda vosita ko'nikmalari va qobiliyatlarini
shakllantirishni, jismoniy fazilatlarni rivojlantirishni ta'minlaydi; jismoniy
mashqlarning uning hayotidagi o'rni, o'z salomatligini mustahkamlash yo'llari.
Bolalarda asab tizimining plastikligi tufayli harakat qobiliyatlari nisbatan oson
shakllanadi. Ularning aksariyati (emaklash, chopish, yurish, chang'i,
velosipedda yurish va boshqalar) bolalar tomonidan kundalik hayotda transport
vositasi sifatida foydalaniladi. Motor qobiliyatlari atrof-muhit bilan aloqani
osonlashtiradi va uning bilimiga hissa qo'shadi: bola o'zini emaklab, uni
qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi va ular bilan tanishadi. To'g'ri mashqlar
mushaklar, ligamentlar, bo'g'inlar va suyak tizimining rivojlanishiga samarali
ta'sir qiladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarda shakllangan harakat qobiliyatlari
ularni maktabda yanada takomillashtirish uchun asos bo'lib, kelajakda sportda
yuqori natijalarga erishish imkonini beradi. Bolalarda vosita ko'nikmalarini
shakllantirish jarayonida murakkabroq harakatlarni va ushbu harakatlarni
(mehnat operatsiyalarini) o'z ichiga olgan turli xil faoliyat turlarini osongina
o'zlashtirish qobiliyati rivojlanadi.
Yosh ma'lumotlariga ko'ra motorli ko'nikmalar hajmi dasturda.
Maktabgacha yoshdagi bolalarda mashq qilish, umumiy rivojlanish mashqlari,
asosiy harakatlar, sport mashqlarini bajarish ko'nikmalarini shakllantirish
kerak. Bundan tashqari, bolalarni sport bilan shug'ullanishga (shaharchalar, stol
tennisi) va sport o'yinlarining elementlarini (basketbol, xokkey, futbol va
boshqalar) bajarishga o'rgatish kerak. Bu yoshda shaxsiy va jamoat
gigienasining dastlabki ko'nikmalarini (qo'l yuvish, kostyum, poyabzal va
boshqalarga
g'amxo'rlik
qilish)
singdirish
muhim
ahamiyatga
ega.
O'zlashtirilgan bilimlar bolalarni jismoniy mashqlar bilan yanada ongliroq va
to'liqroq shug'ullanishga, bolalar bog'chasida va oilada jismoniy tarbiya
vositalaridan mustaqil foydalanishga imkon beradi. Ta'lim vazifalari
bolalarning har tomonlama rivojlanishiga (aqliy, axloqiy, estetik, mehnatga),
ularning qiziqish va muntazam jismoniy mashqlarga bo'lgan ehtiyojini
shakllantirishga qaratilgan.
Maktabgacha ta'lim muassasalarida jismoniy tarbiya tizimi bolalarning
yoshi va psixologik xususiyatlarini hisobga olgan holda quriladi. Bola
hayotining dastlabki etti yili barcha organlar va tizimlarning intensiv
rivojlanishi bilan tavsiflanadi. Bola ma'lum bir irsiy biologik xususiyatlarga
ega, shu jumladan asosiy asabiy jarayonlarning tipologik xususiyatlari (kuch,
muvozanat va harakatchanlik) bilan tug'iladi. Ammo bu xususiyatlar faqat
keyingi jismoniy va aqliy rivojlanish uchun asos bo'lib, hayotning birinchi
oylaridan boshlab belgilovchi omil bolaning muhiti va tarbiyasidir. Shuning
uchun bunday sharoitlarni yaratish va ta'limni bolaning quvnoq, ijobiy hissiy
holati, to'liq jismoniy va aqliy rivojlanishi ta'minlanadigan tarzda tashkil etish
juda muhimdir.
Jismoniy tarbiya estetik tarbiyani amalga oshirishga yordam beradi.
Jismoniy mashqlarni bajarish jarayonida idrok etish, estetik zavqni his qilish,
harakatlarning go'zalligi, nafisligi, ifodaliligini tushunish va to'g'ri baholash
qobiliyatini rivojlantirish kerak. Bolalar binolarni jihozlash bilan bog'liq
mehnat ko'nikmalarini ham o'zlashtiradilar (uzunlikka sakrash uchun qumli
chuqurning qurilmasi, konkida uchish va boshqalar). Jismoniy tarbiyaning
maqsadi bolalarda sog'lom turmush tarzi ko'nikmalarini shakllantirish
bo'lganligi sababli, maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya
muammolarini hal qilishda quyidagilar qo'llaniladi: gigienik omillar, tabiatning
tabiiy kuchlari, jismoniy mashqlar va boshqalar ularda inson organizmiga ta'sir
qiladi. turli yo'llar bilan.
Gigienik omillar (o'qish tartibi, dam olish, ovqatlanish, uyqu va
boshqalar) jismoniy tarbiya muammolarini hal qilishning asosiy shartidir. Ular
jismoniy mashqlarning jalb qilingan tanaga ta'siri samaradorligini oshiradi.
Masalan, jismoniy mashqlar skelet va mushak tizimining rivojlanishiga yaxshi
hissa qo'shadi. Binolar, sport anjomlari, o'yinchoqlar, kiyim-kechaklar,
poyabzallarning tozaligi kasalliklarning oldini oladi. Gigienik omillar ham
mustaqil ahamiyatga ega: ular barcha organlar va tizimlarning normal
ishlashiga yordam beradi. Misol uchun, muntazam va sifatli ovqatlanish ovqat
hazm qilish organlarining faoliyatiga ijobiy ta'sir ko'rsatadi va zarur oziq
moddalarni boshqa organlarga o'z vaqtida etkazib berishni ta'minlaydi va
shuning uchun bolaning normal o'sishi va rivojlanishiga yordam beradi. Yaxshi
uyqu dam olishni ta'minlaydi va asab tizimining samaradorligini oshiradi.
To'g'ri yoritish ko'z kasalliklari paydo bo'lishining oldini oladi. Qattiq kun
tartibiga rioya qilish sizni tartibli, intizomli va hokazo bo'lishga o'rgatadi.
Tabiatning tabiiy kuchlari (quyosh, havo, suv) jismoniy mashqlarning
organizmga ijobiy ta'sirini kuchaytiradi va insonning ish qobiliyatini oshiradi.
Quyosh nurlari bilan havoda yoki suvda (suzish) jismoniy mashqlarni bajarish
jarayonida ijobiy his-tuyg'ular paydo bo'ladi, alohida organlar va tana
tizimlarining funksionalligi oshadi (ko'proq kislorod iste'mol qilinadi,
metabolizm kuchayadi va hokazo).
Tabiatning tabiiy kuchlari ham mustaqil vosita sifatida ishlatilishi
mumkin. Suv terini tozalash uchun ishlatiladi, inson tanasiga mexanik ta'sir
qiladi. O'rmonlar, bog'lar, bog'lar havosi tarkibida fintotsidlar bo'lgan maxsus
moddalar mavjud bo'lib, mikroblarni yo'q qilishga yordam beradi, qonni
kislorod bilan boyitadi va inson tanasiga foydali ta'sir ko'rsatadi. Quyosh
nurlari teri ostida D vitamini cho'kishiga hissa qo'shadi, turli mikroblarni
o'ldiradi va odamni raxitdan himoya qiladi.
Tanaga ko'p qirrali ta'sir qilish uchun tabiatning barcha tabiiy kuchlarini
qabul qilish, ularni maqsadga muvofiq ravishda birlashtirish kerak. Jismoniy
mashqlar insonga ko'p qirrali ta'sir ko'rsatadigan jismoniy tarbiyaning asosiy
o'ziga xos vositasidir. Ular jismoniy tarbiya muammolarini hal qilish uchun
ishlatiladi: ular aqliy, mehnatni amalga oshirishga hissa qo'shadi, shuningdek,
ko'plab kasalliklarni davolash vositasidir. Harakatlar, jismoniy mashqlar
jismoniy tarbiyaning o'ziga xos vositasi hisoblanadi. Harakat faoliyati - bu
tananing biologik ehtiyoji, uning qondirish darajasi bolalarning sog'lig'ini,
ularning jismoniy va umumiy rivojlanishini belgilaydi. Bolalarni to'g'ri
jismoniy
tarbiyalash
maktabgacha
ta'lim
muassasalarining
etakchi
vazifalaridan biridir.
Maktabgacha yoshda orttirilgan salomatlik insonning har tomonlama
rivojlanishining asosidir. Hayotning boshqa hech bir davrida jismoniy tarbiya
birinchi olti yildagidek umumiy ta'lim bilan chambarchas bog'liq emas.
Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida bola salomatlik, uzoq umr ko'rish, har
tomonlama harakatchanlik va barkamol jismoniy rivojlanish asoslarini qo'yadi.
Kasal, jismoniy rivojlanishida orqada qolgan bola tezroq charchaydi, uning
diqqati, xotirasi beqaror bo'ladi. Bu umumiy zaiflik ham organizm faoliyatida
turli xil buzilishlarni keltirib chiqaradi, nafaqat qobiliyatning pasayishiga olib
keladi, balki bolaning irodasini ham susaytiradi. Ajoyib o'qituvchi V.A.
Suxomlinskiy ularning ma’naviy hayoti, dunyoqarashi, aqliy rivojlanishi,
bilimdagi mustahkamligi, o‘ziga bo‘lgan ishonchi bolalarning salomatligi va
quvnoqligiga bog‘liqligini ta’kidlagan. Shu bois, bolalik davrida tananing
kuchini to'plash va kelajakda shaxsning har tomonlama barkamol rivojlanishini
ta'minlash imkonini beradigan jismoniy tarbiya mashg'ulotlarini tashkil etish
nihoyatda muhimdir.
Hozirgi vaqtda bir qator bolalar muassasalarida jismoniy tarbiya bo'yicha
ishlar jismoniy tarbiya tashkilotchilari tomonidan olib borilmoqda. Ammo
ko'pgina maktabgacha ta'lim muassasalarida tarbiyachilar hali ham jismoniy
tarbiya mashg'ulotlarini o'tkazishda ishtirok etadilar. Jismoniy tarbiyaning
umumiy nazariyasi bilan umumiy mazmun va o'rganish predmetiga ega bo'lgan
maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi bir vaqtning
o'zida bolaning tarbiyasi va ta'limi jarayonida uning rivojlanishini nazorat
qilish qonuniyatlarini alohida o'rganadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi tananing
mehnat qobiliyatini, paydo bo'ladigan qiziqish va ehtiyojlarni, vizual-samarali,
vizual-majoziy va mantiqiy fikrlash shakllarini, faoliyatning asosiy turining
o'ziga xosligini hisobga oladi. uning rivojlanishi bola psixikasida katta
o'zgarishlar sodir bo'ladi va bolaning yangisiga o'tishi tayyorlanmoqda.uning
rivojlanishining eng yuqori bosqichi. Shunga muvofiq ravishda bolalarning
jismoniy tarbiya nazariyasi jismoniy tarbiyani tashkil etishning barcha
shakllarining mazmunini va uni amalga oshirishning optimal pedagogik
shartlarini ishlab chiqadi. Shu bilan birga, hayotning har bir davrida bolaning
yosh xususiyatlari va imkoniyatlarini, asab tizimining holatini va umuman
butun organizmni hisobga olgan holda, bolalar tomonidan dasturni
o'zlashtirishda qat'iy ketma-ketlik nazarda tutilgan.
Talablardan oshib ketish, bolalarni o'rganish sur'atini tezlashtirish,
dasturning oraliq bo'g'inlarini chetlab o'tishga yo'l qo'yib bo'lmaydigan deb
hisoblash kerak, chunki bu organizmda chidab bo'lmas stressni keltirib
chiqaradi, bu esa bolalarning salomatligi va neyropsik rivojlanishiga zarar
etkazadi. Shu munosabat bilan, akademik A.V.Zaporojets kichik bolaning
imkoniyatlaridan asossiz foydalanishga intiladigan va uni imkon qadar tezroq
olib kelishga intilayotgan sun'iy tezlashtirish tarafdorlarining xavfli pozitsiyasi
haqida ogohlantiradi. jismoniy va ma'naviy rivojlanishning yuqori darajalariga.
Jismoniy tarbiya ayni paytda aqliy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasi
muammolarini har tomonlama hal qiladi. Bolalarning jismoniy tarbiyasini
tashkil etishning barcha shakllarida (darslar, ochiq o'yinlar, mustaqil harakat
faoliyati va boshqalar) o'qituvchining e'tibori o'z yoshidagi eng yaxshi
fikrlaydigan, ongli ravishda harakat qiladigan bolani tarbiyalashga qaratilgan.
vosita ko'nikmalarini egallash, atrof-muhitda harakatlana olish, duch kelgan
qiyinchiliklarni faol ravishda engib o'tish.ijodiy izlanishlarga intilishni
ko'rsatish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi doimiy
ravishda rivojlanib boradi va bola tarbiyasining turli tomonlarini qamrab olgan
tadqiqotlar natijasida olingan yangi bilimlar bilan boyitiladi. Bolalar
muassasalarining ommaviy amaliyotida tasdiqlangan tadqiqot ma'lumotlari
dasturlarga, o'quv qo'llanmalariga, darsliklarga va bolalar bilan amaliy ishlarga
kiritilib, butun o'quv jarayonining rivojlanishiga hissa qo'shadi. Shunday qilib,
maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi butun jismoniy
tarbiya tizimini takomillashtirishga yordam beradi. Shunday qilib, bolalar
jismoniy tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etish uchun quyidagi shartlar va
omillarni ajratib ko'rsatish mumkin:
1. Bolalarning jismoniy salomatligi va harakat rivojlanishi darajasini tahlil
qilish va baholay olish.
2. Jismoniy tarbiya vazifalarini ma'lum bir davr uchun (masalan, o'quv yili
uchun) shakllantirish va bolalarning har birining xususiyatlarini hisobga olgan
holda asosiylarini aniqlang.
3. Ta'lim jarayonini ma'lum bir tizimda tashkil etish, muayyan sharoitlarda
ishlashning eng mos vositalari, shakllari va usullarini tanlash.
4. Maqsadlarga erishish yo'lidagi qiyinchiliklarni oldindan aytib, yakuniy
natijaning istalgan darajasini loyihalash.
5. Erishilgan natijalarni dastlabki ma’lumotlar va belgilangan vazifalar bilan
solishtiring.
6. Kasbiy ko'nikmalarni o'z-o'zini hurmat qilish, uni doimiy ravishda oshirish.
Bolalarning vosita faolligi darajasi va ularning so'z boyligi, nutqi va fikrlashi
o'rtasida to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlik o'rnatilgan. Jismoniy mashqlar ta'sirida
tanadagi harakat faolligi uyquni yaxshilaydigan, bolalarning kayfiyatiga ijobiy
ta'sir ko'rsatadigan, aqliy va jismoniy faoliyatini oshiradigan biologik faol
birikmalarning sintezini oshiradi.
1.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi va rivojlanishi
muammolari
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi va rivojlanishi
muammosini ko'rib chiqish zarurati ularning tanasining umumiy funktsional
holatining past darajasi va ularning jismoniy tarbiyasini tashkil etishning past
samaradorligi bilan bog'liq. Oliy o‘quv yurtlari, muassasalar va ushbu sohadagi
yetakchi mutaxassislarning sa’y-harakatlarini muvofiqlashtirishga xizmat
qiladigan bolalar jismoniy tarbiyasining milliy tizimini o‘zgartirish
konsepsiyasini ishlab chiqish birinchi navbatdagi vazifa etib belgilandi. Ushbu
muammoni amalga oshirishda to'plangan ma'lum tajriba ularni ustuvor hal
qilishni talab qiladigan uchta muammoni ajratib ko'rsatdi. Bu:
1) maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanish xususiyatlarini
o'rganish;
2) federal, shahar, mintaqaviy maktabgacha ta'lim muassasalarida bolalarning
hayoti uchun maqbul sharoitlarni ta'minlash uchun ta'limni tashkil etish
vositalari, usullari va usullarini ishlab chiqish;
3) maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy madaniyati muammolarini hal
qilish yo'llarini asoslash.1
Maktabgacha yoshdagi bolalarning yosh rivojlanishining xususiyatlari
quyidagi omillarga bog'liq: 2 yoshdan 5 yoshgacha bo'lgan odamda "tana
sxemasi" ning shakllanishi; Yosh dimorfizmi; Bolalarning jismoniy
rivojlanishining jinsiy dimorfizmining zaif ifodasi va o'g'il bolalar va qizlarning
xatti-harakatlarida aqliy farqlarning shakllanishi boshlanishi. Bolalar, o‘smirlar
1 Butova S.V. Sinfdagi mashqlarni takomillashtirish // Boshlang'ich maktab, 2006 yil, № 8. P. 98.
va yoshlar gigienasi va kasalliklari profilaktikasi ilmiy-tadqiqot instituti
ma’lumotlariga ko‘ra, so‘nggi o‘n yilliklarda maktabgacha yoshdagi
bolalarning salomatlik holati keskin yomonlashdi:
1-salomatlik guruhidagi bolalar soni (23,2 dan 15,1 foizga) kamaydi. ) va 2-
guruhdagi bolalar soni ko'paydi.sog'lig'ida turli og'ishlar bilan (60,9 dan 67,6%
gacha) va 3-guruhda - surunkali kasalliklar bilan (15,9 dan 17,3% gacha). Ular
maktabga kirishlari bilan bolalarda surunkali kasalliklarning ko'payishi
tendentsiyasi kuzatilayotgani tashvishlidir.
Salomatlikning eng muhim belgilaridan biri bolaning jismoniy rivojlanishi
hisoblanadi. So'nggi 20 yil ichida bir bolada yoshi bilan funktsional
anomaliyalar sonining ko'payishi kuzatildi: 4 yoshida bolalarning aksariyatida
turli funktsional tizimlardan (yurak-qon tomir, oshqozon-ichak, asab, asab
tizimi) 1-3 marta og'ish kuzatiladi. va boshqalar.); 6 yoshga kelib, ularning soni
deyarli 50% bolalarda 4-5 gacha ko'tariladi.
Ta'limning eng muhim vazifalaridan biri jismoniy tarbiya vositalari va usullari
bilan jismoniy rivojlanish, salomatlikni mustahkamlash uchun zarur vaqtni
izlashdir. Ushbu muammoni hal qilish mexanizmi sifatida nimani taklif qilish
mumkin? Bunday mexanizm bolalar bog'chasi o'quv dasturlari tuzilmasida turli
xil ta'lim faoliyati turlarining integratsiyasi bo'lishi mumkin. Misol tariqasida
M.A. Pravdov, Ivanovo viloyati, Shuya, 92-sonli bolalar bog'chasining katta
guruhlarida alifboni rivojlantirish bilan jismoniy tarbiya mashg'ulotlari
birlashmasi; S.V tomonidan taklif etilgan dastur bo'yicha boshlang'ich sinflarda
jismoniy tarbiya darslarida chet (ingliz) tilini o'zlashtirish.
Menkova. Ushbu tadqiqotlar natijalari quyidagilarga imkon berdi: alifboni
o'zlashtirish va jismoniy mashqlarni bajarish vaqtini ikki baravar oshirish;
kognitiv va motorli faoliyatni birlashtirish, bu ta'lim va dam olish
muammolarini hal qilish samaradorligini oshirishga olib keldi. Bolalarning
ta'lim faoliyatining har xil turlarini birlashtirishning shubhasiz afzalliklariga
qaramay, bu muammoni hal qilish bitta odamda jismoniy rivojlanishni o'rgatish
va ta'minlashga qodir bo'lgan mutaxassislarning etishmasligi bilan to'sqinlik
qilmoqda. Aytish joizki, maktabgacha ta’lim muassasasida jismoniy tarbiya va
sog‘lomlashtirish muhitiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Maktabgacha ta'lim
muassasasida jismoniy tarbiya bo'yicha samarali ishlarni ta'minlash uchun
maxsus jihozlangan sport zallari va o'yin maydonchalari zarur.
Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun foydalanishga topshirilgan bolalar
bog'chalari va binolarning odatiy loyihalarida qulay hayot uchun juda muhim
bo'lgan tez o'sib borayotgan chaqaloq tanasining ko'plab xususiyatlari hisobga
olinmaydi. Maktabgacha yoshda tezlik, chidamlilik, moslashuvchanlik va
epchillik fazilatlari sezilarli darajada oshadi, ko'plab motorli ko'nikmalar
shakllanadi, ammo bu sodir bo'ladigan baza (sport zallari va mustaqil jismoniy
mashqlar uchun joylar) to'xtatuvchi vosita bo'lib xizmat qiladi. tabiatan bolaga
xos bo'lgan psixofizik va morfofunksional salohiyatning rivojlanishini to'liq
ta'minlashga imkon bermaydi. Ko'pgina bolalar bog'chalarida musiqa va
jismoniy mashqlar uchun ajratilgan mavjud imkoniyatlar faqat 3 yoshgacha
bo'lgan bolalarning talablariga javob beradi. Shu munosabat bilan ushbu
muammoni hal qilishning samarali usullarini izlash kerak. Ideal holda, har bir
bolalar bog'chasi katta maktabgacha yoshdagi bolalarning (6-7 yosh) motor
qobiliyatlarini amalga oshirish uchun tegishli moslamalar bilan jihozlangan
sport zallari bilan jihozlangan bo'lishi kerak.
Shubhasiz, bu masalani hal qilish faqat keng qamrovli bo'lishi mumkin
emas (jismoniy mashqlar uchun maydonlarni kengaytirish). Rivojlanishning
intensiv yo'li hozirgi vaqtda ta'limning davlat sektori uchun eng mos keladi.
Biroq, hozirgi iqtisodiy sharoitda u Rossiyadagi barcha maktabgacha ta'lim
muassasalari uchun mos emas. Shuning uchun maktabgacha ta'lim
muassasasining ma'muriy-xo'jalik va pedagogik jamoalarining vazifasi sport
zalining maydonini gigiyenik, anatomik, fiziologik, aqliy, estetik, ergonomik
va talablarga javob beradigan arzon, nostandart, ko'p funktsiyali uskunalar va
inventar bilan to'ldirishdan iborat. boshqa talablar. Ushbu muammoni hal qilish
yo'nalishlaridan biri eng oddiy simulyatorlar, o'quv va o'quv moslamalarini
yaratishdir. Ivanovo viloyatining bolalar bog'chalarida eksperimental
tadqiqotlar o'tkazildi (Shuya, 2-sonli maktabgacha ta'lim muassasasi "Quyosh",
6-son "Kamalak", 14-son "Qo'ng'iroq"; Furmanov, 13-sonli maktabgacha ta'lim
muassasasi; Kineshma, maktabgacha ta'lim muassasasi No 4, No 10 va
boshqalar) sun'iy jismoniy madaniyat va rivojlanish muhitidan foydalangan
holda amaliyotga joriy etilgan darslarni o'tkazish usullarining samaradorligidan
dalolat beradi. Bolalar bog'chasi (guruh xonasi) ichida ham, bolalar bog'chasi
hududida ham (sport zaliga aylantirilgan veranda) tashkil etilgan bunday
zallarda mashq qilish moslamalari va turli xil sport anjomlari va jihozlari, shu
jumladan zalda ko'tarilish devori (10x4x2) mavjud. .5 m).
Jismoniy mashqlarda alohida rol bola shug'ullanadigan xonaning rangi
to'yinganligi bilan o'ynaydi. Zalning rang sxemasi va axborot muhiti tashqi va
ichki muhitning o'zaro ta'sirini belgilaydigan, bolaning hayotiy faoliyati va
rivojlanishini ta'minlaydigan omillardir. Sinflar mavzulariga muvofiq hid,
tovush analitik tizimlarni ishlab chiqish va kosmosda yo'naltirish uchun
ishlatiladi. Shu bilan birga, zaldan tashqarida kosmosni idrok etish, "devorlar
orqali ko'rish", quyosh va oyning harakatini shakllantirish, quyosh zenitining
balandligi va fazalarini hisobga olgan holda sinflarni rejalashtirish kabi aniq
vazifalar. oy (o'sish va kamayish) hal qilinadi. Hozirgi vaqtda ta'lim tizimi turli
ta'lim muassasalari uchun tavsiya etiladigan o'quv materiallarini qat'iy
cheklangan vaqt oralig'ida tarqatish bo'yicha jiddiy qiyinchiliklarni boshdan
kechirmoqda. Ushbu muammoni hal qilish usullaridan biri Ivanovo
viloyatidagi bolalar bog'chalari (I.M. Kozlov, M.A.Pravdov) negizida olib
borilgan 12 yildan ortiq vaqt davomida to'plangan tadqiqot va uslubiy ish
tajribasi.
Integratsiya asosiy tamoyil sifatida maktabgacha ta'lim muassasalarida
jismoniy tarbiya va sport bazasini tashkil etish imkonini beradi, bu barcha
yoshdagi
bolalar
bilan
o'quv
mashg'ulotlarining
butun
majmuasi
samaradorligini
ta'minlaydi.
Ishlab
chiqilgan
“Rodnichok”
sport-
sog‘lomlashtirish dasturi amaliyotga tatbiq etish samaradorligini ko‘rsatdi.
Ushbu dasturning o'ziga xos xususiyati bolaning sensorimotor faoliyatini
faollashtirishga asoslangan sport va dam olish, rivojlanayotgan muhitni tashkil
etishdir. Jismoniy tarbiya darslarida harakat faolligi kognitiv faoliyat bilan
birlashtiriladi. Zalning makonida yo'nalish jihozlar, inventar va zallarning
binolari bilan birga keladigan belgilar va belgilar asosida amalga oshiriladi.
Masalan, jamoaviy estafeta poygasini o'tkazish uchun alifbo va raqamli
belgilarga ega tayoqlardan foydalaniladi, zamin, devor va ship belgilari
tayyorlanadi, ular qurish va qayta qurish uchun ko'rsatmalar bo'lib xizmat
qiladi.
Bu
bolalarga
bolalar
bog'chasidan
tashqarida
kosmosda
vakolatxonalarni shakllantirish imkonini beradi. Shuningdek, fan nomzodi
rahbarligida ADUning Novokuban filiali negizida ilmiy-tadqiqot ishlarini
tashkil etishning qiziqarli tajribasini ham hisobga olish kerak. Yu.B. Nikiforov.
Ushbu universitet bolalarning kalendar va biologik yoshini baholash va
jismoniy tarbiya usullari va shakllarini asoslash bo'yicha juda muhim masalani
hal qiladi. Tashkilotning optimal shakli shahar ta'lim muassasasini tashkil
etishni asoslaydi va amalga oshiradi.
Novokubansk ma'muriyati ushbu maqsadlar uchun sog'liqni saqlash,
ta'lim va sport "Krepysh" mintaqaviy markazini yaratdi, bu yosh dimorfizmiga
asoslangan individual yondashuv uchun maqbul shart-sharoitlarni ta'minlaydi.
Hozirgi vaqtda maktabgacha ta'lim muassasalarida bolalarning jismoniy
tarbiyasi
muammosini
rivojlantirish
bo'yicha
sa'y-harakatlarni
muvofiqlashtirish va jamlash maqsadida, P.F. Lesgaft (Sankt-Peterburg davlat
jismoniy madaniyat akademiyasi biomexanika kafedrasi), Adige davlat
universiteti (ADU biomexanika laboratoriyasi) va Shuya davlat pedagogika
universiteti ("Bolalar va talabalarning moslashuvchan va funktsional
imkoniyatlarini o'rganish" ilmiy-tadqiqot laboratoriyasi fakulteti. Jismoniy
ta'lim-tarbiya). Bu, birinchidan, shartnoma tuzuvchi tomonlarning turli iqlim
va iqtisodiy rayonlarda joylashganligi; ikkinchidan, ilmiy va uslubiy
muammolarni hal qilishda moddiy va intellektual resurslarni birlashtirish
zarurati va nihoyat, uchinchidan, Rossiyada yosh avlod salomatligini
mustahkamlash vazifalarining dolzarbligi. Biomexanika kafedrasida bolalar va
o‘smirlar jismoniy tarbiyasi muammolari bo‘yicha ilmiy tadqiqotlarni tashkil
etish tajribasiga ega bo‘lgan malakali mutaxassislar (I.M.Kozlov, G.P.Ivanova,
A.V.Samsonova, N.A.Dyachenko, S.V.Menkova) faoliyat ko‘rsatib, 10 ta
doktorlik va nomzodlik dissertatsiyalari himoya qilingan. bu muammo. ADU
biomexanika laboratoriyasida (mudiri doktor A.M. Doronin) va ShDPU ilmiy-
tadqiqot laboratoriyasida (f.f.n. M.A.Pravdov mudiri) ular bolalar va yosh
talabalar uchun jismoniy tarbiya va sport muammolari bilan shug'ullanadilar.
Ushbu
ilmiy-tadqiqot
bo'linmalarining
ishi
bog'chadan
tortib
to
universitetgacha bo'lgan turli darajadagi ta'lim muassasalari bilan chambarchas
bog'liq. Birgalikdagi ishlarning samaradorligi ilmiy tadqiqot va metodik
ishlanmalarning yagona dasturiga asoslanadi.
Elita sport turlaridan tashqari, maktabgacha va maktab yoshidagi
bolalarning jismoniy holati va tayyorgarligini baholash tadqiqotning asosiy
yo'nalishlari hisoblanadi; bolalar faoliyatining turli turlarini, jumladan, vosita,
hissiy va intellektual komponentlarni birlashtirish mexanizmlarini o'rganish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini saqlashni butun jamiyat uchun
ustuvor vazifa deb atash mumkin, chunki faqat sog'lom bolalar olingan
bilimlarni to'g'ri o'zlashtira oladilar va kelajakda samarali va foydali mehnat
bilan shug'ullanishlari mumkin. 2
Salomatlikni saqlash zarurati bolalikdan, tana plastik bo'lgan va atrof-
muhit ta'siriga osongina moslashganda shakllanishi kerak. Bolalarda sog'lom
bo'lish, go'zal, faol bo'lib ulg'ayish, o'ziga va boshqalarga zarar etkazmaslik
2 Vayner E.N. Umumiy ta'lim tizimida sog'liqni saqlash muhitini shakllantirish // Valeologiya.-2004.-№1.-P.21-26.
uchun xizmat qila olish, o'zini tutish istagi kuchayadi. Kattalar yordamida bola
tushunadi: sog'lom bo'lish uchun har kuni jismoniy mashqlar bilan
shug'ullanish, o'zini tutish, jismoniy mashqlar qilish, kundalik rejimga rioya
qilish, sog'lom ovqat iste'mol qilish, atrof-muhit va binolarni toza saqlash va
qoidalarga rioya qilish kerak. gigiena qoidalari. Jismoniy mashqlarda bolalar
o'z tanasining tuzilishi, ichki organlar va tana tizimlarining vazifalari va
maqsadlari haqida elementar g'oyalarni oladilar. Maxsus mashqlar va o‘yinlar
tizimi orqali bolalar salomatlik belgilari bilan tanishadilar, mikroblardan
himoyalanishni, xavfli joylardan qochishni o‘rganadilar, kerak bo‘lganda
o‘ziga va boshqalarga elementar yordam ko‘rsatadilar. Bola jismoniy
madaniyat boyliklari bilan to'g'ridan-to'g'ri tanishish zarurligini qanchalik tez
anglasa, uning hayotining jismoniy tomoniga ijobiy munosabat va qiziqishni
aks ettiruvchi muhim ehtiyoj shunchalik tez shakllanadi. Maktabgacha
yoshdagi bolalik davrida bolalarning sog'lig'i doimiy ravishda jismoniy tarbiya
sharoitida saqlanadi, bu bolalarning umumiy jismoniy tayyorgarligi
ko'rsatkichlari bilan tasdiqlanadi. 5 yoshdan 7 yoshgacha bo'lgan maktabgacha
yoshdagi bolalarda umurtqa pog'onasi ikki baravar ko'payadi: o'g'il bolalarda u
25 dan 52 kilogrammgacha, qizlarda 20,4 dan 43 kilogrammgacha ko'tariladi.
Tezlik ko'rsatkichlari yaxshilandi. Harakatdan 10 metrga yugurish vaqti o'g'il
bolalar uchun 2,5 dan 2,0 sekundgacha, qizlar uchun 2,6 dan 2,2 sekundgacha
qisqartiriladi. Umumiy chidamlilikdagi o'zgarishlar. O‘g‘il bolalar bosib o‘tgan
masofa 602,3 metrdan 884,3 metrga, qizlar 454 metrdan 715,3 metrga oshadi.
Maktabgacha yoshdagi bolaning sog'lig'ini saqlashga jismoniy tarbiyaning turli
vositalari va usullari ta'sir qiladi. Masalan, tezlikni rivojlantirishning samarali
vositasi harakatlarni tezda bajarish qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgan
mashqlardir. Bolalar mashqlarni sekin sur'atda yaxshiroq o'rganadilar.
O'qituvchi mashqlarning uzoq, monoton bo'lmasligini ta'minlashi kerak. Ularni
har xil sharoitlarda, har xil intensivlikda, asoratlar bilan yoki aksincha, talablar
kamaytirilgan holda takrorlash maqsadga muvofiqdir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini saqlash jarayonida bolalar
uchun har doim qiziqarli bo'lgan o'yin motorli vazifalar, ochiq sport o'yinlari,
sport o'yin-kulgilari alohida ahamiyatga ega; ular katta hissiy zaryadga ega,
tarkibiy qismlarning o'zgaruvchanligi bilan ajralib turadi va buni amalga
oshiradi. vosita muammolarini tezda hal qilish mumkin. Bolalar taklif qilingan
syujet uchun vosita mazmunini ixtiro qilishni, o'yin harakatlarini mustaqil
ravishda boyitish va rivojlantirishni, yangi hikoyalar, yangi harakat shakllarini
yaratishni o'rganadilar. Bu mashqlarni mexanik takrorlash odatini yo'q qiladi,
mavjud chegaralar doirasida mustaqil tushunish va tanish harakatlarni
nostandart sharoitlarda muvaffaqiyatli qo'llash uchun ijodiy faoliyatni
faollashtiradi. Asta-sekin, kattalar tomonidan tashkil etilgan jamoaviy ijod
bolalarning mustaqil faoliyatiga aylanadi.
1.3.Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichi
Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichida maktabgacha yoshdagi
bolalarning sog'lig'ini saqlashga qaratilgan jismoniy rivojlanishining bir qancha
tushunchalari mavjud. U yoki bu dasturning falsafasi mualliflarning bolaga,
uning rivojlanish qonuniyatlariga ma'lum nuqtai nazariga, demakki, shaxsni
shakllantirishga, uning o'ziga xosligini himoya qilishga va ochib berishga
yordam beradigan shart-sharoitlarni yaratishga asoslanadi. har bir o'quvchining
ijodiy
salohiyati.
Bolalarning
motor
faolligini
rivojlantirish
ularni
umuminsoniy madaniyatning tabiiy tarkibiy qismi sifatida jismoniy madaniyat
bilan tanishtirish shaklida davom etishi kerak. T.N. Pedagogika fanlari
nomzodi Doronova o'zining "Kamalak" dasturida bog'cha bolalarini tarbiyalash
va rivojlantirishga e'tibor qaratadi, asosiy tarkibiy qism ta'limning eng muhim
predmeti - jismoniy madaniyatni afzal ko'radi.
Inson salomatligi jismoniy madaniyatda bolalar bilan ishlash qanday
tashkil etilganiga bog'liq. Maktabgacha yoshdagi bola mushaklarning
quvonchini va sevgi harakatini his qilishi kerak, bu unga butun hayoti
davomida harakatga, sport va sog'lom turmush tarziga bo'lgan ehtiyojni
qondirishga yordam beradi. T.N. Doronova jismoniy tarbiya vositalari va
shakllarini ochib berdi. Bular gigienik omillar, asab tizimining gigienasi,
jismoniy
mashqlar.
Jismoniy
mashqlarni
tanlashda
profilaktika,
rivojlantiruvchi, terapevtik, reabilitatsiya yo'nalishi. L.A. boshchiligidagi
mualliflar jamoasining dasturi. Venger "Rivojlanish", unda ikkita nazariy qoida
mavjud. A.V nazariyasi. Zaporojets maktabgacha yoshdagi rivojlanish
davrining ichki qiymati, maktabgacha yoshdagi bolalikni utilitar tushunchadan
gumanistik tushunchaga o'tish haqida. Va LA kontseptsiyasi Venger
maktabgacha yoshdagi bolaga xos muammolarni hal qilishning majoziy
vositalari yordamida atrof-muhitga yo'naltirishning universal harakatlari
sifatida tushuniladigan qobiliyatlarni rivojlantirish haqida. Ushbu dasturda
bolaning jismoniy rivojlanishi uchun vazifalar mavjud emas. V.T. Kudryavtsev
- psixologiya fanlari doktori, B.B. Egorov - pedagogika fanlari nomzodi
maktabgacha
yoshdagi
bolaning
jismoniy
tarbiyasi
masalasiga
integratsiyalashgan fanlararo yondashuv g'oyasini belgilab berdi va 2000 yilda
rivojlanayotgan sog'liqni saqlash pedagogikasi paydo bo'ldi. Ularning dasturi
va uslubiy qo'llanmasi sog'lomlashtirish ishlarining ikki yo'nalishini aks
ettiradi: Ular maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya va
sog'lomlashtirish ishlariga yo'naltirilgan yondashuvni tanqid qiladilar,
maktabgacha ta'lim muassasalari va maktablarda mavjud jismoniy tarbiya
usullarini tubdan qayta ko'rib chiqish zarurligi haqida gapiradilar.
V.T.Kudryavtsev va B.B.Egorovlar hozirgi bosqichda mavjud bo'lgan bir qator
qarama-qarshiliklarni ko'rsatadilar. Ushbu dastur va uslubiy materialning
umumiy maqsadi motor sohasini shakllantirish va ularning ijodiy faoliyati
asosida bolalar salomatligini rivojlantirish uchun psixologik-pedagogik shart-
sharoitlarni yaratishdir.
V.A.Ananiyevning “Maktabgacha yoshdagi bolalar xavfsizligi asoslari”
dasturida muallif bolalarning jismoniy faolligini rivojlantirish vazifasini
qo‘ygan, ularni o‘z sog‘lig‘i va atrofdagilarning sog‘lig‘iga g‘amxo‘rlik
qilishga o‘rgatish, shaxsiy gigiena ko‘nikmalarini shakllantirish; sog'lom oziq-
ovqat haqida bilim berish, bolalarni sog'lom turmush tarziga yo'naltirish,
yuqumli kasallik nima, yuqtirmaslik uchun nima qilish kerakligi haqida
elementar bilimlar berish. Muammolarni hal qilish yo'llari: darslar, o'yinlar -
mashg'ulotlar, vizual faoliyat, yurishlar, gigiena tartib-qoidalari, temperatsiya
tadbirlari, o'yinlar, sport tadbirlari, bayramlar, suhbatlar, adabiyotlarni o'qish,
hissiy jozibali shakllardan foydalanish. Bolalarning sog'lig'ini yaxshilash va
ularning jismoniy faolligini rivojlantirishga qaratilgan ota-onalar bilan ishlash.
Dasturlardan tashqari o‘rganilayotgan muammo bo‘yicha uslubiy qo‘llanmalar
tahlil qilindi.
Ular pedagogika nazariyasida keng ifodalangan. Bizning fikrimizcha, eng
qimmatli
qo'llanmalar
bolalar
bog'chasida
bolalarning
sog'lig'ini
yaxshilashning bir nechta vositalarini ifodalovchi, noan'anaviy davolash
usullarining batafsil tavsiflarini o'z ichiga oladi. Bu imtiyozlar qatoriga Yu.F.
Zmanovskiy va uning hamkasblari, A.I.ning uslubiy tavsiyalari. Barkan, L.I.
Latoxina, B.V. Shevrygina, N.V. Tsybulya, T.D. Fershalova va boshqalar.
Shunday qilib, bolalar sog'lig'ini saqlash bo'yicha maktabgacha ta'lim
muassasalari uchun zamonaviy dasturlarning mazmunini tahlil qilish,
maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini yaxshilash muammosini hal
qilishning tushunchalari, yondashuvlari, usullari va vositalaridagi farqlarga
qaramay, mualliflar shunday xulosaga kelishga imkon beradi: bolalar
salomatligini asrash muammosi har bir dastur mazmunida ustuvor yo‘nalish
sifatida belgilab berilgan.
Dasturlar nafaqat o'qituvchilar, balki bolalarning o'zlari, ota-onalarning
ishida faol bo'lishni taklif qiladi. Shunday qilib, maktabgacha ta'lim
muassasalari uchun tahlil qilingan barcha dasturlarga xos bo'lgan bolalar
salomatligini saqlashning umumiy vazifalarini ajratib ko'rsatish mumkin:
1. Bolalarni holatini va his-tuyg'ularini aniqlashga o'rgating.
2. Faol hayotiy pozitsiyani shakllantirish.
3. O'z tanangiz, tanangiz haqida g'oyalarni shakllantirish.
4. Sog'lig'ingizni mustahkamlash va saqlashni o'rganing.
5. Jismoniy rivojlanishda harakatlarning ehtiyoji va rolini tushunish.
6. Jismoniy mashqlar va turli ishlarni bajarishda xavfsizlik qoidalarini
o'rgatish.
7. Shikastlanishda asosiy yordam ko'rsata olish.
8. Organizmga nima foydali va nima zararli ekanligi haqida tasavvurlarni
shakllantirish.
2-bob Jismoniy tarbiya nuqtai nazaridan maktabgacha yoshdagi
bolalarning sog'lig'ini saqlash
2.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy salomatligini
diagnostika qilish usullari
Maktabgacha yosh yoki birinchi bolalik davri barcha organlar va
tizimlarning intensiv rivojlanishi bilan tavsiflanadi. Hayotning birinchi
kunlaridan boshlab bolada ma'lum irsiy biologik xususiyatlar, jumladan, asosiy
asabiy
jarayonlarning
tipologik
xususiyatlari
(kuch,
muvozanat
va
harakatchanlik) mavjud. Ammo bu xususiyatlar faqat keyingi jismoniy va aqliy
rivojlanish uchun asos bo'lib, hal qiluvchi omillar esa bolaning muhiti va
tarbiyasidir. Biz Solikamsk shahridagi 45-sonli maktabgacha ta'lim
muassasasida jismoniy salomatlikni saqlash sharoitida jismoniy salomatlik
darajasini aniqlaydigan bayonot tajribasini o'tkazdik.
Tadqiqotlarimiz davomida tibbiy ma'lumotlarni ko'rib chiqish va tahlil qilish
orqali biz o'quv yilida sovuqqonlik statistikasini o'rgandik. Bolalarda
kasallanish darajasini baholash mezoni sifatida ikkita ko'rsatkich ishlatilgan:
1) shamollashlar soni (yiliga);
2) kasallik tufayli o'tkazib yuborilgan kunlar soni (yilda). Hozirgi vaqtda e'tibor
aholining sekinlashishiga, ya'ni Rossiyada so'nggi 10 yil ichida to'rt baravar
ko'p bo'lmagan bolalar soniga qaratilmoqda. Bolaning o'sishi esa,
shifokorlarning
fikriga
ko'ra,
millat
salomatligining
eng
muhim
ko'rsatkichlaridan biridir. Bu pozitsiyani bizning tadqiqotlarimiz ham
tasdiqlaydi. Solikamsk shahridagi 45-sonli maktabgacha ta'lim muassasasida
o'tkazilgan tajriba jarayonida so'nggi o'n yillikdagi vazn va bo'y ko'rsatkichlari
tahlili o'tkazildi. V.Yu tomonidan ishlab chiqilgan va nashr etilgan
maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanishini individual baholash
shkalasi. Davydov. 2002 yilda 2002 yilda o'g'il bolalarning tana uzunligi
bo'yicha ma'lumotlarni baholash (V.Yu. Davydov shkalasi bo'yicha) barcha
yosh guruhlarida 4 ball, 2004 yilda - 4 va 6 yoshli bolalar uchun - 5 ball va 5
ballni tashkil etdi. yosh - 4 ball. 2008 yilga kelib, bu ko'rsatkich sezilarli
darajada kamaydi va barcha yosh guruhlarida atigi 3 ballga baholandi. Xuddi
shunday o'zgarishlar bolalarning tana vaznini o'lchashda ham kuzatiladi.
Deyarli barcha o'rganilgan parametrlarda sezilarli kechikish qayd etildi.
So'nggi besh yil ichida bolalarda VC indeksini, dinamometriyani va natijada
200 metrga yugurish (chidamlilik) va to'pni uloqtirish (tezlik kuchi) bo'yicha
sinov natijalarini pasaytirish tendentsiyasi kuzatildi.
Shunday qilib, mavjud ma'lumotlar hozirgi vaqtda jismoniy rivojlanish
holatida ham, bolalarning jismoniy tayyorgarligi darajasida ham sezilarli
darajada yomonlashuv mavjudligi haqidagi gipotezani qo'llab-quvvatlaydi.
Bularning barchasi jismoniy tarbiya, ta’lim va tibbiyot sohalari mutaxassislari
oldiga ilmiy asoslangan dasturlar ishlab chiqish vazifasini qo‘yadi.
Maktabgacha yoshdagi jismoniy tarbiyada, psixologlarning fikriga ko'ra, eng
haqiqiy narsa maqsadga erishish uchun motivlarni shakllantirishdir. Solikamsk
shahridagi 45-sonli maktabgacha ta'lim muassasasida yutuqlarning haqiqiy
motivlarini o'rganish uchun motivlarning to'qnashuvi texnikasi L.K.
Maksimova va M.V. Matyuxina. Bolalarga ikkita vazifadan birini tanlash taklif
qilindi: Sinfda muvaffaqiyatsiz bo'lgan harakatni takrorlang yoki o'ynang;
Erishilgan natijani yaxshilashni xohlaydiganlar uchun, qiyinroq vazifani
bajarishga harakat qiling yoki ilgari bajarilgan ishni yana bir marta takrorlang;
Bolalarga topshiriqlar qiyinligi bo‘yicha bir xil ekanligi va har kimni tanlash
mumkinligi, lekin birinchi vazifani afzal ko‘rgan kishi bu vazifani o‘zi
uddalashi, ikkinchisi esa o‘qituvchining yordamiga tayanishi mumkinligi
aytildi.
Yutuq motivatsiyasining namoyon bo'lishi uchun uning barcha o'rganilgan
vaziyatlarda individual namoyon bo'lish chastotasi hisobga olingan. Bunday
holda, eksperiment boshlanishiga qadar motivatsiyaning o'rtacha darajasi faqat
o'rta guruhning 7 nafar bolasida, past - 19 bolada va nol - 56 maktabgacha
yoshdagi bolalarda aniqlandi (1-jadval). 1-jadval Eksperimentning boshida
maktabgacha yoshdagi bolalarning muvaffaqiyat motivatsiyasining namoyon
bo'lish chastotasi natijalari Harakat faoliyatining motivlarini o'rganish uchun
(V.A. Nesterov, I.M. Vorotilkina, V.E. Mogilev) bolalarga individual ravishda
qisqacha hikoya taklif qilindi, unda o'rganilgan motivlarning har biri
personajlardan birining shaxsiy pozitsiyasi sifatida ishlaydi. Har bir xatboshini
o'qib bo'lgach, bolaga tarkibga mos keladigan rasm ko'rsatildi - yodlash uchun
tashqi yordam.
Motivlarni tanlash chastotasiga ko‘ra, jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarida
o‘g‘il bolalarning 92,4 foizi, qizlarning 88,7 foizi faqat o‘yinga jalb qilinganligi
aniqlandi. O'g'il bolalarning 6,5 foizi va qizlarning 9,3 foizi sog'lom, kuchli va
go'zal bo'lishni xohlaydi, mos ravishda 1,1 va 2,0 foizi o'qituvchisining
maqtoviga sazovor bo'lishni xohlaydi. Binobarin, ko'pchilik bolalar jismoniy
mashqlarning ma'nosini tushunmaydilar, asosiy harakatlarni o'zlashtirish
zarurligini ko'rmaydilar va go'zallik va sog'likka jismoniy mashqlar orqali
erishish mumkinligini tasavvur qilmaydilar. Shunday qilib, biz dastlab bolalar
oldiga qo'yilgan maqsadga erishish uchun motivatsiyani shakllantirish
vazifasiga duch keldik. Maqsadga erishish uchun motivatsiya bolaning oldiga
qo'yilgan maqsad erishish mumkin, real bo'lsagina shakllanishi mumkin. Aks
holda, olti yoshga kelib, biz barcha jismoniy tarbiya darslarida va sayrlarda
o'yinlarda uzun "skameyka" ni ko'ramiz va biz ko'pchilik bolalarda har qanday
vosita harakatlarini bajarishdan doimiy nafratlanishga erishamiz.
2.2 MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTDIDA JISMONIY
TARBIYA DASTURI
Maktabgacha yoshdagi bolalar salomatligi ko'rsatkichlarining noqulay
tendentsiyasi ularning sog'lig'ini yaxshilash bo'yicha samarali choralar
ko'rishni
talab
qiladi.
Shuni
ta'kidlash
kerakki,
ta'lim
dasturlari
o'zgaruvchanligini oshirishning ijobiy jarayonlari bilan bir qatorda,
maktabgacha ta'lim muassasalari tarbiyalanuvchilarida birinchi navbatda aqliy
yuklamalar ortib bormoqda. Ko'pgina bolalar bog'chalarining o'quv jarayoni,
hatto tuzatish, qo'shimcha sinflar bilan to'la. Maktabgacha yoshdagi
bolalarning salomatlik holatini yaxshilash uchun bir qator usullar mavjud.
Ulardan eng samaralisi jismoniy tarbiyadir.
Aynan jismoniy faollik, tana tizimlarining o'sishi va shakllanishi uchun
energiya asosini yaratish, normal jismoniy va psixologik rivojlanish bolalar
salomatligini mustahkamlashda muhim rol o'ynaydi. Yuqoridagilarni hisobga
olgan holda, maktabgacha yoshdagi bolalarning salomatligi muammosi hozirgi
vaqtda juda dolzarbdir. Ko'rinib turibdiki, bolalar sog'lig'ining holati
jamiyatimizning ehtiyojlaridan ham, imkoniyatlaridan ham ancha past. Shu
munosabat bilan biz maktabgacha yoshdagi bolalar uchun jismoniy tarbiya
dasturini taklif qildik.
Ushbu dasturning umumiy maqsadi motor sohasini shakllantirish va
ularning ijodiy faoliyati asosida bolalar salomatligini rivojlantirish uchun
psixologik va pedagogik shart-sharoitlarni yaratishdir. Jismoniy mashqlar,
o'yinlar va qattiqlashuv protseduralariga, shaxsiy gigiena qoidalariga, kun
tartibiga ijobiy munosabat; Jismoniy mashqlar uchun motivatsiya; Umumiy