Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

18,7 KB


 
 
 
 
 
 
Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi 
 
 
Reja: 
1. Karton bilan ishlash texnologiyasi  
2. Qog‘oz va kartondan maketlar yasash haqida tushuncha 
3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish. 
 
 
 
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Karton, qog’oz, maket, qog`oz va karton 
xususiyatlari, karton bilan ishlash texnologiyasi. 
  Kartonning asosiy turlari va undan foydalanish. (III sinf) Yupqa karton bilan 
ishlashni o`quvchilar III sinfda qog`oz bilan ishlashning asosiy usullarini 
o`zlashtirish va bu material tasnifi hamda muhim sifat xususiyatlari, qog`ozning 
muhim xususiyatlari to`g`risida yetarlicha tasavvur to`plagandan keyin boshlaydilar. 
3-sinf o`quvchilari karton, uning turlari, tasnifi, muhim xususiyatlari, qo`llanishi va 
ishlov berish usullari to`g`risidagi ma‘lumotlarini umumlashtirish uchun o`qituvchi 
texnologiya darslarida turli metodlardan foydalanadi: aytib berish va tushuntirish, 
suhbatlar, ko`rsatib berishlar, kuzatishlar va eng oddiy tajribalar. Amaliy ishlar 
jarayonida kartondan turli buyumlar va ularning detallarini tayyorlashda o`quvchilar 
bularni bilib oladilar. Turli amaliy maqsadlarda qo`llaniluvchi material sifatida 
karton to`g`risidagi ma‘lumotlarni o`quvchilarga asta-sekin berib boorish maqsadga 
muvofiq bo`lib, ular o`quvchilar bu material turlari, uning muhim xususiyatlari, 
qo`lda ishlov berish xususiyatlari, buyumlardan foydalanish sharoitlari to`g`risida 
tasavvurlarning to`planishiga qarab beriladi. Bunday ma‘lumotlarni o`quvchilarga 
berish uchun materialni tanlashda o`qituvchi odatda o`quvchilarda to`plangan hayot 
tajribalaridan,foydalanadi. 
Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi Reja: 1. Karton bilan ishlash texnologiyasi 2. Qog‘oz va kartondan maketlar yasash haqida tushuncha 3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish. Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Karton, qog’oz, maket, qog`oz va karton xususiyatlari, karton bilan ishlash texnologiyasi. Kartonning asosiy turlari va undan foydalanish. (III sinf) Yupqa karton bilan ishlashni o`quvchilar III sinfda qog`oz bilan ishlashning asosiy usullarini o`zlashtirish va bu material tasnifi hamda muhim sifat xususiyatlari, qog`ozning muhim xususiyatlari to`g`risida yetarlicha tasavvur to`plagandan keyin boshlaydilar. 3-sinf o`quvchilari karton, uning turlari, tasnifi, muhim xususiyatlari, qo`llanishi va ishlov berish usullari to`g`risidagi ma‘lumotlarini umumlashtirish uchun o`qituvchi texnologiya darslarida turli metodlardan foydalanadi: aytib berish va tushuntirish, suhbatlar, ko`rsatib berishlar, kuzatishlar va eng oddiy tajribalar. Amaliy ishlar jarayonida kartondan turli buyumlar va ularning detallarini tayyorlashda o`quvchilar bularni bilib oladilar. Turli amaliy maqsadlarda qo`llaniluvchi material sifatida karton to`g`risidagi ma‘lumotlarni o`quvchilarga asta-sekin berib boorish maqsadga muvofiq bo`lib, ular o`quvchilar bu material turlari, uning muhim xususiyatlari, qo`lda ishlov berish xususiyatlari, buyumlardan foydalanish sharoitlari to`g`risida tasavvurlarning to`planishiga qarab beriladi. Bunday ma‘lumotlarni o`quvchilarga berish uchun materialni tanlashda o`qituvchi odatda o`quvchilarda to`plangan hayot tajribalaridan,foydalanadi.  
 
  O`quvchilar odatda kartondan jilddan, kitob muqovalari, qutilar, stol usti o`yinlar, 
poyafzal tayyorlashda qo`llanish, o`quv ko`rgazmalar tayyorlashda foydalanilishini 
eslaydilar. O`quvchilarga kartondan ishlab chiqarishda, qurilishda foydalanilishi, 
masalan asosi bitum shimdirilgan kartondan iborat bo`lgan tol va ruberoidning 
qo`llanishi to`g`risida hikoya qilib berish foydali. Ko`p tarqalgan karton turlari 
namunalarining sinf to`plamini birgalikda tuzish karton, uning qo`llanishi, asosiy 
turlari va xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni umumlashtirish va tizimlashtirishga 
yordam beradi. Vazifasiga ko`ra hamda karton tayyorlash tarkibi bo`yicha 
tizimlangan karton namunalarini to`plash alohida qiziqish kasb etadi. O`quvchilar 
e`tiborini kartonlarning qalinligi, zichligi, yuza pardozi, rangiga ko`ra tasniflashga 
qaratish muhim. Masalan, aytish mumkin: pressshpan – yuqori zichlik va 
mustahkamlikdagi karton, elektrokarton – silliq yaltiroq yuzali zich karton, rangli 
karton. Karton bilan umumiy tanishib chiqqach o`quvchilar ishlarni bajarish uchun 
karton tanlashga ongli yondasha boshlaydilar. 
 Karton xususiyatlarini o`rganish:1 – kartonning sinf ko`rgazmali majmuasi; 2 – 
karton asosiy xususiyatlarini o`rganish uchun karton tarqatma namunalari to`plami 
O`quvchilarga kartonning hamma turlari ham kichik maktab o`quvchilari kuchlari 
bilan ishlov berishga to`g`ri kelmasligini tushuntirish zarur. Masalan, texnologiya 
darslari da nisbatan yupqa - qalinligi 1-1,5 mm bo`lgan kartonlardan foydalanish 
mumkin. 
  Kartonning ba‘zi turlari, masalan pressshpan, poyabzal kartoni, elektrokarton, 
shunchalik yuqori zichlik va mustahkamlikka egaki, ularni nafaqat oddiy qaychi, 
bichish qaychilari bilan ham kesib bo`lmaydi. Boshlang`ich sinf o`quvchilariga 
kartonni chiziq bo`ylab pichoq bilan kesish operatsiyasi to`g`ri kelmaydi, chunki 
kata mushaklar kuchini talab etadi. 
 Karton to`plamini tuzishda qog`oz to`plamini tuzishdagidek namuna tanlash, 
joylashtirish va belgilashga bo`lgan yondashuv saqlanib qoladi  
  Qog`oz va karton xususiyatlarini taqqoslash. Qog`ozning eng yaqin qarindoshi 
karton bilan tanishishda, uning buyumlar yasashda amaliy qo`llanishida uning 
xususiyatlarini qog`ozning o`xshash xususiyatlari bilan taqqoslash foydali. Bunday 
qiyoslash, taqqoslashlar birinchi darajali politexnik ahamiyatga ega, barcha 
materiallarning texnologik xususiyatlari to`g`risida o`quvchilar bilimlarining 
O`quvchilar odatda kartondan jilddan, kitob muqovalari, qutilar, stol usti o`yinlar, poyafzal tayyorlashda qo`llanish, o`quv ko`rgazmalar tayyorlashda foydalanilishini eslaydilar. O`quvchilarga kartondan ishlab chiqarishda, qurilishda foydalanilishi, masalan asosi bitum shimdirilgan kartondan iborat bo`lgan tol va ruberoidning qo`llanishi to`g`risida hikoya qilib berish foydali. Ko`p tarqalgan karton turlari namunalarining sinf to`plamini birgalikda tuzish karton, uning qo`llanishi, asosiy turlari va xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni umumlashtirish va tizimlashtirishga yordam beradi. Vazifasiga ko`ra hamda karton tayyorlash tarkibi bo`yicha tizimlangan karton namunalarini to`plash alohida qiziqish kasb etadi. O`quvchilar e`tiborini kartonlarning qalinligi, zichligi, yuza pardozi, rangiga ko`ra tasniflashga qaratish muhim. Masalan, aytish mumkin: pressshpan – yuqori zichlik va mustahkamlikdagi karton, elektrokarton – silliq yaltiroq yuzali zich karton, rangli karton. Karton bilan umumiy tanishib chiqqach o`quvchilar ishlarni bajarish uchun karton tanlashga ongli yondasha boshlaydilar. Karton xususiyatlarini o`rganish:1 – kartonning sinf ko`rgazmali majmuasi; 2 – karton asosiy xususiyatlarini o`rganish uchun karton tarqatma namunalari to`plami O`quvchilarga kartonning hamma turlari ham kichik maktab o`quvchilari kuchlari bilan ishlov berishga to`g`ri kelmasligini tushuntirish zarur. Masalan, texnologiya darslari da nisbatan yupqa - qalinligi 1-1,5 mm bo`lgan kartonlardan foydalanish mumkin. Kartonning ba‘zi turlari, masalan pressshpan, poyabzal kartoni, elektrokarton, shunchalik yuqori zichlik va mustahkamlikka egaki, ularni nafaqat oddiy qaychi, bichish qaychilari bilan ham kesib bo`lmaydi. Boshlang`ich sinf o`quvchilariga kartonni chiziq bo`ylab pichoq bilan kesish operatsiyasi to`g`ri kelmaydi, chunki kata mushaklar kuchini talab etadi. Karton to`plamini tuzishda qog`oz to`plamini tuzishdagidek namuna tanlash, joylashtirish va belgilashga bo`lgan yondashuv saqlanib qoladi Qog`oz va karton xususiyatlarini taqqoslash. Qog`ozning eng yaqin qarindoshi karton bilan tanishishda, uning buyumlar yasashda amaliy qo`llanishida uning xususiyatlarini qog`ozning o`xshash xususiyatlari bilan taqqoslash foydali. Bunday qiyoslash, taqqoslashlar birinchi darajali politexnik ahamiyatga ega, barcha materiallarning texnologik xususiyatlari to`g`risida o`quvchilar bilimlarining  
 
to`planishi va tizimlanishiga yordamlashadi – bu xususiyatlarni bilmasdan 
materiallarda ishlov berishni amalga oshirib bo`lmaydi. 
 O`qituvchi qog`oz va karton namunalarini ko`rsatib, bu materiallarning o`rtasida 
tayyorlanish materiallari bo`yicha ham, usullari bo`yicha ham ahamiyatli farq 
yo`qligini ma‘lum qiladi. Bundan tashqari 1 m2 250 g og`irlikdagi kartonni 
ko`pincha qog`oz deb,ta‘riflaydilar. Oddiy tajriba va kuzatishlar qatori bilan 
o`quvchilar karton qog`oz kabi tolali tuzilishli varaqli material ekanligini 
aniqlaydilar.Qog`oz kabi karton ham asosan o`simlik tolalaridan iborat 
bo`lib,ularning oralari yyelimli maxsus to`ldiruvchilar bilan to`ldirilgan. 
  O`quvchilar qog`oz va kartonning kichik bo`laklarini yirtib olib ularni yirtilish 
chiziqlarini kuzatadilar. Ular qog`ozda tolalar mayda va bir turli, kartonda esa ancha 
yirikroq, qo`polroq va bir turda emasligini aniqlaydilar. O`qituvchi yordamida 
o`quvchilar bu nafaqat qog`oz tayyorlashda asosiy xom ashyo – tolali massa 
yaxshiroq maydalanib aralashtirishishiga, balki kartonni tayyorlashda odatda 
qo`polroq va arzonroq materiallar poxol va qamishning qo`llanishiga ham bog`liq 
ekanligini tushuntiradilar. 
 O`qituvchi yirtishda yoki ko`p marta bukishda qatlamlarga ajraluvchi karton 
namunalarini ko`rsatib, sinfga savol beradi: nima sababdan qatlamga ajralish ro`y 
beradi. U karton ishlab chiqarishda uni tayyorlashning ikki usuli qo`llanishini gapirib 
beradi. Birinchi usul bo`yicha karton taxminan qog`oz quyilishidek qo`yiladi: 
ortiqcha suv siqib olinadi, quritiladi, yuzasi pardozlanadi. 
 Ikkinchi usul bo`yicha dastlab qo`pol qog`oz varaqlari tayyorlanadi, ular keyin bir 
necha qatlam qilib yyelimlanib, anchamuncha qalin va mustahkam karton olinadi. 
Ba‘zan bunday kartonning ustki qatlami yuqoriroq sifatli yoki boshqa rangdagi 
qog`oz bilan yyelimlanadi. Bunday karton ba‘zan qatlamlarga ajraladi.O`qituvchi 
taklifi bilan uchinchi sinf o`quvchilari qo`lbola kartonni bir necha qog`oz qatlamini 
yelimlab tayyorlashlari mumkin. Bunday qo`lbola karton qurishda tirishib 
qolmasligi uchun uni bir necha qatlam qog`ozga o`rab, press ostida quritish kerak. 
Quritish jarayonida qog`ozni bir necha marta almashtirish yana yaxshiroq - bu 
qurishni tezlashtiradi va karton yuqoriroq sifatli bo`ladi. Qo`lbola karton tayyorlash 
ishini amalga oshirishda politexnik taqqoslash – yelimlangan kartonni yyelimlangan 
to`planishi va tizimlanishiga yordamlashadi – bu xususiyatlarni bilmasdan materiallarda ishlov berishni amalga oshirib bo`lmaydi. O`qituvchi qog`oz va karton namunalarini ko`rsatib, bu materiallarning o`rtasida tayyorlanish materiallari bo`yicha ham, usullari bo`yicha ham ahamiyatli farq yo`qligini ma‘lum qiladi. Bundan tashqari 1 m2 250 g og`irlikdagi kartonni ko`pincha qog`oz deb,ta‘riflaydilar. Oddiy tajriba va kuzatishlar qatori bilan o`quvchilar karton qog`oz kabi tolali tuzilishli varaqli material ekanligini aniqlaydilar.Qog`oz kabi karton ham asosan o`simlik tolalaridan iborat bo`lib,ularning oralari yyelimli maxsus to`ldiruvchilar bilan to`ldirilgan. O`quvchilar qog`oz va kartonning kichik bo`laklarini yirtib olib ularni yirtilish chiziqlarini kuzatadilar. Ular qog`ozda tolalar mayda va bir turli, kartonda esa ancha yirikroq, qo`polroq va bir turda emasligini aniqlaydilar. O`qituvchi yordamida o`quvchilar bu nafaqat qog`oz tayyorlashda asosiy xom ashyo – tolali massa yaxshiroq maydalanib aralashtirishishiga, balki kartonni tayyorlashda odatda qo`polroq va arzonroq materiallar poxol va qamishning qo`llanishiga ham bog`liq ekanligini tushuntiradilar. O`qituvchi yirtishda yoki ko`p marta bukishda qatlamlarga ajraluvchi karton namunalarini ko`rsatib, sinfga savol beradi: nima sababdan qatlamga ajralish ro`y beradi. U karton ishlab chiqarishda uni tayyorlashning ikki usuli qo`llanishini gapirib beradi. Birinchi usul bo`yicha karton taxminan qog`oz quyilishidek qo`yiladi: ortiqcha suv siqib olinadi, quritiladi, yuzasi pardozlanadi. Ikkinchi usul bo`yicha dastlab qo`pol qog`oz varaqlari tayyorlanadi, ular keyin bir necha qatlam qilib yyelimlanib, anchamuncha qalin va mustahkam karton olinadi. Ba‘zan bunday kartonning ustki qatlami yuqoriroq sifatli yoki boshqa rangdagi qog`oz bilan yyelimlanadi. Bunday karton ba‘zan qatlamlarga ajraladi.O`qituvchi taklifi bilan uchinchi sinf o`quvchilari qo`lbola kartonni bir necha qog`oz qatlamini yelimlab tayyorlashlari mumkin. Bunday qo`lbola karton qurishda tirishib qolmasligi uchun uni bir necha qatlam qog`ozga o`rab, press ostida quritish kerak. Quritish jarayonida qog`ozni bir necha marta almashtirish yana yaxshiroq - bu qurishni tezlashtiradi va karton yuqoriroq sifatli bo`ladi. Qo`lbola karton tayyorlash ishini amalga oshirishda politexnik taqqoslash – yelimlangan kartonni yyelimlangan  
 
fanera va qatlamli plastiklar bilan solishtirish, shuningdek bolalarni pape-mashedan 
buyumlar tayyorlash bilan tanishtirish foydali. 
 Qog`oz va karton namunalarini bir vaqtda ko`rib chiqish va o`quvchilarga ularning 
sifatli xususiyatlarini ko`rsatib, o`qituvchi o`quvchilarga karton qog`oz kabi yupqa 
va qalin, silliq va g`adirbudir, zich va g`ovak, egiluvchan va sinuvchan, yaltiroq va 
yaltiramaydigan 
yuzali, 
rangli 
bo`lishi 
mumkinligini 
ko`rsatib 
beradi. 
Materiallarning 
sifat 
xususiyatlarini 
taqqoslash 
o`quvchilarning 
barcha 
materiallarning muhim xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurlarini aniqlashtirish va 
umumlashtirishga yordam beradi. O`quvchilarning karton to`g`risidagi bilimlarini 
umumlashtirish 
va 
mustahkamlashtirish 
uchun 
tayyorlanishida 
kartondan 
foydalaniladigan buyumlar ro`yxatini birgalikda tuzishni taklif qilish foydali. 
O`quvchilar sanoat va oziq-ovqat tovarlarini joylashtirish uchun qutilar, kitob 
muqovalari, 
jildlar, 
albomlar, 
chemodanlar, 
poyabzal 
astarlari, 
o`quv 
qo`llanmalarini aytadilar. O’quvchilarga karton va qog’oz bilan ishlashda qaychi 
bilan qirqish, elimlash, ishlob berishda asbob-uskunalrni ishlatish usullarini, 
ehtiyotkorlik qilish lozimligini xavfli tomonlarini tushuntirib, texnik xavfsizlik 
malakalari singdiriladi. Dars jarayonini boshlashdan avval o’qituvchi o’quvchilarga 
har bir mavzuga oid texnika xavfsizlik qoidalarini aytib o’tadi va o’quvchilarni dars 
jarayonida kuzatib boradi, ba’zi eslatmalarni eslatib o’tadi: 
 
1. Ish joyini to’g’ri tashkil qilish; 
2. Foydalanadigan jihozlarni tayyorlab qo’yish; 
3. O’tkir tig’li asboblardan ehtiyotkorona ishlash ; 
4. Qaychini uzatishda o’tkir tomonidan ushlab uzatish; 
5. Yelimdan foydalanib bo’lgandan so’ng, qo’lni sovunlab yuvish; 
6. Ish stolini tozalab qo’yish. 
 
fanera va qatlamli plastiklar bilan solishtirish, shuningdek bolalarni pape-mashedan buyumlar tayyorlash bilan tanishtirish foydali. Qog`oz va karton namunalarini bir vaqtda ko`rib chiqish va o`quvchilarga ularning sifatli xususiyatlarini ko`rsatib, o`qituvchi o`quvchilarga karton qog`oz kabi yupqa va qalin, silliq va g`adirbudir, zich va g`ovak, egiluvchan va sinuvchan, yaltiroq va yaltiramaydigan yuzali, rangli bo`lishi mumkinligini ko`rsatib beradi. Materiallarning sifat xususiyatlarini taqqoslash o`quvchilarning barcha materiallarning muhim xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurlarini aniqlashtirish va umumlashtirishga yordam beradi. O`quvchilarning karton to`g`risidagi bilimlarini umumlashtirish va mustahkamlashtirish uchun tayyorlanishida kartondan foydalaniladigan buyumlar ro`yxatini birgalikda tuzishni taklif qilish foydali. O`quvchilar sanoat va oziq-ovqat tovarlarini joylashtirish uchun qutilar, kitob muqovalari, jildlar, albomlar, chemodanlar, poyabzal astarlari, o`quv qo`llanmalarini aytadilar. O’quvchilarga karton va qog’oz bilan ishlashda qaychi bilan qirqish, elimlash, ishlob berishda asbob-uskunalrni ishlatish usullarini, ehtiyotkorlik qilish lozimligini xavfli tomonlarini tushuntirib, texnik xavfsizlik malakalari singdiriladi. Dars jarayonini boshlashdan avval o’qituvchi o’quvchilarga har bir mavzuga oid texnika xavfsizlik qoidalarini aytib o’tadi va o’quvchilarni dars jarayonida kuzatib boradi, ba’zi eslatmalarni eslatib o’tadi: 1. Ish joyini to’g’ri tashkil qilish; 2. Foydalanadigan jihozlarni tayyorlab qo’yish; 3. O’tkir tig’li asboblardan ehtiyotkorona ishlash ; 4. Qaychini uzatishda o’tkir tomonidan ushlab uzatish; 5. Yelimdan foydalanib bo’lgandan so’ng, qo’lni sovunlab yuvish; 6. Ish stolini tozalab qo’yish.