Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
4
Faytl hajmi
18,7 KB
Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi
Reja:
1. Karton bilan ishlash texnologiyasi
2. Qog‘oz va kartondan maketlar yasash haqida tushuncha
3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish.
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Karton, qog’oz, maket, qog`oz va karton
xususiyatlari, karton bilan ishlash texnologiyasi.
Kartonning asosiy turlari va undan foydalanish. (III sinf) Yupqa karton bilan
ishlashni o`quvchilar III sinfda qog`oz bilan ishlashning asosiy usullarini
o`zlashtirish va bu material tasnifi hamda muhim sifat xususiyatlari, qog`ozning
muhim xususiyatlari to`g`risida yetarlicha tasavvur to`plagandan keyin boshlaydilar.
3-sinf o`quvchilari karton, uning turlari, tasnifi, muhim xususiyatlari, qo`llanishi va
ishlov berish usullari to`g`risidagi ma‘lumotlarini umumlashtirish uchun o`qituvchi
texnologiya darslarida turli metodlardan foydalanadi: aytib berish va tushuntirish,
suhbatlar, ko`rsatib berishlar, kuzatishlar va eng oddiy tajribalar. Amaliy ishlar
jarayonida kartondan turli buyumlar va ularning detallarini tayyorlashda o`quvchilar
bularni bilib oladilar. Turli amaliy maqsadlarda qo`llaniluvchi material sifatida
karton to`g`risidagi ma‘lumotlarni o`quvchilarga asta-sekin berib boorish maqsadga
muvofiq bo`lib, ular o`quvchilar bu material turlari, uning muhim xususiyatlari,
qo`lda ishlov berish xususiyatlari, buyumlardan foydalanish sharoitlari to`g`risida
tasavvurlarning to`planishiga qarab beriladi. Bunday ma‘lumotlarni o`quvchilarga
berish uchun materialni tanlashda o`qituvchi odatda o`quvchilarda to`plangan hayot
tajribalaridan,foydalanadi.
O`quvchilar odatda kartondan jilddan, kitob muqovalari, qutilar, stol usti o`yinlar,
poyafzal tayyorlashda qo`llanish, o`quv ko`rgazmalar tayyorlashda foydalanilishini
eslaydilar. O`quvchilarga kartondan ishlab chiqarishda, qurilishda foydalanilishi,
masalan asosi bitum shimdirilgan kartondan iborat bo`lgan tol va ruberoidning
qo`llanishi to`g`risida hikoya qilib berish foydali. Ko`p tarqalgan karton turlari
namunalarining sinf to`plamini birgalikda tuzish karton, uning qo`llanishi, asosiy
turlari va xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni umumlashtirish va tizimlashtirishga
yordam beradi. Vazifasiga ko`ra hamda karton tayyorlash tarkibi bo`yicha
tizimlangan karton namunalarini to`plash alohida qiziqish kasb etadi. O`quvchilar
e`tiborini kartonlarning qalinligi, zichligi, yuza pardozi, rangiga ko`ra tasniflashga
qaratish muhim. Masalan, aytish mumkin: pressshpan – yuqori zichlik va
mustahkamlikdagi karton, elektrokarton – silliq yaltiroq yuzali zich karton, rangli
karton. Karton bilan umumiy tanishib chiqqach o`quvchilar ishlarni bajarish uchun
karton tanlashga ongli yondasha boshlaydilar.
Karton xususiyatlarini o`rganish:1 – kartonning sinf ko`rgazmali majmuasi; 2 –
karton asosiy xususiyatlarini o`rganish uchun karton tarqatma namunalari to`plami
O`quvchilarga kartonning hamma turlari ham kichik maktab o`quvchilari kuchlari
bilan ishlov berishga to`g`ri kelmasligini tushuntirish zarur. Masalan, texnologiya
darslari da nisbatan yupqa - qalinligi 1-1,5 mm bo`lgan kartonlardan foydalanish
mumkin.
Kartonning ba‘zi turlari, masalan pressshpan, poyabzal kartoni, elektrokarton,
shunchalik yuqori zichlik va mustahkamlikka egaki, ularni nafaqat oddiy qaychi,
bichish qaychilari bilan ham kesib bo`lmaydi. Boshlang`ich sinf o`quvchilariga
kartonni chiziq bo`ylab pichoq bilan kesish operatsiyasi to`g`ri kelmaydi, chunki
kata mushaklar kuchini talab etadi.
Karton to`plamini tuzishda qog`oz to`plamini tuzishdagidek namuna tanlash,
joylashtirish va belgilashga bo`lgan yondashuv saqlanib qoladi
Qog`oz va karton xususiyatlarini taqqoslash. Qog`ozning eng yaqin qarindoshi
karton bilan tanishishda, uning buyumlar yasashda amaliy qo`llanishida uning
xususiyatlarini qog`ozning o`xshash xususiyatlari bilan taqqoslash foydali. Bunday
qiyoslash, taqqoslashlar birinchi darajali politexnik ahamiyatga ega, barcha
materiallarning texnologik xususiyatlari to`g`risida o`quvchilar bilimlarining
to`planishi va tizimlanishiga yordamlashadi – bu xususiyatlarni bilmasdan
materiallarda ishlov berishni amalga oshirib bo`lmaydi.
O`qituvchi qog`oz va karton namunalarini ko`rsatib, bu materiallarning o`rtasida
tayyorlanish materiallari bo`yicha ham, usullari bo`yicha ham ahamiyatli farq
yo`qligini ma‘lum qiladi. Bundan tashqari 1 m2 250 g og`irlikdagi kartonni
ko`pincha qog`oz deb,ta‘riflaydilar. Oddiy tajriba va kuzatishlar qatori bilan
o`quvchilar karton qog`oz kabi tolali tuzilishli varaqli material ekanligini
aniqlaydilar.Qog`oz kabi karton ham asosan o`simlik tolalaridan iborat
bo`lib,ularning oralari yyelimli maxsus to`ldiruvchilar bilan to`ldirilgan.
O`quvchilar qog`oz va kartonning kichik bo`laklarini yirtib olib ularni yirtilish
chiziqlarini kuzatadilar. Ular qog`ozda tolalar mayda va bir turli, kartonda esa ancha
yirikroq, qo`polroq va bir turda emasligini aniqlaydilar. O`qituvchi yordamida
o`quvchilar bu nafaqat qog`oz tayyorlashda asosiy xom ashyo – tolali massa
yaxshiroq maydalanib aralashtirishishiga, balki kartonni tayyorlashda odatda
qo`polroq va arzonroq materiallar poxol va qamishning qo`llanishiga ham bog`liq
ekanligini tushuntiradilar.
O`qituvchi yirtishda yoki ko`p marta bukishda qatlamlarga ajraluvchi karton
namunalarini ko`rsatib, sinfga savol beradi: nima sababdan qatlamga ajralish ro`y
beradi. U karton ishlab chiqarishda uni tayyorlashning ikki usuli qo`llanishini gapirib
beradi. Birinchi usul bo`yicha karton taxminan qog`oz quyilishidek qo`yiladi:
ortiqcha suv siqib olinadi, quritiladi, yuzasi pardozlanadi.
Ikkinchi usul bo`yicha dastlab qo`pol qog`oz varaqlari tayyorlanadi, ular keyin bir
necha qatlam qilib yyelimlanib, anchamuncha qalin va mustahkam karton olinadi.
Ba‘zan bunday kartonning ustki qatlami yuqoriroq sifatli yoki boshqa rangdagi
qog`oz bilan yyelimlanadi. Bunday karton ba‘zan qatlamlarga ajraladi.O`qituvchi
taklifi bilan uchinchi sinf o`quvchilari qo`lbola kartonni bir necha qog`oz qatlamini
yelimlab tayyorlashlari mumkin. Bunday qo`lbola karton qurishda tirishib
qolmasligi uchun uni bir necha qatlam qog`ozga o`rab, press ostida quritish kerak.
Quritish jarayonida qog`ozni bir necha marta almashtirish yana yaxshiroq - bu
qurishni tezlashtiradi va karton yuqoriroq sifatli bo`ladi. Qo`lbola karton tayyorlash
ishini amalga oshirishda politexnik taqqoslash – yelimlangan kartonni yyelimlangan
fanera va qatlamli plastiklar bilan solishtirish, shuningdek bolalarni pape-mashedan
buyumlar tayyorlash bilan tanishtirish foydali.
Qog`oz va karton namunalarini bir vaqtda ko`rib chiqish va o`quvchilarga ularning
sifatli xususiyatlarini ko`rsatib, o`qituvchi o`quvchilarga karton qog`oz kabi yupqa
va qalin, silliq va g`adirbudir, zich va g`ovak, egiluvchan va sinuvchan, yaltiroq va
yaltiramaydigan
yuzali,
rangli
bo`lishi
mumkinligini
ko`rsatib
beradi.
Materiallarning
sifat
xususiyatlarini
taqqoslash
o`quvchilarning
barcha
materiallarning muhim xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurlarini aniqlashtirish va
umumlashtirishga yordam beradi. O`quvchilarning karton to`g`risidagi bilimlarini
umumlashtirish
va
mustahkamlashtirish
uchun
tayyorlanishida
kartondan
foydalaniladigan buyumlar ro`yxatini birgalikda tuzishni taklif qilish foydali.
O`quvchilar sanoat va oziq-ovqat tovarlarini joylashtirish uchun qutilar, kitob
muqovalari,
jildlar,
albomlar,
chemodanlar,
poyabzal
astarlari,
o`quv
qo`llanmalarini aytadilar. O’quvchilarga karton va qog’oz bilan ishlashda qaychi
bilan qirqish, elimlash, ishlob berishda asbob-uskunalrni ishlatish usullarini,
ehtiyotkorlik qilish lozimligini xavfli tomonlarini tushuntirib, texnik xavfsizlik
malakalari singdiriladi. Dars jarayonini boshlashdan avval o’qituvchi o’quvchilarga
har bir mavzuga oid texnika xavfsizlik qoidalarini aytib o’tadi va o’quvchilarni dars
jarayonida kuzatib boradi, ba’zi eslatmalarni eslatib o’tadi:
1. Ish joyini to’g’ri tashkil qilish;
2. Foydalanadigan jihozlarni tayyorlab qo’yish;
3. O’tkir tig’li asboblardan ehtiyotkorona ishlash ;
4. Qaychini uzatishda o’tkir tomonidan ushlab uzatish;
5. Yelimdan foydalanib bo’lgandan so’ng, qo’lni sovunlab yuvish;
6. Ish stolini tozalab qo’yish.