Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

18,7 KB


 
 
 
 
 
 
Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi 
 
 
Reja: 
1. Karton bilan ishlash texnologiyasi  
2. Qog‘oz va kartondan maketlar yasash haqida tushuncha 
3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish. 
 
 
 
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Karton, qog’oz, maket, qog`oz va karton 
xususiyatlari, karton bilan ishlash texnologiyasi. 
  Kartonning asosiy turlari va undan foydalanish. (III sinf) Yupqa karton bilan 
ishlashni o`quvchilar III sinfda qog`oz bilan ishlashning asosiy usullarini 
o`zlashtirish va bu material tasnifi hamda muhim sifat xususiyatlari, qog`ozning 
muhim xususiyatlari to`g`risida yetarlicha tasavvur to`plagandan keyin boshlaydilar. 
3-sinf o`quvchilari karton, uning turlari, tasnifi, muhim xususiyatlari, qo`llanishi va 
ishlov berish usullari to`g`risidagi ma‘lumotlarini umumlashtirish uchun o`qituvchi 
texnologiya darslarida turli metodlardan foydalanadi: aytib berish va tushuntirish, 
suhbatlar, ko`rsatib berishlar, kuzatishlar va eng oddiy tajribalar. Amaliy ishlar 
jarayonida kartondan turli buyumlar va ularning detallarini tayyorlashda o`quvchilar 
bularni bilib oladilar. Turli amaliy maqsadlarda qo`llaniluvchi material sifatida 
karton to`g`risidagi ma‘lumotlarni o`quvchilarga asta-sekin berib boorish maqsadga 
muvofiq bo`lib, ular o`quvchilar bu material turlari, uning muhim xususiyatlari, 
qo`lda ishlov berish xususiyatlari, buyumlardan foydalanish sharoitlari to`g`risida 
tasavvurlarning to`planishiga qarab beriladi. Bunday ma‘lumotlarni o`quvchilarga 
berish uchun materialni tanlashda o`qituvchi odatda o`quvchilarda to`plangan hayot 
tajribalaridan,foydalanadi.
Karton bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi Reja: 1. Karton bilan ishlash texnologiyasi 2. Qog‘oz va kartondan maketlar yasash haqida tushuncha 3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish. Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Karton, qog’oz, maket, qog`oz va karton xususiyatlari, karton bilan ishlash texnologiyasi. Kartonning asosiy turlari va undan foydalanish. (III sinf) Yupqa karton bilan ishlashni o`quvchilar III sinfda qog`oz bilan ishlashning asosiy usullarini o`zlashtirish va bu material tasnifi hamda muhim sifat xususiyatlari, qog`ozning muhim xususiyatlari to`g`risida yetarlicha tasavvur to`plagandan keyin boshlaydilar. 3-sinf o`quvchilari karton, uning turlari, tasnifi, muhim xususiyatlari, qo`llanishi va ishlov berish usullari to`g`risidagi ma‘lumotlarini umumlashtirish uchun o`qituvchi texnologiya darslarida turli metodlardan foydalanadi: aytib berish va tushuntirish, suhbatlar, ko`rsatib berishlar, kuzatishlar va eng oddiy tajribalar. Amaliy ishlar jarayonida kartondan turli buyumlar va ularning detallarini tayyorlashda o`quvchilar bularni bilib oladilar. Turli amaliy maqsadlarda qo`llaniluvchi material sifatida karton to`g`risidagi ma‘lumotlarni o`quvchilarga asta-sekin berib boorish maqsadga muvofiq bo`lib, ular o`quvchilar bu material turlari, uning muhim xususiyatlari, qo`lda ishlov berish xususiyatlari, buyumlardan foydalanish sharoitlari to`g`risida tasavvurlarning to`planishiga qarab beriladi. Bunday ma‘lumotlarni o`quvchilarga berish uchun materialni tanlashda o`qituvchi odatda o`quvchilarda to`plangan hayot tajribalaridan,foydalanadi.
 
 
  O`quvchilar odatda kartondan jilddan, kitob muqovalari, qutilar, stol usti o`yinlar, 
poyafzal tayyorlashda qo`llanish, o`quv ko`rgazmalar tayyorlashda foydalanilishini 
eslaydilar. O`quvchilarga kartondan ishlab chiqarishda, qurilishda foydalanilishi, 
masalan asosi bitum shimdirilgan kartondan iborat bo`lgan tol va ruberoidning 
qo`llanishi to`g`risida hikoya qilib berish foydali. Ko`p tarqalgan karton turlari 
namunalarining sinf to`plamini birgalikda tuzish karton, uning qo`llanishi, asosiy 
turlari va xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni umumlashtirish va tizimlashtirishga 
yordam beradi. Vazifasiga ko`ra hamda karton tayyorlash tarkibi bo`yicha 
tizimlangan karton namunalarini to`plash alohida qiziqish kasb etadi. O`quvchilar 
e`tiborini kartonlarning qalinligi, zichligi, yuza pardozi, rangiga ko`ra tasniflashga 
qaratish muhim. Masalan, aytish mumkin: pressshpan – yuqori zichlik va 
mustahkamlikdagi karton, elektrokarton – silliq yaltiroq yuzali zich karton, rangli 
karton. Karton bilan umumiy tanishib chiqqach o`quvchilar ishlarni bajarish uchun 
karton tanlashga ongli yondasha boshlaydilar. 
 Karton xususiyatlarini o`rganish:1 – kartonning sinf ko`rgazmali majmuasi; 2 – 
karton asosiy xususiyatlarini o`rganish uchun karton tarqatma namunalari to`plami 
O`quvchilarga kartonning hamma turlari ham kichik maktab o`quvchilari kuchlari 
bilan ishlov berishga to`g`ri kelmasligini tushuntirish zarur. Masalan, texnologiya 
darslari da nisbatan yupqa - qalinligi 1-1,5 mm bo`lgan kartonlardan foydalanish 
mumkin. 
  Kartonning ba‘zi turlari, masalan pressshpan, poyabzal kartoni, elektrokarton, 
shunchalik yuqori zichlik va mustahkamlikka egaki, ularni nafaqat oddiy qaychi, 
bichish qaychilari bilan ham kesib bo`lmaydi. Boshlang`ich sinf o`quvchilariga 
kartonni chiziq bo`ylab pichoq bilan kesish operatsiyasi to`g`ri kelmaydi, chunki 
kata mushaklar kuchini talab etadi. 
 Karton to`plamini tuzishda qog`oz to`plamini tuzishdagidek namuna tanlash, 
joylashtirish va belgilashga bo`lgan yondashuv saqlanib qoladi  
  Qog`oz va karton xususiyatlarini taqqoslash. Qog`ozning eng yaqin qarindoshi 
karton bilan tanishishda, uning buyumlar yasashda amaliy qo`llanishida uning 
xususiyatlarini qog`ozning o`xshash xususiyatlari bilan taqqoslash foydali. Bunday 
qiyoslash, taqqoslashlar birinchi darajali politexnik ahamiyatga ega, barcha 
materiallarning texnologik xususiyatlari to`g`risida o`quvchilar bilimlarining
O`quvchilar odatda kartondan jilddan, kitob muqovalari, qutilar, stol usti o`yinlar, poyafzal tayyorlashda qo`llanish, o`quv ko`rgazmalar tayyorlashda foydalanilishini eslaydilar. O`quvchilarga kartondan ishlab chiqarishda, qurilishda foydalanilishi, masalan asosi bitum shimdirilgan kartondan iborat bo`lgan tol va ruberoidning qo`llanishi to`g`risida hikoya qilib berish foydali. Ko`p tarqalgan karton turlari namunalarining sinf to`plamini birgalikda tuzish karton, uning qo`llanishi, asosiy turlari va xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni umumlashtirish va tizimlashtirishga yordam beradi. Vazifasiga ko`ra hamda karton tayyorlash tarkibi bo`yicha tizimlangan karton namunalarini to`plash alohida qiziqish kasb etadi. O`quvchilar e`tiborini kartonlarning qalinligi, zichligi, yuza pardozi, rangiga ko`ra tasniflashga qaratish muhim. Masalan, aytish mumkin: pressshpan – yuqori zichlik va mustahkamlikdagi karton, elektrokarton – silliq yaltiroq yuzali zich karton, rangli karton. Karton bilan umumiy tanishib chiqqach o`quvchilar ishlarni bajarish uchun karton tanlashga ongli yondasha boshlaydilar. Karton xususiyatlarini o`rganish:1 – kartonning sinf ko`rgazmali majmuasi; 2 – karton asosiy xususiyatlarini o`rganish uchun karton tarqatma namunalari to`plami O`quvchilarga kartonning hamma turlari ham kichik maktab o`quvchilari kuchlari bilan ishlov berishga to`g`ri kelmasligini tushuntirish zarur. Masalan, texnologiya darslari da nisbatan yupqa - qalinligi 1-1,5 mm bo`lgan kartonlardan foydalanish mumkin. Kartonning ba‘zi turlari, masalan pressshpan, poyabzal kartoni, elektrokarton, shunchalik yuqori zichlik va mustahkamlikka egaki, ularni nafaqat oddiy qaychi, bichish qaychilari bilan ham kesib bo`lmaydi. Boshlang`ich sinf o`quvchilariga kartonni chiziq bo`ylab pichoq bilan kesish operatsiyasi to`g`ri kelmaydi, chunki kata mushaklar kuchini talab etadi. Karton to`plamini tuzishda qog`oz to`plamini tuzishdagidek namuna tanlash, joylashtirish va belgilashga bo`lgan yondashuv saqlanib qoladi Qog`oz va karton xususiyatlarini taqqoslash. Qog`ozning eng yaqin qarindoshi karton bilan tanishishda, uning buyumlar yasashda amaliy qo`llanishida uning xususiyatlarini qog`ozning o`xshash xususiyatlari bilan taqqoslash foydali. Bunday qiyoslash, taqqoslashlar birinchi darajali politexnik ahamiyatga ega, barcha materiallarning texnologik xususiyatlari to`g`risida o`quvchilar bilimlarining
 
 
to`planishi va tizimlanishiga yordamlashadi – bu xususiyatlarni bilmasdan 
materiallarda ishlov berishni amalga oshirib bo`lmaydi. 
 O`qituvchi qog`oz va karton namunalarini ko`rsatib, bu materiallarning o`rtasida 
tayyorlanish materiallari bo`yicha ham, usullari bo`yicha ham ahamiyatli farq 
yo`qligini ma‘lum qiladi. Bundan tashqari 1 m2 250 g og`irlikdagi kartonni 
ko`pincha qog`oz deb,ta‘riflaydilar. Oddiy tajriba va kuzatishlar qatori bilan 
o`quvchilar karton qog`oz kabi tolali tuzilishli varaqli material ekanligini 
aniqlaydilar.Qog`oz kabi karton ham asosan o`simlik tolalaridan iborat 
bo`lib,ularning oralari yyelimli maxsus to`ldiruvchilar bilan to`ldirilgan. 
  O`quvchilar qog`oz va kartonning kichik bo`laklarini yirtib olib ularni yirtilish 
chiziqlarini kuzatadilar. Ular qog`ozda tolalar mayda va bir turli, kartonda esa ancha 
yirikroq, qo`polroq va bir turda emasligini aniqlaydilar. O`qituvchi yordamida 
o`quvchilar bu nafaqat qog`oz tayyorlashda asosiy xom ashyo – tolali massa 
yaxshiroq maydalanib aralashtirishishiga, balki kartonni tayyorlashda odatda 
qo`polroq va arzonroq materiallar poxol va qamishning qo`llanishiga ham bog`liq 
ekanligini tushuntiradilar. 
 O`qituvchi yirtishda yoki ko`p marta bukishda qatlamlarga ajraluvchi karton 
namunalarini ko`rsatib, sinfga savol beradi: nima sababdan qatlamga ajralish ro`y 
beradi. U karton ishlab chiqarishda uni tayyorlashning ikki usuli qo`llanishini gapirib 
beradi. Birinchi usul bo`yicha karton taxminan qog`oz quyilishidek qo`yiladi: 
ortiqcha suv siqib olinadi, quritiladi, yuzasi pardozlanadi. 
 Ikkinchi usul bo`yicha dastlab qo`pol qog`oz varaqlari tayyorlanadi, ular keyin bir 
necha qatlam qilib yyelimlanib, anchamuncha qalin va mustahkam karton olinadi. 
Ba‘zan bunday kartonning ustki qatlami yuqoriroq sifatli yoki boshqa rangdagi 
qog`oz bilan yyelimlanadi. Bunday karton ba‘zan qatlamlarga ajraladi.O`qituvchi 
taklifi bilan uchinchi sinf o`quvchilari qo`lbola kartonni bir necha qog`oz qatlamini 
yelimlab tayyorlashlari mumkin. Bunday qo`lbola karton qurishda tirishib 
qolmasligi uchun uni bir necha qatlam qog`ozga o`rab, press ostida quritish kerak. 
Quritish jarayonida qog`ozni bir necha marta almashtirish yana yaxshiroq - bu 
qurishni tezlashtiradi va karton yuqoriroq sifatli bo`ladi. Qo`lbola karton tayyorlash 
ishini amalga oshirishda politexnik taqqoslash – yelimlangan kartonni yyelimlangan
to`planishi va tizimlanishiga yordamlashadi – bu xususiyatlarni bilmasdan materiallarda ishlov berishni amalga oshirib bo`lmaydi. O`qituvchi qog`oz va karton namunalarini ko`rsatib, bu materiallarning o`rtasida tayyorlanish materiallari bo`yicha ham, usullari bo`yicha ham ahamiyatli farq yo`qligini ma‘lum qiladi. Bundan tashqari 1 m2 250 g og`irlikdagi kartonni ko`pincha qog`oz deb,ta‘riflaydilar. Oddiy tajriba va kuzatishlar qatori bilan o`quvchilar karton qog`oz kabi tolali tuzilishli varaqli material ekanligini aniqlaydilar.Qog`oz kabi karton ham asosan o`simlik tolalaridan iborat bo`lib,ularning oralari yyelimli maxsus to`ldiruvchilar bilan to`ldirilgan. O`quvchilar qog`oz va kartonning kichik bo`laklarini yirtib olib ularni yirtilish chiziqlarini kuzatadilar. Ular qog`ozda tolalar mayda va bir turli, kartonda esa ancha yirikroq, qo`polroq va bir turda emasligini aniqlaydilar. O`qituvchi yordamida o`quvchilar bu nafaqat qog`oz tayyorlashda asosiy xom ashyo – tolali massa yaxshiroq maydalanib aralashtirishishiga, balki kartonni tayyorlashda odatda qo`polroq va arzonroq materiallar poxol va qamishning qo`llanishiga ham bog`liq ekanligini tushuntiradilar. O`qituvchi yirtishda yoki ko`p marta bukishda qatlamlarga ajraluvchi karton namunalarini ko`rsatib, sinfga savol beradi: nima sababdan qatlamga ajralish ro`y beradi. U karton ishlab chiqarishda uni tayyorlashning ikki usuli qo`llanishini gapirib beradi. Birinchi usul bo`yicha karton taxminan qog`oz quyilishidek qo`yiladi: ortiqcha suv siqib olinadi, quritiladi, yuzasi pardozlanadi. Ikkinchi usul bo`yicha dastlab qo`pol qog`oz varaqlari tayyorlanadi, ular keyin bir necha qatlam qilib yyelimlanib, anchamuncha qalin va mustahkam karton olinadi. Ba‘zan bunday kartonning ustki qatlami yuqoriroq sifatli yoki boshqa rangdagi qog`oz bilan yyelimlanadi. Bunday karton ba‘zan qatlamlarga ajraladi.O`qituvchi taklifi bilan uchinchi sinf o`quvchilari qo`lbola kartonni bir necha qog`oz qatlamini yelimlab tayyorlashlari mumkin. Bunday qo`lbola karton qurishda tirishib qolmasligi uchun uni bir necha qatlam qog`ozga o`rab, press ostida quritish kerak. Quritish jarayonida qog`ozni bir necha marta almashtirish yana yaxshiroq - bu qurishni tezlashtiradi va karton yuqoriroq sifatli bo`ladi. Qo`lbola karton tayyorlash ishini amalga oshirishda politexnik taqqoslash – yelimlangan kartonni yyelimlangan