“Kimning xati chiroyli?” tanlovini tashkil qilish. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining predmeti,maqsadi va vazifalari

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

25,2 KB


 
 
 
 
 
 
“Kimning xati chiroyli?” tanlovini tashkil qilish. 
Husnixat va uni o‘qitish metodikasining predmeti,maqsadi va vazifalari 
  
  Husnixat va uni o‘qitish m etodikasi - pedagogik fan. Inson o‘z fikrini boshqa 
kishilarga og‘zaki va yozma shaklda yetkazishi mumkin. Nutqning bu ikki 
shaklining o‘xshash va farqli tomonlari mavjud bo‘lib, ular o‘z o‘mida afzalliklarga 
ega. Og‘zaki nutq tovush chiqarib aytiladi va eshitilish uchun mo‘jallanadi. U 
kishilaming nutq jarayoni vaqtidagi aloqa vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Yozma nutq 
esa tosh, yog‘och, teri, metall, qog‘oz kabilarga ko‘rish asosida idrok qilinadigan 
doimiy belgilar orqali yozib qo‘yiladi. Yozuv kishilaming o‘zaro fikr almashishi va 
bilimlami egallashning qudratli vositasi hisoblanadi.  
 Yozma nutq avlodlami bir-biriga bogMaydi, uzoq davrlar mobaynida 
saqlanadi. Yozuv tufayli kishilar fikri, insoniyat qo‘lga kiritgan bilimlar avloddan-
avlodga yetib boradi, abadiy yashaydi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni 
husnixatga o‘rgatish ehtiyoji yuqoridagi talablar asosida yuzaga keladi. 
Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixat bilan yozishga o‘rgatish metodikasi 
ularda aniq , chiroyli va tez yozish imkonini hosil qilishi lozim. Bu kabi vazifalarni 
amalga oshirish uchun dastur mazmunini va uning talablarini, o‘qitish usullarini, 
yozuviga o‘rgatishning gigiyenik shartlarini, o‘quvchilarning yozuvidagi individual 
kamchiliklarini tahlil qilish, kamchiliklarning yuzaga kelish sabablarini aniqlash va 
tuzatish usullarini ishlab chiqish zarur.  
  Demak, yozuv kishi hayotida pedagogik va ijtimoiy ahamiyatga ega. 
Yuqoridagi talab asosida yozishga o‘rgatish boshlang‘ich sinflardan boshlanadi. 1-
4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish uchun o‘qituvchining o‘zi husnixat 
bilan yozishi, shu bilan birga o‘quvchilarni chiroyli yozishga o‘rgata olishi kerak. 
Husnixat va uni o‘qitish fani amaliy fan bo‘lib u chiroyli yozishga o‘rgatish bilan bir 
qatorda ta'lim berish, tarbiyalash, vazifalarini ham bajaradi.  
  Pedagogika oliy o‘quv yurtlarida o‘qitiladigan ”Husnixat va uni o‘qitish 
“Kimning xati chiroyli?” tanlovini tashkil qilish. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining predmeti,maqsadi va vazifalari Husnixat va uni o‘qitish m etodikasi - pedagogik fan. Inson o‘z fikrini boshqa kishilarga og‘zaki va yozma shaklda yetkazishi mumkin. Nutqning bu ikki shaklining o‘xshash va farqli tomonlari mavjud bo‘lib, ular o‘z o‘mida afzalliklarga ega. Og‘zaki nutq tovush chiqarib aytiladi va eshitilish uchun mo‘jallanadi. U kishilaming nutq jarayoni vaqtidagi aloqa vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Yozma nutq esa tosh, yog‘och, teri, metall, qog‘oz kabilarga ko‘rish asosida idrok qilinadigan doimiy belgilar orqali yozib qo‘yiladi. Yozuv kishilaming o‘zaro fikr almashishi va bilimlami egallashning qudratli vositasi hisoblanadi. Yozma nutq avlodlami bir-biriga bogMaydi, uzoq davrlar mobaynida saqlanadi. Yozuv tufayli kishilar fikri, insoniyat qo‘lga kiritgan bilimlar avloddan- avlodga yetib boradi, abadiy yashaydi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixatga o‘rgatish ehtiyoji yuqoridagi talablar asosida yuzaga keladi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixat bilan yozishga o‘rgatish metodikasi ularda aniq , chiroyli va tez yozish imkonini hosil qilishi lozim. Bu kabi vazifalarni amalga oshirish uchun dastur mazmunini va uning talablarini, o‘qitish usullarini, yozuviga o‘rgatishning gigiyenik shartlarini, o‘quvchilarning yozuvidagi individual kamchiliklarini tahlil qilish, kamchiliklarning yuzaga kelish sabablarini aniqlash va tuzatish usullarini ishlab chiqish zarur. Demak, yozuv kishi hayotida pedagogik va ijtimoiy ahamiyatga ega. Yuqoridagi talab asosida yozishga o‘rgatish boshlang‘ich sinflardan boshlanadi. 1- 4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish uchun o‘qituvchining o‘zi husnixat bilan yozishi, shu bilan birga o‘quvchilarni chiroyli yozishga o‘rgata olishi kerak. Husnixat va uni o‘qitish fani amaliy fan bo‘lib u chiroyli yozishga o‘rgatish bilan bir qatorda ta'lim berish, tarbiyalash, vazifalarini ham bajaradi. Pedagogika oliy o‘quv yurtlarida o‘qitiladigan ”Husnixat va uni o‘qitish  
 
metodikasi” fanining maqsadi:  
1. Talabalarga husnixat metodikasidan nazariy ma’lumot berish.  
2. Talabalarni - bo‘lg‘usi o‘qituvchilami husnixat talablari asosida yozishga 
o‘rgatish.  
3. Boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarini husnixatga o‘rgatish metod va usullari 
bilan qurollantirish.  
  Boshqa fanlar kabi husnixat va uni o‘qitish metodikasining o‘z predmeti bor. 
Bu fanning predmeti taMim berish jarayonida chiroyli yozuvni egallash, grafik 
jihatdan to‘g‘ri va chiroyli yozishga o‘rgatish hisoblanadi.  
 Husnixat va uni o‘rgatish metodikasi fani o‘z oldiga quyidagi vazifalami 
qo‘yadi: 
 - talabalarga chiroyli yozuv haqida nazariy bilim berish;  
- o‘z dastxatlari ustida ishlash yuzasidan malakalar hosil qilish;  
- boshlang‘ich sinflarda husnixat darslarini rejalashtirish va tashkil etishga 
o‘rgatish;  
- boshlang‘ich sinflar uchun husnixat materiallarini tanlay olish tamoyillari 
bilan tanishtirish.  
  Birinchidan, husnixat bilan yozish o‘quvchilarda mehnat madaniyatini 
tarbiyalaydi. Topshiriqlarni toza, aniq va madaniyat bilan bajarish ko‘nikmasini 
hosil qiladi.  
 Ikkinchidan, dastxatga pala-partish va bee'tibor munosabatda boMish 
o‘quvchilaming imloviy savodsizligini keltirib chiqaradi. Natijada o‘quvchilar 
qiladigan ishlarini o‘ylab o‘tirmay bajaraveradilar, o‘z xato va kamchiliklarini ham 
o‘ylab ko‘rmaydigan bo‘lib qoladilar. 
 Uchinchidan, husnixat bilan to‘g‘ri yozish ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lib turli 
rasmiy hujjatlarni yuritishda kishilar unga ehtiyoj sezadi. Husnixat bilan yozilmagan, 
to‘ldirilmagan hujjatlarni o‘qishga kitobxonning ko‘p vaqt sarflashiga to‘g‘ri keladi. 
Vaholanki, maktabda har kuni o‘qituvchi 30 talab o‘quvchilar daftarini tekshiradi. 0 
’qib boMmaydigan dastxat bilan yozilgan xat o‘qituvchining ko‘p vaqtini sarf 
bo‘lishiga olib keladi. Aniq va ravon qilib yozilgan dastxat o‘qituvchining ishini 
yengillashtiradi, keyingi taMimiy maqsadlarini amalga oshirishlari uchun imkoniyat 
yaratadi. Husnixat va uni o‘qitish m etodikasining boshqa fanlar bilan 
metodikasi” fanining maqsadi: 1. Talabalarga husnixat metodikasidan nazariy ma’lumot berish. 2. Talabalarni - bo‘lg‘usi o‘qituvchilami husnixat talablari asosida yozishga o‘rgatish. 3. Boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarini husnixatga o‘rgatish metod va usullari bilan qurollantirish. Boshqa fanlar kabi husnixat va uni o‘qitish metodikasining o‘z predmeti bor. Bu fanning predmeti taMim berish jarayonida chiroyli yozuvni egallash, grafik jihatdan to‘g‘ri va chiroyli yozishga o‘rgatish hisoblanadi. Husnixat va uni o‘rgatish metodikasi fani o‘z oldiga quyidagi vazifalami qo‘yadi: - talabalarga chiroyli yozuv haqida nazariy bilim berish; - o‘z dastxatlari ustida ishlash yuzasidan malakalar hosil qilish; - boshlang‘ich sinflarda husnixat darslarini rejalashtirish va tashkil etishga o‘rgatish; - boshlang‘ich sinflar uchun husnixat materiallarini tanlay olish tamoyillari bilan tanishtirish. Birinchidan, husnixat bilan yozish o‘quvchilarda mehnat madaniyatini tarbiyalaydi. Topshiriqlarni toza, aniq va madaniyat bilan bajarish ko‘nikmasini hosil qiladi. Ikkinchidan, dastxatga pala-partish va bee'tibor munosabatda boMish o‘quvchilaming imloviy savodsizligini keltirib chiqaradi. Natijada o‘quvchilar qiladigan ishlarini o‘ylab o‘tirmay bajaraveradilar, o‘z xato va kamchiliklarini ham o‘ylab ko‘rmaydigan bo‘lib qoladilar. Uchinchidan, husnixat bilan to‘g‘ri yozish ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lib turli rasmiy hujjatlarni yuritishda kishilar unga ehtiyoj sezadi. Husnixat bilan yozilmagan, to‘ldirilmagan hujjatlarni o‘qishga kitobxonning ko‘p vaqt sarflashiga to‘g‘ri keladi. Vaholanki, maktabda har kuni o‘qituvchi 30 talab o‘quvchilar daftarini tekshiradi. 0 ’qib boMmaydigan dastxat bilan yozilgan xat o‘qituvchining ko‘p vaqtini sarf bo‘lishiga olib keladi. Aniq va ravon qilib yozilgan dastxat o‘qituvchining ishini yengillashtiradi, keyingi taMimiy maqsadlarini amalga oshirishlari uchun imkoniyat yaratadi. Husnixat va uni o‘qitish m etodikasining boshqa fanlar bilan  
 
aloqasi.Husnixat va uni o‘qitish metodikasi boshqa fanlar bilan uzviy aloqada bo‘lib 
ularning natijalariga tayanadi. Amaliy fan hisoblangan husnixat va uni o‘qitish 
metodikasi til o‘rganish jarayoni hamdir. Yozish uchun tanlangan til faktlari ayni 
vaqtda adabiy tilni o‘zlashtirib borishga yordam beradi. Pedagogik fanlar qatorida 
husnixat darslari ham ta’lim- tarbiya berish vazifasini ham bajaradi.  
  Husnixat darslarida barkamol shaxs tushunchasi ichiga tozalik, tartiblilik 
tarbiyasi kiradi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi ham pedagogikaning ta’lim-
tarbiya birligi tamoyiliga amal qiladi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining 
asoslaridan yana biri psixologiyadir. Psixalogiya his, tasavvur, fikr, intilish, istak, 
havas, qobiliyat kabi tushunchalar haqida m a’lumot beradi. Husnixatga o‘rgatishda 
bola psixologiyasidagi yuqoridagi holatlariga tayanib ish ko‘riladi, o‘quv materiali 
tanlanadi, sinflar bo‘yicha taqsimlanadi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi 
fiziologiya, tilshunoslik, adabiyotshunoslik vatarix fanlari bilan ham uzviy 
aloqadadir. O‘quvchining yozuv jarayonidagi fiziologik holati qo‘l harakatlari, 
yozganlarini to‘g‘ri, aniq talaffuz qilishda fiziologiyaga tayansa, yozuv uchun 
tanlangan matnni tahlil qilishda adabiyotshunoslik materiallariga, yozuvning paydo 
bo‘lishi, uning jamiyatdagi tutgan o‘rnini tushunishda esa tarix fanining yutuqlariga 
asoslangan holda ish ko‘radi. 
Yozuv haqida. Yozuv haqida ma’lumot. 
 Yozuv - biror tilda qabul qilingan maxsus belgilar yig‘indisi. Yozuv 
tushunchasi tilning tovush elementlari (so‘z, bo‘g‘in, tovush)ni ifodalovchi 
belgilarnigina emas, balki piktografiya, ideografiya shakllarini ham o‘z ichiga oladi. 
Bular aloqa qilish belgilari yig‘indisi sifatida yozuvdan ilgarigi belgilar (xotira 
yozuvi, hisoblash yozuvi va boshqalar)ga qarama-qarshi qo‘yilgan. Urug‘chilik 
tuzumi davrida dastlab surat yozuvi paydo bo‘ldi. Kishilik jamiyati kichik va tarqoq 
oila - urugMardan tashkil topgan darvda kishilar birbirlari bilan faqat og‘zaki nutq 
yordamida fikr almashgan. Yirik urug‘ va qabila jamoalarining tarkib topishi bilan 
og‘zaki nutqni uzoqqa yetkazish va uni zamon insoniyatning shu ehtiyoji zaminida 
yozuv paydo bo‘lgan. Boshida yozuv bilan bir qatorda grafik shaklga ega bo‘lmagan 
usullar ham qo‘llanilgan (mis, iplami tugib qo‘yish). Bunday belgilar ibtidoiy 
odamlar hayotida qo‘llanilgan. Bu yozuvning qoldiqlari hozir ham urug‘-
qabilalarining tamg‘alari, shimoliy indeyeslaming chig‘anoq marjonlari, biror 
aloqasi.Husnixat va uni o‘qitish metodikasi boshqa fanlar bilan uzviy aloqada bo‘lib ularning natijalariga tayanadi. Amaliy fan hisoblangan husnixat va uni o‘qitish metodikasi til o‘rganish jarayoni hamdir. Yozish uchun tanlangan til faktlari ayni vaqtda adabiy tilni o‘zlashtirib borishga yordam beradi. Pedagogik fanlar qatorida husnixat darslari ham ta’lim- tarbiya berish vazifasini ham bajaradi. Husnixat darslarida barkamol shaxs tushunchasi ichiga tozalik, tartiblilik tarbiyasi kiradi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi ham pedagogikaning ta’lim- tarbiya birligi tamoyiliga amal qiladi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining asoslaridan yana biri psixologiyadir. Psixalogiya his, tasavvur, fikr, intilish, istak, havas, qobiliyat kabi tushunchalar haqida m a’lumot beradi. Husnixatga o‘rgatishda bola psixologiyasidagi yuqoridagi holatlariga tayanib ish ko‘riladi, o‘quv materiali tanlanadi, sinflar bo‘yicha taqsimlanadi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi fiziologiya, tilshunoslik, adabiyotshunoslik vatarix fanlari bilan ham uzviy aloqadadir. O‘quvchining yozuv jarayonidagi fiziologik holati qo‘l harakatlari, yozganlarini to‘g‘ri, aniq talaffuz qilishda fiziologiyaga tayansa, yozuv uchun tanlangan matnni tahlil qilishda adabiyotshunoslik materiallariga, yozuvning paydo bo‘lishi, uning jamiyatdagi tutgan o‘rnini tushunishda esa tarix fanining yutuqlariga asoslangan holda ish ko‘radi. Yozuv haqida. Yozuv haqida ma’lumot. Yozuv - biror tilda qabul qilingan maxsus belgilar yig‘indisi. Yozuv tushunchasi tilning tovush elementlari (so‘z, bo‘g‘in, tovush)ni ifodalovchi belgilarnigina emas, balki piktografiya, ideografiya shakllarini ham o‘z ichiga oladi. Bular aloqa qilish belgilari yig‘indisi sifatida yozuvdan ilgarigi belgilar (xotira yozuvi, hisoblash yozuvi va boshqalar)ga qarama-qarshi qo‘yilgan. Urug‘chilik tuzumi davrida dastlab surat yozuvi paydo bo‘ldi. Kishilik jamiyati kichik va tarqoq oila - urugMardan tashkil topgan darvda kishilar birbirlari bilan faqat og‘zaki nutq yordamida fikr almashgan. Yirik urug‘ va qabila jamoalarining tarkib topishi bilan og‘zaki nutqni uzoqqa yetkazish va uni zamon insoniyatning shu ehtiyoji zaminida yozuv paydo bo‘lgan. Boshida yozuv bilan bir qatorda grafik shaklga ega bo‘lmagan usullar ham qo‘llanilgan (mis, iplami tugib qo‘yish). Bunday belgilar ibtidoiy odamlar hayotida qo‘llanilgan. Bu yozuvning qoldiqlari hozir ham urug‘- qabilalarining tamg‘alari, shimoliy indeyeslaming chig‘anoq marjonlari, biror  
 
ijtimoiy tabaqaning xususiy mulkini ifodalovchi belgilar va boshqa shakllarda 
mavjud.  
  Yozuv zamon va masofa jihatidan og‘zaki nutqqa nisbatan ustunlikka ega. 
Texnikaning rivoji (telefon, telegraf, radio, televizor, intemet) natijasida undagi 
ustunlik masofa jihatidan zaiflashdi, lekin zamon e’tibori bilan yozuv hali ham 
og‘zaki nutqdan ustun XIX-XX asr boshlarida topilgan va deshifrovka qilingan juda 
ko‘p yodgorliklar yozuvning paydo bo‘lishi va tarixiy taraqqiyotini yoritish imkonini 
berdi. Fanning bu yutug‘i yozuv tarixini tilshunoslik fanining mustaqil bir bo‘lishi 
sifatida ajratishga olib keldi. 
 1. Turli tipdagi Misr iyeogriflari. Bu tur yozuvi XlX-asrning 20-yillarida 
fransuz olimi Shampalon tomonidan o‘qilgan, XlX-asrning 70-90 yillarida Evans 
o‘qigan qadimgi Kput surat yozuvlari va Semq o‘qigan Kipr surat yozuvlari ham 
Misr surat yozuvlari tipiga kiradi.  
2. Mixxat yozuvlarining turli tiplari. Bu tip yozuvlar Osiyoda qadimda 
yashagan qator xalqlarning tillarida ishlatilgan (shumer assiro - ovavilon, elom, xala, 
xet-kappodokiya, fors tillariga moslangan). Bu tur yozuvlar XlX-asr boshlarida 
deshifrovka qilina boshlanib, XX-asming 10-yillarida tugallandi. X  
3. Somiy xalqiarda qayd qilingan va tillariga moslangan harf yozuvining eng 
qadimgi shakllari. Bular finikiy va xalaan yozuvlari (asosiy yodgorliklari XIXasring 
60-70-yillarida va XX-asrning 20-yillarida topilgan). Janubiy arab, oromiy yozuvlari 
(qadimgi 
namunalari 
XlX-asrning 
60-70 
yillarida 
topilgan). 
Ko‘pchilik 
mutaxassislaming fikricha, qadimgi uyg‘ur va Urxun-Enasoy yozuvlari ham aslida 
oromiy yozuvlari zaminida yuzaga kelgan. Uni XIX -asrning 90-yiIlarida tilshunos 
olimlari VTomsen va V.Radlov deshifrovka qilganlar.  
4. Yunon alfavitining qadimgi shakli va lotin alifbosining alohida varianti va 
boshqa turli variantdagi bu yozuv turlari bizgacha yetib kelgan. Bu yozuvlar XVIII 
asrdayoq ilm ahliga ma’lum bo‘ladi va ulaming grammatik jihatdan o‘rganilishi XIX 
asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslik fanining rivojiga katta yordam ko‘rsatdi. 
Yozuvning eng qadimgi shakli piktografiyadir. Bu yozuv asosan Amerika 
indeeslarida aloqa quroli sifatida qoMlanilgan. Chunki ularning til xususiyatlari 
shunga mos edi. Bu yozuv qadimiy bo‘lgani uchun unda ideografik yozuv bilan bir 
qatorda piktografiyaning ham ayrim elementlari bor. Masalan, toshbaqaning rasmi 
ijtimoiy tabaqaning xususiy mulkini ifodalovchi belgilar va boshqa shakllarda mavjud. Yozuv zamon va masofa jihatidan og‘zaki nutqqa nisbatan ustunlikka ega. Texnikaning rivoji (telefon, telegraf, radio, televizor, intemet) natijasida undagi ustunlik masofa jihatidan zaiflashdi, lekin zamon e’tibori bilan yozuv hali ham og‘zaki nutqdan ustun XIX-XX asr boshlarida topilgan va deshifrovka qilingan juda ko‘p yodgorliklar yozuvning paydo bo‘lishi va tarixiy taraqqiyotini yoritish imkonini berdi. Fanning bu yutug‘i yozuv tarixini tilshunoslik fanining mustaqil bir bo‘lishi sifatida ajratishga olib keldi. 1. Turli tipdagi Misr iyeogriflari. Bu tur yozuvi XlX-asrning 20-yillarida fransuz olimi Shampalon tomonidan o‘qilgan, XlX-asrning 70-90 yillarida Evans o‘qigan qadimgi Kput surat yozuvlari va Semq o‘qigan Kipr surat yozuvlari ham Misr surat yozuvlari tipiga kiradi. 2. Mixxat yozuvlarining turli tiplari. Bu tip yozuvlar Osiyoda qadimda yashagan qator xalqlarning tillarida ishlatilgan (shumer assiro - ovavilon, elom, xala, xet-kappodokiya, fors tillariga moslangan). Bu tur yozuvlar XlX-asr boshlarida deshifrovka qilina boshlanib, XX-asming 10-yillarida tugallandi. X 3. Somiy xalqiarda qayd qilingan va tillariga moslangan harf yozuvining eng qadimgi shakllari. Bular finikiy va xalaan yozuvlari (asosiy yodgorliklari XIXasring 60-70-yillarida va XX-asrning 20-yillarida topilgan). Janubiy arab, oromiy yozuvlari (qadimgi namunalari XlX-asrning 60-70 yillarida topilgan). Ko‘pchilik mutaxassislaming fikricha, qadimgi uyg‘ur va Urxun-Enasoy yozuvlari ham aslida oromiy yozuvlari zaminida yuzaga kelgan. Uni XIX -asrning 90-yiIlarida tilshunos olimlari VTomsen va V.Radlov deshifrovka qilganlar. 4. Yunon alfavitining qadimgi shakli va lotin alifbosining alohida varianti va boshqa turli variantdagi bu yozuv turlari bizgacha yetib kelgan. Bu yozuvlar XVIII asrdayoq ilm ahliga ma’lum bo‘ladi va ulaming grammatik jihatdan o‘rganilishi XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslik fanining rivojiga katta yordam ko‘rsatdi. Yozuvning eng qadimgi shakli piktografiyadir. Bu yozuv asosan Amerika indeeslarida aloqa quroli sifatida qoMlanilgan. Chunki ularning til xususiyatlari shunga mos edi. Bu yozuv qadimiy bo‘lgani uchun unda ideografik yozuv bilan bir qatorda piktografiyaning ham ayrim elementlari bor. Masalan, toshbaqaning rasmi  
 
quruqlik tushunchasini ifodalagan, ya’ni shartli belgi vazifasini o‘tagan. Chunki 
quruqlik tushunchasini yozuvda ideografiya bilan berish qiyin edi. Hayotiy ehtiyoj 
bora-bora yozuvni soddalashtirdi va tasvirlangan predmet bilan yozuv shakli 
o‘rtasidagi o‘xshashlik yo‘qoldi, belgi so‘zning simvoli boMib qoldi. Bu xitoy, misr, 
shumer, vavilon va xett yozuvlariga xos xususiyatdir. www.ziyouz.com kutubxonasi 
Papirus yozish uchun maxsus tayyoqcha va bo‘yoqning kashf etilishi yozuvni 
takomillashtirdi, uning soddalashuviga imkon tug‘dirdi.  
  Avesto, Xorazm, Sug‘d, kushon, run, uyg‘ur yozuvi va boshqa yozuvlar shular 
jumlasidandir. Xorazm yozuvi oromiy yozuvining eng qadimiy an’analari saqlab 
qolgan yozuvdir. Hozirgi eramizdan boshlab sug‘d yozuvi qoMlanila boshlandi. Bu 
yozuv taxminan VI asrlargacha davom etdi. II asming oxiri III asming boshlarida 
Xorazm shohi chiqargan pullarda Xorazm yozuvi uchraydi. V-VIII asrlar davomida 
turkiy xalqlaming O‘rxun-Enasoy yozuvidan keng foydalanganlar. Bu yozuv fanda 
“turkiy-run” yozuvi deb ham yuritiladi. Enasoy daryosi qirg‘oqlaridagi O‘rxun 
yozuvi yodgorliklari haqida rus xizmatchisi Remezov XVIII asming oxirida xabar 
bergan. Ammo uzoq vaqt mobaynida olimlar bu yodgorliklami o‘qiy olishmagan. 
1892-1893-yillarda daniyalik olim Vilgeli Tomson, rus olimi V.V.Radlov 
yodgorlikdagi yozuvlami o‘qishga muyassar boMdilar. 0 ’rxun-Enasoy yozuvi 
turkiy xalqlaming eng katta markaziy yodgorligi hisoblanadi. VII-VIII asrlarda O‘rta 
Osiyo arablar tomonidan istilo qilindi. Shu davrdan boshlab O‘rta Osiyo jumladan 
o‘zbek xalqi ham arab yozuvidan foydalanila boshladi. Xalqimiz bu alifbodan 1200 
yil foydalanildi.  
  Arab alifbosi yozilishi jihatdan murakkab bo‘ishi bilan birga, o‘zbek tilining 
tovushlarini to‘la ifoda eta olmagan edi. Shu jihatlarini e’tiborga olgan i!g‘or fikrli 
kishilar arab alifbosi yuzasidan o‘z fikrlarini bildirishga harakat qilganlar. 
Chunonchi, Bobur o‘zining “Xatti Boburiy” yozuvini yaratdi. Ammo bu yozuv 
amaliyotda joriy qilinmadi. 1926-yil iyun oyida O‘zbekiston Markaziy Ijroiya 
Qo‘mitasining lotin harflari asosida yangi alifboni qabul qilish haqida qaror qabul 
qilindi. 0 ’zbekistonda arab yozuvidan lotin harflariga asoslangan o‘zbek alifbosiga 
o‘tish ishlari 1930 yilning birinchi yarmida to‘liq amalga oshirildi. Ammo, bu 
yozuvdan ham uzoq foydalanilmadi. 1940 yil 8 mayda amaldagi o‘zbek yozuvi yangi 
alifboga o‘tish haqidagi yangi alifboga o‘tish haqidagi qonun qabul qilindi. 
quruqlik tushunchasini ifodalagan, ya’ni shartli belgi vazifasini o‘tagan. Chunki quruqlik tushunchasini yozuvda ideografiya bilan berish qiyin edi. Hayotiy ehtiyoj bora-bora yozuvni soddalashtirdi va tasvirlangan predmet bilan yozuv shakli o‘rtasidagi o‘xshashlik yo‘qoldi, belgi so‘zning simvoli boMib qoldi. Bu xitoy, misr, shumer, vavilon va xett yozuvlariga xos xususiyatdir. www.ziyouz.com kutubxonasi Papirus yozish uchun maxsus tayyoqcha va bo‘yoqning kashf etilishi yozuvni takomillashtirdi, uning soddalashuviga imkon tug‘dirdi. Avesto, Xorazm, Sug‘d, kushon, run, uyg‘ur yozuvi va boshqa yozuvlar shular jumlasidandir. Xorazm yozuvi oromiy yozuvining eng qadimiy an’analari saqlab qolgan yozuvdir. Hozirgi eramizdan boshlab sug‘d yozuvi qoMlanila boshlandi. Bu yozuv taxminan VI asrlargacha davom etdi. II asming oxiri III asming boshlarida Xorazm shohi chiqargan pullarda Xorazm yozuvi uchraydi. V-VIII asrlar davomida turkiy xalqlaming O‘rxun-Enasoy yozuvidan keng foydalanganlar. Bu yozuv fanda “turkiy-run” yozuvi deb ham yuritiladi. Enasoy daryosi qirg‘oqlaridagi O‘rxun yozuvi yodgorliklari haqida rus xizmatchisi Remezov XVIII asming oxirida xabar bergan. Ammo uzoq vaqt mobaynida olimlar bu yodgorliklami o‘qiy olishmagan. 1892-1893-yillarda daniyalik olim Vilgeli Tomson, rus olimi V.V.Radlov yodgorlikdagi yozuvlami o‘qishga muyassar boMdilar. 0 ’rxun-Enasoy yozuvi turkiy xalqlaming eng katta markaziy yodgorligi hisoblanadi. VII-VIII asrlarda O‘rta Osiyo arablar tomonidan istilo qilindi. Shu davrdan boshlab O‘rta Osiyo jumladan o‘zbek xalqi ham arab yozuvidan foydalanila boshladi. Xalqimiz bu alifbodan 1200 yil foydalanildi. Arab alifbosi yozilishi jihatdan murakkab bo‘ishi bilan birga, o‘zbek tilining tovushlarini to‘la ifoda eta olmagan edi. Shu jihatlarini e’tiborga olgan i!g‘or fikrli kishilar arab alifbosi yuzasidan o‘z fikrlarini bildirishga harakat qilganlar. Chunonchi, Bobur o‘zining “Xatti Boburiy” yozuvini yaratdi. Ammo bu yozuv amaliyotda joriy qilinmadi. 1926-yil iyun oyida O‘zbekiston Markaziy Ijroiya Qo‘mitasining lotin harflari asosida yangi alifboni qabul qilish haqida qaror qabul qilindi. 0 ’zbekistonda arab yozuvidan lotin harflariga asoslangan o‘zbek alifbosiga o‘tish ishlari 1930 yilning birinchi yarmida to‘liq amalga oshirildi. Ammo, bu yozuvdan ham uzoq foydalanilmadi. 1940 yil 8 mayda amaldagi o‘zbek yozuvi yangi alifboga o‘tish haqidagi yangi alifboga o‘tish haqidagi qonun qabul qilindi.  
 
www.ziyouz.com kutubxonasi 0 ’zbekiston Respublikasi mustaqillik e’lon 
qilinganidan so‘ng lotin yozuvi asosidagi o‘zbek alifbosi masalasini o‘rtaga qo‘ydi. 
Bu masala 0 ’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-3-sentabrdagi 
12 chaqiriq 13- sessiyasida muhokama qilinib “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek 
alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi. Mazkur qaromi amaliyotga 
joriy qilish borasida qizg‘in ishlar olib borildi. “O‘zbek tilini asosiy imlo qoidalari”ni 
xozirlash jarayonida alifbodagi ayrim harflar ulaming shakllari yuzasidan fikr 
mulohazalar paydo bo‘ldi. Mana shular asosida “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek 
alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qarorga o‘zgartirishlarning kiritilishi to‘g‘risida 
qaror qabul qilindi.  
Husnixat darslariga qo‘yiladigan talablar Yozuvning gigienik talablari.   
  Gigiyenik talablarga ко’га maktab jihozi o‘quvchining bo‘yiga mos kelishi 
lozim. Jihozning o‘quvchining bo‘yiga to‘g‘ri kelmasligi umurtqa pog‘onasining 
qiyshayishiga va uzoqni ko‘ra olmaslik kasalligiga olib keladi. Kuzatishlaming 
natijasiga ко’га o‘quvchi bir - biridan bo‘yi -bo‘yicha 10 sm ko‘p bo‘magan holda 
farqfansa, ulami bir xil oMchamdagi maktab jihoziga o‘tkazish mumkin. Jihozni 
bolaning yoshiga mas holda tanlab olish uchun o‘quv yilining boshida uning bo‘yini 
o‘chash va bo‘yiga mos maktab jihoziga o‘tqazish kerak. Bo‘yni 0.5 smgacha aniq 
va to‘g‘ri o‘lchash lozim. Bo‘yni bo‘y o‘lchagich bilan yoki o‘quvchini orqasi bilan 
devorga yopishib turishini ta’minlab, oyoqlari tovonlarini birlashtirib, oyoq uchlarini 
chetga ochgan holda devorga tekis holda tegib turishi lozim.  
 Yozuv qurollari va materiallari quyidagilar sanaladi:  
1. Xattaxta.  
2. «To‘g‘ri o‘tir» plakati.  
3. Alifboning yozma shakli.  
4. Haflar alohida yozilgan ko‘rgazma.  
5. Husnixat daftari.  
6. Rangli bo‘rlar.  
7. Ruchka.  
8. Yozuv daftari.  
  Bola maktabga qadam qo‘ygan kundanoq yozuv qurollaridan to‘g‘ri 
foydalanishga, ulami ozoda saqlashga o‘rgatib boriladi. 0 ’qituvchi o‘quvchining 
www.ziyouz.com kutubxonasi 0 ’zbekiston Respublikasi mustaqillik e’lon qilinganidan so‘ng lotin yozuvi asosidagi o‘zbek alifbosi masalasini o‘rtaga qo‘ydi. Bu masala 0 ’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-3-sentabrdagi 12 chaqiriq 13- sessiyasida muhokama qilinib “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi. Mazkur qaromi amaliyotga joriy qilish borasida qizg‘in ishlar olib borildi. “O‘zbek tilini asosiy imlo qoidalari”ni xozirlash jarayonida alifbodagi ayrim harflar ulaming shakllari yuzasidan fikr mulohazalar paydo bo‘ldi. Mana shular asosida “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qarorga o‘zgartirishlarning kiritilishi to‘g‘risida qaror qabul qilindi. Husnixat darslariga qo‘yiladigan talablar Yozuvning gigienik talablari. Gigiyenik talablarga ко’га maktab jihozi o‘quvchining bo‘yiga mos kelishi lozim. Jihozning o‘quvchining bo‘yiga to‘g‘ri kelmasligi umurtqa pog‘onasining qiyshayishiga va uzoqni ko‘ra olmaslik kasalligiga olib keladi. Kuzatishlaming natijasiga ко’га o‘quvchi bir - biridan bo‘yi -bo‘yicha 10 sm ko‘p bo‘magan holda farqfansa, ulami bir xil oMchamdagi maktab jihoziga o‘tkazish mumkin. Jihozni bolaning yoshiga mas holda tanlab olish uchun o‘quv yilining boshida uning bo‘yini o‘chash va bo‘yiga mos maktab jihoziga o‘tqazish kerak. Bo‘yni 0.5 smgacha aniq va to‘g‘ri o‘lchash lozim. Bo‘yni bo‘y o‘lchagich bilan yoki o‘quvchini orqasi bilan devorga yopishib turishini ta’minlab, oyoqlari tovonlarini birlashtirib, oyoq uchlarini chetga ochgan holda devorga tekis holda tegib turishi lozim. Yozuv qurollari va materiallari quyidagilar sanaladi: 1. Xattaxta. 2. «To‘g‘ri o‘tir» plakati. 3. Alifboning yozma shakli. 4. Haflar alohida yozilgan ko‘rgazma. 5. Husnixat daftari. 6. Rangli bo‘rlar. 7. Ruchka. 8. Yozuv daftari. Bola maktabga qadam qo‘ygan kundanoq yozuv qurollaridan to‘g‘ri foydalanishga, ulami ozoda saqlashga o‘rgatib boriladi. 0 ’qituvchi o‘quvchining  
 
yozuv qurollari va materiallarini muntazam tekshirib borishi muhim vazifa sanaladi. 
Dastur talabi boyicha 1-sinf o‘quvchilari uchun yozuv yo‘li 4 mm, bosh harflar 
uchun 8 mm bo‘lgan qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan 2 chiziqli daftar tavsiya etiladi. 
2-4-sinflarda chiziqlari 8 mm 1 chiziqli daftar tutilishi lozim. Kichik harflaming 
bo‘yi 3 mm, bosh harflaming bo‘yi 6 mm, raqamlaming bo yi harflardan 2 marta 
qisqa bo‘ladi. 1-2-sinfda husnixat uchun maxsus alohida darftarga, 3*4-sinflarda ona 
tili daftariga yozadilar. 1-2-sinflarda foydalaniladigan darftarda qiya chiziqlar 
orasidagi masofa 30 mm va qiya chiziqlarsiz kichik harflar yoziladigan parallel 
chiziqlar orasidagi masofa4 mm ga teng bo‘lgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. 
Qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib borish va mashq 
qildirish orqali l-sinf o‘quvchilarini mayda harflar bilan tez yozishga o‘rgatib 
boriladi. Bunday darftarda mashq qilish o‘quvchi!arga harflarning eni va ular 
orasidagi masofani ko‘z bilan chamalash, qiyaligiga rioya qilish imkoniyatini beradi. 
1-sinfda «Husnixat» predmeti 2-yarim yillikdan boshlanadi. 0 ’quvchi daftariga sana 
va oy yozdiriladi. Xat boshiga amal qilishga o‘rgatiladi, daftar hoshiyasi boMishi 
shart. Darftarga sarlovha yozdirilganda, sarlovha va matn orasida satr qoldirilmaydi. 
Daftarga xatoni to‘g‘irlash yo‘li o‘rgatiladi. Bu holda xato harfning ustidan chiziq 
tortib, ustiga to‘,g‘risini yozishga odatlantiriladi. Daftar uy vazifasi berilgach, yig‘ib 
oiinadi, tekshiriladi va baholanadi.  
  Yozuv materiali boMgan daftami yuritishga quyidagi talablar qo‘yiladi: 
 1. Daftarga toza va aniq yozish.  
2. Daftar muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, yonda daftar 
qaysi fan uchun tutilganligi, nechanchi sinf, maktabning nomi va nomeri, 
o‘quvchining ismi va sharifi ko‘rsatib o‘tilishi zarur.  
3. 1-sinf o‘quvchilarining daftarlari muqovasi o‘qituvchi tomonidan yoziladi.  
4. Har bir daftarda hoshiya boMishi shart. 
5. 2-sinfdan boshlab mashq tortib raqami, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki 
uyda) yozib qo‘yiladi.  
6. Harf yoki bo‘g in hamda so‘zlaming tagiga ehtiyotkorlik bilan chiroyli va 
tekis chiziladi.  
7. Xato yozilgan harf yoki harfiy birikmalarni namuna sifatida daftar 
hoshiyasiga yozib ko‘rsatiladi.  
yozuv qurollari va materiallarini muntazam tekshirib borishi muhim vazifa sanaladi. Dastur talabi boyicha 1-sinf o‘quvchilari uchun yozuv yo‘li 4 mm, bosh harflar uchun 8 mm bo‘lgan qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan 2 chiziqli daftar tavsiya etiladi. 2-4-sinflarda chiziqlari 8 mm 1 chiziqli daftar tutilishi lozim. Kichik harflaming bo‘yi 3 mm, bosh harflaming bo‘yi 6 mm, raqamlaming bo yi harflardan 2 marta qisqa bo‘ladi. 1-2-sinfda husnixat uchun maxsus alohida darftarga, 3*4-sinflarda ona tili daftariga yozadilar. 1-2-sinflarda foydalaniladigan darftarda qiya chiziqlar orasidagi masofa 30 mm va qiya chiziqlarsiz kichik harflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa4 mm ga teng bo‘lgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib borish va mashq qildirish orqali l-sinf o‘quvchilarini mayda harflar bilan tez yozishga o‘rgatib boriladi. Bunday darftarda mashq qilish o‘quvchi!arga harflarning eni va ular orasidagi masofani ko‘z bilan chamalash, qiyaligiga rioya qilish imkoniyatini beradi. 1-sinfda «Husnixat» predmeti 2-yarim yillikdan boshlanadi. 0 ’quvchi daftariga sana va oy yozdiriladi. Xat boshiga amal qilishga o‘rgatiladi, daftar hoshiyasi boMishi shart. Darftarga sarlovha yozdirilganda, sarlovha va matn orasida satr qoldirilmaydi. Daftarga xatoni to‘g‘irlash yo‘li o‘rgatiladi. Bu holda xato harfning ustidan chiziq tortib, ustiga to‘,g‘risini yozishga odatlantiriladi. Daftar uy vazifasi berilgach, yig‘ib oiinadi, tekshiriladi va baholanadi. Yozuv materiali boMgan daftami yuritishga quyidagi talablar qo‘yiladi: 1. Daftarga toza va aniq yozish. 2. Daftar muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, yonda daftar qaysi fan uchun tutilganligi, nechanchi sinf, maktabning nomi va nomeri, o‘quvchining ismi va sharifi ko‘rsatib o‘tilishi zarur. 3. 1-sinf o‘quvchilarining daftarlari muqovasi o‘qituvchi tomonidan yoziladi. 4. Har bir daftarda hoshiya boMishi shart. 5. 2-sinfdan boshlab mashq tortib raqami, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki uyda) yozib qo‘yiladi. 6. Harf yoki bo‘g in hamda so‘zlaming tagiga ehtiyotkorlik bilan chiroyli va tekis chiziladi. 7. Xato yozilgan harf yoki harfiy birikmalarni namuna sifatida daftar hoshiyasiga yozib ko‘rsatiladi.  
 
8. Noto‘g‘ri yozilgan harflarni bo‘yash, o‘chirish yoki qavs ichiga olib 
qo‘yishga ruxsat etilmaydi.  
9. Mashqlami bajarishda, matn yozishda xat boshidan yozish qoidalariga amal 
qilish talab etiladi.  
  Daftar o‘quvchining ko‘kragining to‘g‘risida o‘rtada, uning o‘ng burchagi 
chapidan yuqori bo‘lishi kerak. Boshning va gavdaning o‘rtacha u yoki bu tomonga 
burilishini ta’minlanishi uchun bir necha so‘z yozilganidan so‘ng chap qo‘1 bilan 
chap tomonga suriladi, chunki yozayotgan qo‘1 ko‘krakning o‘rrasidan unchalik 
uzoqlashib ketmasligi kerak. Dastlabki kundanoq bolani daftami to‘g‘ri va ozoda 
tutishga o‘rgatib borish lozim. Daftar ustidagi yozuv matniga mos holda, o‘rnatilgan 
tartibga ko‘ra to‘ldirilishi lozim. Daftarni qog‘oz bilan o‘rash mumkin emas, chunki 
buklangan qog‘ozning qalinligi yozishga halaqit beradi. Daftarni muqovalagandan 
ko‘ra o‘quvchini partaning ustki qavatining ozodaligiga va yozayotganda daftarning 
tagiga toza qog‘oz varag‘ini qo‘yishga o‘rgatib borish kerak. Ularning hammasi 
o‘quvchining daftami tashqi tomondan ozoda tutishini nazorat qilib borishga 
o‘rgatadi. Daftarning tashqi ko‘rinishining ozodaligi va tartibliligi hamma tomondan 
tarbiyaviy ahamiyatga ega.  
Daftar varag‘iga yozishda bolalarga quyidagilarni: tushuntirib o‘tish lozim.  
1. Sana yoki tartib raqami qayerga yozilishini:  
2. Qatorining qayeridan so‘z yozishni boshlash lozimligini;  
3. Qatordagi so‘zlarning oraliq masofasi qanday bo‘ishi kerakligini;  
4. Avvalgi va keyingi ishlar orasida qancha qator tashlanishi haqida;  
5. Betni qanday yakunlash haqida tushuntirib o‘tish lozim.  
  Ruchkadan foydaIanish.Yozishga o‘rgatishning ilk bosqichida ruchkani to‘g‘ 
ri ushlash qoidasi o‘rgatiladi. Chiroyli husnixat bilan yozishga erishishda yozuv 
qurolining ahamiyati katta. Hozirda yozuv quroli sifatida sharikli ruchkadan 
foydalanish tavsiya etiladi. Sharikli ruchka yozish uchun qulay, ingichka, engil, 
barmoqlar orasida tutishga mos. Ruchka barmoq orasida tutilganda, ruchka uchi 
bilan barmoq oraligM 1,5-2 smga teng boMishi shart. Aks holda barmoqni ruchka 
uchidan uzoq ushlash yoki juda yaqin tutish yozuv sifatini buzadi, harflami xunuk 
yozishga olib keladi. Sharikli ruchkada maxsus siyoh bilan to‘ldirilgan sterjenning 
bolishi undagi ancha vaqt foydalanish imkoniyatini yaratadi. Ruchka sterjeni siyohi 
8. Noto‘g‘ri yozilgan harflarni bo‘yash, o‘chirish yoki qavs ichiga olib qo‘yishga ruxsat etilmaydi. 9. Mashqlami bajarishda, matn yozishda xat boshidan yozish qoidalariga amal qilish talab etiladi. Daftar o‘quvchining ko‘kragining to‘g‘risida o‘rtada, uning o‘ng burchagi chapidan yuqori bo‘lishi kerak. Boshning va gavdaning o‘rtacha u yoki bu tomonga burilishini ta’minlanishi uchun bir necha so‘z yozilganidan so‘ng chap qo‘1 bilan chap tomonga suriladi, chunki yozayotgan qo‘1 ko‘krakning o‘rrasidan unchalik uzoqlashib ketmasligi kerak. Dastlabki kundanoq bolani daftami to‘g‘ri va ozoda tutishga o‘rgatib borish lozim. Daftar ustidagi yozuv matniga mos holda, o‘rnatilgan tartibga ko‘ra to‘ldirilishi lozim. Daftarni qog‘oz bilan o‘rash mumkin emas, chunki buklangan qog‘ozning qalinligi yozishga halaqit beradi. Daftarni muqovalagandan ko‘ra o‘quvchini partaning ustki qavatining ozodaligiga va yozayotganda daftarning tagiga toza qog‘oz varag‘ini qo‘yishga o‘rgatib borish kerak. Ularning hammasi o‘quvchining daftami tashqi tomondan ozoda tutishini nazorat qilib borishga o‘rgatadi. Daftarning tashqi ko‘rinishining ozodaligi va tartibliligi hamma tomondan tarbiyaviy ahamiyatga ega. Daftar varag‘iga yozishda bolalarga quyidagilarni: tushuntirib o‘tish lozim. 1. Sana yoki tartib raqami qayerga yozilishini: 2. Qatorining qayeridan so‘z yozishni boshlash lozimligini; 3. Qatordagi so‘zlarning oraliq masofasi qanday bo‘ishi kerakligini; 4. Avvalgi va keyingi ishlar orasida qancha qator tashlanishi haqida; 5. Betni qanday yakunlash haqida tushuntirib o‘tish lozim. Ruchkadan foydaIanish.Yozishga o‘rgatishning ilk bosqichida ruchkani to‘g‘ ri ushlash qoidasi o‘rgatiladi. Chiroyli husnixat bilan yozishga erishishda yozuv qurolining ahamiyati katta. Hozirda yozuv quroli sifatida sharikli ruchkadan foydalanish tavsiya etiladi. Sharikli ruchka yozish uchun qulay, ingichka, engil, barmoqlar orasida tutishga mos. Ruchka barmoq orasida tutilganda, ruchka uchi bilan barmoq oraligM 1,5-2 smga teng boMishi shart. Aks holda barmoqni ruchka uchidan uzoq ushlash yoki juda yaqin tutish yozuv sifatini buzadi, harflami xunuk yozishga olib keladi. Sharikli ruchkada maxsus siyoh bilan to‘ldirilgan sterjenning bolishi undagi ancha vaqt foydalanish imkoniyatini yaratadi. Ruchka sterjeni siyohi  
 
faqat binafsha rangda bo‘lishi talab qilinadi.  
  O‘qituvchi darftarni tekshirganda qizil pastali ruchkadan foydalanadi. Ruchka 
papkada maxsus penalda saqlanadi. Partada esa ruchkani qo‘yish uchun maxsus joy 
bo‘ladi. O‘quvchi ruchakasidagi siyoh tugagan taqdirda, lozim boMganda 
foydalanish uchun mchka va sterjenlar bo‘lishi zarur. Ruchka uchta barmoq orasida 
tutiladi, ko‘rsatkich va o‘rta barmoq bilan ushlanadi. Uchta barmoqning barchasi 
ozgina bukilgan holda ruchkani tutadi. Ko‘rsatkich barmoq ruchkaning ustida, 
o‘rtachasi uni o‘ng tomondan, katta barmoq esa chap tomondan ushlab turadi; qolgan 
ikkita barmoq - nomsiz va jimjiloq kaftga suyanchiq boMib qog‘ozga yengilgina 
tegib turib unda sirg‘anishi kerak. Ruchkaning uchi o‘ng yelkaga qarama-qarshi 
turadi.  
  Tezda charchab qolmaslik uchun ruchkani qattiq siqmaslik kerak. Yozish 
jarayoni quydagilardan tashkil topgan: harflarning shtrixi ruchkani ushlab turgan 
barmoqlarning bukilishi va ochilishi yordamida yoziladi, qator old yelkaning va 
kaftning yordamida, kaft jimjiloqqa va nomsiz barmoqlarga tayaninb chapdan va 
o‘ngga qarab harakatlanadi. Bu usullaming barchasi o‘z holicha oddiy va ulami 
bolaga tushuntirish, ko‘rsatib berish oson, lekin ularni o‘rganish va amalda qo‘llash 
birmuncha qiyinchiliklar tug‘diradi. Buning sababi bolalar bir vaqtning o zida bir 
qancha qiyinchiliklarni yengib o‘tishIariga to‘g‘ri keladi. Bularga o‘z gavdasini 
to‘g‘ri tutishga, daftaming turishiga, ruchkani tutish holatiga barmoqlaming, 
kaftning va old yelkaning ishiga, shu vaqtning o‘zida hali tanish bo‘lmagan yangi 
harfhi yozishga to‘g‘ri keladi.  
 Xattaxta sinfda o‘quvchi uchun yozuv materialidan biri sanaladi.O‘quvchining 
husnixati daftar va xattaxtada takomillashtirib boriladi, shuning uchun xattaxtada 
yozuvni amalga oshirish uchun uning rangi jigar rang va to‘q yashil boMishiga 
erishish lozim. Binda xat aniq va chiroyli ko‘rinishga ega bo‘ladi. Boshlanglch sinf 
o‘quvchilari foydalanadigan xattaxtaning uch qismdan iborat boMishi, xattaxtaning 
bir bo lagiga yozuv daftarining, ikkinchi bolagiga katak daftarining chiziqlari 
chizilishi juda muhimdir. Bu chiziqlar yordamida o‘quvchi chiroyli yozuvga 
o‘rganadi. Shuningdek, xattaxtaning bo‘yi ham chiroyli yozuvda katta ahamiyat kasb 
etadi, shu sababli u yuqori va pastga o‘quvchi bo‘yiga moslab harakatlantirishga 
moslangan bo‘lishi e’tiborga olinadi. O‘qituvchi sinf taxtasiga yozayotgan paytida 
faqat binafsha rangda bo‘lishi talab qilinadi. O‘qituvchi darftarni tekshirganda qizil pastali ruchkadan foydalanadi. Ruchka papkada maxsus penalda saqlanadi. Partada esa ruchkani qo‘yish uchun maxsus joy bo‘ladi. O‘quvchi ruchakasidagi siyoh tugagan taqdirda, lozim boMganda foydalanish uchun mchka va sterjenlar bo‘lishi zarur. Ruchka uchta barmoq orasida tutiladi, ko‘rsatkich va o‘rta barmoq bilan ushlanadi. Uchta barmoqning barchasi ozgina bukilgan holda ruchkani tutadi. Ko‘rsatkich barmoq ruchkaning ustida, o‘rtachasi uni o‘ng tomondan, katta barmoq esa chap tomondan ushlab turadi; qolgan ikkita barmoq - nomsiz va jimjiloq kaftga suyanchiq boMib qog‘ozga yengilgina tegib turib unda sirg‘anishi kerak. Ruchkaning uchi o‘ng yelkaga qarama-qarshi turadi. Tezda charchab qolmaslik uchun ruchkani qattiq siqmaslik kerak. Yozish jarayoni quydagilardan tashkil topgan: harflarning shtrixi ruchkani ushlab turgan barmoqlarning bukilishi va ochilishi yordamida yoziladi, qator old yelkaning va kaftning yordamida, kaft jimjiloqqa va nomsiz barmoqlarga tayaninb chapdan va o‘ngga qarab harakatlanadi. Bu usullaming barchasi o‘z holicha oddiy va ulami bolaga tushuntirish, ko‘rsatib berish oson, lekin ularni o‘rganish va amalda qo‘llash birmuncha qiyinchiliklar tug‘diradi. Buning sababi bolalar bir vaqtning o zida bir qancha qiyinchiliklarni yengib o‘tishIariga to‘g‘ri keladi. Bularga o‘z gavdasini to‘g‘ri tutishga, daftaming turishiga, ruchkani tutish holatiga barmoqlaming, kaftning va old yelkaning ishiga, shu vaqtning o‘zida hali tanish bo‘lmagan yangi harfhi yozishga to‘g‘ri keladi. Xattaxta sinfda o‘quvchi uchun yozuv materialidan biri sanaladi.O‘quvchining husnixati daftar va xattaxtada takomillashtirib boriladi, shuning uchun xattaxtada yozuvni amalga oshirish uchun uning rangi jigar rang va to‘q yashil boMishiga erishish lozim. Binda xat aniq va chiroyli ko‘rinishga ega bo‘ladi. Boshlanglch sinf o‘quvchilari foydalanadigan xattaxtaning uch qismdan iborat boMishi, xattaxtaning bir bo lagiga yozuv daftarining, ikkinchi bolagiga katak daftarining chiziqlari chizilishi juda muhimdir. Bu chiziqlar yordamida o‘quvchi chiroyli yozuvga o‘rganadi. Shuningdek, xattaxtaning bo‘yi ham chiroyli yozuvda katta ahamiyat kasb etadi, shu sababli u yuqori va pastga o‘quvchi bo‘yiga moslab harakatlantirishga moslangan bo‘lishi e’tiborga olinadi. O‘qituvchi sinf taxtasiga yozayotgan paytida  
 
shunday turishi kerakki, qo‘larining harakatini yopib qo‘ymasligi lozim. Sinf taxtasi 
tekis g‘adir-budursiz va yoriqlarsiz bo‘lishi va bo‘yash uchun maxsus tayyorlangan 
qora bo‘yoq bilan bo‘yalgan bo‘lishi lozim. Oddiy moyli qora bo‘yoq yozuv taxtani 
bo‘yash uchun yaroqsizdir, chunki yozuv taxtanihg yaltiroq ustki qavati yorug‘likni 
ko‘zga tushiradi, bo‘r esa uning ustida sirpanadi va maydalanib ketadi. Sinf taxtasini 
shunday holatda joylashtirish kerakki, oynadan tushayotgan yorug‘lik unda aks 
etmasligi va o‘quvchiIar sinfhing turli joyidan unga yozilgan yozuvni bemalol o‘qiy 
olishlari mumkin bo‘lsin. O‘zida ishonch hosil qilgan holda yozuv taxtasiga harflarni 
bosib yozish uchun u mustahkam qilib joylashgan bo‘lishi kerak. Agar yozuv taxtasi 
devorga osib qo‘yilgan bo‘lsa, nafaqat uning yuqori tomoni ilinib turishi kerak, balki 
yozuv taxtaning ikki cheti ham. Husnixat bilan yozish mashg‘ulotlari uchun yozuv 
taxta rangli chiziqlar bilan chizilgan bo‘lishi kerak.  
  Agar yozuv taxtasi chizilmagan bo‘lsa o‘qituvchi o‘zi unga chiziqlar tortishi 
talab etiladi. Harf va sonlarni yozish uchun gorizontal va yotiq chiziqlaming 
orasidagi masofa o‘quvchilaming daftarlaridagi chiziqlarga nisbatan yirikroq 
olinishi kerak . Gorizontal chiziqlarni yozuv taxtasiga bo‘r bilan bo‘yalgan 
arqonchani yozuv taxtasiga bosib chiqish orqali chizish mumkin. Yozuv taxtasiga 
chiziqlarni tezda chizish uchun turli qalinlikdagi chiziqlardan foydalanish mumkin. 
Bunda bir vaqtning o‘zida chizg‘ichning ikkala tomonidan chiziqlar tortib ketish 
mumkin. Harflaming yotiqligini aniqlovchi yotiq chiziqlami sinf to‘g‘ri burchakli 
uchburchagi yordamida tezda chizib chiqish mumkin. Bunday uchburchakni 
o‘qituvchiningo‘zi foner yog‘ochlar orqali yasab olishi mumkin. Agarda sinf xonasi 
ikki smenada ikkita birinchi sinf yoki ikkita ikkinchi sinf o‘quvchilari 
shug‘ullanishsa ,unda sinf taxtasini muntazam ravishda emal bo‘yog‘I bilan 
chizilgan chiziqli holda ishlatish lozim.  
    
 FOYDАLАNGАN АDАBIYOTLАR RO‘YXАTI 
 1. Аbramovich S.А. Uroki vneklasnogo chteniya v 7-8 klassax M, L. 1964.  
2. Bo‘ronov M. O‘zbek tili o‘qitish metodikasining baʼzi masalalari Nukus, 
«Bilim» 1998. 
3. Bo‘ronov M. O‘qituvchilar nutqidagi dialektal xatolar va ularni bartaraf 
qilish yo‘llari. Nukus, «Qoraqalpog‘iston», 1990.  
shunday turishi kerakki, qo‘larining harakatini yopib qo‘ymasligi lozim. Sinf taxtasi tekis g‘adir-budursiz va yoriqlarsiz bo‘lishi va bo‘yash uchun maxsus tayyorlangan qora bo‘yoq bilan bo‘yalgan bo‘lishi lozim. Oddiy moyli qora bo‘yoq yozuv taxtani bo‘yash uchun yaroqsizdir, chunki yozuv taxtanihg yaltiroq ustki qavati yorug‘likni ko‘zga tushiradi, bo‘r esa uning ustida sirpanadi va maydalanib ketadi. Sinf taxtasini shunday holatda joylashtirish kerakki, oynadan tushayotgan yorug‘lik unda aks etmasligi va o‘quvchiIar sinfhing turli joyidan unga yozilgan yozuvni bemalol o‘qiy olishlari mumkin bo‘lsin. O‘zida ishonch hosil qilgan holda yozuv taxtasiga harflarni bosib yozish uchun u mustahkam qilib joylashgan bo‘lishi kerak. Agar yozuv taxtasi devorga osib qo‘yilgan bo‘lsa, nafaqat uning yuqori tomoni ilinib turishi kerak, balki yozuv taxtaning ikki cheti ham. Husnixat bilan yozish mashg‘ulotlari uchun yozuv taxta rangli chiziqlar bilan chizilgan bo‘lishi kerak. Agar yozuv taxtasi chizilmagan bo‘lsa o‘qituvchi o‘zi unga chiziqlar tortishi talab etiladi. Harf va sonlarni yozish uchun gorizontal va yotiq chiziqlaming orasidagi masofa o‘quvchilaming daftarlaridagi chiziqlarga nisbatan yirikroq olinishi kerak . Gorizontal chiziqlarni yozuv taxtasiga bo‘r bilan bo‘yalgan arqonchani yozuv taxtasiga bosib chiqish orqali chizish mumkin. Yozuv taxtasiga chiziqlarni tezda chizish uchun turli qalinlikdagi chiziqlardan foydalanish mumkin. Bunda bir vaqtning o‘zida chizg‘ichning ikkala tomonidan chiziqlar tortib ketish mumkin. Harflaming yotiqligini aniqlovchi yotiq chiziqlami sinf to‘g‘ri burchakli uchburchagi yordamida tezda chizib chiqish mumkin. Bunday uchburchakni o‘qituvchiningo‘zi foner yog‘ochlar orqali yasab olishi mumkin. Agarda sinf xonasi ikki smenada ikkita birinchi sinf yoki ikkita ikkinchi sinf o‘quvchilari shug‘ullanishsa ,unda sinf taxtasini muntazam ravishda emal bo‘yog‘I bilan chizilgan chiziqli holda ishlatish lozim. FOYDАLАNGАN АDАBIYOTLАR RO‘YXАTI 1. Аbramovich S.А. Uroki vneklasnogo chteniya v 7-8 klassax M, L. 1964. 2. Bo‘ronov M. O‘zbek tili o‘qitish metodikasining baʼzi masalalari Nukus, «Bilim» 1998. 3. Bo‘ronov M. O‘qituvchilar nutqidagi dialektal xatolar va ularni bartaraf qilish yo‘llari. Nukus, «Qoraqalpog‘iston», 1990.  
 
4. Ziyodova T. Tilsim topishmoqlari-nutqiy faoliyatini shakllantirish omili. 
Toshkent, «O‘qituvchi» 1999.  
5. Yoqubjonova O. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlar. Toshkent, «O‘qituvchi» 
1984.  
6. Tursunov U, Muxtarov J. Rahmatullaev Sh. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. 
Toshkent. 1992.  
7. Umumiy o‘rta taʼlimning davlat taʼlim standarti va o‘quv dasturi Ona tili, 
O‘zbek tili (taʼlim boshqa tilda olib boriladigan  
maktablar uchun) 1999 yil, 1-maxsus son.  
8. Shomaqsudov Sh, Shoahmedov Sh. Nega shunday deymiz. Toshkent, 1988.  
9. G‘ulomov А.Q. Neʼmatov H. G‘. Ona tili taʼlimi mazmuni. T, «O‘qituvchi» 
1995.  
10. O‘zbek va qoraqalpoq tillarining lug‘atlari maktab darsliklari. 
 
4. Ziyodova T. Tilsim topishmoqlari-nutqiy faoliyatini shakllantirish omili. Toshkent, «O‘qituvchi» 1999. 5. Yoqubjonova O. Ona tilidan sinfdan tashqari ishlar. Toshkent, «O‘qituvchi» 1984. 6. Tursunov U, Muxtarov J. Rahmatullaev Sh. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. Toshkent. 1992. 7. Umumiy o‘rta taʼlimning davlat taʼlim standarti va o‘quv dasturi Ona tili, O‘zbek tili (taʼlim boshqa tilda olib boriladigan maktablar uchun) 1999 yil, 1-maxsus son. 8. Shomaqsudov Sh, Shoahmedov Sh. Nega shunday deymiz. Toshkent, 1988. 9. G‘ulomov А.Q. Neʼmatov H. G‘. Ona tili taʼlimi mazmuni. T, «O‘qituvchi» 1995. 10. O‘zbek va qoraqalpoq tillarining lug‘atlari maktab darsliklari.