Kitobdagi rasmlar bilan tanishtirish metodikasi. Badiiy-nutqiy faoliyat (Nutq kamchiligiga ega bolalarni kitobdagi rasmlar bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish)

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

24,8 KB


 
 
 
 
 
 
Kitobdagi rasmlar bilan tanishtirish metodikasi. Badiiy-nutqiy faoliyat. 
 
 
REJA: 
1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni kitobdagi rasmlar bilan tanishtirishda 
logopedik yordamni tashkil etish 
2. Nutq kamchiligiga ega bolalarda badiiy faoliyat. 
 
 
Tayanch tushunchalar: tizim, maktabgacha ta’lim tashkiloti, logopedik 
shoxobcha. 
 
 
Bizning mamlakatimizda turli xil nutq kamchiligiga ega bo‘lgan shaxslarga 
ko‘rsatiladigan har tomonlama sistematik yordam rivojlanib bormoqda. 
Rossiyada qadimdan alohida mehr-muruvvat muassasalari mavjud bo‘lib, 
ularda maxsus ta’lim jadal namoyon bo‘lgan nuqsonlarni (karliq ko‘rlik aqli zaiflik) 
ajratish va farqlash zaminida amalga oshirilar edi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan 
kishilarga logopedik yordam tashkil qilinmagan edi. 
Pedagogika va tibbiyot jamoatchiligining atoqli namoyondalari nutq 
patologiyasining ruhiyatning va shaxsning shakllanishiga salbiy ta’sir etishini bir 
necha bor ko‘rsatib o‘tganlar. 
1911 yili Moskva o‘qituvchilarining s’ezdi bo‘lib o‘tdi. Unda nutq 
kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga maxsus yordamni tashkil qilish zarurligi 
birinchi marta ta’kidlab o‘tildi. Bunday yordam surdopedagog F.A.Pay rahbarligi 
ostida ikkita yordamchi maktabda tashkil qilingan edi. 1915 yilda esa logopediya 
Ko‘rslari tashkil etildi. 
Kitobdagi rasmlar bilan tanishtirish metodikasi. Badiiy-nutqiy faoliyat. REJA: 1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni kitobdagi rasmlar bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish 2. Nutq kamchiligiga ega bolalarda badiiy faoliyat. Tayanch tushunchalar: tizim, maktabgacha ta’lim tashkiloti, logopedik shoxobcha. Bizning mamlakatimizda turli xil nutq kamchiligiga ega bo‘lgan shaxslarga ko‘rsatiladigan har tomonlama sistematik yordam rivojlanib bormoqda. Rossiyada qadimdan alohida mehr-muruvvat muassasalari mavjud bo‘lib, ularda maxsus ta’lim jadal namoyon bo‘lgan nuqsonlarni (karliq ko‘rlik aqli zaiflik) ajratish va farqlash zaminida amalga oshirilar edi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan kishilarga logopedik yordam tashkil qilinmagan edi. Pedagogika va tibbiyot jamoatchiligining atoqli namoyondalari nutq patologiyasining ruhiyatning va shaxsning shakllanishiga salbiy ta’sir etishini bir necha bor ko‘rsatib o‘tganlar. 1911 yili Moskva o‘qituvchilarining s’ezdi bo‘lib o‘tdi. Unda nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga maxsus yordamni tashkil qilish zarurligi birinchi marta ta’kidlab o‘tildi. Bunday yordam surdopedagog F.A.Pay rahbarligi ostida ikkita yordamchi maktabda tashkil qilingan edi. 1915 yilda esa logopediya Ko‘rslari tashkil etildi.  
 
1918 yil V.Bonch Bruevich tashabbusi bilan Moskvadagi barcha 
maktabgacha tarbiya muassasalarining tarbiyachilari va vrachlari uchun majburiy 
logopedik Ko‘rslar tashkil qilindi. Bir yildan so‘ng Xalq Komissarlari sovetining 
farmoni chiqib, unda Maorif va sog‘liqni saqlash xalq komissarlarining anomal 
bolalarni tarbiyalash va sog‘liqni saqlash bo‘yicha vazifalari aniq belgilab berildi. 
Bolalar nuqsonligi bilan Ko‘rashish bo‘yicha I Butun Rossiya s’ezdi (1920) 
anomal rivojlanishning xilma-xil turlariga ega bo‘lgan bolalar uchun tashkil 
qilinadigan maxsus ta’lim va tarbiya tizimi tamoyillari tamoyillarining belgilab 
berdi. 
1922 yil N.QQoupskaya Butun Rossiya guberniya xalq maorifi bo‘limi 
mudirlarining s’ezdida so‘zlagan nutqida bu toifadagi bolalar uchun muassasalar 
tashkil qilishning muhimligi to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tdi. 
1924 yilda balog‘atga yetmagan bolalarni ijtimoiy ho‘qo‘qiy jihatdan 
himoya qilish yuzasidan II s’ezd bo‘lib o‘tdi. S’ezdda L.S.Vigotskiy so‘zga chiqib, 
nuqsonning to‘zilishini tahlil qilish, uni to‘zatish va o‘rnini to‘ldirishga yangicha 
yondashish yo‘lini taklif qildi, maxsus ta’limnish maqsad va vazifalarini ommaviy 
maktablaridagi tarbiya tamoyilaridan kelib chiqqan holda belgilab berdi. 
1929 yil defektologiya muommalarini ishlab chikish bo‘yicha tashkil 
qilingan ilmiy markaz — Eksperimenta, defektologiya institutini, «Hurmat belgisi» 
ordenli Sobiq SSSR Pedagogika faning Defektologiya ilmiy tekshirish institutining 
tashkil qilinishi juda katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Bu esa anomal bolalarni kompleks 
o‘rganishga, maxsus maktablarning differensiallashgan tarmorini va ularda bolalarni 
ta’lim-tarbiyasi tizimining ilmiy asoslarini ishlab chiqishga imkoniyat yaratdi. 
30 yillarnint boshlarida institut anomal bolalarga majburiy sur’atda umumiy 
ta’lim berish haqidagi qonunni qabul qilishda qatnashdi. 
Turli xil anomaliyalarni kliniko-psihologik tashxis diagaostika qilishga 
tayanib, bolalarni kompleks o‘rganish mamlakatda maxsus ta’lim-tarbiya va maktab 
muassasalarining ko‘p tarmoqli tizimini rivojlantirish uchun asosiy ilmiy zaminni 
yaratish imkonini berdi. 
Nutq nuqsonining murakkab strukturasini to‘g‘ri tushunish faqat to‘g‘ri 
tashxis qo‘yishni, maxsus muassasa to‘rini hamda bola bilan olib boradigan to‘zatish 
1918 yil V.Bonch Bruevich tashabbusi bilan Moskvadagi barcha maktabgacha tarbiya muassasalarining tarbiyachilari va vrachlari uchun majburiy logopedik Ko‘rslar tashkil qilindi. Bir yildan so‘ng Xalq Komissarlari sovetining farmoni chiqib, unda Maorif va sog‘liqni saqlash xalq komissarlarining anomal bolalarni tarbiyalash va sog‘liqni saqlash bo‘yicha vazifalari aniq belgilab berildi. Bolalar nuqsonligi bilan Ko‘rashish bo‘yicha I Butun Rossiya s’ezdi (1920) anomal rivojlanishning xilma-xil turlariga ega bo‘lgan bolalar uchun tashkil qilinadigan maxsus ta’lim va tarbiya tizimi tamoyillari tamoyillarining belgilab berdi. 1922 yil N.QQoupskaya Butun Rossiya guberniya xalq maorifi bo‘limi mudirlarining s’ezdida so‘zlagan nutqida bu toifadagi bolalar uchun muassasalar tashkil qilishning muhimligi to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tdi. 1924 yilda balog‘atga yetmagan bolalarni ijtimoiy ho‘qo‘qiy jihatdan himoya qilish yuzasidan II s’ezd bo‘lib o‘tdi. S’ezdda L.S.Vigotskiy so‘zga chiqib, nuqsonning to‘zilishini tahlil qilish, uni to‘zatish va o‘rnini to‘ldirishga yangicha yondashish yo‘lini taklif qildi, maxsus ta’limnish maqsad va vazifalarini ommaviy maktablaridagi tarbiya tamoyilaridan kelib chiqqan holda belgilab berdi. 1929 yil defektologiya muommalarini ishlab chikish bo‘yicha tashkil qilingan ilmiy markaz — Eksperimenta, defektologiya institutini, «Hurmat belgisi» ordenli Sobiq SSSR Pedagogika faning Defektologiya ilmiy tekshirish institutining tashkil qilinishi juda katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Bu esa anomal bolalarni kompleks o‘rganishga, maxsus maktablarning differensiallashgan tarmorini va ularda bolalarni ta’lim-tarbiyasi tizimining ilmiy asoslarini ishlab chiqishga imkoniyat yaratdi. 30 yillarnint boshlarida institut anomal bolalarga majburiy sur’atda umumiy ta’lim berish haqidagi qonunni qabul qilishda qatnashdi. Turli xil anomaliyalarni kliniko-psihologik tashxis diagaostika qilishga tayanib, bolalarni kompleks o‘rganish mamlakatda maxsus ta’lim-tarbiya va maktab muassasalarining ko‘p tarmoqli tizimini rivojlantirish uchun asosiy ilmiy zaminni yaratish imkonini berdi. Nutq nuqsonining murakkab strukturasini to‘g‘ri tushunish faqat to‘g‘ri tashxis qo‘yishni, maxsus muassasa to‘rini hamda bola bilan olib boradigan to‘zatish  
 
tarbiyalash ish metodlarini belgilay bilishnigina emas, balki ikqilamchi 
nuqsonlarning kelib chiqish ehtimollarini oldindan aytib berish imkonini beradi. 
Xalq ta’limi va sog‘liqii saqlash organlari tomonidan maxsus ta’lim va 
to‘zatish ishlariga muhtoj yasli, maktabgacha tarbiya va maktab yoshidaga bolalarni 
aniqlash hamda hisobga olishga yo‘naltirilgan tashkiliy pedagogik ish o‘tkazildi. 
Nazariya va amaliyotning o‘zaro yaqin hamkorligi nutq nuqsoniga ega 
bo‘lgan o‘smir va bolalarga beriladigan ta’lim-tarbiyani ilmiy asoslash, maxsus 
muassasalar tarmog‘ini rivojlantirishga bo‘lgan ehtiyojni aniqlash imkonini berdi. 
Nomenklaturaga u yoki bu tipdagi maxsus muassasaning kiritilishidan oldin 
bolalar keng miqyosda kompleks klinikononrofiziologik va ruhiy pedagogik jihatdan 
o‘rganiladi eksperimental ta’lim tizimi tashkil qilinadi. 
Hozirgi vaqtda turli tipdagi muassasalarning to‘zilishi va to‘zatish tarbiyaviy 
ta’sir etish mazmuni aniq belgilangan. 
Bolani uning umumiy va nutqiy rivojlanishi saviyasiga mos keladigan 
muassasaga o‘tkazish zarurati turilganda bu imkoniyatni ta’minlovchi vorislik 
ko‘zda to‘tiladi. 
Yil sayin maktabgacha tarbiya yoshidaga anomal bolalarga ko‘rsatilayotgan 
yordam kengayib bormoqia. Xalq ta’limi davlat komitetining «Jismoniy va aqliy 
rivojlanishida kamchiligi bor bolalar uchun maktabgacha tarbiya muassasalari 
nomenklaturasi haqida»gi karori qabul qipingandan so‘ng maxsus maktabgacha 
tarbiya muassasalari tarmog‘i sezilarli darajada rivoj topdi. 
Maktab reformasiga muvofiq nutqiy nuqsonga ega bo‘lgan bolalar uchun 
mo‘ljallangan maktab va maktabgacha ta’lim tizimini takomillashtirish davom 
ettirilmoqda. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan katta yoshdagi kishilar, o‘smirlar va 
bolalarga poliklinikalarda, shifoxonalarda, dispanser, sanatoriylarda kompleks 
tibbiy logopedik yordam ko‘rsatiladi. 
Rivojlanishida kamchiligi bor bolalarga davlatimizning ko‘rsatayotgan 
g‘amho‘rligi faqat maxsus muassasalarning differensiallashgan tarmog‘ini tashkil 
etishda namoyon bo‘lmay balki rivojlanishida nuqsoni bor bolalarga beriladigan 
ta’lim darajasini sistematik ravishda oshirib borishda aks etayotir. Ko‘pchilik 
maxsus maktablar internat shaklida bo‘lib, ularda bolalarni ta’limtarbiya olishi 
davlat hisobidan ta’minlanadi. 
tarbiyalash ish metodlarini belgilay bilishnigina emas, balki ikqilamchi nuqsonlarning kelib chiqish ehtimollarini oldindan aytib berish imkonini beradi. Xalq ta’limi va sog‘liqii saqlash organlari tomonidan maxsus ta’lim va to‘zatish ishlariga muhtoj yasli, maktabgacha tarbiya va maktab yoshidaga bolalarni aniqlash hamda hisobga olishga yo‘naltirilgan tashkiliy pedagogik ish o‘tkazildi. Nazariya va amaliyotning o‘zaro yaqin hamkorligi nutq nuqsoniga ega bo‘lgan o‘smir va bolalarga beriladigan ta’lim-tarbiyani ilmiy asoslash, maxsus muassasalar tarmog‘ini rivojlantirishga bo‘lgan ehtiyojni aniqlash imkonini berdi. Nomenklaturaga u yoki bu tipdagi maxsus muassasaning kiritilishidan oldin bolalar keng miqyosda kompleks klinikononrofiziologik va ruhiy pedagogik jihatdan o‘rganiladi eksperimental ta’lim tizimi tashkil qilinadi. Hozirgi vaqtda turli tipdagi muassasalarning to‘zilishi va to‘zatish tarbiyaviy ta’sir etish mazmuni aniq belgilangan. Bolani uning umumiy va nutqiy rivojlanishi saviyasiga mos keladigan muassasaga o‘tkazish zarurati turilganda bu imkoniyatni ta’minlovchi vorislik ko‘zda to‘tiladi. Yil sayin maktabgacha tarbiya yoshidaga anomal bolalarga ko‘rsatilayotgan yordam kengayib bormoqia. Xalq ta’limi davlat komitetining «Jismoniy va aqliy rivojlanishida kamchiligi bor bolalar uchun maktabgacha tarbiya muassasalari nomenklaturasi haqida»gi karori qabul qipingandan so‘ng maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari tarmog‘i sezilarli darajada rivoj topdi. Maktab reformasiga muvofiq nutqiy nuqsonga ega bo‘lgan bolalar uchun mo‘ljallangan maktab va maktabgacha ta’lim tizimini takomillashtirish davom ettirilmoqda. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan katta yoshdagi kishilar, o‘smirlar va bolalarga poliklinikalarda, shifoxonalarda, dispanser, sanatoriylarda kompleks tibbiy logopedik yordam ko‘rsatiladi. Rivojlanishida kamchiligi bor bolalarga davlatimizning ko‘rsatayotgan g‘amho‘rligi faqat maxsus muassasalarning differensiallashgan tarmog‘ini tashkil etishda namoyon bo‘lmay balki rivojlanishida nuqsoni bor bolalarga beriladigan ta’lim darajasini sistematik ravishda oshirib borishda aks etayotir. Ko‘pchilik maxsus maktablar internat shaklida bo‘lib, ularda bolalarni ta’limtarbiya olishi davlat hisobidan ta’minlanadi.  
 
Bizning mamlakatimizda aholiga ko‘rsatiladigan differensiyalashgan 
logopedik yordam keng rivojlangandir. Bu yordam xalq ta’limi va sog‘liqni saqlash 
sohalari orqali amalga oshirilmoqda. 
Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya 
muassasalari 
Defektologiya sohasidaga ilmiy tadqiqotlar orqali nuqsonni erta aniqlash va 
uni oldinroq to‘zatish katta ahamiyatga ega ekanligi isbotlab berilgan. 
Bir qator hollarda maxsus maktabgacha ta’lim va tarbiya rivojlaniщsagi 
kamchiliklarni to‘zatadi va bu bilan bolalarning maktabda o‘qshida vujudga 
keladigan qiyinchiliklarning oldini oladi (G.A.Vlasova, 1972). 
Yaqqol namoyon bo‘lgan nutq nuqsonlari mavjud bo‘lganda bolalar bilan 
olib boriladigan to‘zatish tarbiyalash ishlarini erta boshlash nuqsonni sezilarli 
darajada kompensatsiya qilinishini ta’minlaydi. 
1960 yildan boshlab sobiq SSSRda nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga 
mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari tarmog‘i rivojlana boshladi. 
Dastlab bu ommaviy bog‘chalar qoshida tashkil qilingan alohida eksperimental 
guruhlar edi, koninchalik esa nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan 
alohida bolalar borchalari va yasli, bog‘chalari tashkil topdi. 
Dastlabki bosqichda bolalar bog‘chalarida yengil nutq kamchiligiga ega 
bo‘lgan (nutqiing fonetik tomoni rivojlanmagan) bolalar uchun guruhlar ochildi. 
Konin birmuncha murakkab nuqsonli bolalar (dudo‘qlanadigan, nutqi to‘liq 
rivojlanmagan bolalar) guruhari tashkil qilindi. Sobiq SSSR maorif ministrligining 
1972 yil 21 noyabrdaga 125 sonli qaroriga asosan maorif sistemasidagi anomal 
bolalar uchun maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari nomenklaturasi (ro‘yxati) 
tasdiqlandi. 
Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalar, yasli-
bog‘chalar va umumiy tipdagi borcha, yasli-bog‘chalar qoщidagi tegishli 
maktabgacha tarbiya guruhlari yuqorida nomlari ko‘rsatib o‘tilgan muassasa 
qiraydigan xalq ta’limi bo‘limlari tomonidan komplektlashtiriladi. 
Normal nutqni o‘zlashtirgan, ta’limni muvaffaqiyatli tamomlagan va 7 
yoshga to‘lmagan bolalar umumiy tipdagi bog‘chaga o‘tkaziladilar. 
Bizning mamlakatimizda aholiga ko‘rsatiladigan differensiyalashgan logopedik yordam keng rivojlangandir. Bu yordam xalq ta’limi va sog‘liqni saqlash sohalari orqali amalga oshirilmoqda. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari Defektologiya sohasidaga ilmiy tadqiqotlar orqali nuqsonni erta aniqlash va uni oldinroq to‘zatish katta ahamiyatga ega ekanligi isbotlab berilgan. Bir qator hollarda maxsus maktabgacha ta’lim va tarbiya rivojlaniщsagi kamchiliklarni to‘zatadi va bu bilan bolalarning maktabda o‘qshida vujudga keladigan qiyinchiliklarning oldini oladi (G.A.Vlasova, 1972). Yaqqol namoyon bo‘lgan nutq nuqsonlari mavjud bo‘lganda bolalar bilan olib boriladigan to‘zatish tarbiyalash ishlarini erta boshlash nuqsonni sezilarli darajada kompensatsiya qilinishini ta’minlaydi. 1960 yildan boshlab sobiq SSSRda nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari tarmog‘i rivojlana boshladi. Dastlab bu ommaviy bog‘chalar qoshida tashkil qilingan alohida eksperimental guruhlar edi, koninchalik esa nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan alohida bolalar borchalari va yasli, bog‘chalari tashkil topdi. Dastlabki bosqichda bolalar bog‘chalarida yengil nutq kamchiligiga ega bo‘lgan (nutqiing fonetik tomoni rivojlanmagan) bolalar uchun guruhlar ochildi. Konin birmuncha murakkab nuqsonli bolalar (dudo‘qlanadigan, nutqi to‘liq rivojlanmagan bolalar) guruhari tashkil qilindi. Sobiq SSSR maorif ministrligining 1972 yil 21 noyabrdaga 125 sonli qaroriga asosan maorif sistemasidagi anomal bolalar uchun maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari nomenklaturasi (ro‘yxati) tasdiqlandi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalar, yasli- bog‘chalar va umumiy tipdagi borcha, yasli-bog‘chalar qoщidagi tegishli maktabgacha tarbiya guruhlari yuqorida nomlari ko‘rsatib o‘tilgan muassasa qiraydigan xalq ta’limi bo‘limlari tomonidan komplektlashtiriladi. Normal nutqni o‘zlashtirgan, ta’limni muvaffaqiyatli tamomlagan va 7 yoshga to‘lmagan bolalar umumiy tipdagi bog‘chaga o‘tkaziladilar.  
 
Maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida turli xil nutq 
nuqsonlariga ega bo‘lgan bolalarga beriladigan logopedik ta’limning asosiy 
vazifalari yetakchi nutq nuqsonini to‘zatish bilan birga xat-savodni egallashga 
tayyorlash ishini ham o‘z ichiga oladi. 
Nutq nuqsoniga ega bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya 
muassasalarida barcha to‘zatish jarayonlarini aniq tashkil qilish ko‘zda to‘tiladi. 
To‘zatish ishlari quyidagilar, ya’ni: 
— bolalarni o‘z vaqtida tekshirish; 
— mashg‘ulotlar jadvalini oqilona to‘zish; 
— har bir bola bilan olib boriladigan individual ishni rejalashtirish; 
— frontal mashg‘ulotlarni rejalashtirish; 
— mashg‘ulotlarni kerakli jihozlar va ko‘rgazmali qurollar bilan ta’minlash; 
— logopedning tarbiyachi va ota-onalar bilan o‘zaro hamkorlik qilishi orqali 
ta’minlanadi. 
Nutqida kamchiligi bor shaxslarning barcha yosh guruhlarida nutq bilish 
faoliyati, emotsional irodaviy sohalaridagi nuqsonlarni bartaraf etish imkoniyatlari 
tibbiy va pedagogik ta’sirlar kompleksining o‘z vaqtida va aynan bir xil qo‘llanishiga 
bog‘liqdir. 
To‘zatuvchi ta’lim ishlarining barcha komplekslarini o‘tkazish umumdastur 
talablarini bajarish bilan birga nutq nuqsonlarining to‘zatish bo‘yicha maxsus 
mashg‘ulotlarni qo‘shib olib borishni talab qiladi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan 
maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar guruhlari uchun oddiy kun tartibidan farq 
qiladigan, maxsus kun tartibi ishlab chiqilgan. Jumladan unda logoped tomonidan 
o‘tkaziladigan umumiy, guruhdardagi va yakka tartibdagi mashg‘ulotlar ko‘zda 
to‘tilgan. Shu bilan birga kechki vaqtda tarbiyachining logoped topshirigi bo‘yicha 
guruhlarda va alohida bolalar bilan nutqii to‘zatish yuzasidan maxsus soatlar 
ajratilgan. Tarbiyachi o‘z ishini dastur talablari va bolalarning nutqiy imkoniyatlarini 
hisobga olgan holda rejalashtiradi. Tarbiyachi bola nutqining shakllanishidagi 
individual kamchiliklarni bilishi, nutqining talaffo‘z va leksiko-grammatik 
tomonidan nuqsonlarni bilishi, ta’lim va ta’limdan tashqiri faoliyat jarayoni 
davomida har bir bolaning nutqiy imkoniyatlarini hisobga olishi shart. Logoped bilan 
hamkorlikka nutqning to‘liq rivojlanmaganligi (FNR guruhlarida) nutqii o‘stirish, 
Maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida turli xil nutq nuqsonlariga ega bo‘lgan bolalarga beriladigan logopedik ta’limning asosiy vazifalari yetakchi nutq nuqsonini to‘zatish bilan birga xat-savodni egallashga tayyorlash ishini ham o‘z ichiga oladi. Nutq nuqsoniga ega bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalarida barcha to‘zatish jarayonlarini aniq tashkil qilish ko‘zda to‘tiladi. To‘zatish ishlari quyidagilar, ya’ni: — bolalarni o‘z vaqtida tekshirish; — mashg‘ulotlar jadvalini oqilona to‘zish; — har bir bola bilan olib boriladigan individual ishni rejalashtirish; — frontal mashg‘ulotlarni rejalashtirish; — mashg‘ulotlarni kerakli jihozlar va ko‘rgazmali qurollar bilan ta’minlash; — logopedning tarbiyachi va ota-onalar bilan o‘zaro hamkorlik qilishi orqali ta’minlanadi. Nutqida kamchiligi bor shaxslarning barcha yosh guruhlarida nutq bilish faoliyati, emotsional irodaviy sohalaridagi nuqsonlarni bartaraf etish imkoniyatlari tibbiy va pedagogik ta’sirlar kompleksining o‘z vaqtida va aynan bir xil qo‘llanishiga bog‘liqdir. To‘zatuvchi ta’lim ishlarining barcha komplekslarini o‘tkazish umumdastur talablarini bajarish bilan birga nutq nuqsonlarining to‘zatish bo‘yicha maxsus mashg‘ulotlarni qo‘shib olib borishni talab qiladi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar guruhlari uchun oddiy kun tartibidan farq qiladigan, maxsus kun tartibi ishlab chiqilgan. Jumladan unda logoped tomonidan o‘tkaziladigan umumiy, guruhdardagi va yakka tartibdagi mashg‘ulotlar ko‘zda to‘tilgan. Shu bilan birga kechki vaqtda tarbiyachining logoped topshirigi bo‘yicha guruhlarda va alohida bolalar bilan nutqii to‘zatish yuzasidan maxsus soatlar ajratilgan. Tarbiyachi o‘z ishini dastur talablari va bolalarning nutqiy imkoniyatlarini hisobga olgan holda rejalashtiradi. Tarbiyachi bola nutqining shakllanishidagi individual kamchiliklarni bilishi, nutqining talaffo‘z va leksiko-grammatik tomonidan nuqsonlarni bilishi, ta’lim va ta’limdan tashqiri faoliyat jarayoni davomida har bir bolaning nutqiy imkoniyatlarini hisobga olishi shart. Logoped bilan hamkorlikka nutqning to‘liq rivojlanmaganligi (FNR guruhlarida) nutqii o‘stirish,  
 
tevarak-atrof bilan tanishtirish, savol o‘rganishga tayyorlash bo‘yicha mashg‘ulotlar 
rejalashtiriladi. Logoped bilan tarbiyachining ishidagi izchillik maxsus daftarda qayd 
qilinadi. 
Logopedning ota-onalar bilan hamkorliqiagi ishi butun pedagogik 
jarayonning ajralmas qismi bo‘lib, bolalar bog‘chasi sharoitida quyidagi shakllarda 
amalga oshiriladi. 
Ota-onalar majlislari. Birinchi ota-onalar majlisi avgustning oxirida yoki 
sentyabrning boshida o‘tkaziladi. Ota-onalar muassasa to‘zilishi, ish mazmuni va 
vazifalari bilan, bolalar borchasidagi kun tartibi va qoidalar bilan tanishtiriladi. 
Odatda, bu majlisni bog‘cha mudirasi barcha maxsus guruhlar bolalarining ota-
onalari bilan birgaliqia o‘tkazadi. 
Ikkinchi majlisni har bir logoped o‘z guruhida oktyabr oyida o‘tkazadi. 
Ushbu majlisning maqsadi ota-onalarni bolalarni tekshirish natijasida olingan 
ma’lumotlar bilan tanishtirishdir. Bunda logoped har bir bolaning nutqiy va umumiy 
rivojlanishini 
atroflicha 
ta’riflaydi. 
Ota-onalarga 
bolalarning 
nutqiy 
rivojlanishlaridagi asosiy kamchiliklarni tushunarli qilib yoritib berish, ularning 
normadan orqada qolish darajasini va ushbu nuqsonni bartaraf etishda hamkorlik 
qilish zarurligini ko‘rsatib berishi keraq 
Uchinchi ota-onalar majlisi yanvar oyvda o‘tkaziladi. Unda yarim yillik ish 
natijalari aytilib, koningi to‘zatish ishlari yo‘nalishi yoritib beriladi, Har bir bolaning 
nutqiy va umumiy rivojlanishi, bolalardagi ijobiy dinamika, shuningdek mashg‘ulot 
davomvda uchragan qiyinchiliklar ta’riflanadi. 
Oxirgi ota-onalar majlisi may oyida o‘tkaziladi. Unda yil davomida 
bajarilgan ishlar yakunlanadi. O‘tilgan materialni mustahkamlash bo‘yicha 
tavsiyalar beriladi. Logoped ota-onalarni bolani ommaviy maktabda, nutq maktabida 
ta’lim olishi yoki zarurat bo‘lsa, bog‘chaning maxsus guruhida qayta bo‘lishi haqida 
komissiyani qarori bilan tanishtiradi. Komissiyaning qarori to‘liq asoslanadi. 
Shanba yoki chorshanba kunlari (kunning ikkinchi yarmida) har hafta ota-
onalar uchun qisqa muddatli majlislar (pyatiminutqa) o‘tkaziladi. Ba’zi bir ota-
onalar bolalari bilan taklif qilinadilar. Logoped ota-onalarni tovushlarni 
mustahkamlashning asosiy usullari bilan tanishtiradi. Uyda qanday mashqlar 
bajarish kerakligani ko‘rsatib beradi. 
tevarak-atrof bilan tanishtirish, savol o‘rganishga tayyorlash bo‘yicha mashg‘ulotlar rejalashtiriladi. Logoped bilan tarbiyachining ishidagi izchillik maxsus daftarda qayd qilinadi. Logopedning ota-onalar bilan hamkorliqiagi ishi butun pedagogik jarayonning ajralmas qismi bo‘lib, bolalar bog‘chasi sharoitida quyidagi shakllarda amalga oshiriladi. Ota-onalar majlislari. Birinchi ota-onalar majlisi avgustning oxirida yoki sentyabrning boshida o‘tkaziladi. Ota-onalar muassasa to‘zilishi, ish mazmuni va vazifalari bilan, bolalar borchasidagi kun tartibi va qoidalar bilan tanishtiriladi. Odatda, bu majlisni bog‘cha mudirasi barcha maxsus guruhlar bolalarining ota- onalari bilan birgaliqia o‘tkazadi. Ikkinchi majlisni har bir logoped o‘z guruhida oktyabr oyida o‘tkazadi. Ushbu majlisning maqsadi ota-onalarni bolalarni tekshirish natijasida olingan ma’lumotlar bilan tanishtirishdir. Bunda logoped har bir bolaning nutqiy va umumiy rivojlanishini atroflicha ta’riflaydi. Ota-onalarga bolalarning nutqiy rivojlanishlaridagi asosiy kamchiliklarni tushunarli qilib yoritib berish, ularning normadan orqada qolish darajasini va ushbu nuqsonni bartaraf etishda hamkorlik qilish zarurligini ko‘rsatib berishi keraq Uchinchi ota-onalar majlisi yanvar oyvda o‘tkaziladi. Unda yarim yillik ish natijalari aytilib, koningi to‘zatish ishlari yo‘nalishi yoritib beriladi, Har bir bolaning nutqiy va umumiy rivojlanishi, bolalardagi ijobiy dinamika, shuningdek mashg‘ulot davomvda uchragan qiyinchiliklar ta’riflanadi. Oxirgi ota-onalar majlisi may oyida o‘tkaziladi. Unda yil davomida bajarilgan ishlar yakunlanadi. O‘tilgan materialni mustahkamlash bo‘yicha tavsiyalar beriladi. Logoped ota-onalarni bolani ommaviy maktabda, nutq maktabida ta’lim olishi yoki zarurat bo‘lsa, bog‘chaning maxsus guruhida qayta bo‘lishi haqida komissiyani qarori bilan tanishtiradi. Komissiyaning qarori to‘liq asoslanadi. Shanba yoki chorshanba kunlari (kunning ikkinchi yarmida) har hafta ota- onalar uchun qisqa muddatli majlislar (pyatiminutqa) o‘tkaziladi. Ba’zi bir ota- onalar bolalari bilan taklif qilinadilar. Logoped ota-onalarni tovushlarni mustahkamlashning asosiy usullari bilan tanishtiradi. Uyda qanday mashqlar bajarish kerakligani ko‘rsatib beradi.  
 
Ota-onalarning ochiq logopedik mashg‘ulotlarda ishtirok etishi butun o‘quv 
yili davomida rejalashtiriladi (3 oyda 1 marta). Bunday mashg‘ulotlarda logoped ota-
onalarni ta’limning asosiy usullari, materialni tanlash, shuningdek mashg‘ulot 
davomida bolalarga qo‘yiladigan asosiy talablar bilan tanishtiradi. 
Ota-onalarga mo‘ljallangan stendlarni logoped va tarbiyachi butun yil 
davomida chiqirib turadilar. Stendda normadagi bola nutqining rivojlanishi, nutq 
anomaliyalarining xilma-xil turlari, ommabop adabiyotlar ro‘yxati kabi masalalar 
yoritilib boriladi. Tovushlarni talaffo‘z qilish, bog‘lanishli nutqning shakllantirishga 
doir nutqiy material vaqt-vaqti bilan yangilanib turiladi. Ota-onalar burchagida 
axborot bo‘limi mavjud bo‘lib, unda ota-onalar majlislarining sanalari, logoped bilan 
suhbatlashish uchun takliflar, mutaxassislarning konsultatsiya berish vaqti 
ko‘rsatilgan bo‘ladi. 
Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya 
muassasalari anomal bolalarga ta’lim va tarbiya berish umumiy sistemasida 
perspektiv bo‘rin bo‘lib hisoblanadi, qiysiki u nuqsonning koningi rivojlanishini 
oldini oladi. 
Bir qator patologik shakllarda (oligofreniya, ko‘rish nuqsonlari, tayanch 
harakat apparatidagi nuqsonlar) nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga maxsus 
maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida logopedik yordam ko‘rsatiladi. 
Sobiq SSSR Xalq ta’limi ministrining 1975 yil 14 oktyabrdagi 131sonli 
qaroriga muvofiq ko‘rishida, tayanch harakat apparatida va aqliy rivojlaniщida 
kamchiligi bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalarda o‘qituvchi defektolog 
lavozimi guruhga bitta hisobidan joriy qilinadi. 
Tayanch harakat apparatida kamchiligi bor bolalarga mo‘ljallangan 
maktabgacha tarbiya muassasalari 
Tayanch harakat sohasida kamchiligi bor bolalar uchun maktabgacha tarbiya 
muassasalarining guruhlari yoshni hisobga olib quyidagicha komplektlashtiriladi: 
yasli guruhi 2—3 yoshdagi bolalar, kichik guruh 3— 4 yoshdagi bolalar, o‘rta guruh 
4—5 yoshdagi bolalar, katta guruh 5—6 yoshdagi bolalar, tayyorlov guruhi — 6—
7 yoshli bolalar. Guruhdagi bolalar soni 10—12 ta bo‘lishi keraq 
Ota-onalarning ochiq logopedik mashg‘ulotlarda ishtirok etishi butun o‘quv yili davomida rejalashtiriladi (3 oyda 1 marta). Bunday mashg‘ulotlarda logoped ota- onalarni ta’limning asosiy usullari, materialni tanlash, shuningdek mashg‘ulot davomida bolalarga qo‘yiladigan asosiy talablar bilan tanishtiradi. Ota-onalarga mo‘ljallangan stendlarni logoped va tarbiyachi butun yil davomida chiqirib turadilar. Stendda normadagi bola nutqining rivojlanishi, nutq anomaliyalarining xilma-xil turlari, ommabop adabiyotlar ro‘yxati kabi masalalar yoritilib boriladi. Tovushlarni talaffo‘z qilish, bog‘lanishli nutqning shakllantirishga doir nutqiy material vaqt-vaqti bilan yangilanib turiladi. Ota-onalar burchagida axborot bo‘limi mavjud bo‘lib, unda ota-onalar majlislarining sanalari, logoped bilan suhbatlashish uchun takliflar, mutaxassislarning konsultatsiya berish vaqti ko‘rsatilgan bo‘ladi. Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari anomal bolalarga ta’lim va tarbiya berish umumiy sistemasida perspektiv bo‘rin bo‘lib hisoblanadi, qiysiki u nuqsonning koningi rivojlanishini oldini oladi. Bir qator patologik shakllarda (oligofreniya, ko‘rish nuqsonlari, tayanch harakat apparatidagi nuqsonlar) nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida logopedik yordam ko‘rsatiladi. Sobiq SSSR Xalq ta’limi ministrining 1975 yil 14 oktyabrdagi 131sonli qaroriga muvofiq ko‘rishida, tayanch harakat apparatida va aqliy rivojlaniщida kamchiligi bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalarda o‘qituvchi defektolog lavozimi guruhga bitta hisobidan joriy qilinadi. Tayanch harakat apparatida kamchiligi bor bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari Tayanch harakat sohasida kamchiligi bor bolalar uchun maktabgacha tarbiya muassasalarining guruhlari yoshni hisobga olib quyidagicha komplektlashtiriladi: yasli guruhi 2—3 yoshdagi bolalar, kichik guruh 3— 4 yoshdagi bolalar, o‘rta guruh 4—5 yoshdagi bolalar, katta guruh 5—6 yoshdagi bolalar, tayyorlov guruhi — 6— 7 yoshli bolalar. Guruhdagi bolalar soni 10—12 ta bo‘lishi keraq  
 
Bolalar har yili 1 avgustdan 1 sentyabrga qadar qubul qilinadi. 7 yoshga 
to‘lgan bolalar tibbiy pedagogak komissiyaning xulosasiga ko‘ra tegashli tipdagi 
maktablarga o‘tkaziladilar. 
O‘qituvchi logoped bolalarni aqliy rivojlanishi, to‘g‘ri nutqqa, to‘g‘ri 
talaffo‘z qilishga o‘rgatishga doir butun o‘quv to‘zatish ishini o‘tkazadi. U vrach 
psixonevrolog, guruh tarbiyachilari bilan  hamkorliqia ish olib boradi, bolalar bilan 
frontal, kichik guruhlar to‘zib, yakka tartibda mashg‘ulotlar o‘tkazadi, tegishli 
hujjatlarni yozib boradi. 
Aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari. 
Bolalar bog‘chasi (bolalar uyi) aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan 
maktabgacha tarbiya muassasasining asosiy tipi bo‘lib hisoblanadi. Guruhlar yoshni 
hisobga olib, quyidagicha komplektlashtiriladi: kichik guruh 3—4 yoshdan A—5 
yoshgacha, o‘rta guruh 4—5 yoshdan 5—6 yoshgacha, katta guruh 5—6, tayyorlov 
guruhi 6—7 yosh. 
Guruhlagi bolalar soni intellektning bo‘zilishi darajasidan qat’i nazar 10—
12 boladan iborat bo‘ladi. 
Maktabgacha tarbiya yoshidaga aqliy zaif bolalarning ko‘pchiligida yakqol 
namoyon bo‘lgan nutq kamchiliklari mavjud bo‘lib, ular uchun korreksion 
ta’limning umumiy sistemasida sistematik logopedik ish ko‘zda to‘tiladi. Logopedik 
ish mashg‘ulotlar jadvaliga qat’iy rioya qilgan holda har bir yosh guruhida haftasiga 
2 marta frontal nutq; o‘stirish mashg‘ulotlarida amalga oshiriladi (ta’limning 1 — 3 
yillarida guruh kichik guruhlarga bulinadi; 4 yilda guruh bilan frontal mashg‘ulot 
o‘tkaziladi). Har bir bola bilan haftasiga 3 marta individual logopedik mashg‘ulotlar 
o‘tkaziladi. 
Korreksion ta’lim mazmuniga ona tili tovushlarini nutqga kiritish 
(postanovka) va mustahkamlash (avtomatizatsiya), nutqiing ravonligi, nafas olish, 
urg‘u qo‘yish ustida ishlash, so‘z boyligini aniqlashtirish va kengaytirish, grammatik 
to‘zilishlarni amalda borlangan nutqii shakllantirish kiradi. Nutqni o‘stirish 
yuzasidan olib boriladigan har kungi ishlar maxsus maktabgacha tarbiya 
muassasasining butun jamoa tomonidan amalga oshiriladi. 
Ko‘rish nuqsoniga ega bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya 
muassasalari (Guruhlari) 
Bolalar har yili 1 avgustdan 1 sentyabrga qadar qubul qilinadi. 7 yoshga to‘lgan bolalar tibbiy pedagogak komissiyaning xulosasiga ko‘ra tegashli tipdagi maktablarga o‘tkaziladilar. O‘qituvchi logoped bolalarni aqliy rivojlanishi, to‘g‘ri nutqqa, to‘g‘ri talaffo‘z qilishga o‘rgatishga doir butun o‘quv to‘zatish ishini o‘tkazadi. U vrach psixonevrolog, guruh tarbiyachilari bilan hamkorliqia ish olib boradi, bolalar bilan frontal, kichik guruhlar to‘zib, yakka tartibda mashg‘ulotlar o‘tkazadi, tegishli hujjatlarni yozib boradi. Aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari. Bolalar bog‘chasi (bolalar uyi) aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasasining asosiy tipi bo‘lib hisoblanadi. Guruhlar yoshni hisobga olib, quyidagicha komplektlashtiriladi: kichik guruh 3—4 yoshdan A—5 yoshgacha, o‘rta guruh 4—5 yoshdan 5—6 yoshgacha, katta guruh 5—6, tayyorlov guruhi 6—7 yosh. Guruhlagi bolalar soni intellektning bo‘zilishi darajasidan qat’i nazar 10— 12 boladan iborat bo‘ladi. Maktabgacha tarbiya yoshidaga aqliy zaif bolalarning ko‘pchiligida yakqol namoyon bo‘lgan nutq kamchiliklari mavjud bo‘lib, ular uchun korreksion ta’limning umumiy sistemasida sistematik logopedik ish ko‘zda to‘tiladi. Logopedik ish mashg‘ulotlar jadvaliga qat’iy rioya qilgan holda har bir yosh guruhida haftasiga 2 marta frontal nutq; o‘stirish mashg‘ulotlarida amalga oshiriladi (ta’limning 1 — 3 yillarida guruh kichik guruhlarga bulinadi; 4 yilda guruh bilan frontal mashg‘ulot o‘tkaziladi). Har bir bola bilan haftasiga 3 marta individual logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. Korreksion ta’lim mazmuniga ona tili tovushlarini nutqga kiritish (postanovka) va mustahkamlash (avtomatizatsiya), nutqiing ravonligi, nafas olish, urg‘u qo‘yish ustida ishlash, so‘z boyligini aniqlashtirish va kengaytirish, grammatik to‘zilishlarni amalda borlangan nutqii shakllantirish kiradi. Nutqni o‘stirish yuzasidan olib boriladigan har kungi ishlar maxsus maktabgacha tarbiya muassasasining butun jamoa tomonidan amalga oshiriladi. Ko‘rish nuqsoniga ega bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari (Guruhlari)  
 
Bu masalalarga ko‘rishida kamchiligi bo‘lgan, ko‘rish qobiliyati keskin 
pasaygan va intensiv davolanishga muxtoj 2 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar 
qabul qilinadi (yasli bog‘chaga 2 yoshdan, bog‘chaga 3 yoshdan). 
Ko‘r bolalar Guruhlari 10, zaif Ko‘ruvchi bolalar Guruhi 12 — 15 kishidan 
iborat bo‘lishi kerak Bu toifadagi bolalar bilan muntazam logopedik ishlar olib 
borish 
zarurligi 
bolalarda 
yaqqol 
namoyon 
bo‘lgan 
og‘zaki 
nutqdagi 
kamchiliklarning mavjudligidan kelib chiqadi. 
Bolalar bilan dastlabki tanishuv atroflicha tekshirish o‘tkazish va nutqiy 
hamda nutqsiz jarayonlarni baholashdan boshlanadi (bog‘lanishli nutqning ahvoli, 
so‘zning grammatik to‘zilishi, lug‘at boyligi, fonetika, idrokni bahrlash, umumiy va 
nutq metodikasi ham shu o‘rinda tekshiriladi). Tuzatish ishlari tekshirish natijalarini 
hisobga olgan holda rejalashtiriladi. 
Ta’limning differensiyalashgan sistemasi nutqiy rivojlanish darajasi (ular 4 
ta) har xil bo‘lgan bolalarni o‘qitishni ko‘zda tutadi. Nutq rivojlanishining 1 darajasi 
guruhlarida asosiy e’tibor tovushlar talaffo‘zini shakllantirishga qaratiladi. 
Nutq rivojlanishining 2—3 darajasiga mo‘ljallangan bolalar guruhlarida 
logopedik ish nutqning fonetik-fonematik va leksik-grammatik tomonidagi 
kamchiliklarni bartaraf etishga qaratiladi. Bolalar bilan borlangan nutqii 
shakllantirish, nutq sistemasining barcha komponentlarini rivojlanganligini to‘zatish 
bo‘yicha logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. 
Logopedik mashg‘ulotlar shakli bo‘yicha yakka tartibda va kichik guruhlar 
bilan o‘tkazilishi mumkin. Ko‘r va zaif ko‘ruvchi bolalarning nutqii rivojlanishini 
tuzatishga doir ishlar ushbu muassasada ishlovchi barcha mutaxassislarning o‘zaro 
hamkorligi orqali amalga oshiriladi. 
Og‘ir nutq nuqsonliga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktablar. 
Og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktab normal 
eshitish va saqlangan intellektda vujudga kelgan alaliya, afaziya, rinolaliya, 
dizartriya, duduqlanish kabi nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga 
mo‘ljallangan maxsus maktab muassasasi tipidir. Mazkur toifadagi bolalarda 
dasturni o‘zlashtrish, nutq shakllanishining muvaffaqiyatli bo‘lishi tuzatuvchi ta’sir 
ko‘rsatishning o‘ziga kos sistemasi qo‘llanadigan maxsus maktab sharoitidagina 
mumkin bo‘ladi. 
Bu masalalarga ko‘rishida kamchiligi bo‘lgan, ko‘rish qobiliyati keskin pasaygan va intensiv davolanishga muxtoj 2 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar qabul qilinadi (yasli bog‘chaga 2 yoshdan, bog‘chaga 3 yoshdan). Ko‘r bolalar Guruhlari 10, zaif Ko‘ruvchi bolalar Guruhi 12 — 15 kishidan iborat bo‘lishi kerak Bu toifadagi bolalar bilan muntazam logopedik ishlar olib borish zarurligi bolalarda yaqqol namoyon bo‘lgan og‘zaki nutqdagi kamchiliklarning mavjudligidan kelib chiqadi. Bolalar bilan dastlabki tanishuv atroflicha tekshirish o‘tkazish va nutqiy hamda nutqsiz jarayonlarni baholashdan boshlanadi (bog‘lanishli nutqning ahvoli, so‘zning grammatik to‘zilishi, lug‘at boyligi, fonetika, idrokni bahrlash, umumiy va nutq metodikasi ham shu o‘rinda tekshiriladi). Tuzatish ishlari tekshirish natijalarini hisobga olgan holda rejalashtiriladi. Ta’limning differensiyalashgan sistemasi nutqiy rivojlanish darajasi (ular 4 ta) har xil bo‘lgan bolalarni o‘qitishni ko‘zda tutadi. Nutq rivojlanishining 1 darajasi guruhlarida asosiy e’tibor tovushlar talaffo‘zini shakllantirishga qaratiladi. Nutq rivojlanishining 2—3 darajasiga mo‘ljallangan bolalar guruhlarida logopedik ish nutqning fonetik-fonematik va leksik-grammatik tomonidagi kamchiliklarni bartaraf etishga qaratiladi. Bolalar bilan borlangan nutqii shakllantirish, nutq sistemasining barcha komponentlarini rivojlanganligini to‘zatish bo‘yicha logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. Logopedik mashg‘ulotlar shakli bo‘yicha yakka tartibda va kichik guruhlar bilan o‘tkazilishi mumkin. Ko‘r va zaif ko‘ruvchi bolalarning nutqii rivojlanishini tuzatishga doir ishlar ushbu muassasada ishlovchi barcha mutaxassislarning o‘zaro hamkorligi orqali amalga oshiriladi. Og‘ir nutq nuqsonliga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktablar. Og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktab normal eshitish va saqlangan intellektda vujudga kelgan alaliya, afaziya, rinolaliya, dizartriya, duduqlanish kabi nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maxsus maktab muassasasi tipidir. Mazkur toifadagi bolalarda dasturni o‘zlashtrish, nutq shakllanishining muvaffaqiyatli bo‘lishi tuzatuvchi ta’sir ko‘rsatishning o‘ziga kos sistemasi qo‘llanadigan maxsus maktab sharoitidagina mumkin bo‘ladi.  
 
Defektologiya ilmiy tekshirish instituti logopediya sektorini bevosita 
ishtirokida 1954 yilda Leningradda birinchi maktab tashkil qilingan edi. 
Moskvada, 1956 yil zaif eshituvchilar maktabi qoshida agar formada nutqi 
rivojlanmagan bolalar uchun alohida sinflar tashkil qilindi. Maktab bazasida 1958 
yil Og‘ir nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalar uchun o‘ziga xos rejimli maxsus 
maktab-internat ochildi. 
1958 yildan keyin bunday maktablar bashqa shaharlarda vujudga keldi 
(Moskva (ikkinchi maktab), Leningrad Sverdlovsk). 
Dastlab bu maktablar ommaviy maktabning 4 sinfi hajmidagi ta’limni 
ta’minlar edi. 
1961 yildan e’tiboran og‘ir nutq nuqsoniga ega bolalar uchun maxsus 
maktab-internatlar tarmog‘i keng rivojlana boshladi. 
Hozirgi vaqtda og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar uchun alohida 
maktab-internatlar mavjud. 
Bu muassasada umumta’lim maktabi vazifalari bilan birga maxsus vazifalar 
ham xal qilinadi: 
a) og‘zaki va yozma nutqdagi turli xil kamchiliklarni bartaraf etish; 
b) ular bilan bog‘liq psixik rivojlanishdagi o‘ziga xos kamchiliklarni o‘qish 
va o‘qiщdan tashqi tUzatish tarbiyaviy ishlar jarayonida yo‘qotish; 
v) professional mehnat tayyorgarligini amalga oshirish. 
Maktab ikki bo‘limdan iborat. Maktabning birinchi bo‘limiga ommaviy, 
maktabda ta’lim olishga xalaqit beradigan alaliya, afaziya, dizertriya, rinolaliya, 
dudo‘qlanish kabi nutq nuqsoniga ega bo‘lgan nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar 
qabul qilinadi. Sinflarni komplektlashtirishda birinchi navbatda nutqiy rivojlanish 
darajasi va birlamchi nuqson harakteri hisobga olinadi. 
II bo‘limga nutqiing normal rivojlanishida duduqlanishning og‘ir formasidan 
aziyat chekuvchi bolalar qabul qilinadi. 
I bo‘limda nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar uchun ta’lim olish muddati 
12 yil (tayyorlov sinfi va I—XI sinflar), 
II bo‘limda duduqlanishnint Og‘ir formasi bilan xastalangan bolalar uchun 
— 9 yil (I—IX sinflar). 
Defektologiya ilmiy tekshirish instituti logopediya sektorini bevosita ishtirokida 1954 yilda Leningradda birinchi maktab tashkil qilingan edi. Moskvada, 1956 yil zaif eshituvchilar maktabi qoshida agar formada nutqi rivojlanmagan bolalar uchun alohida sinflar tashkil qilindi. Maktab bazasida 1958 yil Og‘ir nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalar uchun o‘ziga xos rejimli maxsus maktab-internat ochildi. 1958 yildan keyin bunday maktablar bashqa shaharlarda vujudga keldi (Moskva (ikkinchi maktab), Leningrad Sverdlovsk). Dastlab bu maktablar ommaviy maktabning 4 sinfi hajmidagi ta’limni ta’minlar edi. 1961 yildan e’tiboran og‘ir nutq nuqsoniga ega bolalar uchun maxsus maktab-internatlar tarmog‘i keng rivojlana boshladi. Hozirgi vaqtda og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar uchun alohida maktab-internatlar mavjud. Bu muassasada umumta’lim maktabi vazifalari bilan birga maxsus vazifalar ham xal qilinadi: a) og‘zaki va yozma nutqdagi turli xil kamchiliklarni bartaraf etish; b) ular bilan bog‘liq psixik rivojlanishdagi o‘ziga xos kamchiliklarni o‘qish va o‘qiщdan tashqi tUzatish tarbiyaviy ishlar jarayonida yo‘qotish; v) professional mehnat tayyorgarligini amalga oshirish. Maktab ikki bo‘limdan iborat. Maktabning birinchi bo‘limiga ommaviy, maktabda ta’lim olishga xalaqit beradigan alaliya, afaziya, dizertriya, rinolaliya, dudo‘qlanish kabi nutq nuqsoniga ega bo‘lgan nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar qabul qilinadi. Sinflarni komplektlashtirishda birinchi navbatda nutqiy rivojlanish darajasi va birlamchi nuqson harakteri hisobga olinadi. II bo‘limga nutqiing normal rivojlanishida duduqlanishning og‘ir formasidan aziyat chekuvchi bolalar qabul qilinadi. I bo‘limda nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar uchun ta’lim olish muddati 12 yil (tayyorlov sinfi va I—XI sinflar), II bo‘limda duduqlanishnint Og‘ir formasi bilan xastalangan bolalar uchun — 9 yil (I—IX sinflar).  
 
Sinflar 12 kishidan iborat bo‘ladi. Maxsus maktabni bitiruvchilariga to‘liqsiz 
o‘rta ma’lumot haqida guvoxnoma beriladi. 
O‘quvchilarning nutqlari va yozuvdagi kamchiliklarini to‘zatish ishlari 
muntazam ravishda butun o‘quv tarbiyaviy jarayon davomida olib boriladi. ayniqsa, 
ona tili darslarida bu vazifa har tomonlama hal qilinadi. Turli xil nutq defektlarnni 
oldini olish frontal va ivdividual mashg‘ulotlarni birligi tufayli mumkin bo‘ladi. 
Ivdividual logopedik mashg‘ulotlar o‘qituvchi logoped tomonidan darsdan tashqiri 
vaqtda o‘tkaziladi. harakatida kamchiligi bor bolalar uchun davolash gimnastikasi 
bo‘yicha mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. 
Maxsus maktabning II bo‘limida bolalar to‘liq bo‘lmagan o‘rta maktab 
hajmida bilim oladilar. Duduqlanishning Og‘ir formasiga ega bolalarni o‘qitishda 
ommaviy maktab darsliklari, maxsus logopedik jihozlar, ta’limning texnik 
vositalaridan foydalaniladi. Maxsus maktabni bitiruvchilar ommaviy maktabda yoki 
xunar-texnika bilim yurtlarida ta’lim olishni davom ettirishlari mumkin. 
Nutq kamchiliklarini bartaraf etishda logopeddan tashqiri o‘qituvchi va 
tarbiyachilar ham qatnashadilar. Maktab o‘qituvchilari, tarbiyachilari, logopedi 
ta’lim va mehnat faoliyati davomida o‘quvchilarning umumiy va nutqiy 
rivojlanishlarini tuzatib boradilar. 
Yordamchi maktabdagi logopedik ishlar 
Aqliy zaif o‘quvchilarda nutq kamchiliklarini tuzatish maxsus, logopedik 
ishlarning tashkil qilinishini talab qiladi. Yordamchi maktablarning o‘quv rejasida 
o‘qituvchi — logoped tomonidan o‘tkaziladigan logopedik mashg‘ulotlar soati 
ko‘zda to‘tilgan. O‘qituvchi logoped tibbiy pedagogik komissiyaning a’zosi 
hisoblanadi. Maxsus tekshirish yo‘li bilan u bolaning nutqida kamchiligi bor-
yo‘qiigini va uning harakterini aniqiay bilishi keraq 
O‘quv yilining boshida logoped maktabga qabul qilingan barcha 
o‘quvchilarni tekshiradi. O‘quvchilar og‘zaki nutqining dastlabki tekshirilishi 
darslar vaqtvda o‘tkaziladi. Yozuv malakalari diktant orqali tekshiriladi. 
Dastlabki tekshirish davomida nutqida kamchiligi aniqlangan bolalarning 
hammasini logoped maxsus jurnalga belgilab qo‘yadi. Shundan so‘ng nutqiing va 
yozuvning holati individual tekshiriladi va bolaga nutq kartasi to‘ldiriladi. 
Logopedik yordamga juda muhtoj, nutq nuqsoni Og‘ir bolalar logopedik 
Sinflar 12 kishidan iborat bo‘ladi. Maxsus maktabni bitiruvchilariga to‘liqsiz o‘rta ma’lumot haqida guvoxnoma beriladi. O‘quvchilarning nutqlari va yozuvdagi kamchiliklarini to‘zatish ishlari muntazam ravishda butun o‘quv tarbiyaviy jarayon davomida olib boriladi. ayniqsa, ona tili darslarida bu vazifa har tomonlama hal qilinadi. Turli xil nutq defektlarnni oldini olish frontal va ivdividual mashg‘ulotlarni birligi tufayli mumkin bo‘ladi. Ivdividual logopedik mashg‘ulotlar o‘qituvchi logoped tomonidan darsdan tashqiri vaqtda o‘tkaziladi. harakatida kamchiligi bor bolalar uchun davolash gimnastikasi bo‘yicha mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. Maxsus maktabning II bo‘limida bolalar to‘liq bo‘lmagan o‘rta maktab hajmida bilim oladilar. Duduqlanishning Og‘ir formasiga ega bolalarni o‘qitishda ommaviy maktab darsliklari, maxsus logopedik jihozlar, ta’limning texnik vositalaridan foydalaniladi. Maxsus maktabni bitiruvchilar ommaviy maktabda yoki xunar-texnika bilim yurtlarida ta’lim olishni davom ettirishlari mumkin. Nutq kamchiliklarini bartaraf etishda logopeddan tashqiri o‘qituvchi va tarbiyachilar ham qatnashadilar. Maktab o‘qituvchilari, tarbiyachilari, logopedi ta’lim va mehnat faoliyati davomida o‘quvchilarning umumiy va nutqiy rivojlanishlarini tuzatib boradilar. Yordamchi maktabdagi logopedik ishlar Aqliy zaif o‘quvchilarda nutq kamchiliklarini tuzatish maxsus, logopedik ishlarning tashkil qilinishini talab qiladi. Yordamchi maktablarning o‘quv rejasida o‘qituvchi — logoped tomonidan o‘tkaziladigan logopedik mashg‘ulotlar soati ko‘zda to‘tilgan. O‘qituvchi logoped tibbiy pedagogik komissiyaning a’zosi hisoblanadi. Maxsus tekshirish yo‘li bilan u bolaning nutqida kamchiligi bor- yo‘qiigini va uning harakterini aniqiay bilishi keraq O‘quv yilining boshida logoped maktabga qabul qilingan barcha o‘quvchilarni tekshiradi. O‘quvchilar og‘zaki nutqining dastlabki tekshirilishi darslar vaqtvda o‘tkaziladi. Yozuv malakalari diktant orqali tekshiriladi. Dastlabki tekshirish davomida nutqida kamchiligi aniqlangan bolalarning hammasini logoped maxsus jurnalga belgilab qo‘yadi. Shundan so‘ng nutqiing va yozuvning holati individual tekshiriladi va bolaga nutq kartasi to‘ldiriladi. Logopedik yordamga juda muhtoj, nutq nuqsoni Og‘ir bolalar logopedik  
 
mashg‘ulotdarda qatnashish uchun tanlanadi. Qolganlar kandidat sifatida qabul 
qilinib, maktabga dastlab qabul qilingan o‘quvchilarda nutq buzilishlari bartaraf 
etilgandan so‘ng logoped tomonidan mashg‘ulotlarga chaqiriladi. 
Nutq nuqsonining harakteri va bolaning o‘zlashtirishda uning ahamiyati 
mashg‘ulotlarga qabul qilishda asosiy mezon bo‘lib hisoblanadi. 
Logopedik mashg‘ulotga qatnashadigan bolaning nutq kartasiga u bilan olib 
boriladigan mashg‘ulotlarning individual rejasi ilova qilinadi. Reja tekshirishdan 
olingan barcha ma’lumotlarni umumlashtiruvchi logopedik xulosa asosida tuziladi. 
Logoped o‘quvchidagi nutq nuqsonining harakteri va etiologiyasini aniqlash, 
unga nisbatan eng to‘g‘ri va samarali yondashuv yo‘lini topish maqsadida tibbiy 
tekshirish ma’lumotlari bilan tanishadi. 
Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar bilan mashg‘ulotlar tashkil qilish va 
ularni o‘tkazishda kamchiliklarini to‘g‘rilash yuzasidan olib boriladigan ishlar 
bolalarning yosh xususiyatlarini, nutq defekti xususiyatlarini, ona tilidan maktab 
dasturini hisobga olgan holda tashkil qilinadi. Logopedik mashg‘ulotlarga dars 
mashg‘ulotlaridan bo‘sh va sinfdan tashqari vaqtda 5 — 6 dars ajratiladi. Maktab 
ma’muriyati va sinf o‘qituvchilari bilan kelishgan holda logoped o‘quvchilarni 
o‘qish darslaridan chaqirib olishi mumkin. 
I— IV sinf o‘quvchilari bilan individual va guruh tarzidagi mashg‘ulotlar 
haftasiga 4 marta va V — VI sinflarda haftasiga 3 marta o‘tkaziladi. Har bir o‘quvchi 
bilan olib boriladigan individual mashg‘ulotga, odatda 15 ming ajratiladi. Guruh 
mashg‘ulotlarining davomiyligi — 45 ming. Kichik guruhchalar bilan 20 — 25 ming 
mashg‘ulotlar o‘tkazishga yo‘l qo‘yiladi. 
Odatda individual mashg‘ulotlar tovushlarni postanovka yoki korreksiya 
qilishga muhtoj bolalar bilan o‘tkaziladi. 
Logoped bitta nutqiy nuqson bo‘yicha 4 — 6 kishidan iborat guruhni 
komplektlashtiradi. 2 — 9 o‘quvchidan iborat kichik guruhlar bir xil o‘quvchilar 
bilan, o‘ziga xos reja bo‘yicha ishlash talab qilingandagina komplektlashtiriladi. 
O‘qituvchi va logoped, sinf rahbari, tarbiyachi o‘quvchilarni logopedik 
mashg‘ulotlarda qatnashishlarini nazorat qilib turishlari kerak 
Logoped: 
mashg‘ulotdarda qatnashish uchun tanlanadi. Qolganlar kandidat sifatida qabul qilinib, maktabga dastlab qabul qilingan o‘quvchilarda nutq buzilishlari bartaraf etilgandan so‘ng logoped tomonidan mashg‘ulotlarga chaqiriladi. Nutq nuqsonining harakteri va bolaning o‘zlashtirishda uning ahamiyati mashg‘ulotlarga qabul qilishda asosiy mezon bo‘lib hisoblanadi. Logopedik mashg‘ulotga qatnashadigan bolaning nutq kartasiga u bilan olib boriladigan mashg‘ulotlarning individual rejasi ilova qilinadi. Reja tekshirishdan olingan barcha ma’lumotlarni umumlashtiruvchi logopedik xulosa asosida tuziladi. Logoped o‘quvchidagi nutq nuqsonining harakteri va etiologiyasini aniqlash, unga nisbatan eng to‘g‘ri va samarali yondashuv yo‘lini topish maqsadida tibbiy tekshirish ma’lumotlari bilan tanishadi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar bilan mashg‘ulotlar tashkil qilish va ularni o‘tkazishda kamchiliklarini to‘g‘rilash yuzasidan olib boriladigan ishlar bolalarning yosh xususiyatlarini, nutq defekti xususiyatlarini, ona tilidan maktab dasturini hisobga olgan holda tashkil qilinadi. Logopedik mashg‘ulotlarga dars mashg‘ulotlaridan bo‘sh va sinfdan tashqari vaqtda 5 — 6 dars ajratiladi. Maktab ma’muriyati va sinf o‘qituvchilari bilan kelishgan holda logoped o‘quvchilarni o‘qish darslaridan chaqirib olishi mumkin. I— IV sinf o‘quvchilari bilan individual va guruh tarzidagi mashg‘ulotlar haftasiga 4 marta va V — VI sinflarda haftasiga 3 marta o‘tkaziladi. Har bir o‘quvchi bilan olib boriladigan individual mashg‘ulotga, odatda 15 ming ajratiladi. Guruh mashg‘ulotlarining davomiyligi — 45 ming. Kichik guruhchalar bilan 20 — 25 ming mashg‘ulotlar o‘tkazishga yo‘l qo‘yiladi. Odatda individual mashg‘ulotlar tovushlarni postanovka yoki korreksiya qilishga muhtoj bolalar bilan o‘tkaziladi. Logoped bitta nutqiy nuqson bo‘yicha 4 — 6 kishidan iborat guruhni komplektlashtiradi. 2 — 9 o‘quvchidan iborat kichik guruhlar bir xil o‘quvchilar bilan, o‘ziga xos reja bo‘yicha ishlash talab qilingandagina komplektlashtiriladi. O‘qituvchi va logoped, sinf rahbari, tarbiyachi o‘quvchilarni logopedik mashg‘ulotlarda qatnashishlarini nazorat qilib turishlari kerak Logoped:  
 
— mashg‘ulotga qatnashish jurnalini tutib, unda mashg‘ulotda o‘tilgan 
materialning mazmunini qisqacha aks ettiradi (har kuni); 
— ishni o‘qituvchilar va tarbiyachilar bilan yakin hamkorliqia tashkil qiladi, 
ular dare vaqtida, uy vazifasini tayyorlash nizomida, turmushda o‘quvchilarning 
logopedik 
mashg‘ulotlar 
jarayonida 
egallangan 
nutqiy 
malakalarining 
mustahkamlanishig yordam berishlari keraq 
— dars vaqtida va darsdan tashqari vaqtda bolalar nutqiga to‘g‘ri talablar 
quyilishi uchun o‘qituvchi va tarbiyachilarga o‘quvchilarning yutuq va kamchiliklari 
haqida muntazam axborot berib boradi; 
— bola bilan olib borilgan logopedik mashg‘ulotlar yakunlangandan so‘ng 
o‘qituvchi va tarbiyachiga qo‘lga kiritilgan malakalarni sinf sharoitida va darsdan 
tashqari vaqtda to‘liq avtomatlashtirish usullari hakida tavsiyalar beradi; 
— nutqiy nuqsoni bor bo‘lgan o‘quvchilarning nutq imkoniyatlarini 
tekshirish uchun ona tili, nutq o‘stirish, o‘qish va boshka darslarni kuzatadi 
(logopedik mashg‘ulotlardan bo‘sh vaqtda). O‘z navbatida o‘qituvchi va 
tarbiyachilar ham mazkur sinf o‘quvchilari bilan olib borilayotgan ishlardan 
xabardor  bo‘lishlari  uchun  vaqt-vaqti  bilan  logopedik  mashg‘ulotlarda 
qatnashishlari keraq 
— dastur talablarini, ona tilini o‘qitish metodi va usullarini yaxshi bilishi, 
ularni o‘z ishida hisobga olishi, darsda o‘rganilayotgan mavzuga moe didaktik 
materialdan foydalanishi kerak. 
— o‘quvchilar bilan olib boriladigan nutq o‘stirish ishlarini tashkil qilishda 
tarbiyachilarga yordam beradi; 
— o‘quv yilining oxirida tantanali ertalik o‘tkazadi. Unda logopedik 
mashg‘ulotlarga qatnashgan bolalar o‘z yutuqlarini namoyish qiladilar. 
Logopedning tarbiyachilar va o‘qituvchilar bilan olib boradigan ishi turli 
shaklda bo‘lishi mumkin: individual suhbat, ochiq mashg‘ulotlar, metod 
birlashmalarda ma’lumot berish va boshqalar. 
Yilning oxirida logoped o‘quv yili davomida qilingan ishlar haqida matnli va 
raqamli hisobot topshiradi. 
O‘rta umumiy ta’lim maktablari qoshidagi logopedik punktlar 
— mashg‘ulotga qatnashish jurnalini tutib, unda mashg‘ulotda o‘tilgan materialning mazmunini qisqacha aks ettiradi (har kuni); — ishni o‘qituvchilar va tarbiyachilar bilan yakin hamkorliqia tashkil qiladi, ular dare vaqtida, uy vazifasini tayyorlash nizomida, turmushda o‘quvchilarning logopedik mashg‘ulotlar jarayonida egallangan nutqiy malakalarining mustahkamlanishig yordam berishlari keraq — dars vaqtida va darsdan tashqari vaqtda bolalar nutqiga to‘g‘ri talablar quyilishi uchun o‘qituvchi va tarbiyachilarga o‘quvchilarning yutuq va kamchiliklari haqida muntazam axborot berib boradi; — bola bilan olib borilgan logopedik mashg‘ulotlar yakunlangandan so‘ng o‘qituvchi va tarbiyachiga qo‘lga kiritilgan malakalarni sinf sharoitida va darsdan tashqari vaqtda to‘liq avtomatlashtirish usullari hakida tavsiyalar beradi; — nutqiy nuqsoni bor bo‘lgan o‘quvchilarning nutq imkoniyatlarini tekshirish uchun ona tili, nutq o‘stirish, o‘qish va boshka darslarni kuzatadi (logopedik mashg‘ulotlardan bo‘sh vaqtda). O‘z navbatida o‘qituvchi va tarbiyachilar ham mazkur sinf o‘quvchilari bilan olib borilayotgan ishlardan xabardor bo‘lishlari uchun vaqt-vaqti bilan logopedik mashg‘ulotlarda qatnashishlari keraq — dastur talablarini, ona tilini o‘qitish metodi va usullarini yaxshi bilishi, ularni o‘z ishida hisobga olishi, darsda o‘rganilayotgan mavzuga moe didaktik materialdan foydalanishi kerak. — o‘quvchilar bilan olib boriladigan nutq o‘stirish ishlarini tashkil qilishda tarbiyachilarga yordam beradi; — o‘quv yilining oxirida tantanali ertalik o‘tkazadi. Unda logopedik mashg‘ulotlarga qatnashgan bolalar o‘z yutuqlarini namoyish qiladilar. Logopedning tarbiyachilar va o‘qituvchilar bilan olib boradigan ishi turli shaklda bo‘lishi mumkin: individual suhbat, ochiq mashg‘ulotlar, metod birlashmalarda ma’lumot berish va boshqalar. Yilning oxirida logoped o‘quv yili davomida qilingan ishlar haqida matnli va raqamli hisobot topshiradi. O‘rta umumiy ta’lim maktablari qoshidagi logopedik punktlar  
 
Logopedik punktlar maktab yoshidagi bolalarda mavjud bo‘lgan nutq 
kamchiliklarini bartaraf etish uchun mo‘ljallangan maxsus ta’limiy-tarbiya 
muassasalaridir. Ular tumandagi umumiy ta’lim maktablarining birida tashkil 
qilinadi. Har bir logopedik punktga muayyan miqdordagi maktablar soni 
biriktiriladi. 
Uning asosiy vazifalari: 
— o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini to‘g‘rilash; 
— O‘qituvchilar va aholi o‘rtasida logopedik bilimlarnn tag‘rib qilish; 
— birinchi sinfga kelayotgan bolalardagi nutq kamchiliklarini o‘z vaqtida 
aniqlash, oldini olishdan iboratdir. 
Tovushlar talaffuzida kamchiligi bo‘lgan, duduqlanuvchi, dizgrafik dizleksik 
yaqqol namoyon bo‘lmagan nutqi rivojlanmagan bolalar logopedik punktlarning 
asosiy kontingenti bo‘lib hisoblanadi. 
— Bolalarni saralashda logoped ularni sinfda (tayyorlov guruhida) 
tekshiruvdan o‘tkazadi. 
Logopedik punktga bolalar psixnevrolog, 
o‘qituvchilar, ota-onalar 
tashabbusi bilan yuboriladilar. 
Logopedik mashg‘ulotlar natijalarni nutq kartasiga belgilanib, sinf rahbari va 
ota-onalar e’tiboriga havola qilinadi. 
Logopedik ishning samaradorligi tuzatish tadbirlarining to‘g‘riligiga, 
o‘qituvchi va logopedning o‘zaro yaqin hamkorligi hamda bolalar nutqiga yagona 
talablar qo‘yishiga bog‘liq. Bolalar nutqini to‘g‘rilashda ota-onalarning faol ishtirok 
etishi ham katta ahamiyatga ega. 
Sog‘liqni saqlash sistemasida logopediya yordam. 
Aholiga logopedik yordam berishni takomillashtirish, nutqida kamchiligi 
bo‘lgan shaxslarni davolash samaradorligini va sifatini oshirish masalalari 
O‘zbekistan sog‘liqni saqlash vazirliga tomonidan muvaffaqiyatli hal qilinmoqda. 
Sobiq SSSR sog‘liqni saqlash vazirliganing 1985 yil 8 apreddagi 485 nomerli 
«Nutqida kamchiligi bo‘lgan bemorlarga ko‘rsatiladigan logopedik yordamni 
yanada takomillashtirish tadbirlari haqida» degan qarori asosida ixtisoslashtirilgan 
yordamni rivojlantirish logopedik kabinetlar tarmog‘ini, bolalar poliklinikalarida, 
psixonevrologik dispanserlarda davolash tiklash bo‘limlarini kengaytirishga doir 
Logopedik punktlar maktab yoshidagi bolalarda mavjud bo‘lgan nutq kamchiliklarini bartaraf etish uchun mo‘ljallangan maxsus ta’limiy-tarbiya muassasalaridir. Ular tumandagi umumiy ta’lim maktablarining birida tashkil qilinadi. Har bir logopedik punktga muayyan miqdordagi maktablar soni biriktiriladi. Uning asosiy vazifalari: — o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini to‘g‘rilash; — O‘qituvchilar va aholi o‘rtasida logopedik bilimlarnn tag‘rib qilish; — birinchi sinfga kelayotgan bolalardagi nutq kamchiliklarini o‘z vaqtida aniqlash, oldini olishdan iboratdir. Tovushlar talaffuzida kamchiligi bo‘lgan, duduqlanuvchi, dizgrafik dizleksik yaqqol namoyon bo‘lmagan nutqi rivojlanmagan bolalar logopedik punktlarning asosiy kontingenti bo‘lib hisoblanadi. — Bolalarni saralashda logoped ularni sinfda (tayyorlov guruhida) tekshiruvdan o‘tkazadi. Logopedik punktga bolalar psixnevrolog, o‘qituvchilar, ota-onalar tashabbusi bilan yuboriladilar. Logopedik mashg‘ulotlar natijalarni nutq kartasiga belgilanib, sinf rahbari va ota-onalar e’tiboriga havola qilinadi. Logopedik ishning samaradorligi tuzatish tadbirlarining to‘g‘riligiga, o‘qituvchi va logopedning o‘zaro yaqin hamkorligi hamda bolalar nutqiga yagona talablar qo‘yishiga bog‘liq. Bolalar nutqini to‘g‘rilashda ota-onalarning faol ishtirok etishi ham katta ahamiyatga ega. Sog‘liqni saqlash sistemasida logopediya yordam. Aholiga logopedik yordam berishni takomillashtirish, nutqida kamchiligi bo‘lgan shaxslarni davolash samaradorligini va sifatini oshirish masalalari O‘zbekistan sog‘liqni saqlash vazirliga tomonidan muvaffaqiyatli hal qilinmoqda. Sobiq SSSR sog‘liqni saqlash vazirliganing 1985 yil 8 apreddagi 485 nomerli «Nutqida kamchiligi bo‘lgan bemorlarga ko‘rsatiladigan logopedik yordamni yanada takomillashtirish tadbirlari haqida» degan qarori asosida ixtisoslashtirilgan yordamni rivojlantirish logopedik kabinetlar tarmog‘ini, bolalar poliklinikalarida, psixonevrologik dispanserlarda davolash tiklash bo‘limlarini kengaytirishga doir  
 
ishlar yo‘nalishi belgilangan. Bu joylarda funksional va organik nutq 
kamchiliklariga ega bo‘lgan turli yoщsagi shaxslarga logopedik yordam ko‘rsatiladi.  
Sobiq SSSR sog‘liqni saqlash vazirliganing 1985 yil 19 avgustda chiqirilgan 
1096 nomerli qirorida logopedlarning xizmat normalari ko‘rsatiddi: 
— og‘ir nutq kamchiligaga ega bo‘lgan (afaziya, diazartriya, duduqlanish va 
boshqalar) shaxslar bilan individual ishlashda bir soatda 1—5 kishini qabul etish, 
guruhli logopedik mashg‘ulotlarda bir soatda 8—10 kishi bilan ishlash ko‘zda 
tutiladi; 
— dislalik bolalar bilan yakka tartibda bir soatda 4 kishi bilan ishlash, guruhli 
logopedik mashg‘ulotlarda bir soatda 10—12 kishi bilan ishlashni ko‘zda tugadi; 
— katta yoshdagi 100 ming aholiga bir stavka logopedik xizmat, bolalar va 
o‘smirlar yoshidagi 20 ming aholiga bir stavka logopedik xizmat ko‘rsatiladi. 
Nutq 
kamchiliklari 
bo‘yicha 
Respublika 
ilmiy-metodika 
markazi 
muvaffaqiyatli ishlab kelyapti. Uning asosiy vazifasi sog‘liqni saqlash 
muassasalarida tashkil etilgan logopedik kabinetlarda psixonevrologik dispanserlar, 
kasalxonalarning ixtisoslashtirilgan bo‘limlarida ishni tashkil etish bo‘yicha 
tashkiliy va metodik yordam berishdir. 
Ilmiy-metodik markazning xizmatchilari aholi o‘rtasida keng yoyilgan nutq 
kamchiliklarini, logopedik yordamga ehtiyojni o‘rganadilar; bolalar va kattalarga 
ko‘rsatiladigan logopedik yordamini tashkil etish, yaxshilash va rivojlantirish 
bo‘yicha takliflarni, tavsiyanomalarni ishlab chiqadilar; logopedik kabinetlarni, 
statsionarlarni jihozlashga doir takliflarni o‘rganadilar; instruktiv-metodik 
materiallarini ishlab chiqadilar, logopedik kabinet va kasalxonalarning logopediya 
bo‘limlari ish tajribalarini ommalashtiradilar. 
Bolalar poliklinikasining logopedik kabineti sog‘liqni saqlash tizimida 
bolalar poliklinikasi qoshida tashkil etilgan logopedik kabineta logopedik 
yordamning asosiy bo‘limi hisoblanadi. 
Poliklinikada logopedning ishi «Bolalar poliklinikasining logopediya 
kabineti haqida Nizom» ga asoslangan xalda tashkil etiladi. Nizomda uning ishi 
yo‘nalishlari belgilangan: 
1. Nutqdagi kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha olib boriladigan 
pedagogik ishlar doimiy va konsultatsion mashg‘ulotlardan iborat bo‘ladi. 
ishlar yo‘nalishi belgilangan. Bu joylarda funksional va organik nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan turli yoщsagi shaxslarga logopedik yordam ko‘rsatiladi. Sobiq SSSR sog‘liqni saqlash vazirliganing 1985 yil 19 avgustda chiqirilgan 1096 nomerli qirorida logopedlarning xizmat normalari ko‘rsatiddi: — og‘ir nutq kamchiligaga ega bo‘lgan (afaziya, diazartriya, duduqlanish va boshqalar) shaxslar bilan individual ishlashda bir soatda 1—5 kishini qabul etish, guruhli logopedik mashg‘ulotlarda bir soatda 8—10 kishi bilan ishlash ko‘zda tutiladi; — dislalik bolalar bilan yakka tartibda bir soatda 4 kishi bilan ishlash, guruhli logopedik mashg‘ulotlarda bir soatda 10—12 kishi bilan ishlashni ko‘zda tugadi; — katta yoshdagi 100 ming aholiga bir stavka logopedik xizmat, bolalar va o‘smirlar yoshidagi 20 ming aholiga bir stavka logopedik xizmat ko‘rsatiladi. Nutq kamchiliklari bo‘yicha Respublika ilmiy-metodika markazi muvaffaqiyatli ishlab kelyapti. Uning asosiy vazifasi sog‘liqni saqlash muassasalarida tashkil etilgan logopedik kabinetlarda psixonevrologik dispanserlar, kasalxonalarning ixtisoslashtirilgan bo‘limlarida ishni tashkil etish bo‘yicha tashkiliy va metodik yordam berishdir. Ilmiy-metodik markazning xizmatchilari aholi o‘rtasida keng yoyilgan nutq kamchiliklarini, logopedik yordamga ehtiyojni o‘rganadilar; bolalar va kattalarga ko‘rsatiladigan logopedik yordamini tashkil etish, yaxshilash va rivojlantirish bo‘yicha takliflarni, tavsiyanomalarni ishlab chiqadilar; logopedik kabinetlarni, statsionarlarni jihozlashga doir takliflarni o‘rganadilar; instruktiv-metodik materiallarini ishlab chiqadilar, logopedik kabinet va kasalxonalarning logopediya bo‘limlari ish tajribalarini ommalashtiradilar. Bolalar poliklinikasining logopedik kabineti sog‘liqni saqlash tizimida bolalar poliklinikasi qoshida tashkil etilgan logopedik kabineta logopedik yordamning asosiy bo‘limi hisoblanadi. Poliklinikada logopedning ishi «Bolalar poliklinikasining logopediya kabineti haqida Nizom» ga asoslangan xalda tashkil etiladi. Nizomda uning ishi yo‘nalishlari belgilangan: 1. Nutqdagi kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha olib boriladigan pedagogik ishlar doimiy va konsultatsion mashg‘ulotlardan iborat bo‘ladi.  
 
2. Uyushgan va uyushmagan bolalar guruhini dispanserizatsiya qilish. 
3. Sog‘liqni saqlash va xalq maorifi sistemasidagi logopedik muassasalarni 
komplektlashtirishda ishtirok etish bir bolaga logopedik harakteristika tuzish. 
4. Logopedik tadbirlarni o‘tkazish: ota-onalar bilan bat, bolalar vrachi va 
bolalar bog‘chasining tarbiyachilari bilan olib boriladigan ishlar, logopedik 
byulletenlar chiqarish, didaktik ko‘rsatma materiallarini tayyorlash. 
Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalar uchun ixtisoslashtirilgai yaslilar 
Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalar uchun ixtisoslashtirilgan yaslilar 
sog‘liqni saqlash muassasalarining mustaqil bir bo‘limi bo‘lib hisoblanadi va 
bolalarni tarbiyalash, tadbirlar o‘tkazish, bolalar nutqidagi kamchiliklarni bartaraf 
etish, bolalar nutqini o‘stirish kabi maksadlarni o‘z oldiga qo‘yadi. 
Yaslilar sog‘liqni saqlash mahalliy organlarining qaramog‘ida bo‘lib, bu 
organlar ular ishiga rahbarlik va bolalarga to‘g‘ri xizmat ko‘rsatish ishini nazorat 
qiladi. 
Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarni yasliga saralash maxsus tuzilgan 
komissiya tomonidan o‘tkaziladi. Bu komissiya tarkibida: pediatr, psixiatr 
(nevropatolog, psixonevrolog) va logoped bo‘ladi. 
Bolalar saralash komissiyasiga quyidagi hujjatlar bilan yuboriladi: kasallik 
tarixidan ko‘chirma, poliklinika psixonevrologi va logopedining xulosasi, yashash 
joyidan ma’lumotnoma ota-onasining ish joyidan olingan oyligi haqidagi 
ma’lumotnoma. 
Ixtisoslashtirilgan yaslilarga qabul qilish quyidagicha amalga oshiriladi: 
a) nutqiy rivojlanishida to‘xtalish bo‘lgan bolalar yil davomida bo‘shagan 
joylarga qabul qilinadilar; 
b) duduqlanuvchi bolalar 6 oyda bir marta qabul qilinadilar. 
Ixtisoslashtirilgan yaslilarga organik harakterga ega bo‘lgan duduqlanuvchi 
va nutqiy rivojlanishida to‘xtalish bo‘lgan bolalar qabul qilinadi. 
Yaqqol ifodalangan aqliy zaif bolalar (oligofreniya, akli zaiflik), tutqanoq va 
harakatida qo‘pol buzilishlar bo‘lgan bolalar ushbu yasliga qabul qilinmaydilar. 
Ixtisoslashgan yaslilar kecha-kunduz ishlashga mo‘ljallangan bo‘lib, ularga 
3 yoshgacha bo‘lgan bolalar qabul qilinadi. Bolalar yaslida 4 yoshgacha bo‘ladilar. 
2. Uyushgan va uyushmagan bolalar guruhini dispanserizatsiya qilish. 3. Sog‘liqni saqlash va xalq maorifi sistemasidagi logopedik muassasalarni komplektlashtirishda ishtirok etish bir bolaga logopedik harakteristika tuzish. 4. Logopedik tadbirlarni o‘tkazish: ota-onalar bilan bat, bolalar vrachi va bolalar bog‘chasining tarbiyachilari bilan olib boriladigan ishlar, logopedik byulletenlar chiqarish, didaktik ko‘rsatma materiallarini tayyorlash. Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalar uchun ixtisoslashtirilgai yaslilar Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalar uchun ixtisoslashtirilgan yaslilar sog‘liqni saqlash muassasalarining mustaqil bir bo‘limi bo‘lib hisoblanadi va bolalarni tarbiyalash, tadbirlar o‘tkazish, bolalar nutqidagi kamchiliklarni bartaraf etish, bolalar nutqini o‘stirish kabi maksadlarni o‘z oldiga qo‘yadi. Yaslilar sog‘liqni saqlash mahalliy organlarining qaramog‘ida bo‘lib, bu organlar ular ishiga rahbarlik va bolalarga to‘g‘ri xizmat ko‘rsatish ishini nazorat qiladi. Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarni yasliga saralash maxsus tuzilgan komissiya tomonidan o‘tkaziladi. Bu komissiya tarkibida: pediatr, psixiatr (nevropatolog, psixonevrolog) va logoped bo‘ladi. Bolalar saralash komissiyasiga quyidagi hujjatlar bilan yuboriladi: kasallik tarixidan ko‘chirma, poliklinika psixonevrologi va logopedining xulosasi, yashash joyidan ma’lumotnoma ota-onasining ish joyidan olingan oyligi haqidagi ma’lumotnoma. Ixtisoslashtirilgan yaslilarga qabul qilish quyidagicha amalga oshiriladi: a) nutqiy rivojlanishida to‘xtalish bo‘lgan bolalar yil davomida bo‘shagan joylarga qabul qilinadilar; b) duduqlanuvchi bolalar 6 oyda bir marta qabul qilinadilar. Ixtisoslashtirilgan yaslilarga organik harakterga ega bo‘lgan duduqlanuvchi va nutqiy rivojlanishida to‘xtalish bo‘lgan bolalar qabul qilinadi. Yaqqol ifodalangan aqliy zaif bolalar (oligofreniya, akli zaiflik), tutqanoq va harakatida qo‘pol buzilishlar bo‘lgan bolalar ushbu yasliga qabul qilinmaydilar. Ixtisoslashgan yaslilar kecha-kunduz ishlashga mo‘ljallangan bo‘lib, ularga 3 yoshgacha bo‘lgan bolalar qabul qilinadi. Bolalar yaslida 4 yoshgacha bo‘ladilar.  
 
Guruhlar nutq kamchiliklari bo‘yicha (duduqlanish, nutqiy rivojlanipщsa 
to‘xtalish bo‘lish) komplektlashtiriladi. 
Yaslidan so‘ng bolalar maxsus nutq bog‘chalariga yoki umumiy 
bog‘chalarga boradilar. 
 
 
Guruhlar nutq kamchiliklari bo‘yicha (duduqlanish, nutqiy rivojlanipщsa to‘xtalish bo‘lish) komplektlashtiriladi. Yaslidan so‘ng bolalar maxsus nutq bog‘chalariga yoki umumiy bog‘chalarga boradilar.