KOMMUNIKATSIYA SIYOSATI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

25,7 KB


 
 
 
 
 
 
KOMMUNIKATSIYA SIYOSATI 
 
Reja: 
1.  Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishning mohiyati. 
2.  Xaridorlarga va sotuvchilarga ta’sir etish uslublari. 
3.  Kommunikatsiya siyosatining mohiyati, mazmuni va maqsadlari. 
4.  Marketing kommunikatsiyasi kompleksi va unda reklamaning o’rni. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
KOMMUNIKATSIYA SIYOSATI Reja: 1. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishning mohiyati. 2. Xaridorlarga va sotuvchilarga ta’sir etish uslublari. 3. Kommunikatsiya siyosatining mohiyati, mazmuni va maqsadlari. 4. Marketing kommunikatsiyasi kompleksi va unda reklamaning o’rni.
 
 
1. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishning mohiyati 
Tovarni sotib olishda insonlar ma’lum ehtiyojlarini qondirishni nazarda to’tadi. 
SHu sababli tovarning sifat ko’rsatkichlari to’g’risida axborot zarur. Bozorga kirish 
firma uchun mas’uliyatli davr, uning tovarlari haqida hali ma’lumotlar berilmagan. 
Bo’lajak iste’molchi quyidagi axborotlarni olishi shart: 
 tovarning borligi va sotilish joyi; 
 qaysi ehtiyojlarni qondirishga qaratilganligi; 
 iste’mol qiymatining asosiy ko’rsatkichlari; 
 xaridorlarni ko’niktirmay qolgan holda ularning ximoya qilish kafolatlari. 
Bulgusi xaridorlarga axborotlar yetkazish uslublari quyidagilar: 
1.  Reklamalar (radio, televidenie, yozma). 
2.  Ko’rgazmalar o’tkazish, 
3.  Yig’ilishlar, anjumanlar va filmlar orqali yetkazish va boshqalar. 
Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishda to’g’ri marketingning 
ahamiyati kattadir. 
To’g’ri marketing – bu marketingning dialogik tizimidir, ya’ni sotuvchi xaridor 
bilan suhbatlashib, oxiri xaridorni buyurtma borligiga ishontiradi. To’g’ri 
marketingning afzallik tomoni shundaki, siz o’z xizmatingiz natijasini o’z ko’zingiz 
bilan qurishingiz mumkin. 
Telemarketing – bu to’g’ri maretingning bir shakli bo’lib, bunda mijoz bilan 
telefon orqali muloqot qilish tushuniladi. Telemarketingdan foydalanganda telefon 
qilish vaqtini to’g’ri tanlash kerak. Mutaxassislarning fikricha eng optimal vaqt 
kunduzi soat 10 dan keyin va tushdan keyin soat 14-17 hisoblanadi. 
Sotishni rag’batlantirish – bu ma’lum bir muddatda sotish hajmini oshirish 
maqsadida turli rag’batlantirish vositalaridan foydalanish hisoblanadi. Bu 
rag’batlantirish vositalariga: mukofotlar, chegirmalar, ketma-ket tovarni sotib olgani 
uchun sovg’alar, lotereya va uyinlar o’tkazish, tovar bilan qo’shimcha narsalar 
qo’shib berish, bepul yetkazib berish va o’rnatish, ma’lum muddatda sotilgan 
tovarga bepul xizmat ko’rsatish va boshqalar kiradi. 
Sotishni rag’batlantirishda tovar to’g’risida ma’lum darajada axborotga ega 
bo’lmagan iste’molchilarga murojat qilinadi. SHuning uchun rag’batlantirish 
siyosatining vazifasi - ularda firma tovarlarini keyingi vaqtda sotib olishga ishtiyoq 
Logotip
1. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishning mohiyati Tovarni sotib olishda insonlar ma’lum ehtiyojlarini qondirishni nazarda to’tadi. SHu sababli tovarning sifat ko’rsatkichlari to’g’risida axborot zarur. Bozorga kirish firma uchun mas’uliyatli davr, uning tovarlari haqida hali ma’lumotlar berilmagan. Bo’lajak iste’molchi quyidagi axborotlarni olishi shart:  tovarning borligi va sotilish joyi;  qaysi ehtiyojlarni qondirishga qaratilganligi;  iste’mol qiymatining asosiy ko’rsatkichlari;  xaridorlarni ko’niktirmay qolgan holda ularning ximoya qilish kafolatlari. Bulgusi xaridorlarga axborotlar yetkazish uslublari quyidagilar: 1. Reklamalar (radio, televidenie, yozma). 2. Ko’rgazmalar o’tkazish, 3. Yig’ilishlar, anjumanlar va filmlar orqali yetkazish va boshqalar. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishda to’g’ri marketingning ahamiyati kattadir. To’g’ri marketing – bu marketingning dialogik tizimidir, ya’ni sotuvchi xaridor bilan suhbatlashib, oxiri xaridorni buyurtma borligiga ishontiradi. To’g’ri marketingning afzallik tomoni shundaki, siz o’z xizmatingiz natijasini o’z ko’zingiz bilan qurishingiz mumkin. Telemarketing – bu to’g’ri maretingning bir shakli bo’lib, bunda mijoz bilan telefon orqali muloqot qilish tushuniladi. Telemarketingdan foydalanganda telefon qilish vaqtini to’g’ri tanlash kerak. Mutaxassislarning fikricha eng optimal vaqt kunduzi soat 10 dan keyin va tushdan keyin soat 14-17 hisoblanadi. Sotishni rag’batlantirish – bu ma’lum bir muddatda sotish hajmini oshirish maqsadida turli rag’batlantirish vositalaridan foydalanish hisoblanadi. Bu rag’batlantirish vositalariga: mukofotlar, chegirmalar, ketma-ket tovarni sotib olgani uchun sovg’alar, lotereya va uyinlar o’tkazish, tovar bilan qo’shimcha narsalar qo’shib berish, bepul yetkazib berish va o’rnatish, ma’lum muddatda sotilgan tovarga bepul xizmat ko’rsatish va boshqalar kiradi. Sotishni rag’batlantirishda tovar to’g’risida ma’lum darajada axborotga ega bo’lmagan iste’molchilarga murojat qilinadi. SHuning uchun rag’batlantirish siyosatining vazifasi - ularda firma tovarlarini keyingi vaqtda sotib olishga ishtiyoq
 
 
tug’dirish hamda doimo aloqada bo’lishga chiqarishdan iborat. Odatda talabni 
shakllantirish tadbirlari iste’molchilarga va sotuvchilarga qaratilgan bo’ladi. 
Iste’molchilarni rag’batlantirish ularga sezilarli tijorat imtiyozlari berishni ko’zda 
to’tadi: 
 tovarni sotib olish hajmiga va doimiy aloqada bo’lib turishga beriladigan 
imtiyoz; 
 har xil shakldagi qarzlarga tovar sotish; 
 tovarning ko’p hajmda xarid qilinishini ko’zlab namunalarni bepul tarqatish; 
 tovarlarni vaqtincha ishlatish uchun bepul berish; 
 ishlatilgan tovarni ma’lum shartlar bilan qabul qilish; 
 yangi tovarlarni bo’lajak xaridorlarga ko’rsatish; 
 tovar ishlab chiqaruvchi korxonalarda sayoxat uyushtirish; 
 yangi 
tovarlarning 
bozorga 
kiritilishiga 
bag’ishlangan 
matbuot 
konferentsiyalari o’tkazish; 
 tovar narxini keskin tushirish to’g’risidagi radio, televidenie va matbuot 
orqali ye’lonlar. 
Bozorga kirish davrida agar firma birinchi marotaba bozorga kirib borayotgan 
bo’lsa, unda alohida strategiya ishlab chiqiladi. Odatda, quyidagi 4 xil marketing 
strategiyasidan foydalaniladi: 
1. Jadal (shiddatli) marketing. 
Buni ko’pchilik xaridorlar - tovar to’g’risida ma’lumotga ega bo’lmagan yoki 
bo’lgani ham uning yuqori narxidan ta’sirlanmagan holda ishlatadi. Xaridorlarni jalb 
qilish, ularning talabini shakllantirish tadbirlari o’tkazishga katta mablag’ ajratish 
orqali uyushtiriladi. Tovarning ham narxi yuqori o’rnatilib ko’p foyda olish nazarda 
tutiladi. 
2. Bozorga tanlov asosida kirish uslubi. 
Uning hajmi katta bo’lmagan holatda ishlatiladi. Tovar ko’pchilikka noaniq, 
unga yuqori narx qo’yilsa ham xaridorlar sotib olish mumkin. Raqobatchilar bozorda 
juda oz va shuning uchun talabni rag’batlantirishga kam xarajat qilib ko’proq 
foydaga erishish mumkin. 
3. Bozorga keng ko’lamli kirib borish uslubi. 
Bozorning hajmi katta, tovar haqida xaridorlar kam taassurotga ega va uning 
Logotip
tug’dirish hamda doimo aloqada bo’lishga chiqarishdan iborat. Odatda talabni shakllantirish tadbirlari iste’molchilarga va sotuvchilarga qaratilgan bo’ladi. Iste’molchilarni rag’batlantirish ularga sezilarli tijorat imtiyozlari berishni ko’zda to’tadi:  tovarni sotib olish hajmiga va doimiy aloqada bo’lib turishga beriladigan imtiyoz;  har xil shakldagi qarzlarga tovar sotish;  tovarning ko’p hajmda xarid qilinishini ko’zlab namunalarni bepul tarqatish;  tovarlarni vaqtincha ishlatish uchun bepul berish;  ishlatilgan tovarni ma’lum shartlar bilan qabul qilish;  yangi tovarlarni bo’lajak xaridorlarga ko’rsatish;  tovar ishlab chiqaruvchi korxonalarda sayoxat uyushtirish;  yangi tovarlarning bozorga kiritilishiga bag’ishlangan matbuot konferentsiyalari o’tkazish;  tovar narxini keskin tushirish to’g’risidagi radio, televidenie va matbuot orqali ye’lonlar. Bozorga kirish davrida agar firma birinchi marotaba bozorga kirib borayotgan bo’lsa, unda alohida strategiya ishlab chiqiladi. Odatda, quyidagi 4 xil marketing strategiyasidan foydalaniladi: 1. Jadal (shiddatli) marketing. Buni ko’pchilik xaridorlar - tovar to’g’risida ma’lumotga ega bo’lmagan yoki bo’lgani ham uning yuqori narxidan ta’sirlanmagan holda ishlatadi. Xaridorlarni jalb qilish, ularning talabini shakllantirish tadbirlari o’tkazishga katta mablag’ ajratish orqali uyushtiriladi. Tovarning ham narxi yuqori o’rnatilib ko’p foyda olish nazarda tutiladi. 2. Bozorga tanlov asosida kirish uslubi. Uning hajmi katta bo’lmagan holatda ishlatiladi. Tovar ko’pchilikka noaniq, unga yuqori narx qo’yilsa ham xaridorlar sotib olish mumkin. Raqobatchilar bozorda juda oz va shuning uchun talabni rag’batlantirishga kam xarajat qilib ko’proq foydaga erishish mumkin. 3. Bozorga keng ko’lamli kirib borish uslubi. Bozorning hajmi katta, tovar haqida xaridorlar kam taassurotga ega va uning
 
 
narxi balandligiga rozi bo’lmagan davrda ishlatiladigan uslub. Undan tashqari 
raqobat kuchli, tovar ishlab chiqarishni ko’paytirish natijasida uning tannarxi 
pasayadi va «narxlar jag’i»ga imkon yaratadi. Rag’batlantirishga ko’proq mablag’ 
ajratishga imkoniyat yaratiladi. 
4. Sust marketing uslubi bilan bozorning hajmi katta bo’lganda, xaridorlar 
tovarni yaxshi bilsada, kamroq xarajatlar qilib, pastroq narx orqali, raqobat kam 
sharoitda muvaffaqiyatga erishiladi. 
Tovar bozorining tushkunlik davrida talabni va sotishni rag’batlantirish 
tadbirlari shu tovar uchun to’xtatiladi. Sotuvchilarga qaratilgan rag’batlantirish 
tadbirlari, asosan tovar sotilishi hajmini ko’paytirish maqsadida olib boriladi: 
 pul mukofoti berish; 
 qo’shimcha dam olish kunlari, firma hisobidan sayoxatlarga borish; 
 qimmatbaho sovg’alar; 
 ma’naviy rag’batlantirish; 
 korxona faoliyati reklamasi; 
 xayriya ishlarida faol qatnashish va boshqalar. 
Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishda «pablik rileyshnz» 
tadbirlari katta yordam beradi. Bu atama «jamoatchilik bilan murosa» ma’nosini 
beradi, «pablik rileyshnz»ning turli ta’riflari bor, ulardan eng muvaffaqiyatli 
chiqqani - bu atamani jamiyatda tovar va firma haqida yaxshi taassurotlar yaratish 
maqsadlarida o’tkaziladigan tadbirlar majmui deb ta’kidlaydilar. «Pablik rileyshnz» 
va marketing bir birini to’ldiradi. «Pablik rileyshnz» yashirin shakldagi reklamaning 
bir turi bo’lib, maqsadga muvofiqligi va tadrijiyligi bilan ajralib turadi. Agar pasayib 
borayotgan talab sharoitida reklama faroliyati to’xtatiladigan bo’lsa, «Pablik 
rileyshnz» ni firmaning bozorga o’rnashgan kunidan boshlab to uning bozorda 
bo’ladigan oxirgi kuniga qadar o’tkazish zarur. 
SHuningdek, ko’rgazma va yarmarkalar marketing va reklamaning samarali 
vositalari sanaladi. 
Ko’rgazma va yarmarkalarning eng yaxshi tomoni - xaridorlarga tovarni uning 
haqiqiy kiyofasida taqdim etish imkoniyati borligidadir. Ko’rgazma ham, yarmarka 
ham tijorat-tomosha tadbirlari hisoblanadi. Ularning o’rtasidagi farq shundan 
iboratki, ko’rgazma istalgan shaharda har xil sabablar bilan, hatto tovarsiz tashkil 
Logotip
narxi balandligiga rozi bo’lmagan davrda ishlatiladigan uslub. Undan tashqari raqobat kuchli, tovar ishlab chiqarishni ko’paytirish natijasida uning tannarxi pasayadi va «narxlar jag’i»ga imkon yaratadi. Rag’batlantirishga ko’proq mablag’ ajratishga imkoniyat yaratiladi. 4. Sust marketing uslubi bilan bozorning hajmi katta bo’lganda, xaridorlar tovarni yaxshi bilsada, kamroq xarajatlar qilib, pastroq narx orqali, raqobat kam sharoitda muvaffaqiyatga erishiladi. Tovar bozorining tushkunlik davrida talabni va sotishni rag’batlantirish tadbirlari shu tovar uchun to’xtatiladi. Sotuvchilarga qaratilgan rag’batlantirish tadbirlari, asosan tovar sotilishi hajmini ko’paytirish maqsadida olib boriladi:  pul mukofoti berish;  qo’shimcha dam olish kunlari, firma hisobidan sayoxatlarga borish;  qimmatbaho sovg’alar;  ma’naviy rag’batlantirish;  korxona faoliyati reklamasi;  xayriya ishlarida faol qatnashish va boshqalar. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishda «pablik rileyshnz» tadbirlari katta yordam beradi. Bu atama «jamoatchilik bilan murosa» ma’nosini beradi, «pablik rileyshnz»ning turli ta’riflari bor, ulardan eng muvaffaqiyatli chiqqani - bu atamani jamiyatda tovar va firma haqida yaxshi taassurotlar yaratish maqsadlarida o’tkaziladigan tadbirlar majmui deb ta’kidlaydilar. «Pablik rileyshnz» va marketing bir birini to’ldiradi. «Pablik rileyshnz» yashirin shakldagi reklamaning bir turi bo’lib, maqsadga muvofiqligi va tadrijiyligi bilan ajralib turadi. Agar pasayib borayotgan talab sharoitida reklama faroliyati to’xtatiladigan bo’lsa, «Pablik rileyshnz» ni firmaning bozorga o’rnashgan kunidan boshlab to uning bozorda bo’ladigan oxirgi kuniga qadar o’tkazish zarur. SHuningdek, ko’rgazma va yarmarkalar marketing va reklamaning samarali vositalari sanaladi. Ko’rgazma va yarmarkalarning eng yaxshi tomoni - xaridorlarga tovarni uning haqiqiy kiyofasida taqdim etish imkoniyati borligidadir. Ko’rgazma ham, yarmarka ham tijorat-tomosha tadbirlari hisoblanadi. Ularning o’rtasidagi farq shundan iboratki, ko’rgazma istalgan shaharda har xil sabablar bilan, hatto tovarsiz tashkil
 
 
etish mumkin. Yarmarka esa kat’iy sur’atda va muntazam ravishda bir joyda 
o’tkaziladi. Bundan tashqari, ko’rgazma garchi unda bitishuvlar o’tkazilgan bo’lsa 
ham o’z ruxiga ko’ra asosan ma’rifiy-targ’ibot yo’nalishiga ega, ko’p hollarda unda 
«kelajak tovarlari» ham namoyish qilinadi. Yarmarka esa birinchi navbatda tijorat 
yo’nalishi bilan ajralib turadi, unda hali talabdan qolmagan «eski» tovarlar ham 
bo’lishi mumkin. 
 
12.2. Xaridorlarga va sotuvchilarga ta’sir etish uslublari 
Sotuvchi uchun ko’rgazma va yarmarkaning ahamiyati birinchi navbatda o’z 
raqiblari tovarlarini o’rganish imkoniyatiga ega bo’lishi va turli reklama 
vositalaridan foydalanib, o’z tovarlarini keng reklama vositalaridan foydalanib, o’z 
tovarlarini keng reklama qilishi bilan belgilanadi. 
Reklama va tovar sotishni rag’batlantirish tadbirlarini belgilash, rejalashtirish 
va uni amalga oshirish, katta xarajatlar sarflashni talab qilish bilan bir qatorda yuqori 
malakali mutaxassislarni ishga jalb etishni taqazo qiladi. Odatda sanoat firmalari 
bunday mutaxassislarga ega emas. SHu sababli, qoida tarzida, bu ishlarni amalga 
oshirish ixtisoslashgan tashkilotlarga buyuriladi. Ularning uch turi-reklama 
agentligi, umummilliy reklama beruvchilar, chakana reklama beruvchilar mavjud. 
Reklama agentliklarini quyidagi printsiplariga ko’ra tavsiflash mumkin: 
-ko’rsatadigan xizmatlari hajmiga ko’ra-universal; 
-muayyan tovar va reklama vositalariga ko’ra ixtisoslashgan; 
-faoliyati sohasiga ko’ra-ichki bozorda ish ko’radigan va ichki hamda tashqi 
bozorda ish ko’radigan turlari. 
Hozirgi sharoitda «to’liq xizmat ko’rsatish» agentliklari tobora keng 
tarqalmoqda. Ular savdo reklama siyosatining umumiy va ayrim masalalari bo’yicha 
o’z mijozlariga maslahatlar beradi, u yoki bu tovarni chiqarishning maqsadga 
muvofiqligi 
haqida 
sanoat 
firmalariga 
tavsiyalar 
tayyorlaydi, 
reklama 
kompaniyasining rejasi va smetasini tuzadi, uni o’tkazishning muddatlari va 
davriyligini belgilaydi, reklama kompaniyasi rejasiga muvofiq holda o’rinlar va 
xizmatlarni sotib oladi, tadbir o’tkazish vaqtini belgilaydi, reklamani tayyorlashni 
amalga oshiradi. SHunday qilib, «to’liq xizmat ko’rsatish» agentligi reklama 
kompaniyasini ishlab chiqish bilan birga marketing bilan bog’liq ko’pgina 
Logotip
etish mumkin. Yarmarka esa kat’iy sur’atda va muntazam ravishda bir joyda o’tkaziladi. Bundan tashqari, ko’rgazma garchi unda bitishuvlar o’tkazilgan bo’lsa ham o’z ruxiga ko’ra asosan ma’rifiy-targ’ibot yo’nalishiga ega, ko’p hollarda unda «kelajak tovarlari» ham namoyish qilinadi. Yarmarka esa birinchi navbatda tijorat yo’nalishi bilan ajralib turadi, unda hali talabdan qolmagan «eski» tovarlar ham bo’lishi mumkin. 12.2. Xaridorlarga va sotuvchilarga ta’sir etish uslublari Sotuvchi uchun ko’rgazma va yarmarkaning ahamiyati birinchi navbatda o’z raqiblari tovarlarini o’rganish imkoniyatiga ega bo’lishi va turli reklama vositalaridan foydalanib, o’z tovarlarini keng reklama vositalaridan foydalanib, o’z tovarlarini keng reklama qilishi bilan belgilanadi. Reklama va tovar sotishni rag’batlantirish tadbirlarini belgilash, rejalashtirish va uni amalga oshirish, katta xarajatlar sarflashni talab qilish bilan bir qatorda yuqori malakali mutaxassislarni ishga jalb etishni taqazo qiladi. Odatda sanoat firmalari bunday mutaxassislarga ega emas. SHu sababli, qoida tarzida, bu ishlarni amalga oshirish ixtisoslashgan tashkilotlarga buyuriladi. Ularning uch turi-reklama agentligi, umummilliy reklama beruvchilar, chakana reklama beruvchilar mavjud. Reklama agentliklarini quyidagi printsiplariga ko’ra tavsiflash mumkin: -ko’rsatadigan xizmatlari hajmiga ko’ra-universal; -muayyan tovar va reklama vositalariga ko’ra ixtisoslashgan; -faoliyati sohasiga ko’ra-ichki bozorda ish ko’radigan va ichki hamda tashqi bozorda ish ko’radigan turlari. Hozirgi sharoitda «to’liq xizmat ko’rsatish» agentliklari tobora keng tarqalmoqda. Ular savdo reklama siyosatining umumiy va ayrim masalalari bo’yicha o’z mijozlariga maslahatlar beradi, u yoki bu tovarni chiqarishning maqsadga muvofiqligi haqida sanoat firmalariga tavsiyalar tayyorlaydi, reklama kompaniyasining rejasi va smetasini tuzadi, uni o’tkazishning muddatlari va davriyligini belgilaydi, reklama kompaniyasi rejasiga muvofiq holda o’rinlar va xizmatlarni sotib oladi, tadbir o’tkazish vaqtini belgilaydi, reklamani tayyorlashni amalga oshiradi. SHunday qilib, «to’liq xizmat ko’rsatish» agentligi reklama kompaniyasini ishlab chiqish bilan birga marketing bilan bog’liq ko’pgina
 
 
xizmatlarni bajaradi. 
AQSHda besh mingdan ortiq firma reklama agentligi tarzida ish olib boradi. 
Ammo asosiy ish bir necha yirik tashkilot hissasiga to’g’ri keladi. Yirik agentliklar 
yirik reklama beruvchilarga xizmat ko’rsatadi. Yirik reklama beruvchilar esa 
nisbatan katta bo’lmagan tovarlar guruhi: oziq-ovqat mahsulotlari, dori-darmonlar, 
kasmetika vositalari, avtomobillar, tamaki mahsulotlari va shunga o’xshashlar 
doirasida ish olib boradi. Ishlab chiqaruvchilar keng ko’lamli umummilliy reklama 
yordamida iste’molchiga tovarni ilgariroq sotishga va xaridorlarda o’z markasiga 
mansub tovarlar ixlos uyg’otishga harakat qiladilar. 
Bunday hollarda reklama marketing kompleksida yetakchi tarkibiy qismga 
ayldanadi. 
Reklama beruvchi bilan agentlik o’rtasidagi munosabatlar o’zaro tuziladigan 
shartnoma bilan tartibga solinadi Bu shartnomada agentlik ko’rsatadigan jami 
xizmatlar ko’rsatiladi. Reklamani tarqatish vositalariga xaqni reklama agentligi 
mijoz hisobidan to’laydi. SHu sababli ham mijoz agentlikka to’lovlarni o’z vaqtida 
o’tkazib qo’yishi kerak. Reklama agentligi xizmatlari uchun xaq beruvchi tomonidan 
emas, balki agentlikning reklamasidan foydalangan reklama-axborot vositalari 
tomonidan to’lanadi. Komission mukofot (vositachilik haqi)ning oddiy miqdori 
reklama qiymatining 15%ini tashkil etadi. Bundan tashqari, «to’liq xizmat 
ko’rsatish» agentliklari tomon haqi ham oladi. Tovon haqiga xarajatlarning haqiqiy 
qiymati bilan birga bozorni tadqiq etish, iste’molchilar talabi holatini tahlil qilish, 
iste’molchi ruxiyatiga ta’sir ko’rsatish usullarini ishlab chiqish kabi xizmatlarga 
kafolatli daromadlar ham kiradi. Juda ko’p hollarda xizmat ko’rsatishda agentlik 
mijozning reklamasi bilan bog’liq ishlarning bir yillik umumiy qiymatini baholaydi 
va oylik teng badallar ko’rinishida gonarar oladi. Gonarar summasini belgilash 
uchun buyurtmani bajarish uchun turli bo’limlar sarf etadigan umumiy ish soatlari 
miqdori hisoblanadi va soatlar soni bir soatlik ish haqi stavkasiga ko’paytiriladi, 
so’ngra bu miqdorga qo’shimcha xarajatlar va foyda uchun yana 25% qo’shiladi. 
Agentlik reklama vositalaridan vaqt va o’rin sotib olgani uchun mijozga rasmiy 
ye’lon qilingan tariflar bo’yicha komission tashlamalar bilan 15% chegirib, to’lov 
varaqasi yuboradi. CHetdan material bergan va xizmat ko’rsatganlarga to’lanadigan 
xaq varaqasida amaldagi xarajatlar keltiriladi. Yil davomida yoki oxirida 
Logotip
xizmatlarni bajaradi. AQSHda besh mingdan ortiq firma reklama agentligi tarzida ish olib boradi. Ammo asosiy ish bir necha yirik tashkilot hissasiga to’g’ri keladi. Yirik agentliklar yirik reklama beruvchilarga xizmat ko’rsatadi. Yirik reklama beruvchilar esa nisbatan katta bo’lmagan tovarlar guruhi: oziq-ovqat mahsulotlari, dori-darmonlar, kasmetika vositalari, avtomobillar, tamaki mahsulotlari va shunga o’xshashlar doirasida ish olib boradi. Ishlab chiqaruvchilar keng ko’lamli umummilliy reklama yordamida iste’molchiga tovarni ilgariroq sotishga va xaridorlarda o’z markasiga mansub tovarlar ixlos uyg’otishga harakat qiladilar. Bunday hollarda reklama marketing kompleksida yetakchi tarkibiy qismga ayldanadi. Reklama beruvchi bilan agentlik o’rtasidagi munosabatlar o’zaro tuziladigan shartnoma bilan tartibga solinadi Bu shartnomada agentlik ko’rsatadigan jami xizmatlar ko’rsatiladi. Reklamani tarqatish vositalariga xaqni reklama agentligi mijoz hisobidan to’laydi. SHu sababli ham mijoz agentlikka to’lovlarni o’z vaqtida o’tkazib qo’yishi kerak. Reklama agentligi xizmatlari uchun xaq beruvchi tomonidan emas, balki agentlikning reklamasidan foydalangan reklama-axborot vositalari tomonidan to’lanadi. Komission mukofot (vositachilik haqi)ning oddiy miqdori reklama qiymatining 15%ini tashkil etadi. Bundan tashqari, «to’liq xizmat ko’rsatish» agentliklari tomon haqi ham oladi. Tovon haqiga xarajatlarning haqiqiy qiymati bilan birga bozorni tadqiq etish, iste’molchilar talabi holatini tahlil qilish, iste’molchi ruxiyatiga ta’sir ko’rsatish usullarini ishlab chiqish kabi xizmatlarga kafolatli daromadlar ham kiradi. Juda ko’p hollarda xizmat ko’rsatishda agentlik mijozning reklamasi bilan bog’liq ishlarning bir yillik umumiy qiymatini baholaydi va oylik teng badallar ko’rinishida gonarar oladi. Gonarar summasini belgilash uchun buyurtmani bajarish uchun turli bo’limlar sarf etadigan umumiy ish soatlari miqdori hisoblanadi va soatlar soni bir soatlik ish haqi stavkasiga ko’paytiriladi, so’ngra bu miqdorga qo’shimcha xarajatlar va foyda uchun yana 25% qo’shiladi. Agentlik reklama vositalaridan vaqt va o’rin sotib olgani uchun mijozga rasmiy ye’lon qilingan tariflar bo’yicha komission tashlamalar bilan 15% chegirib, to’lov varaqasi yuboradi. CHetdan material bergan va xizmat ko’rsatganlarga to’lanadigan xaq varaqasida amaldagi xarajatlar keltiriladi. Yil davomida yoki oxirida
 
 
xarajatlarning baholangan va amaldagi miqdorlari o’rtasidagi har qanday farqni 
tugatish uchun ganarar summasiga tuzatishlar kiritiladi. 
 
12.3. Kommunikatsiya siyosatining mohiyati, mazmuni va maqsadlari 
Marketingda kommunikatsiya deb biz har xil auditoriyalar adresiga, shu 
jumladan, 
xaridorlar, 
sotuvchilar, 
ta’minotchilar, 
aktsionerlar, 
boshqaruv 
organlariga firmadan yuboriladigan signallar majmuini tushunamiz.  
Kommunikatsiya siyosati (promotion mix) – bu tovarni bozorga siljitish 
usullari yig’indisidir. Kommunikatsiyaning asosiy vositalari bo’lib pablik rileyshnz 
– jamoat bilan aloqa; reklama; sotishni rag’batlantirish; maxsus ko’rgazmalar; 
shaxsiy sotuv hisoblanadi. 
Reklama- bir tomonlama ommaviy kommunikatsiyaning to’lovli turi bo’lib, u 
aniq bir xzomiydan chiqib, firma faoliyatini bevosita yoki bilvosita qo’llab-
quvvatlashga xizmat qiladi. 
SHaxsiy sotuv – bu «ulchalik» kommunikatsiya yakka ikki tomonlama bo’lib 
(dialog) maqsadi mizojni to’xtovsiz tarzda harakatga keltirishga undash. Bir 
vaqtning o’zida firma uchun axborot manbai hamdir. 
Savdoni avj oldirish-shaxsiy reklama va shaxsiy savdoni to’ldiruvchi hamma 
tovarni sotishni tezlashtirish va ma’lum kengaytirishga qaratilgan vaqtincha 
choralarni o’z ichiga oladi. 
Jamoatchilik bilan aloqa-aniq maqsadga qaratilgan xarajatlar yaramida 
tashkilot va uning turli auditoriyalari orasida, o’zaro bir-birini tushinish va ishonchli 
ruxiy holat yaratishga xizmat qiladi. Bu yerdagi kommunikatsiyaning maqsadi faqat 
sotishgina emas, balki firma faoliyatini qo’llab-quvvatlash hamdir. Bu an’anaviy 
muloqot vositalaridan tashqari quyidagi bevosita kommunikatsiya turlari: salonlar, 
yarmarkalar, ko’rgazmalar, pochta orqali tarqatish, telemarketing, kataloglar orqali 
savdo ham mavjud. 
 
Marketing kommunikatsiyasining bosqichlari 
Yillar 
Bosqichning nomi 
Bosqichning tavsifnomasi 
1950-
Tizimsiz 
Kommunikativ siyosat katta rol uynamaydi, 
Logotip
xarajatlarning baholangan va amaldagi miqdorlari o’rtasidagi har qanday farqni tugatish uchun ganarar summasiga tuzatishlar kiritiladi. 12.3. Kommunikatsiya siyosatining mohiyati, mazmuni va maqsadlari Marketingda kommunikatsiya deb biz har xil auditoriyalar adresiga, shu jumladan, xaridorlar, sotuvchilar, ta’minotchilar, aktsionerlar, boshqaruv organlariga firmadan yuboriladigan signallar majmuini tushunamiz. Kommunikatsiya siyosati (promotion mix) – bu tovarni bozorga siljitish usullari yig’indisidir. Kommunikatsiyaning asosiy vositalari bo’lib pablik rileyshnz – jamoat bilan aloqa; reklama; sotishni rag’batlantirish; maxsus ko’rgazmalar; shaxsiy sotuv hisoblanadi. Reklama- bir tomonlama ommaviy kommunikatsiyaning to’lovli turi bo’lib, u aniq bir xzomiydan chiqib, firma faoliyatini bevosita yoki bilvosita qo’llab- quvvatlashga xizmat qiladi. SHaxsiy sotuv – bu «ulchalik» kommunikatsiya yakka ikki tomonlama bo’lib (dialog) maqsadi mizojni to’xtovsiz tarzda harakatga keltirishga undash. Bir vaqtning o’zida firma uchun axborot manbai hamdir. Savdoni avj oldirish-shaxsiy reklama va shaxsiy savdoni to’ldiruvchi hamma tovarni sotishni tezlashtirish va ma’lum kengaytirishga qaratilgan vaqtincha choralarni o’z ichiga oladi. Jamoatchilik bilan aloqa-aniq maqsadga qaratilgan xarajatlar yaramida tashkilot va uning turli auditoriyalari orasida, o’zaro bir-birini tushinish va ishonchli ruxiy holat yaratishga xizmat qiladi. Bu yerdagi kommunikatsiyaning maqsadi faqat sotishgina emas, balki firma faoliyatini qo’llab-quvvatlash hamdir. Bu an’anaviy muloqot vositalaridan tashqari quyidagi bevosita kommunikatsiya turlari: salonlar, yarmarkalar, ko’rgazmalar, pochta orqali tarqatish, telemarketing, kataloglar orqali savdo ham mavjud. Marketing kommunikatsiyasining bosqichlari Yillar Bosqichning nomi Bosqichning tavsifnomasi 1950- Tizimsiz Kommunikativ siyosat katta rol uynamaydi,
 
 
1960 
kommunikatsiya 
bosqichi 
doimiy talabni ta’minlash uchun tovar taklifi 
hajmiga kontsentratsiya bosh masala hisoblanadi 
1960-
1970 
Tovar 
kommunikatsiyasi 
bosqichi 
Sotishni tashkil etishda korxona kommunikativ 
vosi-talardan 
foydalanadi. 
Birin-chi 
rejaga 
reklama va sotishni rag’batlantirish chiqadi 
1970-
1980 
Maqsadli guruh 
kommunikatsiya 
bosqichi 
Kommunikatsiya firmalar tomonidan foyda 
olishga imkon beruvchi maqsadli guruhlar bilan 
o’zaro ta’sirda mijozlar bilan muloqot uchun 
ishlatiladi 
1980-
1990 
Raqobatli 
kommunikatsiya 
bosqichi 
Kommunikativ 
sharoitni 
o’zgarishi 
va 
kommunikativ raqobat ko’rsatishning o’sishi 
korxonadan kommunikatsiyani optimal shakl va 
vositalarini talab qiladi 
1990-
2010 
Raqobatli va 
integratsiyalangan 
kommunikatsiya 
bosqichi 
Bozorni 
rivojlanish 
dinamikasi 
reklama 
tashuvchilariga 
media 
tarqatishni 
shakllantirishga olib keladi. Integratsiyalangan 
kommunikatsiyaga o’tishni talab qiladi 
 
 
Kommunikatsiya quyidagicha tasniflanadi: kontakt turi bo’yicha shaxsiy va 
shaxsiy bo’lmagan; jadalligi bo’yicha jadal va takror; qo’llash chastotasi bo’ycha 
yagona va ko’p marotabalik; ta’sir natijasiga ko’ra samarali va samarasiz. 
Kommunikatsiya 
tashuvchilari 
sifatida 
menejment(firma 
boshqaruvi); 
xodimlar; mijozlar; jamoat; biznes bo’yicha sheriklar. 
Kommunikatsiya maqsadi: Uzatuvchi qanday auditoriyaga yetib bormoqda 
ekan va qanday javob olmoqchi ekanini aniq bilishi lozim. 
Ma’lumot tayyorlash. Pivbar, xaridorlarning tajribasini va ko’zda tutilgan 
auditoriyaning ma’lumotlarini dekodlash usulini hisobga olmoq kerak. 
Kanallarni rejalashtirish. Uzatuvchi o’z ma’lumotlarini ko’zlagan auditoriyaga 
eng yaxshi yetkazib bera oladigan kanallar orqali o’zatish kerak. 
Ma’lumot samaradorligi-o’zatuvchining aks aloqa signallari bo’yicha 
ko’zlangan auditoriyaning o’zatilgan ma’lumotlarga javobini baholay olishi kerak. 
Logotip
1960 kommunikatsiya bosqichi doimiy talabni ta’minlash uchun tovar taklifi hajmiga kontsentratsiya bosh masala hisoblanadi 1960- 1970 Tovar kommunikatsiyasi bosqichi Sotishni tashkil etishda korxona kommunikativ vosi-talardan foydalanadi. Birin-chi rejaga reklama va sotishni rag’batlantirish chiqadi 1970- 1980 Maqsadli guruh kommunikatsiya bosqichi Kommunikatsiya firmalar tomonidan foyda olishga imkon beruvchi maqsadli guruhlar bilan o’zaro ta’sirda mijozlar bilan muloqot uchun ishlatiladi 1980- 1990 Raqobatli kommunikatsiya bosqichi Kommunikativ sharoitni o’zgarishi va kommunikativ raqobat ko’rsatishning o’sishi korxonadan kommunikatsiyani optimal shakl va vositalarini talab qiladi 1990- 2010 Raqobatli va integratsiyalangan kommunikatsiya bosqichi Bozorni rivojlanish dinamikasi reklama tashuvchilariga media tarqatishni shakllantirishga olib keladi. Integratsiyalangan kommunikatsiyaga o’tishni talab qiladi Kommunikatsiya quyidagicha tasniflanadi: kontakt turi bo’yicha shaxsiy va shaxsiy bo’lmagan; jadalligi bo’yicha jadal va takror; qo’llash chastotasi bo’ycha yagona va ko’p marotabalik; ta’sir natijasiga ko’ra samarali va samarasiz. Kommunikatsiya tashuvchilari sifatida menejment(firma boshqaruvi); xodimlar; mijozlar; jamoat; biznes bo’yicha sheriklar. Kommunikatsiya maqsadi: Uzatuvchi qanday auditoriyaga yetib bormoqda ekan va qanday javob olmoqchi ekanini aniq bilishi lozim. Ma’lumot tayyorlash. Pivbar, xaridorlarning tajribasini va ko’zda tutilgan auditoriyaning ma’lumotlarini dekodlash usulini hisobga olmoq kerak. Kanallarni rejalashtirish. Uzatuvchi o’z ma’lumotlarini ko’zlagan auditoriyaga eng yaxshi yetkazib bera oladigan kanallar orqali o’zatish kerak. Ma’lumot samaradorligi-o’zatuvchining aks aloqa signallari bo’yicha ko’zlangan auditoriyaning o’zatilgan ma’lumotlarga javobini baholay olishi kerak.
 
 
Yuqorida sanab o’tilgan samaradorlik shartlari har qanday marketing 
kommunikatsiya dasturiga kiruvchi qarorlar to’plamini belgilaydi. 
Marketing kommunikatsiyasining ikki asosiy vosita-bu savdo xodimlari orqali 
shaxsli muloqotlar va reklama kanallari orqali shaxssiz muloqotlardir. 
SHaxsiy savdo samaradorligi reklamadan ancha ko’pdir. Reklamaning yutug’i 
uning narxida: reklama yordamida bitta muloqot savdo agentining vizitidan ancha 
arzon. 
Reklama qisqa vaqt oralig’ida qayta auditoriyalar bilan muloqot qilishga imkon 
bersa, agent esa oz sondagi klient (mijoz)larga bera oladi. 
Tor doiradagi xaridorga kerak bo’lgan murakkab holi keyin ishlatiladigan 
tovarga nisbatan umumiy tarzdagi soddalashtirilgan reklamadan ko’ra savdo 
agentining tasviri kuchliroq. 
Agent bevosita ta’sir yetib xaridordan darhol buyurtma olishi mumkin holda, 
reklamalarning taniqliligi va imiji orqali tavsir etish natijasi ancha vaqtdan so’ng 
olinadi. 
SHuning uchun kommunikatsiyaning shaxsiy ta’siri ikkinchi darajali bo’lgan 
hollarda iqtisod va ishlab chiqarishi nuqtai nazaridan reklamadan foydalanish 
maqsadga muvofiq. 
Kommunikatsiyaning asosiy shakli bu reklamadir. 
Reklama agentligi-bu reklama beruvchilar uchun ixtisoslashtirilgan xizmat 
turlarini taklif yetuvchi vositadir.  
  Marketing kommunikatsiyasi kompleksi va unda reklamaning o’rni 
Marketingning kommunikatori quyidagi masalalarni hal etishi lozim: 
 
maqsadli auditoriyani aniqlash; maqsadli auditoriyani aniqlash bu 
kommunikatorning eng asosiy vazifasi hisoblanadi. Siz kim uchun tovar ishlab 
chiqargan bo’lsangiz, o’sha sizning maqsadli auditoriyangiz hisoblanadi. Masalan, 
aholining ma’lum bir qatlami, ayollar, yoshlar, biznesmenlar va boshqalar. 
 
reklama qilishdan asosiy maqsadni aniqlash. Siz turli maqsadlarda 
tovaringizni reklama qilishingiz mumkin. Bu maqsadlarni quyidagi turlarga bo’lish 
mumkin:  
a) tovar haqida ma’lumot berish – bunda xaridorlar shunday tovarlar borligi, 
tovarning nomi, markasi haqida ma’lumotlarga ega bo’ladilar.  
Logotip
Yuqorida sanab o’tilgan samaradorlik shartlari har qanday marketing kommunikatsiya dasturiga kiruvchi qarorlar to’plamini belgilaydi. Marketing kommunikatsiyasining ikki asosiy vosita-bu savdo xodimlari orqali shaxsli muloqotlar va reklama kanallari orqali shaxssiz muloqotlardir. SHaxsiy savdo samaradorligi reklamadan ancha ko’pdir. Reklamaning yutug’i uning narxida: reklama yordamida bitta muloqot savdo agentining vizitidan ancha arzon. Reklama qisqa vaqt oralig’ida qayta auditoriyalar bilan muloqot qilishga imkon bersa, agent esa oz sondagi klient (mijoz)larga bera oladi. Tor doiradagi xaridorga kerak bo’lgan murakkab holi keyin ishlatiladigan tovarga nisbatan umumiy tarzdagi soddalashtirilgan reklamadan ko’ra savdo agentining tasviri kuchliroq. Agent bevosita ta’sir yetib xaridordan darhol buyurtma olishi mumkin holda, reklamalarning taniqliligi va imiji orqali tavsir etish natijasi ancha vaqtdan so’ng olinadi. SHuning uchun kommunikatsiyaning shaxsiy ta’siri ikkinchi darajali bo’lgan hollarda iqtisod va ishlab chiqarishi nuqtai nazaridan reklamadan foydalanish maqsadga muvofiq. Kommunikatsiyaning asosiy shakli bu reklamadir. Reklama agentligi-bu reklama beruvchilar uchun ixtisoslashtirilgan xizmat turlarini taklif yetuvchi vositadir. Marketing kommunikatsiyasi kompleksi va unda reklamaning o’rni Marketingning kommunikatori quyidagi masalalarni hal etishi lozim:  maqsadli auditoriyani aniqlash; maqsadli auditoriyani aniqlash bu kommunikatorning eng asosiy vazifasi hisoblanadi. Siz kim uchun tovar ishlab chiqargan bo’lsangiz, o’sha sizning maqsadli auditoriyangiz hisoblanadi. Masalan, aholining ma’lum bir qatlami, ayollar, yoshlar, biznesmenlar va boshqalar.  reklama qilishdan asosiy maqsadni aniqlash. Siz turli maqsadlarda tovaringizni reklama qilishingiz mumkin. Bu maqsadlarni quyidagi turlarga bo’lish mumkin: a) tovar haqida ma’lumot berish – bunda xaridorlar shunday tovarlar borligi, tovarning nomi, markasi haqida ma’lumotlarga ega bo’ladilar.