Konstitutsiyaviy huquqining umumiy tavsifi va uning nazariy asoslari
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
41
Faytl hajmi
284,6 KB
Konstitutsiyaviy huquqining umumiy tavsifi va uning nazariy asoslari
REJA:
1. Konstitutsiyaviy huquqi tushunchasi va predmeti.
2. Konstitutsiyaviy huquq huquqning yetakchi sohasi sifatida.
3. Konstitutsiyaviy huquq huquq tarmog‘i sifatida.
4. Konstitutsiyaviy huquq manbalari.
5. Konstitutsiyaviy huquqiy munosabatlar va uning sub’ektlari.
6. Konstitutsiyaviy huquq fani tushunchasi, predmeti, vazifalari.
7. Konstitutsiyaviy huquq fanining boshqa fanlar bilan o‘zaro bog‘liqligi.
8. Konstitutsiya va davlat. Konstitutsiyaning mazmuni va mohiyati.
9.Konstitutsiyaning prinsiplari va xususiyatlari. Konstitutsiya turlari.
10. Konstitutsiyaning amal qilishi va muhofazasi.
1. Konstitutsiyaviy huquqi tushunchasi va predmeti.
“Konstitutsiyaviy huquq” huquqshunoslikda tez-tez uchrab turadigan va bir
necha tushunchalarga nisbatan ishlatiladigan atamadir. Avvalo, “Konstitutsiyaviy
huquq” atamasi turli mamlakatlarning huquq tizimida alohida o‘ringa ega bo‘lgan
huquq tarmog‘iga nisbatan ishlatiladi va mamlakatning jumladan: “O‘zbekiston
Konstitutsiyaviy huquqi”, “Qozog‘iston Konstitutsiyaviy huquqi”, “Rossiya
Konstitutsiyaviy huquqi” deb ataladi. Ikkinchidan, “Konstitutsiyaviy huquq”
deganda ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi alohida huquqiy fanga nisbatan ishlatiladi
(“O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyaviy huquqi” fani, “Qozog‘iston
Konstitutsiyaviy huquqi” fani, “Rossiya Konstitutsiyaviy huquqi” fani) va u boshqa
fanlarga xos barcha xususiyatlarga ega. Uchinchidan, “Konstitutsiyaviy huquq”
fuqarolarning Konstitutsiyalarda belgilab qo‘yilgan asosiy huquqlariga nisbatan
ishlatiladi. Bu uch tushuncha turli ma’noda ishlatilsa-da, ular bir-biri bilan
bog‘liqdir.
Konstitutsiyaviy huquqning huquq tarmog‘i sifatida mavjudligi, uni
huquqshunoslar o‘rganishi zaruratini tug‘diradi, bu o‘z navbatida “Konstitutsiyaviy
huquq” fanini bo‘lishini taqozo etadi, fan esa, faqat bilim berishnigina nazarda
tutmay, huquq tarmoqlarini ijtimoiy munosabatlarni tartibga solishini, bir-biri bilan
mosligini, muammolarni o‘rganadi. Huquqni rivojlantirish bo‘yicha tadqiqotlar
uchun asos bo‘ladi.
Ma’lumot uchun1:
“Konstitutsiyaviy huquq” tarmog‘i bir necha huquqiy institutlardan tashkil
topgan bo‘lib, ulardan biri – shaxs huquqiy holatidir. Shaxs huquqiy holatida,
fuqarolarning asosiy huquqlari – Konstitutsiyaviy huquqlar deb atalib, ular
konstitutsiyaviy-huquqiy noormalarda mustahkamlanadi. Bu esa fuqarolarning
Koonstitutsiyaviy huquqi tushunchasini, Konstitutsiyaviy huquq (huquq tarmog‘i)
va konstitutsiyaviy huquq fani tushunchalari bilan bog‘liqligini ko‘rsatadi.
“Konstitutsiyaviy huquq” fani, konstitutsiyaviy huquqni huquq tarmog‘i
sifatida ham, fuqarolarning asosiy huquqlari sifatida ham o‘rganadi.
1 Constitutional and administrative law / A. W. Bradley and K. D Ewing. 13th ed. Harlow, England ; New York:
Longman, c2003. – Рg. 4, 9.
Конституциявий ҳуқуқнинг икки асосий маъноси бор. Улар хокимиятга
таъаллуқли бўлиб, замонавий давлат томонидан бошқариладиган ҳуқуқ
тизимидир. Кенг таърифга кўра, конституциявий ҳуқуқ миллий ҳуқуқнинг бир
қисми бўлиб, оммавий ҳокимият тизимини, шаxслар ва давлат ўртасидаги
муносабатни тартибга солувчи ва бошқарувчи ҳуқуқдир.
Aynan mazkur bandda va keyingi bandlarda “Konstitutsiyaviy huquq”ni
huquq tarmog‘i sifatidagi xususiyatlarini o‘rganamiz.
Konstitutsiyaviy
huquq
O‘zbekistonda
ham
huquqni alohida tarmog‘i bo‘lib, mamlakatning huquq
tizimining tarkibiga kiradi va shu bilan birga u huquq
tizimida yetakchi huquq hisoblanadi. Shuning uchun
unda barcha huquq tarmoqlariga xos umumiylik mavjud
va shu bilan birga boshqa huquqlardan ajralib turadigan
xususiyatlarga ham ega. O‘xshashlik, umumiylik
shundaki, “Konstitutsiyaviy huquq” ham huquq normalar
yig‘indisidan iborat. Alohida xususiyatiga ega, uni yetakchi huquqligi, uning
normalari boshqa huquqlar uchun asos bo‘lishida ko‘rinadi.
Umumlashtirib aytadigan bo‘lsak, Konstitutsiyaviy huquq ma’lum ijtimoiy
munosabatlarni tartibga soluvchi huquqiy normalar yig‘indisidan iborat. Bu ijtimoiy
munosabatlar jamiyat, inson, davlat o‘rtasida vujudga keladi. Konstitutsiyaviy
huquq bilan tartibga solinuvchi ijtimoiy munosabatlar, ijtimoiy munosabatlar
tizimida asosiy, rahbariy, bosh munosabatlardan iborat bo‘ladi va boshqa ijtimoiy
munosabatlarni vujudga kelishi uchun asos, tayanch vazifasini o‘taydi. Masalan,
Konstitutsiyaviy huquq mulkiy munosabatlarni, asoslarini belgilash bilan, mulkiy
Конституциявий ҳуқуқни 3 хил маънода тушуниш
ҳуқуқ соҳаси
мустақил фан
ўқув курси
munosabatlarni vujudga kelishiga asos bo‘ladi. Bundan tashqari, turli huquq
tarmoqlari alohida-alohida ijtimoiy
munosabatlarni tartibga solish bilan
chegaralansa (fuqarolik huquqi – mulkiy munosabatlarni, mehnat huquqi mehnat
munosabatlarini va hokazo), Konstitutsiyaviy huquq turli sohalarga taalluqli
(mulkiy, mehnat, moliya, soliq) ijtimoiy munosabatlarni asoslarini tartibga soladi.
Ya’ni, Konstitutsiyaviy huquqning tartibga soluvchi ob’ektlari doirasi, boshqa
huquq tarmoqlariga nisbatan keng va xilma-xildir. Shulardan kelib chiqib aytish
mumkinki,
Yodda tuting:
Bu huquqiy normalar xalqaro shartnomalar, Konstitutsiya, konstitutsiyaviy
qonunlar, joriy (oddiy) qonunlar va boshqa qonun osti hujjatlarda o‘z o‘rnini topgan.
Bu Konstitutsiyaviy huquqni huquq tarmog‘i va yetakchi huquq sifatida ko‘rsata
biladigan eng oddiy va tushunarli ta’rifdir.
Konstitutsiyaviy huquqning predmetiga xos yana bir xususiyat shundaki, u
tartibga soladigan ijtimoiy munosabatlar, boshqa huquq tarmoqlari tartbga soladigan
ijtimoiy munosabatlarning vujudga kelishi uchun asos, baza bo‘lib xizmat qiladi,
masalan, yer huquqi, fuqarolik huquqi, ijtimoiy ta’minot huquqi, parlament huquqi,
ma’muriy huquq va boshqalar.
Konstitutsiyaviy huquq predmeti ijtimoiy munosabatlarni ikki yo‘nalishi
(sohasi)ni tartibga solinishi bilan xarakterlanadi. Bu sohalar esa ijtimoiy hayotda eng
muhimlari bo‘lib, boshqa masalalarga ham ta’sir etadi.
Konstitutsiyaviy huquqning birinchi tartibga soladigan masalasi bu – inson
huquq va erkinliklari, inson va davlat o‘rtasidagi munosabatlar bo‘lsa, ikkinchisi
davlat tuzilishi va davlat hokimiyatini tashkil etish, ya’ni hokimiyatchilik
munosabatlaridir.
Ўзбекистон Республикасининг Конституциявий ҳуқуқи – мамлакатнинг
конституциявий тузум асосларини, жамият ва шахс муносабатларининг
(жамиятнинг иқтисодий негизи, жамоат бирлашмалари, оила, оммавий
ахборот воситалари) асосларини, мамлакатнинг давлат ва маъмурий-ҳудудий
тузилиши асосларини, давлат ҳокимиятини ташкил этиш асосларини
белгиловчи, ўрнатувчи ҳуқуқий нормалар йиғиндисидир.
Konstitutsiyaviy huquq normalari bilan tartibga solinadigan boshqa barcha
munosabatlar shu ikki sohaning birortasi tarkibida mavjud bo‘ladi. Masalan, jamoat
birlashmalari faoliyati, oilaviy munosabatlar, bank-moliya munosabatlari va
boshqalar.
Inson va davlat munosabati konstitutsiyaviy huquq tartibga soladigan asosiy
munosabatlardir. Lekin shuni ham bilish kerakki, inson va davlat munosabatlari juda
keng va ko‘p qirrali, shuning uchun bu munosabat faqat konstitutsiyaviy huquq
bilangina tartibga solinmay, boshqa huquq tarmoqlari bilan ham tartibga solinadi
(mehnat huquqi, fuqarolik huquqi, ma’muriy huquq, moliya huquqi va boshqalar).
Lekin konstitutsiyaviy huquq asos, baza bo‘lish xarakteriga ega huquqiy
normalardan iborat bo‘lib, ular shaxsning huquqiy holatini belgilaydi.
Inson huquqlari eng ko‘p e’tibor talab qiladigan, shu bilan birga murakkab
hodisadir. Inson huquqlarini e’lon qilish, e’tirof etish, hujjatlarda aks ettirish oson
masala, lekin ularni ta’minlash o‘ta murakkab masaladir. Sababi huquq va erkinlik
burch bilan bog‘liq, huquq va erkinlikning ta’minlanishi ayrim majburiy
xarakterdagi harakatlarni qilishni, yoki qilishdan tiyilishni taqozo etadi. Burch
shaxslarning bir biri oldida emas, davlat va jamiyat oldida ham vujudga keladi.
Bundan tashqari erkinlik hech vaqt mutlaq bo‘lishi mumkin emas. Ayrim holatlarda
va sharoitda uni cheklashga zarurat vujudga keladi.
Inson va davlat o‘rtasidagi munosabatlarda faqat davlat tomonidan huquq va
erkinliklarini o‘rnatish muhim emas, ularning bajarilishi uchun kafolatlarning
yaratilishi, mexanizmlarning yaratilishi muhimdir. Shuning uchun davlat inson
huquqlarini ta’minlashda katta majburiyatlarni o‘z zimmasiga oladi va bu
majburiyatlar konstitutsiyaviy huquq normalari orqali mustahkamlab qo‘yiladi.
Davlat hokimiyatining tuzilishi fakat davlat hokimiyatining turli tarmoklarini
amalga oshiruvchi davlat organlarini tuzish bilangina cheklanmay, ular o‘rtasidagi
munosabatlarni tartibga solishni ham nazarda tutadi. Faqatgina o‘rnatilgan to‘g‘ri
hokimiyatchilik munosabatlarigina inson manfaatlariga mos tushishi mumkin,
shuning uchun konstitutsiyaviy huquq shu vazifani bajarishni o‘zininng maqsadi
hisoblaydi.
Hokimiyatchilik munosabatlarini to‘g‘ri va samarali bo‘lishini nazarda tutib,
konstitutsiyaviy
huquq
normalari
bilan
barcha
hokimiyat
organlari
kompetensiyalari, vakolatlari, vazifalari aniq belgilab qo‘yiladi.
Yodda tuting:
Bunda turli mamlakatlarning konstitutsiyaviy huquqi predmeti aynan
o‘xshasada, predmet tarkibiga kiruvchi munosabatlar doirasi har xil bo‘lishiga
e’tibor berish kerak. Masalan, bizning konstitutsiyaviy huquqimiz oila masalasini
alohida tartibga solsa, boshqa mamlakatlarda oila munosabatlari konstitutsiyaviy
huquq bilan emas, huquqning boshqa tarmoqlari bilan tartibga solinishi mumkin.
Yoki O‘zbekiston tarkibida Qoraqalpog‘iston Respublikasining mavjudligi, u bilan
O‘zbekiston munosabatini tartibga solish zarurati konstitutsiyaviy huquq
predmetidagi o‘ziga xoslikni keltirib chiqaradi.
2. Konstitutsiyaviy huquq huquqning yetakchi sohasi sifatida.
Har bir mamlakatning, jumladan O‘zbekistonning ham huquq tizimi mavjud.
Huquq tizimi turli tarmoq huquqlari yig‘indisidan iborat bo‘lib, har bir huquq
tarmoqlarini o‘z vazifasi va tartibga soluvchi predmeti mavjud.
Boshqa huquq tarmoqlaridan farq qilib, konstitutsiyaviy huquq ikki
xususiyatga ega: birinchisi, u mustaqil huquq tarmog‘i bo‘lsa, ikkinchisi, u yetakchi
huquq hisoblanadi.
Yodda tuting:
Конституциявий ҳуқуқ предмети бу – шахс ҳуқуқий ҳолатини белгилаш (шахс
ва давлат муносабати) ва ҳокимиятчиликни амалга ошириш жараёнида
вужудга келадиган ижтимоий муносабатлардир. Буларни таркиби кенг ва
хилма хил муносабатлардан иборат бўлади.
Конституциявий ҳуқуқнинг етакчи роли унинг нормалари билан
тартибга солинадиган ижтимоий муносабатларнинг аҳамияти,
етакчилиги,
бошқа
ҳуқуқлар
билан
тартибга
солинадиган
муносабатлар учун асос, таянч бўлиши билан белгиланади.
Konstitutsiyaviy huquq shaxs va davlat munosabatlarining asoslarini,
shaxsning huquqiy holati asoslarini, davlat va hokimiyat tuzilishini, ularni tashkil
etish tartibi va faoliyatining prinsiplarini, davlatning nodavlat tashkilotlar bilan
munosabatining asoslarini o‘rnatar ekan, ana shu masalalarni tartibga soluvchi
barcha tarmoq huquqlari uchun yetakchilik rolini o‘ynaydi.
Yana konstitutsiyaviy huquqning yetakchilik roli boshqa huquqlarning
konstitutsiyaviy normalar orqali vujudga kelishida ham ko‘rinadi va nihoyat,
konstitutsiyaviy huquqning asosiy manbai konstitutsiya ekanligi ham uning
yetakchiligini ko‘rsatadi.
Konstitutsiyaning 36-moddasi “Har bir kishini mulkdor bo‘lish, meros huquqi
qonun bilan kafolatlanishi, 53-moddada xususiy mulk dahlsiz ekanligi va davlat
himoyasida bo‘lishini belgilar ekan, bu bilan mulkiy masalalarni tartibga soluvchi
“Fuqarolik huquqi”ga asos soladi. Shu 53-moddada tadbirkorlik faoliyatini belgilar
ekan “Tadbirkorlik huquqi” uchun asos bo‘ladi. Xuddi shuningdek, konstitutsiyaviy
huquqning boshqa normalari ham boshqa huquqlar uchun asos bo‘ladi yoki,
boshqacha qilib aytganda, boshqa huquqlar o‘zining boshlang‘ich nuqtasini,
tayanchini konstitutsiyaviy huquq normalaridan oladi. Har qanday boshqa huquq
tarmoqlari tartibga solayotgan ijtimoiy munosabatlarning asosi konstitutsiyaviy
huquq normalari bilan mustahkamlangan. Boshqa tarmoq huquqlari, shu
konstitutsiyaviy huquq normalarida mustahkamlangan ijtimoiy munosabatlarni
kengaytirib, aniqlashtirib, amalga oshirish mehanizmlarini belgilab tartibga soladi.
Konstitutsiyaviy huquq nafaqat moddiy huquq uchun asos bo‘ladi, ular
protsessual huquqlar: jinoyat protsessual huquqi, fuqarolik protsessual huquqlari
uchun ham asos bo‘lib hisoblanadi. Masalan, konstitutsiyaning 26-moddasida sudda
ayblanayotgan shaxsga o‘zini himoya qilish uchun sharoit yaratilishi, 116-
moddasida ayblanuvchi himoya bilan ta’minlanish huquqiga ega bo‘lishi
ko‘rsatilgan ekan, bu qoidalar o‘z ifodasini keng va aniq protsessual huquqlarda
topadi.
Konstitutsiyaviy huquq huquq tizimida alohida, ya’ni yetakchi o‘ringa ega
ekan, uning bu mavqeini yana boshqa holatlar ham ko‘rsatadi. Jamiyatdagi siyosiy,
iqtisodiy, ijtimoiy sohadagi o‘zgarishlar konstitutsiyaviy huquq normalarida aks
etishi bilan huquqning boshqa tarmoqlari rivojiga ham ta’siri kuchli bo‘ladi.
Mamlakatimizda amal qilib turgan konstitutsiyaviy huquq normalari,
O‘zbekistonning davlat suverenitetini, shaxsning oliy qadriyat ekanligini, milliy
davlatchilikning o‘ziga xos xususiyatlarini, bozor iqtisodiyoti xususiyatlari va
tamoyillarini o‘zida aniq aks ettirgan bo‘lib, ular boshqa huquq tarmoqlarida ham
o‘z ifodasini topgan.
Konstitutsiyaviy-huquqiy normalarning tahlili shuni ko‘rsatadiki, ular orqali:
-
O‘zbekistonning suverenligi, mustaqilligi to‘la ta’minlangan;
-
Inson huquq va erkinliklari xalqaro andozalarga mos ravishda
belgilangan;
-
Shaxs va davlat munosabatlarida shaxs manfaatlarining ustivorligi
hisobga olingan;
-
Demokratik asoslarda va tamoyillarda hokimiyat tizimi va hokimiyatni
amalga oshiruvchi organlar tizimi mustahkamlangan;
-
Eng asosiysi, konstitutsiyaviy huquq normalari har qanday mafkuradan
ozod qilingan.
3. Konstitutsiyaviy huquq huquq tarmog‘i sifatida.
Tartibga solish zarur bo‘lgan ijtimoiy munosabatlarning turlicha bo‘lishi,
huquqlarning ham turli tarmoqlarga, sohalarga bo‘linishi shartligini keltirib
chiqaradi. Har bir huquq tarmog‘i o‘ziga mos ravishda alohida ijtimoiy
munosabatlarni tartibga solish vazifasini o‘taydi. Har bir mamlakatda ijtimoiy
munosabatlarning ko‘lami huquq tarmoqlarining doirasini belgilaydi va huquq
tizimini tashkil etadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lami, yangi munosabatlarni vujudga
kelishi, rivojlanishi yangi huquq tarmog‘ini vujudga keltiradi. Masalan,
O‘zbekistonda bozor munosabatlarining rivojlanishi bir necha huquq tarmoqlarining
bo‘lishiga sharoit yaratadi. Jumladan, soliq huquqi, bojxona huquqi, bank huquqi,
tadbirkorlik huquqi va boshqalar.
Yodda tuting:
Konstitutsiyaviy huquqni alohida tarmoq huquqi sifatida mavjud bo‘lishiga,
ijtimoiy munosabatlarga taalluqli asosiy munosabatlar umumiy tarzda tartibga
solinishi zarurligi sabab bo‘ladi. Buni boshqacha qilib aytganda, ijtimoiy hayotda
konstitutsiyaviy huquq normalari bilan tartibga solish zarur bo‘lgan ijtimoiy
munosabatlarni mavjudligidir.
Konstitutsiyaviy tuzim asoslari bilan bog‘liq munosabatlar (davlat
suvereniteti, hokimiyatchilik), shaxs huquqiy holati asoslari, davlat tuzilishi,
ma’muriy-hududiy tuzilish asoslari, jamiyatdagi nodavlat tuzilmalari faoliyati
asoslari, hokimiyat asoslari, hokimiyat organlari tizimi va faoliyatining tashkil etish
asosiy prinsiplari konstitutsiyaviy huquq normalari bilan tartibga solinadi.
Konstitutsiyaviy huquq normalari boshqa huquq tarmoqlariga xos
xususiyatlarga egaligi ham, bu huquqni alohida huquq tarmog‘i sifatida ko‘rsatadi.
Boshqa huquq normalari kabi konstitutsiyaviy huquq normalari ham
imperativ va dispozitiv bo‘ladi.
Imperativ xususiyati deganda huquq normalarida belgilangan qoida sub’ektga
boshqa hech qanday harakat uchun imkoniyat qoldirmay, aniq bajarilishi shart
topshiriq qo‘yilishi tushunildai. Bunga Konstitutsiyaning 91-moddasidagi
“Prezident o‘z vazifasini bajarib turgan davrda boshqa haq to‘lanadigan lavozimni
egallashi, vakillik organining deputati bo‘lishi, tadbirkorlik faoliyati bilan
shug‘ullanishi mumkin emas” degan normani yoki 98-moddadagi “Vazirlar
Mahkamasi yangi saylangan Oliy Majlis oldida o‘z vakolatlarini zimmasidan soqit
qiladi” degan normani ko‘rsatish mumkin.
Dispozitiv xarakterdagi normalarda esa sub’ektda shu normadagi qoidadan
foydalanish imkoniyati mavjud bo‘ladi yoki u shu norma ko‘rsatmasidan o‘z
xohishiga qarab foydalanadi. Konstitutsiyaning 95-moddasi normasida tegishli
Конституциявий ҳуқуқ Ўзбекистон ҳуқуқ тизимида етакчи ҳуқуқ
ҳисобланиши билан бирга алоҳида ҳуқуқ тармоғи ҳам ҳисобланади,
чунки
фақат
унинг
ўзи
тартибга
соладиган
ижтимоий
муносабатлари, яъни предмети мавжуд.
vaziyatlar vujudga kelgan vaqtda Oliy Majlis palatalaridan biri yoki ikkala palata
Prezident tomonidan tarqatib yuborilishi mumkinligi ko‘rsatilgan qoida bunga misol
bo‘ladi, imperativ va dispozitiv xarakterdagi normalarni boshqa moddalarda ham
ko‘rish mumkin.
Shunday qilib, konstitutsiyaviy huquq huquqning mustaqil tarmog‘i, uning
tartibga soladigan ijtimoiy munosabatlari turli sohalarga taalluqli bo‘lib,
konstitutsiyaviy huquq normalari ularning asoslarini belgilaydi, tartibga soladi.
4. Konstitutsiyaviy huquq manbalari.
Konstitutsiyaviy-huquqiy turli shakllarda ifoda etilgan bo‘lib, ular
konstitutsiyaviy huquq manbalari hisoblanadi. Ular konstitutsiya, qonun, farmon va
boshqa huquqiy hujjatlar ko‘rinishida bo‘lishi mumkin.
Konstitutsiyaviy huquq shakllari (manbalari) bir-biri bilan bog‘liq va biri
ikkinchisi uchun yuqori yuridik kuchga ega. Masalan, konstitutsiya boshqa
qonunlar, farmonlar uchun yuqori yuridik kuchga ega bo‘lsa, Prezident farmoni
hukumat qarori uchun yuqori kuchga ega.
Yodda tuting:
Boshqacha qilib aytganda Konstitutsiya bilan tartibga solinishi kerak bo‘lgan
masalani qonun bilan; farmon bilan yoki qonun bilan tartibga solinadigan
masalalarni esa hukumat qarorlari bilan tartibga solib bo‘lmaydi.
U yoki bu hujjatni huquq manbasi sifatida e’tirof etish ma’lum bir huquqiy
oqibatlarni keltirib chiqaradi. Chunki bunday hujjat fuqaro uchun ma’lum
huquqlarni yoki burchlarni o‘rnatishi mumkin, fuqaro esa unga asosan o‘z huquqini
himoya qilishni talab qilishi mumkin.
Konstitutsiyaviy huquq manbalari orasida Konstitutsiya alohida o‘rin
egallaydi. Chunki Konstitutsiya faqat konstitutsiyaviy huquq manbasigina emas,
Конституциявий ҳуқуқ манбаларининг ҳар бири ўз вазифасига эга ва
улар бири бирининг ўрнини эгаллаши мумкин эмас.
balki boshqa huquqlar uchun ham manbadir. Konstitutsiyaning huquq manbalari
orasida alohida mavqeini uning davlatning asosiy qonuni ekanligi ham belgilaydi.
Ma’lumotuchun2
Konstitutsiya eng muhim norma va prinsiplarni o‘rnatadi va keyinchalik
ulardan boshqa huquqiy tartibga solishni shakllari o‘sib chiqadi (turli sohadagi
qonunlar, farmonlar). Ayrim Konstitutsiyaviy normalar to‘g‘ridan-to‘g‘ri amal qilib,
qo‘shimcha tartibga solishga muhtoj emas.
Masalan, Konstitutsiyaning 92-moddasiga binoan Prezident Oliy Majlis
yig‘ilishida qasamyod qabul qilgan paytdan boshlab o‘z lavozimigz kirishgan
hisoblanadi degan qoidani amalga oshirish uchun hech qanday qo‘shimcha norma,
hujjat zarur emas.
Konstitutsiya normalarining o‘zgartirilishini alohida tartib va qoidalarning
o‘rnatilishi ham, Konstitutsiyaning huquq manbasi sifatidagi alohida maqomini
ko‘rsatadi.
Konstitutsiyaviy huquq manbalari orasida qonunlar muhim rol o‘ynaydi.
O‘zbekiston Respublikasida qabul qilingan qonunlarni ikki guruhga bo‘lish
mumkin. Birinchisi, Konstitutsiyaviy qonunlar, ikkinchisi, oddiy qonunlar.
O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasida
qanday
masalalar
bo‘yicha
Konstitutsiyaviy qonunlar qabul qilish kerakligi belgilanmagan. Ayrim mamlakatlar
Konstitutsiyalarida qanday masalalar yuzasidan Konstitutsiyaviy qonunlar qabul
qilinish zarurligi belgilangan. Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasining 13 ta
moddasida Konstitutsiyaviy qonun qabul qilishga doir masalalar berilgan. Bizning
2 Constitutional and administrative law / A. W. Bradley and K. D Ewing. 13th ed. Harlow, England ; New York:
Longman, c2003. – Рg. 12,13.
Буюк Британияда Конституциявий ҳуқуқнинг расмий манбаларисифатида қуйидагилар тан олинади:
а) Парламент Актини ўз ичига олувчи қонунлар ёки Парламент томонидан қонунчилик ваколати
берилган вазирлар ва бошқа ҳокимият вакилларининг қонунлари;
б) Суд прецеденти (кейс ҳуқуқи) умумий ҳуқуқнинг судлар томонидан аниқлаштирилиши ва
қонунчиликни шарҳлашдан иборат;
с) Парламентнинг ҳар иккала палатага ўз ички масалаларини тартибга солиш учун мерос бўлиб
ўтадиган ваколатлардан келиб чиқадиган қоида ва одатлар бўлиб ҳисобланади.
qonunchilik tajribamizda har qanday holatga konkret yondashilib, Konstitutsiyaviy
darajada hal qilinishi mumkin bo‘lgan masalalar yuzasidan Konstitutsiyaviy
qonunlar qabul qilinadi. Hozirga qadar mamlakatimizda quyidagi Konstitutsiyaviy
qonunlar amalda: “Referendum yakunlari hamda davlat hokimiyatini tashkil
etishning asosisy prinsiplari to‘g‘risida”, “O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining Qonunchilik palatasi to‘g‘risida”, “O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining Senati to‘g‘risida”, “Davlat boshqaruvini yangilash va yanada
demokratlashtirish hamda mamlakatni modernizatsiya qilishda siyosiy partiyalar
rolini kuchaytirish to‘g‘risida”gi qonunlar. Konstitutsiyaviy qonunlar ham
Konstitutsiya kabi to‘liq Konstitutsiyaviy huquq manbasi bo‘ladi.
Keyingi manba bu – qonunlardir. Yuqoridagilardan farq qilib faqat
Konstitutsiyaviy-huquqiy mazmundagi qonunlargina Konstitutsiyaviy huquq
manbasi bo‘ladi. Masalan, “O‘zbekiston Respublikasi fuqaroligi to‘g‘risida”,
“Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida”, “Saylov to‘g‘risida”gi qonunlar va boshqalar.
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
Konstitutsiyaviy-huquqiy
mazmundagi farmon va farmoishlari Konstitutsiyaviy huquq manbalari bo‘lib
hisoblanadi. Masalan, hukumat tarkibi (tayinlash, vazifasidan ozod qilish), markaziy
davlat idoralarini tuzish, Konstitutsiyada belgilangan boshqa mansabdor shaxslarni
lavozimiga tayinlash va lavozimidan ozod qilish to‘g‘risidagi farmonlar va shu kabi
bir qator hujjatlar – Konstitutsiyaviy-huquq manbasi bo‘ladi.
Oliy
Majlis
palatalarining
ayrim,
ya’ni
Konstitutsiyaviy-huquqiy
mazmundagi qarorlari ham Konstitutsiyaviy huquq manbasi bo‘lishi mumkin. Ular
tomonidan qabul qilingan reglamentlar ham manba hisoblanadi.
Konstitutsiyaviy huquq manbalari qatoriga yana, hukumat qarorlari, sud
qarorlari (Konstitutsiyaviy sud), mahalliy davlat hokimiyati organlarining qarorlari
ham kiritilishi mumkin.Faqat shunga alohida e’tibor berish kerakki, bu hujjatlar
Konstitutsiyaviy huquq tartibga soluvchi munosabatlar doirasida qabul qilingan
bo‘lsa, hamma uchun majburiy xarakterga ega bo‘lsa, fuqarolarning huquq va
erkinliklarini ta’minlashga qaratilgan bo‘lsagina Konstitutsiyaviy huquq manbasi
bo‘ladi.
Konstitutsiyalarning muqaddimasida xalqaro huquqning umume’tirof etilgan
qoidalari ustunligi tan olinishi e’tirof etilgan, shu sababli aytish mumkinki, xalqaro
huquq normalari ham Konstitutsiyaviy huquq manbasi bo‘lishi mumkin.
Ma’lumot uchun3:
5. Konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlar va uning sub’ektlari
Ana shu konstitutsiyaviy-huquqiy normalarni amal qilish natijasida
konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlar vujudga keladi. Ularda ham boshqa huquqiy
munosabatlarga tegishli umumiy xususiyatlar mavjud. Umumiylik shundaki, har
qanday ijtimoiy munosabatlar huquq normasi bilan tartibga solingandagina huquqiy
munosabat bo‘ladi. Huquqiy munosabat orqaligina huquq normalari amalga
oshiriladi. Konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlarning o‘ziga xos xususiyati
(boshqa huquqiy munosabatlardan) quyidagilarda ko‘rinadi.
1. Ular o‘zining alohida mazmuniga ega. Bu munosabatlar faqat
konstitutsiyaviy huquq predmeti hisoblanadi.
2. Bu munosabat alohida sub’ektlar tarkibiga ega.
3. Barcha konstitutsiyaviy-huquqiy normalar ham aniq konstitutsiyaviy-
huquqiy munosabatlarni vujudga keltirmaydi. Masalan, prinsip normalar. Ular
o‘zining tartibga solish ta’sirini qoida normalar orqali amalga oshiradi.
Yodda tuting:
3 Constitutional and administrative law / A. W. Bradley and K. D Ewing. 13th ed. Harlow, England ; New York:
Longman, c2003. – Рg. 12,13.
Хорижий асарларида қуйидагилар конституциявий ҳуқуқнинг манбалари
(Бюук Британияда) ҳисобланади:
1. Конституция ва унга киритилган ўзгартириш ва тузатишлар;
2. Конституциявий аҳамиятга эга бўлган парламент қарорлари;
3. Турлича талқин қилинадиган норма бўйича суд тушунтиришлари.
Shuning uchun ham konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlar boshqa huquqiy
munosabatlarga nisbatan xilma-xildir. Asosan huquqiy munosabatlar qoida
normalarning amal qilishi orqali vujudga keladi. Ular asosida aniq munosabatlar
vujudga kelib, unda munosabatning aniq sub’ektlari va ularning huquq hamda
majburiyatlari aniq bo‘ladi.
Prinsip-normalar, maqsad normalar, deklarativ normalar boshqacharoq
munosabatlarni vujudga keltiradi va shu orqali tegishli normada yotgan ko‘rsatma,
ta’kidlar hayotga tatbiq qilinadi. Bu huquqiy munosabatlar umumiy xarakterda
bo‘lib, aniq sub’ektlari yo‘q, bo‘lgan taqdirda ham ularning huquq va burchi
o‘rnatilmaydi.
Konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlar doimiy yoki vaqtincha bo‘lishi
mumkin. Doimiyning muddati belgilanmagan va ba’zi sabablaro bilan u to‘xtatilishi
mumkin. Masalan, fuqaroning vafot etishi.
Ayrim vazifalar bajarilganda ham munosabatlar tugashi mumkin. Masalan,
saylov kompaniyasi tugashi bilan, saylovchi va komissiyalar o‘rtasidagi
munosabatlar tugaydi.
Huquqiy munosabatlarni vujudga kelishi, tugashida yuridik fakt muhim rol
o‘ynaydi.
Yuridik
fakt
–
huquqiy
munosabatni
vujudga
keltiradigan,
o‘zgartiradigan, tugatadigan voqea yoki harakatdir.
Konstitutsiyaviy-huquqiy munosabat sub’ektlari.
Konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlarda ishtirok etuvchilar sub’ektlar deb
ataldi.
Yodda tuting:
Конституциявий-ҳуқуқий
муносабатлар,
конституциявий-ҳуқуқ
нормалари билан тартибга солинадиган ижтимоий муносабатлар
бўлиб, уларнинг мазмуни субъектлар ўртасидаги юридик алоқалар
ҳисобланади ва бу алоқалар тегишли ҳуқуқий нормаларда кўзда
тутилган ўзаро ҳуқуқ ва бурч шаклида бўлади.
Конституциявий-ҳуқуқий муносабат субъектлари доираси жуда кенг.
Sub’ektlar qatoriga fuqaro, shaxs, xalq, millat, davlat, deputat va senatorlar,
davlat organlari, nodavlat tashkilotlari, o‘zini o‘zi boshqarish organlari kiradi.
Saylov kampaniyasi davrida sub’ektlar miqdori yanada kengayadi, ularga saylov
komissiyalari, kuzatuvchilar, vakillar, nomzodlarni kiritish mumkin.
Umumiy tarzda aytish mumkinki, konstitutsiyaviy-huquqiy munosabatlarning
sub’ekti bo‘lib, konstitutsiyaviy-huquqiy normalarga asosan huquq va burchga ega
bo‘ladiganlar hisoblanadi.
Ayrim hollarda chet el fuqarolari yoki fuqarosiz shaxslar ham munosabatlar
sub’ekti bo‘lishi mumkin. Masalan, fuqarolikni so‘rab murojaat qilganda.
Konstitutsiyaviy huquq tizimi.
Konstitutsiyaviy huquq, konstitutsiyaviy huquqiy institutlardan tashkil topadi.
Konstitutsiyaviy-huquqiy institut – o‘xshash turdagi, lekin alohida mustaqil
munosabatlarni tartibga soluvchi huquqiy normalar birikmasidir. Har bir
Konstitutsiyaviy huquqiy institut manbasi har xil bo‘lishi mumkin. Masalan,
Prezidentlik instituti manbasi bo‘lib, Konstitutsiya, Konstitutsiyaviy qonun,
qonunlar hisoblansa, Vazirlar Mahkamasi (hukumat) institutlarining manbasi,
Konstitutsiya,
Konstitutsiyaviy
qonun,
qonunlar,
Prezident
farmoni,
Konstitutsiyaviy sud qarori bo‘ladi. Xuddi shunday shaxs huquqiy holati, saylov
institutlari manbalari ham turlicha bo‘lishi mumkin.
Konstitutsiyaviy huquqiy institutlar mustaqil turdagi normalardan iborat
bo‘lsada, barcha institutlar o‘zaro bog‘liq va yaqin aloqada bo‘ladi. Ularning bir-
biridan butunlay ayirib bo‘lmaydi, ana shu asosda yagona Konstitutsiyaviy huquqiy
tartibga solish ta’minlanadi.
Konstitutsiyaviy huquq tizimini katta daraxtga o‘xshatish mumkin. Daraxtni
shoxi, tanasi, bargi bo‘lgani kabi huquq tizimida ham turli tarkibiy qismlar mavjud.
Daraxtning turli qismlari turli vazifani bajaradi, lekin ularning barchasini biriktirgan,
hayotiyligini ta’minlagan ildizi bor. Huquq tizimida ildiz vazifasini yagona
Konstitutsiyaviy prinsiplar, xalq suvereniteti, tabiiy huquqlar, huquq va erkinliklar
ustivorligi, hokimiyat bo‘linishi, mustaqil sud hokimiyati o‘ynaydi. Bular barcha
institutlarda o‘z joyini topgan.
Konstitutsiyaviy huquq tizimi, Konstitutsiya tizimi bilan bog‘liq, yoki aytish
mumkinki Konstitutsiya tizimi Konstitutsiyaviy huquq tizimini belgilanishida
asosiy rol o‘ynaydi. Konstitutsiyaviy huquq tizimini tashkil etuvchi Konstitutsiyaviy
huquqiy institutlar, ahamiyatiga qarab tartib bilan joylashtirilgan.
O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyaviy
huquq
tizimi
quyidagi
institutlartdan tashkil topgan: Konstitutsiyaviy tuzumning asosiy prinsiplari; Inson
va fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlari; Jamiyat va shaxs;
Ma’muriy-hududiy va davlat tuzilishi; Davlat hokimiyatining tashkil etilishi.
Bu institutlar o‘z navbatida o‘z tizimiga ega. Ya’ni ular bir-biri bilan bog‘liq,
lekin mustaqil institutlardan iborat. Masalan, “Inson va fuqarolarning asosiy asosiy
huquqlari, erkinliklari va burchlari” instituti, “”Fuqarolik”, “Shaxsiy huquq va
erkinliklar”, “Siyosiy huquqlar”, “Iqtisodiy va ijtimoiy huquqlar”, “Inson huquqlari
va erkinliklarining kafolatlari”, “Fuqarolarning burchlari” dan iborat bo‘lsa, “Davlat
hokimiyatini tashkil etish”, “O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi”, “O‘zbekiston
Respublikasining Prezidenti”, “Vazirlar Mahkamasi”, “Mahalliy davlat hokimiyati
asoslari”, “Sud hokimiyati”, “Saylov tizimi” va boshqa institutlardan iborat.
6. Konstitutsiyaviy huquq fani tushunchasi, predmeti, vazifalari.
Konstitutsiyaviy huquq fani ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi yuridik
fanlarning tarkibiy sohalaridan biridir. Yuridik hodisalar, ularning kelib chiqishi,
Конституциявий ҳуқуқ тизими қуйидагилардан иборат
биринчидан, конституциявий-ҳуқуқий нормалар;
учинчидан, конституциявий-ҳуқуқий институтлар.
иккинчидан, конституциявий-ҳуқуқий принциплар;
jamiyatdagi o‘rni turli yuridik fanlar tomonidan o‘rganiladi. Turli yuridik fanlar
alohida masalarni o‘rganadi, shuning uchun ularning o‘rganadigan predmeti
alohida-alohidadir. Yuridik fanlar o‘z vazifa va o‘rganadigan predmetiga qarab
umumnazariy, tarixiy, tarmoq, huquqiy-qiyosiy, amaliy fanlarga bo‘linib ular bir-
biridan farq qiladi.
Konstitutsiyaviy huquq fani tarmoq huquqiy fanlar qatoriga kiradi va nomiga
mos ravishda Konstitutsiyaviy huquqni huquq sifatida o‘rganish uning predmeti
hisoblanadi.
Yodda tuting:
Konstitutsiyaviy huquq fani tegishli huquq sohasiga tegishli qonuniyatlarni,
tushincha va kategoriyalarni, Konstitutsiyaviy va boshqa sohalarga taalluqli
qonunlarni mazmun mohiyati, vazifasini, Konstitutsiyaviy-huquqiy institutlarni
o‘rganadi, tahlil qiladi, ular yuzasidan ilmiy fikrlar, xulosalarni vujudga keltiradi.
Konstitutsiyaviy huquq fani konstitutsiyaviy-huquqiy norma va institutlarni
o‘rganish bilan cheklanmay, ularning amal qilish jarayonini ham o‘rganadi.
Shuning uchun uning predmetiga shu huquq sohasi bilan tartibga solinadigan
ijtimoiy munosabatlar ham kiradi. Konstitutsiyaviy huquqiy normalar qay darajada
ijtimoiy munosabatlarni tartibga solayotganligi, qanday hollarda huquqiy normalar
eskirib qolganligi, ijtimoiy munosabatlarni tartibga solish uchun yetarli emasligi
masalasi fan tomonidan o‘rganiladi. Shu orqali fan huquqiy normalar samarasini,
ta’sir kuchini o‘rganadi va tegishli ilmiy takliflarni ilgari suradi.
Davlat Konstitutsiyaviy organlarining tashkil etish tartibi, faoliyati, bir-biri
bilan munosabati ham Konstitutsiyaviy huquq fani tomonidan o‘rganiladi.
Shaxs masalasi, uning davlat bilan o‘zaro munosabati, shaxsning huquqiy
holati masalalari – Konstitutsiyaviy huquq o‘rganadigan bosh masaladir.
Конституциявий ҳуқуқ фани предмети бўлиб, у ўрганадиган ҳуқуқ
тармоғи ҳисобланади.
Ўзбекистон Республикаси конституциявий ҳуқуқ предметига
бўлган ёндошувлар:
Konstitutsiyaviy huquqning huquq sifatidagi predmeti, huquq normalari bilan
tartibga solinadigan ijtimoiy munosabatlar bo‘lsa, fanni predmeti shu ijtimoiy
munosabatlar va ularni tartibga soluvchi normalar hisoblanadi. Huquq prredmeti
tartibga solish bo‘lsa, fan predmeti o‘rganish hisoblanadi.
Konstitutsiyaviy huquq fani o‘rganadigan masala – hodisalar doirasi
quyidagilardan iborat bo‘ladi:
- Konstitutsiyaviy huquqni umuimiy tasnifi;
- Konstitutsiyaviy nazorat asoslari;
- O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, uning yaratilishi, mazmun-
mohiyati, yuridik turi;
- Konstitutsiyaviy tuzim asoslari;
- Shaxs va davlat munosabati, shaxsning huquqiy holati;
- Jamiyatning iqtisodiy asoslari, davlat va jamoat birlashmalari munosabatlari,
oilaviy munosabatlar;
Биринчи ёндошув: конституциявий-ҳуқуқий тартибга солишнинг
предметини давлат ҳокимиятини амалга ошириш ташкил этади. Бу
ёндошув россиялик ҳуқуқшуносларга хосдир. Конституция тартибга
соладиган
ижтимоий
муносабатларнинг
аксариятини
давлат
ҳокимиятини ташкил этиш ва амалга ошириш масалалари ташкил
этади.
Иккинчи
ёндошув:
конституциявий
ҳуқуқнинг
предметини,
авваламбор, инсон ҳуқуқ ва эркинликларини ҳимоя қилиш ташкил
этади. Яъни давлат ҳокимияти манфаатлари инсон манфатларидан
келиб чиқиши керак.
Учинчи
ёндошув:
конституциявий
ҳуқуқ
предметини
давлат
ҳокимияти ва инсон ҳуқуқларига оид муносабатларни тартибга солиш
ташкил этади.
- Davlat tuzilishi, mamlakatning ma’muriy-hududiy tuzilishi;
- Davlat hokimiyatining tashkil etilishi.
Bu yerda Konstitutsiyaviy huquq fani o‘rganadigan masalalar yiriklashtirilib
ko‘rsatildi. Ko‘rsatilgan har bir yo‘nalish yoki hodisa aniq bo‘laklarga bo‘linib
o‘rganiladi. Masalan, Konstitutsiyaviy huquqni umumiy tasnifi, huquqni huquq
tizimidagi o‘rni, huquqiy normalar, huquqiy institutlar, ijtimoiy munosabatlar,
huquq manbalari va boshqalarni o‘rganish orqali o‘rganiladi. Yoki shaxsning
huquqiy holati, fuqarolik, asosiy huquq va erkinliklar, burchlar, huquq va erkinliklar
kafolatlari masalalarini o‘rganish orqali o‘rganialdi.
Yuqoridagilarni o‘rganish fan oldiga ma’lum vazifalarni vujudga keltiradi,
ya’ni Konstitutsiyaviy huquq fanining aniq vazifalari mavjud.
Uning eng asosiy vazifasi Konstitutsiyaviy huquqni mamlakat huquq
tizimidagi o‘rnini, ya’ni uni ham huquq tarmog‘i, ham yetakchi huquq ekanligini
ko‘rsatishdir. Buning uchun Konstitutsiyaviy-huquqiy normalarning yuridik kuchi
(boshqa huquq normalari uchun ustivorligi, ta’sir kuchi asos ekanligi) ijtimoiy
munosabatlarni tartibga solish orqali ijtimoiy hayot rivojlanishiga ta’siri o‘rganiladi.
Fanni vazifasi ma’lum huquqiy hodisalarni o‘rganish bilan cheklanmaydi,
tegishli bilimlar bilan mutaxasislarni, fuqarolarni ta’minlash, ya’ni shaxsning
huquqiy ong, huquqiy madaniyatini shakllantirish ham fanning vazifasidir.
Fanning vazifasi hodisa va qonuniyatlarni passiv o‘rganish bilan
cheklanmaydi, o‘rganish orqali vujudga kelgan ilmiy xulosa va fikrlarni hayotga
joriy qilish orqali ijtimoiy munosabatlarni rivojlantirish, Konstitutsiyaviy-huquqiy
normalarning takomillashuviga faol ta’sir qiladi.Fanning xulosa va takliflari
natijasida huquqiy normalar takomillashadi, yangilari vujudga keladi, eskirganlari
bekor qilinadi.
7. Konstitutsiyaviy huquq fanining boshqa fanlar bilan o‘zaro bog‘liqligi.
Biror bir fan o‘z holicha to‘la mustaqil faoliyat ko‘rsatmaydi. Mustqaqil
faoliyat olib boradigan bo‘lsa, belgilangan vazifalarni to‘la, bekamu-ko‘st bajara
olmaydi.
Yodda tuting:
Konstitutsiyaviy huquq fani birinchi navbatda ijtimoiy fanlar tizimiga kirgani
uchun, shu tizimdagi fanlar bilan o‘zaro munosabatda bo‘lishi bu tabiiydir. Masalan,
barcha ijtimoiy fanlarni o‘rganish usullarida umumiylik mavjud bo‘lganligi uchun
ular bir xil tarixiy, qiyosiy, tizimli va boshqa usullardan foydalanadi. Barcha ijtmoiy
fanlar oldida maxsus vazifalar bilan birga, umumiy vazifalar ham mavjud. Ya’ni
ularning barchasi komil insonni shakllantirish, shaxslarni bir-biriga hurmat ruhida
tarbiyalash, vatanga sadoqat, vatanparvarlikni vujudga keltirish vazifasini o‘z oldiga
qo‘yadi. Ana shunday umumiylikni mavjudligi ijtimoiy fanlar o‘rtasida aloqa,
hamkorlik bo‘lishi zarurligini ko‘rsatadi.
Qolaversa Konstitutsiyaviy huquq fani yuridik fanlar tizimidagi alohida bir
fandir. Shuning uchun uni yuridik fanlar bilan aloqasi yanada kuchliroq va aniqroq
aks etadi.
Bu aloqa ayrim yuridik fanlar bilan, ularga tayanish, ulardan ozuqa olish
asosiga qurilsa, ayrim yuridik fanlarga tayanch bo‘lish, ularga ozuqa berish shaklida
namoyon bo‘ladi.
Birinchi guruh fanlariga “Davlat va huquq tarixi”, “Davlat va huquq
nazariyasi” fanlarini kiritish mumkin. “Davlat va huquq tarixi” fani davlat va huquq
vujudga kelishi, rivojlanish bosqichlari, Konstitutsiyalarning vujudga kelish va
rivojlanish jarayonlarini o‘rganadi. Konstitutsiyaviy huquq fani Konstitutsiyaviy
rivojlanish tajribasini o‘rganishda, tarix faniga, uning ta’limotlariga tayanadi.
Konstitutsiyaviy huquq fanining “Davlat va huquq nazariyasi” fani bilan
aloqasi yanada aniqroq va kengroq aks etadi. “Davlat va huquq nazariyasi” umuman
davlat va huquq, uning shakllari, turlari haqida nazariy asos bilimlarni beradi. Davlat
hokimiyati, uni bo‘linish prinsiplari haqidagi rahbariy bilimlar ham shu fanda
beriladi, ular haqida chuqur bilmasdan, huquqiy norma, huquqiy institut, ularni
tuzilishi, vujudga kelishi, huquq manbalari, huquqiy munosabatlar, huquq
Фанларнинг ўзаро алоқада ривожланиши бу қонуниятдир.
sub’ektlari haqida yetarli bilim va ma’lumotga ega bo‘lmay, Konstitutsiyaviy huquq
o‘rganadigan masalalarni o‘rganib bo‘lmaydi. “Davlat vahuquq nazariyasi”
yuqoridagi kategoriya va hodisalarni umumiy tarzda o‘rgansa, Konstitutsiyaviy
huquq fani ularni aynan, Konstitutsiyaviy huquq doirasida o‘rganadi. Masalan,
ijtimoiy munosabatlar, huquqiy normalar, “Davlat va huquq nazariyasi”da umumiy
tarzda o‘rganilsa, Konstitutsiyaviy huquq Konstitutsiyaviy ijtimoiy munosabatlarni,
Konstitutsiyaviy huquqiy normalarni o‘rganadi.
Ikkinchi guruhdagi fanlar, bular tarmoq huquqiy fanlar bo‘lib, ular
Konstitutsiyaviy huquq faniga tayanadi. Ya’ni ular o‘rganadigan, tartibga soladigan
ijtimoiy munosabatlarning asoslari Konstitutsiyaviy huquqda belgilangan va
o‘rganiladi. Bu guruhga barcha tarmoq va amaliy, protsessual huquqlkarni kiritish
mumkin, jumladan: Fuqarolik huquqi, Ma’muriy huquq, Mehnat huquqi, Yer
huquqi, Soliq huquqi, Jinoyat huquqi, Jinoyat protsessual huquqi, Fuqarolik
protsessi va boshqalar.
Malumot uchun4:
8. Konstitutsiya va davlat.
Konstitutsiyaning
mazmuni
va
mohiyati.
Hozirgi kunda Konstitutsiyani davlatsiz,
davlatni Konstitutsiyasiz tasavvur qilish qiyin.
4 Constitutional and administrative law / A. W. Bradley and K. D Ewing. 13th ed. Harlow, England ; New York:
Longman, c2003. – Рg. 10.
Конституциявий
ҳуқуқка
ўxшаб,
маъмурий
ҳуқуқ
ҳукумат
ваколатларининг назорати ва уларни амалга оширишни ўрганади.
Аниқ фарқ шундан иборатки, конституциявий ҳуқуқ ҳукумат
органларининг дастлабки тузулмасига тааллуқли бўлса, ва аксинча
маъмурий ҳуқуқ xизматлар ҳамда фуқароларнинг фаолиятини
тартибга солишдаги расмий органларнинг ишига тааллуқлидир.
Lekin ular ijtimoiy taraqqiyotning turli davri mahsulidir. Davlat Konstitutsiya paydo
bo‘lgan davrdan ancha ilgari vujudga kelgan va Konstitutsiyasiz faoliyat ko‘rsatgan.
Konstitutsiya atamasi Konstitutsiya asosiy Qonun bo‘lgunga qadar ham mavjud
bo‘lgan. Bu atama baynalminal atama bo‘lib, lotin tilidan olingan va “o‘rnataman”,
“tasdiqlayman” degan ma’noni beradi. Konstitutsiya atamasi hozirda “tuzilish”
degan ma’noda ham ishlatiladi. Yuridik jihatdan Rim imperatorlarining
ko‘rsatmalari ham Konstitutsiya deb atalgan davrlar bo‘lgan.
Biz o‘rganadigan Konstitutsiya esa davlatning asosiy qonuni sifatida qaraladi.
Davlatlar paydo bo‘lgan davrdan boshlab davlat va shaxs o‘rtasida
munosabatlar mavjud bo‘lgan va munosabatlar o‘lchovida davlat manfaati doimo
ustun bo‘lib kelgan (ma’lum vaqtgacha). XVII – XVIII asrlarda fuqarolarning o‘z
erki uchun, huquq uchun kurashi nihoyatda kuchaygan. Feodal tuzim o‘rnida
vujudga kelgan burjua tuzimi ham shu kurashlar natijasidir. Ana shu davrlarda eski
tuzum o‘rniga kelgan burjua tuzimi progressiv xarakterda bo‘lib, bu davrda eng
avvalo insonlarni huquq, erkinliklarini qonunlarda mustahkamlash amalga oshirib
borildi.
Shu davrdagi demokratik revolyusiyalar natijasida qo‘lga kiritilgan yutuqlarni
alohida qonunlar doirasida mustahkamlash zarurati tug‘ildi. Bunday qonun sifatida
Konstitutsiya paydo bo‘ldi. Dastlabki Konstitutsiya hisoblanuvchi AQShning 1787
yilgi Konstitutsiyasi davlatning asosiy qonuni sifatida o‘rnatildi.
Qizig‘i shundaki u Konstitutsiya qonunchilik, ijro, sud hokimiyatini tashkil
etish prinsiplari va tartibi, faderatsiya tarkibiga kiruvchi sub’ektlar huquqlarini
belgilash bilan cheklangan. Fuqaro, shaxs huquqlari unda belgilanmadi, faqat
Kongress fuqarolar huquq va erkinliklariga zid keluvchi qonunlar qabul qilishi
mumkin emas degan qoida unda o‘z aksini topgan. Konstitutsiya yaratuvchilarning
fikricha “nima taqiqlanmasa, shu mumkin” degan g‘oya, prinsip fuqarolar huquq va
erkinliklarini ro‘yobga chiqarishi, ta’minlashi mumkin edi.
Lekin xalq bunga rozi bo‘madi, ular asosiy qonunda huquq va erkinliklarni
alohida mustahkamlab qo‘yishni talab qilib chiqdi va ular talabi asosida ikki yil
ichida Konstitutsiyaga o‘nta qo‘shimcha kiritildi va bu qo‘shimchalar inson
huquqlariga taalluqli bo‘lib, “Huquqlar haqida Bill” deb tarixga kirdi.
Ma’lumot uchun5:
Konstitutsiya davlatning asosiy qonuni, cheklanmagan davlat hokimiyati
xavfli ekanligini anglagan davlat falsafasining ma’lum elementi bo‘lib qoldi.
Hokimiyatni cheklanmaganligi og‘ir oqibatlarga, to‘ntarishlarga, inqirozga olib
kelishini oddiy xalq emas, hukmronlar ham tushunib yetdi va davlat hokimiyatini
cheklash
vazifasi
Konstitutsiyaga
yuklandi.
Natijada
turli
davlatlarda
Konstitutsiyalar qabul qilinishi natijasida uzoq davr hukm surayotgan va jamiyat
rivojlanishiga to‘sqinlik qilayotgan mutloq davlat hokimiyatini cheklash belgilandi.
Bu o‘z navbatida jamiyatning boshqa a’zolari – xalqni huquq va erkinlik bilan
ta’minlashga olib keldi. Konstitutsiya hokimiyat va erkinlik, davlat va shaxs
o‘rtasida munosib muvozanat bo‘lishini ta’minlovchi vosita bo‘lib maydonga
chiqdi.
Lekin Konstitutsiyalar vujudga kelishi, davlatlar tomonidan qabul qilinishi,
hamma vaqt yoki hamma joyda ko‘zlangan natijani bermadi yoki bermaydi. Chunki
eng demokratik prinsiplar va ko‘pchilik manfaatiga mos qoidalardan iborat
Konstitutsiyalar
ham,
tegishli
tuzimlarni
xususiyatlaridan,
hokimiyatdagi
hukmronlarning xohish-irodasidan kelib chiqib, tor doira manfaatlariga xizmat
5 Constitutional and administrative law / A. W. Bradley and K. D Ewing. 13th ed. Harlow, England ; New York:
Longman, c2003. – Рg. 14.
Ҳуқуқлар тўғрисидаги билл ва Ҳуқуқлар тўғрисидаги петиция.
1688 йилги улуғвор инқилоб натижасида икки қирол, яъни
Англияда Жеймис II ва Шотладияда Жеймс VII тахтдан қулади ва
ҳокимиятга келган икки қўшма қироллик монархияни тиклади ва
Қўшма парламентлар ҳуқуқлар тўғрисидаги билл ва Ҳуқуқлар
тўғрисидаги петицияни қабул қилди. Бу ҳужжат Вилям ва Мрям
томонидан қабул қилинди. Бу ҳужжат кейинчалик замонавий
Конституцияга асос солди.
qilishi mumkin. Buni Sobiq Ittifoq Konstitutsiyaviy tajribasidan ham aniq ko‘rish
mumkin.
Shuning uchun “Davlat va Konstitutsiya” deganda ularni faqat do‘stlikda,
hamkorlikda deb qarash uncha to‘g‘ri emas. “Davlat va Konstitutsiya” o‘rtasida
qarama-qarshilik bo‘lishi ham tabiiydir.
Lekin jamiyat mavjud qarama-qarshiliklarni hech kuch ishlatmay hal qilish
yo‘lini topsa, bunday qarama-qarshiliklar xafvli bo‘lmaydi.
Demokratik davlatlar – Konstitutsiyaviy davlatlardir. Lekin har qanday
Konstitutsiyaga ega davlatni Konstitutsiyaviy yoki demokratik davlat deb
bo‘lmaydi. Davlatni ham demokratik, ham Konstitutsiyaviy deb atash uchun,
demokratik
prinsip
va
qoidalardan
iborat
Konstitutsiyasi
bo‘lishi
va
Konstitutsiyaning barcha normalarini amalga oshirishi uchun imkoniyatlar
yaratilgan bo‘lishi kerak.
Barcha dunyo mamlakatlarining Konstitutsiyalarini ko‘rsak, ularni yo xalq
qabul qilgan yoki xalq nomidan qabul qilingan degan iboralarni uchratamiz.
Masalan, AQSh Konstitutsiyada “Biz AQSh xalqi…”, Germaniya Konstitutsiyada
“Mazkur asosiy qonunni nemis xalqi o‘zini ta’sis hokimiyati kuchi bilan qabul
qildi”, Fransiya Konstitutsiyasida “Fransuz xalqi Konstitutsiyaviy qonunni
ma’qulladi”, – degan so‘zlar bo‘lsa, O‘zbekiston Konstitutsiyaning Muqaddimasida
“O‘zining muxtor vakillari siymosida O‘zbekiston Respublikasi mazkur
Konstitutsiyani qabul qiladi” deb qayd qilingan.
Hamma Konstitutsiyalarda yo xalq nomidan, yoki ularning muxtor vakillari
tomonidan qabul qilinishi ko‘rsatilar ekan, tabiiy holda u xalq manfaatini ifoda etishi
kerak.
Xalq manfaati esa ularda huquq erkinliklarining o‘rnatilishi hamda ularni
amalga oshirish mexanizmini ta’minlash choralarini belglash; shu maqsadda davlat
hokimiyati, uni tuzilmalarini tashkil qilishni demokratik tartibini belgilash; davlat
hokimiyati faoliyatini qonun darajada ifodalash; jamiyatni boshqa tuzilmalari bilan
davlat munosabatini o‘rnatish orqali ta’minlanadi.
Konstitutsiya yana xalq suvereniteti, davlat suvereniteti, davlat hokimiyati
manbalarini mustahkamlaydi. Rossiya Konstitutsiyaning 3-moddasida “Rossiya
Federatsiyasida hokimiyatning yagona manbasi va suverenitet egasi yagona xalq”,
O‘zbekiston Konstitutsiyasining 7-moddasida “Xalq davlat hokimiyatining birdan-
bir manbaidir” degan qoidalar mavjud. Shundan agar hokimiyat totalitar bo‘lsa,
xalqning tabiiy huquqlarini buzsa, xalqda unday hokimiyatni ag‘darib tashlash
huquqi bo‘ladi. Bu xalq suverenitetining haqiqiqy ma’nosini ko‘rsatadi.
Shuningdek,
Konstitutsiyalar
mamlakat
birligini,
hududlar
bo‘linib
ketmasligini ta’minlovchi normalardan iborat bo‘ladi. Konstitutsiya AQShda
vujudga kelsada, Konstitutsiyani rivojlanishida barcha xalqlar hissa qo‘shgan va
qo‘shadi.
Ijtimoiy munosabatlarni kengayib borishi, ijtimoiy hayotni rivojlanishi
Konstitutsiya normalari bilan tartibga solinadigan huquqiy munosabatlarni kengayib
borishini taqozo etadi, bu o‘z navbatida Konstitutsiyalarni takomillashtirishni taqozo
etadi. Bu holatni dastlabki Konstitutsiyalar bilan hozirgi davrda qabul qilingan
Konstitutsiyalarni taqqoslasak, qiyoslasak aniq ko‘ramiz.
AQSh Konstitutsiyasi faqat hokimiyat va federatsiya sub’ektlari huquqiy
holati, keyingi kiritilgan qo‘shimchalar asosida fuqarolarni huquq, erkinliklarini
tartibga solish bilan chegaralansa, keying davrda qabul qilingan va qilinayotga
Konstitutsiyalar vazifasi, maqsadi juda kengdir.
Hozirgi konstitutsiyalar faqat shaxs va davlat munosabati, hokimiyat tizimini
mustahkamlab qolmay, jamiyatdagi boshqa tuzilmalar faoliyatini ham tartibga
solmoqda, masalan jamoat birlashmalari, oila va boshqalar. Bundan tashqari
Konstitutsiyalarda, inson va davlat munosabatida inson manfaatlarining ustunligini
ta’minlovchi, hokimiyat faoliyatini cheklovchi, davlatga aniq majburiyatlar
yuklovchi normalar kengroq o‘rin olmoqda.
Har bir mamalaktning Konstitutsiyasiga xos eng asosiy xususiyat bu –
Konstitutsiyaning asosiy qonunligidir. Konstitutsiyaning umumiy xususiyatlari ana
shundan kelib chiqadi va ularga qo‘yiladigan umumiy talablar bo‘lishini keltirib
chiqaradi.
Shu bilan birga Konstitutsiyalar ma’lum taraqqiyot mahsuli, ma’lum
mamalaktda yashayotgan xalqning ongi, dunyoqarashi mahsulidir. Unda tarixiy
taraqqiyot tajribasi, milliy qadriyatlar, xalqning ma’naviy va ahloqiy turmush tarzi
albatta aks etadi, bu esa har bir mamalakt Konstitutsiyalarida umumiylik bilan birga,
o‘ziga xos xususiyatlar bo‘lishini taqozo etadi. Bunga O‘zbekiston Konstitutsiyasini
o‘rganish vaqtida alohida to‘xtalinadi.
Konstitutsiya – insoniyat tarixida, taraqqiyotning ma’lum vaqtida, yangilikni
eskilik ustidan, erkinlikni haqsizlik ustidan, taraqqiyotni turg‘unlik ustidan
g‘alabasini qonuniy mustahkamlagan hujjat bo‘lib, u insonni or-nomusi, qadr-
qimmati, mol-mulkini himoyachisidir, – degan ta’rif Konstitutsiyaning o‘rnini
ko‘rsata oladi va bunga e’tiroz bo‘lmasa kerak.
Yodda tuting:
O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimovning “Tabiiyki,
har qanday davlatning yuzi, obro‘-e’tibori uning Konstitutsiyasi hisoblanadi. Zotan,
Konstitutsiya davlatni davlat, millatni millat sifatida dunyoga tanitadigan
Qomusnomadir” – degan so‘zlari faqat O‘zbekiston Konstitutsiyasiga emas,
umuman Konstitutsiyalarga berilgan bahodir.
Prezident Shavkat Mirziyoev ta’kidlaganlaridek: “Mustaqilligimizning ilk davrida
qabul qilingan Konstitutsiyamiz shaxs, jamiyat va davlat o‘rtasidagi munosabatlarda
o‘zaro huquq va majburiyatlar hamda ularning kafolatlarini aniq-ravshan belgilab berdi.
Bosh qomusimiz, jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishidan qat’i nazar,
yurtimiz fuqarolari tengligining kafolatlanishini e’tirof etdi va zamonaviy demokratik
taraqqiyot uchun zamin yaratdi.
Aynan shu sababli Konstitutsiyamizni ehtirom bilan ulug‘lashimiz, har tomonlama
o‘rganishimiz, unga izchil amal qilishimiz, Asosiy qonunimizda mujassam bo‘lgan
Конституцияни вужудга келиши, инсоният тарихи тараққиёти
маҳсули бўлиб, у бутун дунёда ривожланишга катта ҳисса
қўшмоқда.
ajdodlarimizning buyuk merosi va umuminsoniy qadriyatlarni yoshlarimiz qalbiga
singdirishimiz zarur"6.
Konstitutsiyaning mazmuni va mohiyati.
Konstitutsiya davlatning oliy kuchga ega qonuni, u asosiy qonun deb ham
ataladi. Sababi Konstitutsiya davlatchilikni, qonuniylik va huquq-tartibotni,
qonunchilikni asosi. Konstitutsiya eng avvalo yuridik hujjatdir. Uning shu
xususiyatlari va sifatlari konstitutsiyaviy huquq fanining predmetini tashkil etadi.
Konstitutsiya boshqa qonunlar kabi faqat yuridik hujjat sifatidagina namoyon
bo‘lmay, u siyosiy hujjathamdir. Chunki Konstitutsiya jamiyatdagi siyosiy
munosabatlarni ham tartibga solishga ta’sir qiladi.
Huquqiy
davlatlar
yoki
shunday
davlat
qurayotgan
mamlakatlar
Konstitutsiyalari g‘oyaviylikdan xolidir. Faqat ular ko‘pg‘oyaviylikni, plyuralizmni
vujudga kelishi uchun, agar ular hammabop g‘oya bo‘lsa sharoit yaratishi mumkin.
Yodda tuting:
Bu qonun davlat tuzilishining asosiy prinsiplarini, shaxs huquqiy holati
asoslarini, hokimiyat organlari tizimi, tarkibi, tashkil bo‘lish tartibi, vakolatlari,
o‘zaro munosabatlari, davlatning jamoat birlashmalari bilan munosabatlarining
asoslarini belgilovchi normalar yig‘indisidan iborat bo‘ladi. Konstitutsiya davlat
funksiyasi doirasini, uning shaxs va jamiyat bilan aloqasining asoslarini o‘rnatish
bilan konstitutsiyaviy tuzim asoslarini belgilaydi.
Konstitutsiya mohiyatini mavjud tuzimda qo‘lga kiritilgan yutuqlar, ularni
qanchalik fuqarolar manfaatiga mosligi belgilaydi. Shu va Konstitutsiya bilan
tartibga solish doirasi turli mamalaktlarda turlichaligi, Konstitutsiyaviy huquq
nazariyasida Konstitutsiya tushunchasi, mazmuni va mohiyati haqida yagona fikr
yo‘qligiga sabab bo‘ladi. Bundan tashqari turli mamlakatlarning rivojlanish
6 Президент Шавкат Мирзиёевнинг Ўзбекистон Республикаси Конституцияси қабул қилинганининг 27
йиллигига бағишланган тантанали маросимдаги маърузаси. Халқ сўзи газетаси.2019 йил 9 декабрь.
Конституция деб – олий юридик кучга эга, давлатнинг асосий қонуни
тушунилади.
taraqqiyoti har xilligi, Konstitutsiya qabul qilinayotgandagi sharoitlarning har
xilligi, xalqning ongi, dunyoqarashi, hatto ahloqidagi farqlar ham bu masalalar
yuzasidan turlicha fikrlar bo‘lishini tabiiiy ekanligini ko‘rsatadi.
AQSh Konstitutsiyasi to‘rt asr yuzini ko‘rgan Konstitutsiyadir. U qabul
qilingan 1787 yildagi sharoit va jamiyat taraqqiyoti, XX asr oxiridagi va hozirgi
sharoitdan mutloq farq qiladi. AQSh Konstitutsiyasi shundan kelib chiqib faqat
hokimiyatga
bog‘liq
masalalarnigina
hal
qilgan.
Keyingi
kiritilgan
qo‘shimchalargina inson huquqlariga taalluqli bo‘lgan. Shuning uchun AQShning
Konstitutsiyasini sof davlat (jamiyat emas) Konstitutsiyasi va huquqiy hujjati desak
bo‘ladi. Angliyada esa hozirgacha yozilgan ya’ni yagona shakldagi Konstitutsiya
yo‘q.
Shuning uchun ularning Konstitutsiyalariga nisbatan, keying davrda qabul
qilingan Konstitutsiyalarga ishlatiladigan ta’rifni qo‘llab bo‘lmaydi. Ikkinchi jahon
urushidan keyingi, mustamlakachilik tuzumi yemirilishi natijasida vujudga kelgan
davlatlar, Sovet Ittifoqi tarqalib ketishi natijasida vujudga kelgan mustaqil davlatlar
konstitutsiyalarining tartibga solish doirasi nihoyatda kengaytirildi, bu esa
Konstitutsiya mohiyati, mazmuniga yangicha ta’rif berishga asos bo‘ladi.
Lekin, Konstitutsiya tushinchasiga beriladigan ta’riflarda albatta uni, fuqaro
va shaxs huquqiy holati, erkinligi kafolati ekanligi, davlat hokimiyatini demokratik
tashkil qilish hokimiyatlar bo‘linish prinsipida bo‘lishi, xalq suvereniteti saylab
qo‘yiladigan vakillik organlari orqali amalga oshirilishi, Konstitutsiya erkinlik va
hokimiyat munosabatida muttanosiblik bo‘lishini ta’minlanishi o‘z ifodasini topishi
kerak.
Hozirgi demokratik jamiyatlarda hokimiyat mexanizmi bu kelishuvchilikdir
(sheriklik), chunki jamiyatda siyosiy kuchlar turli-tuman bo‘lib, hokimiyat uchun
kurashuvchi sub’ektlar soni cheklanmagan. Hokimiyatdagi kelishuvchilik
(sheriklik) istalmasada, ixtiyoriylik asosida bo‘lib, umumiy maqsadga erishishda
manfaatdorlik bo‘lishidan, hokimiyat va erkinlik masalasini qonun asosida hal qilish
zarurligidan vujudga keladi. Shuning uchun hozirgi Konstitutsiyalar hatto eng kuchli
bo‘lsa ham ayrim sinflarning, ijtimoiy sinflarning manfaati uchungina xizmat qila
olmaydi.
Ma’lumot uchun7:
O‘zbekiston Konstitutsiyasi sinfiylikdan xoli, xalq manfaatini ifoda etuvchi
Konstitutsiyadir. “Konstitutsiya o‘zining tub mohiyati, falsafasi, g‘oyasiga ko‘ra
yangi hujjatdir. Unda kommunistik mafkura, sinfiylik, partiyaviylikdan asar ham
yo‘q”8.
Hozirgi kunda hatto ayrim guruh yoki sinf o‘z hukmronliginini o‘rnatgan
vaqtda ham, demokratik jamiyat uchun xos bo‘lgan, umume’tirof etilgan
qadriyatlardan boshqa, yangi narsani taklif qilishni tasavvur qilish qiyin. Shuning
uchun o‘rnatiladigan tuzum u qanday bo‘lishidan qat’iy nazar hukmronlar
tomanidan demokratik deb e’lon qilinadi, hatto o‘zi avtoritar yoki totalitar bo‘lsa
ham. Ular hech qachon nodemokratik Konstitutsiyalar qabul qilishga tavakkal
qilmaydi. Mamlakatda kelishuv faqat hokimiyat mexanizmini yaratishda bo‘lishi
mumkin. Inson huquq va erkinliklarini (bu Konstitutsiyaning asosiy maqsadi)
aniqlashda kelishuv bo‘lishi mumkin emas.
Totalitar tuzum va demokratik tuzumdagi davlatlarning Konstitutsiyalari bir-
biridan farq qiladi. Totalitar tuzum davlatlari Konstitutsiyalarida davlatning
rahbarlik roli Konstitutsiyaning o‘zida ko‘rsatib qo‘yiladi va hukmron partiyaning
g‘oyaviy ko‘rsatmalari ta’siri iqtisodiy va siyosiy tizimga to‘la tatbiq qilinadi. Shu
asosda mafkura, g‘oya asosiy qonun darajasiga ko‘tariladi.
7 Constitutional and administrative law / A. W. Bradley and K. D Ewing. 13th ed. Harlow, England ; New York:
Longman, c2003. – Рg. 4
8 Каримов И.А. Ўзбекистон келажаги буюк давлат. –T.: Ўзбекистон, 1992. 37-бет.
Замонавий тил билан айтганда, конституция мамлакатнинг бутун бошқарув
тизимини англатувчи кенг тушунча бўлиб, ҳокимиятни бошқариши ёки қонун
билан идора қилиши ва ташкил этувчи қоидалар тўпламидир.