KO‘RISH QOBILIYATI BUZILGAN O‘QUVCHILARNI KORREKTSION O‘QITISH

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

127,5 KB


 
 
 
 
 
 
KO‘RISH QOBILIYATI BUZILGAN O‘QUVCHILARNI KORREKTSION 
O‘QITISH 
 
 
Mashg’ulot rejasi: 
1. Ko’rish qobiliyati buzilishi turlari, ularning sabab va oqibatlari.  
2. Ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni ommaviy, umumiy o’rta ta’lim 
maktablarida korrektsion o’qitish va tarbiyalash.  
3. Tayanch harakat apparati buzilgan o’quvchilarni korrektsion o’qitish. 
 
Tayanch 
tushunchalar: 
tiflopedagogika, 
ko’zi 
ojizlik, 
ko’rlik, 
ko’rishida nuqsoni bor bola, ko’rish, harakat-tayanch a’zolarida kamchiliki 
bor bo’lgan bola. 
  
1. Ko’rish qobiliyati buzilishi turlari, ularning sabab va oqibatlari 
Bizga ma’lumki anomal bolalarning quyidagi kategoriyalari mavjud: 
- eshitishida nuqsoni bo’lgan bolalar; 
- ko’rishida nuqsoni bor bolalar;  
- ko’r-kar-soqov bolalar;  
- oligrofen ya’ni aqliy zaif bolalar;  
- ruxiy rivojlanishi orqada qolgan bolalar;  
- og’ir nutqiy nuqsonlari bor bo’lgan bolalar;  
- xarakat-tayanch a’zolaridagi kamchiliklari bor bo’lgan bolalar. 
Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalarni o'qitish va tarbiyalash xususiyatlari bilan 
tiflopedagogika shug'ullanadi (yunoncha «typhlos» — ko'r) — korreksion pedagogika 
(defektologiya)ning muhim sohasi. 
KO‘RISH QOBILIYATI BUZILGAN O‘QUVCHILARNI KORREKTSION O‘QITISH Mashg’ulot rejasi: 1. Ko’rish qobiliyati buzilishi turlari, ularning sabab va oqibatlari. 2. Ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni ommaviy, umumiy o’rta ta’lim maktablarida korrektsion o’qitish va tarbiyalash. 3. Tayanch harakat apparati buzilgan o’quvchilarni korrektsion o’qitish. Tayanch tushunchalar: tiflopedagogika, ko’zi ojizlik, ko’rlik, ko’rishida nuqsoni bor bola, ko’rish, harakat-tayanch a’zolarida kamchiliki bor bo’lgan bola. 1. Ko’rish qobiliyati buzilishi turlari, ularning sabab va oqibatlari Bizga ma’lumki anomal bolalarning quyidagi kategoriyalari mavjud: - eshitishida nuqsoni bo’lgan bolalar; - ko’rishida nuqsoni bor bolalar; - ko’r-kar-soqov bolalar; - oligrofen ya’ni aqliy zaif bolalar; - ruxiy rivojlanishi orqada qolgan bolalar; - og’ir nutqiy nuqsonlari bor bo’lgan bolalar; - xarakat-tayanch a’zolaridagi kamchiliklari bor bo’lgan bolalar. Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalarni o'qitish va tarbiyalash xususiyatlari bilan tiflopedagogika shug'ullanadi (yunoncha «typhlos» — ko'r) — korreksion pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi.  
 
Ko'rish — ko'rish analizatori yordamida borliqni sezish va qabul qilishdir. Miya 
ko'rish orqali tashqi dunyo haqidagi ma'lumotlarni oladi. 
Bolaning ko'rish qobiliyati buzilganda uni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalash 
jarayonlarida jiddiy qiyinchiliklar yuzaga keladi. 
Bolalarda ko'rish qobiliyati buzilishining sabablari turlicha bo'lib, ular nasliy 
kasalliklar, homila ona qornida rivojlanayotganda ko'rish organlari patologiyasining 
yuzaga kelishi, homiladorlik paytida onaning tokeplazmoz, qizamiq va boshqa og'ir 
kasalliklar bilan og'rishi va hokazo omillardan iborat bo'lishi mumkin. 
Ko'rish analizatori yordamida dunyoni idrok etish bolaning ruxiy rivojlanishida 
muxim axamiyatga ega. Tevarak-atrof xakidagi eng kuchli taassurotlar ko’z bilan 
idrok etiladi. Bola ko’rish qobiliyati orqali narsalarning rangi, shakli, xajmi, xarakati, 
uzoq-yaqinligi, fazodagi o’rni haqida tasavvurga ega bo’ladi. 
Ma’lumki, ko’rish analizatori nurlarni qabul qiluvchi qism - ko’z olmasi 
(soqqasi) va uning yordamchi apparatidan ko’zga tushgan tasvirni avval pustlok osti 
markazlariga, keyin esa oliy ko’ruv markazlari joylashgan katta miya pustlogiga 
(ensa bo'laklariga) yetkazib beradigan o'tkazuvchi yo’llardan tashkil topgan. Ana shu 
analizatorning xar qanday kismlaridagi o’zgarishlar bolaning ko’rish qobiliyatiga 
albatta ta’sir ko’rsatadi. 
Tiflopedagogikada ko’zi ojiz bolalar ko’r (so'qir), yaxshi ko’ra olmaydigan, 
ko’zi xira bolalar guruxiga bo'linadi. Ko’r bolalarning ko’rish qobiliyati keskin 
kamaygan (total ko’rlik) yoki korrektsiya kullanilganida (ko’zoynak tutilganda) xam 
ko’rish utkirligi 0,04 gacha pasaygan bo’lsa, bunday bolalar amalda ko’r bo’ladi. Zaif 
ko’ruvchi bolalarda ko’rish o'tkirligi 0,05 dan to 0,4 gacha bo’lishi mumkin. 
Ushbu guruxdagi bolalar tevarak-atrofni ko’rish analizatori orkali idrok etadi. 
Ko’rishga aloqador nuqsonlar kelib chiqish sabablariga ko’ra tug’ma va orttirilgan 
bo’ladi. Tug'ma nuqsonlar  orasida irsiy sabablar (masalan, tug’ma kataraktaning 
ba’zi shakllari va boshqalar), xomilador ayolning toksoplazmoz, qizilcha kasalliklari 
bilan og'rishi, homila davrida ko’rish organlarining embrional rivojlanish paytida 
zararlanishi, miya o'smasi va shu kabi kasalliklar katta rol uynaydi. 
Ko'rish — ko'rish analizatori yordamida borliqni sezish va qabul qilishdir. Miya ko'rish orqali tashqi dunyo haqidagi ma'lumotlarni oladi. Bolaning ko'rish qobiliyati buzilganda uni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalash jarayonlarida jiddiy qiyinchiliklar yuzaga keladi. Bolalarda ko'rish qobiliyati buzilishining sabablari turlicha bo'lib, ular nasliy kasalliklar, homila ona qornida rivojlanayotganda ko'rish organlari patologiyasining yuzaga kelishi, homiladorlik paytida onaning tokeplazmoz, qizamiq va boshqa og'ir kasalliklar bilan og'rishi va hokazo omillardan iborat bo'lishi mumkin. Ko'rish analizatori yordamida dunyoni idrok etish bolaning ruxiy rivojlanishida muxim axamiyatga ega. Tevarak-atrof xakidagi eng kuchli taassurotlar ko’z bilan idrok etiladi. Bola ko’rish qobiliyati orqali narsalarning rangi, shakli, xajmi, xarakati, uzoq-yaqinligi, fazodagi o’rni haqida tasavvurga ega bo’ladi. Ma’lumki, ko’rish analizatori nurlarni qabul qiluvchi qism - ko’z olmasi (soqqasi) va uning yordamchi apparatidan ko’zga tushgan tasvirni avval pustlok osti markazlariga, keyin esa oliy ko’ruv markazlari joylashgan katta miya pustlogiga (ensa bo'laklariga) yetkazib beradigan o'tkazuvchi yo’llardan tashkil topgan. Ana shu analizatorning xar qanday kismlaridagi o’zgarishlar bolaning ko’rish qobiliyatiga albatta ta’sir ko’rsatadi. Tiflopedagogikada ko’zi ojiz bolalar ko’r (so'qir), yaxshi ko’ra olmaydigan, ko’zi xira bolalar guruxiga bo'linadi. Ko’r bolalarning ko’rish qobiliyati keskin kamaygan (total ko’rlik) yoki korrektsiya kullanilganida (ko’zoynak tutilganda) xam ko’rish utkirligi 0,04 gacha pasaygan bo’lsa, bunday bolalar amalda ko’r bo’ladi. Zaif ko’ruvchi bolalarda ko’rish o'tkirligi 0,05 dan to 0,4 gacha bo’lishi mumkin. Ushbu guruxdagi bolalar tevarak-atrofni ko’rish analizatori orkali idrok etadi. Ko’rishga aloqador nuqsonlar kelib chiqish sabablariga ko’ra tug’ma va orttirilgan bo’ladi. Tug'ma nuqsonlar orasida irsiy sabablar (masalan, tug’ma kataraktaning ba’zi shakllari va boshqalar), xomilador ayolning toksoplazmoz, qizilcha kasalliklari bilan og'rishi, homila davrida ko’rish organlarining embrional rivojlanish paytida zararlanishi, miya o'smasi va shu kabi kasalliklar katta rol uynaydi.  
 
Orttirilgan ko’rish anomaliyalari xozirgi kunda nisbatan kam uchraydi. Aholiga 
davolash-profilaktika, oftalmologiya yordamining yaxshilangani, tibbiyot soxasidagi 
katta yutuklar kulga kiritilgani munosabati bilan zaif ko’ruvchi bolalar ancha 
kamaydi. Traxoma, chechak, so’zak, ko’z sili, skarlatina va boshka kasalliklar 
okibatida bolalarning ko’r yoki zaif ko’ruvchi bo’lib kolish xodisalariga deyarli 
tamomila barxam berildi. 
Ko’z ojizligi, ya’ni ko’rish nuqsonlar i zo'rayib boradigan va bir xil turadigan 
(muqim) bo’ladi. Zo'rayib boradigan xili kun sayin og'irlashib, bora-bora ko’rlikka 
olib keladi. Ko’rish qobiliyatining zurayib boradigan zaifligi, kuksuv, ya’ni  
glaukoma kasalligi (ko’z ichki bosimining kutarilib ketishi) ko’ruv nervi atrofiyasi, 
to'r parda (ko’zning yorug'likni kabul tsiladigan kismi) distrofiyasi (aynishi) ga 
bog’liq bo’lib, bolaning xar kanday rivojlanish davrida vujudga kelishi mumkin. 
Gigienik talablarga rioya qilmaslik refraktsiya anomaliyalar bilan bog’liq bo’lgan 
ko’z kamchiliklari zo'rayib borishiga ham (fakat yakindan yoki o’zoqdan ko’rishga) 
olib keladi. 
Yosh gudaklarda ba’zan ko’zga oid tug'ma nuqsonlar xam uchraydi:  
kriptoftalьm - ko’z olmasi, kovokdarining tugiliiщan rivojlanmay qolgani; 
mikroblefaron — ko’z kovoklari kaltaligi tufayli ko’zning yumilmay turishi, 
koloboma — ko’z kovokdarining nuksoni va boщqalar shular jumlasidandir. Bunday 
kamchiliklarning ko’pchiligini jarroxdik yo’i bilan davolab, ularni bartaraf etsa 
bo’ladi. Ko’zi ojiz, so'qir bolalar ko’r tug’ilgan va ko’r bo’lib qolgan bolalar deb ikki 
guruhga ajratiladi. Birinchi guruxga tug'ilishdan ko’zi ojiz va tug'ilganidan so'ng to 
uch yoshgacha bo’lgan davr ichida ko’rish qobiliyati bo’zilgan bolalar kiritilsa, 
ikkinchisiga keyinchalik ko’zi ko’r bo’lib qolgan bolalar kiritiladi, bunday 
bolalar xotirasida ko’rish tasavvurlari qolgan bo’ladi. Ko’rish qobiliyatining ogir 
shakldagi bo’zilishlari bolaning xarakterida, isixikasida ikkilamchi asoratlar paydo 
bo’lishiga olib keladi. 
Ko’r bo’lib qolgan bolalar bilan barcha ishlar ularning ko’rish tasavvurlarini 
tiklash asosida olib boriladi va bunda ma’lum natijalarga erishish mumkin bo’ladi. 
Har holda bola rang, shakl va boshqalarni bir qadar eslab qoladiki, bu tegishli 
Orttirilgan ko’rish anomaliyalari xozirgi kunda nisbatan kam uchraydi. Aholiga davolash-profilaktika, oftalmologiya yordamining yaxshilangani, tibbiyot soxasidagi katta yutuklar kulga kiritilgani munosabati bilan zaif ko’ruvchi bolalar ancha kamaydi. Traxoma, chechak, so’zak, ko’z sili, skarlatina va boshka kasalliklar okibatida bolalarning ko’r yoki zaif ko’ruvchi bo’lib kolish xodisalariga deyarli tamomila barxam berildi. Ko’z ojizligi, ya’ni ko’rish nuqsonlar i zo'rayib boradigan va bir xil turadigan (muqim) bo’ladi. Zo'rayib boradigan xili kun sayin og'irlashib, bora-bora ko’rlikka olib keladi. Ko’rish qobiliyatining zurayib boradigan zaifligi, kuksuv, ya’ni glaukoma kasalligi (ko’z ichki bosimining kutarilib ketishi) ko’ruv nervi atrofiyasi, to'r parda (ko’zning yorug'likni kabul tsiladigan kismi) distrofiyasi (aynishi) ga bog’liq bo’lib, bolaning xar kanday rivojlanish davrida vujudga kelishi mumkin. Gigienik talablarga rioya qilmaslik refraktsiya anomaliyalar bilan bog’liq bo’lgan ko’z kamchiliklari zo'rayib borishiga ham (fakat yakindan yoki o’zoqdan ko’rishga) olib keladi. Yosh gudaklarda ba’zan ko’zga oid tug'ma nuqsonlar xam uchraydi: kriptoftalьm - ko’z olmasi, kovokdarining tugiliiщan rivojlanmay qolgani; mikroblefaron — ko’z kovoklari kaltaligi tufayli ko’zning yumilmay turishi, koloboma — ko’z kovokdarining nuksoni va boщqalar shular jumlasidandir. Bunday kamchiliklarning ko’pchiligini jarroxdik yo’i bilan davolab, ularni bartaraf etsa bo’ladi. Ko’zi ojiz, so'qir bolalar ko’r tug’ilgan va ko’r bo’lib qolgan bolalar deb ikki guruhga ajratiladi. Birinchi guruxga tug'ilishdan ko’zi ojiz va tug'ilganidan so'ng to uch yoshgacha bo’lgan davr ichida ko’rish qobiliyati bo’zilgan bolalar kiritilsa, ikkinchisiga keyinchalik ko’zi ko’r bo’lib qolgan bolalar kiritiladi, bunday bolalar xotirasida ko’rish tasavvurlari qolgan bo’ladi. Ko’rish qobiliyatining ogir shakldagi bo’zilishlari bolaning xarakterida, isixikasida ikkilamchi asoratlar paydo bo’lishiga olib keladi. Ko’r bo’lib qolgan bolalar bilan barcha ishlar ularning ko’rish tasavvurlarini tiklash asosida olib boriladi va bunda ma’lum natijalarga erishish mumkin bo’ladi. Har holda bola rang, shakl va boshqalarni bir qadar eslab qoladiki, bu tegishli  
 
tushunchalar hosil qilishni osonlashtiradi. Ko’z ojizligi kancha kech paydo bo’lgan 
bo’lsa, bolaning tevarak-atrof xakidagi tasavvurlari shuncha boy va ularni 
mustaxkamlash, takomillashtirish, kengaytirish shunchalik oson bo’ladi. 
Ko’rish qobiliyati keskin kamaygan bolalar ko’zi ojiz bolalar uchun maxsus 
tashkil etilgan maktablarda yoki sog’lom tengdoshlari orasida ta’lim olishlari kerak. 
Bu maktablarda sog’lom analizatorlarning aktiv faoliyati asosida (tuyg'u va eshitish, 
boshka sezgi analizatori) ko’rish analizatori faoliyatini koplash ishlari olib boriladi. 
Maxsus ta’lim-tarbiya ishlari ko’rish qobiliyatining zaifligi natijasida paydo bo’lgan 
ikkilamchi psixik asoratlarning oldini olish, ularni bartaraf etish, korrektsiyalashga 
karatiladi. 
Bolada mustakil hayot uchun zarur bo’lgan barcha bilim, ko’nikma xamda 
malakalar shakllantirib boriladi. 
Zaif ko'ruvchi bolalar tevarak-atrofni ko’rish analizatori orkali idrok etadilar. 
Ular ham ko’rish qobiliyati zaif bolalar uchun tashkil etilgan maxsus maktabda yoki 
ko’rlar maktabi qoshidagi maxsus sinflarda sog’lom tengdoshlari orasida ta’lim 
olishlari kerak. Birok bunday bolalar aksari ommaviy maktablarda o’qishni boshlashi 
ma’lum. Bir necha yil muvaffakiyatsiz ravishda kiynalib o'qigach, ular maxsus 
maktabga yuboriladi. Bunday bolalarni tarbiyachi va o’qituvchilar sog’lom 
tengdoshlaridan ajratib olib, iloji boricha vaqtli maxsus maktablarga jo'natishlari yoki 
inklyuziv ta’limni tashkil etishlari kerak. Ko’rish qobiliyati zaiflashgan bolalar 
satrlarni yaxshi ajrata olmaydilar, shakli uxshash narsa, xarflarni bir-biri bilan 
adashtirib yuboradilar, natijada o’qish va yozishda ko’p xatolarga yo’l qo'yadilar. 
Rakamlarni bir-biridan yaxshi ajrata olmaslik oqibatida x,isoblashda va matematika 
masalalarini yechishda kiynaladilar. Ular doskaga yozilganlarni, jadval, sxema va 
boshka tasvirlarni yaxshi ko’rmaydilar, ko’rish bilan bog’liq ishni bajarish vaqtida tez 
charchab qoladilar. Noto'g'ri muhit, noqulay sharoit bolaning ko’rish qobiliyati 
keskin pasayib borishiga olib kelishi mumkin. 
Ko'rish qobiliyatining buzilishi tug'ma yoki orttirilgan bo'ladi. 
Tug'ma ko'r bo'lish homilaning zararlanishi sababli yuzaga keladi. Ko'rish 
nuqsonlarining yuzaga kelishida naslivlik ham ko'zga tashlanadi. 
tushunchalar hosil qilishni osonlashtiradi. Ko’z ojizligi kancha kech paydo bo’lgan bo’lsa, bolaning tevarak-atrof xakidagi tasavvurlari shuncha boy va ularni mustaxkamlash, takomillashtirish, kengaytirish shunchalik oson bo’ladi. Ko’rish qobiliyati keskin kamaygan bolalar ko’zi ojiz bolalar uchun maxsus tashkil etilgan maktablarda yoki sog’lom tengdoshlari orasida ta’lim olishlari kerak. Bu maktablarda sog’lom analizatorlarning aktiv faoliyati asosida (tuyg'u va eshitish, boshka sezgi analizatori) ko’rish analizatori faoliyatini koplash ishlari olib boriladi. Maxsus ta’lim-tarbiya ishlari ko’rish qobiliyatining zaifligi natijasida paydo bo’lgan ikkilamchi psixik asoratlarning oldini olish, ularni bartaraf etish, korrektsiyalashga karatiladi. Bolada mustakil hayot uchun zarur bo’lgan barcha bilim, ko’nikma xamda malakalar shakllantirib boriladi. Zaif ko'ruvchi bolalar tevarak-atrofni ko’rish analizatori orkali idrok etadilar. Ular ham ko’rish qobiliyati zaif bolalar uchun tashkil etilgan maxsus maktabda yoki ko’rlar maktabi qoshidagi maxsus sinflarda sog’lom tengdoshlari orasida ta’lim olishlari kerak. Birok bunday bolalar aksari ommaviy maktablarda o’qishni boshlashi ma’lum. Bir necha yil muvaffakiyatsiz ravishda kiynalib o'qigach, ular maxsus maktabga yuboriladi. Bunday bolalarni tarbiyachi va o’qituvchilar sog’lom tengdoshlaridan ajratib olib, iloji boricha vaqtli maxsus maktablarga jo'natishlari yoki inklyuziv ta’limni tashkil etishlari kerak. Ko’rish qobiliyati zaiflashgan bolalar satrlarni yaxshi ajrata olmaydilar, shakli uxshash narsa, xarflarni bir-biri bilan adashtirib yuboradilar, natijada o’qish va yozishda ko’p xatolarga yo’l qo'yadilar. Rakamlarni bir-biridan yaxshi ajrata olmaslik oqibatida x,isoblashda va matematika masalalarini yechishda kiynaladilar. Ular doskaga yozilganlarni, jadval, sxema va boshka tasvirlarni yaxshi ko’rmaydilar, ko’rish bilan bog’liq ishni bajarish vaqtida tez charchab qoladilar. Noto'g'ri muhit, noqulay sharoit bolaning ko’rish qobiliyati keskin pasayib borishiga olib kelishi mumkin. Ko'rish qobiliyatining buzilishi tug'ma yoki orttirilgan bo'ladi. Tug'ma ko'r bo'lish homilaning zararlanishi sababli yuzaga keladi. Ko'rish nuqsonlarining yuzaga kelishida naslivlik ham ko'zga tashlanadi.  
 
Orttirilgan ko'rlik odatda ko'rish organlari — to'r pardasi, shoh parda voki 
markaziv nerv tizimining kasallanishi (meningit. miva shishi. meningoensifalit). 
organizmning umumiy kasallanishidan kevingi asoratlari (kor, gripp. skorlatina), 
shuningdek, miva voki ko'zning iarohatli shikastlanishi (boshi varalanishi. 
shikastlanishi) oqibatida bo'lishi mumkin. Ko'rish qobiliyatining buzilgan bolalar 
quyidagi guruhlarga ajratiladi: 
1. Ko'r tug'ilganlar. 
2. Erta ko'r bo'lib qolganlar. 
3. Uch yoshidan keyingi ko'r bo'lib qolganlar. 
V.S.Rahmonova muallifligidagi o`zbek tilida chop etilgan “Defektologiya va 
logopediya asoslari” o`quv qo`llanmasida ko’zi ojiz bolalarning yosh xususiyatlari va 
ularning rivojlanishi haqida ko’plab ma’lumotlar keltirilgan. 
Bu kabi anomaliyalarga ega bo’lgan nuqsonli bolalar ta’lim-tarbiyasi bilan 
shug’ullanuvchi ta’lim muassasasi Surxondaryo viloyatining Sho’rchi tumanida 
mavjud. 
 
9.2. Ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni ommaviy, umumiy o’rta 
ta’lim maktablarida korrektsion o’qitish va tarbiyalash 
Korrektsion pedagogikada anomal bolalarning quyidagi kategoriyalari ajratib 
ko’rsatiladi: eshitish, ko’rish, ko’r-kar-soqov, oligrofen, ruxiy rivojlanishi orqada 
qolgan, og’ir nutqiy nuqsonlari bor, xarakat-tayanch a’zolaridagi kamchiliklari. 
Shundan, ko'rish qobiliyati buzilgan bolalarni o'qitish va tarbiyalash masalalari 
bilan tiflopedagogika (yunoncha «typhlos» - ko'r) - korreksion pedagogika 
(defektologiya)-ning yana bir sohasi shug'ullanadi. 
Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalar bilan ish olib borayotgan o'qituvchi 
korreksion ishlarning o'ziga xos jihatlarini bilishi zarur. 
Tiflopedagogikada ko’zi ojiz bolalarning quyidagi guruhlari ajratib ko’rsatiladi:  
- Ko’r(so’qir) bolalar; 
- Yaxshi ko’ra olmaydigan bolalar; 
- ko’zi xira bolalar. 
Orttirilgan ko'rlik odatda ko'rish organlari — to'r pardasi, shoh parda voki markaziv nerv tizimining kasallanishi (meningit. miva shishi. meningoensifalit). organizmning umumiy kasallanishidan kevingi asoratlari (kor, gripp. skorlatina), shuningdek, miva voki ko'zning iarohatli shikastlanishi (boshi varalanishi. shikastlanishi) oqibatida bo'lishi mumkin. Ko'rish qobiliyatining buzilgan bolalar quyidagi guruhlarga ajratiladi: 1. Ko'r tug'ilganlar. 2. Erta ko'r bo'lib qolganlar. 3. Uch yoshidan keyingi ko'r bo'lib qolganlar. V.S.Rahmonova muallifligidagi o`zbek tilida chop etilgan “Defektologiya va logopediya asoslari” o`quv qo`llanmasida ko’zi ojiz bolalarning yosh xususiyatlari va ularning rivojlanishi haqida ko’plab ma’lumotlar keltirilgan. Bu kabi anomaliyalarga ega bo’lgan nuqsonli bolalar ta’lim-tarbiyasi bilan shug’ullanuvchi ta’lim muassasasi Surxondaryo viloyatining Sho’rchi tumanida mavjud. 9.2. Ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni ommaviy, umumiy o’rta ta’lim maktablarida korrektsion o’qitish va tarbiyalash Korrektsion pedagogikada anomal bolalarning quyidagi kategoriyalari ajratib ko’rsatiladi: eshitish, ko’rish, ko’r-kar-soqov, oligrofen, ruxiy rivojlanishi orqada qolgan, og’ir nutqiy nuqsonlari bor, xarakat-tayanch a’zolaridagi kamchiliklari. Shundan, ko'rish qobiliyati buzilgan bolalarni o'qitish va tarbiyalash masalalari bilan tiflopedagogika (yunoncha «typhlos» - ko'r) - korreksion pedagogika (defektologiya)-ning yana bir sohasi shug'ullanadi. Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalar bilan ish olib borayotgan o'qituvchi korreksion ishlarning o'ziga xos jihatlarini bilishi zarur. Tiflopedagogikada ko’zi ojiz bolalarning quyidagi guruhlari ajratib ko’rsatiladi: - Ko’r(so’qir) bolalar; - Yaxshi ko’ra olmaydigan bolalar; - ko’zi xira bolalar.  
 
Refraksiyasi anomaliyali bolalar tuzatuvchi ko'zoynak taqishlari kerak. Lekin 
ko'zoynak taqishda bolalar pedagogning ularga diqqat bilan munosabatda 
bo'lishlariga muhtojlik sezadilar. Maktabda va uyda o'quv ishlarini bajarishda sanitar-
gigienik talablarga amal qilish lozim. Ko'rishida nuqsoni bo'lgan bola uchun ish o'rni 
to'g'ri va yetarlicha yoritilgan bo’lishi kerak. Bunday bola deraza yonidagi birinchi 
yoki ikkinchi qatorga o'tkazilishi kerak. Yaqinni ko'radigan bola ham doskaga yaqinroq 
birinchi yoki ikkinchi partaga o'tkazilishi zarur. Uzoqni ko'radigan bola esa, 
aksincha, doskadan uzoqroqqa oxirgi partaga o'tkazilishi talab etiladi. 
O'qituvchi o'quvchining doska, jadval va xaritadagi o'quv materiallarini qabul 
qilishi va tushunishini nazorat qilib borishi kerak. Anomal refleksiyali bolalarda ko'zi 
charchashi ko'p kuzatiladi. Shuning uchun dars paytida ularga ko'rish ishlarini boshqa 
turdagi ishlar uyg'unlashtirib berishi zarur. Anomal refleksiyali bola 10—15 minut 
davomida intensiv ko'rish ishlarini bajargandan keyin bir necha minut uzoqqa (doska 
yoki derazaga) qarashi kerak, bu ko'rish charchog'ining bartaraf etilishiga yordam 
beradi. 
Ko'rish qobiliyati ancha og'ir bo'lgan — ko'r va yomon ko'radigan bolalarni 
o'qitish maxsus ta'lim muassasalarida amalga oshiriladi. Ba'zan ko'rish qobiliyati og'ir 
buzilgan bolalar ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablariga qabul qilinadilar. 
Bunday vaziyatda anomal bolalar uchun maxsus sharoitlarni yaratish zaruriyati 
yuzaga keladi. 
O'z sinflarida og'ir ko'rish qobiliyati buzilgan bola bo'lgan o'qituvchilar bolaga 
differensial yondashuv asosida munosabatda bo'lishlari zarur. Buning uchun sinfdagi 
o'quvchilarning soni 15 nafardan oshmasligi, sinf xonasi yaxshi yoritilgan, ko'rish 
qobiliyatida nuqsoni bo'lgan bolaning ish o'rni esa qo'shimcha yoritilgan bo'lishi 
kerak. Yomon ko'radigan bolalarni o'qitish va tarbiyalash asosan maxsus (korretsion) 
maktablarda amalga oshiriladi.  O'quv-tarbiyaviy ishlar jarayonida o'qituvchining 
nutqi katta ahamiyatga ega bo'ladi. Uning nutqi aniq, tushunarli, ifodali bo’lishi 
zarur. O'qituvchi o'zining har bir harakati mohiyatini so'z yordamida sharhlab borishi 
kerak. Hamda ular bilan korrektsion ishlarni olib borilishi talab qilinadi. Korrektsiya 
Refraksiyasi anomaliyali bolalar tuzatuvchi ko'zoynak taqishlari kerak. Lekin ko'zoynak taqishda bolalar pedagogning ularga diqqat bilan munosabatda bo'lishlariga muhtojlik sezadilar. Maktabda va uyda o'quv ishlarini bajarishda sanitar- gigienik talablarga amal qilish lozim. Ko'rishida nuqsoni bo'lgan bola uchun ish o'rni to'g'ri va yetarlicha yoritilgan bo’lishi kerak. Bunday bola deraza yonidagi birinchi yoki ikkinchi qatorga o'tkazilishi kerak. Yaqinni ko'radigan bola ham doskaga yaqinroq birinchi yoki ikkinchi partaga o'tkazilishi zarur. Uzoqni ko'radigan bola esa, aksincha, doskadan uzoqroqqa oxirgi partaga o'tkazilishi talab etiladi. O'qituvchi o'quvchining doska, jadval va xaritadagi o'quv materiallarini qabul qilishi va tushunishini nazorat qilib borishi kerak. Anomal refleksiyali bolalarda ko'zi charchashi ko'p kuzatiladi. Shuning uchun dars paytida ularga ko'rish ishlarini boshqa turdagi ishlar uyg'unlashtirib berishi zarur. Anomal refleksiyali bola 10—15 minut davomida intensiv ko'rish ishlarini bajargandan keyin bir necha minut uzoqqa (doska yoki derazaga) qarashi kerak, bu ko'rish charchog'ining bartaraf etilishiga yordam beradi. Ko'rish qobiliyati ancha og'ir bo'lgan — ko'r va yomon ko'radigan bolalarni o'qitish maxsus ta'lim muassasalarida amalga oshiriladi. Ba'zan ko'rish qobiliyati og'ir buzilgan bolalar ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablariga qabul qilinadilar. Bunday vaziyatda anomal bolalar uchun maxsus sharoitlarni yaratish zaruriyati yuzaga keladi. O'z sinflarida og'ir ko'rish qobiliyati buzilgan bola bo'lgan o'qituvchilar bolaga differensial yondashuv asosida munosabatda bo'lishlari zarur. Buning uchun sinfdagi o'quvchilarning soni 15 nafardan oshmasligi, sinf xonasi yaxshi yoritilgan, ko'rish qobiliyatida nuqsoni bo'lgan bolaning ish o'rni esa qo'shimcha yoritilgan bo'lishi kerak. Yomon ko'radigan bolalarni o'qitish va tarbiyalash asosan maxsus (korretsion) maktablarda amalga oshiriladi. O'quv-tarbiyaviy ishlar jarayonida o'qituvchining nutqi katta ahamiyatga ega bo'ladi. Uning nutqi aniq, tushunarli, ifodali bo’lishi zarur. O'qituvchi o'zining har bir harakati mohiyatini so'z yordamida sharhlab borishi kerak. Hamda ular bilan korrektsion ishlarni olib borilishi talab qilinadi. Korrektsiya  
 
bu - nuqsonlarni tuzatish, yumshatish degan ma’noni anglatadi. Bu esa tarbiyachi-
o’qituvchidan juda kata mehnat va tajriba talab etadi. 
Sinfida ko'r yoki yomon ko'radigan bola bo'lgan o'qituvchi ularning individual 
xususiyatlari va imkoniyatlarini bilishi, ular normal ko'radigan tengdoshlaridan farq 
qilishlarini yaxshi anglashi maqsadga muvofiqdir.  
Tarbiyachi va o’qituvchilar ko’rish qobiliyati zaif bolalarni o’z vaqtida 
oftalmolog xuzuriga maslaxatga yuborishlari kerak. 
Oftalmolog bolani tekshirib, kerak bo’lsa unga korrektsiya qiladigan ko’zoynak 
taqib yurishni tavsiya etadi va bola qayerda ta’lim olishi kerakligini aniqlaydi. 
Ko'zoynak takib yurishi kerak bo’lgan bolalarga bog’cha va maktab sharoitida to'g'ri 
sanitariya-gigiena sharoitlari yaratilishi zarur. Bolaning ish o’rni to’g’ri va yetarli 
darajada yoritilgan bo’lishi lozim. Bola doska, jadval, kartada chizilgan tasvirlar va 
boshqa o'quv materiallarini kanchalik anik ko'rayotganiga e’tibor beriladi. Anomal 
refraktsiyali bolalarning ko’zi tez charchab kolishini hisobga olib, dars vaqtida ularga 
ish turlarini mumkin kadar o’zgartirib turish, ko’z qadash bilan bog’liq bo’lgan ishlar, 
topshirikdar xajmini g'oyat jiddiy nazorat qilib borish zarur. 
Ko’z o'tkirligi 0,05 dan to 0.4 gacha bo’lgan zaif ko’ruvchi bolalar maxsus 
bog'cha va maktablarda ta’lim-tarbiya olishadi. Bu joylarda o'quv ishlari ko’rish 
asosida olib boriladi, ammo turli texnik va kattalashtiruvchi optik vositalardan, 
yirikrok harflar bilan bosib chikarilgan darsliklardan, maxsus yoritgichlardan va 
xokazolardan foydalaniladi. Maxsus maktabning asosiy vazifalaridan biri — 
bolalarda saqlanib qolgan ko’rish imkoniyatlaridan o’qish jarayonida to’g’ri 
foydalanish va bularni rivojlantirish, ko’rish qobiliyati pasayib ketmasligi uchun 
shart-sharoit yaratish, oliy ruhiy jarayonlarni tarbiyalab, bolaning bilimga bog’liq 
faoliyatini rivojlantirish, kengaytirish, bolada ko’rish qobiliyati zaifligi natijasida 
paydo bo’lgan ikkilamchi ruhiy asoratlarni bartaraf etish va boshqalardir. 
Maxsus maktablarni bitirgach, ko’rish qobiliyati zaif bolalar jumxuriyat ko'rlar 
jamiyati 
qoshidagi 
muassasalarda 
ishlaydilar, 
intellektual 
faoliyat 
bilan 
shug'ullanadilar (yozuvchi, shoir, oliy va urta maktab o’qituvchilari, musikachi va 
boshkalar). SHunday qilib, ko’rish qobiliyati zaif bolalarni ta’lim-tarbiya yo'li bilan 
bu - nuqsonlarni tuzatish, yumshatish degan ma’noni anglatadi. Bu esa tarbiyachi- o’qituvchidan juda kata mehnat va tajriba talab etadi. Sinfida ko'r yoki yomon ko'radigan bola bo'lgan o'qituvchi ularning individual xususiyatlari va imkoniyatlarini bilishi, ular normal ko'radigan tengdoshlaridan farq qilishlarini yaxshi anglashi maqsadga muvofiqdir. Tarbiyachi va o’qituvchilar ko’rish qobiliyati zaif bolalarni o’z vaqtida oftalmolog xuzuriga maslaxatga yuborishlari kerak. Oftalmolog bolani tekshirib, kerak bo’lsa unga korrektsiya qiladigan ko’zoynak taqib yurishni tavsiya etadi va bola qayerda ta’lim olishi kerakligini aniqlaydi. Ko'zoynak takib yurishi kerak bo’lgan bolalarga bog’cha va maktab sharoitida to'g'ri sanitariya-gigiena sharoitlari yaratilishi zarur. Bolaning ish o’rni to’g’ri va yetarli darajada yoritilgan bo’lishi lozim. Bola doska, jadval, kartada chizilgan tasvirlar va boshqa o'quv materiallarini kanchalik anik ko'rayotganiga e’tibor beriladi. Anomal refraktsiyali bolalarning ko’zi tez charchab kolishini hisobga olib, dars vaqtida ularga ish turlarini mumkin kadar o’zgartirib turish, ko’z qadash bilan bog’liq bo’lgan ishlar, topshirikdar xajmini g'oyat jiddiy nazorat qilib borish zarur. Ko’z o'tkirligi 0,05 dan to 0.4 gacha bo’lgan zaif ko’ruvchi bolalar maxsus bog'cha va maktablarda ta’lim-tarbiya olishadi. Bu joylarda o'quv ishlari ko’rish asosida olib boriladi, ammo turli texnik va kattalashtiruvchi optik vositalardan, yirikrok harflar bilan bosib chikarilgan darsliklardan, maxsus yoritgichlardan va xokazolardan foydalaniladi. Maxsus maktabning asosiy vazifalaridan biri — bolalarda saqlanib qolgan ko’rish imkoniyatlaridan o’qish jarayonida to’g’ri foydalanish va bularni rivojlantirish, ko’rish qobiliyati pasayib ketmasligi uchun shart-sharoit yaratish, oliy ruhiy jarayonlarni tarbiyalab, bolaning bilimga bog’liq faoliyatini rivojlantirish, kengaytirish, bolada ko’rish qobiliyati zaifligi natijasida paydo bo’lgan ikkilamchi ruhiy asoratlarni bartaraf etish va boshqalardir. Maxsus maktablarni bitirgach, ko’rish qobiliyati zaif bolalar jumxuriyat ko'rlar jamiyati qoshidagi muassasalarda ishlaydilar, intellektual faoliyat bilan shug'ullanadilar (yozuvchi, shoir, oliy va urta maktab o’qituvchilari, musikachi va boshkalar). SHunday qilib, ko’rish qobiliyati zaif bolalarni ta’lim-tarbiya yo'li bilan  
 
rivojlantirib borish imkoniyatlari juda katta, to’g’ri tashkil etilgan kompensator, 
korrektsion chora-tadbirlar natijasida ular xayotda o’z o’rnini topib ketishlari 
mumkin.  
Ommaviy maktablarda, ta'lim olganda yomon ko'ruvchi bola jiddiy 
qiyinchiliklarga duch keladilar. Idrok etishning aniq emasligi, sekinligi, torligi kabi 
xususiyatlar predmetlarni tanib olish, ularning shaklini ajratish, o'ziga xos belgilarini 
bilib olishda ma'lum qiyinchiliklariga olib keladi. Bolalar satrlar, harflar va 
raqamlarni adashtiradilar. Bular o'qish texnikasini egallab olish, o'qilganlarning 
mazmunini tushunishga xalaqit beradi. Oddiy maktabda yomon ko'ruvchi bolalar 
doskada nima yozilganligini ko'rmaydilar, qarab bajariladigan ishlarni tashkil etishda 
yomon ko'radigan bolalar tez charchaydilar, bu ularning ish qobiliyatlarini 
pasaytiradi. Pedagoglarning oldidagi eng muhim vazifa — yomon ko'radigan bolani 
o'z vaqtida aniqlash, unga maxsus ta'lim va tarbiya berish masalasini hal etish uchun 
PMPKga yuborishdan iborat. Yomon ko'radigan bolalarni o'qitish va tarbiyalash 
asosan maxsus (korreksion) maktablarda amalga oshiriladi. 
9.3. Tayanch-harakat apparati buzilgan o'quvchilarni korrektsion o'qitish 
Xar qanday ota-ona  o’z oilasida farzandining sog’lom jismonan baquvvat, 
Psixik tetik, fikirlash qobliyati teran, iymon-etiqodi butun,bilimli, ma’naviyati 
yuksak,mard va jasur bulib etishishni,xar tomo tomonlama kamol topishini istaydi, 
Mustaqilligimizning dastlabki  yillaridanoq respublikamizda sog’lom avlodni 
tarbiyalashga katta e’tibor berilmoqda. “Barkamol” avlodni tarbiyalash masalasi 
davlat siyosati darajasiga ko’tarilib, bu masalaga ustivor vazifa deb qaralmoqda.  
Mustaqil Vatanimizning birinchi ordeni “Sog’lom avlod uchun “ xalqoro 
xayriya jamg’armasining tuzilganligi, 2000  -yilni "Sog’lom avlod yili", 2001 yilni 
"Ona" va bola yili" deb e’lon qilinganligi fikrimizning yorqin dalilidir. 
Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan bolalar tserebral falaji, poliomielit (shol 
kasalligi asorati), Harakat tayanch a’zolarining turli tug’ma va orttirilgan 
deformatsiyasi artrogripoz, oyoq qo’llarning majruhligi, axondroshgaziya yoki 
xondrodistrofiya — tana, bo’yin, boshning normal rivojlanayotgan bir paytida tug’ma 
oyoq qo’l suyaklari o’sishining orqada qolishi, miopatiya — mushak to’qimalarida 
rivojlantirib borish imkoniyatlari juda katta, to’g’ri tashkil etilgan kompensator, korrektsion chora-tadbirlar natijasida ular xayotda o’z o’rnini topib ketishlari mumkin. Ommaviy maktablarda, ta'lim olganda yomon ko'ruvchi bola jiddiy qiyinchiliklarga duch keladilar. Idrok etishning aniq emasligi, sekinligi, torligi kabi xususiyatlar predmetlarni tanib olish, ularning shaklini ajratish, o'ziga xos belgilarini bilib olishda ma'lum qiyinchiliklariga olib keladi. Bolalar satrlar, harflar va raqamlarni adashtiradilar. Bular o'qish texnikasini egallab olish, o'qilganlarning mazmunini tushunishga xalaqit beradi. Oddiy maktabda yomon ko'ruvchi bolalar doskada nima yozilganligini ko'rmaydilar, qarab bajariladigan ishlarni tashkil etishda yomon ko'radigan bolalar tez charchaydilar, bu ularning ish qobiliyatlarini pasaytiradi. Pedagoglarning oldidagi eng muhim vazifa — yomon ko'radigan bolani o'z vaqtida aniqlash, unga maxsus ta'lim va tarbiya berish masalasini hal etish uchun PMPKga yuborishdan iborat. Yomon ko'radigan bolalarni o'qitish va tarbiyalash asosan maxsus (korreksion) maktablarda amalga oshiriladi. 9.3. Tayanch-harakat apparati buzilgan o'quvchilarni korrektsion o'qitish Xar qanday ota-ona o’z oilasida farzandining sog’lom jismonan baquvvat, Psixik tetik, fikirlash qobliyati teran, iymon-etiqodi butun,bilimli, ma’naviyati yuksak,mard va jasur bulib etishishni,xar tomo tomonlama kamol topishini istaydi, Mustaqilligimizning dastlabki yillaridanoq respublikamizda sog’lom avlodni tarbiyalashga katta e’tibor berilmoqda. “Barkamol” avlodni tarbiyalash masalasi davlat siyosati darajasiga ko’tarilib, bu masalaga ustivor vazifa deb qaralmoqda. Mustaqil Vatanimizning birinchi ordeni “Sog’lom avlod uchun “ xalqoro xayriya jamg’armasining tuzilganligi, 2000 -yilni "Sog’lom avlod yili", 2001 yilni "Ona" va bola yili" deb e’lon qilinganligi fikrimizning yorqin dalilidir. Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan bolalar tserebral falaji, poliomielit (shol kasalligi asorati), Harakat tayanch a’zolarining turli tug’ma va orttirilgan deformatsiyasi artrogripoz, oyoq qo’llarning majruhligi, axondroshgaziya yoki xondrodistrofiya — tana, bo’yin, boshning normal rivojlanayotgan bir paytida tug’ma oyoq qo’l suyaklari o’sishining orqada qolishi, miopatiya — mushak to’qimalarida  
 
modda almashinuvi bilan bog’liq bo’lgan irsiy kasallikda mushaklar yaxshi 
qisqarmaydi, kishi qo’l oyoqni harakatta keltira olmaydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Harakat 
tayanch 
aьzolari 
jaroxatlangan 
bolalar 
uchun 
O’zbekistonda maktabgacha yoshdagi bolalar uchun, bog’cha va maktab 
yoshidagi 
bolalar 
uchun 
maxsus 
maktab-internatlar 
faoliyat 
ko’rsatmokda Ayrim bolalar umumta’lim ommaviy maktabgacha tarbiya 
muassasalarida va maktabda intefatsiyalashgan inklyuziv ta’limga jalb 
etilmoqda 
Maxsus 
muassasalarda 
barcha 
ta’lim-tarbiya 
ishlari 
korrektsion 
yo’nalishda 
amalga 
oshiriladi. 
Ko’prok 
xarakat 
funktsiyalarini korrektsiyalashgan e’tibor beriladi. 
 
 
Harakat tayanch aьzolari 
jaroxatlangan bolalar 
— tana yoki tana qismlari harakatini sezish demakdir. 
Kinesteziya 
maxsus 
sezuvchi 
to’qimalar 
— 
proprioretseshorlar orqali sodir bo’ladi. Bu to’qimalar 
mushak, pay, bo’g’imlarda joylashgan bo’ladi. Ular oliy 
nerv sistemasiga tana, ko’l, oyoqlarnish holati haqida, 
mushaklarshshg qisqarishi haqida ma’lumot beradi 
 
Kinesteziya 
Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan bolalarning ko’pchiligida miya falaji 
kuzatiladi. Bolalar tserebral falaj kasalligi hali yetilmagan, shakllanib bo’lmagan 
miyaning kasalligidir. Onaning homiladorlik davrida ma’lum kasalliklar bilan 
kasallanishi, tug’ilish vaqtidagi patologik o’zgarishlar, tugilgandan to bir yoshgacha 
davr ichida bola kasallanishi natijasida bosh miyaning harakat zonalari 
shikastlanadi, uning natijasida esa miyaning yaxlit yetilishi kechikadi va buziladi. 
Oqibatda bolaning umumiy hamda nutqiy motorikasi (harakatchanligi) faoliyati 
buziladi. 
modda almashinuvi bilan bog’liq bo’lgan irsiy kasallikda mushaklar yaxshi qisqarmaydi, kishi qo’l oyoqni harakatta keltira olmaydi. Harakat tayanch aьzolari jaroxatlangan bolalar uchun O’zbekistonda maktabgacha yoshdagi bolalar uchun, bog’cha va maktab yoshidagi bolalar uchun maxsus maktab-internatlar faoliyat ko’rsatmokda Ayrim bolalar umumta’lim ommaviy maktabgacha tarbiya muassasalarida va maktabda intefatsiyalashgan inklyuziv ta’limga jalb etilmoqda Maxsus muassasalarda barcha ta’lim-tarbiya ishlari korrektsion yo’nalishda amalga oshiriladi. Ko’prok xarakat funktsiyalarini korrektsiyalashgan e’tibor beriladi. Harakat tayanch aьzolari jaroxatlangan bolalar — tana yoki tana qismlari harakatini sezish demakdir. Kinesteziya maxsus sezuvchi to’qimalar — proprioretseshorlar orqali sodir bo’ladi. Bu to’qimalar mushak, pay, bo’g’imlarda joylashgan bo’ladi. Ular oliy nerv sistemasiga tana, ko’l, oyoqlarnish holati haqida, mushaklarshshg qisqarishi haqida ma’lumot beradi Kinesteziya Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan bolalarning ko’pchiligida miya falaji kuzatiladi. Bolalar tserebral falaj kasalligi hali yetilmagan, shakllanib bo’lmagan miyaning kasalligidir. Onaning homiladorlik davrida ma’lum kasalliklar bilan kasallanishi, tug’ilish vaqtidagi patologik o’zgarishlar, tugilgandan to bir yoshgacha davr ichida bola kasallanishi natijasida bosh miyaning harakat zonalari shikastlanadi, uning natijasida esa miyaning yaxlit yetilishi kechikadi va buziladi. Oqibatda bolaning umumiy hamda nutqiy motorikasi (harakatchanligi) faoliyati buziladi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan bolalar bilan 
maxsus muassasalarda harakat funktsiyasini korrektsiyalash 
ishlari kompleks tarzda, ya’ni bolaga xar tomonlama ta’sir 
o’tkazish yo’li bilan amalga oshiriladi. Bunga tibbiy dori-
darmonlar bilan davolash, fizioterapevtik, ortopediq uqalash 
massaj, davolovchi gimnastika, jismoniy tarbiya, mexnatga 
o’rgatish ishlari kiradi. 
 
Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan bolalar bilan maxsus muassasalarda harakat funktsiyasini korrektsiyalash ishlari kompleks tarzda, ya’ni bolaga xar tomonlama ta’sir o’tkazish yo’li bilan amalga oshiriladi. Bunga tibbiy dori- darmonlar bilan davolash, fizioterapevtik, ortopediq uqalash massaj, davolovchi gimnastika, jismoniy tarbiya, mexnatga o’rgatish ishlari kiradi.  
 
 
 
Tibbiy dori-darmonlar bilan davolan ishlari mushak tonusini pasaytirish, 
giperkinez majburiy harakatlarni kamaytirish, asab sistemasidagi kompensator 
jarayonining faolligini kuchaytirishga yo’naltiriladi. 
Fizoterapevtik muolajalar mushak tonusini pasaytirishga, mushaklardagi qon 
aylanishini yaxshilashga qaratiladi. 
нутқий моторикага 
салбий 
таъсир 
кўрсатади.  
 
Мушакдаги гиперкинезлар 
(тил, лаб, жағ, ун пайчалари, кичик тил ҳаракати бузилади) нутқнинг 
фонетик 
томондан 
бузилишига, 
яъни 
товушлар 
талаффузидаги 
камчиликларга олиб келади.  
 
Нутқ аппаратининг кам 
ҳаракатланиши 
дизартрия ёки анартрия товушлар талаффузидаги 
камчиликларнинг келиб чиқиshiга сабаб бўлади. 
Гиперкинез 
Ҳаракат таянч аъзолари 
жароҳатланган болаларда 
Дизартриянинг 
псевдобульбар 
шаклида артикуляцион 
тонус баланд бўлади.                     
Нутқ 
апптаратини 
иннервациясига 
бевосита боғлиқ 
бўлган калла 
суяк нервла- 
рининг 
жароҳатлари кўп 
ҳолларда кўз 
ҳаракати 
нервларининг 
жароҳатланиши 
билан бирга 
кузатилади. 
Сўлак 
безлари 
атрофидаги 
мушаклар 
кискармаганлиги 
туфайли бола сўлаги 
оқиб туради. Бундай 
бола 
яхши 
чайнай 
олмайди, ютолмайди.  
 
Дизартрик боланинг нутқи ноаниқ, чучмал, 
хириллаган, монотон бўлади. 
 
Лаб, тил, кичик тил, пастки жағ, ун пайчалари ҳаракатчанлиги 
бузилади ва натижада товушлар талаффузи, овоз, нутқ суръати 
нуқсонлари кузатилади.  
 
Дизартрия қанчалик барвакт аниқланса, 
уни бартараф этиш, коррекциялаш ҳам 
шунчалик осон бўлади. 
Диафрагма, қовуға орасидаги мушаклар гиперкинези нутқий нафас олишни, 
ун пайчаларининг тебранишига, нутқ маромининг бузилишига олиб келади.  
 
Гиперкинез 
 
Tibbiy dori-darmonlar bilan davolan ishlari mushak tonusini pasaytirish, giperkinez majburiy harakatlarni kamaytirish, asab sistemasidagi kompensator jarayonining faolligini kuchaytirishga yo’naltiriladi. Fizoterapevtik muolajalar mushak tonusini pasaytirishga, mushaklardagi qon aylanishini yaxshilashga qaratiladi. нутқий моторикага салбий таъсир кўрсатади. Мушакдаги гиперкинезлар (тил, лаб, жағ, ун пайчалари, кичик тил ҳаракати бузилади) нутқнинг фонетик томондан бузилишига, яъни товушлар талаффузидаги камчиликларга олиб келади. Нутқ аппаратининг кам ҳаракатланиши дизартрия ёки анартрия товушлар талаффузидаги камчиликларнинг келиб чиқиshiга сабаб бўлади. Гиперкинез Ҳаракат таянч аъзолари жароҳатланган болаларда Дизартриянинг псевдобульбар шаклида артикуляцион тонус баланд бўлади. Нутқ апптаратини иннервациясига бевосита боғлиқ бўлган калла суяк нервла- рининг жароҳатлари кўп ҳолларда кўз ҳаракати нервларининг жароҳатланиши билан бирга кузатилади. Сўлак безлари атрофидаги мушаклар кискармаганлиги туфайли бола сўлаги оқиб туради. Бундай бола яхши чайнай олмайди, ютолмайди. Дизартрик боланинг нутқи ноаниқ, чучмал, хириллаган, монотон бўлади. Лаб, тил, кичик тил, пастки жағ, ун пайчалари ҳаракатчанлиги бузилади ва натижада товушлар талаффузи, овоз, нутқ суръати нуқсонлари кузатилади. Дизартрия қанчалик барвакт аниқланса, уни бартараф этиш, коррекциялаш ҳам шунчалик осон бўлади. Диафрагма, қовуға орасидаги мушаклар гиперкинези нутқий нафас олишни, ун пайчаларининг тебранишига, нутқ маромининг бузилишига олиб келади. Гиперкинез  
 
Ortopedik tadbirlar harakat- tayanch a’zolari, bo’yin, gavda harakatini 
yaxshilash, kerak bo’lsa zarur moslamalardan foydalanish, har bir bolani shaxsiy 
ortopedik rejimga rioya qilishga o’rgatishga qaratiladi. 
        Dunyodagi 500 million aholining 10 foizi nogironlardir. SHular jumlasiga 
mujassam nuqsonli anomal bolalar ham kiradi. Mujassam nuqsonli anomal bolalarda 
bir necha nuqson birgalikda kuzatiladi. Ular kompleksli nuqsonli bolalar kategoriyasi 
deb ham nomlanadi.  
Onalar va bolalar salomatligini yaxshilash, nogironlikning oldini olish, ekologik 
muvozanatni 
yanada 
barqarorlashtirish 
yuzasidan 
mamlakatimizda 
mustaqillshimizning birinchi kunidanok muayyan amaliy ishlar olib borilmoqda. 
 
Oftalmologik yutuqlar, erta diagnostikaning yangi usullarining qo’llanishi, 
ko’rish organlari kasalliklarini davolash va korreksiya qilish natijasida maxsus 
maktab o’quvchilarining kontingenti sezilarli darajada o’zgardi. Ko’r bolalar nisbatan 
kamaydi, ammo zaif ko’ruvchi bolalar soni ko’paydi. Ularning orasida maktab 
dasturini o’zlashtira olmaydigan bolalar yaqqol ko’rina boshlandi. Kompleks, ya’ni 
har tomonlama tekshirish, o’rganish natijasida ularning ko’rish qobiliyatining 
buzilishi bilan birga oligofreniya tipidagi akli zaiflik kam mavjudligi aniqlandi. Zaif 
ko’ruvchi va akli zaif bo’lgan bolalarni o’qitish va tarbiyalash ancha murakkab va 
o’ziga xosdir. 
Tayanch-harakat apparatidagi turli buzilishlar bolalarni o'qitish va tarbiyalashda 
muayyan muammolarni keltirib chiqarishi mumkin. Tayanch-harakat apparati 
funksiyalarining buzilishi tug'ma yoki orttirilgan bo'lishi mumkin. Tayanch-harakat 
apparati patologiyasi quyidagi turlarga ajratiladi: 
1) 
nerv tizimining kasallanishi (bolalar serebral paralichi (BTsP), poliomielit); 
2) 
tayanch-harakat apparatining tug'ma patologiyasi; sonning tug'ma chiqqanligi; 
bo'yin qiyshiqligi; qiyshiq oyoqlik va oyoqning boshqa nuqsonlari; umurtqa 
pog'onasi 
rivojlanishidagi 
nuqsonlar 
(skolioz); 
qo'l 
yoki 
oyoqlaming 
Mujassam nuqsonli 
maxsus yordamga 
muhtojlar 
toifasiga 
karko’rsoqov bolalar, kar va aqlan zaif, ko’r va oligofren, Harakat 
tayanch a’zolari jarohatlangan va ko’r yoki aqli zaif va h.k. kiradilar. 
 
Ortopedik tadbirlar harakat- tayanch a’zolari, bo’yin, gavda harakatini yaxshilash, kerak bo’lsa zarur moslamalardan foydalanish, har bir bolani shaxsiy ortopedik rejimga rioya qilishga o’rgatishga qaratiladi. Dunyodagi 500 million aholining 10 foizi nogironlardir. SHular jumlasiga mujassam nuqsonli anomal bolalar ham kiradi. Mujassam nuqsonli anomal bolalarda bir necha nuqson birgalikda kuzatiladi. Ular kompleksli nuqsonli bolalar kategoriyasi deb ham nomlanadi. Onalar va bolalar salomatligini yaxshilash, nogironlikning oldini olish, ekologik muvozanatni yanada barqarorlashtirish yuzasidan mamlakatimizda mustaqillshimizning birinchi kunidanok muayyan amaliy ishlar olib borilmoqda. Oftalmologik yutuqlar, erta diagnostikaning yangi usullarining qo’llanishi, ko’rish organlari kasalliklarini davolash va korreksiya qilish natijasida maxsus maktab o’quvchilarining kontingenti sezilarli darajada o’zgardi. Ko’r bolalar nisbatan kamaydi, ammo zaif ko’ruvchi bolalar soni ko’paydi. Ularning orasida maktab dasturini o’zlashtira olmaydigan bolalar yaqqol ko’rina boshlandi. Kompleks, ya’ni har tomonlama tekshirish, o’rganish natijasida ularning ko’rish qobiliyatining buzilishi bilan birga oligofreniya tipidagi akli zaiflik kam mavjudligi aniqlandi. Zaif ko’ruvchi va akli zaif bo’lgan bolalarni o’qitish va tarbiyalash ancha murakkab va o’ziga xosdir. Tayanch-harakat apparatidagi turli buzilishlar bolalarni o'qitish va tarbiyalashda muayyan muammolarni keltirib chiqarishi mumkin. Tayanch-harakat apparati funksiyalarining buzilishi tug'ma yoki orttirilgan bo'lishi mumkin. Tayanch-harakat apparati patologiyasi quyidagi turlarga ajratiladi: 1) nerv tizimining kasallanishi (bolalar serebral paralichi (BTsP), poliomielit); 2) tayanch-harakat apparatining tug'ma patologiyasi; sonning tug'ma chiqqanligi; bo'yin qiyshiqligi; qiyshiq oyoqlik va oyoqning boshqa nuqsonlari; umurtqa pog'onasi rivojlanishidagi nuqsonlar (skolioz); qo'l yoki oyoqlaming Mujassam nuqsonli maxsus yordamga muhtojlar toifasiga karko’rsoqov bolalar, kar va aqlan zaif, ko’r va oligofren, Harakat tayanch a’zolari jarohatlangan va ko’r yoki aqli zaif va h.k. kiradilar.  
 
rivojlanmaganligi va nuqsonlari; qo'li barmoqlarining anomal rivojlanishi; 
artrogripoz (tug'ma mayiblik); 
3) orttirilgan kasalliklar va tayanch-harakat apparatining zararlanishi; orqa miya, 
bosh miya va qo'1-oyoqlarning travmatik jarohatlanishi; poliatrit; skelet kasalliklari 
(tuberkulez, suyaklardagi shishlar, osteomielit), skelet tizimi kasalliklari (raxit, 
xondodistrofiya). 
V.S.Rahmonova muallifligida chop etilgan “Defektologiya va logopediya 
asoslari” o`quv qo`llanmasida bolalardagi tayanch-harakat tizimidagi kamchiliklar 
ularda nutqning rivojlanmay qolishiga ta’sir ko’rsatishi masalasiga to’xtalib o’tgan.   
Tayanch-harakat apparati patologiyasi bo'lgan bolalarda asosiy buzilish 
harakatlanishdagi nuqson hisoblanadi. Bunday nuqsonlarga ega bolalarning 89 % ini 
serebral paralichli bolalar tashkil etadilar. Ularda harakat buzilishi psixik va nutqiy 
buzilishlar bilan birga namoyon bo'ladi. Shu bois bu kabi bolalar nafaqat davolash va 
ijtimoiy yordamga, balki psixologik-pedagogik va logopedik korreksiyaga ham 
muhtoj bo’ladilar. Harakat-tayanch a’zolari jarohatlangan bolalar I-II guruh 
nogironlari hisoblanada. Bunday tipdagi bolalar maxsus maktab-internatlarda o’qiydi. 
Surxondaryo viloyatida Maxsus yordamchi maktab internati Sho’rchi tumanida 
joylashgan. 
Harakatlanish buzilishlari o'rtacha darajada bo’lgan bolalar yurishni o'rganib 
olsalarda, biroq, ishonch bilan yura olmaydilar, ular uchun maxsus moslamalar zarur. 
Harakatlanish buzilishining yengil shaklida bolalar uyda va ko'chada mustaqil, 
qo'rqmay yura oladilar, o'zlariga to'la xizmat ko'rsatadilar.  
rivojlanmaganligi va nuqsonlari; qo'li barmoqlarining anomal rivojlanishi; artrogripoz (tug'ma mayiblik); 3) orttirilgan kasalliklar va tayanch-harakat apparatining zararlanishi; orqa miya, bosh miya va qo'1-oyoqlarning travmatik jarohatlanishi; poliatrit; skelet kasalliklari (tuberkulez, suyaklardagi shishlar, osteomielit), skelet tizimi kasalliklari (raxit, xondodistrofiya). V.S.Rahmonova muallifligida chop etilgan “Defektologiya va logopediya asoslari” o`quv qo`llanmasida bolalardagi tayanch-harakat tizimidagi kamchiliklar ularda nutqning rivojlanmay qolishiga ta’sir ko’rsatishi masalasiga to’xtalib o’tgan. Tayanch-harakat apparati patologiyasi bo'lgan bolalarda asosiy buzilish harakatlanishdagi nuqson hisoblanadi. Bunday nuqsonlarga ega bolalarning 89 % ini serebral paralichli bolalar tashkil etadilar. Ularda harakat buzilishi psixik va nutqiy buzilishlar bilan birga namoyon bo'ladi. Shu bois bu kabi bolalar nafaqat davolash va ijtimoiy yordamga, balki psixologik-pedagogik va logopedik korreksiyaga ham muhtoj bo’ladilar. Harakat-tayanch a’zolari jarohatlangan bolalar I-II guruh nogironlari hisoblanada. Bunday tipdagi bolalar maxsus maktab-internatlarda o’qiydi. Surxondaryo viloyatida Maxsus yordamchi maktab internati Sho’rchi tumanida joylashgan. Harakatlanish buzilishlari o'rtacha darajada bo’lgan bolalar yurishni o'rganib olsalarda, biroq, ishonch bilan yura olmaydilar, ular uchun maxsus moslamalar zarur. Harakatlanish buzilishining yengil shaklida bolalar uyda va ko'chada mustaqil, qo'rqmay yura oladilar, o'zlariga to'la xizmat ko'rsatadilar.