KO’RISHIDA NUQSONI BO’LGAN BOLALAR
Reja:
1.Tiflopedagogika fanining maqsadi.
2.Ko’rishidagi nuqsonlarning kelib chiqish sabablari.
3.Ko’zi ojiz bolalarning tavsifnomasi.
4. Ko’zi ojiz bolalar uchun tashkil qilingan muassasalar.
Tayanch iboralar:
Ko’r –ko’rish faoliyatining yo’qolishi.
Zaif ko’ruvchi –ko’rish faoliyatining buzilishi.
Katarakta–tug’ma yoki orttirilgan bo’ladi.
Ko`rish analizatori yordmida dunyoni idrok etish bolaning ruhiy
rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Tеvarak atrof haqidagi eng kuchli taasurotlar
ko`z bilan idrok etiladi. Bola ko`rish qobiliyati orqali narsalarning rangi, shakli,
xajmi, harakati, uzoq-yaqinligi, fazodagi o`rni haqida tasavvurga ega bo`ladi.
Ma'lumki, ko`rish analizatori nurlarni qabul qiluvchi qism ko`z olmasi
(soqqasi) va uning yordamchi apparatidan ko`zga tushgan tasvirni avval po`stloq osti
markazlariga kеyin esa oliy ko`ruv markazlari joylashgan miya po`stlog`iga (ensa
bo`laklari) yеtkazib bеruvchi o`tkazuvchi yo`llardan tashkil topgan ana shu
analizatorning har qanday qismlaridagi uzgarishlar bolaning ko`rish qobiliyatiga
albatta ta'sir ko`rsatadi.
Tiflopеdagogikada ko`zi ojiz bolalar ko`r va zaif ko`ruvchi bolalar guruhlariga
bo`linadi. Ko`r bolalarning ko`rish qobiliyati kеskin kamaygan (total ko`rlik) yoki
korrеktsiya qo`llanilganda (kuzoynak tutilganda) ham ko`rish o`tkirligi 0,04 gacha
pasaygan, ya'ni bunday bolalar amalda ko`r bo`ladi. Zaif ko`ruvchi bolalarning
ko`rish o`tkirligi 0,05 dan to 0,4 gacha bo`lishi mumkin.
Ko`rishga aloqador nuqsonlar kеlib chiqish sabablariga ko`ra tug`ma va
ortirilgan bo`ladi. Tug`ma nuqsonlar sabablari orasida irsiy kasalliklar, xomilador
ayolning toksoplazmoz, qizilcha va boshqa kasalliklar bilan kasallanishi sabab
bo`lishi mumkin.
Orttirilgan ko`rish anomaliyalari traxoma, chеchak, so`zak, ko`z sili, qizamiq,
skorlatina va boshqa kasalliklar oqibatida paydo bo`lishi mumkin. Aholiga davolash
profilaktika, oftalmologiya yordamining yaxshilanishining hamda tibbiyot
soxasidagi katta yutuqlar qo`lga kiritilganligi munosabati bilan zaif ko`ruvchi bolalar
ancha kamaydi.
Ko`rish nuqsonlari zo`rayib boradigan va turg`un (muqim) bo`ladi. Zo`rayib
boradigan xili kun sayin og`irlashib, bora-bora ko`rlikka olib kеladi. Muqim xili esa
turg`un buladi, bolaning ko`rish darajasi bir xilda turavеradi. Ko`rish qobiliyatining
zurayib boradigan xili kuksuv ya'ni glaukoma kasalligi (ko`z ichki bosimining
kutarilib turishi) ko`ruv nеrvi atrofiyasi, tur parda distofiyasiga bog`liq bo`lib,
bolaning har qanda rivojlanish davrida vujudga kеlishi mumkin. Gigiеnik talablarga
rioya qilmaslik rеfraktsiya anomaliyalari bilan bog`lik bo`lgan ko`z kamchiliklari
zurayib borishiga ham olib kеladi. Ko`zi ojiz bolalar ko`r tug`ilgan va ko`r bo`lib
qolgan bolalar dеb ikki guruhga ajratiladi. Birinchi guruhga tug`ilganda va
tug`ilgandan so`ng to 3 yoshgacha bo`lgan davr ichida ko`rish qobiliyati zaif bolalar
kiritilsa, ikkinchisiga kеyinchalik ko`zi ojiz bolalar kiritiladi. Ko`zi ojizligi
kanchalik kеch paydo bo`lgan bo`lsa, bolaning tеvarak atrof haqidagi tasavvurlari
shunchalik boy va ularni mustahkamlash, takomillashtirish shunchalik oson bo`ladi.
Tiflopedagogika-grekcha “tiflos”–ko’r so’zidan olingan bo’lib, ko’rishda nuqsoni
bo’lgan shaxslar ta’lim va tarbiyasi haqidagi fan. Teflopedagogika fan sifatida
quyidagi asosiy muammolarni hal etadi:
1.
Ko’rishda jiddiy nuqsoni bo’lgan shaxslarni psixologik – pedagogik va
klinik o’rganish.
2.
Ruhiy va jismoniy rivojlanish anomaliyalari va ko’rish funksiyasi
buzilishlari tipologiyasini aniqlash.
3.
Ko’rish va ko’z ojizlikda buzilgan nuqsonlarni tiklashning yo’llari va
shartlari belgilash;
4.
Ko’r va ko’zi ojizlarni o’qitish va tarbiyalash uchun maxsus muassasalar
tiplarini belgilash.
5.
O’quv rejalari, dasturlari, darsliklar, hususiy metodiklarni tuzilishning
ilmiy asoslarini ishlab chiqish.
Ko’r va zaif ko’ruvchi bolalar ta’lim tarbiya oladigan muassasalar.
Bizning mamlakatimizda ta’lim barcha bolalar va o’smirlar uchun
majburiydir. Ko’r va ko’zi ojiz bolalar uchun maktabgacha g’amxo’rlik qilish
davlatimizning doimiy nazoratidadir. Ko’rishda nuqsoni bo’lgan bolalar uchun
maktabgacha ta’lim muassasalarining maqsadi, bolalarning buzilgan ko’rish
funksiyasini imkon qadar tiklash va rivojlantirish, bolalarni tarbiyalash, davolash va
maktab ta’limiga tayorlashdan iborat.Kunlik sutkalik bog’chalar mavjud. Ko’r
bolalar uchun bolalar uylari, maktabgacha guruhlarda ko’rishida nuqsoni bo’lgan,
ya’ni tamoman ko’rmaydigan bolalar tarbiyalanadi.
Ko’zi ojiz bolalar uchun bog’chalar, ko’rish o’tkirligi 0.05-0.4 bolalar qabul
qilinadi. Ko’zoynak bilan korreksiyalash ishlari olib boriladi.
Ko’zi ojiz bolalar ta’limi maxsus maktab-internatlarida umum ta’lim
dasturlari asosida olib boriladi. Ko’r va ko’zi ojiz bolalar maktabni tugatganlari
to’g’risida shahodatnoma oladilar va ular uchun qulay iqtisosliklar bo’yicha kollej,
oliy o’quv yurtlarida kirishlari yoki xalq xo’jaligining turli sohalarida ishlashlari
mumkin.
Maxsus maktabning asosiy vazifalaridan biri-bolalarda saqlanib qolgan
ko’rish imkoniyatlaridan o’qish jarayonida tog’ri foydalanish va ularni rivojlantirish
qobiliyati pasayib ketmasligi uchun shart-sharoit yaratish, oliy-ruhiy jarayonlarini
tarbiyalash, bolaning ruhiy bilish faoliyatini rivojlantirirsh, kengaytirish, bolada
ko’rish qobiliyati zaifligi natijasida paydo bo’lgan ikkilamchi ruhiy asoratlarni
bartaraf etishdir. Maxsus maktablarni bitirgach, ko’rish qobiliyati zaif bolalar uchun
ko’rlar jamiyati qoshidagi muassasalarda ishlaydilar.
Tekshirish uchun savollar.
1. Tiflopedagogika faninig vazifalari.
2. Ko’r bolalar qanday turlarga ajratiladi.
3. Zaif ko’ruvchilar qanday turlarga ajratiladi.
4.Tug’ma ko’rlikning kelib chiqish sabablari.
5.Orttirilgan ko’rlikning kelib chiqish sabablari.
6.Qanday tug’ma ko’z kasallaiklarini bilasiz.
7.Brayl shriftining qulay tomonlari.
Foydalanilgan adabiyotlar.
1.I.A.Karimov. “Barkamol avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. T.1997
yil.
2.“Defektologiya va lagopediya asosloari”.V.S. Rahmonova T.1991 y
3.“Tiflopedagogika” ma’ruzalar matni. T. 2002 y
4, V.S. Rahmonova. Defektologiya asoslari. Ma’ruza matni. Toshkent 2004yil.