KORPORATIV BOSHQARUV. JAMIYATNING UMUMIY YIG’ILISHI
Yuklangan vaqt
2025-04-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
1,3 MB
KORPORATIV BOSHQARUV.
JAMIYATNING UMUMIY YIG’ILISHI
IHTT – Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD –
Organisation for Economic Co-operation and Development)
ning
“korporativ
boshqaruv”
tushunchasiga
korporatsiya
organlari,
mulkdorlari
va
boshqa
manfaatdor
shaxslari
o‘rtasidagi munosabatlar majmuasi deb ta’rif berilgan.
Jahon banki (World Bank) ning ta’rifiga ko‘ra korporativ
boshqaruv – qonunchilik, me’yorlar va hususiy sektorning mos
ravishdagi amaliyotining shunday birikmasi tushuniladiki,
ular korporatsiyaga moliyaviy va inson resurslarini jalb qilish,
samarali
faoliyatni
olib
borishga
imkoniyat
beradi
va
oqibatda ulushdorlar, boshqa manfaatdor shaxslar, umuman
olganda
jamiyat
manfaatlariga
rioya
qilingan
holda
korporatsiya
uchun
uzoq
muddatli
iqtisodiy
qiymatni
ko‘paytirish
orqali
o‘zining
mavjudligini
saqlab
qolishni
ta’minlaydi.
Korporativ boshqaruv
Korporativ boshqaruv
Korporativ boshqaruv deganda, korporatsiya ishtirokchilari, mulkdorlari,
ichki
tarkibiy
tuzilmalarini
manfaatlarini
uyg‘unlashtirish,
sa’y-
harakatlarni,
kapitallarni
birlashtirish,
korporatsiyaning
umumumiy
manfaatlari asosida uning samarali faoliyatini yo‘lga qo‘yish, boshqarish
bo‘yicha o‘zaro hamkorligini shakllantiruvchi huquqiy usul va vositalar
tizimi tushuniladi.
Korporativ boshqaruvning dominant
nazariyalari
Agentlik nazariyasi
Jamoaviy ishlab
chiqarish nazariyasi
Korporativ boshqaruvning dominant
nazariyalari
Menedjerlik nazariyasi
Ijtimoiy mas’uliyat
nazariyasi
Agentlik nazariyasi
AQShda eng ustun nazariya
Buyruq beruvchi (Prinsipal) : Ulushdorlar
Bajaruvchi (Agent): Direktorlar
Boshqaruv va egalikning bo’linganligi
Agentlik nazariyasi
Direktorlar aksiyadorlarning agentlari sifatida ko'riladi;
-
kompaniyaning biznesini yuritish uchun vaqti yoki imkoniyati bo'lmagan aktsiyadorlar uchun ishlaydi
- Bu nazariya direktorlarni o'z vakolatlari va majburiyatlarini bajarishda yo'l-yo'riq va tartibga solish uchun
eng mos keluvchi nazariya hisoblanadi.
Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Agentlik "xarajatlari"
Agentlarni nazorat qilish va intizomiy javobgarlikka tortish bilan
bog'liq xarajatlar:
Moliyaviy xarajatlar,
monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt;
Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari;
yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va ushbu
ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar;
moliyaviy tahlilchilar va asosiy aksiyadorlar bilan uchrashuvlar
xarajaatlari;
boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Agentlik "xarajatlari"
Kompaniyaning agentlik xarajatlari
quyidagilardan iborat bo'ladi:
Prisipal tomonidan xarajaatlarning
monitoringi; (agent o'g'irlaganligini bilish
uchun);
agent bilan bog'lanish xarajatlari;
(agent o'g'irlik qilmasligi uchun);
Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
Menedjerlik nazariyasi
Direktorlar berilgan (delegiyalangan) vakolatlarga asosan rahbarlik
vazifasini bajaradilar (ya’ni ularning maqomi yuqori hisoblanadi).
Direktorlarga nisbatan har qanday insofli shaxslarga qo‘yiladigan qonunga
muvofiq halol va insonlarning manfaati uchun harakat qiladigan talablar
qo‘yiladi.
Ijtimoiy mas’uliyat nazariyasi
“aksiyadorlik jamiyati” konsepsiyasining chegaralarini boshqa manfaatdor
tomonlarni ham o‘z ichiga qamrab olgan holda kengaytiradi.
Oxirgi tushuncha doirasiga oddiy xodimlardan xodimlar jamlanmasiga
qadar, ya’ni kreditorlar, yеtkazib beruvchilar, iste’molchilar va hatto
mahalliy jamoaga qadar tarkibiga kirishi mumkin.
Ushbu nazariyaga ko‘ra, korporatsiya shunday siyosatga rioya qilishi,
shunday qarorlar qabul qilishi kerraki, u butun korporatsiya (jamiyat)ning
maqsad va qadriyatlari nuqtai nazaridan eng ma’qul bo‘lgan xatti-
harakatlarni amalga oshirishi kerak.
Korporativ boshqaruv ishtirokchilari
- korporativ boshqaruvning bevosita sub’ektlari;
- korporatsiyaning holati va rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan,
korporatsiyaga nisbattan tashqi infratuzilmaga tegishli bo‘lgan sub’ektlar.
Team Production Theory
Jamoaviy ishlab chiqarish nazariyasi
Menejerlar
faqat
aksiyadorlar
manfaatlariga
xizmat
qiluvchi agentlar emas
balki,
vositachi ierarxlar - firmaning aktivlari va natijalari ustidan
yakuniy nazorat olib boruvchi va turli guruhlar o’rtasidagi
qarama-qarshi manfaatlarni muvozanatlovchi shaxs.
Korporativ boshqaruv subyektlari
Korporativ boshqaruv subyektlari – o‘zlariga berilgan vakolatlar asosida
korporativ boshqaruv ob’ektiga maqsadli ta’sir o‘tkazadigan korporativ
boshqaruv munosabatlari tomoni bo‘lmish korporatsiyaning boshqaruv
organlari va (yoki) mansabdor shaxslaridir.
Ta’kidlash lozimki, “korporativ huquqiy munosabatlar subyektlari” va
“korporativ boshqaruv subyektlari” – ko‘lami jihatidan farqli tushunchalardir.
•huquq subyektlari: huquqiy layoqatga
ega yuridik va jismoniy shaxslar
(korporatsiyaning o‘zi, uning ta’sischilari,
aksiyadorlar (ishtirokchilar), jismoniy
shaxslar – boshqaruv organlari a’zolari);
Korporativ huquqiy
munosabatlarning
subyektlari
• boshqarishda ishtirok etuvchi tuzilmalar,
shuningdek huquq sub’ekti bo‘lmasligi
mumkin bo‘lgan shaxslar.
Korporativ
boshqaruv
sub’ektlari
Jamoaviy ishlash
nazariyasi
Kompaniyaning
aktiv
va
mulklarining
egasi
aksiyadorlar
emas,
balki,
kompaniyaning o’zi hisoblanadi.
- aksiyadorlar firmadagi yagona qoldiq da'vogar va tavakkalchi EMAS;
Kompaniyaning
barcha
ishtirokchilari
kompaniyani
boshqarishda
ishtirok
etish
uchun o’z sabablari mavjud;
Manfaatlar to‘qnashuvi
Manfaatlar to‘qnashuvi – bu huquqiy doktrina (ta’limot)da umum qabul
qilingan atama bo‘lib, unda shaxs bir vaqtning o‘zida ikkita ziddiyatli
manfaatlarga ega bo‘lishi mumkin, ya’ni ulardan biri himoyalanayotgan
manfaat, boshqa manfaatga intilish esa himoyalanayotgan manfaatga
zarar еtkazishi mumkin. Himoyalanayotgan manfaatlar xususiy ham
ommaviy manfaatlar bo‘lishi mumkin, jumladan, cheklanmagan doiradagi
jismoniy shaxslar manfaatini ham qamrab olishi mumkin (kreditorlar,
aksiyadorlar, investorlar va boshqalar). Hozirgi kunda mazkur konsepsiya
huquqiy doktrina (ta’limot)da keng yoyilmoqda.