Korporativ huquq

Yuklangan vaqt

2025-04-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

36

Faytl hajmi

5,7 MB


Korporativ huquq
Logotip
Korporativ huquq
KORPARATIV HUQUQNING
UMUMIY QOIDALARI
Logotip
KORPARATIV HUQUQNING UMUMIY QOIDALARI
Kompaniya
Korporatsiya
Firma
Tadbirkor
Organizatsiya
Jamiyat
Yuridik shaxs
Logotip
Kompaniya Korporatsiya Firma Tadbirkor Organizatsiya Jamiyat Yuridik shaxs
Nima uchun odamlar hozirgi kunda
kompaniyalar yaratadilar???
Logotip
Nima uchun odamlar hozirgi kunda kompaniyalar yaratadilar???
….Money, money, money….
Logotip
….Money, money, money….
Kompaniya kimga tegishli?
Logotip
Kompaniya kimga tegishli?
Kompaniya kimga tegishli?
Ta’sischi (aksiyadorlar)?
Direktorlar?
Kuzatuv kengashi?
Iste'molchilar - mijozlar?
Logotip
Kompaniya kimga tegishli? Ta’sischi (aksiyadorlar)? Direktorlar? Kuzatuv kengashi? Iste'molchilar - mijozlar?
Logotip
Kompaniya nima?
Kompaniya - bu umumiy maqsadga
erishish maqsadida birgalikda ishlash
uchun
birlashgan
odamlar
guruhi
tomonidan tuzilgan yuridik shaxs.
Korporatsiya "ko'rinmas, nomoddiy va
faqat qonunni hisobga olgan holda
mavjud bo'lgan sun'iy shaxs"
Chief Justice John 
Marshall in 1819
Logotip
Kompaniya nima? Kompaniya - bu umumiy maqsadga erishish maqsadida birgalikda ishlash uchun birlashgan odamlar guruhi tomonidan tuzilgan yuridik shaxs. Korporatsiya "ko'rinmas, nomoddiy va faqat qonunni hisobga olgan holda mavjud bo'lgan sun'iy shaxs" Chief Justice John Marshall in 1819
Yuridik shaxs
Kompaniya - bu "korporativ organ", "yuridik shaxs" yoki
"sun'iy shaxs".
Kompaniya o'z a'zolaridan, ya'ni kompaniyaning egalari
bo'lgan aksiyadorlaridan alohida shaxs hisoblanadi.
Logotip
Yuridik shaxs Kompaniya - bu "korporativ organ", "yuridik shaxs" yoki "sun'iy shaxs". Kompaniya o'z a'zolaridan, ya'ni kompaniyaning egalari bo'lgan aksiyadorlaridan alohida shaxs hisoblanadi.
Yuridik shaxs sifatida
Kompaniya cheklangan javobgarlikka ega;
U o'zi shartnomalar tuzishi mumkin;
U o’z qarzlari va majburiyatini o’zi bajaradi;
U sudga berishi mumkin yoki sudga tortilishi
mumkin
A'zolar o'zgarishi mumkin bo'lsa-da, u abadiy
yashaydi.
Logotip
Yuridik shaxs sifatida Kompaniya cheklangan javobgarlikka ega; U o'zi shartnomalar tuzishi mumkin; U o’z qarzlari va majburiyatini o’zi bajaradi; U sudga berishi mumkin yoki sudga tortilishi mumkin A'zolar o'zgarishi mumkin bo'lsa-da, u abadiy yashaydi.
Kompaniyaning 5 ta xususiyati
‽ Mustaqil yuridik shaxsiyat (legal personality),
‽ Cheklangan javobgarlik (limited liability),
‽ Aylanuvchi hissalar/ulushlar (transferable shares),
‽ Boshqaruv
tuzilmalari
timsolida
markazlashgan
boshqaruv organi (sentralized management under a
board structure)
‽ Kapitaldagi hissadorlarning ulushli egaligi (shared
ownership by contributors of equity capital).
Logotip
Kompaniyaning 5 ta xususiyati ‽ Mustaqil yuridik shaxsiyat (legal personality), ‽ Cheklangan javobgarlik (limited liability), ‽ Aylanuvchi hissalar/ulushlar (transferable shares), ‽ Boshqaruv tuzilmalari timsolida markazlashgan boshqaruv organi (sentralized management under a board structure) ‽ Kapitaldagi hissadorlarning ulushli egaligi (shared ownership by contributors of equity capital).
Logotip
Kompaniyalarning rivojlanish tarixi
O’rta asrlar: yakka tadbirkor, sheriklar;
19 asr industrial revolyutsiya – cheklangan mas’uliyat va mustaqil
javobgarlik;
20
asr-
ommaviy
ishlab
chiqarish
-
katta
korporatsiyalar-
boshqaruv va egalikning bo’linishi, aksiyadorlarning ko’payishi va
diversifikatsiya;
21 asr moliyaviylashuvning kuchayishi - globallashuv va kapital
oqimlari
Korporativ Huquq
Logotip
Kompaniyalarning rivojlanish tarixi O’rta asrlar: yakka tadbirkor, sheriklar; 19 asr industrial revolyutsiya – cheklangan mas’uliyat va mustaqil javobgarlik; 20 asr- ommaviy ishlab chiqarish - katta korporatsiyalar- boshqaruv va egalikning bo’linishi, aksiyadorlarning ko’payishi va diversifikatsiya; 21 asr moliyaviylashuvning kuchayishi - globallashuv va kapital oqimlari Korporativ Huquq
Kontraktarizm – kompaniya shartnomaviy munosabatlardan tuzilgan;
Berle va Means: egalik va nazoratni ajratish - boshqaruvchilik - vositachilik
ierarxiyasi;
Agentlik nazariyasi - aksiyadorlar asosiy boshliqlar, direktorlar esa agentlar
sifatida;
Aksiyadorlarning ustuvorligi - korporativ nazorat bozori;
Manfaatdorlik - plyuralistik yondashuv;
Neoliberalizm - erkin bozor kapitalizmi;
Rivojlangan ulushdorlar nazariyasi;
Ijtimoiy korporativ javobgarlik va barqarorlik
Korporativ boshqaruvning tarixiy
rivojlanishi
Logotip
Kontraktarizm – kompaniya shartnomaviy munosabatlardan tuzilgan; Berle va Means: egalik va nazoratni ajratish - boshqaruvchilik - vositachilik ierarxiyasi; Agentlik nazariyasi - aksiyadorlar asosiy boshliqlar, direktorlar esa agentlar sifatida; Aksiyadorlarning ustuvorligi - korporativ nazorat bozori; Manfaatdorlik - plyuralistik yondashuv; Neoliberalizm - erkin bozor kapitalizmi; Rivojlangan ulushdorlar nazariyasi; Ijtimoiy korporativ javobgarlik va barqarorlik Korporativ boshqaruvning tarixiy rivojlanishi
Korporativ huquqning dominant 
nazariyalari
Agentlik nazariyasi
Yordamchilik nazariyasi
Jamoaviy ishlab chiqarish
nazariyasi
Logotip
Korporativ huquqning dominant nazariyalari Agentlik nazariyasi Yordamchilik nazariyasi Jamoaviy ishlab chiqarish nazariyasi
Agentlik nazariyasi
AQShda eng ustun nazariya
Buyruq beruvchi (Prinsipal) : Ulushdorlar
Bajaruvchi (Agent): Direktorlar
Boshqaruv va egalikning bo’linganligi
Muammolar:
Oportunizm;
Ishonchsiz axborot
Logotip
Agentlik nazariyasi AQShda eng ustun nazariya Buyruq beruvchi (Prinsipal) : Ulushdorlar Bajaruvchi (Agent): Direktorlar Boshqaruv va egalikning bo’linganligi Muammolar: Oportunizm; Ishonchsiz axborot
Agentlik nazariyasi
Direktorlar
aksiyadorlarning
agentlari
sifatida
ko'riladi;
- kompaniyaning biznesini yuritish uchun vaqti yoki
imkoniyati bo'lmagan aktsiyadorlar uchun ishlaydi
-
Bu
nazariya
direktorlarni
o'z
vakolatlari
va
majburiyatlarini
bajarishda
yo'l-yo'riq
va
tartibga
solish uchun eng mos keluvchi nazariya hisoblanadi.
Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Logotip
Agentlik nazariyasi Direktorlar aksiyadorlarning agentlari sifatida ko'riladi; - kompaniyaning biznesini yuritish uchun vaqti yoki imkoniyati bo'lmagan aktsiyadorlar uchun ishlaydi - Bu nazariya direktorlarni o'z vakolatlari va majburiyatlarini bajarishda yo'l-yo'riq va tartibga solish uchun eng mos keluvchi nazariya hisoblanadi. Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Direktorlarning nazariya va
amiliyotdagi roli
Ulushdorlardan vazifa olgan agentlar o’z boshliqlari
bo’lgan ulushdorlarga hisobdor bo’lishadi;
Agentlar
boshliqlari
(ulushdorlar)
oldida
javobgarlikka
ega
(odatda
"aktsiyadorlarning
eng
yaxshi manfaatlarini ko'zlab ishlash" deb ta'riflanadi);
Logotip
Direktorlarning nazariya va amiliyotdagi roli Ulushdorlardan vazifa olgan agentlar o’z boshliqlari bo’lgan ulushdorlarga hisobdor bo’lishadi; Agentlar boshliqlari (ulushdorlar) oldida javobgarlikka ega (odatda "aktsiyadorlarning eng yaxshi manfaatlarini ko'zlab ishlash" deb ta'riflanadi);
Agentlik "xarajatlari"
Agentlarni nazorat qilish va intizomiy javobgarlikka tortish bilan
bog'liq xarajatlar:
Moliyaviy xarajatlar,
monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt;
Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari;
yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va ushbu
ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar;
moliyaviy tahlilchilar va asosiy aktsiyadorlar bilan uchrashuvlar
xarajaatlari;
boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Logotip
Agentlik "xarajatlari" Agentlarni nazorat qilish va intizomiy javobgarlikka tortish bilan bog'liq xarajatlar: Moliyaviy xarajatlar, monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt; Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari; yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va ushbu ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar; moliyaviy tahlilchilar va asosiy aktsiyadorlar bilan uchrashuvlar xarajaatlari; boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Agentlik "xarajatlari"
Kompaniyaning agentlik xarajatlari quyidagilardan
iborat bo'ladi: 
Prisipal tomonidan xarajaatlarning monitoringi; 
(agent o'g'irlaganligini bilish uchun);
agent bilan bog'lanish xarajatlari; (agent o'g'irlik
qilmasligi uchun);
Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
Logotip
Agentlik "xarajatlari" Kompaniyaning agentlik xarajatlari quyidagilardan iborat bo'ladi: Prisipal tomonidan xarajaatlarning monitoringi; (agent o'g'irlaganligini bilish uchun); agent bilan bog'lanish xarajatlari; (agent o'g'irlik qilmasligi uchun); Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
"Xarajatlarni" kamaytirish
Menejerlarga rag'batlantiruvchi to'lovlarni taqdim
etish;
Korporativ nazorat bozori - yomon boshqariladigan
kompaniyalar egallab olinadi va rahbariyat quvib
chiqariladi.
Ammo…….
Enronda direktorlarga aksiya opsionlari berildi va bu ularni
uzoq muddatli ishlash uchun emas, balki kompaniyaning
qisqa muddatli daromadlarini boshqarishga undadi.
bozor bu jihatdan mukammal emas.
Logotip
"Xarajatlarni" kamaytirish Menejerlarga rag'batlantiruvchi to'lovlarni taqdim etish; Korporativ nazorat bozori - yomon boshqariladigan kompaniyalar egallab olinadi va rahbariyat quvib chiqariladi. Ammo……. Enronda direktorlarga aksiya opsionlari berildi va bu ularni uzoq muddatli ishlash uchun emas, balki kompaniyaning qisqa muddatli daromadlarini boshqarishga undadi. bozor bu jihatdan mukammal emas.
Logotip
Yordamchilar nazariyasi
Logotip
Yordamchilar nazariyasi
Yordamchilar nazariyasi
Bu Prinsipal va agentlar o'rtasidagi ziddiyatni yaxshilaydi;
agentlarni
muvaffaqiyatga,
mas'uliyatga,
e'tirofga
va
hokimiyatga bo'lgan ehtiyojiga e'tibor qaratadi;
Agentlar opportunistik emas, balki aksiyadorlar manfaatlarini
ko'zlab
ish
yuritadigan
yaxshi
boshqaruvchilar
sifatida
ko'riladi.
Agentlar guruh uchun eng yaxshi deb topilgan qarorlarni
qabul qiladilar
Logotip
Yordamchilar nazariyasi Bu Prinsipal va agentlar o'rtasidagi ziddiyatni yaxshilaydi; agentlarni muvaffaqiyatga, mas'uliyatga, e'tirofga va hokimiyatga bo'lgan ehtiyojiga e'tibor qaratadi; Agentlar opportunistik emas, balki aksiyadorlar manfaatlarini ko'zlab ish yuritadigan yaxshi boshqaruvchilar sifatida ko'riladi. Agentlar guruh uchun eng yaxshi deb topilgan qarorlarni qabul qiladilar
Team Production Theory
Logotip
Team Production Theory