KORREKTSION PEDAGOGIKA FAN SIFATIDA. RIVOJLANISHDAGI NUQSONLARNI KLASSIFIKATSIYALASH, ULARNING SABABLARI VA OMILLARI
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
16
Faytl hajmi
145,5 KB
KORREKTSION PEDAGOGIKA FAN SIFATIDA. RIVOJLANISHDAGI
NUQSONLARNI KLASSIFIKATSIYALASH, ULARNING SABABLARI VA
OMILLARI
Mashg’ulot rejasi:
1. Korrektsion pedagogikaning paydo bo’lishi, tashkil topishi va
rivojlanishi. Korrektsion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati.
2. Korrektsion pedagogikaning kategoriyalari.
3. Rivojlanishdagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va
omillari.
Tayanch tushunchalar: korrektsion pedagogika, korrektsiya, anomal
bola, anomaliya, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, tiflopedagogika,
logopediya.
5.1. Korrektsion pedagogikaning paydo bo’lishi, tashkil topishi va
rivojlanishi. Korrektsion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati.
Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar bilan olib boriladigan Korrektsion-
pedagogik faoliyat boy tarixiy tajribalarga ega. Anomal (yunoncha anomalos -
noto'g'ri) bolalarga jismoniy yoki psixik nuqsonlari umumiy rivojlanishini buzilishiga
olib keladigan bolalar kiradi.
Ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti tarixi anomal bolalarga bo'lgan munosabatlarning
uzoq vaqt davomida evolyutsion tarzda shakllanib kelganligini ko'rsatadi. Antik
davrda qadimgi Spartada bir necha yuz yilliklar davomida sog’lom tana, kuch,
chidamlilik yuqori o'ringa qo'yilib, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalar yo'q
qilinardi. Mazkur davrda yangi tug'ilgan chaqaloqlarni qabila boshliqlariga olib
kelardilar, ular bolalarni sinchiklab ko'rib agarda ijtimoiy talablarga javob bera
olsalar, ular ota-onalariga tarbiyalash uchun qaytarilar edi. Agarda bolada birorta
nuqson topilsa uni qabila boshliqlari Tayget jarligiga tashlab yuborar edilar
(eramizdan avvalgi IV—V asrlar). Yevropada o'rta asrlarda bolaning rivojlanishidagi
har qanday nuqson qora, yovuz kuchlarning namoyon bo’lishi sifatida e'tirof etilib,
psixik kasalliklari bo'lgan kishilar inkvizitsiya gulxanida yondirilganlar. Uyg'onish
davridan boshlab XIX asrning o'rtalarigacha Yevropa defektologiya fani va
amaliyotida bolaning aqliy rivojlanishidagi nuqsonlar muammosi borasidagi
qarashlarning evolyutsion xarakterini anglash mumkin. Ruhiy kasallarga nisbatan
insonparvarlik vondashuvlik bor fransuz shifokori, psixiatori Filipp Pinel (1745-
1826-yillar) tomonidan ilgari surilgan. U ruhiy kasalliklarni klassifikatsiyalagan
(turlarga ajratgan).
Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarga nisbatan pedagogik yondashuv
XVIII asr oxirlari - XIX asr boshlarida yuzaga keladi. Aqli zaif bolalarni maxsus
usullar yordamida o'qitish va tarbiyalash g'oyasini Iogan Genrix Pestalotsi (1746-
1827-yillar) asoslagan bo'lsada, biroq, o'z davrida bu fikr qo’llab-quvvatlanmadi.
I.G.Pestalotssi «aqli zaiflar» bilan ishlash tamoyilining mohiyatini asoslab berdi:
bolaning imkoni yetgan bilimlarni berish, didaktik materiallardan foydalanishda aqliy
va jismoniy tarbiya uyg'unligiga erishish, ta'limni ishlab chiqarish mehnati bilan
bog’liq holda tashkil etish. Aqli zaif bolalarni o'qitish va tarbiyalashga nisbatan tibbiy-
pedagogik yondashuv asoschisi fransuz psixiatori Jan Itar (1775-1838-yillar)
hisoblanadi. U aqli zaifligi murakkab bo'lgan bolaga ta'lim va tarbiya berishga urindi.
Garchi kutilgan natijaga erisha olmasada, bunday toifa bolalarni sezgi va motorika
organlarini mashq qildirish yordamida rivojlantirish yo'lini ko'rsatib berdi.
Anotomik-fiziologik yondashuv rivojiga nemis psixiatri Emil Krepelin (1856-1926-
yillar) katta hissa qo'shdi. U birinchi bo'lib «psixik rivojlanishdan ortda qolish»
(PROQ (ZPR)) hamda «oligofreniya» (yunoncha olygos - kam va phren-aql)
tushunchalarini qo'lladi. Fransuz psixologi Alfred Bine va vrach-psixiatr Tomas
Simon test sinovlari metodini asoslaydilar. Shu bois ular intellektual zaiflikni
o'rganishning psixometrik yo'nalishi asoschilari hisoblanadilar. Yuqorida qayd
etilgan yondashuvlar asosida XX asr boshiga kelib quyidagi uch asosiy yondashuv
qaror topdi:
1.
Tibbiy-klinik yondashuv aqli zaiflarning etimologiyasini bilish,
intellektining buzilishiga sabab bo'lgan omillar, shuningdek, anatomik- fiziologik va
genetik buzilishni o'rganish g'oyasini ilgari suradi.
2. Psixologik yondashuv psixikasi buzilgan bolalarning psixik faoliyati,
emotsional holati hamda shaxsini o'rganishga yo'naltirilgan.
3. Pedagogik
yondashuv
intellekti
buzilgan
bolalarni
o'qitish
hamda
tarbiyalashning pedagogik tamoyillari, metodlari, shuningdek, nuqsonlarni bartaraf
etish yo'llarini o'rganish g'oyasiga tayanadi.
XIX asrning 20-yillaridan beri defektologiya fani jismoniy yoki ruhiy
rivojlanishida nuqsoni bor bolalar ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan sifatida
o'rganilib kelmoqda. Hozirgi kunda bu fan “korrektsion pedagogika” deb ham
yuritilmoqda.
Jismoniy
yoki
ruxiy
rivojlanishida
nuqsoni
bor
kishilarni
xaqoratlamaslik uchun Moskva shaxridagi Defektologiya ilmiy tadqiqot instituti
“Korrektsion pedagogika ilmiy tadqiqot instituti” deb nomlanmoqda. Korrektsion
pedagogika fanining predmeti — anomal bolalar. Jismoniy yoki ruxiy rivojlanishida
nuqsoni bor bolalar anomal (yunoncha anomalos - odatdan tashqari), noraso degan
ma’noni bildiruvchi so'z bilan yuritiladi.
Xozirgi kunda O’zbekistonda defektologiya - maxsus yordamga muxtoj
jismoniy yoki ruxiy kamchiliklari bor bolalarning psixofiziologik rivojlanishidagi
xususiyatlarini urganadigan, ularning ta’lim-tarbiyasi bilan shugullanadigan fandir.
Defektologiya fanining mavzu baxsi anomal maxsus yordamga muxtoj
bolalardir. Defektologiyaning vazifasi — anomaliyalarning kelib chikish sabablari,
turlarini, anomal bolalarning psixofiziologik rivojlanishdagi xususiyatlarini urganish,
shular asosida inklyuziv yoki differentsial ta’limni tashkil etish, ularning ta’lim-
tarbiyasi bilan shugullanishdir. Defektologiya fanining maqsadi — anomal bolalarga
integratsion, inklyuziv, differentsial ta’limni tashkil etish uchun zarur shart-
sharoitlarni urganish, ulardagi psixofiziologik kamchiliklarni iloji boricha bartaraf
etish, tuzatish yoki bilinmaydigan xolga keltirish usullarini belgilash va amaliyotda
tatbik etish yullarini tarbiyachi xamda ukituvchilarga kursatib berishdan iborat.
Anomaliyalar xar xil buladi, ularning ba’zilari batamom bartaraf etiladi, ba’zilari bir
kadar tuzatiladi, korrektsiyalanadi, boshkalari esa bilinmaydigan xolga keltiriladi,
ya’ni kompensatsiyalanadi. Bola nutkida qo'pol kamchiliklar bulsa, tugri tashkil
etilgan logopedik choralarni o'z vaktida kurish yuli bilan ularni tulik bartaraf etish
mumkin. Boladagi nukson organik kamchiliklar natijasida paydo bulgan bulsa
(masalan, oligofreniya shunday nukson jumlasiga kiradi), uni tulik bartaraf etib
bulmasa xam, birok kisman tuzatish mumkin.
Defektologiya amaliyotida yana shunday anomaliyalar uchraydiki, ularni tuzatib
xam, korrektsiyalab xam bulmaydi, masalan, tugma kurlik yoki karlik shular
jumlasidandir. Bunda kurish analizatorining vazifasini sezgi organlariga, eshitish
analizatorining vazifasini esa kurish analizatoriga yuklash, ya’ni kompensatsiyalash,
urnini bosish mumkin. Kurish qobiliyati zaif bolalar sezgi organlariga tayangan xolda
barmokdari bilan Braylь shriftidan foydalanadilar. Bunda xarf olti nuqta
kombinatsiyasi bilan belgilanadi. Eshitish qobiliyati zaif bolalar esa imo-ishora, ya’ni
daktil nutkdan, barmoklar xarakati bilan anglatiladigan nutkdan foydalanishlari
mumkin.
Defektologiya nisbatan yangi fan. U asosan 19-asrning o’rtalarida rivojlana
boshladi. 1925 yilda Moskva shaxrida Eksperimental defektologiya instituta tashkil
etildi. Bu institutni buyuk psixolog professor L. S. Vigotskiy boshqardi.
L. S. Vigotskiy anomal bolalar rivojlanishidagi xususiyatlarni urganib,
nuksonning
murakkab
tuzilishi
xakidagi
ta’limotni
ishlab
chikdi.
U
“Defektologiyaning
asosiy
muammolari”
kitobida
anomal
bolalar
bilan
rivojlantiruvchi ta’limni olib borish kerakligini, korrektsiya, kompensatsiya usullari
va bularni amalga oshirish yullarini kursatib berdi. L. S. Vigotskiy anomal bolada
nafakat “salbiy”, balki “ijobiy” tomonlarni xam urganib, aniklab, shularga tayangan
xolda va potentsial kobiliyatni inobatga olib turib, ta’lim-tarbiya ishlarini tashkil etish
zarurligiga dikkatni jalb etdi. U defektologiya soxasida katta nazariy meros koldirdi
va xakli ravishda defektologiya fanining asoschisi
sanaladi.
Atoqli psixolog L.V.Zankov 1935 yildan L. S. Vigotskiy bilan xamkorlikda
ishlay boshladi. Ular aqliy jixatdan kolok bolalar psixikasi tarakkiyoti konuniyatlarini
urganib, “rivojlanishning tuxtash nazariyasi”, “chegara degeneratsiya nazariyasi”,
“ma’naviy defektli” kabi gayriilmiy va reaktsion nazariyalarni fosh etdilar.
Eksperimental psixologiya laboratoriyasida anomal bolalarning rivojlanishi
maxsus ta’lim ta’siri ostida kanday uzgarib borishini ufganish, ulardagi mavjud
nuksonlarning xam ijobiy, ham salbiy tomonlarini anikdash yuzasidan kiyosiy
eksperimental tadqiqotlar utkazildi.
Soglom va anomal bolalarda bilish faoliyatining rivojlanishini I. M. Solovьev
ham har tomonlama urgandi. “Normal va anomal bolalarda bilish faoliyatining
psixologiyasi» nomli kitob shu ishning natijasi bo’ldi. I. M. Solovьev bir guruh
xodimlari bilan kiyoslashning murakkab shakllarini eksperimental tadqiqotlar
yordamida urganishda chinakam novatorlik kursatdi.
Eksperimental defektologiya instituti 1943 yilda Rossiya Pedagogika fanlari
akademiyasining Defektologiya ilmiy-tekshirish institutiga aylantirildi. Hozirgi
zamon defektologiya fanining rivojlanishida mazkur institut xodimlarining roli
nihoyatda katta bo’ldi. 1920 yilda anomal bolalarni tarbiyalash instituti ochilib,
mazkur yildan boshlab nuqsonli bolalar ta'lim-tarbiyasi bilan shug`ullanadigan
muassasalar jadal suratda rivojlandi. 1925 yilda bu institut 2 -Moskva davlat
universiteti pedagogika kulliyotining defektologiya bulimiga aylantirildi, 1930 yili
Moskva davlat pedagogika instituti koshida mustaqil defektologiya kulliyoti tashkil
etildi.
Rossiya Korrektsion pedagogikasi tarixi Yevropa defektologik fani bilan uzviy
bog'liq. Petr I, Yekaterina II lar anomal bolalar uchun davolash muassasalari,
mehribonlik uylari va maxsus maktablarni barpo etish haqida farmon chiqarganlar.
XIX asr oxiri XX asr boshlarida anomal bolalarni o'qitish va tarbiyalashni yo'lga
qo'yuvchi ko'plab jamiyat hamda ijtimoiy tashkilotlar tashkil etildi. Sobiq Sho'ro
davrida bolalikni himoya qilish va bolalar nuqsonlari bilan bogiiq muammolarni
o'rganishga alohida e'tibor qaratildi. 1918-yilda maxsus dekret qabul qilindi. Unda
anomal bolalarga yordam berishda asosiy vazifa ularni alohida ajratish emas, balki
ularni o'qitish va tarbiyalashga e'tiborni kuchaytirish zarurligi ta'kidlandi. Shu yili
Rossiyada birinchi maxsus ta'lim-tarbiya muassasasi (V.P.Kashenko uyi) tashkil
etildi.
O'zbekiston
Respublikasida
Korrektsion
pedagogika
(defektologiya)ning
rivojlanish tarixi Rossiya defektologiya fani bilan uzviy bog'liq bo'lib, ayni vaqtda u
o'z xususiyatlariga ham ega. Bu xususiyatlar dinning o'zbek xalqi hayoti va
turmushiga chuqur singganligi va o'zbek milliy mentaliteti bilan tavsiflanadi. O'zbek
xalqi anomal bolalarga nisbatan insonparvar munosabatda bo'lib, ularga rahmdillik,
mehribonlik ko'rsatgan. Ayni vaqtda respublikada anomal bolalar uchun maxsus
o'quv muassasalari (ko'zi ojiz hamda kar bolalar uchun maktab-internatlar, aqli
zaiflar uchun yordamchi maktab-internatlar) faoliyat olib bormoqda. O'zbekiston
Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni (1997-yil)ning 23-bandida psixik yoki
jismoniy rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar va o'smirlarni o'qitish va davolash
maxsus (ixtisoslashtirilgan) taiim muassasalarida yoiga qo'yilishi ta'kidlab o'tilgan.
XX asrning 60-70-yillarida respublikada Korrektsion pedagogika bo'yicha
tadqiqotlar olib borish hamda defektolog pedagoglarni tayyorlash yo'lida ijobiy ishlar
amalga oshirildi. Xususan, 1967-yili Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika
instituti pedagogika va psixologiya fakultetida defektologiya bo'limi ochilib,
ixtisoslashtirilgan muassasalar uchun pedagog-defektologlarni tayyorlash yo'lga
qo'yildi. Hozirgi kunda respublika olim defektologlari ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktablarida Korrektsion-rivojlantirish sinflarini tashkil etish, anomal bolalarning
maktabga moslashishlari uchun yordam ko'rsatish hamda ularni ijtimoiy hayotga
tayyorlash borasidagi muammolarni o'rganmoqdalar.
Rivojlanishida turli nuqson (kamchilik)lar bo'lgan o'quvchilarni Korrektsion
o'qitish va tarbiyalash bilan Korrektsion pedagogika (defektologiya) shug'ullanadi.
Korrektsion (maxsus) pedagogika (defektologiya — yunoncha defectus - nuqson,
kamchilik, logos - fan, ta'limot) - rivojlanishda jismoniy yoki psixik kamchilikka ega,
maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga asoslangan, salomatlik
imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi hamda shaxsini rivojlantirish
jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan sanaladi.
Defektologiya fanining rivojlanishi natijasida undan quyidagi tarmoqlar
mustaqil fan sifatida ajralib chiqdi: surdopedagogika (lotincha surdus — kar, gung
suzidan olingan) — eshitish qobiliyati zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan
shugullanadigan fan; tiflopedagogika (yunoncha tiflos – ko’r, so'qir so’zidan olingan)
— ko'rish qobiliyati zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan,
guruhlari: ko’r(so’qir), yaxshi ko’ra olmaydigan, ko’zi xiralik; oligofrenopedagogika
(yunoncha oligos — kam, fren — aql so'zlaridan olingan) — aqliy tomondan zaif
bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan, oligofreniyaning 3 ta formasi
ajratib ko’rsatiladi: debil, imbitsil, idiot; logopediya (yunoncha logos — suz, padeo —
tarbiya suzlaridan olingan) — og’ip nutk, nuksonlarini urganish, oldini olish, bartaraf
etish yullari, usullarini o’rganadigan fan.
Ilmiy tushuncha sifatida Korrektsion pedagogika zamonaviy pedagogika fanida
rasman e'tirof etilganiga u qadar ko'p vaqt bo’lmadi. Uzoq vaqt davomida
pedagogikada
«defektologiya»
tushunchasi
qo'llanib
kelingan.
Korrektsion
pedagogika (defektologiya) tarkibiga quyidagi sohalari kiradi:
1-rasm. Koreksion pedagogika sohalari
Pedagogik lug'atda «korreksiya» tushunchasi (yunoncha «correctsio» - tuzatish)
pedagogik uslub va tadbirlardan iborat maxsus tizimi yordamida anomal bolalarning
Korrektsion pedagogika (defektologiya)
Surdopedagogika va surdopsixologiya-eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni
rivojlantirish, o’qitish va tarbiyalashni o’rganadi.
Tiflopedagogika va tiflopsixologiya-ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni o’qitish,
tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi.
Oligofrenopedagogika va oligofenopsixologiya- aqli zaif bolalarni o’qitish, tarbiyalash
va rivojlntirishni o’rganadi.
Logopediya va nutqiy buzlishlar psixologiyasi –nutqida nuqsonlar bo’lgan bolalarni
o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi.
Motorli-harakatlanish apparatining murakkab nuqsonlar (ko’r, soqov va karlik)ni
o’rganuvchi maxsus pedagogika va psixologiya sohalari
psixik va jismoniy rivojlanish kamchiliklarini tuzatish (qisman yoki to'liq) sifatida
tushunilishi ta'kidlab o'tiladi.
Ana shu lug'atda «Korrektsion pedagogika»ning jismoniy yoki psixik
kamchilikka ega, maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga muhtoj
bo'lgan, sog'lig'i imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi va shaxsini
rivojlantirish jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan
ekanligi qayd etiladi.
Korrektsion pedagogikaning asosiy maqsadi — belgilangan (normal) va
(mavjud
kamchilik)
faoliyat
o'rtasidagi
nomuvofiqlikni
yo'qotish
yoki
kamaytirishdan iborat.
Korrektsion-pedagogik faoliyat yaxlit ta'lim jarayonini qamrab oluvchi hamda
murakkab psixofiziologik va ijtimoiy-pedagogik chora-tadbirlarning amalga
oshirilishini nazarda tutuvchi pedagogik tizim.
Diagnostika korrektsion, korrektsion-rivojlantiruvchi, korrektsion-profilaktik
faoliyatlar bilan bir qatorda tarbiyaviy va korrektsion-o'qitish, psixokorrektsion
faoliyatni ham amalga oshirilishini ta'minlaydi. Korrektsion-pedagogik faoliyat
maxsus ta'lim dasturiga muvofiq mutaxassislar yordamida anomal o'quvchilarni
o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirishga yo'naltirilgan yaxlit jarayon.
Korrektsion pedagogikaning asosiy vazifalari. Turli kategoriyali anomal
bolalarni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalashning umumiy qonuniyatlari mavjud.
Korrektsion pedagogikaning asosini anomal bolalarni har tomonlama, fiziologik va
psixologik o'rganish tashkil etib, uning vazifalari sirasiga quyidagilar kiradi:
1) rivojlanishida turli kamchiliklar bo'lgan bolaning nuqsonlarini tuzatish va
Korrektsion-kompensatorli imkoniyatlarini aniqlash;
2)
differensatsiyali o'qitish va tarbiyalashni amalga oshirish maqsadida anomal
bolalarning muammolarini hal etish;
3) anomal bolalarni aniqlash va hisobga olish;
4)
rivojlanish anomaliyasini erta diagnostika qilish metodlarini ilmiy jihatdan
ishlab chiqish;
5) bolalarda rivojlanish nuqsonlarini tuzatish, yo'qotish yoki kamaytirish
bo'yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqish;
6) anomal bolalikning oldini olish bo'yicha profilaktik chora-tadbirlar tizimini
ishlab chiqish;
7) anomal
bolani
rivojlantirish
va
uni
ijtimoiylashtirish
jarayonining
samaradorligini oshirish.
5.2. Korrektsion pedagogikaning asosiy kategoriyalari.
Korrektsion pedagogika (defektologiya) fani ko’plab fab sohalari bilan uzviy
bog’liqlikda rivojlanadi va bu fanlar quyidagilardir: psixopatologiya, tibbiyot fanlari,
tilshunoslik va psixolingvitsika, maxsus psixologiya va psixodiagnotsika
Korrektsion pedagogika quyidagi pedagogik kategoriyalarga ega:
1.
Anomal bolalarni o'qitish va rivojlantirish ularni ijtimoiy hayot va
mehnatga tayyorlash, ularda bilim, ko'nikma va malakalarni shakllantirishga
yo'naltirilgan maqsadli jarayondir. Anomal bolalar uchun ta'lim tizimi va metodlarini
tanlashda bolaning yoshi va nuqsonning kelib chiqishi vaqti hisobga olinadi. Eshitish
yoki ko'rish qobiliyatini yo'qotish vaqti alohida ahamiyatga ega. Anomal bolaning
rivojianishi normal boladan ko'ra ko'proq darajada o'qitishga bog’liq. Shuning uchun
anomal bolalar o'qitilmasa yoki o'qitish kech boshlansa uning rivojlanishiga jiddiy
zarar yetkaziladi, psixik funksiyalarning shakllanishi ortda qoladi, normal
tengdoshlaridan ortda qolishi darajasi oshadi, nuqsonlar o'ta jiddiy bo'lsa aqliy
rivojianishi imkoniyatlari yuzaga chiqmay qolishi mumkin.
Maxsus didaktikaning markaziy muammosi mehnat ta'limi va tarbiyasini tashkil
etish masalasi hisoblanadi. Maxsus maktablarda uni tashkil etish alohida ahamiyatga
ega. Binobarin, ushbu jarayonda o'quvchilar ijtimoiy hayot, shuningdek, imkoniyat
darajasida kasbiy faoliyatga tayyorlash buzilgan funksiyalarini tiklash, shuningdek,
aqliy va jismoniy rivojlanish nuqsonlarining darajasini pasaytirishga yordam beradi.
2. Anomal bolalarni tarbiyalash - korrektsion pedagogikaning asosiy
tushunchasi bo'lib, uning maqsad va vazifasi nuqsonning darajasi va tuzilishiga mos
keladigan metod hamda vositalar yordamida anomal bolalarni faol ijtimoiy hayot va
mehnatga tayyorlash, ularda fuqarolik sifatlarini shakllantirishdan iborat. Anomal
bolalarni tarbiyalash oila va ta'lim muassasasi o'rtasidagi yaqin aloqa, bir-birlarini
qo'llab- quvvatlash, bir-biriga yordam ko'rsatish, talabchanlik hamda oqilona
mehribonlik asosida amalga oshiriladi. Tarbiyaviy ishlar anomal bolalarning
individual va yosh xususiyatlarini inobatga olish asosida ularda mustaqillik, o'ziga
xizmat ko'rsatish, mehnat ko'nikmalari, xulq madaniyati, shuningdek, ijtimoiy
muhitda yashash va ishlash ko'nikmalarini shakllantirishga yo'naltiriladi. Anomal
bolani tarbiyalash atrofdagilarning uning psixik yoki jismoniy kamchiliklariga
ehtiyotkorlik bilan munosabatda boiishni talab etadi. Bunday bolalarda optimizm va
ishonchni tarbiyalash, qobiliyatini shakllantirish yoki uning o'rnini bosuvchi
imkoniyatni rivojlantirish, ijobiy sifatlarini tarbiyalash hamda harakatlari va xulqini
tanqidiy baholash qobiliyatini rivojlantirish juda muhim.
3. Korrektsiya (yunoncha tuzatish) bolaning psixik va jismoniy rivojlanishidagi
nuqsonlarni tuzatish, yo'qotish va pasaytirishni nazarda tutadi.
4. Korrektsion-tarbiyaviy
ishlar
kategoriya
sifatida
shaxsning
anomal
rivojianishi xususiyatlariga ko'ra umumiy pedagogik ta'sir ko'rsatish chora-tadbirlari
tizimidan iborat. Korrektsion-tarbiyaviy masalalarida sinf va sinfdan tashqari
ishlarning barcha tur va shakllaridan foydalaniladi. Korrektsion —tarbiyaviy ishlar
anomal bolalarni o'qitish jarayonida amalga oshiriladi va mehnat tarbiyasini samarali
tashkil etish uchun katta imkoniyatlar yaratadi. Mehnat ta'limi jarayonida faqat
kasbiy malakalari emas, balki o'z ishlarini rejalashtirish ko'nikmalari, og'zaki
ko'rsatmalarga amal qilish malakasi, ishning sifatini tanqidiy baholash va boshqa
malakalari tarbiyalanadi. Kamchiliklarini tuzatish yordamida anomal bolalarning
normal rivojlangan bolalar bilan aloqalari uchun sharoitlar yaratish muhimdir. Bir
qator hollarda anomal bolalar uchun davolash-Korrektsion tadbirlar (davolash
jismoniy mashqlari, masala, artikulyar va nafas olish gimnastikasi, dori-darmonlar
qabul qilish va boshqalar) ni tashkil etish zarur bo'ladi.
5. Kompensatsiya (yunoncha «compensatio» — o'rnini toidirish, tenglashtirish)
organizmning buzilgan yoki rivojlanmagan funksiyalarining o'rnini to'ldirish yoki
qayta
qurishdir.
Kompensatsiya
jarayoni
oliy
nerv
faoliyatining
zahira
imkoniyatlariga tayanadi.
6. Ijtimoiy reabilitatsiya (yunoncha «rehabilitas»-layoqati, qobiliyatini tiklash)
tibbiy-pedagogik mazmunida anomal bolaning psixofrziologik imkoniyatlari
darajasida ijtimoiy muhitda ishtirok etishi uchun sharoit yaratish, uni ijtimoiy hayoti
va
mehnatiga
jalb
etishni
anglatadi. Bu Korrektsion pedagogika nazariyasi va amaliyotida asosiy vazifa
hisoblanadi.
Reabilitatsiya nuqsonlarini yo'qotish va yumshatishga yo'naltirilgan maxsus
tibbiy vositalar hamda maxsus ta'lim, tarbiya va kasbiy tayyorlash yordamida amalga
oshiriladi. Reabilitatsiya jarayonida kasallik oqibatida buzilgan funksiyalarning o'rni
to'ldiriladi. Reabilitatsiya vazifalari anomal bolalarning turli kategoriyalari uchun
maxsus o'quv muassasalari tizimida hal etilib, unda o'quv jarayonini tashkil etish
xususiyatlari bolalarning anomal rivojlanishi xususiyatlariga qarab belgilanadi.
7. Ijtimoiy adaptatsiya (yunoncha «adapto» - moslashish) - anomal bolalarning
individual va guruhli xulqlarini jamoatchilik qoidalari va qadriyatlari tizimiga mos
kelishini ta'minlash. Anomal bolalar uchun ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish
qiyin, sodir bo'layotgan o'zgarishlarga mos ravishda javob qaytarish qobiliyati past,
shu bois murakkab talablarni bajarishga ularning layoqati yetmaydi. Ijtimoiy
adaptatsiya bolalarga ijtimoiy foydali mehnatda faol ishtirok etish uchun im koniyat
yaratadi.
8.
Oilaviy tarbiya reabilitatsiyani samarali tashkil etish omili. Oila va
maktabning hamkorlikdagi harakatlari anomal bolani ijtimoiy faoliyatga jalb etish,
uning mehnat qobiliyatlarini aniqlash va imkoniyat darajasida kasb ko'nikmalarni
shakllantirishni ta'minlaydi.
9.
Inklyuziv ta’lim ijtimoiy adabtatsiya, reablitatsiya ishlari.
Inklyuziv ta’lim bu maxsus yordamga muhtoj bolalar va yoshlar uchun
individuallashgan va sharoitga qarab o’zgaruvchan, g’amxo’rlik bilan yondasha
oladigan ta’lim tizimidir. Ushbu ishlar oddiy, sog’lom bolalar o’quv muassasalarida
amalga oshiriladi. Inklyuziv jalb etish (vklyuchenie) degan ma’noni anglatadi, ya’ni
jismoniy yoki Psixik rivojlanishida nuqsoni bor bolalarni sog’lom tengdoshlari bilan
o’zaro bog’lanib, birgaliqda ta’lim olishidir.
Rivojlangan mamlakatlarda "Maxsus ta’lim zaruriyati" nomli xujjatga javoban
SVR —Reabilitatsiya tashkiloti tashkil etildi. Tashkilot nogironlar jamiyati,
nogironlar oilalari, Sog’liqni saqlash vazirligi, Ijtimoiy ta’minot vazirligi hamda
kasaba uyushmalarining vakillarini o’z ichiga qamrab olgan. Uning asosiy maqsadi
— jismoniy yoki psixik rivojlanishida nuqsoni bo’lgan bolalarni himoyalash,
huquqlarini tiklash, vakolat berish, ta’limtarbiya tizimini shakllantirish, jamiyat va
rahbariyat diqqatini bu narsaga jalb etishdir.
Integral — mujassam, ajratib bo’lmaydigan qism degan ma’noni bildiradi.
Har bir bola ta’limga jalb etilishi lozim. Integratsiyalashgan jamiyatda barcha teng
xukukka
ega,
bu
yaxlit
jamiyatdir.
Inklyuziv
ta’lim
tufayli
jamiyat
integratsiyalashgan jamiyatga aylanadi. 2001 yilda YuNESKO "Hamma uchun
ta’lim" dasturini qabul qiladi. O’zbekiston Respublikasi ushbu dasturga imzo chekdi.
Keng miqyosda "Hamma uchun ta’lim"(Obuchenie dlya vsex) joriy etilishi
YuNESKO tomonidan boshlab yuborildi.
5.3. Rivojlanishdagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va
omillari
2001 йилдан бошлаб Ўзбекистон Саломон декларациясига биноан
яратилтан (Таълим тизими аномал болаларни қабул этиб, уларнинг таълим-
тарбияси
учун
зарур
шартшароитларни
яратиши
лозимлиги
ҳақида)
("Обучение для всех") "Ҳамма учун таълим" дастурини амалга оширишга имзо
чеккан экан, барча таълим ходимлари бу ишга ўз хиссаларини кўшиб,
инклюзив таълимни такомиллаштиришда қатнашишлари лозим.
Ижтимоий интеграция ижтимоий тафовутни камайтиришга, ногирон ва
соғлом болаларнн ўзаро дўсtлашишга, бирбирига хурмат билан қарашга
ундайди, соғлом болаларни мурувнатлн бўлишга ўргагади. Жамият ногирон
кишиларга тўғри муносабатда бўлиши керак, Конституциямиздаги барча
бандлар улар учун хам тааллуқли. Ҳар кандай таълим интеграцияси инклюзив
таълим сифатини оширади. Инклюзив таълим марказида жисмоний ёки руҳий
ривожланишида нуқсони бор бола туради, унга хар томонлама ғамхўрлик
кўрсатилади.
Olib borilgan tadqiqotlarning ko'rsatishicha, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan
bolalarning soni ko'p bo'lib, ayni vaqtda yanada oshib bormoqda.
«Anomaliya» tushunchasi yunonchadan tarjima qilinganda me'yordan, umumiy
qonuniyatlardan
chetlanish,
noto'g'ri
rivojlanishni
anglatadi.
Rivojlanishida
muammolari bo'lgan bolalarda jismoniy yoki psixik kamchiliklar (nuqsonlar) bo'ladi,
ular bolalarning umumiy rivojlanishida chetlanishlarning sodir bo'lishiga sabab
bo'ladi. Nuqsonning xususiyati, paydo bo'lishiga qarab ayrim kamchiliklarni to’la
yo'qotish, ayrimlarini esa tuzatish, uchinchi xillarining o'rnini to'ldirish mumkin.
Anomal bolaning rivojlanishida uni o'qitish va tarbiyalash asosiy muammo
hisoblanadi. Ayni vaqtda rivojlanishidagi chetlanishlarning klassifikatsiyasi bo'yicha
yagona qarash mavjud emas. M.A.Vlasova va M.S.Pevznerlar anomal bolalarning
quyidagi guruhlarini ko'rsatadilar:
1. Sensor xislati yetishmaydigan (noraso) bolalar (eshitish, ko'rish, nutqi qobiliyatlari,
tayanch-harakat apparat va sensomotorikasining funksiyasi buzilgan).
2. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar.
3. Astenik yoki reaktiv holati hamda nizoli tashvishlanishga ega bo'lgan bolalar.
4. Psixopatik xulqli bolalar (xulqning emotsional buzilishi).
5.
Aqli zaif bolalar (debillik, imbetsillik, idiotiya darajasidagi oligofrenlar).
6.
Psixik kasallikning boshlang'ich ko'rinishi (shizofreniya, epilepsiya, isteriya va
boshqalar) namoyon bo'ladigan bolalar.
O.N.Usanova anomal bolalarni quyidagi guruhlarga ajratishni taklif etadi:
1.
Organik buzilishlar sababli rivojlanishida chetlanish bo'lgan bolalar.
2. Funksional yetuk emasligi sababli rivojlanishida kamchilik bo'lgan bolalar.
3. Psixik deprivatsiyalar asosida rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar.
Defektolog V.S.Raxmanova rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni
quyidagicha guruhlarga ajratishni taklif etadi:
1. Intellektual buzilishga ega bolalar (aqli zaif va psixik rivojlanishdan ortda
qolgan bolalar).
2. Nutqi buzilgan bolalar.
3. Sensorli nuqsonlarga ega bolalar (ko'rish va eshitish qobiliyatlari buzilgan)
4. Tayanch-harakat apparati buzilgan bolalar.
5. Rivojlanishida kompleks buzilish bo'lgan bolalar.
Anomal bolalarda nutqiy qobiliyatning buzilishi umumiy qonuniyat hisoblanadi.
Bolaga korrektsion ta'sir ko'rsatishning samaradorligi mavjud nuqson xususiyati,
ayrim psixik jarayon yoki funksiyalarining buzilganlik darajasi, bolaning yoshi,
nuqsonlar o'rnini toidirishga imkon beruvchi qobiliyati, tibbiy-pedagogik ta'sir
ko'rsatish, bola yashayotgan muhit hamda uni tarbiya sharoitlarining mavjud ahvoli
va boshqa omillarga bog'liq. Anomal bolalarning ma'lum guruhi faqat psixologik-
pedagogik ta'sirga muhtoj bo'lsalar, boshqa guruhlari ularga esa davolash-
sog'lomlashtirish tadbirlarining amalga oshirilishini talab etadi. Rivojlanishdagi
nuqsonlarning barvaqt diagnostika qilinishi ma'lum muvaffaqiyatlarga erishishning
garovidir.
Bola rivojlanishidagi nuqsonlarni diagnostika qilishda korrektsion ishlar
tamoyillari va metodlari. Rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar maxsus,
korrektsion-rivojlantiruvchi ta'lim va tarbiyaga muhtoj bo’ladilar. Anomal bolalarga
yondashishda u yoki bu nuqsonni aniqlash emas, balki uning xususiyati, tuzilishi,
bolani tegishli muassasaga joylashtirish, korrektsion ishlarni amalga oshirishda
alohida ahamiyatga ega bo'lgan sonli va sifatli ko'rsatkichlarini aniqlash muhimdir.
Anomal bolalarni maxsus muassasalarda o'qitish va tarbiyalash, shuningdek, umumiy
o'rta ta'lim maktablarida korrektsion-rlvojlantiruvchi sinflarni tashkil etish masalasi
bilan psixologik-tibbiy-pedagogik komissiyalar (PMPK) shug'ullanadilar. Bu borada
mutaxassislarning quyidagi tamoyillarga amal qilishlari maqsadga muvofiqdir:
1. Insonparvarlik tamoyili har bir bola uchun o'z qobiliyatlarini maksimal
darajada rivojlantira oladigan zarur sharoitlarni o'z vaqtida yaratib berishdan iborat
bo'lib, u bolani izchil va batafsil o'rganish, uning yo'lida uchraydigan qiyinchiliklarni
yo'qotish yo'llari va vositalarini izlashni talab etadi.
2. Bolalarni kompleks o'rganish tamoyili bolaga tashhis qo'yishda zarur
mutaxassisliklar (tibbiy, defektologik, psixologik va pedagogik) bo'yicha olingan
ma'lumotlarga tanishni nazarda tutadi. Agar shifokor, defektolog, psixolog va
pedagoglarning fikrlari turlicha bo'lsa, bola qayta tekshiruvdan o'tkaziladi.
3. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish tamoyili bolaning idrok etish,
emotsional-irodaviy sifatlari va xulqini tekshirishni ko'zda tutadi. Unga ko'ra
bolaning rivojlanishiga jiddiy ta'sir ko'rsatishi mumkin bo’lgan jismoniy holati ham
hisobga olinadi. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish uning o'quv, mehnat va
o'yin kabi faoliyati jarayonidagi harakatlarini kuzatishga asoslanadi.
4. Bolani dinamik o'rganish tamoyiliga binoan tekshirish davomida ular
biladigan va bajara oladigan ishlarni emas, balki ularning o'qitishdagi imkoniyatlarini
ham hisobga olish muhim ekanligini nazarda tutadi. L.S.Vigotskiyning «yaqin
rivojlanish zonasi» - bolalarning o'qishdagi mavjud imkoniyatlari haqidagi ta'limoti
mazkur tamoyilning asosini tashkil qiladi.
5. Sifatiy-miqdoriy yondashuv tamoyili bola bajargan topshiriqni baholashda
yakuniy natijanigina emas, balki usuli, masalani yechish uchun tanlangan yo'lning
ratsionalligi, harakatlarning mantiqiy ketma-ketligi, maqsadga erishishdagi qat'iylik
va tirishqoqlikni ham hisobga olish zarurligini asoslaydi.
6.
Ma'lum turdagi patologiyali bolalarni boshqa bolalar guruhlaridan ajratish
tamoyili har bir maxsus ta'lim muassasasi o'zi qoidalariga egaligini tavsiflaydi.
7. Rivojlanishida
mavjud
bo'lgan
chetlanishlar
daraiasiga
ko'ra
differensatsiyalashtirilgan ta'limni tashkil etish tamoyili rivojlanishida bir xil, lekin
darajasiga ko'ra turli chetlanishga ega bolalarni ajratgan holda o'qishlarini nazarda
tutadi, binobarin, ularni o'qitish metodikasida seziiarii farqlar mavjud (masalan, ko'zi
ojiz bolalar taktil asosda (Brayn tizimi bo'yicha), yomon ko'ruvchilar esa ko'rish
asosida o'qitiladi).
8. Yoshi tamoyili har bir guruh yoki sinfga ma'lum yoshdagi bolalarning qabul
qilinishini ifodalaydi. Turli yoshdagi rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni
tekshirish va ularga korrektsion yordam ko'rsatish malakali mutaxassislar tomonidan
amalga oshiriladi.
PMPKning tarkibida quyidagi mutaxassislar faoliyat ko'rsatadilar: pedagog,
psixolog, shifokor, psixiatr, nevropatolog, otolaringolog, ortoped, oftalmologlar,
oligofrenopedagog, surdopedagog, tiflopedagog hamda logoped. PMPK ishlariga
defektologik ta'lim va anomal bolalar bilan ishlashda amaliy tajribaga ega mutaxassis
rahbarlik qiladi.
Psixologik-pedagogik tekshirishlar quyidagi metodlar yordamida tashkil etiladi:
1. Suhbat metodi. Suhbat bola bilan aloqa o'rnatish vositasi bo'lib, anomal
bolaning shaxsi, emotsional-irodaviy sifatlari, xulqi, shuningdek, rivojlanishidagi
chetlanishlarning sabablari haqidagi ma'lumotni to'plashga imkon beradi. Agarda
bolaning nutqida, eshitish qobiliyatida nuqsonlari bo'lsa, yoki munosabatga qiyin
kirishsa suhbatni tashkil qilish tavsiya etilmaydi. Bunday hollarda bolani
qiziqtiradigan ko'rgazmali materialdan foydalanish mumkin.
2. Kuzatish metodi. Kuzatish bolaning konsultatsiyaga kelishidan avval
boshlanadi va yaxlit tekshirishlarni o'tkazish jarayonida davom ettiriladi. Kuzatish
har doim aniq maqsad asosida o'tkaziladi. Bolani o'yin faoliyatini tashkil etish
jarayonida kuzatish alohida ahamiyatga ega, ular bola bilan aloqa o'rnatishga imkon
beradi. Ayrim hollarda o'yinchoqlar yordamida maxsus tekshirishlar o'tkaziladi.
3.
Rasmlarni o'rganish metodi. Rasmlar bolani o'rganishda muhim differensial-
diagnostik vosita hisoblanadi. Bolada pedagog tomonidan tavsiya etilgan rasmlar
xavotir uyg'otsa, bolaga erkin rasm chizishni taklif etish maqsadga muvofiqdir.
Uning mavzu tanlay olishi, tasvirlash xususiyatlari, rasm chizish jarayoni yakuniy
tashhis uchun qimmatli ma'lumot hisoblanadi. Aqli zaif bolalar odatda mavzuni
tanlashga qiynaladilar, ular sujetlar yaratmay, alohida odatiy predmetlarni
tasvirlashga harakat qiladilar.
4. Tajriba-psixologik tadqiqotlar metodlari. Ular maxsus o'rganilishi kerak
bo'lgan psixik jarayonni qo'zg'atuvchi ma'lum vaziyatlarni yaratishni ko'zda tutadi.
Tajriba metodikalari yordamida u yoki bu holatlarning sabablari va mexanizmlarini
ochib ko'rsatish mumkin bo’ladi.
5. Testlar metodi. Bu metod bolalarning psixodiagnostik maqsadlarda
tekshirishda qoilaniladi. D.Veksler tomonidan asoslangan moslashtirilgan test
ommaviylashgandir.
Undan
foydalanish
individual-psixologik
tekshirishlarni
o'tkazishda bola haqida zarur qo'shimcha ma'lumotlarni olishga imkon beradi.