KORREKTSION PEDAGOGIKA FAN SIFATIDA. RIVOJLANISHDAGI NUQSONLARNI KLASSIFIKATSIYALASH, ULARNING SABABLARI VA OMILLARI

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

145,5 KB


 
 
 
 
 
KORREKTSION PEDAGOGIKA FAN SIFATIDA. RIVOJLANISHDAGI 
NUQSONLARNI KLASSIFIKATSIYALASH, ULARNING SABABLARI VA 
OMILLARI 
 
 
 
Mashg’ulot rejasi: 
1. Korrektsion pedagogikaning paydo bo’lishi, tashkil topishi va 
rivojlanishi. Korrektsion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati.  
2. Korrektsion pedagogikaning kategoriyalari.  
3. Rivojlanishdagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va 
omillari. 
 
Tayanch tushunchalar: korrektsion pedagogika, korrektsiya, anomal 
bola, anomaliya, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, tiflopedagogika, 
logopediya. 
 
5.1. Korrektsion pedagogikaning paydo bo’lishi, tashkil topishi va 
rivojlanishi. Korrektsion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati. 
Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar bilan olib boriladigan Korrektsion-
pedagogik faoliyat boy tarixiy tajribalarga ega. Anomal (yunoncha anomalos - 
noto'g'ri) bolalarga jismoniy yoki psixik nuqsonlari umumiy rivojlanishini buzilishiga 
olib keladigan bolalar kiradi. 
Ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti tarixi anomal bolalarga bo'lgan munosabatlarning 
uzoq vaqt davomida evolyutsion tarzda shakllanib kelganligini ko'rsatadi. Antik 
davrda qadimgi Spartada bir necha yuz yilliklar davomida sog’lom tana, kuch, 
chidamlilik yuqori o'ringa qo'yilib, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalar yo'q 
KORREKTSION PEDAGOGIKA FAN SIFATIDA. RIVOJLANISHDAGI NUQSONLARNI KLASSIFIKATSIYALASH, ULARNING SABABLARI VA OMILLARI Mashg’ulot rejasi: 1. Korrektsion pedagogikaning paydo bo’lishi, tashkil topishi va rivojlanishi. Korrektsion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati. 2. Korrektsion pedagogikaning kategoriyalari. 3. Rivojlanishdagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va omillari. Tayanch tushunchalar: korrektsion pedagogika, korrektsiya, anomal bola, anomaliya, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, tiflopedagogika, logopediya. 5.1. Korrektsion pedagogikaning paydo bo’lishi, tashkil topishi va rivojlanishi. Korrektsion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati. Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar bilan olib boriladigan Korrektsion- pedagogik faoliyat boy tarixiy tajribalarga ega. Anomal (yunoncha anomalos - noto'g'ri) bolalarga jismoniy yoki psixik nuqsonlari umumiy rivojlanishini buzilishiga olib keladigan bolalar kiradi. Ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti tarixi anomal bolalarga bo'lgan munosabatlarning uzoq vaqt davomida evolyutsion tarzda shakllanib kelganligini ko'rsatadi. Antik davrda qadimgi Spartada bir necha yuz yilliklar davomida sog’lom tana, kuch, chidamlilik yuqori o'ringa qo'yilib, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalar yo'q  
 
qilinardi. Mazkur davrda yangi tug'ilgan chaqaloqlarni qabila boshliqlariga olib 
kelardilar, ular bolalarni sinchiklab ko'rib agarda ijtimoiy talablarga javob bera 
olsalar, ular ota-onalariga tarbiyalash uchun qaytarilar edi. Agarda bolada birorta 
nuqson topilsa uni qabila boshliqlari Tayget jarligiga tashlab yuborar edilar 
(eramizdan avvalgi IV—V asrlar). Yevropada o'rta asrlarda bolaning rivojlanishidagi 
har qanday nuqson qora, yovuz kuchlarning namoyon bo’lishi sifatida e'tirof etilib, 
psixik kasalliklari bo'lgan kishilar inkvizitsiya gulxanida yondirilganlar. Uyg'onish 
davridan boshlab XIX asrning o'rtalarigacha Yevropa defektologiya fani va 
amaliyotida bolaning aqliy rivojlanishidagi nuqsonlar muammosi borasidagi 
qarashlarning evolyutsion xarakterini anglash mumkin. Ruhiy kasallarga nisbatan 
insonparvarlik vondashuvlik bor fransuz shifokori, psixiatori Filipp Pinel (1745- 
1826-yillar) tomonidan ilgari surilgan. U ruhiy kasalliklarni klassifikatsiyalagan 
(turlarga ajratgan). 
Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarga nisbatan pedagogik yondashuv 
XVIII asr oxirlari - XIX asr boshlarida yuzaga keladi. Aqli zaif bolalarni maxsus 
usullar yordamida o'qitish va tarbiyalash g'oyasini Iogan Genrix Pestalotsi (1746- 
1827-yillar) asoslagan bo'lsada, biroq, o'z davrida bu fikr qo’llab-quvvatlanmadi. 
I.G.Pestalotssi «aqli zaiflar» bilan ishlash tamoyilining mohiyatini asoslab berdi: 
bolaning imkoni yetgan bilimlarni berish, didaktik materiallardan foydalanishda aqliy 
va jismoniy tarbiya uyg'unligiga erishish, ta'limni ishlab chiqarish mehnati bilan 
bog’liq holda tashkil etish. Aqli zaif bolalarni o'qitish va tarbiyalashga nisbatan tibbiy-
pedagogik yondashuv asoschisi fransuz psixiatori Jan Itar (1775-1838-yillar) 
hisoblanadi. U aqli zaifligi murakkab bo'lgan bolaga ta'lim va tarbiya berishga urindi. 
Garchi kutilgan natijaga erisha olmasada, bunday toifa bolalarni sezgi va motorika 
organlarini mashq qildirish yordamida rivojlantirish yo'lini ko'rsatib berdi. 
Anotomik-fiziologik yondashuv rivojiga nemis psixiatri Emil Krepelin (1856-1926-
yillar) katta hissa qo'shdi. U birinchi bo'lib «psixik rivojlanishdan ortda qolish» 
(PROQ (ZPR)) hamda «oligofreniya» (yunoncha olygos - kam va phren-aql) 
tushunchalarini qo'lladi. Fransuz psixologi Alfred Bine va vrach-psixiatr Tomas 
Simon test sinovlari metodini asoslaydilar. Shu bois ular intellektual zaiflikni 
qilinardi. Mazkur davrda yangi tug'ilgan chaqaloqlarni qabila boshliqlariga olib kelardilar, ular bolalarni sinchiklab ko'rib agarda ijtimoiy talablarga javob bera olsalar, ular ota-onalariga tarbiyalash uchun qaytarilar edi. Agarda bolada birorta nuqson topilsa uni qabila boshliqlari Tayget jarligiga tashlab yuborar edilar (eramizdan avvalgi IV—V asrlar). Yevropada o'rta asrlarda bolaning rivojlanishidagi har qanday nuqson qora, yovuz kuchlarning namoyon bo’lishi sifatida e'tirof etilib, psixik kasalliklari bo'lgan kishilar inkvizitsiya gulxanida yondirilganlar. Uyg'onish davridan boshlab XIX asrning o'rtalarigacha Yevropa defektologiya fani va amaliyotida bolaning aqliy rivojlanishidagi nuqsonlar muammosi borasidagi qarashlarning evolyutsion xarakterini anglash mumkin. Ruhiy kasallarga nisbatan insonparvarlik vondashuvlik bor fransuz shifokori, psixiatori Filipp Pinel (1745- 1826-yillar) tomonidan ilgari surilgan. U ruhiy kasalliklarni klassifikatsiyalagan (turlarga ajratgan). Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarga nisbatan pedagogik yondashuv XVIII asr oxirlari - XIX asr boshlarida yuzaga keladi. Aqli zaif bolalarni maxsus usullar yordamida o'qitish va tarbiyalash g'oyasini Iogan Genrix Pestalotsi (1746- 1827-yillar) asoslagan bo'lsada, biroq, o'z davrida bu fikr qo’llab-quvvatlanmadi. I.G.Pestalotssi «aqli zaiflar» bilan ishlash tamoyilining mohiyatini asoslab berdi: bolaning imkoni yetgan bilimlarni berish, didaktik materiallardan foydalanishda aqliy va jismoniy tarbiya uyg'unligiga erishish, ta'limni ishlab chiqarish mehnati bilan bog’liq holda tashkil etish. Aqli zaif bolalarni o'qitish va tarbiyalashga nisbatan tibbiy- pedagogik yondashuv asoschisi fransuz psixiatori Jan Itar (1775-1838-yillar) hisoblanadi. U aqli zaifligi murakkab bo'lgan bolaga ta'lim va tarbiya berishga urindi. Garchi kutilgan natijaga erisha olmasada, bunday toifa bolalarni sezgi va motorika organlarini mashq qildirish yordamida rivojlantirish yo'lini ko'rsatib berdi. Anotomik-fiziologik yondashuv rivojiga nemis psixiatri Emil Krepelin (1856-1926- yillar) katta hissa qo'shdi. U birinchi bo'lib «psixik rivojlanishdan ortda qolish» (PROQ (ZPR)) hamda «oligofreniya» (yunoncha olygos - kam va phren-aql) tushunchalarini qo'lladi. Fransuz psixologi Alfred Bine va vrach-psixiatr Tomas Simon test sinovlari metodini asoslaydilar. Shu bois ular intellektual zaiflikni  
 
o'rganishning psixometrik yo'nalishi asoschilari hisoblanadilar. Yuqorida qayd 
etilgan yondashuvlar asosida XX asr boshiga kelib quyidagi uch asosiy yondashuv 
qaror topdi: 
1. 
 Tibbiy-klinik yondashuv aqli zaiflarning etimologiyasini bilish, 
intellektining buzilishiga sabab bo'lgan omillar, shuningdek, anatomik- fiziologik va 
genetik buzilishni o'rganish g'oyasini ilgari suradi. 
2. Psixologik yondashuv psixikasi buzilgan bolalarning psixik faoliyati, 
emotsional holati hamda shaxsini o'rganishga yo'naltirilgan. 
3. Pedagogik 
yondashuv 
intellekti 
buzilgan 
bolalarni 
o'qitish 
hamda 
tarbiyalashning pedagogik tamoyillari, metodlari, shuningdek, nuqsonlarni bartaraf 
etish yo'llarini o'rganish g'oyasiga tayanadi. 
XIX asrning 20-yillaridan beri defektologiya fani jismoniy yoki ruhiy 
rivojlanishida nuqsoni bor bolalar ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan sifatida 
o'rganilib kelmoqda. Hozirgi kunda bu fan “korrektsion pedagogika” deb ham 
yuritilmoqda. 
Jismoniy 
yoki 
ruxiy 
rivojlanishida 
nuqsoni 
bor 
kishilarni 
xaqoratlamaslik uchun Moskva shaxridagi Defektologiya ilmiy tadqiqot instituti 
“Korrektsion pedagogika ilmiy tadqiqot instituti” deb nomlanmoqda. Korrektsion 
pedagogika fanining predmeti — anomal bolalar. Jismoniy yoki ruxiy rivojlanishida 
nuqsoni bor bolalar anomal (yunoncha anomalos - odatdan tashqari), noraso degan 
ma’noni bildiruvchi so'z bilan yuritiladi. 
Xozirgi kunda O’zbekistonda defektologiya - maxsus yordamga muxtoj 
jismoniy yoki ruxiy kamchiliklari bor bolalarning psixofiziologik rivojlanishidagi 
xususiyatlarini urganadigan, ularning ta’lim-tarbiyasi bilan shugullanadigan fandir. 
Defektologiya fanining mavzu baxsi anomal maxsus yordamga muxtoj 
bolalardir. Defektologiyaning vazifasi — anomaliyalarning kelib chikish sabablari, 
turlarini, anomal bolalarning psixofiziologik rivojlanishdagi xususiyatlarini urganish, 
shular asosida inklyuziv yoki differentsial ta’limni tashkil etish, ularning ta’lim-
tarbiyasi bilan shugullanishdir. Defektologiya fanining maqsadi — anomal bolalarga 
integratsion, inklyuziv, differentsial ta’limni tashkil etish uchun zarur shart-
sharoitlarni urganish, ulardagi psixofiziologik kamchiliklarni iloji boricha bartaraf 
o'rganishning psixometrik yo'nalishi asoschilari hisoblanadilar. Yuqorida qayd etilgan yondashuvlar asosida XX asr boshiga kelib quyidagi uch asosiy yondashuv qaror topdi: 1. Tibbiy-klinik yondashuv aqli zaiflarning etimologiyasini bilish, intellektining buzilishiga sabab bo'lgan omillar, shuningdek, anatomik- fiziologik va genetik buzilishni o'rganish g'oyasini ilgari suradi. 2. Psixologik yondashuv psixikasi buzilgan bolalarning psixik faoliyati, emotsional holati hamda shaxsini o'rganishga yo'naltirilgan. 3. Pedagogik yondashuv intellekti buzilgan bolalarni o'qitish hamda tarbiyalashning pedagogik tamoyillari, metodlari, shuningdek, nuqsonlarni bartaraf etish yo'llarini o'rganish g'oyasiga tayanadi. XIX asrning 20-yillaridan beri defektologiya fani jismoniy yoki ruhiy rivojlanishida nuqsoni bor bolalar ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan sifatida o'rganilib kelmoqda. Hozirgi kunda bu fan “korrektsion pedagogika” deb ham yuritilmoqda. Jismoniy yoki ruxiy rivojlanishida nuqsoni bor kishilarni xaqoratlamaslik uchun Moskva shaxridagi Defektologiya ilmiy tadqiqot instituti “Korrektsion pedagogika ilmiy tadqiqot instituti” deb nomlanmoqda. Korrektsion pedagogika fanining predmeti — anomal bolalar. Jismoniy yoki ruxiy rivojlanishida nuqsoni bor bolalar anomal (yunoncha anomalos - odatdan tashqari), noraso degan ma’noni bildiruvchi so'z bilan yuritiladi. Xozirgi kunda O’zbekistonda defektologiya - maxsus yordamga muxtoj jismoniy yoki ruxiy kamchiliklari bor bolalarning psixofiziologik rivojlanishidagi xususiyatlarini urganadigan, ularning ta’lim-tarbiyasi bilan shugullanadigan fandir. Defektologiya fanining mavzu baxsi anomal maxsus yordamga muxtoj bolalardir. Defektologiyaning vazifasi — anomaliyalarning kelib chikish sabablari, turlarini, anomal bolalarning psixofiziologik rivojlanishdagi xususiyatlarini urganish, shular asosida inklyuziv yoki differentsial ta’limni tashkil etish, ularning ta’lim- tarbiyasi bilan shugullanishdir. Defektologiya fanining maqsadi — anomal bolalarga integratsion, inklyuziv, differentsial ta’limni tashkil etish uchun zarur shart- sharoitlarni urganish, ulardagi psixofiziologik kamchiliklarni iloji boricha bartaraf  
 
etish, tuzatish yoki bilinmaydigan xolga keltirish usullarini belgilash va amaliyotda 
tatbik etish yullarini tarbiyachi xamda ukituvchilarga kursatib berishdan iborat. 
Anomaliyalar xar xil buladi, ularning ba’zilari batamom bartaraf etiladi, ba’zilari bir 
kadar tuzatiladi, korrektsiyalanadi, boshkalari esa bilinmaydigan xolga keltiriladi, 
ya’ni kompensatsiyalanadi. Bola nutkida qo'pol kamchiliklar bulsa, tugri tashkil 
etilgan logopedik choralarni o'z vaktida kurish yuli bilan ularni tulik bartaraf etish 
mumkin. Boladagi nukson organik kamchiliklar natijasida paydo bulgan bulsa 
(masalan, oligofreniya shunday nukson jumlasiga kiradi), uni tulik bartaraf etib 
bulmasa xam, birok kisman tuzatish mumkin. 
Defektologiya amaliyotida yana shunday anomaliyalar uchraydiki, ularni tuzatib 
xam, korrektsiyalab xam bulmaydi, masalan, tugma kurlik yoki karlik shular 
jumlasidandir. Bunda kurish analizatorining vazifasini sezgi organlariga, eshitish 
analizatorining vazifasini esa kurish analizatoriga yuklash, ya’ni kompensatsiyalash, 
urnini bosish mumkin. Kurish qobiliyati zaif bolalar sezgi organlariga tayangan xolda 
barmokdari bilan Braylь shriftidan foydalanadilar. Bunda xarf olti nuqta 
kombinatsiyasi bilan belgilanadi. Eshitish qobiliyati zaif bolalar esa imo-ishora, ya’ni 
daktil nutkdan, barmoklar xarakati bilan anglatiladigan nutkdan foydalanishlari 
mumkin. 
Defektologiya nisbatan yangi fan. U asosan 19-asrning o’rtalarida rivojlana 
boshladi. 1925 yilda Moskva shaxrida Eksperimental defektologiya instituta tashkil 
etildi. Bu institutni buyuk psixolog professor L. S. Vigotskiy boshqardi. 
L. S. Vigotskiy anomal bolalar rivojlanishidagi xususiyatlarni urganib, 
nuksonning 
murakkab 
tuzilishi 
xakidagi 
ta’limotni 
ishlab 
chikdi. 
U 
“Defektologiyaning 
asosiy 
muammolari” 
kitobida 
anomal 
bolalar 
bilan 
rivojlantiruvchi ta’limni olib borish kerakligini, korrektsiya, kompensatsiya usullari 
va bularni amalga oshirish yullarini kursatib berdi. L. S. Vigotskiy anomal bolada 
nafakat “salbiy”, balki “ijobiy” tomonlarni xam urganib, aniklab, shularga tayangan 
xolda va potentsial kobiliyatni inobatga olib turib, ta’lim-tarbiya ishlarini tashkil etish 
zarurligiga dikkatni jalb etdi. U defektologiya soxasida katta nazariy meros koldirdi 
va xakli ravishda defektologiya fanining asoschisi 
etish, tuzatish yoki bilinmaydigan xolga keltirish usullarini belgilash va amaliyotda tatbik etish yullarini tarbiyachi xamda ukituvchilarga kursatib berishdan iborat. Anomaliyalar xar xil buladi, ularning ba’zilari batamom bartaraf etiladi, ba’zilari bir kadar tuzatiladi, korrektsiyalanadi, boshkalari esa bilinmaydigan xolga keltiriladi, ya’ni kompensatsiyalanadi. Bola nutkida qo'pol kamchiliklar bulsa, tugri tashkil etilgan logopedik choralarni o'z vaktida kurish yuli bilan ularni tulik bartaraf etish mumkin. Boladagi nukson organik kamchiliklar natijasida paydo bulgan bulsa (masalan, oligofreniya shunday nukson jumlasiga kiradi), uni tulik bartaraf etib bulmasa xam, birok kisman tuzatish mumkin. Defektologiya amaliyotida yana shunday anomaliyalar uchraydiki, ularni tuzatib xam, korrektsiyalab xam bulmaydi, masalan, tugma kurlik yoki karlik shular jumlasidandir. Bunda kurish analizatorining vazifasini sezgi organlariga, eshitish analizatorining vazifasini esa kurish analizatoriga yuklash, ya’ni kompensatsiyalash, urnini bosish mumkin. Kurish qobiliyati zaif bolalar sezgi organlariga tayangan xolda barmokdari bilan Braylь shriftidan foydalanadilar. Bunda xarf olti nuqta kombinatsiyasi bilan belgilanadi. Eshitish qobiliyati zaif bolalar esa imo-ishora, ya’ni daktil nutkdan, barmoklar xarakati bilan anglatiladigan nutkdan foydalanishlari mumkin. Defektologiya nisbatan yangi fan. U asosan 19-asrning o’rtalarida rivojlana boshladi. 1925 yilda Moskva shaxrida Eksperimental defektologiya instituta tashkil etildi. Bu institutni buyuk psixolog professor L. S. Vigotskiy boshqardi. L. S. Vigotskiy anomal bolalar rivojlanishidagi xususiyatlarni urganib, nuksonning murakkab tuzilishi xakidagi ta’limotni ishlab chikdi. U “Defektologiyaning asosiy muammolari” kitobida anomal bolalar bilan rivojlantiruvchi ta’limni olib borish kerakligini, korrektsiya, kompensatsiya usullari va bularni amalga oshirish yullarini kursatib berdi. L. S. Vigotskiy anomal bolada nafakat “salbiy”, balki “ijobiy” tomonlarni xam urganib, aniklab, shularga tayangan xolda va potentsial kobiliyatni inobatga olib turib, ta’lim-tarbiya ishlarini tashkil etish zarurligiga dikkatni jalb etdi. U defektologiya soxasida katta nazariy meros koldirdi va xakli ravishda defektologiya fanining asoschisi  
 
sanaladi. 
Atoqli psixolog L.V.Zankov 1935 yildan L. S. Vigotskiy bilan xamkorlikda 
ishlay boshladi. Ular aqliy jixatdan kolok bolalar psixikasi tarakkiyoti konuniyatlarini 
urganib, “rivojlanishning tuxtash nazariyasi”, “chegara degeneratsiya nazariyasi”, 
“ma’naviy defektli” kabi gayriilmiy va reaktsion nazariyalarni fosh etdilar. 
Eksperimental psixologiya laboratoriyasida anomal bolalarning rivojlanishi 
maxsus ta’lim ta’siri ostida kanday uzgarib borishini ufganish, ulardagi mavjud 
nuksonlarning xam ijobiy, ham salbiy tomonlarini anikdash yuzasidan kiyosiy 
eksperimental tadqiqotlar utkazildi. 
Soglom va anomal bolalarda bilish faoliyatining rivojlanishini I. M. Solovьev 
ham har tomonlama urgandi. “Normal va anomal bolalarda bilish faoliyatining 
psixologiyasi» nomli kitob shu ishning natijasi bo’ldi. I. M. Solovьev bir guruh 
xodimlari bilan kiyoslashning murakkab shakllarini eksperimental tadqiqotlar 
yordamida urganishda chinakam novatorlik kursatdi. 
Eksperimental defektologiya instituti 1943 yilda Rossiya Pedagogika fanlari 
akademiyasining Defektologiya ilmiy-tekshirish institutiga aylantirildi. Hozirgi 
zamon defektologiya fanining rivojlanishida mazkur institut xodimlarining roli 
nihoyatda katta bo’ldi. 1920 yilda anomal bolalarni tarbiyalash instituti ochilib, 
mazkur yildan boshlab nuqsonli bolalar ta'lim-tarbiyasi bilan shug`ullanadigan 
muassasalar jadal suratda rivojlandi. 1925 yilda bu institut 2 -Moskva davlat 
universiteti pedagogika kulliyotining defektologiya bulimiga aylantirildi, 1930 yili 
Moskva davlat pedagogika instituti koshida mustaqil defektologiya kulliyoti tashkil 
etildi. 
Rossiya Korrektsion pedagogikasi tarixi Yevropa defektologik fani bilan uzviy 
bog'liq. Petr I, Yekaterina II lar anomal bolalar uchun davolash muassasalari, 
mehribonlik uylari va maxsus maktablarni barpo etish haqida farmon chiqarganlar. 
XIX asr oxiri XX asr boshlarida anomal bolalarni o'qitish va tarbiyalashni yo'lga 
qo'yuvchi ko'plab jamiyat hamda ijtimoiy tashkilotlar tashkil etildi. Sobiq Sho'ro 
davrida bolalikni himoya qilish va bolalar nuqsonlari bilan bogiiq muammolarni 
o'rganishga alohida e'tibor qaratildi. 1918-yilda maxsus dekret qabul qilindi. Unda 
sanaladi. Atoqli psixolog L.V.Zankov 1935 yildan L. S. Vigotskiy bilan xamkorlikda ishlay boshladi. Ular aqliy jixatdan kolok bolalar psixikasi tarakkiyoti konuniyatlarini urganib, “rivojlanishning tuxtash nazariyasi”, “chegara degeneratsiya nazariyasi”, “ma’naviy defektli” kabi gayriilmiy va reaktsion nazariyalarni fosh etdilar. Eksperimental psixologiya laboratoriyasida anomal bolalarning rivojlanishi maxsus ta’lim ta’siri ostida kanday uzgarib borishini ufganish, ulardagi mavjud nuksonlarning xam ijobiy, ham salbiy tomonlarini anikdash yuzasidan kiyosiy eksperimental tadqiqotlar utkazildi. Soglom va anomal bolalarda bilish faoliyatining rivojlanishini I. M. Solovьev ham har tomonlama urgandi. “Normal va anomal bolalarda bilish faoliyatining psixologiyasi» nomli kitob shu ishning natijasi bo’ldi. I. M. Solovьev bir guruh xodimlari bilan kiyoslashning murakkab shakllarini eksperimental tadqiqotlar yordamida urganishda chinakam novatorlik kursatdi. Eksperimental defektologiya instituti 1943 yilda Rossiya Pedagogika fanlari akademiyasining Defektologiya ilmiy-tekshirish institutiga aylantirildi. Hozirgi zamon defektologiya fanining rivojlanishida mazkur institut xodimlarining roli nihoyatda katta bo’ldi. 1920 yilda anomal bolalarni tarbiyalash instituti ochilib, mazkur yildan boshlab nuqsonli bolalar ta'lim-tarbiyasi bilan shug`ullanadigan muassasalar jadal suratda rivojlandi. 1925 yilda bu institut 2 -Moskva davlat universiteti pedagogika kulliyotining defektologiya bulimiga aylantirildi, 1930 yili Moskva davlat pedagogika instituti koshida mustaqil defektologiya kulliyoti tashkil etildi. Rossiya Korrektsion pedagogikasi tarixi Yevropa defektologik fani bilan uzviy bog'liq. Petr I, Yekaterina II lar anomal bolalar uchun davolash muassasalari, mehribonlik uylari va maxsus maktablarni barpo etish haqida farmon chiqarganlar. XIX asr oxiri XX asr boshlarida anomal bolalarni o'qitish va tarbiyalashni yo'lga qo'yuvchi ko'plab jamiyat hamda ijtimoiy tashkilotlar tashkil etildi. Sobiq Sho'ro davrida bolalikni himoya qilish va bolalar nuqsonlari bilan bogiiq muammolarni o'rganishga alohida e'tibor qaratildi. 1918-yilda maxsus dekret qabul qilindi. Unda  
 
anomal bolalarga yordam berishda asosiy vazifa ularni alohida ajratish emas, balki 
ularni o'qitish va tarbiyalashga e'tiborni kuchaytirish zarurligi ta'kidlandi. Shu yili 
Rossiyada birinchi maxsus ta'lim-tarbiya muassasasi (V.P.Kashenko uyi) tashkil 
etildi. 
O'zbekiston 
Respublikasida 
Korrektsion 
pedagogika 
(defektologiya)ning 
rivojlanish tarixi Rossiya defektologiya fani bilan uzviy bog'liq bo'lib, ayni vaqtda u 
o'z xususiyatlariga ham ega. Bu xususiyatlar dinning o'zbek xalqi hayoti va 
turmushiga chuqur singganligi va o'zbek milliy mentaliteti bilan tavsiflanadi. O'zbek 
xalqi anomal bolalarga nisbatan insonparvar munosabatda bo'lib, ularga rahmdillik, 
mehribonlik ko'rsatgan. Ayni vaqtda respublikada anomal bolalar uchun maxsus 
o'quv muassasalari (ko'zi ojiz hamda kar bolalar uchun maktab-internatlar, aqli 
zaiflar uchun yordamchi maktab-internatlar) faoliyat olib bormoqda. O'zbekiston 
Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni (1997-yil)ning 23-bandida psixik yoki 
jismoniy rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar va o'smirlarni o'qitish va davolash 
maxsus (ixtisoslashtirilgan) taiim muassasalarida yoiga qo'yilishi ta'kidlab o'tilgan. 
XX asrning 60-70-yillarida respublikada Korrektsion pedagogika bo'yicha 
tadqiqotlar olib borish hamda defektolog pedagoglarni tayyorlash yo'lida ijobiy ishlar 
amalga oshirildi. Xususan, 1967-yili Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika 
instituti pedagogika va psixologiya fakultetida defektologiya bo'limi ochilib, 
ixtisoslashtirilgan muassasalar uchun pedagog-defektologlarni tayyorlash yo'lga 
qo'yildi. Hozirgi kunda respublika olim defektologlari ommaviy umumiy o'rta ta'lim 
maktablarida Korrektsion-rivojlantirish sinflarini tashkil etish, anomal bolalarning 
maktabga moslashishlari uchun yordam ko'rsatish hamda ularni ijtimoiy hayotga 
tayyorlash borasidagi muammolarni o'rganmoqdalar.  
Rivojlanishida turli nuqson (kamchilik)lar bo'lgan o'quvchilarni Korrektsion 
o'qitish va tarbiyalash bilan Korrektsion pedagogika (defektologiya) shug'ullanadi. 
Korrektsion (maxsus) pedagogika (defektologiya — yunoncha defectus - nuqson, 
kamchilik, logos - fan, ta'limot) - rivojlanishda jismoniy yoki psixik kamchilikka ega, 
maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga asoslangan, salomatlik 
anomal bolalarga yordam berishda asosiy vazifa ularni alohida ajratish emas, balki ularni o'qitish va tarbiyalashga e'tiborni kuchaytirish zarurligi ta'kidlandi. Shu yili Rossiyada birinchi maxsus ta'lim-tarbiya muassasasi (V.P.Kashenko uyi) tashkil etildi. O'zbekiston Respublikasida Korrektsion pedagogika (defektologiya)ning rivojlanish tarixi Rossiya defektologiya fani bilan uzviy bog'liq bo'lib, ayni vaqtda u o'z xususiyatlariga ham ega. Bu xususiyatlar dinning o'zbek xalqi hayoti va turmushiga chuqur singganligi va o'zbek milliy mentaliteti bilan tavsiflanadi. O'zbek xalqi anomal bolalarga nisbatan insonparvar munosabatda bo'lib, ularga rahmdillik, mehribonlik ko'rsatgan. Ayni vaqtda respublikada anomal bolalar uchun maxsus o'quv muassasalari (ko'zi ojiz hamda kar bolalar uchun maktab-internatlar, aqli zaiflar uchun yordamchi maktab-internatlar) faoliyat olib bormoqda. O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni (1997-yil)ning 23-bandida psixik yoki jismoniy rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar va o'smirlarni o'qitish va davolash maxsus (ixtisoslashtirilgan) taiim muassasalarida yoiga qo'yilishi ta'kidlab o'tilgan. XX asrning 60-70-yillarida respublikada Korrektsion pedagogika bo'yicha tadqiqotlar olib borish hamda defektolog pedagoglarni tayyorlash yo'lida ijobiy ishlar amalga oshirildi. Xususan, 1967-yili Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika instituti pedagogika va psixologiya fakultetida defektologiya bo'limi ochilib, ixtisoslashtirilgan muassasalar uchun pedagog-defektologlarni tayyorlash yo'lga qo'yildi. Hozirgi kunda respublika olim defektologlari ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida Korrektsion-rivojlantirish sinflarini tashkil etish, anomal bolalarning maktabga moslashishlari uchun yordam ko'rsatish hamda ularni ijtimoiy hayotga tayyorlash borasidagi muammolarni o'rganmoqdalar. Rivojlanishida turli nuqson (kamchilik)lar bo'lgan o'quvchilarni Korrektsion o'qitish va tarbiyalash bilan Korrektsion pedagogika (defektologiya) shug'ullanadi. Korrektsion (maxsus) pedagogika (defektologiya — yunoncha defectus - nuqson, kamchilik, logos - fan, ta'limot) - rivojlanishda jismoniy yoki psixik kamchilikka ega, maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga asoslangan, salomatlik  
 
imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi hamda shaxsini rivojlantirish 
jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan sanaladi. 
Defektologiya fanining rivojlanishi natijasida undan quyidagi tarmoqlar 
mustaqil fan sifatida ajralib chiqdi: surdopedagogika (lotincha surdus — kar, gung 
suzidan olingan) — eshitish qobiliyati zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan 
shugullanadigan fan; tiflopedagogika (yunoncha tiflos – ko’r, so'qir so’zidan olingan) 
— ko'rish qobiliyati zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan, 
guruhlari: ko’r(so’qir), yaxshi ko’ra olmaydigan, ko’zi xiralik; oligofrenopedagogika 
(yunoncha oligos — kam, fren — aql so'zlaridan olingan) — aqliy tomondan zaif 
bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan, oligofreniyaning 3 ta formasi 
ajratib ko’rsatiladi: debil, imbitsil, idiot; logopediya (yunoncha logos — suz, padeo — 
tarbiya suzlaridan olingan) — og’ip nutk, nuksonlarini urganish, oldini olish, bartaraf 
etish yullari, usullarini o’rganadigan fan. 
Ilmiy tushuncha sifatida Korrektsion pedagogika zamonaviy pedagogika fanida 
rasman e'tirof etilganiga u qadar ko'p vaqt bo’lmadi. Uzoq vaqt davomida 
pedagogikada 
«defektologiya» 
tushunchasi 
qo'llanib 
kelingan. 
Korrektsion 
pedagogika (defektologiya) tarkibiga quyidagi sohalari kiradi: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1-rasm. Koreksion pedagogika sohalari 
 
Pedagogik lug'atda «korreksiya» tushunchasi (yunoncha «correctsio» - tuzatish) 
pedagogik uslub va tadbirlardan iborat maxsus tizimi yordamida anomal bolalarning 
Korrektsion pedagogika (defektologiya) 
Surdopedagogika va surdopsixologiya-eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni 
rivojlantirish, o’qitish va tarbiyalashni o’rganadi. 
Tiflopedagogika va tiflopsixologiya-ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni o’qitish, 
tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi. 
Oligofrenopedagogika va oligofenopsixologiya- aqli zaif bolalarni o’qitish, tarbiyalash 
va rivojlntirishni o’rganadi. 
Logopediya va nutqiy buzlishlar psixologiyasi –nutqida nuqsonlar bo’lgan bolalarni 
o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi. 
Motorli-harakatlanish apparatining murakkab nuqsonlar (ko’r, soqov va karlik)ni 
o’rganuvchi maxsus pedagogika va psixologiya sohalari 
imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi hamda shaxsini rivojlantirish jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan sanaladi. Defektologiya fanining rivojlanishi natijasida undan quyidagi tarmoqlar mustaqil fan sifatida ajralib chiqdi: surdopedagogika (lotincha surdus — kar, gung suzidan olingan) — eshitish qobiliyati zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shugullanadigan fan; tiflopedagogika (yunoncha tiflos – ko’r, so'qir so’zidan olingan) — ko'rish qobiliyati zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan, guruhlari: ko’r(so’qir), yaxshi ko’ra olmaydigan, ko’zi xiralik; oligofrenopedagogika (yunoncha oligos — kam, fren — aql so'zlaridan olingan) — aqliy tomondan zaif bolalarning ta’lim-tarbiyasi bilan shug'ullanadigan fan, oligofreniyaning 3 ta formasi ajratib ko’rsatiladi: debil, imbitsil, idiot; logopediya (yunoncha logos — suz, padeo — tarbiya suzlaridan olingan) — og’ip nutk, nuksonlarini urganish, oldini olish, bartaraf etish yullari, usullarini o’rganadigan fan. Ilmiy tushuncha sifatida Korrektsion pedagogika zamonaviy pedagogika fanida rasman e'tirof etilganiga u qadar ko'p vaqt bo’lmadi. Uzoq vaqt davomida pedagogikada «defektologiya» tushunchasi qo'llanib kelingan. Korrektsion pedagogika (defektologiya) tarkibiga quyidagi sohalari kiradi: 1-rasm. Koreksion pedagogika sohalari Pedagogik lug'atda «korreksiya» tushunchasi (yunoncha «correctsio» - tuzatish) pedagogik uslub va tadbirlardan iborat maxsus tizimi yordamida anomal bolalarning Korrektsion pedagogika (defektologiya) Surdopedagogika va surdopsixologiya-eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni rivojlantirish, o’qitish va tarbiyalashni o’rganadi. Tiflopedagogika va tiflopsixologiya-ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi. Oligofrenopedagogika va oligofenopsixologiya- aqli zaif bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlntirishni o’rganadi. Logopediya va nutqiy buzlishlar psixologiyasi –nutqida nuqsonlar bo’lgan bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi. Motorli-harakatlanish apparatining murakkab nuqsonlar (ko’r, soqov va karlik)ni o’rganuvchi maxsus pedagogika va psixologiya sohalari  
 
psixik va jismoniy rivojlanish kamchiliklarini tuzatish (qisman yoki to'liq) sifatida 
tushunilishi ta'kidlab o'tiladi. 
Ana shu lug'atda «Korrektsion pedagogika»ning jismoniy yoki psixik 
kamchilikka ega, maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga muhtoj 
bo'lgan, sog'lig'i imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi va shaxsini 
rivojlantirish jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan 
ekanligi qayd etiladi. 
Korrektsion pedagogikaning asosiy maqsadi — belgilangan (normal) va 
(mavjud 
kamchilik) 
faoliyat 
o'rtasidagi 
nomuvofiqlikni 
yo'qotish 
yoki 
kamaytirishdan iborat. 
Korrektsion-pedagogik faoliyat yaxlit ta'lim jarayonini qamrab oluvchi hamda 
murakkab psixofiziologik va ijtimoiy-pedagogik chora-tadbirlarning amalga 
oshirilishini nazarda tutuvchi pedagogik tizim. 
Diagnostika korrektsion, korrektsion-rivojlantiruvchi, korrektsion-profilaktik 
faoliyatlar bilan bir qatorda tarbiyaviy va korrektsion-o'qitish, psixokorrektsion 
faoliyatni ham amalga oshirilishini ta'minlaydi. Korrektsion-pedagogik faoliyat 
maxsus ta'lim dasturiga muvofiq mutaxassislar yordamida anomal o'quvchilarni 
o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirishga yo'naltirilgan yaxlit jarayon. 
Korrektsion pedagogikaning asosiy vazifalari. Turli kategoriyali anomal 
bolalarni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalashning umumiy qonuniyatlari mavjud. 
Korrektsion pedagogikaning asosini anomal bolalarni har tomonlama, fiziologik va 
psixologik o'rganish tashkil etib, uning vazifalari sirasiga quyidagilar kiradi: 
1) rivojlanishida turli kamchiliklar bo'lgan bolaning nuqsonlarini tuzatish va 
Korrektsion-kompensatorli imkoniyatlarini aniqlash; 
2) 
differensatsiyali o'qitish va tarbiyalashni amalga oshirish maqsadida anomal 
bolalarning muammolarini hal etish; 
3) anomal bolalarni aniqlash va hisobga olish; 
4) 
rivojlanish anomaliyasini erta diagnostika qilish metodlarini ilmiy jihatdan 
ishlab chiqish; 
5) bolalarda rivojlanish nuqsonlarini tuzatish, yo'qotish yoki kamaytirish 
psixik va jismoniy rivojlanish kamchiliklarini tuzatish (qisman yoki to'liq) sifatida tushunilishi ta'kidlab o'tiladi. Ana shu lug'atda «Korrektsion pedagogika»ning jismoniy yoki psixik kamchilikka ega, maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga muhtoj bo'lgan, sog'lig'i imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi va shaxsini rivojlantirish jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan ekanligi qayd etiladi. Korrektsion pedagogikaning asosiy maqsadi — belgilangan (normal) va (mavjud kamchilik) faoliyat o'rtasidagi nomuvofiqlikni yo'qotish yoki kamaytirishdan iborat. Korrektsion-pedagogik faoliyat yaxlit ta'lim jarayonini qamrab oluvchi hamda murakkab psixofiziologik va ijtimoiy-pedagogik chora-tadbirlarning amalga oshirilishini nazarda tutuvchi pedagogik tizim. Diagnostika korrektsion, korrektsion-rivojlantiruvchi, korrektsion-profilaktik faoliyatlar bilan bir qatorda tarbiyaviy va korrektsion-o'qitish, psixokorrektsion faoliyatni ham amalga oshirilishini ta'minlaydi. Korrektsion-pedagogik faoliyat maxsus ta'lim dasturiga muvofiq mutaxassislar yordamida anomal o'quvchilarni o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirishga yo'naltirilgan yaxlit jarayon. Korrektsion pedagogikaning asosiy vazifalari. Turli kategoriyali anomal bolalarni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalashning umumiy qonuniyatlari mavjud. Korrektsion pedagogikaning asosini anomal bolalarni har tomonlama, fiziologik va psixologik o'rganish tashkil etib, uning vazifalari sirasiga quyidagilar kiradi: 1) rivojlanishida turli kamchiliklar bo'lgan bolaning nuqsonlarini tuzatish va Korrektsion-kompensatorli imkoniyatlarini aniqlash; 2) differensatsiyali o'qitish va tarbiyalashni amalga oshirish maqsadida anomal bolalarning muammolarini hal etish; 3) anomal bolalarni aniqlash va hisobga olish; 4) rivojlanish anomaliyasini erta diagnostika qilish metodlarini ilmiy jihatdan ishlab chiqish; 5) bolalarda rivojlanish nuqsonlarini tuzatish, yo'qotish yoki kamaytirish  
 
bo'yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqish; 
6) anomal bolalikning oldini olish bo'yicha profilaktik chora-tadbirlar tizimini 
ishlab chiqish; 
7) anomal 
bolani 
rivojlantirish 
va 
uni 
ijtimoiylashtirish 
jarayonining 
samaradorligini oshirish. 
5.2. Korrektsion pedagogikaning asosiy kategoriyalari. 
Korrektsion pedagogika (defektologiya) fani ko’plab fab sohalari bilan uzviy 
bog’liqlikda rivojlanadi va bu fanlar quyidagilardir: psixopatologiya, tibbiyot fanlari, 
tilshunoslik va psixolingvitsika, maxsus psixologiya va psixodiagnotsika 
Korrektsion pedagogika quyidagi pedagogik kategoriyalarga ega: 
1. 
 Anomal bolalarni o'qitish va rivojlantirish ularni ijtimoiy hayot va 
mehnatga tayyorlash, ularda bilim, ko'nikma va malakalarni shakllantirishga 
yo'naltirilgan maqsadli jarayondir. Anomal bolalar uchun ta'lim tizimi va metodlarini 
tanlashda bolaning yoshi va nuqsonning kelib chiqishi vaqti hisobga olinadi. Eshitish 
yoki ko'rish qobiliyatini yo'qotish vaqti alohida ahamiyatga ega. Anomal bolaning 
rivojianishi normal boladan ko'ra ko'proq darajada o'qitishga bog’liq. Shuning uchun 
anomal bolalar o'qitilmasa yoki o'qitish kech boshlansa uning rivojlanishiga jiddiy 
zarar yetkaziladi, psixik funksiyalarning shakllanishi ortda qoladi, normal 
tengdoshlaridan ortda qolishi darajasi oshadi, nuqsonlar o'ta jiddiy bo'lsa aqliy 
rivojianishi imkoniyatlari yuzaga chiqmay qolishi mumkin. 
Maxsus didaktikaning markaziy muammosi mehnat ta'limi va tarbiyasini tashkil 
etish masalasi hisoblanadi. Maxsus maktablarda uni tashkil etish alohida ahamiyatga 
ega. Binobarin, ushbu jarayonda o'quvchilar ijtimoiy hayot, shuningdek, imkoniyat 
darajasida kasbiy faoliyatga tayyorlash buzilgan funksiyalarini tiklash, shuningdek, 
aqliy va jismoniy rivojlanish nuqsonlarining darajasini pasaytirishga yordam beradi. 
2. Anomal bolalarni tarbiyalash - korrektsion pedagogikaning asosiy 
tushunchasi bo'lib, uning maqsad va vazifasi nuqsonning darajasi va tuzilishiga mos 
keladigan metod hamda vositalar yordamida anomal bolalarni faol ijtimoiy hayot va 
mehnatga tayyorlash, ularda fuqarolik sifatlarini shakllantirishdan iborat. Anomal 
bolalarni tarbiyalash oila va ta'lim muassasasi o'rtasidagi yaqin aloqa, bir-birlarini 
bo'yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqish; 6) anomal bolalikning oldini olish bo'yicha profilaktik chora-tadbirlar tizimini ishlab chiqish; 7) anomal bolani rivojlantirish va uni ijtimoiylashtirish jarayonining samaradorligini oshirish. 5.2. Korrektsion pedagogikaning asosiy kategoriyalari. Korrektsion pedagogika (defektologiya) fani ko’plab fab sohalari bilan uzviy bog’liqlikda rivojlanadi va bu fanlar quyidagilardir: psixopatologiya, tibbiyot fanlari, tilshunoslik va psixolingvitsika, maxsus psixologiya va psixodiagnotsika Korrektsion pedagogika quyidagi pedagogik kategoriyalarga ega: 1. Anomal bolalarni o'qitish va rivojlantirish ularni ijtimoiy hayot va mehnatga tayyorlash, ularda bilim, ko'nikma va malakalarni shakllantirishga yo'naltirilgan maqsadli jarayondir. Anomal bolalar uchun ta'lim tizimi va metodlarini tanlashda bolaning yoshi va nuqsonning kelib chiqishi vaqti hisobga olinadi. Eshitish yoki ko'rish qobiliyatini yo'qotish vaqti alohida ahamiyatga ega. Anomal bolaning rivojianishi normal boladan ko'ra ko'proq darajada o'qitishga bog’liq. Shuning uchun anomal bolalar o'qitilmasa yoki o'qitish kech boshlansa uning rivojlanishiga jiddiy zarar yetkaziladi, psixik funksiyalarning shakllanishi ortda qoladi, normal tengdoshlaridan ortda qolishi darajasi oshadi, nuqsonlar o'ta jiddiy bo'lsa aqliy rivojianishi imkoniyatlari yuzaga chiqmay qolishi mumkin. Maxsus didaktikaning markaziy muammosi mehnat ta'limi va tarbiyasini tashkil etish masalasi hisoblanadi. Maxsus maktablarda uni tashkil etish alohida ahamiyatga ega. Binobarin, ushbu jarayonda o'quvchilar ijtimoiy hayot, shuningdek, imkoniyat darajasida kasbiy faoliyatga tayyorlash buzilgan funksiyalarini tiklash, shuningdek, aqliy va jismoniy rivojlanish nuqsonlarining darajasini pasaytirishga yordam beradi. 2. Anomal bolalarni tarbiyalash - korrektsion pedagogikaning asosiy tushunchasi bo'lib, uning maqsad va vazifasi nuqsonning darajasi va tuzilishiga mos keladigan metod hamda vositalar yordamida anomal bolalarni faol ijtimoiy hayot va mehnatga tayyorlash, ularda fuqarolik sifatlarini shakllantirishdan iborat. Anomal bolalarni tarbiyalash oila va ta'lim muassasasi o'rtasidagi yaqin aloqa, bir-birlarini  
 
qo'llab- quvvatlash, bir-biriga yordam ko'rsatish, talabchanlik hamda oqilona 
mehribonlik asosida amalga oshiriladi. Tarbiyaviy ishlar anomal bolalarning 
individual va yosh xususiyatlarini inobatga olish asosida ularda mustaqillik, o'ziga 
xizmat ko'rsatish, mehnat ko'nikmalari, xulq madaniyati, shuningdek, ijtimoiy 
muhitda yashash va ishlash ko'nikmalarini shakllantirishga yo'naltiriladi. Anomal 
bolani tarbiyalash atrofdagilarning uning psixik yoki jismoniy kamchiliklariga 
ehtiyotkorlik bilan munosabatda boiishni talab etadi. Bunday bolalarda optimizm va 
ishonchni tarbiyalash, qobiliyatini shakllantirish yoki uning o'rnini bosuvchi 
imkoniyatni rivojlantirish, ijobiy sifatlarini tarbiyalash hamda harakatlari va xulqini 
tanqidiy baholash qobiliyatini rivojlantirish juda muhim. 
3. Korrektsiya (yunoncha tuzatish) bolaning psixik va jismoniy rivojlanishidagi 
nuqsonlarni tuzatish, yo'qotish va pasaytirishni nazarda tutadi. 
4.  Korrektsion-tarbiyaviy 
ishlar 
kategoriya 
sifatida 
shaxsning 
anomal 
rivojianishi xususiyatlariga ko'ra umumiy pedagogik ta'sir ko'rsatish chora-tadbirlari 
tizimidan iborat. Korrektsion-tarbiyaviy masalalarida sinf va sinfdan tashqari 
ishlarning barcha tur va shakllaridan foydalaniladi. Korrektsion —tarbiyaviy ishlar 
anomal bolalarni o'qitish jarayonida amalga oshiriladi va mehnat tarbiyasini samarali 
tashkil etish uchun katta imkoniyatlar yaratadi. Mehnat ta'limi jarayonida faqat 
kasbiy malakalari emas, balki o'z ishlarini rejalashtirish ko'nikmalari, og'zaki 
ko'rsatmalarga amal qilish malakasi, ishning sifatini tanqidiy baholash va boshqa 
malakalari tarbiyalanadi. Kamchiliklarini tuzatish yordamida anomal bolalarning 
normal rivojlangan bolalar bilan aloqalari uchun sharoitlar yaratish muhimdir. Bir 
qator hollarda anomal bolalar uchun davolash-Korrektsion tadbirlar (davolash 
jismoniy mashqlari, masala, artikulyar va nafas olish gimnastikasi, dori-darmonlar 
qabul qilish va boshqalar) ni tashkil etish zarur bo'ladi. 
5.  Kompensatsiya (yunoncha «compensatio» — o'rnini toidirish, tenglashtirish) 
organizmning buzilgan yoki rivojlanmagan funksiyalarining o'rnini to'ldirish yoki 
qayta 
qurishdir. 
Kompensatsiya 
jarayoni 
oliy 
nerv 
faoliyatining 
zahira 
imkoniyatlariga tayanadi. 
qo'llab- quvvatlash, bir-biriga yordam ko'rsatish, talabchanlik hamda oqilona mehribonlik asosida amalga oshiriladi. Tarbiyaviy ishlar anomal bolalarning individual va yosh xususiyatlarini inobatga olish asosida ularda mustaqillik, o'ziga xizmat ko'rsatish, mehnat ko'nikmalari, xulq madaniyati, shuningdek, ijtimoiy muhitda yashash va ishlash ko'nikmalarini shakllantirishga yo'naltiriladi. Anomal bolani tarbiyalash atrofdagilarning uning psixik yoki jismoniy kamchiliklariga ehtiyotkorlik bilan munosabatda boiishni talab etadi. Bunday bolalarda optimizm va ishonchni tarbiyalash, qobiliyatini shakllantirish yoki uning o'rnini bosuvchi imkoniyatni rivojlantirish, ijobiy sifatlarini tarbiyalash hamda harakatlari va xulqini tanqidiy baholash qobiliyatini rivojlantirish juda muhim. 3. Korrektsiya (yunoncha tuzatish) bolaning psixik va jismoniy rivojlanishidagi nuqsonlarni tuzatish, yo'qotish va pasaytirishni nazarda tutadi. 4. Korrektsion-tarbiyaviy ishlar kategoriya sifatida shaxsning anomal rivojianishi xususiyatlariga ko'ra umumiy pedagogik ta'sir ko'rsatish chora-tadbirlari tizimidan iborat. Korrektsion-tarbiyaviy masalalarida sinf va sinfdan tashqari ishlarning barcha tur va shakllaridan foydalaniladi. Korrektsion —tarbiyaviy ishlar anomal bolalarni o'qitish jarayonida amalga oshiriladi va mehnat tarbiyasini samarali tashkil etish uchun katta imkoniyatlar yaratadi. Mehnat ta'limi jarayonida faqat kasbiy malakalari emas, balki o'z ishlarini rejalashtirish ko'nikmalari, og'zaki ko'rsatmalarga amal qilish malakasi, ishning sifatini tanqidiy baholash va boshqa malakalari tarbiyalanadi. Kamchiliklarini tuzatish yordamida anomal bolalarning normal rivojlangan bolalar bilan aloqalari uchun sharoitlar yaratish muhimdir. Bir qator hollarda anomal bolalar uchun davolash-Korrektsion tadbirlar (davolash jismoniy mashqlari, masala, artikulyar va nafas olish gimnastikasi, dori-darmonlar qabul qilish va boshqalar) ni tashkil etish zarur bo'ladi. 5. Kompensatsiya (yunoncha «compensatio» — o'rnini toidirish, tenglashtirish) organizmning buzilgan yoki rivojlanmagan funksiyalarining o'rnini to'ldirish yoki qayta qurishdir. Kompensatsiya jarayoni oliy nerv faoliyatining zahira imkoniyatlariga tayanadi.  
 
6. Ijtimoiy reabilitatsiya (yunoncha «rehabilitas»-layoqati, qobiliyatini tiklash) 
tibbiy-pedagogik mazmunida anomal bolaning psixofrziologik imkoniyatlari 
darajasida ijtimoiy muhitda ishtirok etishi uchun sharoit yaratish, uni ijtimoiy hayoti 
va 
mehnatiga 
jalb 
etishni 
anglatadi. Bu Korrektsion pedagogika nazariyasi va amaliyotida asosiy vazifa 
hisoblanadi. 
Reabilitatsiya nuqsonlarini yo'qotish va yumshatishga yo'naltirilgan maxsus 
tibbiy vositalar hamda maxsus ta'lim, tarbiya va kasbiy tayyorlash yordamida amalga 
oshiriladi. Reabilitatsiya jarayonida kasallik oqibatida buzilgan funksiyalarning o'rni 
to'ldiriladi. Reabilitatsiya vazifalari anomal bolalarning turli kategoriyalari uchun 
maxsus o'quv muassasalari tizimida hal etilib, unda o'quv jarayonini tashkil etish 
xususiyatlari bolalarning anomal rivojlanishi xususiyatlariga qarab belgilanadi. 
7.  Ijtimoiy adaptatsiya (yunoncha «adapto» - moslashish) - anomal bolalarning 
individual va guruhli xulqlarini jamoatchilik qoidalari va qadriyatlari tizimiga mos 
kelishini ta'minlash. Anomal bolalar uchun ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish 
qiyin, sodir bo'layotgan o'zgarishlarga mos ravishda javob qaytarish qobiliyati past, 
shu bois murakkab talablarni bajarishga ularning layoqati yetmaydi. Ijtimoiy 
adaptatsiya bolalarga ijtimoiy foydali mehnatda faol ishtirok etish uchun im koniyat 
yaratadi. 
8. 
Oilaviy tarbiya reabilitatsiyani samarali tashkil etish omili. Oila va 
maktabning hamkorlikdagi harakatlari anomal bolani ijtimoiy faoliyatga jalb etish, 
uning mehnat qobiliyatlarini aniqlash va imkoniyat darajasida kasb ko'nikmalarni 
shakllantirishni ta'minlaydi. 
9. 
Inklyuziv ta’lim ijtimoiy adabtatsiya, reablitatsiya ishlari. 
 
Inklyuziv ta’lim bu maxsus yordamga muhtoj bolalar va yoshlar uchun 
individuallashgan va sharoitga qarab o’zgaruvchan, g’amxo’rlik bilan yondasha 
oladigan ta’lim tizimidir. Ushbu ishlar oddiy, sog’lom bolalar o’quv muassasalarida 
amalga oshiriladi. Inklyuziv jalb etish (vklyuchenie) degan ma’noni anglatadi, ya’ni 
jismoniy yoki Psixik rivojlanishida nuqsoni bor bolalarni sog’lom tengdoshlari bilan 
o’zaro bog’lanib, birgaliqda ta’lim olishidir. 
 
6. Ijtimoiy reabilitatsiya (yunoncha «rehabilitas»-layoqati, qobiliyatini tiklash) tibbiy-pedagogik mazmunida anomal bolaning psixofrziologik imkoniyatlari darajasida ijtimoiy muhitda ishtirok etishi uchun sharoit yaratish, uni ijtimoiy hayoti va mehnatiga jalb etishni anglatadi. Bu Korrektsion pedagogika nazariyasi va amaliyotida asosiy vazifa hisoblanadi. Reabilitatsiya nuqsonlarini yo'qotish va yumshatishga yo'naltirilgan maxsus tibbiy vositalar hamda maxsus ta'lim, tarbiya va kasbiy tayyorlash yordamida amalga oshiriladi. Reabilitatsiya jarayonida kasallik oqibatida buzilgan funksiyalarning o'rni to'ldiriladi. Reabilitatsiya vazifalari anomal bolalarning turli kategoriyalari uchun maxsus o'quv muassasalari tizimida hal etilib, unda o'quv jarayonini tashkil etish xususiyatlari bolalarning anomal rivojlanishi xususiyatlariga qarab belgilanadi. 7. Ijtimoiy adaptatsiya (yunoncha «adapto» - moslashish) - anomal bolalarning individual va guruhli xulqlarini jamoatchilik qoidalari va qadriyatlari tizimiga mos kelishini ta'minlash. Anomal bolalar uchun ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish qiyin, sodir bo'layotgan o'zgarishlarga mos ravishda javob qaytarish qobiliyati past, shu bois murakkab talablarni bajarishga ularning layoqati yetmaydi. Ijtimoiy adaptatsiya bolalarga ijtimoiy foydali mehnatda faol ishtirok etish uchun im koniyat yaratadi. 8. Oilaviy tarbiya reabilitatsiyani samarali tashkil etish omili. Oila va maktabning hamkorlikdagi harakatlari anomal bolani ijtimoiy faoliyatga jalb etish, uning mehnat qobiliyatlarini aniqlash va imkoniyat darajasida kasb ko'nikmalarni shakllantirishni ta'minlaydi. 9. Inklyuziv ta’lim ijtimoiy adabtatsiya, reablitatsiya ishlari. Inklyuziv ta’lim bu maxsus yordamga muhtoj bolalar va yoshlar uchun individuallashgan va sharoitga qarab o’zgaruvchan, g’amxo’rlik bilan yondasha oladigan ta’lim tizimidir. Ushbu ishlar oddiy, sog’lom bolalar o’quv muassasalarida amalga oshiriladi. Inklyuziv jalb etish (vklyuchenie) degan ma’noni anglatadi, ya’ni jismoniy yoki Psixik rivojlanishida nuqsoni bor bolalarni sog’lom tengdoshlari bilan o’zaro bog’lanib, birgaliqda ta’lim olishidir.  
 
Rivojlangan mamlakatlarda "Maxsus ta’lim zaruriyati" nomli xujjatga javoban 
SVR —Reabilitatsiya tashkiloti tashkil etildi. Tashkilot nogironlar jamiyati, 
nogironlar oilalari, Sog’liqni saqlash vazirligi, Ijtimoiy ta’minot vazirligi hamda 
kasaba uyushmalarining vakillarini o’z ichiga qamrab olgan. Uning asosiy maqsadi 
— jismoniy yoki psixik rivojlanishida nuqsoni bo’lgan bolalarni himoyalash, 
huquqlarini tiklash, vakolat berish, ta’limtarbiya tizimini shakllantirish, jamiyat va 
rahbariyat diqqatini bu narsaga jalb etishdir. 
 
Integral — mujassam, ajratib bo’lmaydigan qism degan ma’noni bildiradi. 
Har bir bola ta’limga jalb etilishi lozim. Integratsiyalashgan jamiyatda barcha teng 
xukukka 
ega, 
bu 
yaxlit 
jamiyatdir. 
Inklyuziv 
ta’lim 
tufayli 
jamiyat 
integratsiyalashgan jamiyatga aylanadi. 2001 yilda YuNESKO "Hamma uchun 
ta’lim" dasturini qabul qiladi. O’zbekiston Respublikasi ushbu dasturga imzo chekdi. 
Keng miqyosda "Hamma uchun ta’lim"(Obuchenie dlya vsex) joriy etilishi 
YuNESKO tomonidan boshlab yuborildi. 
 
 
5.3. Rivojlanishdagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va 
omillari 
2001 йилдан бошлаб Ўзбекистон Саломон декларациясига биноан 
яратилтан (Таълим тизими аномал болаларни қабул этиб, уларнинг таълим-
тарбияси 
учун 
зарур 
шартшароитларни 
яратиши 
лозимлиги 
ҳақида) 
("Обучение для всех") "Ҳамма учун таълим" дастурини амалга оширишга имзо 
чеккан экан, барча таълим ходимлари бу ишга ўз хиссаларини кўшиб, 
инклюзив таълимни такомиллаштиришда қатнашишлари лозим. 
 
Ижтимоий интеграция ижтимоий тафовутни камайтиришга, ногирон ва 
соғлом болаларнн ўзаро дўсtлашишга, бирбирига хурмат билан қарашга 
ундайди, соғлом болаларни мурувнатлн бўлишга ўргагади. Жамият ногирон 
кишиларга тўғри муносабатда бўлиши керак, Конституциямиздаги барча 
бандлар улар учун хам тааллуқли. Ҳар кандай таълим интеграцияси инклюзив 
таълим сифатини оширади. Инклюзив таълим марказида жисмоний ёки руҳий 
ривожланишида нуқсони бор бола туради, унга хар томонлама ғамхўрлик 
кўрсатилади. 
 
Rivojlangan mamlakatlarda "Maxsus ta’lim zaruriyati" nomli xujjatga javoban SVR —Reabilitatsiya tashkiloti tashkil etildi. Tashkilot nogironlar jamiyati, nogironlar oilalari, Sog’liqni saqlash vazirligi, Ijtimoiy ta’minot vazirligi hamda kasaba uyushmalarining vakillarini o’z ichiga qamrab olgan. Uning asosiy maqsadi — jismoniy yoki psixik rivojlanishida nuqsoni bo’lgan bolalarni himoyalash, huquqlarini tiklash, vakolat berish, ta’limtarbiya tizimini shakllantirish, jamiyat va rahbariyat diqqatini bu narsaga jalb etishdir. Integral — mujassam, ajratib bo’lmaydigan qism degan ma’noni bildiradi. Har bir bola ta’limga jalb etilishi lozim. Integratsiyalashgan jamiyatda barcha teng xukukka ega, bu yaxlit jamiyatdir. Inklyuziv ta’lim tufayli jamiyat integratsiyalashgan jamiyatga aylanadi. 2001 yilda YuNESKO "Hamma uchun ta’lim" dasturini qabul qiladi. O’zbekiston Respublikasi ushbu dasturga imzo chekdi. Keng miqyosda "Hamma uchun ta’lim"(Obuchenie dlya vsex) joriy etilishi YuNESKO tomonidan boshlab yuborildi. 5.3. Rivojlanishdagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va omillari 2001 йилдан бошлаб Ўзбекистон Саломон декларациясига биноан яратилтан (Таълим тизими аномал болаларни қабул этиб, уларнинг таълим- тарбияси учун зарур шартшароитларни яратиши лозимлиги ҳақида) ("Обучение для всех") "Ҳамма учун таълим" дастурини амалга оширишга имзо чеккан экан, барча таълим ходимлари бу ишга ўз хиссаларини кўшиб, инклюзив таълимни такомиллаштиришда қатнашишлари лозим. Ижтимоий интеграция ижтимоий тафовутни камайтиришга, ногирон ва соғлом болаларнн ўзаро дўсtлашишга, бирбирига хурмат билан қарашга ундайди, соғлом болаларни мурувнатлн бўлишга ўргагади. Жамият ногирон кишиларга тўғри муносабатда бўлиши керак, Конституциямиздаги барча бандлар улар учун хам тааллуқли. Ҳар кандай таълим интеграцияси инклюзив таълим сифатини оширади. Инклюзив таълим марказида жисмоний ёки руҳий ривожланишида нуқсони бор бола туради, унга хар томонлама ғамхўрлик кўрсатилади.  
 
Olib borilgan tadqiqotlarning ko'rsatishicha, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan 
bolalarning soni ko'p bo'lib, ayni vaqtda yanada oshib bormoqda. 
«Anomaliya» tushunchasi yunonchadan tarjima qilinganda me'yordan, umumiy 
qonuniyatlardan 
chetlanish, 
noto'g'ri 
rivojlanishni 
anglatadi. 
Rivojlanishida 
muammolari bo'lgan bolalarda jismoniy yoki psixik kamchiliklar (nuqsonlar) bo'ladi, 
ular bolalarning umumiy rivojlanishida chetlanishlarning sodir bo'lishiga sabab 
bo'ladi. Nuqsonning xususiyati, paydo bo'lishiga qarab ayrim kamchiliklarni to’la 
yo'qotish, ayrimlarini esa tuzatish, uchinchi xillarining o'rnini to'ldirish mumkin. 
Anomal bolaning rivojlanishida uni o'qitish va tarbiyalash asosiy muammo 
hisoblanadi. Ayni vaqtda rivojlanishidagi chetlanishlarning klassifikatsiyasi bo'yicha 
yagona qarash mavjud emas. M.A.Vlasova va M.S.Pevznerlar anomal bolalarning 
quyidagi guruhlarini ko'rsatadilar: 
1. Sensor xislati yetishmaydigan (noraso) bolalar (eshitish, ko'rish, nutqi qobiliyatlari, 
tayanch-harakat apparat va sensomotorikasining funksiyasi buzilgan). 
2. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar. 
3. Astenik yoki reaktiv holati hamda nizoli tashvishlanishga ega bo'lgan bolalar. 
4. Psixopatik xulqli bolalar (xulqning emotsional buzilishi). 
5. 
Aqli zaif bolalar (debillik, imbetsillik, idiotiya darajasidagi oligofrenlar). 
6. 
Psixik kasallikning boshlang'ich ko'rinishi (shizofreniya, epilepsiya, isteriya va 
boshqalar) namoyon bo'ladigan bolalar. 
O.N.Usanova anomal bolalarni quyidagi guruhlarga ajratishni taklif etadi: 
1. 
 Organik buzilishlar sababli rivojlanishida chetlanish bo'lgan bolalar. 
2. Funksional yetuk emasligi sababli rivojlanishida kamchilik bo'lgan bolalar. 
3. Psixik deprivatsiyalar asosida rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar. 
Defektolog V.S.Raxmanova rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni 
quyidagicha guruhlarga ajratishni taklif etadi: 
1. Intellektual buzilishga ega bolalar (aqli zaif va psixik rivojlanishdan ortda 
qolgan bolalar). 
2. Nutqi buzilgan bolalar. 
3. Sensorli nuqsonlarga ega bolalar (ko'rish va eshitish qobiliyatlari buzilgan) 
Olib borilgan tadqiqotlarning ko'rsatishicha, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalarning soni ko'p bo'lib, ayni vaqtda yanada oshib bormoqda. «Anomaliya» tushunchasi yunonchadan tarjima qilinganda me'yordan, umumiy qonuniyatlardan chetlanish, noto'g'ri rivojlanishni anglatadi. Rivojlanishida muammolari bo'lgan bolalarda jismoniy yoki psixik kamchiliklar (nuqsonlar) bo'ladi, ular bolalarning umumiy rivojlanishida chetlanishlarning sodir bo'lishiga sabab bo'ladi. Nuqsonning xususiyati, paydo bo'lishiga qarab ayrim kamchiliklarni to’la yo'qotish, ayrimlarini esa tuzatish, uchinchi xillarining o'rnini to'ldirish mumkin. Anomal bolaning rivojlanishida uni o'qitish va tarbiyalash asosiy muammo hisoblanadi. Ayni vaqtda rivojlanishidagi chetlanishlarning klassifikatsiyasi bo'yicha yagona qarash mavjud emas. M.A.Vlasova va M.S.Pevznerlar anomal bolalarning quyidagi guruhlarini ko'rsatadilar: 1. Sensor xislati yetishmaydigan (noraso) bolalar (eshitish, ko'rish, nutqi qobiliyatlari, tayanch-harakat apparat va sensomotorikasining funksiyasi buzilgan). 2. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar. 3. Astenik yoki reaktiv holati hamda nizoli tashvishlanishga ega bo'lgan bolalar. 4. Psixopatik xulqli bolalar (xulqning emotsional buzilishi). 5. Aqli zaif bolalar (debillik, imbetsillik, idiotiya darajasidagi oligofrenlar). 6. Psixik kasallikning boshlang'ich ko'rinishi (shizofreniya, epilepsiya, isteriya va boshqalar) namoyon bo'ladigan bolalar. O.N.Usanova anomal bolalarni quyidagi guruhlarga ajratishni taklif etadi: 1. Organik buzilishlar sababli rivojlanishida chetlanish bo'lgan bolalar. 2. Funksional yetuk emasligi sababli rivojlanishida kamchilik bo'lgan bolalar. 3. Psixik deprivatsiyalar asosida rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar. Defektolog V.S.Raxmanova rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni quyidagicha guruhlarga ajratishni taklif etadi: 1. Intellektual buzilishga ega bolalar (aqli zaif va psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar). 2. Nutqi buzilgan bolalar. 3. Sensorli nuqsonlarga ega bolalar (ko'rish va eshitish qobiliyatlari buzilgan)  
 
4. Tayanch-harakat apparati buzilgan bolalar. 
5. Rivojlanishida kompleks buzilish bo'lgan bolalar. 
Anomal bolalarda nutqiy qobiliyatning buzilishi umumiy qonuniyat hisoblanadi. 
Bolaga korrektsion ta'sir ko'rsatishning samaradorligi mavjud nuqson xususiyati, 
ayrim psixik jarayon yoki funksiyalarining buzilganlik darajasi, bolaning yoshi, 
nuqsonlar o'rnini toidirishga imkon beruvchi qobiliyati, tibbiy-pedagogik ta'sir 
ko'rsatish, bola yashayotgan muhit hamda uni tarbiya sharoitlarining mavjud ahvoli 
va boshqa omillarga bog'liq. Anomal bolalarning ma'lum guruhi faqat psixologik-
pedagogik ta'sirga muhtoj bo'lsalar, boshqa guruhlari ularga esa davolash-
sog'lomlashtirish tadbirlarining amalga oshirilishini talab etadi. Rivojlanishdagi 
nuqsonlarning barvaqt diagnostika qilinishi ma'lum muvaffaqiyatlarga erishishning 
garovidir. 
Bola rivojlanishidagi nuqsonlarni diagnostika qilishda korrektsion ishlar 
tamoyillari va metodlari. Rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar maxsus, 
korrektsion-rivojlantiruvchi ta'lim va tarbiyaga muhtoj bo’ladilar. Anomal bolalarga 
yondashishda u yoki bu nuqsonni aniqlash emas, balki uning xususiyati, tuzilishi, 
bolani tegishli muassasaga joylashtirish, korrektsion ishlarni amalga oshirishda 
alohida ahamiyatga ega bo'lgan sonli va sifatli ko'rsatkichlarini aniqlash muhimdir. 
Anomal bolalarni maxsus muassasalarda o'qitish va tarbiyalash, shuningdek, umumiy 
o'rta ta'lim maktablarida korrektsion-rlvojlantiruvchi sinflarni tashkil etish masalasi 
bilan psixologik-tibbiy-pedagogik komissiyalar (PMPK) shug'ullanadilar. Bu borada 
mutaxassislarning quyidagi tamoyillarga amal qilishlari maqsadga muvofiqdir: 
1. Insonparvarlik tamoyili har bir bola uchun o'z qobiliyatlarini maksimal 
darajada rivojlantira oladigan zarur sharoitlarni o'z vaqtida yaratib berishdan iborat 
bo'lib, u bolani izchil va batafsil o'rganish, uning yo'lida uchraydigan qiyinchiliklarni 
yo'qotish yo'llari va vositalarini izlashni talab etadi. 
2. Bolalarni kompleks o'rganish tamoyili bolaga tashhis qo'yishda zarur 
mutaxassisliklar (tibbiy, defektologik, psixologik va pedagogik) bo'yicha olingan 
ma'lumotlarga tanishni nazarda tutadi. Agar shifokor, defektolog, psixolog va 
pedagoglarning fikrlari turlicha bo'lsa, bola qayta tekshiruvdan o'tkaziladi. 
4. Tayanch-harakat apparati buzilgan bolalar. 5. Rivojlanishida kompleks buzilish bo'lgan bolalar. Anomal bolalarda nutqiy qobiliyatning buzilishi umumiy qonuniyat hisoblanadi. Bolaga korrektsion ta'sir ko'rsatishning samaradorligi mavjud nuqson xususiyati, ayrim psixik jarayon yoki funksiyalarining buzilganlik darajasi, bolaning yoshi, nuqsonlar o'rnini toidirishga imkon beruvchi qobiliyati, tibbiy-pedagogik ta'sir ko'rsatish, bola yashayotgan muhit hamda uni tarbiya sharoitlarining mavjud ahvoli va boshqa omillarga bog'liq. Anomal bolalarning ma'lum guruhi faqat psixologik- pedagogik ta'sirga muhtoj bo'lsalar, boshqa guruhlari ularga esa davolash- sog'lomlashtirish tadbirlarining amalga oshirilishini talab etadi. Rivojlanishdagi nuqsonlarning barvaqt diagnostika qilinishi ma'lum muvaffaqiyatlarga erishishning garovidir. Bola rivojlanishidagi nuqsonlarni diagnostika qilishda korrektsion ishlar tamoyillari va metodlari. Rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar maxsus, korrektsion-rivojlantiruvchi ta'lim va tarbiyaga muhtoj bo’ladilar. Anomal bolalarga yondashishda u yoki bu nuqsonni aniqlash emas, balki uning xususiyati, tuzilishi, bolani tegishli muassasaga joylashtirish, korrektsion ishlarni amalga oshirishda alohida ahamiyatga ega bo'lgan sonli va sifatli ko'rsatkichlarini aniqlash muhimdir. Anomal bolalarni maxsus muassasalarda o'qitish va tarbiyalash, shuningdek, umumiy o'rta ta'lim maktablarida korrektsion-rlvojlantiruvchi sinflarni tashkil etish masalasi bilan psixologik-tibbiy-pedagogik komissiyalar (PMPK) shug'ullanadilar. Bu borada mutaxassislarning quyidagi tamoyillarga amal qilishlari maqsadga muvofiqdir: 1. Insonparvarlik tamoyili har bir bola uchun o'z qobiliyatlarini maksimal darajada rivojlantira oladigan zarur sharoitlarni o'z vaqtida yaratib berishdan iborat bo'lib, u bolani izchil va batafsil o'rganish, uning yo'lida uchraydigan qiyinchiliklarni yo'qotish yo'llari va vositalarini izlashni talab etadi. 2. Bolalarni kompleks o'rganish tamoyili bolaga tashhis qo'yishda zarur mutaxassisliklar (tibbiy, defektologik, psixologik va pedagogik) bo'yicha olingan ma'lumotlarga tanishni nazarda tutadi. Agar shifokor, defektolog, psixolog va pedagoglarning fikrlari turlicha bo'lsa, bola qayta tekshiruvdan o'tkaziladi.  
 
3. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish tamoyili bolaning idrok etish, 
emotsional-irodaviy sifatlari va xulqini tekshirishni ko'zda tutadi. Unga ko'ra 
bolaning rivojlanishiga jiddiy ta'sir ko'rsatishi mumkin bo’lgan jismoniy holati ham 
hisobga olinadi. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish uning o'quv, mehnat va 
o'yin kabi faoliyati jarayonidagi harakatlarini kuzatishga asoslanadi. 
4. Bolani dinamik o'rganish tamoyiliga binoan tekshirish davomida ular 
biladigan va bajara oladigan ishlarni emas, balki ularning o'qitishdagi imkoniyatlarini 
ham hisobga olish muhim ekanligini nazarda tutadi. L.S.Vigotskiyning «yaqin 
rivojlanish zonasi» - bolalarning o'qishdagi mavjud imkoniyatlari haqidagi ta'limoti 
mazkur tamoyilning asosini tashkil qiladi. 
5. Sifatiy-miqdoriy yondashuv tamoyili bola bajargan topshiriqni baholashda 
yakuniy natijanigina emas, balki usuli, masalani yechish uchun tanlangan yo'lning 
ratsionalligi, harakatlarning mantiqiy ketma-ketligi, maqsadga erishishdagi qat'iylik 
va tirishqoqlikni ham hisobga olish zarurligini asoslaydi. 
6. 
Ma'lum turdagi patologiyali bolalarni boshqa bolalar guruhlaridan ajratish 
tamoyili har bir maxsus ta'lim muassasasi o'zi qoidalariga egaligini tavsiflaydi. 
7. Rivojlanishida 
mavjud 
bo'lgan 
chetlanishlar 
daraiasiga 
ko'ra 
differensatsiyalashtirilgan ta'limni tashkil etish tamoyili rivojlanishida bir xil, lekin 
darajasiga ko'ra turli chetlanishga ega bolalarni ajratgan holda o'qishlarini nazarda 
tutadi, binobarin, ularni o'qitish metodikasida seziiarii farqlar mavjud (masalan, ko'zi 
ojiz bolalar taktil asosda (Brayn tizimi bo'yicha), yomon ko'ruvchilar esa ko'rish 
asosida o'qitiladi). 
8. Yoshi tamoyili har bir guruh yoki sinfga ma'lum yoshdagi bolalarning qabul 
qilinishini ifodalaydi. Turli yoshdagi rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni 
tekshirish va ularga korrektsion yordam ko'rsatish malakali mutaxassislar tomonidan 
amalga oshiriladi. 
PMPKning tarkibida quyidagi mutaxassislar faoliyat ko'rsatadilar: pedagog, 
psixolog, shifokor, psixiatr, nevropatolog, otolaringolog, ortoped, oftalmologlar, 
oligofrenopedagog, surdopedagog, tiflopedagog hamda logoped. PMPK ishlariga 
3. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish tamoyili bolaning idrok etish, emotsional-irodaviy sifatlari va xulqini tekshirishni ko'zda tutadi. Unga ko'ra bolaning rivojlanishiga jiddiy ta'sir ko'rsatishi mumkin bo’lgan jismoniy holati ham hisobga olinadi. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish uning o'quv, mehnat va o'yin kabi faoliyati jarayonidagi harakatlarini kuzatishga asoslanadi. 4. Bolani dinamik o'rganish tamoyiliga binoan tekshirish davomida ular biladigan va bajara oladigan ishlarni emas, balki ularning o'qitishdagi imkoniyatlarini ham hisobga olish muhim ekanligini nazarda tutadi. L.S.Vigotskiyning «yaqin rivojlanish zonasi» - bolalarning o'qishdagi mavjud imkoniyatlari haqidagi ta'limoti mazkur tamoyilning asosini tashkil qiladi. 5. Sifatiy-miqdoriy yondashuv tamoyili bola bajargan topshiriqni baholashda yakuniy natijanigina emas, balki usuli, masalani yechish uchun tanlangan yo'lning ratsionalligi, harakatlarning mantiqiy ketma-ketligi, maqsadga erishishdagi qat'iylik va tirishqoqlikni ham hisobga olish zarurligini asoslaydi. 6. Ma'lum turdagi patologiyali bolalarni boshqa bolalar guruhlaridan ajratish tamoyili har bir maxsus ta'lim muassasasi o'zi qoidalariga egaligini tavsiflaydi. 7. Rivojlanishida mavjud bo'lgan chetlanishlar daraiasiga ko'ra differensatsiyalashtirilgan ta'limni tashkil etish tamoyili rivojlanishida bir xil, lekin darajasiga ko'ra turli chetlanishga ega bolalarni ajratgan holda o'qishlarini nazarda tutadi, binobarin, ularni o'qitish metodikasida seziiarii farqlar mavjud (masalan, ko'zi ojiz bolalar taktil asosda (Brayn tizimi bo'yicha), yomon ko'ruvchilar esa ko'rish asosida o'qitiladi). 8. Yoshi tamoyili har bir guruh yoki sinfga ma'lum yoshdagi bolalarning qabul qilinishini ifodalaydi. Turli yoshdagi rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni tekshirish va ularga korrektsion yordam ko'rsatish malakali mutaxassislar tomonidan amalga oshiriladi. PMPKning tarkibida quyidagi mutaxassislar faoliyat ko'rsatadilar: pedagog, psixolog, shifokor, psixiatr, nevropatolog, otolaringolog, ortoped, oftalmologlar, oligofrenopedagog, surdopedagog, tiflopedagog hamda logoped. PMPK ishlariga  
 
defektologik ta'lim va anomal bolalar bilan ishlashda amaliy tajribaga ega mutaxassis 
rahbarlik qiladi. 
Psixologik-pedagogik tekshirishlar quyidagi metodlar yordamida tashkil etiladi: 
1. Suhbat metodi. Suhbat bola bilan aloqa o'rnatish vositasi bo'lib, anomal 
bolaning shaxsi, emotsional-irodaviy sifatlari, xulqi, shuningdek, rivojlanishidagi 
chetlanishlarning sabablari haqidagi ma'lumotni to'plashga imkon beradi. Agarda 
bolaning nutqida, eshitish qobiliyatida nuqsonlari bo'lsa, yoki munosabatga qiyin 
kirishsa suhbatni tashkil qilish tavsiya etilmaydi. Bunday hollarda bolani 
qiziqtiradigan ko'rgazmali materialdan foydalanish mumkin. 
2. Kuzatish metodi. Kuzatish bolaning konsultatsiyaga kelishidan avval 
boshlanadi va yaxlit tekshirishlarni o'tkazish jarayonida davom ettiriladi. Kuzatish 
har doim aniq maqsad asosida o'tkaziladi. Bolani o'yin faoliyatini tashkil etish 
jarayonida kuzatish alohida ahamiyatga ega, ular bola bilan aloqa o'rnatishga imkon 
beradi. Ayrim hollarda o'yinchoqlar yordamida maxsus tekshirishlar o'tkaziladi. 
3. 
Rasmlarni o'rganish metodi. Rasmlar bolani o'rganishda muhim differensial-
diagnostik vosita hisoblanadi. Bolada pedagog tomonidan tavsiya etilgan rasmlar 
xavotir uyg'otsa, bolaga erkin rasm chizishni taklif etish maqsadga muvofiqdir. 
Uning mavzu tanlay olishi, tasvirlash xususiyatlari, rasm chizish jarayoni yakuniy 
tashhis uchun qimmatli ma'lumot hisoblanadi. Aqli zaif bolalar odatda mavzuni 
tanlashga qiynaladilar, ular sujetlar yaratmay, alohida odatiy predmetlarni 
tasvirlashga harakat qiladilar. 
4. Tajriba-psixologik tadqiqotlar metodlari. Ular maxsus o'rganilishi kerak 
bo'lgan psixik jarayonni qo'zg'atuvchi ma'lum vaziyatlarni yaratishni ko'zda tutadi. 
Tajriba metodikalari yordamida u yoki bu holatlarning sabablari va mexanizmlarini 
ochib ko'rsatish mumkin bo’ladi. 
5. Testlar metodi. Bu metod bolalarning psixodiagnostik maqsadlarda 
tekshirishda qoilaniladi. D.Veksler tomonidan asoslangan moslashtirilgan test 
ommaviylashgandir. 
Undan 
foydalanish 
individual-psixologik 
tekshirishlarni 
o'tkazishda bola haqida zarur qo'shimcha ma'lumotlarni olishga imkon beradi. 
defektologik ta'lim va anomal bolalar bilan ishlashda amaliy tajribaga ega mutaxassis rahbarlik qiladi. Psixologik-pedagogik tekshirishlar quyidagi metodlar yordamida tashkil etiladi: 1. Suhbat metodi. Suhbat bola bilan aloqa o'rnatish vositasi bo'lib, anomal bolaning shaxsi, emotsional-irodaviy sifatlari, xulqi, shuningdek, rivojlanishidagi chetlanishlarning sabablari haqidagi ma'lumotni to'plashga imkon beradi. Agarda bolaning nutqida, eshitish qobiliyatida nuqsonlari bo'lsa, yoki munosabatga qiyin kirishsa suhbatni tashkil qilish tavsiya etilmaydi. Bunday hollarda bolani qiziqtiradigan ko'rgazmali materialdan foydalanish mumkin. 2. Kuzatish metodi. Kuzatish bolaning konsultatsiyaga kelishidan avval boshlanadi va yaxlit tekshirishlarni o'tkazish jarayonida davom ettiriladi. Kuzatish har doim aniq maqsad asosida o'tkaziladi. Bolani o'yin faoliyatini tashkil etish jarayonida kuzatish alohida ahamiyatga ega, ular bola bilan aloqa o'rnatishga imkon beradi. Ayrim hollarda o'yinchoqlar yordamida maxsus tekshirishlar o'tkaziladi. 3. Rasmlarni o'rganish metodi. Rasmlar bolani o'rganishda muhim differensial- diagnostik vosita hisoblanadi. Bolada pedagog tomonidan tavsiya etilgan rasmlar xavotir uyg'otsa, bolaga erkin rasm chizishni taklif etish maqsadga muvofiqdir. Uning mavzu tanlay olishi, tasvirlash xususiyatlari, rasm chizish jarayoni yakuniy tashhis uchun qimmatli ma'lumot hisoblanadi. Aqli zaif bolalar odatda mavzuni tanlashga qiynaladilar, ular sujetlar yaratmay, alohida odatiy predmetlarni tasvirlashga harakat qiladilar. 4. Tajriba-psixologik tadqiqotlar metodlari. Ular maxsus o'rganilishi kerak bo'lgan psixik jarayonni qo'zg'atuvchi ma'lum vaziyatlarni yaratishni ko'zda tutadi. Tajriba metodikalari yordamida u yoki bu holatlarning sabablari va mexanizmlarini ochib ko'rsatish mumkin bo’ladi. 5. Testlar metodi. Bu metod bolalarning psixodiagnostik maqsadlarda tekshirishda qoilaniladi. D.Veksler tomonidan asoslangan moslashtirilgan test ommaviylashgandir. Undan foydalanish individual-psixologik tekshirishlarni o'tkazishda bola haqida zarur qo'shimcha ma'lumotlarni olishga imkon beradi.