Korxona faoliyatini boshqarish asoslari va sanoatning maqsadli yo‘nalishlari. Boshqaruv maktablari
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
47,5 KB
Korxona faoliyatini boshqarish asoslari va sanoatning maqsadli yo‘nalishlari.
Boshqaruv maktablari
Reja
1. Korxona boshqaruvining mohiyati va prinsiplari
2. Boshqaruvning axborot ta’minoti
3. Tarmoqni rivojlantirish konsepsiyasi
4. Sohani rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari
5. Boshqaruv maktablari va ularning namoyandalari
11.1. Korxona boshqaruvining mohiyati va printsiplari
Ishlab chiqarish korxonalari zamonaviy iqtisodiyotning kichiq yacheykasi
bo‘libgina qolmasdan, uni harakatga keltiruvchi kuch va o‘sishni ta’minlovchi
asosiy omil sifatida qarali. Korxona faoliyatini tashkil etish va boshqarish masalasi
qadimdan iqtisodiyot va boshqaruv sohasining dolzarb masalalaridan biri
hisoblanadi. Chunki, korxonadagi asosiy omil hisoblangan mehnat va u tomonidan
boshqariladigan resurslar jamiyatning o‘zigarib borish jarayonida muntazam
takomillashib yangi innovatsion yondoshuvlarni o‘zida mujjasam etib kelmoqda.
Korxonada ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va ishlarni bajarish masalalari
mehnat resurslari, asosiy vositalar, aylanma mablag‘lar, axborot va kommunikatsiya,
shuningdek, tadbirkorlik g‘oyalariga tayangan holda hal etib kelinadi. Sababi,
korxona faoliyatining borishi va boshqarilishi aynan shu resurslarni boshqarish bilan
olib boriladi.
Korxonani boshqarish masalasi o‘zining dolzarbligini shu davrga qadar
yo‘qotmay kelishiga yana ta’sir etuvchi omillardan biri, bozor kuchlarining
harakatini ham to‘xtovsiz o‘sib borishidir. Bozordagi narx-navo, raqobat,
iste’molchilar va Hukumatning me’yorlari korxonalarni muntazam o‘z ustida ishlab
borishi va rivojlanishiga undovchi turtki vazifasini bajaradi.
«Korxonani boshqarish» - aholi va xalq xo‘jaligi uchun zarur bo‘lgan
mahsulot ishlab chiqarish, ish bajarish va xizmat ko‘rsatishning ijtimoiy-iqtisodiy va
ma’muriy-xo‘jalik mexanizmlarini amalga oshiriladi. U tabiat va jamiyatning
muayyan ishlab chiqarish sharoitlarida rivojlanishining ob’ektiv qonunlari namoyon
bo‘lishi va amal qilishiga, shuningdek, korxonalar faoliyatiga bevosita va bilvosita
ta’sir ko‘rsatuvchi davlat miqyosida qabul qilinuvchi qoida, normativ va qonun
hujjatlariga tayanadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida yangi huquqiy-tashkiliy shakldagi korxonalar,
xom ashyo, material va asbob-uskuna etkazib beruvchilar, shuningdek, bevosita
mahsulot yoki tovar iste’molchilari (xaridorlar) bilan yangicha iqtisodiy
munosabatlar vujudga kelib, rivojlanib bormoqda. Bundan tashqari, korxona, bu –
avvalo ishlab chiqarish jamoai, odamlarning turli tarzdagi faoliyati bo‘lib, ular
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar tizimi yuzaga keladi hamda ma’lum bir
turmush tarzi, ma’naviyat va axloq normalari shakllanadi. Bularning barchasi
xo‘jalik yuritish shakl va usullarini qayta ko‘rib chiqish, korxonaning iqtisodiyot
rivojlanishidagi o‘rni va roliga yangicha yondashishni talab qiladi.
Tahlillarning ko‘rsatishicha, istalgan korxonaning faoliyatida turlicha savollar
yuzaga keladi. Masalan, korxona qay tarzda faoliyat yuritishi kerak va daromad
nimaga bog‘liq bo‘ladi? Samaradorlik va iqtisodiy barqarorlik nimalarga bog‘liq?
«Xom ashyo etkazib beruvchilar va iste’molchilar bilan qanday ishlash kerak?»
«Mahsulotni sotishda vositachilardan foydalanish zaruriyati; Ishlab chiqarish
sur’atini qanday oshirish mumkin?» «Raqobatchilik kurashida nima va qanday
omillar muvaffaqiyat keltiradi?» «Ishlab chiqarish va sotishni boshqarish tizimi
qanday bo‘lishi lozim?» va hokazolar. Korxonalar faoliyatida biron-bir mahsulotni
qachon, qaerda, kimga sotish, nimani, qancha, qanday qilib ishlab chiqarish lozim,
degan savolga javob berish muhim ahamiyat kasb etadi.
“Printsip” so’zi lotin tilidan olingan bo’lib, asos, dastlabki, ya’ni xatti-harakat
yoki faoliyatning asosiy qoidasi, rahbar g’oya ma’nolarini bildiradi. Printsiplarda
boshqaruvning ob’ekti va sub’ekti o’rtasidagi ob’ektiv, myhim, takrorlanadigan,
nisbiy, typg’yn, aniq, muayyanlik va mohiyat bilan umumiy bog’lanish va
aloqadorlik o’z ifodasini topadi. Bu umumiy bog’lanish va aloqadorliklar ma’lum
shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo’nalishi va xususiyatini belgilab beradi.
Bundan ko’rinib turibdiki, boshqarishning qonun-qoidalari va printsiplari faqat
hamma uchun majburiy bo’lgan norma, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali
ta’riflanishi va ifodalanishi mumkin (1-jadval).
1-jadval
Boshqaruv printsiplari
№
Printsiplar
Izoh
1.
Demokratiyalas
h printsipi
Ishlarni ommani boshqarishga keng ko’lamda jalb qilish,
kengash va maslahatlar orqali bajarilishini talab qiladi.
2.
Ierarxiya
printsipi
Boshqarshning pog’onaligiga asolanadi. Bu bir tomondan,
markaziy, ikkinchi tomondan esa, viloyat, shahar va tumanlar
darajasidagi davlat hokimiyati hamda boshqaruv idoralarining
vazifalarini aniq belgilanishini talab qiladi. Samarasiz
boshqaruv bo’g’ilari qanchalik ko’p bo’lsa, boshqaruv
jarayoni shunchalik chigallashadi.
3.
Rejalashtirish
printsipi
Boshqarish bo’g’inlari o’rtasidagi taraqqiyot nisbatlarini
aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil qiladi va
nazorat qiladi.
4.
Yakka hokimlik
printsipi
Boshqarish tayinlangan shaxs tomonidan bajarilib, ynga
boshqariladigan ob’ekt, uning mol-mulki, pul mablag’lari
ishonib toshiriladi.
Yakkahokimlik boshqarishda qatьiy tartib va mehnat
intizomini ta’minlaydi. Bunda “Ko’plashib muhokama qilmoq
keragu, lekin mas’uliyat yakka bir kishida bo’lmog’i kerak”
degan printsip amal qiladi.
5.
Ilmiylik
printsipi
Boshqaruvchilardan chuqur bilimni, o’z sohasi bo’yicha
iqtisod, mantiq, puhiyat, matematika, chet tili, texnologiya
kabi fanlarni yaxshi bilishni talab qiladi. SHu bilan birga,
uning saviyali tashkilotchi, tashabbuskor, g’oyalarga boy,
izlanuvchan, bozor kon’yunkturasini yaxshi biladigan,
tavakkal qilishdan qo’rqmaydigan mytaxacsis bo’lishini ham
talab qiladi.
6.
Qayta aloqalar
printsipi
Topshiriqni berishda “tushundinglarmi?” deb so’rash yetarli
emas. Bunday savolga javobgar shaxsdan tasdiqlovchi
javobni, topshiriqni to’g’pi tyshynganligini so’rash kerak.
7.
Javobgarlik
printsipi
Bu eng avvalo, boshqaruvchilarning javobgarligini nazarda
tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar
korxona va xodimlarning sho’ri. Boshqaruvchi uchun huquqiy
javobgarlik o’ta yuqori bo’lishi kerak.
Shunday qilib, boshqarish printsipi deganda, boshqaruv organlari va rahbarlari
faoliyatining negizini tashkil etuvchi asosiy qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish
printsiplari - bu boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan ongli foydalanish
qobiliyati.
Hozirgi kunda bozor iqtisodiyoti ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishi va
korxonalarning mustaqil faoliyat ko‘rsatishlariga keng imkoniyatlar ochib berish
bilan birga kadrlarga, ularning bilimlari, ko‘nikmalari va malakalariga katta talablar
qo‘ymoqda. Bir tomondan fan-texnika taraqqiyoti, ikkinchi tomondan esa bozor
munosabatlari va raqobatchilikning rivojlanib borish sharoitlarida mehnat bozorida
faqatgina zamonaviy korxonalar iqtisodiyotini yaxshi biluvchi, uning balansini
to‘g‘ri tushunuvchi, biznes-reja ishlab chiqarishga qodir,
investision
va
boshqa xo‘jalik faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan qarorlarni qabul qilishni to‘g‘ri
amalga oshiruvchi mutaxassislar muvaffaqiyatga erishishi mumkin.
11.2. Boshqaruvning axborot ta’minoti
Axborot
deganda
odamlar
tushunishi
mumkin
bo‘lgan
va
tahlil
qilishni,
tushunishni
va
izohlashni
talab
qiladigan,
ramzlar
shaklida
bo‘ladigan
atrofimizdagi
dunyo
to‘g‘risidagi
ma’lumotlar
tushuniladi.
Boshqaruv faoliyatida ma’lumot bu boshqariladigan va boshqariladigan quyi
tizimlarning holati, shuningdek tashqi muhit haqida ma’lumot to‘plamidir.
Axborotning eng muhim xususiyati - uni ko‘p marotaba ishlatish
imkoniyati. Biroq, barcha tushunchalar, shu jumladan iqtisodiyot va Boshqaruvning
tomonidan
qo‘llaniladigan
narsalar
o‘zgarmaydi,
ular
doimiy
ravishda
takomillashtirilib boriladi, yangi ma’no va yangi mazmun bilan to‘ldiriladi.
Axborot barcha darajadagi menejerlar va mutaxassislar mehnatining
asosiy mavzusidir. Turli darajadagi menejerlar, ularning turli vakolatlari faoliyat
sohalari ma’lumot to‘plash, saqlash, ishlov berish va ulardan foydalanish
usullaridagi farqlarni ko‘rsatadi. SHu bilan birga, har qanday rahbardan axborotni
qayta ishlashning ham analitik, ham sintetik usullariga ega bo‘lish talab etiladi.
Birinchidan, har qanday ma’lumot parchalanadi, ya’ni analitik ravishda alohida
qismlarga, bo‘laklarga, epizodlarga bo‘linadi. So‘ngra, ushbu mozaikadan bilimning
yangi
tuzilishi
yaratiladi,
har
bir
kishi
nafaqat
shaxsiy
tajriba va bilimlarni, balki analitik va sintetik qobiliyatlarni, vaqt o‘tishi bilan sezgi
bilan ta’minlaydigan ma’lum bir tuzilmaning tuzilishini yaratadi.
Boshqaruv uchun ishlatiladigan ma’lumotlar puxta tayyorgarlikni talab
qiladi. Birinchidan, axborot shovqini deb ataladigan narsani yo‘q qilish kerak – bu
boshqarish jarayonlari bilan bevosita bog‘liq bo‘lmagan ma’lumotlar. Yuqori
darajadagi
ijodiy
qobiliyatga
ega
menejerlar
uyushmagan
"shovqinli"
ma’lumotlardan
foydalanishlari
mumkin.
Ajratilganlardan ko‘ra tajribali menejerlarga qaraganda ko‘proq foydali
ma’lumotlarni yig‘ib oling va har tomonlama ishlating. Axborot bilan shovqin bilan
birga ehtiyotkorlik bilan ishlov berilmasa, yangi paydo bo‘lgan vaziyatlar,
vaziyatning o‘zgarishi, asl ilmiy, texnikaviy yoki iqtisodiy-tashkiliy yangiliklar
haqidagi ma’lumotlar chiqarib tashlanishi mumkin. SHuning uchun, axborotni
boshqarish bo‘yicha qarorlarni qabul qilish va tayyorlash uchun evristik va
rasmiylashtirilgan protseduralar kiritilishi kerak. Axborotni siqish (siqish) aniq
maqsadlarga asoslangan, ayniqsa strategik ahamiyatga ega bo‘lgan axborotni ko‘p
maqsadli qayta ishlashga imkon beradigan printsiplar asosida amalga oshirilishi
kerak.
Foydali
tarkibiy
qismlarni
aniqlash
va
muhim
xulosalar
chiqarish uchun katta hajmdagi ma’lumotlarni tahlil qiluvchi maxsus ekspert
guruhlarini
tashkil
etish
tajribasi
katta
ahamiyatga
ega.
Boshqaruv amaliyotida ishlatiladigan ma’lumotlarning xilma-xilligi tasniflash
usullarini ishlab chiqishni talab qiladi.
Axborotni tasniflash tamoyillari:
Boshqaruvning turli jihatlari (yuzaga keladigan vazifalarning tabiati):
- aslida boshqaruv, iqtisodiy, texnik va texnologik, ijtimoiy-psixologik;
- taqdimot usuli: raqamli, alifbo, kodlangan (masalan, elektr zanjirlari);
- paydo bo‘lish manbalari: tashqi, ichki;
- foydalanish vaqti: doimiy, o‘zgaruvchan; tadbirkorlik subektiga munosabat:
kirish, chiqish;foydalanish imkoniyatlari: foydali, ortiqcha, yolg‘on, noto‘g‘ri.
Har qanday muammoni hal qilishda etakchi vakolatli va barcha ma’lumotlarga ega
bo‘lishi kerak. Aks holda, boshqaruv samaradorligi keskin pasayishi yoki salbiy
bo‘lishi mumkin.Inson idrokining tabiati bo‘yicha axborotning turli xil organoleptik
shakllarini ajratish mumkin: vizual (vizual), audio ma’lumot (tovush), sezgir,
xushbo‘y, shuningdek estrodiol shakllar, masalan, audiovizual. Eng qimmati
audiovizual ma’lumotdir, chunki vizual analizator tizimi atrofdagi dunyo haqidagi
ma’lumotlarning 94-96% ni ta’minlaydi.
Ma’lumotlarni tartibsizligi va yetishmovchiligi boshqaruv samaradorligini
keskin pasaytiradi va xato va hatto halokatli oqibatlarga olib kelishi mumkin.
Raqamli ma’lumotlar,
kodlangan ma’lumot kabi, boshqariladigan
tizimning xilma-xil holatini va uning boshqaruv harakatlariga javobini
ifodalashi mumkin. Bunday ma’lumotlardan samarali foydalanish muayyan kasbiy
bilimlarni,
ko‘nikmalarni,
ma’lum
kasbiy
madaniyatni,
psixologik
stereotiplarni shakllantirishni talab qiladi. SHu bilan birga, matematik
madaniyat, mavhum fikrlash, mavhum mantiqning o‘rni sezilarli darajada oshadi.
Tashqi ma’lumotlar bevosita tashqi muhitning tizimiga (tashkilotiga) va
tashqi muhitning ta’sirchan qismini aks ettirishi mumkin.Tashkilot uchun ushbu
ma’lumot korxonaning o‘zi boshqarolmaydigan sohalarga - iqtisodiy stikllar, siyosiy
sharoitlar, bozor sharoitlari, ob-havo, iqlim va boshqalarga tegishli.
Ichki ma’lumotlar boshqarish va boshqariladigan tizimlarning holatini
tavsiflaydi, masalan, boshqarish tizimining holati, uning shtatlari, boshqariladigan
tizimning moddiy va moliyaviy resurslari, mavjud texnologiyalar. Kirish
ma’lumotlari energiya, moddalar, tizimga kiradigan ma’lumotlar oqimini, chiqish -
tizim mahsulotini tavsiflaydi (masalan, tovarlar va xizmatlar hajmi va
nomenklaturasi).
Axborotni chindan ham foydali boshqarish bilan bir qatorda, ortiqcha
ma’lumotlarni ham qabul qilish mumkin, ular haqiqatan ham ishonchli, ammo hech
qanday yangi narsalarni o‘z ichiga olmaydi, keraksiz ravishda olingan yoki
olinadigan
ma’lumotlarni
tafsilotlariga
ega.
Soxta ma’lumotlar ongli ravishda onglidir, bu uning yolg‘ondan (yolg‘ondan)
tub farqi. Ko‘pincha kuchsiz signallar (miqdoriy qiymati boshqa kirish
signallarining qiymatidan past bo‘lgan signallar) ichki va tashqi omillarning mumkin
bo‘lgan o‘zgarishlari haqida, agar ular odatdagi jarayonga mos kelmasa.
Aksariyat korxonalar uchun ma’lumotga bo‘lgan ehtiyoj tarkibi taxminan bir
xil. Ma’lumotlar doimiy ravishda va to‘liq ravishda ishlab chiqarish, biznes va
boshqa faoliyat turlarini aks ettirishi kerak. Axborotning tarkibi iqtisodiy,huquqiy,
texnik bo‘lishi mumkin.
Axborot turlari Rejalashtirilgan ma’lumotda kelajakda bajarilishi mumkin
bo‘lgan harakatlar tanlovi, shuningdek texnik, iqtisodiy va operatsion-ishlab
chiqarishni
rejalashtirish
bo‘yicha
ma’lumotlar
mavjud.
Ma’lumotnoma
ma’lumotlari
buxgalteriya
hisobi
va
rejalashtirish
ma’lumotlari o‘rtasidagi bog‘liqlikdir. Ma’lumotnoma ma’lumotlari tarkibi ishlab
chiqarish turi, mahsulotlarning nomenklaturasi va murakkabligi, ishlab chiqarish
texnologiyasi va tashkil etilishi, ichki mehnat taqsimoti, ichki iqtisodiy
munosabatlarning rivojlanish darajasi bilan belgilanadi.
Buxgalteriya ma’lumotlari dastlabki ma’lumotlarni to‘plash, o‘zgartirish,
yozib olish, kompьyuter markazlariga yoki tezkor boshqaruv uchun ma’lumotlarni
qayta ishlash uchun boshqaruv blokiga, ma’lumotlarni oqim va muayyan printsiplar
bo‘yicha to‘plash va guruhlarga ajratish, yig‘ma ma’lumotlarni yaratish va
hisobkitoblarni amalga oshirish bosqichlarini o‘z ichiga oladi. (tahliliy va sintetik
hisob, ichki va tashqi hisobotlarni tayyorlash).
Korxonada faoliyat jarayonida katta miqdordagi tezkor ma’lumot mavjud.
Masalan, elektroenergetikada, korxonaning elektr qurilmalarini tezkor dispetcherlik
nazorati bilan, elektr ulanish sxemasi, elektr jihozlarining yuklanishi, uning holati va
boshqa narsalar hozirgi vaqt rejimida talab qilinadi. Asosiy ma’lumotlar
buxgalteriya hisobining barcha turlari uchun dastlabki ma’lumotlarni taqdim etadi.
Boshlang‘ich ma’lumotlarning ko‘pligi menejerlarga to‘liq tushunish, tahlil qilish va
o‘z ishlarida foydalanishga imkon bermaydi. O‘z vazifalarini bajarishda ular qisqa
sharhlar
va
boshqa
guruhlangan
ma’lumotlar
bilan
ishlashlari
kerak.
Boshqarish tizimlarida ishlatiladigan ma’lumotlar ma’lum talablarga
javob berishi kerak:
1. Kerakli va yetarli miqdordagi va sifatli ma’lumot, sifat tomoni ustunlik
qiladi.
2. Axborotning aniqligi. Agar ma’lumot noto‘g‘ri yoki taxminiy bo‘lsa, jiddiy
oqibatlarga
olib
keladigan
qaror
qabul
qilinishi
mumkin.
3. Axborotning tezkorligi. Boshqaruv uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlar o‘z
vaqtida bo‘lishi kerak. Oldindan ma’lumot talab qilinmasligi mumkin. Boshqa
tomondan, kechiqtirilgan ma’lumotlar o‘z vaqtida qaror qabul qilishga imkon
bermaydi.
4. Axborotning to‘liqligi. Barcha muammolarni samarali hal qilish uchun
menejer boshlig‘iga yetarli miqdordagi ma’lumotlar taqdim etilishi kerak.
Qisqartirilgan (kesilgan) ma’lumotlar boshqaruv samaradorligini keskin pasaytirishi
yoki hatto boshqaruv xatolariga olib kelishi mumkin. Biroq, ma’lumotlarning
to‘liqligi talabi uning ko‘payishi bilan chegaralanishi mumkin.
5. Foydalilik. Qaror qabul qilish uchun aniq, aniq ma’lumot kerak, qolganlari
ma’lumot shovqinini hosil qiladi. Foydali ma’lumotni shovqinlardan ajratish
murakkab
tahliliy
ish
bo‘lib,
ko‘pincha
qimmatga
tushadi.
Axborotning texnologik xususiyatlari, uni joylashtirish zichligi, turli
sharoitlarda tejash imkoniyati, ishlov berish tezligi, qazib olish, bosib chiqarish,
taqdim etish, xizmat ko‘rsatish shakli va boshqalar.
11.3. Menejmentning shakllanish tarixi
Ishlab chiqarish har qanday mamlakat iqtisodiy faoliyatining muhim tarkibiy
qismi hisoblanib, aynan u shu mamlakat aholisi hayot darajasini belgilab beradi.
Ishlab chiqaruvchilar ichki va tashqi bozorda muvaffaqiyatli raqobat olib
borishlari uchun ilg’or texnika va texnologiyalarga hamda bunga muvofiq keluvchi
tashkiliy tarkibga ham ega bo’lishlari kerak. Korxona madaniyati, axborotlar va
inson resurslarini boshqarish bilan bog’liq ko’plab muammolar yuzaga keladiki, bu
kabi muammolarni samarali hal bo’lishi, korxonaning texnologik imkoniyatlaridan
kelib chiqadigan foyda miqdoriga bog’liq bo’ladi.
XVIII asrga kelib kapitalistik ishlab chiqarishning paydo bo’lishi va
rivojlanishi bilan bog’liq ravishda ishlab chiqarish jarayonlarini ilmiy tadqiq etish
ishlari boshlandi. Mashinali ishlab chiqarish o’z o’rnini maxsuslashtirilgan mehnat
faoliyatiga va qudratli, yuqori samarali mexanizmlarga asoslangan ishlab chiqarish
tizimiga bo’shatib berdi. Bunda barcha jarayonlar tarkibiy davrlarga ajratilgan edi.
Natijada ilmni ishlab chiqarishga keng qo’llash imkoniyati paydo bo’ldi, materialli
ishlab chiqarish bilan bog’liq bo’lgan amaliy tadqiqotlar rivojlandi. Yirik
mashinalashgan ishlab chiqarishdagi barcha halqalarning o’zaro uyg’unlashgan
faoliyati ishlab chiqarishning barcha qirralari o’rtasida aniq me’yor va mezonga
asoslangan aloqalar o’rnatish va unga qatoiy bo’ysunishni talab qilar edi. Bu davrga
kelib ishchilar va mashinalar soni ularning ish unumdorligi va sur’ati o’rtasidagi
mutanosibligini ta’minlash bo’yicha muammolar paydo bo’ldi. Ishlab chiqarishni
texnik tayyorlashdan boshlab, ishlab chiqarishga mo’ljallangan mahsulotni yaratish,
texnologik jarayonlarni loyihalashtirish va h.k. kabi ishlab chiqarishni
boshqarishning ko’p qirrali vazifalari yuzaga keldi. Bu esa turli faoliyatlar o’rtasida
muvofiqlashtirish va uyg’unlashuvni ta’minlashni talab etar edi.
Mehnat taqsimoti yuzaga kelishi natijasida boshqaruv- ishlab chiqarish
faoliyatining mustaqil faoliyat turi sifatida ajralib chiqdi.
Ishlab
chiqarish
ko’lamining
o’sishi,
uning
tarkibi
va
hajmining
murakkablashuvi, maxsuslashtirilishi va kooperatsiyalashuvining rivojlanishi,
mehnat taqsimotining chuqurlashuvi ishlab chiqarishni boshqarish vazifalarining
murakkablashishiga va kengayishiga olib keldi. Bu yerda gap nafaqat ishlab
chiqarishni muhandis va texnik boshqarish haqida, balki ishlab chiqarishni
boshqarishning barcha funksiyalari hamda uning tashkiliy, iqtisodiy, ijtimoiy
muammolari haqida ham ketmoqda. Ishlab chiqarish bu muammolarsiz normal
faoliyat olib bora olmaydi. Mehnat vositalarining takomillashuvi ham boshqaruv
funksiyalariga ob’ektiv zaruriyatni oshirib yubordi. Boshqaruv kapitalistik ishlab
chiqarish zamirida mehnatni tashkil etish funksiyasi sifatida yuzaga keldi.
Menejerlar, avvalo, yirik kapitalistik korxonalarda paydo bo’ldi. Korxona egasi
korxona unchalik katta bo’lmagan va yollanma xodimlari kamchilikni tashkil qilgan
kapitalistik ishlab chiqarishning boshlang’ich bosqichlaridagi korxonalarda ishlab
chiqarishni o’zi boshqargan va o’zi bevosita ishlab chiqarish jarayonida ishtirok
etgan.
Kapitalizmning rivojlanishi barobarida alohida ishchilar va ishchilar
guruhlarini bevosita nazorat qilish funksiyasi menejerlarga berilgan edi.
Boshqaruv faoliyati monopolistik kapitalizm sharoitida yangi vazifa va
vakolatlarni o’zlashtirdi. Bu davr uchun boshqaruv tizimining kengayishi va uning
funksiyalaridagi o’zgarishlarning yuzaga kelishi tavsiflidir. Murakkab, ierarxik
boshqaruv tizimi faoliyatini ta’minlash uchun katta miqdordagi ichki va tashqi
axborot talab qilinar edi. Bu axborotlar boshqaruv tizimining turli xil bo’g’in va
bo’limlarida to’plagan edi. Bu esa axborotlarni olish, saqlash, shakllantirish, qayta
ishlash bilan bog’liq ish hajmini orttirar edi. Bu holat maomuriyat va yordamchi
boshqaruv xodimlari sonining oshishiga olib keldi.
Boshqaruv apparatida turli funksiyalarni bajaruvchi maxsuslashtirilgan
bo’limlar paydo bo’ldi. Texnik tayyorgarlik va ishlab chiqarishni takomillashtirish;
xodimlarni boshqarish va mehnatni tashkil etish; ishlab chiqarishni tezkor
boshqarish va nazorat qilish; jihozlarni ta’mirlash va ularga xizmat ko’rsatish;
material ta’minot va transport xo’jaligi; mahsulotni sotish; buxgalteriya va moliya
kabi funksiyalarni ushbu bo’limlar bajarar edi.
O’zbekistonda boshqarishning ilmiy asoslari paydo bo’lishi o’zining chuqur
tarixiy ildizlariga ega bo’lib, uning asosiy tamoyillari XIII-XIV asrlarga kelib
Turkistonda Amir Temur xukmronligi vaqtida to’la shakllangan edi. Bu davrda
yuqori intizom, ijtimoiy ximoya va oliy darajadagi boshqarish tizimiga ega bo’lgan
kuchli davlatning bunyodga kelishi o’rta asr davridagi boshqarish uslublari o’zida
eng ilg’or g’oyalarni mujassamlashtirganligidan darak beradi.
Boshqaruv tizimining samarali tashkil etilishi, uning insonparvarlik, iqtisodiy
va oqilona usul bilan tashkil etilishi, uning negizida inson manfaatlari yotganligi,
davlat siyosatining boshqaruvga ijobiy ta’siri dunyoda buyuk davlat paydo bo’lishi
bilan yakunlanadi.
Tarixiy manbalarga ko’ra markazlashgan buyuk, iqtisodiy barkamol, siyosiy
barqaror davlatning shakllanishi bilan unda boshqaruvning ilmiy asoslari paydo
bo’ldi, shuningdek uning asosiy qoidalari faqat shu davlatdagina emas, balki boshqa
o’lkalarda ham davlatni ilmiy boshqarish nazariyasi sifatida qo’llanila boshlandi.
Hozirgi menejment nazariyasi fanida ta’kidlangan boshqarishning, insoniy,
iqtisodiy, oqilona va samarali shaklini yaratish bo’yicha harakatlar A. Temo’rning
“Temur tuzuklari”da o’z aksini topib, hozirgacha ham o’zining qimmatini
yo’qotmagan, vaholanki, bugungi mustaqil gurkirab rivojlanayotgan paytda ham
boshqarishni tashkil qilishda muhim dastur sifatida amalda qo’llanilmokda, chunki
u kimningdir xoxishi tufayli yuzaga kelgan o’tkinchi nazariya bo’lmay, balki tarix
sinovlarida
o’zining
ilmiyligini
chuqur
isbotlagan
yo’nalish
sifatida
foydalanilmokda.
Uning qonuniyatlari va qoidalari o’z davridagi boshqarish ilmi yuqori darajada
bo’lganligi uchun ham Markaziy Osiyoda shunday katta davlat samarali
boshqarilgan. U o’zining iqtisodiy asoslariga va ixcham tezkor boshqarish devoniga
ega bo’lgan bo’lib, unda demokratiya, yakkaxokimlik, ilmiylik, ierarxiya,
bilimdonlik tamoyillari o’z aksini topgan.
Lekin Amir Temur tomonidan yaratilgan boshqarish ilmiga amal qilmaslik,
boshqarishda
amaldorlarning nihoyatda
ko’payib ketishi,
ma’lum
sinfiy
tamoyillarning inkor qilinishi, asossiz to’lovlar, mayda va iqtisodiy jihatdan kuchsiz
davlatlarni vujudga kelishi va natijada o’zaro kelishmovchilik tufayli Turkiston
xududida mustaqil davlatlarning umuman barbod bo’lishi fikrimizning dalilidir.
XIV asr oxiri va XV asr boshlarida SHayboniyxon tomonidan temuriylar
davlatini tiklash yo’lidagi urunishning barbod bo’lishi bilan birga davlatni
boshqarish bo’yicha o’sha davrgacha amal qilgan ma’lum nazariyalar, g’oyalar ham
unitilib ketdi. Keyinroq temuriylar sulolasi bo’lmish Zaxiriddin Muhammad Bobir
bobosi A.Temur g’oyalaridan amaliy foydalandi va nazariy rivojlantirib,
“Bobirnoma” asarida uni ilmiy asoslab berdi. Lekin mayda xonliklar va ruslar
mustamlakasi davrida mamlakatimizda boshqarish ilmi inqirozga yuz tutdi.
Bu davrga kelib, boshqarishning yurtimizga tiqishtirilgan usuli yuqoridan
boshqariladigan ma’muriy buyuruqbozlik usuli vujudga kela boshladi.
Tarixiy maktablar va ularning menejmentga ko’rsatadigan ta’siri.
«Ilmiy menejment» maktabi XIX asrlarning oxiri va XX asrning boshlarida
vujudga keldi. Bu maktabning asoschisi amerikalik muxandis va tadqiqotchi Fredrix
Teylor (1856-1915) hisoblanadi. Uning nazariyasi keyinchalik «Teylorizm» nomini
olgan.
F.Teylor ta’limotining asosiy mazmuni yollanma ishchilar unumdorligini
oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usullarni izlashdir.
Uning printsiplariga binoan:
mehnatning har jarayoni, uning ko’lami va ketma-ketligi aniq - puxta
ixtisoslashtirilishi shart;
har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim;
har bir mehnat jarayoni va xatto bir harakat puxta ishlab chiqilgan qoidalarga
bo’ysundirilgan bo’lishi kerak;
yuqoridan berilgan topshiriq va vazifalarni bajarishda doimiy talabchan
nazorat bo’lishi lozim;
ishchilar iqtidori, malakasi va qobiliyatiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart;
boshqaruvchi bilan boshqariluvchi ma’suliyatini aniq belgilash va
vazifalarni to’g’ri taqsimlash shart.
F.Teylorning mehnatni samarali tashkil etish va boshqarishdagi bu bergan
takliflari ishlab chiqarishga tadbiq etilganda mehnat unumdorligini 100% ga
o’sishiga erishilgan. Ayniqsa, uning qo’llagan xronometraj usuli diqqatga
sazovordir.
Teylorning zamondoshi va ishining davomchisi T. Emerson mehnatni ilmiy
tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxasis bo’lib, u boshqarish va mehnatni tashkil
qilishning kompleks sistemali tizimini ishlab chiqqan. Uning «Mehnat
unumdorligining 12 printsipi» nomli asarida yoritilgan.
T.Emerson (1853-1931) ilmiy boshqaruv printsipini mohiyatiga ko’ra quyidagi
ketma-ketlikda bayon qilingan.
1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar.
2. Oqil sog’lom fikr.
3. Jozibali, e’tiborli mahsulot.
4. Intizom.
5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish.
6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob.
7. Dispetcherlash.
8. Me’yorlar va jadvallar.
9. Sharoit bilan ta’minlash.
10. Operatsiyalarni me’yorlash.
11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash.
12. Unumdorlikni rag’batlantirish.
Sanoat korxonalarini tashkil etish va boshqarish masalalarini o’rgangan yana
bir amerikalik iqtisodchi Gamilton Cherch (1866-1936) o’z diqqat e’tiborini
boshqarishning umumiy nazariy tamoyillariga qaratdi. Amerikalik boshqa
nazariyotchilardan farqli G.Cherch tayyor qonun - qoidalarni tavsiya qilmagan. U
barcha sanoat korxonalarini boshqarishning umumiy nazariy tamoyillarini belgilab
berdi, Boshqaruvning umumiy vazifalari bilan uni tashkil etish tamoyillarini
ko’rsatib berdi. O’zining «Ishlab chiqarishni boshqarish asoslari» kitobida u
boshqarish vazifalarining quyidagi klassifikatsiyasini bayon qilib bergan:
loyihalashtirish, uskuna bilan ta’minlash, buyuruvchilik, hisob va amalga
oshirish. G.Cherch kitobining ayrim nazariy qoidalar hozirgi davrda ham ilmiy va
amaliy qimmatga egadir.
Genri Ford ishlab chiqarish korxonalarini boshqarishning tashkiliy-
texnikaviy tamoyillarini yaratgan. Fordizm faqat boshqaruv texnikasi va tashkil
etish rivojlanishida emas, balki mehnat unumdorligi o’sishida ham yangi bosqich
bo’ldi. Ford ham Teylor singari kam harajat bilan yuqori mehnat unumdorligiga
erishishni maqsad qilib ko’ygan bo’lsada, unga boshqa yo’l bilan erishishga harakat
kildi. Teylor inson mehnatini tashkil etishga alohida e’tibor bergan bo’lsa, Ford
texnika, texnologiya, ishlab chiqarishni takomillashtirishga e’tibor bergan.
Ilmiy boshqaruv rivojlanishiga hisob va rejalashtirishning rasm usulini ishlab
chiqqan Genri Gant (1861-1919) va ishini maqbullashtirish uchun standart
harakatlarni qo’llab ayrim ishlarni bajarish usullarini taklif etgan Frenk Gilbert
(1868-1924) salmoqli xissa qo’shganlar.
SHunday qilib, Teylor va uning izdoshi Gamilton CHerch (1866-1936), Genri
Gant (1861-1919), Frenk Gilbert (1868-1924) va boshqalar Boshqaruv nazariyasi
rivojlanishning boshqaruv kontseptsiyasi vujudga kelgan XIX-XX asrlar
chegarasida XX asrning 20-yillargacha davom etdi.
Mumtoz (ma’muriy) menejment maktabining mohiyati va shakllanishi.
«Mumtoz»chilar tashkilotga keng qamrovli kelajak nuqtai nazaridan yondashib,
undagi umumiy xususiyatlar va qonunniyatlarni aniqlashga o’rinishgan. Maqsad –
boshqarishning universal usullarini yaratish orqali muvaffaqiyatga erishish edi. Ular
boshqarishning quyidagi ikki jixatiga e’tiborini qaratishgan:
tashkilotning oqilona boshqaruv tizimini ishlab chiqish. Ular tashkilotning
bo’linmalar yoki ishchi guruhlarga bo’lishni moliya, ishlab chiqarish va marketing
boshqarishni takomillashtirishning muhim tomonlari deb hisoblangan;
tashkilotning oqilona tarkibi va ishlovchilarning oqilona boshqarilishiga
erishish.
Shu maqsadda boshqarishda yakkaboshchilik bo’lishni va ishchi faqat bitta
boshliqdan topshiriq olish va unga bo’ysunishi lozim degan g’oyani ilgari
surishgan.
Anri Fayol boshqaruv fanining rivojlanishiga salmoqli xissa qo’shgan frantsuz
olimlaridandir. U Frantsiyadagi ko’mir qazib oluvchi yirik kompaniyani boshqargan.
A.Fayol o’zining boy amaliy tajribasini «Umumiy va sanoat boshqaruvi» (1916)
nomli kitobida umumlashtirgan. Uning ilgari surgan quyidagi boshqaruv g’oyalari
hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan.
Anri Fayol boshqarish tamoyillari:
1. Mehnat taqsimoti.
2. Vakolat va ma’suliyat.
3. Intizom.
4. Yakkaboshlik.
5. Yo’nalishning (maqsad) bir xilligi.
6. SHaxsiy manfaatlarni umumiy manfaatga bo’ysunishi.
7. Xodimlarni taqdirlash.
8. Markazlashish.
9. Boshqaruvdagi ierarxiya.
10. Tartib.
11. Adolat.
12. Xodim uchun ish joyining doimiyligi.