219
KORXONA (FIRMA) XARAJATLARI VA FOYDASI
Reja:
1. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining
o‘zgarish tamoyillari
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi
Milliy iqtisodiyotdagi ishlab chiqarish birliklari (korxona, firma) o‘z faoliyati
natijalaridan ko‘proq foyda olishga harakat qiladilar. Har qanday korxona oladigan
foyda nafaqat o‘zining tovarini ancha yuqori narxlarda sotishga, balki tovar ishlab
chiqarish va uni sotishga qilinadigan xarajatlarni kamaytirishga ham intiladi.
Tovarlarni sotish narxlari asosan korxona faoliyatiga bog‘liq bo‘lmagan tashqi
sharoitlar bilan belgilansa, ishlab chiqarish xarajatlari korxonaning ishlab chiqarish
va tayyor tovarlarni sotish jarayonlarini tashkil qilish samaradorligi darajasiga
bog‘liq. Lekin har qanday tovarni ishlab chiqarish va sotish uchun maolum sarf
xarajatlar talab etiladi.
Hozirda ishlab chiqarish xarajatlarini tadqiq etishda ikki xil yondashuv – klassik
va neoklassik yoki zamonaviy konsepsiyalardan foydalaniladi. Klassik nazariya
yondashuviga ko‘ra, ishlab chiqarish xarajatlari – bu mahsulot ishlab chiqarish uchun
amalga oshirilgan barcha jonli mehnat, pul va moddiy sarflardir.
Umumiy nazariy jihatdan quyidagilarni farqlash lozim:
1) ishlab chiqarishning ijtimoiy xarajatlari yoki mahsulot qiymati;
2) korxona (firma)ning individual ishlab chiqarish xarajatlari.
220
Ijtimoiy ishlab chiqarish xarajatlari – bu mahsulot ishlab chiqarish uchun
ijtimoiy zaruriy mehnatning umumiy (jonli va moddiylashgan) sarflaridir. Ular
mazkur mahsulotni ishlab chiqarish jamiyat uchun qanchaga tushganligini ko‘rsatadi.
Tovar ishlab chiqarish sharoitida ijtimoiy xarajatlar pul shaklida namoyon bo‘ladi va
tovar qiymatiga muvofiq tushadi, yaoni:
w = c + v + m,
bu yerda: w – ijtimoiy ishlab chiqarish xarajatlari yoki mahsulot qiymati; s –
isteomol qilingan ishlab chiqarish vositalari qiymati; v – ishchi kuchi qiymati (ish
haqi); m – qo‘shimcha qiymat.
Korxona ishlab chiqarish xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni ishlab
chiqarish va iste’molchilarga yetkazib berishga qilinadigan barcha sarflar
tushuniladi:
k = s + v.
Korxona ishlab chiqarish xarajatlari tarkibiga xomashyo, asosiy va yordamchi
materiallar, yonilg‘i va energiya xarajatlari, asosiy kapital amortizatsiyasi, ish haqi va
ijtimoiy sug‘urta ajratmalari, foiz to‘lovlari va boshqa xarajatlar kiradi. Korxona
tomonidan ishlab chiqarishga qilingan barcha sarf-xarajatlarning puldagi ifodasi
mahsulot tannarxini tashkil qiladi.
Korxona ishlab chiqarish xarajatlarini ikkiga bo‘lib o‘rganish mumkin: bevosita
ishlab chiqarish xarajatlari va muomala xarajatlari (11.1-chizma).
11.1-chizma
Xarajatlarning namoyon bo‘lish sohasiga ko‘ra turkumlanishi
УМУМИЙ
ХАРАЖАТЛАР
Ишлаб чиқариш харажатлари
Муомала харажатлари
Иш ҳақи
Хомашё
харажатлари
Ёнилғи ва мойлаш
материаллари
харажатлари
Амортизация ва ҳ.к.
Қўшимча муомала
харажатлари
Соф муомала
харажатлари
221
Bevosita ishlab chiqarish xarajatlari faqat tovarni ishlab chiqarish bilan
bog‘liq xarajatlarni o‘z ichiga olib, tovar birligi qiymatining faqat bir qismini
tashkil qiladi. Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam
bo‘ladi.
Muomala xarajatlari tushunchasi tovarlarni sotish jarayoni bilan bog‘liq
bo‘lib, shu tovarlarni ishlab chiqaruvchidan isteomolchiga yetkazilguncha
ketadigan sarflarga aytiladi. Ular ikki guruhga bo‘linadi: qo‘shimcha muomala
xarajatlari va sof muomala xarajatlari. Tovarlarni o‘rash, qadoqlash, saralash,
transportga ortish, tashish va saqlash xarajatlari qo‘shimcha muomala
xarajatlari hisoblanadi. Muomala xarajatlarining bu turlari ishlab chiqarish
xarajatlarining davomi hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va uning qiymatini oshiradi.
Xarajatlar tovarlar sotilgandan keyin olingan pul tushumi summasidan qoplanadi.
Sof muomala xarajatlari tovarni sotish bilan bog‘liq bo‘lib, sotuvchilarning
maoshi, marketing (isteomolchilar talabini o‘rganish), reklama va shu kabi
xarajatlardan iborat bo‘ladi. Sof muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va
ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan tovarni sotgandan keyin olingan foyda hisobidan
qoplanadi.
Ishlab chiqarish xarajatlarining ikkinchi yo‘nalishdagi konsepsiyalari marjinalistlar
va neoklassiklar tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, ular bu boradagi klassik
nazariyalarni ham maolum darajada hisobga oladilar. Biroq, bu konsepsiyalarning o‘ziga
xos tomoni shundaki, ular ishlab chiqarish xarajatlarini tushuntirishda resurslarning
cheklanganligi va ulardan muqobil foydalanish imkoniyatlaridan kelib chiqadilar.
Marjinalistik sarf-xarajatlar nazariyasi bo‘yicha korxona ishlab chiqarish
jarayonida foydalaniladigan resurslar o‘z resurslari yoki jalb qilingan resurslar
222
bo‘lishi mumkin. Shunga ko‘ra xarajatlar ichki yoki tashqi xarajatlarga bo‘linadi
(11.2-chizma).
11.2-chizma
Xarajatlarning jalb etilish manbaiga ko‘ra turkumlanishi
Tashqi xarajatlar korxona tomonidan zarur resurs va xizmatlarni
tashqaridan to‘lov asosida jalb etishi uchun sarf qilingan xarajatlardir. Bunday
xarajatlarga yollanma ishchilar ish haqi, xomashyo va materiallar uchun to‘lovlar,
kredit uchun foiz to‘lovlari, ijaraga olingan yer uchun renta, transport xizmati va
boshqa har xil xizmatlar uchun to‘lovlar kiradi. Tashqi xarajatlar to‘lov hujjatlari
bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi.
УМУМИЙ
ХАРАЖАТЛАР
Ташқи харажатлар
Ички харажатлар
Ишчи кучига сарфлар
Хомашё харажатлари
Ёнилғи-энергия харажатлари
Транспорт-алоқа хизмати
харажатлари
Асосий капитал амортизацияси
Ижара ҳақи
Қарз пул маблағлари ва фоизлари
Банк хизмати харажатлари
Меъёрдаги фойда
223
Korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanishi bilan bog‘liq
xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul to‘lovlari shaklida
chiqmaydi. Shu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o‘z resurslari qiymatini
shunga o‘xshash resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali amalga
oshiriladi.
Tashqi va ichki xarajatlarning mohiyatini ochib berish, ularning bir-biridan
farqini tushuntirishda bugungi kunda xo‘jalik amaliyotimizda faoliyat yuritayotgan
ko‘plab yakka tartibdagi tadbirkorlarni yaqqol misol tariqasida keltirish mumkin.
Aytaylik, biron-bir tadbirkor o‘ziga qarashli bo‘lgan xonadonda kichik ishlab
chiqarish sexi tashkil qildi. Bu yerda uning tashqi xarajatlari aniq: ishlab chiqarish
uchun zarur bo‘lgan xomashyo uchun to‘lov, elektr energiyasi, suv va boshqa
kommunal xizmatlar uchun to‘lovlar, transport xizmatlari uchun to‘lov va boshqalar.
Bu o‘rinda ichki xarajatlar nimadan iborat bo‘ladi, degan savol tug‘ilishi tabiiy.
Misolimizdan ko‘rinadiki, tadbirkor sex binosi sifatida o‘z xonadonidan
foydalanyapti. Shubhasiz, u o‘z xonadonidan foydalanganligi uchun o‘ziga haq
to‘lamaydi, biroq agar u ushbu xonadonni biron-bir kishiga ijaraga berganida maolum
miqdorda (aytaylik, bir oyga 200 ming so‘m) pul daromadi olgan bo‘lar edi. Uning
xonadonidan sex sifatida foydalanish muqobil holatda kelishi mumkin bo‘lgan ijara
to‘lovidan, yaoni 200 ming so‘mdan mahrum etmoqda. Demak, bu o‘rinda tadbirkor
«ko‘zga ko‘rinmagan» holda 200 ming so‘m sarflamoqda, yaoni ichki xarajat
qilmoqda. Bu turdagi ichki xarajatlarga yana tadbirkorning o‘zining ish haqini, agar
oila aozolari mehnatidan foydalansa, ularning ish haqini va shunga o‘xshash boshqa
xarajatlarni kiritish mumkin.
Shu bilan birga tadbirkorlik faoliyatini ushlab turish uchun zarur bo‘lgan to‘lov
– meoyordagi foyda ham renta va ish haqi bilan birga xarajatlarning tarkibiy qismi
hisoblanadi. Meoyordagi foyda iqtisodiy foydadan farq qiladi. Meoyordagi foyda –
bu iqtisodiy resurs sifatidagi tadbirkorlik qobiliyatini rag‘batlantirib turish
uchun to‘lanadigan haq hisoblanadi. Agar biron-bir faoliyat turi meoyordagi foyda
keltirmasa, tadbirkor bu faoliyat turi bilan shug‘ullanishdan to‘xtaydi va o‘zining
kuch-quvvatini boshqa faoliyatga sarflaydi.
224
Sarf-xarajatlarni ichki va tashqi xarajatlarga ajratish korxona iqtisodiy faoliyati
samaradorligini oshirish yo‘llarini qiyosiy tahlil qilish imkonini beradi.
Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir qilish yoki qilmasligiga qarab
xarajatlar doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarga bo‘linadi (11.3-chizma).
Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga (qisqarishi yoki ortishiga) taosir
qilmaydigan xarajatlar doimiy xarajatlar deyiladi.
Doimiy xarajatlar (DX) ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga bevosita taosir
etmaydi va ishlab chiqarishning har qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud
bo‘ladi. Bunga korxonaning to‘lov majburiyatlari (qarzlar bo‘yicha foiz va boshqalar),
soliqlarning ishlab chiqarish hajmiga bog‘liq bo‘lmagan turlari, amortizatsiya
ajratmalari, ijara haqi, qo‘riqlash xizmatiga to‘lov, uskunalarga xizmat ko‘rsatish
sarflari, boshqaruv xodimlari maoshi va shu kabilar kiradi.
11.3-chizma
Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’siriga ko‘ra xarajatlarning
turkumlanishi
УМУМИЙ ХАРАЖАТЛАР
Доимий харажатлар
Ўзгарувчи харажатлар
Корхона тўлов мажбуриятлари
Хомашё
Солиқлар
Материаллар
225
O‘zgaruvchi xarajatlar (O‘X) deb ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga
ta]sir qiladigan xarajatlarga aytiladi. Unga xomashyo, material, yonilg‘i, transport
xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar kiradi.
Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlar
yig‘indisi umumiy xarajatlar (UX)ni tashkil qiladi.
Doimiy (DX), o‘zgaruvchi (O‘X) va umumiy (UX) xarajatlarning grafikdagi
ifodasini 11.4-chizma orqali ko‘rishimiz mumkin.
Mahsulot birligini ishlab chiqarishga qilinadigan sarf-xarajatlarni hisoblash
uchun o‘rtacha umumiy, o‘rtacha doimiy va o‘rtacha o‘zgaruvchi xarajatlar
tushunchalaridan foydalaniladi. O‘rtacha umumiy xarajatlar yalpi (umumiy)
xarajatlarning ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori nisbatiga teng:
М
UХ
UX
O
'
;
bu yerda: O‘UX – o‘rtacha umumiy xarajatlar;
226
UX – umumiy xarajatlar;
M – ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori.
227
11.4-chizma
Doimiy, o‘zgaruvchi va umumiy (yalpi) xarajatlarning grafikdagi tasviri
S
UX
O‘X
DX
0 Q
O‘rtacha doimiy xarajatlar doimiy xarajatlarning ishlab chiqarilgan
mahsulot miqdoriga nisbati bilan aniqlanadi:
М
DХХ
DХ
O
'
;
bu yerda: O‘DX – o‘rtacha doimiy xarajatlar;
DXS – doimiy xarajatlar summasi.
O‘rtacha
o‘zgaruvchi
xarajatlar
o‘zgaruvchi
xarajatlarni
ishlab
chiqarilgan mahsulot miqdoriga nisbati bilan aniqlanadi:
М
ХS
O
Х
O
O
'
'
'
;
bu yerda: O‘O‘X – o‘rtacha o‘zgaruvchi xarajatlar;
O‘XS – o‘zgaruvchi xarajatlar summasi.
Shartli raqamlar yordamida korxonaning doimiy, o‘zgaruvchi, umumiy va
o‘rtacha xarajatlari to‘g‘risidagi misolni ko‘rib chiqamiz (11.1-jadval).
228
Jadvaldan ko‘rinadiki, o‘rtacha doimiy xarajatlar mahsulot ishlab chiqarish
hajmining o‘sishi bilan kamayib bormoqda. Bu ishlab chiqarish hajmining kengayishi
bilan korxonaning doimiy xarajatlari mahsulotlarning tobora ko‘payib boruvchi
miqdoriga taqsimlanib borishi natijasida ro‘y beradi. O‘rtacha o‘zgaruvchi va
o‘rtacha umumiy xarajatlar esa ishlab chiqarish hajmining o‘sishi bilan turlicha
o‘zgaraishi mumkin. Bizning misolimizda o‘rtacha o‘zgaruvchi xarajatlar 100 dan
300 donagacha bir xilda bo‘lib, ishlab chiqarishning yanada kengayishi bilan ortib
bormoqda. O‘rtacha umumiy xarajatlar esa 400 donagacha miqdorda pasayib borib,
undan yuqori miqdorlarda o‘smoqda.
229
11.1-jadval
Korxonaning doimiy, o‘zgaruvchi, umumiy va o‘rtacha xarajatlari
Ishlab
chiqarilgan
mahsulot
miqdori,
dona
Korxona xarajatlari, ming so‘m
O‘rtacha xarajatlar, so‘m
Doimiy
xarajatlar
O‘zgaruvchi
xarajatlar
Umumiy
xarajatlar
Doimiy
xarajatlar
O‘zgaruvchi
xarajatlar
Umumiy
xarajatlar
0
100
0
100
100000
0
100000
100
100
120
220
1000
1200
2200
200
100
240
340
500
1200
1700
300
100
360
460
333
1200
1533
400
100
490
590
250
1225
1475
500
100
640
740
200
1280
1480
600
100
810
910
167
1350
1517
Jadvaldan ko‘rinadiki, o‘rtacha umumiy xarajatlarni o‘rtacha doimiy va o‘rtacha
o‘zgaruvchi xarajatlarning yig‘indisi sifatida ham ifodalash mumkin:
O‘UX = O‘DX + O‘UX.
Bu o‘rtacha umumiy, doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlarning egri chiziqlari
quyidagi ko‘rinishda bo‘ladi (11.5-chizma):
11.5-chizma
O‘rtacha xarajatlarning egri chiziqlari
S
O‘UX
O‘UX
M
230
O‘DX
0 Q
Eng yuqori darajada foyda olishga erishish uchun tovar ishlab chiqarishning
zarur miqdorini aniqlash zarur. Bunda iqtisodiy tahlil vositasi bo‘lib so‘nggi
qo‘shilgan xarajat tushunchasi xizmat qiladi. So‘nggi qo‘shilgan xarajat deb
mahsulotning navbatdagi birligini ishlab chiqarish bilan bog‘liq qo‘shimcha
xarajatlarga aytiladi:
М
UХ
SQХ
;
bu yerda: SQX – so‘nggi qo‘shilgan xarajat;
∆UX – umumiy xarajatlarning o‘zgarishi;
∆M – mahsulot miqdorining o‘zgarishi.
Qo‘shilgan xarajatlarni har bir navbatdagi qo‘shilgan mahsulot birligi uchun
aniqlash mumkin. Tovar yoki xizmatlarning keyingi qo‘shilgan birligini ishlab
chiqarishga to‘g‘ri keladigan xarajatlar o‘rtacha qo‘shilgan xarajatlar deyiladi.
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining
o‘zgarish tamoyillari
Ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishda vaqt omili, yaoni xarajat
qilingandan pirovard natija olinguncha o‘tgan davr sezilarli taosir ko‘rsatadi. Shu
sababli vaqt omilidan kelib chiqib, ishlab chiqarish xarajatlarini qisqa va uzoq
muddatli davrda alohida tahlil qilinadi.
Qisqa muddatli davr – bu korxonaning faqat o‘zgaruvchi xarajatlari
miqdorini o‘zgartirish uchun taqozo etiladigan davrdir.
Misol uchun, korxona mahsulotiga talab keskin oshdi, deb faraz qilaylik. Taklifning
muayyan hajmida talabning oshishi narxning ham ko‘tarilishiga va, binobarin, korxona
foydasining ko‘payishiga olib keladi. O‘z o‘rnida, ishlab chiqarish hajmini oshirish
231
orqali korxona foyda massasini yanada oshirish imkoniga ega. Buning uchun u eng
avvalo qisqa muddatli davrdagi ishlab chiqarish xarajatlarini amalga oshiradi. Bunday
xarajatlar qatoriga quyidagilarni kiritish mumkin:
1) jonli mehnat xarajatlarini oshirish, yaoni qo‘shimcha ishchi kuchini yollash va
ulardan foydalanish;
2) xomashyo, material, elektr energiyasi va boshqa xarajatlar miqdorini
ko‘paytirish;
3) nisbatan arzon va ishlab chiqarishga osonlik bilan joriy etish mumkin bo‘lgan
mehnat vositalari miqdorini ko‘paytirish va h.k.
Bundan ko‘rinadiki, korxona ishlab chiqarish hajmini o‘stirish uchun qisqa davrda
faqat o‘zining o‘zgaruvchi xarajatlari miqdorini o‘zgartirishi mumkin bo‘lib, ular qisqa
muddatli xarajatlar hisoblanadi. Ishlab chiqarish quvvatlari esa (ishlab chiqarish bino
va inshootlari maydoni, mashina va uskunalar miqdori) doimiy bo‘lib qoladi, hamda
bu davr faqat ulardan foydalanish darajasini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lishi
mumkin.
Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini va
barcha band bo‘lgan resurslari miqdorini o‘zgartirish uchun yetarli bo‘lgan
davrdir.
Bu yerda shuni taokidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining o‘zgarishini
taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib chiqib
farqlanishi mumkin. Misol uchun, tikuvchilik korxonasida ishlab chiqarish quvvatlarini
nisbatan qisqa muddatda, masalan bir necha kunda o‘zgartirish mumkin. Buning uchun
bir necha ish stoli va tikuvchilik mashinalari sotib olish va o‘rnatish kifoya qiladi.
Mashinasozlik yoki neftni qayta ishlash zavodidagi qo‘shimcha quvvatlarni ishga
tushirish esa bir necha yilni taqozo etishi mumkin.
Uzoq muddatli davrda barcha xarajatlar, shu jumladan, doimiy xarajatlar ham
o‘zgaruvchi hisoblanadi.
Qisqa muddatli vaqt davomida korxona o‘zining doimiy (qayd qilingan)
quvvatlariga o‘zgaruvchi resurslar miqdorini qo‘shib borish yo‘li bilan ishlab
chiqarish hajmini o‘zgartirishi mumkin. Biroq, ishlab chiqarish quvvatlariga (doimiy
232
resurslarga) qo‘shilgan o‘zgaruvchi resurslar maolum vaqtdan so‘ng kamayib
boruvchi natija (mahsulot) beradi.
Bu holat marjinalistlar tomonidan ishlab chiqilgan unumdorlikning pasayib
borishi qonuni orqali izohlab beriladi. Unga ko‘ra, maolum davrdan boshlab
korxonaning ishlab chiqarish quvvatlariga (masalan kapital yoki yerga) o‘zgaruvchi
resurslar birligi (masalan, jonli mehnat)ni ketma-ket qo‘shib borish, har bir keyingi
o‘zgaruvchi resurs birligi qiymatiga kamayib boruvchi qo‘shilgan mahsulot beradi.
Boshqacha aytganda, agar asosiy kapitalga xizmat ko‘rsatuvchi ishchilar soni
ko‘payib borsa, ishlab chiqarishga ko‘proq ishchini jalb qilib borish bilan ishlab
chiqarish hajmining o‘sishi tobora sekinlik bilan ro‘y beradi. Bu qonunni tasvirlash
uchun quyidagi misolni keltiramiz. Faraz qilaylik, fermer foydalanadigan yerning
doimiy miqdoriga (masalan 20 ga) ega bo‘lib, unda don yetishtiradi. Agar fermer
ekinga qayta ishlov bermasa, har bir gektar yerdan 40 sentnerdan hosil oladi deb
hisoblaymiz. Agar ekinga qo‘shimcha bir marta ishlov berilsa, hosildorlik 50 s/ga ga
qadar ko‘tarilishi mumkin. Ikkinchi ishlov berish hosildorlikni 57 s/ga, uchinchisi -
61 s/ga, to‘rtinchisi, aytaylik 63 s/ga ga qadar ko‘tarishi mumkin. Ekinga keyingi
ishlov berishlar juda kam yoki nolga teng bo‘lgan qo‘shimcha hosil beradi.
Bu yerda shuni taokidlab o‘tish lozimki, unumdorlikning pasayib borish qonuni,
o‘zgaruvchi resurslarning barcha birligi (masalan barcha ishchilar) sifat jihatidan bir
xil degan farazga asoslanadi. Yaoni, har bir qo‘shimcha ravishda jalb qilingan ishchi
bir xil aqliy layoqatga, bilimga, malakaga, harakat tezligi va shu kabilarga ega deb
hisoblanadi.
Demak, qo‘shilgan mahsulot keyingi jalb qilingan ishchi kam malakaga ega
bo‘lgani uchun emas, balki kapital (fondlar)ning mavjud miqdoriga nisbatan ko‘p
miqdorda ishchilarni band qilish sababli kamayib boradi. Bu yerda ishlab chiqarish
omillari o‘rtasidagi nisbat, mutanosiblik buzilishi sodir bo‘ladi.
Bundan ko‘rinib turibdiki, unumdorlikning pasayib borishi degan qonun tabiiy
ravishda o‘zidan o‘zi emas, balki omillarning boshqasi o‘zgarmagani holda
ayrimlarini ko‘r-ko‘rona ko‘paytirib, ular o‘rtasidagi mutanosiblik buzilganda sodir
bo‘ladi.
233
Qulay iqtisodiy muhit tufayli, ishlab chiqarish quvvatlarining to‘xtovsiz
kengayib borishi natijasida korxona o‘rtacha umumiy (yalpi) xarajatlarida qanday
o‘zgarish ro‘y beradi? Dastlab qandaydir vaqt oralig‘ida ishlab chiqarish
quvvatlarining kengayishi o‘rtacha umumiy xarajatlarning pasayishi bilan birga
boradi. Ammo oxir oqibatda ko‘proq va yanada ko‘proq quvvatlarni ishga tushirish
o‘rtacha umumiy xarajatlarning o‘sishiga olib keladi. Bunday hollarni samaraning
kamayib borish qonuni tushuntirib berolmaydi, chunki uning amal qilish shart-
sharoiti ishlab chiqarishda foydalanadigan resurslardan bittasi miqdorining
o‘zgarmasligi hisoblanadi. Uzoq muddatli davrda barcha resurslar miqdori o‘zgaradi.
Bundan tashqari biz tahlilda barcha resurslar narxini doimiy deb faraz qilamiz. Shu
sababli uzoq muddatli davrda o‘rtacha xarajatlarning o‘zgarishi tamoyilini ishlab
chiqarish miqyosi o‘sishining ijobiy va salbiy samarasi yordamida tushuntirish
mumkin.
Ishlab chiqarish miqyosining ijobiy samarasi shunda namoyon bo‘ladiki,
korxonada ishlab chiqarish hajmi o‘sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab
chiqarish o‘rtacha xarajatlarining pasayishiga taosir ko‘rsata boshlaydi. Bu
omillar quyidagilar: 1) mehnatning ixtisoslashuvi; 2) boshqaruv xodimlarining
ixtisoslashuvi; 3) kapitaldan samarali foydalanish; 4) qo‘shimcha turdagi
mahsulotlarning ishlab chiqarilishi. Quyida bu omillarning har biriga batafsil to‘xtab
o‘tamiz.
1. Mehnatning ixtisoslashuvi. Korxona ko‘lamining o‘sib borishi bilan
foydalanilayotgan mehnatning ixtisoslashuv darajasini oshirish imkoni kengayib
boradi. Qo‘shimcha ravishda ishchilarning yollanishi topshiriqning ular o‘rtasida
borgan sari aniqroq taqsimlanib borishini anglatadi. Ishlab chiqarish jarayonida 5-6
tadan turli operatsiyalarni bajarish o‘rniga endilikda har bir ishchi bitta-yagona
topshiriqni bajarishi mumkin bo‘ladi. Butun ish kuni davomida u o‘zining malakasiga
ko‘proq mos keladigan vazifani bajarish bilan band bo‘ladi. Kichik korxonalarda
malakali ishchilar ko‘pincha o‘z ish vaqtlarining deyarli yarmini hech qanday malaka
talab etmaydigan ishlarni bajarishga sarflaydilar. Bu esa ishlab chiqarish
xarajatlarining oshib ketishiga olib keladi. Shuningdek, ishlab chiqarish miqyosining
234
o‘sishi bilan taominlanuvchi mehnat operatsiyalarining taqsimlanishi imkoniyati
ishchilar uchun o‘z vazifalarini bajarishlarida katta tajriba orttirishga zamin yaratadi.
5-6 ta topshiriq bilan band qilingan eng mahoratli ishchi ham bu vazifalarning har
birini bajarishda u qadar malakali bo‘la olmaydi. Yagona vazifani bajarish imkoniga
ega bo‘lgach, xuddi shu ishchi yanada unumliroq ishlay oladi. Va nihoyat, mehnat
ixtisoslashuvining yuqori darajasi ishchi tomonidan bir topshiriqni bajarishdan
boshqa biriga o‘tishdagi vaqt yo‘qotilishi holatining oldini oladi.
2. Boshqaruv xodimlarining ixtisoslashuvi. Ishlab chiqarishning yirik
miqyoslari shuningdek boshqaruv bo‘yicha mutaxassislar mehnatidan yaxshiroq
foydalanish imkonini beradi. Birdaniga 20 nafar ishchini nazorat qilishga qodir
bo‘lgan rahbarning mehnati bir necha ishchiga ega bo‘lgan kichik korxonada yetarli
darajada foydalanilmaydi. Bu holatda maomuriy apparatni taominlash xarajatlarini
oshirmagan holda korxona ishlab chiqarish xodimlarining sonini ikki baravar
ko‘paytirish mumkin bo‘ladi. Shu bilan birga, kichik firmalar boshqaruvchi
mutaxassis mehnatidan bevosita maqsadga muvofiq foydalana olmaydilar. Kichik
korxonada sotish muammolari bo‘yicha mutaxassis o‘z vaqtini boshqaruvning turli
sohalari – masalan, marketing, ishchi kuchi resurslarini boshqarish, moliyaviy
boshqarish
bo‘yicha
taqsimlashga
majbur
bo‘lishi
mumkin.
Operatsiyalar
miqyosining kengayishi marketing bo‘yicha mutaxassis o‘zini mahsulotlarni
taqsimlash va sotish ustidan nazorat o‘rnatishga to‘liq bag‘ishlashi mumkinligidan
darak berib, boshqaruvning boshqa funksiyalarini bajarish uchun qo‘shimcha
ravishda tegishli mutaxassislar jalb etiladi. Pirovardida bu holat samaradorlikning
oshishi hamda mahsulot birligiga bo‘lgan ishlab chiqarish xarajatlarining pasayishiga
olib keladi.
3. Kapitaldan samarali foydalanish. Ko‘p hollarda kichik firmalar ishlab
chiqarish jihozlaridan texnologik nuqtai nazardan nisbatan samarali foydalanishga
qodir bo‘lmaydilar. Mahsulotlarning ko‘plab turlarini ishlab chiqarish uchun
mashinalarni faqat juda yirik va qimmat turuvchi komplektlarda sotib olish mumkin.
Buning ustiga, mazkur mashina jihozlaridan samarali foydalanish ishlab
235
chiqarishning katta hajmlarini taqozo etadi. Demak, yaxshi jihozlarni sotib olish va
samarali foydalanishga faqat yirik ishlab chiqaruvchilargina erishishlari mumkin.
Misol uchun, avtomobilsozlikda ishlab chiqarishning nisbatan samarali usullari
yig‘ish liniyasi uchun robot texnikasi hamda murakkab jihozlarning qo‘llanishini
taqozo etadi. Mazkur jihozlarning samarali ishlatilishi uchun, baozi bir hisob-
kitoblarga ko‘ra, yiliga 200 mingdan to 400 mingga qadar avtomobil ishlab chiqarish
hajmiga erishish lozim bo‘ladi. Faqat yirik ishlab chiqaruvchilargina bunday
jihozlarni sotib olishlari va samarali foydalanishlari mumkin. Bu holat mayda ishlab
chiqaruvchilar uchun muammolarni keltirib chiqaradi. Avtomobillarni boshqa
jihozlar yordamida ishlab chiqarish samarasiz va mahsulot birligiga nisbatan ko‘proq
xarajatlar qilinishiga olib keladi. Biroq, nisbatan samarali jihozni sotib olib, undan
ishlab chiqarishning kichik hajmi tufayli to‘liq foydalanmaslik ham samarasiz va
qimmatga tushuvchi yo‘l hisoblanadi.
4. Qo‘shimcha turdagi mahsulotlarning ishlab chiqarilishi. Yirik miqyosdagi
ishlab chiqarishning tashkilotchisi qo‘shimcha mahsulotlarni ishlab chiqarish uchun
kichik firmaga qaraganda kengroq imkoniyatga ega bo‘ladi. Go‘shtni qadoqlash
bo‘yicha yirik fabrika ishlab chiqarish chiqindisidan yelim, o‘g‘itlar, dorivor
mahsulotlar va boshqa shu kabi qo‘shimcha mahsulotlarni tayyorlaydiki, kichik firma
bu chiqindilarni zarur bo‘lmaganligi uchun shunchaki tashlab yuborishi mumkin edi.
Ishchi va boshqaruvchilar mehnatini ixtisoslashtirish darajasini oshirish,
nisbatan samarali asbob-uskunalardan foydalanish imkoniyati, chiqindilardan
samarali foydalanish kabi barcha texnologik omillar o‘z ishlab chiqarish miqyosini
kengaytirishga layoqatli bo‘lgan tadbirkor tomonidan mahsulot birligini ishlab
chiqarish xarajatlarining pasaytirilishiga taosir ko‘rsatadi. Boshqacha aytganda,
ishlab chiqarishga jalb etilgan barcha resurslar miqdorining 10%ga oshirilishi ishlab
chiqarish hajmining nisbatan ko‘proq, masalan 20%ga oshishiga olib keladi, natijada
o‘rtacha umumiy xarajatlar pasayadi. Vaqt o‘tishi bilan firmaning kengaytirilishi
salbiy iqtisodiy oqibatlarga, va shundan kelib chiqqan holda, mahsulot birligi ishlab
chiqarish xarajatlarining o‘sishiga olib kelishi mumkin.
236
Salbiy miqyos samarasi ro‘y berishining asosiy sababi yirik miqyosdagi ishlab
chiqaruvchiga
aylangan
firmaning
faoliyatini
samarali
nazorat
qilish
va
muvofiqlashtirishga harakat qilish chog‘ida vujudga keluvchi maolum boshqaruv
qiyinchiliklari bilan bog‘liq. Uncha katta bo‘lmagan korxonada bitta-yagona
boshqaruvchi uning faoliyatiga doir barcha muhim qarorlarni shaxsan o‘zi qabul
qilishi mumkin. Firma hajmining uncha katta bo‘lmaganligi tufayli mazkur
boshqaruvchi barcha ishlab chiqarish jarayonini yaxshi tasavvur qila oladi hamda
firma faoliyatining barcha yo‘nalishlarini tezlik bilan o‘zlashtira olishi, o‘z qo‘l
ostidagilaridan olayotgan axborotlarni osonlik bilan tahlil qilishi, ular asosida aniq va
samarali qaror chiqara olishi mumkin bo‘ladi.Biroq bunday qulay holat firma
miqyosining kengayishi bilan o‘zgaradi. Maomuriy xodimlar va ishlab chiqarish
jarayonini alohidalashtiruvchi boshqaruv qatlamlari ko‘payib boradi; yuqori
rahbariyat korxonadagi haqiqiy ishlab chiqarish jarayonidan alohidalashib qoladi.
Yirik korxona miqyosida oqilona qaror qabul qilish uchun zarur bo‘lgan barcha
maolumotlarni yig‘ish, tushunish va qayta ishlash bir kishi uchun imkon darajasidan
tashqarida bo‘ladi. Boshqaruv apparatining chuqurlashuvi va kengayishi esa axborot
almashinuvi, qarorlarni muvofiqlashtirishdagi muammolarni hamda byurokratik
holatni keltirib chiqaradi, boshqaruvning turli bo‘g‘inlari tomonidan qabul qilingan
qarorlar bir-biriga zid kelish ehtimoli kuchayadi. Natijada samaradorlikka putur yetib,
ishlab chiqarishning o‘rtacha xarajatlari oshadi. Boshqacha aytganda, barcha resurslar
miqdorining 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining nomuvofiq ravishda, aytaylik
5%ga o‘sishiga olib keladi.
Ishlab chiqarish miqyosining o‘sishidan doimiy ravishda olinuvchi samara.
Baozi hollarda ijobiy miqyos samarasi taosiri barham topuvchi ishlab chiqarish hajmi
bilan salbiy miqyos samarasi kuchga kiruvchi ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi
tafovut juda ahamiyatli bo‘lishi mumkin. Bu ikkala chegara orasidagi maydonda
barcha resurslarning 10%ga o‘sishi ishlab chiqarish hajmining ham mutanosib
ravishda 10%ga ko‘payishiga olib keladi.
Ishlab chiqarish miqyosining kengayib borishi chuqur ixtisoslashuv tufayli
boshqarish bo‘yicha mutaxassislar mehnatidan ancha yaxshi foydalanish imkoniyatini
237
beradi. Bu oxir oqibatda samaradorlikning oshishi va mahsulot birligiga ishlab
chiqarish xarajatlarining kamayishiga olib keladi.
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi
Korxonalarning faoliyatiga baho berishda sotilgan mahsulotlarning hajmi, ularga
qilingan sarf-xarajatlar va foyda tushunchalaridan keng foydalaniladi.
Korxonalarda tovar va xizmatlarni sotishdan olingan mablag‘lar ularning
pul tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi.
Aytaylik, korxonada bir oy davomida 100 ming dona «A» mahsuloti ishlab
chiqarildi. Har bir mahsulotning narxi 1000 so‘m. Agar barcha mahsulotlar sotilgan
taqdirda, korxonaning bir oylik pul tushumi 100 mln. so‘m (100000 × 1000) ga teng
bo‘ladi.
Biroq, korxonaning pul tushumlari uning faoliyatining samaradorligiga baho bera
olmaydi. Chunki, bu pul tushumlari qanday xarajatlar evaziga olinganligi aks
ettirmaydi. Shunga ko‘ra, pul tushumlarining xarajatlardan ajratib olingan qismi –
foyda muhim o‘rin tutadi.
Korxona pul daromadlaridan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan
keyin qolgan qismi foyda deb yuritiladi. Ayrim adabiyotlarda bu iqtisodiy foyda deb
ham yuritiladi.
Bizning misolimizdagi korxonada «A» mahsulotni ishlab chiqarishning bir oylik
xarajatlari 60 mln. so‘mni tashkil etgan bo‘lsin. U holda, korxonaning bir oylik foydasi
40 mln. so‘m (100 mln. – 60 mln.) ga teng bo‘ladi.
Foydaning tarkib topishi ikki bosqichdan o‘tadi:
birinchi bosqichda foyda ishlab chiqarish jarayonida yangi qiymatning
yaratilish chog‘ida vujudga keladi. Yangidan yaratilgan qiymat tarkibidagi
qo‘shimcha qiymat foydaning asosiy manbai hisoblanadi, biroq u hali aniq foyda
shaklida namoyon bo‘lmaydi;
238
ikkinchi bosqichda ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan foyda tovarlarni
sotilgandan so‘ng olingan pul daromadi bilan xarajatlarning farqi ko‘rinishida to‘liq
namoyon bo‘ladi.
Demak, tovar va xizmatlar sotilganda ularning umumiy qiymati pul
daromadlariga, undagi qo‘shimcha mahsulot esa foydaga aylanadi. Bundan ko‘rinib
turibdiki, foydaning haqiqiy manbai qo‘shimcha mahsulot yoki qo‘shimcha qiymatdir.
Odatda ishlab chiqarish sohasidagi yirik korxonalar tovarlarni katta hajmda
ishlab chiqarib, ularni savdo vositachilariga ulgurji narxlarda sotadilar. Shunga ko‘ra,
ular tovarning ulgurji narxi uning tannarxidan yuqori bo‘lgan taqdirda foyda oladilar.
Demak, ishlab chiqaruvchi foydasi (Fich) – bu mahsulot tannarxi (T) va ulgurji
narxi (Nu) o‘rtasidagi farqdan iborat:
Т
N
F
u
ich
.
Bundan ko‘rinadiki, mahsulot birligidan olinadigan foyda ikkita asosiy omilga
bog‘liq bo‘ladi: 1) mahsulot tannarxi darajasi; 2) ulgurji narxlar darajasi.
Tannarx – bu mahsulotning har bir birligini ishlab chiqarish uchun
sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir.
Mahsulot tannarxini xarajatlarning asosiy turkumlari bo‘yicha hisoblash
mumkin. Misolimizdagi «A» mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari va tannarxini
hisoblab chiqamiz (11.2-jadval).
11.2-jadval
«A» mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari va tannarxini hisoblash
239
Xarajatlar
Jami ishlab chiqarish
xarajatlari, mln. so‘m
1 birlik mahsulot ishlab
chiqarish xarajatlari,
so‘m
Xomashyo va materiallar
24,0
240
Yoqilg‘i va energiya
9,0
90
Ish
haqi
va
ijtimoiy
sug‘urtaga ajratmalar
15,0
150
Transport xarajatlari
6,0
60
Boshqaruv xarajatlari
6,0
60
Jami
60,0
600
Jadvaldan ko‘rinadiki, korxonada «A» mahsulotning bir oylik ishlab chiqarish
xarajatlari 60 mln. so‘mdan iborat bo‘lib, jami 1000 dona mahsulot ishlab
chiqarilgan. Demak, 1 dona mahsulotning tannarxi 600 so‘mga teng.
Hozirgi global moliyaviy-iqtisodiy inqiroz sharoitida mamlakatimiz eksport
salohiyatini yuksaltirish va milliy iqtisodiyotimiz raqobatbardoshligini oshirish ko‘p
jihatdan tejakorlikka erishish hamda mahsulot va xizmatlar tannarxini pasaytirishga
bog‘liq.
11.6-chizma
Mahsulot qiymati tarkibi
240
Sarflangan ishlab
chiqarish vositalari
qiymati (QIV)
Ish haqi (IH)
Yalpi foyda (Fya)
Mahsulot tannarxi (T)
Mahsulot qiymati (Q)
Bu o‘rinda mahsulot tannarxini uning qiymatidan farqlash lozim. Maolumki,
mahsulot qiymati (Q) o‘z ichiga sarflangan ishlab chiqarish vositalari qiymati (QIV)
hamda yangidan yaratilgan qiymat (QYa)ni to‘liq oladi. O‘z navbatida yangidan
yaratilgan qiymat ish haqi (IH) va yalpi foydaga (Fya) ajraladi. Bu holatni 11.6-
chizma orqali ko‘rish mumkin.
Foyda miqdoriga taosir ko‘rsatuvchi ikkinchi omil – korxona o‘z mahsulotlarini
sotuvchi narx darajasi bo‘lib, bu o‘rinda mahsulot narxi, qiymati va tannarxi
o‘rtasidagi nisbatning beshta asosiy holatini ajratib ko‘rsatish mumkin (11.7-chizma).
11.7-chizma
Tovar qiymati va narxining nisbati