Korxona maxsulotlariga narxni shakllanishi

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

54,6 KB


 
 
 
 
 
 
Korxona maxsulotlariga narxni shakllanishi 
 
 
REJA 
1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari 
2. Korxonaning narx siyosati 
3. Tarmoqda narxning shakllanishi 
4. Narxni aniqlash usullari 
 
1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari 
Narx bozor kategoriyasi bo‘lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan 
munosabatlarni anglatadi. Oqilona, ilmiy jihatdan asoslangan  baho va baholash 
iqtisodiyotning ilmiy va amaliy vositalaridan biri hisoblanadi. 
Nazariy jixatdan olib qaralganda, narx - tovar qiymatining puldani 
ifodasidir. Amaliy jixatdan qaralganda esa, baho – muhim iqtisodiy vosita, dastak 
hisoblanadi. Ma’lumki, qiymat ishlab chiqarish kategoriyasi bo‘lib, ishlab 
chiqarishning o‘zidani mehnat sarfi bilan bog‘liq munosabatlarni ifoda etadi. 
Tovarning yaratilishida moddiylashgan va jonli mehnat sarf qilinadi, ularning 
majmuasi qiymat demakdir. Ammo qiymat har qanday mehnat sarfi emas. Qiymat 
tovarni yaratishga ketgan ijtimoiy zarur mehnat sarfi, aniqrog`i extiyojni qondira 
olgani sababli bozorda tan olingan mehnat sarfidir, chunki mehnatning bir 
qismini, agar u kerakli bo‘lmasa, bozor inkor etadi va shu qism qiymatni 
yaratishda ishtirok etmaydi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy 
zarur mehnat sarfiga keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil 
qiladi. 
Narxning iqtisodiy mazmunini uning funksiyalari yaqqol ko‘rsatib beradi. 
Baho nimaga tegishli bo‘lishidan qat’iy nazar (tovar, xizmat, ish kuchi, qarz puli 
narxini, buning farqi yo‘q) besh asosiy funksiyani bajaradi:
Korxona maxsulotlariga narxni shakllanishi REJA 1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari 2. Korxonaning narx siyosati 3. Tarmoqda narxning shakllanishi 4. Narxni aniqlash usullari 1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari Narx bozor kategoriyasi bo‘lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan munosabatlarni anglatadi. Oqilona, ilmiy jihatdan asoslangan baho va baholash iqtisodiyotning ilmiy va amaliy vositalaridan biri hisoblanadi. Nazariy jixatdan olib qaralganda, narx - tovar qiymatining puldani ifodasidir. Amaliy jixatdan qaralganda esa, baho – muhim iqtisodiy vosita, dastak hisoblanadi. Ma’lumki, qiymat ishlab chiqarish kategoriyasi bo‘lib, ishlab chiqarishning o‘zidani mehnat sarfi bilan bog‘liq munosabatlarni ifoda etadi. Tovarning yaratilishida moddiylashgan va jonli mehnat sarf qilinadi, ularning majmuasi qiymat demakdir. Ammo qiymat har qanday mehnat sarfi emas. Qiymat tovarni yaratishga ketgan ijtimoiy zarur mehnat sarfi, aniqrog`i extiyojni qondira olgani sababli bozorda tan olingan mehnat sarfidir, chunki mehnatning bir qismini, agar u kerakli bo‘lmasa, bozor inkor etadi va shu qism qiymatni yaratishda ishtirok etmaydi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy zarur mehnat sarfiga keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil qiladi. Narxning iqtisodiy mazmunini uning funksiyalari yaqqol ko‘rsatib beradi. Baho nimaga tegishli bo‘lishidan qat’iy nazar (tovar, xizmat, ish kuchi, qarz puli narxini, buning farqi yo‘q) besh asosiy funksiyani bajaradi:
 
 
1. Bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi. Bunda baho bozordani talab 
va taklifning xajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat xolatiga keltiradi. 
2. Hisob-kitob, o`lchov funksiyasi. Baho qiymatning puldani ifodasi,  chunki 
bajarilgan ish xajmi, foyda-zararning barchasi bahoasosida hisob-kitob qilinadi. 
3. Iqtisodiy regulyator funksiyasi. Baho bozor iqtisodiyotining asosiy 
vositalaridan biridir. Undani o‘zgarish bozor xolati (kon’yukturasi)ni bildiradi.  
4. Raqobat vositasi funksiyasi. Raqobat bozor iqtisodiyotini harakatga 
keltiruvchi kuch hisoblanadi. Baho vositasida bellashuv raqobatning asosiy 
ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi. Firmalar o‘z raqiblarini yengish, ularni bozordan 
siqib chiqarish uchun bahoni o‘zgartirib turadilar. 
5. Ijtimoiy ximoya funksiyasi. Bahoayrim axoli toifalarini kambag`allikdan 
saqlash vazifasini o`taydi. Odatdaaxolining nochor va muxtoj qatlamlariga tovarlar 
arzonlashtirilgan baholarda sotiladi. Bular ijtimoiy dotasiyalangan baholar bo‘lib, 
ularni moliyaviy jixatdan davlat byudjeti yoki byudjetdan tashqari mablag`lar 
ta’minlaydi. Dotasiyalangan baholarni davlat                 
      Bozor iqtisodiyotining o‘ziga xos tizimi borki, u o‘zaro bog`langan, bir-birini 
taqozo etuvchi, ammo turli maqsadlarda qo‘llanuvchi baholar  majmuasidan  tashkil  
topadi.  Bahoning  shakllanish jarayoni murakkab bo‘lib, uning ishtirokchilari g`oyat 
ko‘pchilikni tashkil etadi. Baholar turli vazifalarni bajarganligi sababli ham ularning 
turi ko‘p. 
Narxlarning asosiy turlariga  quyidanilar kiradi: 
1. Ulgurji baholar. Tovarlar ko`tarasiga katta miqdorda sotilganda bu 
baholardan foydalaniladi. Bunday bahoni asosan ulgurji savdo-sotiq olib boriladigan 
savdo markazlarida uchratish mumkin. 
2. Chakana baholar. Tovarlar bevosita iste’molchilarga sotilganda 
foydalaniladi. Bu baho o‘z ichiga tovar ulgurji narxini, chakana savdo 
tashkilotchilarining harajati va foydasini oladi. 
3. Nufuzli baholar. Bu baholardan obro` talab iste’molchilarga tovarlar 
sotilganda va xizmatlar ko‘rsatilganda foydalaniladi. 
4. Dotasiyali baholar. Bunda tovarlar davlat byudjeti hisobidan 
arzonlashtirilgan baholardaolinadi.
1. Bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi. Bunda baho bozordani talab va taklifning xajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat xolatiga keltiradi. 2. Hisob-kitob, o`lchov funksiyasi. Baho qiymatning puldani ifodasi, chunki bajarilgan ish xajmi, foyda-zararning barchasi bahoasosida hisob-kitob qilinadi. 3. Iqtisodiy regulyator funksiyasi. Baho bozor iqtisodiyotining asosiy vositalaridan biridir. Undani o‘zgarish bozor xolati (kon’yukturasi)ni bildiradi. 4. Raqobat vositasi funksiyasi. Raqobat bozor iqtisodiyotini harakatga keltiruvchi kuch hisoblanadi. Baho vositasida bellashuv raqobatning asosiy ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi. Firmalar o‘z raqiblarini yengish, ularni bozordan siqib chiqarish uchun bahoni o‘zgartirib turadilar. 5. Ijtimoiy ximoya funksiyasi. Bahoayrim axoli toifalarini kambag`allikdan saqlash vazifasini o`taydi. Odatdaaxolining nochor va muxtoj qatlamlariga tovarlar arzonlashtirilgan baholarda sotiladi. Bular ijtimoiy dotasiyalangan baholar bo‘lib, ularni moliyaviy jixatdan davlat byudjeti yoki byudjetdan tashqari mablag`lar ta’minlaydi. Dotasiyalangan baholarni davlat Bozor iqtisodiyotining o‘ziga xos tizimi borki, u o‘zaro bog`langan, bir-birini taqozo etuvchi, ammo turli maqsadlarda qo‘llanuvchi baholar majmuasidan tashkil topadi. Bahoning shakllanish jarayoni murakkab bo‘lib, uning ishtirokchilari g`oyat ko‘pchilikni tashkil etadi. Baholar turli vazifalarni bajarganligi sababli ham ularning turi ko‘p. Narxlarning asosiy turlariga quyidanilar kiradi: 1. Ulgurji baholar. Tovarlar ko`tarasiga katta miqdorda sotilganda bu baholardan foydalaniladi. Bunday bahoni asosan ulgurji savdo-sotiq olib boriladigan savdo markazlarida uchratish mumkin. 2. Chakana baholar. Tovarlar bevosita iste’molchilarga sotilganda foydalaniladi. Bu baho o‘z ichiga tovar ulgurji narxini, chakana savdo tashkilotchilarining harajati va foydasini oladi. 3. Nufuzli baholar. Bu baholardan obro` talab iste’molchilarga tovarlar sotilganda va xizmatlar ko‘rsatilganda foydalaniladi. 4. Dotasiyali baholar. Bunda tovarlar davlat byudjeti hisobidan arzonlashtirilgan baholardaolinadi.
 
 
5. Davlat baholari. Bu ishlab chiqaruvchilarga davlat tomonidan buyurtma 
berilganda qo‘llaniladi. 
6. Mavsumiy baholar. Bu mavsumiy ishlab chiqariladigan tovarlarga 
belgilanadi. 
7. Milliy va jaxon baholari.Aloxida tovarning baynalmilal harajatlari. Bunda  
jaxon bozoridani talab va taklif nisbati hisobgaolinadi. 
8. Standart baholar. Haridor cho‘ntagidani pulga qarab, ma’lum davrgacha 
o‘zgarmaydigan qat’iy standart narxlar qo‘llaniladi. 
9. Preyskurant baholar.  Bu baholar sotuvchi uchun mo‘ljal baho, haridor 
uchun bildirishlik yoki ma’lumot baho hisoblanadi. 
Ishlab chiqargan maxsulotni sotish uchun muzokaralarga tayyorgarlik  ko‘rish  
mobaynida tadbirkor  eng avvalo, o‘zi uchun maqbul bo‘lgan baho ko‘rsatkichlarini 
aniqlashga harakat qiladi. Shu maqsadda u bahoni uchgaajratadi. Ya’ni maksimal 
(eng yuqori), minimal (eng past) vaob’ektiv baho. 
Maksimal baho - (sotuvchi nuqtai nazaridan) - bu muzokaralarni shu bahodan 
boshlash mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichidir. 
Minimal baho  - (qo`shilishi mumkin bo‘lgan eng past baho) - bu tovar 
narxining shunday ko‘rsatkichiqi, tadbirkor muzokaralar davomida undan 
tushmaslikka harakat qiladi. 
Ob’ektiv baho - bu tarkibida o‘rtacha sifat ko‘rsatkichlariga ega bo‘lgan u 
yoki bu tovarning o‘rtacha bahosidir. 
Bahoning iqtisodiyotdani o‘rni beqiyos katta bo‘lganidan uning har bir 
turidan oqilona foydalanish tadbirkorlik uchun muhim ahamiyatga ega. Shu 
sababli korxonalar va firmalar narx, belgilashga katta e’tibor beradilar. Ular 
o‘zlarining 
narx 
strategiyasini 
ishlab 
chiqishda 
quyidani 
maqsadlarni 
ko‘zlaydilar: 
- 
tovar sotishni ko‘paytirish; 
- 
ko‘proq foyda olish; 
- 
o`rnini muayyan mavqeini saqlab qolish. 
Tovar sotishni ko‘paytirishdan uch natija kutiladi: a) tovar sotishni 
ko‘paytirish orqali bozorda o‘z hissasini oshirish, imkon bo‘lganda bozorni o‘z 
nazoratiga olish; b) har bir tovarni (tovar birligini) sotishdan tushadigan foydaning
5. Davlat baholari. Bu ishlab chiqaruvchilarga davlat tomonidan buyurtma berilganda qo‘llaniladi. 6. Mavsumiy baholar. Bu mavsumiy ishlab chiqariladigan tovarlarga belgilanadi. 7. Milliy va jaxon baholari.Aloxida tovarning baynalmilal harajatlari. Bunda jaxon bozoridani talab va taklif nisbati hisobgaolinadi. 8. Standart baholar. Haridor cho‘ntagidani pulga qarab, ma’lum davrgacha o‘zgarmaydigan qat’iy standart narxlar qo‘llaniladi. 9. Preyskurant baholar. Bu baholar sotuvchi uchun mo‘ljal baho, haridor uchun bildirishlik yoki ma’lumot baho hisoblanadi. Ishlab chiqargan maxsulotni sotish uchun muzokaralarga tayyorgarlik ko‘rish mobaynida tadbirkor eng avvalo, o‘zi uchun maqbul bo‘lgan baho ko‘rsatkichlarini aniqlashga harakat qiladi. Shu maqsadda u bahoni uchgaajratadi. Ya’ni maksimal (eng yuqori), minimal (eng past) vaob’ektiv baho. Maksimal baho - (sotuvchi nuqtai nazaridan) - bu muzokaralarni shu bahodan boshlash mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichidir. Minimal baho - (qo`shilishi mumkin bo‘lgan eng past baho) - bu tovar narxining shunday ko‘rsatkichiqi, tadbirkor muzokaralar davomida undan tushmaslikka harakat qiladi. Ob’ektiv baho - bu tarkibida o‘rtacha sifat ko‘rsatkichlariga ega bo‘lgan u yoki bu tovarning o‘rtacha bahosidir. Bahoning iqtisodiyotdani o‘rni beqiyos katta bo‘lganidan uning har bir turidan oqilona foydalanish tadbirkorlik uchun muhim ahamiyatga ega. Shu sababli korxonalar va firmalar narx, belgilashga katta e’tibor beradilar. Ular o‘zlarining narx strategiyasini ishlab chiqishda quyidani maqsadlarni ko‘zlaydilar: - tovar sotishni ko‘paytirish; - ko‘proq foyda olish; - o`rnini muayyan mavqeini saqlab qolish. Tovar sotishni ko‘paytirishdan uch natija kutiladi: a) tovar sotishni ko‘paytirish orqali bozorda o‘z hissasini oshirish, imkon bo‘lganda bozorni o‘z nazoratiga olish; b) har bir tovarni (tovar birligini) sotishdan tushadigan foydaning
 
 
kamayishiga rozi bo‘lgan xolda tovarlarni ko‘plab sotish orqali keladigan yalpi 
foydani oshirish; v) tovarni ko‘p sotish natijasida uning xajmiga nisbatan savdo-sotiq 
harajatlarini qisqartirish. 
Bozordan raqiblarni surib chiqarib, o‘z mavqeini mustaxkamlash uchun 
firmalar maxsus narx qo‘llaydilar, uni bozorga kirib olish narxi yoki demping 
narx deb ataladi. 
Bu narx raqibni sindirishga qaratilganligidan davlat uni ta’qiqlaydi, shu 
sababli firmalar uni yashirin qo‘llaydilar va bu ish rasmiy narxning bir qismini 
kechib yuborish shaklida bo‘ladi. 
Raqobatli bozor soitida mahsulot narxi talab va taklif muvozanati asosida 
o‘rnatiladi. Mahsulot narxining shakllanishiga yana quyidagi bir qancha omillar ham 
ta’sir ko‘rsatadi:  
- mahsulotga bo‘lgan talab darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar; 
- bozordagi taklif darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar; 
- bozor kon’yukturasi va raqobat muhiti; 
- mahsulotni ishlab chiqarish harajatlari, tannarxi va foyda mepyori; 
- taklif etilayotgan mahsulotning sifati, dizayni va foydalilik darajasi; 
- narxlarni davlat tomonidan tartibga solib turilishi va boshqalar. 
Mahsulotga talab qanchalik yuqori va taklif qanchalik kam bo‘lsa, mahsulot 
narxi shuncha yuqori bo‘ladi. Xuddi shuningdek, taklif hajmining o‘zgarishiga 
ishlab chiqarish texnologiyasi, foydalaniladigan resurslar narxi, ishlab chiqarishni 
moliyalashtirish soitlari, soliqlar va dotasiyalar, bozordagi ishlab chiqaruvchilar soni 
va boshqa mahsulotlar narxi kabi omillar ta’sir ko‘rsatadi. Bozorda ushbu omillar 
ta’sirida talab va taklif hajmining o‘zgarishi, bozor muvozanatining o‘zgarishiga va 
oqibatda mahsulot narxining o‘zgarishiga olib keladi.  
Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq 
mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx 
o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha 
bo‘lishi 
mumkin. 
Ayrim 
mahsulotlar 
narxining 
o‘zgarishiga 
nisbatan 
iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar 
ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Bunday 
mahsulotlarga bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi.
kamayishiga rozi bo‘lgan xolda tovarlarni ko‘plab sotish orqali keladigan yalpi foydani oshirish; v) tovarni ko‘p sotish natijasida uning xajmiga nisbatan savdo-sotiq harajatlarini qisqartirish. Bozordan raqiblarni surib chiqarib, o‘z mavqeini mustaxkamlash uchun firmalar maxsus narx qo‘llaydilar, uni bozorga kirib olish narxi yoki demping narx deb ataladi. Bu narx raqibni sindirishga qaratilganligidan davlat uni ta’qiqlaydi, shu sababli firmalar uni yashirin qo‘llaydilar va bu ish rasmiy narxning bir qismini kechib yuborish shaklida bo‘ladi. Raqobatli bozor soitida mahsulot narxi talab va taklif muvozanati asosida o‘rnatiladi. Mahsulot narxining shakllanishiga yana quyidagi bir qancha omillar ham ta’sir ko‘rsatadi: - mahsulotga bo‘lgan talab darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar; - bozordagi taklif darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar; - bozor kon’yukturasi va raqobat muhiti; - mahsulotni ishlab chiqarish harajatlari, tannarxi va foyda mepyori; - taklif etilayotgan mahsulotning sifati, dizayni va foydalilik darajasi; - narxlarni davlat tomonidan tartibga solib turilishi va boshqalar. Mahsulotga talab qanchalik yuqori va taklif qanchalik kam bo‘lsa, mahsulot narxi shuncha yuqori bo‘ladi. Xuddi shuningdek, taklif hajmining o‘zgarishiga ishlab chiqarish texnologiyasi, foydalaniladigan resurslar narxi, ishlab chiqarishni moliyalashtirish soitlari, soliqlar va dotasiyalar, bozordagi ishlab chiqaruvchilar soni va boshqa mahsulotlar narxi kabi omillar ta’sir ko‘rsatadi. Bozorda ushbu omillar ta’sirida talab va taklif hajmining o‘zgarishi, bozor muvozanatining o‘zgarishiga va oqibatda mahsulot narxining o‘zgarishiga olib keladi. Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha bo‘lishi mumkin. Ayrim mahsulotlar narxining o‘zgarishiga nisbatan iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi.
 
 
Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga 
sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga 
nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi. Bunday mahsulotlarga 
bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik talab) deb ataladi.  
Sanoat mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘zgaruvchanligi (elastikligi) 
unchalik katta bo‘lmaydi. Ya’ni, iste’molchilar daromadlarining o‘sishi qishloq 
xo‘jaligi mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘sishiga unchalik ta’sir etmaydi va bu 
qishloq xo‘jaligi mahsulotlari narxini o‘sishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. 
Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq 
mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx 
o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha 
bo‘lishi 
mumkin. 
Ayrim 
mahsulotlar 
narxining 
o‘zgarishiga 
nisbatan 
iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar 
ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Odatda, 
dabdaba va hasham buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining 
sezuvchanligi yuqori bo‘ladi. Masalan, yengil avtomobillar narxining oshishi 
unga bo‘lgan talabning sezilarli qisqarishiga olib keladi. Bunday mahsulotlarga 
bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi.  
Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga 
sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga 
nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi. Masalan, uy-joy, 
non, tuz, dori-darmon, gugurt kabi mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga 
bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Bunday mahsulotlarga 
bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik talab) deb ataladi. 
Mavsumiylik harakteri natijasida ayrim mahsulotlarni ishlab chiqarish 
hajmining yilning bir davrida talabdan ortib ketishiga yoki ikkinchi bir davrida 
talabdan kamayib ketishiga olib keladi. Masalan, pomidor va bodring ishlab 
chiqarish yoz oylarida ko‘payib, qish va erta narxrda keskin kamayib ketadi. 
Natijada bunday mahsulotlar narxi yil davomida tebranib turadi. 
Sanoat mahsulotlar bozorida narxning bir qancha turlari amal qiladi  (9.1-
chizma).
Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik talab) deb ataladi. Sanoat mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘zgaruvchanligi (elastikligi) unchalik katta bo‘lmaydi. Ya’ni, iste’molchilar daromadlarining o‘sishi qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘sishiga unchalik ta’sir etmaydi va bu qishloq xo‘jaligi mahsulotlari narxini o‘sishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha bo‘lishi mumkin. Ayrim mahsulotlar narxining o‘zgarishiga nisbatan iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Odatda, dabdaba va hasham buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi yuqori bo‘ladi. Masalan, yengil avtomobillar narxining oshishi unga bo‘lgan talabning sezilarli qisqarishiga olib keladi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi. Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi. Masalan, uy-joy, non, tuz, dori-darmon, gugurt kabi mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik talab) deb ataladi. Mavsumiylik harakteri natijasida ayrim mahsulotlarni ishlab chiqarish hajmining yilning bir davrida talabdan ortib ketishiga yoki ikkinchi bir davrida talabdan kamayib ketishiga olib keladi. Masalan, pomidor va bodring ishlab chiqarish yoz oylarida ko‘payib, qish va erta narxrda keskin kamayib ketadi. Natijada bunday mahsulotlar narxi yil davomida tebranib turadi. Sanoat mahsulotlar bozorida narxning bir qancha turlari amal qiladi (9.1- chizma).
 
 
Korxona mahsulotiga o‘rnatiladigan narx darajasini belgilashda tadbirkorlar 
o‘zaro bog‘liqlikda amal qiluvchi narxlar tizimi va ularning turlarini yaxshi bilishi 
kerak. 
Narxlar tizimini ularning ma’lum bir xususiyatlariga muvofiq  turkumlarga 
ajratish qabul qilingan: 
1. Tovar aylanmasi va xizmat ko‘rsatish (ish bajarish) hajmiga ko‘ra: 
- ishlab chiqarish narxi – ishlab chiqaruvchi tomonidan katta hajmdagi 
mahsulotlarni buyurtma bo‘yicha korxonalarga va ulgurji savdo tashkilotlariga 
sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx mahsulotni ishlab chiqarish tannarxi va uni 
sotish bilan bog‘liq (shu jumladan, tegishli boshqaruv harajatlari) davr harajatlariga 
tegishli foyda miqdorini qo‘shib hisoblanadi; 
- ulgurji narxlar – ulgurji savdo korxonalari tomonidan chakana savdo bilan 
shug‘ullanuvchilarga yoki boshqa korxonalarga yirik miqdordagi mahsulotlarni 
sotish narxlaridan iborat bo‘ladi. Ulgurji narx ishlab chiqarish narxiga savdo 
korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda miqdorini qo‘shib 
belgilanadi;  
- chakana narxlar – sotuvchi tomonidan  mahsulotlarni chakana savdo tarmog‘i 
orqali kichiq miqdorlarda yoki donalab (kilolab, grammlab, litrlab, metrlab va 
hokazo) sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx ulgurji narxga chakana savdo 
korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda miqdorini qo‘shib 
belgilanadi;   
- harid narxlari – davlat ehtiyojlari uchun harid qilinadigan mahsulotlarga 
davlat tomonidan o‘rnatiladigan narx;  
2. Davlat tomonidan tartibga solinishi yoki erkinligi darajasiga ko‘ra: 
- erkin narxlar – ishlab chiqaruvchi va haridor o‘rtasida o‘zaro manfaatdorlik 
asosida talab va taklifdan kelib chiqib o‘rnatiladi; 
- tartibga solinadigan narxlar – asosan talab va taklifdan kelib chiqib 
o‘rnatiladigan, ammo, o‘sish surpatlari yoki quyi va yuqori chegaralari davlat 
tomonidan tartibga solinadigan narxlarni o‘z ichiga oladi (aholi iste’moli uchun 
zarur bo‘lgan un, shakar va o‘simlik yog‘i kabi mahsulotlar narxlari); 
- qat’iy o‘rnatiladigan narxlar – davlat tomonidan ayrim turdagi muhim 
ahamiyatga ega bo‘lgan mahsulotlarga nisbatan qat’iy belgilanadigan narxlardan
Korxona mahsulotiga o‘rnatiladigan narx darajasini belgilashda tadbirkorlar o‘zaro bog‘liqlikda amal qiluvchi narxlar tizimi va ularning turlarini yaxshi bilishi kerak. Narxlar tizimini ularning ma’lum bir xususiyatlariga muvofiq turkumlarga ajratish qabul qilingan: 1. Tovar aylanmasi va xizmat ko‘rsatish (ish bajarish) hajmiga ko‘ra: - ishlab chiqarish narxi – ishlab chiqaruvchi tomonidan katta hajmdagi mahsulotlarni buyurtma bo‘yicha korxonalarga va ulgurji savdo tashkilotlariga sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx mahsulotni ishlab chiqarish tannarxi va uni sotish bilan bog‘liq (shu jumladan, tegishli boshqaruv harajatlari) davr harajatlariga tegishli foyda miqdorini qo‘shib hisoblanadi; - ulgurji narxlar – ulgurji savdo korxonalari tomonidan chakana savdo bilan shug‘ullanuvchilarga yoki boshqa korxonalarga yirik miqdordagi mahsulotlarni sotish narxlaridan iborat bo‘ladi. Ulgurji narx ishlab chiqarish narxiga savdo korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda miqdorini qo‘shib belgilanadi; - chakana narxlar – sotuvchi tomonidan mahsulotlarni chakana savdo tarmog‘i orqali kichiq miqdorlarda yoki donalab (kilolab, grammlab, litrlab, metrlab va hokazo) sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx ulgurji narxga chakana savdo korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda miqdorini qo‘shib belgilanadi; - harid narxlari – davlat ehtiyojlari uchun harid qilinadigan mahsulotlarga davlat tomonidan o‘rnatiladigan narx; 2. Davlat tomonidan tartibga solinishi yoki erkinligi darajasiga ko‘ra: - erkin narxlar – ishlab chiqaruvchi va haridor o‘rtasida o‘zaro manfaatdorlik asosida talab va taklifdan kelib chiqib o‘rnatiladi; - tartibga solinadigan narxlar – asosan talab va taklifdan kelib chiqib o‘rnatiladigan, ammo, o‘sish surpatlari yoki quyi va yuqori chegaralari davlat tomonidan tartibga solinadigan narxlarni o‘z ichiga oladi (aholi iste’moli uchun zarur bo‘lgan un, shakar va o‘simlik yog‘i kabi mahsulotlar narxlari); - qat’iy o‘rnatiladigan narxlar – davlat tomonidan ayrim turdagi muhim ahamiyatga ega bo‘lgan mahsulotlarga nisbatan qat’iy belgilanadigan narxlardan
 
 
iborat bo‘ladi (strategik ahamiyatga ega bo‘lgan neftь mahsulotlari, mineral o‘g‘itlar 
va boshqa resurslar narxlari). 
3. Asoslanishi nuqtai-nazaridan: 
- bazis narxi – haridor va sotuvchi o‘rtasidagi muzokaralar vositasida o‘rnatilib, 
muayyan miqdor va sifatdagi (sortdagi) mahsulotlarni ma’lum bir muddatlarda 
yetkazib berish stlaridan kelib chiqib belgilanadi. Unga binoan, haqiqatda yetkazib 
berilgan mahsulot miqdori, sifati (sorti) va  muddatlari stnomada belgilanganidan 
farqlansa,  bazis narxiga nisbatan ma’lum bir chegirma yoki ustamalar ko‘zda 
tutilishi mumkin; 
- haqiqiy narx – bazis narxga nisbatan turli ustama yoki chegirmalar 
qo‘llanilgandan keyingi  haqiqiy bitim narxi;  
- ma’lumot beradigan narxlar – kataloglar, jurnallar, gazetalar, bukletlar, 
preyskurantlar va boshqa savdo xabarnomalarida cho‘ etiladigan hamda 
mutaxassislar tomonidan shu turdagi tovarlarga narx belgilashda mo‘ljal bo‘lib 
xizmat qiladigan narxlarni anglatadi; 
- preyskurant narxlari – ma’lumot beradigan narx turlaridan biri bo‘lib, ishlab 
chiqaruvchi korxonaning yoki sotuvchi firmaning preyskurantlarida aks ettiriladi; 
- taqqoslama narxlar – bir necha yillar davomida mahsulot ishlab chiqarish va 
sotish dinamikasini aniqlash hamda ularni taqqoslama holda solishtirish maqsadida 
qo‘llaniladi (davlat tomonidan statistik hisobot shakllari uchun o‘rnatiladi). 
4. Amal qilish muddati bo‘yicha: 
- doimiy (qat’iy) narxlar – mahsulotni yetkazib berish stnomasi amal qiladigan 
davr mobaynida o‘zgarmaydi; 
- joriy narxlar – aynan mahsulot sotilayotgan davrda amal qilayotgan narxlar 
darajasini ifodalaydi va bozor konpyukturasiga qarab o‘zgarib turishi mumkin; 
- mavsumiy narxlar – yilning ma’lum bir davri uchun o‘rnatiladigan narxlar 
darajasi (masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga yilning turli mavsumlarida 
turlicha narx o‘rnatiladi); 
- o‘zgaruvchi narxlar – bozordagi talab va taklif muvozanati hamda inflyatsiya 
darajasidan kelib chiqib o‘sib yoki kamayib borish xususiyatga ega. Bunda sotuvchi 
va haridor kelishuviga asosan bazis narxi o‘rnatilib,  turli omillar ta’sirida narxda 
yuz berishi mumkin bo‘lgan o‘zgarishlar stnomada  kelishib olinadi.
iborat bo‘ladi (strategik ahamiyatga ega bo‘lgan neftь mahsulotlari, mineral o‘g‘itlar va boshqa resurslar narxlari). 3. Asoslanishi nuqtai-nazaridan: - bazis narxi – haridor va sotuvchi o‘rtasidagi muzokaralar vositasida o‘rnatilib, muayyan miqdor va sifatdagi (sortdagi) mahsulotlarni ma’lum bir muddatlarda yetkazib berish stlaridan kelib chiqib belgilanadi. Unga binoan, haqiqatda yetkazib berilgan mahsulot miqdori, sifati (sorti) va muddatlari stnomada belgilanganidan farqlansa, bazis narxiga nisbatan ma’lum bir chegirma yoki ustamalar ko‘zda tutilishi mumkin; - haqiqiy narx – bazis narxga nisbatan turli ustama yoki chegirmalar qo‘llanilgandan keyingi haqiqiy bitim narxi; - ma’lumot beradigan narxlar – kataloglar, jurnallar, gazetalar, bukletlar, preyskurantlar va boshqa savdo xabarnomalarida cho‘ etiladigan hamda mutaxassislar tomonidan shu turdagi tovarlarga narx belgilashda mo‘ljal bo‘lib xizmat qiladigan narxlarni anglatadi; - preyskurant narxlari – ma’lumot beradigan narx turlaridan biri bo‘lib, ishlab chiqaruvchi korxonaning yoki sotuvchi firmaning preyskurantlarida aks ettiriladi; - taqqoslama narxlar – bir necha yillar davomida mahsulot ishlab chiqarish va sotish dinamikasini aniqlash hamda ularni taqqoslama holda solishtirish maqsadida qo‘llaniladi (davlat tomonidan statistik hisobot shakllari uchun o‘rnatiladi). 4. Amal qilish muddati bo‘yicha: - doimiy (qat’iy) narxlar – mahsulotni yetkazib berish stnomasi amal qiladigan davr mobaynida o‘zgarmaydi; - joriy narxlar – aynan mahsulot sotilayotgan davrda amal qilayotgan narxlar darajasini ifodalaydi va bozor konpyukturasiga qarab o‘zgarib turishi mumkin; - mavsumiy narxlar – yilning ma’lum bir davri uchun o‘rnatiladigan narxlar darajasi (masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga yilning turli mavsumlarida turlicha narx o‘rnatiladi); - o‘zgaruvchi narxlar – bozordagi talab va taklif muvozanati hamda inflyatsiya darajasidan kelib chiqib o‘sib yoki kamayib borish xususiyatga ega. Bunda sotuvchi va haridor kelishuviga asosan bazis narxi o‘rnatilib, turli omillar ta’sirida narxda yuz berishi mumkin bo‘lgan o‘zgarishlar stnomada kelishib olinadi.
 
 
5. Oldi-sotdi stnomasi kelishuviga ko‘ra: 
- stnoma (faktura) narxi – stnomada belgilangan mahsulotni yetkazib berish 
stlaridan kelib chiqib sotuvchi va haridor o‘rtasida kelishuv asosida o‘rnatiladi/ 
 
9.2. Korxonaning narx siyosati 
Narx siyosati - bu davlatning iqtisodiy siyosati va iqtisodiy strategiyasining 
muhim 
ajralmas 
qismidir. 
SHu 
sababli 
ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyotni 
jadallashtirishda, mehnatkashlarning tashabbusi va  omilkorligini rivojlantirishda 
baho belgilash siyosati aloxida o`rin  egallaydi. Bahoni xo‘jalik mexanizmi va o‘zini 
o‘zi pul bilan ta’minlashning ko`tarib turuvchi ustuni deyish mumkin. Jamoaning va 
ayrim xodimning daromadlari, ular iqtisodiy manfaatlari narxning, ya’ni bahoning 
to‘g‘ri  belgilanishiga bog‘liqdir. 
Baho bamisoli barometr kabi bozor xolatini ko‘rsatib turadi, u pasayib ketsa, 
tovar bozori kasodga uchraydi, tovar nafsiz bo‘lib, uni boshqa tovar bilan 
almashtirish yoki uning sifatini yaxshilash zarurligi kun tartibiga qo`yiladi.  
Baho pul muomalasi xolatiga, kreditlash samaradorligi va iqtisodiyotning 
moliyaviy sog`lomligi bilan bog‘liq. Davlatning, korxona (firma) lar va ularda 
ishlovchilarning, 
umuman 
axolining 
o‘zaro 
rejali 
bog`lanishi 
 
baho 
yordamidaamalgaoshiriladi, ijtimoiy resurslardan foydalanish  ta’minlanadi,  yalpi  
ichki  maxsulotni hisobgaolish va taqsimlash amalgaoshiriladi. Bahoni tovar qiymati 
belgilaydi, ammo bozor iqtisodi soitida u aniq qiymatdan yuqori yoki kam bo‘lishi 
mumkin, bu esa bozordani o`sha maxsulotga bo‘lgan talab va taklifga bog‘liq 
bo‘ladi. Tovar bahosining darajasi,  Shuningdek,  tovarning  ijtimoiy foydaliligi 
darajasi va boshqa tovarlar o`rnini bosaolishi, muomaladani pulning harid quvvatiga 
ham boqlig` bo‘ladi. Bozor iqtisodiyoti soitida baho yordamida korxonalar ishlab 
chiqarishini tashkil etishning asosiy muommolaridan biri, nima  ishlab chiqarish 
foydali ekanligini hal etadi. Baho tovar taklifi,  axolining to‘lov qobiliyati, ishlab 
chiqarish resurslarining oshib yoki kamayib ketishi to‘g‘risida korxona 
egalarigaaxborot beruvchi vosita hamdir. Bahoning yana bir vazifasi qiymat 
o`lchovidir, bunda qilingan harajatlar vaolingan natija ma’lum bir  narx yordamida 
hisob-kitob qilinadi.
5. Oldi-sotdi stnomasi kelishuviga ko‘ra: - stnoma (faktura) narxi – stnomada belgilangan mahsulotni yetkazib berish stlaridan kelib chiqib sotuvchi va haridor o‘rtasida kelishuv asosida o‘rnatiladi/ 9.2. Korxonaning narx siyosati Narx siyosati - bu davlatning iqtisodiy siyosati va iqtisodiy strategiyasining muhim ajralmas qismidir. SHu sababli ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirishda, mehnatkashlarning tashabbusi va omilkorligini rivojlantirishda baho belgilash siyosati aloxida o`rin egallaydi. Bahoni xo‘jalik mexanizmi va o‘zini o‘zi pul bilan ta’minlashning ko`tarib turuvchi ustuni deyish mumkin. Jamoaning va ayrim xodimning daromadlari, ular iqtisodiy manfaatlari narxning, ya’ni bahoning to‘g‘ri belgilanishiga bog‘liqdir. Baho bamisoli barometr kabi bozor xolatini ko‘rsatib turadi, u pasayib ketsa, tovar bozori kasodga uchraydi, tovar nafsiz bo‘lib, uni boshqa tovar bilan almashtirish yoki uning sifatini yaxshilash zarurligi kun tartibiga qo`yiladi. Baho pul muomalasi xolatiga, kreditlash samaradorligi va iqtisodiyotning moliyaviy sog`lomligi bilan bog‘liq. Davlatning, korxona (firma) lar va ularda ishlovchilarning, umuman axolining o‘zaro rejali bog`lanishi baho yordamidaamalgaoshiriladi, ijtimoiy resurslardan foydalanish ta’minlanadi, yalpi ichki maxsulotni hisobgaolish va taqsimlash amalgaoshiriladi. Bahoni tovar qiymati belgilaydi, ammo bozor iqtisodi soitida u aniq qiymatdan yuqori yoki kam bo‘lishi mumkin, bu esa bozordani o`sha maxsulotga bo‘lgan talab va taklifga bog‘liq bo‘ladi. Tovar bahosining darajasi, Shuningdek, tovarning ijtimoiy foydaliligi darajasi va boshqa tovarlar o`rnini bosaolishi, muomaladani pulning harid quvvatiga ham boqlig` bo‘ladi. Bozor iqtisodiyoti soitida baho yordamida korxonalar ishlab chiqarishini tashkil etishning asosiy muommolaridan biri, nima ishlab chiqarish foydali ekanligini hal etadi. Baho tovar taklifi, axolining to‘lov qobiliyati, ishlab chiqarish resurslarining oshib yoki kamayib ketishi to‘g‘risida korxona egalarigaaxborot beruvchi vosita hamdir. Bahoning yana bir vazifasi qiymat o`lchovidir, bunda qilingan harajatlar vaolingan natija ma’lum bir narx yordamida hisob-kitob qilinadi.
 
 
Baholar tovar-pul munosabatlari muomalasining shakli va realizatsiya 
qilinadigan maxsulot turiga ko‘ra farqlanadi. Ammo bahoning  turlari bir biri bilan 
o‘zaro bog‘liq bo‘lib, ular yagona tizimni tashkil etadi. Mazkur tizimning  muhim 
elementlari quyidanilardir: 
a) ulgurji baholar. Ular firmalar o‘z maxsulotlarini katta xajmda boshqa 
firmalarga yoki vositachilarga va ulgurji savdo tashkilotlariga sotayotganlirida 
qo‘llaniladi. Ulgurji baho korxonalarga ishlab chiqarish harajatlarini qoplashni, 
zarur foydaolishni ta’minlab berishi zarur; 
b) chakana baholar. Ulardan tovarlarni bevosita iste’molchilarga sotishda 
foydalaniladi. Bu baholarga davlat savdosi, xususiy mulk egalari do`konlari va 
bozorda yuzaga kelayotgan baholar kiradi.  CHakana baho darajasi axolining real 
daromadlari bilan belgilanadi.  
v) harid baholari qishloq xo‘jaligi maxsulotlarining  davlat tomonidan sotib 
olinishida ishlatiladi.  
g) dunyo baholari halqaro savdo munosabatlarida qo‘llaniladi. 
Baholar tovar ishlab chiqarishning rivojlanishiga o‘z vazifalari orqali ta’sir 
etadi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy zarur mehnat sarfiga 
keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil qiladi.  
Bozorda sotuvchi  bilan  haridor  o‘rtasidani iqtisodiy munosabat bo‘lganidan 
narxning shakllanishida har ikki tomon ishtirok etadi.  Haridor deganda, biz tovar va 
xizmatlarni iste’mol etuvchilar – fuqarolar, ishlab chiqarishni yurgizish uchun 
resurslarni sotib oluvchi firmalarni tushunamiz. Baholarning shakllanishida tovarni 
ishlab chiqarishdan tortib, iste’molgaetgungacha bo‘lgan mehnat sarflari ishtirok 
etadi. Jamiki harajatlar baho tarkibiga kiradi.  
Bahoni shakllantiradigan asosiy omillar esa quyidanicha: 
1. Iqtisodiy harajat darajasi; 
2. Tovarlarning naflilik darajasi; 
3. Tovarga bo‘lgan talab va uning taklifi; 
4. Raqobat shakllari va usullari; 
5. Tovarni iste’mol qilish vaqti. 
Raqobat cheklangan bozorlarda (sof monopoliya, monopolistik raqobat,  
oligopoliya) ishlab chiqaruvchilarning o`rni bozor narxlarini belgilovchi muhim
Baholar tovar-pul munosabatlari muomalasining shakli va realizatsiya qilinadigan maxsulot turiga ko‘ra farqlanadi. Ammo bahoning turlari bir biri bilan o‘zaro bog‘liq bo‘lib, ular yagona tizimni tashkil etadi. Mazkur tizimning muhim elementlari quyidanilardir: a) ulgurji baholar. Ular firmalar o‘z maxsulotlarini katta xajmda boshqa firmalarga yoki vositachilarga va ulgurji savdo tashkilotlariga sotayotganlirida qo‘llaniladi. Ulgurji baho korxonalarga ishlab chiqarish harajatlarini qoplashni, zarur foydaolishni ta’minlab berishi zarur; b) chakana baholar. Ulardan tovarlarni bevosita iste’molchilarga sotishda foydalaniladi. Bu baholarga davlat savdosi, xususiy mulk egalari do`konlari va bozorda yuzaga kelayotgan baholar kiradi. CHakana baho darajasi axolining real daromadlari bilan belgilanadi. v) harid baholari qishloq xo‘jaligi maxsulotlarining davlat tomonidan sotib olinishida ishlatiladi. g) dunyo baholari halqaro savdo munosabatlarida qo‘llaniladi. Baholar tovar ishlab chiqarishning rivojlanishiga o‘z vazifalari orqali ta’sir etadi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy zarur mehnat sarfiga keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil qiladi. Bozorda sotuvchi bilan haridor o‘rtasidani iqtisodiy munosabat bo‘lganidan narxning shakllanishida har ikki tomon ishtirok etadi. Haridor deganda, biz tovar va xizmatlarni iste’mol etuvchilar – fuqarolar, ishlab chiqarishni yurgizish uchun resurslarni sotib oluvchi firmalarni tushunamiz. Baholarning shakllanishida tovarni ishlab chiqarishdan tortib, iste’molgaetgungacha bo‘lgan mehnat sarflari ishtirok etadi. Jamiki harajatlar baho tarkibiga kiradi. Bahoni shakllantiradigan asosiy omillar esa quyidanicha: 1. Iqtisodiy harajat darajasi; 2. Tovarlarning naflilik darajasi; 3. Tovarga bo‘lgan talab va uning taklifi; 4. Raqobat shakllari va usullari; 5. Tovarni iste’mol qilish vaqti. Raqobat cheklangan bozorlarda (sof monopoliya, monopolistik raqobat, oligopoliya) ishlab chiqaruvchilarning o`rni bozor narxlarini belgilovchi muhim
 
 
omillardan hisoblanadi. Monopoliya soitida bozorda bir turdani maxsulotlar taklif 
qilinishi sababli  baho ustidan to‘liq nazorat amalgaoshiriladi. 
Bu degani monopolist ishlab chiqaruvchilarning narx belgilashdani 
xukmronligi, iste’molchi daromadlari cheklangani bo‘lib, to`qnash keladi. O`rnini 
bosuvchi tovarlarning mavjudligi ham ularning baho belgilashdani mutlaq 
imkoniyatini cheklaydi. 
Oligopoliya soitida esaaloxida ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) bir-biriga 
bog‘liq bo‘lganliklari sababli baholarni mustaqil belgilashga botinaolmaydilar. 
Faqat baho belgilashda yashirincha kelishishlari mumkin. 
Bahoning shakllanishini quyidanicha ifodalash mumkin (10.1-chizma). 
Bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida bahoning roli va ahamiyati beqiyosdir. 
Ma’lumki, hozirgi zamon iqtisodiyoti bozor iqtisodiyotidir. Bu iqtisodiyot Yer 
yuzidani ko‘pgina davlatlarda turli  darajada va o‘ziga xos xususiyatlar bilan 
rivojlanib bormoqda. Uning mohiyat belgilarini eng rivojlangan mamlakatlar 
iqtisodiyotida ko‘rish mumkin. Uning ana shunday belgilaridan biri, narxlarning 
liberallashuvi,  narx-navoning erkin shakllanishidir. Tovarlar narxini davlat 
yuqoridan belgilamaydi. U bozordani talab va taklifga qarab, haridor bilan 
sotuvchining savdolashuvi asosida  yuzaga keladi. Kelishilgan narxlar esa bozor 
munosabatlariga xizmat qiladi. Narx pul bilan o`lchanadi. Bozor iqtisodiyoti pulsiz 
bo‘lishi mumkin emas. Pul esa iqtisodiy munosabatlarning asosiy vositasi bo‘lib, 
iqtisodiyotda o`ta muhim rol` o`ynaydi. Pul munosabatlari bozor iqtisodiyotining 
ajralmas qismi hisoblanadi. Pul oboroti, pul emissiyasi, qadri-qimmati, inflyatsiya, 
valyuta kursi kabi xodisalar iqtisodiy vaziyatning ko‘zgusi hisoblanadi. Bozor 
iqtisodiyotida tovar taqchilligi bo‘lmaydi, shu sababdan bozorda ishlab chiqaruvchi 
emas,  balki iste’molchi (haridor) o‘z izmini o`tkazadi, tovar va xizmatlarni sifati va 
narxiga qarab tanlab olish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Ko‘rib chiqqanimizdek, bozor 
iqtisodiyotiga o`tish jarayonida narxning roli va  ahamiyati juda katta. 
Baho shakllanishida raqobat muhim o`rin tutadi. Raqobatda yutib chiqish yoki 
yutkazish bahoni belgilashga ham bog‘liq. Raqobatlashuv jarayonida haridor ko‘p 
bo‘lsa, yuqori narx tashkil topadi. Agar sotuvchilar ko‘p bo‘lib, ular 
raqobatlashishsa, past baholar vujudga keladi.
omillardan hisoblanadi. Monopoliya soitida bozorda bir turdani maxsulotlar taklif qilinishi sababli baho ustidan to‘liq nazorat amalgaoshiriladi. Bu degani monopolist ishlab chiqaruvchilarning narx belgilashdani xukmronligi, iste’molchi daromadlari cheklangani bo‘lib, to`qnash keladi. O`rnini bosuvchi tovarlarning mavjudligi ham ularning baho belgilashdani mutlaq imkoniyatini cheklaydi. Oligopoliya soitida esaaloxida ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) bir-biriga bog‘liq bo‘lganliklari sababli baholarni mustaqil belgilashga botinaolmaydilar. Faqat baho belgilashda yashirincha kelishishlari mumkin. Bahoning shakllanishini quyidanicha ifodalash mumkin (10.1-chizma). Bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida bahoning roli va ahamiyati beqiyosdir. Ma’lumki, hozirgi zamon iqtisodiyoti bozor iqtisodiyotidir. Bu iqtisodiyot Yer yuzidani ko‘pgina davlatlarda turli darajada va o‘ziga xos xususiyatlar bilan rivojlanib bormoqda. Uning mohiyat belgilarini eng rivojlangan mamlakatlar iqtisodiyotida ko‘rish mumkin. Uning ana shunday belgilaridan biri, narxlarning liberallashuvi, narx-navoning erkin shakllanishidir. Tovarlar narxini davlat yuqoridan belgilamaydi. U bozordani talab va taklifga qarab, haridor bilan sotuvchining savdolashuvi asosida yuzaga keladi. Kelishilgan narxlar esa bozor munosabatlariga xizmat qiladi. Narx pul bilan o`lchanadi. Bozor iqtisodiyoti pulsiz bo‘lishi mumkin emas. Pul esa iqtisodiy munosabatlarning asosiy vositasi bo‘lib, iqtisodiyotda o`ta muhim rol` o`ynaydi. Pul munosabatlari bozor iqtisodiyotining ajralmas qismi hisoblanadi. Pul oboroti, pul emissiyasi, qadri-qimmati, inflyatsiya, valyuta kursi kabi xodisalar iqtisodiy vaziyatning ko‘zgusi hisoblanadi. Bozor iqtisodiyotida tovar taqchilligi bo‘lmaydi, shu sababdan bozorda ishlab chiqaruvchi emas, balki iste’molchi (haridor) o‘z izmini o`tkazadi, tovar va xizmatlarni sifati va narxiga qarab tanlab olish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Ko‘rib chiqqanimizdek, bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida narxning roli va ahamiyati juda katta. Baho shakllanishida raqobat muhim o`rin tutadi. Raqobatda yutib chiqish yoki yutkazish bahoni belgilashga ham bog‘liq. Raqobatlashuv jarayonida haridor ko‘p bo‘lsa, yuqori narx tashkil topadi. Agar sotuvchilar ko‘p bo‘lib, ular raqobatlashishsa, past baholar vujudga keladi.
 
 
Raqobat kurashida  harajatlarni  qoplamaydigan, binobarin, zarar keltiradigan 
o`ta past baholar ham paydo bo‘ladi. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, 
xo‘jalikni oqilona yuritish esa moliyaviy aloqalar va qiymat qonunlaridan   
foydalanishni  talab qiladi. 
Ayrim buyumlarning bahosini o‘zgartirish evaziga davlat ularga bo‘lgan 
extiyojni hamda ularni harid qilishni boshqaradi. Jumladan, inson sog`lig`iga putur 
yetkazuvchi maxsulotlarning narxini oshirish evaziga ularni harid qilinishini 
chegaralash va aksincha,  ba’zi  oziq-ovqat maxsulotlarining narxini me’yorda 
ushlab turish orqali extiyojlarni to‘laroq qondirish muloxazamizga dalil bo‘la oladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9.1-chizma. Narxning shakllanishi. 
9.3.Tarmoqda narxning shakllanishi. Narxni aniqlash usullari 
 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Yoqilg‘i-energetika resurslari 
hamda boshqa yuqori likvidli mahsulotlar bilan ta’minlash borasida raqobat muhitini 
NARXNING SHAKLLANISHI 
 
Firmaning 
baho  hususidagi 
o’z nufuzi 
(imidji) 
Raqiblarning  baho 
xususidagi  nufuzi 
Talab omillari 
Harajat  omillari 
Raqiblarning   bozordagi 
ulushi 
Firmaning 
bozordagi o’z ulushi 
Raqobat  omillari 
Raqiblarning  reklama 
dinamikasi 
Firmaning 
reklama dinamikasi 
Raqiblarning  mahsulot 
nufuzi 
Firmaning mahsulot 
nufuzi(imidji) 
Sotuvchilarning bahoni 
shakllantirishi 
Kelajakda mijozlarni 
mo’ljallash
Raqobat kurashida harajatlarni qoplamaydigan, binobarin, zarar keltiradigan o`ta past baholar ham paydo bo‘ladi. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, xo‘jalikni oqilona yuritish esa moliyaviy aloqalar va qiymat qonunlaridan foydalanishni talab qiladi. Ayrim buyumlarning bahosini o‘zgartirish evaziga davlat ularga bo‘lgan extiyojni hamda ularni harid qilishni boshqaradi. Jumladan, inson sog`lig`iga putur yetkazuvchi maxsulotlarning narxini oshirish evaziga ularni harid qilinishini chegaralash va aksincha, ba’zi oziq-ovqat maxsulotlarining narxini me’yorda ushlab turish orqali extiyojlarni to‘laroq qondirish muloxazamizga dalil bo‘la oladi. 9.1-chizma. Narxning shakllanishi. 9.3.Tarmoqda narxning shakllanishi. Narxni aniqlash usullari O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Yoqilg‘i-energetika resurslari hamda boshqa yuqori likvidli mahsulotlar bilan ta’minlash borasida raqobat muhitini NARXNING SHAKLLANISHI Firmaning baho hususidagi o’z nufuzi (imidji) Raqiblarning baho xususidagi nufuzi Talab omillari Harajat omillari Raqiblarning bozordagi ulushi Firmaning bozordagi o’z ulushi Raqobat omillari Raqiblarning reklama dinamikasi Firmaning reklama dinamikasi Raqiblarning mahsulot nufuzi Firmaning mahsulot nufuzi(imidji) Sotuvchilarning bahoni shakllantirishi Kelajakda mijozlarni mo’ljallash
 
 
takomillashtirish, suiiste’molchiliklar va talon-tarojliklar sharoitini tugatish, to‘lov 
intizomini mustahkamlash, debitorlik va kreditorlik qarzlarini kamaytirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida» 2017 yil 14 noyabrdagi PQ-3386-son qarorini ijro etish, 
shuningdek, monopol mahsulotlar ro‘yxati va turlarini tubdan qisqartirish, 
monopoliyaga qarshi tartibga solishning xalqaro printsiplariga o‘tishni ta’minlash 
maqsadida Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston respublikasi Vazirlar Mahkamasining 
“Tovar bozorlarida monopoliyaga qarshi tartibga solishni yanada takomillashtirish 
chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Qarorida Tovar bozorida sotiladigan tovarlarning 
(ishlar, xizmatlarning) monopol yuqori va monopol past narxlarini aniqlash tartibi 
to‘g‘risidagi nizom  muvofiq tovar yoki moliya bozorida ustun mavqeni egallab 
turgan xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar davlat reestriga kiritilgan xo‘jalik yurituvchi 
sub’ektlar tomonidan sotiladigan, ular bo‘yicha ushbu sub’ektning ustun mavqei 
e’tirof etilgan tovarlarga (ishlarga, xizmatlarga) monopol yuqori va monopol past 
narxlar aniqlanishi tartibini nazarda tutadi. 
Ushbu Nizom talablari narxlari davlat tomonidan tartibga solinadigan 
tovarlarni ishlab chiqaruvchi (ishlarni bajaruvchi, xizmatlar ko‘rsatuvchi) (keyingi 
o‘rinlarda tovar deb ataladi) xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarga nisbatan tatbiq 
etilmaydi.Tovarning monopol yuqori narxi, agar ushbu narx: 
- bunday tovarni ishlab chiqarish va sotish uchun zarur bo‘lgan xarajatlar hamda 
foyda summasidan yuqori bo‘lsa; 
- asossiz xarajatlarning o‘rnini qoplashga yoki tovarning sifatini pasaytirish 
natijasida qo‘shimcha foyda olishga yo‘naltirilgan bo‘lsa, tovar bozorida ustun 
mavqeni egallab turgan xo‘jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan belgilanadigan 
tovarning narxi hisoblanadi. 
Agar tovar narxi birja savdolari yakunlari bo‘yicha shakllangan bo‘lsa, bunday 
narx monopol yuqori narx deb e’tirof etilmaydi. Bunda, ushbu Nizom normalari birja 
savdolarida narxlar boshlang‘ich narx sifatida qo‘llanilishiga tatbiq etiladi. 
Tovar bozorida sotuvchi yoki sotib oluvchi sifatida ustun mavqeni egallab 
turgan xo‘jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan tovarning tannarxidan past darajada va 
ushbu tovarni sotishdan zarar keltiradigan darajada belgilanadigan, natijada 
raqobatning cheklanishiga olib keladigan narx tovarning monopol past narxidir.
takomillashtirish, suiiste’molchiliklar va talon-tarojliklar sharoitini tugatish, to‘lov intizomini mustahkamlash, debitorlik va kreditorlik qarzlarini kamaytirish chora- tadbirlari to‘g‘risida» 2017 yil 14 noyabrdagi PQ-3386-son qarorini ijro etish, shuningdek, monopol mahsulotlar ro‘yxati va turlarini tubdan qisqartirish, monopoliyaga qarshi tartibga solishning xalqaro printsiplariga o‘tishni ta’minlash maqsadida Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Tovar bozorlarida monopoliyaga qarshi tartibga solishni yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Qarorida Tovar bozorida sotiladigan tovarlarning (ishlar, xizmatlarning) monopol yuqori va monopol past narxlarini aniqlash tartibi to‘g‘risidagi nizom muvofiq tovar yoki moliya bozorida ustun mavqeni egallab turgan xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar davlat reestriga kiritilgan xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar tomonidan sotiladigan, ular bo‘yicha ushbu sub’ektning ustun mavqei e’tirof etilgan tovarlarga (ishlarga, xizmatlarga) monopol yuqori va monopol past narxlar aniqlanishi tartibini nazarda tutadi. Ushbu Nizom talablari narxlari davlat tomonidan tartibga solinadigan tovarlarni ishlab chiqaruvchi (ishlarni bajaruvchi, xizmatlar ko‘rsatuvchi) (keyingi o‘rinlarda tovar deb ataladi) xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarga nisbatan tatbiq etilmaydi.Tovarning monopol yuqori narxi, agar ushbu narx: - bunday tovarni ishlab chiqarish va sotish uchun zarur bo‘lgan xarajatlar hamda foyda summasidan yuqori bo‘lsa; - asossiz xarajatlarning o‘rnini qoplashga yoki tovarning sifatini pasaytirish natijasida qo‘shimcha foyda olishga yo‘naltirilgan bo‘lsa, tovar bozorida ustun mavqeni egallab turgan xo‘jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan belgilanadigan tovarning narxi hisoblanadi. Agar tovar narxi birja savdolari yakunlari bo‘yicha shakllangan bo‘lsa, bunday narx monopol yuqori narx deb e’tirof etilmaydi. Bunda, ushbu Nizom normalari birja savdolarida narxlar boshlang‘ich narx sifatida qo‘llanilishiga tatbiq etiladi. Tovar bozorida sotuvchi yoki sotib oluvchi sifatida ustun mavqeni egallab turgan xo‘jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan tovarning tannarxidan past darajada va ushbu tovarni sotishdan zarar keltiradigan darajada belgilanadigan, natijada raqobatning cheklanishiga olib keladigan narx tovarning monopol past narxidir.