KURS ISHI
KORXONALAR EKSPORT VA IMPORT FAOLIYATI TAHLILI
MUNDARIJA
KIRISH
..................................................................................................................... 3
I BOB. Eksport va importning nazariy asoslari.. ................................................ 5
1.1 Eksport va import tushunchasi va ularning ahamiyati.
....................................... 5
1.2 Eksport va import faoliyatining turlari ……………………………………………...7
1.3 Korxonalarda eksport va import jarayonlarining huquqiy asoslari.. ................ 11
1.4. Xalqaro savdo siyosatining eksport va importga ta'siri……………………....14
II -bob. Korxonalar eksporti va importi tahlili.…………………….................21
2.1. Korxonalarning eksport va import faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar.………21
2.2. Eksport va import ko‘rsatkichlarining tahlil metodlari………………………24
2.3. Korxonalarda eksport va import hajmini aniqlash usullari…………………..27
2.4. Import qilinadigan xomashyo va mahsulotlarning tahlili……………………29
2.5. Valyuta kursining eksport va importga ta’siri……………………………….31
XULOSA…………………………………………………………………………35
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
.............................................................. 36
2
KIRISH
O‘zbekistonda iqtisodiyotning rivojlanishi xalqaro savdo faoliyatining
kengayishi bilan chambarchas bog‘liq. Korxonalar eksporti va importi
mamlakatning iqtisodiy taraqqiyoti, yangi ish o‘rinlari yaratilishi va innovatsion
texnologiyalarning jalb qilinishi uchun muhim omil hisoblanadi. Oʻzbekistonda
bozor iqtisodiyotining rivojlanishi tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish va
korxonalarning pul-iqtisodiy mustaqilligi uchun keng imkoniyatlar yaratadi.
Valyuta bozorining faoliyat koʻrsatish sohasi yildan-yilga kengayib bormoqda:
erkin tadbirkorlik zonalari yaratilmoqda, chet el kapitali ishtirokidagi korxonalar
soni koʻpaymoqda, turli sanoat va ijtimoiy tuzilmalarga xorijiy investitsiyalar jalb
qilinmoqda. Milliy iqtisodiyotning xalqaro mehnat taqsimotiga bosqichma-bosqich
jalb etilishi kuzatilmoqda. Bunday sharoitda pul-kredit va moliyaviy faoliyatni
tashkil etish, tartibga solish va texnologiyasi masalalari muhim ahamiyat kasb
etadi. Milliy iqtisodiyot va global iqtisodiy tizim integratsiyasining keyingi
jarayoni birinchi navbatda tashqi iqtisodiy faoliyatda buxgalteriya hisobi va
nazoratining yanada mukammal tizimini talab etadi. Eksport stratеgiyasiga uning
asosiy tarkibiy qismi bo’lmish ishlab chiqarishni va ta’minot manbalarini
joylashtirish stratеgiyasi, hamda asosiy maqsadi dunyoning har xil burchaklaridagi
bozorlarni tayyor mahsulotlar bilan ta’minlashdan iborat bo’lgan sotish
stratеgiyasidan iborat. Xalqaro maydonda faoliyat olib boruvchi firmalar ko’pincha
mahsulot eksportini yo’lga qo’yishga harakat qiladilar. Jahon iqtisodiyoti
davlatlarning tejamkor va keyinchalik eksport qilinadigan tovarlar va xizmatlar
ishlab chiqarishga ixtisoslashuvini rivojlantirish imkonini beradi. Bunda gap
sotiladigan mahsulotlarning ayrim turlarini ko‘proq miqdorda va sifatliroq ishlab
chiqarish imkonini beruvchi mamlakatlarning nisbiy afzalliklari haqida bormoqda.
Eksportdan valyuta tushumiga ega boʻlgan bunday davlatlar oʻzlarining eng
qimmat ishlab chiqarishlarini boshqa mamlakatlar importi bilan almashtirishga
qodir. Natijada jahon iqtisodiyotida ishlab chiqarishning umumiy tannarxi
qisqaradi. Bu xalqaro tashkilotning ijobiy konstruktiv rolijahon iqtisodiyotining
3
jadal rivojlanishi uchun savdo. Shunday qilib, mamlakat eksporti va importi
mamlakatning yanada uyg'un va jadal rivojlanishiga xizmat qiladi.
Nazariy jihatdan davlat yopiq iqtisodiyotga ega boʻlishi mumkin, bunda butun
milliy xoʻjalik majmuasi faqat ichki bozorga xizmat qiladi, import va eksport
mavjud emas yoki ochiq. Siz tushunganingizdek, zamonaviy dunyoda bunday
iqtisodiyot faqat nazariy jihatdan mavjud bo'lishi mumkin. Davlatlarning real
iqtisodiyoti ochiq xususiyatga ega, unda faol xalqaro savdo amalga oshiriladi. Bu
jahon iqtisodiyotiga xalqaro mehnat taqsimotidan to‘liqroq foydalanish imkonini
beradi, uning samaradorligiga hissa qo‘shadi. Tashqi iqtisodiy faoliyat davlat
tomonidan tartibga solinadi va milliy daromadning o'sishini rag'batlantiradigan va
ilmiy-texnikaviy taraqqiyotni tezlashtiradigan eksport va import hajmlarini
belgilaydi.
I BOB. Eksport va importning nazariy asoslari
1.1. Eksport va import tushunchasi va ularning ahamiyati
Eksport va import tushunchasi va ularning ahamiyati: Eksport – bu mamlakat
ichida ishlab chiqarilgan mahsulot yoki xizmatlarni chet elga sotish jarayoni
bo‘lsa, import xorijiy davlatlardan mahsulot yoki xizmatlarni sotib olishni
anglatadi. Xalqaro savdo orqali mamlakatlar bir-birlarining ehtiyojlarini qondiradi.
4
Shunga ko'ra, import - bu chet eldan tovar va xizmatlarni xorijiy
pudratchilardan etkazib berishdir. Tashqi iqtisodiy faoliyat, ya'ni import va eksport
ham davlatning o'zi, ham uning xo'jalik yurituvchi sub'ektlari tomonidan amalga
oshiriladi.
Davlatning tashqi savdo faoliyatidagi ishtiroki darajasining koʻrsatkichlari
eksport va import kvotalari hisoblanadi. Eksport kvotasi - bu tovar va xizmatlar
eksportining YaIMga nisbati. Uning iqtisodiy ma'nosi aniq: YaIMning qaysi qismi
eksport qilinadi. Xuddi shunday, import kvotasi tovarlar va xizmatlar importining
YaIMga nisbati sifatida aniqlanadi. Uning ma'nosi import qilinadigan tovarlarning
ichki iste'moldagi ulushini ko'rsatishdir.
Shunday qilib, yuqorida qayd etilgan kvotalar mamlakatning iqtisodiy
faoliyatidagi eksporti va importining nisbiy salmogʻini koʻrsatadi.
Davlat tashqi iqtisodiy faoliyatining ustunlik qiluvchi donor yoki retsipient
xususiyati ularning mutlaq qiymatidan tashqari yana bir ko’rsatkich - tashqi savdo
aylanmasi balansini xarakterlaydi. Bu mamlakatning umumiy eksporti va importi
o'rtasidagi farqdir. Mamlakat importining tarkibi tovar va xizmatlar ishlab
chiqarishda ustunliklarning yo‘qligidan dalolat beradi. Eksport esa uning tarkibiga
kiruvchi tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish foydali va istiqbolli bo'lsa, aksincha
vaziyatni ko'rsatadi.
Agar eksport va import oʻrtasidagi farq ijobiy boʻlsa, ular tashqi savdo
balansining ijobiy saldosi, aks holda salbiy saldo haqida gapirishadi. Dinamik
ishlab chiqarishdavlat salohiyati tashqi savdo aylanmasining ijobiy saldosini aks
ettiradi. Ko'rib turganimizdek, mamlakatning import va eksport balansi uning
iqtisodiy rivojlanish yo'nalishining muhim ko'rsatkichidir.
Koʻpincha davlat oʻz eksportini ragʻbatlantirish xarajatlarini oʻz zimmasiga
oladi. Ko'pgina mamlakatlar eksport qiluvchi korxonalar uchun soliq imtiyozlarini
qo'llaydi, masalan, QQSni qaytarish. An'anaga ko'ra, qishloq xo'jaligi
mahsulotlarini eksport qilish uchun subsidiyalar eng muhim hisoblanadi.
Rivojlangan mamlakatlar nafaqat barcha qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini kafolatli
5
xarid qilishni ta’minlash orqali o‘z fermerlariga yordam beradi. Uning keyingi
eksporti allaqachon shtat uchun muammo.
Bundan
tashqari,
eksportni
rag'batlantirish
ham
doimo
importning
faollashishiga olib keladi. Bu yerda oraliq vosita ayirboshlash kursi hisoblanadi.
Eksport subsidiyalari milliy valyuta kursini oshiradi, mos ravishda importni sotib
olish foydaliroq bo'ladi.
Ta'kidlash joizki, chet elga yoki chet eldan yuborilgan tovarlar va xizmatlar
oqimi "to'liq" hisobga olinmaydi, lekin ayrim toifalar bundan mustasno:
- tranzitdagi tovarlar;
- vaqtinchalik eksport va import;
- mamlakatda norezidentlar tomonidan sotib olingan yoki chet eldagi
rezidentlarga sotilgan;
- rezidentlar tomonidan norezidentlar bilan er sotish yoki sotib olish.
Import bojlari va miqdoriy cheklovlarning oʻrtacha darajasiga qarab,
mamlakat savdo siyosatining toʻrt turi mavjud.
Ochiq savdo siyosati savdo darajasi bilan tavsiflanadiimport qilinadigan
mahsulotlar soni bo'yicha aniq cheklovlar mavjud bo'lmaganda 10% dan
oshmaydigan bojlar. Mo''tadil savdo siyosati 10-25% savdo bojlari darajasiga,
shuningdek import qilinadigan tovar massasining 10-25% bo'yicha tarifsiz
cheklovlarga mos keladi. Cheklovchi siyosat yanada muhim notarif limitlari va
savdo bojlari bilan tavsiflanadi - 25-40% darajasida. Agar davlat tubdan ma'lum bir
mahsulot importini taqiqlamoqchi bo'lsa, bu holda stavkalar 40% dan oshadi.
Koʻpchilik rivojlangan mamlakatlarning savdo siyosatining umumiy belgisi
uning ulushi va davlat tomonidan ragʻbatlantirilgan xizmatlar eksporti va
importining oʻsishi hisoblanadi.
1.2. Eksport va import faoliyatining turlari
Eksport va import faoliyatining turlari: Eksport va import to‘g‘ridan-to‘g‘ri
(bevosita) va bilvosita shakllarda amalga oshirilishi mumkin. Bilvosita savdo
6
vositachilar orqali amalga oshiriladi. Milliy iqtisodiyotning jahon xo‘jaligiga
munosib tarzda kirishiga yo‘naltirilgan strategiya real vaziyatdan kelib chiqib,
Respublika iqtisodiy salohiyatini obyektiv baholash negizida ko‘riladi, u navqiron
davlatni siyosiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy maqsadlarini xal etishga
yo‘naltirilgan. Necha o‘n yillar mobaynida shakllangan ma’muriy-rejali tizim
tanazzulga uchragan vaziyatda «ochiq eshiklar» siyosati, xo‘jalikni, shu jumladan
tashqi iqtisodiy aloqalarni bozorga moslab jadal erkinlashtirish ijtimoiyiqtisodiy
nobarqarorlikni keskinlashtirishga, iqtisodiy inkirozni chuqurlashtirishga olib
kelishi rnurnkin edi. Eksportning birgina tovarga ixtisoslashgani, oziq-ovqat va
sanoat tovarlari importiga chuqur bog‘liqlik Respublika iqtisodiyotini nochor holga
tushirib qo‘ydi, real iqtisodiy va siyosiy suverenitetni ta’minlash, tovar va
xizmatlar, ishchi kuchi va sarmoya bozorlarini jadal sur’atlarda shakllantirish
imkonini bermadi. Bularning hammasi hukumatning “shok” usullaridan voz
kechishga va 0 ‘zbekistonning real sharoitlariga yaqinlashtirilgan tashqi iqtisodiy
siyosat modelini tanlashga majbur etdi. Awalo, iqtisodiy va ijtimoiy xavfsizlikni
ta’minlashga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar dasturini ishlab chiqish va ro ‘y o b g a
chiqarish boshlab yuborildi. Mamlakatda ishlab chiqariladigan mahsulotlarni qayta
ishlashni chuqurlashtirish, eng qimmatbaho importni siqib chiqaradigan ishlab
chiqarishlarni rivojlantirish ko‘zda tutildi. Buning natijasida, iqtisodiyotning
strategik m uhim resurslar bilan o ‘zini o ‘zi ta’minlashi oshdi, ish bilan bandlik
barqarorlashdi, valutani tejash va undan yanada samarali foydalanish amalga
oshirildi. Tarkibiy siljishlami amalga oshirish, tabiiyki, katta kapital m ablag‘larni
va strategik jihatdan muhim resurslar ishlab chiqarishni ko‘paytirishga doir
choralami ro'yobga chiqarish ustidan davlat nazoratini saqlashni talab etdi. Tashqi
iqtisodiy faoliyatga keng qamrovli davlat monopoliyasidan uni erkinlashtirishga
o‘tish bosqichma-bosqich, bir necha yil davomida amalga oshirilishi dalili ham
kattagina iqtisodiy hokimiyatni davlat qo‘lida jamlash zarurligini belgiladi. Tashqi
iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirishning dastlabki bosqichlarida bir qator eng muhim
masalalarni hal etgan me’yoriy baza ishlab chiqildi va amaliyotga kiritildi.
Birinchidan, korxonalarning tashqi bozorga mustaqil chiqish huquqi qonun bilan
7
mustahkamlab qo‘yildi. Ikkinchidan, tashqi bozorlarga chiqish shartlari mulkchilik
shaklidan qat’i nazar, barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlar uchun bir xil qilib
belgilandi. Ayni vaqtda davlat paxta, ipak, oltin va umumdavlat eksport
resurslarini tashkil etadigan boshqa tovarlar eksportiga doir mutlaq huquqni saqlab
qoldi. Tashqi iqtisodiy faoliyat uning qattiq nazorati ostida bo'ldi, eksport-import
operatsiyalarining katta qismi bo‘yicha tarifli va notarifli tartibga solish choralari
qo'llandi. Yetarlicha qisqa muddatlarda tarkibiy qayta ko‘rish vazifalarini xal etish
imkonini bergan, eksport tushumini davlat qo‘lida markazlashtirish mamlakat
valuta resurslari ustidan ma’muriy nazoratni talab etdi. Bir qator strategik resurslar
importining o‘rnini bosishga doir qat’iy choralar ko‘rilishi mamlakatning iqtisodiy
xavfsizligini anchagina oshirish bilan birga tashqi iqtisodiy aloqalarni haqiqatda
erkinlashtirish uchun shart-sharoit yaratish imkonini ham berdi. Haqiqatan ham,
90-yillar boshida neft mahsulotlari, bugdoy va hokazolar importiga sarflangan
yuzlab
million
dollar
mablag’
mamlakatning
iqtisodiy
mustaqilligini
mustahkamlash va uning eksport salohiyatini rivojlantirishga ishlatila boshladi.
Binobarin, 0 ‘zbekiston Respublikasining tashqi iqtisodiy siyosati mustaqillikning
dastlabki bosqichlarida quyidagi vazifalami hal etdi:
— eksport-import operatsiyalarini markazlashtirishdan chiqarish;
— davlat extiyojlari uchun tovarlar eksporti va importi ustidan nazoratni
kuchaytirish;
— davlat uchun strategik muhim hisoblanmaydigan tovarlar eksportini
soddalashtirish;
— strategik muhim tovarlar eksportidan olingan valuta tushumi ustidan
nazoratni kuchaytirish;
— davlat siyosatining barcha choralarini qo'llab chet el investitsiyalari jalb
etilishini va eksport salohiyatini rivojlantirishni rag‘batlantirish.
Shu tariqa, bozor iqtisodiyotiga o'tishning murakkab sharoitlarida jahon
bozorlariga chiqish erkinlashtirish va proteksionizm chora-tadbirlari chambarchas
bog'liq, izchil, puxta o'ylangan tarkibiy va sanoat siyosatiga tayanadigan siyosat
bo‘ldi. Chunki bunday sharoitlarda korxonalarning monetaristik «tabiiy»
8
tanlanishini va, ular faoliyati natijalaridan qat’i nazar, mamlakat ishlab
chiqaruvchilarining monopol mavqeini sun’iy ravishda mustahkamlaydigan keng
qamrovli protektsionizmni qo'llab bo‘lmaydi. 0 ‘zbekiston tashqi iqtisodiy
siyosatining negizida to‘rtta asosiy qoida yotadi: — tashqi iqtisodiy faoliyatda
qatnashishga qobil tarmoqlar va mintaqalarni rivojlantirish siyosatini ishlab
chiqadigan davlatning o'zgartiruvchilik faoliyati, shu jumladan, mazkur
faoliyatning bojxona mexanizmi va chet el investitsiyalari uchun qulay rejim; —
mamlakat xo'jalik yurituvchi subyektlarining tashqi iqtisodiy faoliyatini asosan bir
galgi tashqi iqtisodiy bitimlardan tashqi bozorlarni ushlab turish va kengaytirishga
uzoq m uddatli yo‘naltirilgan, ular umumiy xo‘jalik faoliyatining doimiy va uzviy
qismi sifatida tashqi iqtisodiy faoliyatga yo‘naltirish; — tashqi iqtisodiy faoliyat
funksiyalarini hokimiyat shohobchalari, respublika va hududiy boshqaruv organlari
hamda tarmoq qoidalari o'rtasida aniq taqsimlash; — jahon bozorida respublika
eksportchilari uchun qulay sharoitlami yaratish mamlakat tashqi siyosatining
asosiy vazifalaridan biri bo'lib qolishiga da’vat etilgan. Odatda, bozor
iqtisodiyotiga o‘tgan mamlakatlarda foydalaniladigan tashqi iqtisodiy tartibga
solishning an’anaviy vositalari 0 ‘zbekistonda ham odatiy vositalarga aylanmoqda.
Eksport tarifidan (u sanoati rivojlangan mamlakatlarda qo'llanilmaydi) izchil voz
kechish tashqi savdodan budjet daromadlarini ko'paytirishni ta’minlaydigan
eksport faoliyatini rag'batlantirish bilan so‘zsiz birga borishi kerak. Eksportni
tartibga solish eksport bojlaridan foydalanish yo'li bilan emas, balki jahon
amaliyotida umumiy qabul qilingan progressiv soliq solish tizimi orqali amalga
oshiriladi. Xo‘jalikning bozor tizimiga tashqi iqtisodiy aloqalarni tartibga
solishning iqtisodiy vositalari muvofiq keladi. Biroq, ulardan foydalanish
samaradorligi ma’lum chegaralarga ega. Jahon tajribasining guvohlik berishicha,
iqtisodiyotning holati keskin yomonlashgan, inflyatsiyalar va ichki hamda jahon
narxlari o'rtasida keskin tafovutlar paydo bo‘lgan davrlarda hukumat cheklangan
resurslarni safarbar qilish va yaxshiroq ishlatishni ko‘zlab, eksport-import
operatsiyalarini tartibga solishning ma’muriy vositalariga murojaat qilishga majbur
bo‘ladi. Biroq ma’muriy tartibga solish repressiv tusdagi qattiqqo‘1 vositalardan
9
foydalanishga olib kelmasligi kerak. Bunday vositalarning jahon amaliyoti
tomonidan ishlab chiqilgan butun majmuidan foydalanish lozim. Ko‘p
mamlakatlarda tashqi iqtisodiy operatsiyalarni boshqarish choralarining kompleks
tizimini yaratadigan kvotalash va litsenziyalashning o‘nlab turlari qo’llanadi.
1.3. Korxonalarda eksport va import jarayonlarining huquqiy asoslari
Eksport va importning huquqiy asoslari bojxona qonunchiligi, xalqaro
shartnomalar va litsenziyalash qoidalari orqali tartibga solinadi. - Товарларни
экспорт қилишга доир алоҳида масалаларни тартибга солувчи норматив-
ҳуқуқий ҳужжатлар талайгина. Уларнинг асосийлари сирасига қуйидагилар
киради:
Божхона кодекси;
"Ташқи иқтисодий фаолият тўғрисида"ги Қонун;
"Экспорт назорати тўғрисида"ги Қонун.
Экспорт божхона режими шундай режимки, бунда Ўзбекистон товари
уни қайтариб олиб кириш мажбуриятисиз божхона ҳудудидан ташқарига
олиб чиқилади.
Bugungi kunda mamlakatimizda iqtisodiy hududlar va kichik sanoat zonalari
tashkil etishga alohida e'tibor berilmoqda. Tashkil etilayotgan iqtisodiy
hududlardan ko'zlangan muhim maqsadlardan biri hududninh eksport salohiyatini
oshirish.Iqtisodiy hududlar eksport salohiyatini baholash va eksport salohiyatlarini
oshirish masalasida markuz maqolada o'z aksini topgan.
O‘zbekistonda eksport salohiyatini oshirish va eksport qiluvchi korxonalarni
har tomonlama qo‘llab-quvvatlash uchun izchil ishlar amalga oshirilmoqda.
COVID-19 pandemiyasi oqibatlari keltirib chiqargan global iqtisodiy inqiroz
sharoitida tadbirkorlik subyektlarining eksport faoliyatini yanada rag‘batlantirish
muhim ustuvorliklardan biri hisoblanadi.
Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi huzuridagi Eksportni rag‘batlantirish
agentligi - mahalliy eksport qiluvchilarni qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha amaliy
10
chora-tadbirlarni amalga oshirish uchun vakolatli organ hisoblanadi. U eksport
qiluvchilarga xalqaro ko‘rgazma-yarmarkalarda ishtirok etish, milliy mahsulotlar
va brendlarni tashqi bozorlarga chiqarish hamda xalqaro standartlashtirish va
xalqaro sertifikatlarni olish uchun sarflangan harajatlarni kompensatsiya qilib
beradi.
Bundan tashqari, eksport qiluvchilar Agentlikka murojaat qilib, mahsulotni
eksport bozorlariga tashish bilan bog‘liq xarajatlarning 50 foizigacha qoplash
uchun kompensatsiya, shuningdek, sug‘urta xizmatlari eksport qiluvchilar
tomonidan
garov
sifatida
foydalanilgan
taqdirda
sug‘urta
mukofotining
kompensatsiyasini olishlari mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining joriy yilning 21-oktyabrda qabul
qilingan “Eksport faoliyatini moliyaviy qo‘llab-quvvatlashni yanada kengaytirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni mamlakatda eksportni rag‘batlantirish
bo‘yicha ko‘rilayotgan chora-tadbirlarning mantiqiy davomidir.
Hujjat eksport qiluvchilar uchun qator qo‘shimcha imtiyozlarni nazarda
tutadi. Xususan, hujjatda Tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlash davlat
jamg‘armasi
tomonidan
eksport
qiluvchi
korxonalarga
beriladigan
kompensatsiyalar va kafolatlar bo‘yicha yangi imtiyozlar tasdiqlandi.
Birinchidan, agar bugungi kunga qadar tijorat banklarining eksportoldi
kreditlari bo‘yicha foiz xarajatlarini qoplash uchun kompensatsiyalar faqat ishlab
chiqaruvchilar - eksport qiluvchilarga berilgan bo‘lsa, endilikda Farmonga binoan
ushbu preferensiya asosiy faoliyati savdo vositachiligi bo‘lgan eksport
qiluvchilariga ham joriy etiladi.
Ikkinchidan, shu paytgacha eksport qiluvchilarning tijorat banklaridan olingan
kreditlar bo‘yicha foiz xarajatlarini qoplash uchun kompensatsiyalarni taqdim etish
foiz stavkasi qayta moliyalash stavkasining 1,5 baravaridan oshmaydigan
kreditlarga nisbatan va faqat qayta moliyalash stavkasidan oshib ketgan qismida
amalga oshirilgan. Endi esa foiz xarajatlarini qoplash uchun kompensatsiya foiz
stavkasi va kredit hajmidan qat’iy nazar taqdim etiladi.
11
Uchinchidan, aylanma mablag‘larni to‘ldirish uchun tijorat banklaridan
olinadigan kreditlar bo‘yicha taqdim etiladigan kafolat miqdori (kredit miqdorining
50 foizigacha) 4 milliarddan 8 milliard so‘mgacha oshirildi.
To‘rtinchidan, bugungi kunga qadar kompensatsiya berilgan ilgari ajratilgan
kredit bo‘yicha qarzdorlik yuzaga kelgan taqdirda, eksport qiluvchi kompensatsiya
va kafolat olish imtiyozidan qayta foydalana olmas edi. Endi esa oldingi kreditlar
bo‘yicha majburiyatlarga qaramay, ijobiy kredit tarixi bo‘lgan holda qo‘shimcha
kreditlar bo‘yicha foiz xarajatlarini qoplash uchun kompensatsiya va kafolatlar
beriladi. Shu bilan birga, taqdim etilgan kafolatlar bo‘yicha olinadigan komissiya
miqdori 1 foizdan 0,5 foizgacha kamayadi.
Ta’kidlash joizki, Farmonning qabul qilinishi bilan mahalliy eksport
qiluvchilarni qo‘llab-quvvatlash davlat instituti sifatida Eksportni rivojlantirish
agentligining funksiyalari va vakolatlari kengaytirildi. Endilikda Agentlikka tijorat
banklarini eksportgacha moliyalashtirish va eksport bilan bog‘liq savdo
operatsiyalarini amalga oshirishga kreditlar ajratish uchun moliyaviy resurslarni
taqdim etish, shuningdek xalqaro moliya institutlari, xorijiy hukumat moliya
tashkilotlari, xorijiy banklar va moliya kompaniyalari mablag‘larini eksportgacha
moliyalashtirishga jalb qilish bo‘yicha vazifalarni hal qilish vakolati beriladi.
Ushbu maqsadda Eksportni rag‘batlantirish agentligi huzurida Eksportni
qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasi tashkil etilmoqda, uning hisobidan tijorat
banklariga eksport bilan bog‘liq savdo operatsiyalarini moliyalashtirish bo‘yicha
xizmatlar ko‘rsatish maqsadida moliyaviy resurslarni ajratish mexanizmi joriy
etiladi.
Eksportni
qo‘llab-quvvatlash
jamg‘armasining
resurs
bazasini
shakllantirish va faoliyatini boshlash uchun O‘zbekiston Tiklanish va taraqqiyot
jamg‘armasi hisobidan 100 mln AQSh dollari miqdorida mablag‘ ajratiladi.
Kompensatsiya, subsidiyalar va moliyalashtirishni ta’minlashdan tashqari,
tizimning funksiyalariga eksport shartnomasini tuzish bosqichigacha xorijiy
xaridorni topish va muzokaralar jarayonida mahalliy eksport qiluvchilarni qo‘llab-
quvvatlash, jumladan, respublika vazirliklari va idoralari, mahalliy hokimiyat
organlari bilan eksport qiluvchilarning milliy eksport mahsulotlarini chet elga
12
sotish,
eksportni
qo‘llab-quvvatlash
choralari,
mavjud
imtiyozlar
va
preferensiyalar, vakolatli davlat hukumat organlarining vazifalari va funksiyalari
to‘g‘risidagi ma’lumotlarga ega bo‘lishini ta’minlash bo‘yicha tizimli hamkorlikni
o‘rnatish kiradi.
Milliy eksportni qo‘llab-quvvatlash tizimining o‘ziga xos afzalligi -
eksportchilarni “yagona oyna” tamoyili asosida kompleks qo‘llab-quvvatlash
imkoniyati bo‘lib, ularga o‘z faoliyatida duch keladigan masalalarning keng
ko‘lamini hal etishda vaqt yo‘qotishlarini va moddiy xarajatlarini sezilarli darajada
kamaytirishga imkon beradi.
1.4. Xalqaro savdo siyosatining eksport va importga ta'siri
Biror mamlakatning tashqi iqtisodiy faoliyatga bevosita va bilvosita
aralashuvi jarayoni eksport va import hajmi va tarkibiga ta’sir ko’rsatish orqali
ichki
bandlilikni ta’minlash, iqtisodiy o’sishga
erishish,
makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash, to’lov balansini yaxshilash hamda valyuta kursini tartibga
solish maqsadlarini ko’zda tutadi. Davlat tomonidan amalga oshiriladigan bunday
tadbirlar savdo siyosati deb yuritiladi. Savdo siyosati – byudjet-soliq siyosatining
tashqi savdo hajmlarini soliqlar, subsidiyalar, valyuta nazorati va import yoki
eksportni to’g’ridan-to’g’ri cheklashlar orqali tartibga solishni o’z ichiga olgan
nisbatan mustaqil yo’nalishidir. Tashqi savdoni cheklash borasida olib
borilayotgan har qanday chora-tadbirlar qisqa muddatli samara beradi. Uzoq
davrda esa, faqat erkin savdogina iqtisodiy resurslarni samarali joylashtirish
imkonini beradi. Shuning uchun ham ko’pgina mutaxassis-iqtisodchilar mamlakat
iqtisodiyoti va aholisi turmush darajani yaxshilash uchun erkin tashqi savdo
siyosati foydaliroq, chunki, tashqi savdoni cheklashga nisbatan uni erkinlashtirish
iqtisodiy resurslardan samarali foydalanishga ko’proq imkoniyat yaratadi, deb
hisoblashadi.
Garchand, erkin savdo jahon iqtisodiyoti nuqtai nazaridan foydali bo’lishi
mumkin bo’lsada, ammo alohida olingan mamlakat iqtisodiyoti manfaati nuqtai
nazaridan erkin savdo hamma vaqt ham foydali bo’lavermaydi. Tashqi savdoni
13
cheklash usullarining 50 dan oshiqroq turi mavjud. Ularning ayrimlari davlat
g’aznasini to’ldirishga yo’naltirilgan bo’lsa, ba’zilari umuman importni cheklashga
va yana boshqasi esa eksportni cheklashga yoki rag’batlantirishga yo’naltirilgan.
Amaliyotda tashqi savdoni tartibga solishning ta’rif va nota’rif usullaridan
foydalaniladi. Ta’rif usullariga import va eksport bojlarini joriy qilish kirsa,
nota’rif usullariga eksporterlar va ishlab chiqaruvchilarga subsidiyalar berish,
kvotalash, litsenziyalash kabilar kiradi. Bojxona bojlari avvalo import bojlari va
eksport bojlariga ajraladi. Import bojlari davlat byudjetini to’ldirish maqsadida va
ichki bozorlarga tushadigan chet el tovarlari oqimini tartibga solish uchun
belgilanadi. Eksport bojlari mamlakat ichida talab ko’p bo’lgan mahsulotlar
taqchilligining oldini olish maqsadida belgilanadi. Boj olinadigan mahsulotlar, boj
olinmaydigan mahsulotlar, olib kelish va olib ketish taqiqlangan mahsulotlar,
shuningdek, bojxona bojlari stavkasi, ya’ni, ularning tartibga solingan ro’yxati
bojxona tariflari deb ataladi.
Masalan avtomobil xarid narxining 40%. Har ikkala turdagi import
tariflarning oqibatlari deyarli bir xil bo’lib, buni biz quyidagi grafik vositasida
ko’rib chiqamiz. Aytaylik, import tariflari joriy qilingunga qadar ichki ishlab
chiqarish hajmi S1, ichki talab hajmi esa D1 teng bo’lgan. Talab va taklif
o’rtasidagi farq (D1-S1) import hisobiga qoplangan. Mamlakat iqtisodiyoti yopiq
bo’lganida baholar darajasi Re ga teng, talab va taklif muvozanati esa E nuqtada
o’rnatilgan bo’lar edi. Mamlakat iqtisodiyoti ochiq bo’lgani va importga
cheklovlar yo’qligi tufayli milliy bozordagi narxlar jahon bozori narxlari Rw bilan
bir xil. Importga tarif joriy qilinishi natijasida ichki baholar Rw dan Rd ga qadar
ko’tariladi. Natijada: Import qilinadigan tovarning ichki bahosi = Jahon bozoridagi
bahosi +(Jahon bozoridagi bahosi x Tarif stavkasi)
Davlatlarning xalqaro savdo siyosati (bojxona tariflari, kvotalar, subsidiyalar)
korxonalar faoliyatiga ta'sir ko‘rsatishi mumkin. Ma’lumki, XVI-XIX asrlar
davomida buyuk geografik kashfiyotlar, sanoat to‘ntarilishi va yaxlit milliy
davlatlarning
vujudga
kelishi
tashqi
savdo
operatsiyalari
hajmi
va
14
nomenklaturasini sezilarli kengayishiga sabab bo‘ldi. SHu sababli ham xalqaro
savdo nazariyalariyalarini o‘rganishga katta e’tibor qaratildi.
Tashqi savdo xalqaro mehnat taqsimoti asosida paydo bo‘ladigan turli
davlatlar tovar ishlab chiqaruvchilari o‘rtasidagi aloqalarning bir shakli bo‘lib, u
mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro iqtisodiy bog‘liqlikni namoyon qiladi. Mamlakatlar
iqtisodiyotidagi informatsion texnologiyalar inqilobi ta’siri ostida ro‘y berayotgan
tarkibiy o‘zgarishlar, sanoat ishlab chiqarishining ixtisoslashuvi va birlashuvi
(kooperatsiya) milliy xo‘jaliklarning o‘zaro hamkorligini kuchaytirmoqda. Bu esa,
xalqaro savdoning faollashuviga imkon yaratmoqda. SHu bilan birga xalqaro
savdo ishlab chiqarishga nisbatan, tezroq o‘smoqda. Tashqi savdo aylanmasini
taxlil qilish shuni ko‘rsatadiki, jahonda ishlab chiqarish 10 %ga ko‘payganda jahon
savdosi 25-30 %ga o‘sib borayotganini kuzatish mumkin.“Tashqi savdo” deganda
bir mamlakatning boshqa mamlakat bilan haq to‘lanadigan olib kirish, ya’ni,
import va haq to‘lanadigan olib chiqish, ya’ni, eksportdan iborat savdosi nazarda
tutiladi.
Tashqi savdo faoliyati tovar ixtisoslashuviga ko‘ra tayyor mahsulotlar
savdosi, mashina va uskunalar savdosi, xom-ashyo savdosi va xizmatlar savdosiga
bo‘linadi.
Dunyodagi barcha mamlakatlarning haq to‘lanadigan tovar aylanmasining
yig‘indisi xalqaro savdo deb ataladi.Tashqi savdo tushunchasining tor doiradagi
ma’nosi ham mavjud bo‘lib, masalan, sanoati rivojlangan mamlakatlarning tovar
aylanmasi yig‘indisi, rivojlanayotgan va qoloq mamlakatlar tovar aylanmasi
yig‘indisi va x.k. Barcha davlatlar oldida tashqi savdo bo‘yicha o‘z milliy
siyosatini tanlash muammosi yuzaga keladi va bu mavzudagi tortishuvlar ikki asr
mobaynida davom etib kelmoqda.
Jahon xo‘jalik tizimida globallashuv jarayonlarining chuqurlashuvi natijasida
milliy iqtisodiyotlarning bir-biriga bog‘liqligi ortib, tashqi iqtisodiy faoliyat
barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlashning muhim omiliga aylanib bormoqda.
Bunday sharoitda alohida olingan mamlakat faqat o‘z ichki imkoniyatlariga
15
tayanib ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotda biror bir jiddiy natijalarga erishishi mushkul
hisoblanadi.
Garchi so‘nggi yillarda xalqaro iqtisodiy aloqalarda tovar eksportiga nisbatan
investisiyalarni bevosita xorijga chiqarish yuqori sur’atlarda o‘sayotgan bo‘lsa-da,
jami jahon xo‘jalik aloqalarining 4/5 qismi xalqaro savdo hissasiga to‘g‘ri keladi.
Bu, eng avvalo, xalqaro savdoning milliy iqtisodiyotdagi ahamiyati va xalqaro
iqtisodiy aloqalardagi o‘rni bilan izohlanadi.
Tashqi
iqtisodiy
faoliyat
milliy
iqtisodiyot
rivojlanishiga
quyidagi
yo‘nalishlarda ta’sir ko‘rsatadi
milliy iqtisodiyotning resurslar bazasi kengayadi va ichki bozor torligiga
barham beriladi;
milliy xo‘jaliklarda takror ishlab chiqarish jarayonlari intensivlashadi:
ommaviy ishlab chiqarishni tashkil etish uchun imkoniyat yuzaga keladi,
uskunalarning yuklanganlik darajasi oshadi, yangi texnika va texnologiyalarni joriy
etish samaradorligi o‘sadi;
jamg‘arish va sanoatlashuv imkoniyatlari kengayadi, iqtisodiy o‘sish sur’atlari
jadallashadi, tabiiy va mehnat resurslaridan foydalanish samaradorligi oshadi,
pirovard natijada mehnat unumdorligining o‘sishi yuz berib, kishilar daromadlari
ko‘payadi;
eksport hajmining o‘sishi yangi ish o‘rinlarining barpo etilishiga olib keladi;
mamlakatning xalqaro ixtisoslashuv darajasi ortadi va h.k.
Xalqaro savdoning xalqaro iqtisodiy munosabatlar tizimida tutgan o‘rni esa
quyidagilar bilan belgilanadi:
Birinchidan, jahon xo‘jalik aloqalarining barcha shakllari – chetga kapital
chiqarish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi, ilmiy-texnika hamkorligi xalqaro savdo
orqali amalga oshadi.
Ikkinchidan, tovarlar xalqaro savdosining rivojlanishi pirovard natijada
xalqaro xizmatlar almashinuvi darajasini belgilab beradi.
16
Uchinchidan, xalqaro savdoning rivojlanishi mintaqaviy integratsiya
jarayonlari jadallashuvining muhim sharti hisoblanadi va xalqaro mehnat
taqsimotining chuqurlashuviga olib keladi.
To‘rtinchidan, xalqaro savdoning jadal rivojlanishi xorijiy investisiyalar va
xalqaro hisob-kitoblarni rag‘batlantiradi.
Mato ishlab chiqarish ham Angliyaga nisbatan arzon, ammo Portugaliya vino
ishlab chiqarishga ixtisoslashishni afzal biladi. “Uning (Portugaliya) uchun o‘z
kapitalidan vino ishlab chiqarishda foydalanish afzalroq, chunki Portugaliya o‘z
kapitalining bir qismini vinochilikdan mato ishlab chiqarishga o‘tkazish evaziga
ishlab chiqaradigan matoga nisbatan Angliyadan ko‘proq mato sotib olishga
erishadi”.
Tahlillar shuni ko‘rsatadiki, tashqi savdo har ikkala mamlakat uchun ham
foydali hisoblanadi. Agar mamlakatlar tashqi bozorga chiqmasalar Portugaliyada
vino va mato ishlab chiqarishga sarflanadigan jami xarajatlar 170 birlikni,
Angliyada 220 birlikni tashkil etadi. Ixtisoslashuv va tashqi bozorga chiqqandan
so‘ng Portugaliyada ishlab chiqarish xarajatlari 160 birlikka, Angliyada 200
birlikka teng bo‘ladi. Ikkala mamlakatda ilgari ehtiyojlarni qondirish uchun 390
mehnat birligi talab qilingan bo‘lsa, ixtisoslashuvdan so‘ng 360 mehnat birligi
kerak bo‘ladi, xolos. SHunday qilib, tashqi bozor iste’mol qilinayotgan tovarlarga
sarflanayotgan xarajatlarni minimallashtiradi.
Nisbiy afzallik nazariyasi mehnatning qiymat nazariyasiga asoslanadi.Hozirgi
kunda nisbiy afzallik muqobil xarajatlar orqali aniqlanadi.D. Rikardoning
konsepsiyasiga ingliz faylasufi, sotsiologi va iqtisodchisi Dj. Styuart Mill
tomonidan katta hissa qo‘shildi. U XIX asrning o‘rtalarida o‘zining “Siyosiy
iqtisod asoslari” asarida ayirboshlash bahosi talab va taklif qonuni bo‘yicha
belgilanishini, bunda mamlakat o‘zining umumiy eksporti qiymatiga teng
miqdorda umumiy importga haq to‘lash imkoniyatiga ega bo‘lishini isbotladi.
asrning oxiri XX asrning boshlarida xalqaro savdodagi tarkibiy o‘zgarishlar
natijasida tabiiy afzalliklarning xalqaro mehnat taqsimotidagi roli sezilarli darajada
pasaydi. SHved olimi e. Xeksher va daniyalik B. Olin qayta ishlash sanoati
17
mahsulotlari bilan savdo qilish sabablarini izohlab beruvchi nazariyani yaratdilar
(XX asrning 20-30 yillari). Ushbu nazariyaga muvofiq turli mamlakatlar mehnat,
kapital va er bilan turli darajada ta’minlangan bo‘lib, ularga bo‘lgan talab ham bir-
biridan farq qiladi. Masalan, mehnat resurslariga boy bo‘lgan mamlakatda kapital
etishmovchiligi mavjud bo‘lib, mehnat nisbatan arzon bo‘ladi va, aksincha, mehnat
resurslari kam bo‘lib, kapitalga boy bo‘lgan mamlakatda kapital nisbatan arzon
bo‘ladi. SHu sababli birinchi mamlakatning mehnat sig‘imi yuqori bo‘lgan,
ikkinchi mamlakatning kapital sig‘imi yuqori bo‘lgan mahsulotni eksport qilishi
manfaatli hisoblanadi.
Xeksher-Olin
nazariyasi
xalqaro
savdoda
kuzatiladigan
ko‘plab
qonuniyatlarni aniq izohlab beradi. Haqiqatdan ham mamlakatlar ishlab chiqarish
xarajatlarining asosiy qismini o‘zlarida mo‘l bo‘lgan resurslar tashkil etadigan
tovarlarni eksport qiladilar.
Ko‘rib o‘tilgan model metropol (sanoati rivojlangan) va mustamlaka
mamlakatlar (agrar – xom-ashyo etkazib beruvchi) o‘rtasidagi savdoning
rivojlanish jarayonini tushuntirishda ko‘proq foydali bo‘ldi.Biroq, AQSH –
G‘arbiy Evropa – YAponiya “uchburchagi”dagi tovar oqimlarini tahlil etishda
Xeksher-Olin konsepsiyasi bir qator qiyinchiliklar tug‘dirdi va ziddiyatlarga sabab
bo‘ldi. Bunga ko‘plab yirik iqtisodchilar, jumladan, Nobel mukofoti laureati
amerikalik iqtisodchi V. Leontev ham o‘z e’tiborini qaratgan. Gap shundaki,
Leontevning hisob-kitoblariga qaraganda, 1947 yilda kapital serob hisoblangan
AQSH kapital ko‘p talab qiladigan tovarlarni emas, balki mehnat ko‘p talab
qiladigan
tovarlarni
eksport
qilgan.
Leontev paradoksi atrofida yuzaga kelgan tortishuvlar ishlab chiqarish omillarini
chuqurroq tahlil etish va bir qator yangi xalqaro savdo nazariyalarining paydo
bo‘lishiga olib keldiki, ularning har biri tovar ayirboshlashning u yoki bu jihatiga
urg‘u beradi.
Xalqaro savdoning zamonaviy konsepsiyalarini ikki asosiy turga ajratish
mumkin.
18
Xalqaro savdoning yana bir keng tarqalgan nazariyasi, ya’ni mahsulot hayotiy
davri konsepsiyasining mualliflari, amerikalik CH. Kindelberger, R. Vernon, L.
Uels rivojlangan mamlakat tomonidan amalga oshiriladigan tovar ekspansiyasining
asosiy bosqichlarini ajratib ko‘rsatadilar. Bu konsepsiyaga ko‘ra, ishlab chiqarilgan
mahsulot bilan, eng avvalo, rivojlanish darajasi yaqinroq bo‘lgan iqtisodiy
hamkorlarning milliy bozori to‘ldiriladi, keyin bu tovar rivojlanayotgan
mamlakatlar bozoriga surib chiqariladi.
Birinchi bosqichda mamlakatda (ko‘p hollarda rivojlangan mamlakat) paydo
bo‘lgan ehtiyojga javob sifatida yangi mahsulot yaratiladi. SHu sababli birinchi
bosqichda yangi mahsulotni ishlab chiqarish kichik seriyali xarakterga ega bo‘lib,
ishlovchilardan yuqori malaka talab qiladi va asosan ishlab chiqarish ushbu
mahsulotni yaratgan mamlakatda jamlanadi, ishlab chiqaruvchi esa qariyb
monopol mavqega ega bo‘lib, mahsulotning kichik qismi tashqi bozorga
chiqariladi.
O‘sish bosqichida mahsulotga bo‘lgan talab oshadi, uni ishlab chiqarish
kengayadi va asta-sekin boshqa mamlakatlarga ham tarqala boshlaydi. Mahsulot
standartlashadi, ishlab chiqaruvchilar o‘rtasida raqobat kurashi kuchayadi va uning
eksporti hajmi oshib boradi.
Pishib-etilish bosqichida yirik seriyali ishlab chiqarish ustuvor o‘ringa ega
bo‘ladi, raqobat kurashida narx omili birinchi o‘ringa chiqadi va bozorlarning
kengayishi hamda texnologiyalarning tarqalishiga qarab mahsulotni yaratgan
mamlakat raqobat afzalliklariga ega bo‘lmay qoladi. Ishlab chiqarish asta-sekin
rivojlanayotgan mamlakatlarga ko‘cha boshlaydi, chunki bu mamlakatlarda arzon
ishchi kuchidan standart ishlab chiqarish sharoitida samarali foydalanish mumkin.
Pasayish bosqichiga o‘tish darajasiga qarab mahsulotga bo‘lgan talab, ayniqsa,
rivojlangan mamlakatlarda, pasaya boshlaydi, ishlab chiqarish hajmi qisqaradi,
mahsulot ishlab chiqarish rivojlanayotgan mamlakatda to‘planadi va mahsulotni
yaratgan mamlakat sof importerga aylanadi. Mahsulotning hayot sikli nazariyasi
ko‘plab tarmoqlar evolyusiyasini haqqoniy aks ettiradi, ammo xalqaro savdo
rivojlanishi tendensiyalarini to‘la izohlab bera olmaydi. Ko‘plab tovarlar (hayot
19
sikli qisqa tovarlar, transport xarajatlari yuqori tovarlar, tor doiradagi potensial
iste’molchilarga mo‘ljallangan sifat bo‘yicha keskin tabaqalashgan tovarlar va
boshqalar)
mahsulotning
hayot
sikli
nazariyasiga
muvofiq
kelmaydi.
Xeksher-Olin modeli va kompaniyalarning tashqi savdo faoliyati nazariyalarini
AQSHlik mashhur tadqiqotchi M. Porter birlashtirishga harakat qildi. Uning
fikricha, zamonaviy tashqi savdoning rivojlanishi ishlab chiqarish omillari, xizmat
ko‘rsatuvchi tarmoqlar talabi, firma strategiyasi va raqobat muhitiga bog‘liq.
Bularning barchasi bir-biriga o‘zaro ta’sir ko‘rsatib, hukumat siyosati va
kutilmagan hodisalarni hisobga olgan holda tizimning unsurlari sifatida yaqqol
ko‘rinadi.
1991 yilda amerikalik iqtisodchi M. Porter “Davlatlarning raqobatdagi ustunligi”
nomli tadqiqotini nashr qildi. Bu tadqiqotda yangi yondashuv asosida xalqaro
savdo muammolari batafsil tahlil qilingan.
II BOB. Korxonalar eksporti va importi tahlili
2.1. Korxonalarning eksport va import faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar
Korxonalarning eksport va import faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar: Tahlilda
bozor talabi, mahsulot sifat standarti, raqobatchilar va transport xarajatlari kabi
omillar ko‘rib chiqiladi. Dastlabki bosqichda shartnoma imzolangandan so’ng sotib
olingan texnologiya va uskunalarni mahalliy sharoitlarga moslashtirish ishlariga,
xaridor kadrlarini o’qitish, uskunalarni qabul qilish, yig’ish va o’rnatish uchun
maydon tayyorlash ishlariga, mahalliy va chet el tadqiqot institutlari va
universitetlaridan
muhandislar,
loyihachilar
va
texnologlar,
qurilish
kompaniyalarining mutaxassislari maksimal miqdorda jalb qilinadi. Bu davrda
odatda, uskuna ishlab chiqaruvchilar xaridor xodimlarini o’qitishda asosiy rol
o’ynaydi, ilmiy-tadqiqot institutlari, universitetlar, loyiha va qurilish tashkilotlari
esa xorijiy uskunani qabul qilishga tayyorgarlik ko’rishda yo’rdam ko’rsatadilar.
So’nggi yillarda texnologik jarayonlar va kompyuterlashtirilgan agregatlar
20
konstruksiyalarining murakkablashuvi sababli tajribali importerlar sotib olingan
uskunalarni ishlatishga mutaxassislarni o’qitish va uni qabul qilish ishlarini uskuna
ishlab chiqarilgan joyda amalga oshirishga katta e’tibor bermoqdalar. O’qitish
agregatlarni o’rnatish joyida, shuningdek xorijiy ishlab chiqaruvchi korxonalarda
ham olib boriladi. O’qitish kurslariga texnologiyaga, uskunalarga xizmat ko’rsatish
va ta’mirlash tizimini, agregatlarni boshlang’ich materiallar, energiya, ehtiyot
qismlar bilan uzluksiz ta’minlashni tashkil qilishni o’zlashtirish kiradi. Import
qiluvchining
mutaxassislari
havfsizlik
texnikasi,
atrof-muhit
muhofazasi
me’yorlarini, mahsulot sifatini nazorat qilish usullarini o’rganadilar. Yetkazib
berish hajmiga sifatni buzmaydigan nazorat uskunalari – rentgen, izotop,
ultratovush o’rnatmalari va spektral analiz uskunalarini ham kiritish maqsadga
muvofiq bo’lar edi. Buyurtmachi korxonaga uskuna yetkazib berishdan ancha
oldin agregatlarni ekspluatastiya qilish joyida mavjud infratuzilma, mahalliy
xomashyo materiallari, iqlim sharoitlari, xodimlarning texnik savodliligini hisobga
olgan holda xorijiy texnologiya jarayonlarini mahalliy sharoitlarga moslashtirish
bo’yicha ilmiy-texnik izlanishlar o’tkaziladi va chora-tadbirlar ishlab chiqiladi.
O’tkazilgan tadqiqotlar hamda texnologiya va uskunalarni yetkazib
beruvchining asosiy agregatlarni yetkazib berish muddatidan ilgari taqdim etgan
texnik xujjatlari asosida xomashyo materiallari, mahsulot nomenklaturasi va
sifatiga texnik talablarni umumlashtiruvchi texnologiya yo’riqnomalari tuziladi.
Shu bilan bir vaqtda kontrakt shartlari asosida uskuna ishlab chiqaruvchi
zavodlarga uskunalarni ularni ishlab chiqarish joyida qabul qilish uchun
buyutmachining nazoratchilari yuboriladi. Shu nazoratchilarning uskunalarni
loyihalashtirishda ham ishtirok etishi maqsadga muvofiq, chunki ular so’ngra o’z
korxonasida import agregatlarni zamonaviylashtirish va takomillashtirishda
qatnashish imkoniyatini qo’lga kiritadilar. Shu sababli import qiluvchi o’zining
nazoratchilarini uskunalar ishlab chiqaruvchi zavodlarga o’z vaqtida yuborish
haqida qayg’urishi lozim. Import uskunani foydalanishga tushirish muddati
yaqinlashgan sari jalb qilingan korxonalar va mutaxassislar doirasi qisqaradi. Ishga
21
tushirish vaqtida esa faqat o’qitilgan xodimlar va uskunalar yetkazib bergan xorijiy
firmaning kam sonli mutaxassislari qoladi.
Tajriba shuni ko’rsatadiki, import qiluvchi korxonada import texnologiyalar
va uskunalarni ishlatishni boshlash davrida yetkazib beruvchi firma vakillari
bo’lishi kerak, negaki kafolatli sinovlar arafasida import uskunaning ayrim zaruriy
qismlari bilan butlanmaganligi va mexanizmlar hamda elektron tizimlarda
kamchiliklarning mavjudligi ayon bo’lish hollari ko’p uchraydi. Bu ko’pincha
yordamchi agregatlar, yuklash qurilmalari va transport tizimlariga tegishli bo’ladi.
Shunday hollarda darhol yetkazib beruvchi firma vakillariga yetishmovchiliklar va
kamchiliklar to’g’risida e’tirozlar bildirish zarur. Shu bilan birga kafolatli sinovlar
davrida uskunalardagi va texnologiya jarayonlaridagi kamchiliklar xorijiy uskunali
ob’ektning texnik xizmat rahbarlari, ularni yetkazib berish kontraktlarini
imzolashda xorijdan va mahalliy yetkazib beruvchilardan butlovchilarni yetkazib
berish muddatlarini kelishib olishga yetarli e’tibor bermaganligi, ko’zda tutilmagan
kamchiliklar va kontrakt muddatlarini bajarmasligining oldini olish maqsadida
qismlar va detallarning qo’shimcha miqdoriga buyurtma berishni nazarda
tutmaganligidan dalolat beradi.
Import agregatlarni ishga tushirishning birinchi bosqichida odatda texnik
xizmat ko’rsatishning kamchiliklari, ehtiyot qismlarning yetishmasligi, ayrim
bo’g’inlar, shuningdek tizimlar va mexanizmlarning ishdan chiqish sabablarini
aniqlashning yomon tashkil qilinganligi aniqlanadi. Ayrim hollarda import
qiluvchi korxonani xorijda o’qitilgan mutaxassislarining bir qismi uskunalarni
ishlab chiqaruvchi korxonalarda ishlashga qoladi, boshqa qismi yuqori ish xaqiga
qiziqib, boshqa milliy korxonalarga o’tib ketadi. Bunday vaziyatning oldini olish
uchun uskunani yetkazib berish kontraktida agregatlarni ishlab chiqaruvchi
zavodlarda va shunday agregatlarni ishlatuvchi korxonalarda o’qitishni, ko’zda
tutilmagan vaziyatlarni hisobga olgan holda mutaxassislarni o’qitishni nazarda
tutish kerak.
2.2. Eksport va import ko‘rsatkichlarining tahlil metodlari
22
Korxonalarning eksport va import hajmi, rentabelligi, diversifikatsiyasi tahlil
qilinadi. Bunda iqtisodiy ko‘rsatkichlar va statistik ma’lumotlardan foydalaniladi.
Globallashuv jarayonlari nafaqat jahon iqtisodiyoti tuzilishini o‘zgartiribgina
qolmay, balki mamlakatlar ichidagi mintaqalarning rivojlanishiga ham ta’sir
ko‘rsatmoqda. Bu yerda asosiy harakatlantiruvchi kuchlar tashqi iqtisodiy
faoliyatni erkinlashtirish, xalqaro integratsiya va ilmiy-texnikaviy taraqqiyotdir.
Savdo munosabatlarini soddalashtirish nafaqat jahon iqtisodiyoti markazlarining
siljishiga olib keladi, balki milliy iqtisodiyotda ham sezilarli siljishlarni keltirib
chiqaradi. Erkin iqtisodiy hududlarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi uning
eksport salohiyatidan foydalanishiga asoslanishi mumkin. Mintaqadagi eksport
tarmoqlari asosiy bo'lib, ular uzoq muddatli iqtisodiy o'sishni ta'minlaydi. Muhimi
erkin iqtisodiy hududning qanday eksport salohiyatiga ega ekanligini, bu
salohiyatning qaysi tarkibiy qismlarini kuchaytirish mumkinligini aniqlashdan
iboratdir.
Erkin iqtisodiy hududlarning eksport salohiyatini baholash metodologiyasi
quyidagi bosqichlarni o'z ichiga oladi: hududni xalqaro mehnat taqsimoti tizimiga
kiritish darajasini aniqlash; eksportning istiqbolli yo‘nalishlari sifatida hududning
sanoat salohiyatini tahlil qilish; transport infratuzilmasining rivojlanish darajasini,
shu jumladan transport uzellarining mavjudligini baholash; hudud tashqi iqtisodiy
faoliyatining
institutsional
omillarini
tahlil
qilish.
Eksport
salohiyatini
baholashdagi asosiy muammolardan biri uning axborot bazasining yetarli
emasligidir. Usullar mualliflarining aksariyati hisoblash manbalarini ko'rsatmasdan
ko'rsatkichlarni modellashtirish bilan cheklanadi, bu ularning amaliy ahamiyatini
kamaytiradi. Tahlil va natijalar Erkin iqtisodiy hududning eksport salohiyatini
shakllantirish va amalga oshirish samaradorligi quyidagi omillar bilan tavsiflanadi:
1. Materiallar va butlovchi qismlar, uskunalar, texnologiyalar, nou-xau
importi. Eksport mahsuloti tannarxida import qilinadigan butlovchi qismlarning
ulushi sanoat 40% yoki undan ko'p bo'lishi mumkin, chunki mahalliy ishlab
chiqarish xorijiyga qaraganda sekinroq rivojlanmoqda.
23
2. Xalqaro hamkorlik. Mahalliy mahsulotlarning raqobatbardoshlik darajasi
har doim ham xalqaro talablarga javob bermaydi, shuning uchun korxonalar o'zaro
hamkorlik qilishlari va import qilinadigan sifatli yoki shunga o'xshash mahsulotlar
ishlab chiqarishlari kerak.
3. Erkin iqtisodiy zonalarda (EIZ) tadbirkorlik. Ushbu turdagi tadbirkorlik
kompaniyaga o'zi uchun eng yaxshi joyni topishga imkon beradi. Tashqi bozorga
chiqish uchun mahsulot sifatini muntazam oshirib borish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
4. Qalbaki. Erkin iqtisodiy hududdagi korxonalarda bunday mahsulotlarning
mavjudligi uning raqobatbardoshligini sezilarli darajada pasaytiradi, shuning
uchun bozorda kontrafakt mahsulotlar paydo bo'lishining oldini olish kerak.
5. Madaniyatlararo marketing kommunikatsiyalari hozirgi vaqtda eksport
salohiyatini shakllantirish, amalga oshirish va rivojlantirish nuqtai nazaridan eng
istiqbolli hisoblanadi. Sinergetik ta'sirga erishish uchun korxonalarning biznes
aloqalarini, iqtisodiy missiyalarni va xalqaro ko'rgazma tadbirlarini birlashtirish
kerak. Buni boshqarish makro va mikro darajada amalga oshirilayotgan tizim
korxonalarning eksport salohiyatini samarali shakllantirish va amalga oshirishni
nazorat qilish maqsadida ularni yaqin va uzoq xorij bozorlariga olib chiqishga
qaratilgan.
6. Davlat tomonidan milliy tartibga solish. Eksport faoliyati, ayniqsa, startap
eksportchilar, kichik va o'rta korxonalar uchun ancha murakkab katta xavflar bilan
birga keladigan va moliyaviy xarajatlarni talab qiladigan iqtisodiy jarayon. Biroq,
milliy targ'ibot haqiqatni hisobga olgan holda eksport koʻplab mamlakatlar
hukumatlari rioya qiladigan istiqbolli yoʻnalishlardan biri boʻlib, bu maqsadda
federal byudjetdan katta mablagʻlar ajratiladi: eksport yetkazib berishni kafolatlash
va sugʻurtalash, eksportga yoʻnaltirilgan tarmoqlarni kreditlash va hokazolar.
Aniqlangan omillarga qo'shimcha ravishda korxonaning eksport salohiyatini
quyidagi yo'llar bilan rivojlantirish mumkin: birinchidan, mahsulot ishlab chiqarish
va yetkazib berishning jismoniy hajmini oshirish. Yaqin va uzoq xorij bozorlariga
intellektual mulk; ikkinchidan, mahsulot ishlab chiqarish va eksportga sotish
xarajatlarini kamaytirish, uchinchidan, chet elda sotishdan oldingi va sotishdan
24
keyingi xizmatlarni tashkil etish. Erkin iqtisodiy hududning eksport salohiyati ikki
asosiy qismdan iborat: ichki salohiyat va tashqi. Korxonaning ichki eksport
salohiyati eksportga mahsulot ishlab chiqarish uchun zarur bo'lgan resurslar
majmuasini o'z ichiga oladi. Bularga tabiiy, mehnat, moddiy, moliyaviy va axborot
resurslari kiradi. Biroq, eksport faoliyatini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun
korxonada u yoki buning bo'lishi etarli emas resurslarni yig'ish. Bu resurslardan
mohirona va samarali foydalanish, ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarning
raqobatbardosh afzalliklarini belgilovchi ishlab chiqarishni intensivlashtirish
imkoniyatlarini aniqlash muhim ahamiyatga ega. Erkin iqtisodiy hududning tashqi
eksport salohiyati raqobatbardosh mahsulotlarni sotish bilan bog'liq bo'lib,
marketing, logistika va xizmat ko'rsatish faoliyati bilan ta'minlanadi. Yuqori tashqi
eksport salohiyati bilan erkin iqtisodiy hududning raqobatbardoshlik darajasi
sezilarli darajada oshadi, chunki uning mahsulotlari xalqaro bozorlarda sotila
boshlaydi. Erkin iqtisodiy hududning ichki salohiyatini tahlil qilish eksport
salohiyatini tahlil qilishning birinchi asosiy bosqichi hisoblanadi. Resurslarni ham
jami, ham batafsil tahlil qilib, korxonaning eksport operatsiyalarini amalga oshirish
qobiliyatini aniqlash mumkin. Faqatgina tegishli darajadagi ichki salohiyat bilan
korxonaning tashqi eksport salohiyatini amalga oshirish mumkin bo'ladi.
Erkin iqtisodiy hududning ichki salohiyatini tahlil qilish quyidagicha amalga
oshiriladi:
1. Resurslarning mavjudligi va ulardan foydalanish samaradorligini baholash
amalga oshiriladi. Birinchidan, o'z navbatida erkin iqtisodiy hududning aylanma
mablag'lari, shuningdek, inson va moliyaviy resurslar tahlil qilinadi. Ushbu
ko'rsatkichlarni baholash natijalariga ko'ra korxonaga tegishli foydalanilmagan
resurslar ko'rinishidagi yashirin zaxiralarni aniqlash mumkin.
2. Eksport mahsulotlarining raqobatbardoshligini baholash. Mahsulotlarning
raqobatbardoshligi uning iste'mol xususiyatlarining yig'indisi bilan belgilanadi,
ular ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish darajasi bo'yicha raqobatchilarnikidan, ularni
qondirish xarajatlari va olingan daromadlarni hisobga olgan holda farqlanadi. Eng
muhim ko'rsatkichlar mahsulotlarning raqobatbardoshligi quyidagilardan iborat: