KORXONALAR MOLIYASINI BOSHQARISH (Yakka egalik, shirkat yoki sheriklik (hamkorlik), korporatsiya. Ularning o‘ziga xos xususiyatlari)

Yuklangan vaqt

2024-12-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

422,0 KB


 
 
 
 
 
 
KORXONALAR MOLIYASINI BOSHQARISH (Yakka egalik, shirkat yoki 
sheriklik (hamkorlik), korporatsiya. Ularning o‘ziga xos xususiyatlari) 
 
 
Reja: 
1. 
Biznesning tashkiliy shakllari va ularning moliyaviy qaror qabul 
qilishga ta’siri. 
2. 
Yakka egalik, shirkat yoki sheriklik (hamkorlik), korporatsiya. 
Ularning o‘ziga xos xususiyatlari. 
3. 
Mas’uliyati cheklangan va qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatlar. 
 
 
Odatda o‘z faoliyatini endi boshlagan tadbirkor oldida bo‘lajak faoliyatining 
tashkiliy-huquqiy shaklini tanlash masalasi turadi.  
Huquqiy shaxs yoki yakka 
tadbirkor bo‘lish kerakmi, agar huquqiy shaxs bo‘ladigan bo‘lsa qanday bo‘ladi, 
degan savollar ko‘ndalang turadi. Ko‘p hollarda, bunday muhim qaror, jiddiy 
tanlovsiz va uning oqibatlarini tushunmagan holda, qabul qilinadi. Haqiqatdan ham, 
bunday tanlov bo‘yicha universal maslahatlar berishning iloji yo‘q. O‘zining holati 
uchun eng yaxshi tanlovni bo‘lajak tadbirkorning o‘zi amalga oshiradi. 
Tadbirkorlikning tashkiliy-huquqiy shaklini tanlash uchun barcha mavjud shakllar 
haqida tasavvurga ega bo‘lish maqsadga muvofiq bo‘lar edi. So‘ngra ularning 
ichidan eng yaxshi-optimal variantni tanlash kerak. Bo‘lajak korxonaning tashkiliy-
huquqiy shaklini tanlashda ularning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olish kerak. 
Bundan maqsad keyinchalik biron-bir ho‘jalik operatsiyasini yoki biror masalani 
yechish uchun kompaniyani qaydadan ro‘yxatdan o‘tkazish kerakligi ma’lum bo‘lib 
qolmasin. 
KORXONALAR MOLIYASINI BOSHQARISH (Yakka egalik, shirkat yoki sheriklik (hamkorlik), korporatsiya. Ularning o‘ziga xos xususiyatlari) Reja: 1. Biznesning tashkiliy shakllari va ularning moliyaviy qaror qabul qilishga ta’siri. 2. Yakka egalik, shirkat yoki sheriklik (hamkorlik), korporatsiya. Ularning o‘ziga xos xususiyatlari. 3. Mas’uliyati cheklangan va qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatlar. Odatda o‘z faoliyatini endi boshlagan tadbirkor oldida bo‘lajak faoliyatining tashkiliy-huquqiy shaklini tanlash masalasi turadi. Huquqiy shaxs yoki yakka tadbirkor bo‘lish kerakmi, agar huquqiy shaxs bo‘ladigan bo‘lsa qanday bo‘ladi, degan savollar ko‘ndalang turadi. Ko‘p hollarda, bunday muhim qaror, jiddiy tanlovsiz va uning oqibatlarini tushunmagan holda, qabul qilinadi. Haqiqatdan ham, bunday tanlov bo‘yicha universal maslahatlar berishning iloji yo‘q. O‘zining holati uchun eng yaxshi tanlovni bo‘lajak tadbirkorning o‘zi amalga oshiradi. Tadbirkorlikning tashkiliy-huquqiy shaklini tanlash uchun barcha mavjud shakllar haqida tasavvurga ega bo‘lish maqsadga muvofiq bo‘lar edi. So‘ngra ularning ichidan eng yaxshi-optimal variantni tanlash kerak. Bo‘lajak korxonaning tashkiliy- huquqiy shaklini tanlashda ularning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olish kerak. Bundan maqsad keyinchalik biron-bir ho‘jalik operatsiyasini yoki biror masalani yechish uchun kompaniyani qaydadan ro‘yxatdan o‘tkazish kerakligi ma’lum bo‘lib qolmasin.  
 
Har bir tadbirkor biznesning tashkiliy-huquqiy shaklini tanlashda qator 
savollarga javob topishga urinib ko‘radi. Xususan: 
1. Olingan daromad qanday taqsimlanadi va unga qanday soliq solinadi? 
2. Ma’lum bir shaklda biznesni tashkil etish qanchalik qimmat va murakkab? 
3. Ish yurishmasa va korxona bankrot bo‘lsa, uning mol-mulki qarzlarni 
yopishga yetmasa, nima qilinadi? 
4. Biznes samara bermay qo‘ysa, undan qulaylik bilan chiqish mumkinmi? 
Quyida ushbu savollarga O‘zbekiston qonunchiligida qanday bo‘lsa 
shunday javoblar bilan tanishib olishingiz mumkin. 
 
Ustunligi: xususiy korxona – yuridik shaxs bo‘lib, yakka tadbirkordan farqli 
ravishda, qonunchilikda taqiqlanmagan har qanday faoliyat bilan shug‘ullana oladi. 
Kamchiligi: bankrot bo‘lib qolganda korxona egasi majburiyatlari bo‘yicha 
cheklanmagan ko‘rinishda javobgar bo‘ladi. Ya’ni, kasodga uchraganda barcha 
qarzlarni va boshqa to‘lovlarni o‘zi to‘laydi. Biroq, bu tavakkalchilik XKning 
yuridik shaxs sifatidagi soliqni to‘laganidan keyin sof daromad uchun soliqning 
mavjud emasligi bilan muvozanatga keladi. 
XK egasi uning faoliyatini shaxsan boshqarishi shart. U boshqaruv 
vakolatlarini yollangan menejerga taqdim eta olmaydi. 
O‘zbekistonda yuridik shaxslarga soliq solish ularning tashkiliy-huquqiy 
shakliga bog‘liq emas. Agar korxona kichik tadbirkorlik sub’ekti bo‘lsa, O‘zRning 
«Tadbirkorlik faoliyati erkinligi kafolatlari to‘g‘risida»gi Qonunining 5-moddasiga 
Har bir tadbirkor biznesning tashkiliy-huquqiy shaklini tanlashda qator savollarga javob topishga urinib ko‘radi. Xususan: 1. Olingan daromad qanday taqsimlanadi va unga qanday soliq solinadi? 2. Ma’lum bir shaklda biznesni tashkil etish qanchalik qimmat va murakkab? 3. Ish yurishmasa va korxona bankrot bo‘lsa, uning mol-mulki qarzlarni yopishga yetmasa, nima qilinadi? 4. Biznes samara bermay qo‘ysa, undan qulaylik bilan chiqish mumkinmi? Quyida ushbu savollarga O‘zbekiston qonunchiligida qanday bo‘lsa shunday javoblar bilan tanishib olishingiz mumkin. Ustunligi: xususiy korxona – yuridik shaxs bo‘lib, yakka tadbirkordan farqli ravishda, qonunchilikda taqiqlanmagan har qanday faoliyat bilan shug‘ullana oladi. Kamchiligi: bankrot bo‘lib qolganda korxona egasi majburiyatlari bo‘yicha cheklanmagan ko‘rinishda javobgar bo‘ladi. Ya’ni, kasodga uchraganda barcha qarzlarni va boshqa to‘lovlarni o‘zi to‘laydi. Biroq, bu tavakkalchilik XKning yuridik shaxs sifatidagi soliqni to‘laganidan keyin sof daromad uchun soliqning mavjud emasligi bilan muvozanatga keladi. XK egasi uning faoliyatini shaxsan boshqarishi shart. U boshqaruv vakolatlarini yollangan menejerga taqdim eta olmaydi. O‘zbekistonda yuridik shaxslarga soliq solish ularning tashkiliy-huquqiy shakliga bog‘liq emas. Agar korxona kichik tadbirkorlik sub’ekti bo‘lsa, O‘zRning «Tadbirkorlik faoliyati erkinligi kafolatlari to‘g‘risida»gi Qonunining 5-moddasiga  
 
muvofiq, u umumiy o‘rnatilgan soliq va soddalashtirilgan soliq tizimi (Yagona 
daromad solig‘i)dan birini tanlashi mumkin. 
Ba’zan, u yoki bu sabablarga ko‘ra, biznes mulkdorni qanoatlantirmay qoldi. 
Bu holatda korxonani yo bo‘lmasa undagi ulushni nima qilish mumkin? Xususiy 
korxona egasi korxonani to‘lig‘icha mulk kompleksi sifatida sotishi yoki hadya 
etishi, yoxud uni tugatib, mol-mulkini alohida sotish mumkin. 
 
Oilaviy korxona – kichik tadbirkorlik sub’ekti hisoblanadi. Xususiy turarjoyda 
yoki hovlida faoliyatini yo‘lga qo‘yishi mumkin. Bunda turarjoy binosini noturarjoy 
toifasiga o‘tkazish talab etilmaydi. Biroq, faoliyat yuritish turlariga cheklovlar bor. 
Asosiy kamchiliklari: ishtirokchilar soni oila a’zolari bilan cheklangan hamda 
korxona egalari uning majburiyatlari bo‘yicha cheklanmagan javobgarlikka ega. 
O‘zRning «Oilaviy tadbirkorlik to‘g‘risida»gi Qonunining 14-moddasiga 
muvofiq, oilaviy korxonaning har bir ishtirokchisi uni boshqarish, moliya-xo‘jalik 
faoliyatini nazorat qilish, qarorlar qabul qilishda ishtirok etish huquqiga ega. 
Albatta, bu qanday amalga oshirilishi qonunda batafsil yoritilmagan. Ammo, barcha 
asosiy jihatlari nizom shartnomasida yoritilgan bo‘lishi kerak. Aks holda, OK 
a’zolari o‘rtasida 
kelishmovchiliklar 
kelib 
chiqqanida 
korxona 
faoliyati 
chigallashadi. 
OK ishtirokchisi uning tarkibidan chiqish huquqiga ega. Agar nizom 
shartnomasida boshqa holatlar ko‘zda tutilmagan bo‘lsa, OK tarkibidan chiqayotgan 
a’zoning nizom jamg‘armasiga qo‘shgan hissasiga proporsional bo‘lgan mulk unga 
moddiy yoki mulkiy ko‘rinishda qaytarilishi kerak. 
muvofiq, u umumiy o‘rnatilgan soliq va soddalashtirilgan soliq tizimi (Yagona daromad solig‘i)dan birini tanlashi mumkin. Ba’zan, u yoki bu sabablarga ko‘ra, biznes mulkdorni qanoatlantirmay qoldi. Bu holatda korxonani yo bo‘lmasa undagi ulushni nima qilish mumkin? Xususiy korxona egasi korxonani to‘lig‘icha mulk kompleksi sifatida sotishi yoki hadya etishi, yoxud uni tugatib, mol-mulkini alohida sotish mumkin. Oilaviy korxona – kichik tadbirkorlik sub’ekti hisoblanadi. Xususiy turarjoyda yoki hovlida faoliyatini yo‘lga qo‘yishi mumkin. Bunda turarjoy binosini noturarjoy toifasiga o‘tkazish talab etilmaydi. Biroq, faoliyat yuritish turlariga cheklovlar bor. Asosiy kamchiliklari: ishtirokchilar soni oila a’zolari bilan cheklangan hamda korxona egalari uning majburiyatlari bo‘yicha cheklanmagan javobgarlikka ega. O‘zRning «Oilaviy tadbirkorlik to‘g‘risida»gi Qonunining 14-moddasiga muvofiq, oilaviy korxonaning har bir ishtirokchisi uni boshqarish, moliya-xo‘jalik faoliyatini nazorat qilish, qarorlar qabul qilishda ishtirok etish huquqiga ega. Albatta, bu qanday amalga oshirilishi qonunda batafsil yoritilmagan. Ammo, barcha asosiy jihatlari nizom shartnomasida yoritilgan bo‘lishi kerak. Aks holda, OK a’zolari o‘rtasida kelishmovchiliklar kelib chiqqanida korxona faoliyati chigallashadi. OK ishtirokchisi uning tarkibidan chiqish huquqiga ega. Agar nizom shartnomasida boshqa holatlar ko‘zda tutilmagan bo‘lsa, OK tarkibidan chiqayotgan a’zoning nizom jamg‘armasiga qo‘shgan hissasiga proporsional bo‘lgan mulk unga moddiy yoki mulkiy ko‘rinishda qaytarilishi kerak.  
 
OK boshlig‘i o‘zgarganida, oilaviy korxonaga tarkibiga ko‘ngilli ravishda 
kirish (chiqish), er-xotin o‘rtasida nikohning bekor qilinishi yoki OK egalaridan 
birining vafoti bilan nizom shartnomasiga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritiladi. 
Bunda OKni qaytadan davlat ro‘yxatidan o‘tkazish talab qilinmaydi. 
 
 
MCHJ – biznesning eng keng tarqalgan tashkiliy-huquqiy shakli. 
Ustunligi: ishtirokchi tavakkalchiligi uning ulushi miqdori bilan cheklangan, 
daromad solig‘i jismoniy shaxslar daromadlariga solinadigan soliqlarga nisbatan 
birmuncha past stavka bo‘yicha solinadi. 
Kamchiligi: o‘z hissasini sota olmaslik yoki taqdim eta olmaslik. MCHJ 
tarkibidan ulushning bir qismini yo‘qotmasdan chiqish amri mahol.   
  
QO‘SHIMCHA MAS’ULIYATLI JAMIYAT 
QMJning 
MCHJdan 
yagona 
farqi 
ishtirokchilar 
javobgarliklarining 
taqsimlanishidir. Bunda barcha a’zolar bir xil miqdorda hissa qo‘shishlari talab 
etiladi. Javobgarlik chegarasi nizom bilan chegaralanishi mumkin. 
Biznesni tashkil etishning bu shakli unchalik ham mashhur emasligiga, jamiyat 
a’zolarining 
korxona 
majburiyatlari 
bo‘yicha 
mol-mulki 
bilan 
javobgar 
bo‘lishidadir. 
MCHJ va QMJ egalarining boshqaruvda ishtirok etishdagi asosiy mexanizmi 
umumiy yig‘ilish hisoblanadi. Uning mutlaq vakolatlariga, xususan: Nizom 
OK boshlig‘i o‘zgarganida, oilaviy korxonaga tarkibiga ko‘ngilli ravishda kirish (chiqish), er-xotin o‘rtasida nikohning bekor qilinishi yoki OK egalaridan birining vafoti bilan nizom shartnomasiga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritiladi. Bunda OKni qaytadan davlat ro‘yxatidan o‘tkazish talab qilinmaydi. MCHJ – biznesning eng keng tarqalgan tashkiliy-huquqiy shakli. Ustunligi: ishtirokchi tavakkalchiligi uning ulushi miqdori bilan cheklangan, daromad solig‘i jismoniy shaxslar daromadlariga solinadigan soliqlarga nisbatan birmuncha past stavka bo‘yicha solinadi. Kamchiligi: o‘z hissasini sota olmaslik yoki taqdim eta olmaslik. MCHJ tarkibidan ulushning bir qismini yo‘qotmasdan chiqish amri mahol. QO‘SHIMCHA MAS’ULIYATLI JAMIYAT QMJning MCHJdan yagona farqi ishtirokchilar javobgarliklarining taqsimlanishidir. Bunda barcha a’zolar bir xil miqdorda hissa qo‘shishlari talab etiladi. Javobgarlik chegarasi nizom bilan chegaralanishi mumkin. Biznesni tashkil etishning bu shakli unchalik ham mashhur emasligiga, jamiyat a’zolarining korxona majburiyatlari bo‘yicha mol-mulki bilan javobgar bo‘lishidadir. MCHJ va QMJ egalarining boshqaruvda ishtirok etishdagi asosiy mexanizmi umumiy yig‘ilish hisoblanadi. Uning mutlaq vakolatlariga, xususan: Nizom  
 
jamg‘armasi hajmini o‘zgartirish, tashkiliy hujjatlarga o‘zgartish va qo‘shimchalar 
kiritish, yangi a’zolarni qabul qilish yoki tarkibdan chiqarish, jamiyatning ijro 
organlari, reviziya komissiyasi va boshqa organlarini saylash yoki muddatidan avval 
vakolatlarini tugatish, foydani taqsimlash bo‘yicha qarorlar qabul qilish. 
Bu masalalarni hal etish direktorga, boshqaruv yoxud boshqa organga taqdim 
etilmaydi. Direktor yoki 20 foizdan ko‘proq ovozga ega bo‘lgan a’zoning 
manfaatlari bo‘lgan bitimlar, shuningdek, jamiyat mulki bilan amalga oshiriladigan 
yirik kelishuvlar umumiy majlis a’zolari tomonidan ma’qullanishi talab etiladi. 
Jamiyatning umumiy a’zolarining kamida 10 foiz ovoziga ega a’zosi talabi 
bilan ijro rahbariyati navbatdan tashqari yig‘ilish chaqirishga majbur. 
MCHJ va QMJ egalarining boshqaruvdagi ishtirokida «Mas’uliyati cheklangan 
va qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatlar to‘g‘risida»gi Qonunning 8-moddasi amaliy 
instrument hisoblanadi. Unga muvofiq, jamiyat nizom jamg‘armasida kamida 10 
foizo‘ ulushga ega a’zosi sudga murojaat qilib, jamiyatdan o‘z majburiyatlarini 
buzayotgan, yoki o‘zining harakatlari bilan jamiyat faoliyatiga to‘siq bo‘layotgan 
yoxud qiyinlashtirayotgan a’zolarni chiqarib yuborishni talab qilishi mumkin. 
Jamiyatning joriy faoliyatini boshqarish uchun uning egalari direktorni 
saylashadi yoki tayinlashadi. U o‘zi bilan imzolangan mehnat shartnomasi asosida 
jamiyat ishini boshqaradi. Bundan tashqari, nizomda ko‘rsatilgan bo‘lsa, jamiyat 
a’zolari ijro organi kollegiyasi - boshqaruvni shakllantirishlari mumkin. Unga 
nafaqat jamiyat egalari kirishi mumkin. Shu bilan, MCHJ va QMJ ishtirokchilari 
hissador hamda jamiyat faoliyatining muhim jihatlarini aniqlab beruvchi, ammo 
bevosita biznesni yuritmaydigan shaxslarga taqsimlanishi mumkin. 
MCHJ va QMJ a’zosi o‘z ulushini sotishi yoki nizom jamg‘armasidagi 
hissasini boshqa biror usulda jamiyatning bir yoki bir necha a’zosiga taqdim etishi 
mumkin. Bunda, mazkur bitimga aloqasi yo‘q ishtirokchilarning roziligi talab 
qilinmaydi. Shu bilan birga, o‘z ulushini jamiyat nizomida taqiqlanmagan bo‘lsa, 
uchinchi shaxsga berish mumkin. Bu holatda jamiyat ishtirokchilari va jamiyatning 
o‘zi sotilayotgan ulushni uchinchi shaxsga taklif etilgan narxda harid qilish borasida 
imtiyozli huquqqa ega. Shu boisdan ham hissasini sotuvchi ishtirokchi boshqa 
jamg‘armasi hajmini o‘zgartirish, tashkiliy hujjatlarga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish, yangi a’zolarni qabul qilish yoki tarkibdan chiqarish, jamiyatning ijro organlari, reviziya komissiyasi va boshqa organlarini saylash yoki muddatidan avval vakolatlarini tugatish, foydani taqsimlash bo‘yicha qarorlar qabul qilish. Bu masalalarni hal etish direktorga, boshqaruv yoxud boshqa organga taqdim etilmaydi. Direktor yoki 20 foizdan ko‘proq ovozga ega bo‘lgan a’zoning manfaatlari bo‘lgan bitimlar, shuningdek, jamiyat mulki bilan amalga oshiriladigan yirik kelishuvlar umumiy majlis a’zolari tomonidan ma’qullanishi talab etiladi. Jamiyatning umumiy a’zolarining kamida 10 foiz ovoziga ega a’zosi talabi bilan ijro rahbariyati navbatdan tashqari yig‘ilish chaqirishga majbur. MCHJ va QMJ egalarining boshqaruvdagi ishtirokida «Mas’uliyati cheklangan va qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatlar to‘g‘risida»gi Qonunning 8-moddasi amaliy instrument hisoblanadi. Unga muvofiq, jamiyat nizom jamg‘armasida kamida 10 foizo‘ ulushga ega a’zosi sudga murojaat qilib, jamiyatdan o‘z majburiyatlarini buzayotgan, yoki o‘zining harakatlari bilan jamiyat faoliyatiga to‘siq bo‘layotgan yoxud qiyinlashtirayotgan a’zolarni chiqarib yuborishni talab qilishi mumkin. Jamiyatning joriy faoliyatini boshqarish uchun uning egalari direktorni saylashadi yoki tayinlashadi. U o‘zi bilan imzolangan mehnat shartnomasi asosida jamiyat ishini boshqaradi. Bundan tashqari, nizomda ko‘rsatilgan bo‘lsa, jamiyat a’zolari ijro organi kollegiyasi - boshqaruvni shakllantirishlari mumkin. Unga nafaqat jamiyat egalari kirishi mumkin. Shu bilan, MCHJ va QMJ ishtirokchilari hissador hamda jamiyat faoliyatining muhim jihatlarini aniqlab beruvchi, ammo bevosita biznesni yuritmaydigan shaxslarga taqsimlanishi mumkin. MCHJ va QMJ a’zosi o‘z ulushini sotishi yoki nizom jamg‘armasidagi hissasini boshqa biror usulda jamiyatning bir yoki bir necha a’zosiga taqdim etishi mumkin. Bunda, mazkur bitimga aloqasi yo‘q ishtirokchilarning roziligi talab qilinmaydi. Shu bilan birga, o‘z ulushini jamiyat nizomida taqiqlanmagan bo‘lsa, uchinchi shaxsga berish mumkin. Bu holatda jamiyat ishtirokchilari va jamiyatning o‘zi sotilayotgan ulushni uchinchi shaxsga taklif etilgan narxda harid qilish borasida imtiyozli huquqqa ega. Shu boisdan ham hissasini sotuvchi ishtirokchi boshqa  
 
ishtirokchilarni va jamiyatning o‘zini hissasini sotishga qilgan qarori va narxidan 
yozma ravishda ogoh etadi. Jamiyatning boshqa a’zolari yoki jamiyatning o‘zi 
birinchi bo‘lib harid qilish huquqidan foydalanishdan bosh tortsa, hissa uchinchi 
shaxsga sotilishi mumkin. 
Nizomda, shuningdek, (odatda, bu qayd etiladi) ulushni biror bir boshqa usul 
bilan taqdim etish, masalan, hadya qilish holati nazarda tutilgan bo‘ladi. Agar 
nizomda hissani sotish taqiqlangan bo‘lsa, yoxud jamiyatning boshqa egalari rozilik 
berishmasa, ulushini sotmoqchi bo‘layotgan a’zo ulardan ulushi qiymatini berish 
bilan hissasini sotib olishlarini talab qilishi mumkin. O‘z hissasini sotishni 
xohlamasa-da, jamiyat tarkibidan chiqmoqchi bo‘lgan ishtirokchi ham shunday 
talabni ilgari sura oladi. 
 
 
AJ – yirik biznesni tashkil etishga mos keladi. 
Ustunligi: cheklangan mas’uliyat, qo‘shimcha mablag‘larni jalb qilishning 
oddiyligi. 
Kamchiligi: aksiyadorlar soni ko‘p bo‘lganida mulkdorlar tomonidan 
boshqarish qiyin bo‘ladi. O‘zbekistondagi o‘ziga xosliklar – qimmatli qog‘ozlarning 
past likvidligi, kuchli huquqiy muvofiqlashtirilganlik, ko‘plab ichki tuzilmalarni 
shakllantirish zarurligi, kuzatuv kengashi, reviziya komissiyasi, ichki audit va b. 
AJ — biznesning yagona shakli bo‘lib, uning joriy faoliyatini boshqarish 
shartnoma asosida boshqa tijorat tashkiloti – ishonilgan boshqaruvchiga topshirilishi 
ishtirokchilarni va jamiyatning o‘zini hissasini sotishga qilgan qarori va narxidan yozma ravishda ogoh etadi. Jamiyatning boshqa a’zolari yoki jamiyatning o‘zi birinchi bo‘lib harid qilish huquqidan foydalanishdan bosh tortsa, hissa uchinchi shaxsga sotilishi mumkin. Nizomda, shuningdek, (odatda, bu qayd etiladi) ulushni biror bir boshqa usul bilan taqdim etish, masalan, hadya qilish holati nazarda tutilgan bo‘ladi. Agar nizomda hissani sotish taqiqlangan bo‘lsa, yoxud jamiyatning boshqa egalari rozilik berishmasa, ulushini sotmoqchi bo‘layotgan a’zo ulardan ulushi qiymatini berish bilan hissasini sotib olishlarini talab qilishi mumkin. O‘z hissasini sotishni xohlamasa-da, jamiyat tarkibidan chiqmoqchi bo‘lgan ishtirokchi ham shunday talabni ilgari sura oladi. AJ – yirik biznesni tashkil etishga mos keladi. Ustunligi: cheklangan mas’uliyat, qo‘shimcha mablag‘larni jalb qilishning oddiyligi. Kamchiligi: aksiyadorlar soni ko‘p bo‘lganida mulkdorlar tomonidan boshqarish qiyin bo‘ladi. O‘zbekistondagi o‘ziga xosliklar – qimmatli qog‘ozlarning past likvidligi, kuchli huquqiy muvofiqlashtirilganlik, ko‘plab ichki tuzilmalarni shakllantirish zarurligi, kuzatuv kengashi, reviziya komissiyasi, ichki audit va b. AJ — biznesning yagona shakli bo‘lib, uning joriy faoliyatini boshqarish shartnoma asosida boshqa tijorat tashkiloti – ishonilgan boshqaruvchiga topshirilishi  
 
mumkin. Agar aksiyadorlar bunga tayyor bo‘lishmasa, bunda an’anaviy usul 
qo‘llaniladi, boshqaruv kengashi tashkil etiladi, direktor tayinlanadi. U biznesni 
yuritadi. 
Aksiyadorning boshqaruvda ishtirok etish imkoniyati u ega bo‘lgan aksiyalar 
turiga bog‘liq. Oddiy aksiyalar ovozga ega hisoblanadi, o‘z egasiga dividendlar 
olish, jamiyatni boshqarishda ishtirok etish huquqini beradi. 
Imtiyozli aksiyalar esa, o‘z egalariga birinchi navbatda dividendlarni olishga 
hamda AJ tugatiladigan taqdirda aksiyaga tikkan mablag‘larini olishda ustunlik 
beradi. Shu bilan birga, imtiyozli aksiyalar jamiyat daromadi bor-yo‘qligidan 
qat’inazar ma’lum bir dividendlar olish huquqini ham taqdim etadi. 
Aksiyadorlarning jamiyat ishlarida ishtirok etishlariga imkon beradigan 
instrumentlardan biri shundan iboratki, 5 foiz yoki undan ko‘p miqdorda ovoz 
beruvchi aksiyalarga ega shaxs aksiyadorlarning navbatdan tashqari umumiy 
yig‘ilishini chaqira oladi. 
Aksiyadorlar o‘zlariga tegishli aksiyalarni AJ va boshqa aksiyadorlarning 
roziligisiz sotishi yoki boshqa usulda begonaga berishi mumkin. Shu boisdan ham 
aksiya – korxona sarmoyasiga hissa qo‘shishning eng likvidli bo‘lgan shaklidir. 
Bunda, aksiyadorlar soni 50 nafardan oshmaydigan hamda bunday AJ nizomida 
boshqa aksiyadorlar yoki jamiyatning sotilayotgan aksiyalarni harid qilishdagi 
imtiyozi qayd etilgan holatlar mustasno. Bunday holatlarda MCHJ va QMJlardagi 
qoida ishga tushadi. 
Aksiyalarni sotishda jismoniy yoki yuridik shaxs uchun solinadigan daromad 
solig‘i to‘lanadi. Daromad solig‘i aksiyani harid qilish va sotish orasidagi farqdan 
hisoblanadi. 
Aksiyador, shuningdek, jamiyatdan uning aksiyalarini harid qilishni so‘rash 
bilan biznesni tark etishi mumkin. Bu kabi masalalar esa, O‘zRning «Aksiyadorlik 
jamiyatari va aksiyadorlar huquqlarini himoya qilish to‘g‘risida»gi Qonuni bilan 
tartibga solinadi. 
  
  
2-savol bayoni. Biznes olib borishning uchta asosiy tashkiliy shakli 
mumkin. Agar aksiyadorlar bunga tayyor bo‘lishmasa, bunda an’anaviy usul qo‘llaniladi, boshqaruv kengashi tashkil etiladi, direktor tayinlanadi. U biznesni yuritadi. Aksiyadorning boshqaruvda ishtirok etish imkoniyati u ega bo‘lgan aksiyalar turiga bog‘liq. Oddiy aksiyalar ovozga ega hisoblanadi, o‘z egasiga dividendlar olish, jamiyatni boshqarishda ishtirok etish huquqini beradi. Imtiyozli aksiyalar esa, o‘z egalariga birinchi navbatda dividendlarni olishga hamda AJ tugatiladigan taqdirda aksiyaga tikkan mablag‘larini olishda ustunlik beradi. Shu bilan birga, imtiyozli aksiyalar jamiyat daromadi bor-yo‘qligidan qat’inazar ma’lum bir dividendlar olish huquqini ham taqdim etadi. Aksiyadorlarning jamiyat ishlarida ishtirok etishlariga imkon beradigan instrumentlardan biri shundan iboratki, 5 foiz yoki undan ko‘p miqdorda ovoz beruvchi aksiyalarga ega shaxs aksiyadorlarning navbatdan tashqari umumiy yig‘ilishini chaqira oladi. Aksiyadorlar o‘zlariga tegishli aksiyalarni AJ va boshqa aksiyadorlarning roziligisiz sotishi yoki boshqa usulda begonaga berishi mumkin. Shu boisdan ham aksiya – korxona sarmoyasiga hissa qo‘shishning eng likvidli bo‘lgan shaklidir. Bunda, aksiyadorlar soni 50 nafardan oshmaydigan hamda bunday AJ nizomida boshqa aksiyadorlar yoki jamiyatning sotilayotgan aksiyalarni harid qilishdagi imtiyozi qayd etilgan holatlar mustasno. Bunday holatlarda MCHJ va QMJlardagi qoida ishga tushadi. Aksiyalarni sotishda jismoniy yoki yuridik shaxs uchun solinadigan daromad solig‘i to‘lanadi. Daromad solig‘i aksiyani harid qilish va sotish orasidagi farqdan hisoblanadi. Aksiyador, shuningdek, jamiyatdan uning aksiyalarini harid qilishni so‘rash bilan biznesni tark etishi mumkin. Bu kabi masalalar esa, O‘zRning «Aksiyadorlik jamiyatari va aksiyadorlar huquqlarini himoya qilish to‘g‘risida»gi Qonuni bilan tartibga solinadi. 2-savol bayoni. Biznes olib borishning uchta asosiy tashkiliy shakli  
 
mavjud: yakka egalik, shirkat (yoki sheriklik) va korporatsiya (3.1-rasm).  
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3.1-rasm. Biznes olib borishning asosiy tashkiliy shakllari 
 
  Yakka egalik (sole proprietorship), bitta odam yoki oilaga tegishli firma 
bo‘lib, unda barcha aktivlar va majburiyatlar bir vaqtning o‘zida firma egasining 
mulki hisoblanadi. Yakka mulkdor firmaning qarzlari va boshqa majburiyatlari 
bo‘yicha cheklanmagan majburiyatlarga yoki cheklanmagan mas’uliyatga 
(unlimited liability) ega. Bu degani, agar firma kompaniya kreditorlarining 
talablarini qondirish uchun o‘z qarz majburiyatlarini bajara olmasa, u holda 
kompaniya egasining istalgan mulki xatga olinishi mumkin.  
 Ko‘pchilik firmalar o‘z faoliyatini mulkka yakka egalik sifatida boshlaydi. 
Keyinchalik kengayib, oyoqqa turgan sari o‘z tashkiliy shaklini o‘zgartiradi. Ammo, 
shunaqasi ham bo‘ladiki, biznes – restoran, ko‘chmas mulk agentligi yoki kichkina 
ustaxona – butun faoliyat davomida yakka mulkligicha qolishi ham mumkin. 
Shirkat (partnership) – bu ikki va undan ko‘p kishi (oila) mulki bo‘lgan firma. 
Ular sherik deb ataladi va kompaniya kapitaliga birgalikda egalik qiladilar. Sheriklik 
Бизнес олиб боришнинг 
асосий ташкилий шакллари 
Якка эгалик 
Ширкат (ёки шериклик) 
Корпорация 
Битта одам ёки 
оилага тегишли 
фирма 
Икки ва ундан кўп  
киши (оила) мулки 
бўлган фирма 
Мустақил  
юридик  
шахс 
mavjud: yakka egalik, shirkat (yoki sheriklik) va korporatsiya (3.1-rasm). 3.1-rasm. Biznes olib borishning asosiy tashkiliy shakllari Yakka egalik (sole proprietorship), bitta odam yoki oilaga tegishli firma bo‘lib, unda barcha aktivlar va majburiyatlar bir vaqtning o‘zida firma egasining mulki hisoblanadi. Yakka mulkdor firmaning qarzlari va boshqa majburiyatlari bo‘yicha cheklanmagan majburiyatlarga yoki cheklanmagan mas’uliyatga (unlimited liability) ega. Bu degani, agar firma kompaniya kreditorlarining talablarini qondirish uchun o‘z qarz majburiyatlarini bajara olmasa, u holda kompaniya egasining istalgan mulki xatga olinishi mumkin. Ko‘pchilik firmalar o‘z faoliyatini mulkka yakka egalik sifatida boshlaydi. Keyinchalik kengayib, oyoqqa turgan sari o‘z tashkiliy shaklini o‘zgartiradi. Ammo, shunaqasi ham bo‘ladiki, biznes – restoran, ko‘chmas mulk agentligi yoki kichkina ustaxona – butun faoliyat davomida yakka mulkligicha qolishi ham mumkin. Shirkat (partnership) – bu ikki va undan ko‘p kishi (oila) mulki bo‘lgan firma. Ular sherik deb ataladi va kompaniya kapitaliga birgalikda egalik qiladilar. Sheriklik Бизнес олиб боришнинг асосий ташкилий шакллари Якка эгалик Ширкат (ёки шериклик) Корпорация Битта одам ёки оилага тегишли фирма Икки ва ундан кўп киши (оила) мулки бўлган фирма Мустақил юридик шахс  
 
kelishuvida, odatda, qarorlar qanday qabul qilinishi va firmaning daromad va zarari 
qanday taqsimlanishi belgilab qo‘yiladi. Kelishuvda boshqa shart belgilangan 
bo‘lmasa, sheriklar, xuddi yakka mulk-chilikdagi kabi, majburiyatlar bo‘yicha 
cheklanmagan javobgarlikka ega bo‘ladilar. 
Ammo, sheriklarning majburiyatlarini ma’lum darajada cheklash ham mumkin. 
U holda bunday sheriklar mas’uliyati cheklangan sheriklar, yoki kommanditlar deb 
ataladilar (limited partners). Biroq bunda, sheriklarning hech bo‘lmasa bittasi 
firmaning qarzlari bo‘yicha cheklanmagan javobgarlikka ega bo‘ladi va u asosiy 
(bosh) sherik deb ataladi. Odatda, kommandit-sheriklar shirkat faoliyatiga taalluqli 
kundalik qarorlarni qabul qilishda ishtirok etmaydilar. Bu asosiy (bosh) sherikning 
vakolatiga kiradi. 
Xususiy korxona yoki shirkatdan farqli o‘laroq, korporatsiya (korporation) – 
bu mustaqil yuridik shaxs bo‘lib, u o‘z egalaridan alohida faoliyat yuritadi. 
Korporatsiya mulkka egalik qilish, qarz olish va shartnomalar tuzish huquqiga ega. 
Ular sudga berishlari va ularni ham sudga berish mumkin. Bundan tashqari, 
korporatsiyalarni va biznes yuritishning ikkita boshqa shaklini soliqqa tortishda ham 
farq bor.  
Korporatsiya ustav hujjatlari asosida boshqariladi. Aksiyadorlar korporatsiya 
daromadidan amalga oshiriladigan har qanday to‘lovlarda o‘z aksiyalari soniga 
proporsional ravishda ulushga ega bo‘lish (masalan, dividendlar ko‘rinishida) 
huquqiga egadirlar. Aksiyadorlar direktorlar kengashini saylaydi va ular, o‘z 
navbatida, korporatsiya ishlarini boshqarish uchun menejerlarni tayinlaydilar. 
Odatda, aksiyadorlar yig‘ilishida bitta aksiya bitta ovozga ega. Ammo turli toifadagi 
aksiyalar ham bor bo‘lib, ular turli ovoz huquqini berishi mumkin. 
 Korporativ tashkilot (biznesni korporativ tashkil qilish)ning afzal tomoni 
shundaki, firmaning sog‘lom faoliyatiga zarar yetkazmasdan aksiyalar boshqa 
egalarga berilishi mumkin. Boshqa afzal tomoni aksiyadorlarning mas’uliyati 
cheklanganligida bo‘lib, bu degani agar korporatsiya qarzlarini to‘lashga qodir 
kelishuvida, odatda, qarorlar qanday qabul qilinishi va firmaning daromad va zarari qanday taqsimlanishi belgilab qo‘yiladi. Kelishuvda boshqa shart belgilangan bo‘lmasa, sheriklar, xuddi yakka mulk-chilikdagi kabi, majburiyatlar bo‘yicha cheklanmagan javobgarlikka ega bo‘ladilar. Ammo, sheriklarning majburiyatlarini ma’lum darajada cheklash ham mumkin. U holda bunday sheriklar mas’uliyati cheklangan sheriklar, yoki kommanditlar deb ataladilar (limited partners). Biroq bunda, sheriklarning hech bo‘lmasa bittasi firmaning qarzlari bo‘yicha cheklanmagan javobgarlikka ega bo‘ladi va u asosiy (bosh) sherik deb ataladi. Odatda, kommandit-sheriklar shirkat faoliyatiga taalluqli kundalik qarorlarni qabul qilishda ishtirok etmaydilar. Bu asosiy (bosh) sherikning vakolatiga kiradi. Xususiy korxona yoki shirkatdan farqli o‘laroq, korporatsiya (korporation) – bu mustaqil yuridik shaxs bo‘lib, u o‘z egalaridan alohida faoliyat yuritadi. Korporatsiya mulkka egalik qilish, qarz olish va shartnomalar tuzish huquqiga ega. Ular sudga berishlari va ularni ham sudga berish mumkin. Bundan tashqari, korporatsiyalarni va biznes yuritishning ikkita boshqa shaklini soliqqa tortishda ham farq bor. Korporatsiya ustav hujjatlari asosida boshqariladi. Aksiyadorlar korporatsiya daromadidan amalga oshiriladigan har qanday to‘lovlarda o‘z aksiyalari soniga proporsional ravishda ulushga ega bo‘lish (masalan, dividendlar ko‘rinishida) huquqiga egadirlar. Aksiyadorlar direktorlar kengashini saylaydi va ular, o‘z navbatida, korporatsiya ishlarini boshqarish uchun menejerlarni tayinlaydilar. Odatda, aksiyadorlar yig‘ilishida bitta aksiya bitta ovozga ega. Ammo turli toifadagi aksiyalar ham bor bo‘lib, ular turli ovoz huquqini berishi mumkin. Korporativ tashkilot (biznesni korporativ tashkil qilish)ning afzal tomoni shundaki, firmaning sog‘lom faoliyatiga zarar yetkazmasdan aksiyalar boshqa egalarga berilishi mumkin. Boshqa afzal tomoni aksiyadorlarning mas’uliyati cheklanganligida bo‘lib, bu degani agar korporatsiya qarzlarini to‘lashga qodir  
 
bo‘lmasa, kreditor1lar aksiyadorlarning shaxsiy mulkini emas, balki korporatsiya 
aktivlarini xatlaydilar. Bu ma’noda korporatsiya xuddi shirkatda asosiy (bosh) 
sherik bajargan vazifani bajaradi, aksiyadorlar esa mas’uliyati cheklangan sheriklar 
kabi ishlaydi (faoliyat ko‘rsatadi)lar.  
Butun dunyoda yirik firmalarning deyarli barchasi, garchi ularga bitta shaxs 
yoki oila egalik qilsa-da, korporatsiya shaklida faoliyat yuritadi. AQShda aksiyalari 
tarqoq korporatsiyalar ochiq (publik korporations), mulkka egalik huquqi jamlangan 
(to‘plangan) korporatsiyalar esa yopiq yoki xususiy korporatsiya (private 
korporations) deb ataladi.  
Turli mamlakatlarda korporatsiyalar faoliyati turlicha qonunlar bilan 
muvofiqlashtiriladi. Hatto bitta mamlakat ichida bunday firmalar faoliyati turli 
yurisdiksiyaga tushishi ham mumkin. Masalan, AQShda bunday qonunlar davlat 
darajasida joriy etiladi (va ularning bajarilishi qat’iy nazorat qilinadi). 
Kundalik hayotda nomiga qarab firmaning korporatsiya ekanligini quyidagicha 
aniqlash mumkin: masalan, AQShda firma-korporatsiya nomiga inglizcha 
inkorporated so‘zidan olingan qisqartma ink; Fransiyada – SA harflari (Sokiete 
Anonime); Italiyada – SpA (Societa per Azione); Niderlandiyada – NV (Naamloze 
Vennootdchap); Shvesiyada – AB (Aktiebolag)lar qo‘shiladi. 
Germaniyada ochiq korporatsiyalar Aktiengesellschaften deb ataladi va bunday 
korporatsiyani firma nomining oxiridagi AG harflaridan bilsa bo‘ladi; xususiy 
korporatsiyalar Gesellschaften mit beschrankter Haftung deb ataladi va ularning 
nomiga GmbH harflari qo‘shiladi. Buyuk Britaniyada PLS harflari mas’uliyati 
cheklangan ochiq kompaniyalar uchun va LTD xususiy kompaniyalar uchun xuddi 
shunday ma’noga ega. Tarixda nomi qolgan birinchi korporatsiyalar Amsterdam va 
Londonda XVII asrda tashkil etilgan va o‘zbekchada “aksiyadorlik kompaniyasi” 
(joint stock companies) degan ma’noni anglatgan. Bizning kunlarda bunday 
atamadan deyarli foydalanilmaydi. 
Mamlakatimizda biznesni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish uchun quyidagi 
                                                 
1 “Kreditor” lotincha “kreditor” – qarz beruvchi. Mol yoki pulni nasiyaga, qarzga bergan muassasa yoki shaxs. 
Qarang: o‘sha manba. J.II.–B. 415. 
bo‘lmasa, kreditor1lar aksiyadorlarning shaxsiy mulkini emas, balki korporatsiya aktivlarini xatlaydilar. Bu ma’noda korporatsiya xuddi shirkatda asosiy (bosh) sherik bajargan vazifani bajaradi, aksiyadorlar esa mas’uliyati cheklangan sheriklar kabi ishlaydi (faoliyat ko‘rsatadi)lar. Butun dunyoda yirik firmalarning deyarli barchasi, garchi ularga bitta shaxs yoki oila egalik qilsa-da, korporatsiya shaklida faoliyat yuritadi. AQShda aksiyalari tarqoq korporatsiyalar ochiq (publik korporations), mulkka egalik huquqi jamlangan (to‘plangan) korporatsiyalar esa yopiq yoki xususiy korporatsiya (private korporations) deb ataladi. Turli mamlakatlarda korporatsiyalar faoliyati turlicha qonunlar bilan muvofiqlashtiriladi. Hatto bitta mamlakat ichida bunday firmalar faoliyati turli yurisdiksiyaga tushishi ham mumkin. Masalan, AQShda bunday qonunlar davlat darajasida joriy etiladi (va ularning bajarilishi qat’iy nazorat qilinadi). Kundalik hayotda nomiga qarab firmaning korporatsiya ekanligini quyidagicha aniqlash mumkin: masalan, AQShda firma-korporatsiya nomiga inglizcha inkorporated so‘zidan olingan qisqartma ink; Fransiyada – SA harflari (Sokiete Anonime); Italiyada – SpA (Societa per Azione); Niderlandiyada – NV (Naamloze Vennootdchap); Shvesiyada – AB (Aktiebolag)lar qo‘shiladi. Germaniyada ochiq korporatsiyalar Aktiengesellschaften deb ataladi va bunday korporatsiyani firma nomining oxiridagi AG harflaridan bilsa bo‘ladi; xususiy korporatsiyalar Gesellschaften mit beschrankter Haftung deb ataladi va ularning nomiga GmbH harflari qo‘shiladi. Buyuk Britaniyada PLS harflari mas’uliyati cheklangan ochiq kompaniyalar uchun va LTD xususiy kompaniyalar uchun xuddi shunday ma’noga ega. Tarixda nomi qolgan birinchi korporatsiyalar Amsterdam va Londonda XVII asrda tashkil etilgan va o‘zbekchada “aksiyadorlik kompaniyasi” (joint stock companies) degan ma’noni anglatgan. Bizning kunlarda bunday atamadan deyarli foydalanilmaydi. Mamlakatimizda biznesni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish uchun quyidagi 1 “Kreditor” lotincha “kreditor” – qarz beruvchi. Mol yoki pulni nasiyaga, qarzga bergan muassasa yoki shaxs. Qarang: o‘sha manba. J.II.–B. 415.  
 
bosqichlardan o‘tish talab etiladi: 
 
 
3-savol bayoni. Mas’uliyati cheklangan jamiyat – mas’uliyati cheklangan 
jamiyat deb bir yoki bir necha shaxs tomonidan ta’sis etilgan, ustav fondi (ustav 
kapitali) ta’sis hujjatlari bilan belgilab quyilgan miqdorlardagi ulushlarga bulingan 
jamiyat tan olinadi. 
Jamiyat o‘z faoliyati uchun ustav fondi miqdorida javobgar hisoblanadi. Har 
qanday zarar, xavf-xatar va tadbirkorlik risklari jamiyat a’zolari o‘rtasida ularning 
ulushiga mutanosib tarzda taqsimlanishi mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi 
korxona ta’sischilarining individual zararlari darajasini yoki bankrot bo‘lish 
ehtimolini pasaytiradi. 
Mas’uliyati cheklangan shirkat firmalar nomiga «limited» so‘zi qo‘shiladi, bu 
inglizcha so‘z bo‘lib, «cheklangan» ma’nosini bildiradi. 
Mas’uliyati cheklangan jamiyatning bir qator turlari mavjud. Ularning eng 
keng tarqalgan shakli korporatsiyalardir. Mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi 
kichik korxonalar yirik kompaniyalarga nisbatan bozor sharoitiga tez moslashish 
xususiyatiga hamda ishlab chiqargan mahsulotlarini bozorda muvaffaqiyatli 
o‘tishini ta’minlashda bir qancha ustunliklarga ega. Chunki kichik korxonalar o‘z 
faoliyatlarini har bir ishlab chiqarish dasturlariga, ilg‘or texnologiyaga, kam 
bosqichlardan o‘tish talab etiladi: 3-savol bayoni. Mas’uliyati cheklangan jamiyat – mas’uliyati cheklangan jamiyat deb bir yoki bir necha shaxs tomonidan ta’sis etilgan, ustav fondi (ustav kapitali) ta’sis hujjatlari bilan belgilab quyilgan miqdorlardagi ulushlarga bulingan jamiyat tan olinadi. Jamiyat o‘z faoliyati uchun ustav fondi miqdorida javobgar hisoblanadi. Har qanday zarar, xavf-xatar va tadbirkorlik risklari jamiyat a’zolari o‘rtasida ularning ulushiga mutanosib tarzda taqsimlanishi mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi korxona ta’sischilarining individual zararlari darajasini yoki bankrot bo‘lish ehtimolini pasaytiradi. Mas’uliyati cheklangan shirkat firmalar nomiga «limited» so‘zi qo‘shiladi, bu inglizcha so‘z bo‘lib, «cheklangan» ma’nosini bildiradi. Mas’uliyati cheklangan jamiyatning bir qator turlari mavjud. Ularning eng keng tarqalgan shakli korporatsiyalardir. Mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi kichik korxonalar yirik kompaniyalarga nisbatan bozor sharoitiga tez moslashish xususiyatiga hamda ishlab chiqargan mahsulotlarini bozorda muvaffaqiyatli o‘tishini ta’minlashda bir qancha ustunliklarga ega. Chunki kichik korxonalar o‘z faoliyatlarini har bir ishlab chiqarish dasturlariga, ilg‘or texnologiyaga, kam  
 
turkumli ilm-fan talab qiladigan mahsulotlar chiqarishga tezda moslaydilar hamda 
bozor asoslarini tez o‘zlashtirib boradilar. 
Jamiyat o‘zining mustaqil balansida hisobga olinadigan alohida mol-mulkka 
ega bo‘ladi, o‘z nomidan huquqlarni olishi, majburiyatlarga ega bo‘lishi, sudda 
da’vogar va javobgar bo‘lishi mumkin. 
Jamiyat qonun hujjatlarida taqiqlanmagan har qanday faoliyat turlarini amalga 
oshirishi mumkin. 
Ro‘yxati qonunlarda belgilanadigan ayrim faoliyat turlari bilan jamiyat faqat 
litsenziya asosida shug‘ullanishi mumkin. 
Jamiyat o‘z majburiyatlari yuzasidan o‘ziga qarashli barcha mol-mulk bilan 
javobgar bo‘ladi. 
Jamiyat o‘z ishtirokchilarining majburiyatlari yuzasidan javob bermaydi. 
Jamiyatning bankrotligi ishtirokchi sifatidagi shaxsning aybi tufayli vujudga 
kelgan bo‘lsa, jamiyatning mol-mulki yetarli bo‘lmagan taqdirda bunday shaxs 
zimmasiga uning majburiyatlari bo‘yicha subsidiar javobgarlik yuklatilishi mumkin. 
Davlat va uning organlari jamiyatning majburiyatlari yuzasidan javobgar 
bo‘lmaydi, xuddi shuningdek jamiyat ham davlat va uning organlari majburiyatlari 
yuzasidan javobgar bo‘lmaydi. 
Yuridik va jismoniy shaxslar jamiyatning ishtirokchilari bo‘ladilar. 
Qonunda ayrim toifadagi jismoniy shaxslarning jamiyatda ishtirok etishi 
taqiqlanishi yoki cheklanishi mumkin. 
Davlat hokimiyati va boshqaruv organlari, agar qonun hujjatlarida boshqacha 
qoida belgilangan bo‘lmasa, jamiyatning ishtirokchilari bo‘lishga haqli emaslar. 
Jamiyat bir shaxs tomonidan ta’sis etilishi mumkin bo‘lib, u jamiyatning 
yagona ishtirokchisiga aylanadi. Jamiyat keyinchalik bir ishtirokchisi bo‘lgan 
jamiyatga aylanishi mumkin. 
Jamiyat ishtirokchilarining soni ellik kishidan oshmasligi lozim. 
Jamiyat ishtirokchilari quyidagilarga haqlidirlar: 
ushbu Qonunda va jamiyatning ta’sis hujjatlarida belgilangan tartibda 
jamiyatning ishlarini boshqarishda ishtirok etish; 
turkumli ilm-fan talab qiladigan mahsulotlar chiqarishga tezda moslaydilar hamda bozor asoslarini tez o‘zlashtirib boradilar. Jamiyat o‘zining mustaqil balansida hisobga olinadigan alohida mol-mulkka ega bo‘ladi, o‘z nomidan huquqlarni olishi, majburiyatlarga ega bo‘lishi, sudda da’vogar va javobgar bo‘lishi mumkin. Jamiyat qonun hujjatlarida taqiqlanmagan har qanday faoliyat turlarini amalga oshirishi mumkin. Ro‘yxati qonunlarda belgilanadigan ayrim faoliyat turlari bilan jamiyat faqat litsenziya asosida shug‘ullanishi mumkin. Jamiyat o‘z majburiyatlari yuzasidan o‘ziga qarashli barcha mol-mulk bilan javobgar bo‘ladi. Jamiyat o‘z ishtirokchilarining majburiyatlari yuzasidan javob bermaydi. Jamiyatning bankrotligi ishtirokchi sifatidagi shaxsning aybi tufayli vujudga kelgan bo‘lsa, jamiyatning mol-mulki yetarli bo‘lmagan taqdirda bunday shaxs zimmasiga uning majburiyatlari bo‘yicha subsidiar javobgarlik yuklatilishi mumkin. Davlat va uning organlari jamiyatning majburiyatlari yuzasidan javobgar bo‘lmaydi, xuddi shuningdek jamiyat ham davlat va uning organlari majburiyatlari yuzasidan javobgar bo‘lmaydi. Yuridik va jismoniy shaxslar jamiyatning ishtirokchilari bo‘ladilar. Qonunda ayrim toifadagi jismoniy shaxslarning jamiyatda ishtirok etishi taqiqlanishi yoki cheklanishi mumkin. Davlat hokimiyati va boshqaruv organlari, agar qonun hujjatlarida boshqacha qoida belgilangan bo‘lmasa, jamiyatning ishtirokchilari bo‘lishga haqli emaslar. Jamiyat bir shaxs tomonidan ta’sis etilishi mumkin bo‘lib, u jamiyatning yagona ishtirokchisiga aylanadi. Jamiyat keyinchalik bir ishtirokchisi bo‘lgan jamiyatga aylanishi mumkin. Jamiyat ishtirokchilarining soni ellik kishidan oshmasligi lozim. Jamiyat ishtirokchilari quyidagilarga haqlidirlar: ushbu Qonunda va jamiyatning ta’sis hujjatlarida belgilangan tartibda jamiyatning ishlarini boshqarishda ishtirok etish;  
 
qonun hujjatlarida va jamiyat ta’sis hujjatlarida belgilangan tartibda 
jamiyatning faoliyati to‘g‘risida axborot olish hamda uning buxgalteriya daftarlari 
va boshqa hujjatlari bilan tanishish; 
foydani taqsimlashda ishtirok etish; 
jamiyatning ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) o‘z ulushini yoxud uning bir 
qismini ushbu Qonunda va jamiyatning ustavida nazarda tutilgan tartibda mazkur 
jamiyatning bir yoki bir necha ishtirokchisiga sotish yoki o‘zga tarzda ularning 
foydasiga voz kechish; 
jamiyat boshqa ishtirokchilarining roziligidan qat’i nazar ushbu Qonunda va 
jamiyatning ta’sis hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda istalgan vaqtda jamiyatdan 
chiqish; 
jamiyat tugatilgan taqdirda, kreditorlar bilan hisob-kitob qilinganidan keyin 
qolgan mol-mulkning bir qismini yoki uning qiymatini olish. 
Jami ulushlari jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) kamida o‘n foizini 
tashkil etadigan jamiyat ishtirokchilari o‘z majburiyatlarini qo‘pol buzayotgan 
yoxud o‘z harakatlari (harakatsizligi) bilan jamiyatning faoliyat ko‘rsatishiga imkon 
bermayotgan yoki uni jiddiy tarzda qiyinlashtirayotgan ishtirokchini jamiyatdan sud 
tartibida chiqarilishini talab qilishga haqlidirlar. 
Jamiyat ustavida quyidagilar ko‘rsatilishi kerak: 
 
jamiyatning to‘liq va qisqartirilgan firma nomi; 
 
jamiyat faoliyatining predmeti; 
 
jamiyatning pochta manzili to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
jamiyat organlarining tarkibi va vakolatlari to‘g‘risidagi, shu jumladan 
jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining mutlaq vakolatiga kiruvchi masalalar 
to‘g‘risidagi, jamiyat organlari tomonidan qarorlar qabul qilish tartibi to‘g‘risidagi, 
shu jumladan qarorlar bir ovozdan yoki kvalifikatsion ko‘pchilik ovoz bilan qabul 
qilinadigan masalalar to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) miqdori to‘g‘risidagi 
ma’lumotlar; 
qonun hujjatlarida va jamiyat ta’sis hujjatlarida belgilangan tartibda jamiyatning faoliyati to‘g‘risida axborot olish hamda uning buxgalteriya daftarlari va boshqa hujjatlari bilan tanishish; foydani taqsimlashda ishtirok etish; jamiyatning ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) o‘z ulushini yoxud uning bir qismini ushbu Qonunda va jamiyatning ustavida nazarda tutilgan tartibda mazkur jamiyatning bir yoki bir necha ishtirokchisiga sotish yoki o‘zga tarzda ularning foydasiga voz kechish; jamiyat boshqa ishtirokchilarining roziligidan qat’i nazar ushbu Qonunda va jamiyatning ta’sis hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda istalgan vaqtda jamiyatdan chiqish; jamiyat tugatilgan taqdirda, kreditorlar bilan hisob-kitob qilinganidan keyin qolgan mol-mulkning bir qismini yoki uning qiymatini olish. Jami ulushlari jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) kamida o‘n foizini tashkil etadigan jamiyat ishtirokchilari o‘z majburiyatlarini qo‘pol buzayotgan yoxud o‘z harakatlari (harakatsizligi) bilan jamiyatning faoliyat ko‘rsatishiga imkon bermayotgan yoki uni jiddiy tarzda qiyinlashtirayotgan ishtirokchini jamiyatdan sud tartibida chiqarilishini talab qilishga haqlidirlar. Jamiyat ustavida quyidagilar ko‘rsatilishi kerak:  jamiyatning to‘liq va qisqartirilgan firma nomi;  jamiyat faoliyatining predmeti;  jamiyatning pochta manzili to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  jamiyat organlarining tarkibi va vakolatlari to‘g‘risidagi, shu jumladan jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining mutlaq vakolatiga kiruvchi masalalar to‘g‘risidagi, jamiyat organlari tomonidan qarorlar qabul qilish tartibi to‘g‘risidagi, shu jumladan qarorlar bir ovozdan yoki kvalifikatsion ko‘pchilik ovoz bilan qabul qilinadigan masalalar to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) miqdori to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  
 
 
jamiyat har bir ishtirokchisi ulushining miqdori va nominal qiymati 
to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
jamiyat ishtirokchilarining huquqlari va majburiyatlari; 
 
jamiyat ishtirokchisining jamiyatdan chiqish tartibi va uning oqibatlari 
to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
jamiyat ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushning (ulush bir 
qismining) boshqa shaxsga o‘tishi tartibi to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
jamiyatning hujjatlarini saqlash tartibi hamda jamiyat tomonidan 
jamiyat ishtirokchilariga va boshqa shaxslarga axborot taqdim etish tartibi 
to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
jamiyatning vakolatxonalari va filiallari to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 
 
qonun hujjatlariga zid bo‘lmagan boshqa ma’lumotlar. 
 
Jamiyat ustav fondi (ustav kapitali) uning ishtirokchilari ulushlarining 
nominal qiymatlaridan tarkib topadi. 
Jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) miqdori jamiyatni davlat 
ro‘yxatidan o‘tkazish uchun hujjatlarni taqdim etish sanasidagi holatga ko‘ra qonun 
hujjatlarida belgilangan eng kam oylik ish haqining qirq baravaridan kam 
bo‘lmasligi lozim. 
Pul, qimmatli qog‘ozlar, o‘zga ashyolar yoki mulkiy huquqlar yoxud pul 
bahosiga ega bo‘lgan boshqa shaxsga o‘tkaziladigan o‘zga huquqlar jamiyatning 
ustav fondiga (ustav kapitaliga) qo‘shiladigan hissalar bo‘lishi mumkin. 
Jamiyatning ishtirokchilari va jamiyatga qabul qilinadigan uchinchi shaxslar 
tomonidan jamiyatning ustav fondiga (ustav kapitaliga) qo‘shiladigan pulsiz 
hissalarning pul bahosi jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining jamiyatning 
barcha ishtirokchilari tomonidan bir ovozdan qabul qilinadigan qarori bilan 
tasdiqlanadi. 
Jamiyatning ustav fondini (ustav kapitalini) ko‘paytirishga u to‘liq 
to‘langanidan keyingina yo‘l qo‘yiladi. 
Jamiyatning ustav fondini (ustav kapitalini) ko‘paytirish jamiyat ishtirokchilari 
umumiy yig‘ilishining jamiyat ishtirokchilari umumiy ovozlari sonining kamida 
 jamiyat har bir ishtirokchisi ulushining miqdori va nominal qiymati to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  jamiyat ishtirokchilarining huquqlari va majburiyatlari;  jamiyat ishtirokchisining jamiyatdan chiqish tartibi va uning oqibatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  jamiyat ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushning (ulush bir qismining) boshqa shaxsga o‘tishi tartibi to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  jamiyatning hujjatlarini saqlash tartibi hamda jamiyat tomonidan jamiyat ishtirokchilariga va boshqa shaxslarga axborot taqdim etish tartibi to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  jamiyatning vakolatxonalari va filiallari to‘g‘risidagi ma’lumotlar;  qonun hujjatlariga zid bo‘lmagan boshqa ma’lumotlar.  Jamiyat ustav fondi (ustav kapitali) uning ishtirokchilari ulushlarining nominal qiymatlaridan tarkib topadi. Jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) miqdori jamiyatni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish uchun hujjatlarni taqdim etish sanasidagi holatga ko‘ra qonun hujjatlarida belgilangan eng kam oylik ish haqining qirq baravaridan kam bo‘lmasligi lozim. Pul, qimmatli qog‘ozlar, o‘zga ashyolar yoki mulkiy huquqlar yoxud pul bahosiga ega bo‘lgan boshqa shaxsga o‘tkaziladigan o‘zga huquqlar jamiyatning ustav fondiga (ustav kapitaliga) qo‘shiladigan hissalar bo‘lishi mumkin. Jamiyatning ishtirokchilari va jamiyatga qabul qilinadigan uchinchi shaxslar tomonidan jamiyatning ustav fondiga (ustav kapitaliga) qo‘shiladigan pulsiz hissalarning pul bahosi jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining jamiyatning barcha ishtirokchilari tomonidan bir ovozdan qabul qilinadigan qarori bilan tasdiqlanadi. Jamiyatning ustav fondini (ustav kapitalini) ko‘paytirishga u to‘liq to‘langanidan keyingina yo‘l qo‘yiladi. Jamiyatning ustav fondini (ustav kapitalini) ko‘paytirish jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining jamiyat ishtirokchilari umumiy ovozlari sonining kamida  
 
uchdan ikki qismidan iborat ko‘pchilik ovozi bilan (agar jamiyatning ustavida 
bunday qarorni qabul qilish uchun ovozlarning bundan ko‘proq soni zarurligi 
nazarda tutilgan bo‘lmasa) qabul qilingan qaroriga binoan amalga oshiriladi. 
Jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) ko‘paytirilishi jamiyatning mol-
mulki hisobiga va (yoki) jamiyat ishtirokchilarining qo‘shimcha hissalari hisobiga 
va (yoki), agar bu jamiyatning ustavi bilan taqiqlangan bo‘lmasa, jamiyatga qabul 
qilinadigan uchinchi shaxslarning hissalari hisobiga amalga oshirilishi mumkin. 
Jamiyat o‘z ustav fondini (ustav kapitalini) kamaytirishga haqlidir, ushbu 
Qonunda nazarda tutilgan hollarda esa, jamiyat o‘z ishtirokchilarining jamiyat ustav 
fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushlarining nominal qiymatini kamaytirishi va 
(yoki) jamiyatga tegishli ulushlarning haqini to‘lash orqali ustav fondini (ustav 
kapitalini) kamaytirishi shart. 
Jamiyat yilning har choragida, yarim yilda bir marta yoki bir yilda bir marta 
o‘zining sof foydasini jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash to‘g‘risida qaror 
qabul 
qilishga 
haqlidir. 
Jamiyatning 
jamiyat 
ishtirokchilari 
o‘rtasida 
taqsimlanadigan 
foydasi 
qismini 
aniqlash 
to‘g‘risidagi 
qaror 
jamiyat 
ishtirokchilarining umumiy yig‘ilishi tomonidan qabul qilinadi. 
Jamiyat foydasining uning ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash uchun 
mo‘ljallangan qismi ularning jamiyat ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) 
ulushlariga mutanosib ravishda taqsimlanadi. 
Jamiyat quyidagi hollarda o‘z foydasini jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida 
taqsimlash to‘g‘risida qaror qabul qilishga haqli emas: 
jamiyatning butun ustav fondi (ustav kapitali) to‘liq to‘langunga qadar; 
ushbu Qonunda nazarda tutilgan hollarda jamiyat ishtirokchisi ulushining 
(ulushi bir qismining) haqiqiy qiymati to‘langunga qadar; 
agar bunday qarorni qabul qilish paytida jamiyat qonunga muvofiq bankrotlik 
belgilariga javob bersa yoki agar mazkur belgilar jamiyatda shunday qaror qabul 
qilinishi natijasida paydo bo‘lsa; 
uchdan ikki qismidan iborat ko‘pchilik ovozi bilan (agar jamiyatning ustavida bunday qarorni qabul qilish uchun ovozlarning bundan ko‘proq soni zarurligi nazarda tutilgan bo‘lmasa) qabul qilingan qaroriga binoan amalga oshiriladi. Jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) ko‘paytirilishi jamiyatning mol- mulki hisobiga va (yoki) jamiyat ishtirokchilarining qo‘shimcha hissalari hisobiga va (yoki), agar bu jamiyatning ustavi bilan taqiqlangan bo‘lmasa, jamiyatga qabul qilinadigan uchinchi shaxslarning hissalari hisobiga amalga oshirilishi mumkin. Jamiyat o‘z ustav fondini (ustav kapitalini) kamaytirishga haqlidir, ushbu Qonunda nazarda tutilgan hollarda esa, jamiyat o‘z ishtirokchilarining jamiyat ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushlarining nominal qiymatini kamaytirishi va (yoki) jamiyatga tegishli ulushlarning haqini to‘lash orqali ustav fondini (ustav kapitalini) kamaytirishi shart. Jamiyat yilning har choragida, yarim yilda bir marta yoki bir yilda bir marta o‘zining sof foydasini jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash to‘g‘risida qaror qabul qilishga haqlidir. Jamiyatning jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlanadigan foydasi qismini aniqlash to‘g‘risidagi qaror jamiyat ishtirokchilarining umumiy yig‘ilishi tomonidan qabul qilinadi. Jamiyat foydasining uning ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash uchun mo‘ljallangan qismi ularning jamiyat ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushlariga mutanosib ravishda taqsimlanadi. Jamiyat quyidagi hollarda o‘z foydasini jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash to‘g‘risida qaror qabul qilishga haqli emas: jamiyatning butun ustav fondi (ustav kapitali) to‘liq to‘langunga qadar; ushbu Qonunda nazarda tutilgan hollarda jamiyat ishtirokchisi ulushining (ulushi bir qismining) haqiqiy qiymati to‘langunga qadar; agar bunday qarorni qabul qilish paytida jamiyat qonunga muvofiq bankrotlik belgilariga javob bersa yoki agar mazkur belgilar jamiyatda shunday qaror qabul qilinishi natijasida paydo bo‘lsa;  
 
agar shunday qarorni qabul qilish paytida jamiyat sof aktivlarining qiymati 
uning ustav fondidan (ustav kapitalidan) va zaxira fondidan kam bo‘lsa yoki 
shunday qaror qabul qilinishi natijasida ularning miqdoridan kamroq bo‘lib qolsa; 
qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollarda. 
Jamiyat o‘zining ustavida nazarda tutilgan, lekin o‘z ustav fondining (ustav 
kapitalining) o‘n besh foizidan kam bo‘lmagan miqdorda zaxira fondini vujudga 
keltirishi mumkin. Jamiyatning zaxira fondi jamiyatning ustavida belgilangan 
miqdorga yetgunga qadar har yili sof foydadan ajratmalar qilish yo‘li bilan 
shakllantiriladi. Har yilgi ajratmalar miqdori jamiyatning ustavida nazarda tutiladi, 
lekin u jamiyatning ustavida belgilangan miqdorga yetgunga qadar sof foydaning 
besh foizidan kam bo‘lishi mumkin emas. 
Jamiyat ishtirokchilarining umumiy yig‘ilishi jamiyat boshqaruvining oliy 
organi hisoblanadi. 
Jamiyatning ustavida jamiyatning kuzatuv kengashini tuzish nazarda tutilishi 
mumkin. 
Jamiyatning joriy faoliyatiga rahbarlik qilish jamiyatning yakkaboshchilik 
asosidagi ijro etuvchi organi tomonidan yoki jamiyatning kollegial ijro etuvchi 
organi tomonidan amalga oshiriladi. Jamiyatning ijro etuvchi organi jamiyat 
ishtirokchilarining umumiy yig‘ilishiga va, agar tuzilishi jamiyatning ustavida 
nazarda tutilgan bo‘lsa, jamiyatning kuzatuv kengashiga hisobdordir. 
Jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining vakolatlari jamiyatning ustavi 
bilan ushbu Qonunga muvofiq belgilanadi. 
Jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining mutlaq vakolatlari jumlasiga 
quyidagilar kiradi: 
 
jamiyat faoliyatining asosiy yo‘nalishlarini belgilash, shuningdek 
tijorat tashkilotlarining boshqa birlashmalarida ishtirok etish to‘g‘risida qaror qabul 
qilish; 
 
jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) miqdorini o‘zgartirish; 
 
ta’sis hujjatlariga o‘zgartishlar va qo‘shimchalar kiritish; 
agar shunday qarorni qabul qilish paytida jamiyat sof aktivlarining qiymati uning ustav fondidan (ustav kapitalidan) va zaxira fondidan kam bo‘lsa yoki shunday qaror qabul qilinishi natijasida ularning miqdoridan kamroq bo‘lib qolsa; qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollarda. Jamiyat o‘zining ustavida nazarda tutilgan, lekin o‘z ustav fondining (ustav kapitalining) o‘n besh foizidan kam bo‘lmagan miqdorda zaxira fondini vujudga keltirishi mumkin. Jamiyatning zaxira fondi jamiyatning ustavida belgilangan miqdorga yetgunga qadar har yili sof foydadan ajratmalar qilish yo‘li bilan shakllantiriladi. Har yilgi ajratmalar miqdori jamiyatning ustavida nazarda tutiladi, lekin u jamiyatning ustavida belgilangan miqdorga yetgunga qadar sof foydaning besh foizidan kam bo‘lishi mumkin emas. Jamiyat ishtirokchilarining umumiy yig‘ilishi jamiyat boshqaruvining oliy organi hisoblanadi. Jamiyatning ustavida jamiyatning kuzatuv kengashini tuzish nazarda tutilishi mumkin. Jamiyatning joriy faoliyatiga rahbarlik qilish jamiyatning yakkaboshchilik asosidagi ijro etuvchi organi tomonidan yoki jamiyatning kollegial ijro etuvchi organi tomonidan amalga oshiriladi. Jamiyatning ijro etuvchi organi jamiyat ishtirokchilarining umumiy yig‘ilishiga va, agar tuzilishi jamiyatning ustavida nazarda tutilgan bo‘lsa, jamiyatning kuzatuv kengashiga hisobdordir. Jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining vakolatlari jamiyatning ustavi bilan ushbu Qonunga muvofiq belgilanadi. Jamiyat ishtirokchilari umumiy yig‘ilishining mutlaq vakolatlari jumlasiga quyidagilar kiradi:  jamiyat faoliyatining asosiy yo‘nalishlarini belgilash, shuningdek tijorat tashkilotlarining boshqa birlashmalarida ishtirok etish to‘g‘risida qaror qabul qilish;  jamiyat ustav fondining (ustav kapitalining) miqdorini o‘zgartirish;  ta’sis hujjatlariga o‘zgartishlar va qo‘shimchalar kiritish;  
 
 
jamiyatning ijro etuvchi organlarini tuzish va ularning vakolatlarini 
muddatidan ilgari tugatish; 
 
jamiyatning taftish komissiyasini (taftishchisini) saylash va uning 
vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish; 
 
agar jamiyatning ustavida kuzatuv kengashini tuzish nazarda tutilgan 
bo‘lsa, uni saylash va uning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish; 
 
yillik hisobotlarni va yillik buxgalteriya balanslarini tasdiqlash; 
 
jamiyatning sof foydasini jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash 
to‘g‘risida qaror qabul qilish; 
 
jamiyat organlarining faoliyatini tartibga soluvchi hujjatlarni tasdiqlash 
(qabul qilish); 
 
auditorlik tekshiruvini o‘tkazish to‘g‘risida qaror qabul qilish, 
auditorlik tashkilotlari hamda ularning xizmatlariga to‘lanadigan haqning eng ko‘p 
miqdorini aniqlash; 
 
boshqa yuridik shaxslarni, vakolatxonalar va filiallarni tuzish 
to‘g‘risida qaror qabul qilish; 
 
jamiyatni qayta tashkil etish yoki tugatish to‘g‘risida qaror qabul qilish; 
 
tugatuvchini tayinlash va tugatish balanslarini tasdiqlash; 
 
ushbu Qonunda nazarda tutilgan boshqa masalalarni hal qilish. 
Mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi kichik korxonalar xususiyatlari 
(muomala kapitalining kichikligi, uning tez aylanuvchanligi, ishlab chiqarish 
vositalarini tezda almashtirish imkoniyatlari va b. uning bir qancha afzalliklarga ega 
bo‘lishi imkoniyatlarini yaratadi: 
- izlanish, yangi mahsulotlarni maromiga yetkazish va o‘zlashtirish, ularni 
talabning tez o‘zgarib turishi riskini hisobga olgan holda kichik uyushmalarda ishlab 
chiqarish; 
- tezkor texnik servisning ishonchliligi va iste’molchilar bilan mustah- kam 
aloqalar o‘rnatish; 
- ishlab chiqarishni moslashuvchan tarzda tashkil etish va mahsulot sotishni 
bozor talablariga hamda bozor vaziyatlari o‘zgarishlariga muvofiq olib borish; 
 jamiyatning ijro etuvchi organlarini tuzish va ularning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish;  jamiyatning taftish komissiyasini (taftishchisini) saylash va uning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish;  agar jamiyatning ustavida kuzatuv kengashini tuzish nazarda tutilgan bo‘lsa, uni saylash va uning vakolatlarini muddatidan ilgari tugatish;  yillik hisobotlarni va yillik buxgalteriya balanslarini tasdiqlash;  jamiyatning sof foydasini jamiyat ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash to‘g‘risida qaror qabul qilish;  jamiyat organlarining faoliyatini tartibga soluvchi hujjatlarni tasdiqlash (qabul qilish);  auditorlik tekshiruvini o‘tkazish to‘g‘risida qaror qabul qilish, auditorlik tashkilotlari hamda ularning xizmatlariga to‘lanadigan haqning eng ko‘p miqdorini aniqlash;  boshqa yuridik shaxslarni, vakolatxonalar va filiallarni tuzish to‘g‘risida qaror qabul qilish;  jamiyatni qayta tashkil etish yoki tugatish to‘g‘risida qaror qabul qilish;  tugatuvchini tayinlash va tugatish balanslarini tasdiqlash;  ushbu Qonunda nazarda tutilgan boshqa masalalarni hal qilish. Mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi kichik korxonalar xususiyatlari (muomala kapitalining kichikligi, uning tez aylanuvchanligi, ishlab chiqarish vositalarini tezda almashtirish imkoniyatlari va b. uning bir qancha afzalliklarga ega bo‘lishi imkoniyatlarini yaratadi: - izlanish, yangi mahsulotlarni maromiga yetkazish va o‘zlashtirish, ularni talabning tez o‘zgarib turishi riskini hisobga olgan holda kichik uyushmalarda ishlab chiqarish; - tezkor texnik servisning ishonchliligi va iste’molchilar bilan mustah- kam aloqalar o‘rnatish; - ishlab chiqarishni moslashuvchan tarzda tashkil etish va mahsulot sotishni bozor talablariga hamda bozor vaziyatlari o‘zgarishlariga muvofiq olib borish;  
 
- ortiqcha ish kuchini o‘ziga singdirish; 
- boshqarishning oddiyligi, katta ma’muriy apparatning yo‘qligi, qurilish va 
loyiha quvvatlarini o‘zlashtirishda qisqa muddat, kapital sarflarining tez o‘zini 
oqlashi. kapital aylanmasida yuqori tezlik. 
Bir yoki bir necha shaxs tomonidan ta’sis etilgan, ustav fondi (ustav kapitali) 
ta’sis hujjatlari bilan belgilangan miqdorlardagi ulushlarga bo‘lingan xo‘jalik 
jamiyati qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat deb hisoblanadi. Bunday jamiyatning 
ishtirokchilari jamiyat majburiyatlari bo‘yicha o‘ziga tegishli mol-mulklari bilan 
hamma uchun bir xil bo‘lgan va qo‘shgan hissalari qiymatiga nisbatan jamiyatning 
ta’sis hujjatlarida belgilanadigan karrali miqdorda solidar tarzda subsidiar javobgar 
bo‘ladilar. 
Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat ishtirokchilari javobgarligining eng yuqori 
miqdori qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatning ustavida nazarda tutiladi. 
Ishtirokchilardan biri bankrot bo‘lib qolganida uning qo‘shimcha mas’uliyatli 
jamiyat majburiyatlari bo‘yicha javobgarligi, agar jamiyatning ta’sis hujjatlarida 
javobgarlikni taqsimlashning boshqacha tartibi nazarda tutilgan bo‘lmasa, boshqa 
ishtirokchilar o‘rtasida ularning qo‘shgan hissalariga mutanosib ravishda 
taqsimlanadi. 
Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatning to‘liq firma nomi jamiyatning to‘liq 
nomini va «qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat» degan so‘zlarni o‘z ichiga olishi kerak. 
Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatning qisqartirilgan firma nomi jamiyatning to‘liq 
yoki qisqartirilgan nomini hamda «qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat» degan 
so‘zlarni yoki QMJ abbreviaturasini o‘z ichiga olishi kerak. 
 
- ortiqcha ish kuchini o‘ziga singdirish; - boshqarishning oddiyligi, katta ma’muriy apparatning yo‘qligi, qurilish va loyiha quvvatlarini o‘zlashtirishda qisqa muddat, kapital sarflarining tez o‘zini oqlashi. kapital aylanmasida yuqori tezlik. Bir yoki bir necha shaxs tomonidan ta’sis etilgan, ustav fondi (ustav kapitali) ta’sis hujjatlari bilan belgilangan miqdorlardagi ulushlarga bo‘lingan xo‘jalik jamiyati qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat deb hisoblanadi. Bunday jamiyatning ishtirokchilari jamiyat majburiyatlari bo‘yicha o‘ziga tegishli mol-mulklari bilan hamma uchun bir xil bo‘lgan va qo‘shgan hissalari qiymatiga nisbatan jamiyatning ta’sis hujjatlarida belgilanadigan karrali miqdorda solidar tarzda subsidiar javobgar bo‘ladilar. Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat ishtirokchilari javobgarligining eng yuqori miqdori qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatning ustavida nazarda tutiladi. Ishtirokchilardan biri bankrot bo‘lib qolganida uning qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat majburiyatlari bo‘yicha javobgarligi, agar jamiyatning ta’sis hujjatlarida javobgarlikni taqsimlashning boshqacha tartibi nazarda tutilgan bo‘lmasa, boshqa ishtirokchilar o‘rtasida ularning qo‘shgan hissalariga mutanosib ravishda taqsimlanadi. Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatning to‘liq firma nomi jamiyatning to‘liq nomini va «qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat» degan so‘zlarni o‘z ichiga olishi kerak. Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatning qisqartirilgan firma nomi jamiyatning to‘liq yoki qisqartirilgan nomini hamda «qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat» degan so‘zlarni yoki QMJ abbreviaturasini o‘z ichiga olishi kerak.