KORXONANING INVESTITSION VA INNOVATSION FAOLIYATI
Reja:
1. Investisiyalashning vazifasi va iqtisodiy mazmuni
2. Korxona investisiyalarining manbalari
3.
investision loyihalarining samaradorligini baholashning uslubiy
asoslari
4. Samaradorlikni aniqlovchi ko‘rsatkichlar
5. Korxonalarda innovasiya faoliyati va innovasiya
6. Korxonada innovatsion faoliyatni tashkil qilish usullari
7. Innovatsion loyiha yaratish va amalga oshirishning asosiy bosqichlari
8. Innovatsion loyihalarni baholash
1.1. Investisiyalashning vazifasi va iqtisodiy mazmuni
Mamlakatni ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy rivojlanishida investisiyalarning
ahamiyati kattadir. Ma’lumki, har qanday davlat dunyodan ajralgan holda, jahon
tajribalarini o‘rganmasdan, dunyoning etakchi davlatlari ilm-fan va tehnika sohasida
erishgan yutuqlarini qabul qilmasdan rivojlanishi mumkin emas. Hozirgi kunda
mamlakatimiz iqtisodiyotiga chet el investisiyalarini jalb etish uchun qulay shart-
sharoitlar yaratish, ularni huquqiy himoya qilishning amaliy mexanizmlarini joriy
etish va
investision muhitni yanada yaxshilash iqtisodiy rivojlanish sohasidagi
eng muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
Rivojlangan mamlakatlar amaliyoti shuni ko‘rsatadiki, investisiya jalb qilmay
turib, iqtisodiyotni yetarli darajada rivojlantirib bo‘lmaydi.
“Investisiya” atamasi lotin tilidagi “invest” so‘zidan kelib chiqqan bo‘lib
“qo‘yish”, “mablag‘larni safarbar etish”, “kapital qo‘yilmasi” ma’nosini beradi.
Keng ma’noda investitisiya, mablag‘ni ko‘paytirib va qaytarib olish maqsadida
safarbar etishni bildiradi. Ko‘pgina hollarda “investisiya” tushunchasi iqtisodiy va
boshqa faoliyat obyektlariga kiritiladigan moddiy va nomoddiy ne’matlar hamda
ularga doir huquqlar tarzida ta’riflanadi. Investisiya deganda barcha turdagi milliy
va intelektual boyliklar tushunilib, ular tadbirkorlik faoliyati obyektlariga
yo‘naltirilib daromad keltirishi yoki biron-bir ijobiy samaraga erishishi zarur.
Investisiya kiritishdan asosiy maqsad daromad olish va ijobiy samaraga erishishdir.
Investisiyalarning iqtisodiy mazmun - mohiyati to‘g‘risida iqtisodchi olimlar
o‘rtasida xilma – xil fikrlar mavjud.
O‘zbekiston Respublikasining 2014 yil 9 dekabrdagi “Investisiya faoliyati
to‘g‘risida”gi qayta tahrirdagi qonunida investisiyaga quyidagicha ta’rif berilgan:
“investisiyalar — qonun hujjatlarida ta’qiqlanmagan tadbirkorlik faoliyati va
boshqa turdagi faoliyat ob’ektlariga kiritiladigan moddiy va nomoddiy ne’matlar
hamda ularga bo‘lgan huquqlar, shu jumladan intellektual mulkka bo‘lgan huquqlar,
shuningdek reinvestisiyalar”1 sifatida ta’riflanadi. Shunday qilib, “investisiya”
deganda kelgusida daromad (foyda) olish yoki ijtimoiy-iqtisodiy samaraga erishish
maqsadida qonun doirasida iqtisodiyotning turli tarmog‘lari va boshqa sohalariga
investorlar tomonidan quyiladagan barcha turdagi mulkiy, moliyaviy va intekllektual
boyliklar tushuniladi.
Boshqacha aytganda, investisiyalar – mulkchilikning har- xil ko‘rinishlaridagi
moddiy, moliyaviy va nomoddiy boyliklarni iqtisodiy – ijtimoiy-iqtisodiy daromad
olish maqsadida muomalaga kiritishdir.
Iqtisodiy kategoriya sifatida investisiyalar quyidagicha xarakterlanadi:
- birlamchi kapitalni ko‘paytirish maqsadida kapitalni tadbirkorlik obyektlariga
joylashtirish;
- investision loyihalarni amalga oshirish jarayonida investisiya faoliyati
ishtirokchilari o‘rtasida vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlar.
Makroiqtisodiyotda investisiyalar ishlab chiqarishda yangi vositalarga, turar-
joylarga va moddiy zahiralarining o‘sishiga qilinadigan xarajatlardan tashkil
topadigan yalpi xarajatlarning bir qismi hisoblanadi.
1 O’zbekiston Respublikasining “Investitsiya faoliyati to’g’risida”gi Qonuni, 2014 y 9 dekabr. 3 – modda.
Ishlab chiqarish nazariyasi va, umuman, makroiqtisodiyotda investisiyalar
yangi kapitalni (ishlab chiqarish vositalarini hamda inson kapitalini qo‘shib
hisoblanganda) yaratish jarayonidir. Investisiyalar – bu joriy davrda iste’mol
qilinmagan va iqtisodiyotda kapital o‘sishini ta’minlovchi YaIM ning bir qismidir.
Moliya nazariyasida esa investisiya deganda real yoki moliyaviy aktivlarni
olish tushuniladi, ya’ni bugungi sarf-xarajatlarning maqsadi kelajakda daromad
olishdir.
Demak,
bizningcha,
“Investisiyalar
–
bo‘sh
turgan
kapitalni
iqtisodiyijtimoiy samara olish maqsadida harakatga keltirishdir”.
Investisiyalarga aniq bir ta’rif berilmagan. Jumladan, prof. D. G‘. G‘ozibekov
investisiyalarning iqtisodiy mazmun – mohiyatini moliyaviy kategoriya sifatida
talqin etib, quyidagicha ta’rif berib o‘tgan: “Investisiyalarning mazmuni aniq va
ishonchli manbalardan mablag‘lar olish, ularni asosli holda safarbar etish, rikslar
darajasini hisobga olgan holda kapital qiymatini saqlash va ko‘zlangan samarani
olishdan iborat bo‘ladi”.
Investisiyalar - asosiy va aylanma kapitalni qayta tiklash va ko‘paytirishga, ishlab
chiqarish quwatlarini kengaytirishga qilingan sarflarning pul shaklidagi ko‘rinishi.
U pul mablag‘lari, bank kreditlari, aksiya va boshqa qimmatli qog‘ozlar ko‘rinishida
amalga oshiriladi. Pul mablag‘lari ko‘rinishidagi investisiya nominal investisiya, ana shu
pul mablag‘lariga sotib olish mumkin bo‘lgan
investision resurslar real investisiya
deyiladi.
1.2. Korxona investisiyalarining manbalari
Bozor iqtisodiyoti sharoitida
investision
loyihalarni
moliyalashtirish
investorlar tomonidan tashkil etilgan har xil manbalar, shu jumladan, moliyaviy
resurslarni jalb qilish yo‘li bilan, kreditlar evaziga qonunchilikda belgilangan holda
qimmatli qog‘ozlar va zayomlar chiqarish hisobiga amalga oshiriladi.
Korxona investisiya faoliyatini moliyalashtirish turli shakl va usullarda olib
boriladi. Hozirgi vaqtda investisiyalarni moliyalashtirish manbalarini shakllantirish,
investisiya faoliyatining bosh muammolaridan biri hisoblanadi. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida korxona investisiya faoliyatini moliyalashtirish quyidagi manbalar
hisobiga amalga oshirilmoqda:
1) investorning o‘z moliyaviy resurslari va ichki xo‘jalik rezervlari (foyda,
amortizatsiya ajratmalari, maxsus zaxira fondlari);
2) investorning qarz mablag‘lari (bank krediti, byudjet krediti, obligatsiya
bo‘yicha qarzlar);
3) jalb qilingan moliyaviy resurslar (aksiyalarni sotish, mehnat jamoasining pay
va boshqa ko‘rinishdagi badallari, yuridik va jismoniy shaxslarning pay va boshqa
badallari);
4) byudjetdan
investision mablag‘lar (mahalliy, davlat va byudjetdan
tashqari fondlar mablag‘lari).
5) chet el investisiyalari (chet el kreditlari, to‘g‘ridan to‘g‘ri chet el
investisiyasi, qo‘shma korxonalar ko‘rinishida);
6) lizing va seleng ( investision loyihalarni moliyalashtirishning bir turi bo‘lib,
asbob-uskuna, transport vositalari, bino va inshootlarni ijariga yoki intellektual
mulkdan foydalanish huquqini berish).
1) Korxona investisiya faoliyatini moliyalashtirishning eng ishonchli manbasi
o‘z mablag‘lari hisoblanadi. Har qanday tijorat tashkiloti doimo investisiyalarni o‘z
hisobidan moliyalashtirishga intiladi. Bu holatda moliyalashtirish manbalarini
qayerdan olish kerak degan muammo vujudga kelmaydi va uning bankrotlik xavf-
xatari (riski) kamayadi. Bundan tashqari ijobiy tomonlari ham mavjud. Xususan, o‘z-
o‘zini moliyalashtirish korxonaning rivojlanganligi va uning yaxshi moliyaviy
holatini bildiradi hamda yana raqobatchilardan ma’lum bir ustunlikka ega bo‘ladi,
boshqa korxonalarda bunday imkoniyat bo‘lmasligi mumkin. Har qanday tijorat
tashkilotining asosiy o‘z-o‘zini moliyalashtirish manbayi bu, asosan, sof foyda va
amortizatsiya ajratmasidir.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida korxonaning asosiy maqsadi, bu maksimal foyda
olish bo‘lib, u korxona faoliyatining asosiy moliyaviy natijasidir.
Korxonaning balans foydasi (FB) quyidagi formula orqali hisoblanadi:
FB=FSA+FM+(DB-XB).
Bu yerda, FS - mahsulot (ish, xizmat) sotishdan tushgan foyda; FM - korxona
mulkini sotishdan tushgan foyda; DB - boshqa operatsiyalardan tushgan daromad,
XB - boshqa operatsiyalar bo‘yicha xarajatlar.
Yalpi foyda - foyda solig‘i olish uchun soliq to‘lanadigan baza. Korxonani o‘z
ixtiyorida qoladigan foyda, ya’ni sof foyda (FS) qiziqtiradi va quyidagicha teng
bo‘ladi:
FS=FB-SF
Bu yerda, FB - balans foyda; SF - foyda solig‘i va boshqa majburiy to‘lovlar.
Foydadan samarali foydalanish uchun korxonaning ayni vaqtdagi va
istiqboldagi texnik holatini hamda korxona jamoasining ijtimoiy holatini yaxshi
bilish lozim.
Agar korxona ishchilari ijtimoy sohada, shu jumladan, ish haqi darajasi
bo‘yicha, boshqa korxonalarga nisbatan yaxshiroq ta’minlangan bo‘lsa, bu holda
foyda, birinchi navbatda, ishlab chiqarishni rivojlantirishga yo‘naltirilishi lozim.
Yana shuni ta’kidlash lozimki, agar korxonaning texnik rivojlanish darajasi past
bo‘lib, bu korxonaning raqobatbardosh mahsulot ishlab chiqarishga to‘sqinlik qilib,
korxonani bankrotlikka olib kelsa, bunday holda, foydani korxonani rivojlantirish
uchun yo‘naltirish lozim. Shunday qilib, korxona foydasi uning iqtisodiy va ijtimoiy
darajasiga asoslangan holda taqsimlanishi lozim. Korxonada ushbu muhim qoidaga
amal qilishlari zarur – “foyda korxonaning istiqbolda rivojlantirishini amalga
oshirishga turtki berishi lozim”. Shunday qoida borki, ishlab chiqarishni rivojlanishi,
oxir oqibatda korxona daromadi hajmining o‘sishiga olib keladi, bu esa kelajakda
korxona jamoasining ijtimoy muammolarini hal bo‘lishiga va korxona investisiya
imkoniyatlarining kengayishiga olib keladi.
b) Amortizatsiya - korxonalarning investisiya faoliyatini moliyalashtirishning
manbayi sifatida.
Amortizatsiya - asosiy vositalarni va nomoddiy aktivlarning normativ xizmati
muddati davomida qiymatini ishlab chiqarilayotgan mahsulotga o‘tkazib borish
jarayonidir.
Asosiy vositalar tarkibiga xizmat muddati bir yildan kam bo‘lmagan va o‘z
qiymatini ishlab chiqarilayotgan mahsulot tannarxiga asta-sekinlik bilan o‘tkazib
boradigan ishlab chiqarish vositalar kiradi. Ular – bino, inshoot, asbobuskuna,
mashina, transport vositalari, o‘lchovchi uskunalar va h.k.
Asosiy vositalar ishlab chiqarish jarayonida ham jismonan, ham ma’naviy
eskiradi. Obyektlar qiymati hisoblangan amortizatsiya ajratmalari hisobidan
qoplanadi.
Amortizatsiya
ajratmalari
investisiyalarni
moliyalashtirishning
muhim
manbalaridan biri hisoblanadi. Ular qayta ishlab chiqarishni (ya’ni takror ishlab
chiqarish) tashkil qilib qolmay, balki ma’lum darajada ularni kengaytirishga ham
mo‘ljallangan bo‘ladi. Dunyoning rivojlangan mamlakatlarida amortizatsiya
korxonaning investisiya ehtiyojining 70-80% ini qondiradi. Mamlakatimizning
bozor iqtisodiyotiga o‘tishi sababli korxonalarning investisiya faoliyatini
moliyalashtirishning manbayi sifatidagi ahamiyati ham o‘sdi. Bu, birinchi navbatda,
asosiy fondlarning tez-tez qayta baholanishi va ko‘p korxonalarning zararga
ishlayotganligi bilan bog‘liq.
c) Korxonaning investisiya faoliyatini moliyalashtirishning ichki moliyaviy
resurslari quyidagilar hisoblanadi:
- xo‘jalik usulida bajarilgan qurilish-montaj ishlaridan kelgan foyda (qilingan
iqtisod);
- asosiy vositalarni likvidatsiya qilingan vaqtda olingan yaroqli materiallar;
aylanma mablag‘lar aylanishining tezlashishi hisobiga, muomuladan bo‘shatilgan
aylanma mablag‘larning bir qismi;
- korxonaning o‘zida tashkil qilingan maxsus rezerv fondlari va boshqalar.
investision loyihalarni baholashda shuni hisobga olish lozimki, ishlab
chiqarilgan mahsulot realizatsiyasidan soliqlar ayirib tashlanadi. Ammo bu
hisoblangan soliqlar, amortizatsiya ajratmalari singari ma’lum muddat korxona
aylanmasida qo‘shimcha ishlatilishi va vaqtincha moliyaviy resurs bo‘lishi mumkin.
d) Agar korxonaning investisiya faoliyatini moliyalashtirishda o‘z mablag‘lari
yetarli bo‘lmasa, bunday holda, korxona mablag‘larni qimmatli qog‘ozlar chiqarish
yoki bank krediti orqali jalb qilishi mumkin.
investision
loyihalarni
moliyalashtirishning
keng
tarqalgan
va
moliyalashtirishning asosiy manbalaridan bo‘lib, qimmatli qog‘ozlarni emissiya
qilish hisoblanadi.
Qimmatli
qog‘ozlar
chiqarish,
investisiyalarni
moliyalashtirishda
markazlashgan mablag‘lar va bank kreditlarining hissasining pasayishiga olib keladi.
Qimmatli qog‘ozlar bozori va kredit bozori, pul mablag‘lariga ehtiyoji bo‘lgan
tarmoqlarga (korxonalarga) pul mablag‘larini taqsimlab korxonalarning moliyaviy
holatini barqarorlashtiradi. Jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan xarid qilinadigan
qimmatli qog‘ozlar ichida keng tarqalgan turi aksionerlik jamiyatlari tomonidan
chiqariladigan aksiyalardir.
Aksiya - korxona mulkiga aksionerlarning qo‘shgan hissasini tasdiqlovchi
hujjat. Aksiyalar bo‘yicha daromadlar dividend shaklida olinadi. Aksiyalar chiqarish
orqali zarur bo‘lgan pul mablag‘lari jalb qilinadi. Aksionerlik kapitalini
shakllantirishda ikki xil aksiya emissiya qilinadi: oddiy va imtiyozli aksiyalar.
Aksiyadan tashqari korxona obligatsiya chiqarish yo‘li bilan mablag‘larni jalb
etadi.
Obligasiya – uning egasi qarz berganligidan guvohlik beruvchi va unga ushbu
qimmatli qog‘ozning nominal qiymatini unda ko‘rsatilgan muddatda belgilangan
foiz to‘langan holda qoplash majburiyatini tasdiqlovchi qimmatli qog‘ozdir.
Obligasiya - qarzdorlik majburiyati bo‘lganligi sababli aksiyaga nisbatan risk
kamroq bo‘ladi va obligatsiyalar shu sababli aksiyaga nisbatan tezroq sotiladi. Bu
esa korxonaga zarur mablag‘larni bir muncha qisqa vaqt ichida to‘plash imkonini
beradi. Obligasiyaning aksiyaga nisbatan riski kamroq bo‘lganligi sababli,
obligatsiyaga to‘lanadigan foiz aksiya bo‘yicha dividendga nisbatan pastroq bo‘ladi.
Korxona uchun esa aksiya chiqarish, obligatsiya chiqarishga nisbatan qulayroqdir.
Chunki foyda miqdoriga qarab, dividendni o‘zgartirishi mumkin, obligatsiyada esa
foiz qat`iy belgilangan bo‘ladi.
2) investision loyihani moliyalashtirishning qarzga olingan manbayi bo‘lib,
bank kreditlari, ipoteka ssudalari, sug‘urta kompaniyalaridan olingan qarzlar yoki
byudjetdan
tashqari
fondlardan
olingan
kreditlar
hisoblanadi.
Ushbu
moliyalashtirish manbalari ma’lum muddatga qaytarish va to‘lovlilik sharti asosida
beriladi.
investision loyihalarni kredit asosida moliyalashtirishning afzalroq
tomoni
shundaki,
faoliyat
yuritayotgan
korxona
uchun
modernizatsiya,
rekonstruktsiya ishlari va kerakli me’yorda ishlab chiqarish quvvatini ta’minlashda,
ya’ni korxona ishlab chiqarish faoliyatini kengaytirmoqchi bo‘lsa, kreditdan
foydalangani ma’qul, chunki ishlab turgan korxona aktivlari ushbu kreditlar
qaytarilishiga garov bo‘lib xizmat qilishi mumkin.
Yangi tashkil etilayotgan korxona, tashkilotlar uchun esa investision
loyihalarni moliyalashtirish uchun aksioner kapitalidan foydalanish maqsadga
muvofiqdir, chunki yangi tashkil etilgan korxonalar uchun bank kreditidan
foydalanish yuqori risk bilan bog‘liq bo‘lib, kredit olishda korxona uni qaytarish
uchun yetarli darajada moliyaviy resurslar bilan yoki boshqa aktivlar bilan
ta’minlanmagan bo‘lishi mumkin, bunday shartlarni yangi korxona bajarmasligi
sababli aksionerlik kapitalidan foydalanadilar. Likvidlik bilan bog‘liq bunday
vaziyatlarda yangi korxona qiyin vaziyatlarga tushib qoladi. Loyiha yaxshi
baholanganda, ham, yaxshi texnik asoslanganda ham banklar yuqori foiz stavkasida
kredit berishlari mumkin. Aksioner kapitali esa bunday muammolar keltirib
chiqarmaydi, ammo uni yig‘ish ancha murakkab vazifadir, bank kreditlari esa
bundan mustasno.
Investision loyihalarni kreditlash sharti, foiz stavkasi o‘zgarishi bilan loyiha
iqtisodiy ko‘rsatkichlarining o‘zgarishi orasidagi munosabat bilan aniqlanadi.
Ma’lumki, foiz stavkasi o‘zgarmas va o‘zgaruvchan bo‘ladi. Shu sababli korxona
investisiya loyihasini moliyalashtirishda uzoq muddatli kredit olmoqchi bo‘lsa, u
holda o‘zgarmas foiz stavkasidagi kreditdan foydalanadi.
Bank tomonidan olinadigan foizlar beriladigan kreditning hajmi, muddati uning
ta’minlanganligi, kreditlash shakli, kreditning risk darajasi va boshqalarga bog‘liq
tarzda differensiyallashadi. Hozirgi vaqtda investorlar tez natija beruvchi
tadbirkorlik faoliyatiga kreditlarni jalb qilmoqdalar.
1.3. Investision loyihalarining samaradorligini baholashning uslubiy
asoslari
Investision loyiha bu investisiyani texnik-iqtisodiy asoslash bo‘lib, u
investision faoliyat ishtirokchilarini (mulkdor, tadbirkor, bankir, davlat va xalqaro
tashkilotlar kabilar) iqtisodiy axborotnomasi, ularni o‘zaro aloqalarini bog‘laydi
hamda tushintiradi. Qisqa qilib aytganda investisiya loyihasi investisiyadan
foydalanish rejasini anglatadi.
Investisiya loyihasini samaradorligini hisoblash - bu investisiyadan keladigan
samara ko‘rsatkichlarini aniqlashni anglatadi.
Har qanday investor yoki xo‘jalik yurituvchi subyektlar uchun investision
qarorlar qabul qilish juda qiyin vazifa hisoblanib, bunda asosiy me’zon investorning
boyligini ko‘paytirish, korxonaning qiymatlarini oshirish me’zonlariga qaratiladi.
Uning omillari – korxona daromadlari o‘sishi, moliyaviy risk yoki ishlab chiqarish
xarajatlarining kamayishi, korxona ishlari samaradorligi darajasini oshirish
hisoblanadi.
Investisiya loyihalari bo‘yicha bunday natijalarga erishish uchun, har qanday
loyihaning samaradorligini baholash zarur bo‘ladi. Shunday qilib, ivestitsiya
loyihalarining samaradorligini aniqlash muhim ilmiy va amaliy ahamiyatga ega.
Chunki loyihaning samaradorligini baholash darajasidan qo‘yilgan kapitalning
qaytib
kelish
muddati,
korxonaning
rivojlanish
sur’ati
hamda
boshqa
ijtimoiyiqtisodiy muommalarni hal qilish imkonini beradi.
Chet el mamlakatlarining tajribasini, shu bilan birga, YUNIDO2 (United
Nations Industrial Development Organization) tavsiyalarini hisobga olgan holda
investisiya loyihalarining samaradorligini baholash ikki me’zon asosida, ya’ni
moliyaviy va iqtisodiy baholash orqali amalga oshiriladi.
Investisiya loyihasi samaradorligini baholashning - bu ikkala me’zoni ham bir-
birini to‘ldirib turadi.
Moliyaviy baholash investisiya loyihasini amalga oshirish jarayonidagi
likvidligini tahlil qilishda ishlatiladi. Boshqacha aytganda, moliyaviy baholash
vazifasi, loyihani belgilangan muddatlarda amalga oshirish uchun, uning jami
moliyaviy majburiyatlarini bajarishga korxonaning yetarli moliyaviy resurslari
bo‘lishini belgilashdir.
Iqtisodiy baholash esa investisiya loyihasining potensial qobiliyati, shu
loyihaga qo‘yilgan mablag‘larning qiymatini saqlab qolishda va ularning o‘sish
sur’atining yetarli darajasini yaratib berishda foydalaniladi.
Taqdim etilayotgan obyektni investisiyalashda moliyaviy baholash (yoki
moliyaviy asoslanganlik bahosi) investisiya jarayonining ajralmas qismi
2 YUNIDO - Birlashgan Millatlar Tashkilotining (BMT) tashkiliy bo`linmasi bo`lib, uning asosiy vazifasi
BMTga a’zo mamlakatlar sanoatini rivojlanishiga yordam berishdir.
hisoblanadi. Investor moliyaviy holati noma’lum bo‘lgan yuridik yoki jismoniy
shaxslar bilan hech qanday munosabatlar olib bormaydi. Bozor iqtisodiyoti
rivojlangan mamlakatlarda, korxonalar moliyaviy hisobotlarini ommaviyaxborot
vositalari orqali yoki har xil to‘plamlar holatida chop etilib, e’lon qilish normal holat
hisoblanadi. Bu to‘plamlar orqali kompaniyalarning moliyaviy holati to‘g‘risida
ma’lumotlar olish mumkin. Quyidagi chizmada har bir me’zon bo‘yicha asosiy
aniqlash usullari keltirilgan:
10.1-chizma. Investisiya loyihasi samaradorligini baholash3
Investisiya loyihasining moliyaviy asoslanganlik bahosi pul oqimlari
to‘g‘risdagi hisobotga asosan hisoblanadi (4-shakl). Bu esa korxonaning mablag‘lari
holati to‘g‘risida aniq ma’lumot olishni, shu bilan birga, bu mablag‘larning
investisiya loyihasiga yetarliligini ko‘rsatib beradi.
Korxona pul oqimlari, asosan, quyidagilardan tashkil topadi:
- operatsion faoliyatning sof pul kirim-chiqimi (4-shakl, 050-qator);
3 Uzoqov A., Nosirov E., Saidov R., Sultonov M. Investitsiya loyihalarini moliyalashtirish va ularning monitoringi:
O`quv qo`llanma. T.: Iqtisod-moliya, 2006.
Moliyaviy baholash
Iqtisodiy baholash
Buxgalte-
riya
balansi
(1-shakl)
Pul
mablag`-
lari haraka-
tining
hisoboti
(4-shakl)
Moliyaviy
natijalar
to`g`ri-
sidagi
hisobot
(2-shakl)
Moliyaviy baholanishning
koeffitsiyentlari
muddatini
aniqlash
Foydaning oddiy
buxgalter
normasini aniqlash
Investitsiya loyihasining samaradorligini baholash usuli
Oddiy
(statistik)
usullar
Diskontlangan
qoplanish
muddatini ani
lash
Investitsiyalar
rentabelligini
aniqlash
Daromadli-
likning ichki
me`yori
Sof diskont-
langan daromad
(Sof joriy
qiymat)
Diskontlashga
asoslangan
usullar
- investision faoliyatning sof pul kirim-chiqimi (4-shakl, 100-qator);
- moliyaviy faoliyatning sof pul kirim-chiqimi (4-shakl, 180-qator);
Pul mablag‘lari bo‘yicha salbiy saldo chiqqanda, qo‘shimcha o‘z mablag‘lari
yoki qarz mablag‘larini jalb etishni taqozo etadi va bu mablag‘lar investisiya
loyihasini moliyaviy baholash hisob-kitobida aks ettirilishi kerak.
Loyihaning maqsadi, shartlari va variantlarini tanlab olishga ko‘ra moliyaviy
baholash (yoki moliyaviy asoslanganlik bahosi), investision loyihalash jarayonida
qo‘shimcha ma’lumotlardan foydalanish mumkin (masalan, 1- va 2- shakl
ma’lumotlari).
Amaliyotda esa ko‘pgina korxonalar pul oqimlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni
unchalik aks ettirmaydilar. Bu esa korxonaning pul mablag‘lari, qaysi faoliyat
evaziga kelayotganligini tahlil etishga imkon bermaydi. Natija esa korxonani
moliyaviy baholashni qiyinlashtiradi.
Investisiya loyihalari samaradorligini baholashning ikkinchi usuli – loyihani
iqtisodiy baholash hisoblanadi.
1.4. Samaradorlikni aniqlovchi ko‘rsatkichlar
Investision loyiha bu investisiyani texnik-iqtisodiy asoslash bo‘lib, u
investision faoliyat ishtirokchilarini (mulkdor, tadbirkor, bankir, davlat va xalqaro
tashkilotlar kabilar) iqtisodiy axborotnomasi, ularni o‘zaro aloqalarini bog‘laydi
hamda tushintiradi. Qisqa qilib aytganda investisiya loyihasi investisiyadan
foydalanish rejasini anglatadi. Investisiya loyihasini samaradorligini hisoblash - bu
investisiyadan keladigan samara ko‘rsatkichlarini aniqlashni anglatadi. Investisiya
loyihasini asosi bu kapital qo‘yilmalarga bo‘lgan ehtiyojni aniqlashdan iborat. Shu
sababli investisiya loyihasi samaradorligi kapital qo‘yilmalar samaradorligi orqali
aniqlanadi. Jamiyat miqyosida kapital qo‘yilmalar samaradorligi koeffitsiyenti (Ks)
milliy daromadning o‘sish miqdorini (MD) kapital qo‘yilmalar summasiga (Kk)
nisbatan aniqlanadi, ya’ni:
Korxona miqyosida investisiya samaradorligi (kapital qo‘yilma) koeffitsiyenti
(Kks) quyidagicha hisoblanadi.
Bu yerda: Mk - yillik ishlab chiqarilgan mahsulot qiymati; T - yillik ishlab
chiqarilgan mahsulotni tannarxi; F - yillik foydaning miqdori. Ko‘p variantli kapital
qo‘yilmalar loyihasi samaradorligini aniqlash uchun har bir variantdagi harajatlarni
minimumga keltirish yo‘li bilan aniqlanadi. Ya’ni:
Ti + Yen K min
Bu yerda: Ti - i variantdagi harajatlar; Yen - kapital qo‘yilmalar samaradorligi
koeffitsiyenti; K - kapital qo‘yilmalar summasi.
Solishtirilayotgan variantlar har xil davrga mo‘ljallangan bo‘lsa, bunday
sharoitda variantlar (V) keltirilgan koeffitsiyentlar bo‘yicha aniqlanadi, ya’ni:
V=1/(1+Yen)t
Bu yerda: Yen - har xil davrdagi harajatlarni keltirish normativi; t -
mablag‘larni ishga tushirishdan samara olgungacha bo‘lgan vaqt.
Investisiya samaradorligini aniqlashda uning o‘zini qoplash muddati, xavf
darajasi, inflyatsiyani oshish tempi, kelajakda soliqlar miqdorini o‘zigarishi kabilar
hisobga olinishi shart. Chunki investisiyani qulay va samarali sohaga qo‘yish
investorlar uchun muhim ahamiyatga ega. Jahon amaliyotidan shu ma’lumki pulni
banklarda saqlash eng qulay hisoblanadi, chunki omonatchi undan foiz oladi.
Pulni investisiya qilish (ishlab chiqarishga qo‘yish yoki qimmatbaho qog‘ozlar
sotib olish) investorga faqatgina unga bank tamonidan beriladigan foizdan ko‘proq
daromad keltirsagina foydaliroq bo‘ladi. Bu investorlar uchun birinchi qoida bo‘lib
hisoblanadi.
Investorlarning ikkinchi qoidasi - investisiya rentabelligi inflyatsiya
darajasidan yuqori bo‘lishi kerak.
Shunday qilib, investisiya samaradorligini hisoblaganda yuqorida keltirilgan
qoidalarda keltirilgan ko‘rsatkichlarni solishtirma tahlili katta ahamiyatga ega.
Investisiya loyihasini baholashda harajatlar va daromadlarini har xil davrga
solishtirma tahlili katta ahamiyatga ega. Chunki harajatlar biron davrda ishlatiladi,
daromad esa nafaqat biron davrdan kegin, u asosan harajatlar amalga oshirgandan
keyin kela boshlaydi.
Shu sababli davriy pul qiymati degan tushuncha ishlatiladi. Ushbu ko‘rsatkich
oldin olingan 1 so‘m keyin olingan 1 so‘mdan qimmatroq turishini anglatadi. Shu
sababli iqtisodiy va moliyaviy tahlilda so‘mning joriy va kelajakdagi qiymatini
hisoblaydi, tahlil qiladi. Bunday hisob-kitoblar diskontirovaniya deb yuritiladi.
Diskontlashtirish investisiya yoki pul oqimlarini kelgusidagi qiymatining joriy
bahoda ifodalanishi tushuniladi.
Diskontlashtirish murakkab foyiz hisoblashning teskari jarayonidir. Murakkab
foiz usuli orqali investisiyaning kelajak qiymati (Ik.q.) quyidagicha aniqalanadi:
Ik.q.=Ij.q.(1+Ch)p, bu yerda: S j.q. - investisiyani joriy qiymati; Ch - bank foyizi
stavkasi; p - yillar soni.
Masalan: bank foizi 10% bo‘lgan holda 5 yildan keyin 1 so‘mning qiymati =
1(1+0,1)5 =11,55=1,55 so‘mni tashkil qiladi.
Ushbu ko‘rsatkichni diskontlashtirish usuli bilan investisiyaning joriy qiymati
aniqlanadi. Buning uchun investisiyani kelajak qiymatini (1+bank foyizi)
mo‘ljallangan yillar soni darajasiga bo‘lish bilan aniqlanadi, ya’ni:
Masalan: bank foyizi 10% bo‘lgan holda 20 yildan keyingi 1 so‘mning joriy
qiymati =1:(1+0,10)20=1:1,1020=1:6,7=0,15 so‘mni tashkil qiladi.
Shunday qilib diskontlashtirish yilma yil ketma-ketlikda daromadlar, harajatlar
potoklarini diskont stavkasiga asosli bir-biriga keltirish yo‘li orqali kelajakdagi
daromad va harajatlarni joriy qiymatini belgilab olish uchun investisiyani iqtisodiy
va moliyaviy tahlil qilishda ishlatiladi.
Investisiyalarning qoplanish muddati. Investisiya loyihalarining iqtisodiy
samaradorligini baholashda qo‘llaniladigan oddiy usullar (qoplash muddati va
rentabellik darajasi usullari) ham avvaldan ma’lum bo‘lib, ular milliy va chet el
amaliyotida to pul tushumlarining diskontlanishiga asoslangan usullarning keng
qo‘llanilishiga qadar asosiy ko‘rsatkichlar sifatida amal qilib kelgan. Ushbu
usullarning soddaligi va tushunarliligi va maxsus iqtisodiy bilimga, ko‘nikmaga,
malakaga, tayyorgarlikka va tajribaga ega bo‘lmagan xodimlar o‘rtasida ham
qo‘llanilishiga sabab bo‘ladi. Hozirgi kunda tijorat banklari va boshqa kredit
muassasalari salohiyatli qarz oluvchilarga investision
resurslarni
taqsimlash
shartlarini ma’lum qilishda, odatda, ushbu ikkita usuldan, ya’ni qoplash muddati va
rentabellik darajasi ko‘rsatkichlaridan foydalanmoqdalar.
Investisiyalarning qoplash muddatini hisoblash usuli pul oqimlarini
diskontlashga asoslangan usullardan farqli ravishda, investisiyalarning nominal
miqdorda qaytarilishi mumkin bo‘lgan davrni aniqlashga xizmat qiladi. Shunga
ko‘ra, bu usul investisiya loyihasini amalga oshirishdan olinadigan daromadlar
hisobiga qilingan investisiya sarflarini qoplash davrini aniqlashga asoslangan.
Qoplash muddatini aniqroq tushunadigan bo‘lsak, bu loyihani yakunlash davridagi
yoki undan olingan daromad investisiyalar summasiga teng bo‘lgandagi davrga
tengdir. Uni hisoblash formulasi quyidagichadir:
bu yerda, I0 - boshlang‘ich investisiyalar; CFt- investisiya loyihasini amalga
oshirishdan olingan yillik pul tushumi summasi. U sof foydani yoki yillik daromad
(D) va xarajat (X) o‘rtasidagi (amortizatsiyasiz A) farqni ifodalaydi.
Shunday qilib, investisiya loyihasining qoplash muddati, ya’ni loyihani amalga
oshirishdan olinadigan tushumlar qilingan xarajatlarni qoplash vaqti hisoblanadi.
Qoplash muddatida ikkinchi yondashuv, bu investisiyalarning boshlang‘ich
summasi yillik tushumlarning (o‘rtacha yillik) miqdoriga bo‘linadi. Bu ko‘rsatkich
pul tushumlari yillar bo‘yicha teng bo‘lgan hollarda qo‘llaniladi. Investisiyalar
foydasining oddiy me’yori (ROI) buxgalteriya hisoboti ma’lumotlariga asoslangan
holda aniqlanadigan o‘rtacha daromadni 67 investisiyalarning o‘rtacha yillik
hajmiga bo‘lish orqali aniqlanadi. U quyidagi formula asosida hisoblanadi:
bu yerda, Ro‘rta – o‘rtacha yillik foyda miqdori; IXjami – jami investisiya
xarajatlari.
Masala. Faraz qilaylik, investisiya loyihasi uchun 140 mln so‘m xarajat
qilingan, loyihani amalga oshirish jarayonida olinadigan sof foyda miqdori yillar
bo‘yicha quyidagicha: birinchi yil – 3350 ming so‘m, ikkinchi yil – 10990 ming
so‘m, uchinchi yil – 15480 ming so‘m, to‘rtinchi yil – 21640 ming so‘m va beshinchi
yil – 22790 ming so‘mni tashkil qilsa, u holda foydaning oddiy me’yori (ROI)
qanday hisoblanadi?
Yechish: Bu loyiha bo‘yicha olinadigan sof foyda yillar bo‘yicha o‘zgaruvchan
bo‘lganligi sababli, avvalombor o‘rtacha yillik foydani hisoblab topamiz.
Rjami=(3350+10990+15480+21640+22790) ming so‘m = 74250 ming so‘m;
Ro‘rt=Rjami/5=14850 ming so‘m. Shundan so‘ng foydaning oddiy me’yorini (ROI)
hisoblaymiz: ROI = (14850 ming so‘m : 140.000 ming so‘m)*100% = 10,6 %. Bu
foyda me’yori investor talab qilgan me’yorni beradi. Shuning uchun bu loyihaning
jalb etuvchanligini ma’qullash mumkin. Bu usulning asosiy afzalliklari shuki, hisob-
kitob ishlarining oddiyligi va qulayligidir. Kamchiliklari esa kelgusi pul
tushumlarining qiymatini joriy vaqtga nisbatan hisobga olinmasligidadir.
Xatarlar va ularning
investision loyihadagi zarari. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida investision loyihalarni amalga oshirish turli xil risklar bilan bog‘liq
bo‘ladiki, bu ularni bartaraf etishining samarali va optimal variantlarini ishlab
chiqishni hamda risklarni samarali boshqarishni taqozo etadi. Lekin har qanday
sharoitda ham, eng avvalo, loyihalarni amalga oshirishda duch kelishi mumkin
bo‘lgan risklarni baholash, tahlil etish eng dastlabki qadam bo‘lib qolaveradi.
O‘zbekiston sharoitida
investision loyihalarni ishlab chiqishda ularning
risklilik darajasini hisobga olish, baholash va aniqlash, ehtimolligi mavjud bo‘lgan
risk hamda noaniqliklarni pasaytirish yoki bartaraf etish yo‘llarini aniqlash eng
muhim vazifalardandir.
Investisiya faoliyati ma’lum miqdordagi moliyaviy resurslarni talab qiladi. Bu
sarflangan resurslardan investorlar ma’lum daromad, foyda olishni ko‘zlaydi.
Mazkur foyda esa investorlarning xarajatlarini, inflyatsiya omilini, tadbirkorlik
riskini qoplashi lozim. Ammo amaliyotda investorlar har doim ham kutilgan,
rejalashtirilgan natijalarga erisha olmaydilar. Buning asosiy sabablaridan biri -
risklarning mavjudligidir.
Investision faoliyatda risk - investisiyalarni qisman yoki to‘liq yo‘qotish,
kutilgan daromaddan kamroq foyda olish va loyihada ko‘zlangan maqsadlarga erisha
olmaslik xataridir. Loyihadan qanchalik ko‘p miqdorda daromad kutilsa, u
shunchalik yuqori riskli hisoblanadi.
“Risk” so‘zi Yevropaning ko‘p tillarida mavjud. Misol uchun greklarda
“ridsikon” so‘zi “qoya”, “cho‘qqi” ma’nosini bildiradi. Italiyaliklar tilida “risiko”
so‘zi “xatar”, “tahdid” ma’nosini, “risicare” so‘zi “qoyadan
mohirona o‘tish” ma’nosini bildiradi. Fransuzlardagi “risdoe” so‘zi “tahdid”,
“qoyani aylanib o‘tmoq” ma’nosini beradi.
Risk - bashorat qilinayotgan loyihani amalga oshirishda haqiqiy sharoitlardan
ozgina chekinilganda daromadlarni ola olmaslik yoki zararlarning paydo bo‘lib
qolish ehtimolidir. Risk kutilishi mumkin bo‘lgan xatar bo‘lib, investisiyadan
mo‘ljallangan foydani olish jarayoniga xos bo‘lgan noumidsizlikdir.
Risklarning paydo bo‘lish sabablari turlichadir. Masalan, ma’lumotlarning
tanqisligi yoki to‘liq bo‘lmasligi, tashqi va ichki muhitdagi harakatlar (raqobatchilar,
ishchilar holati, hukumat va boshqalarning harakatlari) va h.k. “Risk” tushunchasiga
juda yaqin bo‘lgan “noaniqlik” tushunchasi riskning aniq turlarini tasniflash uchun
sinonim sifatida qo‘llaniladi. Noaniqlik – investision loyihani amalga oshirish
shart-sharoitlari haqidagi ma’lumotlarning to‘liq yoki aniq emasligidir. Masalan,
inflyatsiya haqidagi, texnika-texnologiyalardagi o‘zgarishlar haqidagi, loyiha
quvvatining, obyektning qurilish va foydalanishga topshirish muddatlari, xarajat va
natijalarning noto‘g‘ri hisob-kitob qilinishi kabi ma’lumotlarning to‘liq yoki aniq
emasligi natijasida noaniqlik yuzaga keladi.
Loyihani amalga oshirish jarayonida yuzaga kelish imkoniyati bilan bog‘liq
ko‘ngilsiz holatlar va oqibatlar risk tushunchasi bilan izohlanadi.
Risk bilan noaniqlikning farqi shundaki, natijalar ehtimolligi joriy davr
ma’lumotlari asosida baholanayotgan vaqtda risk e’tiborga olinadi. Noaniqlik esa
bunday ehtimollik o‘tgan va kelasi davr ma’lumotlari yetishmasligi yoki to‘liq
emasligi sababli subyektiv aniqlangan vaqtda e’tiborga olinadi. Har qanday holda
ham kelgusi iqtisodiy holatlar istiqbolini belgilash (inflyatsiya, foiz stavkasi, talab
va taklif, ishlab chiqarish, sotish hajmi v.b.) kelajakning ma’lum emasligi sababli
faqat taxminiy va noaniq natijalar bo‘lishi mumkin. Chunki o‘tgan davr ma’lumotlari
asosida faqat noma’lum, kelajakda yuz berishi mumkin yoki bo‘lib o‘tgan rivojlanish
tendensiyasini aniqlash mumkin.
Investision qaror bir qator kutilishi mumkin bo‘lgan oqibatlarga ega bo‘lgan
hollarda, qaror riskli yoki noaniqliklarga ega deb ataladi.
Bugungi kunda biz nafaqat risklar haqida ma’lumotlarga egamiz, balki ularni
tahlil qilib, baho berib, risklarni boshqarish imkoniyatiga egamiz. Lekin tahlilni ham,
risklar boshqaruvining ham birinchi bosqichi, ya’ni ya’ni risk turini aniqlashdir.
Investisiya risklarini turli belgilar bo‘yicha tasniflash mumkin:
1) tarkibi bo‘yicha risklar quyidagilarga bo‘linadi: iqtisodiy risk; bozor riski;
inflyatsiya riski; valyuta riski; siyosiy risk; ijtimoiy risk; ekologik risk; texnologik
risk; marketing riski; moliyaviy risk; kredit riski; bankrotlik riski; ilm-texnika riski;
informatsion risk v.b.;
2) muddati bo‘yicha risklar quyidagilarga bo‘linadi: qisqa muddatli risklar;
uzoq muddatli risklar;
3) olinadigan natijaga qarab risklar: spekulyativ risk - ular ta’sirida katta zarar
yoki katta foyda olish imkoniyati bor; sof risklar - ular ta’sirida nolga teng bo‘lgan
zarar (foyda) ko‘rish mumkin;
4) loyihaga ta’sir etish darajasi bo‘yicha risklar quyidagilarga bo‘linadi:
mumkin bo‘lgan risklar - ular ta’sirida kutilgan foydadan ayrilish mumkin; kritik
risklar - loyiha pul tushumlaridan ayrilish xatari; katastrofik risklar - daromaddan va
kiritilgan investisiyalardan ayrilish xatari.
Investision loyihalarni amalga oshirish jarayonida uning har bir bosqichi
(fazasi) o‘ziga xos risklar bilan bog‘liqdir. Birinchi bosqichda (investisiya oldi
fazasida) ko‘proq loyiha tashabbuskorlari marketing riskiga, bozor riskiga,
informatsion va ijtimoiy risklarga ta’sirchan bo‘ladi. Investisiya bosqichida ko‘proq
ilm-texnika riski, moliyaviy risklar, tashqi iqtisodiy risklar va siyosiy risklar o‘z
ta’sirini
ko‘rsatadi. Ekspluatatsiya bosqichida esa loyiha
ishtirokchilari texnologik, ekologik, fors-major, nolikvidlik, iqtisodi va moliyaviy
risklar bilan yuzma-yuz bo‘lish ehtimoli mavjud. Bundan tashqari, loyiha faoliyatida
eng ko‘p uchraydigan risklar ham mavjud. Masalan, iqtisodiy qonunlarning va
iqtisodiy holatning o‘zgarib turishi; investisiyalash va foydadan foydalanish
shartlari bilan bog‘liq risklar; savdo va mahsulot yetkazib berishga cheklashlar
kiritish chegaralarning berkilishi; siyosi holatning noaniqligi yoki hududdagi yoxud
mamlakatdagi
noma’qul
ijtimoiy-siyosiy
o‘zgarishlar,
texnik-iqtisodiy
ko‘rsatkichlar dinamikasi, yangi texnika- texnologiya parametrlari, mahsulot sifati
haqidagi
ma’lumotlarning
to‘liq
emasligi
yoki
noaniqligi,
bozor
kon’yunkturasining, ya’ni baho, valyuta kurslari, yalpi ichki mahsulot
va
boshqalarning o‘zgarib turishi, tabiiy iqlim sharoitlarining o‘zgarishi, tabiiy
ofatlarning yuz berishi, ishlab chiqarish texnik risklari - asbob-uskunalarning
buzilishi va to‘xtab qolishi; loyiha ishtirokchilari maqsadlarining noaniqligi,
ularning moliyaviy holati va ishdagi obro‘si haqidagi ma’lumotlarning to‘liq
emasligi v.b.
Moliyaviy bozor eng yuqori riskka ega bo‘lgan soha hisoblanadi. Undagi risklar
ikkita katta guruhga bo‘linadi:
- tizimli risklar;
- tizimsiz risklar.
Tizimli risklar (investisiya portfeli risklari) - xatar ta’siriga ba’zi bir qimmatli
qog‘ozlar emas, balki butun bozor, uning katta bir qismi risklarga uchraydi. Bu holda
iqtisodiy nobarqarorlik tufayli yoki boshqa sabablarga ko‘ra ko‘pchilik emitent va
qimmatli qog‘ozlar egalari zarar ko‘rishlari mumkin. Tizimli risklarga quyidagilar
kiradi: foiz riski; valyuta riski; inflyatsiya riski; siyosiy risklar.
Tizimsiz risklar - xatarga ba’zi bir qimmatli qog‘ozlar yoki ularning majmuasi
uchraydi, ya’ni ma’lum bir korxonaning qimmatli qog‘ozlari yoki tarmoqning
qimmatli qog‘ozlari kiradi. Tizimsiz risklarga quyidagilar kiradi: tadbirkorlik riski;
moliyaviy risklar; nolikvidlik riski.
Yuqorida keltirilgan tasniflashlarga asoslangan holda loyiha faoliyatidagi
risklarning quyidagi guruhini keltirish mumkin:
1) loyiha ishtirokchilari riski;
2) loyiha smeta qiymatining oshish riski;
3) qurilishning o‘z vaqtida tugamaslik riski;
4) ish va obyekt sifatining pastligi riski;
5) konstruksion va texnik risklar;
6) ishlab chiqarish riski;
7) boshqaruv riski;
8) sotish riski;
9) moliyaviy risk;
10) ma’muriy risk;
11) huquqiy risk;
12) fors-major riski.
Loyiha ishtirokchilari riski – ishtirokchilarning loyiha faoliyati doirasida
o‘z majburiyatlarini anglagan holda yoki majburiy tarzda bajarmaslik riski.
Loyiha
smeta qiymatining oshish riskiga quyidagilar sabab bo‘lishi
mumkin: loyihalash jarayonidagi xatolar, pudratchilarning resurslardan samarali
foydalanishni
ta’minlay olmasligi, loyihani amalga oshirish
shartlarining o‘zgarishi v.b.
Qurilishni o‘z vaqtida tugallanmaslik riskiga quyidagilar ta’sir ko‘rsatadi:
pudratchilarning o‘z majburiyatlarini bajarmasliklari; tashqi shart-sharoitlarning
o‘zgarishi, qurilish ishlari muddatining cho‘zilib ketishi natijasida qo‘shimcha
xarajatlar kelib chiqishi: kredit bo‘yicha foizlarni hisoblash, narxlarning inflyatsiya
natijasida o‘sishi oqibatida ish va material qiymatining oshishi kabi qo‘shimcha
xarajatlarni keltirib chiqaradi.
Ish va obyekt sifatining pastligi riski - pudratchilar majburiyatining buzilishi,
loyihalashtirishdagi xatolar va boshqalar natijasida kelib chiqishi mumkin.
Konstruktsion risk - investisiya fazasidayoq loyihaning texnik amalga
oshmaslik riski.
Texnologik risk - ishlab chiqarish texnologiyalarining sanoat darajasida
qo‘llanilmasligi natijasida ma’lum texnik-iqtisodiy parametrlardan obyekt
ekspluatatsiyasidagi cheklanishlar riski.
Ishlab chiqarish riski - ishlab chiqarish jarayonida kamchiliklarning yuzaga
kelish riski.
Boshqaruv riski - ishlab chiqarish riskining bir turi, boshqaruvchi shaxs tajriba
va malakasini yetarli darajada emasligi natijasida ro‘y beradi.
Sotish riski - loyiha mahsuloti sotish hajmining va shu mahsulot bahosining
kamayish riski.
Moliyaviy risk. Bu riskning loyiha faoliyatidagi asosiy turlari:
a) kredit riski;
b) valyuta riski;
c) foiz stavkasining o‘zgarish riski.
Kredit riski - loyihani amalga oshirayotgan tashkilotning kreditor bankka kredit
shartnomasi bo‘yicha to‘lov majburiyatlarini to‘liq yoki umuman to‘lay olmaslik
riski.
Valyuta riski - risk loyiha mahsuloti mahalliy bozorda sotilganda va hokimiyat
mahsulotni milliy valyutada sotilishini talab qilayotgan paytda yuqori bo‘ladi.
Foiz stavkasining o‘zgarish riski - risk kredit resurslari o‘zgaruvchan stavkada
qo‘llanilganda ro‘y beradi.
Mamlakat riski - tashqi loyiha risklariga tegishli bo‘lib, uning mazmuni
shundaki, loyiha amalga oshirilayotgan mamlakatning ijtimoiy-siyosiy jarayonlari
va davlatning siyosati loyiha faoliyati uchun jiddiy qiyinchiliklar yaratishi va hatto
loyihani barbod qilishi ham mumkin.
Siyosiy mamlakat riski - hukumatning chet el investorlari va kreditorlari
ishtirokidagi loyiha faoliyatini to‘xtatish yoki cheklashga qaratilgan harakati bilan
bog‘liq. Iqtisodiy mamlakat riski davlatning loyihani amalga oshirilishi
sharoitida qo‘llaydigan soliq, valyuta, bojxona va boshqa iqtisodiy shart-
sharoitlarni o‘zgartirishi bilan bog‘liq.
Ma’muriy risklar - loyiha kompaniyalari va loyiha faoliyatining boshqa
ishtirokchilarini davlat nazorat va tartibga solish boshqarmalaridan turli litsenziyalar
ruxsatlarni olishi bilan bog‘liq.
Huquqiy risk - risk qaysidir darajada mamlakat, ma’muriy va boshqaruv risklari
bilan bog‘liq.
Fors-major riski - loyiha faoliyatiga tegishli bo‘lmagan tashqi risklardan biri
bo‘lib, unga yer silkinishi, yong‘inlar, suv toshqini, bo‘ronlar va boshqa tabiiy
hodisalar taalluqli.
10.5. Korxonalarda innovasiya faoliyati va innovasiya
Bugungi kunda dunyo mamlakatlari shiddat bilan o‘zgarib borayotgan,
globallashuv jarayoni, texnika-texnologiyalar taraqqiy etib borayotgan bir vaqtda,
barcha sohalar rivojlanishining asosi sifatida innovasiyalarni ko‘rsatish mumkin.
Innovasiyalar taraqqiyotning asosiy omili bo‘lib xizmat qilmoqda.
XX asrning birinchi o`n yilligida avstraliyalik olim Yozef Shumpeter
tomonidan kiritilgan “Innovasiya” atamasi yangiliklar ma’nosini anglatadi. Olim
innovasiyalarni iqtisodiy rivojlanishdagi o‘zgarishlar turlari sifatida tushuntirdi.
O‘zining «Iqtisodiy rivojlanish nazariyasi» nomli asarida (1911y.) Y.Shumpeter ilk
bora rivojlanishda o‘zgarishlarning yangi kombinatsiyalari masalalarini (ya’ni
innovasiya masalalarini) ko‘rib chiqdi va innovatsion jarayonga to‘liq tavsif berdi.
Y. Shumpeter rivojlanishdagi besh xil o‘zgarishni ajratib ko‘rsatdi:
1) yangi texnika, texnologik jarayonlar yoki ishlab chiqarishning yangicha
bozor ta’minotidan foydalanish;
2) yangi xususiyatlarga ega bo‘lgan mahsulot joriy qilish;
3) yangi xomashyodan foydalanish;
4) ishlab chiqarishni tashkil qilish va uning moddiy-texnika ta’minotida
o‘zgarishlar;
5) yangi sotuv bozorlarining paydo bo‘lishi
R.A.Fatxuddinov fikriga ko‘ra, innovasiya – boshqaruv ob’yektini o‘zgartirish
hamda iqtisodiy, ijtimoiy, ekologik, ilmiy-texnik yoki boshqa turdagi samara olish
maqsadida yangiliklar joriy qilishning yakuniy natijasi. R.A.Goldshteyn bildirgan
fikrga ko‘ra esa innovasiya – ITTKI, marketing va boshqaruv sohalarining o‘zaro
aloqasi natijasi. Balabanov I.L. fikricha, innovasiya – kapitalni yangi texnika yoki
texnologiyaga, ishlab chiqarishni tashkil qilish, mehnat, xizmat ko‘rsatish va
boshqaruvning yangi shakllariga, jumladan, yangicha nazorat va hisob shakllari,
rejalashtirish va tahlil usullariga kiritishdan olingan, moddiy tus olgan natijadir.
“Innovasiyalar” tushunchasi ta’riflarining variantlari
Ta’rif
Manba
Innovasiya – kapitalni yangi texnika yoki
texnologiyaga, ishlab chiqarishni tashkil qilish,
mehnat, xizmat ko‘rsatish va boshqaruvning yangi
shakllariga, jumladan, yangicha nazorat va hisob
Balabanov I.L. Inno
vatsionnыy
menedjment. SPb.:
Piter, 2001
shakllari, rejalashtirish va tahlil usullariga kiritishdan
olingan, moddiy tus olgan natijadir.
Innovasiya – ilmiy-tadqiqot va tajriba
konstruktorlik ishlari (ITTKI) natijalarini bozorga
yetkazish
Bolьshoy tolkovыy
slovarь biznesa. M.:
Veche : ACT, 1998
Innovasiya (yangiliklar kiritish) – yangi mahsulot
turlari, texnologiyalar ishlab chiqish, yaratish va
tarqatishga, yangi tashkiliy shakllar joriy qilishga
yo‘naltirilgan ijodiy faoliyat natijasi.
Borisov A.B. Bolьshoy
ekonomicheskiy
slovarь. M.: Knijnьy
mir,2000
Innovasiya – intellektual mahsulot – ixtiro, axborot,
nou-xau yoki g‘oya iqtisodiy mazmunga ega
bo‘ladigan jarayon
Brayan T. Upravlenie
nauchno-texnicheskimi
novovvedeniyami. M.:
Ekonomika,1989
Innovasiya – bozorga mavjud taklif bilan
ta’minlanmagan ehtiyojlarni qondiradigan mahsulot
olib chiqishga qodir bo‘lgan, maxsus ishlab chiqilgan
texnologiyaga asoslangan yangi mahsulot liniyasini
o‘zlashtirish
Valdaytsev S.V. Otsen
ka biznesa i innova
tsii. M.: Filin, 19.97
Innovasiya – ishlab chiqarish mexanizmining
boshlang‘ich strukturasidagi o‘zgarish, ya’ni uning
ichki strukturasi yangicha holatga o‘tishi; mahsulot,
texnologiya, ishlab chiqarish vositalari, ishchi
kuchining professional va malakaviy strukturasiga
taalluqli; ham ijobiy, ham salbiy ijtimoiy-iqtisodiy
oqibatlarga ega bo‘lgan o‘zgarishlar
Valenta F. Upravlenie
innovatsiyami. M.:
Progress, 1985
Innovasiya – tizim sifatida korxona faoliyatidagi
maqsadli o‘zgarish (korxona faoliyatining istalgan
sohasida sifat va son o‘zgarishlari)
Voldachek L.
Strategiya
upravleniya
innovatsiyami na
predpriyatii. M.:
Ekonomika, 1989
Xalqaro standartlarga muvofiq innovasiya (yangilik kiritish) bozorda joriy
qilingan
yangi
yoki
takomillashtirilgan
mahsulot,
amaliy
faoliyatda
foydalaniladigan yangi yoki takomillashtirilgan texnologik jarayon ko‘rinishida
yoxud ijtimoiy xizmatlarga yangicha yondashuvda namoyon bo‘ladigan innovatsion
faoliyatning yakuniy natijasi sifatida tavsiflanad .
Ilmiy, ilmiy-texnika va innovatsion faoliyatni qo‘llab-quvvatlash kelajakda
eng katta foyda keltiradigan investisiyalardir.
Iqtisodiyotda
innovasiyalar
ishtirokidagi
yangicha
bozor
mexanizmi
shakllanmoqda. Endilikda yaratilgan mahsulotlar xizmat jarayonida eskirib
ulgurmasdan ma’naviy eskirib qolmoqda. Bu esa korxonalarni fan-texnika
yutuqlaridan foydalanishga, moddiytexnik bazani mustahkamlashga, yangi turdagi
mahsulot ishlab chiqarishga, korxonalarda innovasiyani boshqarish faoliyatiga
e’tibor qaratishga undamoqda.
Innovasiyani boshqarish – korxonaning belgilangan innovasiya stategiyasini
amalga
oshirishga
qaratilgan
innovasiya
loyihalarini
ishlab
chiqish,
texniktexnologik yangiliklarni joriy etish, boshqaruvga yangiliklar kiritish orqali
ishlab chiqarishni kengaytirish, rejalashtirish, motivatsiya, nazorat qilish
jarayonlaridan iboratdir. Innovasiyani boshqarishga ilmiy-texnik innovasiyalar
jarayoni yig`indisi sifatida qarash mumkin, ya’ni ilmiy-texnik innovasiyalar jarayoni
– bu fan, texnika, iqtisodiyot, biznes va boshqaruvni birlashtirgan jarayondir
Hozirda korxonalarda innovasiyani boshqarish va yangiliklarni joriy
qilish borasida bir qancha muammolar mavjud bo‘lib,ular qatoriga quyidagilarni
kiritish mumkin:
-korxonalarda yangiliklarga, innovatsion loyihalarga bo‘lgan qiziqishning
kamligi;
-kasbiy tayyorgarligi yuqori bo‘lgan kadrlarning – innovatsion menejerlarning
yetishmasligi;
-katta xarajatlar va tavakkalchiliklardan qo`rqish;
-innovasiyalarga turtki bo‘ladigan marketing tatqiqotlarining noaniqligi;
-innovatsion faoliyatni axborot bilan ta’minlanish masalalari va shu kabilar.
Investor- bu innovasiyaga investisiya kirituvchi huquqiy va jismoniy shaxs.
Keyingi yillarda sanoati rivojlangan mamlakatlar (Yaponiya, AQSh) da riskli
darajadagi yuqori, ilg`or texnologiyalar(«xay-tek»)ning ulushi ortib bormoqda.
Yuqori texnologiyalar bo‘yicha tayyorlangan maxsulotlarning hayotiylik sikli oddiy
sanoat maxsulotlariga nisbatan 3 marotaba qisqa bo‘lib, 3-5 yilni tashkil etadi.
Amerikada ishlab chiqarilgan maxsulotlarni boshqarish assotsiatsiyasi
ma’lumotlari bo‘yicha yangilik 1982 yilda 23% foyda keltirgan bo‘lsa, 1993 yilga
kelib bu ko‘rsatkich 58% ni tashkil etdi.
Kuper (1981) 195 ta sanoat maxsulotlarining muvaffaqiyatsizligi va
omadsizligining sabablarini o`rgandi. Ulardan 102 tasini muvaffaqiyatli, 93 tasini
esa muvaffaqiyatsizlikka uchragan deb hisoblagan. U muvaffaqiyatning uchta
muhim omilini ajratib ko‘rsatdi:
maxsulot raqobatchi maxsulotlariga qaraganda bir qator afzalliklariga ega;
korxonaning marketing «nou-xau»si, bozorni, iste’molchilarni hatti-
harakatini, yangiliklarni qabul qila olishini, imkonli bozor hajmini yaxshi tushunishi;
texnologik «nou-xau», yuqori sinergiyalik ITTKI va ishlab chiqarish.
Kuper omadning o`n besh qoidasini ishlab chiqqan bo‘lib, bu qoidalar 2-
jadvalda berilgan.
2-jadval
Maxsulot muvaffaqiyatini ta’minlashning o`n beshta qoidasi (Kuper, 1993)
№
Nomi
1
A’lo darajadagi maxsulot:tabaqalashtirilgan, noyob, xaridorlar uchun
qo`shimcha afzalliklarni keltiruvchi maxsulot
2
Kuchli marketing yo`nalishi: ishlanmaning maxsulotini bozorga va
xaridorga yo`naltirilganligi
3.
Maxsulotning umumbashariy tomoili: maxsulot g`oyasi shakllanganidan,
uni ishlab chiqarilgunga qadar dunyo bozoriga mo`ljallanganligi.
4.
Intensiv boshlang`ich tahlil: ishlab chiqarishdan avvalroq chuqur texnik-
iqtisodiy asosga ega bo‘lgan kadrlar va moliyaviy resurslarni ajratish.
5.
Tomoilni aniq shaklantirish: aniq vazifalar ro`yxati, bozorni tanlash,
maxsulot xususiyatini tayinlash.
6
O‘zlashtirishning tizimlashgan rejasi: baho, sotish va kommunikatsiya
doirasida belgilangan holatdan operatsion marketing rejasiga o`tish.
7.
Funksiyalararo muvofiqlashtirish: ITTKI-ishlab chiqarish-marketing
interfeysini shakllantirish.
8.
Rahbariyatni qo‘llab-quvvatlash: halal berish o`rniga innovasiyalarni
qo‘llab-quvvatlash, resurslar va jarayonlarni to‘g‘ri ko‘ra bilish imkonini
beruvchi maxsus tizimni shakllantirish.
9.
Sinergiyani qo‘llash: texnologik va tijorat sinergiyasidan foydalanib
faoliyatning kuchli tomonlarni amalga oshirish
10. Bozorning jalb qiluvchanligi.
11. Qarorni oldindan tanlay olish.
12. Ishlanmalarni tadqiq qilish, nazorat qilish.
13. Resurslar va investisiyalarga erishish.
14. Vaqt omilining roli: bozorga tez kira olish-bu raqobatdagi afzalliklarning
manbai bo‘lib hisoblanadi, ammo bu maqsad uchun sifatga putur
yetkazmasdan erishish kerak.
15. Tadqiq qilish ishlari protsedurasining ko‘p bosqichliligi.
Kuperning maxsulot muvaffaqiyatini ta’minlovchi 15 qoidasiga yana uchta
taklif kiritamiz:
maxsulotni yangilash va uni qayta ishlashni rejalashtirish jarayoniga
menejment tizimi, muhokama, funksional, qayta ishlash, me’yoriy yondashuvlarni
qo‘llash;
maxsulotni qayta ishlash jarayoniga tizimli va majmuaviy funksional
qiymatli tahlil, modellashtirish uslublarini qo‘llash;
sifatli boshqaruv qarorlarini rag‘batlantirish.
Fransiya bozoridagi yangi maxsulotlarning sinishiga quyidagilar asosiy sabab
qilib ko‘rsatiladi:
bozorni chuqur tahlil etmaslik-50%
ishlab chiqarish muammolari-38%
moliyaviy resurslarning yetishmasligi-7%
tijoratlashtirish muammolari-5%
AQSh, Yaponiya, Buyuk Britaniya bozorlaridagi yangi maxsulotlarning
muvaffaqiyatiga asosiy omillar quyidagilardan iborat:
maxsulotning bozor talabiga mosligi;
raqobatchilarnikiga qaraganda sifat, tuzilishining soddaligi, baho bo‘yicha
afzallikka egaligi;
maxsulotning qulayligi;
maxsulotning noyobligi;
omilkor marketing va boshqalar.
Korxonalarda innovasiyalarni asosan uch xil ko‘rinishda uchratish mumkin:
Maxsulot innovasiyasi moddiy ishlab chiqarish muhitida hosil bo‘layotgan va
ishlab chiqarishni vositachi yoki iste’mol predmeti tariqasida ishlatilayotgan
maxsulotlarni o‘zgarishlarini qamrab oladi. Yaratish texnologiya (bajarish uslublari)
sidagi yangi maxsulot ishlab chiqarish va iste’mol jarayoniga mansub faoliyatga
texnologik innovasiya deb aytiladi. Tashkiliy boshqaruv guruhi esa yangi tizim
uslublarini tashkil etish yoki uni boshqarish bilan bog‘liqdir.
10.6 Korxonada innovatsion faoliyatni tashkil qilish usullari
Innovatsion faoliyat – yakunlangan ilmiy tadqiqot va loyihalar natijalari yoki
boshqa
ilmiy-texnik
yutuqlarni
(fan-texnika
yutuqlarini)
yangi
yoki
takomillashtirilgan
mahsulotga;
bozorda
sotiladigan,
amaliy
faoliyatda
foydalaniladigan yangi yoki takomillashtirilgan texnologik jarayonga, shuningdek,
shu bilan bog‘liq qo‘shimcha ilmiy tadqiqot va loyihalarga joriy qilishga
yo‘naltirilgan jarayondir
Innovatsion faoliyat qatoriga quyidagi faoliyat turlarini kiritish taklif etiladi:
amaliyotda qo‘llash uchun mo‘ljallangan yangi yoki takomillashtirilgan
mahsulot, yangi yoki takomillashtirilgan texnologik jarayon yaratish bo‘yicha ilmiy-
tadqiqotchilik, tajribakonstruktorlik yoki texnologik ishlar bajarish;
yangi
yoki
takomillashtirilgan
mahsulot
chiqarish,
yangi
yoki
takomillashtirilgan texnologik jarayon joriy qilish uchun ishlab chiqarishni
tayyorlash va texnologik qayta jihozlash;
yangi yoki takomillashtirilgan mahsulot, yangi yoki takomillashtirilgan
texnologik jarayonni sinab ko‘rishni amalga oshirish;
xarajatlar o‘zini oqlashiga qadar yangi yoki takomillashtirilgan texnologik
jarayon qo‘llash, yangi yoki takomillashtirilgan mahsulot chiqarish;
yangi mahsulotni bozor tomon harakatlantirish bo‘yicha faoliyat;
innovatsion infratuzilma yaratish va rivojlantirish;
innovatsion faoliyatni amalga oshirish uchun kadrlar tayyorlash, qayta
tayyorlash va malakasini oshirish;
sanoat mulki ob’ektlari yoki maxfiy ilmiy-texnik axborotlarga egalik
huquqini boshqalarga berish yoki xarid qilish
yangi yoki takomillashtirilgan mahsulot, yangi yoki takomillashtirilgan
texnologik jarayon yaratish va (yoki) amaliyotda qo‘llash bo‘yicha ekspertiza,
maslahat, axborot, yuridik va boshqa xizmatlar ko‘rsatish;
innovatsion faoliyatni moliyalashtirishni tashkil qilish
Iqtisodiy
rivojlanishni
innovatsion
yo`naltirilganligi,
texnologik
yangilinishning o`sib borayotgan zaruriyati innovatsion faoliyatda tashkil qilish
tamoyillari va tarkibiy-tashkiliy o‘zaro aloqalarga aniq va mos kelishning
muhimligini tahkidlaydi. Gap innovatsion impulslarni iqtisodiy haqiqatga
kiritishning muvofiq yo‘llarini qidirib topish haqida ketmoqda. Tushunarliki,
innovatsion o‘zgarishlarni kengayib borgani sari innovatsion rivojlanishning
vazifaviy – elementar bazasini ilmiy asoslangan shakllanishi talab qilinadi.
Innovasiyalarni tashkil qilish o‘z ichiga uchta asosiy jihatlarni oladi:
- innovatsion faoliyatning yangiliklarini ishlab chiqish, tadbiq etish va ishlab
chiqarishni birgalikda amalga oshiruvchi odamlarning birlashmasi bo‘lgan
sub’ektni;
- Tashkilotning innovatsion faoliyatdagi zaruriy vazifalarni bajarishga
qaratilgan jarayonlari va harakatlarining majmuasini;
- Tizimni ichki tartibga solinganligi va uning elementlari tizimchalari
o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarni takomillashuvini ta’minlovchi tuzilmalarni.
Ushbu nuqtai nazardan innovasiyalarni tashkil qilishni innovatsion faoliyatni
tartibga solish jarayoni sifatida, sub’ekt, firma, institut, innovatsion korxona
sifatida, bo‘linmalarning tarkibi va o`rnini belgilab beruvchi, hamda innovatsion
faoliyatda amalga oshiriladigan shakllar, usullar, jarayonlar tadbirlarini tartibga
soluvchi tashkiliy tuzilmalar sifatida tushunish kerak. Tashkilot firma nuqtai
nazaridan odamlarning birlashmasi yoki innovasiyalarni amalga oshirish bo‘yicha
ishlarni bajarish haqidagi ularning kelishuvi sifatida ko‘rib chiqilishi mumkin.
Masalan, innovatsion korxonalar va tashkilotlar fundamental tadqiqotlar
(akademik va OO‘Yu sektori va ITI (amaliy ilmiy tadqiqotlar va ishlamalar)ga
ixtisoslashishlari mumkin, bular ilmiy innovatsion korxonalar, Oliy o‘quv yurtlari,
kichiq tadbirkorlik sub’ektlari, ilmiy-texnik majmualar va birlashmalar bo‘lishlari
mumkin. Tajribaviy namunalarni yaratish va tadbiq etish bosqichi bilan ham
tadbirkorlik tuzilmalari va ham ITTKI ning rivojlangan bazasiga ega firmalar,
institutlar va korporatsiyalar bog‘langanlar. Amaliy ITTKI va TKI bazasida
innovator-izbosarlar bazaviy texnologik, ilmiy-texnik va mahsulotli yangiliklarni
yaratadilar. Ilmiy-texnik va mahsulotli yangiliklarni tadbiq etish va ishlab chiqarish
bilan, qoidagi ko‘ra, yaxshi resurs bazasi, malakali xodimlar, bozordagi belgilangan
o`rinlarga ega yirik firmalar shug‘ullanadilar. Tadqiqotchilar firmaning o‘lchamini
kashfiyotlar soni bilan bog`lamasalar ham, G‘arbiy Yevropada innovatsion
rivojlanishning katta tajribasi to‘plangan. Ammo Frantsiya va Buyuk Britaniyada
shunday fikr tarqalganki, ilmiy ishlab chiqishlar bosqichida akademik va OO‘Yu
sektori va kichiq firmalar asosiy rolni o‘ynaydilar.
10.7. Innovatsion loyiha yaratish va amalga oshirishning asosiy
bosqichlari
Iqtisodiyotga loyihalarni boshqarishning nisbatan yangi kontseptsiyasi (‘roject
Management) jadal ravishda kirib kelmoqda. Bu kontseptsiyaning asosini loyihasiga
har qanday tizimning vaqt va mablag‘lar sarflanishi bilan bog‘liq dastlabki holatini
o`lchashga qarash tashkil qiladi. Oldindan ishlab chiqilgan dasturlar bo‘yicha
byudjet va vaqtli chegaralashlar doirasida amalga oshirilgan bu o‘zgarishlar jarayoni
esa – loyihalarni boshqarishdir. Hozirgi vaqtga kelib loyihalarni boshqarish barcha
sanoati rivojlangan va yangi sanoatli mamlakatlarda investision faoliyat
metodologiyasi tomonidan tan olingan. Mamlakatimiz amaliyotida bu kontseptsiya
dasturiy – maqsadiy dasturlar (DMD)ni qo‘llanilishida o‘z aksini topgan.
“Innovatsion loyiha” tushunchasi quyidagicha ko‘rib chiqilishi mumkin: innovatsion
faoliyatni maqsadli boshqarish shakli; innovasiyalarni amalga oshirish jarayoni;
hujjatlar majmuasi.
Innovatsion loyiha innovatsion faoliyatni maqsadli boshqarishni shakli
sifatida fan va texnikani ustuvor yo‘naltirilgan rivojlantirishning aniq maqsadlari
(vazifalari)ga erishishga qaratilgan tadbirlarning resurslar, muddatlar va ijrochilar
bo‘yicha o‘zaro asoslangan va o‘zaro bog`langan murakkab tizimidan iboratdir.
Innovasiyalarni amalga oshirish jarayoni sifatida – bu innovasiyalarga olib keluvchi
ilmiy, texnologik, ishlab chiqarish, tashkiliy, moliyaviy va tijorat tadbirlarini
belgilangan izchillikda bajariladigan majmuasidir. Shuning bilan bir vaqtda
innovatsion loyiha – bu loyiha maqsadlarini amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan
texnik, tashkiliy, rejaviy va hisoblash – moliyaviy hujjatlarning yig`indisidir. Bu
uchta nuqta nazarlarni hisobga olish bilan, quyidagi tahrifni berish mumkin:
innovatsion loyiha – bu masofa va vaqtda muammolarni hal qilish, innovatsion
jarayonlarni tashkil qilish bo‘yicha ilmiy asoslangan maqsadlar va tadbirlarni
belgilab beruvchi hujjatlarining yig‘indisidir. Maqsadlar va tadbirlarni ilmiy
asoslanishiga Menejmentga ilmiy yondashishlarga rioya qilish, zamonaviy usullarni
qo‘llash yo‘li bilan erishiladi. Innovatsion loyihani ishlab chiqish va amalga
oshirishga rahbarlik loyiha rahbari (loyiha menejeri) va ilmiy texnik kengashi (ITK)
tomonidan amalga oshiriladi. ITK tarkibiga ilmiy – texnik yechimlarni tanlash, ular
amalga oshirish darajasi, loyihaviy maqsadlarga erishish uchun zarur talbirlarning
to‘liqligi va butligi uchun javobgarlikka ega, ijrochilarni tanlov asosida tanlash va
olingan natijalarning ekspertizasini tashkil qiluvchi loyihaning tematik yo`nalishlari
bo‘yicha yetakchi mutaxassislar kiradilar. Loyiha rahbari – yuridik shaxslar, unga
buyurmachi loyiha: rejalashtirish, loyiha ishtirokchilari ishlarini nazorat qilish va
muvofiqlashtirish bo‘yicha ishlarga rahbarlik qilish vakolatlarini topshiradi. Loyiha
rahbari vakolatlarining aniq tarkibi buyurtmachi bilan shartnoma tomonidan
belgilanadi. Loyiha jamoasi – loyiha rahbari tomonidan boshqariladigan va loyihani
amalga oshirish davrida rejaviy ko‘rsatkichlarga o‘z vaqtida erishish maqsadida
tashkil qilinadigan o‘ziga xos tashkiliy tuzilmadir. Loyiha jamoasining tarkibi va
vazifalari loyihaning ko`lamlari murakkabligi va boshqa tahriflariga bog‘liqdir. O‘z
vazifalarining bir qismini bajarish uchun ishlab chiquvchi ixtisoslashtirilgan
tashkilotlarni jalb qilishi mumkin. Loyihani qo‘llab quvvatlovchilarga innovatsion
markazlar, dasturlar va loyihalarni qo‘llab quvvatlovchi fondlar, konsalting
firmalari, mustaqil ekspertiza tashkilotlari, patent-litsenziya firmalari, auditorlik
firmalari, ko‘rgazma markazlari va h.k kiradilar. Innovatsion loyihalarni tasniflash
innovasiyalarni tasniflashlar asosida amalga oshiriladi.
Innovasiya loyihasining asosiy maqsadlaridan biri – korxona yuqori sifatga ega
bo‘lgan kerakli miqdorda mahsulot ishlab chiqarish layoqatiga ega ekanligini
raqobatchilarga isbotlashdan iborat. “Innovatsion loyiha” tushunchasi bir qancha
nuqtai nazardan qaralishi mumkin:
– innovatsion maqsadlarga erishishga xizmat qiladigan tadbirlar yig`indisi
sifatida;
– innovatsion faoliyatni amalga oshirish jarayoni sifatida;
– ushbu tadbirlarni asoslovchi va bayon qiluvchi hujjatlar paketi sifatida.
Ushbu uch jihatlar innovatsion loyihaning innovatsion faoliyatini tashkil qilish
va maqsadli boshqarish shakllari sifatidagi ahamiyatini ko‘rsatadi.
Shunday qilib, innovatsion loyiha – bu resurslar, muddatlar va ijrochilar
bo‘yicha o‘zaro bir-birini asoslaydigan hamda o‘zaro bir-biriga bog‘liq bo‘lgan, ilm-
fan va texnika taraqqiyotining ustuvor yo`nalishlarida muayyan maqsadlar
(vazifalar)ga erishishga qaratilgan jarayonlarning murakkab tizimidir.
Innovatsion loyihalarni amalga oshirish uchun ularni moliyaviy asoslash va
investisiyalash muhim ahamiyatga ega. Bunda loyihaviy moliyalashtirish jarayonlari
nuqtai nazaridan o‘ziga xos xususiyatlarga ega innovatsion loyihalarni farqlash
kerak:
a) investision loyihalar, masalan, yangi sanoat ob’yektlari qurilishiga
(energetika, transport, aloqa va h.k.) yirik capital qo`yilmalar;
b) ilmiy-texnik (innovatsion) – ilg`or texnologiyalar, yangiliklar,
mahsulotlar va xizmatlar.
Ushbu ikki xil loyiha o‘rtasida muhim farqlar mavjud:
1. Sanoat ob’yektlariga kapital qo`yilmalar haqidagi mavjud moliyaviy axborot,
hattoki eng oddiy ilmiy-texnik loyihalarga qaraganda, ayniqsa, ularning erta
bosqichlarida, ishonchliroqdir;
2. Innovatsion ilmiy-texnik loyihalar mavhumlikning yuqori darajasiga ega
ekanligi bilan farq qilib, ular shunday afzallikka egaki, ular ishlanmaning erta
bosqichidayoq katta bo‘lmagan moliyaviy yo‘qotishlar bilan to`xtatib qo`yilishi
mumkin;
3. Ilmiy-texnik loyihalarda axborot investisiyaviy loyihalarga qaraganda
ko‘proq cheklanganligi va mos emasligi bilan farq qiladi. Bu esa mustaqil
ekspertlarning loyihalarini baholash bo‘yicha fikrlarini korrelyatsiyalashni
nihoyatda qiyinlashtiradi;
4. Innovatsion loyihalar ko‘p mezonliligi va yuqori darajali mavhumliligi
bilangina farq qilmasdan, balki sifatli baholash bo‘yicha ham farqlanadi.
Innovatsion loyihalar g`oyalar, fikrlar va texnik yechimlarning ilmiy-
texnik ahamiyati darajasi bo‘yicha quyidagi tarzda tasniflanadi:
1) modernizatsion loyihalar, bunda namuna konstruktsiyasi yoki asosiy
texnologiya tub o‘zgarmaydi;
2) novator loyihalar, bunda yangi buyum konstruktsiyasi turiga va elementlari
xossalariga qarab oldingisidan jiddiy farq qiladi (yangi xossalarni qo`shish, masalan,
ushbu turdagi buyumlarda ilgari qo‘llanilmagan avtomatlashtirish vositalarini, lekin
boshqa turdagi buyumlarda qo‘llangan kiritish);
3) ilgarilab boruvchi, bunda konstruktsiya ilgarilab boruvchi yechimlarga
asoslanadi;
4) pioner loyihalar, ilgari mavjud bo‘lmagan materiallar paydo bo‘lganda;
5) oldingi va hattoki yangi funktsiyalarni bajaradigan konstruktsiyalar va
texnologiyalar;
Loyihaning ahamiyat darajasi uning murakkabligi, davomiyligi, ijrochilar
tarkibi, ko`lami, natijalarni ilgari surish xususiyati bilan belgilanadi, bu loyihani
boshqarish mazmuniga ham o‘z ta’sirini o`tkazadi. Hal etilayotgan masalalar
ko`lamlariga qarab innovatsion loyihalar quyidagilarga ajratiladi:
1) monoloyihalar – odatda, bitta tashkilot yoki hattoki bitta bo‘linma tomonidan
bajariladigan loyihalar. Ular bitta innovatsion maqsad qo`yilishi (aniq buyumni,
texnologiyani yaratish) bilan farq qiladi, qat’iy vaqt va moliya doirasida amalga
oshiriladi, unda loyiha muvofiqlashtiruvchisi yoki rahbari talab etiladi;
2) multiloyihalar – o`nlab monoloyihalarni birlashtiruvchi kompleks dasturlar
ko‘rinishida taqdim etiladigan, murakkab innovatsion maqsadga erishishga
qaratilgan loyihalar, bunday maqsadga, masalan, ilmiy-texnik majmuani barpo etish,
yirik texnologik muammoni hal qilish, harbiy-sanoat majmuasining bitta yoki bir
guruh korxonalarini konversiyalash kabilar kiradi.
3)
megaloyihalar
–
bir
qator
mulьtiloyihalarni
va
yuzlab
monoloyihalarni
birlashtiruvchi,
o‘zaro
bitta
maqsadlar
shajarasi
bilan
bog`langan ko‘p maqsadli kompleks dasturlar bo‘lib, markazlashtirilgan
moliyalashtirishni hamda muvofiqlashtirish markazidan boshqarilishini talab qiladi.
Megaloyihalar asosida tarmoqni texnik qayta qurollantirish, mintaqaviy va federal
konversiya hamda ekologiya muammolarini hal etish, mahalliy mahsulotlar va
texnologiyalar raqobatbardoshligini oshirish kabi innovatsion maqsadlarga erishish
mumkin.
Megaloyihalarni
shakllantirish
va
amalga
oshirish
bir
qator
tarmoqlar,
mintaqalar,
moliya-sanoat
guruhlari
va
yirik korporatsiyalar,
mamlakatlar
guruhlari
sa’y-harakatlarini
birlashtirishni
talab
etishi
mumkin.
Bajarilayotgan ishlar hajmlari va davomiyligiga qarab loyihalar:
– qisqa muddatli (1 yilgacha);
– o‘rta muddatli (5 yilgacha);
– uzoq muddatli (5 yildan ortiq) bo‘lishi mumkin.
Loyiha bosqichlari va pog`onalari tarkibi uning tarmoq va funktsional
mansubligiga qarab belgilanadi.
“Loyiha” tushunchasi bilan bir qatorda, “innovatsion dastur” degan
tushuncha ham mavjud. Bu tushunchalar o‘zaro chambarchas bog`langan. Dastur –
bu loyiha shakllaridan biri, dasturlash esa (dasturni shakllantirish) – loyihalar hayot