LINGVISTIK TADQIQOT METODLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

30,3 KB


 
 
 
 
LINGVISTIK TADQIQOT METODLARI 
 
 
 
    RЕJA: 
   1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi 
   2. Tavsifiy metod  
   3. Qiyosiy-tarixiy metod 
   4. Chog‘ishtirish va tipologik metod  
   5. Struktur metod va uning yo‘nalishlari. 
  Funksional lingvistika; 
 Distributiv tahlil metodi lingvistika yo‘nalishi va uning metodlari; 
 Bevosita ishtirokchilar metodi; 
 Transformatsion tahlil metodi. 
   6. Matematik-statistik metodlar 
  Statistik tahlil metodi;  
 Avtomatik tahlil metodi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
LINGVISTIK TADQIQOT METODLARI RЕJA: 1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi 2. Tavsifiy metod 3. Qiyosiy-tarixiy metod 4. Chog‘ishtirish va tipologik metod 5. Struktur metod va uning yo‘nalishlari.  Funksional lingvistika;  Distributiv tahlil metodi lingvistika yo‘nalishi va uning metodlari;  Bevosita ishtirokchilar metodi;  Transformatsion tahlil metodi. 6. Matematik-statistik metodlar  Statistik tahlil metodi;  Avtomatik tahlil metodi.
2 
 
Tayanch so’z va iboralar: metod, metodika, metodologiya, tasviriy metod, 
qiyosiy-tarixiy metod, chog‘ishtirish metodi, tipologik metod, struktur metod, 
distributiv tahlil, transformatsion tahlil, bevosita ishtirok etuvchilarga ajratish, 
statistik tahlil, avtomatik tahlil metodlari. 
 
1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi 
Metod grekcha methodos so‘zidan olingan bo‘lib, “tadqiqot”, “o‘rganish” 
degan ma’noni anglatadi. U obyektiv borliqdagi predmet, hodisalarni, ya’ni tadqiqot 
manbayini ilmiy tahlil qilish, o‘rganish orqali uning mohiyatini, tabiati, tarkibiy 
qismlarini, muayyan o‘ziga xos xususiyatlarini topish, ochish, ular haqida ilmiy 
xulosalar, umumlashmalar chiqarish usuli bo‘lib, muayyan fanga xizmat qiladi va 
uning taraqqiyotini ta’minlaydi. Har bir fanning o‘z tadqiqot usullari mavjud. 
Masalan, tabiiy fanlar, tibbiyot, qishloq xo‘jaligi, tilshunoslik fanlarining metodlari 
bir-biridan katta farq qiladi. Tabiiy fanlar, tibbiyotda eksperiment, qishloq 
xo‘jaligida amaliy tajriba ustuvorlik qilsa, tilshunoslikda tahlildan foydalaniladi.  
Bir fan doirasida ham turlicha metodlar va ularni qo‘llash usullari mavjud. 
Jumladan, tilshunoslik fani ham o‘zining qator ilmiy-tadqiqot metodlariga ega 
bo‘lib, bu tilning ham ijtimoiy-tarixiy, ham ijtimoiy-psixik, ijtimoiy-fiziologik, ham 
ijtimoiy-individual hodisa ekanligidan kelib chiqadi. Shunga ko‘ra , lisoniy tadqiqot 
metodlari turli-tumandir. 
Jumladan, ona tilini tahlil qilish metodlari bilan chet tillarini tahlil qilish 
metodlari, tilning sotsiologik jihatlarni o‘rganish usullari bilan nutq tovushlarini 
tahlil qilish usullari bir-biridan katta farq qiladi. Har bir fanga oid tadqiqot usullarini 
qo‘llashning muayyan yo‘l-yo‘riqlari mavjud bo‘lib, ular shu fanning ish yuritish 
metodikasini tashkil etadi.  
Demak, metod – bu bilish usuli bo‘lsa, metodika – bilish usulida 
qo‘llanadigan yo‘l-yo‘riqdir. Ya’ni: tadqiqot obyektini tekshirish usuli, individual 
ish olib borish metodlari, faktlarni yig‘ish, tahlil qilishni umumlashtirish jarayonidir. 
Shundan kelib chiqib, tilshunoslikda ona tili metodikasi, chet tili metodikasi, til 
Logotip
2 Tayanch so’z va iboralar: metod, metodika, metodologiya, tasviriy metod, qiyosiy-tarixiy metod, chog‘ishtirish metodi, tipologik metod, struktur metod, distributiv tahlil, transformatsion tahlil, bevosita ishtirok etuvchilarga ajratish, statistik tahlil, avtomatik tahlil metodlari. 1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi Metod grekcha methodos so‘zidan olingan bo‘lib, “tadqiqot”, “o‘rganish” degan ma’noni anglatadi. U obyektiv borliqdagi predmet, hodisalarni, ya’ni tadqiqot manbayini ilmiy tahlil qilish, o‘rganish orqali uning mohiyatini, tabiati, tarkibiy qismlarini, muayyan o‘ziga xos xususiyatlarini topish, ochish, ular haqida ilmiy xulosalar, umumlashmalar chiqarish usuli bo‘lib, muayyan fanga xizmat qiladi va uning taraqqiyotini ta’minlaydi. Har bir fanning o‘z tadqiqot usullari mavjud. Masalan, tabiiy fanlar, tibbiyot, qishloq xo‘jaligi, tilshunoslik fanlarining metodlari bir-biridan katta farq qiladi. Tabiiy fanlar, tibbiyotda eksperiment, qishloq xo‘jaligida amaliy tajriba ustuvorlik qilsa, tilshunoslikda tahlildan foydalaniladi. Bir fan doirasida ham turlicha metodlar va ularni qo‘llash usullari mavjud. Jumladan, tilshunoslik fani ham o‘zining qator ilmiy-tadqiqot metodlariga ega bo‘lib, bu tilning ham ijtimoiy-tarixiy, ham ijtimoiy-psixik, ijtimoiy-fiziologik, ham ijtimoiy-individual hodisa ekanligidan kelib chiqadi. Shunga ko‘ra , lisoniy tadqiqot metodlari turli-tumandir. Jumladan, ona tilini tahlil qilish metodlari bilan chet tillarini tahlil qilish metodlari, tilning sotsiologik jihatlarni o‘rganish usullari bilan nutq tovushlarini tahlil qilish usullari bir-biridan katta farq qiladi. Har bir fanga oid tadqiqot usullarini qo‘llashning muayyan yo‘l-yo‘riqlari mavjud bo‘lib, ular shu fanning ish yuritish metodikasini tashkil etadi. Demak, metod – bu bilish usuli bo‘lsa, metodika – bilish usulida qo‘llanadigan yo‘l-yo‘riqdir. Ya’ni: tadqiqot obyektini tekshirish usuli, individual ish olib borish metodlari, faktlarni yig‘ish, tahlil qilishni umumlashtirish jarayonidir. Shundan kelib chiqib, tilshunoslikda ona tili metodikasi, chet tili metodikasi, til
3 
sathlari, til va nutq, til va tafakkur masalalariga, kommunikativ tilshunoslik yoki 
tilga kompetensiyaviy( egallangan bilimlarni amalda qo’llay olish layoqati) 
yondashuv metodlarini qo‘llashga o‘rgatuvchi metodikalar mavjud. Ayni vaqtda 
ushbu metodlar bir-biridan farq qilsa-da, ularning barchasi bir maqsadga, ya’ni 
mazkur lisoniy hodisalarning “sir”larini ochish va shu asosda ilmiy-nazariy va 
ilmiy-metodik xulosalar, falsafiy-mantiqiy umumlashmalar chiqarishga qaratilgan 
bo‘ladi.  
Demak, har bir fanning umumiy metodologiyasi ham mavjud bo‘lib, 
metodologiya yunoncha methodos “tadqiqot usuli” va logos “ta’limot” so‘zlaridan 
olingan hamda fanning tadqiqot usullari haqidagi ta’limotdir. Metodologiya bilish 
faoliyati yo‘llari haqidagi ta’limot sifatida har qanday fan nazariyasi va amaliyotida 
katta ahamiyatga ega. U tadqiqot manbayini qanday tushunish, uni o‘rganishga 
qanday yondashish, qaysi usullarni qo‘llash, tadqiqot obyekti yuzasidan umumiy 
nazariy, amaliy, mantiqiy yoki tavsifiy bilimlar hosil qilish haqidagi ta’limot bo‘lib, 
umumilmiy va xususiy fanlar metodlari o‘rtasidagi uzviy munosabatni ko‘rsatadi. 
Shundan kelib chiqqan holda, bilish usullari ham umumiy va xususiy bo‘ladi.  
Umuman bilish usuli falsafiy tizimga xos bilish tamoyillarini ifodalab, tabiat, 
jamiyat, tafakkurning umumiy qonuniyatlari haqidagi ta’limot sanaladi. Umumiy 
metodologiya falsafiy bilish metodining muayyan fan doirasida aniq qo‘llanishi, 
xususiy metodologiya esa u yoki bu fan tarmog‘iga xos tadqiqot metodlari haqidagi 
ta’limotdir. Umummetodologik tamoyillar turli fanlar bergan ma’lumotlarni 
umumlashtirish asosida vujudga keladi. Aytib o‘tilganidek, har bir fanning o‘z 
maxsus tadqiqot usullari va ularga asoslangan umumilmiy metodologiyasi ham 
mavjud (ijtimoiy fanlarning tahlilga asoslangan umumilmiy metodologiyasi, tabiiy 
fanlarning tajribaga asoslangan umumilmiy metodologiyasi kabi). Lekin ularning 
barchasi asosida kuzatish, idrok qilish, o‘rganish, tushunish, anglash kabi bilish 
usullari yotadi.  
Har bir tadqiqot ishi, albatta, dunyoni bilishga qaratiladi, biroq u fan tarmog‘i 
xususiyatidan kelib chiqadigan umumilmiy metodologiyaga asoslanadi. Shu bois 
har bir tadqiqotchi, avvalo, o‘z tadqiqot ishining umumilmiy metodologiyasini va 
Logotip
3 sathlari, til va nutq, til va tafakkur masalalariga, kommunikativ tilshunoslik yoki tilga kompetensiyaviy( egallangan bilimlarni amalda qo’llay olish layoqati) yondashuv metodlarini qo‘llashga o‘rgatuvchi metodikalar mavjud. Ayni vaqtda ushbu metodlar bir-biridan farq qilsa-da, ularning barchasi bir maqsadga, ya’ni mazkur lisoniy hodisalarning “sir”larini ochish va shu asosda ilmiy-nazariy va ilmiy-metodik xulosalar, falsafiy-mantiqiy umumlashmalar chiqarishga qaratilgan bo‘ladi. Demak, har bir fanning umumiy metodologiyasi ham mavjud bo‘lib, metodologiya yunoncha methodos “tadqiqot usuli” va logos “ta’limot” so‘zlaridan olingan hamda fanning tadqiqot usullari haqidagi ta’limotdir. Metodologiya bilish faoliyati yo‘llari haqidagi ta’limot sifatida har qanday fan nazariyasi va amaliyotida katta ahamiyatga ega. U tadqiqot manbayini qanday tushunish, uni o‘rganishga qanday yondashish, qaysi usullarni qo‘llash, tadqiqot obyekti yuzasidan umumiy nazariy, amaliy, mantiqiy yoki tavsifiy bilimlar hosil qilish haqidagi ta’limot bo‘lib, umumilmiy va xususiy fanlar metodlari o‘rtasidagi uzviy munosabatni ko‘rsatadi. Shundan kelib chiqqan holda, bilish usullari ham umumiy va xususiy bo‘ladi. Umuman bilish usuli falsafiy tizimga xos bilish tamoyillarini ifodalab, tabiat, jamiyat, tafakkurning umumiy qonuniyatlari haqidagi ta’limot sanaladi. Umumiy metodologiya falsafiy bilish metodining muayyan fan doirasida aniq qo‘llanishi, xususiy metodologiya esa u yoki bu fan tarmog‘iga xos tadqiqot metodlari haqidagi ta’limotdir. Umummetodologik tamoyillar turli fanlar bergan ma’lumotlarni umumlashtirish asosida vujudga keladi. Aytib o‘tilganidek, har bir fanning o‘z maxsus tadqiqot usullari va ularga asoslangan umumilmiy metodologiyasi ham mavjud (ijtimoiy fanlarning tahlilga asoslangan umumilmiy metodologiyasi, tabiiy fanlarning tajribaga asoslangan umumilmiy metodologiyasi kabi). Lekin ularning barchasi asosida kuzatish, idrok qilish, o‘rganish, tushunish, anglash kabi bilish usullari yotadi. Har bir tadqiqot ishi, albatta, dunyoni bilishga qaratiladi, biroq u fan tarmog‘i xususiyatidan kelib chiqadigan umumilmiy metodologiyaga asoslanadi. Shu bois har bir tadqiqotchi, avvalo, o‘z tadqiqot ishining umumilmiy metodologiyasini va
4 
undan kelib chiqadigan tadqiqot metodlari belgilab olishi kerak bo‘ladi. Buni 
quyidagi iyerarxik bosqichlarda ko‘rsatish mumkin: 
   tadqiqot maqsadi – farazi – kutiladigan yangilik; 
   tadqiqot predmeti va obyektini tanlash; 
   tadqiqot metodologiyasi va metodlarini tanlash.  
Har bir metod esa o‘z ichida kuzatish, dalillarni to‘plash, ularni o‘rganish, 
qiyoslash, chog‘ishtirish, fikrlarni umumlashtirish, anketa so‘rovnoma va tajriba-
sinov o‘tkazish, natijalarni statistik tahlil qilish, xulosalash kabi usullarni qamrab 
oladi.  
Demak, tadqiqot ishi tadqiqot maqsadini aniqlash va fan yo‘nalishiga mos 
umumilmiy metodologiyani tanlashdan boshlanadi. Jumladan, tilshunoslik sohasida 
ham tadqiqot ishining nazariy (filologik) yoki amaliy (metodik) yo‘nalishda olib 
borilishi maqsadi tadqiqot ishining keyingi barcha bosqichlarini belgilab beradi. 
Tadqiqot metodlarni tanlashda ham yana bir muhim jihatga e’tibor qaratish zarur. 
Ma’lumki, til ijtimoiy-tarixiy hodisa, shundan kelib chiqib, tadqiqot ishi diaxron 
yoki sinxron planda o‘rganilishi mumkin. Ularning har biri esa o‘z tadqiqot 
metodlariga ega. Tilshunoslikning diaxron tadqiqot metodlari vaqt, zamon belgisi, 
ya’ni qo‘llanishiga ko‘ra uzoq o‘tmish bilan bog‘lanishi bilan tavsiflanadi. Ularga 
tasviriy, qiyosiy-tarixiy, chog‘ishtirish, tarixiy-qiyosiy, tipologik metodlari kiradi.  
2.Tavsifiy metod 
Bu metod jahon tilshunosligining eng qadimiy va dastlabki yetakchi metodi 
hisoblanib, qadimgi arab, yunon, hind, xitoy, rim tillariga oid yaratilgan asarlar – 
grammatikalar mazkur metod asosida yaratilgan. Tavsifiy metod sinxron analiz 
metodi bo‘lib, obyektni (matnni) turgan holatida berilgan ma’lumotlar asosida 
o‘rganadi. Tavsifiy metod tomonidan olingan ma’lumotlar barcha metodlar uchun 
tayanch nuqta hisoblanadi. Struktur metod ushbu metod xulosalariga tayanib ish 
ko‘radi, qiyosiy-tarixiy metod uchun ham qiyoslanayotgan obyekt haqidagi izohni 
tavsifiy metod beradi. Shu bois tavsifiy metod turli davrlarda turli lingvistik 
maktablar va yo‘nalishlarga xizmat qilgan. Hozir ham boshqa metodlar bilan ish olib 
borayotgan mutaxassislar turli tillarga oid darslik, qo‘llanmalar, monografik 
Logotip
4 undan kelib chiqadigan tadqiqot metodlari belgilab olishi kerak bo‘ladi. Buni quyidagi iyerarxik bosqichlarda ko‘rsatish mumkin:  tadqiqot maqsadi – farazi – kutiladigan yangilik;  tadqiqot predmeti va obyektini tanlash;  tadqiqot metodologiyasi va metodlarini tanlash. Har bir metod esa o‘z ichida kuzatish, dalillarni to‘plash, ularni o‘rganish, qiyoslash, chog‘ishtirish, fikrlarni umumlashtirish, anketa so‘rovnoma va tajriba- sinov o‘tkazish, natijalarni statistik tahlil qilish, xulosalash kabi usullarni qamrab oladi. Demak, tadqiqot ishi tadqiqot maqsadini aniqlash va fan yo‘nalishiga mos umumilmiy metodologiyani tanlashdan boshlanadi. Jumladan, tilshunoslik sohasida ham tadqiqot ishining nazariy (filologik) yoki amaliy (metodik) yo‘nalishda olib borilishi maqsadi tadqiqot ishining keyingi barcha bosqichlarini belgilab beradi. Tadqiqot metodlarni tanlashda ham yana bir muhim jihatga e’tibor qaratish zarur. Ma’lumki, til ijtimoiy-tarixiy hodisa, shundan kelib chiqib, tadqiqot ishi diaxron yoki sinxron planda o‘rganilishi mumkin. Ularning har biri esa o‘z tadqiqot metodlariga ega. Tilshunoslikning diaxron tadqiqot metodlari vaqt, zamon belgisi, ya’ni qo‘llanishiga ko‘ra uzoq o‘tmish bilan bog‘lanishi bilan tavsiflanadi. Ularga tasviriy, qiyosiy-tarixiy, chog‘ishtirish, tarixiy-qiyosiy, tipologik metodlari kiradi. 2.Tavsifiy metod Bu metod jahon tilshunosligining eng qadimiy va dastlabki yetakchi metodi hisoblanib, qadimgi arab, yunon, hind, xitoy, rim tillariga oid yaratilgan asarlar – grammatikalar mazkur metod asosida yaratilgan. Tavsifiy metod sinxron analiz metodi bo‘lib, obyektni (matnni) turgan holatida berilgan ma’lumotlar asosida o‘rganadi. Tavsifiy metod tomonidan olingan ma’lumotlar barcha metodlar uchun tayanch nuqta hisoblanadi. Struktur metod ushbu metod xulosalariga tayanib ish ko‘radi, qiyosiy-tarixiy metod uchun ham qiyoslanayotgan obyekt haqidagi izohni tavsifiy metod beradi. Shu bois tavsifiy metod turli davrlarda turli lingvistik maktablar va yo‘nalishlarga xizmat qilgan. Hozir ham boshqa metodlar bilan ish olib borayotgan mutaxassislar turli tillarga oid darslik, qo‘llanmalar, monografik
5 
tadqiqotlarni shu metod asosida yaratmoqdalar. Tavsifiy metodda tadqiq qilish 
jarayoni quyidagi 2 bosqichda olib boriladi:  
I bosqich - Komponent tahlil bo‘lib, unda matn gaplarga, gaplar so‘zlarga, 
so‘zlar morfemalarga, morfemalar esa fonemalarga ajratilib tahlil qilinadi. 
Komponent tahlil metodi so‘z ma’nosini tarkibiy qismlarga – komponentlar 
(semalar)ga ajratish, har bir semaning so‘z ma’nosi - semema tarkibidagi ahamiyati, 
o‘rni, imkonini aniqlash, ishlatilish doirasini belgilash bilan shug‘ullanadi. 
Komponent tahlil qilish metodi orqali so‘z ma’nosi mantiqan zaruriy bo‘laklarga – 
komponentlarga ajratiladi, ajratilgan bo‘laklarning har biri alohida o‘rganilib, 
ularning so‘z ma’nosi tarkibidagi “quvvati”, nutqda qanday vazifa bajarishi 
o‘rganiladi. Sema va sememalarning o‘zaro bog‘liqligi butun va bo‘lak nuqtaiy 
nazaridan baholanadi.  
II bosqich - Kontekstual tahlilda komponent tahlil bosqichida olingan 
ma’lumotlar muayyan guruhlarga umumlashtiriladi. Ushbu tahlillar til birliklarining 
tildagi vazifasi, tuzilishi, qo‘llanishi kabilarni tavsiflashga, ilmiy izohlashga, 
umumlashma xulosalar chiqarishga xizmat qiladi. Bunda ijtimoiy-sotsiologik, 
talaffuz-akustik, fanlararo tahlil, distributiv tahlil usullaridan foydalaniladi.  
1. Ijtimoiy-sotsiologik usul so‘zlarni mavzu bo’yicha guruhlash, lingvistik-
jug‘rofiy o‘rni, mavqeyi, me’yoriy-uslubiy xususiyatlarni o‘rganadi.  
2. Talaffuz-akustik usul orqali nutq tovushlarining talaffuz-eshitilish 
xususiyatlari, fonetik hodisalar tahlili o‘rganiladi. Bunda, ayniqsa, eksperimental-
fonetik tahlil metodi muhim o‘rin tutadi.  
Ushbu metodda nutq tovushlari, intonatsiya, pauza, ritm kabi fonetik 
hodisalarni maxsus texnik vositalar, asboblar yordamida tadqiq qilinadi. Ushbu 
metodda quyidagi usullardan foydalaniladi: 
 Somatik usul – gapirish-so‘zlash jarayonida fiziologik jarayonlarning jismoniy 
harakatlari ifodasini o‘rganadi. Artikulyatsiya a’zolarini suratga olish, nutq 
apparatining rentgen tasvirini tushirish, nafas olish jarayonini o‘lchash – bu 
metodning usullari hisoblanadi.  
Logotip
5 tadqiqotlarni shu metod asosida yaratmoqdalar. Tavsifiy metodda tadqiq qilish jarayoni quyidagi 2 bosqichda olib boriladi: I bosqich - Komponent tahlil bo‘lib, unda matn gaplarga, gaplar so‘zlarga, so‘zlar morfemalarga, morfemalar esa fonemalarga ajratilib tahlil qilinadi. Komponent tahlil metodi so‘z ma’nosini tarkibiy qismlarga – komponentlar (semalar)ga ajratish, har bir semaning so‘z ma’nosi - semema tarkibidagi ahamiyati, o‘rni, imkonini aniqlash, ishlatilish doirasini belgilash bilan shug‘ullanadi. Komponent tahlil qilish metodi orqali so‘z ma’nosi mantiqan zaruriy bo‘laklarga – komponentlarga ajratiladi, ajratilgan bo‘laklarning har biri alohida o‘rganilib, ularning so‘z ma’nosi tarkibidagi “quvvati”, nutqda qanday vazifa bajarishi o‘rganiladi. Sema va sememalarning o‘zaro bog‘liqligi butun va bo‘lak nuqtaiy nazaridan baholanadi. II bosqich - Kontekstual tahlilda komponent tahlil bosqichida olingan ma’lumotlar muayyan guruhlarga umumlashtiriladi. Ushbu tahlillar til birliklarining tildagi vazifasi, tuzilishi, qo‘llanishi kabilarni tavsiflashga, ilmiy izohlashga, umumlashma xulosalar chiqarishga xizmat qiladi. Bunda ijtimoiy-sotsiologik, talaffuz-akustik, fanlararo tahlil, distributiv tahlil usullaridan foydalaniladi. 1. Ijtimoiy-sotsiologik usul so‘zlarni mavzu bo’yicha guruhlash, lingvistik- jug‘rofiy o‘rni, mavqeyi, me’yoriy-uslubiy xususiyatlarni o‘rganadi. 2. Talaffuz-akustik usul orqali nutq tovushlarining talaffuz-eshitilish xususiyatlari, fonetik hodisalar tahlili o‘rganiladi. Bunda, ayniqsa, eksperimental- fonetik tahlil metodi muhim o‘rin tutadi. Ushbu metodda nutq tovushlari, intonatsiya, pauza, ritm kabi fonetik hodisalarni maxsus texnik vositalar, asboblar yordamida tadqiq qilinadi. Ushbu metodda quyidagi usullardan foydalaniladi: Somatik usul – gapirish-so‘zlash jarayonida fiziologik jarayonlarning jismoniy harakatlari ifodasini o‘rganadi. Artikulyatsiya a’zolarini suratga olish, nutq apparatining rentgen tasvirini tushirish, nafas olish jarayonini o‘lchash – bu metodning usullari hisoblanadi.
6 
Pnevmatik usul – talaffuz jarayonidagi nutq a’zolari harakati, havo oqimining 
og‘iz, burun va bo‘g‘iz bo‘shlig‘idagi harakati natijasida hosil bo‘luvchi og‘iz, 
tovush va shovqinlarning o‘zgarishi aniqlanadi.  
Elektroakustik usul – nutq faoliyatidagi tovushlarni, ularga xos turlicha 
xususiyatlarni (masalan, cho‘ziqlik, qisqalik, baland-pastlik, ohangdorlik, shovqin 
kabilarni) elektr tebranishlari nuqtayi nazaridan tahlil qiladi, ular asosida tavsiflaydi. 
Ushbu metod nutq tovushlarini nafaqat akustik, balki artikulyatsion jihatdan ham 
aniq tavsiflash imkonini beradi.  
3. Distributiv tahlil usulida til va nutq birliklari (fonema, morfema, leksema, 
so‘z va so‘z birikmalari)ning joylashish o‘rni, oldinma-ketin kelishi, o‘zaro 
bog‘lanishi va semantik-stilistik munosabatga kirishuvi o‘rganiladi. Bunday tahlil 
tilshunoslikda deskriptiv yo‘nalish deb atalib, uning asosini distributsiya yoki 
distributiv metod tashkil etadi.  
Unda tillarni o‘rganish 2 bosqichda amalga oshiriladi:1) lingvistik birliklar 
aniqlanadi; 2) ushbu birliklarning bir-biriga nisbatan distributsiyasi, joylashuvi 
belgilanadi. Distributsiya lisoniy birliklarning nutqda qo‘llanish, joylashish o‘rni, 
boshqa unsurlar bilan birika olish qobiliyati, ya’ni potensialdagi qurshovi bo‘lib, 
uning morfologik, leksik-semantik, sintaktik turlari bor.  
 Morfologik distributsiya – bu bir so‘z turkumini boshqa so‘z turkumlari bilan 
munosobatga kira olishidir (sifat va ot, ravish va fe’l, artikllar va ot va 
hakozo). Bunda morfemalar aniqlanib, ularning aloqalari talqin qilinadi, 
izohlanadi.  
 Leksik-semantik distributsiya – til elementlarining ma’no jihatidan o‘zaro 
aloqa qilish qobiliyatidir.  
 Sintaktik distributsiya – gap bo‘lakarining bir-biriga nisbatan joylashuvi va 
munosabatidir.  
Tilda birliklarni qismlarga, ma’noli qismlarga ajratish segmentatsiya deyiladi.  
4. Valentlik tahlil usulida so‘zning nutq faoliyatidagi semantik-sintaktik, 
funksional faolligini o‘rganish, uning ma’noga bog‘liq imkoniyatlarini yoritish 
masalalari o‘rganiladi. Bunda so‘zning o‘z ma’nosi asosida boshqa so‘zlar bilan 
Logotip
6 Pnevmatik usul – talaffuz jarayonidagi nutq a’zolari harakati, havo oqimining og‘iz, burun va bo‘g‘iz bo‘shlig‘idagi harakati natijasida hosil bo‘luvchi og‘iz, tovush va shovqinlarning o‘zgarishi aniqlanadi. Elektroakustik usul – nutq faoliyatidagi tovushlarni, ularga xos turlicha xususiyatlarni (masalan, cho‘ziqlik, qisqalik, baland-pastlik, ohangdorlik, shovqin kabilarni) elektr tebranishlari nuqtayi nazaridan tahlil qiladi, ular asosida tavsiflaydi. Ushbu metod nutq tovushlarini nafaqat akustik, balki artikulyatsion jihatdan ham aniq tavsiflash imkonini beradi. 3. Distributiv tahlil usulida til va nutq birliklari (fonema, morfema, leksema, so‘z va so‘z birikmalari)ning joylashish o‘rni, oldinma-ketin kelishi, o‘zaro bog‘lanishi va semantik-stilistik munosabatga kirishuvi o‘rganiladi. Bunday tahlil tilshunoslikda deskriptiv yo‘nalish deb atalib, uning asosini distributsiya yoki distributiv metod tashkil etadi. Unda tillarni o‘rganish 2 bosqichda amalga oshiriladi:1) lingvistik birliklar aniqlanadi; 2) ushbu birliklarning bir-biriga nisbatan distributsiyasi, joylashuvi belgilanadi. Distributsiya lisoniy birliklarning nutqda qo‘llanish, joylashish o‘rni, boshqa unsurlar bilan birika olish qobiliyati, ya’ni potensialdagi qurshovi bo‘lib, uning morfologik, leksik-semantik, sintaktik turlari bor.  Morfologik distributsiya – bu bir so‘z turkumini boshqa so‘z turkumlari bilan munosobatga kira olishidir (sifat va ot, ravish va fe’l, artikllar va ot va hakozo). Bunda morfemalar aniqlanib, ularning aloqalari talqin qilinadi, izohlanadi.  Leksik-semantik distributsiya – til elementlarining ma’no jihatidan o‘zaro aloqa qilish qobiliyatidir.  Sintaktik distributsiya – gap bo‘lakarining bir-biriga nisbatan joylashuvi va munosabatidir. Tilda birliklarni qismlarga, ma’noli qismlarga ajratish segmentatsiya deyiladi. 4. Valentlik tahlil usulida so‘zning nutq faoliyatidagi semantik-sintaktik, funksional faolligini o‘rganish, uning ma’noga bog‘liq imkoniyatlarini yoritish masalalari o‘rganiladi. Bunda so‘zning o‘z ma’nosi asosida boshqa so‘zlar bilan
7 
semantik munosabatga kirishuvi, ularni o‘ziga biriktirish xususiyatlari o‘rganiladi, 
so‘zlar orasidagi semantik munosabat bevosita sintaktik munosabatni yuzaga 
keltirishi, ya’ni semantik sintagmalar, sintaktik konstruksiyalarni hosil qilishi 
aniqlanadi. Ushbu metod har bir so‘zda valentlik imkoni mavjud bo‘lishi va u 
sintaktik aloqada yuzaga chiqishi, valentlikning nutqda – so‘zlar orasidagi turlicha 
bog‘lanishlarda, ya’ni xususiyliklarda namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi.  
 
3.Qiyosiy-tarixiy metod 
XIX asrning 1-choragida yuzaga kelgan mazkur metod lingvistik metodlar 
ichida eng faoli hisoblanib, unda o‘zaro qarindoshlik munosabatidagi tillarning 
birliklari (tovush, qo‘shimcha va so‘zlar) tarixiy jihatdan qiyoslanadi, ular orasidagi 
o‘xshashliklar aniqlanib, ularning dastlabki tarixiy shakllarini tiklashga harakat 
qilinadi. Bu vazifalar quyidagi usullar vositasida amalga oshiriladi: 
  qiyoslash uchun material to‘plash; 
 qiyoslanadigan birliklarni belgilash; 
 birliklar tarkibidagi o‘zgarishlar xronologiyasini aniqlash; 
 so‘z va morfemalarning qadimgi shakli va ma’nolarini tiklash. 
 tillarni qiyosiy o‘rganish va ularning bir-biriga qarindosh va qarindosh 
emasligini aniqlash;  
 qarindosh deb tanilgan tillarni bir-biri bilan qiyoslab, ularning bobo tilini 
tiklash.  
Ushbu metod XIX asrning boshlarida paydo bo‘lgan deyilishiga qaramay, bu 
yo‘nalish bilan olimlar oldinroq shug‘ullanishga kirishganlar. Unda qiyoslash uchun 
dalillar faqat qarindosh tillardan - genetik tenglikka ega bo‘lgan tillardangina 
olinadi. Masalan: ruscha svetok, polyakcha kwiatok “gul”; forscha now, ruscha 
nov(ыy), nemischa neu, inglizcha new “yangi”; grekcha pater, patras, lotincha pater, 
sanskritcha pitar, nemischa vater, forscha padar, ruscha papa, hindcha “bobo”,”ota” 
demakdir.  
4.Chog‘ishtirish va tipologik metod 
Logotip
7 semantik munosabatga kirishuvi, ularni o‘ziga biriktirish xususiyatlari o‘rganiladi, so‘zlar orasidagi semantik munosabat bevosita sintaktik munosabatni yuzaga keltirishi, ya’ni semantik sintagmalar, sintaktik konstruksiyalarni hosil qilishi aniqlanadi. Ushbu metod har bir so‘zda valentlik imkoni mavjud bo‘lishi va u sintaktik aloqada yuzaga chiqishi, valentlikning nutqda – so‘zlar orasidagi turlicha bog‘lanishlarda, ya’ni xususiyliklarda namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi. 3.Qiyosiy-tarixiy metod XIX asrning 1-choragida yuzaga kelgan mazkur metod lingvistik metodlar ichida eng faoli hisoblanib, unda o‘zaro qarindoshlik munosabatidagi tillarning birliklari (tovush, qo‘shimcha va so‘zlar) tarixiy jihatdan qiyoslanadi, ular orasidagi o‘xshashliklar aniqlanib, ularning dastlabki tarixiy shakllarini tiklashga harakat qilinadi. Bu vazifalar quyidagi usullar vositasida amalga oshiriladi:  qiyoslash uchun material to‘plash;  qiyoslanadigan birliklarni belgilash;  birliklar tarkibidagi o‘zgarishlar xronologiyasini aniqlash;  so‘z va morfemalarning qadimgi shakli va ma’nolarini tiklash.  tillarni qiyosiy o‘rganish va ularning bir-biriga qarindosh va qarindosh emasligini aniqlash;  qarindosh deb tanilgan tillarni bir-biri bilan qiyoslab, ularning bobo tilini tiklash. Ushbu metod XIX asrning boshlarida paydo bo‘lgan deyilishiga qaramay, bu yo‘nalish bilan olimlar oldinroq shug‘ullanishga kirishganlar. Unda qiyoslash uchun dalillar faqat qarindosh tillardan - genetik tenglikka ega bo‘lgan tillardangina olinadi. Masalan: ruscha svetok, polyakcha kwiatok “gul”; forscha now, ruscha nov(ыy), nemischa neu, inglizcha new “yangi”; grekcha pater, patras, lotincha pater, sanskritcha pitar, nemischa vater, forscha padar, ruscha papa, hindcha “bobo”,”ota” demakdir. 4.Chog‘ishtirish va tipologik metod
8 
Ikki yoki undan ortiq qarindosh yoki qarindosh bo‘lmagan tillarni qiyoslash 
chog‘ishtirish yoki qiyosiy-chog‘ishtirish metodi deb nomlanadi. Ushbu metodda 
lingvistik hodisalarning tillararo o‘xshashliklari, umumiy va farqli jihatlari 
tavsiflanadi, biroq bunda ularning tarixiga, kelib chiqishi, ya’ni genetik jihatlariga, 
taraqqiyotiga asoslanilmaydi. Chog‘ishtirish metodi ayniqsa chet tillarini 
o‘rganishda keng qo‘llaniladi va nafaqat nazariy, balki amaliy maqsadlar uchun ham 
xizmat qiladi. XVII-XVIII asrlardayoq yuzaga kelgan 2 tilli lug‘atlar, tillar uchun 
umumiy grammatikalar, bir tildan ikkinchi tilga tarjima qilish texnikasi va 
nazariyasining yaratilishi ushbu metod asosida olib borilgan tadqiqotlar natijalaridir. 
Bu metod bir tilda oddiy tasvirlash metodidan foydalanilganda yuzaga chiqmagan 
xususiyatlarni ochib berishga yordam beradi.  
Bu esa tillarning tarkibini chuqurroq o‘rganish va bilishga imkoniyat yaratadi. 
Ikkinchi tomondan, chog‘ishtirish metodi lug‘atlar, qo‘llanmalar yaratish kabi sof 
amaliy maqsadlarga xizmat qiladi. Ushbu metodni qo‘llash usullari quyidagilardir: 
 so‘z va qo‘shimchalarni farqlash, qo‘shimchalarning birikishini tavsiflash; 
 shevalar va tillar orasidagi tovush almashinuvi va mos kelishlikni aniqlash; 
 adabiy til me’yorlarini ishlab chiqish va ularga o‘rgatish metodikasini 
shakllantirish; 
 bir tilda ifodalangan ma’no yoki vazifa boshqa tilda qanday usul va vosita 
bilan berilishini aniqlash; 
 bir tilli (izohli) va ko‘p tilli tarjima lug‘atlari tuzish. 
Hozirgi kunda chet tillarni o‘rganish, tarjima nazariyasi va amaliyoti bo‘yicha 
olib borilayotgan ilmiy tadqiqot ishlari, asosan, mazkur metod usullarini qo‘llash 
vositasida amalga oshirilmoqda, shu bois bugungi kunda uning nazariy va amaliy 
ahamiyati yanada ortdi.  
Tipologik metod esa o‘zaro genetik bog‘liq va genetik bog‘liq bo‘lmagan til 
oilalariga tegishli tillarni qiyoslash asosida o‘rganadi. Shu xususiyati bilan ushbu 
metod faqat bir til oilasiga kiruvchi tillarni tadqiq qiluvchi qiyosiy-tarixiy metoddan 
farq qiladi. Ushbu metodning mohiyati shundan iboratki, bunda tillar genetik 
jihatdan qaysi oilaga mansub bo‘lishidan qat’iy nazar tuzilishidagi o‘xshash va farqli 
Logotip
8 Ikki yoki undan ortiq qarindosh yoki qarindosh bo‘lmagan tillarni qiyoslash chog‘ishtirish yoki qiyosiy-chog‘ishtirish metodi deb nomlanadi. Ushbu metodda lingvistik hodisalarning tillararo o‘xshashliklari, umumiy va farqli jihatlari tavsiflanadi, biroq bunda ularning tarixiga, kelib chiqishi, ya’ni genetik jihatlariga, taraqqiyotiga asoslanilmaydi. Chog‘ishtirish metodi ayniqsa chet tillarini o‘rganishda keng qo‘llaniladi va nafaqat nazariy, balki amaliy maqsadlar uchun ham xizmat qiladi. XVII-XVIII asrlardayoq yuzaga kelgan 2 tilli lug‘atlar, tillar uchun umumiy grammatikalar, bir tildan ikkinchi tilga tarjima qilish texnikasi va nazariyasining yaratilishi ushbu metod asosida olib borilgan tadqiqotlar natijalaridir. Bu metod bir tilda oddiy tasvirlash metodidan foydalanilganda yuzaga chiqmagan xususiyatlarni ochib berishga yordam beradi. Bu esa tillarning tarkibini chuqurroq o‘rganish va bilishga imkoniyat yaratadi. Ikkinchi tomondan, chog‘ishtirish metodi lug‘atlar, qo‘llanmalar yaratish kabi sof amaliy maqsadlarga xizmat qiladi. Ushbu metodni qo‘llash usullari quyidagilardir:  so‘z va qo‘shimchalarni farqlash, qo‘shimchalarning birikishini tavsiflash;  shevalar va tillar orasidagi tovush almashinuvi va mos kelishlikni aniqlash;  adabiy til me’yorlarini ishlab chiqish va ularga o‘rgatish metodikasini shakllantirish;  bir tilda ifodalangan ma’no yoki vazifa boshqa tilda qanday usul va vosita bilan berilishini aniqlash;  bir tilli (izohli) va ko‘p tilli tarjima lug‘atlari tuzish. Hozirgi kunda chet tillarni o‘rganish, tarjima nazariyasi va amaliyoti bo‘yicha olib borilayotgan ilmiy tadqiqot ishlari, asosan, mazkur metod usullarini qo‘llash vositasida amalga oshirilmoqda, shu bois bugungi kunda uning nazariy va amaliy ahamiyati yanada ortdi. Tipologik metod esa o‘zaro genetik bog‘liq va genetik bog‘liq bo‘lmagan til oilalariga tegishli tillarni qiyoslash asosida o‘rganadi. Shu xususiyati bilan ushbu metod faqat bir til oilasiga kiruvchi tillarni tadqiq qiluvchi qiyosiy-tarixiy metoddan farq qiladi. Ushbu metodning mohiyati shundan iboratki, bunda tillar genetik jihatdan qaysi oilaga mansub bo‘lishidan qat’iy nazar tuzilishidagi o‘xshash va farqli
9 
jihatlariga ko‘ra qiyoslanadi, tillarning struktur-qurilish xususiyatlari aniqlanadi, 
muayyan xulosalar chiqariladi. Tillarni tipologik o‘rganishning quyidagi 
yondashuvlari mavjud: klassifikatsion-tasnifiy, xarakterologik, belgili va ichki 
sistem yondashuvlar.  
 Klassifikatsion yondashuv tillarga tasnifiy yondashuv morfologik tasnif 
sifatida asos va qo‘shimchalar o‘zaro zid holda qiyoslab o‘rganiladi. 
 Xarakterologik yondashuv orqali qiyoslanayotgan har bir tilning tuzilishiga, 
ya’ni o‘ziga xos muhim, xarakterli xususiyatlari, jihatlari aniqlanadi hamda 
shu orqali tilga baho beriladi.  
 Belgili yondashuv tillarga muayyan belgi-xususiyatlar (masalan, fonetik, 
morfologik kabi) jihatidan yondashuv bo‘lib, bunda til sathlari tipologiyasi 
(fonetik tipologiya, leksik tipologiya kabilar) yaratiladi.  
 Ichki sistem yondashuvda muayyan tildagi muayyan hodisalar (fonetik, 
leksik va b.) orasidagi o‘zaro munosabatlar, aloqalar o‘rganiladi va tadqiq 
qilinadi.  
 
5.Struktural tahlil metodlari 
Strukturalizm (ingl. structural so‘zidan olingan) bo‘lib, tilni o‘zaro 
bog‘langan va nisbatlangan til birliklaridan iborat butun bir tahlil metodi 
hisoblanadi. Ushbu metod til va nutq birliklari, ushbu birliklarning o‘xshash va 
noo‘xshash jihatlari, joylashish tartibi va boshqa nisbiy aloqalarni aniqlash bilan 
shug‘ullanadi. Struktual tilshunoslik uchun tilning ichki qurilishi, til tarkibini tashkil 
etuvchi tarkibiy qismlar orasidagi munosabatlar, oppozitsiyalar, ya’ni tilning 
struktural tomonlari tilning asosiy aspekti hisoblanadi. XX asrning 30-yillarida 
Amerika tilshunosligida yuzaga kelgan struktural yo‘nalish juda ko‘p yangi 
metodlarning paydo bo‘lishiga sabab bo‘ldi. Distributiv tahlil, bevosita 
ishtirokchilarga ajratish va transformatsion tahlil metodlari hozirgi kunda butun 
jahon tilshunosligida ham keng qo‘llanib kelayotgan metodlar hisoblanadi.   
Bevosita ishtirokchilar metodi 
Logotip
9 jihatlariga ko‘ra qiyoslanadi, tillarning struktur-qurilish xususiyatlari aniqlanadi, muayyan xulosalar chiqariladi. Tillarni tipologik o‘rganishning quyidagi yondashuvlari mavjud: klassifikatsion-tasnifiy, xarakterologik, belgili va ichki sistem yondashuvlar.  Klassifikatsion yondashuv tillarga tasnifiy yondashuv morfologik tasnif sifatida asos va qo‘shimchalar o‘zaro zid holda qiyoslab o‘rganiladi.  Xarakterologik yondashuv orqali qiyoslanayotgan har bir tilning tuzilishiga, ya’ni o‘ziga xos muhim, xarakterli xususiyatlari, jihatlari aniqlanadi hamda shu orqali tilga baho beriladi.  Belgili yondashuv tillarga muayyan belgi-xususiyatlar (masalan, fonetik, morfologik kabi) jihatidan yondashuv bo‘lib, bunda til sathlari tipologiyasi (fonetik tipologiya, leksik tipologiya kabilar) yaratiladi.  Ichki sistem yondashuvda muayyan tildagi muayyan hodisalar (fonetik, leksik va b.) orasidagi o‘zaro munosabatlar, aloqalar o‘rganiladi va tadqiq qilinadi. 5.Struktural tahlil metodlari Strukturalizm (ingl. structural so‘zidan olingan) bo‘lib, tilni o‘zaro bog‘langan va nisbatlangan til birliklaridan iborat butun bir tahlil metodi hisoblanadi. Ushbu metod til va nutq birliklari, ushbu birliklarning o‘xshash va noo‘xshash jihatlari, joylashish tartibi va boshqa nisbiy aloqalarni aniqlash bilan shug‘ullanadi. Struktual tilshunoslik uchun tilning ichki qurilishi, til tarkibini tashkil etuvchi tarkibiy qismlar orasidagi munosabatlar, oppozitsiyalar, ya’ni tilning struktural tomonlari tilning asosiy aspekti hisoblanadi. XX asrning 30-yillarida Amerika tilshunosligida yuzaga kelgan struktural yo‘nalish juda ko‘p yangi metodlarning paydo bo‘lishiga sabab bo‘ldi. Distributiv tahlil, bevosita ishtirokchilarga ajratish va transformatsion tahlil metodlari hozirgi kunda butun jahon tilshunosligida ham keng qo‘llanib kelayotgan metodlar hisoblanadi. Bevosita ishtirokchilar metodi
10 
Ushbu metodda nutq birliklari (so‘z birikmasi va gaplar) tuzilishi, qanday 
qismlardan tashkil topishi, ular orasidagi munosabat, aloqalarni o‘rganadi. Bevosita 
ishtirokchilar – BI metodiga muvofiq avval gapdagi tayanch nuqta – konstruksiya, 
so‘ngra mazkur konstruksiya tarkibidan ishtirokchilar va bevosita ishtirokchilar 
ajratiladi. Konstruksiya bu ma’noli qismlarning ketma-ket munosabatidan tashkil 
topgan butunlik bo‘lib, kattaroq konstuksiya tarkibiga kirgan barcha so‘z va 
morfemalar ishtirokchilar, mazkur konstuksiyaning bevosita shakllanishida ishtirok 
etgan bir yoki bir nechta ishtirokchilar esa bevosita ishtirokchilar deyiladi.  
Masalan, Shabboda qurg‘ur ilk sahar olib ketdi gulning totini misrasida olib 
ketdi gulning totini BI (bevosita ishtirokchilar), qolgan so‘zlar esa ishtirokchilar 
sanaladi. Bu gapda bir nechta konstruksiya mavjud bo‘lib, har bir konstruksiya 
qismlarga bo‘linadi va bu bo‘linish o‘zaro graduallik –darajalanish xususiyatiga ega 
bo‘ladi. Demak, BI tahlilida, avvalo, so‘z birikmalari ajratiladi va ular quyidagi 
qoidalarga amal qilgan holda birlashtiriladi:  
 bir vaqtning o‘zida 2tadan ortiq bo‘lmagan elementlar birlashtiriladi; 
 o‘zaro bog‘lanmaydigan elementlarni birlashtirish mumkin emas; 
 BI tahlilini qo‘llash tartibi qat’iy belgilangan bo‘ladi. Shu 
xususiyatlardan kelib chiqib, ushbu metod birlashtirish metodi deb ham 
ataladi.  
  Transformatsion tahlil metodi 
Transformatsion tahlil metodida sintaktik qurilmalar - konstruksiyalarning 
muayyan qoidalar asosida boshqa shaklga, ko‘rinishga ega bo‘lishi – ya’ni 
transformatsiyalanishi tushuniladi. Transformatsiya – qayta tuzish, o‘zgartirish 
ma’nosini bildirib, 
“transformatsion 
tahlil” 
va 
“transformatsion 
metod” 
tushunchalarini sinonim sifatida ishlatish mumkin. Ushbu metod yordamida 
transformatsiyaga uchragan har bir sintaktik qurilmaning tarkibi, bunda namoyon 
bo‘lgan o‘ziga xos semantik jihatlari ham chuqur o‘rganiladi. Demak, 
transformatsion tahlil metodi til sistemasining ichki mikrosistemalarni – yadro 
gaplar va ulardan hosil bo‘lgan transformalarni, to‘g‘rirog‘i, yadro gaplardan 
transformalarning hosil bo‘lish jarayonini o‘rganadi.  
Logotip
10 Ushbu metodda nutq birliklari (so‘z birikmasi va gaplar) tuzilishi, qanday qismlardan tashkil topishi, ular orasidagi munosabat, aloqalarni o‘rganadi. Bevosita ishtirokchilar – BI metodiga muvofiq avval gapdagi tayanch nuqta – konstruksiya, so‘ngra mazkur konstruksiya tarkibidan ishtirokchilar va bevosita ishtirokchilar ajratiladi. Konstruksiya bu ma’noli qismlarning ketma-ket munosabatidan tashkil topgan butunlik bo‘lib, kattaroq konstuksiya tarkibiga kirgan barcha so‘z va morfemalar ishtirokchilar, mazkur konstuksiyaning bevosita shakllanishida ishtirok etgan bir yoki bir nechta ishtirokchilar esa bevosita ishtirokchilar deyiladi. Masalan, Shabboda qurg‘ur ilk sahar olib ketdi gulning totini misrasida olib ketdi gulning totini BI (bevosita ishtirokchilar), qolgan so‘zlar esa ishtirokchilar sanaladi. Bu gapda bir nechta konstruksiya mavjud bo‘lib, har bir konstruksiya qismlarga bo‘linadi va bu bo‘linish o‘zaro graduallik –darajalanish xususiyatiga ega bo‘ladi. Demak, BI tahlilida, avvalo, so‘z birikmalari ajratiladi va ular quyidagi qoidalarga amal qilgan holda birlashtiriladi:  bir vaqtning o‘zida 2tadan ortiq bo‘lmagan elementlar birlashtiriladi;  o‘zaro bog‘lanmaydigan elementlarni birlashtirish mumkin emas;  BI tahlilini qo‘llash tartibi qat’iy belgilangan bo‘ladi. Shu xususiyatlardan kelib chiqib, ushbu metod birlashtirish metodi deb ham ataladi. Transformatsion tahlil metodi Transformatsion tahlil metodida sintaktik qurilmalar - konstruksiyalarning muayyan qoidalar asosida boshqa shaklga, ko‘rinishga ega bo‘lishi – ya’ni transformatsiyalanishi tushuniladi. Transformatsiya – qayta tuzish, o‘zgartirish ma’nosini bildirib, “transformatsion tahlil” va “transformatsion metod” tushunchalarini sinonim sifatida ishlatish mumkin. Ushbu metod yordamida transformatsiyaga uchragan har bir sintaktik qurilmaning tarkibi, bunda namoyon bo‘lgan o‘ziga xos semantik jihatlari ham chuqur o‘rganiladi. Demak, transformatsion tahlil metodi til sistemasining ichki mikrosistemalarni – yadro gaplar va ulardan hosil bo‘lgan transformalarni, to‘g‘rirog‘i, yadro gaplardan transformalarning hosil bo‘lish jarayonini o‘rganadi.