LOGOPEDIYA FANINING PREDMETI, VAZIFALARI
Reja.
1.Logopediya fani va uning vazifalar.
2. Nutq nuqsonlari haqida tushuncha.
3. Nutq nuqsonlarining, kelib chiqish sabablari
4. Nutq kamchiliklariga ega bo’lgan bolalar bilan olib boriladigan logopedik
ishlar.
Tayanch iboralar:
Rinolaliya- burunli nutq.
Nutq murakkab funksional jarayondir. Nutq orqali odam borliqni, fikrni idrok
etishi mumkin.
Logopediya fanining vazifalari quyidagilardan iborat:
1. Turli xil nutq kasalliklari bor kishilarning nutq faoliyatini o’rganish.
2. Nutq kamchiliklari kelib chiqishi sabablarini aniqlash.
3. Nutq kamchiliklarining kishi faoliyati ruhiy rivojlanishiga ta’sirini o’rganish.
4. Nuqsonli bolalarda nutq kamchiliklarini o’rganish.
5. Nutq kamchiliklarini aniqlash usullarini ishlab chiqarish.
6. Nutq kamchiliklarini sistemaga solish.
7. Nutq kamchiliklarini oldini olish, bartaraf etish.
8. Logopedik ishlarni tashkil etish masalalarini ishlab chiqish.
Logopediya maktabgacha yoshli, maktab bolalari logopediyasi, o’smirlar va
katta yoshdagilar logopediyasiga bo’linadi.
Artikulyasiya qilishga ilk urinishlar bola hayotining 2-3 oyida paydo bo’ladi.
Bola kattalarga taqlid qilish orqali tovush va so’zlarni to’g’ri talaffuz qilishga
o’rganadi. Maktabgacha yoshdagi va maktab yoshidagi bolalarning ko’pchiligini
aniq va to’g’ri nutqga ega bo’ladilar. Ammo ular orasida nutqiy niqsonga ega
bo’lgan bolalar ham uchraydi.
Bolalar nutqida faqat tovushlarni buzib talaffuz qilish uchramay balki ularda
nutqning umumiy rivojlanmaganligi ham kuzatiladi. Bunday nutqiy nuqsonga ega
bo’lgan bolalar maktab dasturlarini o’zlashtirishga qiynaladilar va ular logopedik
yordamiga muxtoj bo’ladilar. Shuning uchun ota-onalar, tarbiyachilar bolalarning
nutqiga e’tibor berishlari va o’z vaqtida nutqida uchraydigan kamchiliklarini oldini
olishlari zarur.
O’zbekistonda mutaxassislarning malumotlariga ko’ra 5 yoshli bolalarda
tuvushlar ta’laffuzidagi kamchiliklar 41.5 %, 6 yoshli bolalarda 22.9 % ni tashkil
etadi.
Bolalarning lug’at boyligi bog`chagacha bo’lgan davrda o’sishi: 1 yoshu 6
oyda 10-15 ta so’z, 2 yoshda 300 ta so’z, 3 yoshda 1000 ta so’z, 4–6 yosh 3000-4000
ta so’zni, 7- 17 yoshgacha bo’lgan davrda yozma nutq yetakchi rol o`ynaydi. Nutq
nuqsonlari quyidagicha xarakterlanadi.
1. Nutq nuqsoni o’z- o’zidan barham topmaydi, balki vaqt o’tgan sari rivojlanib
boradi.
2. Nutq nuqsoni gapiruvchining yoshiga mos kelmaydi.
3. Nutqida nuqsoni bo’lgan kishilar logopedik yordamiga muxtoj bo’ladi.
4. Og’ir nutq kamchiliklari bolaning nafaqat nutqiga balki uning umumiy
rivojlanishiga ham salbiy tasir ko’rsatadi.
Nutq kamchiliklari o’z xususiyatlari jixatidan bolalarda va kattalarda ba’zan
vaqtincha uchrab turadigan nutqiy kamchiliklardan farq qiladi.
Nutq nuqsonining o’z vaqtida to’g’ri holatga kelish uchun maxsus sharoitlar zarur.
-Bola ruxiy va jismoniy jixatdan sog’ bo’lishi;
-Normal aqliy qobiliyatga ega bo’lishi;
-Normal ko’rishi va eshitishi;
-Yetarli darajada ruxiy aktivlikka ega bo’lishi;
-Gaplashish extiyojiga ega bo’lishi;
Bolada nutqning normal rivojlanishi, unga doimo yangi tushuncgalarni
o’zlashtirib olishga, tevarak atrof haqidagi bilim va tasavvurlarini kengaytirishiga
imkon yaratdi.
Bolalarda nutqiy nuqsonlarni kelib chiqishining asosiy sabablari:
1. Embrion rivojlanish davridagi tirli xil patalogiyalar.
2. Xomiladorlik vaqtidagi taksikozlar, virusli va endokrin jarohatlar, qon rezus
faktoriga mos kelmasligi.
3. Tug’riq vaqtidagi shikastlanish, jarohat, asfiksiya
4. Bola rivojlanishining birinchi yildagi bosh miya kasalliklari .
5. Miya chayqalishi bilan sodir bo’ladigan bosh miya jarohatlari.
6. Nasliy faktorlar.
7. Sotsial-maishiy sharoitning yomonligi.
Hamma nutq buzilishlari kelib chiqish sabablariga ko’ra ikki guruhga bo’linadi.
NUTQ BUZILISHI
Organik
Funksional
Markaziy-
Pereferik Dislaliya-
duduqla-
nish
Organik harakterdagi nutq buzilishlar.
Funksional harakterdagi nutq buzilishlar.
Markaziy nutq buzilishlariga: markaziy nerv sistemasining u yoki bu
qismlarining buzilishi zararlanishi kelib chiqadi.
Pereferik buzilishlar: artikulatsion aparatining noto’g’ri tuzilishi yoki
buzilishi. Funksional buzilishlar: nutq jarayonida ishtirok etadigan a’zolar tuzilishida
hech qanday o’zgarishlar bo’lmaydi.
Nutq aparatining tuzilishida, til nuqsonlari, labdagi nuqsonlar, tanglaydagi
nuqsonlar, burun bo’shlig’i va halqum nuqsonlar, jag’ va tishdagi nuqsonlar
uchraydi. Logopediya fanida tovushlar hosil qilishda quyidagi usullardan
foydalaniladi.
1. Taqlid usuli
2. Mexanik usul (zontlar yordamida)
3. Aralash usul
Turli nutq buzilishlarining rivojlanishini oldindan aniqlash katta ahaniyatga
ega. Agar nuqsonli bola maktabga kelgan vaqtida ilk bor aniqlansa, u holda uni
tuzilish qiyinchiliklari kuzatilib, o’zlashtirishga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Agarda
bolaning nutq nuqsoni maktabgacha yoki yasli yoshida aniqlansa tibbiy va
pedagogik tuzatish maktabga to’la qonli talim olish imkonini beradi. Logoped
bolalarning o’z kuchiga ishontirishi, mashg’ulotlarga havasini uyg’ota bilishi,
diqqatini jalb qila olish, esda saqlab qolish yo’llarini qo’llashi lozim.
Nutqida nuqsoni bo’lgan bololar Tibbiy Pedagogik komissiyada logopedik
tekshirishdan o’tkazilib maxsus muassasalariga yuboriladi.Maktabgacha ta’lim
muassasalarida,
maktab,
maktab-internatlarida
logopedik
sinflar
mavjud.
Respublikamizning barcha viloyatlarida bolalar poliklinakalari qoshida logopedik
punktlar mavjud bo’lib, nutq kamchiliklarini oldini olish, tuzatish ishlarini olib
bormoqda.
Tekshirish uchun savollar.
1.Logopediya faning maqsadi.
2.Logopediya faning vazifalari.
3.Nutq haqida tushuncha.
4.Nutq nuqsonlarining kelib chiqish sabablari?
5.Nutq nuqsonlari qanday xarakterlanadi.
6.Nutq nuqsonlarining turlari.
7.Logopediyada tovush hosil qilish usullari.
8.Nutqida kamchiligi bor bolalar qayerda talim tarbiya oladilar.
Adabiyotlar ro’yxati:
1.Muminova L. Bolalarni logopedik tekshirish . Toshkent. 1994 y.
2.Muminova. L. Ayupova M. Logopediya. Toshkent. 2000 y
3.Raxmonova V. Defektologiya va logopediya asoslari. Toshkent:-1991. y.