Madaniyat, sivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
43,3 KB
Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash
Reja:
1. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalari.
2. Tsivilizatsiyaning tarixiy shakllari.
3. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash.
Geosiyosiy o‘zgarishlar jahon siyosatchilari va davlat arboblarini sobiq
Ittifoq hududida, ayniqsa, Markaziy Osiyoda kechayotgan jarayonlarga
yangicha nigoh bilan qarashga undamoqda. Masalan, amerikalik taniqli olim va
davlat arbobi Z.Bzejinskiy ushbu mintaqada kechayotgan voqea-hodisalarga va
ularning AQSH manfaatlari uchun ahamiyatiga e’tibor qaratib kelmoqda. Uning
nazarida, Evroosiyo jahonning eng yirik va geosiyosiy jihatdan g‘oyat muhim
mintaqasi bo‘lgani bois bu hududni nazorat ostiga olgan davlat dunyoning
iqtisodiy jihatdan rivojlangan uchdan ikki qismida hukmronlik qilishi mumkin.
Zero sayyoramiz aholisining taxminan 75 foizi shu hududda istiqomat qiladi,
jahon yalpi ichki mahsulotining taxminan 60 foizi va aniqlangan energetika
zaxiralarining taxminan to‘rtdan uch qismi ham shu qit’a ulushiga to‘g‘ri keladi.
AQSHdan keyin iqtisodiy va harbiy jihatdan eng qudratli davlatlar ham
Evroosiyoda joylashgan. Mintaqada etakchilik qilishga va global ta’sir
ko‘rsatishga intilayotgan, eng ko‘p aholiga ega davlat ham shu qit’ada
joylashgan. Evroosiyo umumiy kuch-qudrati va iqtisodiy salohiyati jihatidan
hatto AQSHni ortda qoldirayotgani bu mintaqa imkoniyatlaridan dalolat beradi.
SHu bois iqtisodiy va harbiy jihatdan qudratli davlatlar, jumladan, AQSH
siyosatida bu hudud ustuvor ahamiyat kasb etayotgani bejiz emas. YA’ni, AQSH
bu qit’ada o‘z manfaatlariga putur etkazishi mumkin bo‘lgan har qanday voqea
yoki hodisaga nisbatan zudlik va qat’iyatlik bilan munosabat bildiradi. Xususan,
so‘nggi besh yil ichida Afg‘oniston va Iroqda amalga oshirilgan va hozirgi
vaqtda ham davom etayotgan harbiy harakatlar bunga yaqqol misol bo‘la oladi.
SHu bilan birga, bu masalada Rossiya ham o‘z manfaatlarini qat’iy himoya
qilishi (ayniqsa, so‘ngi yillarda) tabiiy holdir.
Mutaxassislar Markaziy Osiyo hududida sodir bo‘layotgan voqealar
sur’atining jadallashayotganini ta’kidlamoqda. Darhaqiqat, bugungi siyosiy
voqe-likni sobiq Ittifoq parchalangan 90-yillardagi vaziyat bilan qiyoslab bo‘l-
maydi. Gap shundaki, mazkur mintaqa ko‘pgina yirik qudratli davlatlar man -
faatlari to‘qnashayotgan hududga aylanib borayotgani bundagi geosiyosiy
vaziyatni chigallashtirishni, uning Farb va SHarq o‘rtasidagi notinch “bufer
zona”ga aylanib qolish xavfini keltirib chiqarishi mumkin. Ayniqsa, Fors
ko‘rfazidagi yoqilg‘i zaxirasining kamayib, mintaqadagi vaziyat keskinlashib
borayotgani beqiyos tabiiy boylik, iqtisodiy va intellektual salohiyatga ega
bo‘lgan Markaziy Osiyo davlatlari geostrategik o‘rni va ahamiyati ortib
bormoqda. Keyingi yillarda Vashington ma’muriyatining milliy xavfsizlik
strategiyasi Kavkaz va Markaziy Osiyoga ustuvor ahamiyat qaratilishi, birinchi
navbatda, iqtisodiy manfaatlar, xususan, energoresurslarga egalik qilish va
Farbga tashib ketishni nazarda tutadi.
Masalaning yangi bir jihati shundan iboratki, ayrim yirik davlatlar-ning
xalqaro munosabatlarni boshqarish va tartibga solish borasida hech kim bilan
hisoblashmasdan, hech kimning manfaatini hisobga olmasdan o‘zboshimcha
siyosat yuritishi yaqqol namoyon bo‘lmoqda. Bu siyosat go‘yo butun dunyoda
yagona, faqat bitta kuch markazi bo‘lishi kerak degan aqidaga tayanadi. Bu
markaz Dunyo-dagi barcha jarayonlarni qat’iy nazorat qilish va unga itoat
etmaganlarni jazolashga intilmoqda. Bu o‘ta xatarli siyosiy, ya’ni dunyo
xaritasini yangidan bo‘lib olib boshqarish, xalqlar va davlatlar ustidan
hukmronlik qilishga in-tilishni YUgoslaviyaning parchalab yuborilishi, Iroqdagi
harbiy harakatlar, Kavkazorti davlatlarida amalga oshirilayotgan xunrezliklarda
kuzatish mumkin.
Bir vaqtlar AQSH quruqlik qo‘shinlari rezervining psixologik amaliyot-
lar bo‘linmasi rahbari bo‘lgan, hozir esa vitse-prezident CHeynining ishonchli
tashviqotchilaridan biri sifatida tanilgan general Pol Velleli 80-yil-larning
oxirida yana bir olim bilan hammualliflikda “Psixologik amaliyot-lardan
psixologik urushga: psixologiyaning g‘alabasi” deb nomlangan maqola e’lon
qilgandi. Agressiv, quyushqonga sig‘maydigan fikirlarga to‘la bu maqolada
muallif raqib mamlakatni ruhiy bosim va xurujlar orqali engish mumkinligi va
zarurligini ta’kidlaydi. “Strategik jihatdan – deb yozgandi Velleli, - mazkur
qurol do‘stlar, dushman -lar va betaraflardan qat’iy nazar, dunyodagi barchaga
qaratilmog‘i hamda har joyga tashlab ketiladigan oddiy varaqalar, maxsus
tashviqot otryadlarining karnaylari, psixotronika-ning zaif, noaniq va tor
yo‘nalishlari orqali emas, balki AQSH ega bo‘lgan va Er sayyorasidagi istalgan
odamga etib bora oladigan vositalar yordamida qo‘llanilishi kerak. Albatta, bu
vosita – elektron OAV, matbuot, televidenie va radiodir. Sputnik orqali aloqa,
video-yozuvlar va boshqa texnologiyalarning bugungi rivoji insonlar ongiga biz
ilgari tasavvur ham qila olmaydigan darajada kirib borish imkonini berdi. Biz
mo‘‘jizaviy Ekskalibur (qirol Arturning qilichi) – ni qo‘lga olsak kifoya va u
bizga butun dunyoni bo‘ysun-dirib beradi. Faqat bizda hamma mamlakatlarni
shunday vositalarga ko‘mib tashlash uchun etarlicha jur’at va qat’iyat bo‘lsa bas.
Ushbu qilichsiz bizning ahloqiy normalarimizni boshqa madaniyatlarga
singdirish qiyin kechadi”.
Amerikaning gegemonlikka intilishi dastlab Ikkinchi jahon urushi yakun
topganidan so‘ng toboro yaqqolroq ko‘ga tashlana boshladi. Buning uchun etarli
omillar bor edi, albatta. Avvalo, urushda qatnashayotgan o‘nlab davlatlarning
harbiy buyurtmalari evaziga AQSH dunyoning boshqa barcha mamlakatlaridan
farqli o‘laroq, Jahon urushida juda katta foyda ko‘rdi. Urush tugagandan keyin
tuzilgan Evropani qayta tiklash rejasida ham birinchi navbatda Amerika
manfaatlari ko‘zda tutilgan edi. O‘tgan asrning ikkinchi yarmiga kelib, Qo‘shma
SHtatlar G‘arbiy Evropa, Osiyo-Tinch okeani mintaqasi hamda Atlantika okeani
havzasida turli yo‘llar o‘z yakka ustunligini o‘rnatish uchun faol harakatlarni
boshla yuborgandi. Va bu harakatlar o‘z natijasini berdi ham. AQSHni aksariyat
hollarda harbiy, iqtisodiy, siyosiy hamda ilmiy-texnikaviy taraqqiyot sohalarida
yakkahokimlik o‘rnatishga ochiqdan-ochiq intilishi uchun tanqid qilishadi. qayd
etish lozimki, bugungi kunga kelib butun dunyoda “antiamerikanizm” deb
ataluvchi harakat yuzaga kelgan.
XX asrning 60-yillaridan boshlab 30 yil davomida AQSH iqtisodiyoti
katta sur’atlar bilan muttasil o‘sib bordi va bu davlat shubhasiz dunyoning eng
qudratli mamlakatlaridan biriga aylandi. Dunyo aholisining 4,5 foizi istiqomat
qiladigan davlatga jahon bo‘yicha bir yilda yalpi ishlab chiqarilgan
mahsulotning 21 foizi va butun xalqaro bozor aylanmasining deyarli yarmi
to‘g‘ri keladi. Amerika ilm-fan, ayniqsa, yuqori axborot texnologiyalari soha -
sida boshqa davlatlardan ancha o‘zib ketdi. Jahon axborot texnologiyalari va
xizmatlari bozorining 40 foizini qo‘shma SHtatlar ta’minlaydi. harbiy sohada,
xususan, qurollanish borasida ham u dunyoda eng oldingi o‘ringa chiqib olgan.
2000 yilgacha Amerikaning harbiy byudjeti yiliga 300 mlrd. dollarni tashkil etdi.
SHuni unutmaslik lozimki, AQSH bu darajadagi taraqqiyotga, masalan,
YAponiya singari sof ilmiy-texnikaviy salohiyat orqaligi na erishmagan. Garchi
rasmiy doiralarda ochiq tilga olinmasa-da, ko‘plab siyosatshunoslar,
diplomatlar, tahlilchilarning tadqiqotla rida, kitoblari va maqolalarida bot-bot
ta’kidlanganidek, bunday rivojlanish darajasiga etish uchun ikki xil standartli
tashqi siyosat, milliy manfaatlar yo‘lida o‘z ittifoqchilarini ham chetlab o‘tish,
bosim o‘tkazish singari usullar ham xizmat qilgan. O‘tgan asr davomida AQSH
“dunyoga sotsializmning tarqalishiga qarshi turish” niqobi ostida, 1991 yilda
Sovet Ittifoqi tanazzulga yuz tutganidan so‘ng esa “demokratik qadriyatlarni
tarqatish”, “tashqi kuchlarga, xalqaro terrorizmga qarshi kurashish” bahonasi
bilan yuqori darajadagi qurollanish sur’atlarini saqlab turibdi.
So‘nggi yillarda Amerikaning gegemonlik siyosati sayyoramiz -ning barcha
qit’alarida va xalqaro munosabatlarning har bir soxasida ko‘zga tashlanmoqda.
E’tiborga molik jihati shundaki, barcha amerikaliklar – davlatni
boshqarayotganlardan tortib, oddiy fuqarolargacha bunday siyosat to‘g‘ri ekan-
ligiga qattiq ishonadi va boshqalar ham shunday o‘ylashga majbur degan e’ti-
qod bilan yashaydi. Bunga juda ko‘p misol keltirish mumkin. Oddiy amerika-
liklar, siyosatshunoslar, olimlar, biznesmenlar yoki amerikalik jurnalist-larni
qo‘yib turaylik-da, zamonaviy tashqi siyosatda chuqkr iz qoldirgan dip-
lomatlardan biri, AQSHning sobiq davlat kotibi Genri Kissenjerning “Ame -
rikaga tashqi siyosat kerakmi?” deb nomlangan kitobidan bir parcha keltira -miz:
“YAngi ming yillik bo‘sag‘asida Amerika o‘tmishdagi barcha imperiyalarni
ham ortda qoldirib, o‘z kuch-qudratining samarasini ko‘rmoqda. Harbiy sohadan
to biznesgacha, ilm-fandan, to texnologiyalargacha, oliy ta’limdan ommaviy
madaniyatgacha Amerika butun dunyoda cheksiz miqyoslarda ustun kelmoqda.
XX asrning so‘ngi 10 yilligida har jihatdan ustun pozitsiyaga ko‘tarilish
natijasida Amerika xalqaro barqarorlikni asrashning yagona kafolatiga aylandi”.
Muallifning fikricha, jahonning istalgan nuqtasidagi har qanday ziddiyatni hal
etishda AQSHga teng keladigani yo‘q. Mamlakatning bunday gegemonlik
siyosatiga qarshi bo‘lgan har qanday harakat Kissinjerning ta’kidlashicha,
“milliy manfaatlarga tahdid”dir. Xo‘sh, Prezident G.Trumen davridayoq
mukammal tarzda yo‘lga qo‘yilgan, bugun esa yanada shiddatli va andishasiz
ko‘rinish kasb etayotgan bu gegemonizm nimalarda namoyon bo‘ladi?
Avvalo, siyosiy sohada.
Bu borada amerikalik siyosatdonlar amalga oshirishga ulgurgan ishlarga
o‘nlab misollar keltirish mumkin. AQSH o‘z yo‘rig‘iga yurishni istamagan dav
-latlarga birinchi navbatda siyosiy jihatdan bosim o‘tkazadi. Sanksiyalar qo‘l-
lash bilan tahdid qilish, axborot xuruji, siyosiy jihatdan yakkalash va mamla -
katning xalqaro maydondagi obro‘sini tushirish kabilar shunday vositalar-
dandir. qolaversa, BMT, Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi, Jahon Savdo Tashkilo -
ti, Jahon banki singari dunyoning eng yirik xalqaro tashkilotlaridagi etakchi rol
ham bosim o‘tkazishda katta imkoniyat beradi. Suriya, Sudan, SHimo -liy
Koreya, Venesuela kabi davlatlarga nisbatan olib borilgan siyosat bunga misol
bo‘la oladi.
Boshqa mamlakatlardan xalqaro huquq normalariga so‘zsiz amal qilishni
talab qiladigan AQSHning o‘zi bu normalarni ko‘p marotaba buzgan yoki ularga
umuman qo‘shilmagan. Biologik qurollarni tarqatmaslik haqidagi bitim, Kioto
protokoli singari xalqaro shartnomalar shular jumlasidandir. Dar-voqe, Kioto
protokoli haqida bir narsani aytib o‘tish joiz. hozirga kelib, har yili iyundan
noyabrga qadar amerikaning tropik mintaqalarida davom etadigan to‘fonlar
mavsumi AQSH sanoat korxonalari tomonidan tabiatga etkazilgan cheksiz
zararning, aniqrog‘i, ana shu xalqaro shartnomaga qo‘shil-maslikning
oqibatidir.Bu haqda olimlar amerika hukumatini bundan 35 yil oldin
ogohlantirgan edilar va bugun ham bu chaqiriqlar tingani yo‘q. Ammo
protokolga qo‘shilish, bu – juda katta xarajat, deganidir. Ortiqcha xara-jatlar esa
qo‘shma SHtatlarga kerak emas.
1972 yilda imzolangan, dunyo xavfsizligi va barqarorligining o‘ziga xos garovi
sifatida qaralgan Raketaga qarshi mudofaa tizimlari haqidagi xalqaro
SHartnomadan ham qo‘shma shtatlar bir tomonlama chiqib ketdi. Bu harakat
eng muhim siyosiy masalalarda o‘z manfaatini ochiqdan-ochiq ustun
qo‘yishning yaqqol namoyishidir. YUgoslaviyaga (1990-yillar), Iroqqa (1990-
2003) berilgan havo zarbalari, Koreya (1950-yillar), Vetnam (1963-1965) da
olib bor -ilgan harbiy harakatlar, ko‘plab mamlakatlarning ichki va tashqi
siyosatiga bo -sim o‘tkazishga urinish bilan Amerika eng muhim xalqaro
shartnomalar(BMT Nizomi, Xelsinki shartnomasi kabilar)da ko‘zda tutilgan
davlatlarning suve –reniteti, ichki ishlarga aralashmaslik, chegaralarning
daxlsizligi, kuch ishla tmaslik singari xalqaro huquqning asosiy tamoyillarini
qo‘pol ravishda buzgan.
AQSH tomonidan gegemonizm siyosati iqtisodiy siyosatda ham faol
qo‘llani -ladi. Hech ko‘zingiz tushganmi, “Maykrosoft” korporatsiyasining
Mashhur kom-pyuter dasturlarini o‘rnatayotganingizda dastavval ekranda
“Litsenziya kelishu -vi” degan oyna paydo bo‘ladi. Uning bandlaridan birida
shunday yozuv bor: “Siz ushbu kompyuter dasturini AQSH tomonidan
cheklovlar joriy etilgan davlatlar, jumladan, Kuba, Eron, Iroq, Liviya, SHimoliy
Koreya, Sudan va Suriyaga olib kirmaslik, bu davlatlar fuqarolariga vaqtinchalik
foydalanish uchun bermaslik majburiyatini olasiz”. Bunday cheklov AQSH
Savdo vazirligi-ning Eksport nazorati byurosi tomonidan Amerikada ishlab
chiqariladigan bar -cha mahsulotlarga belgilanadi. Ushbu taqiqning demokratiya
talabalariga
qay
darajada
mos
kelishi
masalasini
inson
huquqlari
himoyachilariga qoldirgan holda aytmoqchimizki, bu iqtisodiy bosim o‘tkazish
yo‘llaridan biri xolos.
AQSH iqisodiy siyosatining eng ko‘p norozilik uyg‘otadigan yana bir
jihati – barchani dollarga xalqaro valyuta sifatida qarashga majburlash.
Prezidenlik saylovlarida kurash olib boradigan har qanday nomzod – u xoh
demokratlardan, xoh respublikachilardan bo‘lsin, ana shu “xalqaro maqom”ni
ta’minlash yuzasidan o‘z reja-sini taqdim qilishi qoidaga aylangan. Dollarning
xalqaro valyuta sifatida muomalada bo‘lishi juda katta ahamiyat kasb etadi. Bu
holatni soddaroq qilib shunday tushunib olish mumkin. Masalan, Sizning 1
million so‘m pulingiz bor va uni amaldagi kurs bo‘yicha 1 000 dollarga
almashtirdingiz, deylik. Agar AQSH hukumati 10 foizlik devalvatsiya (davlat
tomonidan milliy valyutaning qadrini pasaytirish yo‘li bilan qayta baholash)ni
amalga oshirsa, o‘sha 1 000 dollarni endi 900 ming so‘mga almashtirasiz.
Bunday devalvatsiyalar esa AQSH iqtisodiy siyosatida bir necha bor kuzatilgan.
Ushbu holatda ming emas, milliardlab dollarni o‘z markaziy banklarida
majburan saqlayotgan davlatlarning ko‘radigan zararini tasavvur qilish qiyin
emas. Ko‘rib turganimizdek, dollarning qattiq valyuta ekanligi Amerikaga
dunyo bo‘yicha o‘z so‘zini o‘tkazish uchun juda katta imkoniyatlarni ochib
beradi.
Gegemonizmning uchinchi asosiy ko‘rinishi madaniy siyosatda namoyon
bo‘ladi. YUqorida tilga olingan kitobida Kissinjer yozadi: “Biz bu millatni
insonlarni ozod qilish uchun yaratdik, biz o‘z konsepsiyamiz va maqsadlarimiz
nuqtai-nazaridan olib qaraganda, Amerika bilan cheklanmaymiz va endi barcha
insonlarning ozod bo‘lishi uchun harakat qilamiz. Agar bunday qilsasak,
Amerikaning shon-shavkati barbod bo‘ladi, uning qudrati esa havogo uchib
keta- di”. Amerikanizmning mohiyatini mana shu so‘zlardan yanada
mufassalroq anglab etish mumkin. Bunday siyosat odatda “madaniyatlarni
boyitish”, “demo-kratiya an’anlarini joriy etish” yo‘llari bilan amalga oshiriladi.
O‘z qadriyatlarini saqlashga urinib, bunday “madaniy uyg‘unlik”ni,
“demokratiya talablari”ni qabul qilmaydigan davlatlar oldida esa ikki yo‘l
turadi: yo bo‘ysunish, yo qoloqlik, xalqaro siyosatda yakkalanish,
obro‘sizlanishga duchor bo‘lish. Bu va yuqorida sanab o‘tilgan boshqa holatlar
AQSH tomonidan qo‘llani-ladigan bosimlardan ayrim misollar xolos.
Amerikaning bunday tashqi siyosa -tidan ko‘zlangan bosh maqsad –
insoniyatning eng muhim tabiiy, moliyaviy, in -tellektual va informatsion
resurslari ustidan qo‘z nazoratini o‘rnatishdir.
Sovet Ittifoqi parchalangach, qo‘shma SHtatlar mazkur hududda ham o‘z
hukmronligini o‘rnatishga jahd bilan kirishdi. Rasmiy Vashingtonning butun
diqqat e’tibori, sobiq davlat kotibi M. Olbrayt xonimning ta’biri bilan aytganda,
“postsovet hududidagi ajralishlarni boshqarish” jarayoniga qaratildi. har
tomonlama puxta ishlab chiqilgan loyihalar, dasturlar; barcha sohalarni qamrab
olgan xalqaro, nodavlat notijorat tashkilotlar; ta’sirli kuchga ega bo‘lgan OAV
yordamida bu hududda mustahkam baza yaratildi. 10 yildan ortiqroq muttasil,
izchil harakatlar natijasi o‘laroq, Gruziya, Ukraina, Qirg‘izistonda birin ketin
rangli inqiloblar yuz brdi. Biz ushbu mavzuga batafsil to‘xtamoqchi emasmiz,
balki e’tiboringizni boshqa masalaga - AQSHning Markaziy Osiyodagi
geosiyosiy maqsadlariga qaratmoqchimiz.
Bush ma’muriyati “Katta YAqin SHarq” degan yangi geografik atamani
o‘ylab topdi. 2003 yil 19 oktyabrda NATO Kengashi yig‘ilishida chiqish qilar
ekan, AQSHning NATOdagi domiy vakili Nikolas Barnes “Biz butun diqqat
e’tiborimizni aynan Katta YAqin SHarqqa qaratishimiz lozim”, degan so‘zlarni
aytgandi. Bu atama o‘z ichiga Markaziy Osiyo, SHimoliy Afrika va SHarqiy
Arab davlatlarini olgan juda katta hududni anglatadi. SHubhasiz, jami aholisi 67
mln.dan ziyod, yillik yalpi ichki mahsulot 60 mlrd. dollardan ortadigan, eng
zarur tabiiy zahiralarga juda boy Maar kaziy Osiyo hududi, shu jumladan,
O‘zbekiston qit’adagi joylashgan o‘rni (shimolda–Rossiya; janubda–Pokiston,
Hindiston, Eron; SHarqda–Xitoy, Koreya, YAponiya; g‘arbda–Kaspiy dengizi,
Turkiya, YAq -in SHarq mamlakatlari)ni ham inobatga olsak, katta ahamiyat
kasb etadi. SHu tariqa, mo‘ljal bir vaqtlar qadrdon strategik hamkor deb atalgan,
2001 yil sentyabrdagi terrorchilik harakatlaridan so‘ng hatto harbiy
aerodromigacha bo‘shatib bergan O‘zbekistonga qaratildi.
2005 yil Andijonda amalga oshirilgan terrorchilik harakatlaridan so‘ng,
mana bir yilki, mamlakatimizga nisbatan o‘tkazilayot- gan bosimlar hamon
tinmayapti. Bu ssenariy (baolki endi, serial deb atash maqsadga muvofiqdir)
davomida bosimning barcha usul-lari qo‘llanildi: Bi-Bi-Si, “Ozodlik” radiosi,
Nyu-York Tayms kabi gazetalar Assoshieyted Press, Reyter axborot agentliklari
singari turli OAV orqali axborot xuruji; BMT, Human Rights Watch, IWPR,
Xalqaro Amnistiya qo‘mitasi singari xalqaro tashkilotlar orqali siyosiy bosim
o‘tkazilmoqda.
Ammo, bir savol tug‘iladi: AQSH nima uchun bizdan norozi? 13 may kuni
Andijonda og‘ir jinoyatlar sodir etgan terrorchilarga qarshi qat’iy pozitsiyada
turganimiz, chegaradan noqonuniy o‘tib ketgan “qochqinlar”ni qonuniy talab
qilayotganimiz yoki “Katta YAqin SHarqda” katta ishtiyoq va muvaffaqiyat
bilan amalga oshirilayotgan rejalarga o‘zi “kichkinagina” bir davlat bo‘la turib,
“tap tortmay” xalaqit berayotganimiz uchundir balki?! Mamlakatimizning eng
yuqori sud instansiyasida, xorijiy diplomatlar va jurnalistlar qarshisida
ko‘rsatma bergan ayblanuvchilar Andijon fojealarida tashqi kuchlarning,
xususan, AQSHning qo‘li borligi haqidagi ma’lumotlarni aytdi. Agar, ushbu
ko‘rsatma isbotlanadigan bo‘lsa, AQSH o‘z siyosatida yana bir g‘irrom tamoyil,
ya’ni “Sening dushmaning – mening do‘stim” degan qoidaga amal qilishi o‘z
tasdig‘ini topmoqda. YOdingizda bo‘lsa, sobiq Ittifoqqa nisbatan Afg‘oniston
maslasida shunday siyosat amalga oshirilgan va bu keyin AQSHning o‘ziga
ham, boshqalarga ham katta balo keltirgan “Tolibon” harakatining yuzaga
kelishiga zamin yaratgandi.
AQSH tomonidan olib borilayotgan bu siyosat, yuqorida keltirilgan misol-
lardan so‘ng, “zamona zo‘rniki ekanda”, deb, umidsizlikka tushmaslik kerak.
Aslo!
CHunki, jinsi shim kiygan, doim “kola” ichib, CNN yangilik-larini
ko‘radigan odam amerikalik bo‘lib qolavermaydi. Oliy millat va dunyo egasi
bo‘lishga da’vogarlar tarixda ko‘p kuzatilgan va ularning hammasi inqirozga
yuz tutgan.
Albatta, biz uchun Nyu-Yorkdagi 140 qavatli osmono‘par bino Bibixonim
madrasasidagi bitta koshinning, eng zo‘r qo‘shig‘i “Munojot” ning bitta nolasi,
xot-dog va pitssa bitta obi-nonning o‘rnini bosa olmaydi.
MDH davlatlariga nisbatan bu borada yangicha taktika qo‘llanilmoqda.
Ushbu mamlakatlardagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolardan foydalanib jamiyat
va davlatga qarshi kuchlarni har tomonlama qo‘llab, kerak bo‘lsa, buzg‘unchi-
terrorchilarni ham rag‘batlantirgan holda (Andijon voqealarida xuddi shunday
yo‘l tutildi) qonuniy hokimiyatni ag‘darib tashlashga harakatlar ko‘zga
tashlanmoqda. Gruziya, Ukraina va Qirg‘izistonda bu borada ma’lum natijalarga
ham erishildi. Biroq, ushbu mamlakatlarda “yakka gegemoniya” uchun xizmat
qiladigan rejimlar o‘rnatildi. Bu taktika O‘zbekistonga nisbatan qo‘llanganda
kutilgan natija bermaganidan keyin mamlakatimizga qarshi axborot huruji
boshlab yuborildi, davlatimiz obro‘ini to‘kishga harakatlar boshlandi. Ammo bu
sa’y-harakatlar ham natija bermagach, ayrim kuchlar O‘zbekistonni xalqaro
hamjamiyatdan ajratib qo‘yishga intilmoqda. Ammo O‘zbekistonning mustaqil
tashqi siyosatini obro‘sizlantirmoqchi bo‘lganlar yanglishadi. CHunki
O‘zbekiston yuksak davlatchilik an’analari, buyuk tarix, bebaho madaniy-
ma’naviy merosi, xalqining ulkan aqliy salohiyati, bunyodkorligiga tayanib
taraqqiyot sari intilayotgan va bu borada salmoqli yutuqlarni qo‘lga kiritgan
mamlakat. Uni do‘q-po‘pisa, turli tazyiqlar bilan taraqqiyot yo‘lidan qaytarib
bo‘lmaydi.
SHunday merosga ega xalq hech qachon hech kimga qaram bo‘lmaydi.
O‘zini himoya qilishga qodir. SHuning uchun ham O‘zbekiston rahbariyati
mintaqadagi geosiyosiy vaziyatni e’tiborga olib mamlakat mustaqilligi va
istiqboliga tah-did solayotgan xavf-xatarga qarshi turish uchun barcha
imkoniyatlarni
ishga
sol-moqda.
SHu
ma’noda,
O‘zbekiston-Rossiya
ittifoqchilik munosabatlarining ahamiyati beqiyosdir. Bu munosabatlar
O‘zbekiston mustaqilligi, tanlagan yo‘li, mustaqil tashqi siyosatini himoya
qilish, ko‘zlagan maqsadlarimizga erishishga xizmat qiladi.
Mikromintaqaviy nuqtai nazardan asosiy geosiyosiy ob’ekt sanalgan
Markaziy Osiyo Rossiyaning strategik muhim qo‘shnisigina emas, balki
Evroosiyo va umuman, jahon siyosati jumboqlarining o‘ziga xos «kaliti»dir.
SHu bois Markaziy Osiyo hududida ro‘y berayotgan va bu mintaqa davlatlariga
tahdidlar nafaqat shu hududda joylashgan mamlakatlar xavfsizligi va
barqarorligi, balki Rossiya Federatsiyasining milliy xavfsizlik muammolariga
ham bevosita daxldordir.
Markaziy Osiyo tarixan G‘arb-SHarq SHimol-Janub yo‘nalishlari
chorrahasidagi transport-kommunikatsiya bo‘g‘ini, g‘oyat muhim resurslar
oqimi-ning markazi, sharqiy (musulmon) va g‘arbiy (nasroniy) sivilizatsiyalar
o‘rta-sidagi barcha jarayonlarda «filtr» va «bo‘g‘in» sifatida hozirgi zamon xalq-
aro tartibotning shakllanishida O‘zbekiston va Rossiya manfaatlari himoya-sini
ta’minlashda muhim o‘rin tutadi. Bu jarayonda manfaatdor hukmron
doiralarning mablag‘i evaziga beqarorlik keltirib chiqarishni ko‘zlayotgan turli
nodavlat tashkilotlarining faoliyatidan tortib, dunyoni yakka qutb-lilik asosida
boshqarishga qaratilgan barcha geosiyosiy harakatlargacha nazorat qilinishiga
alohida e’tibor qaratiladi.
Bunday xulosa chiqarishga etarli asoslar bor. Ko‘pgina tahlilchilarning
ta’kidlashicha, so‘nggi 20–30 yilda jahon bo‘yicha energiya iste’moli ancha
ko‘paygan. AQSH energetika vazirligining ma’lumotlariga ko‘ra, 1993 va 2015
yillar oralig‘ida yoqilg‘ining energiya zaxiralariga ehtiyoj kamida 50 foizga
ortadi. Bzejinskiy ta’kidlaganidek, “Osiyodagi iqtisodiy taraqqiyotga beril-gan
turtki yangi energiya zaxiralarini izlab topish va ulardan foydalanishga katta
ta’sir ko‘rsatilishini anglatadi. Ma’lumki, Markaziy Osiyo va Kaspiy mintaqasi
hududlarida tabiiy gaz va neft zaxiralari joylashgan”. Energiya mahsulotlariga
bo‘lgan bunday katta ehtiyoj va ko‘pgina davlatlarda ularning tanqisligi
iqtisodiyotini ushbu mahsulotlar bilan ta’minlash harakatidagi davlatlar
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarning qanday bo‘lishini tasavvur etish qiyin emas.
Ikkinchidan, xalqaro munosabatlarda kuchlar mutanosibligida jiddiy
o‘zgarishlar yuz berganini ta’kidlash joiz. Endilikda bitta yoki bir necha yirik
davlatlar guruhining ustunligini o‘rnatib bo‘lmaydi. Bunda dunyoning barcha
nuqtalaridagi kuch markazlari, jumladan, EvroAzES davlatlari kuch-qudrati,
salohiyati bilan hisoblashishga to‘g‘ri keladi. Davlatlararo munosabatlar
amaliyoti shundan dalolat beradiki, kuchlar mutanosibligi tamoyilini
tushunmaslik, uni tan olmaslik yohud davlatning tashqi siyosatida e’tiborga
olmaslik va og‘ir oqibatlarga olib kelishi mumkin.
Kuchlar mutanosibligi va undagi jiddiy o‘zgarishlarni inobatga olish
nafaqat siyosatning ustuvor yo‘nalishlari, maqsad va vositalarini ishlab
chiqishda balki xalqaro munosabatlar rivojining istiqbolini bashorat qilishda
ham alohida ahamiyat kasb etadi. Davlatlarning o‘zaro aloqadorligi ortayotgan,
xalqaro terrorizm va diniy ekstremizm xavfi kuchayayotgan hozirgi davrda bu
ayniqsa muhimdir. Bugungi kunda dunyoning ko‘pgina hududlarida o‘ziga xos
mintaqaviy kuchlar mutanosibligi tizimi qaror topgan. Bunday tizim Markaziy
Osiyoda ham shakllangan. U ko‘pgina davlatlarning, jumladan, AQSH va
Rossiya ekspertlari va tahlilchilarining e’tiborini jalb etmoqda. Mintaqaviy
kuchlar mutanosibligida ro‘y berayotgan o‘zgarishlar, avvalo, uning
ishtirokchilari, ya’ni Markaziy Osiyo respublikalari uchun muhim ahamiyat
kasb etadi. Ularning bu tizimga moslashishi, harakatlari, siyosat yuritishi nafaqat
o‘zining, balki butun mintaqa hududida xavfsizlikni belgilab beradi. Zero bu
erdagi kuchlar mutanosibligi ko‘plab yirik davlatlar ta’siri bilan belgilanadi. Bu
o‘rinda O‘zbekiston Prezidenti I. Karimov tomonidan ilgari surilgan
“globalizmga regionalizm orqali” g‘oyasi dolzarb ahamiyat kasb etadi.
Bizningcha, unda jahon siyosatining asosiy yo‘nalishlari jumladan, geosiyosiy
vaziyat, milliy manfaatlar, global va mintaqaviy kuchlar mutano-sibligining
uzviy bog‘liqligi o‘z ifodasini topgan. Qolaversa, bu g‘oya globallashuv jarayoni
keltirib chiqarayotgan muammolar hal etish, turli tahdidlarni mintaqaviy jipslik
va hamkorlikni kuchaytirish orqali bartaraf etish, demakki, mamlakatimizning
xalqaro maydonda munosib o‘rin egallash, har jihatdan taraqqiy etishiga xizmat
qiladi.
XX asrning so‘nggi choragida jahon miqyosida yangi dunyoviy tartibning
qaror topishi, avvalo, turli mamlakatlar iqtisodiyotining integratsiyalashuvi
“geoiqtisodiyot»ning shakllanishi bilan uzviy bog‘liqdir.
Bu jarayonning quyidagi belgilovchi omillarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
“sovuq urush”da g‘olib chiqqan davlatlarning harbiy qudratining kuchayishi;
SHimoliy Amerika, G‘arbiy Evropa va SHarqiy Osiyoda iqtiso-diyotning jadal
o‘sishi; Transmilliy korporatsiyalar va nodavlat tashkilotlar mavqei va
ta’sirining oshishi rivojlangan va “Uchinchi dunyo” mamlakatlar o‘rtasidagi
ziddiyatlarning keskinlashuvi; rivojlangan davlatlarning rivoj-lanayotgan
davlatlar tabiiy boyliklarini egallash, ishchi kuchi va intellek-tual zaxiralarini
jalb etish va hokazo.
Globallashuv jarayoni ayniqsa moliyaviy va iqtisodiy sohada jadal
sur’atlar bilan kechmoqda. U avvalo, tabiiy boyliklar va savdo bozorlari ustidan
nazorat o‘rnatish borasida raqobatning keskinlashuvida namoyon bo‘ladi. Bu
jarayonda davlatlar bilan bir qatorda transmilliy korporatsiyalar (TMK) ham
etakchi o‘rin tutadi.
Transmilliy korporatsiyalar — industrial rivojlangan davlatlarning global
ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘p funksiyali milliy trest va konsernlari, xalqaro
firma, kompaniya va korpora-siyalari.
Ular faoliyati asosan ikkinchi jahon urushidan keyin rivojlana boshlab,
hozirgi davrda yirik TMKlar keng tashqi iqtisodiy ekspansiya siyosatini
yuritmoqda. Masalan, jahon miqyosidagi savdo hajmining qariyb uchdan ikki
qismi TMK ulushiga to‘g‘ri keladi, dunyodagi patentlar, litsenziya va nou-xaular
- ning beshdan to‘rt qismi ham ularga tegishli. Mutaxassislarning fikricha, 2004
yilda er yuzida 64 ming atrofida TMKlar mavjud bo‘lib, ularning dunyo
bo‘yicha 830 mingta filiallari faoliyat olib borgan. (Taqqoslash uchun
raqamlarga murojaat etsak, 1939 yilda dunyo miqyosida 30 ta TMK bo‘lgan
bo‘lsa, 1970 yilda 7 mingtaga, 1976 yilda 11 mingtaga etgan). Dunyo miqyosida
etakchi mavqega ega 100 ta eng yirik TMKlar xalqaro savdoning umumiy
hajmidan 16%ni nazorat qiladi va bu TMKlarning uchdan bir qismi AQSHga
to‘g‘ri keladi. XX asr so‘ngida etakchi 100 ta TMKlarning chet ellardagi
aktivlari 1,4 trln. doll. tashkil etdi.
Ta’kidlash lozimki, zamonaviy TMKlarga xos bo‘lgan xususiyat, bu “ikki
andozalik” yondoshuvidir. Bir tomondan ular dunyo iqtisodiy makonining
liberallashuvi va demokratlashuvidan manfaatdor bo‘lsa, ikkinchi tomondan
TMK ichida dunyoda mavjud erkin bozor qonuniyatlari ishlamaydi (bozor
asosida emas, balki korporatsiya strategiyasidan kelib chiqib narxlar
belgilanadi). Umuman, TMKlar faoliyati o‘zlari joylashgan (ro‘yxatdan o‘tgan)
davlat manfaatlari bilan mustahkam bog‘langan bo‘ladi.
Yirik TMKlar ko‘pgina mamlakatlarda faoliyat yuritib, ijtimoiy
hayotning barcha sohalariga ta’sir etishga intiladi. Ayrimlari esa muayyan
davlatlarning iqtisodiy va siyosiy nazoratidan butunlay xalos bo‘lishga va
birinchi galda, qanday yo‘llar bilan bo‘lmasin, o‘z moddiy manfaatlarini himoya
qilishga harakat qiladi. TMKlar va muayyan mamlakat hukumati o‘rtasida
ziddiyatlar vujudga kelgan hollarda ular mazkur mamlakatni tark etishib
boshqasiga borib joylashadi.
TMKlar
faoliyatidan
tashvishga
tushgan
jahon
hamjamiyatini
tinchlantirish uchun 70-80 yillar mobaynida BMT darajasida TMKlar faoliyatini
izga solish, mahalliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlarini himoya qilish
maqsadida o‘ziga xos ahloq kodeksini ishlab chiqishga urinishlar ko‘p bo‘lgan.
Biroq, bu urinishlar TMK vakillarining qattiq zarbasiga duch keladi va 1992
yilda bu borada olib borilayotgan muzokaralar to‘xtatiladi.
Vaholanki, TMKlar faoliyatida ko‘pgina, ayniqsa, rivojlanayotgan
mamlakatlar iqtisodiyotida quyidagi salbiy holatlar namoyon buladi:
- mamlakatning eskirgan va ekologik jihatdan xavfli texnologiyalar
axlatxonasiga aylanib qolish extimoli;
- mamlakat sanoat ishlab chiqarishining eng rivojlangan segmentlari va
ilmiy-tadqiqot tuzilmalari, istiqbolli mahalliy korxona va firmalarni egallab
olinishi xavfi;
- mahalliy kompaniyalarga nisbatan TMK manfaatlariga mos istiqbolli
yo‘nalishlarni tiqishtirilishi mumkinligi;
- iqtisodiy yoki moliyaviy inqiroz yuz bergan hollarda korxonalarning
yopilishi, ishlab chiqarishning qisqarishi, ishsizlikning kuchayishi; Bunday
hollarda TMKlar sarmoyasini mamlakatdan olib chiqib ketishga harakat qiladi;
Ma’lum bo‘ladiki, TMKlar jahon iqtisodiyotining integratsiyalashuvi,
zamonaviy texnika va texnologiyalarning rivojiga hissa qo‘shsada, milliy
iqtisodiyot taraqqiyotiga salbiy ta’sir etayotganidan ko‘z yumib bo‘lmaydi.
Xulosa qilib aytganda, jahon xo‘jaliklararo aloqalarida TMKlar ancha
murakkab va jadal rivojlanib kelayotgan hodisadir. Urushdan keyingi g‘arbiy
Evropa, YAponiya va “yangi industrial mamlakatlar”ning bosib o‘tgan yo‘li
shuni ko‘rsatadiki, TMKlar bilan raqobatga dosh berish uchun milliy kapital faol
tashqi iqtisodiy siyosat olib bora oladigan baquvvat moliyaviy va sanoat
tuzilmalariga birlashmog‘i lozim.