Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati va iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish sharoitlarini shakllantirish
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
34
Faytl hajmi
44,2 KB
1
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati va iqtisodiyotni barqaror
rivojlantirish sharoitlarini shakllantirish.
MUNDARIJA:
Kirish
1.
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati haqida
2.
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosatida asosiy makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar
3.
O’zbekistonda makroiqtisodiyotni barqaror rivojlantirish siyosati
4.
O’zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy o’sishni ta’minlash omillari va
natijalar
5.
O’zbekistonda iqtisodiyotini barqaror rivojlantirishda makroiqtisodiy
dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2
KIRISH.
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi: Makroiqtisodiy barqarorlik va yalpi
ishlab chiqarishning yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash orqali aholining turmush
farovonligi darajasini o‘stirish davlat iqtisodiy siyosatida bosh maqsad bo‘lib
hisoblanadi. Zamonaviy taraqqiyot jarayonlari iqtisodchi kadrlardan makroiqtisodiy
nazariya va eng zamonaviy makroiqtisodiy konsepsiyalar bilan yaxshi tanish
bo‘lishni, makroiqtisodiy tahlil malakasiga, nazariy bilimlarni amaliyot bilan
bog‘lash ko‘nikmalariga ega bo‘lishni talab etadi. Shu sababli ham makroiqtisodiy
jarayonlarning
kechishi
qonuniyatlarini,
makroiqtisodiy
muammolarni,
makroiqtisodiy siyosat yuritgan holda ularni yechish yo‘llarini turli modellar
vositasida mantiqiy izchillikka amal qilgan holda tahlil qilish, dolzarb vazifadir.
Iqtisodiyotni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish uning rivojida
nomutanosibliklar bo'lishi va tanglik holatlarning kelib chiqishiga muqarrar qilib
quyadi. Shu sababli iqtisodiyotni barqarorlashtirish, bozor iqtisodiyotiga o'tish
jarayonida uni jonlantirish va bir tekis rivojlantirish yo'lidagi qonuniy bosqichdir. U
iqtisodiy rivojlanish butunlay inqirozga uchrashiga chap berish uchun ishlab
chiqarshi chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o'zgartirishiga, ya'ni tangli hodisalariga
barham berishga yo'naltiriladi. Respublikada barqarorlashtirish siyosatidan ko'zda
tutilgan maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanati saqlash, ishlab
chiqarishni keskin darajadaa pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning
kelib chiqishiga yo'l qo'ymasliqdan iborat bo'ladi. Shu bilan birga bu siyosat pul
emissiyasining boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to'lov
balansini bir me'yorda saqlash kabi maqsadlarni ham uz ichiga oladi.
Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqish jahon tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga olib ishlab chiqarish sohalariga o'simlik beriladi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkibiy qayta qurish ham
ko'zda tutiladi. Bunda asosiy e'tibor katta istiqbolga ega bo'lgan, butui xalq
3
xo'jaligining rivojlanish tamoyillariii belgilab beradigan yetakchi tarmoq va
sohalarga qaratiladi.
Birinchi Prezideitimiz I.A. Karimov ta'kidlab o'tganlaridek «Tarkibiy
tuzilishda chuqur o'zgarishlarni amalga oshirish makroiqtisodiy barqarorlikka
erishishning, istiqbolda O'zbekistonning barqaror iqtisodiy o'sishini va aholi
farovonligini ta'minlashning, jahon iqtisodiy tizimi qo'shilishning eng asosiy
shartlaridan biridir.»Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirguncha
ishlab chiqarishni orqaga ketshiiga barh1am berish eng muhim maqsad bo'lib qoladi.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi Makroiqtisodiy barqarorlik va iqtisodiy
barqarorlikni xorijiy iqtisodchi olimlar - Dolan E., Ergin D., Idrisov A., Kartishev
S., Keyns J., Kossov V., Kempbell R., Kempbell K., Lipsits I., Makkonell K.,
Milovidov V., Samuelson P., Xavranek P., Fisher S., Fridmen M. va boshqalarning
asarlarida ko’rib o’tilgan.
Mamlakatimiz iqtisodchi olimlaridan A.O’lmasov, A.Vaxobov, N.Haydarov,
D.G’ozibekov, N.Karimovlarning ilmiy tadqiqot ishlarida iqtisodiyotga etarlicha
yoritib berilgan.
Kurs ishining asosiy maqsadi. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosaati
va iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish sharoitlarini shakllantitish mavzusini nazariy
jihatdan yoritish hamda asoslab berish hisoblanadi.
Kurs ishining vazifasi Bu maqsadni amalga oshirish uchun quyidagi
vazifalarni hal qilish belgilanadi:
Mamlakatimizning makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati
Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar
O’zbekistonda iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish
Davlatimizda iqtisodiy o’sishni ta’minlash omillari va natijalar
O’zbekistonda iqtisodiyotini barqaror rivojlantirishda makroiqtisodiy
dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirish.
Kurs ishi tarkibi. Mazkur ish “Kirish”, Asosiy qism, “Xulosa” hamda
foydalaniladigan adabiyotlar ruyhatidan iborat.
4
ASOSIY QISM.
1. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati haqida.
Makroiqtisodiy barqarorlik – iqtisodiyotning barqaror o‘sishi hamda aholi
faravonligi oshishining kafolatidir. Mamlakatda inflyasiya darajasini pasaytirish
Markaziy banklarning bosh maqsadiga aylangan. Inflyasiyaning yuqori darajada
namoyon bo‘lishi iqtisodiy o‘sishning sekinlashiga va aholi daromadlarining real
qiymatining
tushib
ketishiga
olib
keladi.
O‘zbekiston
Respublikasining
mustaqillikdan keyingi davrida yuqori inflyasiya darajasi kuzatilganligi va faqatgina
2003-2016 yillarda inflyasiya bitta raqam bilan ifodalanishiga erishgan. Ammo 2017
yildan mamlakatimizda inflyasiya darajasining oshishi kuzatilgan. Bunga yillar
davomida yig‘ilib qolgan muammolarni, hususan keng qamrovli davlat
dasturlarining bajarilishi, naqd pul masalasining xal etilishi, milliy valyutamizning
erkin konvertirlanishi ta’minlanishi va boshqa shu kabi dolzarb masalalarni sabab
sifatida keltirishimiz mumkin.Ikkinchi Jahon urushidan keyin markaziy banklarning
iqtisodiyotdagi ahamiyati kuchayib bordi. Ular yuqorida keltirgan maqsadga
erishish yo‘lida bir qancha usullardan foydalanishgan. Jumladan 1970 yillardagi
“neft inqirozi” natijasida ko‘plab rivojlangan davlatlar iqtisodiyotida kuzatilgan
yuqori darajadagi inflyasiyaga Markaziy banklar asosan pul massasi o‘sishini
targetlash orqali kurashgan va bu o‘zining ijobiy natijasini bergan. Ammo 1990
yildan keyin markaziy banklar inflyasiyani bilvosita emas balki bevosita tartibga
solish uchun to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasiyani targetlashga o‘tishgan. Hususan,
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki inflyasiya darajasini 2021 yilda 10
foizgacha pasaytirish hamda 2023 yilda 5 foiz darajadagi doimiy inflyasion
maqsadni (target) o‘rnatish yo‘li bilan 2020 yilning 1 yanvaridan boshlab pul-kredit
siyosati mexanizmlarini bosqichma-bosqich inflyasion targetlash rejimiga
o‘tkazishni o‘z oldiga maqsad qilib ko‘ygan. Bunga Prezidentimiz Shavkat
Mirziyoyevning 2017 yil 13 sentyabrdagi “Pul-kredit siyosatini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-3272-sonli2 Qarori asos
bo‘lganligini ta’kidlashimiz lozim. Inflyasion targetlash asosidagi g‘oya
5
shvetsiyalik iqtisodchi, kapital, narx darajasi va ish xaqining umumiy nazariyasini
ilmiy tadqiq qilgan olim Viksell Knutga ta’luqlidir. K.Viksell 1896 yilda Shvetsiya
iqtisodchilar assotsiatsiyasida Markaziy bankning bosh maqsadi milliy valyutani
tovar va xizmatlarga nisbatan barqarorligini ta’minlash hisoblanishi kerakligini
ta’kidlab o‘tgan. O‘sha davrda Markaziy banklar milliy valyutaning iste’mol
tovarlariga qaraganda oltin narxiga nisbatan barqarorligini saqlashni bosh maqsad
sifatida bilishgan. Uning bu qarashlari 1914 yilga qadar, ya’ni oltin standartida
inqiroz kuzatilganiga qadar qo‘llab-quvvatlanmagan. 1931 yilda Shvetsiya Riks
banki bu olimning milliy valyuta barqarorligini iste’mol tovarlariga nisbatan
ta’minlash kerakligini amaliyotga joriy qildi va 1931 yil sentyabr oyida o‘z oldiga
bosh maqsad sifatida mamlakatda narx barqarorligini ta’minlash qilib belgiladi.
1938 yilda Shvetsiya Riks banki narx darajasining barqarorligini ta’minlashga
erishib, iste’mol tovarlar narxini 1928 yildagi narx darajasiga qaytarishga muvaffaq
bo‘lgan. Shunday qilib, biz Shvetsiyani inflyasiyani targetlagan davlatlar ichida
birinchilardan bo‘lganligini keltirishimiz mumkin. Chunki, inflyasion targetlash
xususiyatlari bilan 1931 yilda Shvetsiya Riks bankining narx barqarorligini
ta’minlash xususiyatlari bir-biriga juda yaqin hisoblanadi.
Yuqorida ta’kidlaganimizdek, 1990 yilda Yangi Zelandiya birinchilardan
bo‘lib inflyasion targetlashga o‘tgan bo‘lsa, 2005 yilga qadar asosan industrial
rivojlangan davlatlar Markaziy banklari bu kabi targetlashga o‘tishgan. 2005 yildan
hozirgi
davrga
qadar
inflyasion
targetlashga
o‘tgan
davlatlar
qatorida
rivojlanayotgan davlatlarning ulushi katta qismni tashkil etmoqda. Oxirgi yillarda
turli davlatlar Markaziy banklari valyuta kursini targetlashdan yoki pul massasi
o‘sishini targetlashdan ko‘ra to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasiyani targetlashni o‘z oldiga
asosiy maqsad sifatida belgilamoqda. Hususan, 2010 yilda Xalqaro Valyuta Fondiga
a’zo davlatlar Markaziy banklarining 16,4 foizi inflyasion targetlash rejimiga
o‘tishgan bo‘lsa, 2018 yilga kelib, 21,4 foiz davlatlar Markaziy banklari inflyasion
targetlash rejimini amaliyotga qo‘llashgan. Ajablanarlisi bu jarayon doimiy o‘sish
tendensiyasiga ega bo‘lmoqda. Bundan, dunyoning ko‘pchilik davlatlari almashinuv
kursini targetlash effekt bermayotganligini va inflyasiyani to‘g‘ridan-to‘g‘ri
6
targetlash lozimligini tan olayotganligi borasida xulosa chiqarsak bo‘ladi. Bir qator
mutaxassislarning fikriga ko‘ra, ko‘plab mamlakatlarning pul-kredit siyosatini
inflyasion targetlash sifatida izohlash mumkin. Masalan, Amerikaning Stendforsk
Universitetining mashhur professori Dj.Teylor, Amerika Qo‘shma Shtatlarining pul-
kredit siyosati inflyasion targetlashning empirik qoidasi sifatida tavsiflanadi, deb
hisoblaydi. Ushbu qoidaga binoan, Federal Zaxira Tizimi YaIM o‘zgarishining
uning potensial ko‘rsatkichidan chetlashishiga hamda mavjud inflyasiya
darajasining prognoz ko‘rsatkichidan chetlashishiga javoban, tizimli ravishda
federal fond foiz stavkani (federal Fund Rate) to‘g‘irlab boradi. Nima uchun bir
qator mamlakatlar uchun inflyasion targetlash rejimiga o‘tish zamon talabi bo‘lib
qolmoqda? O‘ylaymizki, ko‘pchilik davlatlar uchun, shuningdek aksariyat olimlar
uchun, mamlakatda narxlarning barqarorligiga (ya’ni past va bir maromdagi
inflyasiya darajasiga) erishish, iqtisodiy o‘sishni ta’minlovchi birinchi omil
hisoblanadi. Amaliyot esa shuni ko‘rsatmoqda-ki, iqtisodiy siyosatning, ya’ni
bandlikning yuqori darajasi yoki yalpi ishlab chiqarishning o‘sishi kabi maqsadlarga
erishish yo‘lidagi sa’y-harakatlar, barqaror narxlar tamoyiliga zid kelmoqda. Ba’zi
bir iqtisodchilar, pul-kredit siyosati yordamida birdaniga bir necha maqsadlarda
harakat qilishi, inflyasiyaning o‘sishiga olib keladi, deb hisoblaydilar. Inflyasion
targetlash, inflyasiya hali o‘zi haqida bildirmasdan turib, inflyasion choralar ko‘rish
imkonini beradi. Iqtisodiy nazariyaga ko‘ra, inflyasion targetlash yetarli darajada
oddiy jarayon hisoblanadi. Uning mohiyati quyidigidan iborat: Markaziy bank
kutilayotgan inflyasiya dinamikasining prognozini belgilaydi; inflyasion prog3noz
inflyasiyaning maqsadli ko‘rsatkichlari (imkon qadar erishilishi kutilayotgan) bilan
taqqoslanadi; inflyasion prognoz hamda inflyasiyaning maqsad ko‘rsatkichlari
o‘rtasidagi farq pul-kredit siyosatida qanchalik tuzatishlar olib borilishi kerakligi
haqida darak beradi. Inflyasion targetlashning mohiyati shundan iboratki, bunda
Markaziy bank inflyasiyaning maqsadli ko‘rsatkichini belgilaydi, va unga erishish
uchun
barcha
instrumentlardan
foydalanadi.
Inflyasion
targetlashdan
foydalanayotgan mamlakatlar, Markaziy banklar murojaat qiladigan standart
usullarga qaraganda pul-kredit siyosatining samaradorligini oshirishga yordam
7
beradi, deb hisoblaydilar.ta'miplash, va iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini o'zgartirish
vazifalari.
Iqtisodiyotni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish uning rivojida
nomutanosibliklar bo'lishi va tanglik holatlarning kelib chiqishiga muqarrar qilib
quyadi. Shu sababli iqtisodiyotni barqarorlashtirish, bozor iqtisodiyotiga o'tish
jarayonida uni jonlantirish va bir tekis rivojlantirish yo'lidagi qonuniy bosqichdir. U
iqtisodiy rivojlanish butunlay inqirozga uchrashiga chap berish uchun ishlab
chiqarshi chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o'zgartirishiga, ya'ni tangli hodisalariga
barham berishga yo'naltiriladi. Rsspublikada barqarorlashtirish siyosatidan ko'zda
tutilgan maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanati saqlash, ishlab
chiqarishni keskin darajadaa pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning
kelib chiqishiga no'l ko'ymasliqdan iborat bo'ladi. Shu bilan birga bu siyosat pul
emissiyasining boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to'lov
balansini bir me'yorda saqlash kabi maqsadlarni ham uz ichiga oladi. Respublikada
barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqish jahon tajribasida sinalgan yondashuvlar
hisobga oliiib ishlab chiqarish sohalariga o'simlik beriladi. Modsiy ishla chiqarish
sohalarining rivojlaiishida ularni tarkibiy qayta qurish ham ko'zda tutiladi. Bunda
asosiy e'tibor katta istiqbolga ega bo'lgan, butui xalq xo'jaligining rivojlanish
tamoyillariii belgilab beradigan yetakchi tarmoq va sohalarga qaratiladi.
Birinchi Prezideitimiz I.A. Karimov ta'kidlab o'tganlaridek «Tarkibiy
tuzilishda chuqur o'zgarishlarni amalga oshirish makroiqtisodiy barqarorlikka
erishishning, istiqbolda O'zbekistonning barqaror iqtisodiy o'sishini va aholi
farovonligini ta'minlashning, jahon iqtisodiy tizimi qo'shilishning eng asosiy
shartlaridan biridir.»Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirguncha
ishlab chiqarishni orqaga ketshiiga barham berish eng muhim maqsad bo'lib qoladi.
Shu sababli rsspublikamizda kekingi yillarda makroiqtisodiy barqarorlikni
ta'minlash orqali iqtisodiy o'sishga erishildi. 2019 yilda ishlab chiqarilgan yalpi ichki
mahsulot 2018 yilga nisbatan 104.4 foizni tashkil etadi. Sanoatda muayyan ijobiy
tarkibiy o'zgarishlar amalga oshirilishi natijasida, uning mahsuloti 2019 yil oldingi
8
0,1ga nisbatan 105,8 foizni tashkil qildi. Sanoatning yetakchi asosiy tarmoqlari
ayniqsa barqaror rivojlandi. Tarkibiy qayta qurishlar asosida butunlay yangi xalq
xo'jalik majmuasini bunyod etish birinchi navbatda eng muhim maroiqtisodiy va
takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solishni zarur qilib qo'yadi. Bunda asosiy
e'tibor iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi, hududlarning tarkibiy tuzilishini
takomillashtirishga qaratiladi.Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlari odamlar
turmush darajasida vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish,
resurslar va ishlab chiqarish imkoniyatlaridan samarali foydalanishdni ta'minlash
katta ahamiyatga ega. Iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishidagi qayta qurishda ishlab
chiqarilayotgan mahsulot turiii o'zgarirish, uning sifatini yaxshilash va mahsulox
tayyorlashga kstadigan jami xarakatlarni kamaytirish talablari ham hisobga olinadi.
2. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosatida asosiy makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar.
Mamlakatning makroiqtisodiy holati ijtimoiy ishlab chiqarish,inflyatsiya,
ishsizlik hamda bandlik, aholining moddiy farovonligi darajasi va boshqalar bilan
belgilanadi.Makroiqtisodiy holatni aks ettiruvchi asosiy ko‘rsatkichlar quyidagilar
hisoblanadi:
— yalpi ijtimoiy mahsulot, yalpi milliy mahsulot, yalpi ichki mahsulot,
milliy daromad;
—
davlat
byudjeti
taqchilligi,
deflyator,
iste’mol
baholar
indeksi,inflyatsiyaning o‘sish sur’ati;
— ishsizlik darajasi va ishsizlar soni, aholining ish bilan bandligi darajasi;
—
aholining moddiy ne’matlar va xizmatlar iste’moli hajmi, uning
jamg‘armalari, ish haqining quyi miqdori va boshqalar.
Bu ko‘rsatkichlar iqtisodiy tizimning umumiy holatini ifodalab,ijtimoiy ishlab
chiqarishdagi barcha qatnashuvchilar (korxona, tarmoq, mintaqa, davlat) va uy
xo‘jaligi
faoliyatlari
natijasida
aniqlanadi.
Ular
mamlakatning
iqtisodiy
9
imkoniyatlarini, uning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish istiqbollarini baholash uchun
ishlatiladi.
Yalpi milliy mahsulot (YAMM) – milliy xo‘jaliklarda bir yil davomida
vujudga keltirilgan va bevosita iste’molchilarga borib tushishi mumkin bo‘lgan
tayyor pirovard mahsulot va xizmatlarning bozor bahosidagi qiymatidan iborat
bo‘ladi. YAMM milliy iqtisodiyotda yil davomida ishlab chiqarilgan barcha
pirovard mahsulot (xizmat)larning bozor baholaridagi summasi demakdir. Joriy
yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulotlar sotilmasligi mumkin, ularning bir qismi
zaxiralarni to‘ldiradi. Shu sababdan YAM4M hajmini hisoblab topishda
zaxiralarning har qanday o‘sishi hisobga olinishi zarur, chunki YAMM yordamida
joriy yildagi barcha mahsulotlar (sotilganva sotilmagan) hisobga olinadi. Milliy
ishlab chiqarishning yalpi hajmini to‘g‘ri hisoblab chiqish uchun mazkur yilda
ishlab chiqarilgan barcha mahsulot va xizmatlar bir marta hisobga olinishi kerak.
YAMM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko‘p marta
hisobga olishni bartaraf qilish uchun xo‘jalikning barcha tarmoqlarida yaratilgan,
qo‘shilgan qiymatlar yig‘indisi olinadi. Qo‘shilgan qiymat — korxona tomonidan
ishlab chiqarilgan mahsulot qiymatidan yetkazib beruvchilardan sotib olingan va
iste’mol qilingan xom ashyo va materiallar qiymati chiqarib tashlangandan keyin
qolgan qismining bozor qiymatidir.
Boshqacha aytganda, qo‘shilgan qiymat korxona yalpi mahsulotidan yoki
ishlab chiqargan mahsulotining bozor narxidan (amortizatsiya ajratmasidan
tashqari) joriy moddiy xarajatlar chiqarib tashlangan miqdoriga teng. YAMM
yordamida milliy iqtisodiyotda tovar va xizmatlar ishlab chiqarish yillik hajmini
hisoblashga harakat qilinadi. YAMM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha
pirovard tovarlar va xizmatlarning bozor bahosidagi summasi bo‘lganligi uchun
tovarning o‘zi, uning nafliligi ko‘paymagan holda baholar oshishi evaziga uning
hajmi ortib ketishi mumkin. Bahodan ishlab chiqarish umumiy hajmining har xil
elementlarini yagona umumiy asosga keltirishning eng keng tarqalgan ko‘rsatkichi
sifatida foydalaniladi. Shuning uchun yalpi milliy mahsulotga baho berishda
nominal va real milliy mahsulot hisobga olinadi. Joriy bozor baholarida hisoblangan
10
milliy mahsulot nominal milliy mahsulot, o‘zgarmas baholarda hisoblangan milliy
mahsulot esa real milliy mahsulot deb yuritiladi. Har xil yillarda ishlab chiqarilgan
YAMM qiymatini faqat narx o‘zgarmagan taqdirda o‘zaro taqqoslash mumkin
bo‘ladi. Bundan tashqari narx darajasi bizga iqtisodiyotda inflyatsiya (narx
darajasining o‘sishi) yoki deflyatsiya (narx darajasinin kamayishi) qanday o‘rin
tutganligi va miqyosini bilish imkonini beradi.
Narx darajasi indeks shaklida ifodalanadi. Narx indeksi joriy yildagi ma’lum
guruh tovarlar va xizmatlar to‘plami narxlari summasini xuddi shunday tovarlar va
xizmatlar miqdorining bazis davrdagi narxlar summasiga taqqoslash orqali
hisoblanadi. Taqqoslashning boshlang‘ich davri “bazis yil” deyiladi. Fikrimizni
formula shakliga keltirsak, u quyidagicha ko‘rinish oladi:
Narx indeksi joriy yildagi istemo tovarlari narxi : Bazis yildagi istemol
tovarlar narxi x 100 Amaliyotda qator har xil tovar va xizmatlar to‘plami yoki
iste’molsavati narx indeksi hisoblanadi. G‘arb mamlakatlari, shuningdek, AQShda
bu indekslar ichida eng keng qo‘llaniladigani iste’mol tovarlari savati narxlari
indeksi bilan aniqlanadi. Uning yordamida ti pik shahar aholisi sotib oladigan
iste’mol tovar va xizmatlarning 300 turini o‘z ichiga oluvchi bozor savatining qayd
qilingan narxlari hisoblanadi. Biroq narxning umumiy darajasini hisoblash uchun
YAMM narx indeksidan foydalaniladi. YAMM narx indeksi ancha keng tushuncha
bo‘lib, u o‘z ichiga nafaqat iste’mol tovarlari, balki investitsion tovarlar, davlat
tomonidan sotib olinadigan hamda xalqaro bozorda sotilgan va sotib olingan
tovarlar, shuningdek, xizmatlar narxlarini ham oladi. YAMM narx indeksi nominal
YAMMni real YAMMga aylantirib hisoblash imkoniyatini beradi.Nominal YAMM
shu mahsulot ishlab chiqarilgan davrda amal qilib turgan baholarda ifodalangan
ishlab chiqarish hajmini bildiradi. Ma’lum yil uchun YAMM narx indeksini qanday
qilib hisoblash mumkinligini ko‘rsatuvchi oddiy shartli misol keltiramiz. 2002 yil
respublikamiz xalq xo‘jaligida 3104,5 mlrd. so‘mlik YAIM ishlab chiqarilgan. 2001
yilda YAIM qiymati 2128,7 mlrd. so‘mni tashkil qilgan. 2002 yilga YAMM narx
indeksini aniqlash uchun 2002 yildagi mahsulotlar narxlari summasini xuddi shu
hajmdagi va turdagi tovarlarning 2001 yil narxlari summasiga bo‘lish zarur, ya’ni
11
3104,5:2128,7 = 1,5 yoki 150,0 foiz. Agar biz YAMM narx indeksini qator yillar
uchun hisoblasak, olingan indekslar bizga ularni solishtirib tahlil qilish imkonini
beradi. Joriy yildagi nominal YAMMni real YAMMga aylantirishning to‘g‘ridan
to‘g‘ri usuli nominal YAMMni narx indeksi (NI)ga bo‘lishdir, ya’ni: Real YAMM
= nominal YAMM/NI Iqtisodiyotda yillik ishlab chiqarish hajmining ko‘rsatkichi
YAMM bilan birga uning tarkibiy qismlari sifatida hisoblanishi mumkin bo‘lgan bir
qator o‘zaro bog‘liq ko‘rsatkichlar ham mavjudki, ular milliy iqtisodiyotning turli
tomonlarini tavsiflab beradi. YAMM ko‘rsatkichiga sof eksport (eksport va import
o‘rtasidagi farq) kiradi. Biroq turli mamlakatlarda tashqi savdo faoliyatining
salmog‘i keskin farqlanadi. Shu sababli milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini
taqqoslash uchun ichki milliy mahsulot (IMM) ko‘rsatkichidan foydalaniladi. IMM
ma’lum vaqt davomida (bir yilda) mamlakat hududida ishlab chiqarilgan va iste’mol
qilishga tayyor pirovard mahsulot va xizmatlarning bozor baholaridagi qiymatidir.
U barcha qo‘shilgan qiymatlar yig‘indisi sifatida chiqadi. YAMM va IMM ishlab
chiqarish yalpi hajmining ko‘rsatkichlari sifatida bitta muhim kamchilikka ega. Ular
mazkur yilda ishlab chiqarish jarayonida foydalanilgan asosiy kapitalning o‘rnini
qoplash uchun zarur bo‘lgan qiymatni ham o‘z ichiga oladi. YAMMdan joriy yilda
ishlab chiqarish jarayonida iste’mol qilingan asosiy kapital qiymati yoki yillik
amortizatsiya summasi ayirib tashlansa sof milliy mahsulot (SMM) ko‘rsatkichi
hosil bo‘ladi.YAMM — amortizatsiya yillik summasi = SMM Shunday qilib,SMM
amortizatsiya ajratmasi summasiga kamaytirilganYAMM sifatida chiqadi.
SMM qiymatiga davlat tomonidan o‘rnatiladigan egri soliqlar summasi kiradi.
Egri soliqlar korxona tomonidan o‘rnatiladigan bahoga qo‘shimcha hisoblanadi.
Bunday soliqlarning og‘irligi iste’molchi zimmasiga tushadi, shuning hisobiga o‘z
daromadining bir qismini yo‘qotadi. Shu sababdan hozirgi davrda hisob tizimida
SMMdan egri soliqlar chiqarib tashlansa milliy daromad (MD) ko‘rsatkichi hosil
bo‘ladi deb ko‘rsatiladi. Ya’ni: SMM – biznesga egri soliq = milliy
daromad.Amaliyotda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan MD farqlanadi. Ishlab
chiqarilgan MD yangidan yaratilgan tovar va xizmatlar qiymatining butun hajmidir.
Foydalanilgan MD ishlab chiqarilgan MDdan yo‘qotishlar (tabiiy ofatlar,
12
saqlashdagi yo‘qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig‘I chiqarib tashlangan
miqdorga teng.Bizning amaliyotda MD iste’mol va jamg‘arish fondiga ajratiladi.
Iste’mol fondi milliy daromadning jamiyat a’zolarining moddiy va ma’naviy
ehtiyojlarini hamda butun jamiyat ehtiyojlarini (ta’lim, mudofaa va h.k.) qondirishni
ta’minlashga ketadigan qismi bo‘lsa, jamg‘arish fondi milliy daromadning ishlab
chiqarishni
rivojlantirishni
ta’minlaydigan
qismidir.Milliy
daromadni
daromadlarning barcha turlarini (amortizatsiya ajratmasi va biznesga egri
soliqlardan tashqari) qo‘shib chiqish yo‘li bilan ham aniqlash mumkin. Milliy
daromadning bir qismi, jumladan,ijtimoiy sug‘urtaga ajratmalar, korxona foydasiga
soliqlar va korxonaning taqsimlanmaydigan foydasi amalda uy xo‘jaliklari qo‘liga
kelib tushmaydi. Shuningdek, uy xo‘jaliklari oladigan daromadning bir qismi,
masalan,ijtimoiy to‘lovlar ham ular qilgan mehnatining natijasi hisoblanmaydi.
Shaxsiy daromad ko‘rsatkichini topish uchun milliy daromaddan uy
xo‘jaliklari qo‘liga kelib tushmaydigan daromadlarning yuqoridagi uchta turini
(ishlab topilgan) chiqarib tashlashimiz hamda joriy mehnat faoliyatining natijasi
hisoblanmagan daromadlarni unga qo‘shishimiz zarur. Shaxsiy daromad soliqlari
to‘langandan so‘ng, uy xo‘jaliklarining to‘liq tasarrufida qoladigan daromad
shakllanadi. Soliqlar to‘langandan keyingi daromad shaxsiy daromaddan shu
daromad hisobidan to‘lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo‘li bilan
hisoblanadi. Soliqlar to‘langandan keyingi daromad uy xo‘jaliklari eng oxirida ega
bo‘ladigan daromad hisoblanib, alohida shaxs va oilalar o‘z tasarrufida bu
daromadlarning bir qismini iste’mol uchun sarflaydi, boshqa qismini jamg‘armaga
yo‘naltiradi. Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning ko‘rib chiqilgan tahliliga asoslanib,
bu ko‘rsatkichlar butun tizimi nisbatini ko‘rgazmali tasavvur qilishimiz mumkin
bo‘ladi. Ichki milliy mahsulot — amortizatsiya = SMM Sof milliy mahsulot — egri
soliqlar = MD Milliy daromad — ijtimoiy sug‘urta ajratmalari — korxona foydasiga
soliqlar — korxonaning taqsimlanmaydigan foydasining ijtimoiy to‘lovlari =
shaxsiy daromad.Shaxsiy daromad = soliqlar to‘langandan keyingi shaxsiy
daromad.Yalpi milliy mahsulot iqtisodiyot modelida tovarlar xizmat va capital
13
oqimlari milliy chegaralarining tashqarisiga chiqmaydi, asosiy makroiqtisodiy
ayniyat quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi.
U = S+I+G
U — yalpi milliy mahsulot, daromad;
S — uy xo‘jaligining o‘z mamlakatida ishlab chiqarilgan mahsulotlarni xarid
qilishga sarflangan iste’mol xarajatlari;
I — shu mamlakat ishlab chiqaruvchilarining o‘z mamlakati investitsiya
tovarlariga xarajatlari;
G – davlat tomonidan o‘z mamlakati tovar va xizmatlarining xarid qilinishi.
Ochiq iqtisodiyotda mamlakatlar o‘rtasida o‘zaro aloqalar mavjud bo‘lib, ular
milliy iqtisodiyotda tovarlar va daromad harakatida namoyon bo‘ladi.
Asosiy iqtisodiy tenglikka qo‘shimcha ko‘rsatkich kiritilsa, u quyidagi
ko‘rinishga ega bo‘ladi.
U = S+I+G+NX bunda, NX — xorijliklarning mamlakat ichkarisida ishlab
chiqarilgan Tovar va xizmatlarga qilgan xarajatlari bilan xorijda ishlab chiqarilgan
tovar va xizmatlarga ichki xarajatlar o‘rtasidagi, ya’ni eksport va import o‘rtasidagi
farq. Milliy mahsulotni hisoblashda milliy hisob tizimidan foydalaniladi. Milliy
hisoblar YAMM va milliy daromadni ishlab chiqarish, taqsimlash hamda ulardan
foydalanishni tavsiflaydigan, bir-biri bilan o‘zaro bog‘liq bo‘lgan makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar tizimidir. Bunday hisoblar xalqaro statistikada standart tizim sifatida
1953-yildan boshlab qo‘llanilib kelinadi. Mazkur tizim dunyoning 100 dan ziyod
mamlakatlarida, jumladan, O‘zbekistonda ham keng qo‘llaniladi. Milliy hisoblar
asosini yig‘ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad va xarajatlar balansi misol
bo‘lishi mumkin. Daromadlar xo‘jalik birliklari va aholi umumiy daromadlari (ish
14
haqi,foyda, daromadlarning boshqa turlari, amortizatsiya) summasini aks ettiradi.
Xarajatlar to‘rtta guruhdan iborat bo‘ladi: iste’mol, investitsiyalar, davlat xaridi va
sof eksport. Milliy hisoblar mikroiqtisodiyotning me’yordagi muvozanatli holatga
erishish darajasini aniqlashga yordam beradi. MILLIY HISOBLAR TIZIMI
(MHT)NING MOHIYATI G‘arb mamlakatlari iqtisodiy statistikasi nazariyasi va
amaliyotida makroiqtisodiy tartibga solish milliy hisoblar tizimi (MHT) keng
qo‘llaniladi. U o‘zida ijtimoiy ishlab chiqarish ko‘rsatkichlarining o‘zaro
bog‘liqligini ifodalovchi balans jadvallari to‘plamini mujassamlashtiradi.
Ularda milliy iqtisodiyotning rivojlanish natijalarini aks ettiruvchi
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar hisoblanibgina qolmay, natijalarni olib kelgan
jarayonlar ham tahlil qilinadi. Shuning uchun ham MHT jarayonlar yoki oqimlar
statistikasi deb ham ataladi. Iqtisodiy voqelik,ishlab chiqarish, taqsimot va
iste’molning moliyaviy qiymati ko‘rsatkichlari harakatlari sifatida aks ettirilgan
MHT o‘zida xalq xo‘jaligining modelini mujassamlashtirib, mohiyatiga ko‘ra uch
iqtisodiy mezonning, ya’ni iqtisodiy vazifalar, iqtisodiy agentlar va iqtisodiy
operatsiyalarning muvofiqlashuvi hisoblanadi.
1. Iqtisodiy vazifa deganda, ishlab chiqarish, taqsimot, qayta taqsimlash,
iste’mol va jamg‘arishning makroiqtisodiy jarayonlari tushuniladi.
2. Iqtisodiy agentlar iqtisodiy funksiyalarni bajaruvchilar hisoblanadilar
(nomoliyaviy korporatsiyalar, moliya muassasalari, hukumat idoralari, xususiy
notijorat muassasalari, uy xo‘jaligi va boshqalar).
3. Iqtisodiy operatsiyalar yordamida iqtisodiy agentlar xalq xo‘jaligi
jarayonlariga qo‘shiladi. Masalan, oldi-sotdi, bir ne’matni boshqasiga almashtirish,
moliyaviy qiymatlarni ayirboshlash va shu kabilar.
MHÒda butun xalq xo‘jaligi biror bir korxonaning kattalashtirilgan shakli
sifatida ko‘rib chiqiladi. Shuning uchun bu yerda buxgalteriyadagi kabi har bir
ko‘rsatkichni ikki tomonlama yozilishi qoidasi qo‘llaniladi. Bu qo‘shib yozish
ehtimolini kamaytirib, tovarlar, xizmatlar va moliyaviy resurslar oqimlarini to‘laroq
hisobga olish imkonini beradi.
15
MHÒ ijtimoiy ishlab chiqarishni va milliy iqtisodiyotning boshqa
ko‘rsatkichlarini o‘lchash usuli sifatida amalda deyarli barcha bozor iqtisodi
mamlakatlarida
qo‘llaniladi
(Kanada,
Shvetsiya,
Angliyada
1971-yildan,
Yaponiyada 1978-yildan). Hozirgi vaqtga kelib jahonning 150 mamlakati har yili,
shu jumladan, AQSh va Yaponiya har uch oyda MHÒ ma’lumotlarini nashr etadi.
Eslatish lozimki, har bir mamlakat o‘z milliy hisoblar tizimidan foydalanadi. Biroq
jahon ayirboshlashuvining rivojlanishi, xalqaro iqtisodiy tashkilotlar faoliyatini
yanada kengayishi bilan mamlakatlararo taqqoslash zarurati tug‘iladi. Shu sababli,
Birlashgan Millatlar Òashkilotining statistika komissiyasi rivojlangan mamlakatlar
tajribasini umumlashtirib, 1953-yilda birinchi standart MHÒni ishlab chiqdi va u
xalqaro iqtisodiy axborotlarni ixchamlashtirish maqsadlarida foydalanish uchun
tavsiya etildi. 1993-yilda uning kengaytirilgan yangi nusxasi ma’qullandi. Bu
nusxada tan olingan va keng tarqalgan pul nazariyasi, iqtisodiy o‘sish, xalq
farovonligi, ekologiya sohasidagi mutaxassislarning ilmiy ishlanmalari hisobga
olingan.BMÒ uslubiyatidan foydalanib, sobiq SSSRning statistika tashkilotlari ilk
bor 1978-yilda YAMMni hisoblab chiqdilar. O‘zbekistonda bu hisobot ko‘rsatkich
1989-yilda hisoblab chiqilgan.MHÒ nima uchun kerak, degan savolga birinchidan,
davlat boshqaruvi tashkilotlariga qarorlar qabul qilish uchun, ikkinchidan,
tadbirkorlarga o‘z faoliyatlarini amalga oshirish maqsadida makroiqtisodiy
vaziyatni baholash uchun, uchinchidan, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda aloqalarni
o‘rnatish va taqqoslashni amalga oshirish uchun zarur deb javob berish mumkin.
3. O’zbekistonda makroiqtisodiyotni barqaror rivojlantirish siyosati.
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgach, o‘zining milliy ramzlari
va iqtisodiy atributlariga ega bo‘ldi. Natijada, biz o‘z milliy valyutamiz, byudjetimiz
va to‘lov balansimiz orqali makroiqtisodiy barqarorlik sari yo‘naltirilgan
siyosatimizni olib borish imkoniyati yaratildi. O‘tgan 1991-2020 yillar mobaynida
olib borilgan izchil makroiqtisodiy siyosat natijasida ishlab chiqarilgan yalpi ichki
16
mahsulot (YAIM) hajmi 2020 yilda 1991 yil darajasidan sezilarli darajada oshdi,
inflyatsiya darajasi 2003 yildan e'tiboran bir xonali raqam darajasigacha pasaytirilib,
2020 yilda 6,1%gacha qisqardi, ikki darajali mustahkam bank tizimi yaratildi,
xorijiy operatsiyalar bo‘yicha milliy valyutamizni erkin almashtirilish ta'minlandi,
tashqi qarz hajmi YAIMga nisbatan 14,2%gacha tushirildi. Har qanday mamlakatda,
shu jumladan rivojlangan mamlakatlarda ham, olib borilayotgan iqtisodiy siyosatni
yanada mukammallashtirish imkoniyatlari mavjud bo‘ladi, shuning uchun siyosiy
qarorlarni qabul qiluvchi
mansabdor
shaxslar
vazirlik
va
idoralarning
mutaxassislaridan bu imkoniyatlarni yuzaga chiqarishni talab qiladilar. Bozor
iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda iqtisodchilar ushbu vazifani yechish borasida
makroiqtisodiy siyosatning turli yo‘nalishlarini uyg‘unlashtiradigan moliyaviy
dasturlash uslubidan unumli foydalanib kelmoqdalar. Afsuski, respublikamizda shu
yo‘nalishda o‘quv qo‘llanmasi yaratilgan bo‘lsada, u iqtisod sohasidagi oliy o‘quv
yurtlarining
o‘quv
dasturlariga
kiritilmagan
(magistraturaning
statistika
ixtisosligidan tashqari).
O‘zbekiston Respublikasida ham xorijiy mamlakatlarda o‘z malakasini
oshirib qaytgan Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligi va Markaziy bank
mutaxassislari tomonidan amaliyotda ushbu ishlar olib borilmoqda. Ular tomonidan
amaliy ish jarayonida to‘plangan tajribalarga asoslanib, ikki marta o‘quv
qo‘llanmasi nashr qilingan (dastlab Bank-moliya akademiyasida, so‘ngra Toshkent
davlat iqtisodiyot universitetida).Moliyaviy dasturlash kursi barcha rivojlangan
mamlakatlardagi oliy o‘quv yurtlarining iqtisodiyot, statistika, bank, moliya va soliq
yo‘nalishlari bo‘yicha magistrlik o‘quv dasturlariga kiritilganligini inobatga olib,
respublikamizda ham ushbu kursning o‘qitilishini maqsadga muvofiq deb
hisoblaymiz. Moliyaviy dasturlash kursini o‘rganishdan maqsad magistrantlarni
xalqaro amaliyotda qo‘llaniladigan makroiqtisodiy barqarorlashtirish uslubiyati,
makroiqtisodiy siyosatning turli yo‘nalishlarini o‘zaro uyg‘unligini ta'minlash
yo‘llari bilan tanishtirish va natijada iqtisodiy o‘sishni ta'minlaydigan va o‘zaro
uzviy bog‘langan belgilangan maqsadlarga erishish yo‘llarini tanlashga o‘rgatishdir.
17
Hozirgi davrda O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarni
qisqa muddatga prognoz qilishda (odatda bir yilga), dastavval makroiqtisodiy
agregatlarga (yalpi ichki mahsulotning real o‘sishi, inflyatsiya darajasi, yig‘ma
byudjet va
to‘lov
balansi kamomadi
hamda
pul-kredit statistikasining
ko‘rsatkichlari) ko‘zlangan maqsadni ifodalovchi parametrlari belgilab olinadi.Ba'zi
hollarda maqsad qilib olingan bir ko‘rsatkich darajasi belgilangan ikkinchi
ko‘rsatkich darajasiga mos kelmasligi mumkin. Masalan, davlatning kapital
qo‘yilmalari asosida iqtisodiy faollikni rag‘batlantirish maqsadi inflyatsiya va davlat
byudjeti kamomadini past darajada saqlash maqsadiga zid bo‘lishi mumkin. Shuning
uchun oqilona prognoz ishlarini tashkil qilishda iqtisodiy faoliyatning turli
yo‘nalishlari orasidagi (korxona, bank, hukumat va tashqi dunyo sektorlari)
uyg‘unlikni ta'minlash eng asosiy shart va maqsad hisoblanadi.
Xalqaro amaliyotda bunday uyg‘unlik umumlashtiruvchi makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarni o‘zaro bog‘langan holda belgilangan maqsadlarga erishish
masalalari moliyaviy dasturlash usuli asosida amalga oshiriladi.Barcha mamlakatlar
singari O‘zbekiston Respublikasida ham makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning qisqa
muddatli prognozlarini tuzishda turli manfaatdor vazirliklar va tashkilotlar o‘zaro
hamkorlikda faoliyat olib borib, moliyaviy dasturlash uslubiyatlaridan har
tomonlama foydalanadilar.Asosiy maqsad - pul-kredit statistikasi (PKS), milliy
hisoblar tizimi (MHT), to‘lov balansi (TB) va davlat moliyasi statistikasi (DMS)
ko‘rsatkichlari orasidagi o‘zaro bog‘liqliklarning naqadar uyg‘unlashganligini
ko‘rib chiqishdir. Ushbu maqsadni amalga oshirish uchun moliyaviy oqimlar
matritsasi tuzilishi lozim. Uning asosida milliy va halqaro miqyosda taqqoslamalikni
ta'minlaydigan axborotlar olinadi, makrodarajada iqtisodiy axborotlar tahlil qilinib,
zarur iqtisodiy siyosat olib borilishi uchun chora-tadbirlar belgilanadi. Moliyaviy
faoliyat to‘g‘risidagi ma'lumotlar moliyaviy va iqtisodiy siyosatni ishlab chiqish,
amalga oshirish va uni nazorat qilish, hamda makroiqtisodiy tahlil va izlanishlar
uchun zarurdir, chunki iqtisodiy siyosatning belgilangan maqsadlariga erishish
uchun u yoki bu iqtisodiy choralarni qo‘llashda ko‘rsatkichlar orasidagi bog‘liqliklar
hisobga olinishi lozim.
18
O‘zaro bog‘liqliklar oddiy yoki murakkab bo‘lishi mumkin. Biroq ular qanday
bo‘lmasin moliya tizimiga va xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliyaviy
aktivlariga, ishlab chiqaradigan tovar va xizmatlarining hajmiga ta'sir o‘tkazishi
mumkin.
O‘zaro ta'sir moliyaviy ko‘rsatkichlarga iqtisodiy choralarning bevosita ta'siri
yoki nomoliyaviy xarakterdagi, masalan, normativ-xujjatlar yoki soliq-byudjet
siyosatidagi choralar orqali bilvosita sodir bo‘lishi mumkin.O‘zaro aloqalar vaqt
o‘tishi bilan boshqa omillar hisobiga ham o‘zgarishi mumkin, xususan normativ
hujjatlar va olib borilayotgan iqtisodiy yo‘nalishlar, texnologik rivojlanish, amaldagi
valyuta kursi rejimi, bozor tuzilmasi va ichki moliyaviy bozorlar orasidagi raqobat
bilan bog‘liq bo‘lgan cheklovlar, axborot va operatsion harajatlar, qimmatbaho
qog‘ozlar portfelini boshqarish nuqtai nazaridan moliyaviy aktivlarga talabning
o‘zgarishi; moliviy vositalar va moliyaviy muassasalardagi yangiliklar. Moliyaviy
barqarorlik davrlarida o‘zaro aloqalar nisbatan barqaror xarakterga ega bo‘ladi.
Shuning uchun ekonometrik usullar yordamida iqtisodiy siyosatni ishlab chiqish
imkoniyati kengayadi. Biroq, moliyaviy holat tez va keskin o‘zgarib turadigan
holatlarda, masalan moliyaviy-iqtisodiy inqiroz yoki tezkorlik bilan moliyaviy
yangiliklarning joriy qilinishi davrlarida o‘zaro aloqalarni normativ, hisob va texnik
holatlar hamda valyuta tizimini hisobga oluvchi sifat usubiyatlari yordamida
baholash mumkin.Uslubiyot operatsiyalarni tasniflash va iqtisodiyotni sektorlarga
ajratishdagi bog‘liqliklar, tushunchalar va tamoyillarni qamrab oladi. Bu esa, o‘z
navbatida, moliyaviy hisob va hisobotlarni zarur ketma-ketlikda tashkil qilishga
imkon beradi.
Metodik qarashlar iqtisodiy siyosatning pirovard maqsadlari bilan davlat
boshqaruv idoralarining ixtiyorida bo‘lgan xalqaro statistika andozalariga mos
keluvchi vositalar orasidagi bog‘liqliklarni ifodalashi zarur.Moliyaviy siyosatning
samaradorligi uning ma'lum iqtisodiy siyosatni olib borilishi natijasida pirovard
belgilangan natijalarga erishishdagi ta'siri bilan baholanadi.
Ushbu siyosatning pirovard belgilangan natijalari sifatida quyidagi
ko‘rsatkichlarni keltirish mumkin:
19
— inflyatsiya;
— iqtisodiy o‘sish va aholining ish bilan bandligi, to‘lov balansi;
— sektorlarning iqtisodiy xulqi (masalan, davlat qarzi, xususiy sektorga
kreditlar); makroiqtisodiy me'yorlarning bajarilishi va tizimning
barqarorligi.
Moliya to‘g‘risidagi statistik axborot iqtisodiy rivojlanishga ta'sir
o‘tkazadigan quyidagi moliyaviy vositalarni qamrab oladi:
pul-kredit siyosatining vositalari (masalan, majburiy zahiralar, aktivlarning
likvidlik koeffitsiyentlari,
— Markaziy bankning qayta moliyalash stavkasi va h.k,
— hukumat tomonidan amalga oshiriladigan moliyaviy chora-
tadbirlar;
— normativ qoidalar;
— valyuta kursi;
— foiz stavkalari.
Amaldagi moliya tizimining samaradorligi umuman iqtisodiyotga ijobiy ta'sir
ko‘rsatib, iqtisodiy o‘sish uchun zarur sharoitlarni yaratishi yoki iqtisodiy
rivojlanishni
sekinlashtirishi
va
ortiqcha
harajatlarga
yo‘l
qo‘yishi
mumkin.Iqtisodiyot nomoliyaviy sektorlar faoliyatining samaradorligi ularga
moliya tizimi tomonidan ko‘rsatilayotgan moliyaviy xizmatlarning miqdori va
sifatiga uzviy bog‘liqdir.
Bunday xizmatlar sirasiga:
— savdoni rivojlantirish uchun hisob-kitob operatsiyalarini bajarish;
— saldolash (netting) va o‘zaro hisobga olishlar (kliring);
— depozitlarni qabul qilish va boshqa majburiyatlarni olish;
— kreditlar bilan ta'minlash;
— likvidlikni ta'minlash;
— nomoliyaviy sektorga ularning o‘z shartnoma majburiyatlarini
bajarishlari uchun kafolatlar berish.
20
Iqtisodiyotning har bir sektorida mablag‘lar jamg‘arilishi mumkin.
Jamg‘arish hamda kapital scheti bo‘yicha operatsiyalar sof kreditlash hajmini hosil
qiladi. Bunda ba'zi iqtisodiyot sektorlari yoki sektorchalari netto-kreditor bo‘lsalar,
boshqalari netto-qarz oluvchilar bo‘ladilar.
Moliyaviy operatsiyalarning olib borilishi natijasida u yoki bu sektorda
ortiqcha moliyaviy resurslar shakllanganda, resurs egalari moliviy resurslarni
boshqa sektorlar ixtiyoriga berishlari mumkin. MHTdagi moliyaviy schet netto-qarz
oluvchi sektorlarning o‘zlariga kerak bo‘lgan moliyaviy resurslarni moliyaviy
majburiyatlar qabul qilish yoki o‘z moliyaviy resurslarini qisqartirish hisobiga
shakllantirishlarini ifodalasa, netto-kreditor sektorlarning ortiqcha resurslarini
moliyaviy aktivlarni sotib olish yoki majburiyatlarini qisqartirish hisobiga
joylashtirishini ifodalaydi.
MHTdagi moliyaviy schetga qo‘shimcha tarzda tuziladigan moliyaviy
oqimlar matritsasida moliyaviy vositalar turlari bo‘yicha qarzdor va kreditor
sektorlarning moliyaviy munosabatlari ifodalanadi. Xalq xo'jaligining takror ishlab
chiqarish tuzilishini tubdan o'zgartirish asosida umumiqtisodiy barqarorlikka
erishishda iste'mol bilan jamg'arish fondi o'rtasida eng maqbul mutanosiblikni
ta'minlash asosiy o'rin tutadi. Iste'mol fondining eng maqbul darajasiga erishish
ichki bozorda talab bilai taklif o'rtasida nomutanosiblikni ta'minlash muhim rol
o'ynaydi. Shu sababli davlat eng muhim makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish
nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga ko'proq e'tibor beradi.
Bozor
iqtisodiyotiga
o'tish
darida
iqtisodiyotni
barqarorlashtirish
muammosini hal etishda ishlab chiqarish infratuzilmasining muhandislik
kommunikatsiyalari, transport va aloqa tizimi singari tarmoqlarini ustivor
rivojlantirishga ham alohida e'tibor beriladi. Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida
tarkibiy qayta qurishlar faol investitsiya siyosatini o'tkazish orqali amalga oshiriladi.
7Shu sababli respublika investitsiya bazasini rivojlantirishga katta e'tibor berib,
bunda o'z sarmoyalarimiz, tashqi kreditlar, bevosita investitsiyalar va ularning
barcha manbalaridan foydalanish ko'zda tutiladi. Tashqi investitsiyalarni jalb
qilishda bevosita investitsiyalar tarzida, davlat qarzlari, xalqaro moliya va iqtisodiy
21
tashkilotlar, qarz beruvchi mamlakatlar moliyaviy kredit resurslari shakllarida
amalga oshirish mumkinligi hisobga olinadi.
4. O’zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy o’sishni ta’minlash
omillari va natijalar.
Mamlakatimiz o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritganidan so‘ng iqtisodiyotda o‘z
mohiyati va ahamiyatiga ko‘ra mutlaqo yangi mazmunga ega bo‘lgan jarayonlar
yuzaga kela boshladi. Bu, eng avvalo, iqtisodiyotning barcha sohalari va
tarmoqlarida tarkibiy o‘zgarishlarning izchil amalga oshirilishi bilan bevosita
bog‘liq edi.
Mamlakatimizda iqtisodiy islohotlarning har bir bosqichida makroiqtisodiy
barqarorlikni va iqtisodiy o‘sishni ta’minlash asosiy ustuvor vazifa etib belgilab
kelindi. Ma’lumki, iqtisodiy o‘sish mamlakatning YaIMda namoyon bo‘ladi va u
davlatning iqtisodiy qudratiga baho beradi.
Mamlakatimizning mustaqillik yillaridagi iqtisodiy o‘sishni ta’minlash
davrlarini 3 bosqichga bo‘lib o‘rganish maqsadga muvofiqdir.
1.
1991-1996 yillar: Ishlab chiqarishning pasayishini to‘xtatish va
iqtisodiy o‘sishga erishish.
2.
1997-2004 yillar: YaIMning aholi jon boshiga o‘sishiga erishish,
inflatsiyani keskin pasaytirish va barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlash.
3.
20058-2017 yillar: Davlat budjeti va joriy operatsiyalar hisobi ijobiy
saldosini hamda yuqori iqtisodiy o‘sishni ta’minlash.
4.
2017 yildan hozirgacha bo‘lgan davr: Makroiqtisodiy barqarorlikni
yanada mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish (o‘tish
davrida iqtisodiyot sohasida statistik hisobotlarni to‘g‘ri yuritish va davlatning
iqtisodiy salohiyatini aniq baholash).
22
Respublikada bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrida, iqtisodiyotni rivojlantirish
borasida bir qator vazifalar turardi. Bular xususiylashtirish va raqobatchilik
muhitini shakllantirish jarayonlarini chuqurlashtirish; makroiqtisodiy barqarorlikka
erishish; milliy valyutani mustahkamlash; iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini tubdan
o‘zgartirish; ijtimoiy kafolatlari kuchli bo‘lgan demokratik davlatni shakllantirish
vazifalaridir.
1-jadval
O‘zbekistonda iqtisodiy o‘sishni ta’minlash davrlari va o‘ziga xos omillari
1991-1996 yillar
1997-2004 yillar
2005-2022 yillar
Ishlab chiqarishning
pasayishini to‘xtatish va
iqtisodiy o‘sishga
erishish
YaIMning aholi jon
boshiga o‘sishiga
erishish, inflatsiyani
keskin pasaytirish va
barqaror iqtisodiy
o‘sishni ta’minlash
Davlat budjeti va joriy
operatsiyalar hisobi
ijobiy saldosini hamda
yuqori iqtisodiy o‘sishni
ta’minlash
23
- Mustaqil davlatning
asosiy institutlarini
shakllantirish;
-Bozor iqtisodiyoti
tamoyillari va asoslarini
shakllantirish;
-Milliy valyutani
muomalaga kiritish; -
Narxlarni erkinlashtirish; -
Real sektor korxonalarini
Davlat tomonidan qullab
quvvatlash;
-Kichik va o‘rta darajadagi
xususiylashtirishni amalga
oshirish;
-Ijtimoiy himoyaning
yangi tizimini
shakllantirish va
boshqalar.
-G‘alla va energiya
mustaqilligiga erishish; -
Strategik investorlarni
qamrab olgan yirik
xususiylashtirishni amalga
oshirish;
-YAngi, yirik sanoat
korxonalarini barpo etish; -
Sanoat sektorida
mahalliylashtirish
dasturlarini amalga
oshirish;
-Iqtisodiyot tarmoqlarida
boshqaruv tizimini isloh
qilish;
-Kadrlar tayyorlash milliy
dasturini amalga oshirish; -
Makroiqtisodiy siyosatni
takomillashtirish va
boshqalar.
-Eksportni
rag‘batlantirish uchun
imtiyozlar berish;
-Kichik biznes va
tadbirkorlikni
rivojlantirish uchun
ishbilarmonlik muhitini
yaxshilash;
-Iqtisodiyotni
modernizatsiyalash tarmoq
dasturlarini amalga
oshirish;
-Sanoat kooperatsiyasini
rag‘batlantirish;
-Erkin iqtisodiy zonalar,
transport va logistika
markazlarini barpo etish; -
Barcha jabhalarda AKT
dan keng foydalanish va
boshqalar.
O‘zbekiston 1991 yilda mustaqillikka erishgan vaqtdan buyon mamlakat
YaIMining hajmi xarid qilish qobiliyatining pariteti bo‘yicha qariyb 6 marta oshdi,
shu bilan birga, so‘nggi yillarda iqtisodiy o‘sish sur’atlari kamida 8 foizni tashkil
24
qilmoqda. Mamlakatimiz iqtisodiyotida Barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlashning
og‘ir bosqichi 1991-1995 yillari bo‘ldi. Bu davrda YaIM ning qisqarish, narxlar
darajasining keskin o‘sishi ro‘y berdi.Ammo olib borilgan pishiq-puxta
makroiqtisodiy siyosat bu qiyinchiliklarni engib o‘tish va barqaror rivojlanish
yo‘liga kirish imkonini berdi.1996 yildan boshlab iqtisodiy pasayish to‘xtatilib
iqtisodiy o‘sish ta’minlanmoqda. Aynan ana shu yil mamlakatimiz iqtisodiyoti ilk
o‘sish ko‘rsatkichini qayd etdi.
Bu jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy faoliyati natijalarini ifodalovchi pirovard ijobiy
natija bo‘ldi.Keyingi yillarda barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlash, iqtisodiyotda
xususiy sektorning rolini va ahamiyatini oshirish, tarkibiy islohotlarni
chuqurlashtirish, ishlab chiqarish omillaridan foydalanish imkoniyatlarini
kengaytirishga qaratilgan keng qamrovli iqtisodiy siyosatni olib borilishi natijasida
iqtisodiy o‘sish ta’minlandi, xususan, iqtisodiy o‘sishni ifodalovchi qator
ko‘rsatkichlar ijobiy o‘zgara boshladi. Buning natijasida 1996-2003 yillarda
mamlakatimiz YAIMning barqaror o‘sish sur’atlari ta’minlandi.
SHu yillar mobaynida mamlakatda yirik ishlab chiqarish korxonalari
(Andijondagi Asaka avtomobil zavodi, Buxorodagi neftni qayta ishlash zavodi va
boshqa) ishga tushishi natijasida mamlakatimizning YAIM ning o‘sishi ta’minlandi.
O‘zbekiston iqtisodiyoti 2000-2003 yillar davomida yiliga 3,8-4,2 foiz o‘sish
darajasida9 o‘rtacha sur’atlar bilan rivojlandi. Qulay ishchan muhit yaratish, ishlab
chiqarishni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilashga qaratilgan
iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish jarayonlarining natijasi sifatida mamlakatimiz
iqtisodiyoti 2004 yildan e’tiboran yiliga 7-9 foiz darajasidagi yuqori va barqaror
o‘sish sur’atlarini namoyish qila boshladi.
Jahon iqtisodiyotida saqlanib qolayotgan murakkab vaziyat va dunyo
bozorlarida yuzaga kelgan noqulay kon’yunkturaga qaramasdan, mamlakatimiz
iqtisodiyoti so‘nggi yillarda ham yuqori sur’atlarda o‘sishda davom etdi. Xususan,
2015 yil yakuni bo‘yicha mamlakatimizda yalpi ichki mahsulot hajmining real
o‘sishi 2014 yilga nisbatan 7,4 foizni, 2016 yil yakuni 2015 yilga nisbatan 6,1 foizni,