Maktabgacha pedagogika asoslarining mavzu bahsi, maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar rivojlanishining umumiy qonuniyatlari
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
138,5 KB
Maktabgacha pedagogika asoslarining mavzu bahsi, maktabgacha ta’lim
yoshidagi bolalar rivojlanishining umumiy qonuniyatlari
Mashg’ulot rejasi
1.1. Maktabgacha pedagogika asoslarining mavzu bahsi va ilmiy tadqiqot
metodlari
1.2. Maktabgacha pedagogikaning asosiy kategoriyalari.
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishining umumiy qonuniyatlari va
unga ta’sir etuvchi omillar
1.4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari.
Tayanch tushunchalar: pedagogika, maktabgacha pedagogika, metod,
ilmiy tadqiqot usullari, tushuncha, rivojlanish, shakllanish, qonuniyat,
omillar, yosh davrlari.
1.1. Maktabgacha pedagogika asoslarining mavzu bahsi va ilmiy tadqiqot
metodlari
Inson tarbiyasi insonning o’zi kabi qadimiy va keng qamrovlidir. SHu
sababli, insonni har tomonlama tarbiyalash insoniyatning azaliy orzusi bo’lib,
ajdodlarimiz ma’rifat va madaniyatni yosh avlodga o’rgatish, ularni komillikka
yetaklash yo’llari, qonun-qoidalarini izlaganlar. Darhaqiqat, insonning ma’rifatliligi
va ma’naviy komilligiga erishish ishlari pedagogika fani yetakchiligida amalga
oshiriladi. Demak, pedagogika fani kishiga har tomonlama tarbiya berish, har bir
shaxsni hamma yosh davrlarida uyg’un rivojlantirish qonuniyatlari to’g’risidagi
fandir. Shu bois, pedagogika fani insonni har tomonlama tarbiyalash haqidagi fan
bo’lib, tarbiya sohasidagi jamiyat talablarini amalga oshirish yo’lida xizmat qiladi.
Maktabgacha pedagogika esa bolaga tug’ilganidan to yetti yoshigacha har tomonlama
tarbiya berish qonuniyatlarini o’rganadi va bog’cha sharoitida ta’lim- tarbiya ishini
tashkil etishning mazmuni, metodi va shakllarini ishlab chiqadi. Inson tarbiyasiga oid
qonunlar dastlab xalq og’zaki ijodida: ertak, qissa, pandnoma, maqol va matal
kabilarda, keyinroq yozma yodgorliklarda, hadislarda asoslab berilgan. Ta’lim-
tarbiya ishlarining takomillashib borishida SHarq va G’arbning qomusiy olim va
pedagoglarining o’rni kattadir.
Markaziy Osiyolik mashhur allomalar: Muhammad al-Xorazmiy, Abu Nasr
Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf Xos Hojib, Kaykovus,
Alisher Navoiy, Ahmad Donish, Furqat, Abdulla Avloniy kabi jahon tan olgan
mutafakkirlar o’zlarining qator asarlarida ta’lim-tarbiyaga katta e’tibor bilan
qaraganlar. Faylasuf olim Forobiy o’zining «Fozil shahar kishilarining qarashlari»
asarida tarbiya orqali' insonga beriladigan 12 fazilatni sharhlab beradi. Abdulla
Avloniy esa tarbiya haqida g’oyat ibratli fikrlarni bildiradi. «Pedagogika — Abdulla
Avloniyning yozishicha, — bola tarbiyasining fani, demakdir». «Dars ila tarbiya
ikkisi jon ila tan kabidir», «Dars oluvchi—biluvchi, tarbiya oluvchi—amal
qiluvchidir». Bu yerda pedagogika faniga qisqa va lo’nda ta’rif berib, ta’lim bilan
tarbiyani esa jon bilan tanga o’xshatib, ularni bir-biridan ajratib tushunish mumkin
emasligini yorqin ifodalab bergan. Avloniyning ta’kidlashicha, tarbiyani yoshlikdan
berish nihoyatda zarur. Bolaga avvalo, kichik yoshdan boshlab, ota-ona tarbiya
beradi, keyin tarbiya bilan butun jamo- atchilik shug’ullanadi, chunki bunda inson
taqdiri hal etiladi deydi. Demak, pedagogikaning bosh masalasi tarbiya sanaladi.
Tarbiya jarayonida esa bolaning ongi, his- tuyg’ulari shakllanadi. Eng muhimi
ijtimoiy hayot uchun zarur bo’lgan va ijtimoiy munosabatlarga xizmat qiladigan
xulqiy odatlar hosil bo’ladi. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi bolalarning, yosh va
individual xususiyatlarini e’tiborga olgan holda ularning har tomonlama
rivojlanishini ta’minlashga xizmat qiladi. Maktabgacha ta’lim muassasalari ham
bolalarni har tomonlama tarbiyalaydi. Bola hayotidagi ilk yosh eng muhim davr
bo’lib, xuddi mana shu davrda bolaning jismoniy, axloqiy, mehnat, estetik
rivojlanishiga poydevor bo’ladi.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining maqsadi va vazifasi. “Maktabgacha
pedagogikasi” fani “Pedagogika” fanining bir qismi bo’lib, o’zining nazariy, ilmiy va
amaliy asoslariga ega. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining nazariy asoslari:
yosh avlodni barkamol shaxs qilib tarbiyalashga qaratilgan, ta’lim-tarbiya borasida
yaratilgan tajribalarga, nazariy va metodik manbalarga, O’rta Osiyo va jahon tan
olgan buyuk mutafakkir olimlarning asarlari va ta’lim-tarbiyaning umumiy
qonuniyatlariga asoslanadi. Maktabgacha pedagogikasi fanining milliy asoslari-
ta’lim-tarbiya
muammolarini,
muayyan
millatning
milliy
qadriyatlarini
umumbashariy va umuminsoniy qadriyatlar bilan bog’lagan holda hal etish, har bir
millatning ma’naviy merosi va milliy qadriyatlariga tayangan holda milliy tarbiya
masalalarini yosh avlod ongiga yetkazish mazmuni, usul, metod va tamoyillarini
milliylashtirishdan iborat. O’sib kelayotgan yosh avlodni muayyan maqsad yo’lida
har tomonlama kamol toptirish, uning ongi, dunyoqarashi, e’tiqodini o’stirish, xulq-
atvorini tarkib toptirish maktabgacha pedagogika fanining dolzarb muammolaridan
sanaladi. Maktabgacha ta’lim atamasi 1997 yil YUNESKO xalqaro tashkiloti
tomonidan qabul qilingan.
Maktabgacha ta'lim davrida bolalarni jismoniy tomondan tarbiyalashning
asosiy maqsadi – bu bolalardagi turli ko'nikma va malakalarni shakllantirish,
ulardagi kuchlilik, tetiklik, chaqqonlik, ziyraklik kabi jismoniy sifatlarni
rivojlantirishdan iboratdir.
Hozirgi davrda har tomonlama rivojlangan barkamol insonni tarbiyalashning
maqsad va vazifalari ma’naviy boylik, axloqiy poklik, jismoniy mukammallikni
o’zida mujassamlashtirgan ijtimoiy faollikni tarbiyalashni taqozo etadi.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining maqsadi tarbiyachi murabbiylarning
o’z oldiga aniq maqsad qo’yishi, yosh avlodni har tomonlama rivojlangan yetuk
shaxs qilib tarbiyalash uchun o’z ustida ishlashi, intilishi, izlanishi, ayollarni zamon
talablari asosida tarbiyalash uchun tarbiyaning yangi usul va vositalaridan keng
foydalana olish kabi tarbiyachilik mahoratini shakllantirishga qaratiladi. O’sib
kelayotgan yosh avlodni barkamol inson qilib tarbiyalash borasidagi mavjud
muammolarni hal etish, ta’lim va tarbiya samaradorligini zamon talablari asosida
ta’minlash, uni dunyo talablari darajasiga olib chiqishga erishish, yosh avlodga
ta’lim-tarbiya berishda milliy va umuminsoniy qadriyatlarga tayanish orqali ta’lim-
tarbiyaning mohiyati, mazmunini shakllantirish va takomillashtirish, maktabgacha
ta’lim pedagogikasi fanining qoida va qonunlarini xalqimizning boy tajribalari
asosida boyitib borish va uning yangi qirralarini izlash bugungi kunning dolzarb
muammolaridir. Shuningdek, mustaqillik sharoitida uzluksiz ta’lim tizimini yanada
rivojlantirish muammolarini hal etish maktabgacha ta’lim pedagogikasi fani oldiga
qator vazifalarni qo’ymoqda. Maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalash vazifalari
esa shaxsni tarbiyalash maqsadlari asosida ularning yoshiga va xususiyatlariga qarab
belgilanadi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bola shaxsini har tomonlama kamol
toptirish jismoniy, aqliy, axloqiy, mehnat va estetik tarbiya majmuasidan iboratdir.
Bu sohada SHarq va G’arb xalqlari yaratgan og’zaki ijodiyot, buyuk mutafakkir,
pedagog va olimlarning ta’lim-tarbiyaga doir ilg’or fikrlarini o’rganib, tahlil qilib,
barkamol insonni tarbiyalash jarayonini o’rganish biz uchun juda qimmatlidir:
- ta’lim-tarbiya to’g’risidagi qonun-qoida tamoyil, metod va usullarni bolalar
bog’chalari amaliy hayoti bilan bog’lab, bo’lajak tarbiyachi — o’qituvchilarga
o’rgatish hamda xalq ta’limini boshqarish va rahbarlik masalalarini chuqur o’rganib,
bo’lajak tarbiyachilarni qanday tayyorlash muammolarini hal qilish;
- maktabgacha tarbiya muassasalarida oila bilan uzviy hamkorlikda bolalarni har
tomonlama rivojlantirish ishini amalga oshirish.
Bunday vazifalarda tadqiq etish;
- birinchidan, bolalar sog’lig’ini saqlaydi va mustahkamlaydi, jismoniy
rivojlanishini ta’minlaydi;
- ikkinchidan, ilmga qiziqish va qobiliyatlarini rivojlantiradi;
- uchinchidan, Vatanga, tabiatga, jonajon o’lkaga muhabbat, kattalarga
hurmatni, o’rtoqlik va jamoatchilik, xayrixohlik, xulq madaniyati, mustaqillik,
uyushqoqlik va intizom, mehnatsevarlik kabi ijobiy fazilatlarni tarbiyalaydi;
- to’rtinchidan, estetik tarbiyani amalga oshiradi.
Bunda asosiy vazifa tarbiyalanuvchilarda bilim, ko’nikma, malakalarni, ya’ni
ma’lumotni shakllantirishdir. Ma’lumot bu ta’lim-tarbiya natijasida o’zlashtirilgan
va tizimlashtirilgan bilim, hosil qilingan ko’nikma va malakalar hamda tarkib topgan
dunyoqarash majmui. Maktabgacha ta’lim muassasasining ta’lim-tarbiyaviy faoliyati
haqida o’zbek olimasi Yusupova P. o’zining “Maktabgacha tarbiya pedagogikasi”
nomli o’quv qo’llanmasida batafsil to’xtalib o’tgan.
Keyingi yillarda jismoniy, aqliy, axloqiy, mehnat va estetik tarbiya bo’yicha olib
borilgan ilmiy- pedagogik tadqiqotlar maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalash
vazifalarini ularning psixik-fiziologik imkoniyatlarini e’tiborga olgan holda belgilash
zarurligini ko’rsatib berdi. Ular bolalar bog’chasining “Bolajon” tayanch dasturida
o’z aksini topgan.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining ilmiy tadqiqot metodlari. Ilmiy
tadqiqot ishlari ta’lim-tarbiya samaradorligini oshirish bilan bog’liq vazifalarni xalq
ta’limining hamma bo’g’inlaridagi o’quv-tarbiyaviy ishlarni kelgusida yanada
yaxshilash yo’llarini topish uchun amalga oshiriladi.
Ilmiy tadqiqot metodlari (metod — lotincha yo’l degan ma’noni anglatadi)orqali
amalga oshiriladi. Ilmiy tadqiqot ishida olimlar pedagogika, maktabgacha ta’lim
pedagogikasi va psixologiya fanining vakillari, maktab o’qituvchilari, bolalar
bog’chalari tarbiyachilari va shuningdek, tarbiya berish amaliyoti bilan bevosita
bog’liq bo’lgan kishilar qatnashadilar.
Pedagogik voqea-hodisalarning qonuniyatlarini ochish har xil yo’llar bilan
amalga oshirilishi mumkin. Tadqiqotning empirik darajasida har xil faktik materiallar
yig’iladi, ular to’liq yoritib boriladi, shuningdek voqealar o’rtasidagi ob’ektiv
bog’liqliklar aniqlanadi, tadqiq etilayotgan voqea qar tomonlama puxta o’rganiladi.
Tadqiqotning nazariy darajasi o’rganilayotgan voqeaning mohiyatini aniqlashga
yo’naltirilgan maxsus tizimlashtirish va tahlil usulidir. Ilmiy tadqiqot ishini olib
borishda qo’llaniladigan maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining rivojlanishini
ta’minlaydigan ilmiy tadqiqot metodlariga quyidagilar kiradi.
Adabiyotlarni o’rganish metodi. Adabiyotlarni o’rganish jarayonida milliy
va umuminsoniy qadriyatlarni aks ettiruvchi buyuk mutafakkir pedagogik
olimlarning asarlari, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari ta’lim - tarbiya
borasida qabul qilingan qarorlar tadqiqot mavzusiga oid darslik, risola va maqolalar,
pedagogik. Psixologik tadqiqotlar, dissertatsiyalar o’rganiladi.
Kuzatish metodi. Kuzatish - adabiyotlarni o’rganishdan keyin boshlanadigan
jarayon. Kuzatishda tadqiqotchi ma’lum pedagogik hodisani, maqsadni ko’zlab
tashkil etadi. Tadqiqotchi kuzatishga oldindan puxta tayyorlanadi, kuzatishdan
ko’zda tutilgan maqsadni aniqlaydi, uning dasturi rejalari tuziladi, kuzatish manzili,
muddati belgilanadi. Kuzatish ikki turga ajratiladi: qisqa va uzoq muddatli kuzatish.
Qisqa kuzatish deganda
ob’ektning kundalik faoliyatidagi o’zgarishlardan ma’lum xulosaga kelish
tushuniladi. Uzoq muddatli kuzatish esa maqsad — reja va dastur asosida olib
boriladi va ma’lum ilmiy, yakuniy xulosaga kelish tushuniladi. Kuzatish yakunlarini
qayd qilishda kino, video yozuvi, televidenie va boshqa texnikaviy vositalardan
foydalanish mumkin.
Suhbat metodi. Suhbat aniqlanishi kerak bo’lgan masalalarni oydinlashtirib
olish maqsadida, oldindan tuzilgan reja asosida o’tkaziladi. Suhbat yakka tartibda
hamda jamoa tarzida olib boriladi. Suhbat bolalar hayotining u yoki bu voqea-
hodisalari to’g’risidagi qiziqishlari, tasavvurlari, mulohaza va muhokamalarni aniqlab
olishga bevosita yordam beradi. Suhbatdan metod sifatida foydalanishda, albatta,
uning maqsadi va rejasini aniqlab olish kerak bo’ladi. Suhbat metodi jarayonida
intervьyu olish ham muhim sanaladi. O’rinli, mantiqan yuksak javoblar yoki noaniq
javoblar magnit tasmasiga yozib olinadi va tahlil etiladi.
Hujjatlarni va bolalarning ishlarini o’rganish. Bolalar ishlarini o’rganish
ilmiy tadqiqotning asosini tashkil etadi. Tadqiqotchi pedagogik hujjatlarni o’rganish
orqali o’rganilayotgan ob’ekt to’g’risidagi har xil ma’lumotlarni bilib oladi. Bunga
maktabgacha tarbiya muassasalari mudirlari, tarbiyachilarning rejalari va hisobotlari,
bolalar bog’chasi tarbiyalanuvchilarning rasmlari, loy va plastilindan yasalgan
buyumlar va shu kabilar kiradi. Masalan, bolalar ancha ilgari chizgan rasmlarini
qarab chiqish, tahlil qilish, bolalarga berilgan topshiriqlarning qay darajada
murakkablashib borganini aniqlash hamda ular bilan keyingi olib boriladigan ishlarni
belgilashga yordam beradi.
Pedagogik eksperiment ta’lim jarayoniga pedagogik yangiliklarni kiritishdir.
Pedagogik eksperiment yordamida ilmiy farazlarning ishonchliligi tekshiriladi.
Tabiiy eksperiment va laboratoriya eksperimenti pedagogik eksperimentning
asosiy turlari bo’lib, ular ko’pgina ishlarni o’z ichiga oladi. Tabiiy eksperiment
sharoitida yangi ish rejalari, dasturlari, darsliklar adabiyotlar va odatdagi ish rejalarini
buzmay turib tekshiriladi. Pedagogik eksperiment — bu ham kuzatish, lekin u
pedagogik jarayonning o’tish sharoitlarini muntazam o’zgartirish munosabati bilan
maxsus tashkil etiladi. Laboratoriya ishi ham ilmiy tadqiqotning ancha qat’iy shakli
hisoblanadi. Quyidagilar pedagogik eksperimentning bosqichlari hisoblanadi:
Eksperimentni rejalashtirish — eksperiment o’tkazish va natijalarni sharhlash.
Eksperimentni tashkil etish va o’tkazish tartibi belgilangan rejaga qat’iy amal qilgan
holda olib borilishi kerak. SHarhlash bosqichida ma’lumotlar yig’iladi va qayta
ishlanadi.
Tajriba o’rganish va umumlashtirish metodi. Pedagogik tajriba tushunchasi
ko’p qirralidir. Pedagogik tajribaning keng ma’nosi ta’lim va tarbiya amaliyotidir.
Pedagogik tajribaning asosiy maqsadi maktabgacha muassasalarda olib boriladigan
ta’lim-tarbiya
ishlari
qay
darajada
amalga
oshirilayotganini
o’rganishdir.
Pedagogikadagi mavjud muammolarni hal etish uchun ta’lim-tarbiya jarayonini
o’rganish, amaliy xodimlarning ijodiy nashrlarini nazariy asosda idrok etish va qayta
ishlab chiqish, ya’ni ilg’or tajribani umumlashtirish, yoyish katga ahamiyatga egadir.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining yosh avlodni barkamol inson qilib
tarbiyalashdagi o’rni.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanida bir-biri bilan uzviy bog’langan
quyidagi tushunchalar mavjud: tarbiya, ta’lim, ma’lumot. Tarbiya—kishilik
jamiyatining barcha bosqichlarida shakllanib, rivojlanib, o’sib, avloddan-avlodga
vorislik vazifasini bajarib kelgan bo’lsa-da, ammo har bir jamiyatda tarbiyaning
mazmuni maqsadi, vazifalari, o’ziga xosligi bilan farqlanadi. Tarbiya ijtimoiy hayot
uchun zarur hodisa bo’lib, yosh avlodga ilmiy bilimlar tizimini, malaka va
ko’nikmalarini maxsus metod va vositalar orqali rejali ravishda singdirib berish
hamda yosh avlodni har tomonlama shakllangan yetuk inson qilib tarbiyalashni
maqsad qilib qo’yadi. Yosh avlodni komil inson qilib tarbiyalash muammolari
dastlab xalq og’zaki ijodi, pedagogikasi, yozma yodgorliklarda, pandnomalarda
mutafakkir hamda ma’rifatparvarlar asarlarining bosh mavzusini tashkil etgan.
Abdulla Avloniy tarbiya haqida gapirar ekan, haqli ravishda shunday degan
edi:“Tarbiya bizlar uchun yo hayot - yo mamot, yo najot-yo halokat, yo sadoqat - yo
falokat masalasidir”. Demak, tarbiya va odob Vatanga cheksiz muhabbat, imon-
e’tiqod, mehr-muruvvat, rostgo’ylik, adolatgo’ylik, samimiylik, mehnatsevarlik va
bilimdonlik kabi g’oyalar vositasida shakllanib boradi. Ta’lim – bolalarga bilimni
tartibli bayon qilish jarayoni bo’lib, muayyan ko’nikma va malakalarni singdirish,
ularning ongi va xulqiga ta’sir etish, aqlini, ongini, idrokini, dunyoqarishini,
e’tiqodini va bilish faolligini rivojlantirishdir. Ta’lim berish jarayonida tarbiya va
ma’lumotning maqsadi amalga oshiriladi. Ta’lim ikki tomonlama jarayon bo’lib va
o’qitishni o’z ichiga oladi. O’qitish –pedagogik faoliyat bo’lib, bilim malaka,
ko’nikmalarni bolalarga singdirish, ularning bilish va amaliy faoliyatiga rahbarlik
qilishdir. O’qish - o’quvchining bilim, malaka, ko’nikmalarini egallashdagi amaliy
faoliyatidir. U o’quvchilarning har tomonlama rivojlanishshsh ta’minlaydi.
Ma’lumot - asosiy pedagogik tushuncha bo’lib, u ijtimoiy hayot voqealarni ob’ektiv
aks ettiradi. Bu jarayon kishining tabiat, jamiyat va kishi tafakkuri to’grisidagi
umumlashtirgan ijtimoiy zarur bilim, malaka, ko’nikmalar tizimining egallab olinishi
natijasidir. Ma’lumot kishining bilishga bo’lgan talabini ta’minlab, undagi
qobiliyatlarni
ma’lum
darajaga
ko’taradi
va
amaliy
faoliyatgatayyorlaydi.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi fanining yosh avlodni barkamol inson qilib
tarbiyalashdagi o’rni biqiyosdir.
Maktabgacha ta’lim turli yoshdagi bolalarni maktabga tayyorlash bilan birga,
ularni sog’lom, har tomonlama yetuk qilib tarbiyalash uchun zarur tashkiliy, uslubiy
psixologik, pedagogik shart-sharoitlar yaratadi, bolalarni maktabda muntazam
ravishda ta’lim olishga tayyorlashda ota-onalarga yordam beradi, unda o’qishga
intilish hissini uyg’otadi. Maktabgacha ta’lim bola 6-7 yoshga yetguncha oilada
hamda davlat va davlatga qarashli bo’lmagan maktabgacha bolalar muassasatarida
amalga oshiriladi. Maktabgacha ta’lim bola shaxsini maktabgacha bolalar ta’lim-
tarbiyasiga qo’yiladigan davlat talablariga muvofiq sog’lom, yetuk, maktabda
o’qishga tayyor tarzda shakllantirish maqsadini ko’zlaydi.
Maktabgacha ta’limning vazifalari:
Bolalarni xalqning boy milliy madaniy-tarixiy merosi va umumbashariy
qadriyatlar asosida aqliy va ma’naviy axloqiy jihatdan tarbiyalash.
Bolalarda milliy g’urur, vatanparvarlik hislarini shakllantirish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning bilim olish ehtiyojini, o’qishga
intilishini shakllantirish, ularni muntazam ravishdagi ta’lim jarayoniga
tayyorlash.
Bolalar tafakkurini rivojlantirish o’zining fikrini mustaqil va erkin
ifodalash malakalarini shakllantirish.
Bolalarning jismoniy va ruhiy sog’ligini ta’minlash.
Maktabgacha ta’lim muassasalari hududlarning demografik, ijtimoiy-iqtisodiy
va boshqa xususiyatlarini hisobga olgan holda tashkil etiladi.
Maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil etish va tugatish qonunga muvofiq
ravishda amalga oshiriladi. Maktabgacha ta’lim muassasalari ularning yo’nalishlariga
ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi:
bolalar yaslisi, bolalar bog’chasi, bolalar yasli bog’chasi, xonadon
bolalar
bog’chasi, (ham mustaqil muassasa sifatida, ham filial sifatida);
bog’cha maktab majmuasi;
tarbiyalanuvchilarni bir yoki bir necha ustuvor yo’nalishlarda
rivojlantiradigan (til o’rganish, badiiy-estetik, sport va boshqa yo’nalishlar bo’yicha)
maktabgacha ta’lim muassasasi.
Tarbiyalanuvchilarning jismoniy va ruhiy rivojlanishidagi kamchiliklarini
bartaraf etishni ustuvor ravishda amalga oshiruvchi maxsus maktabgacha ta’lim
muassasasi.
Sanitariya-gigiena, profilaktika va sog’lomlashtirish tadbirlari va muolajalari
ustuvor ravishda amalga oshiriladigan sog’lomlashtiruvchi bolalar bog’chasi.
Aralash turdagi maktabgacha ta’lim muassasi (aralash turdagi muassasa
tarkibiga sog’lomlashtiruvchi guruhlar turlicha miqdorda bo’lishi mumkin).
Maktabgacha ta’limning turlari ota -onalar (ularning o’rnini bosuvchi shaxslar)
tomonidan tanlanadi.
1.2. Maktabgacha pedagogikaning asosiy kategoriyalari
Bizga yaxshi ma’lumki, har bir fan o’zining tayanch tushunchalari,
qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu holat uning fan
sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi. Fanning mohiyatini ochib beruvchi eng muhim,
asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi. Maktabgacha pedagogika fanining asosiy
kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim va tarbiya samaradorligiga
erishishga haratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini yoritadi. Eng muhim
kategoriyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim (o’qitish,o’qish),
bilim, ko’nikma, malaka, ma’lumot, rivojlanish.
Shaxs – psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-
harakatlari
bilan
boshqalardan
ajralib
turuvchi,
muayyan
xulq-atvor
va
dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyat a’zosi.
Tarbiya - muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh
avlodni har tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib
toptirish jarayoni.
Ta’lim –bolalarni nazariy bilim, amaliy ko’nikma va malakalar bilan
qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o’stirish va dunyoqarashlarini
shakllantirishga yo’naltirilgan jarayon.
Bilim – shaxsning ongida tushunchalar, sxemalar, ma’lum obrazlar ko’rinishida
aks etuvchi borliq haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui.
Ko’nikma – shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati.
Malaka –muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan
shakli.
Ma’lumot – ta’lim-tarbiya natijasida o’zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim,
hosil qilingan ko’nikma va malakalar hamda tarkib topgan dunyoqarash majmui.
Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan
miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab
jarayon.
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishining umumiy qonuniyatlari
va unga ta’sir etuvchi omillar
“Shaxs” tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy xususiyatlari va xatti- harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi,
muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyatning a’zosini ifodalashga
xizmat kiladi. Individ shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit
inson sifatida xis etishi, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i
kerak. Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh
sub’ekti va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga
oshiruvchi sifatida ta’riflanadi.
Malakali kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati shaxsni intellektual va
ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs
sifatida namoyon bo’lishiga erishishni nazarda tutadi.
Mazkur ijtimoiy talabning amalga oshirilishi har bir fuqaroning bilim olish,
ijodiy qobiliyatini namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan
kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat qilish huquqini kafolatlaydi.
Individning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun ijtimoiy muhit
sharoitlari va tarbiya kerak bo’ladi. Ana shular ta’sirida individ inson sifatida
rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan
miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir.
Mohiyatan rivojlanish oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan
yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib
borishi, mikdor o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ifodalaydi. Rivojlanishining
manbai qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir. Bola shaxsining
rivojlanishi inson ijtimoiy mavjudotdir, degan falsafiy ta’limotga asoslanadi. Ayni
vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak, uning rivojlanishida tabiat
rivojlanishining qonuniyaglari ham muhim ahamiyatga ega. SHuningdek, shaxs bir
butun mavjudot sifatida baholanar ekan, uning rivojlanishiga biologik va ijtimoiy
qonuniyatlar birgalikda ta’sir etadi, ularni bir-biridan ajratib bo’lmaydi.
Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush tajribasi bilan
birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi. Inson butun umri davomida
o’zgarib boradi. U ham ijtimoiy, ham psixik jihatdan kamolga yetadi, bunda bolaga
berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq bo’lsa, u jamiyat a’zosi sifatida kamol topib,
murakkab ijtimoiy munosabatlar tizimida uziga munosib o’rin egallaydi. CHunki
rivojlanish tarbiya ta’siri ostida boradi. SHaxsning fazilatlarini to’g’ri ko’rish va
bexato baholash uchun uni turli munosabatlar jarayonida kuzatish lozim. Demak,
shaxsni rivojlantirishi vazifasini to’g’ri xal etish uchun uning xulqiga ta’sir etuvchi
omillar, shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur. Tarbiya bolaga samarali ta’sir etishi
uchun o’sish va rivojlanish qonuniyatlarini bilish hamda hisobga olish maqsadga
muvofiq. SHunday qilib, rivojlanish va tarbiya o’rtasida ikki tomonlama aloqa
mavjud.
Maktabgacha yoshdagi bola shaxsi rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar.
Fanda, individning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning
ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom
etmoqda: insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy xodisalarning ta’siri kuchli
bo’ladimi, yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri
yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday? Fanda biologik yo’nalish deb
nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab, uning vakillari Aristotelь,
Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir,
tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, degan g’oyani ilgari suradi. XVI
asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyondalari esa shaxs
rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyanint rolini
inkor etadi. Xorij psixologiyasidagi yana bir oqim - bixeviorizm XX asr boshlarida
yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyondalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga
o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi.
Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim E.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va
uning vakillari D.Dьyui, A.Kombelar ham shaxs rivojlanishini biologik nuqtai
nazardan asoslaydi. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb
qaraydi. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga
ega deb biladi. Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy)
omilga bog’laydi.
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishi ijtimoiy
omil bilan belgilaydi. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik
rivojlanishi u yashaydigan muhitta bog’lik deb ko’rsatadi. Muhit deganda inson
yashaydigan sharoitdagi barcha tashki ta’sir tushuniladi. SHu nuqtai nazardan tarbiya
tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga
moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chikadi. Ular ijtimoiy muhitning
rolini hal qiluvchi omil deb hisoblaydi. Demak, odam bolasining shaxs sifatida
rivojlanib, tarakkiy etib borishi, uning shaxs bo’lib kamolga yetishida nael (biologik
omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit), shuningdek, maqsadga muvofiq
amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu omillarning ta’sirini
aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar ta’limotiga suyaniladi.
Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy hayotdagi murakkab voqelik
deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning munosabatlariga bog’liq, deb
xisoblaydi. Xakikatdan ham, shaxs mehnat faoliyati ta’sirida rivojlanadi, kamolga
yetadi. Inson sharoitni, sharoit esa odamni yaratadi. Bu esa o’z navbatida inson
faolligini namoyon etadi. Zero, shaxs ma’lum ijtimoiy hayot maxsulidir.
Jamiyat shaxs kamolotining muayyan imkoniyatlarini ruyobga chiqarishi yoki
yo’q qilishi mumkin. SHaxsning shakllanishiga ijtimoiy muhit ham ta’sir ko’rsatadi.
Ijtimoiy muhitning shaxsning shakllanishiga ta’siri tarbiya asosida kechadi. Zero,
birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat
va texnik faoliyat bilan bog’lik ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi. Ikkinchidan,
tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham bartaraf etilib, shaxs kamolga yetadi.
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo’qotish mumkin.
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. Demak, tarbiya bilan
rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bunday tarbiya doimiy va uzluksizdir. SHunday
qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakch o’ringa ega bo’lib, tarbiya
tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har tomonlama rivojlanishga
qodir, degan xulosani chiqarish mumkin. Zamonaviy pedagogikada shaxs
shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror toptan:
1. Biologik yondashuv - inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-
harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga
bo’ysunishga majbur, shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi.
2. Ijtimoiy yondashuv - inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat hayotiy
faoliyati davomida boshkalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning ta’siri
ostida ijtimoiylashadi.
3. Psixologik yondashuv - insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash
kabilar) tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi - kizikishlari, qobiliyatlari
ijtimoiy hodisa sanaladi.
4. Yaxlit yondashuv - shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat
uning faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. SHu
bilan birga ijtimoiy hayot natijalari - motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning
rivojlanishida muhim rol o’ynaydi.
1.3. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari
Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. SHunda bola rivojlanishiga
tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni
muvaffaqiyatli o’qitish uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos
xususiyatlarni bilish va uni hisobga olish muhimdir. Chunki bola organizmining
o’sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida xilma-
xil bo’ladi. Abu Ali ibn Sino, Yan Amos Komenskiy, K. D. Ushinskiy, Abdulla
Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tgan. Bolaning o’ziga xos
xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir xil yoshdagi bolalar ham psixik
jihatdan turlicha bo’lishi mumkin. M: ko’rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez
anglash, sust fikr yuritishi, xovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi,
serg’ayrat yokig’ayratsizligi, yalqov yoki tirishqoqligi, pala-partish va chala
ishlaydigan,
yig’inchoqligi
yoki
ishga
tez
kirishib
ketishi
kabilar
nerv
faoliyatitizimining ta’siri bo’lib, tarbiyachi ularni bilishi zarur.
Bolaning individual, o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish metodikasini bilish
muhim. Temperament (lot. “temperamentum’' -qismlarning bir-biriga munosabati)
shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir.
Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda
quyidagi davrlarga bo’linadi:
go’daklik (1 yoshgacha);
bolalik yoshi (1-2 yosh);
ilk yosh guruhi (2-3 yosh);
kichik yosh (3-4 yosh);
o’rta yosh (4-5 yosh) ;
katta yosh (5-6 yosh);
maktabga tayyorlov davri (6-7 yosh)
Insonning rivojlanish davri ona qornidan boshlanadi. Bola ona qornida to’qqiz
oy mobaynida juda tez rivojlanish jarayonini va murakkab taraqqiyot davrini o’taydi.
Bu davrda ham bola ma’lum darajada tashqi muhit ta’sirida bo’ladi. SHuning uchun
ham bu ta’sirning ijobiy bo’lishini ta’minlash lozim.
Bir yoshgacha bo’lgan davrda bolaning rivojlanishi asosan oila muhiti ta’sirida
bo’lib, u ona suti bilan ozikdanishi lozim. Bola bu davrda nutqqa ega bo’lmasa ham
nutqni tushunish, anglash, harakatlarni idrok etish, oila a’zolarini tanish qobiliyatiga
ega bo’ladi. SHuning uchun ham go’daklik rivojlanadi. Bola bir yoshgacha bo’lgan
davrda dastlabki so’zlarni ayta boshlaydi. Bu davrda kattalar, asosan, oila a’zolari
go’dakni to’g’ri parvarish qilishni yo’lga qo’yishlari lozim. Oilada bolani
tarbiyalashda ota-ona bilan bola o’rtasida qalban yaqinlikka erishish lozim. Ota-
onalar hech qachon tarbiyani o’z xoliga tashlab qo’ymasligi, ya’ni bolaning ilk
yoshligidan bu jarayonga kirishish talab etiladi. Chunki, bola oilada birinchi hayotiy
tajribani o’rganadi, kuzatadi va o’zini turli xil vaziyatlarda qanday tutish kerakligini
o’rganadi. Bola nimaga o’rgatilsa, uni aniq, hayotiy misollar bilan mustaxkamlash
zarur, ya’ni bola kattalar aytgan gaplariga amal qilishlari, shaxsan tarbiyaning
samaradorligini ta’minlaydi.
Ilk yosh guruh (2-3 yoshli (bolalar)ning rivojlanish xususiyatlari). Bu davr
o’ziga xos xususiyatlarga ega. Bir yoshdan ikki yoshgacha bo’lgan davr mobaynida
bolaning nutqi va o’zgalar tomonidan aytilgan so’zlarni tushunish qobiliyatlari jadal
rivojlangan bo’lsa, 2-3 yoshga kelib, o’zgalar nutqiga taqlid qilish jarayoni
boshlanadi, bola musiqa, badiiy so’z ta’siriga tez beriladi. Shuning uchun ham unta
xuddi shu davrdan boshlab she’rlar aytish hamda raqsga tushishni o’rgatish lozim.
Ularda kattalarga jo’r bo’lib qo’shiq aytish, musiqaga muvofiq harakat qilish,
ohangni his etish ko’nikmasi shakllanadi. Bu yoshdagi bolalarni bir joyga jamlaganda
ular orasida o’zaro
muloqotga kirishish ko’nikmalari shakllana boshlaydi. Ta’lim- tarbiyaviy
ishlar bolalarda shakllana boshlagan xuddi ana shu ko’nikmalarni rivojlantirishta
va ularni malakalarga aylantirishga yo’naltirilmog’i lozim.
Kichik guruh; (3-4 yoshli bolalar)ning rivojlanish xususiyatlari. Bola 3 yoshga
qadam qo’yganda jismoniy o’sishi bir qadar sekinlashadi. Ulardagi mustaqillik ortib
boradi, xissiyot hamda sensor idroki rivojlanib boradi. Jamoa bo’lib uynash
ko’nikmalari shakllanadi. O’yin asosida amalga oshiriladigan mehnat faoliyatini
farqlash imkoniyati kengayadi. Tasviriy faoliyat hamda ko’rish-yasash faoliyatining
dastlabki ko’rinishlari namoyon bo’ladi. Uch yoshli bolalarning diqqati kisman
markazlashadi, xotirasi mustahkamlanib boradi, moddiy borliqni idrok etish jarayoni
boshlanadi, faraz qilish imkoniyatlari vujudga keladi. Bunda o’yin faoliyati yetakchi
rol o’ynaydi. Mazkur dastur xuddi mana shu faoliyatni kengaytirishga va
rivojlantirishga keng yo’l ochadigan ta’limiy mashg’ulotlar tizimini belgilab berishga
yo’naltirilgan. Shuningdek, bola 3 yoshligida ularda diqqat qisman markazlashadi,
xotira mustahkamlanib boradi, moddiy borliqni idrok etish jarayoni boshlanadi, faraz
qilish imkoniyatlari vujudga keladi. Bunda o’yin faoliyati yetakchi rol o’ynaydi.
O’rta guruh (4-5 yosh bolalar)ning rivojlanish xususiyatlari. Bola to’rt yoshga
yettach, uning jismoniy o’sishi bir muncha jadallashadi. Bu davrda bolaning miyasi
tez rivojlanadi. Katta yarim sharlar pustlogining faoliyati takomillashib boradi.
Boladagi asosiy harakatlarning rivojlanishida jiddiy-sifat o’zgarishlar sodir bo’ladi,
ularni bajarishda tabiiylik ortib boradi, bolalarda qiyoslash ko’nikmasi shakllanadi.
Bu yoshdagi bolalarning nutqi ravon, xotirasi ancha teran, mustaqil fikrlash darajasi
bir qadar rivojlangan bo’ladi. Barcha harakat va faoliyatlarni uzi mustaqil bajarishga
intiladi. Bu yoshda bola nixoyatda serharakat, o’yinqarok, o’ta qiziquvchan bo’ladi.
U har qanday tadbirga bajonidil qatnashadi. Shuning uchun ham ularni to’g’ri
ovqatlantirish, o’z vaqtida uxlatish, salomatligini muxofaza qilish, ruhiy holatini
nazorat qilib borish, quvnoq kayfiyatda bo’lishini ta’minlash muhim ahamiyatga ega.
Ular bilan olib boriladigan mashg’ulotlarning mazmunini xuddi mana shunga
yo’naltirish maqsadga muvofiqdir.
Katta guruh (5-6 yosh bolalar)ning rivojlanish xususiyatlari.
Bolalarning umurtqa suyaklari qotmaganligi tufayli tez qiyshayib qolishi
mumkin. Shuning uchun ham suyaklarning to’g’ri usishini ta’minlashga alohida
e’tibor berish kerak. Ularning yuragi chakalok yuragiga nisbatan 4-5 barobar
kattalashgan, biroq muskullari xali yetarli darajada mustahkamlanmagan bo’ladi. Olti
yoshga yetganda miya pustlog’ining asab katakchalari rivojlanib, og’irligi va tashqi
ko’rinishidan kattalarnikiga yaqinlashadi. Shuning uchun ham bolaning asablariga
juda ehtiyotkorlik bilan munosabatda bo’lish talab etiladi. Uning talaffuzi aniq nutqi
ravon bo’lishini ta’minlash kerak. Bolaning bu faoliyatida nuqson bo’lgan takdirda
uning oldini olish choralarini ko’rish lozim. Bu yoshdagi bolalarning so’z boyligining
rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Ularning nutqidagi so’zlar bolaning fikr
ifodalash ehtiyojlarini to’la qondirishi kerak. Bu davrda bolalarning matematik
tafakkuri,
hisoblash
ko’nikmalarini
rivojlanishi
lozim.
Dastlabki
iqtisodiy
tushunchalarga
ehtiyoj
seziladi.
Bolaning
faraz
qilish
qobiliyatini
jadal
rivojlantirishga aloxida e’tibor karatish maqsadga muvofiqdir.
Maktabga tayyorlov guruhi (6-7 yosh bolalar)ning rivojlanish xususiyatlari.
Bola hayotining yettinchi yilida undagi harakatlar ko’lami kengayadi va aniqlashadi,
uning jismida harakatlarning o’zaro moslashuvi boshlanadi. 6-7 yoshli bolalar uzini
idora qilish va o’z harakatlarini nazorat qilish imkoniyatiga ega bo’la boshlaydi. Bu
yoshdagi o’g’il bolalarda mustaqil faoliyat ko’rsatish, tashabbuskorlik rivojlanadi
hamda kattalar fikrini tinglash ishtiyoqi shakllanadi Bu yoshda bola chiniqadi.
qiziquvchan bo’ladi, o’z salomatligini nazorat qila oladi, Uning idrok kuchi va
tafakkuri jadal rivojlanadi, moddiy borliqni bilishga intila boshlaydi. Bolalarda
gigienik malakalar shakllana boradi. Bolani maktabga tayyorlash jarayonida ularda
faoliyatning yangi turi bo’lgan ta’lim olishga o’qishga ishtiyoq uyg’otish lozim. Bu
o’rinda bolalarni ruhan ta’lim jarayoniga kirishishga tayyorlash maqsadida dastlabki
o’quv elementlarini o’rgatish lozim. Har qanday olti yoshli bola maktabga qabul
qilinishi mumkin. Buning uchun u jismonan, ruhan hamda aqliy jihatdan ta’lim
olishga tayyor bo’lishi kerak. Bolalarning maktabga tayyorgarlik darajasini
aniqlashda tashxis markazlarining xulosalariga tayanish lozim. SHu bilan bir qatorda
maktabning moddiy-texnik bazasi olti yoshli bolalarga ta’lim berish imkoniyatiga ega
bo’lishi shart. Tarbiyachining pedagogik-psixologik bilim darajasi, axlok-odobi va
shaxsiy sifatlari olti yoshli bolalarga ta’lim va tarbiya berish uchun loyiq bo’lganda, u
olti yoshli bolalarni o’qitish huquqiga ega bo’ladi. SHuning uchun ham 6-7 yoshli
bolalar, ularni qabul qiladigan maktablar hamda bu bolalarni o’qitadigan tarbiyachilar
pedagogik- psixologik nuqtai nazardan alohida-alohida diagnostika qilinishi va
shundan keyingina ta’lim jarayoniga kiritilishi kerak. Demak, maktabgacha yoshdagi
bola shaxsining rivojlanishi o’ziga xos, murakkab jarayon sanaladi. Maktabgacha
ta’lim yoshi bolalarining rivojlanishi inson ijtimoiy mavjudotdir, degan falsafiy
ta’limotga asoslanadi.
Bu yoshdagi bolalarning tulaqonli rivojlanishida biologik (irsiyat), ijtimoiy
(ijtimoiy muhit) va tarbiya kabi omillar muhim ahamiyat kasb etadi. Qolaversa,
maktabgacha ta’lim yoshining o’zi ham yettita o’ziga xos, alohida davrlarga
ajratiladi. SHu sababli maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning o’qitish va
tarbiyalash ishiga mas’ul bo’lgan shaxslar - tarbiyachi va ota-onalar, vasiylar
bolalarning yosh davri xususiyatlaridan to’la xabardor bo’lishi lozim.