MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASASIDA OTA -ONALAR BILAN ISHLASHNING ZAMONAVIY SHAKLLARI

Yuklangan vaqt

2024-10-21

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

28,9 KB


 
 
 
 
 
 
MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASASIDA OTA -ONALAR BILAN 
ISHLASHNING ZAMONAVIY SHAKLLARI 
 
 
Reja: 
1. Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini 
oshirish.  
2. Ota-onalar bilan ishlash usullari. 
3. Ota-onalar o‘quvini tashkil qilish.  
4. Ota-onalar qo‘mitasi va jamoachilik bilan ishlash.  
5. MTTning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi va umumiy majlislar. 
 
Kalit so’zlar: ota-oan, farzand, yillik reja, umumiy majlislar, qo’mita. 
Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish.  
Barkamol inson tarbiyasi, bola tarbiyasida ota-ona mas`uliyatini oshirish, 
ularni pedagogik-psixologik bilimlar bilan qurollantirish bugunning eng dolzarb 
masalasidir. O`zbek milliy qadriyatlari, milliy madaniyati, bola tarbiyasi va 
rivojlanishi haqidagi pedagogik bilimlarni takomillashtirish bo`yicha yaxlit tarbiya 
tizimi ham oila, ham maktabgacha ta`lim muassasalari tomonidan amalga oshiriladi. 
Bola tarbiyasida bu ikki yo`nalish biri ikkinchisining o`rnini bosa olmaydi, balki biri 
ikkinchisini to`ldiradi. Sog`lom muhitda sog`lom bola o`sib ulg`aydi. Sog`lom 
muhitni yaratish oilada oila a`zolarining maktabgacha ta`lim muassasalarida 
pedagogik xodimlarning nechog`lik bilimdonligiga, zukkoligiga bog`liqdir. Ko`p 
xollarda bir xil yoshdagi bolalarning taraqqiyotida notekislikni ko`rish mumkin. 
Masalan: bir yoshli bolalarning ba`zilari 10 taga yaqin so`zni ayta oladi. Mustaqil 
yura oladi. Ayni shu yoshdagi ayrim bolalarning esa mustaqil yura olmasligining, 
zo`rg`a 1-2 ta so`zni ayta olishining guvoxi bo`lamiz. Shuningdek, maktabga 
boruvchi bolalar jismonan baquvvat, sog`lom, fikri teran, tevarak-atrofdagi narsa va 
MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASASIDA OTA -ONALAR BILAN ISHLASHNING ZAMONAVIY SHAKLLARI Reja: 1. Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish. 2. Ota-onalar bilan ishlash usullari. 3. Ota-onalar o‘quvini tashkil qilish. 4. Ota-onalar qo‘mitasi va jamoachilik bilan ishlash. 5. MTTning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi va umumiy majlislar. Kalit so’zlar: ota-oan, farzand, yillik reja, umumiy majlislar, qo’mita. Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish. Barkamol inson tarbiyasi, bola tarbiyasida ota-ona mas`uliyatini oshirish, ularni pedagogik-psixologik bilimlar bilan qurollantirish bugunning eng dolzarb masalasidir. O`zbek milliy qadriyatlari, milliy madaniyati, bola tarbiyasi va rivojlanishi haqidagi pedagogik bilimlarni takomillashtirish bo`yicha yaxlit tarbiya tizimi ham oila, ham maktabgacha ta`lim muassasalari tomonidan amalga oshiriladi. Bola tarbiyasida bu ikki yo`nalish biri ikkinchisining o`rnini bosa olmaydi, balki biri ikkinchisini to`ldiradi. Sog`lom muhitda sog`lom bola o`sib ulg`aydi. Sog`lom muhitni yaratish oilada oila a`zolarining maktabgacha ta`lim muassasalarida pedagogik xodimlarning nechog`lik bilimdonligiga, zukkoligiga bog`liqdir. Ko`p xollarda bir xil yoshdagi bolalarning taraqqiyotida notekislikni ko`rish mumkin. Masalan: bir yoshli bolalarning ba`zilari 10 taga yaqin so`zni ayta oladi. Mustaqil yura oladi. Ayni shu yoshdagi ayrim bolalarning esa mustaqil yura olmasligining, zo`rg`a 1-2 ta so`zni ayta olishining guvoxi bo`lamiz. Shuningdek, maktabga boruvchi bolalar jismonan baquvvat, sog`lom, fikri teran, tevarak-atrofdagi narsa va  
 
hodisalar to`g`risida oddiy mushohada qiladigan. “Yazshi” bilan “Yomon”ni, 
“Gunoh” bilan “Savob”ni ajrata oladigan bo`ladi. Aynan shu yoshdagi ba`zi 
bolalarda esa bunga teskari bo`lgan xususiyatlarni uchratish mumkin. Bunday 
notekislikka asosiy sabab kattalarning e`tiborsizligi yoki bola tarbiyasi bo`yicha 
yetarli bilimga ega bo`lmasligidir. 
Bolani jismonan. Ma`nan, ruhan yetuk inson qilib tarbiyalashda oila va 
bog`chaning hamkorligi muhim ahamiyati kasb etadi. Shuning uchun xar bir oiladagi 
pedagogik madaniyatni takomillashtirish zarur. Bog`cha murabbiylari tarbiya 
borasida 
ota-onalarga 
ota-onalarga 
ham 
ta`sir 
o`tkaza 
olishlari, 
oila 
pedagogikasining nozik jihatlarini chuqur bilishlari kerak. Har bir guruh xonalarida 
ota-onalar sizlar uchun burchak tashkil qilinib, doimiy ravishda har bir oyda guruh 
bolalari taraqqiyotidagi o`zgarishlar aniq tahlil qilib ko`rsatilishi va shu asosda ota-
onalar uchun tegishli maslahatlar, tavsiyalar berish maqsadga muvofiqdir. Ayrim 
bolalarning ota-onalari bilan alohida suhbatlar o`tkazib, tegishli yo`l-y`oriqlar 
beriladi. Masalan: nutqida, jismoniy o`sishida, xulqida kamchiligi bo`lgan bolalarni 
faqat tarbiyachining harakati bilan bartaraf qilish qiyin. Bolaning oiladagi faoliyati 
ham, bog`chadagi faoliyati ham yagona maqsadga bo`ysundirilgan bo`lishi kerak.  
JISMONAN O`SISHI 
 
№ Ismi va 
sharifi 
Sakrash Yugurish Muvozanat 
Saqlash 
Tishlab 
olish va 
irg`itish 
Emaklash 
tirmashib 
chiqish 
Harakat-
chanligi 
1. 
Raximov 
Dilshod 
 
 
 
 
 
Sekin 
2. 
Karimov 
Sherzod 
 
 
 
 
 
Tez 
3. 
Ikromova 
Xalima 
 
 
 
 
 
Meyorida 
hodisalar to`g`risida oddiy mushohada qiladigan. “Yazshi” bilan “Yomon”ni, “Gunoh” bilan “Savob”ni ajrata oladigan bo`ladi. Aynan shu yoshdagi ba`zi bolalarda esa bunga teskari bo`lgan xususiyatlarni uchratish mumkin. Bunday notekislikka asosiy sabab kattalarning e`tiborsizligi yoki bola tarbiyasi bo`yicha yetarli bilimga ega bo`lmasligidir. Bolani jismonan. Ma`nan, ruhan yetuk inson qilib tarbiyalashda oila va bog`chaning hamkorligi muhim ahamiyati kasb etadi. Shuning uchun xar bir oiladagi pedagogik madaniyatni takomillashtirish zarur. Bog`cha murabbiylari tarbiya borasida ota-onalarga ota-onalarga ham ta`sir o`tkaza olishlari, oila pedagogikasining nozik jihatlarini chuqur bilishlari kerak. Har bir guruh xonalarida ota-onalar sizlar uchun burchak tashkil qilinib, doimiy ravishda har bir oyda guruh bolalari taraqqiyotidagi o`zgarishlar aniq tahlil qilib ko`rsatilishi va shu asosda ota- onalar uchun tegishli maslahatlar, tavsiyalar berish maqsadga muvofiqdir. Ayrim bolalarning ota-onalari bilan alohida suhbatlar o`tkazib, tegishli yo`l-y`oriqlar beriladi. Masalan: nutqida, jismoniy o`sishida, xulqida kamchiligi bo`lgan bolalarni faqat tarbiyachining harakati bilan bartaraf qilish qiyin. Bolaning oiladagi faoliyati ham, bog`chadagi faoliyati ham yagona maqsadga bo`ysundirilgan bo`lishi kerak. JISMONAN O`SISHI № Ismi va sharifi Sakrash Yugurish Muvozanat Saqlash Tishlab olish va irg`itish Emaklash tirmashib chiqish Harakat- chanligi 1. Raximov Dilshod Sekin 2. Karimov Sherzod Tez 3. Ikromova Xalima Meyorida  
 
4. 
Mansurov 
Ali 
 
 
 
 
 
Tez 
 
- a`lo 
 
- yaxshi 
 
- past 
 
 
4. Mansurov Ali Tez - a`lo - yaxshi - past  
 
NUTQ FAOLIYATI 
 
№ 
Ismi va sharifi 
Yoshi 
Tovushlarni talaffuz qilishi 
Izoh 
 
 
 
S | Z | Sh | J | Ch| R | L | T|D| 
P| G 
 
1 
Raximov 
Dilshod 
5 yosh 
4 oy 
sh + + + + + + + + + + 
Juda sekin 
gapiradi 
2 
Karimov Sherzod 5 yosh 
6 oy 
+ + + + + L + + + + + 
Nutq sur`ati 
tez 
3 
Ikromova Xalima 5 yosh 
3 oy 
+ + + + + + + + + + + 
+ 
4 
Mansurov 
5 yosh 
4 oy 
sh + + + + y + + + + + 
So`zlarni 
o`rnini 
almashtiradi. 
Tarbiyachi tomonidan yuqoridagi jadvallar asosida ota-onalar burchagida 
qo`yiladi. Har qaysi bolaning kamchiligi xisobga olinib, ota-onaga alohida bartaraf 
qilish yo`l-yo`riqlari beriladi. Ilk matematik tushunchalar, ruhiy rivojlanishi, tabiat 
haqidagi tushunchalar, tasvirlash faoliyati bo`yicha ilk ko`nikma va malakalar, 
badiiy adabiyot, xulq-atvori boyicha ko`rsatkichlari ham xuddi shu tartibda tahlil 
qilinib tegishli maslahat beriladi. 
Bolalar bog`chasida o`tkaziladigan ota-onalar yig`ilishlarini eski tartibda faqat 
ma`ruzalar o`qish usulidan voz kechgan xolda chaynvord yechish, jumboqli 
masalalar yechish, anketa savollarga javob olish, ishchanlik o`yinlari o`tkazish kabi 
noan`naviy uslublardan foydalanish ota0onalarning bevosita bola tarbiyachi 
bo`yicha pedagogik bilimlarga ega bo`lish istak xoxishini paydo qiladi. 
Ota-onalar yig`ilishida quyidagi mazmunda anketa savollarga javob olish ham 
ota-onalarni bola tarbiyasi bilan shug`ullanishga undaydi. 
1. Familiyangiz, ismingiz, otangizning nomi, tug`ilgan yilingiz, ma`lumotingiz 
va 
manzilingiz. 
NUTQ FAOLIYATI № Ismi va sharifi Yoshi Tovushlarni talaffuz qilishi Izoh S | Z | Sh | J | Ch| R | L | T|D| P| G 1 Raximov Dilshod 5 yosh 4 oy sh + + + + + + + + + + Juda sekin gapiradi 2 Karimov Sherzod 5 yosh 6 oy + + + + + L + + + + + Nutq sur`ati tez 3 Ikromova Xalima 5 yosh 3 oy + + + + + + + + + + + + 4 Mansurov 5 yosh 4 oy sh + + + + y + + + + + So`zlarni o`rnini almashtiradi. Tarbiyachi tomonidan yuqoridagi jadvallar asosida ota-onalar burchagida qo`yiladi. Har qaysi bolaning kamchiligi xisobga olinib, ota-onaga alohida bartaraf qilish yo`l-yo`riqlari beriladi. Ilk matematik tushunchalar, ruhiy rivojlanishi, tabiat haqidagi tushunchalar, tasvirlash faoliyati bo`yicha ilk ko`nikma va malakalar, badiiy adabiyot, xulq-atvori boyicha ko`rsatkichlari ham xuddi shu tartibda tahlil qilinib tegishli maslahat beriladi. Bolalar bog`chasida o`tkaziladigan ota-onalar yig`ilishlarini eski tartibda faqat ma`ruzalar o`qish usulidan voz kechgan xolda chaynvord yechish, jumboqli masalalar yechish, anketa savollarga javob olish, ishchanlik o`yinlari o`tkazish kabi noan`naviy uslublardan foydalanish ota0onalarning bevosita bola tarbiyachi bo`yicha pedagogik bilimlarga ega bo`lish istak xoxishini paydo qiladi. Ota-onalar yig`ilishida quyidagi mazmunda anketa savollarga javob olish ham ota-onalarni bola tarbiyasi bilan shug`ullanishga undaydi. 1. Familiyangiz, ismingiz, otangizning nomi, tug`ilgan yilingiz, ma`lumotingiz va manzilingiz.  
 
 
2. Nechta farzandingiz bor? Bu guruhdagi farzandingiz nechanchisi? Ismi va sharifi. 
3. Oilangizda farzandlaringiz uchun qanday sharoitlar mavjud. (tagiga chizing), 
mahsus xona, burchak, o`yinchoqlar, rasm chizish uchun anjomlar, plastinkalar, 
rasmli kitobchalar, sport anjomlari, yassi oyoqlikka qarshi massaj qiluvchi anjomlar. 
4. Bir kunda necha soat bola tarbiyasi bilan shug`ullanasiz? 
5. Farzand tarbiyasida qiynalmayapsizmi? Xa yoki yoq. (tagiga chizing). 
6. Sizningcha oila tarbiyasini nima qiyinlashtiryapti? (tagiga chizing) tarbiyaga 
oid bilimlarning yetishmasligi, davlat ishi bilan band bo`lishlik, bog`cha bilan oila 
o`rtasida hamkorlikning yo`ligi. 
7. Oilangizda bola tarbiyasi bilan kim ko`proq shug`ullanadi, bobosi, buvisi, 
onasi, otasi, akasi, opasi va boshqalar. (tagiga chizing) 
8. Siz ko`proq nima tufayli bolangizga tanbeh berasiz, jazolaysiz, kelisha 
olmaysiz? 
9. Farzandingiz ko`proq nimaga qiziqadi? 
10. Farzandingizning kelajakda kim bo`lishini xoxlaysiz? 
11. Farzandingizning qiziqishshini, mustaqil harakat qilishini, fikr yuritishni 
rag`batlantirasizmi? (tagiga chizing) ha yoki yo’q. 
12. Bolangiz nima sababdan u yoki bu nourin xatolarga yo’l qo’yishi hollariga 
e`tibor berasizmi? Ha yoki yo`q. Sababini surishtirmay jazolaysizmi?/tagiga 
chizing/. 
13. Oilangizda o`zaro munosabatni qanday baholaysiz? Juda ham yaxshi, 
unchalik xam yaxshi, unchalik yaxshi emas, yomon, juda ham yomon./tagiga 
chizing/. 
14. Farzandingiz to`g`risida boshqalardan ma`lumot olishga qiziqasizmi? Ha 
yoki yo`q. Kimlardan olasiz?Qo`shnilardan,qarindosh-urug`lardan, tarbiyachidan, 
/tagiga chizing/. 
15. Tarbiyaga oid adabiyotlarni, ro’znoma va oynomalarni muntazam o’qib 
borasizmi?/tagiga chizing/. 
Tarbiya haqidagi qanday ro`znoma va oynomalarga obuna bo`lgansiz? 
16.Tarbiyaga oid oynai jahon ko`rsatuvlarini tomosha qilasizmi? Ha yoki 
yo`q./tagiga chizing/. 
2. Nechta farzandingiz bor? Bu guruhdagi farzandingiz nechanchisi? Ismi va sharifi. 3. Oilangizda farzandlaringiz uchun qanday sharoitlar mavjud. (tagiga chizing), mahsus xona, burchak, o`yinchoqlar, rasm chizish uchun anjomlar, plastinkalar, rasmli kitobchalar, sport anjomlari, yassi oyoqlikka qarshi massaj qiluvchi anjomlar. 4. Bir kunda necha soat bola tarbiyasi bilan shug`ullanasiz? 5. Farzand tarbiyasida qiynalmayapsizmi? Xa yoki yoq. (tagiga chizing). 6. Sizningcha oila tarbiyasini nima qiyinlashtiryapti? (tagiga chizing) tarbiyaga oid bilimlarning yetishmasligi, davlat ishi bilan band bo`lishlik, bog`cha bilan oila o`rtasida hamkorlikning yo`ligi. 7. Oilangizda bola tarbiyasi bilan kim ko`proq shug`ullanadi, bobosi, buvisi, onasi, otasi, akasi, opasi va boshqalar. (tagiga chizing) 8. Siz ko`proq nima tufayli bolangizga tanbeh berasiz, jazolaysiz, kelisha olmaysiz? 9. Farzandingiz ko`proq nimaga qiziqadi? 10. Farzandingizning kelajakda kim bo`lishini xoxlaysiz? 11. Farzandingizning qiziqishshini, mustaqil harakat qilishini, fikr yuritishni rag`batlantirasizmi? (tagiga chizing) ha yoki yo’q. 12. Bolangiz nima sababdan u yoki bu nourin xatolarga yo’l qo’yishi hollariga e`tibor berasizmi? Ha yoki yo`q. Sababini surishtirmay jazolaysizmi?/tagiga chizing/. 13. Oilangizda o`zaro munosabatni qanday baholaysiz? Juda ham yaxshi, unchalik xam yaxshi, unchalik yaxshi emas, yomon, juda ham yomon./tagiga chizing/. 14. Farzandingiz to`g`risida boshqalardan ma`lumot olishga qiziqasizmi? Ha yoki yo`q. Kimlardan olasiz?Qo`shnilardan,qarindosh-urug`lardan, tarbiyachidan, /tagiga chizing/. 15. Tarbiyaga oid adabiyotlarni, ro’znoma va oynomalarni muntazam o’qib borasizmi?/tagiga chizing/. Tarbiya haqidagi qanday ro`znoma va oynomalarga obuna bo`lgansiz? 16.Tarbiyaga oid oynai jahon ko`rsatuvlarini tomosha qilasizmi? Ha yoki yo`q./tagiga chizing/.  
 
17. Farzandingizga ertak, maqol,she`r,hikoyat,rivoyatlar aytib berasizmi? Ha 
yoki yo`q./tagiga chizing./ 
18.Bir oyda necha marta farzandingizning bog’chadagi faoliyatini kuzatgansiz? 
19. Bola tarbiyasi bo’yicha qilayotgan ishlaringizni qanday baholaysiz? 
Namunali,qoniqarsiz./tagiga chizing./ 
20. 
Farzandingizga 
milliy 
qadriyatlarni 
singdiryapsizmi?Ha 
yoki 
Yo`q.”yaxshi” bilan “yomon”ni, “gunoh” bilan “savob” ni ajrata oladimi? /tagiga 
chizing./ 
Har bir guruh xonasining ota-onalar burchagida quyidagi maslahatlarning 
ko’rsatilishi ham ular uchun katta yordan bo’ladi. 
- Farzandingiz oldidagi har tomonlama namuna bo’ling. 
- Bola bilan g’amxorlik, ruhlantiruvchi, tinchlantiruvchi ohangda gaplashing. 
- Bola siz bilan gaplashayotganida uni diqqat bilan eshiting. 
- Bola bilan muloqatda bo’lganda tevarak-atrofdagi narsalarning nomini 
ko’proq ishlating. 
- Sekin gaplashing. 
- Sizlarning izohlaringiz juda ham sodda,tushinarli bo’lmog’i lozim. 
- Sabr –toqatli bo’ling. 
- Dastaval boladan “nima?” keyinchalik “nima uchun?” savollariga javob 
olishga harakat qiling. 
- Bolaning savol berishga intilishini rag’batlantiring. 
- Bolaga aniq va qattiq talablar qo’ying. 
- 
Farzandingizni 
qiziquvchanligini 
va 
tasavvurini 
rag’batlantiruvini 
rag’batlantiring. 
- Oilada farzand uchun alohida xona yoki burchak tashkil qiling. 
- Sog’lomlashtirish jihozlari, urli xil o’yinchoqlar, bola yoshiga mos qo`shiq, 
she`r,ertak yozilgan plastinkalar,kitobchalar,rasm chizish anjomlarining yetarli 
bo’lishini ta`minlang. 
- Har doim farzandingizga nima “yomon” , nima “yaxshi”, nima “gunoh”,nima 
“savob” ekanligini singdirib boring./sharqona odatlar./ 
- Tarbiyada qiz bolaga alohida,o’g’il bolaga alohida yondoshing. 
17. Farzandingizga ertak, maqol,she`r,hikoyat,rivoyatlar aytib berasizmi? Ha yoki yo`q./tagiga chizing./ 18.Bir oyda necha marta farzandingizning bog’chadagi faoliyatini kuzatgansiz? 19. Bola tarbiyasi bo’yicha qilayotgan ishlaringizni qanday baholaysiz? Namunali,qoniqarsiz./tagiga chizing./ 20. Farzandingizga milliy qadriyatlarni singdiryapsizmi?Ha yoki Yo`q.”yaxshi” bilan “yomon”ni, “gunoh” bilan “savob” ni ajrata oladimi? /tagiga chizing./ Har bir guruh xonasining ota-onalar burchagida quyidagi maslahatlarning ko’rsatilishi ham ular uchun katta yordan bo’ladi. - Farzandingiz oldidagi har tomonlama namuna bo’ling. - Bola bilan g’amxorlik, ruhlantiruvchi, tinchlantiruvchi ohangda gaplashing. - Bola siz bilan gaplashayotganida uni diqqat bilan eshiting. - Bola bilan muloqatda bo’lganda tevarak-atrofdagi narsalarning nomini ko’proq ishlating. - Sekin gaplashing. - Sizlarning izohlaringiz juda ham sodda,tushinarli bo’lmog’i lozim. - Sabr –toqatli bo’ling. - Dastaval boladan “nima?” keyinchalik “nima uchun?” savollariga javob olishga harakat qiling. - Bolaning savol berishga intilishini rag’batlantiring. - Bolaga aniq va qattiq talablar qo’ying. - Farzandingizni qiziquvchanligini va tasavvurini rag’batlantiruvini rag’batlantiring. - Oilada farzand uchun alohida xona yoki burchak tashkil qiling. - Sog’lomlashtirish jihozlari, urli xil o’yinchoqlar, bola yoshiga mos qo`shiq, she`r,ertak yozilgan plastinkalar,kitobchalar,rasm chizish anjomlarining yetarli bo’lishini ta`minlang. - Har doim farzandingizga nima “yomon” , nima “yaxshi”, nima “gunoh”,nima “savob” ekanligini singdirib boring./sharqona odatlar./ - Tarbiyada qiz bolaga alohida,o’g’il bolaga alohida yondoshing.  
 
- O’g’lingiz haqiqiy “alpomish” avlodlarini eslatuvchi, tog’ni talqon qilguvchi 
polvon, dovyurak, jismonan baquvvat bo’lib yetishsin. 
- Qizingizda o’ziga xos ibo,xayo,iffat,andisha kabi ma`naviy fazilatlar ufurib 
tursin. 
Shu tariqa maktabgacha ta`lim muassasalari xodimlari va ota-onalar 
hamkorlikda uzluksiz ta`limning bosh bug’ini hisoblangan maktabgacha ta`lim 
tizimining vazifalarini amalga oshiradi. 
Bugungi kunda bolalar bog’chasiga bortilmagan bolalarni maktabga tayyorlash 
kechiktirib bo’lmaydigan masaladir.Buning uchun maktabgacha ta`lim muassasalari 
qoshida “onalar o`quvi”ni tashkil qilish maqsadga muofiqdir.Buning uchun alohida 
xona jihozlanadi. 
- “Ta`lim to’g’risida”gi qonunning 11,30-moddalari maktabgacha yoshdagi 
bolalarga qo’yiladigan davlat talablari ota-onalar o’quvi rejasi,ota-onalar ro’yhati, 
o’quv muddati ko’rsatilgan jadval, bolalarni rivojlantiruvchi o’yinlar, maslahatlar 
yozib ko’rsatiladi. 
- Uslubiy adabiyotlar, o’yinchoqlar, didaktik materiallar bilan to’ldiriladi. 
- Mashg’ulotlar, ma`ruzalar bolalar bog’chasi hodimlari tomonidan 
o’tiladi,muddati ota-onalar bilan kelishilgan holda belgilanadi. 
Ota-onalar o’quvi rejasi. 
 
№ 
Mavzular 
soati 
bajaruvchi 
muddati 
1 
Maktabgacha 
yoshdagi 
bolalarga 
qo’yiladigan 
davlat 
talablari 
1 
Pedagog 
 
2 
Bola taraqqoyotidagi 
notekis 
va 
uning 
sabablari. 
1 
Psixolog 
 
3. 
Oilada 
bolalarning 
rivojlanishi 
uchun 
1 
Pedagog 
 
- O’g’lingiz haqiqiy “alpomish” avlodlarini eslatuvchi, tog’ni talqon qilguvchi polvon, dovyurak, jismonan baquvvat bo’lib yetishsin. - Qizingizda o’ziga xos ibo,xayo,iffat,andisha kabi ma`naviy fazilatlar ufurib tursin. Shu tariqa maktabgacha ta`lim muassasalari xodimlari va ota-onalar hamkorlikda uzluksiz ta`limning bosh bug’ini hisoblangan maktabgacha ta`lim tizimining vazifalarini amalga oshiradi. Bugungi kunda bolalar bog’chasiga bortilmagan bolalarni maktabga tayyorlash kechiktirib bo’lmaydigan masaladir.Buning uchun maktabgacha ta`lim muassasalari qoshida “onalar o`quvi”ni tashkil qilish maqsadga muofiqdir.Buning uchun alohida xona jihozlanadi. - “Ta`lim to’g’risida”gi qonunning 11,30-moddalari maktabgacha yoshdagi bolalarga qo’yiladigan davlat talablari ota-onalar o’quvi rejasi,ota-onalar ro’yhati, o’quv muddati ko’rsatilgan jadval, bolalarni rivojlantiruvchi o’yinlar, maslahatlar yozib ko’rsatiladi. - Uslubiy adabiyotlar, o’yinchoqlar, didaktik materiallar bilan to’ldiriladi. - Mashg’ulotlar, ma`ruzalar bolalar bog’chasi hodimlari tomonidan o’tiladi,muddati ota-onalar bilan kelishilgan holda belgilanadi. Ota-onalar o’quvi rejasi. № Mavzular soati bajaruvchi muddati 1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga qo’yiladigan davlat talablari 1 Pedagog 2 Bola taraqqoyotidagi notekis va uning sabablari. 1 Psixolog 3. Oilada bolalarning rivojlanishi uchun 1 Pedagog  
 
sharoit 
yaratish 
/alohida 
xona 
yoki 
burchak./ 
4. 
Bolalarning o’ziga xos 
xususiyatlari va ularni 
xisobga olish. 
1 
Psixolog 
 
5. 
Lotin 
yozuviga 
asoslangan 
o’zbek 
alifbosiga 
o`tishning 
sabablari. 
1 
Pedagog 
 
6. 
Bosma 
va 
yozma 
harflarning 
yozilishi 
hamda 
talaffuz 
qilinishi. 
1 
Pedagog 
 
7. 
Bosma 
va 
yozma 
harflarda 
so’zlar 
yozishni mashq qilish. 
1 
Pedagog 
 
8. 
Matn o`qishni mashq 
qilish. 
1 
Pedagog 
 
9. 
Bolalarda 
uchraydigan kasallik 
va 
ularning 
oldini 
olish. 
1 
Vrach 
 
10. 
Bolalarni 
sog’lomlashtirish 
borasida 
olib 
borilayotgan 
ishlar 
mazmuni. 
1 
Vrach 
 
sharoit yaratish /alohida xona yoki burchak./ 4. Bolalarning o’ziga xos xususiyatlari va ularni xisobga olish. 1 Psixolog 5. Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosiga o`tishning sabablari. 1 Pedagog 6. Bosma va yozma harflarning yozilishi hamda talaffuz qilinishi. 1 Pedagog 7. Bosma va yozma harflarda so’zlar yozishni mashq qilish. 1 Pedagog 8. Matn o`qishni mashq qilish. 1 Pedagog 9. Bolalarda uchraydigan kasallik va ularning oldini olish. 1 Vrach 10. Bolalarni sog’lomlashtirish borasida olib borilayotgan ishlar mazmuni. 1 Vrach  
 
11. 
Bola hayotida o’yinlar 
va ularning ahamiyati. 
1 
Pedagog 
 
12. 
Didaktik 
o’yinlar 
uchun 
material 
tayyorlash. 
1 
Pedagog 
 
13. 
Bolalar 
nutqini 
rivojlantirishning yo’l-
yo’riqlari. 
1 
Pedagog 
 
14. 
Bolalarning 
fikrlash 
qobiliyatlarini 
rivojlantiruvchi 
omillar. 
1 
Psixolog 
 
15. 
Bolalarga 
milliy 
qadriyatlarni 
singdirish. 
1 
Pedagog 
 
16. 
Oilada 
shaxslararo 
munosabatlar va uning 
bolalar 
psixikasiga 
ta`siri. 
1 
Psixolog 
 
17. 
Farzand 
tarbiyasi 
bo’yicha 
ota-
onalardan 
anketa 
savollariga javob olish 
va umumlashtirish. 
1 
Psixolog 
 
18. 
Bolalarning maktabga 
tayyorgarligining 
belgilari,uni aniqlash 
yo’llari. 
1 
Psixolog 
 
11. Bola hayotida o’yinlar va ularning ahamiyati. 1 Pedagog 12. Didaktik o’yinlar uchun material tayyorlash. 1 Pedagog 13. Bolalar nutqini rivojlantirishning yo’l- yo’riqlari. 1 Pedagog 14. Bolalarning fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiruvchi omillar. 1 Psixolog 15. Bolalarga milliy qadriyatlarni singdirish. 1 Pedagog 16. Oilada shaxslararo munosabatlar va uning bolalar psixikasiga ta`siri. 1 Psixolog 17. Farzand tarbiyasi bo’yicha ota- onalardan anketa savollariga javob olish va umumlashtirish. 1 Psixolog 18. Bolalarning maktabga tayyorgarligining belgilari,uni aniqlash yo’llari. 1 Psixolog  
 
19 
Bolalarda 
oddiy 
mehnat ko`nikmalari 
va 
malakalarini 
tarbiyalash. 
1 
Pedagog 
 
20. 
Bolalarga 
ekologik 
tarbiya berish usuli. 
1 
Pedagog 
 
 
Jami: 20 soat. 
 
 
 
Har bir mavzu yetarlicha ota-onalar tushuna oladigan qilib, amaliy jarayonlar 
bilan bog’lab, video tasmalarda bolalar hayotidan lavhalar ko`rsatish, ota-onalarning 
o`zlari bilan ish o’yinlari tashkil qilish orqali yuritiladi.Uzundan-uzun zeriktiradigan 
ko`rik ma`ruza o`qishning hech qanday samarasi bo`lmaydi. 
Maktabgacha ta`lim sohasi bo`yicha yetuk bilimga , katta tajribaga ega bo`lgan 
maxsus xodimlarga bu vazifani ishonib topshirish orqali katta natijaga erishish 
mumkin. 
Ota-onalar farzand tarbiyasi to`g`risidagi uslubiy adabiyotlarni o`qish, 
teleko`rsatuvlarni ko`rish, radio eshittiruvlarni eshitish, ro`znoma va oynomalardagi 
tegishli maqolalarni o`qish,o`rganish orqali borasidagi pedagik-psixolik bilimlarga 
ega bo’ladi. 
Soha mutaxassislarining ana shunday amaliy yordamlari tufayli “Qadrlar 
tayyorlash bo`yicha milliy dastur”da ko’rsatilgan bolalarni oilada tarbiyalashdek 
bosh masala hal qilinadi. 
 
Ota-onalar bilan  yakka va jamoatchilik tarzida ishlash 
MTTning ota-onalar bilan ishlashining jamoa tarzida va yakkama-yakka holda 
ishlash shakllarini mohirlik bilan qo‘shib olib borish, keng aholi orasida pedagogik 
tashviqot ishlarini tashkil etish tufayli bolalarni tarbiyalshda ijobiy natijalarga 
erishish mumkin. 
MTT xodimlarini ota-onalar va oila bilan hamkorlikdagi ishlarining eng keng 
tarqalgan shakllaridan bir qanchasini keltiramiz: ota-onalar bilan yakkama-yakka 
ishlash. 
19 Bolalarda oddiy mehnat ko`nikmalari va malakalarini tarbiyalash. 1 Pedagog 20. Bolalarga ekologik tarbiya berish usuli. 1 Pedagog Jami: 20 soat. Har bir mavzu yetarlicha ota-onalar tushuna oladigan qilib, amaliy jarayonlar bilan bog’lab, video tasmalarda bolalar hayotidan lavhalar ko`rsatish, ota-onalarning o`zlari bilan ish o’yinlari tashkil qilish orqali yuritiladi.Uzundan-uzun zeriktiradigan ko`rik ma`ruza o`qishning hech qanday samarasi bo`lmaydi. Maktabgacha ta`lim sohasi bo`yicha yetuk bilimga , katta tajribaga ega bo`lgan maxsus xodimlarga bu vazifani ishonib topshirish orqali katta natijaga erishish mumkin. Ota-onalar farzand tarbiyasi to`g`risidagi uslubiy adabiyotlarni o`qish, teleko`rsatuvlarni ko`rish, radio eshittiruvlarni eshitish, ro`znoma va oynomalardagi tegishli maqolalarni o`qish,o`rganish orqali borasidagi pedagik-psixolik bilimlarga ega bo’ladi. Soha mutaxassislarining ana shunday amaliy yordamlari tufayli “Qadrlar tayyorlash bo`yicha milliy dastur”da ko’rsatilgan bolalarni oilada tarbiyalashdek bosh masala hal qilinadi. Ota-onalar bilan yakka va jamoatchilik tarzida ishlash MTTning ota-onalar bilan ishlashining jamoa tarzida va yakkama-yakka holda ishlash shakllarini mohirlik bilan qo‘shib olib borish, keng aholi orasida pedagogik tashviqot ishlarini tashkil etish tufayli bolalarni tarbiyalshda ijobiy natijalarga erishish mumkin. MTT xodimlarini ota-onalar va oila bilan hamkorlikdagi ishlarining eng keng tarqalgan shakllaridan bir qanchasini keltiramiz: ota-onalar bilan yakkama-yakka ishlash.  
 
Ilg‘or pedagogik tajribalarni ko‘rsatishicha, ishning bu turi katta ahamiyatga 
ega. Bunda tarbiyachi oila va bolaning shaxsiy xususiyatlarini o‘rganib ularni 
o‘zining tarbiyaviy ishida hisobga oladi. MTMlarimiz tajribasida ota-onalar bilan 
yakkama-yakka olib boriladigan ishlarning turli xil shakllari aniqlangan: 
- oilaga tarbiyachining borishi, ota-onalar uchun suhbat o‘tkazish, ularga 
maslahatlar berish, ota-onalarning MTM hayoti bilan tanishishlari; 
- ota-onalar bilan jamoa tarzida tashkil qilinadigan ishlar. Bular ota-onalarning 
guruhiy va umumiy majlisi, ota-onalar maktabi, anjumanlar, shanbaliklar, savol 
javob kechalari. ko‘rsatmali ishlar. 
Ishning bu turi ko‘rgazmali, bolalarni ishlarini namoyish qilish, ochiq eshiklar 
kuni, pedagogik axborot stendlari, ota-onalar uchun kutubxona oilaviy tarbiyaning 
barcha masalari bo‘yicha materiallar solingan papka. 
- ota-onaga pedagogik ta’lim berish va boshqalarni ko‘rsatish mumkin. 
Bola yashab turgan oilani o‘rganish ota-onalar bilan yaqin aloqa o‘rnatish va 
ularga yordam, maslahatlar berishning samarali yo‘llaridan biridir. Tarbiyachi oilaga 
tekshiruvchi sifatida emas maslahatchi, do‘st va bola tarbiyasiga yordam beruvchi 
shaxs sifatida boradi. Tarbiyachining oilaga borishidan asosiy maqsad bola 
yashayotgan sharoitni ko‘rish va zarur bo‘lsa ota-onalarga yordam ko‘rsatishdir. 
Oilani borib ko‘rish va ota-onalar bilan suhbatlashish katta pedagogik odob 
bilan o‘tkazilishi kerak. Ota-onalar bilan suhbatda bolaning eng yaxshi tomonlarini 
ochib berilsa, ota-onalarning tarbiyachiga bo‘ lgan hurmati va ishonchi ortadi. 
Tarbiyachi bolaning uyida ko‘rganlarini qayd qilish bilan bir qatorda ularni tahlil 
qiladi, ota onalar majlislarida oilaviy tarbiyadagi ijobiy va salbiy tomonlar haqida 
gapiradi. Ularga o‘zining maslahatlarini beradi. Oila tarbiyasidagi ijobiy ishlarni ota-
onalar uchun tashkil etilgan testlarda aks ettirish ham mumkin. 
Oilani borib ko‘rgandagi taassurotlarini tarbiyaviy ishlarni hisobga olish 
ustuniga yozib qo‘yishi kerak Oilaga kamida yiliga 2 marta borib ko‘riladi 
tarbiyachining oilaga borishi ota-onalarda pedagogik madaniyatni oshiradi. 
Ota-onalar bilan shaxsiy suhbatlar. 
Oila bilan shaxsan ishlashning eng keng tarqalgan usuli sifatida qo‘llanadigan 
suhbat bolalarni ertalab qabul qilish va kechqurun kuzatish vaqtida o‘tkazilishi 
mumkin. Ular tarbiyachilar bilan ota-onalarni bir-biri bilan yaqinroq tanishishlariga 
Ilg‘or pedagogik tajribalarni ko‘rsatishicha, ishning bu turi katta ahamiyatga ega. Bunda tarbiyachi oila va bolaning shaxsiy xususiyatlarini o‘rganib ularni o‘zining tarbiyaviy ishida hisobga oladi. MTMlarimiz tajribasida ota-onalar bilan yakkama-yakka olib boriladigan ishlarning turli xil shakllari aniqlangan: - oilaga tarbiyachining borishi, ota-onalar uchun suhbat o‘tkazish, ularga maslahatlar berish, ota-onalarning MTM hayoti bilan tanishishlari; - ota-onalar bilan jamoa tarzida tashkil qilinadigan ishlar. Bular ota-onalarning guruhiy va umumiy majlisi, ota-onalar maktabi, anjumanlar, shanbaliklar, savol javob kechalari. ko‘rsatmali ishlar. Ishning bu turi ko‘rgazmali, bolalarni ishlarini namoyish qilish, ochiq eshiklar kuni, pedagogik axborot stendlari, ota-onalar uchun kutubxona oilaviy tarbiyaning barcha masalari bo‘yicha materiallar solingan papka. - ota-onaga pedagogik ta’lim berish va boshqalarni ko‘rsatish mumkin. Bola yashab turgan oilani o‘rganish ota-onalar bilan yaqin aloqa o‘rnatish va ularga yordam, maslahatlar berishning samarali yo‘llaridan biridir. Tarbiyachi oilaga tekshiruvchi sifatida emas maslahatchi, do‘st va bola tarbiyasiga yordam beruvchi shaxs sifatida boradi. Tarbiyachining oilaga borishidan asosiy maqsad bola yashayotgan sharoitni ko‘rish va zarur bo‘lsa ota-onalarga yordam ko‘rsatishdir. Oilani borib ko‘rish va ota-onalar bilan suhbatlashish katta pedagogik odob bilan o‘tkazilishi kerak. Ota-onalar bilan suhbatda bolaning eng yaxshi tomonlarini ochib berilsa, ota-onalarning tarbiyachiga bo‘ lgan hurmati va ishonchi ortadi. Tarbiyachi bolaning uyida ko‘rganlarini qayd qilish bilan bir qatorda ularni tahlil qiladi, ota onalar majlislarida oilaviy tarbiyadagi ijobiy va salbiy tomonlar haqida gapiradi. Ularga o‘zining maslahatlarini beradi. Oila tarbiyasidagi ijobiy ishlarni ota- onalar uchun tashkil etilgan testlarda aks ettirish ham mumkin. Oilani borib ko‘rgandagi taassurotlarini tarbiyaviy ishlarni hisobga olish ustuniga yozib qo‘yishi kerak Oilaga kamida yiliga 2 marta borib ko‘riladi tarbiyachining oilaga borishi ota-onalarda pedagogik madaniyatni oshiradi. Ota-onalar bilan shaxsiy suhbatlar. Oila bilan shaxsan ishlashning eng keng tarqalgan usuli sifatida qo‘llanadigan suhbat bolalarni ertalab qabul qilish va kechqurun kuzatish vaqtida o‘tkazilishi mumkin. Ular tarbiyachilar bilan ota-onalarni bir-biri bilan yaqinroq tanishishlariga  
 
yordam beradi. Tarbiyachining ota-onalar bilan ertalab o‘tkazadigan suhbatlari qisqa 
muddatli bo‘ladi, shuningdek uning yaqinlarida yaxshi kayfiyat, tarbiyachiga 
ishonch hissi paydo bo‘lishida katta ahamyatga ega. 
Ota-onalarni bola tarbiyasida yo‘l qo‘ygan biror kamchilik va xatosi ni tahlil 
qilish uchun ular bilan yanada mufassal suhbat o‘tqazish zarurati tug‘ilganda 
vaziyatni tuzatish uchun malakali maslahat hamda tavsiya berish kerak bo‘lganda 
maslahatlar o‘tkaziladi Agar tarbiyachiga aynan bir masala bir nechta ota onani 
qiziqtirayotgani ma’lum bo‘lsa, ular uchun umumiy maslahatlar tashkil etadi. 
Pedagog maslahatga oldindan tayyorlanadi: zarur adabyotlarni va ko‘satmali 
materiallarni tanlaydi. Maslahat o‘tkaziladigan aniq vaqt xaqida ota-onalarini 
ogohlantiradi. Bunday maslahatlar onda sonda va muntazam o‘tkazilishi mumkin. 
Ota-onalarning guruhiy majlislari zaruryatiga qarab yil choragida bir marta 
o‘tkaziladi. Bunday majlislardan maqsad ota- onalarni aniq pedagogik masalalar 
bilan tanishtirishdir.Ularda mazkur guruhdagi bolalarni tarbiyalash masalalari 
muhokama qilinadi, guruh ishi bilan bog‘ liq tashkiliy masalalar qarab chiqiladi, ota-
onalarning bayramda ishti rok etishlari haqida gapiriladi. 
Majlislar mavzusini belgilashda va unga tayyorgarlik ko‘rishda ota-onalari 
taklif etilayotgan bolalarni yoshini xisobga olish zarur. Shu munosabat bilan o‘yin 
yoki mehnat faoliyatlari haqida masalalar ko‘proq o‘rin egallash mumkin. Ota-
onalarning 
umumiy 
majlisi 
maktabgacha 
ta’lim 
muassasalari 
hamma 
tarbiyalanuvchilarining ota onalari uchun yiliga ikki marta o‘tkaziladi. Ularni 
maktabgacha muassasa mudirasi, vrach, tarbiyachilar ishtirokida tashkil etiladi. 
Umumiy majlislarda ta’lim-tarbiyaviy ishning yakunlari muxokama qilinadi. 
Birinchi umumiy majlis o‘quv yili boshida o‘tkazilib, unda mudira ota onalarni 
maktabgacha ta’lim muassasining yillik  ish rejasi bilan tanishtiradi. Rejaning oila 
bilan bog‘liq qismiga aniq to‘xtalib o‘tish lozim. Ikkinchi umumiy majlis o‘quv yili 
oxirida o‘tkaziladi. Bunda maktabgacha ta’lim muassasining o‘tgan yildagi ish 
yakunlari haqida ma’lumot beriladi. 
Bolalar muassasida tarbiyalanuvchilarning yashash sharoitlarni yaxshilashda 
ota onalarning qo‘shgan xissalari ta’kidlab o‘tiladi. Umumiy majlislarda bolalar 
muassasasi jamoasi qanchalik katta va murakkab ishni bajarishni va bu ishda qanday 
yordam beradi. Tarbiyachining ota-onalar bilan ertalab o‘tkazadigan suhbatlari qisqa muddatli bo‘ladi, shuningdek uning yaqinlarida yaxshi kayfiyat, tarbiyachiga ishonch hissi paydo bo‘lishida katta ahamyatga ega. Ota-onalarni bola tarbiyasida yo‘l qo‘ygan biror kamchilik va xatosi ni tahlil qilish uchun ular bilan yanada mufassal suhbat o‘tqazish zarurati tug‘ilganda vaziyatni tuzatish uchun malakali maslahat hamda tavsiya berish kerak bo‘lganda maslahatlar o‘tkaziladi Agar tarbiyachiga aynan bir masala bir nechta ota onani qiziqtirayotgani ma’lum bo‘lsa, ular uchun umumiy maslahatlar tashkil etadi. Pedagog maslahatga oldindan tayyorlanadi: zarur adabyotlarni va ko‘satmali materiallarni tanlaydi. Maslahat o‘tkaziladigan aniq vaqt xaqida ota-onalarini ogohlantiradi. Bunday maslahatlar onda sonda va muntazam o‘tkazilishi mumkin. Ota-onalarning guruhiy majlislari zaruryatiga qarab yil choragida bir marta o‘tkaziladi. Bunday majlislardan maqsad ota- onalarni aniq pedagogik masalalar bilan tanishtirishdir.Ularda mazkur guruhdagi bolalarni tarbiyalash masalalari muhokama qilinadi, guruh ishi bilan bog‘ liq tashkiliy masalalar qarab chiqiladi, ota- onalarning bayramda ishti rok etishlari haqida gapiriladi. Majlislar mavzusini belgilashda va unga tayyorgarlik ko‘rishda ota-onalari taklif etilayotgan bolalarni yoshini xisobga olish zarur. Shu munosabat bilan o‘yin yoki mehnat faoliyatlari haqida masalalar ko‘proq o‘rin egallash mumkin. Ota- onalarning umumiy majlisi maktabgacha ta’lim muassasalari hamma tarbiyalanuvchilarining ota onalari uchun yiliga ikki marta o‘tkaziladi. Ularni maktabgacha muassasa mudirasi, vrach, tarbiyachilar ishtirokida tashkil etiladi. Umumiy majlislarda ta’lim-tarbiyaviy ishning yakunlari muxokama qilinadi. Birinchi umumiy majlis o‘quv yili boshida o‘tkazilib, unda mudira ota onalarni maktabgacha ta’lim muassasining yillik ish rejasi bilan tanishtiradi. Rejaning oila bilan bog‘liq qismiga aniq to‘xtalib o‘tish lozim. Ikkinchi umumiy majlis o‘quv yili oxirida o‘tkaziladi. Bunda maktabgacha ta’lim muassasining o‘tgan yildagi ish yakunlari haqida ma’lumot beriladi. Bolalar muassasida tarbiyalanuvchilarning yashash sharoitlarni yaxshilashda ota onalarning qo‘shgan xissalari ta’kidlab o‘tiladi. Umumiy majlislarda bolalar muassasasi jamoasi qanchalik katta va murakkab ishni bajarishni va bu ishda qanday  
 
yordam berish kerakligini ishonchli tarzda ko‘rsatish kerak. Majlislarda pedagog  
ma’ruzasining xajmi 20-25 minutga mo‘ljallanadi. 
Ota-onalar bilan MTTi xodimlarini birgalikdagi faoliyatini tashkil etish va 
uning mazmuni MTT dagi sharoitlarga bog‘liqdir. Birgalikdagi faoliyat kerakli 
darajada amalga oshiriladigan joyda o‘zaro yordam, bir-birini tushunish, 
topshirilgan ishga javobgarlik holati vujudga keladi. 
Ota-onalar MTT maydonini ko‘kalamzorlashtirish, xonalarni qish mavsumiga 
tayorlash, sog‘lomlashtirish ishlarini o‘tkazishda yordam ko‘rsatishlari, bolalarga 
bayram kastyumlari tayyorlashda, bolalarni sayyohatga kuzatib borishda ishtirok 
etishlari mumkin. Agar ota-onalar orasida fotosuratchilar, tikuvchilar, rassomlar bor 
bo‘lsa, ular MTT ga bevosita yordam ko‘rsatishlari kerak. 
Ochiq eshiklar kuni ota-onalar bilan ishlashning samarali shaklidir. Ochiq 
eshiklar kuni jamoaning o‘z kalendar yillik rejasi bo‘yicha har bir yosh guruhning 
ma’lum rejimi bo‘yicha odatdagi mehnat kunidir. Shunday kunlarni yiliga 1-2 marta 
o‘tkazish tavsiya qilinadi. 
Ochiq eshiklar kunini o‘tkazish zarur. YA’ni ota-onalarga bolalarni jismoniy 
chiniqtirish, ovqatlantirish, mashg‘ulotning borishi sayr haqida ko‘pgina narsalarni 
ko‘rish imkoniyatiga ega ekanliklari haqida ma’lum qilinadi. Ota-onalarga esa 
quyidagilar eslatiladi: bolalar bilan oddiy mu nosabatda bo‘lish, ularning faoliyatida 
imkon boricha ishtirok etish, tarbiyachiga xalaqit bermaslik, farzandiga tanbeh 
bermaslik (mashg‘ulotlar o‘tkazilayotganda). 
Ochiq eshiklar kunini o‘tkazishga tayyorlanayotganda fotosuratchini taklif 
etish, keyinchalik esa «Ota-onalar bizning mehmonimiz», «Bizda ochiq eshiklar 
kuni» mavzusida foto ko‘rgazma tashkil etish mumkin. Bu ochiq eshiklar kunida 
qatnasha olmagan ota-onalarda qiziqish uyg‘otadi. 
Ota-onalar qo‘mitasi va jamoachilik bilan ishlash. Har bir MTT ida ota-onalar 
qo‘mitasi bo‘lib "MTT nizomi" bo‘yicha tashkil etiladi. Ota-onalar qo‘mitasi ishning 
vazifalari va mazmuni uning huquqlari, hisoboti va ish yuritishi Ota-onalar qo‘mitasi 
haqidagi "Nizom" da aks etiriladi. Bu qo‘mita ota-onalarning umumiy majlisida bir 
yil muddatga saylanadi. Uning tarkibiga har bir guruhdan 1-2 vakil kiradi. Ular 
orasidan rais va kotib saylanadi. MTT rahbari va pedagogik jamoa ota-onalar 
qo‘mitasiga faol tarbiya masalalarida uzoq bo‘lmagan kishilarni tarafdoridir. 
yordam berish kerakligini ishonchli tarzda ko‘rsatish kerak. Majlislarda pedagog ma’ruzasining xajmi 20-25 minutga mo‘ljallanadi. Ota-onalar bilan MTTi xodimlarini birgalikdagi faoliyatini tashkil etish va uning mazmuni MTT dagi sharoitlarga bog‘liqdir. Birgalikdagi faoliyat kerakli darajada amalga oshiriladigan joyda o‘zaro yordam, bir-birini tushunish, topshirilgan ishga javobgarlik holati vujudga keladi. Ota-onalar MTT maydonini ko‘kalamzorlashtirish, xonalarni qish mavsumiga tayorlash, sog‘lomlashtirish ishlarini o‘tkazishda yordam ko‘rsatishlari, bolalarga bayram kastyumlari tayyorlashda, bolalarni sayyohatga kuzatib borishda ishtirok etishlari mumkin. Agar ota-onalar orasida fotosuratchilar, tikuvchilar, rassomlar bor bo‘lsa, ular MTT ga bevosita yordam ko‘rsatishlari kerak. Ochiq eshiklar kuni ota-onalar bilan ishlashning samarali shaklidir. Ochiq eshiklar kuni jamoaning o‘z kalendar yillik rejasi bo‘yicha har bir yosh guruhning ma’lum rejimi bo‘yicha odatdagi mehnat kunidir. Shunday kunlarni yiliga 1-2 marta o‘tkazish tavsiya qilinadi. Ochiq eshiklar kunini o‘tkazish zarur. YA’ni ota-onalarga bolalarni jismoniy chiniqtirish, ovqatlantirish, mashg‘ulotning borishi sayr haqida ko‘pgina narsalarni ko‘rish imkoniyatiga ega ekanliklari haqida ma’lum qilinadi. Ota-onalarga esa quyidagilar eslatiladi: bolalar bilan oddiy mu nosabatda bo‘lish, ularning faoliyatida imkon boricha ishtirok etish, tarbiyachiga xalaqit bermaslik, farzandiga tanbeh bermaslik (mashg‘ulotlar o‘tkazilayotganda). Ochiq eshiklar kunini o‘tkazishga tayyorlanayotganda fotosuratchini taklif etish, keyinchalik esa «Ota-onalar bizning mehmonimiz», «Bizda ochiq eshiklar kuni» mavzusida foto ko‘rgazma tashkil etish mumkin. Bu ochiq eshiklar kunida qatnasha olmagan ota-onalarda qiziqish uyg‘otadi. Ota-onalar qo‘mitasi va jamoachilik bilan ishlash. Har bir MTT ida ota-onalar qo‘mitasi bo‘lib "MTT nizomi" bo‘yicha tashkil etiladi. Ota-onalar qo‘mitasi ishning vazifalari va mazmuni uning huquqlari, hisoboti va ish yuritishi Ota-onalar qo‘mitasi haqidagi "Nizom" da aks etiriladi. Bu qo‘mita ota-onalarning umumiy majlisida bir yil muddatga saylanadi. Uning tarkibiga har bir guruhdan 1-2 vakil kiradi. Ular orasidan rais va kotib saylanadi. MTT rahbari va pedagogik jamoa ota-onalar qo‘mitasiga faol tarbiya masalalarida uzoq bo‘lmagan kishilarni tarafdoridir.  
 
Tarbiyachilar u yoki bu oila qanday ota-onalar qo‘mitasiga a’zo bo‘lganda 
so‘ng MTTga ota yoki ona qanday yordam berishi mumkin, ular jamoa tarbiyasi 
hayoti bilan qiziqishadimi, MTMda bo‘lish kerakligi haqidagi mashg‘ulotlarni 
tartibini kuzatish, sayr qilishda ishtirok etish haqidagi taklifga labbay deb javob 
berishadimi? Degan savollarga javob berishlari kerak. 
Ota-onalar qo‘ mitasini unda ishlashni xohlovchi ota-onalardan ham saylash 
mumkin. Bunday ota-onalar odatda, samarali qiziqib ishlaydilar. Ota onalar 
qo‘mitasi ota-onalarning umumiy majlisiga hisob beradi, unga avval qabul qilingan 
qarorlarning bajarilishi xaqida hisobot beradi. 
Ota-onalar qo‘mitasining faoliyati MTTning yillik rejasiga mos holda rejali 
ravishda olib borilishi kerak. Qo‘mita ishini mudiri boshqarib boradi . Uning 
majlislari kamida ikki oyda bir marta o‘tqazilishi kerak Umumiy majlislar MTT va 
oilada bolaning axloqiy tarbiyasi. Mavzu bo‘yicha ota onalar chiqishlarini 
tayyorlash. Bola tarbiyasida ota-onalar obro‘yi. Ma’ruza mavzusi bo‘yicha 
tayyorlangan ota-onalar chiqishlari. 
MTMning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi. 
Ota-onalar bilan axloqiy va jismoniy tarbiya masalalarida olib boriladigan ish. 
«Bolalarning tabiat qo‘ynidagi mehnati – axloqiy tarbiyaning vositasidir» 
degan mavzuga alohida e’tibor berish. 
1. Ota-onalarni MTM ishiga yaqinlashtirish, ularni MTMdagi tarbiyaviy ishlar 
bilan keng tanishtirish. 
Quyidagilar ota-onalar e’tiborida bo‘lmog‘i kerak: 
a) navbatchilikni tashkil etish; 
b) shanbaliklar uyushtirish; 
v) ochiq mashg‘ulotlarda qatnashish; 
g) guruh majlislarida qatnashish; 
d) individual suhbatlar, maslahatlar. 
2. Oilalarni borib ko‘rilganda bolalar mehnat faoliyatlariga alohida e’tibor 
berish (bola yoshiga mos holda). 
Umumiy majlislar 
1. MTM va oilada bolaning axloqiy tarbiyasi. Mavzu bo‘yicha ota-onalar 
chiqishlarini tayyorlash. 
Tarbiyachilar u yoki bu oila qanday ota-onalar qo‘mitasiga a’zo bo‘lganda so‘ng MTTga ota yoki ona qanday yordam berishi mumkin, ular jamoa tarbiyasi hayoti bilan qiziqishadimi, MTMda bo‘lish kerakligi haqidagi mashg‘ulotlarni tartibini kuzatish, sayr qilishda ishtirok etish haqidagi taklifga labbay deb javob berishadimi? Degan savollarga javob berishlari kerak. Ota-onalar qo‘ mitasini unda ishlashni xohlovchi ota-onalardan ham saylash mumkin. Bunday ota-onalar odatda, samarali qiziqib ishlaydilar. Ota onalar qo‘mitasi ota-onalarning umumiy majlisiga hisob beradi, unga avval qabul qilingan qarorlarning bajarilishi xaqida hisobot beradi. Ota-onalar qo‘mitasining faoliyati MTTning yillik rejasiga mos holda rejali ravishda olib borilishi kerak. Qo‘mita ishini mudiri boshqarib boradi . Uning majlislari kamida ikki oyda bir marta o‘tqazilishi kerak Umumiy majlislar MTT va oilada bolaning axloqiy tarbiyasi. Mavzu bo‘yicha ota onalar chiqishlarini tayyorlash. Bola tarbiyasida ota-onalar obro‘yi. Ma’ruza mavzusi bo‘yicha tayyorlangan ota-onalar chiqishlari. MTMning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi. Ota-onalar bilan axloqiy va jismoniy tarbiya masalalarida olib boriladigan ish. «Bolalarning tabiat qo‘ynidagi mehnati – axloqiy tarbiyaning vositasidir» degan mavzuga alohida e’tibor berish. 1. Ota-onalarni MTM ishiga yaqinlashtirish, ularni MTMdagi tarbiyaviy ishlar bilan keng tanishtirish. Quyidagilar ota-onalar e’tiborida bo‘lmog‘i kerak: a) navbatchilikni tashkil etish; b) shanbaliklar uyushtirish; v) ochiq mashg‘ulotlarda qatnashish; g) guruh majlislarida qatnashish; d) individual suhbatlar, maslahatlar. 2. Oilalarni borib ko‘rilganda bolalar mehnat faoliyatlariga alohida e’tibor berish (bola yoshiga mos holda). Umumiy majlislar 1. MTM va oilada bolaning axloqiy tarbiyasi. Mavzu bo‘yicha ota-onalar chiqishlarini tayyorlash.  
 
2. Bola tarbiyasida ota-onalar obro‘yi. Ma’ruza mavzusi bo‘yicha tayyorlangan 
ota-onalar chiqishlari. 
3. a) Yoz paytida mtm hovlisida tarbiyaviy ishlar (bunda mehnat tarbiyasi 
masalalariga alohida e’tibor beriladi). 
b) Yoz sharoitida sog‘lomlashtirish tadbirlari (shifokor axboroti). 
v) Bolalarni ekskursiyaga olib chiqish bilan bog‘liq bo‘lgan tashkiliy masalalar. 
4. a) Bolalar bilan o‘tkazilgan yozgi sog‘lomlashtirish ishlarining yakuni. 
b) Ota-onalar qo‘mitasi ishining hisoboti. 
 
2. Bola tarbiyasida ota-onalar obro‘yi. Ma’ruza mavzusi bo‘yicha tayyorlangan ota-onalar chiqishlari. 3. a) Yoz paytida mtm hovlisida tarbiyaviy ishlar (bunda mehnat tarbiyasi masalalariga alohida e’tibor beriladi). b) Yoz sharoitida sog‘lomlashtirish tadbirlari (shifokor axboroti). v) Bolalarni ekskursiyaga olib chiqish bilan bog‘liq bo‘lgan tashkiliy masalalar. 4. a) Bolalar bilan o‘tkazilgan yozgi sog‘lomlashtirish ishlarining yakuni. b) Ota-onalar qo‘mitasi ishining hisoboti.