1
MAKTABGACHA TA’LIM TARBIYANING DAVLAT STANDARTI
Reja:
KIRISH
I-BOB.
MAKTABGACHA
TA’LIM
TARBIYANING
DAVLAT
STANDARTLARINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Davlat standartlari va uning maqsadi va vazifalari
1.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida ta’lim tarbiya jarayonida” maktabgacha
ta’lim tarbiyaning davlat standarti”ning qo’llanilishi
II-BOB. MAKTABGACHA TA’LIM VA TARBIYANING DAVLAT
STANDARTINING TA’LIM TIZIMIDA TUTGAN O’RNI
2.1 Davlat standartining tarkibiy qismlari
2.2. “Davlat standart” larini maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishidagi o’rni
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2
I.BOB
MAKTABGACHA
TA’LIM
TARBIYANING
DAVLAT
STANDARTLARINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Davlat standartlari va uning maqsadi.
“Maktabgacha
ta’lim
va
tarbiya
to‘g‘risida”gi
O‘zbekiston
Respublikasining Maktabgacha ta’lim tarbiyaning Davlat standarti ijrosini
ta’minlash, shuningdek, ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarga samarali ta’lim-
tarbiya berish hamda qulay shart-sharoitlar yaratish maqsadida Vazirlar Mahkamasi
qaror qiladi:
1. Quyidagilarni nazarda tutuvchi maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat
standarti moi muvofiq tasdiqlansin:
davlat standartining maqsadi, asosiy vazifalari va prinsiplari;
maktabgacha ta’limning namunaviy o‘quv rejasi;
davlat standartini joriy etish hamda unga rioya etilishini nazorat qilish;,
davlat standartining tarkibiy qismlari, jumladan:
ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat
talablari;
maktabgacha ta’lim tashkilotining davlat o‘quv dasturi;
maktabgacha ta’lim tashkilotlarini o‘yinlar to‘plami, o‘yinchoqlar, mebel,
jihozlar va boshqa texnik, reabilitatsiya vositalari bilan jihozlash me’yorlari.
2. O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan
tizimdagi davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun markazlashtirilgan holda
jihozlarni xarid qilish bo‘yicha komissiya tarkibi 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
3. O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi, Vazirlar Mahkamasi
huzuridagi Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi manfaatdor vazirliklar
va idoralar bilan birgalikda o‘zlari qabul qilgan normativ-huquqiy hujjatlarni bir oy
muddatda ushbu qarorga muvofiqlashtirsinlar.
1. Ushbu Maktabgacha ta‟lim va tarbiyaning davlat standarti (keyingi
o„rinlarda — davlat standarti) davlat standartining maqsadi va asosiy vazifalarini,
prinsiplarini, tarkibiy qismlarini, davlat standartlarini joriy etish hamda uning
3
talablariga rioya etilishini nazorat qilish tartibini belgilaydi. Davlat standartini
amalga oshirishda maktabgacha ta‟lim va tarbiyaning davlat ta‟lim dasturini,
maktabgacha yoshdagi bolalarga maktabgacha ta‟lim va tarbiya berish sohasidagi
o„quv-metodik qo„llanmalarni, metodik tavsiyalarni ishlab chiqish, shuningdek,
maktabgacha ta‟lim tashkilotlarini loyihalashtirish, qurish, jihozlash va ularning
faoliyatini tashkil etishning o„ziga xos xususiyatlari inobatga olinadi. 2. Davlat
standartini ishlab chiqish quyidagi hujjatlarga asoslanadi: O„zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi, “Maktabgacha ta‟lim va tarbiya to„g„risida”gi, “Yong„in
xavfsizligi to„g„risida”gi, “Aholining sanitariya-epidemiologik osoyishtaligi
to„g„risida”gi O„zbekiston Respublikasining qonunlari; O„zbekiston Respublikasi
Prezidentining “Maktabgacha ta‟lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to„g„risida” 2017-yil 9-sentabrdagi PQ-3261-son va “O„zbekiston
Respublikasi 3 Maktabgacha ta‟lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasini tasdiqlash to„g„risida” 2019-yil 8-maydagi PQ-4312-son qarorlari;
Vazirlar Mahkamasining “O„zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta‟lim vazirligi
to„g„risidagi nizomni hamda Maktabgacha ta‟lim muassasalari rahbar va
mutaxassislarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti ustavini
tasdiqlash haqida” 2017-yil 21-noyabrdagi 929-son, “Maktabgacha ta‟lim
tashkilotlari faoliyatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to„g„risida” 2019-
yil 13-maydagi 391-son, “Aholini favqulodda vaziyatlarda harakat qilishga
tayyorlash tartibini takomillashtirish to„g„risida” 2019-yil 9-sentabrdagi 754-son
qarorlari; O„z DSt 1.0-98. “O„zbekiston Respublikasi standartlashtirish davlat
tizimi.
Asosiy
qoidalar”;
O„z
DSt
1.1-92.
“O„zbekiston
Respublikasi
standartlashtirish davlat tizimi. O„zbekiston Respublikasi standartlarini ishlab
chiqish, muvofiqlashtirish, tasdiqlash va ro„yxatdan o„tkazish tartiblari”; O„z DSt
1.5-93. “Standartlashtirishga doir normativ hujjatlarni ko„rib chiqish, tekshirish,
o„zgartirish kiritish va bekor qilish tartibi”; O„z DSt 1157: 2008. Hujjatlarni
unifikatsiyalashtirish tizimi. Tashkiliy-farmoyish hujjatlar tizimi. Hujjatlarni
rasmiylashtirishga bo„lgan talablar; O„z DSt 1.8:2009. Asosiy qoidalar. Tavsiyalar.
3. Davlat standartini bajarish O„zbekiston Respublikasi hududida faoliyat
4
ko„rsatayotgan barcha maktabgacha ta‟lim tashkilotlari uchun majburiydir. 4.
Davlat standarti kamida besh yilda bir marta qayta ko„rib chiqiladi. 2-bob. Davlat
standartining maqsadi va asosiy vazifalari 5. Davlat standartining maqsadi —
maktabgacha ta‟lim tizimini zamonaviy talablarga asoslangan holda tashkil etish,
bolalarni sog„lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish, ta‟lim-tarbiya
jarayoniga samarali ta‟lim va tarbiya shakllari hamda usullarini joriy etish hamda
ma‟naviy barkamol avlodni tarbiyalash, shuningdek, ta‟lim-tarbiya jarayonining
hajmiga, mazmuniga va sifatiga, maktabgacha ta‟lim tashkilotini qurish va
jihozlashga, maktabgacha yoshdagi bolalarning sog„lom ovqatlanishini va
xavfsizligini tashkil etishga doir majburiy minimum talablarni joriy etish va
nazoratini tashkil etishdan iborat. 6. Davlat standartining asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat: maktabgacha ta‟limning mazmuni va sifatiga qo„yiladigan
talablarni belgilash; milliy, umuminsoniy va ma‟naviy qadriyatlar asosida
tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish; o„quv-tarbiya jarayoniga
innovatsion pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini
joriy etish; ta‟lim-tarbiya faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini
takomillashtirish; maktabgacha ta‟lim tashkilotlarida to„laqonli va xavfsiz
ovqatlantirishni tashkil etishga bo„lgan sanitariya-gigiyenik talablarni belgilash;
maktabgacha ta‟lim tashkilotlarini qurish me‟yorlarini tartibga solish; maktabgacha
ta‟lim tashkilotlarini o„yinlar, o„yinchoqlar, mebel, jihozlar va boshqa texnik,
reabilitatsion vositalar bilan jihozlash; maktabgacha ta‟lim tashkilotlarining
yong„in
xavfsizligini ta‟minlashga
qo„yiladigan
talablarga
muvofiqligini
ta‟minlash. 3-bob. Davlat standartining asosiy prinsiplari 7. Davlat standartining
asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat: tarbiyalanuvchining intilishlari, qobiliyati
va qiziqishlari ustuvorligi; har bir bolaning, shu jumladan, jismoniy yoki psixik
rivojlanishida nuqsoni bo„lgan bolaning maktabgacha ta‟lim va tarbiya olishga
bo„lgan huquqini amalga oshirish imkoniyatining tengligi; davlat standartining
ta‟lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga mosligi; maktabgacha ta‟limning
boshqa ta‟lim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va ta‟lim mazmunining
uzviyligi; maktabgacha ta‟lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda
5
birligi va yaxlitligi; 4 maktabgacha ta‟limning mazmuni, shakli, vositalari va
usullarini tanlashda innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi; xorijiy
mamlakatlarning ta‟lim sohasida me‟yorlarni belgilash tajribasidan milliy
xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish. 4-bob. Davlat standartining tarkibiy
qismlari 8. Davlat standartining tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat: Ilk va
maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo„yiladigan davlat talablari (1-ilova);
Maktabgacha ta‟lim tashkilotining davlat o„quv dasturi (2-ilova); Maktabgacha
ta‟lim tashkilotlarini o„yinlar to„plami, o„yinchoqlar, mebel, jihozlar va boshqa
texnik, reabilitatsiya vositalari bilan jihozlash me‟yorlari (3-ilova). O„zbekiston
Respublikasi
maktabgacha
ta‟lim
tashkilotlarida
to„laqonli
va
xavfsiz
ovqatlantirishni tashkil etishdagi gigiyenik talablar, maktabgacha ta‟lim
tashkilotlarida qurilish-loyihalash ishlari hamda maktabgacha ta‟lim tashkilotlarida
yong„in xavfsizligini ta‟minlashga qo„yiladigan talablar tegishli qonun hujjatlari
asosida amalga oshiriladi. 9. Maktabgacha ta‟limning namunaviy o„quv rejasi
(keyingi o„rinlarda — namunaviy o„quv reja) maktabgacha ta‟lim tashkilotlarida
o„tkaziladigan mashg„ulotlarning nomi, eng kam (minimal) hajmi va ularning yoshi
bo„yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi. 10. Namunaviy o„quv reja
maktabgacha ta‟lim tashkilotlarida mashg„ulotlarni o„tkazish uchun asos
hisoblanadi. MBarcha ota-onalar o'sib borayotgan farzandlari tengdoshlari bilan
muloqot qilishda muvaffaqiyat qozonganini tushundilar. Axir, bolalar bilan muloqot
orqali jamiyatda va shaxsda xarakter, xatti-harakatlar turi shakllanmoqda. Shuning
uchun maktabgacha yoshdagi bolalar uchun ijtimoiy moslashuv juda muhimdir. Har
qanday kollektivga borish uchun odamlar o'zlarini o'rganish va o'zlarini "oshkor
etish" uchun vaqt kerak, bolalar esa jamoatda yashashni o'rganadilar, bu esa ularning
rivojlanishiga bevosita ta'sir qiladi.
Bolaning ijtimoiy xususiyatlari
Maktabgacha yoshdagi bolalarni ijtimoiy rivojlanishi bolaning jamiyat
qadriyatlari, urf-odatlari va madaniyatini, shuningdek, jamiyatda qulay hayot
kechirishiga yordam beradigan shaxsning ijtimoiy xususiyatlarini o'zlashtiradi.
6
Ijtimoiy moslashuv jarayonida bolalar muayyan qoidalar asosida yashashni
o'rganadilar va xatti-harakatlar normalarini hisobga olishadi.
Aloqa jarayonida bola ijtimoiy muhitga ega bo'lib, uning yaqin atrofi: ota-
onalar, bog 'o'qituvchilari va tengdoshlari tomonidan ta'minlanadi. Ijtimoiy salohiyat
bolaning faol ravishda muloqot qilish va axborot almashinuvi tufayli amalga
oshiriladi. Ijtimoiy mas'uliyatsiz bo'lgan bolalar ko'pincha boshqalarning
tajribalarini rad etadi va kattalar va tengdoshlar bilan muloqot qilmaydi. Bu madaniy
ko'nikmalarni egallamasligi va zarur ijtimoiy fazilatlarni yo'qotishi tufayli kelajakda
antisional harakatlarga olib kelishi mumkin.
Har qanday faoliyat maqsadga egadir va bolaning maqsadga erishish qobiliyati
unga o'ziga ishonch bag'ishlaydi va uning vakolati haqida xabardor qiladi. Muhim
ahamiyatga ega bo'lgan narsa to'g'ridan-to'g'ri jamiyatning bahosini aks ettiradi va
o'zining benuqsonligiga ta'sir qiladi. Bolalarning o'z-o'zini baholashi ularning
ijtimoiy salomatligiga va xatti-harakatlariga bevosita ta'sir qiladi.
Bola shaxsining uyg'un rivojlanishi uchun bolalarning ijtimoiy rivojlanishi
yaxlit pedagogik tizimga asoslangan bo'lishi kerak. Bolaning ijtimoiy maqomini
shakllantirishga ta'sir qiluvchi usullar quyidagilarni o'z ichiga oladi:
1. O'yin: o'yinda bolalar o'zlarini turli jamiyat rollarini o'ynashadi, bu esa
ularni jamiyatning to'la-to'kis a'zolari deb his etishlariga olib keladi.
2. Tadqiqot: bolaning tajribasini boyitib, unga o'z echimini topish imkonini
beradi.
3. Mavzuning faoliyati: bolaning atrofdagi dunyoni bilishini ta'minlaydi va
uning qiziqishlarini qondiradi.
4. Aloqa faoliyati: Bolaga kattalar bilan hissiy munosabatlarga ega bo'lishiga
ko'maklashish, unga ko'maklashish va baho berish.
Shunday qilib, bolalarni ijtimoiy rivojlantirish uchun shart-sharoit yaratishda
nafaqat ijtimoiy tajribani bilim va ko'nikmalar shaklida o'tkazish, balki ichki
potentsialni oshkor etishga ko'maklashish ham zarur.
7
1.2. Davlat standartlarining asosiy vazifalari.
Davlat standartining maqsadi maktabgacha ta'lim tizimini zamonaviy talablarga
asoslangan holda tashkil etish, bolalarni sog‘lom va har tomonlama yetuk qilib
voyaga yetkazish hisoblanadi. Uning vazifalari qatorida ta'lim-tarbiya jarayoniga
samarali ta'lim va tarbiya shakllari hamda usullarini joriy etish hamda ta'lim-tarbiya
jarayonining hajmiga, mazmuniga va sifatiga doir majburiy minimum talablarni
joriy
etish
va
nazoratini
tashkil
etish
ham
bor.
Maktabgacha ta'lim va tarbiya davlat standartida quyidagilar nazarda tutilgan:
davlat standartining maqsadi va asosiy vazifalari;
maktabgacha ta'limning namunaviy o‘quv rejasi;
davlat standartini joriy etish va uning talablariga rioya etilishini nazorat qilish;
davlat standarti komponentlari, xususan:
- ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari;
-
maktabgacha
ta'lim
va
tarbiyaning
davlat
o‘quv
dasturi;
- davlat maktabgacha ta'lim tashkilotlarini o‘yinlar to‘plami, o‘yinchoqlar, mebel,
jihozlar va boshqa texnik, reabilitatsiya vositalari bilan jihozlash normalari.
Davlat standartining asosiy prinsiplari quyidagilar hisoblanadi:
tarbiyalanuvchining intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi;
har bir bolaning, shu jumladan jismoniy yoki psixik rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan
bolaning maktabgacha ta'lim va tarbiya olishga bo‘lgan huquqini amalga oshirish
imkoniyatining tengligi;
davlat standartining ta'lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga mosligi;
8
maktabgacha ta'limning boshqa ta'lim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va
ta'lim mazmunining uzviyligi;
maktabgacha ta'lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va
yaxlitligi;
maktabgacha ta'limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda
innovatsiya texnologiyalariga asoslanganligi;
xorijiy mamlakatlarning ta'lim sohasida tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga
olgan holda foydalanish.
Maktabgacha ta'lim vazirligi tomonidan tizimdagi davlat maktabgacha ta'lim
tashkilotlari uchun markazlashtirilgan holda jihozlarni xarid qilish bo‘yicha
komissiya tarkibi ham tasdiqlandi.
- Muvaffaqiyatli o'zlashtirish shartlari;
- Muioqot yuritish shakli;
- Tengdoshlari bilan munosabatlari;
- Katta yoshdagilar bilan munosabatlari;
- Nizolar mavjudligi;
-His-hayajonlar;
- O'yin faoliyati - bo'lib hisoblanadi.
V. «Ijodiy rivojlanish» soha quyidagi kichik sohalarga bo'linadi:
- dunyoni badiiy tasavvur etish;
- badiy - ijodiy qobiliyatlar.
Davlat talablari asosidagi yosh davrlari quyidagi bos- qichlarni o'z ichiga oladi:
- go'daklik (tug'ilgandan 1 yoshgacha):
- erta yoshdagi bolalik (1 yoshdan 3 yoshgacha);
- kichik maktabgacha yosh (3 yoshdan 4 yoshgacha);
- o'rta maktabgacha yosh (4 dan 5 yoshgacha);
- katta maktabgacha yosh (5 yoshdan 6 yoshgacha);
9
- maktabga tayyorlov yoshi (6 yoshdan 7 yoshgacha).
Davlat talablari Vazirlar Mahkamasi qoshidagi ta’lim sifatini nazorat qilish
davlat inspeksiyasi, Sog'liqni saqlash vazirli- gi, Oliy va o'rta maxsus ta’lim
vazirligi,
O'zbekiston standart- lashtirish, metrologiya va sertifikatlashtirish agentligi
va «Oila” Respublika ilmiy-amaliy markazi bilan kelishilgan holda ishlab chiqilgan.
10
II-BOB. MAKTABGACHA TA’LIM VA TARBIYANING DAVLAT
STANDARTINING TA’LIM TIZIMIDA TUTGAN O’RNI
2.1 Davlat standartining tarkibiy qismlari
Standart, standartlashtirish me`yorlari tushunchalari
DTS ta‟lim mazmuni shakllari, vositalari, usullari va ularning sifatini
baholash tartibini belgilaydi. Ta‟lim mazmunini o„zagi hisoblangan standart
vositasida, mamlakat hududida faoliyat ko„rsatayotgan turli ta‟lim muassasalarida
(davlat va nodavlat) ta‟limning barqaror darajasini ta‟minlash sharti amalga
oshiriladi. DTS o„z mohiyatiga ko„ra o„quv dasturlari, darsliklar, o„quv
qo„llanmalari, nizomlar, o„quv rejasi va boshqa meyoriy hujjatlarini yaratish uchun
asos bo„lib xizmat qiladi. DTSni, uning talablarini bajarish O„zbekiston
Respublikasi hududida faoliyat ko„rsatayotgan mulkchilik shakli va idoraviy
bo„ysinishdan qatiy nazar barcha ta‟lim muassasalari uchun majburiydir. DTS ning
tarkibiy qismi sifatida umumiy o„rta (kasb – hunar va oliy) ta‟lim muassasalari
uchun tayanch o„quv rejasi ishlab chiqiladi. Tayanch o„quv reja ta‟lim sohalarini
meyorlash hamda ta‟lim muassasalarini moliyaviy taminotini ta‟minlashga asos
bo„luvchi davlat muassasalarini moliyaviy taminotini ta‟minlashga asos bo„luvchi
davlat hujjati sanaladi. Tayanch o„quv rejasi o„quv predmeti bo„yicha beriladigan
ta‟lim mazmunini ta‟lim oluvchiga yetkazish uchun ajratilgan o„quv soatlarining
minimum hajmidagi miqdorini belgilaydi.
Davlat ta‟lim standartlarining maqsadi va vazifalari nimalardan iborat? –
Davlat ta‟lim standartlarining joriy etilishi quyidagi maqsadlar amalga oshirilishini
nazarda tutadi:
- ta‟limning yuksak sifatini hamda mamlakatda amalga oshirilayotgan
chuqur iqtisodiy va ijtimoiy islohotlarni, rivojlangan demokratik davlat barpo etish
talablariga javob beruvchi raqobatbardosh kadrlar tayyorlanishini ta‟minlash;
- mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyoti istiqbollaridan, jamiyat
ehtiyojlaridan, fan, texnika va texnologiyaning zamonaviy yutuqlaridan kelib
chiqib kadrlar tayyorlash mazmunini tartibga solish;
- ta‟limning demokratlashuvi, insonparvarlashuvi va ijtimoiylashuvi,
11
ta‟lim oluvchilarning huquqiy va iqtisodiy bilimlari darajasini, shuningdek ta‟lim
jarayoni samaradorligini oshirish;
- sifatli ta‟lim xizmatlari ko„rsatish, ta‟lim va kadrlar tayyorlash
sohasida shaxsning, jamiyat va davlatning manfaatlarini himoya qilish;
- kadrlar tayyorlash sifatini va ta‟lim faoliyatini baholash mezonlarini
va tartibini belgilash;
- ta‟lim jarayonini va kadrlar tayyorlashning izchilligi va uzluksizligini
ta‟minlash;
- mehnat va ta‟lim xizmatlari bozorida raqobatbardoshlikni ta‟minlash.
Davlat ta‟lim standartlarining vazifalari:
- ta‟lim sifatiga va kadrlar tayyorlashga, ko„rsatiladigan ta‟lim
xizmatlari turlariga nisbatan qo„yiladigan maqbul talablarni belgilash;
- ta‟limga va uning pirovard natijalariga, ta‟lim oluvchilarning bilimi va
kasb malakasi darajasini vaqti-vaqti bilan baholash tartibiga, shuningdek ta‟lim
faoliyati sifati ustidan nazorat qilishga nisbatan qo„yiladigan tegishli talablarni
belgilovchi meyoriy negizni yaratish;
- xalqning boy aql-zakovat merosi va umuminsoniy qadriyatlar asosida
ta‟lim oluvchilarni ma‟naviy-axloqiy tarbiyalashning samarali shakllari va
usullarini joriy etish;
- ta‟limning barcha turlarida ular mazmunini hamda olib boriladigan
ta‟lim va tarbiyani kelishib olish ularning o„zaro bog„liqligini, uzluksiz ta‟lim
tizimida va kadrlar tayyorlashda izchillikni ta‟minlash;
- o„quv-tarbiya va ta‟lim jarayoniga, pedagogik va axborot
texnologiyalari bilan ta‟minlashga, ta‟lim darajasini nazorat qilishga, ta‟lim
muassasalarida ta‟lim oluvchilar va ularni bitiruvchilarning malakasiga nisbatan
meyorlar va talablarni belgilash;
- ta‟lim va kadrlar tayyorlash sifatiga baho berishning xolis tizimini,
ta‟lim muassasalarini attestatsiyadan o„tkazish va akkredetatsiya qilishni joriy
qilish;
- kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta‟lim, fan va ishlab
12
chiqarishning samarali integratsiyasini ta‟minlash;
- milliy standartlar talabini ta‟lim sifati va kadrlar tayyorlashga nisbatan
xalqaro talablarga muvofiqligini ta‟minlash.
7-moddasida davlat ta‟lim standartlari yoritilgan:
Davlat ta‟lim standartlari umumiy o„rta, o„rta maxsus, kasb-xunar va oliy
ta‟lim mazmuniga xamda sifatiga qo„yiladigan talablarni belgilaydi.
Davlat ta‟lim standartlarini bajarish O’zbekiston Respublikasining barcha
ta‟lim muassasalari uchun majburiydir.
Standartlashtirishning me`yoriy elementlari. Standartlashtirish turlari
Davlat ta‟lim standarti (DTS) – 1) bu davlatning ta‟lim darajasiga qo„ygan
meyori sifatida qabul qilinadigan asosiy parametrlar tizimi bo„lib, muayyan
shaxsning ta‟lim tizimidagi mavjud imkoniyatlari va ularni ideal darajaga
yetkazishga erishishni anglatadi; 2) ta‟limning zarur, yetarli darajasi va o„quv
yuklamalari hajmiga qo„yiladigan asosiy davlat talablari majmuasidir.
Standart qanday ma‟noni anglatadi? – muayyan hodisaning etaloni,
namunasi, modeli, meyorlari, qoidalari, talablarini belgilovchi meyoriy hujjat.
Ta‟limni standartlashtirishning obektlari quyidagilar:
- ta‟lim fanlarining tuzilmasi, mazmuni, o„quv yuklamasi hajmi, ta‟lim
oluvchilar va bitiruvchilarning malaka darajasi va tayyorlash sifati;
- talablar, meyorlar, qoidalar, pedagogik va axborot texnologiyalari, ta‟lim
usullari va vostalari, shuningdek, ta‟lim tizimida foydalaniladigan atamalar,
tushunchalar, kategoriyalar;
- ta‟lim oluvchilar bilim darajasiga va kasbiy malakasiga tashxis qo„yish
tartibi, bitiruvchilar sifatini, ta‟lim faoliyati, pedagog va ilmiy-pedagog xodimlar
sifatini baholash
Ta‟limning umumiy shrta ta‟lim, shrta maxsus, kasb-xunar ta‟lim, oliy
ta‟lim uchun DTS belgilanadi.
Oliy ta‟lim yo„nalishlari va mutaxassisliklari klassifikatori. Klassifikator – bu
oliy ma‟lumotli kadrlar tayyorlash ta‟lm yo„nalishlari va mutaxassisliklarning
tizimlashtirilgan ruyxati. U 8 ta bilim sohasidan iborat (ta‟lim, gumanitar fanlar va
13
san‟at, ijtimoiy fanlar, biznes va huquq, fan, muhandislik, ishlov berish va qurilish
tarmoqlar, qishloq xo„jaligi, sog„liqni saqlash, xizmatlar). Oliy ta‟lim yo„nalishlari
va mutaxassisliklari klassifikatori O’zbeikston Respublikasida texnikaviy-iqtisodiy
va ijtimoiy axborotlarni tasniflash va kodlashtirish bo„yicha yagona tuzilma
tarkibiga kiradi va vazirlar mahkamasining “Uzluksiz ta‟lim tizimi uchun davlat
ta‟lim standartlarini ishlab chiqish va joriy etish to„g„risida”gi 1998 yil 5 yanvar 5-
son qarori asosida tayyorlangan.
O’rta maxsus, kasb-hunar ta‟limining davlat ta‟lim standarti
Davlat ta‟lim standartlari ta‟lim tizimining eng zarur va yetarli darajasi
hamda o„quv yuklamalari hajmiga qo„yiladigan asosiy davlat talablarini belgilab
beradi.
Ta‟lim mazmunining zaruriy o„zagi hisoblanmish ta‟lim standarti
vositasida mamlakat xududidagi turli o„quv muassasalarida ta‟limning barqaror
darajasini ta‟minlash sharti amalga oshiriladi. O„quv yuklamalari meyoriga
keltiriladi, ta‟lim oluvchilar bilimini baholash mezonlari ishlab chiqiladi.
Ta‟lim oluvchi davlat belgilagan ta‟lim standarti bilan cheklanishi
mumkin yoki bilimlarni chuqurroq egallash maqsadida mustaqil ravishda, ya‟ni
kengroq, chuqurroq bilim olishga va yuqori reyting bali to„plash huquqiga ega.
Natijada, qiyin yoki ta‟lim oluvchi xush ko„rmaydigan predmetni o„rganishda unga
standartda belgilangan meyor bilan cheklanishga imkon beriladi. Bunda ta‟lim
oluvchi o„zining qiziqishi, xohishi, qobiliyatini va intilishlarini ro„yobga
chiqarishga, o„zi uchun eng maqbul yo„lni ongli va mustaqil ravishda tanlash
imkoniyatiga ega bo„ladi.
Davlat ta‟lim standartlari o„quv-tarbiya jarayonining barcha
ishtirokchilari uchun majburiy tayyorgarlikka qo’yiladigan talablar ochiq bo„lishini
nazarda tutadi. Ta‟lim oluvchilar uchun shakl va mazmun jihatidan tushunarli
tarzda ifoda qilingan mazkur talablar ta‟lim oluvchilar va ularning ota-onalariga
oldindan ma‟lum qilinadi.
Davlat ta‟lim standarti talablaridan kelib chiqib, Oliy va o„rta maxsus,
kasb-hunar ta‟limining davlat ta‟lim standarti ishlab chiqiladi. O„rta maxsus, kasb-
14
hunar ta‟limi tarmoqli standarti – malaka talablariga mos holda kasbiy tavsifnoma
asosida muayyan tayyorlov yo„nalishi va kasb-hunar bo„yicha ta‟lim mazmunining
zarur va yetarli hajmi va so„nggi maqsadlarini, o„quv yuklamalari hajmini
aniqlovchi hamda ta‟lim sifatining standart talablariga muvofiqligini ta‟minlovchi
meyoriy hujjatdir.
Kasb-hunar ta‟limi dasturi kasb-hunar kolleji bitiruvchisiga egallagan
kasbi bo„yicha ishni malakali bajarish imkonini berish hajmidagi ma‟lum kasbga
doir umumkasbiy va maxsus fanlarni hamda ishlab chiqarish ta‟limi va amaliyotini
o„z ichiga oladi.
Kasb-hunar ta‟limi dasturini muvaffaqiyatli egallash kasb-hunar
kollejlari bitiruvchilarini kasbi va ixtisosligi bo„yicha mehnat faoliyatini amalga
oshirish huquqi bilan ta‟minlaydi. O’rta maxsus, kasb-hunar ta‟limini
standartlashtirishning maqsadi va vazifalari – o„rta maxsus, kasb-hunar ta‟limining
yuksak sifatini hamda mamlakatda amalga oshirilayotgan chuqur iqtisodiy va
ijtimoiy islohatlarni, rivojlangan demokratik davlat barpo etish talablariga javob
beruvchi raqobatbardosh kadrlar tayyorlashni ta‟minlash, sifatli ta‟lim xizmatlari
ko„rsatish, kadrlar tayyorlash sohasida shaxsning manfaatlarini himoya qilish,
kadrlar tayyorlash sifatini, ta‟lim faoliyatini baholash mezonlari va tartibini
belgilashdan iboratdir.
O’rta maxsus, kasb-hunar ta‟limi sifatiga va kadrlar tayyorlashga,
Ko’rsatiladigan ta‟lim xizmatlari turlariga nisbatan qo„yiladigan maqbul talablarni
belgilash, ta‟lim oluvchilarning bilimi va kasb malakasi darajasini vaqti-vaqti bilan
baholash tartibiga, xalqning boy merosi va umuminsoniy qadriyatlar asosida ta‟lim
oluvchilarni ma‟naviy-axloqiy tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy
etishdan iborat bo’ladi.
O’rta maxsus, kasb-hunar ta‟limi, o„quv-tarbiya jarayonini, pedagogik va
axborot texnologiyalari bilan ta‟minlashga, ta‟lim darajasini nazorat qilishga,
ta‟lim muassasalarida ta‟lim oluvchilar va ularni bitiruvchilarning malakasiga
nisbatan meyorlar va talablarni belgilash; kadrlarning maqsadli va sifatli tayyorlash
15
uchun ta‟lim, fan, ishlab chiqarishning samarali integratsiyasini ta‟minlashdan
iboratdir.
Fanning o’quv dasturi Oliy va o„rta maxsus ta‟lim vazirligidan, ishchi dastur
esa ta‟lim muassasining o„quv-uslubiy kengashi tomonidan tasdiqlanadi. Fanning
ishchi o’quv dasturi namunaviy dastur asosida ishlab chiqiladi. O’quv fani dasturi
ham huddi o„quv rejasi kabi muhim davlat hujjati bo„lib, unda muayyan o„quv
predmeti mazmuni ochib beriladi va o„quv yili davomida ta‟lim oluvchilar
tomonidan o’zlashtirilishi zarur bo„lgan bilim, ko„nikma va malakalar hajmi
ko„rsatiladi. O’quv fani dasturi – ta‟lim mazmuni, uning ta‟lim oluvchilar
tomonidan o„zlashtirilishining eng maqbul usullari, axborot manbalari ko„rsatilgan
normativ hujjat. O’quv fani dasturlari tegishli ta‟lim (umumiy o„rta, o’rta maxsus,
kasb hunar yoki Oliy ta‟lim) turidagi barcha ta‟lim muassasalari uchun yagona,
uning talablari to„la ravishda bajarilishi majburiydir. Dastur tushuntirish xati,
bo„lim va mavzular bo„yicha ajratilgan soatlar hajmi, dastur materiali mazmuni
hamda tavsiya etiladigan adabiyotlar ro„yxatidan iborat.
16
2.2. “Davlat standart” larini maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishidagi o’rni
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun davlat o‘quv dasturi O‘zbekiston
Respublikasining ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan
davlat talablariga muvofiq ishlab chiqilgan me’yoriy-huquqiy hujjat bo‘lib, unda
maktabgacha ta’lim tashkilotining maqsad va vazifalari, ta’lim va tarbiya
jarayonining maqsad va tamoyillari, shuningdek, bolaning keyingi ta’lim bosqichiga
o‘tishidagi tayanch kompetensiyalari belgilangan. Davlat o‘quv dasturi O‘zbekiston
Respublikasi maktabgacha ta’lim davlat standartini amalga oshirish mexanizmi
bo‘lib xizmat qiladi. Davlat o‘quv dasturining asosiy vazifasi kompetensiyaga
asoslangan yondashuv asosida bola shaxsini rivojlantirish hisoblanadi. Davlat o‘quv
dasturi Oʻzbekiston Respublikasining quyidagi maktabgacha taʼlim tashkilotlari va
muassasalarida qoʻllanilishi majburiydir:
● davlat maktabgacha ta’lim tashilotlarida;
● maktabgacha ta’lim sohasida xizmatlar ko‘rsatuvchi nodavlat MTTlarida;
● ta’lim va tarbiyaning muqobil shakllarida;
● “Mehribonlik” uylari maktabgacha ta’lim guruhlarida;
● monitoring va uzluksizlikni ta’minlash maqsadida maktabgacha va
boshlang‘ich ta’limni nazorat qiluvchi boshqaruv organlarida.
1.1. DAVLAT O‘QUV DASTURINING QO‘LLANILISHI Davlat o‘quv
dasturi muqobil, parsial, moslashtirilgan o‘quv dasturlarini yaratishda majburiy
tayanch hujjat hisoblanadi. MTT Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan
tasdiqlangan muqobil, parsial, moslashtirilgan o‘quv dasturlarini qo‘llash huquqiga
ega. MTT o‘quv dasturi mutaxassislar va ota-onalarni jalb qilgan holda, pedagoglar
tomonidan tuziladi va amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq tasdiqlanadi. 1.2.
MTTNING MAQSAD VA VAZIFALARI MTTning maqsad va vazifalari
quyidagilardan iborat:
● bolaning shaxsiy ehtiyojlarini hisobga olgan holda ilk va maktabgacha
yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yilagan davlat talablari asosida hamda MTT
davlat o‘quv dasturiga muvofiq uning har tomonlama va barkamol rivojlanishi
uchun qulay shart-sharoitlar yaratish;
17
● maktabgacha yoshdagi bolalarning ta’lim va tarbiya jarayonini tashkil etish
va amalga oshirish;
● bolalarning ilk rivojlanishi masalalarida oila va mahalliy jamoatchilik
o‘rtasida o‘zaro hamkorlikni tashkil etish va amalga oshirish.
1.3. PEDAGOGNING ROLI Davlat o‘quv dasturini amalga oshiruvchi
pedagog bolaning shaxsiga hurmat ko‘rsatadi va ta’lim va tarbiya jarayonini dastur
tamoyillariga muvofiq tashkil qiladi. Pedagog fasilitator sifatida bolalarga ta’lim va
tarbiya berishda o‘z bilimi, ko‘nikma va resurslaridan foydalanadi. Pedagog ta’lim
va tarbiya jarayonini rejalashtiradi, bolaning har tomonlama rivojlanishiga 9 1-BOB.
UMUMIY QOIDALAR va uning salohiyatini ochishga hissa qo‘shadigan
rivojlantiruvchi muhitni yaratadi. Buning uchun pedagog bolaning rivojlanish
xususiyatlarini biladi, uning his-tuyg‘ularini tushunadi, har bir bolaning ehtiyojlari
va qiziqishlarini aniqlaydi va hisobga oladi. Pedagog guruhda shunday inklyuziv
muhit yaratadiki, unda har bir bola o‘zini ardoqli, qobiliyatli va ta'lim jarayoniga
jalb qilingandek his qilishi kerak. Pedagog bolaning mustaqil harakat qilish,
natijalarga erishish va yutuqlarni amalga oshirish hamda ulardan zavqlanish
qobiliyatini rivojlantirishga hissa qo‘shadi. Pedagog, shuningdek, bolalarda zarurat
bo‘lganida, har bir bola tarbiyachidan yordam va dalda olishi mumkinligiga ishonch
hissining paydo bo‘lishiga yordam beradi. Pedagog doimiy ravishda kasbiy
kompetentligini takomillashtirish uchun o‘z kasbiy faoliyatini hujjatlashtiradi, tahlil
qiladi va baholaydi. Pedagog bolaning, ota-onalarning va mahalliy jamoatchilik
vakillarining fikri va tajribasini hurmat qiladi va o‘z ishini teng sheriklik asosida
quradi.
MTT ta’limva tarbiya jarayonining tamoyillari quyidagilardan iborat:
● Bolalikni o‘ziga xos qadriyat ekanligini tan olish. Bolalik – bu muhim
ahamiyatga molik yosh va hayotiy davr. Bolalikning o‘ziga xos xususiyati - bu
bolalarning ta’lim olish tajribasi natijasida kattalardan ko‘ra ko‘proq o‘rganish va
o‘zgarish qobiliyatiga ega ekanligidir. Bolalik – bu baxtli bolalik huquqi tan
olinadigan, bola rivojlanishining muhim bosqichi.
18
● Bolaning huquqi, individualligi va rivojlanish imkoniyatlarini hisobga olish.
Barcha bolalar katta imkoniyat egasi bo‘lib dunyoga keladi va har biri tug‘ma
iste’dodga ega. Har bir bola o‘ziga xos individualdir. Barcha bolalar o‘z salomatligi
va farovonligini himoya qilish, mustahkamlash, shuningdek, sifatli maktabgacha
ta'limdan teng foydalanish huquqiga ega.
● Bolalar, shu jumladan, alohida ehtiyojli bolalar ta'lim jarayonining faol
ishtirokchisi sifatida tan olinadi va faoliyat turini tanlash, rejalashtirishda ishtirok
etish, bilimga bo‘lgan tabiiy qiziqishlarini qondirish orqali ularning ta’lim olishi va
rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
● Har bir bolaning har tomonlama rivojlanishi va farovonligini ta'minlash. MT
- parvarish, ta'lim va tarbiyadagi uyg‘un jarayondir; u bolaning barcha rivojlanish
sohalarida rivojlanishini ta'minlaydi; bu ta’lim va tarbiya jarayonida barcha
rivojlanish sohalarining o‘zaro bog‘liqligini, shuningdek, ta’lim olishning turli xil
va har tomonlama imkoniyatlari va har bir rivojlanish sohasi bo‘yicha integratsiyani
ta'minlash zarurligini belgillaydi.
● Bolaning sog‘lig‘ini saqlash, mustahkamlash va xavfsiz muhitni ta'minlash.
Bolaning turli ehtiyojlarini, shu jumladan, harakatga bo‘lgan ehtiyojini qondirish;
faol o‘yinlar va kundalik jismoniy mashqlar orqali bolalar o‘zlarining his-
tuyg‘ularini, yirik va mayda motorika ko‘nikmalarini rivojlantiradilar; harakatda
atrof-olamni o‘rganadilar va turli predmetlarni boshqaradilar; o‘z tanasining ta’sir
va imkoniyatlarini farqlay oladilar, unga g‘amxo‘rlik qilishni va sog‘lom turmush
tarzini qabul qilishni boshlaydilar.
● O‘yin orqali ta’lim olish va rivojlantirish. O‘yin maktabgacha yoshdagi
bolalarga ta’lim berishda muhim yondashuvdir. O‘yin quvonch keltiradi va bolalarni
rag‘batlantiradi, ularga yangi ko‘nikma va bilimlarni o‘rganishga, o‘zini va
atrofidagi dunyoni bilishga imkon beradi. MT bolaning o‘yin huquqini tan oladi,
o‘yinning bola uchun muhimligini va uning individual rivojlanishi, ta’lim olishi va
farovonligiga ko‘maklashishdagi pedagogik imkoniyatlari tan oladi.
● MTTning oila, mahalla, maktab bilan hamkorligi. Bolaning farovonligi uning
oila a’zolari va yaqinlaring MTT ahamiyatini tushunishiga bog‘liq. Ota-onalar va
19
mahalliy hamjamiyat o‘quv dasturida ta’lim va tarbiya jarayoniga qatnashishga jalb
qilinganda va o‘z hissasini qo‘shganda bolalar yaxshiroq ta’lim oladilar va
rivojlanadilar.«Ilk qadam” dasturiga binoan maktabgacha ta'lim tashkilotining
turli yosh guruhlaridagi: «Til va nutq», «Ilm-fan va tabiat», «Qurish yasash,
konstruksiyalash+matematika», «San'at» «Syujet-rolli o'yinlar va
sahnalashtirish» faollik markazlari, bolalarni dialogik va monologik nutqini
rivojlantirishga, jamoa bo'lib birgalikda hamda mustaqil ishlashga, raqamlar,
shakl va vaqtni, elementar matematik hisoblashlarni bilishga, san’at va
madaniyatga qiziqish, ijodiy yondoshish kabilarga qaratilgan.
Bu boradagi kuzatishlar va ularning tahlili, katta yutuqlar bilan bir qatorda
mavjud qiyinchiliklarni aniqlashga va asosli ba'zi takliflar kiritishga bizga imkon
berdi.
20
• maktabgacha va boshlang‘ich ta'limni nazorat qiluvchi boshqaruv organlari.
1.1. MTTda davlat o‘quv dasturini qo‘llash MTT davlat o‘quv dasturi variativ
o‘quv dasturlarini yaratishda majburiy tayanch hujjat hisoblanadi. Ta'lim
muassasalari Maktabgacha ta'lim vazirligi tomonidan tasdiqlangan variativ o‘quv
dasturlaridan foydalanish huquqiga ega. Maktabgacha ta'lim tashkiloti davlat o‘quv
dasturi asosida o‘zining MTT ishchi o‘quv dasturini ishlab chiqish huquqiga ega.
Ta'lim tashkilotining ishchi o‘quv dasturi muassasa pedagoglari tomonidan ota-
onalarni jalb etgan holda tuziladi va amaldagi qonunchilik tartibida tasdiqlanadi.
1.2. MTTning maqsad va vazifalari
MTTning maqsad va vazifalari quyidagilardan iborat:
• bolaning individual ehtiyojlarini hisobga olgan holda ilk va maktabgacha
yoshdagi bolalarni rivojlanishiga qo‘yilgan Davlat talablari asosida hamda MTT
davlat o‘quv dasturiga muvofiq uning har tomonlama va barkamol rivojlanishi
uchun qulay shart-sharoitlar yaratish;
• maktabgacha yoshdagi bolalarning o‘quv-tarbiyaviy faoliyatini tashkil qilish
va amalga oshirish;
• bolalarning ilk rivojlanishi masalalarida ota-onalar va jamiyatga tegishli
bilimlar berishni tashkil etish va amalga oshirish;
• bolalarning ilk rivojlanishi masalalarida oila va jamiyat bilan o‘zaro
hamkorlikni tashkil qilish va amalga oshirish.
2-bob. MTT ta'lim jarayonining maqsad va tamoyillari
2.1. MTT ta'lim jarayonining maqsadlari O‘quv-tarbiyaviy jarayonning
maqsadi bolalarda umumiy asosiy kompetensiyalar va rivojlanish sohalari
kompetensiyalarini shakllantirish uchun tegishli sharoitlar yaratishdan iboratdir.
2.2. MTTda ta'lim jarayonini tashkil qilish tamoyillari MTT ta'lim jarayonining
tamoyillari quyidagilardan iborat:
• bola huquqlari, o‘ziga xos rivojlanish xususiyatlari va salohiyatlarini hisobga
olish;
• ta'lim jarayonida barcha turdagi rivojlanish sohalarining o‘zaro bog‘liqligi;
21
• bola salomatligini asrash va mustahkamlash, uning ehtiyojlari, shu jumladan,
uning harakatlanish ehtiyojlarini qondirish;
• bolaning ijodiy qobiliyatlarini qo‘llab-quvvatlash;
• o‘yin orqali ta'lim berish va rivojlantirish;
• bolaning rivojlanishi va ijtimoiy moslashishi uchun qulay muhit yaratish;
• bola uchun xavfsiz muhitni ta'minlash;
• MTTning oila, mahalla va maktab bilan hamkorligi;
• milliy madaniy an'analar qadriyatini oshirish va boshqa millatlar
madaniyatiga hurmat, boshqa millatlar madaniyatining o‘ziga xos xususiyatlarini
hisobga olish;
• Bolaning maktabgacha ta'lim tashkilotidagi rivojlanishini qo‘llab-quvvatlash
jamoaviy ish hisoblanadi va uning amalga oshirilishi uchun maktabgacha ta'lim
tashkiloti rahbari javobgar bo‘ladi.
2. 3. Qo‘shimcha ta'lim xizmatlarini tashkil qilish Qo‘shimcha ta'lim xizmatlari
maktabgacha ta'lim tashkiloti tomonidan imkoniyatlardan kelib chiqqan holda
bolalar va aholi ehtiyojlariga mos ravishda tashkil etiladi. Qo‘shimcha ta'lim
xizmatlari fakultativ hisoblanadi va ularni tashkil qilishda ko‘ngillilar
(volontyorlar), ota-onalar va homiylar ishtirok etishi mumkin.
2.4. Alohida ehtiyojga ega bo‘lgan bolalar uchun mo‘ljallangan ta'lim faoliyati
Maktabgacha ta'lim tashkilotida alohida ehtiyojga ega bo‘lgan bolalarni qo‘llab-
quvvatlash jamoaviy ish hisoblanadi va uni amalga oshirish uchun maktabgacha
ta'lim tashkiloti rahbari javobgar bo‘ladi. Zarurat tug‘ilganda, pedagoglar tarkibi va
maktabgacha ta'lim tashkiloti rahbariyati, tor ixtisoslikdagi mutaxassislarni jalb
etgan holda, bola (uning rivojlanishi) uchun o‘quv-tarbiyaviy jarayonning yakka
tartibdagi rejasini tuzadi.
2.5. Ota-onalar bilan hamkorlik Bolaning har tomonlama rivojlanishini
ta'minlash uchun maktabgacha ta'lim tashkiloti ota-onalar bilan o‘zaro
hamkorlikning quyidagi shakllarini tashkil qilishi mumkin:
• ota-onalarning maktabgacha ta'lim tashkiloti borasidagi fikrlarini hisobga
olish; • ilk rivojlanish masalalarida ota-onalarga bilim berish;
22
• ota-onalarni o‘quv-tarbiyaviy jarayonda faol qatnashishga jalb etish;
• ota-onalarning muassasa hayotida ishtirok etish borasidagi tashabbuslarini
qo‘llab-quvvatlash.
3-bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berishda kompetensiyaviy
yondashuv Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berishda kompetensiyaviy
yondashuv o‘sib borayotgan bola shaxsini hayotga tayyorlash, unda hayotiy muhim
masalalarni hal qilish uchun zarur bo‘lgan, axloqiy me'yor va qadriyatlarni
o‘zlashtirish, boshqa insonlar bilan muloqot qilish, «Men» obrazini qurish bilan
bog‘liq bo‘lgan faoliyat usullarini shakllantirishga tayyorgarlikni ko‘zda tutadi.
Boshlang‘ich muhim kompetensiyalar bolaning faoliyat va axloq subyekti sifatidagi
yaxlit rivojlanishini talab etadi.
Kompetensiya bolaning bilim, ko‘nikma, malaka va qadriyatlari majmuidir.
Boshlang‘ich kompetensiyalar, rivojlanish sohasidan qat'i nazar, bola shaxsi
shakllanishi uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. 3.1. Maktabgacha yoshdagi (6-7 yosh)
bolaning umumiy muhim kompetensiyalari Kommunikativ kompetensiya – muloqot
vositalaridan turli vaziyatlarda foydalana bilish ko‘nikmasi.
O‘yin kompetensiyasi – bolaning o‘yin jarayoni va uni tashkil qilishda tajriba,
bilim va ko‘nikmalardan ijodiy foydalanishi. O‘quv-tarbiyaviy jarayon uchun asos
hisoblanadi. Ijtimoiy kompetensiya – hayotiy vaziyatlarda kattalar va tengdoshlar
bilan muloqotda axloq qoidalari va me'yorlariga rioya qilgan holda o‘zini tuta olish
mahorati. Bilish kompetensiyasi – atrofdagi olamni ongli ravishda idrok qilish va
olingan bilim, ko‘nikma, malaka va qadriyatlardan o‘quv va amaliy vazifalarni hal
qilish uchun foydalanish.
3.2. Bolaning rivojlanish sohalari kompetensiyalari Bolaning kompetensiyalari
bola rivojining quyidagi sohalarida belgilanadi:
• jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi;
• ijtimoiy-hissiy rivojlanish;
• nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari;
• bilish jarayonining rivojlanishi;
• ijodiy rivojlanish.
23
3.2.1. «Jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzini shakllantirish» sohasi
kompetensiyalari «Jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi»
sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat yakunlanganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
• o‘z imkoniyatlari va yoshi bilan bog‘liq jismoniy rivojlanish me'yorlariga mos
ravishda jismoniy faollik ko‘rsatadi;
• turli harakatchanlik faolligini uyg‘un ravishda va maqsadli bajarishni biladi;
• turli hayotiy va o‘quv vaziyatlarida mayda motorika ko‘nikmalaridan
foydalanadi;
• o‘z harakatlarini hissiyot va sezgi organlari yordamida boshqaradi;
• shaxsiy gigiyena malakalarini qo‘llaydi;
• sog‘lom turmush tarzi va ovqatlanish asoslarini biladi;
• xavfsiz hayotiy faoliyat asoslari qoidalariga rioya qiladi.
3.2.2. «Ijtimoiy-hissiy rivojlanish» sohasi kompetensiyalari «Ijtimoiy-hissiy
rivojlanish» sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat yakuniga yetganidan so‘ng 6-7
yoshli bola:
• o‘z «Men»i va boshqa insonlarning hayotiy faoliyat muhitidagi roli to‘g‘risida
tasavvurga ega bo‘ladi;
• o‘z hissiyotlarini boshqaradi va ularni vaziyatga mos ravishda ifodalaydi;
• o‘zgalarning hissiyotlarini farqlaydi va ularga mos ravishda javob beradi;
• kattalar va tengdoshlar bilan vaziyatga mos ravishda muloqot qiladi;
• murakkab vaziyatlardan konstruktiv chiqish yo‘llarini topadi.
3.2.3. «Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari» sohasi kompetensiyalari
«Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari» sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat
yakuniga yetganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
• nutqni eshitadi va tushunadi;
• o‘z nutqida to‘g‘ri talaffuz, qulay grammatik shakllar va xilma-xil gap
konstruksiyalaridan foydalanadi;
• ikkinchi tilni o‘rganishga qiziqish namoyon qiladi;
• ikkinchi tilni egallash bo‘yicha dastlabki bilimlarini ko‘rsatadi;
• badiiy adabiyot asarlariga qiziqish namoyon qiladi;
24
• so‘zning lug‘aviy, bo‘g‘inli va fonetik tuzilishi to‘g‘risida tasavvurga ega
bo‘ladi;
• turli ma'no shakllarini mustaqil ravishda tuzish va so‘zlab berishni biladi;
• yozishning dastlabki malakalari va vositalaridan foydalanishni biladi.
3.2.4. «Bilish jarayonining rivojlanishi» sohasi kompetensiyalari Bilish
jarayonining rivojlanishi sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat yakuniga yetganidan
so‘ng 6-7 yoshli bola:
• bilim olishga faol qiziqishni namoyon etadi;
• o‘quv va hayotiy faoliyat uchun axborotni mustaqil ravishda topadi va undan
foydalanadi;
• predmetlar, voqealar va ko‘rinishlar o‘rtasidagi oddiy aloqalarni tushunadi va
ularni yaxlit bir butunlik sifatida idrok qiladi;
• raqamlar, hisob-kitobni biladi va ularni hayotda qo‘llaydi;
• makon, shakl va vaqtga mos ravishda ish tutadi;
• elementar matematik hisoblashlarni amalga oshiradi;
• atrof-muhitdagi voqea-hodisalar va ko‘rinishlarni kuzatadi hamda tadqiq
qiladi;
• atrof-muhitga nisbatan ehtiyotkorona va g‘amxo‘r munosabatni namoyon
etadi.
3.2.5. «Ijodiy rivojlanish» sohasi kompetensiyalari «Ijodiy rivojlanish»
sohasidagi o‘quv-tarbiyaviy faoliyat yakuniga yetganidan so‘ng 6-7 yoshli bola:
• san'at va madaniyatga qiziqishni namoyon qiladi;
• milliy an'analarni qadrlaydi va ularni kundalik hayotining bir qismi sifatida
idrok etadi;
• san'atning muayyan turini afzal ko‘rishini mustaqil ravishda ifodalaydi;
• olingan bilim va ko‘nikmalardan turli hayotiy vaziyatlarda o‘z ijodiy rejalarini
tuzish va tatbiq qilish uchun foydalanadi;
• insonning dunyoni o‘zgartirishdagi yaratuvchanlik rolini tushunadi.
4-bob. O‘quv-tarbiyaviy jarayon O‘quv-tarbiyaviy jarayon «O‘zbekiston
Respublikasining ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yilgan
25
davlat talablari» asosida amalga oshiriladi. Maktabgacha ta'lim tashkiloti o‘quv-
tarbiyaviy jarayonni o‘quv yili bo‘yicha tashkil qiladi.
O‘quv yili 2 sentyabrda boshlanadi va 31 maygacha davom etadi. 1 iyundan 31
avgustgacha MTTda yozgi sog‘lomlashtirish davri tashkil etiladi.
4.1. O‘quv-tarbiyaviy jarayonni rejalashtirish O‘quv-tarbiyaviy jarayon
guruhning kundalik ish tartibiga tayanadi va unda pedagog tomonidan
rejalashtirilgan kundalik harakatlar, bolalar o‘yinlari, bo‘sh vaqt va o‘quv-tarbiyaviy
faoliyat turlari navbatma-navbat amalga oshiriladi .
O‘quv-tarbiyaviy jarayon ta'lim va ijtimoiy ehtiyojlar (salomatlik, ovqatlanish
va xavfsizlik)ni qondirish maqsadida bolaning yoshi va individual rivojiga
asoslanuvchi o‘quv rejaga muvofiq olib boriladi. O‘quv-tarbiyaviy jarayon bola
hayoti va uning atrofidagi muhitdan kelib chiquvchi yagona bir butun mavzuga
birlashtiriladi .
O‘quv-tarbiyaviy jarayonni rejalashtirish ta'lim sharoitlariga bog‘liq holda
integratsiya, xilma-xillik va moslashuvchanlik tamoyillaridan tarkib topadi. O‘quv-
tarbiyaviy jarayonda quyidagi rejalashtirish turlari qo‘llaniladi:
• yillik mavzuviy;
• haftalik
Rejalashtirishda ta'lim jarayonining mavzusi, maqsadlari, mazmuni va turlari
yoritiladi. Jarayon turlarini tanlashda nafaqat o‘quv-tarbiyaviy jarayonning umumiy
maqsadlari, balki rivojlanish sohalari bo‘yicha maqsadlar, faoliyat mazmuni va
turlarini integratsiyalash ham hisobga olinadi.
Rejalashtirishda kun tartibini hisobga olish zarur. Kun tartibi ish sur'atini
belgilaydi va bolaga bir faoliyatdan boshqasiga oson o‘tishda yordam berishi lozim.
Shuni yodda tutish joizki, o‘yin maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy faoliyati
hisoblanadi. Kun tartibini tuzishda kunduzgi uyqu, dam olish vaqti va sayrga chiqish
vaqti hisobga olinadi.
Yillik mavzuviy reja Yillik mavzuviy rejada har bir yosh guruhi uchun oy
mavzulari va hafta mavzulari aks ettiriladi. Maktabgacha ta'lim tashkiloti hudud yoki
boshqa xususiyatlarni hisobga olgan holda o‘zining yillik mavzuviy rejasini tuzishga
26
haqli. Mazkur mavzuviy reja maktabgacha ta'lim tashkilotining Pedagogika
kengashida tasdiqlanadi.
Haftalik reja Haftalik reja yillik mavzuviy rejaga asoslanadi va haftaning kichik
mavzulari, shuningdek, mazkur mavzu bo‘yicha o‘tkaziladigan tadbirlarni o‘z ichiga
oladi. Haftalik reja barcha rivojlanish sohalari bo‘yicha maqsadlarni belgilash,
tegishli markazlarni tayyorlash, mashg‘ulotlarni hafta mavzusiga mos ravishda
taqsimlashga yo‘naltirilgan. Hafta mavzusi barcha erkin faoliyat markazlari orqali
o‘tishi lozim.
Haftalik rejada guruhdagi va sayr vaqtidagi didaktik va harakatli o‘yinlar
rejalashtiriladi . Bolalar bilan olib boriladigan ishning mazmuni va izchilligi faoliyat
turi (faol faoliyat/ passiv faoliyat; individual faoliyat/ kichik guruhda, katta guruhda;
tarbiyachi rahbarligi ostida o‘tadigan faoliyat/ bola rahbarligi ostida o‘tadigan
faoliyat) va uni o‘tkazish joyi (xona ichidagi faoliyat/ ko‘chadagi faoliyat)ni hisobga
olgan holda rejalashtirilishi kerak.
Haftalik reja xilma-xil va moslashuvchan bo‘lishi lozim. Boshqacha aytganda,
ob-havo o‘zgarishi va bolaning qiziquvchanligini hisobga olgan holda,
rejalashtirilayotgan faoliyat boshqasiga almashtirilishi yoki faollik vaqti biroz
ko‘proq yoxud kamroq vaqtga mo‘ljallanishi mumkin.
Masalan, agar tarbiyachi bahorda gullagan bog‘ga borishni rejalashtirgan
bo‘lsa-yu, ob-havo juda yomg‘irli bo‘lsa, bu tadbirni xonada o‘tkazishning imkoni
bo‘lgan boshqa tadbirga almashtirishi mumkin.
Haftalik reja – bu tarbiyachining ish jurnali va mashg‘ulotlar ishlanmasidan
iborat. Tarbiyachining ish jurnali quyidagi bo‘limlardan tashkil topadi:
• titul varag‘i;
• guruhning o‘quv yili va yozgi mavsumdagi kun tartibi;
• ertalabki badantarbiya kompleksi;
• guruhda sentyabrdan avgustgacha bo‘lgan ta'lim jarayonini rejalashtirish
tarkibiga ertalabki suhbat, sayr, kunning ikkinchi yarmi, ota-onalar bilan suhbat
kiradi;
• haftalik ish tahlili;
27
• ilovalar.
Mashg‘ulotlar ishlanmasida maqsadlar, jarayonning qisqacha ta'rifi, zaruriy
jihozlar ifodalanadi. Mazkur ishlanmalar tavsiyaviy xarakterga ega va tarbiyachi
tomonidan ijodiy o‘zgartirilishi mumkin.
O‘quv yili yakuniga yetganidan so‘ng maktabga tayyorlov guruhi bo‘yicha
o‘tkazilgan monitoringga asosan amalga oshirilgan ishlar samaradorligi aniqlanadi,
kutilayotgan natijalar bilan taqqoslash ishlari o‘tkaziladi, muammolar, ularni hal
qilish yo‘llari hamda maktabgacha ta'lim tashkilotining keyingi o‘quv yiliga
mo‘ljallangan ustuvor vazifalari belgilanadi.
28
XULOSA
Xulosa o’rnida O'zbekiston Respublikasining ”Ta'lim to'g'risida”gi Qonuni.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi РК-2707-son”
2017-2021-yillarda maktabgacha ta'lim tizimini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to'g'risidagi qarori, Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 21-noyabrdagi
929- son
«O'zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi to'g'risida”gi
nizomi va «Maktabgacha ta'lim tashkilotlari rahbar va mutaxassislarini qayta
tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti ustavini tasdiqlash haqida”gi
qaroriga asosan Davlat talablari qabul qilindi.
Davlat talablari O'zbekiston Respublikasi hududida mulkchilik shakli va
idoraviy tasarrufidan qat'iy nazar, quyidagi ta’lim tashkilotlarida qo'llaniladi:
- davlat maktabgacha ta'lim tashkilotlari;
- nodavlat maktabgacha ta'lim tashkilotlari;
- maktabgacha yoshdagi guruhlari mavjud bo'lgan «Mehribonlik» uylari.
- maktabgacha ta'lim turlari uchun kadrlar tayyorlovchi o'rta maxsus kasb-
hunar va oliy ta’lim tashkilotlari, maktabgacha ta'lim turlari bo'yicha pedagogik
kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlashni amalga oshirish tashkilotlarida
xodim va rahbarlar Davlat talablariga rioya qilishlari lozim.
Davlat talablarining asosiy vazifalari;
- maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishi, ta'lim- tarbiyasi mazmuni
vasifatiga qo'yiladigan talablarni belgilash;
- milliy, umuminsoniy va ma'naviy qadriyatlar asosida bo- lalarga ta'lim-
tarbiyaberish, rivojlantirishning samarali shakl- lari va usullarini joriy etish;
- ta'lim-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy ax- borot-
kommunikatsiyatexnologiyalarini joriy etish;
- kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta'lim, fan va ishlab
chiqarishning samarali integratsiyasini ta'minlash.
Davlat talablarining tamoyillari:
29
- bolaning noyobligi;
- «Men» konsepsiyasi va shaxsiy ta'limini yaratishda bolaning faol roli;
- bolaning huquqlarini himoya qilish va ta’minlashning muhimligi;
- bola ta'limi va rivojlanishida kattalarning asosiy roli;
- bolalar rivojlanishida individual farqlanishlar mavjudligi sababli, har bir
bolaga moslashuvchan bo'lib, individual varia- tivlik asosida yondashuv.
Maktabgacha ta'lim tashkilotining davlat o'quv dasturi «O'zbekiston
Respublikasining ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarni rivojlantirish borasidagi
Davlat talablari»ga muvofiq ishlab chiqilgan me'yoriy-huquqiy hujjat bo'lib, unda
maktabgacha ta’lim tashkilotining maqsad va vazifalari, o'quv-tarbiyaviy
faoliyatning asosiy g'oyalari, maktabgacha yoshdagi bolalarni ta'limning keyingi
bosqichiga o'tishidagi asosiy kompetensiyalari belgilab berilgan. O'zbekiston
Respublikasida faoliyat ko'rsatayotgan barcha maktabgacha ta'lim tashkilotlari
uchun (davlat, nodavlat, maxsus va boshqalar) ushbu dastur asosiy manba bo'lib
xizmat qiladi. O'zbekiston Respublikasi hududida joylashgan quyidagi ta’lim
tashkilotlarida:davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari;maktabgacha ta’lim sohasida
xizmat ko'rsatuvchi nodavlat tashkilotlari, maktabgacha guruhlarga ega bo'lgan
«Mehribonlik» bolalar uylari, maktabgacha va boshlang'ich ta'limni nazorat qiluvchi
boshqaruv organlarida ushbu davlat o'quv dasturini qo'llash majburiydir.
30
Foydalanilgan Adabiyotlar
1. "Ta’lim to‘g‘risida" O‘zbekiston Respublikasining Qonuni
„Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 18-apreldagi
241-son qarori“. lex.uz. Qaraldi: 18-noyabr 2021-yil.
2. „TEAM University Legal Framework“ teamuni.uz. Qaraldi: 18-noyabr 2021-
yil.
3.Karimov I.A. YUksak malakali va intellektual rivojlangan avlodni tarbiyalash –
mamlakatni barqaror taraqqiy ettirish va modernizatsiya qilishning eng muhim
sharti. – Xalq so‘zi – 2012. – 18 fevral.
4.Karimov I.A. Ona yurtimiz baxtu iqboli va buyuk kelajagi yo‘lida xizmat qilish –
eng oliy saodatdir – T.: “O’zbekiston” NMIU, 2015. – 304 b.
5. Mirziyoyev Sh.M. O‘zbekiston Respublikasining saylangan Prezidenti Shavkat
Mirziyoyevning O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining
24-yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruzasi. – O’zbekiston
ovozi. – 2016. – 8 dekabr.
6. Mirziyoyev Sh.M. Ilm-fan yutuqlari – taraqqiyoting muhim omili. O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 30-dekabr kuni mamlakatning
yetakchi ilm-fan namoyandalari bilan uchrashdi. – Xalq so’zi. – 2016. – 31
dekabr.
9. Maktabgacha ta’lim mussasalarining Namunaviy Nizomlari 2007.
10. Maktabgacha yoshdgi bolalarga qo`yiladigan davlat talablari 2008.
11. Kayumova N.M. “Maktabgacha pedagogika” TDPU nashriyoti 2013.
12. Sodiqova Sh.A. “Maktabgacha pedagogika”. “Tafakkur sarchashmalari”
Hasanboeva O.U. va boshqalar.
13. Maktabgacha ta`lim pedagogikasi, Ilm ziyo, 2012.
14. “Bolangiz maktabga tayyormi?” metodik qo‘llanma, 2001.
15. Yusupova R. «Maktabgacha tarbiya pedagogikasi» 2001.
16. Shodmonova SH. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi. fan va texnologiya, 2008.
31
17. Qodirova F., Toshpo‘latova SH., A’zamova M.“Maktabgacha pedagogika” va
“Ma’naviyat”, 2013.
18.O’zbekiston Rеspublikasining “Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar
rivojlanishiga qo’yiladigan Davlat talablari”. Toshkent-2018 yil
19.O’zbеkiston Rеspublikasining Maktabgacha ta'lim vazirligining “Ilk qadam”
Davlat o’quv dasturi Toshkent-2018 yil
20.V.S.Muhina Vozrastnaya psixologiya. Moskva –2008.
21.V.M.Karimova, F.A.Akramova. Psixologiya. Ma’ruzalar matni FTDK,DITAF
T.- 2000
22.Vahobova F.N., D.Zaynutdinova. Rivojlantiruvchi o’yinlar.T.-“Bekinmachoq-
plyus”-2009
Elektron resurslar
23. www.ziyonet.uz
24.wikipedia.org
25.https://bigenc.ru
26.https://www.healthline.com