MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA TASHKIL ETILADIGAN IJODIY O‘YINLAR

Yuklangan vaqt

2025-01-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

19

Faytl hajmi

37,0 KB


 
 
 
 
 
 
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA TASHKIL ETILADIGAN 
IJODIY O‘YINLAR 
 
 
MUNDARIJA 
KIRISH 
I BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning 
nazariy asoslari 
1.1.Maktabgacha ta’limda qo’llaniladigan o’yinlar 
1.2.Maktabgacha yosh bolalarda ijodiy o’yinlar orqali tarbiya berish jarayoni   
II BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning 
mazmuni 
 2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida didaktik o’yinlardan foydalanish usullari 
2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning tasnifi 
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI 
 
 
 
 
 
 
 
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA TASHKIL ETILADIGAN IJODIY O‘YINLAR MUNDARIJA KIRISH I BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning nazariy asoslari 1.1.Maktabgacha ta’limda qo’llaniladigan o’yinlar 1.2.Maktabgacha yosh bolalarda ijodiy o’yinlar orqali tarbiya berish jarayoni II BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning mazmuni 2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida didaktik o’yinlardan foydalanish usullari 2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning tasnifi XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI  
2 
 
 
 
I BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning 
nazariy asoslari 
1.1.Maktabgacha ta’limda qo’llaniladigan o’yinlar 
Ijodkorlik – faoliyatning turli holatlarida paydo bo‘ladi. Qiziqish ilhom, intilish va 
boshqalar ijodkorlikning inson ongida eng oliy tarzda paydo bo‘lishidan tortib, to 
namoyon bo‘lishigacha jarayonni o‘z ichiga oladi. Shaxsning ijodiy faoliyat ehtiyoji 
faoliyatda yangi, ilgari maqsad qilib qo‘yilmagan bunyodkorlik intilishini bildiradi. 
Bolalardagi ijodiy faoliyatning har qanday kurtaklari taʼlim- tarbiya, faoliyatdan 
tashqarida kamol topa olmaydi. Taʼlim-tarbiya jarayonida bolalardagi yashirin 
isteʼdodlarni yuzaga chiqarish, maktabgacha yoshdan boshlab o‘z faoliyatini 
namoyon qilishi uchun imkoniyat yaratish, ulardagi ijodkorlik qobiliyatini 
rivojlantirish kelajakda yuksak salohiyatli, ijtimoiy faol, o‘tkir zehnli, 
kashfiyotchilik qobiliyatini namoyon eta oladigan raqobatbardosh kadrlarni voyaga 
yetkazish garovi bo‘lib hisoblanadi. Bu davlatimizning ustuvor yo‘nalishlaridan biri 
– har tomonlama barkamol insonni voyaga yetkazish g‘oyasiga mos keladi. 
Maktabgacha taʼlimda bolalarda ijodiy faollikni shakllantirish taʼlim-tarbiya 
jarayonining muhim tarkibiy qismi sanaladi. Maktabgacha taʼlimning faol va 
yetakchi subʼektlari bo‘lgan bolalarning yosh va psixologik xususiyatlari, 
shuningdek, tasviriy sanʼat, mehnat, musiqa va jismoniy tarbiyaning o‘ziga xos 
jihatlari o‘qituvchidan ijodiy yondashuvni talab qiladi. «Ilk va maktabgacha 
yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari” va «Ilk qadam” 
o‘quv dasturining ishlab chiqilishi uzluksiz taʼlim tizimida maktabgacha taʼlimni 
samarali amalga oshirish uchun keng imkoniyatlar yaratdi.  
Maktabgacha ta’limda rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlarni o‘quv tarbiya 
jarayonida qo‘llash quyidagi o‘ziga xos xarakterga ega bo‘ladi. Birinchidan, 
rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlar maxsus topshiriqlar majmuasidan iborat bo‘ladi. 
Ikkinchidan, o‘yin faoliyatidagi topshiriqlar rangli kublar, g‘ishtchalar, kvadratlar, 
2 I BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning nazariy asoslari 1.1.Maktabgacha ta’limda qo’llaniladigan o’yinlar Ijodkorlik – faoliyatning turli holatlarida paydo bo‘ladi. Qiziqish ilhom, intilish va boshqalar ijodkorlikning inson ongida eng oliy tarzda paydo bo‘lishidan tortib, to namoyon bo‘lishigacha jarayonni o‘z ichiga oladi. Shaxsning ijodiy faoliyat ehtiyoji faoliyatda yangi, ilgari maqsad qilib qo‘yilmagan bunyodkorlik intilishini bildiradi. Bolalardagi ijodiy faoliyatning har qanday kurtaklari taʼlim- tarbiya, faoliyatdan tashqarida kamol topa olmaydi. Taʼlim-tarbiya jarayonida bolalardagi yashirin isteʼdodlarni yuzaga chiqarish, maktabgacha yoshdan boshlab o‘z faoliyatini namoyon qilishi uchun imkoniyat yaratish, ulardagi ijodkorlik qobiliyatini rivojlantirish kelajakda yuksak salohiyatli, ijtimoiy faol, o‘tkir zehnli, kashfiyotchilik qobiliyatini namoyon eta oladigan raqobatbardosh kadrlarni voyaga yetkazish garovi bo‘lib hisoblanadi. Bu davlatimizning ustuvor yo‘nalishlaridan biri – har tomonlama barkamol insonni voyaga yetkazish g‘oyasiga mos keladi. Maktabgacha taʼlimda bolalarda ijodiy faollikni shakllantirish taʼlim-tarbiya jarayonining muhim tarkibiy qismi sanaladi. Maktabgacha taʼlimning faol va yetakchi subʼektlari bo‘lgan bolalarning yosh va psixologik xususiyatlari, shuningdek, tasviriy sanʼat, mehnat, musiqa va jismoniy tarbiyaning o‘ziga xos jihatlari o‘qituvchidan ijodiy yondashuvni talab qiladi. «Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari” va «Ilk qadam” o‘quv dasturining ishlab chiqilishi uzluksiz taʼlim tizimida maktabgacha taʼlimni samarali amalga oshirish uchun keng imkoniyatlar yaratdi. Maktabgacha ta’limda rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlarni o‘quv tarbiya jarayonida qo‘llash quyidagi o‘ziga xos xarakterga ega bo‘ladi. Birinchidan, rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlar maxsus topshiriqlar majmuasidan iborat bo‘ladi. Ikkinchidan, o‘yin faoliyatidagi topshiriqlar rangli kublar, g‘ishtchalar, kvadratlar,  
3 
 
plastilin, karton qog‘ozlar, konstmktor-mexanik majmualarida turli ornament, rasm 
va jimjimador predmetlar vositasida amalga oshiriladi. Uchinchidan, topshiriqlar 
mustaqil bajarilishini ta’minlash maqsadida ulrni osondan qiyinga tomon, aniq vaqt 
oralig‘ida sifatli bajarilishini ta’minlash darkor. Maktabgacha ta’lim muassasalarida 
interfaol o‘yinlardan foydalanish ijobiy natijalarga olib keladi. Bu o‘yinlar 
jarayonida bola passiv obyektdan faol subyektga aylanadi. Tarbiyachining asosiy 
vazifasi esa o‘yinni tashkil etish, bolalar ijodiga sharoit yaratishdan iborat. Interfaol 
usul: 1. Pedagogik texnologiyaning ajralmas bir qismi sifatida ta’lim tarbiyaning 
umumiy mohiyatini aks ettiruvchi yahlit jarayondir . 2. Ta’lim tarbiya jarayonini 
takommilashtiruvchi, optimallashtirishga bo’lgan ijtimoiy ehtiyoj. 3. Didaktik 
hamda tarbiyaviy xarakterdagi ta’lim tarbiya jarayonini samarali mohorat tarza 
tashkil etishdur . 4. Yo’naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, yani shaxsni 
rivojlantirish tarbiyalash shakillantirish uchun xizmat qiladi, 5. Shaxsiylik 
xususiyatga ega bo’lib muayyan ta’lim tarbiya jarayonida qo’llashga nisbatan 
yagona, qat’iy, me’yorlar talab etilmaydigan jarayon. Interfaol usullar o’z navbatida 
maktabgacha yoshdagi bolalarda quidagi psixologik xususiystlarini shakillantirish 
bilan ajralib turadi,Ya’ni ; Fikrlash : - mantiqiy tafakkur ko’rgazmali, tasvirli 
jarayon asosida rivojlanadi. Nutq:- ichki nutqning rivojlanishiga ma’lum tasir 
etadi. Ixtiyoriy bilish jarayoni;- o’zlashtirish jarayonida ixtiyoriy ravishda o’z 
fiktini jamlashga kirishadi. Fiziologik sezgirlik: - individual ravishda aksariyat, 
xolda past darajada. Bilim orttirish obyekti:- predmet va hodisalar o’rtasidagi 
sabab – oqibatli bog’liqlik . Bilim ortirish usuli:- mustaqil faoliyat, kattalar va 
tengdoshlar bilan bilim orttirish muloqot qilish. Muvaffaqiyatli o’zlashtirish 
shartlari:- shaxsiy dunyoqarashning kengligi, xar bir ishda bilimdonlik. Muloqot 
yuritish sharti:- vaziyatdan tashqari shaxsiy muloqot. Tengdoshlari bilan 
munosabatlar:- hissiy ko’mak manbai. His-hayajonlar:- yuqori darajadagi his- 
tuyg’ularga 
egalik.O‘quv 
dasturida 
maktabgacha 
taʼlim 
muassasasida 
rivojlantiruvchi muhitni tashkil etishda bolalarning o‘ziga xos belgilarga ega bo‘lgan 
yoshga doir xususiyatlari va ehtiyojlarini hisobga olish muhim ahmiyat kasb etishi 
3 plastilin, karton qog‘ozlar, konstmktor-mexanik majmualarida turli ornament, rasm va jimjimador predmetlar vositasida amalga oshiriladi. Uchinchidan, topshiriqlar mustaqil bajarilishini ta’minlash maqsadida ulrni osondan qiyinga tomon, aniq vaqt oralig‘ida sifatli bajarilishini ta’minlash darkor. Maktabgacha ta’lim muassasalarida interfaol o‘yinlardan foydalanish ijobiy natijalarga olib keladi. Bu o‘yinlar jarayonida bola passiv obyektdan faol subyektga aylanadi. Tarbiyachining asosiy vazifasi esa o‘yinni tashkil etish, bolalar ijodiga sharoit yaratishdan iborat. Interfaol usul: 1. Pedagogik texnologiyaning ajralmas bir qismi sifatida ta’lim tarbiyaning umumiy mohiyatini aks ettiruvchi yahlit jarayondir . 2. Ta’lim tarbiya jarayonini takommilashtiruvchi, optimallashtirishga bo’lgan ijtimoiy ehtiyoj. 3. Didaktik hamda tarbiyaviy xarakterdagi ta’lim tarbiya jarayonini samarali mohorat tarza tashkil etishdur . 4. Yo’naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, yani shaxsni rivojlantirish tarbiyalash shakillantirish uchun xizmat qiladi, 5. Shaxsiylik xususiyatga ega bo’lib muayyan ta’lim tarbiya jarayonida qo’llashga nisbatan yagona, qat’iy, me’yorlar talab etilmaydigan jarayon. Interfaol usullar o’z navbatida maktabgacha yoshdagi bolalarda quidagi psixologik xususiystlarini shakillantirish bilan ajralib turadi,Ya’ni ; Fikrlash : - mantiqiy tafakkur ko’rgazmali, tasvirli jarayon asosida rivojlanadi. Nutq:- ichki nutqning rivojlanishiga ma’lum tasir etadi. Ixtiyoriy bilish jarayoni;- o’zlashtirish jarayonida ixtiyoriy ravishda o’z fiktini jamlashga kirishadi. Fiziologik sezgirlik: - individual ravishda aksariyat, xolda past darajada. Bilim orttirish obyekti:- predmet va hodisalar o’rtasidagi sabab – oqibatli bog’liqlik . Bilim ortirish usuli:- mustaqil faoliyat, kattalar va tengdoshlar bilan bilim orttirish muloqot qilish. Muvaffaqiyatli o’zlashtirish shartlari:- shaxsiy dunyoqarashning kengligi, xar bir ishda bilimdonlik. Muloqot yuritish sharti:- vaziyatdan tashqari shaxsiy muloqot. Tengdoshlari bilan munosabatlar:- hissiy ko’mak manbai. His-hayajonlar:- yuqori darajadagi his- tuyg’ularga egalik.O‘quv dasturida maktabgacha taʼlim muassasasida rivojlantiruvchi muhitni tashkil etishda bolalarning o‘ziga xos belgilarga ega bo‘lgan yoshga doir xususiyatlari va ehtiyojlarini hisobga olish muhim ahmiyat kasb etishi  
4 
 
qayd etiladi. Shu bilan birga rivojlantiruvchi muhit mazmuniga quyidagilar 
ko‘rsatiladi: - maktabgacha taʼlim tashkilotining ko‘rgazmali-rivojlantiruvchi 
muhiti mazmuni madaniytarixiy qadriyatlar: milliy va mintaqaviy anʼanalar; tabiat, 
iqlimdan kelib chiquvchi xususiyatlarga mos bo‘lishi lozim; - muhit mazmuni 
birlamchi dunyoqarash asoslarini shakllantirish, bolaning muvaffaqiyatli ijtimoiy 
moslashuviga yordam berishi lozim. Albatta, maktabgacha taʼlimni ham shaklan, 
ham mazmunan yangilashga qaratilgan bu kabi innovatsiyalar ota-onalardan tortib 
barcha pedagoglar bola tarbiyasi, uning taʼlim olishga tayyorgarligiga zamon 
talablaridan kelib chiqqan holda yondashuvini talab etadi. Maktabgacha taʼlim 
tashkiloti guruhlarida tashkil etiladigan rivojlanish markazlaridagi jarayonlar 
bolalarning doimiy ravishda yangi bilimlarni o‘zlashtirishga, mustahkamlashga 
yordam beradi. Bolalarni o‘z bilimini mustaqil ravishda to‘ldirib borish, 
kechayotgan yangilanish jarayonlariga munosib moslashib borishga o‘rgatish 
rivojlanish markazlarining asosiy maqsadidir. Dastur asosida tashkil etiladigan 
rivojlanish markazlari bolalarda quyidagilarni tarkib toptiradi: - o‘zgarishlarni qabul 
qilish va amalga oshirish; - tanqidiy fikrlash; - tanlashni amalga oshirish; - 
muammolarni eta olish; - ijodiy, tafakkur va ixtirochilik imkoniyatlarini namoyon 
etish; - odamlar, jamiyat, mamlakat, atrof-olam to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish. 
Bugunga 
kelib 
xorijiy 
mamlakatlarda, 
maktabgacha 
ta’lim 
muassasasi 
tarbiyachilarini ingliz tiliga o‘rgatish borasida ko‘plab ta’lim dasturlari ishlab 
chiqarilmoqda. Masalan, Rossiya 
mutaxassislari M.N. Yevseyeva, T.V. 
Zemchenkova, L.L. Likova, I.A. Shishkova va boshqalar tomonidan maktabgacha 
ta’lim muassasasi bolalariga ingliz tilidan saboq beruvchi dastur ishlanmalari taklif 
etildi. Ushbu dasturlar o‘zida bolalarga mo‘ljalangan ingliz tilidagi so‘z va 
iboralarni, she’rlar, qo‘shiqlar va turli xil interfaol o‘yinlarni mujassamlashtirgan. 
Kitobdagi mavzular ko‘proq fonetika va leksikaga qaratilgan. Dastur ishlanmasi 
“Firststeps” (“Birinchi qadam”) deb nomlangan va u 2007–2010 yillari tahrirlangan 
“Step by step” nomli o‘quv dasturini amalga oshirishga asoslangan. “Step by step” 
o‘quv dasturi 5–7 yoshli maktabgacha ta’lim muassasasirirg tarbiyachilariga 
mo‘ljalangan. Rossiyaning «Pchelka» nomli bog‘chasida amalda sinovdan o‘tgan 
4 qayd etiladi. Shu bilan birga rivojlantiruvchi muhit mazmuniga quyidagilar ko‘rsatiladi: - maktabgacha taʼlim tashkilotining ko‘rgazmali-rivojlantiruvchi muhiti mazmuni madaniytarixiy qadriyatlar: milliy va mintaqaviy anʼanalar; tabiat, iqlimdan kelib chiquvchi xususiyatlarga mos bo‘lishi lozim; - muhit mazmuni birlamchi dunyoqarash asoslarini shakllantirish, bolaning muvaffaqiyatli ijtimoiy moslashuviga yordam berishi lozim. Albatta, maktabgacha taʼlimni ham shaklan, ham mazmunan yangilashga qaratilgan bu kabi innovatsiyalar ota-onalardan tortib barcha pedagoglar bola tarbiyasi, uning taʼlim olishga tayyorgarligiga zamon talablaridan kelib chiqqan holda yondashuvini talab etadi. Maktabgacha taʼlim tashkiloti guruhlarida tashkil etiladigan rivojlanish markazlaridagi jarayonlar bolalarning doimiy ravishda yangi bilimlarni o‘zlashtirishga, mustahkamlashga yordam beradi. Bolalarni o‘z bilimini mustaqil ravishda to‘ldirib borish, kechayotgan yangilanish jarayonlariga munosib moslashib borishga o‘rgatish rivojlanish markazlarining asosiy maqsadidir. Dastur asosida tashkil etiladigan rivojlanish markazlari bolalarda quyidagilarni tarkib toptiradi: - o‘zgarishlarni qabul qilish va amalga oshirish; - tanqidiy fikrlash; - tanlashni amalga oshirish; - muammolarni eta olish; - ijodiy, tafakkur va ixtirochilik imkoniyatlarini namoyon etish; - odamlar, jamiyat, mamlakat, atrof-olam to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish. Bugunga kelib xorijiy mamlakatlarda, maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachilarini ingliz tiliga o‘rgatish borasida ko‘plab ta’lim dasturlari ishlab chiqarilmoqda. Masalan, Rossiya mutaxassislari M.N. Yevseyeva, T.V. Zemchenkova, L.L. Likova, I.A. Shishkova va boshqalar tomonidan maktabgacha ta’lim muassasasi bolalariga ingliz tilidan saboq beruvchi dastur ishlanmalari taklif etildi. Ushbu dasturlar o‘zida bolalarga mo‘ljalangan ingliz tilidagi so‘z va iboralarni, she’rlar, qo‘shiqlar va turli xil interfaol o‘yinlarni mujassamlashtirgan. Kitobdagi mavzular ko‘proq fonetika va leksikaga qaratilgan. Dastur ishlanmasi “Firststeps” (“Birinchi qadam”) deb nomlangan va u 2007–2010 yillari tahrirlangan “Step by step” nomli o‘quv dasturini amalga oshirishga asoslangan. “Step by step” o‘quv dasturi 5–7 yoshli maktabgacha ta’lim muassasasirirg tarbiyachilariga mo‘ljalangan. Rossiyaning «Pchelka» nomli bog‘chasida amalda sinovdan o‘tgan  
5 
 
ushbu o‘quv dasturi bolalarga ingliz tilini o‘rgatishda yuqori ko‘rsatkichlarga 
erishish mumkinligini isbotladi. “Firststeps” (“Birinchi qadam”) dasturining o‘ziga 
xos xususiyatlaridan biri – unga asoslangan ta’lim jarayoni ingliz ertak qahramonlari 
(Winnie the Pooh, Tiger, Piglet, Donkey) bilan sirli o‘rmoniga sayohat tarzida 
tashkil etilgan. Har bir mavzu qiziqarli hikoyalarga boy bo‘lib, avvalgi darsni 
mantiqan davom ettiradi. Bolalarda ingliz tiliga kuchli qiziqish uyg‘otish maqsadida, 
turli ko‘ngilochar o‘yinlar, qiziqarli topishmoqlar, she’rlar, qo‘shiqlar, dialogli 
suhbatlar ishlatilgan. Bolalar sonining 5-8 tadan 10-12 tagacha bo‘lishi talab etiladi. 
Muallifning dasturi doirasida 4-5 daqiqa davomida tanaffus e’lon qilinib, qo‘shiq 
kuylash, raqsga tushish majburiy hisoblanadi. Undan tashqari xorijiy tajribadan 
kelib chiqib quyidagi tartibni keltirish mumkin. O‘yin qoidasini bolalar o‘zlari o‘yin 
jarayonida belgilashadi. Qoidali o‘yinlarning mazmuni va qoidasi kattalar 
tomonidan belgilanadi. Qoidali o‘yinlarga quyidagilar kiradi: didaktik o‘yinlar, 
harakatli o‘yinlar, musiqaviy o‘yinlar, ermak o‘yinlar. Bolalarga ta’lim-tarbiya 
berish maqsadida kattalarning o‘yinni tanlay bilishi, unga to‘g‘ri rahbarlik qilish 
"Bolajon"da belgilangan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirishni ta’minlaydi. 
O‘yin bolalarni rivojlantirish va tarbiyalash vositasidir. Psixologlar o‘yinni 
maktabgacha yosh davrida etakchi faoliyat deb hisoblaydilar. O‘yin tufayli bolaning 
yuqori rivojlanish bosqichiga o‘tishini ta’minlovchi sifatlar shakllanadi, uni 
ruhiyatida sezilarli o‘zgarishlar yuz beradi. O‘yinda bola shaxsi ning hamma tomoni 
bir-biriga o‘zaro ta’sir etgan holda shakllanadi. O‘ynayotgan bolani kuzatayotib 
uning qiziqishlarini, tevarakatrof to‘g‘risidagi tasavvurini, kattalarga va o‘rtoqlariga 
bo‘lgan munosabati ni bilib olish mumkin. Shaxsdagi biron sifatni tarbiyalash uchun 
uning boshqa tomonlarini ham rivojlantirish kerak. Masalan, bolaning o‘yiniga 
qiziqishini, tashqilotchilik qobiliyatini rivojlantirish uchun mazmun jihatidan boy 
o‘yinlar yaratilishi kerak. Bolalarning ijodiy o‘yinlarini rivojlantirish uchun esa o‘z 
navbatida yaxshi tashkil etilgan bolalar jamoasi zarur bo‘ladi. O‘yin bolalarni 
jismoniy tomondan tarbiyalash sistemasida, MTMning ta’limtarbiya ishida, axloqiy, 
mehnat va estetik tomonlama tarbiyalashda katta o‘rin tutadi. O‘yinda bola 
organizmiga xos bo‘lgan talab va ehtiyojlar qoniqtiriladi, hayotiy faollik ortadi, 
5 ushbu o‘quv dasturi bolalarga ingliz tilini o‘rgatishda yuqori ko‘rsatkichlarga erishish mumkinligini isbotladi. “Firststeps” (“Birinchi qadam”) dasturining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri – unga asoslangan ta’lim jarayoni ingliz ertak qahramonlari (Winnie the Pooh, Tiger, Piglet, Donkey) bilan sirli o‘rmoniga sayohat tarzida tashkil etilgan. Har bir mavzu qiziqarli hikoyalarga boy bo‘lib, avvalgi darsni mantiqan davom ettiradi. Bolalarda ingliz tiliga kuchli qiziqish uyg‘otish maqsadida, turli ko‘ngilochar o‘yinlar, qiziqarli topishmoqlar, she’rlar, qo‘shiqlar, dialogli suhbatlar ishlatilgan. Bolalar sonining 5-8 tadan 10-12 tagacha bo‘lishi talab etiladi. Muallifning dasturi doirasida 4-5 daqiqa davomida tanaffus e’lon qilinib, qo‘shiq kuylash, raqsga tushish majburiy hisoblanadi. Undan tashqari xorijiy tajribadan kelib chiqib quyidagi tartibni keltirish mumkin. O‘yin qoidasini bolalar o‘zlari o‘yin jarayonida belgilashadi. Qoidali o‘yinlarning mazmuni va qoidasi kattalar tomonidan belgilanadi. Qoidali o‘yinlarga quyidagilar kiradi: didaktik o‘yinlar, harakatli o‘yinlar, musiqaviy o‘yinlar, ermak o‘yinlar. Bolalarga ta’lim-tarbiya berish maqsadida kattalarning o‘yinni tanlay bilishi, unga to‘g‘ri rahbarlik qilish "Bolajon"da belgilangan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirishni ta’minlaydi. O‘yin bolalarni rivojlantirish va tarbiyalash vositasidir. Psixologlar o‘yinni maktabgacha yosh davrida etakchi faoliyat deb hisoblaydilar. O‘yin tufayli bolaning yuqori rivojlanish bosqichiga o‘tishini ta’minlovchi sifatlar shakllanadi, uni ruhiyatida sezilarli o‘zgarishlar yuz beradi. O‘yinda bola shaxsi ning hamma tomoni bir-biriga o‘zaro ta’sir etgan holda shakllanadi. O‘ynayotgan bolani kuzatayotib uning qiziqishlarini, tevarakatrof to‘g‘risidagi tasavvurini, kattalarga va o‘rtoqlariga bo‘lgan munosabati ni bilib olish mumkin. Shaxsdagi biron sifatni tarbiyalash uchun uning boshqa tomonlarini ham rivojlantirish kerak. Masalan, bolaning o‘yiniga qiziqishini, tashqilotchilik qobiliyatini rivojlantirish uchun mazmun jihatidan boy o‘yinlar yaratilishi kerak. Bolalarning ijodiy o‘yinlarini rivojlantirish uchun esa o‘z navbatida yaxshi tashkil etilgan bolalar jamoasi zarur bo‘ladi. O‘yin bolalarni jismoniy tomondan tarbiyalash sistemasida, MTMning ta’limtarbiya ishida, axloqiy, mehnat va estetik tomonlama tarbiyalashda katta o‘rin tutadi. O‘yinda bola organizmiga xos bo‘lgan talab va ehtiyojlar qoniqtiriladi, hayotiy faollik ortadi,  
6 
 
bardamlik, tetiklik, guvnoqlik tarbiyalanadi. Shuning uchun ham bolalarni jismoniy 
tarbiyalash sistemasida o‘yin munosib o‘rin egallaydi. O‘yin ta’lim va mashg‘ulotlar 
bilan, kundalik hayotdagi kuzatishlar bilan uzviy bog‘liq bo‘lib juda katta ta’lim-
tarbiyaviy ahamiyatga ega. Ijodiy o‘yinlarda muhim bilim egallash jarayoni yuzaga 
keladi. bu bolaning aqliy kuchini ishga soladi, tafakkurini, hayolini, diqqatini, 
xotirani faollashtirishni talab qiladi, bola masalalarni mustaqil hal qilishga 
o‘rganadi, o‘ylagan narsasini amalga oshirish uchun yaxshiroq va osonroq usul 
o‘ylab topadi, o‘z bilimlaridan foydalanish va uni so‘z bilan ifodalashga o‘rganadi. 
O‘yinda aks ettirlayotgan narsani bili bolishga qiziqish uyg‘onadi. Ko‘pincha o‘yin 
bolalarga yangi bilim berish va ularning fikrini. bilim doirasini kengaytirish uchun 
hizmat qiladi. Ijodiy o‘yi nni tor didaktik maqsadlarga bo‘ysindirib bo‘lmaydi, bu 
o‘yin yordamida juda katta vazifalar hal qilinadi. Qoidali o‘yin bolaning sensor 
rivojlanishini, taffakkur va nutqini, ixtiyorsiz diqqatini va xotirasini, har xii 
harakatlarini muntazam ravishda mashq qildirib borish imkonini beradi. Har bir 
qoidali o‘yin ma’lum didaktik maqsadga ega bo‘lib, bolani umumiy rivojlantirishga 
qaratilgan bo‘ladi. Ta‘limning o‘yin shaklida bo‘lishi muhim ahamiyaiga ega bo‘lib 
bolaning umumiy rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. Ta’limning o‘yin shaklida 
bo‘lishi muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bolaning yosh xususiyatlariga mos keladi. 
Qiziqarli o‘yin bolaning aqliy faolligini oshiradi, o‘yinda bola mashg‘ulotdagiga 
nisbatan murakkabroq masalani hal qilishi mumkin. Bu ta’lim butunlay o‘yin 
shaklida bo‘lishi kerak degan gap emas. Ta’lim turli usullar va metodlarni qo‘llashni 
talab etadi. O‘yin ta’limning shakllaridan biri bo‘lib, boshqa bir metod bilan qo‘shib 
olib borilgandagina yaxshi natija beradi, bular kuzatish, suhbat, so‘zlab berish va 
hakozolar. 
 
 
 
 
 
1.2.Maktabgacha yosh bolalarda ijodiy o’yinlar orqali tarbiya berish jarayoni   
 
6 bardamlik, tetiklik, guvnoqlik tarbiyalanadi. Shuning uchun ham bolalarni jismoniy tarbiyalash sistemasida o‘yin munosib o‘rin egallaydi. O‘yin ta’lim va mashg‘ulotlar bilan, kundalik hayotdagi kuzatishlar bilan uzviy bog‘liq bo‘lib juda katta ta’lim- tarbiyaviy ahamiyatga ega. Ijodiy o‘yinlarda muhim bilim egallash jarayoni yuzaga keladi. bu bolaning aqliy kuchini ishga soladi, tafakkurini, hayolini, diqqatini, xotirani faollashtirishni talab qiladi, bola masalalarni mustaqil hal qilishga o‘rganadi, o‘ylagan narsasini amalga oshirish uchun yaxshiroq va osonroq usul o‘ylab topadi, o‘z bilimlaridan foydalanish va uni so‘z bilan ifodalashga o‘rganadi. O‘yinda aks ettirlayotgan narsani bili bolishga qiziqish uyg‘onadi. Ko‘pincha o‘yin bolalarga yangi bilim berish va ularning fikrini. bilim doirasini kengaytirish uchun hizmat qiladi. Ijodiy o‘yi nni tor didaktik maqsadlarga bo‘ysindirib bo‘lmaydi, bu o‘yin yordamida juda katta vazifalar hal qilinadi. Qoidali o‘yin bolaning sensor rivojlanishini, taffakkur va nutqini, ixtiyorsiz diqqatini va xotirasini, har xii harakatlarini muntazam ravishda mashq qildirib borish imkonini beradi. Har bir qoidali o‘yin ma’lum didaktik maqsadga ega bo‘lib, bolani umumiy rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. Ta‘limning o‘yin shaklida bo‘lishi muhim ahamiyaiga ega bo‘lib bolaning umumiy rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. Ta’limning o‘yin shaklida bo‘lishi muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bolaning yosh xususiyatlariga mos keladi. Qiziqarli o‘yin bolaning aqliy faolligini oshiradi, o‘yinda bola mashg‘ulotdagiga nisbatan murakkabroq masalani hal qilishi mumkin. Bu ta’lim butunlay o‘yin shaklida bo‘lishi kerak degan gap emas. Ta’lim turli usullar va metodlarni qo‘llashni talab etadi. O‘yin ta’limning shakllaridan biri bo‘lib, boshqa bir metod bilan qo‘shib olib borilgandagina yaxshi natija beradi, bular kuzatish, suhbat, so‘zlab berish va hakozolar. 1.2.Maktabgacha yosh bolalarda ijodiy o’yinlar orqali tarbiya berish jarayoni  
7 
 
 
Bola o‘ynayotib o‘z bilimidan foydalanishni, uni har xil sharoitda ishlata bilishni 
o‘rganadi. Ijodiy o‘yinlarda bolalarning fantaziyasi, buyum yasashi, tajriba qilishiga 
keng yo‘l ochiladi. O‘yinda aqliy rivojlanish bilan birga axloqiy sifatlar ham 
shakllanadi. O‘yin jarayonida yuz bergan kechilmalar bola ongida chuqur iz 
qoldiradi, shuning uchun o‘yin bolada yaxshi hislarni, ulug‘vor orzular va 
intilishlarni, qiziqishlarni tarbiyalashga yordam beradi. O‘yin mustaqil faoliyat 
bo‘lib, bu jarayonda bolalar o‘z tengdoshlari bilan aloqa qilishga kirishadilar. Ularni 
umumiy maqsad, unga erishishdagi umumiy kechilmalar birlashtiradi. Shuning 
uchun o‘yin do‘stona munosabatlarni tarbiyalashda, jamoa hayoti malakalarini, 
tashkilotchilik qobiliyatlarini shakllantirishda muhimdir. Birgalikdagi o‘yin bilan 
birlashgau kichik bolalar jamoasida murakkab munosabatlar vujudga keladi. 
Tarbiyachining vazifasi har bir bolani faol o‘yinga jalb qilish, bolalar o‘rtasida 
do‘stlikka, haqqoniylikka, o‘rtoqlarini javobgarligini sezishga asoslangan 
munosabatlar o‘rnatishdan iborat. O‘yin mehnat tarbiyasi vazifasini bajarishga ham 
yordam beradi. Bolalar o‘z o‘yinlarida har xil kasbdagi qishilarni aks ettiradilar. Bu 
bilan ular kattalarning harakatlariga taqlid qilib qolmay, shu bilan bir qatorda 
ularning ishiga mehnatiga bo‘lgan munosabatlarini ham aks ettiradilar. O‘yin bolada 
ko‘pincha mehnat qilish xoxishini uyg‘otadi, o‘yin uchun keraqli narsalarni 
tayyorlash va yasashga majbur qiladi. Bolalar har xil mashinalar yasaydilar va texnik 
o‘yinchoqlar bilan o‘ynaydilar. O‘yin estetik tarbiyaning muhim vositasidir. 
O‘yinda ijodiy hayol, fikrlash qobiliyati yuzaga keladi va rivojlanadi. To’g’ri 
tanlangan o‘yinchoq badiiy didni tarbiyalashga yordam beradi. Harakatli o‘yinlarda 
harakatning go‘zalligi va maromi bolalarni o‘ziga maftun qiladi. O‘yinning katta 
tarbiyalovchi ahamiyati o‘z-o‘zidan amalga oshmaydi. O‘yin befoyda, hatto zarali 
bo‘lishi, ba’zan yomon hislarni qo‘zg‘atishi mumkin. Tarbiyachi o‘yin yordamida 
bolalarni har tomonlama rivojlantirish vazifasini amalga oshirish uchun unga 
muntazam ravishda ta’sir etib borishi zarur. Bu vazifani hal etishda o‘yin bolalar 
bog‘chasidagi ta’lim-tarbiyaviy ishning hamma tomonlari bilan bog‘langan bo‘lishi 
kerak. O‘yinda bolalarning mashg‘ulotlarda olgan bilim va malakalari aks etadi va 
7 Bola o‘ynayotib o‘z bilimidan foydalanishni, uni har xil sharoitda ishlata bilishni o‘rganadi. Ijodiy o‘yinlarda bolalarning fantaziyasi, buyum yasashi, tajriba qilishiga keng yo‘l ochiladi. O‘yinda aqliy rivojlanish bilan birga axloqiy sifatlar ham shakllanadi. O‘yin jarayonida yuz bergan kechilmalar bola ongida chuqur iz qoldiradi, shuning uchun o‘yin bolada yaxshi hislarni, ulug‘vor orzular va intilishlarni, qiziqishlarni tarbiyalashga yordam beradi. O‘yin mustaqil faoliyat bo‘lib, bu jarayonda bolalar o‘z tengdoshlari bilan aloqa qilishga kirishadilar. Ularni umumiy maqsad, unga erishishdagi umumiy kechilmalar birlashtiradi. Shuning uchun o‘yin do‘stona munosabatlarni tarbiyalashda, jamoa hayoti malakalarini, tashkilotchilik qobiliyatlarini shakllantirishda muhimdir. Birgalikdagi o‘yin bilan birlashgau kichik bolalar jamoasida murakkab munosabatlar vujudga keladi. Tarbiyachining vazifasi har bir bolani faol o‘yinga jalb qilish, bolalar o‘rtasida do‘stlikka, haqqoniylikka, o‘rtoqlarini javobgarligini sezishga asoslangan munosabatlar o‘rnatishdan iborat. O‘yin mehnat tarbiyasi vazifasini bajarishga ham yordam beradi. Bolalar o‘z o‘yinlarida har xil kasbdagi qishilarni aks ettiradilar. Bu bilan ular kattalarning harakatlariga taqlid qilib qolmay, shu bilan bir qatorda ularning ishiga mehnatiga bo‘lgan munosabatlarini ham aks ettiradilar. O‘yin bolada ko‘pincha mehnat qilish xoxishini uyg‘otadi, o‘yin uchun keraqli narsalarni tayyorlash va yasashga majbur qiladi. Bolalar har xil mashinalar yasaydilar va texnik o‘yinchoqlar bilan o‘ynaydilar. O‘yin estetik tarbiyaning muhim vositasidir. O‘yinda ijodiy hayol, fikrlash qobiliyati yuzaga keladi va rivojlanadi. To’g’ri tanlangan o‘yinchoq badiiy didni tarbiyalashga yordam beradi. Harakatli o‘yinlarda harakatning go‘zalligi va maromi bolalarni o‘ziga maftun qiladi. O‘yinning katta tarbiyalovchi ahamiyati o‘z-o‘zidan amalga oshmaydi. O‘yin befoyda, hatto zarali bo‘lishi, ba’zan yomon hislarni qo‘zg‘atishi mumkin. Tarbiyachi o‘yin yordamida bolalarni har tomonlama rivojlantirish vazifasini amalga oshirish uchun unga muntazam ravishda ta’sir etib borishi zarur. Bu vazifani hal etishda o‘yin bolalar bog‘chasidagi ta’lim-tarbiyaviy ishning hamma tomonlari bilan bog‘langan bo‘lishi kerak. O‘yinda bolalarning mashg‘ulotlarda olgan bilim va malakalari aks etadi va  
8 
 
rivojlantiriladi, ular orqali esa bola hayotga o‘rgatiladi. Ikkinchi tomondan, o‘yinda 
tarbiyalangan sifatlar faoliyatning boshqa turlariga ko‘chi riladi. Bolalarning 
narsalar, ularni sifati to‘g‘risida bilimlarni mustaxkamlash uchun har xii 
o‘yinchoqlar, suratlar, uy-ro‘zg‘or buyumlaridan foydalaniladi. O‘yinchoqlar bilan 
o‘ynaladigan o‘yinlar. "Xaltachada nima bor?" o‘yinning maqsadi o‘yinchoqlaring 
nomlari bilan tanishtirish va bu o‘yinchoqlar to‘g‘risida bilimlarni mustaxkamlash, 
tovushlar talaffuzini mashq qildirishdir. "Bu nima?" o‘yinida bolalar qo‘ g‘irchoqqa 
har xii narsalar va ularni ishlatilishi to‘ g‘risida gapirib beradilar. Bunday o‘yin 
guruhda, bog‘cha maydonchasida, uxlash xonasida o‘tkazilishi mumkin. Didaktik 
o‘yinlarda tarbiyachi bolalarni faqat narsalarning nomi va ular nimaga keraqligi 
bilan tanishtiribgina qomay, balki shu narsalarning shakli, rangi, katta kichikligi, 
fazoda tutgan o‘rni xaqida ham tanishtiradi. Har bir buyum va o‘yinchoq o‘zining 
aniq tashqi ko‘rinishiga ega bo‘lishi kerak, o‘yinda esa qo‘yilgan maqsad narsaning 
asosiy begisini ajrata bilishga imkon tug‘dirishi lozim. Bunday talabga xalq o‘yinlari 
o‘z shakliningi aniqligi, rangining tiniqligi bilan ko‘proq javob bera oladi. Bolalarni 
aqliy vazifalanii bajarishga undaydigan o‘yinlar ham katta ahamiyatga ega. 
Bolalarning rang xaqidagi tushunchalarini mustaxkamlash va aniqlash uchun 
quyidagi o‘yinlar o‘tkaziladi: sharlarni rangiga qarab to‘plash, "Dumaloqni 
dumalatish", xalqachalarni ipga o‘tkazish, "Shu rangdagi dumalaoqni dumalatish", 
"Kimda mana bu rangdagi xalqacha bor", "Kim mana bu rangdagi xaltachani topa 
oladi" va x.k .. Qo‘g‘irchoq bolalarning eng sevimli o‘yinchoqlaridan biri. Har bir 
bolalar bog‘chasida didaktik jixozlangan o‘yinchoq bo‘lishi kerak. Qo‘g‘irchoq 
jixozlariga kiyim, ichki kiyim, poyafzal, idish-tovoq, mebel o‘yinchoqlar kiradi. 
Qo‘g‘irchoq 
bilan 
quyidagi 
o‘yinlarni 
o‘tkazish 
mumkin:"Qo‘g‘irchoqni 
kiyintirarniz", "Qo‘g‘irchoqni sayrga otlantiramiz", "Qo‘g‘irchoqni mexmon qi 
lamiz". "Qo‘g‘irchoqlar bayrami", Qo‘g‘irchoqning tug‘ilgan kuni", "Qo‘g‘irchoqni 
uxlatamiz". O‘yinlar topishmoqlar bilan qo‘shib olib borilganda qiziqarli bo‘ladi. 
Masalan, 
"Qo‘g‘irchokni 
uxlatamiz" 
o‘yinida 
qo‘g‘irchoqqa 
karovat 
tayyorlayotganda tarbiyachi "Uzun , yumshoq, yo‘l-yo‘l... .." (matras), "Oq, toza, 
to‘rt burchak ..." (yastiq), "Paxtali issiq ..." yoki "junli issiq"(adyol) va boshqa 
8 rivojlantiriladi, ular orqali esa bola hayotga o‘rgatiladi. Ikkinchi tomondan, o‘yinda tarbiyalangan sifatlar faoliyatning boshqa turlariga ko‘chi riladi. Bolalarning narsalar, ularni sifati to‘g‘risida bilimlarni mustaxkamlash uchun har xii o‘yinchoqlar, suratlar, uy-ro‘zg‘or buyumlaridan foydalaniladi. O‘yinchoqlar bilan o‘ynaladigan o‘yinlar. "Xaltachada nima bor?" o‘yinning maqsadi o‘yinchoqlaring nomlari bilan tanishtirish va bu o‘yinchoqlar to‘g‘risida bilimlarni mustaxkamlash, tovushlar talaffuzini mashq qildirishdir. "Bu nima?" o‘yinida bolalar qo‘ g‘irchoqqa har xii narsalar va ularni ishlatilishi to‘ g‘risida gapirib beradilar. Bunday o‘yin guruhda, bog‘cha maydonchasida, uxlash xonasida o‘tkazilishi mumkin. Didaktik o‘yinlarda tarbiyachi bolalarni faqat narsalarning nomi va ular nimaga keraqligi bilan tanishtiribgina qomay, balki shu narsalarning shakli, rangi, katta kichikligi, fazoda tutgan o‘rni xaqida ham tanishtiradi. Har bir buyum va o‘yinchoq o‘zining aniq tashqi ko‘rinishiga ega bo‘lishi kerak, o‘yinda esa qo‘yilgan maqsad narsaning asosiy begisini ajrata bilishga imkon tug‘dirishi lozim. Bunday talabga xalq o‘yinlari o‘z shakliningi aniqligi, rangining tiniqligi bilan ko‘proq javob bera oladi. Bolalarni aqliy vazifalanii bajarishga undaydigan o‘yinlar ham katta ahamiyatga ega. Bolalarning rang xaqidagi tushunchalarini mustaxkamlash va aniqlash uchun quyidagi o‘yinlar o‘tkaziladi: sharlarni rangiga qarab to‘plash, "Dumaloqni dumalatish", xalqachalarni ipga o‘tkazish, "Shu rangdagi dumalaoqni dumalatish", "Kimda mana bu rangdagi xalqacha bor", "Kim mana bu rangdagi xaltachani topa oladi" va x.k .. Qo‘g‘irchoq bolalarning eng sevimli o‘yinchoqlaridan biri. Har bir bolalar bog‘chasida didaktik jixozlangan o‘yinchoq bo‘lishi kerak. Qo‘g‘irchoq jixozlariga kiyim, ichki kiyim, poyafzal, idish-tovoq, mebel o‘yinchoqlar kiradi. Qo‘g‘irchoq bilan quyidagi o‘yinlarni o‘tkazish mumkin:"Qo‘g‘irchoqni kiyintirarniz", "Qo‘g‘irchoqni sayrga otlantiramiz", "Qo‘g‘irchoqni mexmon qi lamiz". "Qo‘g‘irchoqlar bayrami", Qo‘g‘irchoqning tug‘ilgan kuni", "Qo‘g‘irchoqni uxlatamiz". O‘yinlar topishmoqlar bilan qo‘shib olib borilganda qiziqarli bo‘ladi. Masalan, "Qo‘g‘irchokni uxlatamiz" o‘yinida qo‘g‘irchoqqa karovat tayyorlayotganda tarbiyachi "Uzun , yumshoq, yo‘l-yo‘l... .." (matras), "Oq, toza, to‘rt burchak ..." (yastiq), "Paxtali issiq ..." yoki "junli issiq"(adyol) va boshqa  
9 
 
topishmoqlarni aytishi mumkin. Qo‘g‘ichoqning karovati tayyor bo‘lgandan keyin 
qo‘g‘irchoqni 
yotqizib, 
"alla 
aytadi. 
Mebellarning 
nimaga 
ishlatilishi, 
o‘yinchoqlarning nomini mustaxkamlash uchun "Qo‘g‘irchoqqa xona yasatamiz", 
"Qo‘g‘irchoqqa o‘yinchoq sovg‘a qilamiz" kabi o‘yinlarni o‘tkazish mumkin. 
Tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning nomlari, belgi sifatlari, nimaga ishlatilishi 
bilan tanishtiribgina qolmay, muyyan predmetlar orqali ularni oddiy turlarga 
ajratishni o‘rgatib boradi; ayiq, qo‘g‘irchoq , quyon-o‘yinchoqlar; kastryulka, 
tarelka, choynak-idish-tovoq. O‘yinlarni narsa va buyumlarni tasvirlovsi rasmlar 
orqali ham o‘tkazish murnkin. Bo‘ larga "Bu narsa o‘zi to‘g‘risida nirna deydi?", 
"Kim birinchi bo‘lib aytib beradi?" (bolalarni diqqatini rivojlantirishga qaratilgan 
qo‘ g‘ irchoq, narsa va ularning shakli, rangi to‘g‘risida), "Kim bo‘ladi?" "Qaysinisi 
bir xil ?" kabi o‘yinlarni ko‘rsata bo‘ladi. Bolalarning tabiat to‘ g‘risidagi bilirnlarini 
mustaxkarnlash uchun "Hidiga qarab top", "Mazasiga qarab top, "Ushlab ko‘rib top 
"!Kim nimani eshityapti" kabi o‘yinlarni o‘tkazish maqsadga muvofiqdir.Kichik 
yoshdagi bolalar bilan so‘zli o‘yinlar o‘tkazilmaydi Katta va tayorlov guruhlarida 
didaktik o‘yinlar o‘zining mazmun va g‘oyasi jixatidan ancha murakkabdir. Bu 
yoshdagi bolalar bilan buyum va rasmlar bilangina didaktik o‘yinlar o‘tkaza qolmay, 
so‘zli didaktik o‘yinlar ham o‘tkaziladi. Buyumlar va rasmlar bilan o‘tkaziladigan 
didaktik o‘yi nlarda bolalarning narsalar sifati, xususiyati, nimadan yasalgani, 
qayerda qilingani, nima uchun keraqligi va xakozolar to‘g‘risidagi bilimi aniqlanadi 
hamda mustaxkamlanadi. Bunday o‘yinlaga quydagilarni misol qilib keltirish 
mumkin:"Nima nimadan yasalgan?", "Guruh xonasiga sayoxat", "Ovoziga qarab 
top" va boshqalar. Umumlashtirishga o‘rgatish bo‘yicha turlarga ajratishni 
o‘rgatuvchi o‘yinlar katta o‘rin egallaydi. "qaysi fabrikada nima ishlar bajariladi?", 
"Fabrikada nima ish qilinadi, dalada nima etishtiriladi?", "Kimga nima kerak" "Kim 
nima bilan ishlaydi?", "Qayerda o‘sadi?’’, "Sayoxat"(shahar bo‘lab, dalaga 
maktabga va hokazo), "Pochta" va boshqalar. O‘yinni tashkil etishda muhim 
masalalardan biri – o‘ynovchilarni guruhlarga biriktirishdir. Guruhlarni tuzishda 
quyidagi talablarga rioya qilinadi: 1) guruhlardagi bolalar soni – besh kishidan 
oshmasligi; 2) har bir guruhdagi bolalarning bir-birini yaxshi tanishi, o‘zaro 
9 topishmoqlarni aytishi mumkin. Qo‘g‘ichoqning karovati tayyor bo‘lgandan keyin qo‘g‘irchoqni yotqizib, "alla aytadi. Mebellarning nimaga ishlatilishi, o‘yinchoqlarning nomini mustaxkamlash uchun "Qo‘g‘irchoqqa xona yasatamiz", "Qo‘g‘irchoqqa o‘yinchoq sovg‘a qilamiz" kabi o‘yinlarni o‘tkazish mumkin. Tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning nomlari, belgi sifatlari, nimaga ishlatilishi bilan tanishtiribgina qolmay, muyyan predmetlar orqali ularni oddiy turlarga ajratishni o‘rgatib boradi; ayiq, qo‘g‘irchoq , quyon-o‘yinchoqlar; kastryulka, tarelka, choynak-idish-tovoq. O‘yinlarni narsa va buyumlarni tasvirlovsi rasmlar orqali ham o‘tkazish murnkin. Bo‘ larga "Bu narsa o‘zi to‘g‘risida nirna deydi?", "Kim birinchi bo‘lib aytib beradi?" (bolalarni diqqatini rivojlantirishga qaratilgan qo‘ g‘ irchoq, narsa va ularning shakli, rangi to‘g‘risida), "Kim bo‘ladi?" "Qaysinisi bir xil ?" kabi o‘yinlarni ko‘rsata bo‘ladi. Bolalarning tabiat to‘ g‘risidagi bilirnlarini mustaxkarnlash uchun "Hidiga qarab top", "Mazasiga qarab top, "Ushlab ko‘rib top "!Kim nimani eshityapti" kabi o‘yinlarni o‘tkazish maqsadga muvofiqdir.Kichik yoshdagi bolalar bilan so‘zli o‘yinlar o‘tkazilmaydi Katta va tayorlov guruhlarida didaktik o‘yinlar o‘zining mazmun va g‘oyasi jixatidan ancha murakkabdir. Bu yoshdagi bolalar bilan buyum va rasmlar bilangina didaktik o‘yinlar o‘tkaza qolmay, so‘zli didaktik o‘yinlar ham o‘tkaziladi. Buyumlar va rasmlar bilan o‘tkaziladigan didaktik o‘yi nlarda bolalarning narsalar sifati, xususiyati, nimadan yasalgani, qayerda qilingani, nima uchun keraqligi va xakozolar to‘g‘risidagi bilimi aniqlanadi hamda mustaxkamlanadi. Bunday o‘yinlaga quydagilarni misol qilib keltirish mumkin:"Nima nimadan yasalgan?", "Guruh xonasiga sayoxat", "Ovoziga qarab top" va boshqalar. Umumlashtirishga o‘rgatish bo‘yicha turlarga ajratishni o‘rgatuvchi o‘yinlar katta o‘rin egallaydi. "qaysi fabrikada nima ishlar bajariladi?", "Fabrikada nima ish qilinadi, dalada nima etishtiriladi?", "Kimga nima kerak" "Kim nima bilan ishlaydi?", "Qayerda o‘sadi?’’, "Sayoxat"(shahar bo‘lab, dalaga maktabga va hokazo), "Pochta" va boshqalar. O‘yinni tashkil etishda muhim masalalardan biri – o‘ynovchilarni guruhlarga biriktirishdir. Guruhlarni tuzishda quyidagi talablarga rioya qilinadi: 1) guruhlardagi bolalar soni – besh kishidan oshmasligi; 2) har bir guruhdagi bolalarning bir-birini yaxshi tanishi, o‘zaro  
10 
 
munosabatlarining yaxshi bo‘lishini hisobga olish; 3) o‘ynovchilarga vazifalarni 
taqsimlashda ularning qiziqish va qobiliyatini hisobga olish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning 
mazmuni 
 2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida didaktik o’yinlar 
10 munosabatlarining yaxshi bo‘lishini hisobga olish; 3) o‘ynovchilarga vazifalarni taqsimlashda ularning qiziqish va qobiliyatini hisobga olish. II BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning mazmuni 2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida didaktik o’yinlar  
11 
 
 
“Ta’lim-tarbiya jarayonini takomillashtirish bolalarning rivojlanganligi 
darajasini va ularning umumiy boshlang‘ich ta’limga tayyorligini, shuningdek, 
www.pedagoglar.uz 45-son 7–to’plam Iyun 2023 Sahifa: 112 ularning ijtimoiy, 
shaxsiy, hissiy, nutqiy, jismoniy va ijodiy rivojlanishini baholash asosida amalga 
oshirilishi lozim. Bunda bolalar vatanga muhabbat hissini, oilaga, o‘z xalqining 
milliy, tarixiy, madaniy qadriyatlarga hurmat, atrof-muhitga nisbatan ehtiyotkorona 
munosabatni shakllantirishga alohida e’tibor qaratish lozim1 ” Maktabgacha yosh 
bu inson hayotining o‘ziga xos davri. Uning o‘ziga xosligi uning maxsus sezgirligi, 
atrofdagi voqelikni o‘zlashtirishga juda ham sezgirdirlar. O‘yinning ko‘ngilochar 
shaklida berilgan bilimlarni bolalar uzoq "ruhsiz" mashqlar, faoliyatlar bilan bog‘liq 
bo‘lganlarga qaraganda tezroq, kuchliroq va osonroq egallaydilar. Shuning uchun 
faoliyatlarni o‘yin orqali tashkil etish, xususan, didaktik o‘yinlar muammosi 
pedagogikaning eng dolzarb muammolaridan biridir. Bolani bilim va aqliy faoliyat 
usullari bilan boyitish, kognitiv qiziqishlar va qobiliyatlarni shakllantirish kerak. 
O‘yin maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarbiyalanuvchisining asosiy faoliyati 
hisoblanadi. Bolaning xotirasi, tasavvuri, tafakkuri, hissiyotlari, irodasi, 
xarakterining rivojlanishi o‘yin jarayonida sodir bo‘ladi. Didaktik o‘yinlar kognitiv 
xarakterning qobiliyatlari va ehtiyojlarini, intellektual axloqiy va irodaviy 
fazilatlarni rivojlantirishni va kognitiv qiziqishni shakllantirishni rag‘batlantiradi. 
Bolalar bilan ishlashda turli didaktik o‘yinlarni qo‘llagan holda, bolalar materialini 
yaxshiroq idrok etishlari va murakkab vazifalarni to‘g‘ri bajarish ko‘nikmalarini 
hosil qilish mumkin. Didaktik o‘yinlarni qo‘llash pedagogik jarayonning 
samaradorligini oshiradi, bundan tashqari, didaktik o‘yinlar bolalarning aqliy 
rivojlanishiga katta ta‘sir ko'rsatadi, bolalarda xotirani, fikrlashni rivojlantirishni 
rag‘batlantiradi. Didaktik o‘yinlar juda katta ahamiyatga ega ekanligini hisobga 
olgan holda faoliyat jarayonida keng qo‘llash lozim. Tarbiyalanuvchilar 
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida olib borilayotgan o‘qitish jarayonlaridan zerikib 
qolmasligi kerak. O‘qitish quvonchli bo'lishi kerak! Didaktik o‘yinlarda shaxsning 
to‘liq rivojlantirishni rag‘batlantiruvchi shartlar mavjud: kognitiv va hissiy 
printsiplarning birligi, tashqi va ichki harakatlar, bolalarning jamoaviy va individual 
11 “Ta’lim-tarbiya jarayonini takomillashtirish bolalarning rivojlanganligi darajasini va ularning umumiy boshlang‘ich ta’limga tayyorligini, shuningdek, www.pedagoglar.uz 45-son 7–to’plam Iyun 2023 Sahifa: 112 ularning ijtimoiy, shaxsiy, hissiy, nutqiy, jismoniy va ijodiy rivojlanishini baholash asosida amalga oshirilishi lozim. Bunda bolalar vatanga muhabbat hissini, oilaga, o‘z xalqining milliy, tarixiy, madaniy qadriyatlarga hurmat, atrof-muhitga nisbatan ehtiyotkorona munosabatni shakllantirishga alohida e’tibor qaratish lozim1 ” Maktabgacha yosh bu inson hayotining o‘ziga xos davri. Uning o‘ziga xosligi uning maxsus sezgirligi, atrofdagi voqelikni o‘zlashtirishga juda ham sezgirdirlar. O‘yinning ko‘ngilochar shaklida berilgan bilimlarni bolalar uzoq "ruhsiz" mashqlar, faoliyatlar bilan bog‘liq bo‘lganlarga qaraganda tezroq, kuchliroq va osonroq egallaydilar. Shuning uchun faoliyatlarni o‘yin orqali tashkil etish, xususan, didaktik o‘yinlar muammosi pedagogikaning eng dolzarb muammolaridan biridir. Bolani bilim va aqliy faoliyat usullari bilan boyitish, kognitiv qiziqishlar va qobiliyatlarni shakllantirish kerak. O‘yin maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarbiyalanuvchisining asosiy faoliyati hisoblanadi. Bolaning xotirasi, tasavvuri, tafakkuri, hissiyotlari, irodasi, xarakterining rivojlanishi o‘yin jarayonida sodir bo‘ladi. Didaktik o‘yinlar kognitiv xarakterning qobiliyatlari va ehtiyojlarini, intellektual axloqiy va irodaviy fazilatlarni rivojlantirishni va kognitiv qiziqishni shakllantirishni rag‘batlantiradi. Bolalar bilan ishlashda turli didaktik o‘yinlarni qo‘llagan holda, bolalar materialini yaxshiroq idrok etishlari va murakkab vazifalarni to‘g‘ri bajarish ko‘nikmalarini hosil qilish mumkin. Didaktik o‘yinlarni qo‘llash pedagogik jarayonning samaradorligini oshiradi, bundan tashqari, didaktik o‘yinlar bolalarning aqliy rivojlanishiga katta ta‘sir ko'rsatadi, bolalarda xotirani, fikrlashni rivojlantirishni rag‘batlantiradi. Didaktik o‘yinlar juda katta ahamiyatga ega ekanligini hisobga olgan holda faoliyat jarayonida keng qo‘llash lozim. Tarbiyalanuvchilar maktabgacha ta’lim tashkilotlarida olib borilayotgan o‘qitish jarayonlaridan zerikib qolmasligi kerak. O‘qitish quvonchli bo'lishi kerak! Didaktik o‘yinlarda shaxsning to‘liq rivojlantirishni rag‘batlantiruvchi shartlar mavjud: kognitiv va hissiy printsiplarning birligi, tashqi va ichki harakatlar, bolalarning jamoaviy va individual  
12 
 
faoliyati  kabilardir. Shunday qilib, har bir o‘yin bolaga yangi his-tuyg‘ular, 
ko‘nikmalar olib keladi, muloqot tajribasini kengaytiradi va jamoaviy va individual 
faoliyatni rivojlantiradi. Shularni hisobga olgan holda o‘yinlarni bosqichlarning 
zarur ketmaketligi, har bir bola uchun eng oddiy va eng qulay o‘yinlardan tortib, 
murakkabroq o‘yinlargacha bola bola hayotida o‘zining tasiri mavjudligini 
unutmasligimiz lozim. Shaxsning faoliyat subyekt sifatida shakllanishi o‘yindan 
boshlanadi. O‘yin katta va ichki ahamiyatga ega ekanligi shubhasiz. Deyarli barcha 
maktabgacha ta’lim tashkilotlarining har bir guruhida har qanday faoliyat davomida, 
shu jumladan o‘yin vaqtida o‘zini boshqacha tutadigan va shunga mos ravishda 
boshqacha yondashuvni talab qiladigan kamida uch turdagi bolalar mavjud. Birinchi 
turdagi bolalar juda faol, harakatchan, kuchli hayajonga moyil. Ular har qanday 
yangi o‘yinni bajonidil qabul qilishadi va unda ishtiyoq bilan ishtirok etishadi. 
Odatda ular tezda o‘yin maqsadini tushinishadi va faol rollarni bajarishga intilishadi. 
Ammo ko‘pincha bu bolalar boshqalarga e‘tibor bermaydilar va o‘z qobiliyatlarini 
namoyish etish bilan band bo‘lishadi. Bunday bolalar uchun qoidalarni bajarish eng 
qiyin hisoblanadi: o‘z navbatini kutish, ma‘lum bir signalgacha harakat qilmaslik, 
asosiy rol yoki jozibali obyektdan boshqalarga voz kechish kabilardir. Bundan 
tashqari, ushbu qoidalarni amalga oshirish, qoidalarni bajarish ular uchun ayniqsa 
foydalidir. Bunday o‘yinlarni o‘tkazishda birinchi tur tarbiyalanuvchilarga 
qoidalarga rioya qilishning ahamiyatini ko'rsatish va ularga rioya qilganlaridan 
so‘ng mamnun bo‘lishlarini ta‘minlashga harakat qilish lozim. Ikkinchi turdagi 
bolalar ko‘proq uyatchan va ehtiyotkor bo‘lishadi. Ular odatda o‘yinning maqsadini 
darhol anglamaydilar va yangi faoliyatga o‘tishga tayyor emaslar. Avvaliga ular 
qiziqishsiz, boshqa bolalarning harakatlarini kuzatadilar. Bunday bolani faoliyatga 
tayyor bo‘lgunga qadar faol rol o‘ynashga, faoliyatni bajarishga majburlamaslik 
lozim. O‘yinni tomosha qilish va birinchi navbatda unda passiv ishtirok etish, u asta-
sekin kattalar va uning tengdoshlari tomonidan o‘yinga qiziqish uyg‘otadi. So‘ngra 
malum vaqt o‘tgach, u tashabbusni o‘z qo‘liga olishni boshlaydi. Albatta, bu 
tarbiyachining ko‘magi va roziligi bilan amalga oshadi. Biroq, uchinchi guruh 
tarbiyalanuvchilar, hatto tarbiyachining www.pedagoglar.uz 45-son 7–to’plam Iyun 
12 faoliyati kabilardir. Shunday qilib, har bir o‘yin bolaga yangi his-tuyg‘ular, ko‘nikmalar olib keladi, muloqot tajribasini kengaytiradi va jamoaviy va individual faoliyatni rivojlantiradi. Shularni hisobga olgan holda o‘yinlarni bosqichlarning zarur ketmaketligi, har bir bola uchun eng oddiy va eng qulay o‘yinlardan tortib, murakkabroq o‘yinlargacha bola bola hayotida o‘zining tasiri mavjudligini unutmasligimiz lozim. Shaxsning faoliyat subyekt sifatida shakllanishi o‘yindan boshlanadi. O‘yin katta va ichki ahamiyatga ega ekanligi shubhasiz. Deyarli barcha maktabgacha ta’lim tashkilotlarining har bir guruhida har qanday faoliyat davomida, shu jumladan o‘yin vaqtida o‘zini boshqacha tutadigan va shunga mos ravishda boshqacha yondashuvni talab qiladigan kamida uch turdagi bolalar mavjud. Birinchi turdagi bolalar juda faol, harakatchan, kuchli hayajonga moyil. Ular har qanday yangi o‘yinni bajonidil qabul qilishadi va unda ishtiyoq bilan ishtirok etishadi. Odatda ular tezda o‘yin maqsadini tushinishadi va faol rollarni bajarishga intilishadi. Ammo ko‘pincha bu bolalar boshqalarga e‘tibor bermaydilar va o‘z qobiliyatlarini namoyish etish bilan band bo‘lishadi. Bunday bolalar uchun qoidalarni bajarish eng qiyin hisoblanadi: o‘z navbatini kutish, ma‘lum bir signalgacha harakat qilmaslik, asosiy rol yoki jozibali obyektdan boshqalarga voz kechish kabilardir. Bundan tashqari, ushbu qoidalarni amalga oshirish, qoidalarni bajarish ular uchun ayniqsa foydalidir. Bunday o‘yinlarni o‘tkazishda birinchi tur tarbiyalanuvchilarga qoidalarga rioya qilishning ahamiyatini ko'rsatish va ularga rioya qilganlaridan so‘ng mamnun bo‘lishlarini ta‘minlashga harakat qilish lozim. Ikkinchi turdagi bolalar ko‘proq uyatchan va ehtiyotkor bo‘lishadi. Ular odatda o‘yinning maqsadini darhol anglamaydilar va yangi faoliyatga o‘tishga tayyor emaslar. Avvaliga ular qiziqishsiz, boshqa bolalarning harakatlarini kuzatadilar. Bunday bolani faoliyatga tayyor bo‘lgunga qadar faol rol o‘ynashga, faoliyatni bajarishga majburlamaslik lozim. O‘yinni tomosha qilish va birinchi navbatda unda passiv ishtirok etish, u asta- sekin kattalar va uning tengdoshlari tomonidan o‘yinga qiziqish uyg‘otadi. So‘ngra malum vaqt o‘tgach, u tashabbusni o‘z qo‘liga olishni boshlaydi. Albatta, bu tarbiyachining ko‘magi va roziligi bilan amalga oshadi. Biroq, uchinchi guruh tarbiyalanuvchilar, hatto tarbiyachining www.pedagoglar.uz 45-son 7–to’plam Iyun  
13 
 
2023 Sahifa: 114 ko‘magi bilan ham o‘yinga kirishib keta olmaydi. Har bir guruhda 
tengdoshlaridan orqada qoladigan va ular bilan teng harakat qila olmaydigan, passiv 
tarbiyalanuvchilar bo‘lishi mumkin. Bunday bolalar o‘yinni takroriy takrorlash 
orqali ham, faoliyatning maqsadini tushuna olishmaydi, faol rollardan qochishadi va 
ularni o‘z zimmalariga olishganda ham, noto‘g‘ri harakat qilishadi. Bu guruhda 
kiruvchi tarbiyalanuvchilar alohida e‘tibor talab qiladi. Ular kattalar bilan shaxsiy 
aloqaga, shaxsiy e‘tiborga, tushuntirishga, rag‘batlantirishga muhtoj bo‘lishadi. 
Adabiyotlarni nazariy o‘rganish, natijalarini amaliy faoliyatga tahlil qilib, tadbiq 
etish orqali didaktik o‘yinlarni qadim zamonlardan boshlab maktabgacha yoshdagi 
bolalarni tarbiyalashda har doim katta ahamiyatga ega bo‘lgan degan xulosaga 
kelish mumkin. O‘yindan foydalanishning didaktik usuli XVIII asrda I. B. Bazedov, 
C. G. Salzman, kabi pedagoglar tomonidan ishlab chiqilgan. Ular bolalarning 
ta‘limini yanada qiziqarli, ularning yosh xususiyatlariga mos qilish uchun turli 
o‘yinlardan foydalanganlar. Ushbu o‘yinlarni qo‘llashning didaktik usuli 
pedagogikada 2000- yilga kelib F. Ferebl tomonidan taqdim etilgan. U o‘yinni 
nutqni boyitish, fikrlash, tasavvurni rivojlantirishda katta tarbiyaviy ahamiyatga ega 
ekanligini takidlab o‘tgan. F. Ferebl o‘yinni maktabgacha ta’lim tashkilotlarida 
bolalarni tarbiyalash uchun asos deb hisoblagan. F. Ferebl bolalar uchun turli 
didaktik o‘yinlarni ishlab chiqgan. Didaktik o‘yinlarning rolini ochib berish 
haqidagi maxsus bilimlar Tixeevaga tegishlidir (Tixeeva, 2013). U didaktik o‘yin 
bolaning eng xilma-xil qobiliyatlarini, uning idrokini, nutqini, e‘tiborini, tafakkurini 
rivojlantirishga imkon beradi, deb hisoblagan. Tixeeva tomonidan ishlab chiqilgan 
ba’zi didaktik o‘yinlar hozirgi kunga qadar maktabgacha ta’lim tashkilotlari 
faoliyatlarida keng foydalaniladi.  
 
 
2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning tasnifi 
 
13 2023 Sahifa: 114 ko‘magi bilan ham o‘yinga kirishib keta olmaydi. Har bir guruhda tengdoshlaridan orqada qoladigan va ular bilan teng harakat qila olmaydigan, passiv tarbiyalanuvchilar bo‘lishi mumkin. Bunday bolalar o‘yinni takroriy takrorlash orqali ham, faoliyatning maqsadini tushuna olishmaydi, faol rollardan qochishadi va ularni o‘z zimmalariga olishganda ham, noto‘g‘ri harakat qilishadi. Bu guruhda kiruvchi tarbiyalanuvchilar alohida e‘tibor talab qiladi. Ular kattalar bilan shaxsiy aloqaga, shaxsiy e‘tiborga, tushuntirishga, rag‘batlantirishga muhtoj bo‘lishadi. Adabiyotlarni nazariy o‘rganish, natijalarini amaliy faoliyatga tahlil qilib, tadbiq etish orqali didaktik o‘yinlarni qadim zamonlardan boshlab maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashda har doim katta ahamiyatga ega bo‘lgan degan xulosaga kelish mumkin. O‘yindan foydalanishning didaktik usuli XVIII asrda I. B. Bazedov, C. G. Salzman, kabi pedagoglar tomonidan ishlab chiqilgan. Ular bolalarning ta‘limini yanada qiziqarli, ularning yosh xususiyatlariga mos qilish uchun turli o‘yinlardan foydalanganlar. Ushbu o‘yinlarni qo‘llashning didaktik usuli pedagogikada 2000- yilga kelib F. Ferebl tomonidan taqdim etilgan. U o‘yinni nutqni boyitish, fikrlash, tasavvurni rivojlantirishda katta tarbiyaviy ahamiyatga ega ekanligini takidlab o‘tgan. F. Ferebl o‘yinni maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni tarbiyalash uchun asos deb hisoblagan. F. Ferebl bolalar uchun turli didaktik o‘yinlarni ishlab chiqgan. Didaktik o‘yinlarning rolini ochib berish haqidagi maxsus bilimlar Tixeevaga tegishlidir (Tixeeva, 2013). U didaktik o‘yin bolaning eng xilma-xil qobiliyatlarini, uning idrokini, nutqini, e‘tiborini, tafakkurini rivojlantirishga imkon beradi, deb hisoblagan. Tixeeva tomonidan ishlab chiqilgan ba’zi didaktik o‘yinlar hozirgi kunga qadar maktabgacha ta’lim tashkilotlari faoliyatlarida keng foydalaniladi. 2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning tasnifi  
14 
 
Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta’lim maqsadiga erishish quroli, ya’ni oldindan 
loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich 
amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari 
tizimini, ta’lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi. Pedagogik texnologiyaning 
markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni 
ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning tamoyillari quyidagilardir: 
kafolatlangan yakuniy natija, ta’limning samaradorligi, qaytuvchan aloqaning 
mavjudligi, ta’lim maqsadining aniq shakllanganligi. O‘yin texnologiyasi ham o‘yin 
metodidan o‘zining aniq maqsadi, amalga oshirish kerak bo’lgan jarayonlarning 
mantiqiy ketma- ketligi va o‘zaro bog’liqligi, oldindan belgilangan natijalarga 
erishish kafolati bilan farq qiladi. L.S. Vigodskiy o‘yinni bolaning ichki ijtimoiy 
dunyosi, ijtimoiy buyurtmalarni o‘zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi. Har qanday 
o‘yin muayyan vazifalarni bajaradi: 
maftunkorlik;  kommunikativlik; 
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 ǀ ISSUE 2 ǀ 2022 ISSN: 2181-1601 
Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 747  o‘z imkoniyatlarini amalga 
oshirish;  tashxis;  o‘yin ishtirokchilari o‘rtasidagi muloqot;  ijtimoiylashuvlik. 
Ma’lumki, o‘yinlar quyidagi to‘rt asosiy xususiyatga ega: - erkin rivojlantiruvchi 
faoliyat, ya’ni bola o‘yinni o‘zi tanlaydi, unda faol ishtirok etadi. Bunda birinchi 
navbatda yakuniy natija emas, balki o‘yin jarayoni muhim ahamiyatga ega; - ijodiy 
xarakter, ya’ni o‘yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta imkoniyatlar 
mavjud; - emotsional ta’sir — bola o‘yinda markaziy o‘rin egallashni xohlaydi, 
g‘olib bo‘lishga intiladi, bu bolaning faolligini oshirishga yordam beradi; - asosiy va 
qo‘shimcha qoidalar o‘yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-ketligini belgilaydi. 
ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA O‘yin tuzilishiga- maqsad, 
rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil qilish kabi komponentlar kiradi. 
O‘yinning eng asosiy xususiyati uning ijodiyligidadir. U o‘zaro kurash, 
musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon bo‘ladi. Ilmiy tadqiqod ishlari natijasi 
shuni ko’rsatadiki, nazariy jihatdan o‘yinga faoliyat, jarayon va o‘qitish metodi 
sifatida qarash mumkin. O‘yin faoliyat sifatida maqsadni belgilab olish, 
rejalashtirish va amalga oshirish, natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda 
14 Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta’lim maqsadiga erishish quroli, ya’ni oldindan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari tizimini, ta’lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi. Pedagogik texnologiyaning markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning tamoyillari quyidagilardir: kafolatlangan yakuniy natija, ta’limning samaradorligi, qaytuvchan aloqaning mavjudligi, ta’lim maqsadining aniq shakllanganligi. O‘yin texnologiyasi ham o‘yin metodidan o‘zining aniq maqsadi, amalga oshirish kerak bo’lgan jarayonlarning mantiqiy ketma- ketligi va o‘zaro bog’liqligi, oldindan belgilangan natijalarga erishish kafolati bilan farq qiladi. L.S. Vigodskiy o‘yinni bolaning ichki ijtimoiy dunyosi, ijtimoiy buyurtmalarni o‘zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi. Har qanday o‘yin muayyan vazifalarni bajaradi: maftunkorlik;  kommunikativlik; SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 ǀ ISSUE 2 ǀ 2022 ISSN: 2181-1601 Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 747  o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish;  tashxis;  o‘yin ishtirokchilari o‘rtasidagi muloqot;  ijtimoiylashuvlik. Ma’lumki, o‘yinlar quyidagi to‘rt asosiy xususiyatga ega: - erkin rivojlantiruvchi faoliyat, ya’ni bola o‘yinni o‘zi tanlaydi, unda faol ishtirok etadi. Bunda birinchi navbatda yakuniy natija emas, balki o‘yin jarayoni muhim ahamiyatga ega; - ijodiy xarakter, ya’ni o‘yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta imkoniyatlar mavjud; - emotsional ta’sir — bola o‘yinda markaziy o‘rin egallashni xohlaydi, g‘olib bo‘lishga intiladi, bu bolaning faolligini oshirishga yordam beradi; - asosiy va qo‘shimcha qoidalar o‘yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-ketligini belgilaydi. ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA O‘yin tuzilishiga- maqsad, rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil qilish kabi komponentlar kiradi. O‘yinning eng asosiy xususiyati uning ijodiyligidadir. U o‘zaro kurash, musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon bo‘ladi. Ilmiy tadqiqod ishlari natijasi shuni ko’rsatadiki, nazariy jihatdan o‘yinga faoliyat, jarayon va o‘qitish metodi sifatida qarash mumkin. O‘yin faoliyat sifatida maqsadni belgilab olish, rejalashtirish va amalga oshirish, natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda  
15 
 
shaxs subyekt sifatida o‘z imkoniyatlarini to‘la amalga oshiradi. O‘yinli faoliyatni 
motivatsiyalash o‘yin xarakterining musobaqalashish shartlari, shaxsning o‘zini 
namoyon qila olishi, o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish ehtiyojlarini qondirishdan 
kelib chiqadi. Jarayon sifatida o‘yin tuzilmasi quyidagilarni qamrab oladi:  o‘ynash 
uchun olingan rollar;  bu rollarni ijro etish vositasi bo‘lgan o‘yin harakatlari;  
haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish;  o‘yinda ishtirok etuvchilarning real 
o‘zaro munosabatlari;  o‘yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun). Har 
qanday texnologiyada, jumladan, o‘yin texnologiyalarida ham, o‘quv maqsadi aniq 
belgilanishi zarur. Bu texnologiyaning asosiy negizidir. Maqsad to‘g‘ri qo‘yilishi 
uchun tarbiyachi bolaga nimani o‘rgatmoqchi bo‘lganligini bilishi kerak. Bitta 
mashg‘ulotda bitta maqsad qo‘yilishi maqsadga muvofiq. Masalan, bolalarni 3 
raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va h.k. 
NATIJALAR SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 ǀ ISSUE 2 ǀ 2022 ISSN: 2181-
1601 Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 748 O‘yin texnologiyalari 
(ayniqsa, bog‘cha bolalari uchun) rivojlantiruvchi maqsadlarni (bolaning idrok, 
xotira, diqqat, tafakkurini rivojlantirish) amalga oshirishi ham mumkin. Bunda o‘yin 
jarayonida yakuniy natija muhimroq bo‘ladi. Pedagogik ijrochilik o’yinlarini bola 
uch yoshdan boshlab o‘zlashtira boshlaydi. Shu yoshga kelib bola odamlar 
o‘rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi, hodisalarning ichki va tashqi 
tomonlarini ajrata boshlaydi, o‘zida ichki kechinmalarni seza boshlaydi. Ularga 
munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda bolalar o‘yin faoliyatini o‘zlashtira borib 
ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi faoliyatga tayyorlana boshlaydilar. 
Maktabgacha ta’lim tizimida qo‘llaniladigan pedagogik o‘yinlarning quyidagi 
turlari mavjud: 1. Bolalar kayfiyatini ko‘taruvchi. 2. Hamkorlikka chorlovchi. 3. 
Bolalarni o‘zligini namoyon etishga chorlovchi. 4. Bolalarda o‘ziga ishonch hissini 
shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual muammolarni yo‘qotishga qaratilgan. 5. 
Maktabgacha bolalar xatti-harakatidagi cheklanishlarni tavsiflovchi (diagnostika). 
6. Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi. 7. Millatlararo 
bag‘rikenglikni shakllantiruvchi. 8. Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni 
shakllantiruvchi o‘yinlar. 
15 shaxs subyekt sifatida o‘z imkoniyatlarini to‘la amalga oshiradi. O‘yinli faoliyatni motivatsiyalash o‘yin xarakterining musobaqalashish shartlari, shaxsning o‘zini namoyon qila olishi, o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish ehtiyojlarini qondirishdan kelib chiqadi. Jarayon sifatida o‘yin tuzilmasi quyidagilarni qamrab oladi:  o‘ynash uchun olingan rollar;  bu rollarni ijro etish vositasi bo‘lgan o‘yin harakatlari;  haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish;  o‘yinda ishtirok etuvchilarning real o‘zaro munosabatlari;  o‘yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun). Har qanday texnologiyada, jumladan, o‘yin texnologiyalarida ham, o‘quv maqsadi aniq belgilanishi zarur. Bu texnologiyaning asosiy negizidir. Maqsad to‘g‘ri qo‘yilishi uchun tarbiyachi bolaga nimani o‘rgatmoqchi bo‘lganligini bilishi kerak. Bitta mashg‘ulotda bitta maqsad qo‘yilishi maqsadga muvofiq. Masalan, bolalarni 3 raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va h.k. NATIJALAR SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 ǀ ISSUE 2 ǀ 2022 ISSN: 2181- 1601 Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 748 O‘yin texnologiyalari (ayniqsa, bog‘cha bolalari uchun) rivojlantiruvchi maqsadlarni (bolaning idrok, xotira, diqqat, tafakkurini rivojlantirish) amalga oshirishi ham mumkin. Bunda o‘yin jarayonida yakuniy natija muhimroq bo‘ladi. Pedagogik ijrochilik o’yinlarini bola uch yoshdan boshlab o‘zlashtira boshlaydi. Shu yoshga kelib bola odamlar o‘rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi, hodisalarning ichki va tashqi tomonlarini ajrata boshlaydi, o‘zida ichki kechinmalarni seza boshlaydi. Ularga munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda bolalar o‘yin faoliyatini o‘zlashtira borib ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi faoliyatga tayyorlana boshlaydilar. Maktabgacha ta’lim tizimida qo‘llaniladigan pedagogik o‘yinlarning quyidagi turlari mavjud: 1. Bolalar kayfiyatini ko‘taruvchi. 2. Hamkorlikka chorlovchi. 3. Bolalarni o‘zligini namoyon etishga chorlovchi. 4. Bolalarda o‘ziga ishonch hissini shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual muammolarni yo‘qotishga qaratilgan. 5. Maktabgacha bolalar xatti-harakatidagi cheklanishlarni tavsiflovchi (diagnostika). 6. Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi. 7. Millatlararo bag‘rikenglikni shakllantiruvchi. 8. Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni shakllantiruvchi o‘yinlar.  
16 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
XULOSA 
      Xulosa qilib shuni ta’kidlash lozimki, ta’lim tarbiya jarayonlariga pedagogik 
texnologiya va interfaol usullarni maqsadli qo’llash, maktabgacha yoshdagi 
16 XULOSA Xulosa qilib shuni ta’kidlash lozimki, ta’lim tarbiya jarayonlariga pedagogik texnologiya va interfaol usullarni maqsadli qo’llash, maktabgacha yoshdagi  
17 
 
bolalarni 
intellektual 
qobilyatlarini, 
ta’lim 
shakillarini 
o’ptimallashtirish, 
bolalarning mustaqil faoliyatini o’stirish va ta’lim samarodirligiga erishishga olib 
keladi.  Demak, aql keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlab to tafakkur va 
xayolni o’z ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisi bo’lib, u yosh avlodning 
insoniyat to’plagan bilimlar, ko’nikma va malakalar, me’yorlar, qoidalar va 
boshqalarda ro’y beradi. Bu holat kattalar tomonidan amalga oshiriladi va 
bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlarni, keraqli 
shart-sharoitlarni yaratishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi 
bolalarni aqliy tarbiyalash bolalarning fikrlash faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan 
kattalarning ma’lum maqsad asosidagi ta’sir etishdir. U bolalarga tevarak-atrofdagi 
olam haqida bilimlar berishni, ularni tizimlashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish 
uyg’otish, aqliy malaka va ko’nikmalarni tarkib toptirishni, bilim qobiliyatlarini 
rivojlantirishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni maktabga 
tayyorlashda aqliy tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql xis-tuyg’ular va 
idrok etishdan tortib, fikrlash va tasavvur etishgacha bo’lgan jarayonlar 
yig’indisidir. 
Aqliy 
rivojlanish 
fikrning 
kengligida 
voqealarni 
har 
xil 
bog’lanishlarda, munosabatlarda ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida 
namoyon bo’ladi.Demak, kattalar mehnati va tabiatni kuzatish bolalarda estetik 
xislarni, shakllantirishga yordamlashadi, ijodiy faoliyat uchun material beradi. 
Ammo oilalarda umumxalq bayramlari -“Navro’z”, “Xayit”, “Yangi yil”, 
“Mustatsillik” kuni va boshqalar keng nishonlanadi. Bolalar bu bayramlarda 
qatnashadilar. Katta yoshdagi bog’cha bolalariga har bir bayram va tantananing 
ahamiyatini ularning yoshlariga mos holda tushuntirishadi. Bu o’rinda 
tarbiyachining vazifasi-bolalarning xissiyotlarga ta’sir etib, ularda o’z xalqidan 
hamda uning qadriyatlaridan g’ururlanish xissini shakllantirishdan iboratdir. 
Shunday qilib, bog’cha bolalarini tabiat, xozirgi davr voqealari bilan tanishtirish 
orqali ularning aqliy qobiliyati, axloqiy va estetik xislari shakllanib boradi. 
                                           
 
 
17 bolalarni intellektual qobilyatlarini, ta’lim shakillarini o’ptimallashtirish, bolalarning mustaqil faoliyatini o’stirish va ta’lim samarodirligiga erishishga olib keladi. Demak, aql keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlab to tafakkur va xayolni o’z ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisi bo’lib, u yosh avlodning insoniyat to’plagan bilimlar, ko’nikma va malakalar, me’yorlar, qoidalar va boshqalarda ro’y beradi. Bu holat kattalar tomonidan amalga oshiriladi va bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlarni, keraqli shart-sharoitlarni yaratishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolalarning fikrlash faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan kattalarning ma’lum maqsad asosidagi ta’sir etishdir. U bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni tizimlashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish uyg’otish, aqliy malaka va ko’nikmalarni tarkib toptirishni, bilim qobiliyatlarini rivojlantirishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni maktabga tayyorlashda aqliy tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql xis-tuyg’ular va idrok etishdan tortib, fikrlash va tasavvur etishgacha bo’lgan jarayonlar yig’indisidir. Aqliy rivojlanish fikrning kengligida voqealarni har xil bog’lanishlarda, munosabatlarda ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida namoyon bo’ladi.Demak, kattalar mehnati va tabiatni kuzatish bolalarda estetik xislarni, shakllantirishga yordamlashadi, ijodiy faoliyat uchun material beradi. Ammo oilalarda umumxalq bayramlari -“Navro’z”, “Xayit”, “Yangi yil”, “Mustatsillik” kuni va boshqalar keng nishonlanadi. Bolalar bu bayramlarda qatnashadilar. Katta yoshdagi bog’cha bolalariga har bir bayram va tantananing ahamiyatini ularning yoshlariga mos holda tushuntirishadi. Bu o’rinda tarbiyachining vazifasi-bolalarning xissiyotlarga ta’sir etib, ularda o’z xalqidan hamda uning qadriyatlaridan g’ururlanish xissini shakllantirishdan iboratdir. Shunday qilib, bog’cha bolalarini tabiat, xozirgi davr voqealari bilan tanishtirish orqali ularning aqliy qobiliyati, axloqiy va estetik xislari shakllanib boradi.  
18 
 
Foydalanilgan Adabiyotlar 
1. O'zbekiston 
Respublikasi 
Prezidentining 
"O'zbekiston 
Respublikasi 
maktabgacha ta'lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini 
tasdiqlash to'g'risida"gi Qarori,13 may PQ4312 son. 
2. Mirziyoev SH.M “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan 
birga quramiz” _Toshkent:O'zbekiston,2017.-488 bet. 
3. Abu Nasr Farobiy.”Fozil odamlar shahri” Toshkent:O'qtuvchi,1998.-43-bet. 
4. O'zbekistonRespublikasiPrzidentining 2018 22 yanvardagi "2017-2021- 
yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishni Beshta ustuvor yo'nalishi 
bo'yicha Harakatlar strategiyasini faol tadbirkorlik inavatsion g'oyalar va 
texnalogiyalarni qo'llab quvvatlash yili" amalga oshirishga oid Davlat dasturi 
to'g'risida" gi PF-5308 sonli farmoni. 
5. O'zbekistonRespublikasiPrezidentining"2017-2021- yillarda Maktabgacha 
ta'lim tizimini yanada rivojlantirish chora tadbirlari to'g'risidagi" PQ-2707 
sonli qarori.2016 
6. Sh. Abdullayeva “Ilk yoshdagibolalarning sensor tarbiyasi” 
7. Sh. Sodiqova “Maktabgacha pedagogika” Toshkent 2013 
8. R.Mavlonova , N.Vohidova, N.Rahmonqulova “Pedagogika nazariyasi va 
tarixi” Toshkent 2010. 
9. M.Xayrullayev. O`zbek pedagogik antologiyasi.  T.: «O`qituvchi»  1995 y 
10. 
N.Ochilov.  Muallim qalb mehmori. T.: «O`qituvchi» 2001 y 
N.N.Azizxodjaeva. Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat. T.: 
«O`qituvchi» 2005 y 
11. 
B.Ziyomuhamedov. Yangi pedagogik texnologiya: nazariy va amaliy. T.: 
«Chinoz» ENK. 2002 y. 
12. 
N.Saidahmedov. Yangi pedagogik texnologiyalar T., “O`qituvchi” 2002 y. 
13. 
O‘zbekistonRespublikasiVazirlarMahkamasining “Maktabgacha ta‟lim va 
tarbiyaning davlat standartini tasdiqlash to‘g‘risida” 2020 yil 22 dekabrdagi 
802-sonli qaroriga 1-ilova Maktabgacha ta‟lim va tarbiyaning Davlat 
Standarti.  
18 Foydalanilgan Adabiyotlar 1. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining "O'zbekiston Respublikasi maktabgacha ta'lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini tasdiqlash to'g'risida"gi Qarori,13 may PQ4312 son. 2. Mirziyoev SH.M “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz” _Toshkent:O'zbekiston,2017.-488 bet. 3. Abu Nasr Farobiy.”Fozil odamlar shahri” Toshkent:O'qtuvchi,1998.-43-bet. 4. O'zbekistonRespublikasiPrzidentining 2018 22 yanvardagi "2017-2021- yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishni Beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasini faol tadbirkorlik inavatsion g'oyalar va texnalogiyalarni qo'llab quvvatlash yili" amalga oshirishga oid Davlat dasturi to'g'risida" gi PF-5308 sonli farmoni. 5. O'zbekistonRespublikasiPrezidentining"2017-2021- yillarda Maktabgacha ta'lim tizimini yanada rivojlantirish chora tadbirlari to'g'risidagi" PQ-2707 sonli qarori.2016 6. Sh. Abdullayeva “Ilk yoshdagibolalarning sensor tarbiyasi” 7. Sh. Sodiqova “Maktabgacha pedagogika” Toshkent 2013 8. R.Mavlonova , N.Vohidova, N.Rahmonqulova “Pedagogika nazariyasi va tarixi” Toshkent 2010. 9. M.Xayrullayev. O`zbek pedagogik antologiyasi. T.: «O`qituvchi» 1995 y 10. N.Ochilov. Muallim qalb mehmori. T.: «O`qituvchi» 2001 y N.N.Azizxodjaeva. Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat. T.: «O`qituvchi» 2005 y 11. B.Ziyomuhamedov. Yangi pedagogik texnologiya: nazariy va amaliy. T.: «Chinoz» ENK. 2002 y. 12. N.Saidahmedov. Yangi pedagogik texnologiyalar T., “O`qituvchi” 2002 y. 13. O‘zbekistonRespublikasiVazirlarMahkamasining “Maktabgacha ta‟lim va tarbiyaning davlat standartini tasdiqlash to‘g‘risida” 2020 yil 22 dekabrdagi 802-sonli qaroriga 1-ilova Maktabgacha ta‟lim va tarbiyaning Davlat Standarti.  
19 
 
14. 
A.D. Qurbonovna –“Matematik tasavvurlarni shakllantirish nazariyasi va 
metodikasi” – Namangan-T:2020  
15. 
F.Qodirova, Sh.Toshpо‘latova, N.M.KayumovaMaktabgacha pedagogika”.- 
T., “Tafakkur”. 2019  
16. 
Berdiyeva 
M.M.- 
« 
Maktabgacha 
pedagogika 
» 
fanidano‘quv-
uslubiymajmua- Termiz-2018. 
Elektronresurslar 
17. 
https://bigenc.ru 
18. 
https://www.healthline.com  
19 14. A.D. Qurbonovna –“Matematik tasavvurlarni shakllantirish nazariyasi va metodikasi” – Namangan-T:2020 15. F.Qodirova, Sh.Toshpо‘latova, N.M.KayumovaMaktabgacha pedagogika”.- T., “Tafakkur”. 2019 16. Berdiyeva M.M.- « Maktabgacha pedagogika » fanidano‘quv- uslubiymajmua- Termiz-2018. Elektronresurslar 17. https://bigenc.ru 18. https://www.healthline.com