MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA TASHKIL ETILADIGAN IJODIY O‘YINLAR
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
37,0 KB
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA TASHKIL ETILADIGAN
IJODIY O‘YINLAR
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning
nazariy asoslari
1.1.Maktabgacha ta’limda qo’llaniladigan o’yinlar
1.2.Maktabgacha yosh bolalarda ijodiy o’yinlar orqali tarbiya berish jarayoni
II BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning
mazmuni
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida didaktik o’yinlardan foydalanish usullari
2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning tasnifi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI
2
I BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning
nazariy asoslari
1.1.Maktabgacha ta’limda qo’llaniladigan o’yinlar
Ijodkorlik – faoliyatning turli holatlarida paydo bo‘ladi. Qiziqish ilhom, intilish va
boshqalar ijodkorlikning inson ongida eng oliy tarzda paydo bo‘lishidan tortib, to
namoyon bo‘lishigacha jarayonni o‘z ichiga oladi. Shaxsning ijodiy faoliyat ehtiyoji
faoliyatda yangi, ilgari maqsad qilib qo‘yilmagan bunyodkorlik intilishini bildiradi.
Bolalardagi ijodiy faoliyatning har qanday kurtaklari taʼlim- tarbiya, faoliyatdan
tashqarida kamol topa olmaydi. Taʼlim-tarbiya jarayonida bolalardagi yashirin
isteʼdodlarni yuzaga chiqarish, maktabgacha yoshdan boshlab o‘z faoliyatini
namoyon qilishi uchun imkoniyat yaratish, ulardagi ijodkorlik qobiliyatini
rivojlantirish kelajakda yuksak salohiyatli, ijtimoiy faol, o‘tkir zehnli,
kashfiyotchilik qobiliyatini namoyon eta oladigan raqobatbardosh kadrlarni voyaga
yetkazish garovi bo‘lib hisoblanadi. Bu davlatimizning ustuvor yo‘nalishlaridan biri
– har tomonlama barkamol insonni voyaga yetkazish g‘oyasiga mos keladi.
Maktabgacha taʼlimda bolalarda ijodiy faollikni shakllantirish taʼlim-tarbiya
jarayonining muhim tarkibiy qismi sanaladi. Maktabgacha taʼlimning faol va
yetakchi subʼektlari bo‘lgan bolalarning yosh va psixologik xususiyatlari,
shuningdek, tasviriy sanʼat, mehnat, musiqa va jismoniy tarbiyaning o‘ziga xos
jihatlari o‘qituvchidan ijodiy yondashuvni talab qiladi. «Ilk va maktabgacha
yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari” va «Ilk qadam”
o‘quv dasturining ishlab chiqilishi uzluksiz taʼlim tizimida maktabgacha taʼlimni
samarali amalga oshirish uchun keng imkoniyatlar yaratdi.
Maktabgacha ta’limda rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlarni o‘quv tarbiya
jarayonida qo‘llash quyidagi o‘ziga xos xarakterga ega bo‘ladi. Birinchidan,
rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlar maxsus topshiriqlar majmuasidan iborat bo‘ladi.
Ikkinchidan, o‘yin faoliyatidagi topshiriqlar rangli kublar, g‘ishtchalar, kvadratlar,
3
plastilin, karton qog‘ozlar, konstmktor-mexanik majmualarida turli ornament, rasm
va jimjimador predmetlar vositasida amalga oshiriladi. Uchinchidan, topshiriqlar
mustaqil bajarilishini ta’minlash maqsadida ulrni osondan qiyinga tomon, aniq vaqt
oralig‘ida sifatli bajarilishini ta’minlash darkor. Maktabgacha ta’lim muassasalarida
interfaol o‘yinlardan foydalanish ijobiy natijalarga olib keladi. Bu o‘yinlar
jarayonida bola passiv obyektdan faol subyektga aylanadi. Tarbiyachining asosiy
vazifasi esa o‘yinni tashkil etish, bolalar ijodiga sharoit yaratishdan iborat. Interfaol
usul: 1. Pedagogik texnologiyaning ajralmas bir qismi sifatida ta’lim tarbiyaning
umumiy mohiyatini aks ettiruvchi yahlit jarayondir . 2. Ta’lim tarbiya jarayonini
takommilashtiruvchi, optimallashtirishga bo’lgan ijtimoiy ehtiyoj. 3. Didaktik
hamda tarbiyaviy xarakterdagi ta’lim tarbiya jarayonini samarali mohorat tarza
tashkil etishdur . 4. Yo’naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, yani shaxsni
rivojlantirish tarbiyalash shakillantirish uchun xizmat qiladi, 5. Shaxsiylik
xususiyatga ega bo’lib muayyan ta’lim tarbiya jarayonida qo’llashga nisbatan
yagona, qat’iy, me’yorlar talab etilmaydigan jarayon. Interfaol usullar o’z navbatida
maktabgacha yoshdagi bolalarda quidagi psixologik xususiystlarini shakillantirish
bilan ajralib turadi,Ya’ni ; Fikrlash : - mantiqiy tafakkur ko’rgazmali, tasvirli
jarayon asosida rivojlanadi. Nutq:- ichki nutqning rivojlanishiga ma’lum tasir
etadi. Ixtiyoriy bilish jarayoni;- o’zlashtirish jarayonida ixtiyoriy ravishda o’z
fiktini jamlashga kirishadi. Fiziologik sezgirlik: - individual ravishda aksariyat,
xolda past darajada. Bilim orttirish obyekti:- predmet va hodisalar o’rtasidagi
sabab – oqibatli bog’liqlik . Bilim ortirish usuli:- mustaqil faoliyat, kattalar va
tengdoshlar bilan bilim orttirish muloqot qilish. Muvaffaqiyatli o’zlashtirish
shartlari:- shaxsiy dunyoqarashning kengligi, xar bir ishda bilimdonlik. Muloqot
yuritish sharti:- vaziyatdan tashqari shaxsiy muloqot. Tengdoshlari bilan
munosabatlar:- hissiy ko’mak manbai. His-hayajonlar:- yuqori darajadagi his-
tuyg’ularga
egalik.O‘quv
dasturida
maktabgacha
taʼlim
muassasasida
rivojlantiruvchi muhitni tashkil etishda bolalarning o‘ziga xos belgilarga ega bo‘lgan
yoshga doir xususiyatlari va ehtiyojlarini hisobga olish muhim ahmiyat kasb etishi
4
qayd etiladi. Shu bilan birga rivojlantiruvchi muhit mazmuniga quyidagilar
ko‘rsatiladi: - maktabgacha taʼlim tashkilotining ko‘rgazmali-rivojlantiruvchi
muhiti mazmuni madaniytarixiy qadriyatlar: milliy va mintaqaviy anʼanalar; tabiat,
iqlimdan kelib chiquvchi xususiyatlarga mos bo‘lishi lozim; - muhit mazmuni
birlamchi dunyoqarash asoslarini shakllantirish, bolaning muvaffaqiyatli ijtimoiy
moslashuviga yordam berishi lozim. Albatta, maktabgacha taʼlimni ham shaklan,
ham mazmunan yangilashga qaratilgan bu kabi innovatsiyalar ota-onalardan tortib
barcha pedagoglar bola tarbiyasi, uning taʼlim olishga tayyorgarligiga zamon
talablaridan kelib chiqqan holda yondashuvini talab etadi. Maktabgacha taʼlim
tashkiloti guruhlarida tashkil etiladigan rivojlanish markazlaridagi jarayonlar
bolalarning doimiy ravishda yangi bilimlarni o‘zlashtirishga, mustahkamlashga
yordam beradi. Bolalarni o‘z bilimini mustaqil ravishda to‘ldirib borish,
kechayotgan yangilanish jarayonlariga munosib moslashib borishga o‘rgatish
rivojlanish markazlarining asosiy maqsadidir. Dastur asosida tashkil etiladigan
rivojlanish markazlari bolalarda quyidagilarni tarkib toptiradi: - o‘zgarishlarni qabul
qilish va amalga oshirish; - tanqidiy fikrlash; - tanlashni amalga oshirish; -
muammolarni eta olish; - ijodiy, tafakkur va ixtirochilik imkoniyatlarini namoyon
etish; - odamlar, jamiyat, mamlakat, atrof-olam to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilish.
Bugunga
kelib
xorijiy
mamlakatlarda,
maktabgacha
ta’lim
muassasasi
tarbiyachilarini ingliz tiliga o‘rgatish borasida ko‘plab ta’lim dasturlari ishlab
chiqarilmoqda. Masalan, Rossiya
mutaxassislari M.N. Yevseyeva, T.V.
Zemchenkova, L.L. Likova, I.A. Shishkova va boshqalar tomonidan maktabgacha
ta’lim muassasasi bolalariga ingliz tilidan saboq beruvchi dastur ishlanmalari taklif
etildi. Ushbu dasturlar o‘zida bolalarga mo‘ljalangan ingliz tilidagi so‘z va
iboralarni, she’rlar, qo‘shiqlar va turli xil interfaol o‘yinlarni mujassamlashtirgan.
Kitobdagi mavzular ko‘proq fonetika va leksikaga qaratilgan. Dastur ishlanmasi
“Firststeps” (“Birinchi qadam”) deb nomlangan va u 2007–2010 yillari tahrirlangan
“Step by step” nomli o‘quv dasturini amalga oshirishga asoslangan. “Step by step”
o‘quv dasturi 5–7 yoshli maktabgacha ta’lim muassasasirirg tarbiyachilariga
mo‘ljalangan. Rossiyaning «Pchelka» nomli bog‘chasida amalda sinovdan o‘tgan
5
ushbu o‘quv dasturi bolalarga ingliz tilini o‘rgatishda yuqori ko‘rsatkichlarga
erishish mumkinligini isbotladi. “Firststeps” (“Birinchi qadam”) dasturining o‘ziga
xos xususiyatlaridan biri – unga asoslangan ta’lim jarayoni ingliz ertak qahramonlari
(Winnie the Pooh, Tiger, Piglet, Donkey) bilan sirli o‘rmoniga sayohat tarzida
tashkil etilgan. Har bir mavzu qiziqarli hikoyalarga boy bo‘lib, avvalgi darsni
mantiqan davom ettiradi. Bolalarda ingliz tiliga kuchli qiziqish uyg‘otish maqsadida,
turli ko‘ngilochar o‘yinlar, qiziqarli topishmoqlar, she’rlar, qo‘shiqlar, dialogli
suhbatlar ishlatilgan. Bolalar sonining 5-8 tadan 10-12 tagacha bo‘lishi talab etiladi.
Muallifning dasturi doirasida 4-5 daqiqa davomida tanaffus e’lon qilinib, qo‘shiq
kuylash, raqsga tushish majburiy hisoblanadi. Undan tashqari xorijiy tajribadan
kelib chiqib quyidagi tartibni keltirish mumkin. O‘yin qoidasini bolalar o‘zlari o‘yin
jarayonida belgilashadi. Qoidali o‘yinlarning mazmuni va qoidasi kattalar
tomonidan belgilanadi. Qoidali o‘yinlarga quyidagilar kiradi: didaktik o‘yinlar,
harakatli o‘yinlar, musiqaviy o‘yinlar, ermak o‘yinlar. Bolalarga ta’lim-tarbiya
berish maqsadida kattalarning o‘yinni tanlay bilishi, unga to‘g‘ri rahbarlik qilish
"Bolajon"da belgilangan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirishni ta’minlaydi.
O‘yin bolalarni rivojlantirish va tarbiyalash vositasidir. Psixologlar o‘yinni
maktabgacha yosh davrida etakchi faoliyat deb hisoblaydilar. O‘yin tufayli bolaning
yuqori rivojlanish bosqichiga o‘tishini ta’minlovchi sifatlar shakllanadi, uni
ruhiyatida sezilarli o‘zgarishlar yuz beradi. O‘yinda bola shaxsi ning hamma tomoni
bir-biriga o‘zaro ta’sir etgan holda shakllanadi. O‘ynayotgan bolani kuzatayotib
uning qiziqishlarini, tevarakatrof to‘g‘risidagi tasavvurini, kattalarga va o‘rtoqlariga
bo‘lgan munosabati ni bilib olish mumkin. Shaxsdagi biron sifatni tarbiyalash uchun
uning boshqa tomonlarini ham rivojlantirish kerak. Masalan, bolaning o‘yiniga
qiziqishini, tashqilotchilik qobiliyatini rivojlantirish uchun mazmun jihatidan boy
o‘yinlar yaratilishi kerak. Bolalarning ijodiy o‘yinlarini rivojlantirish uchun esa o‘z
navbatida yaxshi tashkil etilgan bolalar jamoasi zarur bo‘ladi. O‘yin bolalarni
jismoniy tomondan tarbiyalash sistemasida, MTMning ta’limtarbiya ishida, axloqiy,
mehnat va estetik tomonlama tarbiyalashda katta o‘rin tutadi. O‘yinda bola
organizmiga xos bo‘lgan talab va ehtiyojlar qoniqtiriladi, hayotiy faollik ortadi,
6
bardamlik, tetiklik, guvnoqlik tarbiyalanadi. Shuning uchun ham bolalarni jismoniy
tarbiyalash sistemasida o‘yin munosib o‘rin egallaydi. O‘yin ta’lim va mashg‘ulotlar
bilan, kundalik hayotdagi kuzatishlar bilan uzviy bog‘liq bo‘lib juda katta ta’lim-
tarbiyaviy ahamiyatga ega. Ijodiy o‘yinlarda muhim bilim egallash jarayoni yuzaga
keladi. bu bolaning aqliy kuchini ishga soladi, tafakkurini, hayolini, diqqatini,
xotirani faollashtirishni talab qiladi, bola masalalarni mustaqil hal qilishga
o‘rganadi, o‘ylagan narsasini amalga oshirish uchun yaxshiroq va osonroq usul
o‘ylab topadi, o‘z bilimlaridan foydalanish va uni so‘z bilan ifodalashga o‘rganadi.
O‘yinda aks ettirlayotgan narsani bili bolishga qiziqish uyg‘onadi. Ko‘pincha o‘yin
bolalarga yangi bilim berish va ularning fikrini. bilim doirasini kengaytirish uchun
hizmat qiladi. Ijodiy o‘yi nni tor didaktik maqsadlarga bo‘ysindirib bo‘lmaydi, bu
o‘yin yordamida juda katta vazifalar hal qilinadi. Qoidali o‘yin bolaning sensor
rivojlanishini, taffakkur va nutqini, ixtiyorsiz diqqatini va xotirasini, har xii
harakatlarini muntazam ravishda mashq qildirib borish imkonini beradi. Har bir
qoidali o‘yin ma’lum didaktik maqsadga ega bo‘lib, bolani umumiy rivojlantirishga
qaratilgan bo‘ladi. Ta‘limning o‘yin shaklida bo‘lishi muhim ahamiyaiga ega bo‘lib
bolaning umumiy rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. Ta’limning o‘yin shaklida
bo‘lishi muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bolaning yosh xususiyatlariga mos keladi.
Qiziqarli o‘yin bolaning aqliy faolligini oshiradi, o‘yinda bola mashg‘ulotdagiga
nisbatan murakkabroq masalani hal qilishi mumkin. Bu ta’lim butunlay o‘yin
shaklida bo‘lishi kerak degan gap emas. Ta’lim turli usullar va metodlarni qo‘llashni
talab etadi. O‘yin ta’limning shakllaridan biri bo‘lib, boshqa bir metod bilan qo‘shib
olib borilgandagina yaxshi natija beradi, bular kuzatish, suhbat, so‘zlab berish va
hakozolar.
1.2.Maktabgacha yosh bolalarda ijodiy o’yinlar orqali tarbiya berish jarayoni
7
Bola o‘ynayotib o‘z bilimidan foydalanishni, uni har xil sharoitda ishlata bilishni
o‘rganadi. Ijodiy o‘yinlarda bolalarning fantaziyasi, buyum yasashi, tajriba qilishiga
keng yo‘l ochiladi. O‘yinda aqliy rivojlanish bilan birga axloqiy sifatlar ham
shakllanadi. O‘yin jarayonida yuz bergan kechilmalar bola ongida chuqur iz
qoldiradi, shuning uchun o‘yin bolada yaxshi hislarni, ulug‘vor orzular va
intilishlarni, qiziqishlarni tarbiyalashga yordam beradi. O‘yin mustaqil faoliyat
bo‘lib, bu jarayonda bolalar o‘z tengdoshlari bilan aloqa qilishga kirishadilar. Ularni
umumiy maqsad, unga erishishdagi umumiy kechilmalar birlashtiradi. Shuning
uchun o‘yin do‘stona munosabatlarni tarbiyalashda, jamoa hayoti malakalarini,
tashkilotchilik qobiliyatlarini shakllantirishda muhimdir. Birgalikdagi o‘yin bilan
birlashgau kichik bolalar jamoasida murakkab munosabatlar vujudga keladi.
Tarbiyachining vazifasi har bir bolani faol o‘yinga jalb qilish, bolalar o‘rtasida
do‘stlikka, haqqoniylikka, o‘rtoqlarini javobgarligini sezishga asoslangan
munosabatlar o‘rnatishdan iborat. O‘yin mehnat tarbiyasi vazifasini bajarishga ham
yordam beradi. Bolalar o‘z o‘yinlarida har xil kasbdagi qishilarni aks ettiradilar. Bu
bilan ular kattalarning harakatlariga taqlid qilib qolmay, shu bilan bir qatorda
ularning ishiga mehnatiga bo‘lgan munosabatlarini ham aks ettiradilar. O‘yin bolada
ko‘pincha mehnat qilish xoxishini uyg‘otadi, o‘yin uchun keraqli narsalarni
tayyorlash va yasashga majbur qiladi. Bolalar har xil mashinalar yasaydilar va texnik
o‘yinchoqlar bilan o‘ynaydilar. O‘yin estetik tarbiyaning muhim vositasidir.
O‘yinda ijodiy hayol, fikrlash qobiliyati yuzaga keladi va rivojlanadi. To’g’ri
tanlangan o‘yinchoq badiiy didni tarbiyalashga yordam beradi. Harakatli o‘yinlarda
harakatning go‘zalligi va maromi bolalarni o‘ziga maftun qiladi. O‘yinning katta
tarbiyalovchi ahamiyati o‘z-o‘zidan amalga oshmaydi. O‘yin befoyda, hatto zarali
bo‘lishi, ba’zan yomon hislarni qo‘zg‘atishi mumkin. Tarbiyachi o‘yin yordamida
bolalarni har tomonlama rivojlantirish vazifasini amalga oshirish uchun unga
muntazam ravishda ta’sir etib borishi zarur. Bu vazifani hal etishda o‘yin bolalar
bog‘chasidagi ta’lim-tarbiyaviy ishning hamma tomonlari bilan bog‘langan bo‘lishi
kerak. O‘yinda bolalarning mashg‘ulotlarda olgan bilim va malakalari aks etadi va
8
rivojlantiriladi, ular orqali esa bola hayotga o‘rgatiladi. Ikkinchi tomondan, o‘yinda
tarbiyalangan sifatlar faoliyatning boshqa turlariga ko‘chi riladi. Bolalarning
narsalar, ularni sifati to‘g‘risida bilimlarni mustaxkamlash uchun har xii
o‘yinchoqlar, suratlar, uy-ro‘zg‘or buyumlaridan foydalaniladi. O‘yinchoqlar bilan
o‘ynaladigan o‘yinlar. "Xaltachada nima bor?" o‘yinning maqsadi o‘yinchoqlaring
nomlari bilan tanishtirish va bu o‘yinchoqlar to‘g‘risida bilimlarni mustaxkamlash,
tovushlar talaffuzini mashq qildirishdir. "Bu nima?" o‘yinida bolalar qo‘ g‘irchoqqa
har xii narsalar va ularni ishlatilishi to‘ g‘risida gapirib beradilar. Bunday o‘yin
guruhda, bog‘cha maydonchasida, uxlash xonasida o‘tkazilishi mumkin. Didaktik
o‘yinlarda tarbiyachi bolalarni faqat narsalarning nomi va ular nimaga keraqligi
bilan tanishtiribgina qomay, balki shu narsalarning shakli, rangi, katta kichikligi,
fazoda tutgan o‘rni xaqida ham tanishtiradi. Har bir buyum va o‘yinchoq o‘zining
aniq tashqi ko‘rinishiga ega bo‘lishi kerak, o‘yinda esa qo‘yilgan maqsad narsaning
asosiy begisini ajrata bilishga imkon tug‘dirishi lozim. Bunday talabga xalq o‘yinlari
o‘z shakliningi aniqligi, rangining tiniqligi bilan ko‘proq javob bera oladi. Bolalarni
aqliy vazifalanii bajarishga undaydigan o‘yinlar ham katta ahamiyatga ega.
Bolalarning rang xaqidagi tushunchalarini mustaxkamlash va aniqlash uchun
quyidagi o‘yinlar o‘tkaziladi: sharlarni rangiga qarab to‘plash, "Dumaloqni
dumalatish", xalqachalarni ipga o‘tkazish, "Shu rangdagi dumalaoqni dumalatish",
"Kimda mana bu rangdagi xalqacha bor", "Kim mana bu rangdagi xaltachani topa
oladi" va x.k .. Qo‘g‘irchoq bolalarning eng sevimli o‘yinchoqlaridan biri. Har bir
bolalar bog‘chasida didaktik jixozlangan o‘yinchoq bo‘lishi kerak. Qo‘g‘irchoq
jixozlariga kiyim, ichki kiyim, poyafzal, idish-tovoq, mebel o‘yinchoqlar kiradi.
Qo‘g‘irchoq
bilan
quyidagi
o‘yinlarni
o‘tkazish
mumkin:"Qo‘g‘irchoqni
kiyintirarniz", "Qo‘g‘irchoqni sayrga otlantiramiz", "Qo‘g‘irchoqni mexmon qi
lamiz". "Qo‘g‘irchoqlar bayrami", Qo‘g‘irchoqning tug‘ilgan kuni", "Qo‘g‘irchoqni
uxlatamiz". O‘yinlar topishmoqlar bilan qo‘shib olib borilganda qiziqarli bo‘ladi.
Masalan,
"Qo‘g‘irchokni
uxlatamiz"
o‘yinida
qo‘g‘irchoqqa
karovat
tayyorlayotganda tarbiyachi "Uzun , yumshoq, yo‘l-yo‘l... .." (matras), "Oq, toza,
to‘rt burchak ..." (yastiq), "Paxtali issiq ..." yoki "junli issiq"(adyol) va boshqa
9
topishmoqlarni aytishi mumkin. Qo‘g‘ichoqning karovati tayyor bo‘lgandan keyin
qo‘g‘irchoqni
yotqizib,
"alla
aytadi.
Mebellarning
nimaga
ishlatilishi,
o‘yinchoqlarning nomini mustaxkamlash uchun "Qo‘g‘irchoqqa xona yasatamiz",
"Qo‘g‘irchoqqa o‘yinchoq sovg‘a qilamiz" kabi o‘yinlarni o‘tkazish mumkin.
Tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning nomlari, belgi sifatlari, nimaga ishlatilishi
bilan tanishtiribgina qolmay, muyyan predmetlar orqali ularni oddiy turlarga
ajratishni o‘rgatib boradi; ayiq, qo‘g‘irchoq , quyon-o‘yinchoqlar; kastryulka,
tarelka, choynak-idish-tovoq. O‘yinlarni narsa va buyumlarni tasvirlovsi rasmlar
orqali ham o‘tkazish murnkin. Bo‘ larga "Bu narsa o‘zi to‘g‘risida nirna deydi?",
"Kim birinchi bo‘lib aytib beradi?" (bolalarni diqqatini rivojlantirishga qaratilgan
qo‘ g‘ irchoq, narsa va ularning shakli, rangi to‘g‘risida), "Kim bo‘ladi?" "Qaysinisi
bir xil ?" kabi o‘yinlarni ko‘rsata bo‘ladi. Bolalarning tabiat to‘ g‘risidagi bilirnlarini
mustaxkarnlash uchun "Hidiga qarab top", "Mazasiga qarab top, "Ushlab ko‘rib top
"!Kim nimani eshityapti" kabi o‘yinlarni o‘tkazish maqsadga muvofiqdir.Kichik
yoshdagi bolalar bilan so‘zli o‘yinlar o‘tkazilmaydi Katta va tayorlov guruhlarida
didaktik o‘yinlar o‘zining mazmun va g‘oyasi jixatidan ancha murakkabdir. Bu
yoshdagi bolalar bilan buyum va rasmlar bilangina didaktik o‘yinlar o‘tkaza qolmay,
so‘zli didaktik o‘yinlar ham o‘tkaziladi. Buyumlar va rasmlar bilan o‘tkaziladigan
didaktik o‘yi nlarda bolalarning narsalar sifati, xususiyati, nimadan yasalgani,
qayerda qilingani, nima uchun keraqligi va xakozolar to‘g‘risidagi bilimi aniqlanadi
hamda mustaxkamlanadi. Bunday o‘yinlaga quydagilarni misol qilib keltirish
mumkin:"Nima nimadan yasalgan?", "Guruh xonasiga sayoxat", "Ovoziga qarab
top" va boshqalar. Umumlashtirishga o‘rgatish bo‘yicha turlarga ajratishni
o‘rgatuvchi o‘yinlar katta o‘rin egallaydi. "qaysi fabrikada nima ishlar bajariladi?",
"Fabrikada nima ish qilinadi, dalada nima etishtiriladi?", "Kimga nima kerak" "Kim
nima bilan ishlaydi?", "Qayerda o‘sadi?’’, "Sayoxat"(shahar bo‘lab, dalaga
maktabga va hokazo), "Pochta" va boshqalar. O‘yinni tashkil etishda muhim
masalalardan biri – o‘ynovchilarni guruhlarga biriktirishdir. Guruhlarni tuzishda
quyidagi talablarga rioya qilinadi: 1) guruhlardagi bolalar soni – besh kishidan
oshmasligi; 2) har bir guruhdagi bolalarning bir-birini yaxshi tanishi, o‘zaro
10
munosabatlarining yaxshi bo‘lishini hisobga olish; 3) o‘ynovchilarga vazifalarni
taqsimlashda ularning qiziqish va qobiliyatini hisobga olish.
II BOB. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning
mazmuni
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotida didaktik o’yinlar
11
“Ta’lim-tarbiya jarayonini takomillashtirish bolalarning rivojlanganligi
darajasini va ularning umumiy boshlang‘ich ta’limga tayyorligini, shuningdek,
www.pedagoglar.uz 45-son 7–to’plam Iyun 2023 Sahifa: 112 ularning ijtimoiy,
shaxsiy, hissiy, nutqiy, jismoniy va ijodiy rivojlanishini baholash asosida amalga
oshirilishi lozim. Bunda bolalar vatanga muhabbat hissini, oilaga, o‘z xalqining
milliy, tarixiy, madaniy qadriyatlarga hurmat, atrof-muhitga nisbatan ehtiyotkorona
munosabatni shakllantirishga alohida e’tibor qaratish lozim1 ” Maktabgacha yosh
bu inson hayotining o‘ziga xos davri. Uning o‘ziga xosligi uning maxsus sezgirligi,
atrofdagi voqelikni o‘zlashtirishga juda ham sezgirdirlar. O‘yinning ko‘ngilochar
shaklida berilgan bilimlarni bolalar uzoq "ruhsiz" mashqlar, faoliyatlar bilan bog‘liq
bo‘lganlarga qaraganda tezroq, kuchliroq va osonroq egallaydilar. Shuning uchun
faoliyatlarni o‘yin orqali tashkil etish, xususan, didaktik o‘yinlar muammosi
pedagogikaning eng dolzarb muammolaridan biridir. Bolani bilim va aqliy faoliyat
usullari bilan boyitish, kognitiv qiziqishlar va qobiliyatlarni shakllantirish kerak.
O‘yin maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarbiyalanuvchisining asosiy faoliyati
hisoblanadi. Bolaning xotirasi, tasavvuri, tafakkuri, hissiyotlari, irodasi,
xarakterining rivojlanishi o‘yin jarayonida sodir bo‘ladi. Didaktik o‘yinlar kognitiv
xarakterning qobiliyatlari va ehtiyojlarini, intellektual axloqiy va irodaviy
fazilatlarni rivojlantirishni va kognitiv qiziqishni shakllantirishni rag‘batlantiradi.
Bolalar bilan ishlashda turli didaktik o‘yinlarni qo‘llagan holda, bolalar materialini
yaxshiroq idrok etishlari va murakkab vazifalarni to‘g‘ri bajarish ko‘nikmalarini
hosil qilish mumkin. Didaktik o‘yinlarni qo‘llash pedagogik jarayonning
samaradorligini oshiradi, bundan tashqari, didaktik o‘yinlar bolalarning aqliy
rivojlanishiga katta ta‘sir ko'rsatadi, bolalarda xotirani, fikrlashni rivojlantirishni
rag‘batlantiradi. Didaktik o‘yinlar juda katta ahamiyatga ega ekanligini hisobga
olgan holda faoliyat jarayonida keng qo‘llash lozim. Tarbiyalanuvchilar
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida olib borilayotgan o‘qitish jarayonlaridan zerikib
qolmasligi kerak. O‘qitish quvonchli bo'lishi kerak! Didaktik o‘yinlarda shaxsning
to‘liq rivojlantirishni rag‘batlantiruvchi shartlar mavjud: kognitiv va hissiy
printsiplarning birligi, tashqi va ichki harakatlar, bolalarning jamoaviy va individual
12
faoliyati kabilardir. Shunday qilib, har bir o‘yin bolaga yangi his-tuyg‘ular,
ko‘nikmalar olib keladi, muloqot tajribasini kengaytiradi va jamoaviy va individual
faoliyatni rivojlantiradi. Shularni hisobga olgan holda o‘yinlarni bosqichlarning
zarur ketmaketligi, har bir bola uchun eng oddiy va eng qulay o‘yinlardan tortib,
murakkabroq o‘yinlargacha bola bola hayotida o‘zining tasiri mavjudligini
unutmasligimiz lozim. Shaxsning faoliyat subyekt sifatida shakllanishi o‘yindan
boshlanadi. O‘yin katta va ichki ahamiyatga ega ekanligi shubhasiz. Deyarli barcha
maktabgacha ta’lim tashkilotlarining har bir guruhida har qanday faoliyat davomida,
shu jumladan o‘yin vaqtida o‘zini boshqacha tutadigan va shunga mos ravishda
boshqacha yondashuvni talab qiladigan kamida uch turdagi bolalar mavjud. Birinchi
turdagi bolalar juda faol, harakatchan, kuchli hayajonga moyil. Ular har qanday
yangi o‘yinni bajonidil qabul qilishadi va unda ishtiyoq bilan ishtirok etishadi.
Odatda ular tezda o‘yin maqsadini tushinishadi va faol rollarni bajarishga intilishadi.
Ammo ko‘pincha bu bolalar boshqalarga e‘tibor bermaydilar va o‘z qobiliyatlarini
namoyish etish bilan band bo‘lishadi. Bunday bolalar uchun qoidalarni bajarish eng
qiyin hisoblanadi: o‘z navbatini kutish, ma‘lum bir signalgacha harakat qilmaslik,
asosiy rol yoki jozibali obyektdan boshqalarga voz kechish kabilardir. Bundan
tashqari, ushbu qoidalarni amalga oshirish, qoidalarni bajarish ular uchun ayniqsa
foydalidir. Bunday o‘yinlarni o‘tkazishda birinchi tur tarbiyalanuvchilarga
qoidalarga rioya qilishning ahamiyatini ko'rsatish va ularga rioya qilganlaridan
so‘ng mamnun bo‘lishlarini ta‘minlashga harakat qilish lozim. Ikkinchi turdagi
bolalar ko‘proq uyatchan va ehtiyotkor bo‘lishadi. Ular odatda o‘yinning maqsadini
darhol anglamaydilar va yangi faoliyatga o‘tishga tayyor emaslar. Avvaliga ular
qiziqishsiz, boshqa bolalarning harakatlarini kuzatadilar. Bunday bolani faoliyatga
tayyor bo‘lgunga qadar faol rol o‘ynashga, faoliyatni bajarishga majburlamaslik
lozim. O‘yinni tomosha qilish va birinchi navbatda unda passiv ishtirok etish, u asta-
sekin kattalar va uning tengdoshlari tomonidan o‘yinga qiziqish uyg‘otadi. So‘ngra
malum vaqt o‘tgach, u tashabbusni o‘z qo‘liga olishni boshlaydi. Albatta, bu
tarbiyachining ko‘magi va roziligi bilan amalga oshadi. Biroq, uchinchi guruh
tarbiyalanuvchilar, hatto tarbiyachining www.pedagoglar.uz 45-son 7–to’plam Iyun
13
2023 Sahifa: 114 ko‘magi bilan ham o‘yinga kirishib keta olmaydi. Har bir guruhda
tengdoshlaridan orqada qoladigan va ular bilan teng harakat qila olmaydigan, passiv
tarbiyalanuvchilar bo‘lishi mumkin. Bunday bolalar o‘yinni takroriy takrorlash
orqali ham, faoliyatning maqsadini tushuna olishmaydi, faol rollardan qochishadi va
ularni o‘z zimmalariga olishganda ham, noto‘g‘ri harakat qilishadi. Bu guruhda
kiruvchi tarbiyalanuvchilar alohida e‘tibor talab qiladi. Ular kattalar bilan shaxsiy
aloqaga, shaxsiy e‘tiborga, tushuntirishga, rag‘batlantirishga muhtoj bo‘lishadi.
Adabiyotlarni nazariy o‘rganish, natijalarini amaliy faoliyatga tahlil qilib, tadbiq
etish orqali didaktik o‘yinlarni qadim zamonlardan boshlab maktabgacha yoshdagi
bolalarni tarbiyalashda har doim katta ahamiyatga ega bo‘lgan degan xulosaga
kelish mumkin. O‘yindan foydalanishning didaktik usuli XVIII asrda I. B. Bazedov,
C. G. Salzman, kabi pedagoglar tomonidan ishlab chiqilgan. Ular bolalarning
ta‘limini yanada qiziqarli, ularning yosh xususiyatlariga mos qilish uchun turli
o‘yinlardan foydalanganlar. Ushbu o‘yinlarni qo‘llashning didaktik usuli
pedagogikada 2000- yilga kelib F. Ferebl tomonidan taqdim etilgan. U o‘yinni
nutqni boyitish, fikrlash, tasavvurni rivojlantirishda katta tarbiyaviy ahamiyatga ega
ekanligini takidlab o‘tgan. F. Ferebl o‘yinni maktabgacha ta’lim tashkilotlarida
bolalarni tarbiyalash uchun asos deb hisoblagan. F. Ferebl bolalar uchun turli
didaktik o‘yinlarni ishlab chiqgan. Didaktik o‘yinlarning rolini ochib berish
haqidagi maxsus bilimlar Tixeevaga tegishlidir (Tixeeva, 2013). U didaktik o‘yin
bolaning eng xilma-xil qobiliyatlarini, uning idrokini, nutqini, e‘tiborini, tafakkurini
rivojlantirishga imkon beradi, deb hisoblagan. Tixeeva tomonidan ishlab chiqilgan
ba’zi didaktik o‘yinlar hozirgi kunga qadar maktabgacha ta’lim tashkilotlari
faoliyatlarida keng foydalaniladi.
2.2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tashkil etiladigan ijodiy o’yinlarning tasnifi
14
Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta’lim maqsadiga erishish quroli, ya’ni oldindan
loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich
amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari
tizimini, ta’lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi. Pedagogik texnologiyaning
markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni
ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning tamoyillari quyidagilardir:
kafolatlangan yakuniy natija, ta’limning samaradorligi, qaytuvchan aloqaning
mavjudligi, ta’lim maqsadining aniq shakllanganligi. O‘yin texnologiyasi ham o‘yin
metodidan o‘zining aniq maqsadi, amalga oshirish kerak bo’lgan jarayonlarning
mantiqiy ketma- ketligi va o‘zaro bog’liqligi, oldindan belgilangan natijalarga
erishish kafolati bilan farq qiladi. L.S. Vigodskiy o‘yinni bolaning ichki ijtimoiy
dunyosi, ijtimoiy buyurtmalarni o‘zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi. Har qanday
o‘yin muayyan vazifalarni bajaradi:
maftunkorlik; kommunikativlik;
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 ǀ ISSUE 2 ǀ 2022 ISSN: 2181-1601
Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 747 o‘z imkoniyatlarini amalga
oshirish; tashxis; o‘yin ishtirokchilari o‘rtasidagi muloqot; ijtimoiylashuvlik.
Ma’lumki, o‘yinlar quyidagi to‘rt asosiy xususiyatga ega: - erkin rivojlantiruvchi
faoliyat, ya’ni bola o‘yinni o‘zi tanlaydi, unda faol ishtirok etadi. Bunda birinchi
navbatda yakuniy natija emas, balki o‘yin jarayoni muhim ahamiyatga ega; - ijodiy
xarakter, ya’ni o‘yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta imkoniyatlar
mavjud; - emotsional ta’sir — bola o‘yinda markaziy o‘rin egallashni xohlaydi,
g‘olib bo‘lishga intiladi, bu bolaning faolligini oshirishga yordam beradi; - asosiy va
qo‘shimcha qoidalar o‘yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-ketligini belgilaydi.
ADABIYOTLAR TAHLILI VA METODOLOGIYA O‘yin tuzilishiga- maqsad,
rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil qilish kabi komponentlar kiradi.
O‘yinning eng asosiy xususiyati uning ijodiyligidadir. U o‘zaro kurash,
musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon bo‘ladi. Ilmiy tadqiqod ishlari natijasi
shuni ko’rsatadiki, nazariy jihatdan o‘yinga faoliyat, jarayon va o‘qitish metodi
sifatida qarash mumkin. O‘yin faoliyat sifatida maqsadni belgilab olish,
rejalashtirish va amalga oshirish, natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda
15
shaxs subyekt sifatida o‘z imkoniyatlarini to‘la amalga oshiradi. O‘yinli faoliyatni
motivatsiyalash o‘yin xarakterining musobaqalashish shartlari, shaxsning o‘zini
namoyon qila olishi, o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish ehtiyojlarini qondirishdan
kelib chiqadi. Jarayon sifatida o‘yin tuzilmasi quyidagilarni qamrab oladi: o‘ynash
uchun olingan rollar; bu rollarni ijro etish vositasi bo‘lgan o‘yin harakatlari;
haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish; o‘yinda ishtirok etuvchilarning real
o‘zaro munosabatlari; o‘yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun). Har
qanday texnologiyada, jumladan, o‘yin texnologiyalarida ham, o‘quv maqsadi aniq
belgilanishi zarur. Bu texnologiyaning asosiy negizidir. Maqsad to‘g‘ri qo‘yilishi
uchun tarbiyachi bolaga nimani o‘rgatmoqchi bo‘lganligini bilishi kerak. Bitta
mashg‘ulotda bitta maqsad qo‘yilishi maqsadga muvofiq. Masalan, bolalarni 3
raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va h.k.
NATIJALAR SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 3 ǀ ISSUE 2 ǀ 2022 ISSN: 2181-
1601 Uzbekistan www.scientificprogress.uz Page 748 O‘yin texnologiyalari
(ayniqsa, bog‘cha bolalari uchun) rivojlantiruvchi maqsadlarni (bolaning idrok,
xotira, diqqat, tafakkurini rivojlantirish) amalga oshirishi ham mumkin. Bunda o‘yin
jarayonida yakuniy natija muhimroq bo‘ladi. Pedagogik ijrochilik o’yinlarini bola
uch yoshdan boshlab o‘zlashtira boshlaydi. Shu yoshga kelib bola odamlar
o‘rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi, hodisalarning ichki va tashqi
tomonlarini ajrata boshlaydi, o‘zida ichki kechinmalarni seza boshlaydi. Ularga
munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda bolalar o‘yin faoliyatini o‘zlashtira borib
ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi faoliyatga tayyorlana boshlaydilar.
Maktabgacha ta’lim tizimida qo‘llaniladigan pedagogik o‘yinlarning quyidagi
turlari mavjud: 1. Bolalar kayfiyatini ko‘taruvchi. 2. Hamkorlikka chorlovchi. 3.
Bolalarni o‘zligini namoyon etishga chorlovchi. 4. Bolalarda o‘ziga ishonch hissini
shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual muammolarni yo‘qotishga qaratilgan. 5.
Maktabgacha bolalar xatti-harakatidagi cheklanishlarni tavsiflovchi (diagnostika).
6. Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi. 7. Millatlararo
bag‘rikenglikni shakllantiruvchi. 8. Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni
shakllantiruvchi o‘yinlar.
16
XULOSA
Xulosa qilib shuni ta’kidlash lozimki, ta’lim tarbiya jarayonlariga pedagogik
texnologiya va interfaol usullarni maqsadli qo’llash, maktabgacha yoshdagi
17
bolalarni
intellektual
qobilyatlarini,
ta’lim
shakillarini
o’ptimallashtirish,
bolalarning mustaqil faoliyatini o’stirish va ta’lim samarodirligiga erishishga olib
keladi. Demak, aql keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlab to tafakkur va
xayolni o’z ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisi bo’lib, u yosh avlodning
insoniyat to’plagan bilimlar, ko’nikma va malakalar, me’yorlar, qoidalar va
boshqalarda ro’y beradi. Bu holat kattalar tomonidan amalga oshiriladi va
bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlarni, keraqli
shart-sharoitlarni yaratishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarni aqliy tarbiyalash bolalarning fikrlash faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan
kattalarning ma’lum maqsad asosidagi ta’sir etishdir. U bolalarga tevarak-atrofdagi
olam haqida bilimlar berishni, ularni tizimlashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish
uyg’otish, aqliy malaka va ko’nikmalarni tarkib toptirishni, bilim qobiliyatlarini
rivojlantirishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni maktabga
tayyorlashda aqliy tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql xis-tuyg’ular va
idrok etishdan tortib, fikrlash va tasavvur etishgacha bo’lgan jarayonlar
yig’indisidir.
Aqliy
rivojlanish
fikrning
kengligida
voqealarni
har
xil
bog’lanishlarda, munosabatlarda ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida
namoyon bo’ladi.Demak, kattalar mehnati va tabiatni kuzatish bolalarda estetik
xislarni, shakllantirishga yordamlashadi, ijodiy faoliyat uchun material beradi.
Ammo oilalarda umumxalq bayramlari -“Navro’z”, “Xayit”, “Yangi yil”,
“Mustatsillik” kuni va boshqalar keng nishonlanadi. Bolalar bu bayramlarda
qatnashadilar. Katta yoshdagi bog’cha bolalariga har bir bayram va tantananing
ahamiyatini ularning yoshlariga mos holda tushuntirishadi. Bu o’rinda
tarbiyachining vazifasi-bolalarning xissiyotlarga ta’sir etib, ularda o’z xalqidan
hamda uning qadriyatlaridan g’ururlanish xissini shakllantirishdan iboratdir.
Shunday qilib, bog’cha bolalarini tabiat, xozirgi davr voqealari bilan tanishtirish
orqali ularning aqliy qobiliyati, axloqiy va estetik xislari shakllanib boradi.
18
Foydalanilgan Adabiyotlar
1. O'zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
"O'zbekiston
Respublikasi
maktabgacha ta'lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasini
tasdiqlash to'g'risida"gi Qarori,13 may PQ4312 son.
2. Mirziyoev SH.M “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz” _Toshkent:O'zbekiston,2017.-488 bet.
3. Abu Nasr Farobiy.”Fozil odamlar shahri” Toshkent:O'qtuvchi,1998.-43-bet.
4. O'zbekistonRespublikasiPrzidentining 2018 22 yanvardagi "2017-2021-
yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishni Beshta ustuvor yo'nalishi
bo'yicha Harakatlar strategiyasini faol tadbirkorlik inavatsion g'oyalar va
texnalogiyalarni qo'llab quvvatlash yili" amalga oshirishga oid Davlat dasturi
to'g'risida" gi PF-5308 sonli farmoni.
5. O'zbekistonRespublikasiPrezidentining"2017-2021- yillarda Maktabgacha
ta'lim tizimini yanada rivojlantirish chora tadbirlari to'g'risidagi" PQ-2707
sonli qarori.2016
6. Sh. Abdullayeva “Ilk yoshdagibolalarning sensor tarbiyasi”
7. Sh. Sodiqova “Maktabgacha pedagogika” Toshkent 2013
8. R.Mavlonova , N.Vohidova, N.Rahmonqulova “Pedagogika nazariyasi va
tarixi” Toshkent 2010.
9. M.Xayrullayev. O`zbek pedagogik antologiyasi. T.: «O`qituvchi» 1995 y
10.
N.Ochilov. Muallim qalb mehmori. T.: «O`qituvchi» 2001 y
N.N.Azizxodjaeva. Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat. T.:
«O`qituvchi» 2005 y
11.
B.Ziyomuhamedov. Yangi pedagogik texnologiya: nazariy va amaliy. T.:
«Chinoz» ENK. 2002 y.
12.
N.Saidahmedov. Yangi pedagogik texnologiyalar T., “O`qituvchi” 2002 y.
13.
O‘zbekistonRespublikasiVazirlarMahkamasining “Maktabgacha ta‟lim va
tarbiyaning davlat standartini tasdiqlash to‘g‘risida” 2020 yil 22 dekabrdagi
802-sonli qaroriga 1-ilova Maktabgacha ta‟lim va tarbiyaning Davlat
Standarti.
19
14.
A.D. Qurbonovna –“Matematik tasavvurlarni shakllantirish nazariyasi va
metodikasi” – Namangan-T:2020
15.
F.Qodirova, Sh.Toshpо‘latova, N.M.KayumovaMaktabgacha pedagogika”.-
T., “Tafakkur”. 2019
16.
Berdiyeva
M.M.-
«
Maktabgacha
pedagogika
»
fanidano‘quv-
uslubiymajmua- Termiz-2018.
Elektronresurslar
17.
https://bigenc.ru
18.
https://www.healthline.com