MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTINI NAZORAT QILISH VA TA’LIM-TARBIYA ISHLARINI TASHKILLASHTIRISH
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
39
Faytl hajmi
56,2 KB
MTTNI NAZORAT QILISH VA TA’LIM-TARBIYA ISHLARINI
TASHKILLASHTIRISH
MUNDARIJA
Kirish
I bob. MTTni nazorat qilish va ta’lim-tarbiya ishlarini tashkillashtirishning
mazmun mohiyati.
1.1. MTTni nazorat qilish va ta’lim-tarbiya ishlarini tashkillashtirish nazariy
asoslari
1.2. Pedagogik jarayonni tashkillashtirish va nazorat qilishda rahbarning
boshqaruv uslubi
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilot bo`yicha metodik ishlarni tashkil etish
samaradorligi
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tizimli yondashuv asosida pedagogik
jarayonlarni tashkil etish va boshqarish
2.2. Maktabgacha ta’limda ta’lim tarbiya ishlarini tashkillashtiishda innovatsion
texnologiyalardan foydalanish samaradorligi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. MTTni nazorat qilish va ta’lim-tarbiya ishlarini tashkillashtirishning
mazmun mohiyati
1.1. MTTni nazorat qilish va ta’lim-tarbiya ishlarini tashkillashtirish nazariy
asoslari.
Har bir jamiyatning rivoj topishi va ravnaqida uning kelajak poydevori
bo’lgan o’sib kelayotgan yosh avlodga yaratayotgan imkoniyatlari, shart-
sharoitlari asos bo’ladi. Bizning mamlakatimizda ham yosh avlodning o’sib
unishi uchun zamonaviy barcha talablarga javob beradigan qiziqish va
intilishlarini qondiradigan shart-sharoitlarni yaratish bugungi kunning dolzarb
masalasi bo’lib kelmoqda. Ta’lim-tarbiya tizimini tubdan isloh qilishga va shu
orqali yosh avlodni har tamonlama barkamol shaxs sifatida rivojlantirishga
alohida e’tibor qaratilib kelinmoqda. Bu borada maktabgacha ta’lim tizimida
bulayotgan o’zgarishlarni sanab o’tish jarayonida, maktabgacha ta’lim va tarbiya
ishlarini tashkillashtirish, ta’lim tizimida bo’layotgan so’ngi yangiliklarni
maktabgacha ta’lim tizimida joriy qilish muhimdir.
Shuni aytib o’tish joizki yurtboshimiz tomonidan chiqarilayotgan turli farmon,
qarorlar bu sohadagi kamchiliklarni bartaraf etishga asos bo’lib xizmat qilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2017-yil 9-sentabrdagi PQ-3261-
son va “O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim tizimini 2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” 2019-yil 8-maydagi PQ-4312-
son qarorlari hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori,
22.12.2020 yildagi “Maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat standartini
tasdiqlash to‘g‘risida”gi 802-son qarorida “Maktabgacha ta’lim va tarbiya
to‘g‘risida”gi
O‘zbekiston
Respublikasining Qonuni ijrosini
ta’minlash,
shuningdek, ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarga samarali ta’lim-tarbiya berish
hamda qulay shart-sharoitlar yaratish 1da maktabgacha ta’lim va tarbiyaning
1 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori, 22.12.2020 yildagi “Maktabgacha ta’lim va
tarbiyaning davlat standartini tasdiqlash to‘g‘risida” gi 802-son qarori
davlat ta’lim dasturini, maktabgacha yoshdagi bolalarga maktabgacha ta’lim va
tarbiya berish sohasidagi o‘quv-metodik qo‘llanmalarni, metodik tavsiyalarni
ishlab chiqish, shuningdek, maktabgacha ta’lim tashkilotlarini loyihalashtirish,
qurish, jihozlash va ularning faoliyatini tashkil etishning o‘ziga xos xususiyatlari
inobatga olinadi.
Davlat standartining maqsadi — maktabgacha ta’lim tizimini zamonaviy
talablarga asoslangan holda tashkil etish, bolalarni sog‘lom va har tomonlama
yetuk qilib voyaga yetkazish, ta’lim-tarbiya jarayoniga samarali ta’lim va tarbiya
shakllari hamda usullarini joriy etish hamda ma’naviy barkamol avlodni
tarbiyalash, shuningdek, ta’lim-tarbiya jarayonining hajmiga, mazmuniga va
sifatiga, maktabgacha ta’lim tashkilotini qurish va jihozlashga, maktabgacha
yoshdagi bolalarning sog‘lom ovqatlanishini va xavfsizligini tashkil etishga doir
majburiy minimum talablarni joriy etish va nazoratini tashkil etishdan iborat.
Davlat standartining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
- maktabgacha ta’limning mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan talablarni
belgilash;
- milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida tarbiyalashning
samarali shakllari va usullarini joriy etish;
- o‘quv-tarbiya jarayoniga innovatsion pedagogik va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish;
- ta’lim-tarbiya faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini
takomillashtirish;
- maktabgacha ta’lim tashkilotlarida to‘laqonli va xavfsiz ovqatlantirishni
tashkil etishga bo‘lgan sanitariya-gigiyenik talablarni belgilash;
- maktabgacha ta’lim tashkilotlarini qurish me’yorlarini tartibga solish;
- maktabgacha ta’lim tashkilotlarini o‘yinlar, o‘yinchoqlar, mebel, jihozlar
va boshqa texnik, reabilitatsion vositalar bilan jihozlash;
- maktabgacha ta’lim tashkilotlarining yong‘in xavfsizligini ta’minlashga
qo‘yiladigan talablarga muvofiqligini ta’minlash.
Davlat standartining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
- tarbiyalanuvchining intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi;
- har bir bolaning, shu jumladan, jismoniy yoki psixik rivojlanishida
nuqsoni bo‘lgan bolaning maktabgacha ta’lim va tarbiya olishga bo‘lgan
huquqini amalga oshirish imkoniyatining tengligi;
- davlat standartining ta’lim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga
mosligi;
- maktabgacha ta’limning boshqa ta’lim turlari va bosqichlari bilan
uzluksizligi va ta’lim mazmunining uzviyligi;
- maktabgacha ta’lim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda
birligi va yaxlitligi;
- maktabgacha ta’limning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini
tanlashda innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi;
- xorijiy
mamlakatlarning
ta’lim
sohasida
me’yorlarni
belgilash
tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish.
Davlat standartining tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat:
- Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat
talablari;
- Maktabgacha ta’lim tashkilotining davlat o‘quv dasturi;
- Maktabgacha ta’lim tashkilotlarini o‘yinlar to‘plami, o‘yinchoqlar, mebel,
jihozlar va boshqa texnik, reabilitatsiya vositalari bilan jihozlash
me’yorlari
Maktabgacha ta’limning namunaviy o‘quv rejasi maktabgacha ta’lim
tashkilotlarida o‘tkaziladigan mashg‘ulotlarning nomi, eng kam (minimal) hajmi
va ularning yoshi bo‘yicha taqsimoti belgilangan hujjat hisoblanadi. Namunaviy
o‘quv reja maktabgacha ta’lim tashkilotlarida mashg‘ulotlarni o‘tkazish uchun
asos hisoblanadi. Davlat standarti talablariga rioya etilishi ustidan nazoratni
amalga oshirishning maqsadi — davlat standartida belgilangan talablarni bajarish
darajasini aniqlash, zarur chora-tadbirlarni amalga oshirish asosida ta’lim-tarbiya
sifatini ta’minlashdan iborat.
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida ta’lim sifatini nazorat
qilishning turlari quyidagilardan iborat:
ichki nazorat —
davlat
maktabgacha
ta’lim tashkiloti
rahbari
hamda
maktabgacha
ta’limni
boshqarish
bo‘yicha yuqori
turuvchi
tuman
(shahar)
maktabgacha
ta’lim bo‘limlari
hamda
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Maktabgacha
ta’lim
vazirligi,
viloyatlar
va
Toshkent shahar
maktabgacha
ta’lim
boshqarmalari
tomonidan
amalga
oshiriladi;
tashqi
nazorat —
qonunchilik
hujjatlarida
belgilangan
davlat
maktabgacha
ta’lim
tashkilotlari
faoliyatini
tekshirish
vakolatiga
ega
bo‘lgan
davlat
organlari
va
tashkilotlari
tomonidan
amalga
oshiriladi;
jamoatchilik
nazorati —
mahalla
va
qishloq fuqarolar
yig‘inlarida
tashkil etiladigan
jamoatchilik
komissiyasi
tomonidan
belgilangan
tartibda
amalga
oshiriladi;
milliy va xalqaro
darajada
baholash —
hukumatning
tegishli
qarori
hamda
xalqaro
shartnomalar
talablari asosida
maktabgacha
ta’lim boshqaruvi
organlari, boshqa
tashkilotlar,
jumladan,
xalqaro
tashkilotlar
hamkorligida
amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasining ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga
qo‘yiladigan davlat talablari va maktabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama
rivojlantirish, ta’lim-tarbiya berish, maktab ta’limiga tayyorlash bo‘yicha davlat
talablarini belgilaydi.
Maktabgacha ta’lim turlari uchun kadrlar tayyorlovchi o‘rta maxsus, kasb-hunar
va oliy ta’lim muassasalari, maktabgacha ta’lim turlari bo‘yicha pedagogik
kadrlarning malakasini oshirish va qayta tayyorlashni amalga oshiradigan
tashkilotlar, maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiya olayotgan oilalar davlat
talablariga rioya qilishlari lozim.
Davlat talablarida quyidagi asosiy tushunchalardan foydalaniladi:
maktabgacha ta’lim — maktabgacha yoshdagi bolalar qiziqishi, iqtidori,
individual ruhiy va jismoniy xususiyatlari, madaniy ehtiyojlarini inobatga olgan
holda hamda bolada ma’naviy me’yorlarning shakllanishi, hayotiy va ijtimoiy
tajriba egallanishini ko‘zda tutgan har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan
yaxlit jarayon;
rivojlanish — inson tanasi tuzilishi, ruhiyati va xulqida biologik jarayonlar
hamda atrof muhit ta’sirida ro‘y beradigan o‘zgarishlar;
rivojlanish sohasi — bola rivojlanishidagi aniq bir yo‘nalishlar;
kichik soha — sohaning kichik guruhlari. Asosiy sohalarning kichik sohasi
rivojlanishning ma’lum bir tomonlarini o‘z ichiga qamrab oladi va ularning aniq
bir yo‘nalishini ko‘rsatib beradi;
kutilayotgan natija — bolalarda kutilayotgan bilim, ko‘nikma va malakalar
ko‘rsatkichi;
bola tarbiyasining majmui — ma’lum bir yosh davriga xos bo‘lgan vazifalarni
maqsadli bajarish uchun yetarli bo‘lgan bolaning bilimi, ko‘nikmasi va malakasi
hamda qadriyatlari;
integratsiya — bola ta’limi va rivojlanishidagi mazmun tarkibiy qismlari
o‘rtasidagi bog‘liqlik;
inklyuziv ta’lim — bolalarning alohida ta’lim ehtiyojlari va individual
imkoniyatlarini inobatga olgan holda ta’lim va tarbiya olinishini teng
ta’minlovchi jarayon;
refleksiv faoliyat — bolada o‘z tushunchalari va xatti-harakatlarini anglash va
mustaqil tahlil qilishi asosida xulosalar shakllanishi jarayoni;
“Men” konsepsiyasi — bolaning o‘zi haqidagi anglangan tasavvurlari tizimi,
uning refleksiv faoliyatining bir qismi.
Makabgacha ta’lim tashkilotlarida o‘quv-tarbiyaviy faoliyat O‘zbekiston
Respublikasining ilk va maktab yoshidagi bolalarni rivojlantirishga oid davlat
talablari asosida amalga oshiriladi.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti o‘quv va tarbiyaviy faoliyatini o‘quv yillari
bo‘yicha tashkil qiladi.
O‘quv-tarbiyaviy faoliyat guruhning kundalik ish tartibiga tayanadi va unda
pedagog tomonidan rejalashtirilgan kundalik harakatlar, bolalar o‘yinlari, bo‘sh
vaqt va o‘quv-tarbiyaviy faoliyat turlari navbatma-navbat amalga oshiriladi.
O‘quv-tarbiyaviy faoliyat ta’lim va ijtimoiy ehtiyojlar (salomatlik, ovqatlanish va
xavfsizlik)ni qondirish maqsadida bolaning yoshi va individual rivojlanishiga
asoslanuvchi o‘quv rejasiga muvofiq olib boriladi. O‘quv-tarbiyaviy faoliyat bola
hayoti va uning atrofini o‘rab turgan muhitdan kelib chiquvchi yagona bir butun
mavzuga birlashtiriladi.
O‘quv-tarbiyaviy faoliyatni rejalashtirish ta’lim sharoitlariga bog‘liq holda
integratsiya, xilma-xillik va moslashuvchanlik tamoyillaridan tarkib topadi.
O‘quv-tarbiyaviy faoliyatda quyidagi rejalashtirish turlari mavjud:
- yillik mavzuli (tematik);
- haftalik.
Rejalashtirishda faoliyatning maqsadlari, mavzusi, mazmuni va turlari
ifodalanadi. Faoliyat turini tanlashda nafaqat o‘quv-tarbiyaviy faoliyatning
umumiy maqsadlari, balki rivojlanish sohalari bo‘yicha maqsadlar, faoliyat
mazmuni va turlarini integratsiyalash ham hisobga olinadi.
Rejalashtirishda kun tartibini hisobga olish zarur. Kun tartibi ish sur’atini
belgilaydi va bolaga bir faoliyatdan boshqasiga oson o‘tishda yordam berishi
lozim. Shuni yodda tutish joizki, o‘yin maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy
faoliyati hisoblanadi. Kun tartibini tuzishda kunduzgi uyqu, dam olish vaqti va
sayrga chiqish vaqti hisobga olinadi.
Yillik mavzuli rejada har bir yosh guruhi uchun oy mavzulari va hafta mavzulari
aks ettiriladi. Maktabgacha ta’lim tashkiloti hudud yoki boshqa xususiyatlarni
hisobga olgan holda o‘zining yillik mavzuli rejasini tuzishga haqli. Mazkur
mavzuli reja maktabgacha ta’lim tashkilotining “Pedagogik kengashi”da
tasdiqlanadi.
Haftalik reja yillik mavzuli rejaga asoslanadi va haftaning kichik mavzulari,
shuningdek, mazkur mavzu bo‘yicha o‘tkaziladigan tadbirlarni o‘z ichiga oladi.
Haftalik reja barcha rivojlanish sohalari bo‘yicha maqsadlarni belgilash, tegishli
markazlarni tayyorlash, mashg‘ulotlarni hafta mavzusiga mos ravishda
taqsimlashga yo‘naltirilgan. Hafta mavzusi barcha erkin faoliyat markazlari orqali
o‘tishi lozim. Haftalik rejada guruhdagi va sayr vaqtidagi didaktik va harakatli
o‘yinlar rejalashtiriladi. Bolalar bilan olib boriladigan ishning mazmuni va
izchilligi faoliyat turi (faol faoliyat / passiv faoliyat; individual faoliyat / kichik
guruhda / katta guruhda; tarbiyachi rahbarligi ostida o‘tadigan faoliyat / bola
rahbarligi ostida o‘tadigan faoliyat) va uni o‘tkazish joyi (xona ichidagi faoliyat /
ko‘chadagi faoliyat)ni hisobga olgan holda rejalashtirilishi kerak.
Haftalik reja xilma-xil va moslashuvchan bo‘lishi lozim. Boshqacha aytganda,
ob-havo o‘zgarishi va bolaning qiziquvchanligini hisobga olgan holda
rejalashtirilayotgan faoliyat boshqasiga almashtirilishi yoki faollik vaqti biroz
ko‘proq yoxud kamroq vaqtga mo‘ljallanishi mumkin. Masalan, agar tarbiyachi
bahorgi gullagan boqqa borishni rejalashtirgan bo‘lsa-yu, ob-havo juda yomg‘irli
bo‘lsa, bu tadbirni xonada o‘tkazishning imkoni bo‘lgan boshqa tadbirga
almashtirishi mumkin.
Haftalik reja — bu tarbiyachining ish jurnali va mashg‘ulotlar ishlanmasidan
tashkil topadi. Tarbiyachining ish jurnali quyidagi bo‘limlarni o‘z ichiga oladi:
titul varag‘i;
guruhning iliq va sovuq davrdagi kun tartibi;
ertalabki badan tarbiya kompleksi;
guruhda sentyabrdan avgustgacha bo‘lgan ta’lim jarayonini rejalashtirish
tarkibiga ertalabki suhbat, sayr, kunning ikkinchi yarmi kiradi;
haftalik ish tahlili;
ilovalar.
Mashg‘ulotlar konspektlarida maqsad, faoliyatning qisqacha ta’rifi, zarur jihozlar
ifodalanadi. Mazkur konspektlar tavsiyaviy hususiyatga ega va tarbiyachi
tomonidan ijodiy o‘zgartirilishi mumkin.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti ta’lim dasturi maktabgacha ta’lim tashkiloti davlat
o‘quv dasturiga asosan muayyan yosh guruhida tashkil etiladigan ta’lim
jarayonini amalga oshirishga xizmat qiluvchi muhim hujjat bo‘lib, u qo‘yilgan
maqsadlarga erishishni ta’minlashi lozim.
Dastur — muhim vosita bo‘lib, uning yordamida tarbiyachilar (mutaxassislar)
O‘zbekiston Respublikasida ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojiga oid
Davlat talablariga muvofiq muayyan yosh guruhidagi bolalar uchun eng maqbul
va samarali shakllar, metodlar va ta’lim jarayonini tashkil qilish yo‘llarini
belgilaydilar.
Dastur
majburiy
qism
va
ta’lim
jarayoni
ishtirokchilari
tomonidan
shakllantiriladigan qismdan tashkil topadi. Har ikki qism ilk va maktabgacha
yoshdagi bolalar rivojiga oid davlat talablarini amalga oshirish nuqtai nazaridan
o‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi hamda zarur tarkibiy qism hisoblanadi.
Dasturning majburiy qismi barcha beshta ta’lim sohasi: jismoniy rivojlanish va
sog‘lom turmush tarzini shakllantirish; nutq, muloqot, o‘qish va yozish
ko‘nikmalari; bilish jarayonining rivojlanishi; ijtimoiy-hissiy rivojlanish hamda
ijodiy rivojlanishni amalga oshirishga kompleks yondashuvni nazarda tutadi.
Dastur tarbiyachi (mutaxassis) ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojiga oid
davlat talablari asosida bolalar rivojlanishining muayyan sharoitlari, ehtiyojlari va
xususiyatlarini hisobga olgan holda ta’limning individual pedagogik modelini
qanday yaratayotganini ko‘rsatib berishi lozim.
Dastur uchta asosiy bo‘limni qamrab oladi:
1. maqsadli — bu tushuntirish xati hamda dastur o‘zlashtirilishining
rejalashtirilayotgan natijalarini o‘z ichiga oladigan bo‘lim;
2. mazmunli — bu Dasturning umumiy mazmunini ifodalovchi va bolalar
shaxsining to‘laqonli rivojlanishini ta’minlovchi bo‘lim;
3. tashkiliy — bu Dasturning moddiy-texnik ta’minoti ta’rifini, ta’lim va
tarbiyaning metodik materiallar va vositalar bilan ta’minlanganligini, kun
tartibini, shuningdek, tadbirlar, bayramlar, rivojlantiruvchi muhitni o‘z
ichiga oluvchi bo‘lim.
Dastur maktabgacha ta’lim tashkilotining pedagogik kengashida muhokama
qilinadi va direktor buyrug‘i bilan tasdiqlanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotini nazorat qilish va ta’lim-tarbiya ishlarini
tashkillashtirish jarayoni bolaning ta’lim olishga bo‘lgan huquqini amalga
oshirishni ta’minlash, bolaning jismoniy, aqliy va ma’naviy kamolotini saqlash
va
mustahkamlash,
umumta’lim
muassasalarida
bolaning
jamiyatga
moslashishini va ta’lim olishni davom ettirishga tayyorligini ta’minlash, bolalarga,
shu jumladan, o‘ziga xos ehtiyojlari bor bolalarga yakka tartibda ta’lim
dasturlaridan foydalanish, shuningdek, o‘z vaqtida inklyuziv maktabgacha ta’lim
va tarbiya olish imkonini beradigan qulay muhit yaratish, bolalarda Vatanga
muhabbat tuyg‘usini, oilaga, o‘z xalqining milliy, tarixiy, madaniy qadriyatlariga
hurmat bilan munosabatda bo‘lishni, atrof-muhitga ehtiyotkor munosabatni
shakllantirish, bolaning shaxsini shakllantirish, uning ijodiy qobiliyatlarini
rivojlantirish, ijtimoiy tajriba orttirishini ta’minlash, bolaning jamiyatga
moslashishini va boshlang‘ich ta’limga tayyorligini ta’minlash, ta’lim-tarbiya
jarayoniga zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarni joriy etishda muhim
ahamiyatga egadir.
1.2. Pedagogik jarayonni tashkillashtirish va nazorat qilishda rahbarning
boshqaruv uslubi.
Bugungi kunda maktabgacha ta’lim tizimida bo’layotgan o’zgarishlar
maktabgacha ta’lim tashilotlar faoliyatining huquqiy-me’yoriy asoslarini
takomillashtirish, maktabgacha ta’lim tashkilotlari ta’lim jarayoniga ilg’or
pedagogic texnologiyalarni joriy etish, pedagoglarning innovatsion faoliyat
ko’lami darajasini kengaytirish, boshqaruv jarayonini takomillashtirish va nazorat
qilish, maktabgacha ta’lim rahbarlarini malakasini oshirish jarayonini mazmunli
takomillashtirish kabi vazifalarni yanada dolzarbligini oshiradi. Bu o’z navbatida,
maktabgacha ta’lim tashkilotlari faoliyatlarini yanada yangi yondoshuv asosida
takomillashitirish, ularda amalga oshiriladigan pedagogic jarayonlarni yangi
mazmun va innovatsion texnologiyalar bilan boyitish imkonini beradi.
Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-maydagi
“O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha
rivojljantirish konsepsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi PQ- 4312-sonli qarori
maktabgacha ta’lim sohasidagi normativ-huquqiy bazani yanada takomillashtirish,
mkatabgacha yoshdagi bolalarni har tamonlama intelektual, estetik va jismoniy
rivojlanishi uchun shart-sharoitlar yaratish, bolalarni sifatli maktabgacha ta’lim
bilan qamrovini oshirish, undan teng foydalanish imkoniyatlarini ta’minlash,
maktabgacha ta’lim boshqaruv tizimini takomillashtirish, maktabgacha ta’lim
tizimiga boshqaruv kompetensiyasiga ega rahbarlarni jalb etish kabi ustuvor
vazifalar belgilab berildi.
Bugungi kunga kelib pedagogika fani va ta’lim tizimi amaliyotad rahbarlar
shaxsiga e’tibor qaratish muammosi yaqqol ustuvorlik qilmoqda. Maktabgacha
ta’;lim tashkiloti rahbari rahbar boshqaruv faoliyatining ilmiy yo’nalishlarini
belgilash va uni amalga oshirish uchun rahbarlarni tayyorlash imkon beradi.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti rahbari kasbiy tayyorgarlik jarayonini ko’rib
chiqsak, rahbar boshqaruv faoliyati sohasidagi jarayonlarni vazifalariga muvofiq
rejalashtirish, tashkil etish, nazorat qilish, tahlil qilish kabi qobilyatlari
rivojlangan bo’lishi lozim.
Zamonaviy rahbar turli yo’nalishlarda bilim ko’nikmalarga ega bo’lishi
kerak: xodimlar bilan ishlash tizimi, boshqaruv usullari, boshqaruv madaniyati,
texnik
boshqaruv
vositalari,
boshqaruv
jarayonlarining
tuzulishi
va
texnologiyasini loyihalashtirish kabi jarayonlarni bilishi va nazorat qila olishi
talab etiladi.
E.P.Tonkonogaya tomonidan o’ylangan, taklif qilingan modelga muvofiq,
ta’lim tashkiloti rahbari keng ijtimoiy madaniy dunyoqarashga, moslashuvchan
fikrlashga ega yuqori kompetentli rahbar, demokratik va yangi boshqaruv
uslubiga ega bo’lgan, jamoada ijobiy muhit va qulaypsixologik muhit yaratishga
qodir, nostandart boshqaruv qarorlarini qabul qilishi va o’qitishning yuqori sifat
va samaradorligiga erishishga qodir.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida pedagogic jarayonni tashkillashtirish va
rahbarlik qilishida, rahbarga xos bo’lgan bir qator boshqaruv kompetensiyalarini
aniqlash mumkin:
- Rahbarning shaxsiy va kasbiy fazilatlari bilan belgilanadigan umumiy
tavsif;
- Kasbiy faoliyat, boshqaruv nazariyasi va amaliyoti, keng ijtimoiy va
madaniy fikrlar, fikrlashning moslashuvchanligi sohasidagi fundamental
bilimlar;
- Intelektual, hissiy va irodaviy kuchli ta’lim, insonning hayotiy
pozitsiyasibilan bog’liq, insonparvar, demokrtaik shaxsga yo’nalganlik;
- Jamoa bilan ishlash, konstruktiv shaxslararo munosabatlarni qurish,
muloqot qobilyatiga ega bo’lish malakasi;
- Harakatchan bo’lish, odatiy va odatiy bo’lmagan vaziyatlarda tez qaror
qabul qilish, yangilikka tayyorgarlik
Maktabgacha ta`lim tashklotini boshqarish, rejalashtirish va tashkil qilish
ishini bajarish tufayli ta’lim tashkiloti jamoasi a’zolarining kuch-g`ayratini
samarali birlashtirish uchun zarur, ammo yetarli bo’lmagan shart-sharoit
yaratiladi.
Rejalashtirish, tashkil etish, rahbarlik qilish va nazorat qilish murakkab tuzilmaga
ega bo’lib, o’zi ham ko’plab boshqa ishlardan tashkil topadi. Masalan, u
rejalashtirish, vaziyatni tahlil etish, prognozlash, maqsad qo’yish, samaradorlikni
baholash, ish rejasining biron-bir variantini tanlash haqida qaror qabul qilish
kabilarni o’z ichiga olishi mumkin. Rahbarlik qilish qo’l ostidagi xodimlarga
topshiriqlar berish, jamoa ahvolini tahlil qilish, qo’l ostidagi xodimlarning ishini
baholash, taqdirlash va jazolash haqida qarorlar qabul qilish, xodimlarni xabardor
qilish, nizoli vaziyatlarni hal qilishni va h. k. ko’zda tutadi.
Ta’lim tashkilotini boshqarishda bitta emas, balki ko’plab boshqaruv turkumlari
amalga oshiriladi. Masalan, ta’lim tashkilotida o’quv-tarbiya jarayonini
boshqarishning umumiy turkumida boshlang’ich va umumiy o’rta ta’limni
rejalashtirish, tashkil etish, unga rahbarlik va uni nazorat etish turkumlari ajratib
ko’rsatiladi. Bu turkumlar ham, o’z navbatida, murakkab tuzilmaga ega. Masalan,
boshlang`ich ta’limni boshqarish turkumi ichida va ayrim sinflar, predmetlarni
o’rganishni rejalashtirish, tashkil etish, rahbarlik qilish, nazorat qilish turkumlari
ajratiladi.
Boshqaruv jarayonida, ayni paytda, turli boshqaruv turkumlari ishi amalga
oshiriladi. Kimdir mashg`ulotlar jadvaliga tuzatishlar kiritishi, kimdir
o’qituvchining ishini nazorat qilib borishi, yana kimdir pedagogika kengashining
ish rejasini muhokama qilishi mumkin. Bu boshqaruv turkumlarini nafaqat
bexabar kuzatuvchi uchun, balki aksariyat boshqaruv sub’ektlari uchun ham
nooshkor holga keltiradi. Ammo boshqaruv faoliyatining yaxlitligi uchun javob
beruvchi ta’lim tashkiloti rahbari ushbu turkumlarni tuzib, ularning har birini
kuzatib borishi kerak.
Rejalashtirish,
tashkil
etish, rahbarlik
va
nazorat
qilish
hokimiyat munosabatlarini amalga oshirishi tufayli boshqaruv ishi deb
hisoblanadi.
Samaradorlik tushunchasi, garchi ijtimoiy munosabatlar jarayonida ko’p
qo’llanilsa-da, boshqaruv nazariyasida eng kam ishlangan tushunchalardan biridir.
Samaradorlikning umumiy nazariyasi mavjud bo’lmaganligi bois ushbu
yo’nalishdagi barcha urinishlar hozircha kutilgan natijaga olib kelmadi.
Faoliyatning turli sohalarida samaradorlikning o’z xususiy ko’rsatkichlaridan
foydalaniladi. Ammo ta’limda bugungi kunda bunday ko’rsatkichlar yo’q.
Shunga qaramay, samaradorlik tushunchasi sifatga yo’naltirishda juda muhim va
foydalidir. Vazifaning butun murakkabligini anglagan holda, boshqaruv
samaradorligi nima ekanligini aniqlashga urinib ko’ramiz.
Samaradorlik haqida gapirishdan oldin faoliyat unumdorligi tushunchasini
kiritamiz. O’ar qanday faoliyat ozmi-ko’pmi unumli bo’ladi. Unumdorlik — bu
qandaydir vaqt ichida olingan natijalarning foydaliligi va u bilan bog`liq xarajatlar
o’rtasidagi nisbatni ko’rsatuvchi faoliyat xususiyati demakdir.
Unumdorlikdan ko’pincha boshqaruv samaradorligi ko’rsatkichi sifatida
foydalaniladi. Garchi faoliyat unumdorligi bilan boshqaruv samaradorligi bir-
biriga bog`liqligi shubhasiz bo’lsa-da, biroq ular bitta narsa emas. Ta’limning
boshqa ta’lim tashkilotiga nisbatan yuqoriroq natijalari ushbu ta’lim tashkilotida
boshqaruv sifati yuqori bo’lishidan har doim ham dalolat beravermaydi.
Masalan, ta’lim tashkiloti ajoyib moddiy bazaga ega bo’lsa, moliyalashtirishning
qo’shimcha manbalari hisobiga o’qituvchilarga boshqa ta’lim tashkilotlaridagiga
nisbatan yuqoriroq ish haqi to’lay olsa, ushbu barcha ne’matlardan mahrum
bo’lgan oddiy ta’lim tashkilotidagiga qaraganda ta’lim sifati yuqoriroq bo’lishini
ta’minlashi mumkin. Lekin masala har bir ta’lim tashkiloti o’zida mavjud
imkoniyatlardan nechog`li yaxshi foydalanayotganligidadir.
Boshqaruv jarayonlarini psixologik talqin etish masalasi, avvalambor, rahbarning
faoliyatini takomillashtirishni o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi. Mazkur maqsadni
amalga oshirish uchun rahbarga qo’yiladigan talablar, ularni bajarishga moyillik
va boshqaruv faoliyatini to’laqonli amalga oshirishga to’sqinlik qiluvchi shaxs
xususiyatlarini o’rganish zarurati to’g’iladi.
Rahbar shaxsi tushunchasini talqin etadigan bo’lsak, unga xos xususiyatlarni 3
guruhga bo’lib o’rganamiz:
1. Biografik tavsif
2. Qobilyat
3. Shaxsiy sifat va fazilatlar.
Rahbar shaxsining biografik sifatlariga uning yoshi, jinsi, ijtimoiy iqtisodiy
mavqiyi va ma’lumoti kiradi.
Boshqaruv sifatini baholash aynan shu savolga beriladigan javobga bog’liq.
Boshqaruv o’z vazifasiga ko’ra foydali natija olish uchun imkoniyatlardan to’liq
foydalanishni ta’minlashi kerak. Ushbu vazifani qanchalik yaxshi uddalasa, u
shunchalik samarador bo’ladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim va tarbiya jarayonini nazorat qilishning
asosiy usul va uslublar quyidagilar:
- Bolalar hayotini uyushtirish moshg’ulotlar, kun tartibining turli
jarayonlarini kuzatish va tahlil:
- Pedagogik va moliyaviy, xo'jalik ish hujjatlarni o'rganish va tahlil qilish;
- Bolalar ishlarini tahlil qilish:
- Mudira, tarbiyachilar, ota-onalar va bolalar bilan (ularning bilimi, ongi,
nutqining rivojlanishini aniqlash maqsadida) suhbatlashish;
- Pedagogik
kengash»,
«Ishlab
chiqarish
majlislarida»,
ota-
onalar kengashlarida ishtirok etish;
- Jamoat tashkilotlari vakillari bilan suhbatlashishdan iborat.
Bu usul va uslublarni qo'llash - nazorat qilish turiga, qaysi guruhda tarbiyaviy
jarayonning qaysi qismi yoki tashkilot moliyaviy-xo'jalik ishlarining qaysi
tomonlari tekshirishga, nazoratchi-metodistning mutaxassisligi va ish tajribasiga
bog'liqdir. Bu ko'p qirrali usullarni qo'llash - maktabgacha ta’lim ishini har
tamonlama
o'rganishda
g'oyat
ahamiyatlidir.
Kuzatish usuli - bu pedagogik jarayondagi yutuq va kamchiliklarni, ishdagi
qiyinchiliklarni yo'qotish va ta'lim- tarbiyaviy ish sifatini o'stirishni ta'minlaydi.
Kuzatish - pedagogik jarayonini, metodik va moliyaviy- xo'jalik faoliyatining
ahvoliga
to'g'ri
baho
beradi
va
kerakli
xulosalar
chiqaradi.
Frontal-yalpi - yangi tekshirish turida bu usul kun davomida tekshirilayotgan
pedagogik jarayonni o'z ichiga oladi, bunda: rejali, talim-tarbiya ish mazmunini
va turli tarbiya ishini muvofiqlashganligi, maishiy hayotda bolalar hayotini va
tarbiyasini tashkil etish, o'quv-tarbiya usul va uslublarini tashkil etish kiradi.
Tematik nazorat turida esa kuzatish usuli tanlangan temaga va uning
xarakterigabog'liqdir.
Nazoratning asosiy usul va uslublariga quyidagilarni kiritish mumkin:
- bolalarning mttdagi mashgulotlarini, kun tartibining turli jarayonlarini
kuzatish va taxlil qilish;
- pedagogik va moliyaviy-xhalik ishlariga oid hujjatlarni o’rganish va
taxpil qilish;
- bolalar ishlarini taxdil qilish;
- mudira, tarbiyachilar, ota-onalar va bolalar bilan (ularning bilimi, ongi,
nutqining rivojlanishini aniqiash maqsadida) suxbatlashish;
- «Pedagogik kengash», «Ishlab chiqarish majlislari»da, ota-onalar
kengashlarida ishtirok etish;
- jamoat tashkilotlari vakillari bilan suxbatlashish.
Kuzatish usuli bu — pedagogik jarayondagi yutuq va kamchiliklarni, ishdagi
qiyinchiliklarni bartaraf etish va ta’lim-tarbiya ishlari samaradorligini oshirishga
xizmat
qiladi.
Shuningdek kuzatish uslubi - muassasadagi pedagogik jarayonga, uslubiy va
moliyaviylik faoliyatining xolatiga to’g’ri baxo berish va zarur xulosalar
chiqarishga
imkoniyat
yaratadi.
Yalpi tekshirish usuli orqali muassasaning kun davomidagi faoliyatining barcha
jihatlari:
tashkiliy-ma’muriy,
moliyaviy-xo’jaliq
ta’lim-tarbiya ishlarining
mazmuni,
yo’nalishlari,
samarasi
va
natijalari
ko’zatiladi.
Muayyan mavzu bo’yicha nazorat qipishda esa 1 so’zatish usuli tanlab olingan
mavzu va uning harakteriga bog’liq bo’ladi. Agar ta’lim-tarbiya ishlari
ko’zatilayotgan bulsa, tekshiruvchi mashgulotlarni izchil taxlil qipadi, ularni
tashkil etish mazmuni, tuzilishi va uslubiyatiga aloxdda ahamiyat beradi.
O’yin jarayonini ko’zatayotganda ko’zatuvchi asosiy e’tiborni o’yin turiga,
o’tnash uchun yaratilgan shart-sharoit, bolalarning o’zaro munosabatlari va
tarbiyachining bu jarayonni qay darajada boshqarayotganiga qaratadi.
Ba’zan pedagogik ishlarni ko’zatayotgan nazoratchi uning mazmun-moxiyati
xaqida aniq, yaqiol tasavvur xosil qilmasligi mumkin. Bunday xollarda, odatda,
kushimcha
yoki
takroriy
tekshiruv
o’tkaziladi.
Tashkiliy-pedagogik faoliyatni kuzatishda jarayonida mudiraning bu ishni
tashkil etgani, uning tashkiliy-ma’muriy, tarbiyaviy va moliyaviy-xo’jalik
ishlarini samarali olib borayotgani, jamoa a’zolari, tarbiyachi va boshqa xodimlar
bilan munosabati, shuningdek ota-onalar bilan o’zaro munosabatlarini qanday
yo’lga
kuyganiga
e’tibor
qaratish
maqsadga
muvofiqiir.
Bundan tashqari, kuzatishda muassasada kun tartibi qoidalariga qay darajada
rioya
etilayotgani, bolalarning
bilim
darajasi,
ularning
axloq-odobi,
tarbiyachining bilimi, malakasi, tajribasi shmda ta’lim-tarbiya usul va uslublarini
qay darajada egallagani singari masalalar ham e’tibordan chetda qolmasligi keraq
Kengash tarkibiga homiylik qiluvchi muassasalarning xodimlari, ota-onalar, urta
maktab, maktabgacha ta’lim, tibbiy yordam, mahalla kzhitasi vakillari kiritiladi.
Kuzatishni yana ham mukammalroq izoxlash maksadida quyidagi usullardan
foydalaniladi:
1. Ish hujjatlarini o’rganish;
2. Bolalar sog’ligini izoxlovchi materiallar;
3. Ta`lim - tarbiyaviy ish rejalarini o’rganish;
4. Tarbiyachilarning kundalik daftarlarini (ilk yosh guruhlari).
5. Bolalar ishlarini tahlil qilish;
6. Pedagogik kengash, ishlab chiqarish, ota-onalar majlislarining qarorlarini
o’rganish;
Boshqaruv samaradorligi deganda erishilgan va erishish mumkin bo’lgan
unumdorlik o’rtasidagi munosabatni aks ettiruvchi xususiyatni tushunamiz.
Bunday ta’rifni faoliyat ko’rsatishni boshqarishga nisbatan ham, rivojlanishni
boshqarishga nisbatan ham ishlatsa bo’ladi. Lekin bu holatlarning har birida turli
natijalar va turli xarajatlar hisobga olinishi kerak. Ta’lim tashkiloti o’zi uchun
ta’lim sifati iloji boricha yuqori darajada bo’lishini ta’minlay oladi (bu yuqori
samaradorlik hamda faoliyat yuritishni boshqarishdan dalolat berishi mumkin),
ammo ayni paytda u yangiliklarni o’zlashtirish va o’zining salohiyatini
kuchaytirish uchun ob’ektiv tarzda ta’limning mavjud imkoniyatlaridan
foydalanmasligi mumkin. Bu ta’lim tashkilotini rivojlantirishni boshqarish
samaradorligi pastligidan dalolat beradi.
Ta’lim sifati ta’lim oluvchi yoshlarning xabardorligini rivojlantirishni
ta’minlaydigan ta’lim faoliyatining turli jihatlarini, o’qitish mazmuni, shakllari va
metodlarini, moddiy-texnika bazasini, kadrlar tarkibini va h. k. tavsiflovchi
ko’rsatkichlar yig`indisi bilan belgilanadi.
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilot bo`yicha metodik ishlarni tashkil etish
samaradorligi
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tizimli yondashuv asosida
pedagogik jarayonlarni tashkil etish va boshqarish.
Pedagogik
jarayonlarda
tarbiyachilar
bilan
tarbiyalanuvchilarning
hamkorlikdagi faoliyatini tashkil etish, munosabatlarini shakllantirish o‘zaro
ta’sir jarayonida amalga oshiriladi va mazkur jarayonda o‘zaro ta’sir etish
madaniyati shakllanib, rivojlanib boradi. O‘zaro ta’sir etish madaniyatining
rivojlanishi ta’limiy muhitda innovatsion o‘zgarishlar bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi.
Pedagogik jarayonlarda innovatsiyalar o‘zaro ta’sir madaniyatining eng muhim
va asosiy vositalaridan biri sifatida namoyon bo‘lib, ular innovatsion jarayonlarda
nafaqat o‘zining tavsifi va xususiyatlari bilan, balki pedagogik jarayonlarni
takomillashtirishning eng muhim omillari sifatida ham belgilanadi. Bu o‘z
navbatida innovatsiyalarning sifatini va ahamiyatliligini belgilash bilan bir
qatorda, vaziyatlarga ko‘ra ularni tatbiq etish vaqtlarini ham oldindan belgilaydi.
O‘zaro ta’sir madaniyati umumiy ijtimoiy madaniyatning tashkil etuvchi
komponenti sifatida ma’lum bir ijtimoiy madaniyat kontekstida tushunchalar,
shaxslararo munosabatlar va o‘zaro ta’sir natijasida shakllanadi va unda qator
kattaliklar – an’anaviylik, dolzarblik darajasi, motivlashtirish tizimi,rahbarlik
uslublari,
tashkiliy
muhitning
sifati,
kommunikatsiyalar,
personalni
boshqarish,boshqaruv strategiyasi, tarbiyachi va tarbiyalanuvchilarning kasbiy
hamda shaxsiy madaniyati rasmiy jihatdan namoyon bo‘ladi. O‘zaro ta’sir
madaniyatining
an’anaviyligi
milliy-tarixiy
ijtimoiy
madaniyat
bilan
pedagogikaning o‘zaro bog‘liqligiga asoslanuvchi umumtaraqqiy va milliy
ta’lim-tarbiya madaniyatining pedagogik tizimda barqaror namoyon bo‘lishi,
uning dolzarbligi ta’limiy muhitda qulay vaziyatlarning vujudga kelishi sifatida
va ijtimoiy ehtiyojlarga mos kelishi bilan belgilanadi. Ta’limiy muhitning sifati
uning holatining milliy-madaniy namunalar bilan mos kelishini hamda pedagogik
jarayonning
samaradorlik
darajasi
va
subyektlar
(tarbiyachi
va
tarbiyalanuvchilar)ning imkoniyat darajasini belgilaydi.
Ya’ni, vujudga kelayotgan vaziyatlarni ta’limiy muhitning asosiy tashkil etuvchi
elementlari bilan muvofiqlashtirish o‘zaro ta’sir madaniyatining asosiy
ko‘rsatkichi sifatida xizmat qiladi.
Pedagogik jarayonlarni takomillashtirish vositalarining nazariy-metodologik
asoslari pedagogik jarayonlarning yangi shaklini vujudga keltiruvchi, ta’limning
tarkibiy tuzilishining sifatlarini belgilovchi yangi g‘oyalar hisoblanadi. Shunga
ko‘ra, MTT tarbiyachilarining pedagogik jarayonlarni takomillashtirishga ta’sir
ko‘rsatuvchi vositalarini tavsiflovchi integrativ xususiyatlarni quyidagi
guruhlarga ajratish mumkin:
- innovatsion tartibda faoliyat ko‘rsatishni tashkil etishning umumiy
tamoyillari;
- pedagogik jarayonlarni rivojlantirish va takomillashtirish bilan bog‘liq
bo‘lgan g‘oyalarning mavjudligi;
- ijtimoiy organizm sifatida jamoani rivojlantirish va tarbiyalanuvchi –
ixtirochilar jamoasini vujudga keltirish bo‘yicha tashkiliy-metodik
faoliyat;
- yangi tarkibiy tuzilishga ega va mazmunan rivojlantirilgan ta’lim
dasturlarini ishlab chiqish hamda amaliyotga tatbiq etish asosida
pedagogik jarayonlarni tashkil etish va boshqarish;
- pedagogik
jarayon
subyektlarining
ijodiy
qobiliyatlarini
psixologikpedagogik jihatdan rivojlantirish;
- pedagogik
jarayonlarni
takomillashtirishda
subyektlarning
individualpsixologik xususiyatlarini hisobga olish;
- yagona ta’lim-tarbiyaviy maqsadni amalga oshirish va rivojlantirish
uchun o‘zaro birikkan tarbiyalanuvchi, tarbiyachi va ota-onalarning
hamkorligini vujudga keltirish.
Bunday hollarda MTT tarbiyachilari pedagogik jarayonlarni tashkil etish va
boshqarish funkstiyalari bilan bir qatorda, boshqaruvchi, tarbiyachi va tadqiqotchi
funksiyalarini
ham
bajarishi
zarur.
Chunki
pedagogik
jarayonlarni
takomillashtirish asosida ko‘zlangan natijalarga erishishda, eng avvalo,
pedagogik jarayonlarda vujudga kelishi mumkin bo‘lgan muammolarni o‘rganish
va tahlil qilish va ularni bartaraf etishda bajarilishi zarur bo‘lgan vazifalarni,
maqsadni aniqlash, shuningdek, pedagogik jarayon subyektlaridan biri
hisoblanayotgan tarbiyalanuvchilarning imkoniyati va ehtiyojlarini inobatga olish
zarur.
Pedagogik jarayonlarni tashkiletish va takomillashtirishda innovatsiyalarni
pedagogik jarayon subyektlarining harakatlanishi va faolligini ta’minlovchi
hamda maqsadga yo‘naltirilgan ijodiy, sifatiy o‘zgarishlar jarayonini vujudga
keltiruvchi vosita sifatida belgilash mumkin. Boshqacha qilib aytganda,
innovatsiya eskilikning yangilik bilan o‘zaro o‘rin almashinishini ta’minlovchi
vosita deb aytishimiz mumkin.
Innovastiya tushunchasi tadqiqotlarda “yangilik kiritish” tushunchasi sifatida
ko‘rib chiqiladi, “innovastion jarayon” tushunchasi esa yangilik yaratish va ularni
o‘zlashtirish hamda ta’lim muassasasi amaliyotida samarali qo‘llash jarayoni
sifatida ifodalanadi.
Demak, pedagogik jarayonlarni takomillashtirishda innovatsiya (yangilik kiritish)
maqsadga yo‘naltirilgan o‘zgartirishlar vositasi, innovastion jarayon – pedagogik
jarayonlarga yoki pedagogik faoliyatga o‘zgartirishlar ( yangilik) kiritish vositasi
deb aytishimiz mumkin. Bu jarayonda quyidagi qator vazifalar pedagogik
jarayonlarni takomillashtirish, yangiliklar kiritishni amalga oshirishda pedagogik
innovatsiyalarni samaradorligining asosiy shartlari hisoblanadi:
- ta’lim tashkiloti jamoasi uchun yangilik kiritishning dolzarbligi mavjud
muammolarni uzil-kesil hal qilish va pedagogik jarayon samaradorligini
ta’minlashning asosiy omillari sifatida belgilanishi;
- tanlangan innovatsion vositalarni ta’lim tashkilotining imkoniyatlariga
mos kelishi;
- innovatsiyalarning to‘la ilmiy asoslanganligi;
- innovatsion jarayonlarning ahamiyatliligi va tizimliligi;
- yangilik yaratuvchi va undan foydalanuvchilarning shaxsiy-individual
psixologik xususiyatlarini hisobga olish;
- innovatsiyalarning ahamiyatini anglash har bir subyektning yuqori
darajadagi mas’uliyati hamda javobgarligini ifodalashi;
- innovatsion jarayonlarda tavakkalchilikni minimal darajada bo‘lishi
uchun yetarli shart-sharoitlar yaratish zaruriyati;
- tavakkalchilik darajasini tushunish va ularning asoslanganligi zaruriyati;
- ta’lim mazmunida, pedagogik loyihalarda o‘zgartirishlar hamda
rivojlanish tamoyillarining o‘z ifodasini topishi.
MTTda
pedagogik
jarayonlarni
innovatsion
yondashuv
asosida
takomillashtirishga obyektiv va subyektiv omillar sabab bo‘ladi.
Obyektiv omillarga davlatning yangi ta’lim siyosati, ta’lim sohasidagi
fundamental va amaliy tadqiqotlar, ta’lim tashkilotlarining innovatsion faoliyat
yo‘nalishidagi tajribalarini kiritishimiz mumkin.
Subyektiv omillarga ijtimoiy-hududiy ehtiyoj hamda ta’lim tashkilotlari
faoliyatining rivojlanish jarayoni, tarbiyachilarning bilim, ko‘nikma va
malakalarini va ta’lim tashkiloti ilmiy-pedagogik salohiyatining rivojlanishi.
Pedagogik jarayonlarni takomillashtirish ilg‘or pedagogik texnologiyalarni
aniqlash va tatbiq etish muammolarini vujudga keltiradi va bular subyekt-subyekt
munosabatlariga asoslanadi, bu munosabatlar shaxsning qiziqishlari, qobiliyatlari
va sifatlarini anglashga yo‘naltirilgan umumiy rivojlanish shartlarini belgilovchi
asoslar hisoblanadi.
Pedagogik jarayonlarni takomillashtirish yo‘nalishida amalga oshirilgan
ishlarning samaradorligini aniqlash pedagogik jarayon subyektlari faoliyatini
obyektiv baholashni talab etadi va bunga quyidagilar misol bo‘ladi:
- pedagogik jamoaning kasbiy mahoratini o‘sishi;
- jamoada barcha uchun qulay ijtimoiy-psixologik muhitni vujudga kelishi
hamda uning mustahkam va ijobiy xususiyatlari;
- pedagogik jarayonlarni takomillashtirish va rivojlantirishga subyektlar
moyilligi va jamoaning tayyorgarligi;
- ilmiy va ilmiy-metodik salohiyatni o‘sishiga jamoadagi moyillik;
- tarbiyachilar va tarbiyalanuvchilar o‘rtasida axborotlar almashinuvi
sifatining o‘sishi;
- uzluksiz ta’lim tizimining navbatdagi bosqichlarida o‘qishni davom
ettirishlari uchun tarbiyalanuvchilarni tayyorlash darajasi va ta’lim
muassasasida yaratilayotgan shart-sharoitlar sifati;
- umumiy maqsadlarning mavjudligi va manfaatlar uyg‘unlashuvi;
- innovatsion jarayonlarda tarbiyachi va tarbiyalanuvchilarning samarali
ishtirokini ta’minlovchi chora-tadbirlarning mavjudligi.
MTTda tashkil etiladigan pedagogik jarayonlarda qulay ta’limiy muhitni
shakllantirish uchun zaruriy shart-sharoitlarni yaratishda tarbiyalanuvchilarning
ehtiyojlari va imkoniyatlarini o‘rganish asosida ularning faolligini rivojlantirish
zarur bo‘lib, ularning faolligini ta’minlashda motivlashtirish pedagogik
jarayonlarni takomillashtirish vositalaridan biri sifatida maydonga chiqadi.
Amerikalik psixolog A. Maslou nazariyasi bo‘yicha barcha ehtiyojlarni qat’iy
iyerarxiya strukturasi bo‘yicha joylashtirish mumkin. U quyi darajadagi
ehtiyojlarni qondirishni talab qiladi, o‘z navbatida inson xulqiga ta’sir ko‘rsatadi,
yuqori darajadagi ehtiyojlar esa asta-sekin ta’sir ko‘rsatadi.
Maslou inson hayotidagi mavjud ehtiyojlardan beshta asosiylarini ajratib
ko‘rsatadi. Birlamchi ehtiyojlar – bu insonning hayotiy faoliyatini ta’minlash
uchun zarur bo‘lgan ehtiyojlar. A.Maslouning fikricha, inson, eng avvalo ana shu
ehtiyojlarini qondirish uchun ishlaydi. Birlamchi ehtiyojlar hisoblangan oziq-
ovqatga, kiyim-kechakka, uy-joyga, uyquga bo‘lgan ehtiyoj qondirilsa, boshqa
darajadagi ehtiyojlar ham asta-sekin ahamiyat kasb etib boradi.
Yuqorida aytganimizdek, birlamchi ehtiyojlar qondirilgach, boshqa zaruriyatlar
kishilarni yuqori darajadagi ehtiyojlarga qarab harakat qilishga majbur qiladi.
Lekin, insonning barcha ehtiyojlarni hech qachon to‘la-to‘kis qondirish
imkoniyati bo‘lmaydi. Shu sababli ehtiyojlarga asoslangan motivlashtirish
jarayoni mavjuddir.
Mak Klelland nazariyasida asosiy e’tibor yuqori darajadagi ehtiyojlarga qaratiladi,
ularga hokimiyat, muvaffaqiyat, mansublik kiradi. Hokimiyat ehtiyoji – boshqa
odamlarga ta’sir ko‘rsatishga xohish, bu albatta hokimiyatga intilish emas, balki
o‘z ta’sirini ko‘rsatish ehtiyoji. Muvaffaqiyatga bo‘lgan ehtiyoj ma’lum bir
vazifani muvaffaqiyat bilan bajarish orqali amalga oshiriladi.
Mansublik ehtiyoji Maslou nazariyasiga o‘xshash bo‘lib birga ishlaydigan
xodimlar, tanishlar huzurida bo‘lishi, do‘stona munosabatlar o‘rnatishdan
manfaatdorlikni ifodalaydi.
Frederik
Gertsbergning
motivlashtirish
nazariyasi
boisiy
tozalanish
(motivastionnaya gigiena) deb yuritilib, uning asosida qoniqish keltiruvchi
mehnat ruhiy sog‘lom bo‘lishga ham hamkorlik ko‘rsatadi degan fikr yotadi.
Agar ish joyi iflos, qorong‘i, ko‘rimsiz bo‘lsa bu mehnatga intilishni kamaytiradi.
Agar ish joyi toza, ergonometrik nuqtai nazardan benuqson bo‘lsa, mehnatga aniq
ifodalangan motivlar paydo bo‘ladi. Gertsberg bu omillarni “gigienik” omillarga
oid deb hisoblaydi.
Motivlashtirishda amerikalik psixolog V.Vrum tomonidan 1964 yilda ishlab
chiqilgan kutish nazariyasi ham muhim ahamiyat kasb etib, mehnatning natijasini
kutish, ya’ni mehnat xarajatlari bilan olingan natija o‘rtasidagi farqni, foydani
kutish, natija bilan rag‘batlantirish o‘rtasidagi farqni kutish, bu yerda
rag‘batlantirish mehnat natijasidan qoniqish yoki qoniqmaslikni bildiradi. Ya’ni,
kutilgan natijaga erishish motivlashtirishning holatini belgilaydi, rahbarlar
tomonidan mehnati natijalariga ko‘ra xodimlarning o‘z vaqtida rag‘batlantirilib
borishi motivlashtirishni kuchaytiradi va h.k. Umuman olganda ta’lim
tashkilotlarida tashkil etiladigan pedagogik jarayonlarda motivlashtirish
subyektlarning (tarbiyachilar, tarbiyalanuvchilar) mazkur jarayonlarda keng
miqyosda ishtirok etishiga asoslangan bo‘lib, uni qo‘llash orqali sog‘lom ijtimoiy-
ruhiy muhit yaratiladi. Bunda ijtimoiy-psixologik metodlar mehnat faolligini
oshirishga qaratilgan bo‘lib, u subyektlarning ma’naviy va ijtimoiy xulqiga ta’sir
etish orqali amalga oshiriladi.
Psixologik adabiyotlarda motivlashtirish keng ma’noda inson hayotining (uning
xulq-atvori, faoliyatining) murakkab, ko‘p qirrali boshqaruvchisi deb keltiriladi.
Tarbiyalanuvchilar faoliyati turli motivlar yordamida boshqarilishi mumkin.
Motivlar yordamida irodaviy hatti-harakatlarni vujudga keltiruvchi va faoliyatni
muvofiqlashtiruvchi
ta’sir
samarali
hisoblanib,
faoliyat
natijalarining
samaradorligi motivlarning xususiyatiga bog‘liq bo‘ladi, bu o‘z navbatida
motivlashtirish jarayonining samaradorligini ifodalaydi.
Yuqorida keltirilgan ma’lumotlarga asoslanib aytish mumkinki, pedagogik
jarayonlarni
takomillashtirishda
motivlashtirish
bu
pedagogik
jarayon
samaradorligini ta’minlash yo‘nalishidagi mavjud ehtiyojlardan kelib chiqib,
tarbiyalanuvchi faoliyatini psixologik ta’sir etish yo‘llari bilan maqsadga muvofiq
yo‘naltirishdir. Motivlashtirish jarayonida pedagogik jarayon subyektlari
ehtiyojlari yoki ularning umumiy manfaatlarini ifodalovchi ehtiyojlarni inobatga
olish zarur hisoblanadi, chunki motivlashtirish ehtiyojlarning qondirilishi asosida
amalga oshiriladi. Pedagogik jarayonlarda motivlashtirish ijtimoiy amaliyot va
ta’lim ehtiyojlaridan kelib chiqib, subyektlarning qiziqishlarini, egallayotgan
bilim, ko‘nikma va malakalarini tahlil qilish orqali ularning faolligini
rivojlantirishga yo‘naltirilgan bo‘lishi zarur. Mavjud ehtiyojlarni o‘rganish
asosida tarbiyalanuvchilar faolligini ta’minlashga va rivojlantirishga, ya’ni o‘qish,
o‘rganish va bilim olishga yo‘naltiruvchi motivlarni shakllantirish pedagogik
jarayonlarda subyektlar faolligini ta’minlash va rivojlantirishga xizmat qilishi
bilan bir qatorda, ularni jismoniy yoki aqliy mehnatga, shuningdek, dam olish,
bilim olish, hunar o‘rganish, umuman olganda yashash uchun kurashishga
chorlaydi.
Motivlashtirishning samaradorligi pedagogik jarayonlarda erishish mumkin
bo‘lgan natijalar bilan erishilgan natija o‘rtasidagi mutanosiblikni ifodalab,
pedagogik jarayonlarni takomillashtirish va samaradorlikka erishish uchun
quyidagi shartlarning bajarilish zaruriyatini belgilaydi:
- tarbiyalanuvchilarning boshlang‘ich tushunchalariga ilmiy yondashish;
- pedagogik jarayonlarda motivlarning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga
olish;
- tarbiyalanuvchilarda
bilim
olishga
bo‘lgan
ijobiy
motivlarni
shakllantirish; – pedagogik jarayonlarda subyektlar faolligini ta’minlash
uchun qulay vaziyatlarni vujudga keltiruvchi ijodiy muhitni tashkil etish;
- pedagogik
jarayonlar
komponentlarining
o‘zaro
bog‘liqligi
va
aloqadorligini inobatga olish;
- pedagogik jarayonlarni tashkil etish va boshqarishga innovatsion
tuzilishga ega bo‘lgan murakkab pedagogik tizim sifatida yondashish;
- pedagogik jarayonlarda tarbiyalanuvchilar faolligini ta’minlovchi,
tanqidiy va tahliliy fikrlashga undovchi reflekstiv yondashuvni joriy etish;
- pedagogik jarayonlarda shaxsga yo‘naltirilgan ta’sirning o‘ziga xos
xususiyatlarini hamda tarbiyalanuvchilarning reflektiv faoliyatining
ahamiyatini inobatga olish.
MTTda
pedagogik
jarayonlarni
tashkil
etish,
boshqarish
va
takomillashtirishda alohida e’tibor qaratilishi zarur bo‘lgan omillardan biri
pedagogik jarayonlar samaradorligining motivlashtirishga bog‘liqligi bo‘lib,
motivlashtirish pedagogik jarayonlarni takomillashtirish va samaradorligini
ta’minlashda subyektlar faoliyatini muvofiqlashtirish, ularning faolligini
ta’minlash va rivojlantirish vositasi sifatida zarur. Pedagogik jarayonlarni tashkil
etish, boshqarish va ularning samaradorligini ta’minlashda axborotlar bilan
ishlash va ularning yangiligi va ishonchliligini ta’minlash o‘ziga xos ahamiyat
kasb etadi. Pedagogik jarayonlar to‘g‘risidagi hamda tarbiyalanuvchilarning
tasavvuri, boshlang‘ich tushunchalari, ularning dunyoqarashi, ehtiyoji va yashash
sharoitlari bo‘yicha axborotlar to‘plash va ularni chuqur o‘rganish, tahlil qilish
hamda obyektiv baholash tarbiyachilarning eng asosiy vazifalaridan biri
hisoblanadi. Mazkur vazifalarni amalga oshirish asosida pedagogik jarayonlarni
takomillashtirish va rivojlantirish yo‘llari, tarbiyalanuvchilarda ijobiy motivlarni
shakllantirish va rivojlantirish omillari va vositalari aniqlanadi hamda
samaradorlik ta’minlanadi.
Axborot – pedagogik jarayonlarni tashkil etish va boshqarishda, shuningdek
mazkur jarayon subyektlari hisoblangan tarbiyachilar va tarbiyalanuvchilar
faoliyatini tashkil etish va ularni muvofiqlashtirishda, pedagogik jarayonlarni
ilmiy asosda tashkil etish hamda samaradorligini oshirishda o‘ziga xos, turli xil
yangiliklarni o‘z ichiga olgan ma’lumot va xabarlardan iborat bo‘lib, yangi,