MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA GURUH XONALARINING JIHOZLANISHIGA QO’YILADIGAN TALABLAR
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
47,6 KB
MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA GURUH
XONALARINING JIHOZLANISHIGA QO’YILADIGAN TALABLAR
MUNDARIJA:
KIRISH
.......................................................................................................................
I
BOB
MAKTABGACHA
TA'LIM
TASHKILOTILARI
GURUH
XONALARINING JIHOZLANISHIGA QO’YILADIGAN TALABLARNING
NAZARIY ASOSLARI
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida guruh xonalarining jihozlanishiga
qo’yiladigan talablarning mohiyati………………………………………….......
1.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida guruh xonalarining jihozlanishida
pedagog hodimlarning o'rni va ta'lim jarayoniga ta'siri…......................................
II
BOB
MAKTABGACHA
YOSHDAGI
BOLALARNING
HAR
TAMONLAMA BARKAMOL SHAXS BO’LIB RIVOJLANISHIDA GURUH
XONALARI JIHOZLANISHINING AHAMIYATI
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim-tarbiya olishida guruh xonalarining
jihozlanishining o'rni………………………………………………………….......
2.1
Maktabgacha ta’lim tashkiloti guruh xonalarining jihozlanishiga
zamonaviy yondoshuv
.................................................................................................
XULOSA ....................................................................................................................
ADABIYOTLAR RO’YXATI: ................................................................................
2
I BOB Maktabgacha ta'lim tashkilotilari guruh xonalarining jihozlanishiga
qo’yiladigan talablarning nazariy asoslari
1.1 Maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarida
guruh
xonalarining
jihozlanishiga qo’yiladigan talablarning mohiyati
Maktabgacha ta’lim vazirligi, Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligining
qoʻshma qarori (Adliya vazirligi tomonidan 2016-yil 16-yanvarda 2753-son bilan
roʻyхatdan oʻtkazilgan) bilan Maktabgacha ta’lim tashkilotlarini mebel, oʻquv
koʻrgazmali qurollar, teхnik vositalar, oʻyinchoqlar, sport anjomlari va boshqa
ashyolar bilan jihozlash me’yorlari tasdiqlandi.
Jihozlash me’yorlari 171 nomdagi jihozlarni (mebel, oʻquv koʻrgazmali qurollar,
teхnik vositalar, oʻyinchoqlar, sport anjomlari va boshqa ashyolar) oʻz ichiga oladi,
хususan: 43 nomdagi guruh jihozlari yasli guruhlari (2-3 yosh), kichik guruhlar (3-
4 yosh), oʻrta guruhlar (4-5 yosh), katta guruhlar (5-6 yosh), tayyorlov guruhlari (6-
7 yosh) va qisqa muddatli guruhlar kesimida;
maхsus maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun qoʻshimcha 19 nomdagi maхsus
jihozlar kichik guruhlar (3-4 yosh), oʻrta guruhlar (4-5 yosh), katta guruhlar (5-6
yosh) va tayyorlov guruhlari (6-7 yosh) kesimida;
109 nomdagi guruhdan tashqari jihozlar (ma’muriy-metodik хonalar, musiqa zali,
jismoniy tarbiya хonasi, oshхona, oziq-ovqat saqlash хonasi, omborхona, kirхona,
tashqi oʻyin maydonchasi uchun jihozlar).
Bundan tashqari, maktabgacha ta’lim tashkilotlari jismoniy va yuridik
shaхslarning homiylik mablagʻlari, byudjetdan tashqari mablagʻlar, mahalliy va
хorijiy tashkilotlarning grantlari, qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan boshqa
manbalar hisobidan boshqa turdagi zarur jihozlar bilan ta’minlanishi mumkin.
Belgilanishicha, nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining jihozlanishi
ushbu Jihozlash me’yorlaridan kam boʻlmasligi lozim.
Hujjat davlat tilida qabul qilingan.
3
Yuqoridagi ayrimlarinigina sanaganimiz boshi bor-u oxiri ko‘rinmay qolgan
muammolarni bartaraf etish uchun birinchi qadam sifatida O‘zbekiston Respublikasi
Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil etildi. Maktabgacha ta’lim tizimini isloh
qilishdagi mavjud muammolarni bartaraf etish maqsadida qabul qilingan Prezident
qarorida keng ko‘lamli tadbirlarni amalga oshirish ko‘zda tutildi. Maktabgacha
ta’lim tizimini rivojlantirishga qaratilgan yagona davlat siyosatini amalga oshirish,
tizimni tarkibiy jihatdan tubdan isloh qilish, boshqaruv tuzilmasini tashkil etish
choralari belgilandi.
“O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil
etish to‘g‘risida”gi qarorga muvofiq bu sohada yangi tizim yaratildi.
— Yangi vazirlik oldiga maktabgacha ta’lim sohasida yagona davlat
siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish, maktabgacha ta’lim muassasalari davlat
va nodavlat tarmog‘ini kengaytirish va moddiy-texnik bazasini mustahkamlash,
ularni malakali pedagog kadrlar bilan ta’minlash, maktabgacha ta’lim
muassasalariga bolalarni qamrab olishni
keskin oshirish, ta’lim-tarbiya
jarayonlariga zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarini tatbiq etish orqali
bolalarni intellektual, ma’naviy-estetik, jismoniy rivojlantirish hamda ularni
maktabga tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash vazifalari qo‘yildi, — deydi
Maktabgacha ta’lim vaziri Agrepina Shin.
Metodik ko‘mak qanchalik zarur?
Har qanday ta’limning asosi — metodika, jumladan, maktabgacha ta’limniki
ham. Maktabgacha ta’limni sifat bosqichiga ko‘tarishda yangi ta’lim metodlari,
innovatsion texnologiyalarning ahamiyati katta. Sababi MTTning moddiy-texnik
bazasi yuqori bo‘lsa-yu, tarbiyachi bola bilan ishlamasa, unga har kuni yangi
ma’lumotlarni o‘rgatmasa, hamma qilingan harakatlar natijasi nolga tenglashib
qoladi. Sohadagi mutaxassislar mahoratini oshirish, ularga zaruriy metodik ko‘mak
berish maqsadida Maktabgacha ta’lim muassasalari rahbar va mutaxassislarini
qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti tashkil etildi.
4
Maktabgacha ta’lim sohasiga ixtisoslashgan kadrlar tayyorlash masalasiga
alohida e’tibor qaratildi. Qabul qilinayotgan barcha-barcha qarorlarni amalga
oshiradigan, farzandlarimizga eng zarur hayotiy tushuncha va ko‘nikmalarni
o‘rgatadigan yuqori malakali tarbiyachilarni tayyorlash masalasi kun tartibiga
chiqdi. Bu sohada zamonaviy talablarga javob beradigan ilg‘or pedagogik usul va
uslublarni ishlab chiqish, o‘quv va o‘quv-metodik adabiyotlarning yangi avlodini
yaratish va nashr etish ham g‘oyat dolzarb vazifa edi. O‘zbekiston Respublikasining
ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat
talablari va “Ilk qadam” maktabgacha ta’lim muassasasining Davlat o‘quv dasturi
qabul qilindi. Endilikda zamonaviy maktabgacha ta’lim tashkilotining tarbiyachilari
bolalarni erkin qo‘ygan holda faollik markazlarida o‘yin mashg‘ulotlari orqali yangi
ma’lumotlarni o‘rgatmoqda.
Maktabgacha ta’lim tizimida oliy ma’lumotli mutaxassislarga ehtiyoj esa
pedagogika universitetlarida maktabgacha ta’lim yo‘nalishiga qabul kvotalarining
oshirilishi va nomutaxassis kadrlarni qayta tayyorlovdan o‘tkazish evaziga
to‘ldirilmoqda. Ilg‘or xorijiy tajribalar asosida maktabgacha ta’lim tizimidagi
pedagog kadrlar malakasini oshirish bo‘yicha o‘quv-reja va dasturlarni
takomillashtirish,
oliy
ta’lim
muassasalari
maxsus
sirtqi
bo‘limlarining
“Maktabgacha ta’lim” yo‘nalishi bo‘yicha 2018—2023-yillar uchun kvotalar
ajratish masalasiga e’tibor qaratildi.
— Hozirgi zamon tarbiyachisi kasbiy mahoratini doimiy tarzda oshirib
borishi, ilg‘or pedagogik texnologiyalarning izchil metodlari mohiyatini to‘liq
anglashi va ulardan mashg‘ulotlarida mohirona foydalanishi zarur. Ta’lim
jarayonida ilg‘or pedagogik texnologiyalarni faol qo‘llash, ta’lim samaradorligini
oshirish, tahlil qilish va amaliyotga joriy etish bugungi kunning muhim
vazifalaridan biridir, — deydi Maktabgacha ta’lim muassasalari rahbar xodimlarini
qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti katta o‘qituvchisi Mavluda
Rustamova. — Tarbiyalanuvchilarning ongi, dunyoqarashini o‘stirish, ularni
mashg‘ulotlarda erkin fikrlaydigan erkin ishtirokchiga aylantirish nihoyatda
muhimdir. Tarbiyachi mashg‘ulotda boshqaruvchi, bolalar esa ishtirokchiga
5
aylanmog‘i lozim. Ana shu vazifani uddalashda innovatsion faoliyat ustunligi ko‘p
qirrali samara keltiradi. Maktabgacha ta’limda ko‘proq bolalarning yoshi, fiziologik
holatini hisobga olish lozimligini unutmaslik kerak. Oddiy, oson va kam vaqt
sarflanadigan o‘yin mashqlaridan foydalanib, faollik markazlarida ish olib borish
yaxshi samara beradi. Ko‘proq atrof-muhit bilan bog‘lab o‘tilgan mashg‘ulotlar
bolalar ongi, dunyoqarashini, erkin fikrlash, bayon etish qobiliyatlarini, mustaqil
ishlash ko‘nikmasini, ya’ni hayotiy kompetensiyasini rivojlantiradi.
Nodavlat maktabgacha ta’lim: nimasi afzal?
Ochig‘i, avvallari xususiy bog‘cha degan nomning o‘zi odamlarni biroz
o‘zidan itarardi. Chunki davlat bog‘chasi bilan xususiy bog‘cha narxi o‘rtasidagi
tafovut keskin farqlanar, bunday ta’lim tashkilotiga moddiy jihatdan baquvvat
oilalar farzandlari borishi kerak degan tushuncha shakllangan edi. Bu qarash bugun
biroz bo‘lsa-da o‘zgardi. Sababi nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari
tarmog‘ini kengaytirish borasida olib borilayotgan sa’y-harakatlar evaziga bugun
yurtimizda nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari soni keskin ortdi. Bugungi
kunda maktabgacha ta’lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish, ularning moddiy-
texnik bazasini mustahkamlash, yangi bog‘chalar qurish bo‘yicha davlat dasturi
qabul qilinib, amalga oshirilmoqda. Bu esa tizimda sog‘lom raqobatni shakllantirish
hamda ta’lim xizmatlari turini ko‘paytirishga xizmat qiladi. Investorlar tashkil
etilayotgan maktabgacha ta’lim muassasalarida davlat ta’lim talablariga,
sanitariya-gigiyena va boshqa normalarga rioya qilish, kelishuv amal qilishining
butun muddati davomida faoliyat yo‘nalishini saqlab qolish, shuningdek,
maktabgacha ta’lim xizmatini ko‘rsatish narxining maqbulligi va arzonligini
ta’minlash uchun mas’ul bo‘lishi nazarda tutilmoqda. Bunda investorlarga
preferensiyalar, shuningdek, imtiyozli kreditlar taqdim etilmoqda.
Nega NMTT narxida o‘zgarish ro‘y berdi?
Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim
vazirligi
va
uning
tizimidagi
muassasalarning
moddiy-texnika
bazasini
mustahkamlash hamda nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyatini
qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risida”gi qaroriga ko‘ra bo‘sh turgan binolar nol qiymatda
6
tadbirkorlarga berildi, davlat-xususiy sheriklik (DXSh) shartlarida tashkil etilgan
nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari uchun qator soliq imtiyozlari nazarda
tutildi. Xususan, nodavlat MTM faoliyat ko‘rsatishni boshlagan paytdan boshlab 10
yil muddatga barcha turdagi soliqlar va davlat maqsadli jamg‘armalariga majburiy
ajratmalardan, DXSh to‘g‘risida bitim tuzilgan kundan boshlab 2 yil muddatga —
tasdiqlanadigan ro‘yxatlar bo‘yicha olib kelinadigan asbob-uskunalar, inventar,
o‘quv qo‘llanmalari va o‘yin zonalari uchun bojxona to‘lovlaridan ozod etildi.
Davlat-xususiy sherikchilik shartlari asosida faoliyat yuritadigan nodavlat
maktabgacha ta’lim muassasalariga O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti
mablag‘laridan subsidiyalar ajratilishi belgilandi. Bular narx siyosatiga ta’sir
etmasdan qolmaydi, albatta.
— Nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish
bo‘yicha qabul qilingan qator me’yoriy hujjatlar asosida hududda 12 ta nodavlat
maktabgacha ta’lim tashkiloti foydalanishga topshirilgan bo‘lsa, 115 ta davlat-
xususiy sherikchilik asosidagi bog‘cha ishga tushirildi, — deydi Surxondaryo
viloyati maktabgacha ta’lim boshqarmasi boshlig‘i Robiya Kattayeva. —
Shuningdek, aholiga qulaylik yaratish maqsadida tashkil etilgan 200 dan oshiq
xonadon bog‘chalar ham bolalarni maktabga tayyorlash borasidagi maqsadlarimizni
amalga oshirishda ko‘makchi bo‘lyapti. Ayniqsa, viloyatning chekka hududlaridagi
maktabgacha ta’lim tashkilotida bolasi tarbiyalanishni istagan ota-onalar orzusi
amalga oshyapti. Qayerga bormang: yig‘ilishgami, to‘ygami, ma’rakagami barcha
bog‘chalar haqida gapiradi, bolalari yozish-chizishni o‘rganayotganini aytadi...
Maktabgacha ta’limning muqobil shakllari
Shu o‘rinda savol tug‘iladi: davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari quvvati
bolalar soniga nisbatan kam bo‘lganda,
yechimni nimada ko‘rish mumkin? Vazirlar Mahkamasining “Bolalarni
boshlang‘ich ta’limga majburiy bir yillik tayyorlashga bosqichma-bosqich o‘tish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori asosida 2018-2019- o‘quv yilidan boshlab
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Farg‘ona viloyati va poytaxtimizning ayrim
tumanlarida bolalarni boshlang‘ich ta’limga majburiy bepul bir yillik tayyorlashni
7
joriy etish tajriba loyihasi amalga oshirildi. Loyihani amalga oshirish uchun jami
494 ta guruh tashkil etildi.
Tajriba guruhlari maktabgacha ta’lim muassasalariga bormaydigan
bolalarga maktabgacha ta’lim va tarbiya olishda yordam berish, buning uchun zarur
shart-sharoitlar yaratish maqsadida tashkil etildi. Guruhlar davlat va nodavlat
maktabgacha ta’lim muassasalari, maktabgacha ta’lim sohasida nodavlat ta’lim
xizmatlari ko‘rsatuvchi yuridik shaxslarning negizida ochildi.
— Tajriba guruhlarida 3-4 soat davomida bir yoki ikki smenada ta’lim-tarbiya
jarayoni tashkil etiladi. Bitta guruhdagi bolalar soni 30 nafardan oshmasligi kerak,
— deydi Toshkent shahar maktabgacha ta’lim bosh boshqarmasi bo‘lim boshlig‘i
Jamila Javlonova. — Tajriba guruhlari maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat
tomonidan belgilangan talablarga muvofiq bolalarni tarbiyalaydi va maktabga
tayyorlaydi. Bunda bolalarning o‘ziga xos xususiyatlari, albatta, hisobga olinadi.
Tajriba guruhlariga 5 yoshdan oshgan maktabgacha ta’lim tashkilotlariga
bormayotgan bolalar qabul qilinadi. Boshlang‘ich ta’limga majburiy yillik
tayyorgarlikdan o‘tgan bolalarga davlat namunasidagi sertifikat beriladi.
Maktabgacha ta’limning ushbu muqobil shakli bog‘chaga bormagan bolani
birinchi sinfga borganida tengdoshlaridan kam bo‘lmagan darajada faollashtirishni
ko‘zlaydigan dastur asosida bolalarni maktab ta’limiga tayyorlaydi. Demak, bu
barcha ota-onalar uchun qulay va davlat tomonidan himoyalangan ta’lim shaklidir.
Iligi to‘q bola
Tizimdagi eng og‘riqli masalalardan biri bu ovqatlanish bilan bog‘liqligi
hech kimga sir emas. Bu yo‘nalishda Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan
bolalar haqiga xiyonat qiladiganlarga qarshi keskin chora-tadbirlar rejasi ishlab
chiqilgani ommaviy axborot vositalari va ijtimoiy tarmoqlar orqali kunda-kunora
tasdig‘ini topmoqda. Bunday munofiqlarni nafaqat qonun oldida jazolash, balki
aholi o‘rtasida ham obro‘sizlantirish, bunday maqsaddagi rahbarlar sonini keskin
kamaytirishga xizmat qiladi.
Maktabgacha ta’lim muassasalariga tadbirkorlik subyektlari bilan tegishli
talablarga javob beradigan oziq-ovqat mahsulotlari va tayyor ovqatlarni yetkazib
8
berish to‘g‘risida to‘g‘ridan-to‘g‘ri shartnomalar tuzishga eksperiment tariqasida
ruxsat berildi.
Mazkur eksperiment yakunlari bo‘yicha respublikaning boshqa hududlarida
davlat-xususiy sheriklik mexanizmlarini va maktabgacha ta’lim muassasalarida
ovqatlanishni tashkil etish tartibi joriy etildi.
— Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tadbirkorlik subyektlari bilan sifat
talablariga va sanitariya-gigiyena me’yorlariga javob beradigan oziq-ovqat
mahsulotlari va tayyor ovqatlarni yetkazib berish bo‘yicha to‘g‘ridan to‘g‘ri
shartnomalar tuzish ishlari sinov tariqasida amalga oshirish belgilangan, — deydi
Samarqand viloyat maktabgacha ta’lim boshqarmasi boshlig‘i o‘rinbosari Dilfuza
Azizova. — Hududdagi MTTlarda autsorsing xizmati asosida tarbiyalanuvchilarni
ovqatlantirishni yo‘lga qo‘yganimizda tadbirkor muassasa oshxonasini ijaraga olib,
sifatli va xavfsizligi ta’minlangan oziq-ovqat mahsulotlaridan sanitariya-gigiyena
qoidalariga to‘liq rioya qilgan holda taomlar tayyorlayotgani, yarimtayyor va tayyor
mahsulotlarni yetkazib berayotganiga guvoh bo‘ldik. Shuningdek, har bir bolaga
individual yondashuv ularning jamoat joyida ovqatlanish madaniyatini
shakllantiradi. Alohida oshxonalarni tashkil etish guruh xonalarining tozaligini
saqlaydi. Tashkilot xodimlarining e’tibori bolalarning ta’lim-tarbiyasiga qaratiladi.
Maoshingiz qancha?
Maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarini moddiy rag‘batlantirishning
past darajasi bolalarni tarbiyalash va har tomonlama rivojlantirish masalalarini
professional darajada hal etishga qodir malakali mutaxassislar bilan ta’minlay
olmaslik holatiga sabab bo‘lar edi. Masalan, 1993-yilga qadar maktabgacha ta’lim
muassasalarining tarbiyachisi va umumta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf
o‘qituvchisi mehnatiga haq to‘lash miqdori bir xil bo‘lgan bo‘lsa, hukumatning
alohida qarorlari bilan hozirga qadar umumta’lim maktablari pedagog xodimlari
mehnatiga haq to‘lash miqdorlari bir necha marta oshirilgani holda maktabgacha
ta’lim muassasalari xodimlarining ish haqi miqdorlari o‘zgarishsiz qoldirilganligi
hisobiga ularning o‘rtacha ish haqi miqdori umumta’lim maktabining boshlang‘ich
sinf o‘qituvchisiga nisbatan 60 foizni tashkil etgan, xolos.
9
Bu esa, o‘z navbatida, maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagog xodimlari
iste’dodi, kasb mahorati va ish faoliyatida shaxsiy hissasi namoyon bo‘lmasligiga
hamda muassasaning pedagogik salohiyatini pasaytirishga olib kelgan.
Shu sabab maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish,
xodimlarning mehnatiga haq to‘lash va moddiy rag‘batlantirishning munosib shart-
sharoitlarini yaratish, yuqori malakali kadrlarni, shu jumladan, yosh bitiruvchilarni
jalb etish, jamiyatda maktabgacha ta’lim muassasalari pedagoglarining nufuzini
oshirish ustida ish olib borilmoqda.
2018-yil-sentabr oyidan boshlab oliy ma’lumotga ega bo‘lgan tayyorlov
guruhi (5 yoshdan 6-7 yoshgacha) tarbiyachisi mehnatiga haq to‘lashning bazaviy
tarif stavkalari miqdori umumta’lim maktablari boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining
bazaviy tarif stavkalari miqdoriga tenglashtirilishi belgilab qo‘yildi.
Bundan tashqari, qaror bilan maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha
ta’lim bilan qamrab olish darajasini oshirish maqsadida hamda qishloq joylardagi
aholi turmush darajasini inobatga olib, Qashqadaryo viloyatining Dehqonobod,
Kasbi, Mirishkor, Qamashi, Chiroqchi, Nishon, Yakkabog‘ va G‘uzor tumanlarida,
Buxoro viloyatining Olot, Shofirkon, Qorako‘l, Peshku va Romitan tumanlarida,
Surxondaryo viloyatining Qiziriq, Muzrabot, Oltinsoy, Boysun, Qumqo‘rg‘on,
Uzun, Sariosiyo tumanlarida joylashgan davlat maktabgacha ta’lim muassasalarida
2023-yilning 1-yanvarigacha ota-onalar badal to‘lovi miqdorini 50 foizga
kamaytirish nazarda tutildi.
Hukumatimiz tomonidan maktabgacha ta’lim tizimida mehnat qilayotgan
xodimlarning moddiy jihatdan qo‘llab-quvvatlanishi hamda qishloq hududlarda
bog‘chalar uchun ota-onalar to‘lovining keskin pasaytirilishi maktabgacha yoshdagi
bolalarni bog‘chalarga qamrab olish darajasini oshirishga hamda maktabgacha
ta’lim muassasalarida ta’lim-tarbiya sifati va samaradorligini ta’minlashga xizmat
qiladi.
Ertaga
Qaror bilan belgilangan vazifalarning amalga oshirilishi natijasida,
maktabgacha ta’lim tizimi va uni rivojlantirish uchun alohida e’tibor qaratiladi,
10
o‘quv-tarbiya jarayoniga o‘qitishning zamonaviy ilg‘or shakllari, yangi pedagogik
va axborot texnologiyalari, ta’lim-tarbiyaning samarali shakl va usullari joriy etiladi,
maktabgacha ta’lim muassasalarining moddiy-texnik bazasi yaxshilanadi, 5-6
yoshli bolalarni maktabgacha ta’limga 100 foiz qamrab olish imkoniyati yaratiladi.
Ta’limning poydevor qatlamida bunday ta’lim muhitining yaratilishi pirovardida
erkin fikrlovchi SHAXS kamoli diqqat markazda turibdi.
Zero, bugungi kunda MTTlarda tarbiyalanayotgan bolalarga 93 555 mingdan
ziyod pedagog xodimlar ta’lim-tarbiya beradi. Bolaning dunyoqarashi, didi
shakllanadigan davr maktabgacha ta’lim yoshiga to‘g‘ri keladi. Demak, bu yoshdagi
barcha bolalar maktabgacha ta’limga qamrab olinadi.
Dunyo mamlakatlarining maktabgacha ta’lim sohasidagi tajribalarini
o‘rganish va ulardan milliy mentalitetimizni hisobga olgan holda foydalanish
natijasida xalqaro standartlar darajasidagi maktabgacha ta’lim tizimi yaratiladi.
Maktabgacha ta’lim tizimi oldiga qo‘yiladigan davlat talablari, ta’lim-
tarbiya dasturlari ilg‘or xorijiy tajriba asosida takomillashtiriladi. Ushbu dasturlar
bolalarga o‘qish va yozishni turli o‘yinlar orqali o‘rgatish, ularning zerikmasligi,
aksincha, bog‘chaga xursand bo‘lib borishiga xizmat qiladi.
2030-yilga qadar...
Maktabgacha ta’lim tizimini tanqidiy o‘rganish va yanada takomillashtirish
yuzasidan takliflar ishlab chiqish bo‘yicha komissiya tashkil etildi. Komissiya
tomonidan maktabgacha ta’lim sohasidagi qonunchilik undagi bo‘shliqlar,
korrupsiya va boshqa huquqbuzarliklarni yuzaga keltiruvchi normalarni aniqlash
nuqtayi nazaridan tahlil etildi. Shuningdek, maktabgacha ta’lim sohasida davlat
siyosatini samarali ro‘yobga chiqarishga to‘sqinlik qiluvchi tizimli muammolarni
aniqlash hamda kompleks o‘rganish ishlari amalga oshirildi.
Shunga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030-
yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi ishlab chiqilib, uni amalga oshirishni ko‘zlovchi
“Yo‘l xaritasi”da 2019—2024 va 2025—2030-yillarda maktabgacha ta’lim tizimini
rivojlantirishning maqsadli ko‘rsatkichlari belgilandi.
11
Konsepsiya o‘rta va uzoq muddatli istiqbol uchun maktabgacha ta’lim
tizimini rivojlantirish maqsadlari, vazifalari, ustuvorliklari va bosqichlarini belgilab
berdi.
O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim tizimini 2030-yilgacha
rivojlantirish
konsepsiyasi
maktabgacha
ta’lim
sohasini
rivojlantirishga
yo‘naltirilgan dasturlar va kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish uchun asos
bo‘ladi. Hujjat malakali pedagog kadrlar yetishmovchiligi, davlat MTTlarining
to‘lib ketganligi, moddiy-texnik holatining nomuvofiqligi hamda davlat o‘quv-
metodik materiallari bilan past darajada ta’minlanganligi muammolarining hal
etilishini nazarda tutadi.
Xususan, 2030-yilgacha maktabgacha ta’lim bilan qamrab olingan bolalar
miqdorini joriy 38,1 foizdan 80,8 foizgacha orttirish vazifasi qo‘yilgan. Shu bilan
birga, MTV tomonidan ta’lim muassasalari quvvatlarining kuchaytirilishi davom
ettiriladi: 2021-yilga kelib o‘rinlar miqdori
yangi MTMlarni ochish hisobiga 56,8 foizga (2030-yilga kelib — 132,3
foizga) ortadi, hamda davlat-xususiy sherikligi va respublikaning chekka tumanlari
uchun dolzarb muqobil maktabgacha ta’lim shakllari rivojlantiriladi. Keyingi
yillarda pedagogik va boshqaruv kadrlariga alohida e’tibor qaratilmoqda. Ishlar ikki
yo‘nalishda olib boriladi: pedagoglar miqdorini orttirish va maktabgacha ta’lim
tizimi xodimlarini tayyorlash, qayta tayyorlash, malakasini oshirish va
rivojlantirishda yangi yondashuvlarni tatbiq etish. Konsepsiya bilan belgilangan
maqsadli ko‘rsatkichlar respublika miqyosidan viloyat, tuman va shahar
darajasigacha tushadi hamda ushbu natijalarga erishish uchun qay miqdorda
mablag‘larining zarurligi to‘g‘risidagi hisob-kitoblar bilan asoslanadi.
Demak, maktabgacha ta’limning ertangi porloq kelajagidan barchamiz
umidvor va manfaatdormiz.
12
1.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida guruh xonalarining jihozlanishida
pedagog hodimlarning o'rni va ta'lim jarayoniga ta'siri
Maktabgacha ta'lim tashkilotlari oila va jamiyatning bolalarga g'amxo'rlik
qilish, milliy hamda mintaqa xususiyatlarini hisobga olgan holda bolalarni har
tomonlama barkamol qilib tarbiyalash va rivojlantirishga bo'lgan ehtiyojni qondirish
maqsadida tashkil etiladi. Muassasalar mustaqil ravishda, o'z tashabbusi bilano'z
faoliyatiga taalluqli, agar ular qonunchilikka va pedagogik prinsip-larga mone'lik
qilmasa har qanday qaror qabul qilishga haqlidir.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlari tarbiyaviy-ta'limiy ishlar sifati, bolalar va
otaonalar huquqiga jamiyat hamda Davlat manfaatlariga rioya qilish uchun
mas'uldir.
Tashkilotlarning mehnat jamoasi xalqchillik asosida o'z-o'zini boshqarish
prinsipiga muvofiq jamiyat faoliyati bilan bog'liq bo'lgan masalalarni hal qiladi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarining asosiy tiplari quyidagi-lardan iborat:
yaslilar; yasli-bog'chalar; g) bog'chalar; maktab-bog'chalar.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlar kimga bo'ysunishidan qat'iy nazar xalq
deputatlari mahalliy kengashi ro'yxatidan o'tkaziladi. Maktabgacha talim muassasasi
ro'yxatdan o'tkazilgach, unga tartib raqami beriladi va u yuridik shaxs huquqiga ega
bo'ladi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini qaytadan tuzish (qo'shish, olish,
birlashtirish, ajratish, bo'linish, qayta tashkil etish) xalq ta'limi bo'limlari, korxona,
muassasa, tashkilot tavsiyasiga ko'ra xalq de-putatlari mahalliy kcngashlari qarori
asosida amalga oshiriladi. U bog'cha mehnat jamoasi va xalq ta'limi kengashi bilan
kelishilgan bo'lishi lozim. Maktabgacha ta'lim muassasasi turlicha: tipiga, tuzilishiga
qarab shtat birliklarini, xodimlar oylik maoshlarini tas-diqlaydi.
Ota-onalar qo'mitasining asosiy vazifalari bolalar bog'chasi Nizomida
ko'rsatilib berilgan. Maktabgacha ta'lim tashkilotlari o'zbekiston Respublikasi Xalq
ta'limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan ko'p variantli tax-miniy dasturlardan birini
tanlash huquqiga ega. Maktabgacha ta'lim tashkilotlar tarbiyaviy ta'lim muassasasi
13
bo'lib, ijtimoiy va-zifalar bilan bir qatorda konsepsiya, nizom hamda dasturga
muvofiq malakali tarbiya va ta'lim berishni ta'minlaydi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlar o'z dasturi va metodikasini islilab chiqish
hamda amaliy faoliyatida qo'IIash huquqiga ega. Ularning tasdiqlangan
tartibio'zbekiston Respublikasi Xalq ta'limi vazirligi tomonidan bclgilanadi.
Maktabgacha ta'lim muassasasi tarbiyachisi bolalarni tarbiyalash vao'qitish bo'yicha
qo'llanmalarni hamda metodikani erkin tanlash huquqiga ega.
Maxsus ahamiyatga molik maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil qilish va
rivojlantirishda nuqsoni bo'lgan bolalar uchun yangi tipdagi, yo'nalishdagi
maktabgacha ta'lim muassasalarini tuzish respublika xalq la'limini boshqarish va
sog'liqni saqlash organlari tomonidan belgilanadi.
Maxsus ahamiyatga molik maktabgacha ta'lim muassasalarida ish xususiyati,
ularga qabul qilish qoidalari, bolalarga ta'lim berish va ularni tarbiyalashni tashkil
qilish tartibi o'zbekiston Respublikasi Xalq ta'limi vazirligi hamda o'zbekiston
Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi tomonidan tasdiqlangan tegishli
yo'riqnomalar bilan aniqlanadi.
Mudira maktabgacha ta'lim tashkilotlarning tashkilotchisi, rahbari, malakali
pedagog, uning faoliyati maktabgacha ta'lim yoshidagi bolalarni komil inson qilib
tarbiyalash vazifalarini to'la-qonli hal etishga qaratilgan. U bolalar muassasalaridagi
ta'lim-tarbiyaviy, pedagogik va gigiyenik talablar muvofiq ravishda amalga
oshirilishi uchun zarur shart-sharoitlami ta'minlaydi.o'z jamoasida ishchanlik,
maqsadga qaratilgan inoqlik vaziyatini yaratadi. Ularga umumiy rahbarlik qiladi.
Mudirao'z ishida davlatimiz va Xalq ta'limi vazirligi tomonidan qabul qilingan
qaror, qonunlarga amal qiladi vao'z ustida ijodiy ravishda ishlashni amalga oshiradi.
Yuksak onglilik va siyosiy yetuklik, prinsiplilik,o'ziga va qo'l ostidagilarga
talabchanlik, mudiraga qo'yiladigan asosiy talablardir.
Jamoadagi o'zaro to'g'ri munosabatlar, har bir xodimning mehnat va ishlab
chiqarish intizomiga rioya qilishini nazorat qiladi. Rahbarlik mavqeyi mudirani o'z
g'oyaviy, ma'naviy-ma'rifiy, siyosiy-huquqiy saviyasini va mutaxassislik mahoratini
doimo ongli ravishda oshirishga, pedagogik bilimlarni, bolalarga ta'lim-tarbiya
14
berish nazariyasi va amaliyotini puxta egallashiga, hozirgi bosqichda maktabgacha
ta'lim oldida turgan vazifalami bilishga, o'z bilimlaridan faoliyatida foydalanishga
majbur etadi. U dastur, metodik, instruktiv me'yoriy hujjatlarni puxta bilishi va
amalqilishi kerak. U pedagogik jarayonning mohiyatini chuqur bilishi, kam-
chiliklami darhol bartaraf qilish choralarini ko'rishi lozim.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlar mudirasi xalq ta'limini bosh-qarish bo'limlari
tomonidan oliy ma'lumotga va 5 yildan kam bo'lmagan ish stajiga ega shaxslardan
tayinlanadi. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarda kadrlarni tanlash, joyjoyiga qo'yish,
tar-biyalash bo'yicha ishni mehnat jamoasi, maktabgacha ta'lim muas-sasasi
kengashining faol ishtirokida amalga oshiradi. Maktabgacha ta'lim muassasasi
rahbarlari kadrlarning kasb mahoratini, umu-miy ta'lim mahoratini va madaniy
darajasini muntazamo'stirib borishiga g'amxo'rlik qiladi, xodimlar malakasini
hisobga olgan holda va maktabgacha ta'lim muassasasi manfaatlaridan kelib chiqib,
ularni tartibli vao'z vaqtida joydan-joyga ko'chirib turili-shini ta'minlaydi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarda kadrlar rezervini shakllantirib, ular bilan
doimiy ish olib boradi. Mudira bolalar bog'chasining butun faoliyatiga, bolalar
bog'chasini obodonlashtirish, ko'kalam-zorlashtirish ishlariga rahbarlik qiladi.
Smeta bo'yicha xarajatlarni to'g'ri taqsimlash, muassasani oziq-ovqat mahsulotlari
bilan ta'minlash tartibini to'g'ri tashkil etish, bog'chani rejadagi bolalar bilan
to'ldirish,
ta'lim-tarbiya
dasturining
bajarilishi
uchunjavobgar,
yozgi
sog'lomlashtirish ishlari, pedagogik va xizmat ko'rsatuvchi xodimlarning bilimi,
ishga nisbatan munosabati, ularning mala-kasini oshirish ishlari bo'yicha bosh
rahbardir.
Mudira bolalar hayotini saqlash, muhofaza qilish uchun bolalar muassasasida
to'g'ri kun tartibi, shart-sharoit yaratadi. Sanitariya va gigiyena qoidalarining
bajarilishini nazorat qiladi, yong'inga qarshi tadbirlaro'tkazadi. Qishga vitaminga
boy oziq-ovqat mahsulotlarini g'amlaydi. Bog'cha xodimlarinio'z vaqtida oylik
maosh bilan ta'-minlaydi. Ish yuritishni qattiq riazorat qiladi. Faol xodimlarni
rag'batlantiradi. Bolalar bog'chasidao'tkaziladigan joriy va kapital ta'mirga bosh
rahbardir. Xo'jalik mudiri, ombor mudiri, kir yuvuvchi, bog'bon, duradgor, farrosh,
15
qorovul, elektrik, santexnik, haydovchi bilan yakkama-yakka suhbato'tkazadi.
Ularning ishlari ustidan qat'iy nazorat tashkil etadi.
Tashkliy-pedagogik jarayonlarga quyidagilar kiradi:
1) bayram ertaliklarinio'tkazish va rahbarlik;
2) ochiq tadbirlarni tashkil etish va rahbarlik qilish, ochiq tadbirlar va
pedagogik jarayonlarni jamoa bo'lib kuzatish va tahlil qilish. Masalan, ochiq
mashg'ulot, sayrlarni kuzatish;
3) xalq ta'limi bo'limlari tomonidan berilgan topshiriq asosida tajtiyachi va
bolalarni ko'rik-tanlovlarga qatnashtirish, yil tarbiya-chisi, san'at bayrami, sport
bayramlarinio'tkazish.
Mudiraning talim-tarbiyaviy jarayonlarga rahbarligi quyidagi-larda namoyon
bo'ladi:
a) har bir guruhda ta'lim-tarbiyaviy reja asosidagi ishlarni kuzatish va tahlil
qilish, tarbiyachining ish hujjatlarinio'rganish va tahlil qilish: guruhning
ta'limtarbiyaviy ish rejasi, tashxis daf-tari, bular —o'tkazilgan ishlarning
hisobotidir.
b) guruhning jihozlanishini nazorat qilish, bunda guruhlarga qarab burchaklar
soni takomillashib boradi
Mudira kvartalda bir marta umumiy ota-onalar majlisini tashkil etadi. Majlisni
ota-onalar qo'mitasining raisi olib boradi yoki yor-dam beradi. Mudira 1 haftada 3
marta ota-onalarni qabul qiladi. Bunda ota-onalar tomonidan ba'zi bir muammo,
kamchiliklar, bolalar tarbiyasiga oid muammolar hal etiladi.
Mudiraning jamoatchilik va mahalla qo'mitasi bilan ish usul-lari quyidagi
tarzda amalga oshiriladi:
1. Ota-onalar va jamoatchilik uchun anjumanlaro'tkazish.
2. Ota-onalar universitetlari tashkil qilish.
Unda oila markazidan vakil, yetuk olimlar, xalq ta'limi bo'limi xodimlari va
barcha ota-onalar ishtirok etadilar. Ota-onalar universitetining asosiy maqsadi oila
va bolalar tarbiyasi masalalarinio'rganish va kamchiliklarni, muammolarni hal
etishdan iborat. Mudira maktab bilan aloqao'r-natib 1 yilga mo'ljallangan rcja
16
asosida ish ko'radi. Bunda bog'-chaning asosiy vazifalari, maktab tomonidan amalga
oshirila-digan tadbiriy choralar, bolani maktab ta'limiga tayyorlash, lotin
alifbosinio'rgatish ishlari amalga oshiriladi. Bunda mudira va maktab
direktorining vazifalari belgilanadi.
Mudiraning ma'muriy xo'jalik faoliyati bu reja asosida konting bo'yicha
bolalarnijoylashtirish, «Uchinchi ming yillikning bolasi»dasturining bajarilishi
ustidan nazorat qilish, maktabgacha ta'lim tizimida belgilangan xarajatlarnio'z
vaqtida joy-joyiga qo'yib ish-latishni tashkil etish, bolalami ovqatlantirishni to'g'ri
tashkil etish, yozgi sog'lomlashtirish mavsumlarini tashkil etish, xizmat qiluvchi
xodimlarni to'g'ri joylashtirish va ishlash malakalarini oshirish, mehnatni ilmiy
asosda tashkil etishdan iborat.
Mudira bog'chani kerakli texnikaviy va xo'jalik materiallari bilan muntazam
ravishda ta'minlab turishi, binoni jihozlar bilan (qattiq va yumshoq inventarlar)
jihozlashi, binonio'z vaqtida ta'mirlashi vao'quv-ko'rgazmali qurollar bilan to'ldirib
borishi, turli yosh guruhi uchun dasturiy-mctodik hujjatlarda tavsiya etilgan (ularni
fiziologik, aqliy, axloqiy, mehnat, estetik tarbiyalash maqsadida) bolalar badiiy
adabiyoti va pedagogik adabiyotlar bilan ta'minlashi, bolalar maydonchasi va yer
uchastkasini to'g'ri, rejali jihozlashi, kadrlarni joylashtirishda ulami bolalar bilan
ishlash stajiga qarab, xodimlarning individual xususiyatlarini hisobga olishi,
shifokor bilan birgalikda tibbiy ishlarini nazorat qilishi va bolalarni tizimli tibbiy
ko'rikdano'tkazishi kerak.
17
II BOB Maktabgacha yoshdagi bolalarning har tamonlama barkamol shaxs
bo’lib rivojlanishida guruh xonalari jihozlanishining ahamiyati.
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim-tarbiya olishida guruh
xonalarining jihozlanishining o'rni
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini o‘yinlar, o‘yinchoqlar, mebel, jihozlar va
boshqa texnik vositalar bilan jihozlash me'yorlari tasdiqlandi.
Norma’ning Internet axborot agentligining yozishicha, quyidagilar uchun
jihozlash me'yorlari belgilangan:
• maktabgacha ta'lim tashkilotlari (keyingi o‘rinlarda – MTT) guruhlari, shu
jumladan salomatligida nuqsoni bo‘lgan (aqli zaif va og‘ir nutq nuqsoni bo‘lgan,
tayanch-harakat a'zolarida nuqsoni bo‘lgan, kar va zaif eshituvchi, ko‘zi ojiz va zaif
ko‘ruvchi) bolalar uchun maxsus guruhlar;
• yordamchi xonalar (musiqa zali, jismoniy tarbiya zali, ma'muriy-metodik
xonalar, kir yuvish xonasi, yong‘in xavfsizligi burchagi, xo‘jalik va bino ishchilari
uchun jihozlar, tibbiy xizmat ko‘rsatish xonalari, oshxona, omborxona);
• MTT hududi va tashqi o‘yin maydonchalari;
• bolalar uchun sanitariya-gigiyenik vositalar.
Ilgari amal qilgan me'yorlar bekor qilindi. Ular bilan solishtirganda, misol
uchun, majburiy o‘yin to‘plamlari ro‘yxati sezilarli darajada kengaydi: «Atele»,
«Bank», «Pochta», «Supermarket», «Ferma» va boshqalar. Sport anjomlari ham
ko‘payadi.
Bolalar
velosiped
va
samokatlarda
uchishlari,
gantellardan
foydalanishlari, «baliq ovi», «valiologiya» (odam tanasi bilan tanishish bo‘yicha
pazllar, kub va maketlar) va boshqa o‘yinlarni o‘ynashlari mumkin.
MTT guruhlarini jihozlash me'yorlari turli yoshdagi bolalar guruhlari
kesimida, shu jumladan 2 yoshdan 3 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun belgilangan
(maxsus guruhlar bundan mustasno). Davlat tasarrufidagi bolalar bog‘chalariga
bolalar 3 yoshdan qabul qilinadi, nodavlat bog‘chalarda esa bolalarni qabul qilish
yoshi ularning ustavlarida belgilanadi. 17.03.2018- yilda 2986-son bilan ro‘yxatdan
o‘tkazilgan hujjatda me'yorlar faqat muayyan toifadagi MTTga (masalan, davlat
18
tasarrufidagi – tahr.) nisbatan amal qilishi ko‘rsatilmagan. Binobarin, tasdiqlangan
normativlar ham davlat, ham xususiy MTT uchun majburiy.
O‘rta guruh Guruh xonasi uxlash xonasi, xojatxona va echinish xonasiga ega
bo‘lishi kerak.
Guruh xonasi bir necha bo‘limdan iborat bo‘lishi kerak. Birinchi o‘yin
bo‘Iimida qo‘g‘irchok. bilan o‘ynash uchun hamma kerakli narsalar joylashtirilgan
shkaf buladi. Ikkinchi uyin bo‘l imida kuri lish materiallari qo‘yiladigan shkaf
Shu xonani ng yana bir qismida bolalarning badi iy faoliyat bilan mustaqil
sh ug‘ullanishlari uch un kerakl i materiallar qo‘yiladi. Kitob burchagi va stol usti
bosma o‘yini bilan shug‘ul lanishlari uchun o‘yin burchagida tinchroq joyni ajratish
kera k. Tabiat burchagi ni derazalarga yaqinrokda joylashtirgan ma’kul. Xona amal
iy sa n’at asarl ari va ko‘kalarnzorlashtiruvchi o‘siml iklar bilan bezatiladi.
Maydoncha boshqa maydonchalardan yashil, manzarali o‘simliklar bilan
to‘silib, jismoniy mashqlar va sport ermak o‘yi nlari uchun kerakli asboblar bilan ji
hozlanadi.
Katta guruh. O‘yin bo‘liml ari bolalarning yoshiga mos holda, o‘rta guruh
xonasi kabi jixozlanadi. Guruh xonasida yana mashg‘ulot o‘tkaziladigan bo‘lim
ajratiladi va u erga tarbiyachini ng stoli, ekran, shkaf, doska joylashtiriladi. Bola
larning mustaqil o‘ynashlari uchun hamma kerakli materiallar ular bemalol
foydalana oladigan qilib joylashtirilishi kerak (stollar, uyinchoqlar solingan
qutichalar, vitrina shkafi, tokchalar va boshqalar). Tabiat burchagi, qo‘l mehnati
bilan shug‘ullanadigan burchak, kitob burchagi, tasviriy faol iyat bi lan mustaqil
shug‘ullanadigan burchak, m usiqaviy faoliyat burchaklari bo‘lishi kerak. Bulardan
tashqari bolalar bemalol, erkin harakat qilishlari uchun kattagina bo‘sh joy bo‘lishi
zarur. Maydonchada sport o‘yinlari, yugurish, sakrash, tirmashib chiqish, irg‘itish
uchun katta joy ajratiladi. Syujetli o‘yinlar uchun o‘yinchoqlar ham bo‘ladi.
Tayyorlov guruhi. Bu erdagi mashg‘ulot o‘tkaziladigan bo‘limda katta
guruhdagi singari bolalar uchun ikki kishilik stollar qo‘yiladi. Guruh xonasidagi
jihozlar zarurat tufayli shug‘ullanganda o‘yinga joy bo‘shatish maqsadida boshqa
tomonga surib qo‘yadigan qilib joylashtiriladi. Maydonchada sport o‘yinlari va har
19
xii o‘yinlar uchun joy ajratiladi, gulxona va poliz tashkil etilib, u erda bolalar o‘zlari
gul va sabzavotlarni etishtiradilar.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini qaytadan tuzish (qo'shish, olish,
birlashtirish, ajratish, bo'linish, qayta tashkil etish) xalq ta'limi bo'limlari, korxona,
muassasa, tashkilot tavsiyasiga ko'ra xalq de-putatlari mahalliy kcngashlari qarori
asosida amalga oshiriladi. U bog'cha mehnat jamoasi va xalq ta'limi kengashi bilan
kelishilgan bo'lishi lozim. Maktabgacha ta'lim muassasasi turlicha: tipiga, tuzilishiga
qarab shtat birliklarini, xodimlar oylik maoshlarini tas-diqlaydi.
Ota-onalar qo'mitasining asosiy vazifalari bolalar bog'chasi Nizomida
ko'rsatilib berilgan. Maktabgacha ta'lim tashkilotlari o'zbekiston Respublikasi Xalq
ta'limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan ko'p variantli tax-miniy dasturlardan birini
tanlash huquqiga ega. Maktabgacha ta'lim tashkilotlar tarbiyaviy ta'lim muassasasi
bo'lib, ijtimoiy va-zifalar bilan bir qatorda konsepsiya, nizom hamda dasturga
muvofiq malakali tarbiya va ta'lim berishni ta'minlaydi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlar o'z dasturi va mctodikasini islilab chiqish
hamda amaliy faoliyatida qo'IIash huquqiga ega. Ularning tasdiqlangan
tartibio'zbekiston Respublikasi Xalq ta'limi vazirligi tomonidan bclgilanadi.
Maktabgacha ta'lim muassasasi tarbiyachisi bolalarni tarbiyalash vao'qitish bo'yicha
qo'llanmalarni hamda metodikani erkin tanlash huquqiga ega.
Maxsus ahamiyatga molik maktabgacha ta'lim tashkilotlarini tashkil qilish va
rivojlantirishda nuqsoni bo'lgan bolalar uchun yangi tipdagi, yo'nalishdagi
maktabgacha ta'lim muassasalarini tuzish respublika xalq la'limini boshqarish va
sog'liqni saqlash organlari tomonidan belgilanadi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlari rahbarlari kadrlarning kasb mahoratini,
umumiy ta'lim mahoratini, umumiy ta'lim va madaniy darajasini muntazamo'stirib
borishga g'amxo'rlik qiladi; xodimlar malakasini hisobga olgan holda va
maktabgacha ta'lim muassasasi manfaatlaridan kelib chiqib, ularni tartibli vao'z
vaqtidajoydan-joyga ko'chirib turilishini ta'minlaydi. Bu maqsadlar uchun ma'-
muriyat ruhiy-pedagogiko'qitishning huquqiy va iqtisodiy uyg'unlanishini
20
ta'minlaydi; xodimlar malakasini oshirishga bevosita mak-tabgacha ta'lim
muassasasida shart-sharoit yaratadi, murabbiylik harakatini rivojlantiradi;
mamlakatda va chet ellarda pedagogik va boshqa fanlar erishgan yutuqlar haqida
axborot beradi.
Ma'muriyat jamoat tashkilotlari bilan birgalikda maktabgacha ta'lim
muassasalari xodimlarini attestatsiyadano'tkazish uchun optimal shartsharoitlami
ta'minlaydi, ulargao'z vaqtida zarur metodik yordam ko'rsatadi. Maktabgacha ta'lim
muassasa-sida kadrlar zaxirasi shakllantirilib, ular bilan ish olib boriladi. Ta'lim-
tarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirish maqsadida, umumiy yig'ilish qarori bilan,
maktabgacha ta'lim muassasasida yangi pedagogik texnologiyalarni amalda qo'llash
ishlari amalga oshiriladi.
Maxsus ahamiyatga molik maktabgacha ta'lim muassasalarida ish xususiyati,
ularga qabul qilish qoidalari, bolalarga ta'lim berish va ularni tarbiyalashni tashkil
qilish tartibi o'zbekiston Respublikasi Xalq ta'limi vazirligi hamda o'zbekiston
Respublikasi Sog'liqni saqlash vazirligi tomonidan tasdiqlangan tegishli
yo'riqnomalar bilan aniqlanadi.
21
2.1
Maktabgacha ta’lim tashkiloti guruh xonalarining jihozlanishiga
zamonaviy yondoshuv
Har bir mamlakatning iqtisodiy qudrati, ijtimoiy-ma’naviy hayot darajasining
yuksalishi ta’lim tizimining raqobatbardoshligi, ilm-fan taraqqiyoti bilan
belgilanadi.
Shu bois, O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar
strategiyasida ta’lim sohasini tubdan takomillashtirish, ta’lim sifatini oshirish,
intellektual salohiyatli, jismoniy barkamol avlodni shakllantirish, aniq fanlarni
chuqurlashtirib o‘qitish va iqtisodiyotning turli sohalari uchun malakali kadrlarni
tayyorlash ustuvor vazifalar sifatida belgilangan bo‘lib, pirovardida bugungi davr
talabiga javob bera oladigan ta’lim tizimni yaratish ko‘zda tutildi.
Sohadagi islohotlar natijasida maktabgacha ta’lim tizimida boshqaruv
mexanizmi tubdan takomillashtirildi, nodavlat ta’lim xizmatlari ko‘rsatish tizimi
isloh qilindi, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’lim tizimi qayta ko‘rib chiqildi, oliy
ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini oshirish choralari kuchaytirildi, oliy
o‘quv yurtidan keyingi ta’limning ikki pog‘onali tizimi joriy etildi.
Maktabgacha ta’lim. Uzluksiz ta’lim tizimining birlamchi bo‘g‘ini hisoblangan
ushbu soha har tomonlama sog‘lom va barkamol bola shaxsini tarbiyalash va
maktabga tayyorlashda g‘oyat muhim ahamiyat kasb etadi. Lekin, tahlillar shuni
ko‘rsatdiki, oxirgi yillarda turli omillar ta’sirida maktabgacha ta’lim tizimida
bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash borasida rivojlanish o‘rniga, orqaga ketish
holatlari, yil davomida maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim
muassasalariga qamrab olish ko‘rsatkichlari o‘sishi tendensiyasi kuzatilmadi.
Aksincha, so‘nggi 20 yil davomida davlat tasarrufidagi maktabgacha ta’lim
muassasalari soni 45 foizdan ziyodroq kamayib, bugungi kunda respublika bo‘yicha
bolalarning maktabgacha ta’lim bilan qamrab olinishi 30 foizni tashkil etdi. Bunga
mavjud maktabgacha ta’lim muassasalarining moddiy-texnika bazasi zamonaviy
talablarga javob bermasligi, tizimda variativ dasturlar, bolalarni maktabga
tayyorlash bo‘yicha muqobil shakllarning ishlab chiqilmaganligi, rivojlangan
mamlakatlarning tajribasi yetarli darajada o‘rganilmaganligi, faoliyat yuritayotgan
22
pedagog kadrlarning aksariyati oliy ma’lumotli emasligi, ta’lim sifati monitoringi
yuritilmaganligi kabi omillar sabab bo‘ldi.
Davlatimiz rahbari O‘zbekiston Respublikasi Davlat mustaqilligining 26
yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimdagi nutqida: “Maqsadimiz kelgusi 3-
4 yilda mamlakatimizdagi bog‘cha yoshidagi bolalarni maktabgacha ta’lim
muassasalariga to‘liq qamrab olishdan iborat va biz bunga albatta erishamiz”, -
deb ta’kidlagan edi.
Darhaqiqat,
o‘tgan
qisqa
vaqt
mobaynida O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
«2017-2021-yillarda
maktabgacha
ta’lim
tizimini
yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi, «Maktabgacha ta’lim tizimi
boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi, «O‘zbekiston
Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida»gi
farmon va qarorlari, shuningdek,
“Maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish bo‘yicha 2017-2021
yillarga mo‘ljallangan Dasturi hamda respublikada maktabgacha ta’lim tizimini
yanada takomillashtirish bo‘yicha «Yo‘l xaritasi» asosida misli ko‘rilmagan ishlar
amalga oshirildi.
Barcha sohalar qatori tizimda amalga oshirilayotgan o‘zgarishlar, farmon va
qarorlarda belgilangan vazifalarning ijrosi boshqa sohalar qatori Davlatimiz
rahbarining doimiy e’tiborida bo‘layotganligini guvohi bo‘lmoqdamiz. Qabul
qilinayotgan farmon va qarorlarning hayotga tatbiq etilishi natijasida yil yakuni
bo‘yicha maktabgacha ta’lim muassasalariga bolalarning qamrovi 10 foizga oshishi,
2018-yilda esa maktabgacha ta’lim muassasalarini saqlash harajatlari joriy yilga
nisbatan 32 foizga o‘sishi kutilmoqda.
Kuni kecha Prezident Shavkat Mirziyoyev raisligida o‘tkazilgan videoselektor
yig‘ilishida tizimda amalga oshirilayotgan islohotlar tahlil qilinib, istiqboldagi
vazifalar belgilab berildi.
Jumladan, ilg‘or xorijiy tajribani hisobga olgan holda bolalarni har tomonlama
intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy rivojlantirish sharoitlarini yaratish,
maktabgacha ta’lim sifatini oshirish, maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarni
23
maktabga sifatli tayyorlashni tubdan yaxshilash, ta’lim-tarbiya jarayoniga jahon
amaliyotida keng qo‘llaniladigan zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarini
joriy etish, maktabgacha ta’lim muassasalariga pedagog kadrlarni tayyorlash va
malakasini oshirish mexanizmini takomillashtirishdan iborat dolzarb vazifalar
qo‘yildi.
Ayniqsa, maktabgacha ta’lim muassasalari faoliyati uchun yetarli sharoit
yaratilmaganligi bois, binolar qarovsiz holga kelib, bo‘shab yotganligi, ulardan
samarali foydalanilmayotganligi tanqid qilinib, 2018 yilning birinchi yarmida
amalga oshirilishi lozim bo‘lgan yettita yo‘nalishdagi strategik vazifalar belgilab
berildi.
Ular doirasida 2018-yil davlat budjetidan 427 bog‘chada qurilish-ta’mirlash
ishlarini bajarish uchun 771 milliard so‘m mablag‘ ajratish, jumladan, 14 tasini
yangidan qurish, 256 tasini rekonstruksiya qilish va 157 tasini kapital ta’mirlash
rejalashtirilayotganligi,
davlat-xususiy
sherikchilik
asosida
yangi
turdagi
maktabgacha ta’lim muassasalarining tashkil etilishi, 2018-yil 1-yanvardan boshlab,
5 yil davomida xususiy bog‘chalar tomonidan tabiiy gaz va elektr energiyasi uchun
sarflanadigan mablag‘ning yarmi davlat budjeti hisobidan qoplanishi, bog‘chalarda
bolalarni sog‘lom ovqatlantirish va ularga berilayotgan oziq-ovqat mahsulotlari
sifatini ta’minlash maqsadida 2018- yildan boshlab har bir maktabgacha ta’lim
muassasasiga 10-15 nafar fermerni sifatli oziq-ovqat mahsulotlarini arzon narxlarda
yetkazib berish uchun biriktirilishi, bolalar bog‘chalariga tayyor sifatli issiq ovqat
yetkazib beradigan davlat korxonasi tashkil etilib, “Ketring” xizmatini yo‘lga
qo‘yish mexanizmining ishlab chiqilishi, maktabgacha ta’lim muassasalari rahbar
va mutaxassislarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti
faoliyatining takomillashtirilishi, maktabgacha ta’lim uchun kadrlar tayyorlaydigan
institutlarning qabul kvotalarini real ehtiyojdan kelib chiqib belgilash hamda
maktabgacha ta’lim pedagoglariga qo‘yiladigan talablarning qayta ko‘rib chiqilishi
tom ma’noda sohani dunyo standartlari darajasiga olib chiqilishiga xizmat qilishi
shubhasiz.
24
Istiqbolda belgilanayotgan bunday ulkan vazifalarning amalga oshirilishi
sohaning me’yoriy-huquqiy bazasini takomillashtirishni talab etadi. Shu bois, ilg‘or
xorijiy tajriba asosida “Maktabgacha ta’lim to‘g‘risida”gi qonun loyihasini ishlab
chiqishdan iborat o‘ta dolzarb vazifa yuklatildi.
E’tirof etish kerakki, mazkur qonun loyihasining ishlab chiqilishi o‘z navbatida
ta’lim sohasiga oid milliy qonunchiligimizning yanada takomillashuviga, sohaga oid
barcha munosabatlarning huquqiy asoslari mustahkamlashga xizmat qiladi.
Shunday ekan, tizim oldiga qo‘yilgan vazifalarning ijrosini ta’minlash biz
Qonunchilik palatasi deputatlardan ham faollikni va mas’uliyatni talab etadi.
25
Xulosa
Xulosa shuki, maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni ta’lim-tarbiyasini
jamiyatdagi mavqeyini kuchaytirishda maktabgacha ta’lim tashkilotlarining moddiy
texnik bazasini har doim yangilab turish lozim. Chunki bolalarga har doim
yangilikka intiluvchan bo‘ladi va ularning hissiyotni amalga oshirishda albatta
davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlariga ko‘mak berishi shart.
Hayotimizda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ta'lim-tarbiya tizimi
haqida gapirganda, Abdulla Avloniy bobomizning dono fikrlarini takror va takror
aytishga to‘g‘ri keladi: ta'lim-tarbiya – biz uchun hayot-mamot masalasidir. Qaysi
sohani olmaylik, biz zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan turib biron-bir
o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz. Bunday kadrlarni, millatning
sog‘lom genofondini tayyorlash, avvalo, maktabgacha ta'lim tizimidan boshlanadi.
Maktabgacha ta'lim tizimi uzluksiz ta'limning birlamchi, eng asosiy bo‘g‘ini
hisoblanadi. Mutaxassis va pedagoglarning ilmiy xulosalariga ko‘ra, inson o‘z umri
davomida oladigan barcha axborot va ma'lumotning 70 foizini 5 yoshgacha bo‘lgan
davrda oladi. Ana shu dalilning o‘zi bolalarimizning yetuk va barkamol shaxs bo‘lib
voyaga yetishida bog‘cha tarbiyasi qanchalik katta ahamiyatga ega ekanini yaqqol
ko‘rsatib turibdi.
Bunga qo‘shimcha isbot qidirib uzoqqa borishning hojati yo‘q. Bog‘cha
tarbiyasini olgan bola bilan bog‘chaga bormagan bolani solishtirganda, ularning
fikrlash darajasi o‘rtasida yer bilan osmoncha farq borligini sezish qiyin emas.
Bugungi kunda maktabgacha ta'lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish,
ularning moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, yangi bog‘chalar qurish bo‘yicha
davlat dasturi qabul qilinib, amalga oshirilmoqda. Rivojlangan davlatlar tajribasi
hisobga olinib, nodavlat ta'lim muassasalari, jumladan, nodavlat bog‘chalar
tarmog‘ini kengaytirishga ham katta ahamiyat qaratilmoqda. Bu esa tizimda sog‘lom
raqobatni shakllantirish hamda ta'lim xizmatlari turini ko‘paytirishga xizmat qiladi.
26
Adabiyotlar ro’yxati:
1.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi
“2022-2026 yillarga moʻljallangan Yangi Oʻzbekistonning taraqqiyot strategiyasi
toʻgʻrisida”gi PF-60-son Farmon
2.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy
Majlisga Murojaatnomasi. https://president.uz/ru/lists/view/3324. 24- yanvar 2020-
yil.
3.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF-
4947-sonli “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar
strategiyasi to‘g‘risida” gi Farmoni // “Xalq so‘zi”. 8-fevral 2017-yil.
4.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 29-noyabrdagi PF-
5264-sonli “O‘zbekiston Respublikasi innovatsion rivojlanish vazirligini tashkil
etish to‘g‘risida” gi Farmoni // “Xalq so‘zi”. 30-noyabr 2017-yil.
5.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 1-fevraldagi PQ-
2750
sonli “Tadbirkorlik subyektlariga davlat xizmatlarini ko‘rsatish
mexanizmlarini takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida” gi
Qarori “Xalq so‘zi”. 2-fevral 2017-yil.
6.
Mirziyoyev Sh. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz. T.: “O‘zbekiston”, 2017. 486 b.
7.
Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. –T.:
“O‘zbekiston”. – 2017.
8.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 5 apreldagi
“Maktabgacha ta’lim tizimini yanada rag‘batlantirish va rivojlantirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida” PQ-3651-son qarori.
9.
O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Maktabgacha ta’lim
vazirligining 2019 yil 12-07-34/03-02-1/46-sonli qo‘shma qarori.
27
10. 2018 yil 7 martdagi O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha Ta’lim
Vazirligi O‘zbekiston
11. Standartlashtirish, Metrologiya va Sertifikatlashtirish Agentligi,
O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni Saqlash Vazirligi, O‘zbekiston Respublikasi
Moliya Vazirligining “Maktabgacha ta’lim tashkilotlarini o‘yinlar, o‘yinchoqlar,
mebel, jihozlar va boshqa texnik vositalar bilan jihozlash me’yorlarini tasdiqlash
to‘g‘risida”gi k-6, 14, 58-son qo‘shma qarori.
12. Zagvyazinskiy V.N. O'qituvchining pedagogik ijodi. - M., 2009 yil.
13. Zimnyaya I.A. Ped. psixologiya. - Rostov - Don:. "Feniks", 2013 yil.
14. Ilyin E.N. Muloqot san'ati. - M., 2002 yil.
15. Kann - Kalik V.A. Pedagogik muloqot haqida o'qituvchi. - M.,
"Ma'rifat"., 2007 yil.
16. Kann - Kalik V.A., Nikandrov N.D. Pedagogik ijodkorlik. - M.,
"Pedagogika"., 2007 yil.
17. Leontiev A.A. pedagogik muloqot. - M., 1979 yil.
18. http://www.allmath.ru/
19. http://www.ziyonet.uz/
20. http://window.edu.ru/window/www.astronet.ru