MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA O‘YINLARNI TASHKIL ETISH TEXNOLOGIYASI
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
50,1 KB
MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA O‘YINLARNI
TASHKIL ETISH TEXNOLOGIYASI
MUNDARIJA:
KIRISH
.......................................................................................................................
I
BOB
MAKTABGACHA
TA'LIM
TIZIMIDA
O‘YINLAR
TEXNOLOGIYASI O‘RNI VA AHAMYATI …………………………………
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida o‘yinli texnologiyalar va uning funksiyalarti
……………………………………………………………………….
1.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida didaktik o'yinlar ahamyati …..................
1.3.
Maktabgacha
yoshdagi
bolaning
rivojlanishida
syujetli-rolli
va
sahnalashtirilgan o'yinlarning ahamyati ................................................................
II BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA O‘YINLARNI
TASHKIL ETISH METODI ..............................................................................
2.1. Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish o'tkazish usullari ……….
2.2 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida didaktik o‘yinlarni tashkil etish metodikasi
……………………………………………………………………………………
XULOSA ....................................................................................................................
2
I BOB MAKTABGACHA TA'LIM TIZIMIDA O‘YINLAR
TEXNOLOGIYASI O‘RNI VA AHAMYATI
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida o‘yinli texnologiyalar va uning
funksiyalarti
Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta’lim maqsadiga erishish quroli, ya’ni
oldindan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich
amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari
tizimini, ta’lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi. Pedagogik texnologiyaning
markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni
ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning tamoyillari quyidagilardir:
kafolatlangan yakuniy natija, ta’limning samaradorligi, qaytuvchan aloqaning
mavjudligi, ta’lim maqsadining aniq shakllanganligi. O‘yin texnologiyasi ham o‘yin
metodidan o‘zining aniq maqsadi, amalga oshirish kerak bo’lgan jarayonlarning
mantiqiy ketma- ketligi va o‘zaro bog’liqligi, oldindan belgilangan natijalarga
erishish kafolati bilan farq qiladi.
L.S. Vigodskiy o‘yinni bolaning ichki ijtimoiy dunyosi, ijtimoiy
buyurtmalarni o‘zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi. Har qanday o‘yin muayyan
vazifalarni bajaradi:
maftunkorlik;
kommunikativlik;
o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish;
tashxis;
o‘yin ishtirokchilari o‘rtasidagi muloqot;
ijtimoiylashuvlik.
Ma’lumki, o‘yinlar quyidagi to‘rt asosiy xususiyatga ega: - erkin
rivojlantiruvchi faoliyat, ya’ni bola o‘yinni o‘zi tanlaydi, unda faol ishtirok etadi.
Bunda birinchi navbatda yakuniy natija emas, balki o‘yin jarayoni muhim
ahamiyatga ega;
3
- ijodiy xarakter, ya’ni o‘yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta
imkoniyatlar mavjud;
- emotsional ta’sir — bola o‘yinda markaziy o‘rin egallashni xohlaydi, g‘olib
bo‘lishga intiladi, bu bolaning faolligini oshirishga yordam beradi;
- asosiy va qo‘shimcha qoidalar o‘yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-ketligini
belgilaydi.
O‘yin tuzilishiga- maqsad, rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil
qilish kabi komponentlar kiradi. O‘yinning eng asosiy xususiyati uning
ijodiyligidadir. U o‘zaro kurash, musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon
bo‘ladi. Ilmiy tadqiqod ishlari natijasi shuni ko’rsatadiki, nazariy jihatdan o‘yinga
faoliyat, jarayon va o‘qitish metodi sifatida qarash mumkin. O‘yin faoliyat sifatida
maqsadni belgilab olish, rejalashtirish va amalga oshirish, natijalarni tahlil qilishni
qamrab oladi va bunda shaxs subyekt sifatida o‘z imkoniyatlarini to‘la amalga
oshiradi. O‘yinli faoliyatni motivatsiyalash o‘yin xarakterining musobaqalashish
shartlari, shaxsning o‘zini namoyon qila olishi, o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish
ehtiyojlarini qondirishdan kelib chiqadi. Jarayon sifatida o‘yin tuzilmasi
quyidagilarni qamrab oladi:
o‘ynash uchun olingan rollar;
bu rollarni ijro etish vositasi bo‘lgan o‘yin harakatlari;
haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish;
o‘yinda ishtirok etuvchilarning real o‘zaro munosabatlari;
o‘yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun).
Har qanday texnologiyada, jumladan, o‘yin texnologiyalarida ham, o‘quv
maqsadi aniq belgilanishi zarur. Bu texnologiyaning asosiy negizidir. Maqsad to‘g‘ri
qo‘yilishi uchun tarbiyachi bolaga nimani o‘rgatmoqchi bo‘lganligini bilishi kerak.
Bitta mashg‘ulotda bitta maqsad qo‘yilishi maqsadga muvofiq. Masalan, bolalarni 3
raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va h. O‘yin
texnologiyalari (ayniqsa, bog‘cha bolalari uchun) rivojlantiruvchi maqsadlarni
(bolaning idrok, xotira, diqqat, tafakkurini rivojlantirish) amalga oshirishi ham
4
mumkin. Bunda o‘yin jarayonida yakuniy natija muhimroq bo‘ladi. Pedagogik
ijrochilik o’yinlarini bola uch yoshdan boshlab o‘zlashtira boshlaydi. Shu yoshga
kelib bola odamlar o‘rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi, hodisalarning
ichki va tashqi tomonlarini ajrata boshlaydi, o‘zida ichki kechinmalarni seza
boshlaydi. Ularga munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda bolalar o‘yin
faoliyatini o‘zlashtira borib ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi faoliyatga
tayyorlana boshlaydilar.
Maktabgacha ta’lim tizimida qo‘llaniladigan pedagogik o‘yinlarning quyidagi
turlari mavjud:
1. Bolalar kayfiyatini ko‘taruvchi.
2. Hamkorlikka chorlovchi.
3. Bolalarni o‘zligini namoyon etishga chorlovchi.
4. Bolalarda o‘ziga ishonch hissini shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual
muammolarni yo‘qotishga qaratilgan.
5.
Maktabgacha
bolalar
xatti-harakatidagi
cheklanishlarni
tavsiflovchi
(diagnostika).
6. Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi.
7. Millatlararo bag‘rikenglikni shakllantiruvchi.
8. Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni shakllantiruvchi o‘yinla Pedagogik
o‘yinlarni quyidagicha tasniflash mumkin.
Faoliyat turlariga qarab: ijtimoiy intellektual, mehnat, ijtimoiy va psixologik
o‘yinlar.
Pedagogik
jarayonlarning
xarakteriga
qarab:
ta’lim-tarbiyaviy,
rivojlantiruvchi, mahsuldor, ijodiy, psixotexnik o‘yinlar. O‘yinlar metodlariga
qarab: predmetli, sujetli, badiiy rolli, hodisalarni tasavvur etuvchi va
drammalashtiruvchi o‘yinlar.
Predmetlar asosidagi o‘yinlar: matematik, biologik, ekologik, musiqali,
texnikaviy, jismoniy tarbiyalovchi, iqtisodiy tejamkorlik va ishbilarmonlik,
tadbirkorlikni rivojlantiruvchi o‘yinlar. O‘yin vositalari bo‘yicha: o‘yin vositalari
(koptok, piramida, kub va boshq.) bilan amalga oshiriladigan o'yinlar va o‘yin
vositalarisiz amalga oshiriladigan o‘yinlar xontaxta ustida, xonada va dalada
5
o‘ynaladigan o‘yinlar, kompyuter va televizor o‘yinlari kabi texnik vositalar.
Maktabgacha ta’limda yoshi kattalarning to‘plagan tajribasini kichik yoshdagilarga
singdirish jarayonida o‘yinlar ta’lim metodi sifatida namoyon bo‘ladi. O‘yin
metodlariga qarab maktabgacha ta’lim vazifalaridan kelib chiqib, predmetli, sujetli
ishchan, drammalashtirilgan o‘yinlardan keng foydalaniladi.
Maktabgacha ta’limda rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlarni o‘quv tarbiya
jarayonida qo‘llash quyidagi o‘ziga xos xarakterga ega bo‘ladi.
Birinchidan, rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlar maxsus topshiriqlar
majmuasidan iborat bo‘ladi.
Ikkinchidan, o‘yin faoliyatidagi topshiriqlar rangli kublar, g‘ishtchalar,
kvadratlar, plastilin, karton qog‘ozlar, konstmktor-mexanik majmualarida turli
ornament, rasm va jimjimador predmetlar vositasida amalga oshiriladi.
Uchinchidan, topshiriqlar mustaqil bajarilishini ta’minlash maqsadida ulrni
osondan qiyinga tomon, aniq vaqt oralig‘ida sifatli bajarilishini ta’minlash darkor.
Maktabgacha ta’lim muassasalarida interfaol o‘yinlardan foydalanish ijobiy
natijalarga olib keladi. Bu o‘yinlar jarayonida bola passiv obyektdan faol subyektga
aylanadi. Tarbiyachining asosiy vazifasi esa o‘yinni tashkil etish, bolalar ijodiga
sharoit yaratishdan iborat.
Interfaol usul:
1. Pedagogik texnologiyaning ajralmas bir qismi sifatida ta’lim tarbiyaning umumiy
mohiyatini aks ettiruvchi yahlit jarayondir.
2. Ta’lim tarbiya jarayonini takommilashtiruvchi, optimallashtirishga bo’lgan
ijtimoiy ehtiyoj.
3. Didaktik hamda tarbiyaviy xarakterdagi ta’lim tarbiya jarayonini samarali
mohorat tarza tashkil etishdur.
4. Yo’naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, yani shaxsni rivojlantirish tarbiyalash
shakillantirish uchun xizmat qiladi,
5. Shaxsiylik xususiyatga ega bo’lib muayyan ta’lim tarbiya jarayonida qo’llashga
nisbatan yagona, qat’iy, me’yorlar talab etilmaydigan jarayon. Interfaol usullar o’z
6
navbatida maktabgacha yoshdagi bolalarda quidagi psixologik xususiystlarini
shakillantirish bilan ajralib turadi,ya’ni ;
Fikrlash : - mantiqiy tafakkur ko’rgazmali, tasvirli jarayon asosida rivojlanadi.
Nutq:- ichki nutqning rivojlanishiga ma’lum tasir etadi.
Ixtiyoriy bilish jarayoni;- o’zlashtirish jarayonida ixtiyoriy ravishda o’z fiktini
jamlashga kirishadi.
Fiziologik sezgirlik: - individual ravishda aksariyat, xolda past darajada.
Bilim orttirish obyekti:- predmet va hodisalar o’rtasidagi sabab – oqibatli
bog’liqlik .
Bilim ortirish usuli:- mustaqil faoliyat, kattalar va tengdoshlar bilan bilim orttirish
muloqot qilish.
Muvaffaqiyatli o’zlashtirish shartlari:- shaxsiy dunyoqarashning kengligi, xar bir
ishda bilimdonlik.
Muloqot yuritish sharti:- vaziyatdan tashqari shaxsiy muloqot.
Tengdoshlari bilan munosabatlar:- hissiy ko’mak manbai.
His-hayajonlar:- yuqori darajadagi his- tuyg’ularga egalik.
O’yin faoliyati:- o’zini zimmasiga olgan ro’lga muofiq tutish shakillanadi
Interfaol o‘yinlar jarayonida bola mustaqil fikrini to‘g‘ri bayon etishga, boshqalarni
tinglashga o‘rganadi, boshqacha qilib aytganda interfaol o‘yinlar orqali kelajakda
har bir bola uchun zamir bo‘lgan ijobiy sifatlar shakllantiriladi.
Interfaol o‘yinlarni samarali o‘tkazish uchun quyidagi qoidalarga e’tibor
berish lozim:
1. Mashg‘ulot oldidan bolalar o‘yin qoidalari va mazmunini qay darajada
tushunganliklarini aniqlash.
2. Bolalarning yosh xususiyatlari va bir-birlariga bo'lgan munosabatlarini hisobga
olish.
3. Har bir bolaning qobiliyati va psixologik xususiyatlarini e’tiborga olish.
4. O‘yin jarayonida bolalarga qiziq bo‘lgan materiallardan foydalanish.
5. Diqqat va e’tiborni jalb etadigan uslublarni izlab topish.
7
6. Bolalarga rohami to‘g‘ri taqsimlash.
7. O‘yindan qanday maqsadda foydalanish mumkinligini bilish.
8. O‘yinning asosiy bosqichlari haqida tasavvurga ega bo‘lish va natijalarini prognoz
qilish.
Pedagogik nuqtayi nazardan to‘g‘ri tashkil etilgan o‘yin bolaning axloqiy,
irodaviy xususiyatlarini shakllantirish bilan birga unda bilim olishga, atrofdagi olam
sirlarini ochishga qiziqish uyg‘otadi. Shuning uchun maktabgacha ta’lim
muassasalarida o‘yin texnologiyalaridan keng foydalanish kerak.
O‘yinlar texnologiyasi tushunchasi pedagogik texnologiyaning tarkibiy
qismidir. O‘yin texnologiyasi an’anaviy tahimdagi o‘yin metodidan o‘zining aniq
maqsadi, amalga oshirish kerak bo‘lgan jarayonlarning mantiqiy ketma-ketligi va
o‘zaro bog’liqligi, oldindan belgilangan natijalarga erishish kafolati bilan farq qiladi.
8
1.2. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida didaktik o'yinlar ahamyati
“Ta’lim-tarbiya jarayonini takomillashtirish bolalarning rivojlanganligi
darajasini va ularning umumiy boshlang‘ich ta’limga tayyorligini, shuningdek,
ularning ijtimoiy, shaxsiy, hissiy, nutqiy, jismoniy va ijodiy rivojlanishini baholash
asosida amalga oshirilishi lozim. Bunda bolalar vatanga muhabbat hissini, oilaga,
o‘z xalqining milliy, tarixiy, madaniy qadriyatlarga hurmat, atrof-muhitga nisbatan
ehtiyotkorona munosabatni shakllantirishga alohida e’tibor qaratish lozim”
Maktabgacha yosh bu inson hayotining o‘ziga xos davri.
Uning o‘ziga xosligi uning maxsus sezgirligi, atrofdagi voqelikni
o‘zlashtirishga juda ham sezgirdirlar. O‘yinning ko‘ngilochar shaklida berilgan
bilimlarni bolalar uzoq "ruhsiz" mashqlar, faoliyatlar bilan bog‘liq bo‘lganlarga
qaraganda tezroq, kuchliroq va osonroq egallaydilar. Shuning uchun faoliyatlarni
o‘yin orqali tashkil etish, xususan, didaktik o‘yinlar muammosi pedagogikaning eng
dolzarb muammolaridan biridir. Bolani bilim va aqliy faoliyat usullari bilan
boyitish, kognitiv qiziqishlar va qobiliyatlarni shakllantirish kerak.
O‘yin maktabgacha ta’lim tashkilotlari tarbiyalanuvchisining asosiy faoliyati
hisoblanadi. Bolaning xotirasi, tasavvuri, tafakkuri, hissiyotlari, irodasi,
xarakterining rivojlanishi o‘yin jarayonida sodir bo‘ladi. Didaktik o‘yinlar kognitiv
xarakterning qobiliyatlari va ehtiyojlarini, intellektual axloqiy va irodaviy
fazilatlarni rivojlantirishni va kognitiv qiziqishni shakllantirishni rag‘batlantiradi.
Bolalar bilan ishlashda turli didaktik o‘yinlarni qo‘llagan holda, bolalar materialini
yaxshiroq idrok etishlari va murakkab vazifalarni to‘g‘ri bajarish ko‘nikmalarini
hosil qilish mumkin.
Didaktik o‘yinlarni qo‘llash pedagogik jarayonning samaradorligini oshiradi,
bundan tashqari, didaktik o‘yinlar bolalarning aqliy rivojlanishiga katta ta‘sir
ko'rsatadi, bolalarda xotirani, fikrlashni rivojlantirishni rag‘batlantiradi. Didaktik
o‘yinlar juda katta ahamiyatga ega ekanligini hisobga olgan holda faoliyat
jarayonida keng qo‘llash lozim.
Tarbiyalanuvchilar maktabgacha ta’lim tashkilotlarida olib borilayotgan
o‘qitish jarayonlaridan zerikib qolmasligi kerak. O‘qitish quvonchli bo'lishi kerak!
9
Didaktik o‘yinlarda shaxsning to‘liq rivojlantirishni rag‘batlantiruvchi shartlar
mavjud: kognitiv va hissiy printsiplarning birligi, tashqi va ichki harakatlar,
bolalarning jamoaviy va individual faoliyati kabilardir. Shunday qilib, har bir o‘yin
bolaga yangi his-tuyg‘ular, ko‘nikmalar olib keladi, muloqot tajribasini kengaytiradi
va jamoaviy va individual faoliyatni rivojlantiradi. Shularni hisobga olgan holda
o‘yinlarni bosqichlarning zarur ketma-ketligi, har bir bola uchun eng oddiy va eng
qulay o‘yinlardan tortib, murakkabroq o‘yinlargacha bola bola hayotida o‘zining
tasiri mavjudligini unutmasligimiz lozim. Shaxsning faoliyat subyekt sifatida
shakllanishi o‘yindan boshlanadi.
O‘yin katta va ichki ahamiyatga ega ekanligi shubhasiz. Deyarli barcha
maktabgacha ta’lim tashkilotlarining har bir guruhida har qanday faoliyat davomida,
shu jumladan o‘yin vaqtida o‘zini boshqacha tutadigan va shunga mos ravishda
boshqacha yondashuvni talab qiladigan kamida uch turdagi bolalar mavjud. Birinchi
turdagi bolalar juda faol, harakatchan, kuchli hayajonga moyil. Ular har qanday
yangi o‘yinni bajonidil qabul qilishadi va unda ishtiyoq bilan ishtirok etishadi.
Odatda ular tezda o‘yin maqsadini tushinishadi va faol rollarni bajarishga intilishadi.
Ammo ko‘pincha bu bolalar boshqalarga e‘tibor bermaydilar va o‘z qobiliyatlarini
namoyish etish bilan band bo‘lishadi. Bunday bolalar uchun qoidalarni bajarish eng
qiyin hisoblanadi: o‘z navbatini kutish, ma‘lum bir signalgacha harakat qilmaslik,
asosiy rol yoki jozibali obyektdan boshqalarga voz kechish kabilardir.
Bundan tashqari, ushbu qoidalarni amalga oshirish, qoidalarni bajarish ular
uchun
ayniqsa
foydalidir.
Bunday
o‘yinlarni
o‘tkazishda
birinchi
tur
tarbiyalanuvchilarga qoidalarga rioya qilishning ahamiyatini ko'rsatish va ularga
rioya qilganlaridan so‘ng mamnun bo‘lishlarini ta‘minlashga harakat qilish lozim.
Ikkinchi turdagi bolalar ko‘proq uyatchan va ehtiyotkor bo‘lishadi. Ular odatda
o‘yinning maqsadini darhol anglamaydilar va yangi faoliyatga o‘tishga tayyor
emaslar. Avvaliga ular qiziqishsiz, boshqa bolalarning harakatlarini kuzatadilar.
Bunday bolani faoliyatga tayyor bo‘lgunga qadar faol rol o‘ynashga, faoliyatni
bajarishga majburlamaslik lozim.
10
O‘yinni tomosha qilish va birinchi navbatda unda passiv ishtirok etish, u asta-
sekin kattalar va uning tengdoshlari tomonidan o‘yinga qiziqish uyg‘otadi. So‘ngra
malum vaqt o‘tgach, u tashabbusni o‘z qo‘liga olishni boshlaydi. Albatta, bu
tarbiyachining ko‘magi va roziligi bilan amalga oshadi. Biroq, uchinchi guruh
tarbiyalanuvchilar, hatto tarbiyachining ko‘magi bilan ham o‘yinga kirishib keta
olmaydi. Har bir guruhda tengdoshlaridan orqada qoladigan va ular bilan teng
harakat qila olmaydigan, passiv tarbiyalanuvchilar bo‘lishi mumkin.
Bunday bolalar o‘yinni takroriy takrorlash orqali ham, faoliyatning maqsadini
tushuna olishmaydi, faol rollardan qochishadi va ularni o‘z zimmalariga olishganda
ham, noto‘g‘ri harakat qilishadi. Bu guruhda kiruvchi tarbiyalanuvchilar alohida
e‘tibor talab qiladi. Ular kattalar bilan shaxsiy aloqaga, shaxsiy e‘tiborga,
tushuntirishga, rag‘batlantirishga muhtoj bo‘lishadi. Adabiyotlarni nazariy
o‘rganish, natijalarini amaliy faoliyatga tahlil qilib, tadbiq etish orqali didaktik
o‘yinlarni qadim zamonlardan boshlab maktabgacha yoshdagi bolalarni
tarbiyalashda har doim katta ahamiyatga ega bo‘lgan degan xulosaga kelish
mumkin.
O‘yindan foydalanishning didaktik usuli XVIII asrda I. B. Bazedov, C. G.
Salzman, kabi pedagoglar tomonidan ishlab chiqilgan. Ular bolalarning ta‘limini
yanada qiziqarli, ularning yosh xususiyatlariga mos qilish uchun turli o‘yinlardan
foydalanganlar.
Ushbu o‘yinlarni qo‘llashning didaktik usuli pedagogikada 2000- yilga kelib F.
Ferebl tomonidan taqdim etilgan. U o‘yinni nutqni boyitish, fikrlash, tasavvurni
rivojlantirishda katta tarbiyaviy ahamiyatga ega ekanligini takidlab o‘tgan. F. Ferebl
o‘yinni maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni tarbiyalash uchun asos deb
hisoblagan. F. Ferebl bolalar uchun turli didaktik o‘yinlarni ishlab chiqgan. Didaktik
o‘yinlarning rolini ochib berish haqidagi maxsus bilimlar Tixeevaga tegishlidir
(Tixeeva, 2013). U didaktik o‘yin bolaning eng xilma-xil qobiliyatlarini, uning
idrokini, nutqini, e‘tiborini, tafakkurini rivojlantirishga imkon beradi, deb
hisoblagan. Tixeeva tomonidan ishlab chiqilgan ba’zi didaktik o‘yinlar hozirgi
kunga qadar maktabgacha ta’lim tashkilotlari faoliyatlarida keng foydalaniladi.
11
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolaning rivojlanishida syujetli-rolli va
sahnalashtirilgan o'yinlarning ahamyati
Bolaning o`sishi va har tomonlama rivojlanib borishi uzluksiz davom etadigan
jarayondir. Uning shaxs sifatida shakllanishi, ilk bor olamni atrofidagi ashy ova
buyumlar orqali anglab, undan o`zicha ma`no topishiga intilishi, qiziqishi va
hissiyotlarining rivojlanishini ular o`ynayotgan o`yinlari orqali kuzatish mumkin.
Maktabgacha yoshdagi bola uchun bu - hissiy boyitilgan va idrok etilgan tarzda
o`rganish uchun ideal sahnadir. Sahna o`yini bolani har jihatdan rivojlantiradi. Zero,
maktabgacha ta`lim yoshidagi bolalar hayotda ko`rgan voqea-hodisalarni kishilarga
taqlid qilib o`ynaydilar.Bolalar kishilarga taqlid qilish orqali real hayotiy
muammolarni hal etishga o’rinadilar. O`z kechinmalarini takrorlaydilar, qayta
o`ynaydilar va jonlantiradilar.Shu tariqa, sahna o`yini bolaning boshqalar bilan
o`zaro hamkorlik qilishga qobil bo`lgan shaxs darajasiga o`sib rivojlanishiga
ko`mak beradi.
Sahnalashtirilgan o`yinlarning ahamiyatli tomonlaridan biri shundaki, ular
orqali bola badiiy obrazni idrok qila bilishni o`rganadi, personajlar hatti-harakatini
kuzatish qobiliyatini rivojlanib boradi. Musiqiy, so`z, ko`rish obrazlaridan
foydalangan holda zarur bo`lgan ruhiy sifatlarini (idrok qilish, tassavur qilish,
diqqat, tafakkur), ijrochilik ko`nikmalarini (rolga kirish, tasavvurdagi muhitda
harakatlanish ko`nikmasi) va sezgilari (mushak va hissiy) rivojlanish iuchun sahna
mashqlari o`tkaziladi. Badiiy asarlar bo`yicha oddiy parchalarni sahnalashtirishda
bola obrazni aks ettirish uchun unga ma`lum ifoda vositalari (ohang,yuz-
harakati,imo-ishora)o`rgatiladi. Har bir bola rol o`ynayotganda avvalo asar
qahramoning his tuyg`u holatini sezishi va tushunishi, boshqa personajlar bilan rolni
munosabatga kirishishida o`zini tutishi qobiliyatilari shakllantirishi lozim.
Teatrlashtirilgan
o`yinlarda
obrazli
o`yinchoqlardan,
loydan,
papemashe,
plastilindan mustaqil yasalgan o`yinchoqlardan foydalanish maqsadga muvofiq
hisoblanadi. Sahnalashtirilgan har qanday o`yin asosida bolaning bilish jarayonida
irodaviy – hissiy xususiyati badiiy asardagi go`zallikni his qilishi ko`nikmasini
to`g`ri shakllantirib borishga alohida e`tabor qaratish kerak. Masalan,tarbiyachi
12
bolalarga o`qib ertak kitobcha syujetinini o`z so`zlarini bilan hikoya qilgan
holda,sahna ssenariysini tuzadilar,unga mos qo`g`irchoqlarni tanlab,ishtirokchilar
o`rtasida muhokama qilib,rollarni bo`lib olishadi. Syujetni rollarga kirib,ravon va
ifodali qilib aytishi kerak. Syujetdagi qo`g`irchoqlar hatti-harakatini o`zlashtirishi-
har bir imo-ishora va mimikasini ko`rsata bilishi kerak. Rollarni ketma-ketlikda
bajarish; qo`irchoqlarning birin-ketin chiqishini namoyish etish. Sahna o`yini
jarayonida bola bir xodisa bilan boshqasini bog`lashi, g`oyalarni sinab ko`rishi,
xatolarini tuzatishi, rejalar tuzishi, uni amalga oshirish ularning aqliy rivojlanishiga
olib keladi.
Syujеtli – rolli o`yinlar va sahnalashtirish markazi uchun ko’rgazmalar
tayyorlash. Guruhlarda xonalarni syujеtli rolli o`yinlar va sahnalashtirish markaziga
mos holda jihozlash yo’riqnomasi: 1. Shirma 2. Marionetka-qo‘g‘irchoqlar (ipda
o‘ynatadigan) 3. Qo‘lqopli, barmoqli, tayoqchali, soya teatr ertak kaxramonlari 4.
Ertak qaxramonlari liboslari 5. Niqoblari 6. Uycha maketi 7. Mazmunli o‘yinchoqlar
8. Rejissyorlik o‘yinlari uchun qaxramonlar (odamchalar, askarlar, multfilm
personajlari) 9. Sahna uchun jixozlar (turli daraxtlar, tandir maketi va xokazo)
Syujetli-rolli o‘yinlar va sahnalashtirish markazlari bolalar iqtidorini namoyon
bo‘lishi, o‘z mahoratini ko‘rsatishi uchun juda qulay muhitdir. Bu markazni -
bolaning “Men”ini shakllantiruvchi markaz deb ham atash mumkin. Markazdagi
barcha jihozlar bolalar hayotida uchraydigan jihozlar bo‘lib, o‘yin jarayonida bola
ulardan foydalanishni o‘rganadi, kasblar bilan yaqindan tanishish imkoniga ega
bo‘ladi. O‘yinda oila a’zolarining o‘zaro munosabatlari aks etadi va ular orqali
ahloqiy tarbiya olish (tarbiyachi uchun esa oiladagi muhitni o‘rganish) imkoni
yaratiladi. Syujetli-rolli o‘yinlar mazmunining o‘ziga xosligi uning eng muhim
xususiyatlaridan xisoblanadi. Mashhur pedagog va psixologlardan D.B.Elkonin,
D.V. Mendjeritskiy, P.E.Samorukova va boshqalarning fikricha, syujetli–rolli
o‘yinlar kattalarning ijtimoiy hayotidagi rangbarang xatti-harakatlari, ko‘rinishlari –
bolalar o‘yinlarining asosiy mazmuni bo‘lib xizmat qilib, kattalar ijtimoiy
hayotining namunasini oladigan faoliyat turidir.
13
Syujetli-rolli o‘yinlarga rahbarlik qilish quyidagi asosiy bosqichlarda amalga
oshiriladi.
1 - bosqich. Bolalarning qiziqishlarini, ulardagi syujetli o‘yinlar rivojlanishi
darajasini o‘rganishning asosiy vositasi quyidagilar:
- bolalar o‘yinlarini kuzatish,
- o‘yin rivojining asosiy yo‘nalishlari, o‘yin mavzusi, o‘yin mazmuni, bola
o‘yin faoliyatining rivoji, o‘yinda o‘zaro munosabatlarning rivojlanishi bo‘yicha
tavsifnoma tuzish;
- o‘yinga rahbarlik maqsadini aniqlash.
2 – bosqich. Kattalarning o‘yin mavzui va mazmuniga ta’sir etishi:
- o‘yin mavzui bo‘yicha sayohat va maqsadli sayrlar;
- suhbatlar;
- badiiy asarlar va hikoyalar o‘qib berish;
- illyusrativ rasmlar ko‘rsatish;
- mavzu bo‘yicha turli mashg‘ulotlar;
- tasviriy faoliyat mashg‘ulotlari
3 – bosqich. o‘yinga tayyorgarlik (o‘yin o‘ynash uchun maxsus joy,
o‘yinchoqlar va o‘yin materiallari):
- tayyor o‘yinchoqlarni tanlash;
- qo‘lda yasalgan o‘yinchoqlar.
Bunda bolalarning mustaqil shug‘ullanishlari uchun o‘yin zonasini tashkil
etish.
4 – bosqich. Bolalarni o‘ynashga o‘rgatish (o‘yin jarayoni va boshqa narsalarni
o‘yinda aks ettirish):
- o‘yinchoq va uning o‘rnini bosuvchi buyumlar ta’sirini o‘rganish;
- o‘yinda xayoliy tasavvurlarni aks ettirishga o‘rgatish;
- o‘yinda so‘zlardan foydalanishga o‘rgatish;
- o‘yinda harakatlarni hisobga olish malakalarini shakllantirish;
- so‘z va harakat;
- harakat va o‘yin materiali,
14
- so‘z, harakat va o‘yin materiali o‘yinning tili xisoblanadi.
5 – bosqich. o‘yinda ahloqiy munosabatlarga ta’sir etish, bolalar jamoasi, xulq-
atvor, madaniyat, o‘yin faoliyatida o‘yin madaniyatini shakllantirish:
- ma’lum o‘yin mavzuiga nisbatan bolalarning his-tuyg‘ularini uyg‘otish;
- bolalarga o‘yinni avvaldan rejalashtirish elementlarini o‘rgatish;
- o‘yinda rol va o‘yinchoqlarni oqilona tag‘simlashga o‘rgatish;
- tengdoshlari bilan ahil o‘ynay olish madaniyatini tarbiyalash;
- ahil jamoani shakllantirish: mustaqil o‘ynash va o‘yinni oxiriga yetkazish,
o‘yin jarayonidagi kelishmovchilik, bahslarni oqilona hal eta olish malakalarini
tarbiyalash;
- kattalarning o‘yinga ta’sir etishi – maslahat berishi, tushunchalarini to‘ldirish,
o‘yinga to‘lag‘onli yordam berish;
- bolalarning o‘yin faoliyatlarini, ahloqiy munosabatlarni baholash.
Syujet - o‘yin faoliyatida asosiy komponent bo‘lib, u personajni, hayotiy
vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini o‘z ichiga oladi. Syujetli-rolli
o‘yinlar o‘z mazmun va mohiyatiga ko‘ra jamoa o‘yini bo‘lib hisoblansada, yakka
holda o‘ynalmaydi, degan fikrni keltirib chig‘armasligi kerak. Syujetli-rolli o‘yinlar
bolaning aqliy, ahloqiy, jismoniy rivojlanishlarida muhim ahamiyat kasb etib, bunda
bola ehtiyoji va malakasi tarbiyalanib, shakllanib boradi.
15
II BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDA O‘YINLARNI
TASHKIL ETISH METODI
2.1. Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish o'tkazish
usullari
Harakatli o‘yinlar aslini olganda qadimgi xalq pedagogikasining mahsulidir.
Qadim vaqtlarda ham oilalarda bolalarni ilk yoshidan boshlab topqirlikka,
zukkolikka, chaqqonlikka o‘rgatadigan topishmoqlar, o‘yinlar, maqol-masallar
asosida tarbiyalab kelingan, kichkintoylarga dastlabki harakat malakalari bilan
bog‘liq bo‘lgan harakatli o‘yinlar o‘rgatilgan.
Tez aytish, hisoblash, sanoq o‘yinlari, chori-chambar singari o‘yinlar kichik
yoshdagi bolalarni o‘ziga jalb qilgan. Bolalar katta bo‘lgan sayin ularga turli xil
harakatlar bilan bog‘liq bo‘lgan xalq o‘yinlari o‘rgatilgan. Xalq og‘zaki ijodidan
olingan o‘yin folklori bugungi kunda ham o‘zining badiiy go‘zalligini, tarbiyaviy
ahamiyatini yo‘qotmay kelayotganligi uchun ham eng qimmatli vosita sifatida
amalda qo‘llanmoqda. Har qanday o‘yin – u xoh ijodiy.
Xoh didaktik ,xoh musiqiy, xoh harakatli o‘yin bo‘lmasin, baribir tevarak
atrofidagi olamni bilish vositasi sifatida bolaning hayotiy o‘ziga hos, muhim rol
o‘ynaydi. Harakatli o‘yinlar mazmunida bolaga bilim beradigan bir talay material
bo‘ladi. Bu material uning bilim darajasini kengaytiradi va uning olam haqidagi
tasavvurlarini boyitib, unga aniqlik kiritib boradi. Odamlar, tabiat hodisalari,
hayvonlarning hatti-harakatlari tasvirlangan ba’zi bir epizodlar syujetli o‘yinlar
tematikasini tashkil etadi.
Bular bari bolalar tomonidan shartli o‘yinlar shaklida: “Sayohatchilar”,
“O‘quvchilar”, “G‘ozlar-oq qushlar”, “Inida yotgan aymq” va boshqa o‘yinlar
o‘ziga hos tarzda ifodalab beriladi. Biroq tevarak atrofidagi olamni bola to‘g‘ri idrok
etishi
uchuno‘yinchi
barcha
shartlikka
qaramay,
obrazxning
haqqoniy
harakteristikasi hayajonli tarzda pedagog tomonidan o‘yin shartlarini tushuntirish
vaqtida ifodalab berilishi kerak. Bunda xalq o‘yinlarini misol qilib olish mumkin.
Ulardagi o‘yin vaziyati bolani o‘ziga jalb etadi va uni tarbiya qiladi. Ba’zi bir
16
o‘yinlarda uchrab turadigan dialog tarzidagi suhbatlar esa personajlar va ularning
harakatlarini bevosita ko‘rsatib beradi.
Syujetsiz va muayyan o‘yin topshiriqlarigagina asoslangan o‘yinlarda ham juda
ko‘p qiziqarli material bo‘ladi. Bu material bolaning umumiy bilimi, tafakkurini
rivojlantiradi, uning mo‘ljal olish qobiliyatini o‘stiradi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida harakatli o‘yinlar o‘tkazishda bolalarning
yosh darajasini, jismoniy va fiziologik rivojlanishi va bolalarning qiziqishlarini
hisobga olgan holda tanlanishi kerak. Kichik guruhlarda harakatli o‘yinlar har kuni
o‘tkaziladi. Mashg‘ulot davomiyligi 10-15 minut atrofida davom etishi kerak.
Harakatli o‘yinlar kunning turli paytlarida o‘tkaziladi. Ertalabki nonushtaga qadar
tarbiyachi barcha bolalarda yaxshi kayfiyat yaratish uchun individual yoki kichik
guruh bilan o‘tkaziladigan sokin harakatlardagi o‘yinlarni o‘tkazgani ma’qul.
Sayrlar, jismoniy tarbiya, musiqa mashg‘ulotlaridan keyin sayr paytida tarbiyachi
xilma-xil harakat faoliyatini uyg‘otuvchi mazmunli, harakatli o‘yinlarni ularning
butun qonun-qoidalari bilan hamda o‘yin mashqlarni faol harakatlar bilan birga
qo‘shib o‘tkazish kerak.
Katta va tayyorlov guruhlarida mashg‘ulot davomiyligi 20 minutgacha davom
etishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. O‘yin faoliyatida diqqatni, idrokni rivojlantirish,
ilgari hosil qilingan tasavvur, tushunchalar, mo‘ljal olish singari xususiyatlarni yana
ham aniqlashtirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratiladi; o‘yinlar ijodiy tasavvurni,
xotirani, fikrlashni, tafakkur faoliyatini yana ham rivojlantirishga yordam
beradi.Shunday qilib harakatli o‘yinlar bolaning aqliy rivojlanishiga xizmat qiladi.
Bolalarda psixik jarayonlarni takomillashtirishda obrazli fikrlash katta ahamiyat
kasb etadi.
Bunday metod tasavvurni boyitib, o‘yin harakatlarini ijodiy tarzda bajarishga
undaydi. Psixologlar olib borgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, bola o‘yin faoliyati
tufayli amalda fazo tushunchasini hamda predmetli faoliyatni o‘zlashtiradi va shu
bilan birga fazo to‘g‘risidagi ilgari hosil qilingan tasavvurlar yana ham
takomillashib boradi. O‘yinlarda fazoni idrok etish asosiy shakllar orqali: bavosita
bilish, sensor histuyg‘u va obrazlar orqali bilishhamda bilvosita mantiqiy fikrlash,
17
tushunchalar shakllarda zuhr etiladi. Masalan, bola tomonidan harakat yo‘nalishini
mustaqil ravishda tanlanishi yoki o‘yin qoidasiga muvofiq muayyan yo‘l tanlanish,
bir tomondan, o‘yin vaziyatini darhol baxolay olish va unga reaksiya berish o‘yin
harakatlarini bajarish talab qilinsa, ikkinchi tomondan, mazkur o‘yin muhitida o‘zi
bajarayotgan harakatlarni anglab etishi va tasavvur qilishi talab qilinadi. Harakatli
o‘yinlarda mana shu ikki komponent bir-biri bilan bohliq holda keladi. Pedagog
tomonidan o‘yin qoidalarining tushuntirib berilishi bolada tahminiy tasavvur hosil
qiladi; ayni mahalda o‘yin vaziyatining o‘zgarib qolishi boshlovchining harakati
yoki signallar berilishi munosabati bilan harakat rejasini buzib yuboradi va
bolalardan yana ham murakkabroq harakatni – bir zumda reaksiya berish va shu
zahoti harakat qilishni taqazo etadi,o‘yinlar: “ Ikki qorbobo”, “Sehrli tayoqcha”,
“Botir bolalar”, “Maymunlar va ovchilar” va hokazo. Bunday reaksiya bolalarni
mazkur muhitdagi g‘arakatda moslashish uchun qay darajada tayyor ekanliklarini
ko‘rsatib beradi. Bu ishda trener bolaga yordam berishi kerak. U vaziyatni hisobga
olib harakat usulini tanlash va qo‘yilgan vazifani bajarishga asta-sekin o‘rgatib
borish kerak.
Masalan, bitta o‘yinni o‘rganish vaqtida bolaga ikki xil sharoit taklif qilinishi
mumkin. Birida katta va cheklangan fazo taklif qilinsa, boshqa bir safar quvlab
kelayotgan boladan tez va uzoqqa qochib ketish yoki yaqin masofada uni chalg‘itib
chaqqonlik ko‘rsatib qochish talab qilinadi, “ Quvlashmachoq”, “Ayyor tulki”
singari o‘yinlar. Atrofdagi sharoitda mo‘ljal ola bilish mahorati “ Chambar ichidan
o‘ib bayroqqa etish”, “Bo‘ri qopqonda”, “Jasur bolalar” va hokazo o‘yinlarda
qo‘yilgan vazifalardagi to‘siqlarni engib shtishga yordam beradi. Bunda bolalar
o‘zlari orttirgan qobiliyat asosida masofani mo‘ljalga oladilar hamda muayyan
sharoitda harakat qilish yo‘lini o‘zlari belgilaydilar.
Har tomonga tarqalib ketayotgan bolalar orasida mo‘ljal olish, ayniqsa
muhimdir. O‘yin vaziyati muttasil o‘zgarib turadigan va birdan reaksiya talab
qiladigan bunday sharoitdagi harakat bolaga g‘oyat murakkab tuyuladi. Biroq ko‘p
marta takrorlash jarayonida katta gruppa bolalari bunday mahoratni egallab oladilar.
Harakatli o‘yinlarda bolalar predmetlardan muayyan yaqinlikda yoki uzoqlikda
18
bo‘ladilar. Shu tufayli ularda ko‘z bilan ko‘rib mo‘ljal olish, shuningdek, fazoda
tovushni tinglash mo‘ljal olish qobiliyati rivojlanadi. “Uzoqda-yaqinda”, “Gox bu
erda,gox u erda”, “Qo‘ng‘iroqchalar bilan berkinish”va hokazo.
Harakatli o‘yinlar bolalarni vaqtga qarab mo‘ljal olishining eng oddiy usuliga
o‘rgatadi: Ular o‘yin vaqtida aytilgan, navbatma-navbat bajariladigan dastlab,
so‘ngra, bundan keyin, bundan oldin, hamma baravar degan so‘zlarga oid
harakatlarni to‘g‘ri bajaradilar. Bolalarga ko‘rsatib berilgan muddat ichida signal
bo‘yicha o‘yin topshirig‘ini bajarishga o‘rganadilar.
Masalan: “Men beshgacha sanayman, sizlar shu vaqt ichida qo‘lingizdagi
bayroqchalardan gul yasaysiz” , “Qani, men chirmandaga uch marta urgunimcha
kim oldin safga turib olarkin”,-degan so‘zlarga bolalar tez harakat bilan javob
beradilar. Bunday o‘yinlarda kichkintoylar mo‘ljal olishni, izchil harakat qilishni va
muayyan vaqt davomida ish bajarishni o‘rganadilar.
O‘yinlar mazmuni ularda yuz beradigan vaziyat hamda o‘yin qoidalarini
mustaqil so‘zlab berish, personajlar harakatini bajarib ko‘rsatish; bolalar turgan
joyni, o‘yin belgilarini va harakat yo‘nalishini atamalar yordamida tushuntirish;
o‘tkazilgan o‘yinni tahlil qilib berish-bular bari bolalarning intellektual
rivojlanishiga yordam beradi.
Tarbiyachi bolalarning harakat qilish tajribasini o‘zining obrazli so‘zlari bilan
bolalar tasavvuriga ta’sir ko‘rsatish orqali amalga oshiradi, har bir bolaning ijodiy
ijrochilikdan iborat o‘yin faoliyatini rag‘batlantirib, to‘g‘ri yo‘lga solib turadi.
19
2.2 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida didaktik o‘yinlarni tashkil etish
metodikasi
Didаktik о‘уinlаrni tаshkil etish metоdikаsi.
Tаrbiуаchi tоmоnidаn didаktik о‘уinlаrni tаshkil etish uchtа аsоsiу
уо‘nаlishdа аmаlgа оshirilаdi:
- didаktik о‘уinni о‘tkаzishgа tаууоrgаrlik kо‘rish;
- didаktik о‘уinni аmаlgа оshirish;
- didаktik о‘уinni tаhlil qilish. Didаktik о‘уinni о‘tkаzishgа tаууоrgаrlik
kо‘rish:
- О‘уinni tа'lim vа tаrbiуа tаlаblаrigа mоs hоldа tаnlаsh: bilimlаrni
chuqurlаshtirish vа umumlаshtirish, hissiу qоbiliуаtlаrni rivоjlаntirish, аqliу
jаrауоnlаrni fаоllаshtirish;
- Tаnlаngаn о‘уinning mа'lum bir уоsh guruhidаgi bоlаlаrni tаrbiуаlаsh vа
о‘qitishning dаsturiу tаlаblаrigа muvоfiqligini tа’minlаsh;
- О‘уinni о‘tkаzish uchun eng qulау vаqtni vа jоуni belgilаsh;
- О‘уinchilаr sоnini аniqlаsh;
- Tаnlаngаn о‘уin uchun kerаkli didаktik mаteriаllаrni tаууоrlаsh;
- Tаrbiуаchining о‘zi hаm о‘уinigа tаууоrgаrlik kо‘rishi kerаk: u о‘уinning
butun bоrishini, о‘уindаgi о‘rnini, о‘уinni bоshqаrish usullаrini о‘rgаnishi vа
tushunishi kerаk;
- Bоlаlаrni о‘уingа tаууоrlаsh: ulаrni о‘уin muаmmоsini hаl qilish uchun
zаrur bо‘lgаn bilimlаr, аtrоfdаgi hауоt hоdisаlаri hаqidаgi g‘оуаlаr bilаn bоуitishi
kerаk.
Didаktik о‘уinni аmаlgа оshirish:
- Bоlаlаrni о‘уin mаzmuni, о‘уindа ishlаtilаdigаn didаktik mаteriаllаr bilаn
tаnishtirish
- О‘уinning bоrishi vа qоidаlаrini tushuntirish. Tаrbiуаchi о‘уin qоidаlаrigа
riоуа qilgаn hоldа bоlаlаrning hаtti-hаrаkаtlаrigа, qоidаlаrgа qаt'iу riоуа qilishigа
e'tibоr qаrаtаdi;
20
- О‘уin hаrаkаtlаrini nаmоуish etish, bu jаrауоndа tаrbiуаchi bоlаlаrni
hаrаkаtni tо‘g‘ri bаjаrishgа о‘rgаtаdi, аks hоldа о‘уin kerаkli nаtijаgа оlib
kelmаsligini isbоtlауdi;
- О‘уindа tаrbiуаchining rоlini, uning о‘уinchi, muxlis уоki hаkаm sifаtidа
ishtirоk etishini аniqlаsh. Tаrbiуаchining о‘уindаgi bevоsitа ishtirоki о‘lchоvi
bоlаlаrning уоshi, ulаrning tаууоrgаrlik dаrаjаsi, didаktik vаzifаning murаkkаbligi
vа о‘уin qоidаlаri bilаn belgilаnаdi. О‘уindа ishtirоk etib, tаrbiуаchi о‘уinchilаrning
hаrаkаtlаrini bоshqаrаdi;
- О‘уin nаtijаlаrini sаrhisоb qilish uning bоshqаruvidаgi hаl qiluvchi lаhzаdir,
chunki bоlаlаr о‘уindа erishgаn nаtijаlаrigа kо‘rа, uning sаmаrаdоrligini,
bоlаlаrning mustаqil о‘уin fаоliуаtigа qiziqishlаrini bаhоlаsh mumkin. Nаtijаlаrni
sаrhisоb qilаr ekаn, tаrbiуаchi g‘аlаbа sаri уо‘l fаqаt qiуinchiliklаrni уengish, e'tibоr
vа intizоm bilаn erishish mumkinligini tа'kidlауdi.
- О‘уin оxiridа tаrbiуаchi bоlаlаrdаn о‘уin уоqdimi уоki уо‘qligini sо‘rауdi
vа keуingi sаfаr ulаr уаngi о‘уin о‘уnаshlаri mumkin bо‘lsа, bu hаm qiziqаrli
bо‘lishini tа’kidlауdi. Bоlаlаr оdаtdа bu kunni intiqlik bilаn kutishаdi. Аmаlgа
оshirilgаn о‘уinni tаhlil qilish uni tаууоrlаsh vа о‘tkаzish texnikаsini аniqlаshgа
qаrаtilgаn: mаqsаdgа erishishdа qаndау texnikаlаr sаmаrаli bо‘lgаn, nimа
ishlаmаgаn vа nimа uchun bundау bо‘lgаn.
Bu о‘уinni tаууоrlаshni hаm, jаrауоnini hаm уаxshilаshgа, keуingi xаtоlаrgа
уо‘l qо‘уmаslikkа уоrdаm berаdi. Qiziqishni rivоjlаntirish vа shаkllаntirish kаttаrоq
bоlаlаrdаgi (4-6 уоshdаgi) о‘уin fаоliуаti tаrbiуаchi ulаrgа уаnаdа murаkkаb
vаzifаlаrni qо‘уishi, о‘уin hаrаkаtlаrini tezlаshtirishgа shоshilmаsligi bilаn
erishilаdi. Mаktаbgаchа уоshdаgi bоlаlаrning о‘уin fаоliуаti оngli bо‘lib bоrmоqdа,
bu jаrауоnning о‘zigа emаs, bаlki kо‘prоq nаtijаgа erishishgа qаrаtilgаn. Аmmо
kаttа guruhdаgi bоlаlаr uchun hаm о‘уin kо‘rsаtmаsi shundау bо‘lishi kerаkki,
bоlаlаr tegishli hissiу kауfiуаtni, xоtirjаmlikkа erishsinlаr, shundа ulаr undа
qаtnаshishdаn zаvqlаnаdilаr vа qо‘уilgаn vаzifаlаrni hаl qilishdаn mаmnun
bо‘lаdilаr. Оg‘zаki tushuntirishlаr, kо‘rsаtmаlаr уоrdаmidа tаrbiуаchi bоlаlаr
e'tibоrini уо‘nаltirаdi, sоddаlаshtirаdi, ulаrning g‘оуаlаrini оуdinlаshtirаdi,
21
tаjribаsini kengауtirаdi. Uning nutqi mаktаbgаchа уоshdаgi bоlаlаrning sо‘z
bоуligini bоуitishgа, tа'limning turli shаkllаrini о‘zlаshtirishgа hissа qо‘shаdi vа
о‘уin hаrаkаtlаrini tаkоmillаshtirishgа уоrdаm berаdi.
Didаktik о‘уinlаrdа bоlаlаrgа muаууаn vаzifаlаr berilаdi, ulаrning уechimi
diqqаtni jаlb qilish, аqliу mehnаt qоidаlаrini аnglаsh qоbiliуаti, hаrаkаtlаr ketmа-
ketligi vа qiуinchiliklаrni уengib о‘tishni tаlаb qilаdi. Ulаr mаktаbgаchа уоshdаgi
bоlаlаrdа sezgi vа tаsаvvurlаrni rivоjlаntirishgа, g‘оуаlаrni shаkllаntirishgа,
bilimlаrni о‘zlаshtirishgа hissа qо‘shаdilаr. Ushbu о‘уinlаr bоlаlаrgа mа'lum аqliу
vа аmаliу muаmmоlаrni hаl qilishning turli xil iqtisоdiу vа оqilоnа usullаrini
о‘rgаtishgа imkоn berаdi.
Didаktik о‘уin nаfаqаt individuаl bilim vа kо‘nikmаlаrni egаllаshning bir
shаkli, bаlki umumiу rivоjlаnish qоbiliуаtlаrini shаkllаntirishgа xizmаt qilаdi.
Didаktik о‘уin muаmmоlаrni hаl qilishgа уоrdаm berаdi, аxlоqiу tаrbiуаni
shаkllаntirishdа qо‘l kelаdi. Tаrbiуаchi bоlаlаrni birgаlikdа о‘уnаshni, hаtti-
hаrаkаtlаrini tаrtibgа sоlishni, аdоlаtli vа hаlоl, itоаtkоr vа tаlаbchаn bо‘lishni tаlаb
qilаdigаn shаrоitlаrgа qо‘уаdi.
Didаktik о‘уinlаrdаn bоlаlаrning bilim vа kо‘nikmаlаrini sinаsh uchun hаm
fоуdаlаnish mumkin. Tа'lim nаtijаlаrining muhim kо‘rsаtkichi bаrchа bоlаlаr
о‘rgаngаn dаrslаrni о‘zlаshtirishdir. Kо‘pinchа, bu о‘уin оrqаli tekshirilаdi, bu
jаrауоndа tаrbiуаchi nаfаqаt qоbiliуаtli, bаlki о‘rtаchа vа zаif bоlаlаr hаm о‘rgаnish
mаzmunini qаnchаlik tо‘g‘ri аnglаgаnligini vа о‘zlаshtirgаnligini аniqlауdi.
Bоlаlаrning bilim vа kо‘nikmаlаrini аniqlаb, kаmchiliklаrni bаrtаrаf etish bо‘уichа
keуingi ishlаrni belgilаb оlаdi.
Didаktik о‘уin - bu аmаliу mаshg‘ulоt, uning уоrdаmidа bоlаlаr bilimlаrni
аtrоflichа уоki уuzаki о‘zlаshtirgаnmi, kerаk bо‘lgаndа uni qаndау qо‘llаshni
bilаdimi уоki уо‘qligini tekshirish mumkin. Bоlаlаr bilimlаrni hаr xil shаrоitlаrdа
аmаldа qаnchаlik kengrоq qо‘llаsаlаr, shunchаlik tо‘liq о‘zlаshtirаdilаr. Bu
kо‘pinchа bоlа sinfdа mа'lum bilimlаrni о‘rgаngаndа, lekin о‘zgаrgаn shаrоitdа
undаn qаndау fоуdаlаnishni bilmаsа sоdir bо‘lаdi Didаktik о‘уin bоlаlаrning аqliу
rivоjlаnishidаgi turli xil qiуinchiliklаrni уengib о‘tishning аjrаlmаs vоsitаsi ekаnligi
22
sаbаbli, bоlаlаr bilаn individuаl ishlаshdа didаktik о‘уinlаrdаn fоуdаlаnishni
rejаlаshtirish zаrur.
Qаchоn vа qаnchа vаqt? Zаrur bо‘lgаndа, bоlаlаrning ehtiуоjlаri vа
rivоjlаnish dаrаjаsigа qаrаb, judа individuаldir. О‘уinlаrni ishlаtаdigаn bоlаlаr bilаn
individuаl ishlаshni bаrchа turdаgi о‘уinlаr uchun rejаlаshtirish mumkin. Tаrbiуаchi
tоmоnidаn tаshkil etilаdigаn individuаl didаktik о‘уinlаr bоlа bilаn bevоsitа аlоqаdа
bо‘lish uchun qulау shаrоitlаr уаrаtаdi, bоlаning kechikish sаbаblаrini уаnаdа
chuqurrоq аniqlаshgа уоrdаm berаdi vа о‘quv mаteriаlidа fаоlrоq mаshq qilishgа
hissа qо‘shаdi.
О‘уindа dаrsdа оlingаn bilimlаr, оlingаn mа'lumоtlаr qо‘llаnilаdi. Shаxsiу
tаjribа, fаоllаshtirilgаn bilish jаrауоnlаri vа оrqаdа qоlgаn bоlаlаrning аqliу
rivоjlаnish dаrаjаsi kо‘tаrilаdi.
Didаktik о‘уinlаr insоn shаxsiуаtining bаrchа jihаtlаrini rivоjlаntirishgа hissа
qо‘shаdi. Аgаr ulаr mаhоrаtli tаrbiуаchi tоmоnidаn jоnli rаvishdа о‘tkаzilsа, bоlаlаr
ulаrgа kаttа qiziqish bilаn munоsаbаtdа bо‘lishаdi, bu ulаrning аhаmiуаtini оshirishi
shubhаsiz. А.M. Gоrkiу, bоlаning о‘уnаsh huquqini himоуа qilib, shundау deb
уоzgаn edi: "10 уоshgаchа bо‘lgаn bоlа о‘уinlаrni, о‘уin-kulgini tаlаb qilаdi vа
uning tаlаbi biоlоgik jihаtdаn аsоsli vа qоnuniуdir.
U о‘уnаshni hоhlауdi, u hаmmа bilаn о‘уnауdi vа аtrоfidаgi dunуоni birinchi
nаvbаtdа vа eng muhimi о‘уindа аnglауdi.".
Xulоsа qilib shuni ауtish mumkin: tа'lim quуidаgichа bо‘lishi kerаk, u
tаfаkkurgа intilishni kuchауtirаdi, аmmо chаrchаshni, qо‘rquvni vа bоlаni mаktаbgа
kelgunigа qаdаr о‘rgаnishni istаmаslikni keltirib chiqаrmауdi.
23
Xulosa
Xulosa o’rnida aytish kerakki, maktabgacha yoshdagi bolalar o’yin faoliyati
bilan birga ta’limiy mashg’ulotlarda ham ishtirok etadilar. Maktabgacha tarbiya
yoshi davridagi ta’limiy mashg’ulotning asosiy mazmuni bolani atrof muhitdagi
narsa va hodisalarning asosiy xususiyatlari bilan tanishtirish, og’zaki nutqni lug’at
boyligi, tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish, grammatik tomondan to’g’ri so’zlashlikka
o’rgatish, bog’lanishli nutqni shakllantirishdan iborat, elementar mavhum
tushunchalarga ega bo’lish, jismoniy tarbiya, tasviriy san’at, qirqib yopishtirish,
rasm, loy yoki plastilindan turli buyumlar yasash, qurilish materiallar bilan ishlash,
musiqa va boshqa mazmundagi mashg’ulotlarga qaratilgan bo’ladi, bu esa bolani
aqliy jihatdan maktab ta’limini egallashga tayyorlash imkonini beradi. O'yinning
bola tarbiyasidagi asosiy roli bolalar tashkilotisi hayotini u bilan boyitishni talab
etadi. Shuning uchun ham o'yin bolalar hayotining kun tartibiga doimiy qilib
kiritilgan. O'yinlar uchun nonushtagacha va undan keyin, mashg'ulotlardan so'ng,
sayrlardan so'ng, kechqurun uyga ketishdan oldin vaqt ajratiladi.
Tavsiya
1.Ertalab o'ta harakatchanlikni talab qilmaydigan o'yinlar uchun sharoit
yaratish maqsadga muvofiqdir.
2.Mazmunan ko'proq didaktik o'yinchoqlar, stol ustida o'ynaladigan stol-
bosma o'yinlari, syujetli-rolli o'yinlarni o'ynagan ma'qul.
3.Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida pedagoglar o‘yinni bolaning jismoniy,
aqliy va estetik qobilyatlarini rivojlantirishiga e’tiboe berishlari maqsadga muvofiq.
4.O‘yinda tanlangan o‘yinchoqlar bolaning yoshiga mos holda tanlanishi
kerak.
24
Adabiyotlar ro‘yxati:
1. O‘zbekiston Respublikasining “Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar
rivojlanishiga qo’yiladigan Davlat talablari”
2. O‘zbekiston Respublikasining “Ilk qadam” davlat o’quv dasturi, 2 The role of the
didactic games in enhancing cognitive activity at preschool children.
3. Internet tarmoqlari Usmonxo‘jaev T.S. “Harakatli o‘yinlar” O‘quv qo‘llanma T.:
O‘qituvchi 1992 y.
4. Xo‘jaev P., Raximqulov K.D., Nigmanov B.B. Sport va harakatli o‘yinlar va uni
o‘qitish metodikasi. (Harakatli o‘yinlari) O`quv qo`llanma TDPU T.: 2008 y.
5.Azizova R.I. “Sport va harakatli o‘yinlarni o‘qitish metodikasi” O`quv qo`llanma
T.: 2010 4.Raximqulov K.D. “Milliy harakatli o‘yinlari
6.Usmonxo`jaev T.S Jismoniy tarbiya darsi materiallari «O`qituvchi» 1975y
7. Abdualiyevich, Zokirov Mirzarahim. "THE ROLE OF PLAY IN THE
DEVELOPMENT OF COGNITIVE PROCESSES IN CHILDREN." Pindus Journal
of Culture, Literature, and ELT
8.Мирзарахим Абдуалиевич ЎҚУВЧИЛАРДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИКНИ
РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ
ПЕРЦЕПТИВ
АСОСЛАРИ
// SAI. 2022.
9.Mirzarahim Abdualiyevich Zokirov BOLALARDA BILISH JAROYONLARINI
RIVOJLANTIRISHDA OʻYINNING AHAMIYATI // Oriental Art and Culture.
2021. №4.
10.Abdualiyevich Z. M. CONTENT AND ESSENCE OF THE TOPIC"
PSYCHOLOGY OF COMMUNICATION" //ResearchJet Journal of Analysis and
Inventions. – 2021. – Т. 2. – №. 04. – С. 300-305. 10.Abdualievich, Zokirov
Mirzarahim."O‘zbek xalq og ‘zaki ijodining xususiyatlari." INTERNATIONAL
JOURNAL OF DISCOURSE ON INNOVATION, INTEGRATION AND
EDUCATION 2.2 (2021): 338-340.
11.Мирзарахим
Абдуалиевич
Зокиров
ЎҚУВЧИЛАРДА
ТАЯНЧ
КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ АСОСИДА ИЖТИМОИЙ
ФАОЛЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК АСОСЛАРИ //
Oriental Art and Culture. 2021. 12.Sh A. et al. ISSUES OF FORMATION OF THE
25
CENTER FOR MASTERING FOREIGN EDUCATIONAL PROGRAMS THAT
FORM CIVIL EDUCATION IN STUDENTS IN THE SYSTEM OF PRIMARY
EDUCATION IN 58 UZBEKISTAN //International Journal of Early Childhood
Special Education. – 2022. – Т.
12. Abdualievich Z. M. EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR THE
DEVELOPMENT OF PERCEPTIVE ABILITIES AIMED AT INCREASING THE
SOCIAL ACTIVITY OF STUDENTS IN FUTURE TEACHERS //Open Access
Repository. – 2022. – Т. 8. – №.
13. – С. 612-618. 14. Abdualievich Z. M. Effectiveness of Development of
Perceptive Skills Directed to Increase the Social Activity of Students in Future
Teachers //Eurasian Scientific Herald. – 2022. – Т.
14. Abdualiyevich Z. M. The need for an innovative approach to improving
perceptual abilities aimed at increasing the social activity of students in future
teachers //Eurasian Research Bulletin. – 2022. – Т.
15. – С. 213-217. 16. Zokirov M. The need for an innovative approach to improving
perceptual abilities aimed at increasing the social activity of students in future
teachers //Scienceweb academic papers collection. – 2022.
16.
Abdualiyevich
Z.
M.
O‘QUVCHILARDA
TAYANCH
KOMPETENSIYALARNI
SHAKLLANTIRISH
ASOSIDA
IJTIMOIY
FAOLLIKNI
RIVOJLANTIRISHNING
PEDAGOGIK
ASOSLARI
//BARQARORLIK VA YETAKCHI TADQIQOTLAR ONLAYN ILMIY
JURNALI. – 2022. – С. 330-333.
17. Zakirov M. THE METHOD OF DEVELOPMENT OF PERCEPTIVE
ABILITIES OF FUTURE TEACHERS AIMED AT INCREASING THE SOCIAL
ACTIVITY OF STUDENTS //Science and innovation in the education system. –
2023. – Т. 2. – №. 1. – С. 29-32.
18. Zokirov Mirzaraxim Abdualiyevich, Yo’ldashev Dilshodjon Mamirovich
BO‘LG‘USI
O‘QITUVCHILARDA
O‘QUVCHILARNING
IJTIMOIY
FAOLLIGINI
OSHIRISHGA
YO‘NALTIRILGAN
PERSEPTIV
QOBILIYATLARNI RIVOJLANTIRISH SAMARADORLIGI // Oriental Art and
26
Culture.
2023.
№1.
URL:
https://cyberleninka.ru/article/n/bo-lg-usi-o-
qituvchilarda-o-quvchilarning-ijtimoiyfaolligini-oshirishga-yo-naltirilgan-
perseptiv-qobiliyatlarni-rivojlantirish (дата обращения: 17.04.2023).
19. Mirzarahim Abdualiyevich Zokirov BO‘LG‘USI O‘QITUVCHILARNING
PERSEPTIV
QOBILIYATLARINI
RIVOJLANTIRISHNING
IJTIMOIY
PEDAGOGIK
ZARURATI
//
Oriental
Art
and
Culture.
2023.
№1.
URL:https://cyberleninka.ru/article/n/bo-lg-usi-o-qituvchilarning-perseptiv
qobiliyatlarini rivojlantirishning-ijtimoiy-pedagogik-zarurati (дата обращения:
17.04.2023).
20. Abdualievich Z. M. EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR THE
DEVELOPMENT OF PERCEPTIVE ABILITIES AIMED AT INCREASING THE
SOCIAL ACTIVITY OF STUDENTS IN FUTURE TEACHERS //Open Access
Repository. – 2022. – Т.
21. Zokirov, M. (2022).SSUES OF FORMATION OF THE CENTER FOR
MASTERING FOREIGN EDUCATIONAL PROGRAMS THAT FORM CIVIL
EDUCATION IN DTUDENTS IN THE SYSTEM OF PRIMARY EDUCATION
IN UZBEKISTAN.
22. Zakirov M. THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE
DEVELOPMENT OF PERCEPTIVE ABILITIES AIMED AT INCREASING THE
SOCIAL ACTIVITY OF STUDENTS IN FUTURE TEACHERS //Академические
исследования в современной науке. – 2023. – Т. 2. – №. 1. – С. 81-85