MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIDA AXLOQIY FAZILATLARNI SHAKLLANTIRISH TEXNOLOGIYASI
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
51,7 KB
MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIDA AXLOQIY FAZILATLARNI
SHAKLLANTIRISH TEXNOLOGIYASI
Mundarija:
KIRISH ................................................................ Ошибка! Закладка не определена.
I.BOB. MAKTABGACHA TARBIYA MUASSASALARI TOʻGʻRISIDA NAZARIY
SHARHLAR
................................................................................................................
- 2 -
1.1. Maktabgacha taʼlim yoshidagi bolalar tarbiyasi va uning rivojlanishi tarixi .
- 2 -
1.2. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida taʼlim-tarbiya jarayonining maqsadva
tamoyillari ..............................................................................................................- 10 -
II BOB. MAKTABGACHA TAʼLIMMUASSASALARIDA MAKTABGACHA
TAʼLIM YOSHIDAGI BOLALARNI MANAVIY AHLOQIY
TARBIYALASHNING NAZARIY ASOSLARI .............................................................
2.1.Maktabgacha ta’lim tizimida pedagogik o’yinlarning shakllari va amalga
oshirish metodlari- 15 -
2.2.Maktabgachata’limmuassasasi
maktabgachayoshdagibolalarijtimoiytarbiyamaskani
............................................- 21 -
XULOSA ...........................................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ..............................................- 27 -
I.BOB. MAKTABGACHA TARBIYA MUASSASALARI TOʻGʻRISIDA
NAZARIY SHARHLAR
1.1.
Maktabgacha taʼlim yoshidagi bolalar tarbiyasi va uning rivojlanishi
tarixi
Maktabgacha yosh davri bolaning hayot haqidagi ilk tasavvurlari shakklanadigan
davri hisoblanadi.Bu davrda olingan har qanday bilim bolaning boshqa fanlarni
o’zashtirishida katta ahamiyat kasb etadi.Shuning uchun ham bugungi kunda
Maktabgacha ta’lim tizimiga e’tibor berilmoqda. Kelajak avlodni tarbiyalashni
maktabgacha ta’lim yoshdan boshlash kerakligi ta’kidlanmoqda. Shuni ham aytish
joyizki bola tarbiyasini nafaqat maktabgacha yosh davridan balki,ona qornidan boshlash
lozim.Chunki bola ona qornidaligidanoq olamni seza boshlaydi.Har bir ota-ona bunga
e’tibor berishi lozim.Barkamol avlodni tarbiyalash uchun avvalambor ota-onalarning
o’zlari ma’naviyatli bo’lmog’i lozim.Buning uchun bugungi yoshlarimiz yaxshi bilim
olsa,dunyoqarishi keng bo’lsa, keyingi keladigan avlod ham yuksak ma’naviyatli bo’lib
boraveradi.Shuning uchun ham Prezidentimiz nafaqat Maktabgacha ta’lim tizimiga,shu
bilan birgalikda yoshlarni ta’lim olishiga, kerak bo’lsa xorijiy davlatlarda o’z bilimlarini
oshirishi uchun yetarlicha shart sharoitlar yaratib bermoqda.
Maktabgacha taʼlim muassasasi, shuningdek, bolalar bogʻchasi, boshlangʻich
maktab yoki oʻyin maktabi sifatida ham tanilgan, bolalarga boshlangʻich maktabda
majburiy taʼlimni boshlashdan oldin erta bolalik davridagi taʼlimni taklif qiladigan
taʼlim muassasasi. U davlat yoki xususiy boʻlishi mumkin va davlat mablagʻlari
hisobidan
subsidiyalanishi
mumkin.Maktabgacha
taʼlim
bolalar
bogʻchasiga
qatnaydigan har qanday bola uchun muhim va foydalidir, chunki u bolaga ijtimoiy
munosabatlarga kirishishni boshlash imkonini beradi. Kognitiv, psixologik va jismoniy
rivojlanishga asoslangan taʼlim orqali maktabgacha yoshdagi bola oʻz atrof-muhitini va
boshqalar bilan ogʻzaki muloqot qilishni oʻrganadi.Maktabgacha yoshdagi bolalar oʻyin
va muloqot orqali atrofdagi dunyo qanday ishlashini bilib oladilar.
Alohida ta’lim olish ehtiyojlari bo‘lgan bolalar — nogironligi bo‘lganidan yoki
bo‘lmasligidan qat’i nazar, oila, pedagoglar, mutaxassislar, jamiyat va davlatning
alohida e’tiboriga muhtoj bo‘lgan individual ehtiyojlarga ega bolalar;
Davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti — davlat tomonidan moliyalashtiriladigan va
boshqariladigan hamda maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat standartiga muvofiq
maktabgacha ta’lim va tarbiya xizmatlari ko‘rsatuvchi tashkilot;
Inklyuziv ta’lim va tarbiya — bolalarning alohida ta’lim olishga bo‘lgan
ehtiyojlarini hamda individual imkoniyatlarini hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya
olishi uchun teng imkoniyatlarni ta’minlaydigan jarayon;
Maktabgacha bo‘lgan yosh — bolalarning tug‘ilgan paytidan yetti yoshgacha, to
ularga umumiy o‘rta ta’lim tashkilotlarida ta’lim berish boshlangan paytga qadar
bo‘lgan yoshi;
Maktabgacha ta’lim va tarbiya — bolalarga ta’lim va tarbiya berishga, ularni
intellektual, ma’naviy-axloqiy, etik, estetik va jismoniy jihatdan rivojlantirishga,
shuningdek bolalarni umumiy o‘rta ta’limga tayyorlashga qaratilgan uzluksiz ta’lim turi;
Maktabgacha ta’lim va tarbiya davlat standarti — ta’lim-tarbiya jarayonining
hajmiga, mazmuniga va sifatiga, maktabgacha ta’lim tashkilotini qurish va jihozlashga,
shuningdek maktabgacha yoshdagi bolalarning sog‘lom ovqatlanishini va xavfsizligini
tashkil etishga doir majburiy talablar majmui;
Maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat ta’lim dasturi — bola tomonidan
o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan asosiy bilimlarning, mahorat va ko‘nikmalarning hajmini
hamda mazmunini belgilovchi, shuningdek ta’lim va tarbiya mazmunining o‘ziga
xosligini, ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishning o‘ziga xos xususiyatlarini
tavsiflovchi hujjat;
Maktabgacha ta’lim tashkiloti — maktabgacha ta’lim va tarbiya sohasida ta’lim va
tarbiya xizmatlari ko‘rsatuvchi davlat va nodavlat tashkiloti;
Pedagogning kasbiy standarti — maktabgacha ta’lim tashkiloti pedagogining
shaxsiy kasbiy sifatlariga, bilimlariga, mahorati va ko‘nikmalariga doir asosiy talablar
majmui;
Ta’lim va tarbiyaning muqobil shakli — maktabgacha ta’lim va tarbiya tizimidagi
innovatsion ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etish modeli.
O’zbekistonda maktabgacha tarbiyaning yuzaga kelishi o’tgan asrning 10-20
yillariga to’g’ri keladi. Bu davrda Turkistonda bolalarni gimnaziyaga kirishga
tayyorlovchi xususiy bolalar bog’chalaridan tashqari boshqa maktabgacha tarbiya
muassasalari bo’lmagan. Biroq 1919 yilda davlatdagi siyosiy va iqtisodiy holat
munosabati bilan o’sib kelayotgan avlodning sog’ligini saqlash, oziq-ovqat bilan
ta’minlash masalalari bilan shug’ullanuvchi “Bog’chalarni himoyalash Kengashi”
tuzildi. Bu davrda bollarni davlatning yanada sermahsul mintaqalariga ko’chirib
keltirish, shuningdek, ularni ovqat, kiyim-kechak, uy, yoqilg’i, tibbiy yordam bilan
ta’minlash masalalari yechilgan. Bu masalalarni yechishning asosiy vositasi ommaviy
oshxonalar, yasli va bog’chalar, boshqa tomondan esa ayollarni respublikaning jamoat
va siyosiy hayotida faol ishtirok etishga yordam bo’lgan.
Maktabgacha tarbiya ishini aniq tashkil qilish uchun 1918 yilda respublikada
Toshkentning eski shahri o’zbek bolalari uchun 4-bolalar bog’chasi tashkil qilindi. 1919
yilda esa Samarqandda 2-bolalar bog’chasi va 3-bolalar uyida maktabgacha guruhlar
ochildi. 1926 yilga kelib maktabgacha ta’lim muassasalarida 2000ga yaqin bolalar
bo’lgan. Bu esa respublikadagi maktabgacha bo’lgan yoshdagi bolalarning 36,4 %dir.
Maktabgacha tarbiya ishchilari malakasini oshirishga qaratilgan maktabgacha
tarbiya dasturining chiqarilishi muhim muvaffaqiyat bo’ldi. 1927 yilda boshlangan
ayollarning hujum harakati munosabati bilan bolalarning bolalar bog’chasiga berish
hollari yanada ko’paydi. Kasaba uyushmalari va yirik fabrika-zavodlar yordamida
ishlayotgan
ayollarga
yana
bir
yordamchi
tashkilot-yozgi
sog’lomlashtirish
maydonchalari ta’sis e’tildi.
XX asr30-yillarning maktabgacha tarbiya dasturlarida bolalar bog’chalarining
tozalikvametodik yordam holatini tekshirish keng tarqaldi. Bu tekshirishlar natijalariga
ko’ra xonalar va maydonchalarning jihozlanmaganligi, asbob-uskunalar bilan
ta’minlanmaganligi, tozalik me’yorlariga amal qilinmasligi kabi kamchiliklarga qarshi
kurash olib borilgan.
Qishloqlardagi bolalar bog’chalari va maydonchalari maktabgacha tarbiya
muassasalariga nisbatan bo’lgan salbiy qarashlar tufayli katta qiyinchiliklarga duchor
bo’lgan.
1930 yilda O’zbekistonda respublikaning barcha katta shaharlari va viloyatlarida
o’z bo’linmalariga ega bo’lgan maktabgacha tarbiya pedagogik maslahatxonasi tashkil
qilindi. Uning faoliyati doimiy ma’ruzalar, radiosuhbatlar, ayollar uchun ko’rgazmalar
tashkil qilishdan iborat edi. Ular uchun bolalarga eng yaxshi burchak qilish bo’yicha
musobaqa ham o’tkazilgan. Pedagogik maslahatlar beruvchilar oilalarga borishgan va
bolalar burchaklarini tashkil qilishgan va shu bilan bolalarni bog’chalarga qabul qilish
tartiboti hamda oilalarning tarbiya masalalari bo’yicha maslahat berish bilan
birlashtirilgan.
1933-1934 yillarda sanab o’tilgan harakatlar natijasida O’zbekistonda 3840 ta
kolxoz maydonchalari bo’lib, unda 127 ming bolalar qatnashgan. 1933 yil bolalar
bog’chalari uchun ilk dastur loyihalarini ishlab chiqarish yilisifatida muhrlandi
Rusiyzabonbolalar bog’chalari dasturlari asosida tuzilgan bu dasturlar keyinchalik
mahalliy sharoitlarni inobatga olib qayta tuzilgan.
Maktabgacha tarbiya birlashmalarining metodik faoliyati yagona markaz
tomonidan rahbarlikni amalga oshirishga ehtiyoj sezgan. 1934 yil Toshkentda tuzilgan
Respublika maktabgacha tarbiya metodikxonasishunaqa markaz vazifasini bajardi.
Ommaviy maktabgacha tarbiyaning rivojlanishida eng katta to’siqlardan biri
malakali kadrlarning yetishmasligi bo’lgan. Qishloq aholisidan kadrlar tayyorlash uchun
qisqa muddatli 3 oylik kurslar tashkil qilingan. Bundan tashqari XX asrning 70- yillari
boshidan maktabgacha tarbiya mutaxassislarini tayyorlash vazifasi pedagogik o’quv
yurtlari zimmasiga qo’shildi. 1930 yildan Toshkentda faoliyat yurituvchi pedagogik
o’quv yurti 1936 yilda 60 ta mutaxassis tayyorladi.
Urush yillari O’zbekistonda 200 ming bola ko’chirib keltirilgan va natijada bolalar
bog’chalari tarmog’ining kengayishi, ularda ish kuni uzaytirish zaruriyati paydo
bo’lgan. Urush yillari maktabgacha internatlar ham tashkil qilingan. Ulardagi
tarbiyaning o’ziga xosligi shundan iboratki, ularda o’z oilasi, yaqinlaridan ajragan
bolalar tarbiyalanishgan. Bu holda pedagoglarning har bir bola uchun mas’uliyati tabora
oshib borgan.
Urushdan keyingi davrda oziq-ovqat muammolari munosabati bilan kuchsizlangan
bolalar uchun sog’lomlashtirish chora-tadbirlari kuchaytirildi. Bu maqsadda
respublikaning bir qator shaharlarida sanatoriya tipidagi bog’chalar tashkil qilindi.
Qishloq hududida maktabgacha tarbiyaning rivojlanishiga katta ahamiyat berilgan. Bu
qishloq ho’jaligi mahsulotlari, ayollar mehnatidan foydalanish zaruriyati bilan bog’liq
edi. 1959 yildan maktabgacha tarbiyaning yagona tuzilishni tashkil qilish maqsadida
ikki turdagi maktabgacha tarbiya muassasalari bitta yasli bog’chaga birlashtirildi. Bu esa
bolalarni tarbiyalash jarayonining faollashuviga olib keldi.
O’rta maxsus ma’lumotli mutaxassislar Toshkent va Marg’ilon pedagogika o’quv
yurtlari tomonidan amalga oshirilgan. 1957-58 yillar ular 517 ta mutaxassis
chiqarishgan. Metodik va tarbiya ishlarini yaxshilash maqsadida Toshkent, Samarqand,
Buxoro, Namangan, Farg’ona, Chirchiq shaharlarida maktabgacha tarbiya xonalari
ochilgan. 1961 yil Qori-Niyoziy nomidagi pedagogika fanlari ilmiy-tadqiqot markazida
O’zbekistondagi maktabgacha tarbiya muammolari ustida , tadqiqot olib boruvchi,
bolalar bog’chalari va metodika xonalariga yordam ko’rsatuvchi markaz ochildi.
O’zbekistonning mustaqil davlat maqomini qo’lga kiritishi bilan jamiyatning
ijtimoiy muammolari yanada ko’paydi va keskinlashdi. Birinchidan, siyosiy, ma’naviy,
iqtisodiy ustuvor yo’nalishlarning almashishi, ikkinchidan, bu davrda ijtimoiy
muammolarni yaxshi tushunmaslik oqibatida ro’y berdi. Biroq, demokratiya va
oshkoralik tamoyillari, xorij davlatlari tajribasi yordamida davlat muhtojlarga real
ijtimoiy pedagogik yordam bermoqda, ijtimoiy pedagogik fanini rivojlantirish uchun
chora-tadbirlar ko’rmoqda.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishi va tarbiyasi
Ta’lim tarbiyaning roli maktabgacha yoshdagi bolalarni intellektual, axloqiy,
estetik va jismoniy jihatdan har tomonlama rivojlantirish uchun sharoitlarni yaratish
maktabgacha ta’lim muassasalarida ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil qilishning mavjud
tartibini qayta ko‘rib chiqishni hamda maktabgacha ta’lim xizmatlarini ko‘rsatishning
zamonaviy
usullarini
joriy
etishni
talab
qiladi.
Ta’lim-tarbiya
jarayonini
takomillashtirish bolalarning rivojlanganligi darajasini va ularning umumiy
boshlang‘ich ta’limga tayyorligini, shuningdek, ularning ijtimoiy, shaxsiy, hissiy,
nutqiy, jismoniy va ijodiy rivojlanishini baholash asosida amalga oshirilishi lozim.
Bolaning rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar
Irsiyat
Atrof-muhit
Ijtimoiy moslashuv
IRSIYAT
Irsiyat dеganda bolalar gеnеtik dasturiga kiritilgan muayyan xislat va
xususiyatlarning ota-onadan bolaga turli xil o‘xshashlik, xususiyatlarning o‘tishi
tushuniladi. Irsiyatga ko‘ra bolaga ota-onasidan inson organizmi, asab tizimi, miya va
xis tuyg‘u organlari, shuningdek, qomat tuzilishi, soch teri rangi o‘tadi. Bular insonni
boshqa insonlardan ajratib turuvchi tashqi omillar hisoblanadi. Shuningdek irsiyat
bo‘yicha nerv faoliyatini rivojlantiradigan nerv xususiyatlari ham o‘tishi mumkin.
Irsiyat bolaning tabiiy xususiyatlari asosida biror bir faoliyat sohasida muayyan
qobiliyatlarining shakllanishini ko‘zda tutadi
ATROF-MUHIT
Inson bo’lib еtishish uchun faqatgina biologik irsiyatning o’zi kifoya emas. Inson
faqat sotsiolizatsiya jarayonida, ya’ni muloqotda, boshqa insonlar bilan o’zaro ta’sirda
shaxs bo’lib еtishadi. Inson jamiyatidan tashqarida ma’naviy, ijtimoiy, psixik
rivojlanishi sodir bo’la olmaydi. Bu fikrni barchaga ma’lum hollar, ya’ni inson bolasi
hayvonlar orasida o’sgani yanada mustahkamlaydi.
IJTIMOIY MOSLASHUV
Ijtimoiy moslashuv bolaning muvaffaqiyatli ijtimoiylashuvining sharti va natijasi
hisoblanadi. Bu asosan uch yo‘nalishda olib boriladi: faoliyat, muomala va anglash.
Faoliyat sohasida bolada faoliyat turlarining kengayishi, faoliyatning zaruriy shakl va
vositalarini qo‘lga kiritishi, muomala sohasida muomala doirasining kengayishi, uning
mazmunining chuqurlashishi, jamiyatda qabul qilingan xulq-atvor me’yorlarini
o‘zlashtirish sodir bo‘ladi. Anglash sohasida o‘z “men”i obrazini shakllantirish, o‘zining
ijtimoiy mansublik va ijtimoiy o‘rnini anglash ro‘y beradi. Bu jarayonlarning barchasini
tarbiya tartibga soladi.Yosh bolalar davlat himoyasida O‘zbekiston Respublikasi
“Maktabgacha ta’lim va tarbiya to‘g‘risida”gi Qonunining 45-moddasida maktabgacha
bo‘lgan yoshdagi bolalarga qarab turish va ularni ta’minlash berilgan. Davlat
maktabgacha bo‘lgan yoshdagi bolalarning, ayniqsa yetim bolalar va ota-onasining
qaramog‘idan mahrum bo‘lgan bolalarning, sog‘lig‘ining holatini tuzatishga, uzoq vaqt
davolanishga hamda reabilitatsiya qilishga muhtoj bo‘lgan bolalarning, shuningdek kam
ta’minlangan va ko‘p bolali oilalardagi bolalarning ijtimoiy himoya qilinishi va qo‘llab-
quvvatlanishini ta’minlaydi.
Jamiyatimizda yoshlarga ta’lim-tarbiya berish o’sib borayotgan yoshlarni ma’nan
qilib, barcha davrlarda bo’lgan kabi bugungi kunda ham davlatimiz oldida turgan muhim
masalalardan biri hisoblanadi. Statistik ma’lumotlarga ko’ra, inson o’z umri to’g’risida
informatsiyaning 70% ini 5 atrofida bo’lgan davrda olar ekan. Maktabgacha ta’limga
sog’lom, har tomondan kamol topib ta’ni to’g’risida, unda’qishga intilish hissini
uyg’otadi, uni muntazam ta’lim olishga tayyorlaydi. Maktabgacha ta’lim bola olti-yetti
yoshga yetgunicha davlat va nodavlat maktabgacha tarbiyada hamda oilalarda amalga
oshirish. Maktabgacha ta’lim maqsadlari va vositalarini ro’yobga chiqarishda
mahallalar, jamoat va xayriya tashkilotlari, xalqaro fondlar faol ishtirok etadi. Rasman
bolalar bog’chasi maktabga tayyorlov maskani hisoblansada, aslida bolalar tug’ilishi
bilanoq maktabga tayyorgarlik desak mubolag’a bo’lmaydi. O’z va do’stlari – o’zaro
munosabatlardagi o’zaro munosabatlari orqali ular boshqalarga atrof-muhit bilan
bog’liq, zararsizlantirish dunyoga yordam berish va yangi narsalarni o’zlashtirish
odamlarni yaxshilashni yaxshilash taynikormalarini ko’rmoqda. Bundan tashqari,
o’zlarining ota-onalari, tarbiyachilari-uka farqli faoliyati bilan shug’ullanish va
individual shaxslar ekanliklarini bilardi. Bolalar bog’chasida mahsulotga yo’llangan
dasturlardagi tizimli yuk o’yinlar til, aql, sensomotorika va ijtimoiy-emotsional
qurilmalar mustahkamlanadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni ijtimoiy rivojlanishi bolaning jamiyat qadriyatlari,
urf-odatlari va madaniyatini, shuningdek, jamiyatda qulay hayot kechirishiga yordam
beradigan shaxsning ijtimoiy xususiyatlarini o’zlashtiradi. Ijtimoiy moslashuv
jarayonida bolalar muayyan qoidalar asosida yashashni o’rganadilar va xatti-harakatlar
normalarini hisobga olishadi.
Aloqa jarayonida bola ijtimoiy muhitga ega bo’lib, uning yaqin atrofi: ota-onalar,
bog ‘o’qituvchilari va tengdoshlari tomonidan ta’minlanadi. Ijtimoiy salohiyat bolaning
faol ravishda muloqot qilish va axborot almashinuvi tufayli amalga oshiriladi. Ijtimoiy
mas’uliyatsiz bo’lgan bolalar ko’pincha boshqalarning tajribalarini rad etadi va kattalar
va tengdoshlar bilan muloqot qilmaydi. Bu madaniy ko’nikmalarni egallamasligi va
zarur ijtimoiy fazilatlarni yo’qotishi tufayli kelajakda antisional harakatlarga olib kelishi
mumkin.
Har qanday faoliyat maqsadga egadir va bolaning maqsadga erishish qobiliyati
unga o’ziga ishonch bag’ishlaydi va uning vakolati haqida xabardor qiladi. Muhim
ahamiyatga ega bo’lgan narsa to’g’ridan-to’g’ri jamiyatning bahosini aks ettiradi va
o’zining benuqsonligiga ta’sir qiladi. Bolalarning o’z-o’zini baholashi ularning ijtimoiy
salomatligiga va xatti-harakatlariga bevosita ta’sir qiladi.
1.2. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida taʼlim-tarbiya jarayonining
maqsadva tamoyillari
Tarbiya jarayoni, tarbiya nazariyasi, tarbiya jarayoni xususiyatlari, tarbiya mazmuni,
jjtimoiy tarbiya, tarbiya prinsiplari, tarbiya qonuniyatlari.
Pedagogika fanining muhim tarkibiy qismlaridan biri – bu tarbiya nazariyasi sanaladi.
Tarbiya. O‘sib kelayotgan yosh avlodning zamon talablariga mos, barkamol inson bo‘lib
shakllanishlari uchun ijtimoiy tarbiyaning muhim tarkibiy qismlari – aqliy, ma’naviy-
axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy, ekologik, iqtisodiy, jinsiy tarbiyani tashkil
etishga nisbatan yangicha yondashish, ularni samarali tashkil etish yo‘llarini ishlab
chiqish alohida dolzarblik kasb etadi. Bu esa tarbiyadagi eng muhim vazifalardir.
Tarbiya — shaxsda muayyan jismoniy, ruhiy, axloqiy, maʼnaviy sifatlarni
shakllantirishga qaratilgan amaliy pedagogik jarayon; insonning jamiyatda yashashi
uchun zarur boʻlgan xususiyatlarga ega boʻlishinitaʼminlashyoʻlidakoʻriladigan chora
tadbirlar yigindisi. Tarbiya insonning insonligini taʼminlaydiganeng qadimiy va abadiy
qadriyatdir. Tarbiyasiz alohida odam ham, kishilik jamiyati ham mavjud boʻla olmaydi.
Chunki odam va jamiyatning mavjudligini taʼminlaydigan qadriyatlar tarbiya
tufayligina bir avloddan boshqasiga oʻtadi.
Tarbiya nazariyasi Sharq mutafakkirlari va xalq pedagogikasining tarbiya borasidagi
boy tajribalariga tayanadi. Tarbiya nazariyasi o‘z qoidalarini asoslash uchun falsafa,
sotsiologiya, etika, estetika, fiziologiya, psixologiya kabi fanlarning ma’lumotlaridan
foydalanadi. Tarbiya nazariyasi pedagogikaning boshqa bo‘limlari: umumiy asoslari,
ta’lim nazariyasi va xalq ta’limi tizimini boshqarish bilan uzviy bog‘liq.
Tarbiya maqsadi va mazmuni metodlarni to‘g‘ri tanlashga imkon beradi. Maqsad
qanday bo‘lsa, unga erishish metodlari unga muvofiq bo‘lishi zarur. Tarbiyaning
mazmuni shaxsning shakllanishiga qo‘yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat.
Unutmaslik kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan to‘ldirilgan bo‘lishi mumkin.
Shuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan bog‘lash
g‘oyat muhimdir. Tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlari. Tarbiya jarayonida
tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini inobatga olish maqsadga muvofiqdir. Yosh
xususiyatlari muayyan bir yosh davriga xos bo‘lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va
psixologik xususiyatlardir. Aytaylik, mas’uliyat tuyg‘usini boshlang‘ich ta’lim, o‘rta
ta’lim va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olayotgan
o‘quvchilarda ham shakllantirish mumkin. Biroq har bir bosqichda mazkur sifatni
shakllantirish borasida turli metodlar qo‘llaniladi. Tarbiyaning maqsadi – har
tomonlama barkamol shaxsni shakllantirish Tarbiyaning umumiy vazifalari: jamiyat
a’zolarining maqsadga yo’naltirilgan rivojlanishi hamda ularning qator ehtiyojlarini
qondirish uchun shart-sharoit yaratish; jamiyat rivoji uchun zarur bo’lgan ijtimoiy
madaniyatga mos yetarlicha hajmdagi “inson kapitali”ni tayyorlash; madaniyatlarni
uzatib turish orqali ijtimoiy hayotning barqarorligini ta’minlash.
Taʼlim – bilim berish, malaka va koʻnikmalar hosil qilish jarayoni, kishini hayotga va
mehnatga tayyorlashning asosiy vositasi. Taʼlim jarayonida maʼlumot olinadi va tarbiya
amalga oshiriladi. Taʼlim tor maʼnodaoʻqitish tushunchasini anglatadi. Lekin u faqat
turli tipdagi oʻquv yurtlarida oʻqitish jarayonini emas, oila, ishlab chiqarish. Va boshqa
sohalarda maʼlumot berish jarayonini ham bildiradi.
Taʼlimning maqsadi obyektiv hayot talablariga muvofiq holda oʻzgarib borgani kabi,
taʼlimning xarakteri, yoʻnalishi ham uning maqsadiga muvofiq oʻzgarib boradi. Taʼlim
dialektik tarzda taraqqiy etib boradigan ichki ziddiyatlar jarayonidir. Taʼlim bilish
qobiliyatlari, qistuygʻular, idrok, shaxsni tarkib toptiruvchi kuchli omildir.
Taʼlim jamiyat qurilishining muhim muammolarini hal qilish – jamiyatning moddiy-
texnika bazasini yaratish, ijtimoiy munosabatlarni tarkib toptirish, yangi kishini
tarbiyalashga yordam beradi.
Taʼlim mazmuni uning maqsadiga muvofiq, ijtimoiy shartsharoit, fan va texnika, sanʼat
holati va shu kabini hisobga olgan holda belgilanadi. Kasb-hunar kollejlari, oʻrta maxsus
va oliy oʻquv yurtlaridagi Taʼlimning mazmuniga umumiy maʼlumotdan tashqari
muayyan kasb va mutaxassislik uchun zarur boʻlgan maxsus bilim, malaka va
koʻnikmalar ham kiradi. Taʼlim mazmuni oʻquv reja va dasturlari, darslik va
boshqalarda yoritiladi. Taʼlimdaqoʻyilgan maqsadga erishish uchun turli metod, vosita,
tashkiliy tizim va shakllar (maʼruza, suhbat, tajribalar oʻtkazish, koʻrgazmali qurollarni
qoʻllash, kuzatish, mashq va shu kabi)dan foydalaniladi.
Ta’lim maqsadi – bular shaxsni rivojlantirish va shakllantirishda oldindan belgilangan
natijalar bo’lib, ular tarbiyaviy ish jarayonida erishishga harakat qilmoqdalar. Ta’lim
maqsadini bilish o’qituvchiga qanday shaxsni shakllantirishi kerakligi haqida aniq
tasavvur beradi. Va, albatta, o’z ishiga kerakli diqqat va mazmunlilikni beradi.
Didaktik tamoyillar (didaktika tamoyillari) o’quv jarayonining umumiy maqsadlari va
qonuniyatlariga binoan uning mazmuni, tashkiliy shakl va metodlarini belgilovchi
boshlang’ich qoidalardir.
Tamoyil (yunoncha «prinsipium») – biror-bir nazariyaning asosi, negizi, asosiy
boshlang’ich
qoidasi;
boshqaruvchi
g’oya,
faoliyatning
asosiy
qoidasi;
umumlashtirilgan talab.
Ta‘lim prinsip (tamoyil) lari deb, ta‘limning barcha bosqichlari va hamma predmetlarini
o’qitish uchun asos bo’ladigan qonuniyatlar, qoidalarga aytamiz. Ta‘lim qonuniyatlari
o’quvchi va o’qituvchi orasidagi eng muhim ichki ahamiyatni aks ettiradi.
Ta`lim tamoillari o`qitishning eng muhim masalalarini nazariy va amaliy jihatdan to`g`ri
hal qilishning asosiy qonuniyatlaridir.
Pedagogika ta’lim tamoyillari umumiy didaktik va metodik bo’linishi mumkin.
Pedagogika ta’lim Bosh didaktik asoslari – umumiy didaktika deb e’lon va har qanday
mavzuda o’rganish uchun zarur bo’lgan hisoblanadi tamoyillari.
Pedagogika sohasida kadrlar tayyorlash tizimini didaktik tamoyillar, ilmiy, tizimli va
mustahkamlik, aniqlik, ong va faoliyat, mavjudligi va tegishli narxini tamoyilini, yoshi-
tegishli kuch tamoyili va talabalar va ko’nikmalarini tomonidan olingan bilimlar
tamoyilini o’z ichiga oladi.
Ilmiy tamoyil, bu muhim, muhim fikrlarni ta’kidlash mumkin fanlararo ulanishlarni
aniqlash, o’quv materiallar tahlil ilmiy bilimlar tizimi talabalari shakllantirish, ishonchli
ilmiy ma’lumotlar va bilimlar foydalanish, shuningdek, qabul ilmiy atamalar
foydalanish.
Tizimlari tamoyili deb ilm nazarda tutadi va malakasini ajralmas ya’ni tarbiya
materiallar, uch darajada o’rganiladi, bog’liq va izchil tizimini shakllantirish qilinadi.
Tarbiya tamoyillari – bu tarbiyaviy ishning yo’nalishiga, mazmuniga, metodlari va
tashkil etilishiga, tarbiya jarayonining ishtirokchilari orasidagi munosabatlarga
qo’yiladigan asosiy talablar ifodalanadigan dastlabki qoidalardir.
Tarbiya tamoyillari. Tarbiya mazmunida oldinga qo‘yilgan maqsad va vazifalarga
muvofiq o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilishi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va
malakalar, shaxs xulq-atvori hamda sifatlari mohiyati aks etadi. Tarbiya mazmuni
shaxsning shakllanishiga qo‘yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat bo‘lib,
ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot, kishilik munosabatlari mohiyati va darajasi, shuningdek,
jamiyat mafkurasi g‘oyalari asosda belgilanadi. Zamonaviy tarbiya mazmunida quyidagi
tamoyillar yotadi:
Tarbiya
maqsadining
aniqligi.
O‘zbekiston
Respublikasi
ijtimoiy-siyosiy
mustaqilligining dastlabki yillaridayoq respublikada, amalga oshirilishi ko‘zda
tutilayotgan tarbiya maqsadi aniq belgilab olindi. O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim
to‘qrisida»gi qonuni hamda «Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi» g‘oyalariga ko‘ra
ijtimoiy tarbiyaning asosiy maqsadi – erkin, ijodkor, mustaqil fikr egasi bo‘lgan komil
inson va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazishdan iborat. Ushbu maqsadga
erishish yo‘lidagi asosiy vazifa – bu shaxsda umumiy madaniyat unsurlari, ya’ni,
shaxsning aqliy, axloqiy, jismoniy, estetik, iqtisodiy, ekologik, huquqiy, siyosiy hamda
mehnat madaniyatini tarbiyalashdan iborat.
Bolalar va kattalarning birgalikdagi faoliyati. O‘qituvchilarning bolalar bilan ma’naviy
madaniyatini shakllantirishning eng yaxshi namunasini izlash, shu asosida tarbiyachi
ishining hayotiy me’yor va qadriyatlarini aniqlash o‘quvchining tarbiya jarayonidagi
faolligini ta’minlashga olib keladi. Dunyoqarashi hali to‘la-to‘kis shakllanmagan bolalar
uchun kattalarning hayotiy tajribalari, ularning shaxsiy namunalari tarbiyaviy ta’sir
kuchiga ega.
O‘z-o‘zini anglash. Tarbiya insonda e’tiqod, demokratik qarashlar va hayotiy
pozitsiyaning shakllanishiga olib keladi. Tarbiya mazmunining eng muhim unsurlaridan
biri – bu insonning hayotiy o‘z-o‘zini anglashi, uning o‘z shaxsiy hayoti va faoliyatining
sub’ekti sifatida e’tirof etilishi bilan tavsiflanadi. Inson kamolotida fuqarolik, kasbiy va
axloqiy o‘z-o‘zini anglash jihatlari muhim ahamiyatga egadir.
Tarbiyaning shaxsga yo‘naltirilganligi. Mazkur g‘oya ta’lim muassasasi amaliyotining
markaziy nuqtasida tarbiyaviy ishlar dasturi, tadbirlar, ularning shakl, metod va
vositalari emas. Balki o‘quvchi turganligini anglatishga xizmat qiladi. Tarbiya
jarayonida uning shaxsiy xususiyatlari, qiziqishlari, o‘ziga xos xarakteri, o‘z qadr-
qimmatini anglash tuyg‘ulari rivojlantirilib borilishi zarur.
Ixtiyoriylik. Tarbiyalanuvchilarning iroda erkinligisiz tarbiya g‘oyalari mohiyatini qaror
toptirish mumkin emas. Tarbiya jarayoni, agar u oqilona tashkil etilsa, bir vaqtning
o‘zida ham o‘quvchi, ham o‘qituvchi ma’naviyatining boyitilishiga xizmat qiladi. Agar
tarbiyachi o‘quvchining qiziqishi, faoliyati, o‘rtoqlik va fuqarolik burchini anglash,
mustaqillikka intilish tuyg‘ularini ko‘ra va anglay olsagina uning irodali ekanligi ayon
bo‘ladi. Tarbiyalanuvchining irodali bo‘lishi ta’minlangan sharoitda uning shaxsiga
ta’sir ko‘rsatishga yo‘naltirilgan faoliyat jarayonida samaraga erishiladi.
Jamoa yo‘nalishi. Tarbiyaviy ishlar mazmunida jamoaga nisbatan ijobiy munosabatni
qaror toptirish yotadi. Jamoa yordamida shaxsni har tomonlama kamoloti, uning
dunyoni anglash, uni to‘laqonli talqin etish, insonparvarlik va o‘zaro hamkorlik
tuyg‘ularini yuzaga kelishi va rivojlanib borishi kabi holat amalga oshiriladi.
II BOB. MAKTABGACHA TAʼLIMMUASSASALARIDA MAKTABGACHA
TAʼLIM YOSHIDAGI BOLALARNI MANAVIY AHLOQIY
TARBIYALASHNING NAZARIY ASOSLARI
2.1.Maktabgacha ta’lim tizimida pedagogik o’yinlarning shakllari va amalga oshirish
metodlari
Bugungi kunda maktabgacha ta’lim tashkilotida rivojlantiruvchi muhitni tashkil etishda
bolalarning o’ziga xos bеlgilarga ega bo’lgan yoshga doir xususiyatlari va ehtiyojlarini
xisobga olish muximaxmiyat kasb etishi qayd etiladi. Pеdagogikijrochilik o’yinlarini
bola uch yoshdan boshlab o’zlashtira boshlaydi. Shu yoshga kеlib bola odamlar
o’rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi, qodisalarningichki va tashqi
tomonlarini ajrata boshlaydi, o’zida ichki kеchinmalarnisеzaboshlaydi. Ularga
munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda bolalar o’yin faoliyatini o’zlashtira borib
ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baqolanuvchi faoliyatga tayyorlana boshlaydilar. Bu o’yinlar
mazmuni quyidagilarni tashkil etiladi.
1.Ta’limiy o’yinlar. Bolani didaktikmatеrial bilan o’tkaziladigan o’yinlarda yangi
narsalarni o’rganishga bo’lgan ishtiyoqini tarbiyalash. Narsalarning o’lchami, shakli,
rangi qaqidagi tushunchalarini boyitish. Turli oʻlchamdagixalqachadan piramida
(minoracha) yasashga, “Gеomеtrikmozaika”ga (doira, uchburchak, kvadrat) xos
shakllarning o’zaro munosabatlari ichida to’qrimo’ljal olishga, to’rtta qismdan (qirqma
rasmlar, kubiklar) bir butunniqosilqilishga, bir xildagi narsalarning bitta sеnsorbеlgisi
(rang, shakl, o’lcham) bo’yicha mosligi va farqlarini aniqlashga, qiyoslashga va
guruqlashga o’rgatish.
2.Didaktik o’yin – bolani aqliy jiqatdan tarbiyalashning muqim vositasi qisoblanadi.
Ta’limiy o’yinlar bolalarda ruqiy bilish jarayonlarini, fikrlash qobiliyatlarini
shakllantiradi. Didaktik o’yinlarning muqim jiqati bolalarning fikrlash faolligini,
mustaqilligini va nutqini rivojlantirishidir.
3.Milliy xalq o’yinlari – Milliy xalq o’yinlari ikki guruqga bo’linadi: 1. Milliy qarakatli
o’yinlar. 2. Milliy xalq o’yinlari. Milliy qarakatli o’yinlar Sport turlari qamda xalqimiz
qadriyatlari bilan aloqador bo’lib, ular asrlar davomida davrlarga mos ravishda
rivojlanib, takomillashib, e’zozlanib kеlingan. U bolalarning jismonan baquvvat,
soqlom, jasur, qat’iyatli, chaqqon, uddaburon bo’lib oʻsishlarida muqim omil bo’lib
qisoblanadi. Xalq milliy o’yinlarida millatning oʻtmish tarixi, ma’naviy va madaniy
rivojlanishining xaraktеr xususiyatlari, urfodatlari, an’analari jamlangandir.
4.Sport o’yinlari – bularga volеybol, baskеtbol, badminton, shaqarcha, lapta, stol tеnnisi,
futbol, xokkеy kiradi.
Sport o’yinlarida eng avvalo maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning yosh
xususiyatlari
qisobga
olinadi,
shuning
uchun
faqat
sodda,
birozqarakattеxnikasiqoidalari, o’yinni tashkil etishning qaqiqiyelеmеntlari tanlanadi.
Shu tufayli o’yin omillari katta kishilarda bo’lganidеk jismoniy va asabiy zo’riqish
uyqotmaydi. Ayni paytda ular maqsadga intilganlik, o’rtoqlik va ma’suliyatqissini va
sportga muqabbatini tarbiyalaydi. Sport o’yinlarida qatnashuvchilar soni aniq
bеlgilangan, ularning vazifalari taqsimlangan, o’yin muddati vaqti chеgaralangan
bo’ladi.
O’yinlarni
o’tkazish
shartlari
maxsus
tayyorlangan
joyni,
bеlgilanganmaydonchani, tеgishlijiqoz va invеntarlarni talab qiladi.
5. Oddiy qarakatli o’yinlarni o’zgartirib turish maqsadga muvofiqdir. Biroq variantlar
faqat o’yinni rang-baranglashtirish bolalarning unga nisbatan qiziqishini saqlab turish
uchungina emas, balki pеdagogik vazifalar qarakatlarinitakomillashtirish, birmuncha
murakkab o’yin qarakatlari, qoidalarini bajarishga oʻyin vaziyati sharoitining o’zgarishi
uchun kеrak bo’ladigan jismoniy sifatlarini tarbiyalash uchun qam zarurdir. Ular
bolalardan muayyan aqliy va jismoniy kuchni va shu bilan birga o’yinga nisbatan ortib
boruvchi qiziqishni talab qiladi.
6.
Saqnalashtirilgan
o’yinlar.
Bolada
tеatrlashtirilgan
o’yinlarga
qiziqish
qissiniuyqotishda davom etish. Kattalar yoki katta yoshli bolalar tomonidan
saqnalashtirilgan o’yinlar va qo’qirchoqspеktakllaridagi
7. Voqеaband – ijroli o’yinlar. Bolaga tanish voqеalar, qayotiy mavzular, adabiy asarlar
bo’yicha qiziqarli o’yinlar tashkil qilish; o’zaro boqlangan bir nеchaaloqidaqarakatlarni
(ovqat tayyorlash, stolni bеzatish, ovqatlantirish) yagona bir mazmunga birlashtirish,
o’yinchoqlar sonini ko’paytirish orqali o’yin faoliyatini kеngaytirish va boyitishga
yordam bеrishda davom etish.
8. qurilish o’yinlari.qurulishmatеriallari bilan o’ynaladigan o’yinlar, unda bolalarni
o’ynatish jarayonida o’zlarini qoyalarini ro’yobga chiqarish uchun o’yin jarayoni tashkil
etishga yordam bеriladi.
9. Xarakatli o’yinlar. Bolaning qarakatli o’yinlaridagi faolligini oshirish. Tirmashib
chiqish, emaklash ko’nikmalarini shakllantiruvchi, qarakat epchilligini rivojlantiruvchi:
koptok, pufak, aravacha, o’yinchoq avtomobil bilan o’ynaladigan oʻyinlarni tashkil
etish. O’yinda bolaning faol ishtirok etishini ta’minlash. Astasеkinlik bilan murakkabroq
va qarakat turlarini o’zgartiradigan o’yinlarni joriy qilib borish. Bolani o’yin qoidalariga
rioya qilishga o’rgatish. Qarakatli o’yinlar: “Poеzd”, “Samolyot”, “Pufak” , “Oppoq
quyoncha o’tiribdi”, “Tramvay”, “Kim Tеzroq”, “quyosh va bulut”, “Ko’z boqlash”,
“Chavandozlar”, “Bolalar qochinglar, qush uchib kеldi”, “Chori-chambar”, “Tovuq va
jo’jalar”, “qaldirqoch”, “Kim birinchiq”.
10. Syujеtli-rolli o’yinlarning shartli rеal vaziyati bolaga o’ziga tanish qayotiyobrazning
qayta bajarishida yordam bеradi. Bola qarakatlarning o’zidan, qush va qayvonlarga
taqlid qilishdan quvonadi: qushchadеk parvoz qiladi, quyonchadеksakraydi, toychoqdеk
chopadi. Shuning uchun qam o’yin paytida kulgi, quvonchli xitoblar eshitilib turadi va
o’yin jarayoni asosida endi bolaning oddiy ijrochilikfaolligi, o’yin obraziga kirishga
dastlabki urinishlari qaror topadi.
Pedagogikijrochilik o’yinlarini bola uch yoshdan boshlab oʻzlashtira boshlaydi. Shu
yoshga kelib bola odamlar o’rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi,
hodisalarning ichki va tashqi tomonlarini ajrata boshlaydi, o’zida ichki kechinmalarni
seza boshlaydi. Ularga munosabat bildiradi.Maktabgacha yoshda boialar o’yin
faoliyatini o’zlashtira borib ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi faoliyatga
tayyorlana boshlaydilar. Maktabgacha ta’lim tizimida qo’llaniladigan pedagogik
o’yinlarning quyidagi turlari mavjud:
1. Bolalar kayfiyatini ko’taruvchi.
2. Hamkorlikka chorlovchi.
3. Bolalarni o’zligini namoyon etishga chorlovchi.
4. Bolalarda o’ziga ishonch hissini shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual
muammolarni yo’qotishga qaratilgan.
5. Maktabgacha
bolalar
xatti-harakatidagi
cheklanishlarni
tavsiflovchi
(diagnostika).
6. Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi.
7. Millatlararobag’rikenglikni shakllantiruvchi.
8. Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni shakllantiruvchi o’yinlar.
Pedagogik o’yinlarni quyidagicha tasniflash mumkin.
Faoliyat turlariga qarab: ijtimoiy intellektual, mehnat, ijtimoiy va psixologik o’yinlar.
Pedagogik jarayonlarning xarakteriga qarab: ta’lim-tarbiyaviy, rivojlantiruvchi, ijodiy,
psixotexnik o’yinlar. O’yinlar metodlariga qarab: predmetli, sujetli, badiiy rolli,
hodisalarni tasavvur etuvchi va dramalashtiruvchi o’yinlar.
Predmetlar asosidagi o’yinlar: matematik, biologik, ekologik, musiqali, texnikaviy,
jismoniy tarbiyalovchi, iqtisodiy tejamkorlik va ishbilarmonlik, tadbirkorlikni
rivojlantiruvchi o’yinlar.
O’yin vositalari bo’yicha: o’yin vositalari [koptok, piramida, kub va boshq.] bilan
amalga oshiriladigan o’yinlar va o’yin vositalarisiz amalga oshiriladigan o’yinlar
xontaxta ustida, xonada va dalada o’ynaladigan o’yinlar, kompyuter va televizor
oʻyinlari kabi texnik vositalar.Maktabgacha ta’limda yoshi kattalarning to’plagan
tajribasini kichik yoshdagilarga singdirish jarayonida o’yinlar ta’lim metodi sifatida
namoyon bo’ladi. O’yin metodlariga qarab maktabgacha ta’lim vazifalaridan kelib
chiqib,
predmetli,
sujetliishchan,
dramalashtirilgan
o’yinlardan
keng
foydalaniladi.Maktabgacha ta’limda rivojlantiruvchi pedagogik o’yinlarni oʻquv tarbiya
jarayonida qo’llash quyidagi o’ziga xos xarakterga ega bo’ladi. Birinchidan,
rivojlantiruvchi pedagogik o’yinlar maxsus topshiriqlar majmuasidan iborat bo’ladi.
Ikkinchidan, o’yin faoliyatidagi topshiriqlar rangli kublar, g’ishtchalar, kvadratlar,
plastilin, karton qog’ozlar, konstmktor-mexanik majmualarida turli ornament, rasm va
jimjimador predmetlar vositasida amalga oshiriladi. Uchinchidan, topshiriqlar mustaqil
bajarilishini ta’minlash maqsadida ulrniosondanqiyinga tomon, aniq vaqt oralig’ida
sifatli bajarilishini ta’minlash darkor.Maktabgacha ta’lim muassasalarida interfaol
o’yinlardan foydalanish ijobiy natijalarga olib keladi. Bu o’yinlar jarayonida bola
passiv obyektdan faol subyektga aylanadi. Tarbiyachining asosiy vazifasi esa o’yinni
tashkil etish, bolalar ijodiga sharoit yaratishdan iborat.Interfaol o’yinlar jarayonida bola
mustaqil fikrini to’g’ri bayon etishga, boshqalarni tinglashga o’rganadi, boshqacha qilib
aytganda interfaol o’yinlar orqali kelajakda har bir bola uchunzamin bo’lgan ijobiy
sifatlar shakllantiriladi. Interfaol o’yinlarni samarali o’tkazish uchun quyidagi
qoidalarga e’tibor berish lozim:
1. Mashg’ulot oldidan bolalar o’yin qoidalari va mazmunini qay darajada
tushunganliklarini aniqlash.
2. Bolalarning yosh xususiyatlari va bir-birlariga bo’lgan munosabatlarini hisobga
olish.
3. Har bir bolaning qobiliyati va psixologik xususiyatlarini e’tiborga ohsh.
4. O’yin jarayonida bolalarga qiziq bo’lgan materiallardan foydalanish.
5. Diqqat va e’tiborni jalb etadigan uslublarni izlab topish.
6. Bolalarga rollarni to’g’ri taqsimlash.
7. O’yindan qanday maqsadda foydalanish mumkinligini bilish.
8 .0’yinning asosiy bosqichlari haqida tasawurga ega bo’lish va natijalarini prognoz
qilish.
Pedagogiknuqtayi nazardan to’g’ri tashkil etilgan o’yin bolaning axloqiy irodaviy
xususiyatlarini shakllantirish bilan birga unda bilim olishga, atrofdagi olam sirlarini
ochishga qiziqish uyg’otadi. Shuning uchun maktabgacha ta’lim muassasalarida oʻyin
texnologiyalaridan keng foydalanish kerak.
O’yinlar texnologiyasi tushunchasi pedagogik texnologiyaning tarkibiy qismidir. O’yin
texnologiyasi an’anaviy tarzdagi o’yin metodidan o’zining aniq maqsadi, amalga
oshirish kerak bo’lgan jarayonlarning mantiqiy ketma-ketligi va o’zaro bog’liqligi,
oldindan belgilangan natijalarga erishish kafolati bilan farq qiladi. Xulosa qilib shuni
ta’kidlash kerakki, yuqoridagi nazariy asoslardan foydalanish maktabgacha ta’lim-
tarbiya jarayoni samaradorligini oshirishga xizmat qiladi.
O’yinning bola tarbiyasidagi asosiy roli bolalar muassasasi hayotini u bilan boyitishni
talab etadi. Shuning uchun ham o’yin bolalar hayotining kun tartibiga doimiy qilib
kiritilgan. O’yinlar uchun nonushtagacha va undan keyin, mashg’ulotlardan so’ng,
sayrlardan so’ng, kechqurun uyga ketishdan oldin vaqt ajratiladi. Ertalab o’ta