Mashg‘ulotlarda lug‘atni boyitish ishlarining metodikasi
REJA:
1.Lug`atning o`ziga xos xususiyatlari.
2.Fonematik eshituv, fonematik idrok.
3.Nutqiy eshituvning o`ziga xos xususiyatlari.
Tayanch iboralar: nutq,tasnif, nevrologiya, nutq buzilishi, patologiya,
neyrofiziologiya, tibbiyot, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, nutq apparati,
disfoniya, bradilaliya, duduqlanish, taxilaliya, dislaliya, rinolaliya, dizartriya,
alaliya, afaziya.
Eng avvalo, fonema, fonematik eshituv, fonematik idrok haqidagi
tushunchalarni aniqlashtiib olish zarur.
Fonematik eshituv – bu noziktizimlashtirilgan eshituv bо‘lib u ona tilidagi
fonemalarni tanish va farqlashga imkon beradi. U fizologik eshituvning bir qismi
bо‘lib ularni eshitilayotgan tovush etalonlarini qarshi qо‘yishga va moslashtirishga
yо‘znaltirilgan.
Fonematik idrok –bu fonemalarni farqlash va ajratishga kо‘ra, sо‘z
tarkibidagi tovushlarni aniqlash bо‘yicha aqliy faoliyatdir.
Fonematik eshituv – tanafussiz bо‘g‘inlar qatorini nazorat qilishni amalga
oshiradi.
Nutqiy eshituv-fonetik va fonematik eshituvni xamkorlikdagi faoliyati
bо‘lib,u nafaqalarо‘zgalar nutqini qabul qiladi va baxolaydi, balki о‘z nutqini xam
nazorat qiladi. Nutqiy eshituv talaffuzini shakillanishi asosi xisoblanadi.
Fonematik eshituv nutqiy faoliyatnning bо‘g‘inlaridan biri bо‘lib,bola
psixalogik
faoliyatining
boshqa
turlarini
xam
ta’millaydi:perseptiv,kornitiv,boshqaruvchi va boshqalar.
Kо‘pgina olimlarning ma’lumotlariga kо‘ra,idrokni shakillanmaganligi
nutqiy
kamchiliklarga
olib
keluvchi
sabablar
ichidan
birinchi
о‘rinni
egallaydi,shuningdek,maktabgacha yoshdagi bolalarni о‘qish faoliyatiga moslasha
olmasliklariga xam sabab bо‘ladi.
Ontogenezda tovush qо‘zg‘atuvchilariga ta’sir kо‘rsatish chaqaloqlarda xam
kuzatiladi. Ubolani chо‘chishi,kо‘zini pirpiratishi,nafasi va pulsini о‘zgarishi bilan
ifodalanadi.
Keyinchalik 2-xaftalikda tovushli qо‘zg‘atuvchilari bolada umumiy
xarakatlarnitо‘xtashiga,qichqirishini tо‘xtashiga olib keladi.Bu barcha reaksiyalar
tug‘ma xarakterda bо‘lib,shartsiz reflekslardir.
Tovush qо‘zg‘atuvchilariga birinchi shartli reflekslar bolalarda bola
xayotining birinchi oyida va ikkinchi oyi boshida paydo bо‘ladi.Tovush signalini
kо‘p
marotaba
mustaxkamlash
natijasida
(masalan,qо‘ng‘iroq)
bolani
oziqlantirishda,bola bu signallarga sо‘rish xarakatlari bilan javob bera boshlaydi,
Shu bilan bir vaqtda u tovush kelgan tovush manbai kelgan tomonga qarab boshini
buradi.
Uchinchi va tо‘rtinchi oyga kelib bola sifa jixatidan turli tovushlarni
(masalan,royal va qо‘ng‘iroq tovushlari) va turli balandlikdagi bir turdagi
tovushlarni farqlay boshlaydi. 3 oylikdan 6 oylikkacha bо‘lgan yoshda asosiy
semantik
bosim
intonatsiyaga
tushadi.
Buvaqtda
bolada
о‘z
kechinmalarini(masalan,yoqimli yoki yoqimsiz) ovoz ottenkalari orqali ifodalash va
intonatsiyalarni farqlash qobiliyati rivojlanadi. Xayotining birinchi yilini keyingi
oylarida eshituv analizatorining rivojlanishi kuzatiladi. Bola atrof-olamdagi
tovushlarni,odamlar ovozlarini ajrata boshlaydi va ularga turlicha javob qaytaradi.
Bola”tushuna”boshlagan sо‘zlar va iboralar ular uchun yetarlicha qismlarga
ajratilmagan kо‘rinishda va hodisalarni bildiruvchi signallardir. (itning vovillashi,
soatni qо‘ng‘rog‘i va hakazolar).
5-6 oylik bola birortasi tomonidan “soat” sо‘zini talaffuziga mos predmetni
kо‘rsatsa, tо‘g‘ri ta’sir kо‘rsata oladi. Ammo bunda unga agar “soat” sо‘zi о‘rniga
aytilishiga kо‘ra о‘xshash bо‘g‘inlar: ti-ti, yoki pi-pi, deyilsa ham, u shu xarakatni
bajaradi. Shu tariqa bola sо‘zni uni ritimiga, umumiy tovushlarning tashqi
kо‘rinishiga kо‘ra ajratib oladi. Sо‘z tarkibiga kiruvchi tovushlar ular tomonidan
ham tarqoq xolda idrok etiladi. Shuning uchun ular akustik jixatdan о‘xshash
tovushlarga ajratiladi. Eshituv analizatorining keyingi rivojlanishi unda ikkinchi
signalsistemasining intensiv rivojlanishi bilan bog‘liq bо‘lib, nutqni tuzilishini
umumiy fonematik idrok etishdan ancha differensial idrok etishga о‘tishi bilan
xarakterlanadi. Agar bola xayotining birinchi yilida nutqda intonatsiya va ritmni
ilg‘ab olsa, unda 2 yoshda u nutqdagi tovushlarni,sо‘zning tovush tarkibini ancha
aniq farqlay boshlaydi.
Tovushlarni sо‘zdagi о‘rnini aniqlash bolalarda asta-sekin rivojlanib boradi.
Birinchi bо‘lib bolalar ancha qо‘pol qarama-qarshi qо‘yilgan unli va undosh
tovushlarni farqlaydi,ammo bu guruxlar ichida keng yetakchilik kuzatiladi,
undoshlar xali umuman farqlanmaydi, unlilar ichida esa ancha aniq va oson talaffuz
qilinadigan (a) tovushi ajratilib,unga qolgan barcha unli tovushlarga qarshi,о‘zaro
differensiyalanmagan tovushlar qо‘yiladi:
*keyinchalik unlilar “ ichida”difeferensatsiya amalga oshadi ( i-u )(e – o)(i-
o).(e-u); keginchalik uboshka yukori chastotali tovushlar (i-e); (u-o) past chastotali
tovushlarni farklay boshlaydi .
* kegin undoshlar “ichida “gi oppozitsiyalar shakillanadi.. suz tarkibidagi
tovushlarni tushirib koldirish yoki tovushni umumiy tovushlar katoridan aniklash
sonor tovushlarni shovkinligidan portlovchilarni sirgalovchilardan . jaranglilarni –
jarangsizlardan ajratishi .
Bolalarda fonimatik eshituv asta-sekin tabiy rivojlanish jarayonida
shakillanadi bola 7-11 oylikda sо‘zlarga reaksiya bildiradi, ammo bu sо‘zni
predmetli ma’nosiga emas uni intonatsional tamoniga e’tibor qaratish bо‘ladi .
Bu davr nutq rivojlanishining fonemagacha bо‘lgan davri deb ataladi.
1 yoshga kelib, sо‘z birinchi bor muloqat quroli sifatida xiziat qiladi, til
vositasida xarakterini oladi va bolauning tovush doirasiga ta’sir kо‘rsata boshlaydi.
(uni tarkibiga kiruvchi fonemalar).
Keyinchalik fonematik rivojlanishkeskin amalga oshib, doimo talaffuzni
takomillashuvining asosi bо‘lib xizmat qiladigan, bolaning artikulatsion
imkoniyatlaridan ilgarlab ketadi, deb xisoblaydi.
A.N.Gvozdev, N.X.Shvachkinning takidlashicha, 2 yoshning oxiriga kelib,
nutqni tushunishda bola fonematik idrokda ona tilidagibarcha tovushlardan
foydalanadi. Taxminan 3 yoshga kelib bola eshituvga kо‘ra barcha tovushlarni
farqlash qobiliyatiga ega bо‘ladi deyishadi, bolalarni nutqiy eshituvini о‘rgangan
mashxur olimlar fonematik eshituvi bolalarda yetarlicha shakllangan bо‘ladi. Ammo
fongenmatik eshituvni rivojlanishi va uni takomillashuvi maktabgacha yoshda
davom etadi. Bolani fonematik eshituvini rivojlantirishni yetakchi omil uni nutqini
atrofdagiodamlar bilan muloqat jarayonida tо‘liq rivojlanishi xisoblanadi.
Bolada fonematik eshituv impressiv nutqni rivojlantirish asosidashakllanadi.
Fonematik eshituvniegallash nutqiy faoliyatning boshqa shakllariga – og‘zaki nutq,
о‘qish, yozish bilan birga keladi, shuning uchun fonematik eshituv barcha murakkab
nutqiy tizimning asosi xisolanadi,.
Nutqni idrok etishda bola kо‘p qirrali tovushlarga duch keladi: nutqda
ishtirok etuvchi tovushlar о‘zgaruvchan. U juda kо‘p turdagi tovushlarni eshitadi,
ular bо‘g‘in ketma-ketligida birikib, uzluksiz komplnentlarni tashkil etadi, Uni bular
ichidagi shundayfonemaga diqqatini qaratish kerakki, bitta fonemani u doimiy
belgisiga kо‘ra boshqa barcha tovushlar ichidan ajrata olsin, bunga bitta fonema (til
birligi sifatida) boshqasiga qarama qarshiqо‘yilsin. Agar bola bunga о‘rganmasa, u
bitta sо‘zniboshqasidan ajrata olmaydi, uni taniy olmaydi. Bola rivojlanishi
jarayonida zaruriy qobiliyat sifatida fonematik eshituv rivojlanadi, N.I.Jinkinning
fikricha busiz nutq rivojlanmaydi. Fonematik eshituv sо‘zini tashkil etuvchi
fonemalarni farqlash va tanish operatsiyalarni amalga oshiradi. U bolada nutqni
rivojlanish jarayonida birinchi navbatda shakllanadi. Bunda fonematik eshituv ham
rivojlanadi, u “bо‘g‘inlarni uzluksiz qatorini” kuzatishni amalga oshiradi. Fonemalar
talaffuz etilgan variantda berilar ekan-bunda tovushlar (allafonlarda) me’orda umum
qabul qilingan, odatiy ravishdatalffuz qilinishi kerak, bо‘lmasa ularning
eshituvchilar anglashda qiynaladi. Tilga doir tovushlar noodatiy talaffuzi fonetik
eshituv tomonidan notо‘g‘ri deb boxolanadi. Fonematik va fonetik eshituv (ular
birgalikda nutqiy eshituvni tashkil etadi) nafaqat о‘zgalar nutqini qabul qilish va
boxolashni amalga oshiradi, balki о‘zini nutqini nazorat qilishni ham amalga
oshiradi. Nutqiy eshituv meoridagi talaffuzni shakkillantirishni mahim sharti
xisoblanadi.
Agar bolada aloxida tovushlarning akustek obrazi shakillanmagan bо‘lsa,
fonemalar eshitilishiga kо‘ra farqlanmaydi, bu tovushlarni almashtirilishiga olib
keladi. Nutq uchun zarur bо‘lgan barcha tovushlar shakllanmaguncha artikulyar baza
tо‘liq xisoblanmaydi.
Boshqa xollarda bolada barcha artikulyatsion xolatlar shakillangan bо‘ladi,
ammo ba’zi xolatlarni farqlash malakasi bо‘lmaydi, bu tanlangan tovushni notо‘g‘ri
talaffuz etishga olib keladi. Buning oqibatida fonemalar almashtiriladi,bitta sо‘z turli
xil tovushlar qatori sifatida qabul qilinadi. Bu xodisa fonemalarni (tovushlarni)
о‘zaro almashtirilishi yoki qorishtirilishi deb ataladi.Tovushlarni almashtirilishi yoki
qorishtirilishi fonologik yoki shuningdek fonematik nuqsonlar sifatida guruxlanadi,
Boladagi fonematik eshituv va fonematik eshituvni buzilishida tovushlar talaffuzi
buziladi.
Bu toifa bolalarning tovushlar talaffuzi xolati quyidagi xususiyatlar bilan
xarakterlanadi:
Nutqda u yoki bu tovushlarni yо‘qligi va tovushlarni almashtirilishi.
Artikulyatsion
jixatdan
murakkab
tovushlar,artikulyatsiyasi
oson
tovuо‘larga almashtiriladi. Masalan(S), (SH) – (F) ga (R) tovush о‘rniga – (L) – (Y),
(m)– (g)ga almashtiriladi. Tovushning yо‘qligiyoki uni boshqa artikulyatsion
belgisiga kо‘ra almashtirilishi unga mos fonemalarni qorishuviga sharoit yaratadi.
Artikulyator yoki akustik jixatdan yaqin tovushlarni almashtirilishida bolada
artikulema shakillanadi, ammo fonemani shakillanishi tugallanmaydi.
Turli fonetik guruxlarga tegishli yaqin tovushlarni farqlashdagi qiyinchilik
ularni о‘qish va yozishda xam almashtirilishiga olib keladi.
Nutqda tovushlarni notо‘g‘ri qо‘llash kо‘pi bilan 16-20 tagacha bо‘lishi
mumkin.Kо‘pincha shovqinli va sirg‘aluvchi tovushlar (s),(ch),(sh), (z),(s), (j), (t) va
(d),
(l),
(r),tovushlari,jarangli
tovushlarning
jarangsiz
juftlari
yetarlicha
shakillanmagan bо‘ladi.
2.Artikulyatsiyasiga kо‘ra о‘xshash tovushlarni almashtirilishi.Ikki yoki bir
nechta artikulyatsion jixatdan yaqin tovushlar о‘rniga oraliq,noaniq tovushlar
talaffuz qilinadi, sh va s tovushi о‘rniga-yumshoq (sh), ch va t tovushi о‘rniga-
yumshatilgan (ch)tovushi.
Bunday almashtirishlarning sababi fonematik eshituvning yetarlicha
shakillanmaganligi yokiuni buzilishi xisoblanadi.
3.Nutqda tovushlarni notug‘un qо‘llanilishi.Ba’zi tovushlarni bolalar
kо‘rsatma asosida aloxida (yakka) xolda tо‘g‘ri talaffuz qilishadi ammo nutqda
talaffuz qila olmaydi yoki almashtiradi.Ba’zan bola bitta sо‘zni turli xolatda
takrorlashda turllicha talaffuz qiladi. Shunday xolatlar xam bо‘ladiki,bola bir fonetik
guruxga tegishli tovushlarni almashtiradi,boshqa tovushlarni-buzibtalaffuz qiladi.
Bundan nuqson fonetiko-fonematik buzilish deyiladi.
4.Bir yoki bir nechta tovushlarni buzib talaffuz qilinishi.
Bola 2-4 tovushi buzib talaffuz qilishi yoki nuqsonsiz gapirishi mumkin,
ammo eshtishida turli guruxlarga tegishli qо‘proq tovushlarni farqlay olmaydi.
Talaffuzning yaxshi ekanligi bazan fonematik jarayonlarni chuqur
rivojlanmaganligini berkitishi mumkin.
Tovushlarni buzub talaffuz qilinishining asosiy sababi odatda artikulyatsion
motorikaning rivojlanmaganligi yoki uni buzulishi xisoblanadi. Bu fonematik
buzulishlarga tegishli.
Tadqiqot natijalari va о‘zining fiziko-akustik xususiyatlariga kо‘ra turlicha
tovushlar funksiyalarini qarama-qarshi qо‘yish, tovushlarining ba’zi belgilari
sо‘zlarni farqlash funksiyasini bajarishi aniqlangan. Nutqiy muloqatni ta’minlay
turib, tovushlar ijtimoiy funksiyaga ega bо‘ladi. Nutqning tovush tomonidagi
ijtimoiy axamiyatiga ega sifatlarini birinchi о‘ringa qо‘yib mutaxasislar fonemani
о‘rganish xaqidagi vazifani xal etishni ishlab chiqib unda tilning tovush tomonidagi
asosiy birliklari xaqidagi muammolarni xal etishning asosan usullari berilgan.
Nutqning tovush tomonini о‘rganish natijasida bizning nutqimizdagi tovushlarning
munosabati xilma-xil va noodatiy, turli-tumanligi aniqlandi.
Tovushlarni
о‘rganishda
quyidagi
aspektlar
aniqlangan:
nutqning
tovushlarining fizik xususiyatlarini nazarda tutuvchi fizik – ular tarkibiga tovush
tonlari va shovqinlari kiradi:
2) Fiziologik-tovushlar talaffuzida ishtirok etuvchi inson organizmlarini
о‘rganuvchi :
3) Ijtimoiy – nutq tovushlarini ularni axamiyatiga kо‘ra muloqat quroli
maqsadida о‘rganuvchi.
Bu muammoni kо‘rib chiqishda birinchi о‘rinda ijtimoiy aspekt chiqadi.
Nutqdagi tovushlarni bildirish uchun ijtimoiy aspektda “fonema” atamasi
qо‘llaniladi
Ma’lumot tilga tegishli fonemalar tizimi tashkil etadi. Ular bir-biri bilan
munosabatda buladi xar bir fonema о‘zining ottenkasiga kо‘ra, boshqa tovushlarga
ulardagi akustik farqlar asosida gapiruvchini eshitib ilg‘ab olishga kо‘ra qarama-
qarshi qо‘yiladi.
Fonemalarni farqlash qobiliyati ayniqsa bir tovushga kо‘ra farqlanadigan
sо‘zlarni qarama-qarshi qо‘yganda yaqqol kо‘rinadi, masalan, tol-pol, chol-sol, sim-
shim kabi bu [m],[n],[ch],[s],[sh] tovushlar о‘zbek tilida aloxida fonema ekanligini
kо‘rsatadi.
Bu fonemalarni gapiruvchi yaxshi farqlay olmasa, kо‘pgina sо‘zlarni
talaffuzda farqlay olmaydi, unutqni tushunishni qiyinlashtiradi.
Gvozdevning kо‘rsatishicha, fonemalar manoviy birliklarni farqlashga
xizmat qila turib ular о‘z xolicha ma’noni anglatmaydi. Fonema – bu tilning kichik
birligi xisoblangan tovush bо‘lib, u manolarni saqlash funksiyasini bajaradi.
XX asrning 60-yillarida “tovush taxlili” atamasi qо‘llanilgan va uni quyidagi
turlarini farqlashgan: tabiiy tovush taxlili va sun’iy tovush taxlili.
Tabiiy (sensor-persentif) tovush taxlili og‘zaki nutqiga xizmat qilib, u
yordamidamanoni farqlash funksiyasi amalga oshiriladi.
Sun’iy (intelektuall) tovush taxlili о‘z-о‘zidan shakillanmaydi uni bolalar
shk maqsadda о‘qitish davomida egallaydilar.
Tovush taxlilining bu turi insonning yozma nutqiga xizmat qiladi.
Intelektual tovush taxlili jarayonida 3 ta asosiy operatsiyalar am alga
oshiriladi: 1) sо‘zdagi tovushlarni yoki uning yо‘qligini aniqlash, 2) sо‘zdagi
tovushlarni о‘zaro о‘rnini aniqlash, 3) sо‘zdagi tovushlar soni va ularni chiziqli
ketma-ketligini aniqlash.
D.B.Elkomin bu ikki turdagi tovushlar taxlilini “yangi atamalar-fonematik
eshituv” va “fonematik idrok” deb atashni taklif etadi.
M.YE.Xvatev fonematik eshituvni “nutqimizdagi manoviy birliklar sifatida
qabul qilish qolbiliyati bо‘lib u inson eshituvining asosiy sifati xisoblanadi”, deb
belgilaydi. Faqatgina fonematik eshituv orqaligina nutq dagi tovushlarni va aloxida
sо‘zlar ma’zmunini aniq idrok etish mumkin.
Shu tariqa fonematik eshituv insonni fizik eshituvini asosiy turi bо‘lib u ona
tilidagi fonemalarni eshitish va farqlash imkonini beradi. Fonemktk idrok bu
sо‘zning tovush tarkibini taxlil qilish demakdir. Bollarda fonemalarni talffuz qilish
va idrok etishni buzilishida akustik-artikuliyatsion belgilariga kо‘ra farqlanuvi
tovushlarni idrok etish va artikuliyatsiyalash jarayonini tugallanmaganligi
kuzatiladi.
Fonematik eshituvni rivojlanish darajasi tovush taxlilini egallashga ta’sir
kо‘rsatadi. Fonematik eshituvni rivojlangmaganlik darajasi turlicha bо‘lishi
mumkimn. Ularning quyidagi darajalarga ajratish mumkin.
1) Bilamchi daraja: Fonematik eshituv bilamchi buzilgan. Tovush taxlildi
faoliyatlari darajasi va tovush taxlilini egallashning asosiy shartlari yetarlicha
shakllanmagan.
2) Ikkilamchi darajda: Folnematik eshituv ikkilamcha buzigan.
Artikuliyatsin organlar motorikasininig buzilishi oqibatidagi nutqiy
kinesteziyalar yoki nutq organlarida anatomik nuqsonlar kuzatiladi. Me’orda eshitib
talffuz qilish munosabati buziladi: muximi talaffuzni rivojlanish mexanizmi.
Yengil dizartriyali bolalardagi fonetiko-fonematik buzilish xususiyatlarin
о‘rgana turib “foyemati eshituv” va “fonemati idrok” tushunchalarni aniqlab olish
zarur.
Psixologiya, lingivistik, defektalogiya, pedagogikada bu tushunchalarni
belgilash uchun turlicha qarashlar mavjud. Logopedik va psixologik lug‘atlarda
“fonematik eshituv” atamasi odamning nutqiy tovushlarini analiz va sintez qilish,
shu til fonemalarnini idrok etishni ta’minlovchi qobiliyat sifatida belgilanadi.
Fonematik eshituvni shakllanishini tushunishga nutq rivojlanishini tekshiruvchi
olimlar turlicha yondashishadi, ammo ularning barchasi 2 yoshga kelib “birlamchi”
fonematik eshituv maktabgacha yoshdagi bola nutqini rivojlantirishning asosi
bо‘ladi degan xulosaga kelishdi.
A.R.Luriya fonematik eshituni aloxida guruxdagi turli tovushlarni
umumlashtirish qobiliyati sifatida qarab,unda tovushglarning о‘ziga xos belgilari va
uning masofaviy belgilarinisolishtirishni qullaydi.
T.B.Filicheva, T.V.Tumanov fonematik eshituvni bolani sо‘z tarkibidagi
morfologik va tovush tushunchalarini am aliy umumlashtirish qobiliyati sifatida.
L.E.Jurova va D.B.El’koninlarning fikricha fonematik eshituv bolalarda
jarayonida nutqiy eshituvning ancha yuqori shakli natijasi sifatida shakllanadi.
“Fonematik idrok” atamasi ostida tild tovushlarini ajratish va sо‘zning tovush
tizimining uni birligi sifatida qabul qilish tushuniladi.
A.M.Borodovich fikricha fonematik idrok sо‘zida bolani о‘z nutqini
doirasida analitik faoliyatini rivojlanishini aks ettiradi. (nutqni taxlil qilish malakasi,
uni tashkil etuvchi qisimlarga ajratish) Boshqa sо‘z bilan aytganda fonematik idrok
“nutqda gaplarni, gaplarda sо‘zlarni, sо‘zlarda” tovushlarni ajrata olish malakasi
sifatida tushuniladi.
M.G.Gening va N.A.Gemanlar bolaning fonematik idrok qobiliyatida nutq
tovushlarni ayniqsa akustik yaqin tovushlarnni eshitib idrok etish va tо‘g‘ri
farqlashni kо‘radilar. Fonematik idrokni malaka emas, qobiliyat sifatida kо‘rib
chiqib olimlar uni fonematik eshituv bilan bir xil deb xisoblashadi.
Shuningdek kо‘pgina olimlar fonematik idrokni о‘z nutqidagi tovushlarni
tо‘g‘ri farqlash malakasini maxsus tarbiyalash sifatida xarakterlaydi.
N.X.Shvachkinni bolalarni fonematik eshituvini о‘rganishga bag‘ishlangan
ishida bolalarni fonematik eshituvini qonuniyatlarini aniqladi va bolani fonematik
rivojlanishini, shakllanishini 12 ta genetik qatorini belgiladi.
12 ta fonematik (genetik) qator:
1-chisi – unlilarni farqlash;
2-chisi-undoshlarni farqlash;
3-chisi-sonorlar va shovqinlarni farqlash;
4-chisi qattiq va yumshoq undoshlarni farqlash;
5-chisi-sonar undoshlarni farqlash;
6-chisi-sonar va artikuliyatsiyalanmaydigan shovqinlarni farqlash;
7-chisi-lab va tiltovushlarini farqlash;
8-chisi-portlovchi va sirg‘aluvchi tovushlarni farqlash;
9-chisi-til oldi va til orqa tovushlarni farqlash;
10-chisi-jarangli va jarangsiz tovushlarni farqlash;
11-chisi-shovqinli va portlovchi tovushlarnifaqlash;
12-chisi-sirg‘aluvchi va til о‘rta tovushlarni farqlash.
Fonematik eshituv bola nutqining semantikasi bilan bog‘liq ravishda
rivojlanadi bola nutqida fonematik rivojlanish ketma-ketligini umumlashtirilgan
xolatda 1-jadvalda kо‘rsatilagan.
Fonematik rivojlanishning umumiy sxemasi. (N.X.Shvachkin)
1-jadval
Rivojlanish ketma-ketligi
Fonematik farqlash
Davr
Daraja
Qator
Bosqich
Birinchi
(unlilarni
farqlash)
Birinchi
(unlilarni
farqlash)
Birinchi
(unlilarni
farqlash)
Birinchi
ikkinchi
uchunchi
[a] va boshqa unlilarni
farqlash [4-u], [e-0], [4-0],
[e-u]dan farqlash [4-e],[u-
0] dan farqlash.
Ikkinchi
(undoshlarni
faqlash)
Ikkinchi
taxminiy
(undoshlarni
faqlash)
Ikinchi
-
Undoshlarni faqlash:
fonema=undosh-nol-
fonema
[bok -ok], [vek-ek],
[dik-ik].
Uchunchi
(sonar va
artikulyatsiy
a-lanadigan
shovqinlarni
farqlash)
Uchunchi
-
Sonar va
artikulatsiyalanadigan
shovqinlarni farqlash [m-
b], [r-g], [n-g], [j-v]
Tо‘rtinchi
(yumshoq va
qattiq
Tо‘rtinchi
-
Qatiq va yumshoq
undoshlarni farqlash [n-
undoshlarni
farqlash)
n’][m-m’],[v-v’], [z-z’],
[g-g’][l-l’],[r-r’]
Beshinchi
(sonarlarni
faqlash)
Beshinchi
-
Burunli va sirg‘aluvchilar-
ni jfarqlash
[m-l],[m-r], [n-l], [n-
r][n-j], [m-j]
Burunli farqlash
[m-n].
Sirg‘aluvchi farqlash
[l-r]
Oltinchi
(shovqin-
lilarni
faqlash)
Oltinchi
-
Sonar va
artikulyatsiyalanadigan
shovqinlarni farqlash
[m-z],[l-x], [n-z]
Yettinchi
-
Til va lab undoshlarni
farqlash
[v-g],[v-z], [f-x]
Sakkizinchi
-
Portlovachi va sirg‘aluvchi
tovushlarni farqlash
[b-v],[d-z], [k-x], [k-j].
Tо‘qqizinchi
-
Til oldi va til orqa
tovushlarni farqlash:
[d-g],[s-x], [sh-s].
О‘ninchi
-
Jarangli va jarangstz
tovushlarni farqlash
[n-b],[m-g], [k-g], [f-
v]
[s-z],[sh-j].
О‘n birinchi
-
Shovqinli va portlovchi
tovushlarni farqlash
[s-z],[sh-j].
Un ikinchi
-
Sirg‘aluvchi va jni farqlash
[r-j],[k-j].
Ontegnezda nutqning fonematik va fonematik tomonini rivojlanishi asta-
sekin rivojlanadi. Nutqni egallashda asosiy rolni fonematik eshituv egallaydi.
R.YE.Levina
fonematik
rivojlanishni
shakillanishini
quyidagi
bosqichlarinitaklif etadi:
1-bosqich-fonemagacha rivojlanish davri, unda tovushlarni farqlash
bо‘lmaydi.
2-bosqich-fonemalarni farqlashni boshlang‘ich bosqichi:
3-bosqich-fonemalarni farqlash amalaga oshirish bosqichi.
4-bosqich-elementar tovush taxliliga tayyorgarlik bosqichi.
5-bosqich fonemalarni farqlash va tovush taxlili operatsiyalarini amalga
oshirish imkoniyati.
Agar birinchi 3-bosqichni ilk yoshda bola meyorida amalga oshirsa,unda
qolgan 2 bosqich katta maktab yoshida, kattalar tomonidan faol ta’sir etish
jarayonida amalga oshadi.
Tо‘g‘ri tovushlar talaffuzini egallash sensor va mator funksiyalarni о‘zaro
chambarchas aloqasi asosida rivojlanib, ular nutqiy tizim birligini ta’minlaydi. Bir
tomondan nutqning tovush tomonini tо‘g‘ri о‘zlashtirish kо‘p tomondan idrokning
fonematik va perseptiv darajasini rivojlanishi belgilaydi. Boshqa tomolnidan nutqni
rivojlanishi davomida eshituv analizatori nutq xarakat analizatori tomonidan ta’sirni
xis etadi: Bola tovushlarni qanday talaffuz qilsa shunday eshitadi va idrok etadi,
Bola tо‘g‘ri talffuz etadigan tovushlarni eshitishiga kо‘ra yaxshi farqlanadi yoki
aksincha.
Shuningdek, bola nutqni tovush tomonini tо‘g‘ri shakllanishi uchun nafaqat
bunga artikulyatsin apparat tayyor bо‘lishi kerak balki о‘zini va boshqalar nutqidagi
notо‘g‘ri talaffuz qilinadigan tovushlarni yaxshi eshita olishi va farqlash malakasiga
ega bо‘lishi kerak.
Yengil dizartriyali bolalarda fonematik eshituvni shakllanishini buzilishi
ikkilamchi
xarakterda
bо‘ladi.
Bu
turdagi
nuqsonlar
patologik
nutqiy
kinestiziyalarda, nutq organlaridagi xarakat organlaridagi jaroxatlarda, ikkilamchi
xarakterdagi fonematik eshituv yengil dizartriyali bolalarda paydo bо‘ladi, uning
ifodalanish darajasi dizartiriyaning о‘zidagidek ifodalanish darajasiga bog‘liq.
Bolalar aytilishiga kо‘ra yaqin tovushlarni farqlash (rasmlar asosida),
berilgan tovushlarga rasmlar tanlash, ularni bо‘g‘imlarda tanish mashqlarni yomon
bajaradi. Yengil dizartriyali bolalarda artikulatsion aparatdagi patalogiyalar
(ginertonus, gipotonus, deviatsiya, gipertinezlar, gipersolivatsiya va boshqalar)
tufayli artikulatsin organlar motorikasi buziladi, artikuliator xarakatlar sifatida
yomonlashadi.
Bu mator yetishmovchilik ponevmatik eshituvni shakklanishiga salbiy ta’sir
kо‘rsatadi. Bu birinchi bо‘g‘inni buzilishi fonematik idrokni tashkil etuvchi aqli
operatsiyalarni о‘qitish jarayonida о‘zgartirilishiga qarshilik kо‘rsatadi. Bunga
bog‘liq ravishda fonematik analizni aqliy doirada amalga oshiruvchi (malaka)
fonematik malaka va kо‘nikmalar, tassavvurlar shakllanmaydi. Shuningdek , eshituv
va nutq xarakat apparati о‘rtasidagi aloqani tuzilishi sо‘zni tovush tarkibini
yetarlicha о‘zlashtira olmaslikka olib keladi, bu esa о‘z navbatida о‘qish va yozishni
egallash jarayonida aks etadi. Nutq payitida artikulyatsining aniqligini buzilishi,
yengil dizartriyali bolalarni tushunarsiz nutqi aniq eshituv idrokini shakkillanishiga
imkon bermaydi. Kо‘pincha bolalar о‘zlarning tovushlar talaffuzini nazorat qila
olmaydi.
Kenestik nazoratni va eshituv differensatsiyasining buzilishi nutqning
prosodik va fonematik tomonlarini turg‘un buzilishining sababi xisoblanadi.
Yengil dizartriyali bolalarni fonematik eshituv xolatini tekshirishga
bag‘ishlangan bizning tadqiqotlarimiz
shuni kо‘rsatdiki, ba’zi bolalarda
qiyinchiliklar I-darajadayoq boshlanib ular nonutqiy tovushlarni yaxshi farqlay
olmaydi.
Nonutqiy tovushlarni farqlay olmaslik eshituv diqqatining xolatidan dalolat
beradi va fonematik eshituvning shakallanishini sharti xisoblanadi. Anamnez
ma’lumotlarni о‘rganish qiziqarli kuzatish xisoblanadi. Dearli barcha nonutqiy
tovushlarni farqlashda muammolari bor bolalarning omoloringolog xulosasida
adenoid о‘simtalari xaqidagi tashxizlar (II-daraja) mavjud. Yana boshqa muxim
kuzatishdeb, bolalar ularga yaxshi tanish xayotda mashg‘ulotlarda kо‘p uchraydigan
tovushlarni birinchi martta qabul qilayotgan va ularga tashish bо‘lmagan
tovushlarga qaraganda yaxshi faqlaydi.
Kо‘pgina bolalarni ritmik qobiliyatlarni idrok va ritmik qatorlarni
takrorlashlarini tekshirilganda, ularda ikkalasida xam xotaliklar kuzatiladi. Eshituv
diqqatining turg‘un emasligi tufayli ba’zi toprshiriqlar 2 yoki xatto uch martta
urinishdan keyin bajarildi. Bunda mator buzilish yaqqol kо‘rinadi. Ba’zi bolalar bu
topshiriqlarni bajaraolmaydi, topshiriqlarni bajarishdan bosh tortadi. Bir xil tovush
komplekslari va tovush tarkibiga kо‘ra yaqin sо‘zlarni farqlashi tekshirilganda
yengil dizartriyali bolalar dizartriyali bolalar bir xil bо‘lmagan guruxlarni aks
ettiradi. Kamchilik xammada kuzatiladi, ammo turli darajada ifodalanadi. Xatoliklar
bilan bajarilgan topshiriklarni kо‘pchilik bolalar mustaqil tо‘g‘irlashadi. Kо‘pincha
bolalar xatolarini sezishmaydi. Tovush tarkibiga kо‘ra yaqin sо‘zlarni fqrqlash va
ajratish bо‘yicha topshiriqlarni bolalar qiyinchilik bilan bajaraishadi. Bunday
topshiriqlarda chapak chalish talab etiladi. Agar logoped kо‘p sо‘zlar qatoridan biror
sо‘zni xato talaffuz qilsa bola chapak chaladi. (shashka-sashka, chashka-shashka).
Barcha bolalar bо‘g‘inlar va fonemalarni farqlashda qiyinchiliklarga uchraydi, faqat
bir necha bor urinishdan keyin (2-tо‘rt martta) bolalar boshqa unlilar qatoridan
berilgan unli tovushni ajrata oladi. Oppozitsion undoshli bо‘g‘inlarni: jarangli va
jarangsiz tovushlar ishtirok etgan bо‘g‘inlar farqlashga barcha bolalar qodir emas.
Bug‘inlar va fonemalarni faqlash tadqiqotida bolalarning 1/ tasida nutq
eshituv xotirasining buzilganligi aniqlanadi.
Qiyinchiliklar faqatgini nozik akustiko- artikulyator belgilarga kо‘ra
farqlanadigan tovushlarni farqlashdaemas balki aniq tovushlarda xam kuzatiladi.
Ba’zi yengil dizartriyali bolalarda asosiy qiyinchilik bо‘g‘inlar janjirini
takrorlashda aniqlanadi. О‘ziga xos buzilishlar iikinchi bо‘g‘inni birinchisiga
moslashda, bо‘g‘inlarni bо‘g‘inlar janjiridagi о‘rninialmashtirishda aks etadi.
Kо‘pgina olimlar fonetik, leksik-grammatik buzulishlarni muvoffaqiyatlibartaraf
etish, gidiografiya va disleksiyani oldini olish ularni fonematik eshituvini
shakllantirishni taklif etadi bundan tashqari yaxshi fonematik eshituv bolalarga
atrofdagilar nutqidagi prosodik xarakteristikani farqoashga yordam beradi va
prosodika kachiliklarni muvoffaqiyatli bartaraf etishga imkon beradi.
Nazorat uchun savollar.
1.
Tovushlar talaffuzi nutqiy ontogenezni dastlabki bosqichi.
2.
Nutqni tug’ma asoslari: chaqaloqning qichqirishi va yig’isi, ularni
bolaning sub’ektiv holati bilan aloqasi.
3.
Bolalik davrini dastlabki vokalizasiyasi: gugulash va guvrash, ularni
biologik determinasiyasi. Gugulash davri hususiyatlari.
4.
Guvrashning fonetik boyligi va hilma-hilligi.
5.
Guvrash tuzilmalarinin ahamiyati va o’zgarish hususiyatlari. Ona tilini
hissiy-ifodaviy vokalizmini o’zlashtirish.
6.
“Nutqiy imo-ishoralar” fonemalarni yuzaga kelish asoslari sifarida.
7.
Nutqning artikulyasion tomonini o’zlashtirish qoniniyatlari.