MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA IQTISODIY TARBIYA BERISH
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
58,2 KB
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA IQTISODIY TARBIYA
BERISH
MUNDARIJA
Kirish
I bob. Maktabgacha tashkilotlarida iqtisodiy tarbiya berishning nazariy
asoslari.
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishning ahamiyati
1.2. Sharq mutafakkirlarini bola tarbiyasida iqtisodiy tarbiya haqidagi qarashlari
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish
usullari
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish usullari
2.2. maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda qilingan ishlar
samaradorligi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. Maktabgacha tashkilotlarida iqtisodiy tarbiya berishning nazariy
asoslari.
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishning
ahamiyati
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy bilimlarni berishda dastavval
tarbiyachi-pedagog iqtisodiyotga oid ma’lum bilimi va ma’lumotlar bilan
qurollangan bo‘lmog‘i zarur. Inson o‘z kamoloti davomida turli yo‘nalishda
tarbiyalanadi. Ular ma’naviy, ma’rifiy, ekologik, vatanparvarlik, huquqiy,
mehnatsevarlik, fuqarolik, estetik, jismoniy va iqtisodiy tarbiya kabi
yo‘nalishlarda joriy etilgan. Ular ichidan iqtisodiy tarbiya bo‘lajak
mutaxassislarni jamiyat va davlat, qolaversa, oiladagi jarayonlarga ongli
munosabatini shakllantirish bilan birgalikda, tejamkorlikni, isrofgarchilikka
nafrat- ni, ishbilarmonlikni, tadbirkorlikni, tashabbuskorlik, iqtisodiy hisob-
kitob va shu kabi iqtisodiy jihatlarni qamrab oluvchi insoniy fazilat- larni
yuksaltirishga xizmat qiluvchi tarbiyaviy asosdir.
Demak, iqtisodiy tarbiya insonning ham ma’naviy jihatdan, ham moddiy
jihatdan yuksaklik sari sa’y-harakatlarini ta’minlashdan iborat. Shundan kelib
chiqib maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida
iqtisodiy trabiya muhim ahamiyat kasb etadi. Barkamol avlodni tejamkorlik
ruhida tarbiyalashda iqtisodiy tarbiyaning ahamiyati beqiyos. Ma’lumki,
insonning kundalik turmush tarzi mehnat yoki boshqa bir faoliyat turi bilan
bog‘liq bo‘ladi. Ularda mehnat (xoh jismoniy bo‘lsin, xoh aqliy) sarfining
nechog‘liq kam bo‘lib, yuqori samaradorlikka erishish muhimdir.
XX asrning 70-yillarida olimlar L.N. Ponomaryov va L. E. Epstein
iqtisodiy tarbiya xalq xo'jaligini rivojlantirishning muhim omili, ishlab
chiqarishni ilmiy tashkil etishning zarur sharti hamda yosh avlodning mehnat va
mol-mulkka to'g'ri munosabatni shakllantirishning muhim vositasi sifatida
targʻib etishdi. "Iqtisodiy ta'lim", "iqtisodiy tarbiya", "iqtisodiy tayyorgarlik"
kabi tushunchalarni talqin qilishda tadqiqotchilar A. F. Amend, L. P. Kurakov,
B. T. Lixachev, V. A. Povstik, V. D. Popov, A. S. Prutchenkovlarning nuqtai
nazarlarni hisobga olgan holda, biz iqtisodiy tarbiya shaxsning axloqiy va
iqtisodiy
fazilatlarini
shakllantirishning
maqsadli
jarayoni-tejamkorlik,
mas'uliyat, samaradorlik, tadbirkorlik, shuningdek, qiymat munosabatlariga
yo'naltirilgan odamlarning iqtisodiy hayoti haqidagi bilimlarni o'zlashtirishning
maqsadli jarayonidir, degan umumiy ta’rif berish maqsadga muvofiq, deb
hisoblaymiz. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida bolalarni tarbiyalash nazariyasi
va amaliyotining holatini tahlil qilish shuni ko'rsatadiki, iqtisodiy ta'lim jarayoni
maktabgacha yoshdagi bolalarni iqtisodiy tarbiyalashning yaxlit nazariyasi
yetarli darajada ishlab chiqilmagan.
Maktabgacha yoshda iqtisodiy ta'lim muhitining mazmuni quyidagilardan
iborat: obyektiv muhit (o'yinga asoslangan iqtisodiy muhit yaratish); ijtimoiy -
"qiziqishlariga atrof-muhit (ota-onalar, ta'lim jamoasi MTT), voqea-bilim muhiti
(qiziqarli ekskursiyalar, mashhur odamlar bilan uchrashuvlar) va axborot muhit
(jumboq, illyustratsiyalar, do'konlar, banklar, xizmat markazlari, shahar sanoat
korxonalari xaritasi, tanga namunalari). Tarbiyachi ijtimoiy agentlarning
ma'lumotlarini professional tarzda qayta ishlab, ushbu ta'sirni maqsadli yo'naltira
olishi, ijtimoiy rivojlanish holatini pedagogik holatga aylantira olishi, yetakchi
axloqiy va iqtisodiy fazilatlarni shakllantirishga qaratilgan ta'lim muhitini yarata
olishi lozim. Iqtisodiy ta'limning yana bir sharti-oila, odamlar, jamiyat va
jamiyatning iqtisodiy ahvoliga oid bolalar faoliyati turlarini (o'yin, mehnat, bilim)
tashkil etish va to'ldirish, shu asosda ijtimoiy-iqtisodiy jamiyatning ijobiy
me'yorlari va qadriyatlariga bilimli qiziqishni rivojlantirishdir. Ta'limning
tashkiliy shakllarini tanlash va iqtisodiy ta'lim bo'yicha faoliyat turlari
bolalarning maqsadlari, vazifalari, yoshiga bog'liq. O'yin bolaning shaxsiyatini
rivojlantirishda faol omil bo'lganligi sababli, o'yin mazmunini hayotiy muhim
jihatlar bilan boyitilishi juda muhimdir. Jumladan, bola iqtisodiyot to’g’risidagi
bilimning dastlabki tushunchalarini o’yinlar orqali egallashi iqtisodiyot haqidagi
g'oyalarini aniqlashtirish va mustahkamlash, odamlarning iqtisodiy hayoti
haqida yangi bilimlarga ega bo'lish, bolaning o'zi, uning atrofidagi kattalar va
tengdoshlari uchun muhim bo'lgan bilimlarga muvofiq to'g'ri harakatlar,
munosabatlar, faoliyatlarda namoyon bo’lish imkonini beradi. Oila iqtisodiyoti,
ona shahri, viloyat, biznes sohasidagi kasb-hunar haqida bilim olishning eng
muhim rag'batlantiruvchi omillaridan biri-bu iqtisodiyotga bo'lgan bilim va
qiziqishni rivojlantirishdir, bu esa bolalarning dunyoqarashini kengaytiradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiya tarbiya berisihda kam mehnat
sarflab, ko‘proq (yaxshiroq) natijani qo‘lga kiritish ushbu sohadagi optimal
variant hisoblanadi. Iqtisodiy tarbiya bolalarning tevarak-atrofdagi muhitni,
muayyan buyumlarni anglab, ularni avaylab-asrash va bilib olishning
mustahkam vositasi bo'lib, ularga nazariy bilimlarni qo‘Uash imkoniyatini
yaratib beradi va ularning ongini hissiy tasavvurlar bilan boyitadi.
Iqtisodiy tarbiya - ishlab chiqarishning jamiyatda tutgan o‘rni, ishlab
chiqarish vositalari va ish qurollarining mohiyati, ular orasidagi uzviy
aloqadorlikni o‘rgatish va odamlarda shu bilimlarga ko‘nikma hosil qilish.
Iqtisodiy ta’lim va tarbiyaning asosiy maqsadi o‘quv mashg‘ulotlarini olib
borishda talaba-yoshlar ongida tejamkorlik, ishbilarmonlik, tadbirkorlik kabi
iqtisodiy jihatlarni o‘z ichiga oluvchi xislatlarga nisbatan ongli munosabatni
shakllantirishdan iborat. Ushbu maqsadni amalga oshirishda bir qator
vazifalarni hal qilishga to‘g‘ri keladi. Ular quyidagilar:
- Iqtisodiyotning mohiyatini anglatish orqali inson iqtisodiy qudratining
oila va davlat iqtisodiy qudratini yuksaltirishdagi ahamiyatini yoritish;
- Inson mehnati hamda mehnat mahsuli bo’lgan moddiy va ma’naviy
ne’matlarni qadrlash, asrab-avaylash;
- tejamkorlik, ishbilarmonlikka muhabbatni uyg‘otish;
- oila budjeti va moddiy boyliklarni sarflash haqidagi bilimlarni
yuksaltirish;
- tejamkorlik va boylikni ijtimoiy burch sifatida qarash;
- moddiy va ma’naviy boyliklar haqida muntazam ravishda tasavvurlar
shakllantirish;
- iqtisodiy faoliyatni tashkil etishga ongli munosabatni tarbiyalash;
iqtisodiyotni ilmiy asosda tashkil etish;
- mehnat samaraligidan faxrlanish.
Har qanday tarbiyada ham o‘sha tarbiyaga tegishli tushunchalarning
mazmunini to‘liq anglab yetish o‘sha tarbiya samaradorligini oshirishi hech
kimga sir emas.
Iqtisodiyot bu- kishilarning o’z hayotiy ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan
faoliyatdir.
Iqtisodiyot- kishilarni yashash uchun bo’lgan moddiy ashyolarni yaratish
va istemolchiga yetkazib berib hayot kechirishini kafolatlaydi.
Ehtiyojlar - insonlarning hayot kechirishi va kamol topishi hamda jamiyatda
ma’lum mavqega ega bo’lishi uchun zarur bo’lgan turli tumannoz-ne’matlar,
ya’ni, barcha mahsulot va xizmatlar majmuidir.
Ehtiyojlar tarkiban ikki yirik guruhga ajratiladi:
1. Moddiy mahsulotlarga bo’lgan ehtiyojlar buhga oziq-ovqat, kiyim-kechak,
turar-joy, uy asbob-anjomlari, transport, aloqa, kommunikatsiya va
boshqalar.
2. Turli xizmatlarga bo’lgan ehtijoj, ya’ni, ta’lim, tibbiy xizmat, jismoniy
tarbiya, sport, dam olish va sayohat, madaniy-marifiy xizmatlarni o’z
ichiga oladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar ehtiyojlari ularning talab istaklari asosida
namoyon bo’ladi:
- To’laqonli xoxishi bo’yicha ovqatlanishga bo’lgan ehtiyoj
- Ota-onalar tomonidan berilgan pullarni o’z xoxishi bilan sarflash
- Dam olish, sayohatga chiqish
- Shaxsiy o’yinchoqlar, kompyuter
- Shaxsiy o’rin-joy
Bunda talab ishtak iboralarini bir biridan farqlashga o’rgatilib boriladi.
Bolalarga har qanday talab bu huquqiy ma’sulyat deb qaralishni tushuntirib
boorish lozim. Maktabgacha yoshdagi bolalarga inson o’sib rivojlanib birar
ekan uning ehtiyojlari ham to’xtovsiz o’sib borilishi haqida ma’lumotlar
berib boriladi.
Masalan, ta’lim markazlariga bo’lgan ehtiyoj turli yo’nalishdagi o’quv
markazlari, chet tillarini o’rganishga bo’lgan ehtiyojni, shuningdek
maktabgacha yoshdagi bolalar ehtiyojlarining o’rin almashinuvi, muloqot
yangi ehtiyojlarning paydo bo’lishi, ehtiyojlarning miqdorini ko’paytirish
hisoblaniladi.
Iqtisodiyot hech narsa yo’q joyda bo;lishi mumkin emas. Bu albatta, iqtisodiy
resurlar, kattalar mehnati orqali amlaga oshadi.
Iqtisodiy resurslarga quyidagilar kiradi:
1. Moddiy resurslar;
2. Mehnat resurslar;
3. Information axborot resurslari
Maktabgacha yoshdagi bolalarga moddiy resurslar bilan tanishtiganda
tabiiy resurslar – yer, suv, yer osti va usti boyliklari, bularning barchasi tabiat
ne’matlari ekanligini, ulardan oqilona foydalanish, suvni inson hayoti uchun
zaruriy jihatlari, ichimllik suvi va uni isrof qilmaslik, o’lkamizdagi barcha
boyliklarni asrab- avaylash kerakkligi, tevarak-olam, tabiat, matematika, nutq
o’stirish va boshqa pedagogik jarayonlarda o’rgatilib boriladi. Bu borada o‘quv
yurti va oila sharoitida maktabgacha yoshdagi bolalarning iqtisodiy tafakkurini
yuksaltirishda, ularni hamkorlikka va ishbilarmonlikka chaqirishni, iqtisodiy
hisob-kitoblarni o‘rganishni hayotiy tajriba asosida amalga oshirish iqtisodiy
tarbiyada muhim ahamiyat kasb etadi.
Iqtisodiy
tarbiyada
tejamkorlik,
tadbirkorlik,
mehnatsevarlik,
tashabbuskorlik, ishbilarmonlik, iqtisodiy hisob-kitob, oila budjeti va boylik
kabi tushunchalarning muhim ahamiyati bor. Ular ichidagi boylik tushunchasiga
juda qadimdan boshlab turli fikrlar bildirilgan.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda
tarbiyaning mazmun ohiyatiga e’tibor berilsa, ijobiy pedagogik samarani qo‘lga
kiritish mumkin bo‘ladi. Iqtisodiyotda dastavval, oila budjeti va iqtisodiy qudrati
eng muhim asoslardan ekanligi hech kimga sir emas. Shu sababli oila budjeti
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni keltirib o‘tamiz. Inson shaxs sifatida shakllandimi,
endi u oilaga va jamiyatga xoh iqtisodiy, xoh ma’naviy jihatdan bo‘lsin foydasi
tegishini harakatlarni qilishi lozim. Ayniqsa, shaxs sifatida jamiyatda o’z o’rnini
topdimi, iqtisodiy qudratini mustahkamlash asosiy vazifa bo‘lish kerakligini
maktabgacha katta tayyorlov yoshdan tushuntirib borish zarur. Oila budjetini
mustahkamlash va sarflashda quyidagilarga e’tibor berib borish zarur:
- oilaviy ehtiyoj;
- oilaviy orzu-havas;
- oila ravnaqini o‘ylash va shu kabilar.
Bunda oilaviy ehtiyoj zarur, uni bajarishga harakat qilish kerak. Oilaviy orzu-
havas, oila ravnaqi uchun imkoniyat darajasida harakat qilish lozim.
Demak, maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiyani berish oiladan
boshlash talab qilinadi. Bu orqali oilasiga va qolaversa, shaxsan o‘ziga tegishli
bo‘gan imkoniyat hamda ne’matlarning qadr-qimmatiga etishga erishiladi.
Bularning keyingi holatlarda ham, ya’ni o‘rta umumta’lim, o‘rta maxsus, kasb-
hunar ta’limi va oliy ta’limdagi o‘quv muassasalarida ham iqtisodiy tarbiyani
amalga oshirishga ijobiy ta’siri katta bo‘ladi.
Iqtisodiy tarbiyaning dastlabki bosqichlari uzoq tarixga ega. Ular kishilik
jamiyati taraqqiyotiga mos ravishda to‘liqlashib kelavergan.
Iqtisodiy tarbiyaga tegishli ma’lumotlarni ilohiy kitob - Qur’oni Karimda
va muqaddas kitob - Hadisi sharif hamda «Avesto» bitiklarida ham topish
mumkin. Iqtisodiy tarbiya Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham bayon etib
kelingan. Jumladan, Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy asarlarida qozixonada
meros va uni taqsimlash bo‘yicha alohida xodim faoliyat ko‘rsatishi qayd etilgan.
Ular shubhasiz qozixonadagi iqtisodiy muammolar yechimlarini hal etish uchun
jalb etilgan. Bu borada Farobiyning «Inson o‘z mablag‘ini sarflashni bilishi
kerak. Pul sarflashda qizg‘anchiqlik qilish xasislikka olib keladi. Pullarni rejasiz
ishlatish esa insonni beboshlikka etaklaydi», degan fikri o‘rinidir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga tejamkorlikda vaqt masalasi alohida
e’tiborga molik tushunchaekanligini to’g’ri tushuntirish kerak. U inson
ixtiyoridagi bebaho xazina. Shu sababli ham «Kun qaytadi, ammo vaqt
qaytmaydi», degan naql bor, chunki vaqt o‘lchovlidir. Undan dunyoni o‘rganish,
o‘zgartirish, shaxsiy manfaat, el-yurt xizmati va mehnat samaradorligini oshirish
borasidagi faoliyatlarda foydalanish mumkin. Shu sababli ham u qadrlidir.
Tarixiy voqealardan foydalanish iqtisodiy tarbiya berishning samaradorligini
oshiradi va talaba-yoshlar ma’naviyatini yuksaltirishga yordam beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berish yo‘llaridan yana
biri - bu tarixiy voqealar asosida, ularning iqtisodiy tarbiyaga oid tafakkurini
boyitishdan iboratdir. Tejamkorlik tarbiyasi mehnat, axloqiy va iqtisodiy
tarbiyalarning muhim asosi hisoblanadi. Shu sababli ham talabalarga iqtisodiy
tarbiya berishda, o‘gitlar va hikmatlardan foydalanib, ularni tahlil qilib borilsa,
iqtisodiy tarbiya samarali kechadi. Demak, iqtisodiy tarbiya berishning samarali
yo‘llaridan biri - bu iqtisodiy tafakkurni yuksaltirishga oid o‘git va hikmatlardan
foydalanishdan iborat bo‘lib, dars mashg‘ulotlarida ulardan mosini tanlab va uni
tahlil qilib, talabalarning iqtisodiy tafakkuri rivojlantiriladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berish jarayonida trabiyachi
quyidagi bilimlarni bilishi zarur:
- Iqtisodiyotning inson hayotida tutgan o‘rni va uning rivojlanish tamoyila
ri va nazariy asoslarini;
- zaruriy hayotiy ehtiyojlar va bolalar faoliyatida oqilona qo‘llay
olish;
- bolalarga iqtisodiy bilim berish orqali iqtisodiy ong, iqtisodiy
madaniyatni tarbiyalash zarur.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyachi bolalarga iqtisodiy, bozor
tushunchalari haqida ma’lumot beradi
Bozor -bu xaridor bilan sotuvchilar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar, ularni bir-biri
bilan bog‘laydigan mexanizmdir. Bozorga tovar egasi sotish uchun, xaridor
narsa sotib olish uchun chiqadi. Bozordagi sotuvchi va xaridorlar kimlar?
Sotuvchilar bu tovar ishlab chiqaruvchi korxonalar, fermalar, fermer xo‘jaliklari,
yakka
tartibda
ishlab
chiqaruvchi kishilardir.
Xaridor
esa
barcha
aholi, davlat idoralari va iste’molchilardir.
1.2. Sharq mutafakkirlarini bola tarbiyasida iqtisodiy tarbiya haqidagi
qarashlari
O'rta asrlarda yashab ijod etgan olim va mutafakkirlar o'z ilmiy asarlari
orqali mamlakat rivojida iqtisodiyotning ahamiyati, rolini falsafiy jihatdan
yoritib berdilar. Eramizdan oldingi mingginchi yillarning o'rtalarida eng qadimgi
ajdodlarimiz tomonidan qahramonlik mavzusidagi juda ko'p afsonalar,
rivoyatlar ay tilgan bo'lib, ular zardushtiylik dinining muqaddas kitobi
“Avesto"da kiritilgan. “Avesto’”da insonning barkamol bo'lib yetishishida uning
so'zi, fikri, ishi birligiga katta e'tibor qaratiladi. "Avesto"da mamlakatni iqtisodiy
jihatdan ta’minlashda asosan:
- Shahar va qishloqlarni obod qilish;
- Bog'larni ko'paytirish;
- Chorva va yaylovlarga e'tibor berish;
- Kishilarni madaniy turmush tarziga undash g'oyalari o'rin egallaydi.
Shuningdek: yer, suv, zamin;kiyim-kechak;oziq-ovqatlarni toza tutish va
saqlashga e'tibor berish lozimligi ta'kidlanadi. Zardushtiylik ta'limotida inson
shaxsining takomili, tabiatni muhofaza qilish, o'z ehtiyojlarini qondirish
me'yorlarini tarbiyalash masalalari o'rin egallaydi. Zero, unda insonning inson
sifatida ma'naviy va moddiy kamol topishi uchun zarur bo'lgan muayyan talablar
o'z ifodasini topib, hayot kodeksi sifatida faqat sharq xalqlarining emas, balki
g'arb mamlakatlarining muqaddas merosi bo'lib qoldi. Bu davrda G'arb bilan
Sharqni, Uzoq Sharq mamlakatlari bilan O'rta yer dengizini bog'lovchi buyuk
savdo yo'li - "Buyuk Ipak yo'li" rivojlanib, madaniy boyliklarni almashuv
madaniy taraqqiyot yuzaga keldi. Sharq uyg'onish davrida qishloq,
hunarmandchilik va savdo- sotiqning rivojlanishi yo'l berdi. Natijada Yaqin va
O'rta Sharq davlatlari bilan savdo ishlari olib borildi. Buning natijasida ko'plab
sug'oriladigan yerlar ochildi, sug'orish inshootlari yaratildi. Paxta, zig'ir, kanop
ekilib, ularning Movarounnahrda, asosan, Xorazm, Urganch, Farg'ona,
Samarqad va Buxoroda to'qimachilik mahsulotlari ayniqsa, Samarqand va
Buxoro shoyisi dunyosi mashhur bo'ldi. Bu davrlarda pul muammosi rivojlandi.
Jamiyat siyosiy, iqtisodiy-ijtimoiy hayotida o'zgarishlar mamlakat iqtisodiyotiga
o'z ta’sirini ko'rsatdi. Sharq mutafakkir va olimlardan Al-Xorazmiy Abu Rayhon
Beruniy, Abu Nasr Forobiy Ibn Sino, A.Navoiy, A.Temur kabi qomusiy olimlar
Inson va uning kamoloti ta’lim-tarbiya iqtisodiyot va tabiat masalalari haqida
fikr yuritadilar. Al-Xorazmiy ilmiy bilim, ta’lim metodlari insonni aqliy
kamolotga yetaklash kabi falsafiy qarashlari bilan bir qatorda mamlakat
iqtisodiyotini rivojlantirishning muhim belgilari va omillarini o'z ilmiy
asarlarida yoritib berdi. Avesto-zardushtiylik dinining muqaddas kitobi
hisoblanadi. Abu Rayhon Beruniy inson kamolotida mehnat va mehnat tarbiyas
haqida fikr yuritib, har bir hunar egasining mehnatiga qarab turlarga boiadi.
Og'ir mehnat sifatida binokor, ko'mir qazuvchi, hunarmand mehnatini keltiradi.
Beruniy "Minerologiya” asarida qimmatbaho metallar, toshlar haqida emas,
hunarmandchilikka oid qarashlari mamlakat iqtisodiyotini kengaytirish
masalalarini ilgari suradi. Ibn Sino materiyanining eng sodda bo'laklarga
bo’linmaydigan shakli to'rt unsur: havo, olov, suv, tuproqdan iborat, ularning
o'simlik, hayvonot olamiga ta'siri bebaho boyliklarni asrab-avaylash kerakligi
to'g'risida o'zining “Aqsom ul-ulum ul-aqliya" (aqliy bilimlar tasnifi) asarida fikr
yuritadi.
Amir Temur mamlakatning iqtisodiy ahvolini ko'tarishgda savdoning
ahamiyatini tushunib bozorlar, rastalar, turli- tuman ustaxonalar barpo ettirib
xalq hunarmandchilik san’atini taraqqiy ettirdi. Shuningdek, xalq farovonligi,
mamlakat obodonchiligi yo'lida suv omborlari, to'g'onlar qurishga, yangi
yerlarni o'zlashtirishga e’tibor berdi. Amir Temurning soliqlar haqida qoidasi
muhim ahamiyatga egadir. Ma’naviyatimizning buyuk siymosi Alisher Navoiy
shahar va mamlakat obodonchiligiga katta hissa qo'shib, shifoxonalar, madrasa
qurdirib, ularni kerakli jihozlar, mudarrislar, tabiblar va boshqa xodimlarga oylik
maosh, ozuqa, kiyim-bosh bilan ta’minladi. Binolar qurilishi, dehqonchilik
ishlarini yo'lga qo'yish, mamlakat iqtisodiyotiga o'z hissasini qo'shgan. Navoiy
turli soha olimlariga homiylik qilib, o'ylab ilmiy risolalar bitirishga bevosita
rahbarlik qilganligi shu asrda davlatchilikni boshqarishda bosh vazifa bu
iqtisodiyotni rivojlantirish muhim masalalardan biri ekanligini ta’kidlanadi.
Talabalar uchun "Ixlosiya'' madrasasi, darveshlar uchun "Xalosiya" xonaqoni,
bemorlar uchun "Shifoiya” shifoxonasi, masjidi Jome yoniga Qorixona (Dor ul-
hufroz) qurilib, ular uchun nafaqa ajratib, ularni kitoblar va zaruriy ashyolar
bilan doimiy ravishda ta’minlab borilgan. Alloma tomonidan amalga oshirilgan
bunyodkorlik ishlari ham farovonligini, turmush darajasini o'stirish bilan bir
qatorda mamlakat iqtisodiyotini ko'tarishga olib keldi. Yuqoridagi fikrlardan
kelib chiqib, diyorimizda yashab o'tgan har bir olim-u fuzalolar mamlakat
taqdiriga befarq bo'lmay, o'z asarlari va hayot faoliyatlari bilan mamlakat
iqtisodiyotini yuksaltirishga o'z hissalarini qo'shganlar. O'zbekiston diyorimiz
mustaqillikka erishgandan so'ng davlatimiz rahbari tomonidam buyuk
bunyodkorlik ishlari amalga oshirildi.
Mamlakatimizda yangidan qad rostlagan ta’lim muassasalari, maskanlari
(maktab,
litsey-kollej,
maktabgacha
ta'lim
tashkilotlari,
oliy
ta'lim);
Shifoxonalar, sanatoriya, dam olish maskanlari; Madaniy va ma’rifiy inshootlar;
Turli xildagi banklar; Mashinasozlikka mo'ljallangan korxona va zavodlar; Yo'l,
ko'priklar, mamlakat temir yo'li, yangi Qamchiq dovoni; Respublika havo
yo'llari kompaniyasi; O'zbekiston Respublikasida tadbirkorlik ishlarining eng
sermahsul zamonaviy tizimini joriy etishning o'zi ham davlatimizning ijtimoiy-
iqtisodiy masalalarga e'tibori nihoyatda katta ekanligidan dalolat beradi.
A.N.Forobiy “Baxt-saodatga erishuv haqida” asarida shunday yozadi: “Inson o‘z
mablag‘ini to‘g‘ri sarflashni bilishi kerak. Pul sarflashda qizg‘anchiqlik qilish
xasislikka olib keladi. Pullarni rejasiz ishlatish esa insonni beboshlikka
yetaklaydi”. A.Avloniy “Iqtisod deb, pul va mol kabi ne’matlarning qadrini
bilmakka aytilur” yana “Hozirgi zamonda maqsadga yetmoq, xalqqa maqbul
bo‘lmoq uchun ilm va mol lozimdur” kabi qimmatli g‘oyalarni olg‘a surgan.
Masalan, uning quyidagi fikrlarini ko‘raylik: “Amerikaliklar bir dona bug‘doy
ekib, yigirma qadoq bug‘doy olurlar, yevropaliklar o‘zimizdan olgan 5 tiyinlik
paxtamizni o‘zimizga 25 tiyinga soturlar. Ammo biz osiyoliklar, xususan,
turkistonliklar, dumba sotib, chandir chaynaymiz: qaymoq berub, non o‘rniga
kesak tishlaymiz, so‘zning qisqasi, hozirgi zamonga muvofiq kishi bo‘lmak
uchun ilm va ma’rifat ila barobar iqtisod, insof tugamas sa’i, bitmas g‘ayrat
lozimdir”.
Ahmad Yugnakiy “Hibbatul haqoyiq”da: “Mol-mulksiz kishi uchun bilim
bitmas-tuganmas mulkdir, kambag‘al uchun bilim hisob – xatosiz hisobdir”.
Bu fikrdan shuni anglash zarurki, inson o‘zining ilmi bilan ijtimoiy hayotga
tejamkorlik ko‘nikmalarini shakllantiradi va o‘z hayotini oqilona tashkil qiladi.
Buyuk mutafakkirlarning fikricha, tarbiyachi bolalar bilan muomalada bosiq
bo‘lishi, o‘quvchilar ta’limni qanday o‘zlashtirayotganini kuzatib borishi,
o‘qitishi va tarbiya jarayonida har xil usullarni qo‘llashi, o‘quvchining xotirasi
va boshqa aqliy qobiliyatini bilishi, bolalarni tarbiyalashda tegishli jazo
choralariniqo‘llashi, ularni fanga qiziqtirishi, aniq adabiy tilda tushuntirishi
bolalarda hissiyot uyg‘otadig an bo‘lishi zarur. Ta’lim-tarbiya haqidagi bu
fikrlar yosh avlodni komil inson qilib voyaga yetkazishda xizmat qiladi. Abu Ali
ibn Sinoning fikricha, insonning aqlan barkamol, jismonan yetuk, axloqiy–
ma’naviy boy bo‘lishida tarbiyaning barcha turlarini uyg‘unlashgan holda
olib borilishi katta ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlaydi. Tarbiyaning asosiy
vazifasi–shaxsning aqliy, axloqiy erkin fikrlovchi va jismoniy rivojlanish,uning
qobiliyatlarini har tomonlama ochish uchun imkoniyat yaratishdir. Buning
uchun:
- yoshlarni erkin fikrlashga tayyorlash;
- hayot mazmunini tushunib olishga ko‘maklashish;
- o‘zini o‘zi idora va nazorat qila bilishni shakllantirish;
- o‘zining shaxsiy turmushga maqsadli yondashuvi;
- ularda reja va amal birligi hissini uyg‘otish;
Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy, umuminsoniy qadriyatlar va
vatanimizning boy ma’naviy merosi bilan tanishtirish; madaniy hamda dunyoviy
bilimlarni egallashga bo‘lgan talablarni shakllantirish - malaka hosil qildirish,
tobora o‘stirib-boyitib borish va estetik tushunchalarni shakllantirish; har bir
o‘smirning bilimdonligini va ijodiy imkoniyatlarini aniqlab, ularnirivojlantirish
kerak. Yoshlar faoliyatining turli sohalarida joriy qilib ko‘rish lozim. Bolalar
ijodini, iqtidorini yuzaga chiqarish va yanada qo‘llab-quvvatlash uchun doimo
shart-sharoitlar yaratib berishimiz zarur. Farzandlarimizda insonparvarlik odobi
me’yorlarini shakllantirish, bir- birini tushunadigan,o‘zaro mehribonlik,irqiy va
milliy kamsitishlarga toqatsizlik va muomala odobini o‘rgatib,ularning ongiga
singdirib boriladi. Tarbiyaning avvalo turgan o‘rni uyda, oila ichida, keyingisi
maktablardadir. Shunday bo‘lsa ham, lekin tarbiya eng ko‘p oilaviy muhitga va
ota-onaga tegishlidir. Tarbiyaning yaxshi bo‘lishi tarbiyachilarning nechog‘lik
yetuk bo‘lishi ularning yetarli darajada tarbiya ko‘rganligiga bog‘liqdir.
Yoshlar, jumladan talaba– o‘quvchilar, voyaga yetmaganlar ta’lim –
tarbiyasi bilan shug‘ullanuvchi muassasalar, idoralar, komissiyalar,mahalliy
tashkilotlar tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda izchillik va nazoratni to‘la
ta’minlaganligi natijasida huquqbuzarlik,aqidaparastlik illatlarining oldi
olinayapti. Yoshlarni insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalashda muqaddas kitob
Qur’oni Karim, Hadisi sharifdan foydalanash juda muhim. Mahmud
Qoshg‘ariyning «Devoni lugatit turk»,Yusuf Xos Xojibning «Qutadg‘u bilik»,
Ahmad Yugnakiyning «Hibat ul haqoyiq»,Kaykovusning «Qobusnoma»,
Ahmad Yassaviyning «Hikmatlari», Alisher Navoiyning shoh asarlari,
hikmatlari muhim tarbiyaviy ahamiyatga ega. Manaviy qadriyatlar va g‘oyalar
har hil millat talabalarini birlashtiradi, o‘quv va mehnat faoliyatlarini
uyushtirishda yordam beradi. Xalqimizning ko‘p asrlik qadriyatlarini, ulkan va
boy madaniy merosini chuqur bilmasdan, milliy o‘zlikni anglash, milliy g‘urur
tuyg‘usini qaror toptirish mumkin emas. O‘zbek xalqi ko‘p asrlik tarixiy
taraqqiyotida katta madaniyatni yaratdi. U yaratgan boyliklar yoshlar tarbiyasida
muhim vosita bo‘lib hizmat qiladi. Ismoil Al-Buxoriy, al-Xorazmiy, Beruniy,
Forobiy, Abu Ali Ibn Sino Fariddin Attor, Marg‘iloniy Alisher Navoiy, Nizomiy
Ganjaviy va boshqa buyuk mutufakkirlarning asarlari orqali o‘quvchilar go‘zal
axloq,, baxt, insof, poklik, iffat, sabr-matonat, mehr-shafqat, ota-onani hurmat
qilish qoidalari haqida keng tasavvurga ega bo‘ladilar. Insoniylik o‘z tarkibiga
insonning eng yaxshi axloqiy xususiyatlarini, ya’ni odamlar o‘rtasida o‘zaro
yaxshi munosabatda bo‘lish, do‘stlik, ota-onaga sadoqatlik, mehnatsevarlik,
diyonatlilik kabi
fazilatlarni
qamrab
oladi.
Ota-bobolarimiz
bolalarda
yoshlikdan ana shunday go‘zal fazilatlarni qaror toptirishga katta ahamiyat
berganlar. O‘zbek oilasida bola tarbiyasi haqida gapirganda, keyingi avlodlarga
boy meros qoldirgan O‘rta Osiyoning buyuk mutafakkirlarini eslash muhimdir.
Ular hozirgi kunlarimizda ham o‘z ahmiyatini yo‘qotmagan tarbiya, shaxsni
kamol toptirish, oilada bolani tarbiyalashning yo‘llari haqida qimmatli fikrlarni
bayon etganlar. Bir yigit Ibn Sinodan «Bola tarbiyasini qaysi» yoshdan boshlash
kerak? – deb so‘rabdi. Ibn Sino: «O‘g‘lingiz necha yoshda» deb savol beribdi va
uning bir yarim oylik bo‘ldi, degan javobini eshitgach «Siz bir yarim oy
kechikibsiz?» - debdi. Bugungi kunda bolani haqiqatan tug‘ilgan kunidan
boshlab tarbiyalash kerakligiga hech kim shubha qilmaydi, bu bizning
psixologlarimiz va pedagoglarimiz tomonidan isbotlangan. Abu Ali Ibn Sino
oilaviy tarbiyaning umumiy asoslarini bayon etishga harakat qilgan. «Aga oila
tarbiya usullaridan to‘g‘ri foydalansa, - deb yozgan edi olim, - o‘z hayotida
baxtga erishadi». Buning uchun tarbiyaning to‘g‘ri metodlari bayon etilgan
«Tadbiri manzil» kitobida aks etg an. Ibn Sino oilada bolani tarbiyalash,
ahvolidan qat’i nazar, ota-onaning asosiy burchi deb hisoblangan, o‘z qusurlarini
bartaraf qilgan kishigina boshqalarni tarbiyalashi mumkinligini ta’kiflagan. Ibn
Sino bolani tarbiyalash omillarini tahlil qilib, ulardan eng to‘g‘risi – bolalar bilan
birga bo‘lish va ijobiy misollardan foydalanib, alohida0alohida suhbatlashish,
uning izzat nafsiga tegmaslik, deb o‘qtirgan. Ibn Sino tarbiyada otaning rolini
ifodalashga katta ahamiyat bergan. «Ro‘zg‘orshunoslik» kitobida «Otaning
bolalarga munosabati» degan bob bor. Unda olim jumladan: «Onalar o‘z
tabiatlariga ko‘ra yumshoq ko‘ngildirlar va o‘zlarining erkalashlari bilan
bolaning xarakterini buzadilar», - deydi. Ibn Sinoning fikricha, oilada asosiy
tarbiyachi ota bo‘lishi, u maqsadga erishmoq uchun bolani ba’zan
jazolashi,ba’zan rag‘batlantirish, vaqti-vaqti bilan maqtashi, ba’zan tanbeh
berish,vaqtida qo‘rqitib qo‘yish, hatto jismoniy jazolashi lozim. Oilada bola
tarbiyasi to‘g‘risida Alisher Navoiyning ajoyib fikrlari bor. Navoiyning fikriga
ko‘ra, eng muhimi bolalarni sevish, «Bolaga, degan edi ulug‘ shoir, -
kichikligidan boshlab yoshini hisobga olgan holda axloqiy tarbiya bermoq
zarur» Taniqli shoir va pedagog Abdulla Avloniy oilada bolalar tarbiyasi
to‘g‘risida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan ajoyib fikrlarni bayon qilgan.
O‘zining «Yashnagan o‘lka va ahloq» degan kitobida yozganidek, bolaning
sog‘lig‘i va baxti avvalo uning yaxshi tarbiyalanishiga, badanining tozaligiga,
e’tiqod
hosil
qilishiga,
yaxshi
g‘ayriaxloqiy
xatti-harakatlardan
ogohlantirilishiga bog‘liq. Bolani tarbiyalashni tug‘ilgan kunidanoq boshlash
zarurligi quyoshday ravshan va aniq, uning organizmini mustahkamlash, aqliy
qobiliyatini donishmandlik nuri bilan yoritish, uni axloqiy kamol toptirish,
xotirasini mashqlantirish kerak. Bola tarbiyasi bilan birinchi navbatda ota-onalar
shug‘ullanishi lozim. «Bolalarni tarbiyalash – onaning burchi va otaning
muqaddas majburiyati». Mashhur pedagog Hamza Hakimzoda Niyoziy oila
tarbiya si masalasini, ota-onalar bilan bolalar o‘rtasidagi o‘zaro munosabat
masalasini yangicha tahlil qildi. U birinchi navbatda tan jazosini qo‘llashga
qarshi chiqdi, uning fikricha, tan jazosi bola ruhini razil yoki yovuz va qaysar
qilib qo‘yadi. Hamza oila tarbiyasida bolalar bilan ko‘proq bog‘langan
onalarning rolini yoritishga kata ahamiyat beradi. Ona o‘z bolasiga mehr-
muhabbat va mohirlik Bilan ta’sir ko‘rsatib borishi zururligini o‘qtiradi. Bolalar
va yoshlarga ishontirish vositasi bilan burch tuyg‘usini singdirish lozim, deb
hisoblaydi. Hamza Hakimzoda Niyoziy ota-onalarning bolani tarbiyalashdagi
rolini yuqori baholab, «avvalo ularning xulqi namunali, qusursiz bo‘lmog‘i,
ular yuksak axloqiy sifatlarga ega bo‘lishlari zarur», - degan.U farzandlarni
tarbiyalash bilan shug‘ullanmaydigan hamda o‘zlarining nomunosib xulqlari
bilan ularning axloqiy rivojlanishlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadigan ota -onalarni
keskin tanqid qilgan edi. U o‘z farzandlarini tarbiyalamay, ularni faqat moddiy
ta’sinlanishi to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qiladigan ota-onalarga qattiq tanbeh berar
edi. Hamza «O‘z bolalarni yomon tarbiyalagan onaning jazosi» hikoyasida
bolalarni yomon tarbiyalashning fojiaviy oqibatini tasvirlaydi. Unda o‘g‘lining
o‘g‘rilik qilishdan ko‘z-yumgan, aksincha, uni bu ishga rag‘batlantirgan, o‘g‘li
qo‘lga tushib, osishga hukm qilingan onaning ayanchli ahvoli bayon qilingan.
Hamza o‘z hikoyasini «Agar farzand yomon bo‘lsa, bunga ota-onalar sababchi»,
- degan so‘zlarni aytgan.Hamzaning ta’kidlashicha, axloqiy poydevori oilada
qo‘yiladi va ota-onalar buning uchun javobgardir. «Agar, - deydi Hamza, - ota-
onalar o‘z farzandlarini ilk yoshidan boshlab yaxshi tarbiya qilganlarida edi –
zabonlarimizni yolg‘ondan, qo‘llarimizni jinoyatdan tiygan, quloqlarimizni
tuhmat va g‘iybatdan asragan, ular bizni har qanday yomonlik va
baxtsizlikdan saqlagan bo‘lur edilar». Istiqlol va ozodlik uchun kurashgan jadid
ziyolilaridan biri, shoir alloma Abdurauf Fitrat ham jamiyat rivoji va millat
taqdirini oila taqdiri bilan, ularning mustahkam va farovon bo‘lishi bilan
bog‘liqligini o‘zasarlarida qayta-qayta ta’kidlaydi. «Har bir millatning saodati
va izzati, albatta, shu xalqning ichki intizomi va totuvligiga bog‘liq. Tinchlik va
totuvlik esa, shu millat oilalarining intizosiga tayanadi. Qayerda oila
munosabatlari kuchli intizomga tayansa mamlakat va millat ham muncha kuchli
va muazzam bo‘ladi», - deb yozadi Fitrat. Abdurauf Fitrat Sharq va G‘arb
olimlarining asarlarini o‘rganib, 1914 yilda «Oila yoki oila boshqarish tartibi»
nomli oila masalasidagi mukammal yo‘riqnomani yaratadiki, u hozirgi kunimiz
uchun ham o‘ta dolzarb va ahmiyatlidir. Fitrat turmush qurish yoshi,
homiladorlik va xomilador ayollarga munosabat haqida tibbiyot nuqtai-nazardan
kelib chiqib fikr yuritadi. U bola tarbiyasini ona qornidaligidayoq boshlashni
maslahat beradi: Ona qornida bola paydo bo‘lganidan so‘ng uning hayot-mamoti
ota-onaga bog‘liq.Shuning uchun ham ular bolaning nobud bo‘lishiga olib
keladigan ishlarni qilmasliklari shart. Masalan, homiladorlikning ikkinchi oyid
an to‘rtinchi oyigacha ko‘p onalar bola tushiradilar. Buning sabablari qo‘rquv,
kamquvvatlik, og‘ir ishlarni bajarish va ko‘p qayg‘urish bo‘ladi. Homilador
ayolning gigienasi, uning toza-bahavo joylarda dam olish, iste’mol qilishi lozim
bo‘lgan taomlari haqida ham muhim ko‘rsatmalar beriladi. Abdurauf Fitratning
oila va oilaviy munosabatlarga oid ayrim fikrlarigina keltirdik. Uning farzand
tarbiyasi to‘g‘risidagi fikrlari hozirgi kunimiz uchun ham dolzarb bo‘lib,
ularning barcha ijobiy va ibratli tomonlarini hayotimizda qo‘llashimiz mumkin.
Sadriddin
Ayniy
o‘z
ma’rifatparvarlik
qarashlarida
vatanparvarlik,
insonparvarlik, xalqparvarlik g‘oyalarini ilgari suradi. Uning fikricha,
tarbiyaning asosiy maqsadi bolani vatanga, xalqqa sadoqatli qilib kamol
toptirishdir. U ijodiy va ma’rifiy faoliyatlarida, o‘qish kitoblarida bu g‘oyani
bolalar ongiga singdirishga harakat qildi. Ayniy xalqning aql -zakovatini, kuch-
qudratini o‘zaro do‘stlikda, mehr oqibatda ko‘rdi, bolalarda xalqqa xos bu
fazilatlarni tarkib toptirish ga da’vat etadi. Ayniy axloqiy tarbiyalangan bola
hech vaqt yolg‘on gapirmasligini hamma vaqt chin so‘zli, sof vijdoli bo‘lishini
aytadi va saxiylik, hayrixoxlik, kamtarlikni axloqiy fazilat hisoblaydi va
tarbiyada bolalarda bu sifatlarni rivojlantirishni o‘qtiradi. Ayniy ahloq haqidagi
qarashlarida kamtarlikni eng yuksak insoniy fazilat ekanligini alohida
ta’kidlaydi. Uning o‘qtirishicha, bolalarning kamtarlik ruhida tarbiyalashda
shaxsiy
namuna,
o‘rnak
bo‘lishi
muhim
omildir.
Ayniy
mehnatni
ulug‘laydi, mehnat insonga hurmat, obro‘, baxt baxsi eshitishini ta’kidlab oilada
bolani yoshlik bahtidan mehnatga ko‘niktirish kerakligi aytadi. Navoiyning
o‘qdirishicha, tarbiyaning maqsadi yosh avlodni xalqparvar, bilimli, eng yaxshi
fazilatlarga ega kishi qilib yetishtirishdir. Navoiy bolaning voyaga yetishishida,
kamol topishida tarbiyaning kuchi va qudratiga, tarbiya - natijasida bolaning
foydali va yetuk kishi bo‘lib o‘sishiga ishonadi. Navoiyning uqtirishicha, yosh
bola yaxshi nima-yu, yomon nimaligining farqiga bora olmaydi, chunki uning
tushunish fikrlash, muhokama qilish qobiliyati o‘smagan bo‘ladi. Shu sababli, u
o‘z xususiyatiga ko‘ra, biror salbiy ta’sir natijasida yaramas, noto‘g‘ri yo‘lga
tushib ketishi mumkin. Demak, bolani juda kichik yoshidan boshlab
tarbiyalamoq darkor.
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish
usullari
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish
usullari
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarga ilk iqtisodiy bilimlar berish
asosan o`rta guruhdan boshlab tashkil etiladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarga
iqtisodiy bilim berish, ularning mantiqiy fikrlash doiralarini o`stirish,
ishbilarmonlik, tejamkorlik sifatlarini shakllantirishga qaratilgan jarayon
hisoblanadi.
O`rta guruh bolalariga ilk iqtisodiy tushunchalarni berish quyidagi
bo`limlar: Inson va uning ehtiyojlari; Inson va iqtisod; Pul, mahsulotlarni sotib
olish va ayirboshlash asosida tashkil etiladi. Inson va uning ehtiyojlari haqida
tushuncha berishda, inson uchun zarur bo`lgan hayotiy ehtiyojlar (kiyim-kechak,
oziq-ovqat va hokazo), tejamkorlik haqida (suvni, vaqtni tejash), maktabgacha
ta’lim muassasalaridagi va uydagi jihozlardan (o`yinchoq, kitob va hokazo)
tejamkorlik bilan munosabatda bo`lish vaqt haqida ilk tushuncha berish orqali
vaqt tejash haqida tushunchalar beriladi. Bu tushunchalarni berish orqali
tevarak-atrofdagi buyum va xomashyolar, ularning xilma-xil sifatlariga, uy-
ro`zg`or buyumlari (ko`rpa-to`shak, ko`rpacha, yostiq, choyshab, idish- tovoqlar)
ularni bir-biridan farqlash va umumlashtirish, ustki kiyimlar turlari haqida
tasavvurlarini aniqlash va kengaytirishadi.
Atrof-olam bilan tanishtirish mashg`ulotlarida "Non va suv biz uchun aziz",
"Uyro`zg`or buyumlari", "Oshxona buyumlari” kabi mavzularda suhbatlar
o`tkaziladi. Inson va iqtisod haqida tushuncha berishda mehnat inson hayotidagi
asosiy faoliyat ekanligi, kattalar mehnatiga hurmat va qiziqish hissini tarbiyalash,
o`zbek xalqining milliy hunarmandchiligi, duradgor mehnati, dehqon mehnati
haqida qisqacha ma’lumot beradi. Bolalar o`z tarbiyachisi, enaga, oshpaz,
haydovchi, bog`bon mehnati bilan tanishtirish jarayonida ularda inson va uning
mehnatiga hurmat hissi shakllantiriladi. Mehnat qurollariga nisbatan ehtiyot
bo`lib, tejamkorona munosabatda bo`lishga tarbiyalanadi. Atrof-olam bilan
tanishtirish mashg`ulotlarida quyidagi: "Duradgor mehnatini kuzatish",
"Dehqonlar mehnati haqida", "Haydovchi mehnati haqida", "Bog`bon",
"Oshpaz", "Quruvchi” mehnati haqida suhbatlar o`tkaziladi. Bolalar xo`jalik
mehnat qurollari bilan yaqindan tanishtiriladi.
Pul-mahsulotlarni sotib olish va ayirboshlash bo`limida bolalarga bozor,
uning turlari, sotuvchi, xaridor, bozorda oldi-sotdi ishlarini amalga oshiruychi
vosita - pul to`g`risida tushuncha beriladi. Milliy pul, uning turlari, vazifalari
haqida bolalarga iqtisodiy bilim beriladi.
Katta guruhda quyidagi:
- Inson va uning hayotiy ehtiyojlari;
- Inson va iqtisodiyot;
- Pul, narx mahsulotlari sotib olish va ayirboshlash;
- Ishlab chiqarish,
- mehnat faoliyati
bo`limlar asosida iqtisodiy bilim beriladi, bolalarga iqtisodiy ongni
shakllantirish, mustaqil fikr yurita olish, puldan to`g`ri foydalana olish, pul
qiymati, milliy valyutamiz, davlatimiz rivojidagi kuchi, xizmati haqida
tushuncha beriladi.
Insonlarning tabiiy ehtiyojlari (ichimlik suvi, yerga o`simlik va hayvonotlar
dunyosi) va imkoniyatlari, moddiy ma’naviyat ehtiyoji va uni qondirish usullari,
vaqtni tejash, undan unumli foydalana olish, suvning inson hayoti uchun
zarurligi, yer yuzidagi eng bebaho boylik, uni asrash bizning burchimiz ekanligi,
quyosh, oy harakatlari haqida tushuncha beriladi. Insonlarning transport va aloqa
vositalariga bo`lgan ehtiyoji haqida tushuncha beriladi. Atrof-olam bilan
tanishtirish mashg`ulotlarida "Aloqa vositalari", "Havo" transporti haqida
suhbatlar o`tkazib, yengil transport turlari harakati kuzatiladi va kompyuter bilan
yaqindan tanishtiriladi.
Inson va iqtisodiyot - Inson shaxsi, unga zarur bo`lgan sog`lom muhit,
sog`liqni saqlash, kattalar mehnati, ularning dam olishlari uchun davlatimiz
tomonidan qilinayotgan g`amxo`rliklar haqida tushuncha beriladi. Maktabgacha
ta’lim muassasasi shifokori va hamshirasi mehnati bilan tanishtirilib, bolalar
sog`lig`i uchun barcha sharoitlar mavjudligi, fitobarlar tashkil etilganligi,
basseyn va sog`lomlashtiruvchi jihozlarning bolalar uchun, ularning sog`lom
o`sishlari uchun yaratilganligi tushuntiriladi. Buning uchun quyidagi "Shaxsiy
gigiyena", “Vitaminlar”, “Salomatliktuman boylik", "Sog` tanda - sog`lom aql”
mavzularida suhbatlar o`tkaziladi.
Mehnat faoliyati bo`limida mehnat insonlarning asosiy faoliyati ekanligi,
mehnat turlari, ishlab chiqarish korxonalari, qurilishlar, bog`bon, pillakor,
chorvachilar mehnati bilan yaqindan tanishtirish, mebel, avtomobil, televizor,
chinni, nonvoyxona korxonalari, ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlari, mehnat
quroli va asboblari haqidagi bilimlarini takomillashtirish, ular ishlab
chiqarayotgan mahsulotlari mamlakat aholisi uchun ahamiyati haqida ma’lumot
beriladi. Korxona, tashkilotlar va ularning turlari haqida korxona moliyaviy
ta’minoti, ishlab chiqarish uchun zarur bo`lgan, ashyolar firma haqida tushuncha
shakllantiriladi. Mehnat turlaridan aqliy va jismoniy mehnat soha vakillarining
tomonidan yaratilayotgan moddiy va ma’naviy ne’matlar tushuntiriladi. Atrof-
olam bilan tanishtirish mashg`ulotlarida tikuvchi mehnatlari va xo`jalik mehnat
qurollari (ketmon, shifokor belkurak, chelak, tesha) bilan yaqindan tanishtiriladi.
Maktabgacha tayyorlov guruhidagi bolalarga iqtisodiy bilimlar berish mazmun
jihatdan bir muncha kengaytirilib, bunda "mulk”, oila byudjeti, “bank", "import",
"eksport" kabi tushunchalar berildi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning iqtisodiy
bilimlarini shakllantirishda oila ham muhim rol o`ynaydi. Xonadonning maqsadi
- o`z iste’molini yuqori darajaga ko`targan holda kelajakni ta’minlash uchun
jamg`arma hosil etishdir. Buning uchun oila a’zolarining moddiy-ma’naviy
ehtiyojlari jamlangan mablag`ni maqsadli sarflash asosida “oila jamg`armasi”ni
yaratish lozimdir. Oilada iqtisodiy mulk, oila mulkiga nisabatan to`g`ri
munosabat asoslari shu tariqa tarkib toptiriladi. Oilada pul mablag`larini
shakllantirish, sarflarni har bir oila a’zolarining ehtiyojlari va umumiy ehtiyoji
(gaz, elektr, isitish, suv, soliq va boshqalar) larning hisobiga oqillik bilan
rivojlantirish uyushganlik va tartibga o`rgatadi, turmush madaniyatini oshiradi.
Xulosa o`rnida, bolalarni iqtisodiy bilimlar bilan qurollantirish, ularning
kelajagini ta'minlashdagi vosita hisoblanadi.
2.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda qilingan
ishlar samaradorligi.
Bugungi kunda ilm-fan, texnika, ishlab chiqarish va texnologiya
sohalarining mavjud taraqqiyoti zamonaviy jamiyat qiyofasini belgilab
bermoqda. Zamonaviy jamiyatning eng muhim xarakterli jihati uning barcha
sohalarida globallashuvning ko‘zga tashlanayotganligidir. Globallashuv o‘z-
o‘zidan tezkor harakatlanish, zarur axborotlarni zudlik bilan qo‘lga kiritish,
ularni qayta ishlash va amaliyotga samarali tatbiq qilishni taqozo etadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda tadbirkorlik,
iqtisod, ehtiyoj, bozor, pul, narx-navo haida tushunchalar beriladi. Tadbirkorlik
mehnat faoliyatining bir turi ekanligi, bu g’oyat mas’ulyatli mehnat turlaridan
bir ekanligi haqida boshlang’ich tushunchalar beriladi.
Tadbirkorlik amaldagi qoidalarga muvofiq daromad olishga qaratilgan
yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan mahsulot ishlab chiqarish yo‘li bilan
tavakkal qilib
o‘z
mulkiy
javobgarligi
ostida
amalga
oshiriladigan
tashabbuskorlik faoliyati hisoblanadi.
Ta’lim sohasidagi islohotlarning mazmunida yosh avlodga ilmiy bilimlarni
berish, ularda keng dunyoqarashni shakllantirish va ma’naviy-axloqiy sifatlarni
tarbiyalashga nisbatan yangi talablarning belgilanganligi pedagogik faoliyatni
tashkil etishga nisbatan innovatsion yondashuvni qaror toptirish zarurligini
ko‘rsatmoqda. Uzluksiz ta’lim tizimining barcha bosqichlarida ta’lim va
ma’naviy-ma’rifiy ishlarni tashkil etishda yuqori samaradorlikka erishish
shartlaridan
biri
–
bu
ta’lim
muassasalari
faoliyatiga
innovatsion
texnologiyalarni olib kirish va uni nafaqat ta’lim jarayoniga balki tarbiya
jarayoniga olib kirish sanaladi.
Bularning hammasi Respublikamiz Prezidenti Sh.Mirziyoyevnining yaqin
besh yildagi, maktabgacha ta’lim va tarbiya sohasini isloh qilinishiga oid bir
qator hujjatlarni tasdiqlab, uni amaliyotga tadbiq etganliklaridan dalolat
beradi.Keltirilgan fikirlarga asoslangan holada maktabgacha ta’lim va tarbiya
sohasidagi innovatsion texnologiyalarni olib kirish va uni maktabgacha ta’lim
tashkilotlari faoliyatiga tadbiq etish masalasi hozirgi kunda ham dolzarb
masalalardan sanaladi.Biz quyida innovatsiya tushunchasi, uning mazmuni,
metodologik asoslari, ta’lim jarayonidagi ahamiyati va maktabgacha ta’lim
yoshidagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda innovatsion texnologiyalardan
foydalanish imkoniyatlari haqida fikr yuritamiz. “Innovatsiya” tushunchasining
lug‘aviy ma’nosi “yangilik kiritish” (ing. “innovation”) bo‘lib, mantiqan “tizim
ichki tuzilishini o‘zgartirish” sifatida e’tirof etiladi. Innovatsiya – amaliyot va