MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA TA’LIM BERISH METODI VA PRINSIPLARI
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
32
Faytl hajmi
48,8 KB
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA TA’LIM BERISH METODI
VA PRINSIPLARI
MUNDARIJA:
KIRISH ......................................................................................................................
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI TA'LIM BERISHNI
O'RNI VA AHAMYATI .......................................................................................
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish turi va prinsiplari …….............
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim - tarbiyasi rivojlanishida ijtimoiy
muhitning ahamiyati …..........................................................................................
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini shakillatirish
yo'llari...............................................................................................
II BOB MAKTABGACHA TA`LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARGA
TA'LIM BERISH NAZARYASI VA METODIKASI .....................................
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda interfaol metodlaridan foydalanish usullari
… … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … . . . . . .
2.2. Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini shakillatirish
yo'llar ...............................................................................................
XULOSA ....................................................................................................................
2
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi: O‘tgan davr mobaynida mamlakatimizda o‘sib
kelayotgan yosh avlodni sog‘lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish,
ta’lim-tarbiya jarayoniga samarali shakl va usullarni joriy etish hamda innovatsion
g‘oyalarni targ‘ib etishga qaratilgan maktabgacha ta’limning samarali tizimini
tashkil etish muhim vazifalarimizdan biridir. Shu bilan birga, olib borilgan tahlil,
bolalarning maktabgacha ta’lim bilan qamrovini ta’minlash, tashkilotlarni o‘quv-
metodik materiallar va badiiy adabiyotlar bilan to‘ldirish, sohaga malakali pedagog
va boshqaruv kadrlarni jalb qilish, ta’lim jarayonida innovasion texnologiyalarni
joriy etish masalalarini hal etish zarurligini ko‘rsatmoqda.
Bu vazifalarni samarali amalga oshirilishi maktabgacha ta’lim tashkilotlarida
faoliyat yuritayotgan tarbiyachi, uslubchi va psixologlari zimmasiga ulkan
mas’uliyat yuklaydi. Bolalarga maktabgacha yoshidan boshlab zamonaviy ta’lim
berish, ularni psixik, aqliy va ijtimoiy jihatdan faol rivojlantirish – xozirgi kunda
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida hal qilinishi kerak bo‘lgan dolzarb masalalardan
hisoblanadi.
Maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarida
bolalarga
ta’lim-tarbiya
berish
muammosiga bir qator olimlarning (F.R. Qodirova, L.R. Mo‘minova, G.E.
Djanpeisova, Sh.A. Sodiqova, G.A. Mardonova, G. Nazirova, N.Sh. Abdullayeva,
D.A. Abduraximova, M. Abdullayeva, Z.A. Botirova, A.E. Rustamova va boshq.)
ilmiy tadqiqot ishlari bag‘ishlangan. F.R. Qodirova, Sh.Q. Toshpo‘latova, N.M.
Qayumova, M.N. A’zamova 10 va Sh.A. Sodiqova o‘z ilmiy izlanishlarida
maktabgacha ta’lim nazariyasi va metodikasining ilmiy-nazariy asoslari o‘rganilgan
bo‘lib, maktabgacha pedagogikaning ilmiy tadqiqot metodlari, bosqichlari, bolalar
rivojlanishiga ta’sir etuvchi biologik va ijtimoiy omillar, maktabgacha yoshdagi bola
psixik taraqqiyotining asosiy bosqichlari, ta’limning didaktik tamoyillari, bolalarga
pedagogik ta’sir ko‘rsatish, maktabgacha ta’limni tashkil etish shakl va metodlari
hamda maktabgacha ta’lim va tarbiyada pedagogik texnologiyalarni qo‘llashning
nazariy asoslari yoritilgan.
3
L.R. Muminovaning ilmiy tadqiqotlari maktab yoshidagi bolalarning til
rivojlanishidagi nuqsonlarni bataraf etishda pedagogik-korreksion faoliyatning
nazariy asoslarini tadqiq etishga bag‘ishlangan. Bundan tashqari, L.R. Muminova
tomonidan maktabgacha umumiy va maxsus ta’lim muassasalarining katta va
tayyorlov guruh bolalari hamda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutqini xalq
o‘yinlari asosida rivojlantirish muammosi o‘rganilgan. Bu maqsadda qadimiy va
boy folklor merosimizdan bolalar o‘yinlarining qo‘shiq hamkorligida ijro etiladigan
namunalari tanlab olinib, o‘yinlarning tasnifi, ta’lim tarbiyadagi o‘rni, shuningdek
logopedik-korreksion ishda qo‘llanish xususiyatlari va metodikasi taklif qilingan.
Bunday o‘yinlar bolalarning nutqiy, jismoniy, psixologik, ma’naviy
rivojlanishida muhim o‘rin tutishi tajriba-sinov ishlari yordamida aniqlangan.
G.E.Djanpeisova maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyalanuvchilarida matematik
tafakkurni shakllantirish va rivojlantirish muammolarini tadqiq etgan. Muallif o‘z
tadqiqotlarida maktabgacha yoshdagi bolalarda arifmetika va geometriyaga oid ilk
bilimlarni shakllantirish yo‘llari, vositalari hamda pedagogik shart-sharoitlarini
tadqiq etgan. Bolalarda matematik bilimlarni shakllantirish va rivojlantirish ularning
aqliy rivojlanishi, o‘zini anglashi, ijtimoiylashuvida muhim omillardan bo‘lishini
aniqlagan. Bolalarga interaktiv mantiqiy-matematik ta’limni tashkil etishda
kompyuterli
muhitning
ahamiyatini
alohida
e’tirof
etgan.
Bolaning
vositachipersonajlar orqali kompyuter bilan virtual tashkillashtiriladigan dialogi
kompyuterni “jonlantirib”, bolaning harakatlarini faol va ongli bo‘lishini
ta’minlaydi. G.A.Mardonovaning ilmiy tadqiqot ishi oilada bolalarni alla vositasida
ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning pedagogik imkoniyatlarini aniqlash muammosini
o‘rganishga bag‘ishlangan. Tadqiqotchi allaning ijtimoiy-g‘oyaviy mazmuni,
tarbiyaviy ta’siri hamda “alla” so‘zining etimologik ma’nosi va tarixiy
shakllanishini pedagogik nuqtai nazardan talqin etgan. Bolalarni alla vositasida
ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning falsafiy, pedagogik va psixologik holatini tahlil
etib bolalarning yoshi, psixologik-ma’naviy rivojlanishi bo‘yicha ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashga yo‘naltirilgan alla turlarini didaktik mazmuniga ko‘ra tasniflagan.
4
Bundan tashqari, “oila – mahalla – maktabgacha ta’lim muassasasi”
o‘rtasidagi hamkorlik faoliyati asosida bolalarni alla vositasida ma’naviy-axloqiy
tarbiyalash
samaradorligini
oshirishning
ijtimoiy-pedagogik
mexanizmi
takomillashtirilgan.
A.V.Svetkovning
fikriga
ko‘ra,
ushbu
holat
miya
imkoniyatlarining chegaralanganligi bilan bog‘liqligi tufayli sodir bo‘lar ekan.
Chunki har bir yosh davrida miya “quvvati” muayyan bo‘laklarining funksional
rivojlanishi uchun yo‘naltiriladi. Ushbu mutanosiblikning buzilishi oqibatida, miya
o‘z “quvvatini” yo‘naltirilishi kerak bo‘lgan sohaga emas, balki boshqa sohaga
qaratishiga to‘g‘ri keladi. Bu esa bolalardagi funksional rivojlanishi kerak bo‘lgan
miya markazlarining yetarlicha rivojlanmasligiga olib keladi. V.D.Eremeyeva va
T.P.Xrizman olib borgan ilmiy izlanishlari natijalariga tayanib, maktabgacha
yoshdagi bolalarni o‘qitishda, ularni psixik funksiyalari faol rivojlanishda davom
etayotganligini hisobga olib individual shaklda va kichik guruhlarga bo‘lib interfaol
o‘yin metodlaridan foydalanish tavsiya qilinadi. Chunki o‘yin, o‘yinchoqlar, ertak
va ijodiy faoliyatning boshqa turlari bolalardagi individuallikni juda faol
rivojlantiradi. Bu yoshdagi bolalarni o‘qitishda sinf-dars shaklidan emas, balki
interaktiv o‘yin metodlaridan foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi
D.R.Gulyamovning fikriga ko‘ra, ta’lim jarayonida bola bosh miyasi tashkil
etilishining o‘ziga hosliklari nuqtai nazaridan yondashish – individual yo‘naltirilgan
ta’limni tashkil etish imkonini beradi. Buning uchun tarbiyachilar bola shaxsini har
tomonlama va chuqur bilishlari, uning psixofiziologik xususiyatlari bilan bir qatorda
neyrologik imkoniyatlari hamda jihatlarini xisobga olishlari kerak bo‘ladi.
Yuqoridagi ilmiy tadqiqot ishlarining natijalariga asoslanib, quyidagicha
xulosa qilish mumkin:
1. Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida bolada inson sifatidagi
individuallikning asoslari – ijodiy va obrazli tafakkur, boshqalarga (ko‘pincha
kattalarga) taqlid, o‘z xulq-atvorini boshqarish va “ijtimoiy” hissiyot kabi sifatlar
shakllanadi va rivojlanadi.
2. Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida bolalar rivojlanishning eng faol
nuqtasi 5- 6 yoshga to‘lguniga qadar bo‘lgan davrga to‘g‘ri keladi. Shuning uchun
5
ta’lim
jarayoni
ularning
idividualligiga
yo‘naltirilishi
hamda
idrok
mexanizmlarining o‘ziga hosliklari hisobga olinishi kerak bo‘ladi.
3. Bolalarni o‘qitish va tarbiyalash jarayonini texnik nuqtai nazaridan
jadallashtirish ularni kattalar qatoriga kirib borishjarayonini tezlashtiradiganday
ko‘rinsada, normal psixik rivojlanish jarayonini sekinlashtirishi ehtimolini
ko‘paytiradi.
Kurs ishining maqsadi: Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim berish
metodi va prinsiplarni o‘rganish va yoritib berish.
Kurs ishining vazifasi:
Maktabgacha yoshdagi bolalarni ta'lim berishni o'rni va ahamyati
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish turi va prinsiplari
Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim - tarbiyasi rivojlanishida ijtimoiy
muhitning ahamiyati
Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini shakillatirish
yo'llari
Maktabgacha yoshdagi bolalarda interfaol metodlaridan foydalanish usullari
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish jarayonida multemedia
vositalardan foydalanish metodi
Kurs ishining ob’ekti: Maktabgacha ta’lim tashkiloti
Kurs ishining predmeti: Mavzuni yoritib berishda hizmat qilgan,
adabiyotlar, o’quv qo’llanmalar, dissertatsiyalar va ilmiy maqolalar kurs ishini
pridmeti bo’lib hizmat qiladi
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2-ta bob, 5 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotar ro’yxatidan tashkil topgan, 36 betdan iborat.
6
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI TA'LIM BERISHNI
O'RNI VA AHAMYATI
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish turi va prinsiplari
Ta’lim - maktabgacha yoshdagi bolaning bilish qobiliyatla- rining muntazam
rejali ravishda rivojlantirib borish, MTMning ta'lim-tarbiya dasturida belgilangan
eng oddiy bilimlar siste- masi bilan qurollantirish, malaka va ko'nikmalarni shakllan-
tirishdan iborat. Maktabgacha ta'lim yoshdagi bolalarga aqliy tarbiya berishda ta’lim
yetakchi rol o'ynaydi. Ta'lim jarayonida aqliy tarbiyaga doir hamma masalalar hal
etiladi. Ta’lim - bolalarga izchillik bilan bilim berishni, bu bilimlarni aniqlash va
sistemalashtirishni, bilish jarayonlarini, tafakkur faolligini rivojlantirishni nazarda
tutadi. Ta’lim kuzatuvchanlik, qiziquvchanlik va aqlning sinchkovlik, ziyraklik,
tanqidiylik kabi sifatlarni rivojlantirishga yordam beradi. Ta'lim jismoniy, estetik va
mehnat tarbiyasini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun ham zarurdir. MTMda
bolalarga madaniy - gigiyenik ko'nikmalar, asosiy harakatlar o'rgatiladi, ular
madaniy axloqiy qoidalarini o'zlashtirib oladilar. Ta’lim jarayonida bolalarda o'quv
faoliyatlari asoslari hosil qilinadi, ularni maktabda muvaffaqiyatli o'qish uchun
muhim shart-sharoitlar yaratiladi. Ta’limni ikki yo'l bilan amalga oshirish maqsadga
muvofiqdir:
Yosh avlodni tomonlama yetuk shaxs qilib tarbiyalash jamiyat ehtiyojlaridan
kelib chiqadigan obyektiv zaruratdir. Aqliy tarbiya ijtimoiy tarbiyaning eng muhim
jihatlaridan biri. Aqliy tarbiya bu aqlni rivojlantirish maqsadida yosh avlodga
muntazam va maqsad asosida pedagogik ta’sir ko’rsatishdir. Demak, aql keng
ma’noda sezish va idrok etishdan boshlab to tafakkur va xayolni o’z ichiga oladigan
bilish jarayonlari yig’indisi bo’lib, u yosh avlodning insoniyat to’plagan bilimlar,
ko’nikma va malakalar, me’yorlar, qoidalar va boshqalarda ro’y beradi. Bu holat
kattalar tomonidan amalga oshiriladi va bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlovchi
xilma-xil vositalar, metodlarni, keraqli shart-sharoitlarni yaratishni o’z ichiga oladi.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolalarning fikrlash
faoliyatini rivojlantirishga qaratilgan kattalarning ma’lum maqsad asosidagi ta’sir
etishdir. U bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni
7
tizimlashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish uyg’otish, aqliy malaka va
ko’nikmalarni tarkib toptirishni, bilim qobiliyatlarini rivojlantirishni o’z ichiga
oladi.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni maktabga tayyorlashda aqliy
tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql xis-tuyg’ular va idrok etishdan tortib,
fikrlash va tasavvur etishgacha bo’lgan jarayonlar yig’indisidir. Aqliy rivojlanish
fikrning kengligida voqealarni har xil bog’lanishlarda, munosabatlarda ko’ra bilish,
umumiylashtirish qobiliyatida namoyon bo’ladi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarning aqliy rivojlanishi faoliyat jarayonida, dastlab muomalada bo’lish,
narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida, keyin esa o’quv, mehnat, samarali
faoliyatlar: rasm chizish, loy va plastilindan buyumlar yasash, applikatsiya, ko’rish
- yasash jarayonida amalga oshirib boriladi. Bolaning aqliy rivojlanishga ta’lim va
tarbiya samarali ta’sir ko’rsatadi. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga aqliy
tarbiya berishni to’g’ri tashkil etish uchun ularning aqliy rivojlanish qonuniyatlari
va imkoniyatlarini bilish kerak.Aqliy tarbiyaning vazifasi uning mazmuni, metodi
va tashkil etilishiga qarab belgilanadi. Pedagogika va psixologiya fani aqliy tarbiya
berish vazifalarini samarali xal etishda, bir tomondan, bolaning imkoniyatlaridan
unumli foydalanish, ikkinchi tomondan, bola organizmning umumiy charchashiga
sabab bo’lishi mumkin bo’lgan ortiqcha toliqtirish bo’lmasligi yo’llarini topish
uchun maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishi qonuniyatlari va
imkoniyatlarini o’rganish bilan shug’ullanadi.
Keyingi yillarda olib borilgan psixologik- pedagogik tadqiqotlarning
natijalari maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda
katta imkoniyatlar mavjudligini ko’rsatdi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga beriladigan bilim, malaka va ko’nikmalar mazmunini yanada
chuqurlashtirish, hajmini kengaytirish maqsadga muvofiq ekanligidan dalolatdir.
Maktabgacha tarbiya yoshining oxiriga kelib, bolalar tevarak-atrof to’g’risida
kattagina hajmdagi eng oddiy bilim va tushunchalarga ega bo’ladilar, asosiy fikrlash
jarayonlarini egallab oladilar. Faqat yaxshi tashkil etilgan faoliyat jarayonidagina
to’laqonli aqliy rivojlanish ro’y beradi, shuning uchun o’qituvchi va
8
tarbiyachilarning asosiy vazifasi — bolaga muayyan maqsadni ko’zlab tarbiyaviy
ta’sir ko’rsatish uchun kerakli sharoit yaratishdir.
Aqliy tarbiya va ta’limning nazariy asoslari. Bola har doim buyumlar hamda
xodisalar orasida bo’ladi. Bola doimo biror narsa bilan tanishadi, nimanidir bilib
oladi, ushlab ko’radi, hidlaydi, tortib ko’radi, nimagadir quloq soladi. Shu tariqa
asta-sekin dunyoni bilib boradi. Tevarak- atrofdagi buyumlar, tabiat bolaning sezgi
organlari-analizatorlariga ta’sir etadi va sezgi hosil qiladi.
Sezgi bolalarga buyumlarning ayrim xossalarini: sovuq-issiq, g’adir- budur, silliq-
yaltiroq, xushbo’y va xk. ni bilim olishga yordam beradi. Sezgi atrofdagi muhitni
bilishning dastlabki bosqichi sanaladi. Bola sezgi tufayligina tevarak-atrofdagi
narsalar to’g’risida bilim, tajriba to’plab boradi. Idrok esa ancha murakkab jarayon
bo’lib, sezgilar asosida hosilbo’ladi.
Bola olmani qo’lida ushlab ko’rib, qarab chiqib va yeb ko’rib, uni yaxlit bir
buyum, ayni bir vaqtda dumaloq, qizargan, xushbo’y, mazali va xk. tarzda idrok
qiladi. Bola olmani yaxlit bir buyum tarzida tasavvur qilishi uchun birdaniga bir
nechta analizator: ko’rish, sezish va xid bilish analizatorlaridan foydalanadi.
Analizatorlar bir vaqtning o’zida birdaniga ishlashi buyumning xossasi va belgilarini
anikroq hamda to’laroq bilish imkonini beradi. Shuning uchun katta yoshdagi
kishilar bolani ilk yoshlik chog’idan boshlaboq aqliy jihatdan to’g’ri tarbiyalash
maqsadida buyumlarni ko’prok analizatorlar yordamida idrok qilishga imkon
tug’dirishlari, analizatorlarning rivojlanishiga, ya’ni bolaning sensor madaniyatiga
alohida e’tibor berishlari kerak.
Bolada nutq paydo bo’lishidan ancha oldin (bola bir yoshga to’la boshlaganda
birinchi bor gapira boshlaydi) u tevarak-atrofdagi odamlar va buyumlar dunyosini
katta yoshdagi kishilar yordamida bilib oladi. Bola 3 yoshga to’lganda uning so’z
zaxirasi 1200-1500 taga yetadi. Bola katta yoshdagi kishilar unga nima haqida
gapirayotganlarini yaxshi tushunadi. Bu katta yoshdagi kishilar nutqidan har
tomonlama tarbiyalashning kuchli vositasi tarzida foydalanish imkoniyatini beradi.
Bolalarning aqliy jihatdan o’sishida katta axamiyatga ega. Bola tug’ilganda hech
narsani bilmaydi va hech narsa qilolmaydi. U rivojlanishning birmuncha yuqoriroq
9
darajasiga ko’tarilib biror bir foydali ish uchun ko’pgina bilim va malakalarini eslab
qolishi kerak. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning xotirasi ko’pincha
beixtiyor tarzda bo’ladi. Shuningdek, maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning
aqliy rivojlanishida xayol muhim rol o’ynaydi. Xayol bolaning hayoti jarayonida,
uning faoliyatida ta’lim va tarbiya ta’sirida tarkib topadi. Bolaning xayoli u syujetli
o’yinlar o’ynay boshlaganida, kattalar qiziqarli ertaklar aytib berganida, o’sha
ertaklarga qiziqish orqali dastlabki alomatlari paydo bo’ladi. Ammo boladagi xayol
ko’prok aniq vaziyatga bog’liq bo’ladi (masalan, qo’g’irchoq ko’rinib qolsa, uni
uxlatadi, mashina bo’lsa, biror narsani tashiydi va xk.).Katta bog’cha yoshiga
kelganda, bolaning tajribasi ortib, faoliyati murakkablashadi va buning natijasida
bola xayolida sezilarli o’zgarish yuz beradi. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi yosh
avlodni aqliy tarbiyalash vazifalarini jamiyatimizning ijtimoiy talablariga va
insonning aqliy rivojlanish moxiyati va tabiatiga asoslanib ishlab chiqadi.
Aqliy tarbiyaning asosiy vazifalari:
1. U bolalarda tabiat va jamiyat to’g’risidagi bilimlar tizimini, ilmiy dunyoqarashni
shakllantirish.
2. U aqliy faoliyat, bilish jarayonlari va qobiliyatlarni, aqliy jarayonning xilma-xil
usullarini rivojlantirish.
3. U mustaqil bilish qobiliyatlarini, aqliy mehnatmadaniyatini rivojlantirish.
4. U aqliy bilim, ko’nikma va malakalarini rivojlantirish.
Bilimni tasavvurlar va tushunchalar, qoidalar, qonuniyatlar, sistemalar
shaklidagi turli fanlarning mazmuni tashkil etadi. Aqliy tarbiyaning vazifasi
bolalarda voqea va xodisalarni to’la aks ettiradigan yuksak darajadagi
umumlashtirilgan
bilimlar
tizimini
shakllantirishdan
iboratdir.
Bilim
dunyoqarashning asosini tashkil etadi. Demak, bola tevarak atrofdagi narsalar,
ularning vazifasi sifati va xossalari (sinadi, pachoq bo’ladi, yirtiladi, to’qiladi)
haqida, qaysi materialdan tayyorlanganligi to’g’risida aniq tasavvurga ega bo’ladi.
U tabiat xodisalari, ularning o’zaro bog’liqligi va qonuniyatlari (yil fasllarining
o’ziga xos belgilari, ular o’rtasidagi bog’lanishlar, hayvonlar, ularning hayoti va
yashash tarzining tashkil qilinishiga, xulqiga, yashash sharoitiga mosligi va xk.) ni
10
bilib oladilar. Jonsiz tabiat, o’simliklar, xasharot va hayvonlarni kuzatishi jarayonida
tarbiyachi bolalarda borlik to’g’risidagi materialistik tasavvurlarni shakllantirib
boradi. Bilimlarni egallab borish natijasida bolaning shaxsi hamshakllanib boradi.
Bola san’atning har xil turlari to’g’risidagi tasavvur va tushunchalarni egallab oladi.
Bilim insonning mehnatga munosabatini shakllantiradi. Aqliy faoliyatni
rivojlantirish bilim hajmi va xususiyatiga bog’lik. Aqliy faoliyatni rivojlantirish esa
psixik jarayonlarni sezgi va idrok etish, taassurot, xotira, fikrlash, tasavvur va nutqni
shakllantirish ni ham bildiradi. Bunda ularga aqliy faoliyatning g’oyat
samaradorligini ta’minlaydigan xis-tuyg’ular nozikligi va aniqligi, idrok etishning
sobitqadamligi va to’laqonli, esda qolishning mustax- kamligi hamda ongligi,
tafakkur mantiqiy va uning moslashuvchanligi, ijodiy xususiyat va mustaqillikka
xos bo’lishi kerak. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar o’zlariga tushunarli
bo’lgan ijtimoiy voqea va xodisalar, kishilarning mehnati, umumxalq bayramlari,
respublikamizda yashaydigan ba’zi xalqlar hayoti bilan tanishtiriladi. Bu tadbirlar
ularda jamiyatimiz ijtimoiy hayotiga qiziqish uyg’otish, Vatanga muxabbat tuyg’usi
va baynalmilalchilik asoslarini shakllantirishga yordam beradi.
Aqliy ta’lim- maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning bilish qobiliyatini
muntazam va rejali ravishda rivojlantirib borish, bolalar bog’chasi dasturida
belgilangan eng oddiy bilimlar tizimi bilan qurollantirish, malaka va ko’nikmalarni
shakllantirishdan iborat. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda aqliy tarbiya
berishda ta’lim yetakchi rol o’ynaydi. Chunki ta’lim jarayonida aqliy tarbiyaga doir
hamma masalalar hal etiladi. Ta’lim bolalarga izchillik bilan bilim berishni, bu
bilimlarni aniqlash va tizimlashtirish, bilish jarayonlari, tafakkur faolligini
rivojlantirishni nazarda tutadi. Ta’lim kuzatuvchanlik, qiziquvchanlik va
sinchkovlik, ziyraklik, tanqidiylik kabi sifatlarni rivojlantirishga yordam beradi.
Ta’lim jarayonida bolalarda o’quv faoliyati asoslari hosil qilinadi, maktabda
muvaffaqiyatli o’qishi uchun muhim shart-sharoitlar yaratiladi. Hayot ta’limning
ikki xil yo’l bilan amalga oshirilishini taqozo etmoqda.
Birinchi yo’l bolalarning bilim, malaka ko’nikmalarini kattalar bilan o’zaro
munosabatda bo’lish orqali egallab borishidir. Bu muomala, mehnat faoliyati va shu
11
kabilar bilan belgilanadi. Ammo bu yo’l bilan egallagan bilim va malakalar bolaga
hayotning turli sohalarida mustaqil qatnashish uchun imkoniyat yaratmaydi.
Ta’limning ikkinchi yo’li maxsus tayyorgarligi bor kishilarning maxsus
o’quv muassasalarida bolalarni kerakli bilim, malaka va ko’nikmalar bilan rejali
ravishda qurollantirib borishidir.
Bunday yo’l bilan ta’lim berishdan maqsad yosh avlodni zamonaviy ishlab
chiqarish, jamiyatning ijtimoiy-siyosiy, madaniy hayotida faol qatnashish uchun
zarur bo’lgan fan yutuqlari bilan tanishtirishdir. Barcha olim-u fozillar, shoir-u
yozuvchilar o’z davrining nufuzli ta’lim maskanlarida o’qish bilan xurmat- e’tibor
topganlar. Abu Nasr Forobiy, Maxmud Koshg’ariy, Abu Rayxon Beruniy,
Abduraxmon Jomiy, Mirzo Ulugbek, Alisher Navoiy, Ibn Sino, Abu Abdulloh
Rudakiy, Abu Saidrasul Aziziy, Muxammad Sharif Sufizoda, Abdulqodir SHokiriy,
Abdulla Avloniy va boshqalarmukammal ilm egallash orqali fanning barcha
sohalarida buyuk kashfiyotlar va yangiliklar yaratganlar, shu bilan birga boshqalarni
ham ilm egallashga chaqirganlar. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga ta’lim
berish tizimi pedagogikada ilk bor chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592—
1670) tomonidan yaratilgan.
A. Komenskiy 6 yoshgacha bo’lgan bolalarga ta’lim va tarbiya berish
mumkinligini ko’rsatib berdi. Y.A. Komenskiy 19 bo’limdan iborat maktabgacha
ta’lim dasto’rini tuzdi. Masalan, u tabiatshunoslik (fizika) suv, yer, havo, olov,
yomg’ir, qor, muz, tosh, o’t, qum va boshqalarhaqida bilim berish lozimligini,
astrnomiya, geografiya, optika va boshqa sohalarda bolalarga bilim berish
kerakligini asoslab berdi. Bolalar bog’chasida beriladigan ta’lim bolalarning
maktabda oladigan bilimlari bilan o’zviy bog’lik bo’lishi kerakligini ta’kidladi. U
o’zining “Onalar maktabi” kitobida kichik bolalarni tarbiyalash va o’qitish dasturi
hamda metodikasini juda sinchiklab ishlab chiqqan. Shu bilan Y.A. Komenskiy
maktabgacha tarbiya pedagogikasining mustaqil fan sifatida shakllanishiga asos
soldi. Shvetsar pedagogi I.G.Pestalotssi (1746-1827) maktabgacha tarbiya
didaktikasini tuzishda maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning rivojlantirish
masalasiga katta e’tibor beradi.
12
G. Pestalotssi tomonidan ishlab chiqilgan ta’limning asosiy mazmuni
maktabgacha tarbiya pedagogikasining rivojlanishda va bolalarga keyinchalik
maktabda sistemali ta’lim berishda asosiy dastur bo’lib xizmat qildi. Xozirgi zamon
maktabgacha ta’lim nazariyasini yaratishda A.P.Usovaning xizmatlari katta
ahamiyat kasb etadi. Olima raxbarligida 1950- yillarda ilmiy tadqiqot ishlari olib
borilib, bolalar bog’chasi har bir yosh guruhining ta’lim-tarbiya ishlari mazmuni,
metod va usullari ishlab chiqildi. Bu o’tkazilgan ishlar ta’limning tarbiyaviy ishdan
farqini aniq belgilab berdi.
13
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim - tarbiyasi rivojlanishida
ijtimoiy muhitning ahamiyati
Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash jamiyat oldidagi eng dolzarb
masala sifatida qaralib, xalqimizning azaliy orzusi bo‘lib, ajdodlarimiz ma’rifat,
ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh avlodga o‘rgatish, ularni komillikka
yetaklash yo‘llari, qonun-qoidalarini muttasil izlaganlar.
Ota-bobolarimiz azaldan bola tarbiyasi kamolotiga alohida e’tibor qaratganlar.
Inson shaxsini ma’naviy kamolga yetkazish yuksak xulq-odob, ilm-fanni egallash
asosidagina amalga oshirilishi mumkinligini ta’kidlaganlar. Buning uchun esa shaxs
ta’lim-tarbiyasi va rivojlanishiga jiddiy e’tibor qaratmoq lozimligini aytadilar.
Shaxs - ta’lim tizimining
bosh subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni
amalga oshiruvchisi sifatida qaraladi. Shaxs - muayyan jamiyatning a’zosidir.
Shaxsning har tomonlama kamol topishida va uning xulq-atvorida ijtimoiy va
biologik omillarning ta’sir kuchi hamisha ham bir xil bo‘lavermaydi. Uning xulqiga,
munosabatlariga vaziyatlar, vositalar, ijtimoiy agentlar ham ta’sir etadi. Shaxsning
kamolga yetishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega bo‘lishida, nasl-irsiyat, ijtimoiy muhit,
ta’lim-tarbiya muhim ahamiyatga ega albatta. Shaxs qaysi jamiyatda yashasa, shu
jamiyat hayotidagi qonun-qoidalarga, shu jamiyat ijtimoiy iqlimiga asoslanib kamol
topadi. Va o‘z navbatida har bir odam shaxs sifatida turlicha namoyon bo‘ladi.
O‘zining qobiliyati, o‘zining o‘rni, xarakteri, qiziqishi, aqliy rivojlanganlik darajasi,
ehtiyoji va mehnat faoliyatiga munosabati, atrofga munosabati, menligi bilan
farqlanadi.
Rivojlanish kishidagi tabiiy, jismoniy, ruhiy
va ijtimoiy jarayon bo‘lib, u barcha tug’ma va egallangan miqdor va sifat
o‘zgarishlarini o‘z ichiga oladi. Jismoniy rivojlanish bu - o‘sishi, vaznning ortishi,
sezgi a’zolarining mukammallashuvi, harakatlarni to‘g’ri boshqara bilish bilan
bog’liq jarayondir. Ruhiy rivojlanishda esa bu - insondagi psixologik sifatlar
belgilarning shakllanishi, emotsional irodaviy, bilish jarayonida muhim o‘zgarishlar
ro‘y berishidir. Bolaning ijtimoiy rivojlanishi eng avvalo oilada u ijtimoiy hayotda
14
qatnasha boshlaganda uning xulqida, tevarak-atrofga bo‘lgan munosabatida
namoyon bo‘ladi.
Shaxsning shakllanishi kishilik jamiyati tomonidan yaratilgan ijtimoiy-tarixiy
tajribani mukammal o‘zlashtirish, ta’lim-tarbiya berish orqali amalga oshiriladi. Bu
turlicha faoliyatlarda yuzaga keladigan jarayondir. Bolalar egallashlari lozim
bo‘lgan ijtimoiy-tarixiy tajribalar kattalar tomonidan ta’lim-tarbiya jarayonida, turli
xil vaziyatlarda muntazam amalga oshirilib boriladi. Tarbiya va ta’limning
mazmuni, vositalari, metodlari, bolaning rivojlanish jarayoni ularning yoshiga qarab
izohlanadi. Jumladan, 3 yoshdagi kichik bolalar bilan ish olib borilganda ularning
mustaqil hayotga butunlay moslashmaganligi hisobga olgan holda ish tutiladi. Bola
ulg’aygan sari uning mustaqilligi, ijtimoiy hayotga moslashuvchanligi oshib boradi.
O‘z navbatida ta’lim-tarbiyaviy ishlarning mazmuni, vazifalari, vositalari, ijtimoiy
agentlar, ijtimoiy muhitlar o‘zgaradi. Bolalarning bilishga
bo‘lgan
ehtiyojlari
ta’lim-tarbiya ishini murakkablashtirish imkonini beradi. Ijtimoiy-tarixiy tajribani
o‘zlashtirish asosan faol ish jarayonlarida ro‘y beradi. Faollik bolaga xos
xususiyatdir. Tarbiya jarayonlaridagi - faollik asosida faoliyatning har xil turlari
shakllanadi boshlaydi. Faoliyatlar bola hayotidagi bilim, ko‘nikma malakalarning
ortib borishiga asos bo‘lib xizmat qiladi. Ta’lim-tarbiya orqali amalga oshiriladigan
turli faoliyatlarni maktabgacha yoshdagi bolalar bir vaqtning o‘zida o‘zlashtira
olmaydilar. Ularni bolalar tarbiyachi rahbarligida, uning yordamida sekin-asta
egallab boradilar. Bolalar hayotidagi ilk faoliyatlarning eng oddiylari undagi shaxsiy
qobiliyatlar, xususiyatlar, aqliy salohiyati, menligi, tevarak-atrofga ma’lum bir
munosabatning shakllanishiga asos bo‘lib xizmat qiladi.
Bolada dastlabki ijtimoiy moslashuvchanlik, dastlabki harakat va
tasavvurlar, taassurotlar shakllana boshlaydi. Harakat usullarini egallab borish orqali
bolada faollik sekin-asta rivojlanadi. Ammo faollikning qay darajada rivojlanib
borishi ham irsiyatga ham taqlidchanlik qobiliyatiga bog’liq. Bola tabiatida
taqlidchanlik borligini hammamiz yaxshi bilamiz. Bola hayotining ilk dastlabki
yillarida kattalar bilan bo‘ladigan har bir munosabati va narsa-buyumlar ishtirokida
bajargan harakatlari asosiy faoliyat turi hisoblanadi. Bola bilan muomala qilish
15
orqali kattalar ularni asta-sekin ijtimoiy faoliyatga olib kiradilar. Mana shu yo‘llar
bilan bola faoliyatning o‘ziga xos tomonlarini egallab boradilar. Shaxsni
shakllantirish tarbiya jarayonida ro‘y beradi, inson tarbiyasi uning kamoloti
yo‘lidagi bunyodkorlik mehnatida, oila instituti, ijtimoiy hayotda, sotsialiqtisodiy
vazifalarini hal etishda namoyon bo‘ladi. Shaxs shakllanishida ta’sir etuvchi omillar
mavjud.
Tarbiya bola hayotida yetakchi omil sifatida qaraladi, chunki bu to‘plangan
ijtimoiy tajribani yetkazish uchun yosh avlodga ta’sir ko‘rsatishning maxsus
uyushtirilgan sistemasidir. U oilada, maktabgacha ta’lim tashkilotlarida, maktabda,
turli xildagi ijtimoiy muhitlarda amalga oshirilib, faoliyatni, munosabatlarni tashkil
etishga qaratilgandir. Shaxsning shakllantirishga ijtimoiy muhit, tabiiy muhit katta
ta’sir ko‘rsatadi.Ijtimoiy muhit shaxsni rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.
Uning taraqqiyot darajasi va ijtimoiy munosabatlar xususiyati, dunyoqarashi
xususiyatini belgilab beradi.
Tabiiy muhit bolada tabiiy boyliklarni muhofaza qilish, asrab avaylash,
ulardan oqilona foydalanish, hayvonlarni, o‘simliklarni, suv havzalarini va
hokazolarni muhofaza etishga jalb qiladi, tabiat bilan faol muloqotda bo‘lishi uchun
keng imkoniyatlar yaratadi, bu esa o‘z navbatida bolaga har tomonlama ta’sir
ko‘rsatib, uni shakllantiradi. Shaxs muayyan ijtimoiy jamiyat mahsulidir. Shaxsning
hayotiy faoliyatida ijtimoiy muhit unga ijobiy, yoki salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin,
albatta ijtimoiy agentlari bilan. Ijtimoiy jamiyat shaxs imkoniyatlarini ro‘yobga
chiqarishi yoki yo‘q qilishi mumkin. Bu o‘z navbatida jamiyatning ma’naviy
qiyofasi, munosabatlar, ta’sir etuvchi vositalar darajasiga bog’liq. Muhit deganda
shaxsning shakllanishiga ta’sir etuvchi tashqi borliq, olam voqelik, hodisalar,
agentlar majmui tushuniladi. Muhit tushunchasi o‘zida geografikhududiy, ijtimoiy
va mikro muhit yani oila instituti xususiyatlarini ifoda etadi. Mikromuhit o‘zida
ijtimoiy muhit qiyofasini aks ettiradi.
Mikromuhit, bu ijtimoiy muhitning bir qismi bo‘lib, oila, MTT, maktab,
do‘stlar, va shu kabilarni o‘z ichiga oladi. Bu mikromuhitda bolani ijobiy va salbiy
rivojlantiruvchi va inqirozga eltuvchi hodisalar mavjud. Agar bola mo‘tadil muhitda
16
o‘sib, foydali faoliyat bilan shug’ullanmasa xulqida og’ishishlar ro‘y berishi
mumkin Shuni ta’kidlash lozimki odob, axioq, xulqiy sifatlar, shaxsning barcha
ruhiy sifatlari faqat muhit va tarbiyaning o‘zaro ta’siri asosida vujudga keladi.
Ta’lim-tarbiya masalalari, ijtimoiy muhit, unda shaxsning shakllanish
jarayonida alohida e’tiborga ega. Ijtimoiy voqea va hodisalarning shaxs rivojiga
ta'siri g'oyat muhim. Ijtimoiy muhit abadiy emas, u inson umri davomida o‘zgarib
boradi ijtimoiytarixiy qonuniyatlar ta’siri ostida yangilanadi. Oila muhiti - bola
tarbiyasida o‘ziga xos muhim tarbiyaviy ta’sirga ega. Shu bois, mustaqillikka
erishilgandan so‘ng o‘tgan davr mobaynida oila muhitining shaxs kamolotida tutgan
o‘rni va ahamiyati masalalari chuqur tahlil etilmoqda. Ijtimoiy muhit insonning o‘sib
borayotgan ongiga ta’sir etadi. Ushbu ta’sir ijtimoiy jamiyatdagi mavjud tarbiya
tizimi orqali amalga oshiriladi.
Tarbiya - biror maqsadga yo‘naltirilgan jarayon bo‘lib, u muayyan darajadagi
dastur g’oyalari asosida maxsus kasbiy tayyorgarlikka ega bo‘lgan kishilar
tomonidan tashkil etiladi. Xulosa qilib aytganda tarbiya bu - inson ziynati, shaxsni
kamolotga eltuvchi yo‘ldir. Tarbiya uzoq davom etadigan va uzliuksiz jarayon
bo‘lib, kishining umri oxirigacha davom etadi. Tarbiya bu bolaga ijtimoiy muhit
orqali qilinadigan ta’sirlarning barchasidir.Inson bolasi qobiliyat bilan emas, balki
biror bir qobiliyatning ro‘yobga chiqishi va rivojlanishi uchun manba bo‘lgan
layoqat bilan dunyoga keladi. Layoqat “mudroq” holatda bo‘lib, uning uyg‘onishi -
rivojlanishi uchun qulay muhit yaratishni talab qiladi. Bu uyg’onish jarayoni aynan
ijtimoiy muhitda sodir bo‘ladi, takomillashadi va bolaning komil shaxs sifatida
kamol topishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega bo‘lishida xizmat qiladi.
17
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini
shakillatirish yo'llar
Yurtimizda ta’lim jarayonini yanada rivojlantirishga alohida e’tibor
qaratilmoqda. Bu borada O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan 2023 yilni
“Insonga e’tibor va sifatli ta’lim yili” deb nomlanganligida ham ko’rishimiz mumkin.
Shu bilan birga ta’lim jarayonini rivojlantirish va sifatli ta’lim jarayonini
tashkil qilish borasida davlat rahbari tomonidan 2022-yil 28-yanvardagi “2022-
2026-yillarga
mo’ljallangan
Yangi
O’zbekistonning
taraqqiyot
strategiyasito’g’risida”gi PF-60-sonli Farmoni ijrosi asosida maktabgacha ta’limda
qamrov darajasini oshirish, nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarini tashkil etish,
maktabgacha ta’lim tizimida ta’lim sifatini yangi bosqichga olib chiqish va interfaol
ta’lim texnologiyalarini kiritishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarga ta’lim berish jarayonini tashkil qilish
borasida O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun “Ilk
qadam” Davlat o’quv dasturini amaliyotda qo’llash joriy qilindi.
O`zbekistonda ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalardagi o`zgarishlar
qatorida ta`lim-tarbiya mazmunini yangilash, uni muntazam takomillashtirib borish
zaruriyatini vujudga keltiradi. Bunday yangilanish va o`zgarishlar bir qator ta`lim
qonunlari hamda ta`lim dasturlari asosida amalga oshirilmoqda.
Darhaqiqat, bugungi kunda maktabgacha ta`lim sohasi har tamonlama
rivojlanmoqda va juda katta e`tabor qaratilmoqda. Bolalarni har tomonlama yetuk
qilib tarbiyalashda, barkamol avlod qilib yetishtirishda, avvalo, uning sog`ligi, nutqi
va boshqa sifatlari, ingliz tili jihatidan savodxonligiga ham e`tibor qaratish lozimligi
e’tiborga olinmoqda. Ta`limning yangi mazmuni bolaning har tomonlama kamol
topishiga, ularni faollashtirishga qaratilgan ishlarni amalga oshirishda ota-ona va
tarbiyachining zimmasiga katta ma’suliyat yuklashi shubhasizdir. Maktabgacha
ta’lim tashkilotlari pedagog-xodimlarining professional tayyorgarligi va mahoratini
oshirib borishning takomillashtirilgan tizimi asosida izchil ishlar amalga
oshrilmoqda.
Ma’lumki,
kichik
yoshdagi
bolalarning
dunyoqarashlarini
shakllantirishda oila va maktabgacha ta’lim tashkilotlarida berilayotgan ta’limiy-
18
tarbiyaviy jarayonning o’rni juda katta bo’ladi. Bolaning ma’naviy-axloqiy qiyofasi,
hayotiy yondashuvlari, uning uchun ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar
hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega bo’lgan dunyoqarash mazmunini
ifodalaydi. O’z navbatida dunyoqarashning boyib borishi bolaning shaxsiy sifat va
fazilatlarining tobora barqarorlashuvini ta’minlaydi. O’z mazmunida ezgu
g’oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs qiyofasida namoyon bo’layotgan ijobiy
fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi.
Dunyoqarash atamasi kishilarning turmush tarzi, hayoti axloq-odobi,
madaniyati yanada o’zida mujassamlashtirgan tasavvurlar, bilimlar yig’indisi
hisoblanadi. Inson qarashlari ong jarayoniga bog’lagan. Dunyoqarashning
shakllantirish shaxsning intelektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning amaliy
faoliyatiga ta’sir ko’rsatish bilan bog’liq. Yuqoridagi omillar dunyoqarashni
shakllantirishning asosiy voasitalari bo’lib, insonning dunyoqarashini shakllanib
borishida o’ta muhimdir.
Bolalarning dunyoqarashini shakllantirishda ikkita darajaga e’tibor qaratish
kerak.
Birinchisi, ularning kundalik hayotda ko’rgan kechirganlari tajribasi hamda
faoliyati natijasida to’plagan taavvurlari, qarashlarini tashkil qiladi.
Ikkinchisini, kattalar tomonidan, jumladan ota-onasi yoki bog’chadagi
tarbiyachisi tomonidan o’zlashtirgan bilim, g’oyalar yig’indisini tashkil etadi.
Mazkur dunyoqarshning shaklantiruvchi bosqichlarning ikkalasi bir-biri bilan uzviy
bog’langan bo’lib, bir-birini to’ldiradi.
Dunyoqarashni shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega
murakkab jarayon sanaladi. Agar uning qarashlari tizimi ong birligiga tayansa, inson
dunyo haqida bir butun tasavvur hosil qiladi. Bundan kelib chiqadiki, dunyoqarashni
shakllantirish bolaning intellektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning amaliy
faoliyatiga ta’sir ko’rsatish bilan bog’liq.
Dunyoqarashning intellektual tarkibiy qismi borliqni bevosita hissiy aks ettirishdan,
abstract tushunchali fikrlashgacha bo’lgan harakatni talab etadi. Bolalarning amaliy
faoliyat sohasi yetarlicha keng bo’lishi mumkin. Bolaalrning yoshlikda
19
dunyoqarashlarini shakllantirish oila davrasida bolalarning dunyoqarashini
shakllantirishga asosan ertak, kichik hajmdagi hikoyalar va turli xil o’yinlarining
o’rni juda katta bo’ladi.
Bu borada bolalarga metodik yondashuvlar asosiy vazifani bajaradi. Ta’lim
berishda metodlarni qo’llanishi ta’lim oluvchilarning mantiqiy fikrlashini
shakllantirish texnologiyasi, o’quvchilarning aqliy qobiliyatini rivojlantirish
texnologiyasi asosida amalga oshiriladi. Tegishli texnologiyalar o’quv-tarbiya
jarayoning ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, o’quv
ko’nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi.
Ta’lim berishda bir qator tamoyillar: og’zaki, ko’rgazmali, amaliy, kitob bilan
ishlash, namoysh qilish (video, tasvir orqali) orqali o’ziga xos vasifalari mavjud. Shu
o’rinda shuni aytish kerakki, ta’lim jarayonida ta’lim tamoyillari o’z ichiga ta’lim
metodlarini qamrab oladi.
Og’zaki tamoyillarga hikoya, suhbat, tushuntirish, ma’ruza, munomala
metodlarini, ko’rgazmalilik tamoyilda ta’lim berishda ko’rsatib berish orqali, amaliy
tamoyillarda mashq, amaliy, laboratoriya (katta sinflarda), didaktik oyinlar, kitob
bilan ishlash tamoyillairda o’qish, o’rganish, namoyish qilish tamoyllarida ko’rish,
nazorat qilish, tasvirlash metodlarida foydalaniladi.
Bu borada xalq og’zaki ijodi namunalarini va kichik hajmdagi asarlarni
hikoya qilish metodi orqali bolalarning his-tuyg’ulariga, tasavvurlariga ta’sir etib,
ularning dunyoqarashini shakllantirishga, axloqiy me’yor va qoidalarni tushunishga
yordam beradi. Yaxshi bayon tavsifiga ega hikoya axloqiy tushunchalar beribgina
qolmay, balki tarbiyalanuvchilarda madaniy xulq-atvor qoidalariga, ularning
shakllanayotgan dunyoqarashiga ijobiy munosabatning yuzaga kelishiga xizmat
qiladi.
Maktabgacha ta`lim tashkilotlarida tarbiyalanuvchilarni maktabga tayyorlash
davrida tajriba o`yinlarini tashkil etish ustida ishlashning eng afzal tomonlarini
ta`minlovchi innovatsion texnologiyalardan va didakik o`yinlardan foydalanib
bolaning dunyoqarashini shakllantirib borish bolaning aqliy tarbiyasini yanada
oshiradi. Bolalar aqliy tarbiyaga ega bo’lishda bilim berib borish, bilish qobiliyaatini,
20
tafakkurini shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik faoliyatning ta’siri orqali
yuzaga keladi.
Bu borada bolalarning dunyoqarashlarining shakllanishida “Ilk qadam”
Davlat dasturining o’rni juda katta. “Ilk qadam” Davlat o’quv dasturi bolalarning
barkamol shaxs sifatida shakllanishiga qaratilgan bo’lib, ta’lim-tarbiya jarayonining
maqsadlari, vazifalari, tamoyillari, kutilayotgan natijalari, mazmuni va tashkil
etilishi belgilaydigan tayanch hujjatdir. Mazkur hujjat orqali ta’lim-tarbiya
jarayonini tashkil etish tamoyillari maktabgacha ta’lim tashkilotlariga tegishli
tamoyillar aks ettirilgan. Ushbu tamoyillar O’zbekiston respublikasi maktabgacha
ta’lim tashkilotlaridan kutilayotgan natijalarni huningdek, maktabgacha ta’lim
tashkilotlari pedagoglari tomonidan davlar o’quv dasturini amalga oshirishda
ta’minlash kerak bo’lgan rivojlantiruvchi muhitning xususiyatlarini maktabgacha
bolalarga ta’lim berish va rivojlantirishdagi yondashuvlarni tavsiflaydi.
Maktbgacha ta’lim yoshidagi bolalarning rivojlanish jarayonida ta’lim-
tarbiya jarayonining tamoyillarini o’rni juda kattadir. Tamoyillarga ko’ra, bolalarni
o’ziga xos qadriyat ekanligni tan olish, ularnig huquqi, individual va rivojlanish
imkoniyatlarini hisobga olib borish, har bir bolaning har tomonlama rivojlanishi va
farovonligini ta’minlash, bola sog’lig’ini saqlash, mustahkamlash va xavfsiz
muhitni ta’minlash, o’yin orqali ta’lim olish va rivojlantirish, maktabgacha ta’lim
tashkilotining oila, mahalla bilan hamkorligini tashkil qilish kabilar yo’lga qo’yilishi
tartibga solingan. Maktabgacha ta’lim bolalaning tayanch kompentensiyalarni
rivojlantirish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Ta’lim jarayonidan keyingi
bosqichlarda, shuningdek butun hayoti davomida rivojlanib borishga ahamiyatli
sanladi.
Kompitensiya - bolaning bilim, ko’nikma, malaka va qadriyatlari majmuasi
hisoblanadi. Bolalarga ta’lim berishda kompetensiyavi yondashuv bilish bilan
bog’liq bo’lgan ehtiyojlari, muammolar va imkoniyatlarga samarali javob berish
qobiliyatini shakllantirish, axloqiy me’yorlar va qadriyatlarni rivojlantirish, boshqa
insonlar bilan muloqot qilish, shaxsiy (“Men” konsepsiyasi) ni shakllantirishni o’z
ichiga oladi.
21
Bu borada bolalarning rivojlanish sohalari kompetensiyalari bolalarning
jismoniy rivojlanish va sog’lom turmush tarzining shakllantirish, ijtimoiy-hissiy
rivojlanishi, nutq, muloqot, o’qish va yozish malakalari, bilish jarayoning
rivojlanishi, ijobiy rivojlanishiga alohida e’tibor qaratish muhim. Bolalaning
rivojlanish jarayonida ijtimoiy-hissiy rivojlanish kompetensiyalarining ahamiyati
alohida o’rin egallaydi.
- bolalar “meni” a boshqa insonlarning hayotiy faoliyat muhitidagi roli to’g’risida
tasavvurga ega bo’ladi;
- o’z hissoyatlarini boshqaradi va elani vaziyatga mos ravishda ifodalaydi;
- o’zgalarning hissoyotlarini farqlaydi va ularga mos ravishda javob beradi;
- kattalar va tengdoshlar bilan vaziyatga mos ravishda muloqot qiladi;
- murakkab vaziyatlardan chiqishning amaliy yo’’arini topadi.
Shu bilan birga “Nutq, muloqot, o’qish va yozish malakalari” sohasi
kompetensiyalari bolaning rivojlanish jarayoniga o’z ta’sirini ko’rsatmay qolmaydi.
Bolalar ta’lim tarbiya jarayoni natijasida quyidagi xususiyatlar shakllanadi:
- ona tili eshitadi va tushunadi;
- ona tilida to’g’ri talaffuz, mosgrammatik shakllar va turli gap ruzilmalaridan
foydalanadi;
- chet tilini o’rganishga qiziqish bildiradi;
- badiiy adabiyotga qiziqish bildiradi;
- so’zning lug’aviy manosi, bo’g’inli va fonetiktuzilishi tog’risida tasavvurga ega
bo’ladi;
- gapning turli ma’no shakllarini mustaqil ravishda tuzadi va so’zlab bera oladi;
- ona tilida yozishning dastlabki malakalari va vositalaidan foydalanish bilimiga ega
bo’ladi.
Kuzatish jarayonida bolalarga yangi so`zlarni o`rgatish davrida lug`atni
faollashtirish mashg`ulotlarini tashkil etish ustida ishlash dolzarb metodik manba
ekanligini aniqlash, umumiy holatda gap ustida ishlash dolzarb metodik manba
ekanligini aniqlash, umumiy holatda o`rganish, ularning didaktik asosini belgilab
dunyoqarashini kengaytirish ham mavzumizning predmeti hisoblanadi. Bolalar
22
dunyoqarashini shakllantirishda muhim o`rin tutadigan lug`atni faollashtirish va
tarjima o`yinlarida so`z va gaplarning mohiyatini o`rganish nazariyasini o`rganish,
ularni amalda hayotga tadbiq etish va bolalar dunyoqarashini shakllantirishning
innovatsion usullarini ishlab chiqish hozirgi kunning dolzarb masalasidir.
Darhaqiqat, bolaning dunyoqarashini shakllantirishda oila davrasidagi hamda
maktabgacha ta’lim tashkilotlaridagi tashkil qilingan ta’lim-tarbiyaning o’rni
muhimdir.
23
II BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARGA
TA'LIM BERISH NAZARIYASI
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda interfaol metodlaridan
foydalanishusullari
Bolalar ham xuddi katta odamlar singari doim ma’lum faoliyat bilan mashg‘ul
bo‘ladilar. Katta odamlar boshqa odamlar uchun kerak bo‘ladigan ijtimoiy foydali
narsalar ishlab chiqarish faoliyati bilan band bo‘lsalar, bolalar faoliyatining asosiy
maqsadi bilib olish, o‘rganishda asoslanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning
faoliyatlari – o‘yin, rasm chizish, plastilin yoki loydan biron narsa yasash,
applikatsiya, qurish-yasash va shu kabilardan iborat bo‘lishi mumkin. Bolalar odatda
kishilarning topshiriq va takliflari bilan ma’lum faoliyatga kirishadilar. Ayrim
hollardagina bolalarning o‘zlari mustaqil ravishda u yoki bu faoliyatni bajaradilar.
Har ikki holatda ham bolalar faoliyati ma’lum natijaga ega bo‘ladi. Faoliyat
faoliyatining mahsuli ular chizgan rasmlarga, loy yoki plastilindan yasalgan
narsalarga qarab o‘rganiladi. Bolalar psixologiyasiga ko’ra ularni maktabgacha
ta’lim muassasasiga berish va mavjud qobiliyatiga qarab kelajakdagi sohasini
shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Bugun ayni shu sohada interfaol
texnologiya va metodlar ta’lim tizimiga joriy etilmoqda.
Interfaol o’rganish, shubha yo’qki, pedagogikaning qiziqarli, ijodiy, istiqbolli
yo’nalishidir. Bu ularning psixologik imkoniyatlarini hisobga olgan holda
maktabgacha yoshdagi bolalarning barcha imkoniyatlarini ro’yobga chiqarishga
yordam beradi. Interaktiv texnologiyalardan foydalanish butun dunyo bo’ylab
dunyodagi bolalar haqidagi bilim va taqdimotni boyitishga imkon beradi,
tengdoshlar va kattalar bilan munosabatlar haqida bolalarni ijtimoiy munosabatlar
tizimida faol munosabatda bo’lishga undaydi. Pedagogika sohasida bir nechta o’quv
modellari farq qiladi:
1) Passiv – bola mashg’ulotning “ob’ekt” sifatida ishlaydi (tinglash va tomosha
qilish)
2) faol – bola mashg’ulotning “mavzusi” sifatida ishlaydi (mustaqil ish, ijodiy
vazifalar)
24
3) Interfaol – bola va o’qituvchining o’zaro ishlashi. Shuningdek, aytib joizki,
bunday o’quv va ta’limning asosiy vazifalari:
4) Bolalar tashabbusi hamda o’zaro mustaqilligi rivojlanishi;
5) Ma’lumotni o’rganish va mustaqil ravishda ishlab chiqarish qobiliyatini
shakllantirish;
6) Bolalar bilan integratsiyalashish;
7) Bolalar va kattalar o’rtasidagi muloqotlar;
Bolaning jamiyatga faol jalb qilish. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan
ishlash uchun interfaol texnologiyalarni joriy etish asta-sekin amalga oshiriladigan
jarayon, bu, albatta, maktabgacha yoshdagi bolalarning yosh xususiyatlarini hisobga
olgan holda amalga oshiriladi. Bugun yurtimizdagi maktabgacha ta’lim
muassasalarida bir necha interfaol texnologik mashg’ulotlardan foydalaniladi. Misol
uchun: “Kichik guruhlarda ishlash(Troika) “ ushbu ish texnologiyasining
qo’llanilishi barcha bolalar asosida ishlash imkonini beradi. Bolalar o’z mustaqil
ishlarini, nafaqat o’zining balki o’rtog’ining ishini baholashni, o’zaro aloqa qilish,
bir-birlariga yordam berishni o’rganadilar. “Zanjir” Ushbu texnologiyaning asosi
bitta vazifaga har bir ishtirokchining izchil yechimi qidirishi hisoblanadi. Umumiy
maqsadning mavjudligi, va o’zaro bir-birlariga yordam ko’rsatish muhitini bir-
birlari bilan qamrab olishga, vazifani hal qilish imkoniyatlarini taqdim etadi,
bolalarda jamoada ishlash imkoniyatini shakllantiradi. “Bilim daraxti”- bu bolalarda
kommunikativ ko’nikmalarni rivojlantiradi, muzokaralar olib boorish va vazifalarni
hal qilishda mas’uliyat his qilish qobiliyatini shakllantiradi.
Interfaol mashg’ulotlar faol o’quv usulining navlaridan biridir. Interfaol o’quv
o’zaro ta’siri nafaqat tarbiyachi va maktabgacha yoshdgi bolajonlar o’rtasida amalga
oshiriladi, bu holda barcha ko’plab tinglovchilar birgalikda ishlaydi (yoki
guruhlarda ishlaydilar). Interfaol o’rganish usullari har doim o’zaro ta’sir,
hamkorlik, qidirish, muloqot, odamlar yoki inson va axborot muhiti o’rtasidagi
o’yindir. Darslarda faol va interfaol o’rganish usullaridan foydalangan holda
o’qituvchi talabalar tomonidan o’qilgan materiallar miqdorini 90 foizgacha oshiradi.
Maktabgacha ta’lim muassasasidagi interfaol texnologiyalar va o’quv usullariga
25
asosan qo’llaniladi. Maktabgacha tarbiyachi uchun o’yin – bu asosiy faoliyat va u
orqali bolaning yoshida zarur bo’lgan hamma narsani o’rgatishingiz mumkin.
Shu o’rinda dunyoning rivojlangan mamlakatlarui tajribasiga ham nazar
tashlaymiz. Masalan:
1. Regjio Emiliya usuli. O’z-o’zini boshqarish- bu usulning o’ziga xos
xususiyati. Uning falsafasi shundan iboratki, bolaning shaxsiyati, ular o’sib
ulg’aygan paytlarida yoshligida paydo bo’ladi va ularda o’zlarini va g’oyalarini
ifoda etishning ko’plab usullari mavjud. O’zlarini ifoda etishning bu usullari
haykaltaroshlikdan tortib rasmgacha bo’lishi mumkin. Bolalarning o’zlarini
namoyon etishlariga imkon berish ushbu uslubning asosiy tarkibiy qismi bo’lganligi
sababli, ushbu maktabgacha ta’lim muassasalarida tarbiyalanuvchilarga o’z
bilimlari doirasi bo’yicha so’z beriladi. Ularga ko’chib o’tishga, kuzatishga,
narsalarga teginishga va sinfdagi boshqa bolalar bilan munosabatlarini o’rganishga
ruxsat beriladi.
2. 2. Waldorf usuli. Waldorf uslubining diqqat markazlari qat’iy akademiklar
emas. Buning o’rniga, u o’z hayotining mazmunini topa oladigan har tomonlama
rivojlangan bolalarni rivojlantirishga intiladi. Ushbu intizom bolalarni mustaqil
fikrlovchi bo’lishlarini istaydi. Shunday qilib, ushbu uslub o’zlarining o’quv
dasturlariga san’at, musiqa, hissiy, jismoniy va akademik ta’lim kabi ko’plab
fanlarni o’z ichiga oladi. O’qish keyinchalik kiritiladi va Waldorf maktablari bolalar
79ata bo’lguncha kitoblardan foydalanmaydi va o’rta maktabgacha kompyuterlarni
joriy qilmaydi.
3. Play-Way usuli. Bolalar o’yin-kulgini yaxshi ko’radilar va ushbu
maktabgacha tarbiya o’yin uslubini ta’lim usuli sifatida ishlatadi. Ular o’ynashdan
tuzilgan faoliyatni o’rganishadi. Shunday qilib, uni boshqa usullar bilan, shuningdek
sinfxonalarda birlashtirish mumkin. Asosiy e’tibor o’yin-kulgi va o’ynashga
qaratilganligi sababli, bolalar ko’pincha maktabgacha tarbiya uslubidan
zavqlanishadi.
4. Bank ko’cha usuli. Ushbu uslubning maqsadi bolalarni umrbod o’rganishga
undaydi. Bolalarga shunchaki faktlarni yodlatishning o’rniga, boshqotirmalar,
26
ekskursiyalar va bloklar kabi o’rganishning boshqa usullari beriladi. Bu sinfda
raqobatbardosh emas, bolalarni o’z tezligida va tengdoshlari bilan o’zaro
munosabatlar orqali o’rganishga undaydi. O’yin o’rganish uchun foydalanadigan
asosiy elementlardan biridir.
5. Tilga sho’ng’ish. Ba’zi odamlar yoshligingizda tillarni o’rganish osonroq
deb o’ylashadi. Ikkinchi tilni bilish, bolani karerada o’sishiga olib kelishi yoki
oilangizning madaniy kelib chiqishi va aloqalarini saqlab qolishi mumkin. Ushbu
maqsadga yordam berish uchun immigratsion maktabgacha ta’lim muassasalari
mavjud. Ular bolalarni uyda gaplashmaydigan tillar bilan tanishtirishga yordam
berishi yoki ota-onalarning ularga boshqa tilni o’rgatish harakatlarini kuchaytirishi
mumkin. Siz qisman yoki to’liq suvga cho’mishni tanlashingiz mumkin.
Qisman, maktabgacha yoshdagi vaqtning yarmiga yaqini tilni o’rganishga
sarflanadi. Ba’zi maktabgacha ta’lim muassasalari bolalarga STEM (Fan,
texnologiya, muhandislik va matematika) ko’nikmalarini rivojlantirishga yordam
berishga ahamiyat berishadi . STEM-ga asoslangan dasturlar talabalardan faqat
faktlarni yodlashni talab qilish o’rniga, mustaqil fikrlaydiganlarni yaratishga
intiladi. Talaba muammolarni hal qilish, savollar berish, tajribalar o’tkazish va
kuzatuvlar o’tkazish haqida bilib oladi. Shubhasiz, bu boshlang’ich va o’rta
maktablarda bajarilgan STEM ishi kabi deyarli jalb qilinmasa ham, nazariya
shundan iboratki, bu bolalarga yaxshi boshlanishni ta’minlaydi. Ammo masalaning
ikkinchi tomoni ham mavjud. Bu esa ko’pgina ota-onalar maktabgacha ta’limning
afzalliklarini tushunmaydilar.
O’qituvchilar maktabgacha ta’lim dasturining ahamiyatini namoyish etishlari
va sinfda ishlayotgan barcha narsalar o’z farzandini bolalar bog’chasiga va undan
tashqariga qanday tayyorlayotganligini tushuntirishlari muhimdir. Maktabgacha
tarbiya – bu nafaqat hayotda muloqot qilish uchun ajoyib imkoniyat bo’lgani uchun,
balki butun hayoti davomida har tomonlama barkamol o’quvchi va shaxs bo’lish
uchun poydevor yaratganligi uchun bola hayotidagi muhim vaqt. Maktabgacha
ta’lim strategiyalari uch va to’rt yoshli bolalarning tajriba darajasida til, fan va
matematika fanlarini kiritishi kerak.
27
Qaysi turdagi yoki uslubdagi maktabgacha ta’lim muassasasini tanlasangiz
ham, bolangiz bu bilan o’zlarini qulay his qilishi kerak chunki ular tarbiyachilari
bilan birga ular ko’p vaqt sarflashadi. Siz ularni maktabgacha ta’lim muassasalarida
bosim yoki cheklovlarni his qilishni xohlamaysiz – bu ularning maktabni umuman
yoqtirmasligiga ishontirishi mumkin, bu esa ularning akademik faoliyatining qolgan
qismida muammo tug’dirishi mumkin. O’qishga ijobiy munosabatda bo’lish, chunki
ular buni qiziqarli deb bilishadi, ularning umumiy baxtini va uzoq muddatli
muvaffaqiyatlarini ochish uchun kalit bo’ladi. Qaysi usulni tanlashingizdan qat’iy
nazar, ular biron bir narsani o’rganishadi va har bir dars ularning rivojlanishi uchun
juda muhimdir.
28
2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish jarayonida multemedia
vositalardan foydalanish metodi
Mamlakatda
o‘tkazilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy
islohotlarni,
xorijiy
mamlakatlar ilg‘or tajribasi hamda ilm-fan yutuqlari va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalarini inobatga olgan holda maktabgacha ta’lim
tizimida ma’naviy barkamol va intellektual jihatdan rivojlangan shaxsni
tarbiyalash.Mamlakatimizda maktabgacha ta‘lim tizimini yanada takomillashtirish,
moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, maktabgacha ta‘lim tashkiloti turlarini
ko’paytirish, xususiy ta‘lim tashkilotlariga imtiyozlar berish hamda maktabgacha
ta‘lim tashkilotiga bolalar qamrovini kengaytirishga alohida e‘tibor qaratilmoqda.
Bugungi shiddat bilan rivojlanib borayotgan kompyuter texnalogiyalari asri
bo’lgan XXI asrda Maktabgacha ta‘lim sohasiga alohida e‘tibor qaratilmoqda. Zero,
bolalarni maktab ta‘limiga tayyorlash darajasini tubdan yaxshilash, ta‘lim
jarayonida zamonaviy ta‘lim dasturlari va texnalogiyalaridan foydalanishning
noan‘anaviy usullarini qo’llash maqsadida O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
Sh.Mirziyoyevning 2020-yil 6 - noyabrdagi «O’zbekiston yangi taraqqiyot davrida
ta‘lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari» to’g’risida’gi PF
6108-son farmoni ijrosini ta‘minlash maqsadida 2022-yil 1-yanvarga qadar
maktabgacha ta‘lim tizimida multimedia vositalaridan foydalanishning samarali
usullari, zamonaviy o’qitish shakllari, yangi pedagogik va axborot texnalogiyalarini
ta‘lim-tarbiya jarayonlariga joriy etilishi belgilab qo’yildi.
Maktabgacha ta‘lim tashkilotlarining ta‘lim-tarbiya jarayonida yangi
pedagogik texnalogiyalardan foydalanish hozirgi kunning dolzarb masalasi
hisoblanadi. Hozirgi davrda multimedia atamasi ko’p qirrali bo’lib, turli xil
tushunchalarni ifodalashda tatbiq etib kelinmoqda.
Multimedia - bir vaqtning o’zida turli ko’rinishdagi axborotlardan: matn,
grafika, tovush va boshqalardan foydalanishni ko’zda tutadigan yangi pedagogik
texnologiyadir.
Multimedia - gurkirab rivojlanayotgan zamonaviy axborot texnalogiyasidir.
29
Multimedia kompyuter tizimida matn, tovush, videotasvirlarni va turli xil
animatsiyalarni mujassamlashtirish imkonini beruvchi zamonaviy axborotlar
texnalogiyasidur. Yuqorida keltirilgan ma‘lumotlardan ma‘lum bo’ladiki,
maktabgacha ta‘lim yoshidagi bolalarni ta‘lim-tarbiyasi shakllanishida axborot
texnalogiyalari ya‘ni multimedia vositalaridan foydalanish uni maktabgacha ta‘lim
tashkilotlarida samarali tarzda qo’llash hozirgi kunning asosiy masalalaridan biri
hisoblanadi. Maktabgacha ta‘lim tashkilotida ta‘lim-tarbiya berish jarayonida
multimedia vositalaridan foydalanishning samarali usullaridan tashkilotdagi har bir
hodim foydalanishi ta‘lim samaradorligini yanada oshiradi. Biz quyida multimedia
vositalaridan samarali foydalanishning 3 ta asosiy usullarini keltirib o’tamiz.
1-usul. Eshittirish usuli - ya‘ni ta‘lim-tarbiya berish jarayonida bolalarga
mikrafon, radio va turli xil o’lchamdagi ovoz kuchaytirgichlar orqali she‘rlar,
ertaklar va qo’shiqlarni eshittirishimiz mumkin. Lekin bu usulda bolalarning
o’zlashtirish ko’rsatkichlari kam foizlarga to’g’ri keladi.
2-usul. Ko’rib-eshitish usuli. Bu usulda ta‘lim-tarbiya berish jarayonida
bolalarga taqdim etiladigan ma‘lumotlar animatsiyali ma‘lumot ko’rinishida
televizor, kompyuter yoki turli xildagi gadjetlar orqali ko’rsatib beriladi.
Animatsiyali ma‘lumotlar bolalar diqqatini jalb qilish xususiyatiga ega.
Multimediali ta‘lim-tarbiya bir vaqtning o’zida ham ko’rish, ham eshitish orqali
bilim
olish
uchun
samarali
ekanligi
hayotiy
tajribadalarda
allaqachon
isbotlangan.Psixologiyada ham bir vaqtning o’zida bolaning ham ko’rish, ham
eshitish organlaridan foydalanish orqali bilim berish,ular tomonidan materiallarni
o’zlashtirishning yuqori bo’lishi uchun kafolatli ekanligi ta‘kidlanadi.
3-usul. Ko’rish-eshitish-bajarish usuli. Maktabgacha ta‘lim tashkilotida
mashg’ulotlar jarayonida bolalarga animatsion ma‘lumotlarni ko’rsatish, ovozini
baland qilib eshittirish hamda ushbu ma‘lumotlarni bolalar uchun qiziq bo’lgan tana
xarakatlariga moslashtirib takrorlansa, bolalar xotirasidan mustahkam joy egallaydi.
Psixologik jihatdan eshitgan, ko’rgan narsalarini ma‘lum bir xarakatlarga bog’lab
o’rgatilsa, bolalar o’sha harakatni ko’rishi bilan ko’rgan va eshitgan axborotlari
30
yodlariga tushadi. Shu bilan birgalikda, o’rganilayotgan o’quv materialiga bo’lgan
qiziqishlarini ham orttiradi. Bu usul eng samarali usul hisoblanadi.
Yuqorida keltirib o’tilgan usullardan tashqari yana qo’shimcha qiziqarli
usullar
ham
mavjud.
Masalan:
multimediali
kompyuter
o’yinlari
tarbiyalanuvchilarning qiziquvchanlik xususiyatini oshiradi. Maktabgacha ta‘lim
tashkilotlarida multimediali ma‘lumotlardan foydalanish jarayonida bolalar bilimini
takrorlash, mustahkamlash va baholash uchun kompyuter xotirasiga kiritilga test
savollari, rasmlar, o’yinlar hamda mashqlar orqali amalga oshiriladi. Maktabgacha
ta‘lim tashkilotlarida ta‘lim-tarbiya berish jarayonida qo’shimcha multimedia
vositalari: kompakt disklar, turli xil taqdimotlar, slaydlar va boshqalar talab etiladi.
Multimedia vositalaridagi ta‘lim-tarbiya materiallari dinamik xarakatga ega bo’lib,
ular turli xil animatsiyalar bilan berilgan bo’ladi.
Hozirgi kunda turli xil mutimedia vositalarini ishlab chiqish va ularni
ta‘limtarbiya jarayoniga tatbiq etish jadal rivojlanayapti. Lekin maktabgacha ta‘lim
tashkilotlarida ta‘lim-tarbiya jarayonida ulardan foydalanish metodikasi ishlab
chiqilmagani uchun tarbiyachi-pedagoglar multimedia vositalarini amaliyotda
qo’llash jarayonida turli xil qiyinchiliklarga uchrashmoqda. Maktabgacha ta’lim
tizimini zamonaviy talablarga asoslangan holda tashkil etish, bolalarni sog‘lom va
har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish, ta’lim-tarbiya jarayoniga samarali
ta’lim va tarbiya shakllari hamda usullarini joriy etish hamda ma’naviy barkamol
avlodni tarbiyalash, shuningdek, ta’lim-tarbiya jarayonining hajmiga, mazmuniga
va sifatiga, maktabgacha ta’lim tashkilotini qurish va jihozlashga, maktabgacha
yoshdagi bolalarning sog‘lom ovqatlanishini va xavfsizligini tashkil etishga doir
majburiy minimum talablarni joriy etish va nazoratini tashkil etishdan iborat.
Uzluksiz ta‘limning boshlang’ich bo’g’ini bo’lgan maktabgacha ta‘lim
sohasiga davlatimiz rahbari tomonidan alohida e‘tibor qaratilmoqda. Chunki,
barkamol avlodni tarbiyalashda yoshlarni intelektual salohiyatini ro’yobga chiqarish
va ularni har tomonlama rivojlangan shaxs etib voyaga yetkazish - davlatimiz
siyosatining ustuvor yo’nalishiga aylangan.
31
Xulosa
Xulosa qilib aytish mumkinki, dunyoning turli institutlari tomonidan
o’qitilgan boshqa turli xil uslublar mavjud. Yondashuv jihatidan har xil bo’lishiga
qaramay, har doim ham ushbu metodlarni o’qitishning aniq usullariga ajratish
mumkin emas . Ko’p marta turli xil yondashuvlar ma’lum darajada mos kelishi
mumkin, shuningdek, turli xil bolalar ehtiyojiga bog’liq. Biroq, ushbu turli xil
usullarni aks ettiradigan narsa – bu bolaning ehtiyojlarini qondirish uchun muassasa
tomonidan qilingan harakatdir. Ushbu usullar, shuningdek, bola uchun maktabgacha
ta’lim muassasasi bilan faol aloqada bo’lish zarurligini aks ettiradi.
Shuningdek,
maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarida
ta’lim
jarayonini
takomillashtirish muammosining yechim yo‘llaridan biri, eng avvalo, o‘qitish va
tarbiyalashning innovasion metodlarini amaliyotga joriy qilish – ta’lim jarayoniga
tarbiyalanuvchi shaxsi va individualligiga yo‘naltirilgan o‘qitishning innovasion
texnologiyalarini ta’lim-tarbiya jarayonida qo‘llanilishidir.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni interaktiv didaktik o‘yinlar va
materiallar asosida o‘qitish – bola shaxsiga yo‘naltirilgan ta’limni tashkil etish
imkonini beradi. Bunday o‘quv mashg‘ulotlari bolalarda katta qiziqish uyg‘otib,
o‘yin davomida ortiqcha zo‘riqishlarsiz mantiqiy hamda ijodiy fikrlash rivojlanadi,
ijtimoiy faollik va axloq me’yorlariga rioya qilish ko‘nikmalari tarbiyalanadi, tabiiy
va ijtimoiy muhit to‘g‘risidagi tasavvurlari tartibga solinadi va tushunchalarni to‘g‘ri
shakllanishi ta’minlanadi. Buning uchun tarbiyachi maktabgacha yoshdagi bolalarni
o‘qitishda ularning o‘zlari mustaqil ravishda emas, balki kattalar yordamida va
rahbarligida nima qila olishlariga e’tibor qaratishi kerak bo‘ladi.
32
Adabiyotlar ro‘yxati:
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi “O‘zbekiston
Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” PQ -4312 -son Qarori //
https://lex.uz/docs/4327235
2.Цветков А.В. Нейропедагогика для учителей: как обучать по законам
работы мозга. – М.: Издательство “Спорт и Культура, - 2000”, 2017. –С.26-
Eric R. Kandel. In Search Of Memory The Emergence of a New Science
of Mind Copyright, 2006.
3.Сабирова Д.Т. Мактабгача катта ёшдаги болаларда тасвирий саводхонлик
элементларини шакллантириш: Педагогика фанлари номзоди ...
диссетацияси. – Тошкент, 2007. –Б.131-132
4. Abdurahimova D.A. Xalq og‘zaki ijodi namunalari vositasida maktabgacha
yoshdagi bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash tizimini takomillashtirish:
Pedagogika fanlari doktori (DSc) … avtoreferati. – Toshkent, 2020. – 74 b.
5. A’zamova M.N. Maktabga tayyorlov guruhlari tarbiyalanuvchilarida
do‘stona munosabatlarga asoslangan hamkorlik ko‘nikmalarini shakllantirish
tizimini takomillashtirish: Pedagogika falsafa doktori (phd) avtoreferati. –
Toshkent, 2020. – 45 b. (B.18)
6.Хушназарова М.Н. Мактабгача таълим ташкилотлари тарбиячиларининг
касбий компетенциясини такомиллаштириш: Педагогика … фалсафа
доктори (PhD) автореферати. –Тошкент, 2021. -52 б. (Б.22)
7.Раҳматова З.Ҳ. Мактабгача ёшдаги болалар нутқини ўстириш
воситаларини яратишнинг лингвистик асослари: Филология ... фалсафа
доктори (PhD) диссертацияси. –Қарши, 2021. – Б. 123-124.
8.Rustamova A.E. Maktabgacha yoshdagi bolalarda chet tilini o‘qitishda talaffuzni
shakllantirish va rivojlantirish (Ingliz tili materialida): Pedagogika fanlari bo‘yicha
falsafa doktori (PhD) … avtoreferati. –Samarqand, 2021. -56 b.