Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyasi
Reja:
1.Maktabgacha yoshdagi bolalarga aqliy tarbiya berish mazmuni.
2.MTTda aqliy tarbiyaning tashkil etilishi.
3.Aqliy tarbiya vazifalari.
Tayanch tushunchalar:
Sezish – atrofdagi narsa hodisalarning sezgi a’zolarimizga bevosita ta’sir etishi
natijasida ularning ayrim belgi xususiyatlarining miyamizga ta’sir etishi.
Perseptiv qobiliyat – bolalarning ruhiy holatini his qilish, tushuna olish orqali
yuzaga chiqariluvchi qobiliyat.
1. Aqliy tarbiya haqida tushuncha
Aql – keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlanib tafakkur va hayotni ӯz
ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisidir.
Aqliy tarbiya – bu aqlni rivojlantirish maqsadida yoshlarga muntazam va
maqsadga muvofiq pedagogik ta’sir ko’rsatish. U yosh avlodning insoniyat
to’plagan bilimlar, malaka va ko’nikmalarda, qoidalarda o’z ifodasini topgan
ijtimoiy-tarixiy tajribani egallashning rejali jarayoni sifatida ro’y beradi.
Bu ta’sir kattalar tomonidan amalga oshiriladi va bolalarning aqliy
rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlar, sharoitlar yaratishni o’z
ichiga oladi.
Odamning aqli, uning aqliy rivojlanishi, bilimlar hajmi, xususiyati va
mazmunida namoyon bo’ladi. Ular aqliy faoliyatning jo’shqinligida, mustaqil ijodiy
bilishga intilishda o’z ifodasini topadi.
Aqliy faoliyat diqqatning har doir ma’lum maqsadga qaratilgan bo’lishini talab
etadi. Kishining aqli uning asosiy faoliyatida erishgan muvaffaqiyati xususiyati bilan
belgilanadi.
Aqliy tarbiyasi etuk, o’tkir zehnli, zukko va zakovatli insonlarni xalqimiz
donishmand kishilar deb ataydilar. Donishmandlik – bu donolik. Donolik insonning
eng buyuk va olijanob fazilatidir. Donolik shunday bir noyob ne’matdirki, u har
kimga ham nasib etavermaydi. Shuning uchun bo’lsa kerak, xalq donoligida «Aql
toji oltindan, oltin har kimda ham bo’lmas», - deyiladi.
Insoniyat paydo bo’lgandan beri odamlar orasida etishib chiqqan barcha olimu
fozillar, shoiru-yozuvchilarning barchasi mukammal ilm egallash orqali o’z
davrining e’tiborli kishilari darajasiga ko’tarilganlar.
Abu Rayhon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, Ibn Ali Ibn Sino, Mahmud
Qoshg’ariy, Alisher Navoiy, Abdulla Avloniy va boshqalar, g’arb olimlaridan Yan
Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, J.J.Russo va boshqalar mukammal ilm egallash
orqali fanning barcha sohalarida buyuk kashfiyotlar yaratganlar.
Tarixan ta’lim-tarbiya maxsus inson faoliyati sifatida shakllanib borish
barobarida, ta’lim-tarbiya yakunida tarbiyalanuvchining sifatlari, yani ta’limiy
maqsadlar ham aniqlanib bordi.
Xitoyning Samarqanddagi elchisi Vey Szining hisobotlarida: «Samarqand
aholisi mohir savdogarlardir. O’g’il bola besh yoshga to’lar ekan, unga savod o’rgata
boshlaydilar», - deb qayd qilingan.
Zardushtlik dinining muqaddas kitobi «Avesto»da ham ta’lim-tarbiya
masalalariga katta ahamiyat berilgan. Unda «Tarbiya hayotning eng muhim tirgagi,
tayanchi bo’lib hisoblanishi lozim. Har bir yoshni shunday tarbiyalash lozimki, u
avvalo yaxshi o’qishni keyin esa yozishni o’rganishi bilan eng yuksak pog’onaga
ko’tarilsin» deyilgan.
Farobiy ta’lim-tarbiyaga bag’ishlangan asarlarida inson takomilida ta’lim-
tarbiyaning muhimligi, unda nimalarga e’tibor berish zarurligi, ta’lim-tarbiya usul
va uslublari haqida fikr yuritadi. «Fozil odamlar shahri», «Baxt saodatga erishuv
to’g’risida», «Aql ma’nolari to’g’risida», «Ilmlarning kelib chiqishi» kabi maorifiy
asarlarida olimning ijtimoiy tarbiyaviy qarashlari o’z ifodasini topgan.
Farobiy ta’limning asosiy vazifasi jamiyat talablariga javob bera oladigan va
shu jamiyat uchun xizmat qiladigan etuk insonni etishtirishdan iborat deb biladi.
Beruniyning bilimlarni egallash yo’llari haqidagi fikrlari hozirgi davr uchun
ham dolzarbdir. O’quvchilarga bilim berishda ularni zeriktirmaslik; uzviylik,
izchillik, yangi mavzularni qiziqarli, asosan ko’rgazmali bayon etish va hokazolarga
e’tibor berish kerakligini uqtiradi. Olim bilim oluvchilarga qalbni yomon o’zi sezishi
mumkin bo’lmagan holatlardan, behuda raqobatdan, shon-shuhratdan saqlanish
zarurligini aytdi. Beruniy inson kamolotida uch narsa muhimligini ta’kidlaydi. Bu
irsiyat, muhit, tarbiyadir.
Ibn Sino insonlarni kamolotga erishishning birinchi mezoni sanalgan bilim
egallashga da’vat etadi. Bilimsiz kishilar johil bo’ladi, ular haqiqatni bila olmaydilar,
ular etuk bo’lmagan kishilar deydi. Ibn Sino bilim olishda bolalarni maktabda
o’qitish zarur deb biladi. U ta’limda quyidagi talablarga rioya etish zarurligini
ta’kidlaydi: bolaga bilim berishda birdaniga kitobga band qilmaslik, ta’limda
engildan og’iriga borish orqali bilim berish, olib boriladigan mashqlar bolaning
yoshiga mos bo’lishi, o’qitishda jamoa bo’lib o’qitishga e’tibor berish, ta’lim
berishda bolani qiziqishini va qobiliyatini hisobga olish, o’qitishni jismoniy
mashqlar bilan birga olib borish.
Abu Ali Ibn Sino aqlning rivojlanish bosqichlarini ishlab chiqqan.
Mushoxada bilan idrok etishning birinchi bosqichi aqliy kategoriyalarini
tushuntirishdir. Ikkinchi bosqich. Ikki xil fikrni idrok etish. Uchinchi bosqich.
O’zlashtirilgan bilim, fikrlarni idrok etish bilan erishiladi. Shunda u haqiqiy aql
deyiladi.
Olim aqlni 3 boskichga bo’lar ekan, birinchi bosqichda yodlay oladigan, lekin
xali harflarni ham, yozishni ham bilmaydigan bolalarni nazarda tutgan.
Ikkinchi bosqichda tayoqchalarni chiza boshlagan, qalamdan foydalanishni
o’rganayotgan bolalarning aqli tasavvur kilinadi.
Uchinchi bosqichda inson aql shakllarini va ularga muvofiq hissiy obrazlarni
egallagan bo’ladi.
Ibn Sino aql deganda insoning tug’ma iste’dodini, bilish jarayonida
shakllanadigan fikrlash qobiliyatini tushunadi.
Aqlni ikki xil kategoriyalarga bo’ladi.
1. Nazariy aql – borliqdagi umumiy narsalarni idrok etishdir.
2. Amaliy aql – buyumlarni tanlashda turtki sifatida ko’rinadigan
qobiliyatlardan.
O’z davrining yirik ma’rifatchilaridan hisoblangan Abdulla Avloniy ham
yoshlarni ilmli bo’lishga chakiradi. U aql va ilmni ulug’laydi hamda «Aql insonning
piri komili, murshidi yagonasidir. Ruh ishlovchi, aql boshlovchidir» deb yozadi.
Muallif o’z fikrini aniqrok va ravshanroq anglashi uchun shunday deb aytadi.
«Hayvonlar o’zlariga bo’laklar tarafidan qiladurg’on zulm va jabrlarni shox, tish,
tirnoqlari ila qaytarurlar. Lekin inson aql idroki soyasida o’ziga keladurg’on zarar va
zulmlardan saqlanur. Er yuzidagi hayvonlarni asir kilib, bo’ynidan bog’lab iplari
uchini qo’llariga bergan insonlarning aqlidir».
Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarga ta’lim berish g’oyasi birinchi bo’lib
chet el pedagogikasida chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592-1670)
tomonidan yaratilgan. U ona rahbarligida 6 yoshgacha bo’lgan bolalarga ta’lim-
tarbiya berish mumkinligini ko’rsatib berdi. Shu davrda bolani yoshini e’tiborga
olgan holda kishi o’rganishi lozim bulgan hamma narsaga o’rganish lozim deydi.
Demak, maktabgacha yoshdagi bolalarga ya’ni biz ta’lim-tarbiya beradigan
bolalarga har tomonlama bilim, ko’nikma va malakalarni singdirishimiz mumkin. U
19 bo’limdan iborat maktabgacha ta’lim dasturini tuzdi. Ya.A.Komenskiy «Onalar
maktabi» kitobida kichik bolalarni ta’lim-tarbiyasiga, o’qish metodikasiga katta
e’tibor bergan.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolani faol fikrlash
faoliyatini rivojlantirishga kattalarning ma’lum maqsad bilan ta’sir etishidir. U
bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni sistemalashtirishni,
bolalarda bilishga qiziqish uyg’otishni, aqliy malaka ko’nikmalarini tarkib
toptirishni, bilish qobiliyatlarini rivojlantirishni o’z ichiga oladi.
Bolalarni 6-7 yoshdan boshlab maktabda o’qishga o’tishi munosabati bilan
ularni, maktab ta’limiga tayyorlash uchun aqliy rivojlanish etarli darajada bo’lishini
ta’minlash tarbiyachilarning javobgarligini yanada oshiradi.
Aqliy kamolot – bu yoshning o’sib tajribaning boyib borishi munosabati bilan
tarbiyaviy ishlar ta’sirida bolaning aqliy faoliyatida ro’y beradigan miqdor va sifat
o’zgarishlarining majmuasidir. Maktabgacha yoshdagi bolalarda bilim tez sur’atlar
bilan boyib boradi, nutq shakllanadi, bilish jarayonlari takomillashadi. Xullas, bola
eng oddiy aqliy faoliyat usullarini egallab boradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning
aqliy rivojlanishini ta’minlash ularni kelajakdagi butun faoliyati uchun katta
ahamiyatga ega. Bola ijtimoiy muhit ta’sirida aqliy tomondan rivojlanib boradi.
Atrofdagi kishilar bilan muomala kilish jarayonida u tilni va u bilan tarkib topgan
tushunchalar sistemasini o’zlashtiradi. Natijada maktabgacha ta’lim yoshdagi bola
tilini shunchalik egallab oladiki, unda muomala vositasi sifatida erkin
foydalanadigan bo’lib qoladi.
Aqliy rivojlanish fikrning tengligida vokealarni har xil bog’lanishlarida,
munosabatlarda ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida namoyon bo’ladi.
2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy rivojlanishi
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy rivojlanishi dastlab muomalada bo’lish,
narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida keyin esa o’quv mehnat, samarali
faoliyatlar jarayonida (rasm chizish, loy) amalga oshirib boriladi. Hozirgi zamon
pedagogika fani bilimlar sistemasini uzlashtirib olish, ularni jamg’arish, ijodiy
tafakkurni rivojlantirish hamda yangi bilimlar hosil kilish uchun zarur bo’lgan bilish
faoliyati usullarini egallab olish avliy rivojlanishning asosiy ko’rsatkichlari deb
hisoblanadi.
Aqliy tarbiyaning vazifasi uning mazmuni, metodi va tashkil etilishiga qarab
belgilanadi.
Pedagogika-psixologiya fani aqliy tarbiya berish vazifalarini samarali xal
etishda birinchidan bolaning imkoniyatlaridan to’g’ri foydalanish, ikkinchidan bola
organizmining umumiy charchashiga sabab bo’lishi mumkin bo’lgan ortiqcha
zo’riqish bo’lmasligi yo’llarini topish uchun maktabgacha tarbiya yoshdagi
bolalarning aqliy rivojlanishi qonunlari va imkoniyatlarini o’rganish bilan
shug’ullanadi.
Keyingi yillarda olib borilgan psixologik-pedagogik tadqiqotlarning natijalari
maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda katta
imkoniyatlar mavjudligini ko’rsatadi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga beriladigan bilim, malaka va ko’nikmalarini yanada
chuqurlashtirish, xajmini kengaytirish maqsadga muvofiq.
Maktabgacha ta’lim yoshining oxiriga kelib bolalar tevarak atrof to’g’risida
kattagina xajmdagi eng oddiy bilim va tushunchalarga ega bo’lib qoladilar, asosiy
fikrlash jarayonini egallab oladilar, narsa va buyumlardagi voqealardagi muhim va
muhim bo’lmagan tomonlarini ajrata oladigan ba’zi bir sabab natijali bog’lanishlarni
bilib oladigan bo’lib qoladilar. Ular o’quv faoliyatining dastlabki ko’rsatkichlari
shakllandi. Shuning uchun bog’cha yoshidan boshlab rivojlantirib borish katta
ahamiyatga ega.
Maktabgacha tarbiya yoshining dastlabki bosqichlarida bolalarda tasavvur
ta’limi bo’ladi. Hayotiy tajribaning ortib borishi va tafakkurning rivojlanishi bilan
ijodiy hayol tarkib topadi. Kichik maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar uchun
ko’rgazmali-harakatli, ko’rgazmali obrazli tafakkur xosdir. Buning asosida so’z,
mantiqiy tafakkur, tushunchali tafakkur rivojlantiriladi. Tarbiyachi bolalarda
analitik-sintetik tafakkur faoliyati tarkib toptiriladi bu hodisalarni, vokealarni,
chuqur anglab olish, ularni muhim bo’lgan va muhim bo’lmagan tomonlarini
ajratishga o’rgatish lozim.
Qiziquvchanlik bolaga xos xususiyatdir. U bolani tevarak-atrofdagi voqea-
xodisalarga, narsa va buyumlarga qiziqish bilan qarashga, hamma narsani ushlab his
kilib, diqqat bilan tomosha qilishni kuzatishda namoyon bo’ladi. Tarbiyachi
kuzatishlar tashkil etib, bolalarda paydo bo’lgan savollarga o’z vaqtida javob
berishga harakat qiladi, ularni fikrini mustaqil javob qidirishga yo’llab, maktabgacha
tarbiya yoshidagi bolalarda qiziquvchanlikning susayishiga yul qo’ymaydi.
Aqliy tarbiyaning vazifasi bolalar qiziquvchanligini ular aqlining sinchkovligini
rivojlantirish va shular asosida bilishga qiziqish hosil qilishdan iborat.
MTT oldida bolalarning aqliy qobiliyatini rivojlantirsh vazifasi turibdi.
Qobiliyatlar tegishli faoliyat jarayonida namoyon bo’ladi va rivojlanadi. Insonning
aqliy qobiliyati aqlining ziyraklik – fahm farosatlilik, tanqidiy ko’z bilan qarash,
sermulohazalik kabi sifatlari bilan ajralib turishi mumkin. Aqliy ko’nikma va
malakalarni rivojlantirish, ya’ni eng oddiy faoliyat usullari, predmetlarni tekshirish,
ulardagi muhim va muhim bo’lmagan belgilarni ajratib ko’rsatish boshqa predmetlar
bilan taqqoslash va hokazolarni tarkib toptirish maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarga aqliy tarbiya berish vazifalaridan biridir. Bu ko’nikma va malakalar bilish
faoliyatining tarkibiy qismlari bo’lib, bolani bilimlarini muvaffaqiyatli egallab
olishga yordam beradi. Masalan: o’simliklar va hayvonlar bilan tanishtirish bo’yicha
sistemali mashg’ulotlar olib borilgandan keyin bolalar ayrim konkret o’simliklar
yoki hayvonlar to’g’risida ma’lum bir tasavvurga ega bo’ladilar.
So’ngra bolalardagi aqliy-ko’nikma va malakalarni rivojlantirish maqsadida
tarbiyachi bolalar bilan quyidagi mashg’ulotlarni o’tkazishni rejalashtirishi mumkin:
«Paxta o’simligini, momaqaymoq o’simligi bilan solishtirish», «Qafasdagi ikki xil
qushni bir-biriga solishtirish» didaktik o’yini va shunga o’xshash tadbirlar o’tkazish.
Eng muhimi shundaki, bolalarga bilim beribgina qolmasdan, ularni olgan
bilimlaridan aqliy va amaliy vazifalarni xal etishda foydalanishga o’rgatish zarur.
Ilk va bog’cha yoshi davrida bolalarda tevarak-atrofga bo’lgan qiziqish juda tez
o’sadi. Qiziqish bolaning aqliy rivojlanishini harakatga keltiruvchi qudratli kuchdir.
Kattalar bolaning qiziquvchanligini, bilishga bo’lgan har qanday hoxishini sezishlari
va rag’batlantirib borishlari kerak.
3. Aqliy tarbiya vazifalari
Bolani maktab ta’limiga tayyorlashda aqliy tarbiyaning ahamiyati kattadir.
Bolani bilimlarini egallab olishlari ularni aqliy faolligini rivojlantirish aqliy malaka
va ko’nikmalarini egallab olishlari ularni maktabda muvofaqqiyatli o’kishlari uchun
bo’lajak mehnat faoliyatiga tayyorlanishida manba bo’lib xizmat qiladi.
Odamning aqliy faoliyati – bu umumiy ham maxsus aqliy harakatlar xilma-xil
sistemalarining katta miqdoridir. Ko’pgina vazifalarni hal etishda qo’llaniladigan
keng ko’lamdagi aqliy harakatlarni shakllantirish ayniqsa muhimdir. Bunday
harakatlarga tahlil, qiyoslash, umumlashtirish kiradi.
Ham umumiy, ham maxsus aqliy harakatlarni egallash aqliy faollik va
mustaqillikning rivojlanishini ta’minlaydi. Aqliy faoliyatning moslashuvchanligi va
jo’shqinligini, hodisalarni xilma-xil aloqalar va munosabatlarda ko’ra bilishni
shakllantirishga yordam beradi. «Aqliy mehnat madaniyati» tushunchasiga aqliy
faoliyatning umumiy tartibliligi, rejaliligi, vazifani qabul qilish va o’rtaga qo’yish,
uni hal etish usullarini tanlash, ishlab chiqilgan harakat rejasini izchil amalga
oshirish natijalarini baholash mahorati kiradi.
Aqliy mehnat madaniyati aqliy faoliyatning maxsus malakalari va
ko’nikmalarini, kitob bilan ishlash ko’nikmalarini egallash darajasi, ilmiy bilish
usullari va metodlarini, turli yordamchi vositalardan foydalanish bilan ham
bog’liqdir. Aqliy tarbiya vazifalaridan har biri maktabgacha yoshdagi bolalarni
tarbiyalashni tashkil etishda hisobga olish lozim bo’lgan bir qancha vazifalarni o’z
ichiga oladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalashning asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat.
Boladagi qiziquvchanlik va aqliy faollikning qay darajada rivojlanganligini
bolaning aqliy ko’rsatkichining yuqoriligida ko’rish mumkin.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy
tarbiyalashning asosiy vazifalari
Bolalarda tabiat va jamiyat to‘g‘-
risidagi bilimlar sitemasini ilmiy
dunyoqarashini
shakl-lantirish.
Bola tevarak atrof-dagi narsalar
ularning vazifa-si ba’zi sifatlari ba’zi
hossa-lari
haqida
qaysi
materialdan
tayyorlanganligi
to‘g‘risida aniq tassavvurga ega
bo‘lishi kerak. U tabiat hodisalari
ularning
o‘zaro
bog‘liqligi
va
qonuniyat-larini bilib oladi. Jonsiz
ta-biat
o‘simliklar
hayvonlarni
kuzatish
jarayonida
bolalarda
borliq
to‘g‘risidagi
tasavvur-lar
shakllanib boradi.
Aqliy
malaka
va
ko‘nimalarni
rivojlantirish. Aqliy ko‘nik-ma va
malakalarni rivojlanti-rish, ya’ni
eng
oddiy
faoliyat
usullari,
predmetlarni tekshi-rishni ulardagi
muhim va mu-him bo‘lmagan
belgilarni
ajra-tib
ko‘rsatish,
boshqa
predmet-lar
bilan
taqqoslash maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya
berish vazifalaridan biridir. Bu
ko‘nikma-malakalar
bilish
faoliyatining
tarkibiy
qismlari
bo‘lib, bolaning bi-limlarini chuqur
egallab olish-ga yordam beradi.
Bilishga doir ruhiy jarayonlarni
rivojlantirish: sezgi, idrok xotira,
xayol tafakkur nutq. Bilishga doir
ruxiy
jarayonlarni
rivojlantirish
aqliy tarbiyaning muhim vazifasidir.
Bilishga qiziqish va aqliy qobi-liyatlarni
aqliy
mehnat
madaniya-tini
rivojlantirish.
Aqliy
tar-biyaning
vazifasi bolalar qiziquv-chanligini ular
aqlining sinchkov-ligini rivojlantirish
va shular asosida bilishga qiziqish hosil
qilishdan iborat. Bolalar bog‘chasi
oldida bolalarning aqliy qobi-liyatlarini
rivojlantirish vazi-fasi turibdi.