Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyasi

Yuklangan vaqt

2024-12-12

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

54,2 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyasi 
 
 
Reja: 
1.Maktabgacha yoshdagi bolalarga aqliy tarbiya berish mazmuni.  
2.MTTda aqliy tarbiyaning tashkil etilishi.  
3.Aqliy tarbiya vazifalari. 
 
 
Tayanch tushunchalar: 
Sezish – atrofdagi narsa hodisalarning sezgi a’zolarimizga bevosita ta’sir etishi 
natijasida ularning ayrim belgi xususiyatlarining miyamizga ta’sir etishi. 
Perseptiv qobiliyat – bolalarning ruhiy holatini his qilish, tushuna olish orqali 
yuzaga chiqariluvchi qobiliyat. 
 
1. Aqliy tarbiya haqida tushuncha 
Aql – keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlanib tafakkur va hayotni ӯz 
ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisidir. 
Aqliy tarbiya – bu aqlni rivojlantirish maqsadida yoshlarga muntazam va 
maqsadga muvofiq pedagogik ta’sir ko’rsatish. U yosh avlodning insoniyat 
to’plagan bilimlar, malaka va ko’nikmalarda, qoidalarda o’z ifodasini topgan 
ijtimoiy-tarixiy tajribani egallashning rejali jarayoni sifatida ro’y beradi. 
Bu ta’sir kattalar tomonidan amalga oshiriladi va bolalarning aqliy 
rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlar, sharoitlar yaratishni o’z 
ichiga oladi. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyasi Reja: 1.Maktabgacha yoshdagi bolalarga aqliy tarbiya berish mazmuni. 2.MTTda aqliy tarbiyaning tashkil etilishi. 3.Aqliy tarbiya vazifalari. Tayanch tushunchalar: Sezish – atrofdagi narsa hodisalarning sezgi a’zolarimizga bevosita ta’sir etishi natijasida ularning ayrim belgi xususiyatlarining miyamizga ta’sir etishi. Perseptiv qobiliyat – bolalarning ruhiy holatini his qilish, tushuna olish orqali yuzaga chiqariluvchi qobiliyat. 1. Aqliy tarbiya haqida tushuncha Aql – keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlanib tafakkur va hayotni ӯz ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisidir. Aqliy tarbiya – bu aqlni rivojlantirish maqsadida yoshlarga muntazam va maqsadga muvofiq pedagogik ta’sir ko’rsatish. U yosh avlodning insoniyat to’plagan bilimlar, malaka va ko’nikmalarda, qoidalarda o’z ifodasini topgan ijtimoiy-tarixiy tajribani egallashning rejali jarayoni sifatida ro’y beradi. Bu ta’sir kattalar tomonidan amalga oshiriladi va bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlar, sharoitlar yaratishni o’z ichiga oladi.  
 
Odamning aqli, uning aqliy rivojlanishi, bilimlar hajmi, xususiyati va 
mazmunida namoyon bo’ladi. Ular aqliy faoliyatning jo’shqinligida, mustaqil ijodiy 
bilishga intilishda o’z ifodasini topadi. 
Aqliy faoliyat diqqatning har doir ma’lum maqsadga qaratilgan bo’lishini talab 
etadi. Kishining aqli uning asosiy faoliyatida erishgan muvaffaqiyati xususiyati bilan 
belgilanadi. 
Aqliy tarbiyasi etuk, o’tkir zehnli, zukko va zakovatli insonlarni xalqimiz 
donishmand kishilar deb ataydilar. Donishmandlik – bu donolik. Donolik insonning 
eng buyuk va olijanob fazilatidir. Donolik shunday bir noyob ne’matdirki, u har 
kimga ham nasib etavermaydi. Shuning uchun bo’lsa kerak, xalq donoligida «Aql 
toji oltindan, oltin har kimda ham bo’lmas», - deyiladi.  
Insoniyat paydo bo’lgandan beri odamlar orasida etishib chiqqan barcha olimu 
fozillar, shoiru-yozuvchilarning barchasi mukammal ilm egallash orqali o’z 
davrining e’tiborli kishilari darajasiga ko’tarilganlar. 
Abu Rayhon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, Ibn Ali Ibn Sino, Mahmud 
Qoshg’ariy, Alisher Navoiy, Abdulla Avloniy va boshqalar, g’arb olimlaridan Yan 
Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, J.J.Russo va boshqalar mukammal ilm egallash 
orqali fanning barcha sohalarida buyuk kashfiyotlar yaratganlar. 
Tarixan ta’lim-tarbiya maxsus inson faoliyati sifatida shakllanib borish 
barobarida, ta’lim-tarbiya yakunida tarbiyalanuvchining sifatlari, yani ta’limiy 
maqsadlar ham aniqlanib bordi. 
Xitoyning Samarqanddagi elchisi Vey Szining hisobotlarida: «Samarqand 
aholisi mohir savdogarlardir. O’g’il bola besh yoshga to’lar ekan, unga savod o’rgata 
boshlaydilar», - deb qayd qilingan. 
Zardushtlik dinining muqaddas kitobi «Avesto»da ham ta’lim-tarbiya 
masalalariga katta ahamiyat berilgan. Unda «Tarbiya hayotning eng muhim tirgagi, 
tayanchi bo’lib hisoblanishi lozim. Har bir yoshni shunday tarbiyalash lozimki, u 
avvalo yaxshi o’qishni keyin esa yozishni o’rganishi bilan eng yuksak pog’onaga 
ko’tarilsin» deyilgan. 
Odamning aqli, uning aqliy rivojlanishi, bilimlar hajmi, xususiyati va mazmunida namoyon bo’ladi. Ular aqliy faoliyatning jo’shqinligida, mustaqil ijodiy bilishga intilishda o’z ifodasini topadi. Aqliy faoliyat diqqatning har doir ma’lum maqsadga qaratilgan bo’lishini talab etadi. Kishining aqli uning asosiy faoliyatida erishgan muvaffaqiyati xususiyati bilan belgilanadi. Aqliy tarbiyasi etuk, o’tkir zehnli, zukko va zakovatli insonlarni xalqimiz donishmand kishilar deb ataydilar. Donishmandlik – bu donolik. Donolik insonning eng buyuk va olijanob fazilatidir. Donolik shunday bir noyob ne’matdirki, u har kimga ham nasib etavermaydi. Shuning uchun bo’lsa kerak, xalq donoligida «Aql toji oltindan, oltin har kimda ham bo’lmas», - deyiladi. Insoniyat paydo bo’lgandan beri odamlar orasida etishib chiqqan barcha olimu fozillar, shoiru-yozuvchilarning barchasi mukammal ilm egallash orqali o’z davrining e’tiborli kishilari darajasiga ko’tarilganlar. Abu Rayhon Beruniy, Abu Nasr Forobiy, Ibn Ali Ibn Sino, Mahmud Qoshg’ariy, Alisher Navoiy, Abdulla Avloniy va boshqalar, g’arb olimlaridan Yan Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, J.J.Russo va boshqalar mukammal ilm egallash orqali fanning barcha sohalarida buyuk kashfiyotlar yaratganlar. Tarixan ta’lim-tarbiya maxsus inson faoliyati sifatida shakllanib borish barobarida, ta’lim-tarbiya yakunida tarbiyalanuvchining sifatlari, yani ta’limiy maqsadlar ham aniqlanib bordi. Xitoyning Samarqanddagi elchisi Vey Szining hisobotlarida: «Samarqand aholisi mohir savdogarlardir. O’g’il bola besh yoshga to’lar ekan, unga savod o’rgata boshlaydilar», - deb qayd qilingan. Zardushtlik dinining muqaddas kitobi «Avesto»da ham ta’lim-tarbiya masalalariga katta ahamiyat berilgan. Unda «Tarbiya hayotning eng muhim tirgagi, tayanchi bo’lib hisoblanishi lozim. Har bir yoshni shunday tarbiyalash lozimki, u avvalo yaxshi o’qishni keyin esa yozishni o’rganishi bilan eng yuksak pog’onaga ko’tarilsin» deyilgan.  
 
Farobiy ta’lim-tarbiyaga bag’ishlangan asarlarida inson takomilida ta’lim-
tarbiyaning muhimligi, unda nimalarga e’tibor berish zarurligi, ta’lim-tarbiya usul 
va uslublari haqida fikr yuritadi. «Fozil odamlar shahri», «Baxt saodatga erishuv 
to’g’risida», «Aql ma’nolari to’g’risida», «Ilmlarning kelib chiqishi» kabi maorifiy 
asarlarida olimning ijtimoiy tarbiyaviy qarashlari o’z ifodasini topgan. 
Farobiy ta’limning asosiy vazifasi jamiyat talablariga javob bera oladigan va 
shu jamiyat uchun xizmat qiladigan etuk insonni etishtirishdan iborat deb biladi. 
Beruniyning bilimlarni egallash yo’llari haqidagi fikrlari hozirgi davr uchun 
ham dolzarbdir. O’quvchilarga bilim berishda ularni zeriktirmaslik; uzviylik, 
izchillik, yangi mavzularni qiziqarli, asosan ko’rgazmali bayon etish va hokazolarga 
e’tibor berish kerakligini uqtiradi. Olim bilim oluvchilarga qalbni yomon o’zi sezishi 
mumkin bo’lmagan holatlardan, behuda raqobatdan, shon-shuhratdan saqlanish 
zarurligini aytdi. Beruniy inson kamolotida uch narsa muhimligini ta’kidlaydi. Bu 
irsiyat, muhit, tarbiyadir. 
Ibn Sino insonlarni kamolotga erishishning birinchi mezoni sanalgan bilim 
egallashga da’vat etadi. Bilimsiz kishilar johil bo’ladi, ular haqiqatni bila olmaydilar, 
ular etuk bo’lmagan kishilar deydi. Ibn Sino bilim olishda bolalarni maktabda 
o’qitish zarur deb biladi. U ta’limda quyidagi talablarga rioya etish zarurligini 
ta’kidlaydi: bolaga bilim berishda birdaniga kitobga band qilmaslik, ta’limda 
engildan og’iriga borish orqali bilim berish, olib boriladigan mashqlar bolaning 
yoshiga mos bo’lishi, o’qitishda jamoa bo’lib o’qitishga e’tibor berish, ta’lim 
berishda bolani qiziqishini va qobiliyatini hisobga olish, o’qitishni jismoniy 
mashqlar bilan birga olib borish. 
Abu Ali Ibn Sino aqlning rivojlanish bosqichlarini ishlab chiqqan. 
Mushoxada bilan idrok etishning birinchi bosqichi aqliy kategoriyalarini 
tushuntirishdir. Ikkinchi bosqich. Ikki xil fikrni idrok etish. Uchinchi bosqich. 
O’zlashtirilgan bilim, fikrlarni idrok etish bilan erishiladi. Shunda u haqiqiy aql 
deyiladi. 
Olim aqlni 3 boskichga bo’lar ekan, birinchi bosqichda yodlay oladigan, lekin 
xali harflarni ham, yozishni ham bilmaydigan bolalarni nazarda tutgan. 
Farobiy ta’lim-tarbiyaga bag’ishlangan asarlarida inson takomilida ta’lim- tarbiyaning muhimligi, unda nimalarga e’tibor berish zarurligi, ta’lim-tarbiya usul va uslublari haqida fikr yuritadi. «Fozil odamlar shahri», «Baxt saodatga erishuv to’g’risida», «Aql ma’nolari to’g’risida», «Ilmlarning kelib chiqishi» kabi maorifiy asarlarida olimning ijtimoiy tarbiyaviy qarashlari o’z ifodasini topgan. Farobiy ta’limning asosiy vazifasi jamiyat talablariga javob bera oladigan va shu jamiyat uchun xizmat qiladigan etuk insonni etishtirishdan iborat deb biladi. Beruniyning bilimlarni egallash yo’llari haqidagi fikrlari hozirgi davr uchun ham dolzarbdir. O’quvchilarga bilim berishda ularni zeriktirmaslik; uzviylik, izchillik, yangi mavzularni qiziqarli, asosan ko’rgazmali bayon etish va hokazolarga e’tibor berish kerakligini uqtiradi. Olim bilim oluvchilarga qalbni yomon o’zi sezishi mumkin bo’lmagan holatlardan, behuda raqobatdan, shon-shuhratdan saqlanish zarurligini aytdi. Beruniy inson kamolotida uch narsa muhimligini ta’kidlaydi. Bu irsiyat, muhit, tarbiyadir. Ibn Sino insonlarni kamolotga erishishning birinchi mezoni sanalgan bilim egallashga da’vat etadi. Bilimsiz kishilar johil bo’ladi, ular haqiqatni bila olmaydilar, ular etuk bo’lmagan kishilar deydi. Ibn Sino bilim olishda bolalarni maktabda o’qitish zarur deb biladi. U ta’limda quyidagi talablarga rioya etish zarurligini ta’kidlaydi: bolaga bilim berishda birdaniga kitobga band qilmaslik, ta’limda engildan og’iriga borish orqali bilim berish, olib boriladigan mashqlar bolaning yoshiga mos bo’lishi, o’qitishda jamoa bo’lib o’qitishga e’tibor berish, ta’lim berishda bolani qiziqishini va qobiliyatini hisobga olish, o’qitishni jismoniy mashqlar bilan birga olib borish. Abu Ali Ibn Sino aqlning rivojlanish bosqichlarini ishlab chiqqan. Mushoxada bilan idrok etishning birinchi bosqichi aqliy kategoriyalarini tushuntirishdir. Ikkinchi bosqich. Ikki xil fikrni idrok etish. Uchinchi bosqich. O’zlashtirilgan bilim, fikrlarni idrok etish bilan erishiladi. Shunda u haqiqiy aql deyiladi. Olim aqlni 3 boskichga bo’lar ekan, birinchi bosqichda yodlay oladigan, lekin xali harflarni ham, yozishni ham bilmaydigan bolalarni nazarda tutgan.  
 
Ikkinchi bosqichda tayoqchalarni chiza boshlagan, qalamdan foydalanishni 
o’rganayotgan bolalarning aqli tasavvur kilinadi. 
Uchinchi bosqichda inson aql shakllarini va ularga muvofiq hissiy obrazlarni 
egallagan bo’ladi. 
Ibn Sino aql deganda insoning tug’ma iste’dodini, bilish jarayonida 
shakllanadigan fikrlash qobiliyatini tushunadi. 
Aqlni ikki xil kategoriyalarga bo’ladi. 
1. Nazariy aql – borliqdagi umumiy narsalarni idrok etishdir. 
2. Amaliy aql – buyumlarni tanlashda turtki sifatida ko’rinadigan 
qobiliyatlardan. 
O’z davrining yirik ma’rifatchilaridan hisoblangan Abdulla Avloniy ham 
yoshlarni ilmli bo’lishga chakiradi. U aql va ilmni ulug’laydi hamda «Aql insonning 
piri komili, murshidi yagonasidir. Ruh ishlovchi, aql boshlovchidir» deb yozadi. 
Muallif o’z fikrini aniqrok va ravshanroq anglashi uchun shunday deb aytadi. 
«Hayvonlar o’zlariga bo’laklar tarafidan qiladurg’on zulm va jabrlarni shox, tish, 
tirnoqlari ila qaytarurlar. Lekin inson aql idroki soyasida o’ziga keladurg’on zarar va 
zulmlardan saqlanur. Er yuzidagi hayvonlarni asir kilib, bo’ynidan bog’lab iplari 
uchini qo’llariga bergan insonlarning aqlidir». 
Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarga ta’lim berish g’oyasi birinchi bo’lib 
chet el pedagogikasida chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592-1670) 
tomonidan yaratilgan. U ona rahbarligida 6 yoshgacha bo’lgan bolalarga ta’lim-
tarbiya berish mumkinligini ko’rsatib berdi. Shu davrda bolani yoshini e’tiborga 
olgan holda kishi o’rganishi lozim bulgan hamma narsaga o’rganish lozim deydi. 
Demak, maktabgacha yoshdagi bolalarga ya’ni biz ta’lim-tarbiya beradigan 
bolalarga har tomonlama bilim, ko’nikma va malakalarni singdirishimiz mumkin. U 
19 bo’limdan iborat maktabgacha ta’lim dasturini tuzdi. Ya.A.Komenskiy «Onalar 
maktabi» kitobida kichik bolalarni ta’lim-tarbiyasiga, o’qish metodikasiga katta 
e’tibor bergan. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolani faol fikrlash 
faoliyatini rivojlantirishga kattalarning ma’lum maqsad bilan ta’sir etishidir. U 
Ikkinchi bosqichda tayoqchalarni chiza boshlagan, qalamdan foydalanishni o’rganayotgan bolalarning aqli tasavvur kilinadi. Uchinchi bosqichda inson aql shakllarini va ularga muvofiq hissiy obrazlarni egallagan bo’ladi. Ibn Sino aql deganda insoning tug’ma iste’dodini, bilish jarayonida shakllanadigan fikrlash qobiliyatini tushunadi. Aqlni ikki xil kategoriyalarga bo’ladi. 1. Nazariy aql – borliqdagi umumiy narsalarni idrok etishdir. 2. Amaliy aql – buyumlarni tanlashda turtki sifatida ko’rinadigan qobiliyatlardan. O’z davrining yirik ma’rifatchilaridan hisoblangan Abdulla Avloniy ham yoshlarni ilmli bo’lishga chakiradi. U aql va ilmni ulug’laydi hamda «Aql insonning piri komili, murshidi yagonasidir. Ruh ishlovchi, aql boshlovchidir» deb yozadi. Muallif o’z fikrini aniqrok va ravshanroq anglashi uchun shunday deb aytadi. «Hayvonlar o’zlariga bo’laklar tarafidan qiladurg’on zulm va jabrlarni shox, tish, tirnoqlari ila qaytarurlar. Lekin inson aql idroki soyasida o’ziga keladurg’on zarar va zulmlardan saqlanur. Er yuzidagi hayvonlarni asir kilib, bo’ynidan bog’lab iplari uchini qo’llariga bergan insonlarning aqlidir». Maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarga ta’lim berish g’oyasi birinchi bo’lib chet el pedagogikasida chex pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592-1670) tomonidan yaratilgan. U ona rahbarligida 6 yoshgacha bo’lgan bolalarga ta’lim- tarbiya berish mumkinligini ko’rsatib berdi. Shu davrda bolani yoshini e’tiborga olgan holda kishi o’rganishi lozim bulgan hamma narsaga o’rganish lozim deydi. Demak, maktabgacha yoshdagi bolalarga ya’ni biz ta’lim-tarbiya beradigan bolalarga har tomonlama bilim, ko’nikma va malakalarni singdirishimiz mumkin. U 19 bo’limdan iborat maktabgacha ta’lim dasturini tuzdi. Ya.A.Komenskiy «Onalar maktabi» kitobida kichik bolalarni ta’lim-tarbiyasiga, o’qish metodikasiga katta e’tibor bergan. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolani faol fikrlash faoliyatini rivojlantirishga kattalarning ma’lum maqsad bilan ta’sir etishidir. U  
 
bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni sistemalashtirishni, 
bolalarda bilishga qiziqish uyg’otishni, aqliy malaka ko’nikmalarini tarkib 
toptirishni, bilish qobiliyatlarini rivojlantirishni o’z ichiga oladi. 
Bolalarni 6-7 yoshdan boshlab maktabda o’qishga o’tishi munosabati bilan 
ularni, maktab ta’limiga tayyorlash uchun aqliy rivojlanish etarli darajada bo’lishini 
ta’minlash tarbiyachilarning javobgarligini yanada oshiradi. 
Aqliy kamolot – bu yoshning o’sib tajribaning boyib borishi munosabati bilan 
tarbiyaviy ishlar ta’sirida bolaning aqliy faoliyatida ro’y beradigan miqdor va sifat 
o’zgarishlarining majmuasidir. Maktabgacha yoshdagi bolalarda bilim tez sur’atlar 
bilan boyib boradi, nutq shakllanadi, bilish jarayonlari takomillashadi. Xullas, bola 
eng oddiy aqliy faoliyat usullarini egallab boradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning 
aqliy rivojlanishini ta’minlash ularni kelajakdagi butun faoliyati uchun katta 
ahamiyatga ega. Bola ijtimoiy muhit ta’sirida aqliy tomondan rivojlanib boradi. 
Atrofdagi kishilar bilan muomala kilish jarayonida u tilni va u bilan tarkib topgan 
tushunchalar sistemasini o’zlashtiradi. Natijada maktabgacha ta’lim yoshdagi bola 
tilini shunchalik egallab oladiki, unda muomala vositasi sifatida erkin 
foydalanadigan bo’lib qoladi. 
Aqliy rivojlanish fikrning tengligida vokealarni har xil bog’lanishlarida, 
munosabatlarda ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida namoyon bo’ladi. 
 
2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy rivojlanishi 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy rivojlanishi dastlab muomalada bo’lish, 
narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida keyin esa o’quv mehnat, samarali 
faoliyatlar jarayonida (rasm chizish, loy) amalga oshirib boriladi. Hozirgi zamon 
pedagogika fani bilimlar sistemasini uzlashtirib olish, ularni jamg’arish, ijodiy 
tafakkurni rivojlantirish hamda yangi bilimlar hosil kilish uchun zarur bo’lgan bilish 
faoliyati usullarini egallab olish avliy rivojlanishning asosiy ko’rsatkichlari deb 
hisoblanadi. 
Aqliy tarbiyaning vazifasi uning mazmuni, metodi va tashkil etilishiga qarab 
belgilanadi. 
bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni sistemalashtirishni, bolalarda bilishga qiziqish uyg’otishni, aqliy malaka ko’nikmalarini tarkib toptirishni, bilish qobiliyatlarini rivojlantirishni o’z ichiga oladi. Bolalarni 6-7 yoshdan boshlab maktabda o’qishga o’tishi munosabati bilan ularni, maktab ta’limiga tayyorlash uchun aqliy rivojlanish etarli darajada bo’lishini ta’minlash tarbiyachilarning javobgarligini yanada oshiradi. Aqliy kamolot – bu yoshning o’sib tajribaning boyib borishi munosabati bilan tarbiyaviy ishlar ta’sirida bolaning aqliy faoliyatida ro’y beradigan miqdor va sifat o’zgarishlarining majmuasidir. Maktabgacha yoshdagi bolalarda bilim tez sur’atlar bilan boyib boradi, nutq shakllanadi, bilish jarayonlari takomillashadi. Xullas, bola eng oddiy aqliy faoliyat usullarini egallab boradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlash ularni kelajakdagi butun faoliyati uchun katta ahamiyatga ega. Bola ijtimoiy muhit ta’sirida aqliy tomondan rivojlanib boradi. Atrofdagi kishilar bilan muomala kilish jarayonida u tilni va u bilan tarkib topgan tushunchalar sistemasini o’zlashtiradi. Natijada maktabgacha ta’lim yoshdagi bola tilini shunchalik egallab oladiki, unda muomala vositasi sifatida erkin foydalanadigan bo’lib qoladi. Aqliy rivojlanish fikrning tengligida vokealarni har xil bog’lanishlarida, munosabatlarda ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida namoyon bo’ladi. 2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy rivojlanishi Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy rivojlanishi dastlab muomalada bo’lish, narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida keyin esa o’quv mehnat, samarali faoliyatlar jarayonida (rasm chizish, loy) amalga oshirib boriladi. Hozirgi zamon pedagogika fani bilimlar sistemasini uzlashtirib olish, ularni jamg’arish, ijodiy tafakkurni rivojlantirish hamda yangi bilimlar hosil kilish uchun zarur bo’lgan bilish faoliyati usullarini egallab olish avliy rivojlanishning asosiy ko’rsatkichlari deb hisoblanadi. Aqliy tarbiyaning vazifasi uning mazmuni, metodi va tashkil etilishiga qarab belgilanadi.  
 
Pedagogika-psixologiya fani aqliy tarbiya berish vazifalarini samarali xal 
etishda birinchidan bolaning imkoniyatlaridan to’g’ri foydalanish, ikkinchidan bola 
organizmining umumiy charchashiga sabab bo’lishi mumkin bo’lgan ortiqcha 
zo’riqish bo’lmasligi yo’llarini topish uchun maktabgacha tarbiya yoshdagi 
bolalarning aqliy rivojlanishi qonunlari va imkoniyatlarini o’rganish bilan 
shug’ullanadi. 
Keyingi yillarda olib borilgan psixologik-pedagogik tadqiqotlarning natijalari 
maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda katta 
imkoniyatlar mavjudligini ko’rsatadi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya 
yoshidagi bolalarga beriladigan bilim, malaka va ko’nikmalarini yanada 
chuqurlashtirish, xajmini kengaytirish maqsadga muvofiq. 
Maktabgacha ta’lim yoshining oxiriga kelib bolalar tevarak atrof to’g’risida 
kattagina xajmdagi eng oddiy bilim va tushunchalarga ega bo’lib qoladilar, asosiy 
fikrlash jarayonini egallab oladilar, narsa va buyumlardagi voqealardagi muhim va 
muhim bo’lmagan tomonlarini ajrata oladigan ba’zi bir sabab natijali bog’lanishlarni 
bilib oladigan bo’lib qoladilar. Ular o’quv faoliyatining dastlabki ko’rsatkichlari 
shakllandi. Shuning uchun bog’cha yoshidan boshlab rivojlantirib borish katta 
ahamiyatga ega. 
Maktabgacha tarbiya yoshining dastlabki bosqichlarida bolalarda tasavvur 
ta’limi bo’ladi. Hayotiy tajribaning ortib borishi va tafakkurning rivojlanishi bilan 
ijodiy hayol tarkib topadi. Kichik maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar uchun 
ko’rgazmali-harakatli, ko’rgazmali obrazli tafakkur xosdir. Buning asosida so’z, 
mantiqiy tafakkur, tushunchali tafakkur rivojlantiriladi. Tarbiyachi bolalarda 
analitik-sintetik tafakkur faoliyati tarkib toptiriladi bu hodisalarni, vokealarni, 
chuqur anglab olish, ularni muhim bo’lgan va muhim bo’lmagan tomonlarini 
ajratishga o’rgatish lozim. 
Qiziquvchanlik bolaga xos xususiyatdir. U bolani tevarak-atrofdagi voqea-
xodisalarga, narsa va buyumlarga qiziqish bilan qarashga, hamma narsani ushlab his 
kilib, diqqat bilan tomosha qilishni kuzatishda namoyon bo’ladi. Tarbiyachi 
kuzatishlar tashkil etib, bolalarda paydo bo’lgan savollarga o’z vaqtida javob 
Pedagogika-psixologiya fani aqliy tarbiya berish vazifalarini samarali xal etishda birinchidan bolaning imkoniyatlaridan to’g’ri foydalanish, ikkinchidan bola organizmining umumiy charchashiga sabab bo’lishi mumkin bo’lgan ortiqcha zo’riqish bo’lmasligi yo’llarini topish uchun maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarning aqliy rivojlanishi qonunlari va imkoniyatlarini o’rganish bilan shug’ullanadi. Keyingi yillarda olib borilgan psixologik-pedagogik tadqiqotlarning natijalari maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda katta imkoniyatlar mavjudligini ko’rsatadi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga beriladigan bilim, malaka va ko’nikmalarini yanada chuqurlashtirish, xajmini kengaytirish maqsadga muvofiq. Maktabgacha ta’lim yoshining oxiriga kelib bolalar tevarak atrof to’g’risida kattagina xajmdagi eng oddiy bilim va tushunchalarga ega bo’lib qoladilar, asosiy fikrlash jarayonini egallab oladilar, narsa va buyumlardagi voqealardagi muhim va muhim bo’lmagan tomonlarini ajrata oladigan ba’zi bir sabab natijali bog’lanishlarni bilib oladigan bo’lib qoladilar. Ular o’quv faoliyatining dastlabki ko’rsatkichlari shakllandi. Shuning uchun bog’cha yoshidan boshlab rivojlantirib borish katta ahamiyatga ega. Maktabgacha tarbiya yoshining dastlabki bosqichlarida bolalarda tasavvur ta’limi bo’ladi. Hayotiy tajribaning ortib borishi va tafakkurning rivojlanishi bilan ijodiy hayol tarkib topadi. Kichik maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar uchun ko’rgazmali-harakatli, ko’rgazmali obrazli tafakkur xosdir. Buning asosida so’z, mantiqiy tafakkur, tushunchali tafakkur rivojlantiriladi. Tarbiyachi bolalarda analitik-sintetik tafakkur faoliyati tarkib toptiriladi bu hodisalarni, vokealarni, chuqur anglab olish, ularni muhim bo’lgan va muhim bo’lmagan tomonlarini ajratishga o’rgatish lozim. Qiziquvchanlik bolaga xos xususiyatdir. U bolani tevarak-atrofdagi voqea- xodisalarga, narsa va buyumlarga qiziqish bilan qarashga, hamma narsani ushlab his kilib, diqqat bilan tomosha qilishni kuzatishda namoyon bo’ladi. Tarbiyachi kuzatishlar tashkil etib, bolalarda paydo bo’lgan savollarga o’z vaqtida javob  
 
berishga harakat qiladi, ularni fikrini mustaqil javob qidirishga yo’llab, maktabgacha 
tarbiya yoshidagi bolalarda qiziquvchanlikning susayishiga yul qo’ymaydi. 
Aqliy tarbiyaning vazifasi bolalar qiziquvchanligini ular aqlining sinchkovligini 
rivojlantirish va shular asosida bilishga qiziqish hosil qilishdan iborat. 
MTT oldida bolalarning aqliy qobiliyatini rivojlantirsh vazifasi turibdi. 
Qobiliyatlar tegishli faoliyat jarayonida namoyon bo’ladi va rivojlanadi. Insonning 
aqliy qobiliyati aqlining ziyraklik – fahm farosatlilik, tanqidiy ko’z bilan qarash, 
sermulohazalik kabi sifatlari bilan ajralib turishi mumkin. Aqliy ko’nikma va 
malakalarni rivojlantirish, ya’ni eng oddiy faoliyat usullari, predmetlarni tekshirish, 
ulardagi muhim va muhim bo’lmagan belgilarni ajratib ko’rsatish boshqa predmetlar 
bilan taqqoslash va hokazolarni tarkib toptirish maktabgacha tarbiya yoshidagi 
bolalarga aqliy tarbiya berish vazifalaridan biridir. Bu ko’nikma va malakalar bilish 
faoliyatining tarkibiy qismlari bo’lib, bolani bilimlarini muvaffaqiyatli egallab 
olishga yordam beradi. Masalan: o’simliklar va hayvonlar bilan tanishtirish bo’yicha 
sistemali mashg’ulotlar olib borilgandan keyin bolalar ayrim konkret o’simliklar 
yoki hayvonlar to’g’risida ma’lum bir tasavvurga ega bo’ladilar.  
So’ngra bolalardagi aqliy-ko’nikma va malakalarni rivojlantirish maqsadida 
tarbiyachi bolalar bilan quyidagi mashg’ulotlarni o’tkazishni rejalashtirishi mumkin: 
«Paxta o’simligini, momaqaymoq o’simligi bilan solishtirish», «Qafasdagi ikki xil 
qushni bir-biriga solishtirish» didaktik o’yini va shunga o’xshash tadbirlar o’tkazish. 
Eng muhimi shundaki, bolalarga bilim beribgina qolmasdan, ularni olgan 
bilimlaridan aqliy va amaliy vazifalarni xal etishda foydalanishga o’rgatish zarur. 
Ilk va bog’cha yoshi davrida bolalarda tevarak-atrofga bo’lgan qiziqish juda tez 
o’sadi. Qiziqish bolaning aqliy rivojlanishini harakatga keltiruvchi qudratli kuchdir. 
Kattalar bolaning qiziquvchanligini, bilishga bo’lgan har qanday hoxishini sezishlari 
va rag’batlantirib borishlari kerak. 
 
3. Aqliy tarbiya vazifalari 
Bolani maktab ta’limiga tayyorlashda aqliy tarbiyaning ahamiyati kattadir. 
Bolani bilimlarini egallab olishlari ularni aqliy faolligini rivojlantirish aqliy malaka 
berishga harakat qiladi, ularni fikrini mustaqil javob qidirishga yo’llab, maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda qiziquvchanlikning susayishiga yul qo’ymaydi. Aqliy tarbiyaning vazifasi bolalar qiziquvchanligini ular aqlining sinchkovligini rivojlantirish va shular asosida bilishga qiziqish hosil qilishdan iborat. MTT oldida bolalarning aqliy qobiliyatini rivojlantirsh vazifasi turibdi. Qobiliyatlar tegishli faoliyat jarayonida namoyon bo’ladi va rivojlanadi. Insonning aqliy qobiliyati aqlining ziyraklik – fahm farosatlilik, tanqidiy ko’z bilan qarash, sermulohazalik kabi sifatlari bilan ajralib turishi mumkin. Aqliy ko’nikma va malakalarni rivojlantirish, ya’ni eng oddiy faoliyat usullari, predmetlarni tekshirish, ulardagi muhim va muhim bo’lmagan belgilarni ajratib ko’rsatish boshqa predmetlar bilan taqqoslash va hokazolarni tarkib toptirish maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya berish vazifalaridan biridir. Bu ko’nikma va malakalar bilish faoliyatining tarkibiy qismlari bo’lib, bolani bilimlarini muvaffaqiyatli egallab olishga yordam beradi. Masalan: o’simliklar va hayvonlar bilan tanishtirish bo’yicha sistemali mashg’ulotlar olib borilgandan keyin bolalar ayrim konkret o’simliklar yoki hayvonlar to’g’risida ma’lum bir tasavvurga ega bo’ladilar. So’ngra bolalardagi aqliy-ko’nikma va malakalarni rivojlantirish maqsadida tarbiyachi bolalar bilan quyidagi mashg’ulotlarni o’tkazishni rejalashtirishi mumkin: «Paxta o’simligini, momaqaymoq o’simligi bilan solishtirish», «Qafasdagi ikki xil qushni bir-biriga solishtirish» didaktik o’yini va shunga o’xshash tadbirlar o’tkazish. Eng muhimi shundaki, bolalarga bilim beribgina qolmasdan, ularni olgan bilimlaridan aqliy va amaliy vazifalarni xal etishda foydalanishga o’rgatish zarur. Ilk va bog’cha yoshi davrida bolalarda tevarak-atrofga bo’lgan qiziqish juda tez o’sadi. Qiziqish bolaning aqliy rivojlanishini harakatga keltiruvchi qudratli kuchdir. Kattalar bolaning qiziquvchanligini, bilishga bo’lgan har qanday hoxishini sezishlari va rag’batlantirib borishlari kerak. 3. Aqliy tarbiya vazifalari Bolani maktab ta’limiga tayyorlashda aqliy tarbiyaning ahamiyati kattadir. Bolani bilimlarini egallab olishlari ularni aqliy faolligini rivojlantirish aqliy malaka  
 
va ko’nikmalarini egallab olishlari ularni maktabda muvofaqqiyatli o’kishlari uchun 
bo’lajak mehnat faoliyatiga tayyorlanishida manba bo’lib xizmat qiladi.  
Odamning aqliy faoliyati – bu umumiy ham maxsus aqliy harakatlar xilma-xil 
sistemalarining katta miqdoridir. Ko’pgina vazifalarni hal etishda qo’llaniladigan 
keng ko’lamdagi aqliy harakatlarni shakllantirish ayniqsa muhimdir. Bunday 
harakatlarga tahlil, qiyoslash, umumlashtirish kiradi. 
Ham umumiy, ham maxsus aqliy harakatlarni egallash aqliy faollik va 
mustaqillikning rivojlanishini ta’minlaydi. Aqliy faoliyatning moslashuvchanligi va 
jo’shqinligini, hodisalarni xilma-xil aloqalar va munosabatlarda ko’ra bilishni 
shakllantirishga yordam beradi. «Aqliy mehnat madaniyati» tushunchasiga aqliy 
faoliyatning umumiy tartibliligi, rejaliligi, vazifani qabul qilish va o’rtaga qo’yish, 
uni hal etish usullarini tanlash, ishlab chiqilgan harakat rejasini izchil amalga 
oshirish natijalarini baholash mahorati kiradi. 
Aqliy mehnat madaniyati aqliy faoliyatning maxsus malakalari va 
ko’nikmalarini, kitob bilan ishlash ko’nikmalarini egallash darajasi, ilmiy bilish 
usullari va metodlarini, turli yordamchi vositalardan foydalanish bilan ham 
bog’liqdir. Aqliy tarbiya vazifalaridan har biri maktabgacha yoshdagi bolalarni 
tarbiyalashni tashkil etishda hisobga olish lozim bo’lgan bir qancha vazifalarni o’z 
ichiga oladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalashning asosiy vazifalari 
quyidagilardan iborat. 
va ko’nikmalarini egallab olishlari ularni maktabda muvofaqqiyatli o’kishlari uchun bo’lajak mehnat faoliyatiga tayyorlanishida manba bo’lib xizmat qiladi. Odamning aqliy faoliyati – bu umumiy ham maxsus aqliy harakatlar xilma-xil sistemalarining katta miqdoridir. Ko’pgina vazifalarni hal etishda qo’llaniladigan keng ko’lamdagi aqliy harakatlarni shakllantirish ayniqsa muhimdir. Bunday harakatlarga tahlil, qiyoslash, umumlashtirish kiradi. Ham umumiy, ham maxsus aqliy harakatlarni egallash aqliy faollik va mustaqillikning rivojlanishini ta’minlaydi. Aqliy faoliyatning moslashuvchanligi va jo’shqinligini, hodisalarni xilma-xil aloqalar va munosabatlarda ko’ra bilishni shakllantirishga yordam beradi. «Aqliy mehnat madaniyati» tushunchasiga aqliy faoliyatning umumiy tartibliligi, rejaliligi, vazifani qabul qilish va o’rtaga qo’yish, uni hal etish usullarini tanlash, ishlab chiqilgan harakat rejasini izchil amalga oshirish natijalarini baholash mahorati kiradi. Aqliy mehnat madaniyati aqliy faoliyatning maxsus malakalari va ko’nikmalarini, kitob bilan ishlash ko’nikmalarini egallash darajasi, ilmiy bilish usullari va metodlarini, turli yordamchi vositalardan foydalanish bilan ham bog’liqdir. Aqliy tarbiya vazifalaridan har biri maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashni tashkil etishda hisobga olish lozim bo’lgan bir qancha vazifalarni o’z ichiga oladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalashning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat.  
 
 
Boladagi qiziquvchanlik va aqliy faollikning qay darajada rivojlanganligini 
bolaning aqliy ko’rsatkichining yuqoriligida ko’rish mumkin. 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy 
tarbiyalashning asosiy vazifalari 
Bolalarda tabiat va jamiyat to‘g‘-
risidagi bilimlar sitemasini ilmiy 
dunyoqarashini 
shakl-lantirish. 
Bola tevarak atrof-dagi narsalar 
ularning vazifa-si ba’zi sifatlari ba’zi 
hossa-lari 
haqida 
qaysi 
materialdan 
tayyorlanganligi 
to‘g‘risida aniq tassavvurga ega 
bo‘lishi kerak. U tabiat hodisalari 
ularning 
o‘zaro 
bog‘liqligi 
va 
qonuniyat-larini bilib oladi. Jonsiz 
ta-biat 
o‘simliklar 
hayvonlarni 
kuzatish 
jarayonida 
bolalarda 
borliq 
to‘g‘risidagi 
tasavvur-lar 
shakllanib boradi. 
Aqliy 
malaka 
va 
ko‘nimalarni 
rivojlantirish. Aqliy ko‘nik-ma va 
malakalarni rivojlanti-rish, ya’ni 
eng 
oddiy 
faoliyat 
usullari, 
predmetlarni tekshi-rishni ulardagi 
muhim va mu-him bo‘lmagan 
belgilarni 
ajra-tib 
ko‘rsatish, 
boshqa 
predmet-lar 
bilan 
taqqoslash maktabgacha tarbiya 
yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya 
berish vazifalaridan biridir. Bu 
ko‘nikma-malakalar 
bilish 
faoliyatining 
tarkibiy 
qismlari 
bo‘lib, bolaning bi-limlarini chuqur 
egallab olish-ga yordam beradi. 
Bilishga doir ruhiy jarayonlarni 
rivojlantirish: sezgi, idrok xotira, 
xayol tafakkur nutq. Bilishga doir 
ruxiy 
jarayonlarni 
rivojlantirish 
aqliy tarbiyaning muhim vazifasidir. 
Bilishga qiziqish va aqliy qobi-liyatlarni 
aqliy 
mehnat 
madaniya-tini 
rivojlantirish. 
Aqliy 
tar-biyaning 
vazifasi bolalar qiziquv-chanligini ular 
aqlining sinchkov-ligini rivojlantirish 
va shular asosida bilishga qiziqish hosil 
qilishdan iborat. Bolalar bog‘chasi 
oldida bolalarning aqliy qobi-liyatlarini 
rivojlantirish vazi-fasi turibdi. 
Boladagi qiziquvchanlik va aqliy faollikning qay darajada rivojlanganligini bolaning aqliy ko’rsatkichining yuqoriligida ko’rish mumkin. Maktabgacha yoshdagi bolalarni aqliy tarbiyalashning asosiy vazifalari Bolalarda tabiat va jamiyat to‘g‘- risidagi bilimlar sitemasini ilmiy dunyoqarashini shakl-lantirish. Bola tevarak atrof-dagi narsalar ularning vazifa-si ba’zi sifatlari ba’zi hossa-lari haqida qaysi materialdan tayyorlanganligi to‘g‘risida aniq tassavvurga ega bo‘lishi kerak. U tabiat hodisalari ularning o‘zaro bog‘liqligi va qonuniyat-larini bilib oladi. Jonsiz ta-biat o‘simliklar hayvonlarni kuzatish jarayonida bolalarda borliq to‘g‘risidagi tasavvur-lar shakllanib boradi. Aqliy malaka va ko‘nimalarni rivojlantirish. Aqliy ko‘nik-ma va malakalarni rivojlanti-rish, ya’ni eng oddiy faoliyat usullari, predmetlarni tekshi-rishni ulardagi muhim va mu-him bo‘lmagan belgilarni ajra-tib ko‘rsatish, boshqa predmet-lar bilan taqqoslash maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya berish vazifalaridan biridir. Bu ko‘nikma-malakalar bilish faoliyatining tarkibiy qismlari bo‘lib, bolaning bi-limlarini chuqur egallab olish-ga yordam beradi. Bilishga doir ruhiy jarayonlarni rivojlantirish: sezgi, idrok xotira, xayol tafakkur nutq. Bilishga doir ruxiy jarayonlarni rivojlantirish aqliy tarbiyaning muhim vazifasidir. Bilishga qiziqish va aqliy qobi-liyatlarni aqliy mehnat madaniya-tini rivojlantirish. Aqliy tar-biyaning vazifasi bolalar qiziquv-chanligini ular aqlining sinchkov-ligini rivojlantirish va shular asosida bilishga qiziqish hosil qilishdan iborat. Bolalar bog‘chasi oldida bolalarning aqliy qobi-liyatlarini rivojlantirish vazi-fasi turibdi.