MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MEHNAT TARBIYASI
MUNDARIJA
Kirish
I bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasining nazariy
asoslari
1.1. Maktabgacha ta’limda mehnat tarbiyasining mazmuni
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalar tar’lim-tarbiya berishda mehnat tarbiyasining
vazifalari
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni mehnat tarbiyasiga
o’rgatishning turli usullari
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda kattalar mehnati bilan tanishtirishning turli
usullari
2.2. Xilma-xil mehnat turlarini vujudga kelishi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasining nazariy
asoslari
1.1. Maktabgacha ta’limda mehnat tarbiyasining mazmuni
Mehnat tarbiyasi –bolalarga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish,
ularda mehnatga ongli munosabat, shuningdek muayyan ijtimoiy foydali harakat
ko’nikma va malakalarini shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik faoliyat
jarayoni bo’lib, ijtimoiy tarbiyaning tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi.Mehnat
tarbiyasining maqsadiBolalarda mehnatga ongli munosabatni shakllantirish,
shuningdek mehnat orqali bolani har tomonlama rivojlantirish, ma’naviy –
axloqiy fazilatlarni tarkib toptirish, kelajakdagi mehnat faoliyatiga ruhiy jihatdan
tayyorlash, ularda mehnat qilish xohishini singdirish ham alohida ahamiyatga
ega.Mehnat tarbiyasining vazifalariYosh avlodda mehnat tarbiyasini qaror
toptirish va ularni zamonaviy ishlab chiqarishning tirli sohalarida faoliyat
yuritishga tayyorlashTarbiyalanuvchilarda mehnat istagini jamiyat manfaatlari
yo’lida mehnat qilishga ehtiyojni hosil qilish. MTT da mehnat tarbiyasi ikki
yo’nalishda amalga oshiriladi:
1. Bolalarni o’zlarini mehnatga o’rgatish
2.Kattalar mehnati bilan tanishtirish
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan
iborat:
- Har bir kishi mehnatining ijtimoiy mohiyati.
- Mehnat ahli o’rtasidagi ijobiy munosabat
- Har qanday kasb ham muhim ekanligini tushuntirish
- Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish
- Mehnatning maqsadi uning ijtimoiy ahamiyatini tushuntirish
- Mehnat materiallarini tanlashga o’rgatish
- Jihozlash ya’ni mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni
tayyorlash
- Bolalarning o’zlarini mehnatga o’rgatish esa har bir inson uchun zarur
bo’lgan mehnat ko’nikmalarini takomillashtirishga yordam beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar quyidagi mehnat turlariga jalb qilinadi:O’z
o’ziga xizmat qilish bolalar mehnatining har bir turi bo’lib unda bolalar ilk
yoshdan boshlab mustaqil ovqatlanish, yuvinish , kiyinish, o’yinchoqlarni
yig’ishtirib quyishga o’rgatiladi. O’z o’ziga xizmat qilish jarayonida bolalarda
mustaqillik, ma’lum maqsad bilan harakat qilish kabi sifatlar shakllanadi.
Bolalarning har tomonlama rivojlanishida muhim ahamiyatga ega bo’lib ,
o’simlik va hayvonlar, yil fasllari, jonsiz tabiat to’g’risidagi bilimlar manbai,
bolalarda mehnatsevarlikni tabiatga ehtiyotkorona munosabatlarni tarbiyalashda
muhim sanaladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni mehnat qurollari bilan
tanishtirish ham tabiatdagi mehnat bilan bog’liq tarzda olib boriladi.
Xo’jalik maishiy mehnat shakli esa bolalar bog’chasida va oilada olib boriladi.
Uning mazmuni har xil bo’ladi: Xona va bog’cha maydonchasini
yig’ishtirish, choy
idishlarni,
idish
tovoqlarni
yig’ishtirish,
qo’g’irchoq kiyimlarini, mayda narsalarni yuvish, mashg’ulotlarga kerakli
materialarni tayyorlab quyish, mashg’ulotdan keyin stol ustidagi narsalarni
yig’ishtirib quyish kabi jarayonlarda ko’rinadi. Mehnat tarbiyasi - tarbiyaning
muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur shartlaridan biri boʻlgan pedagogik
jarayon. Mehnat tarbiyasi kishidan ijtimoiy foydali mehnatga ichki ehtiyoj,
institutizom, batartiblik, tashkilotchilik, tashabbuskorlik, ishchanlik, ishning
koʻzini bilish singari sifatlarni qaror toptirishga xizmat qiladi. Mehnat inson
ehtiyojlarini qondirishning birinchi va asosiy vositasi boʻlganligi uchun ham
Mehnat tarbiyasi tarbiyaning boshqa hamma turlaridan oldin paydo boʻlgan.
Mehnat tarbiyasi gʻoyat keng falsafiy-pedagogik kategoriya boʻlib, "mehnat
taʼlimi", "kasbga yoʻnaltirish", "politexnik taʼlim", "kasb taʼlimi" singari tu-
shunchalarni oʻz ichiga oladi. Mehnat tarbiyasi berish hamma zamonlarda ham
jamiyat taraqqiyotining asosi, yoshlarni hayotga tayyorlashning eng muhim
vositasi boʻlib kelgan. Shuning uchun ham barcha ilo-hiy kitoblar va hamma
mutafakkirlar tomonidan yaratilgan bitiklarda Mehnat tarbiyasi ga katta eʼtibor
berilgan. Lekin ularga materialist (moddiyunchi)lardan farqli tarzda Mehnat
tarbiyasi deyilganda faqat jismoniy mehnatga doir koʻnikma va malakalarni
shakllantirish koʻzda tutilmagan. Mehnat tarbiyasi, avvalo, oilada bola oʻzini
anglay boshlashi bilanoq amalga oshirila boradi. Jumladan, chaqaloklar goʻdaklik
bosqichiga oʻtishlari bilanoq, ularga dastlabki Mehnat tarbiyasi berila boshlanadi.
Shunday qilinmasa, bola faqat isteʼmolchiga aylanib qoladi va natijada u noshud
va yalqovgina emas, maʼnaviyati kemtik shaxs ham boʻlib shakllanishi mumkin.
Bolalarga Mehnat tarbiyasi berishda bogʻcha, maktab singari ijtimoiy pedagogik
muassasalar katta oʻrin tutadi. Chunki bu muassasalarda Mehnat tarbiyasi ilmiy
asosda tegishli mutaxassislar tomonidan uyushtiriladi. Mehnat tarbiyasini tashkil
etishdagi asosiy jihat shundaki, u bolalarning yosh xususiyatlari, ruhiy, akliy va
jismoniy imkoniyatlariga muvofiq boʻlishi lozim. Bolaning imkoniyatlaridan
yengil mehnat tarbiyasi ularni zeriktirgani kabi ularning imkoniyatlaridan ogʻir
topshiriqlar bolalarni bezdirishi mumkin. Mehnat tarbiyasini amalga oshirishda
tizimlilik va institutizom boʻlishiga qatʼiy amal qilinishi joiz. Aks holda, har
qanday qobiliyatli bola ham yetarlicha Mehnat tarbiyasi ololmasligi mumkin.
Mehnat tarbiyasi uchun maktab davri eng qulay fursatdir. Birinchi navbatda,
oʻqish jarayonining oʻzi ogʻir akdiyjismoniy mehnatdir. Maktabga oʻz vaqtida
kelib-ketish, oʻqish-yozishni oʻrganish, berilgan bilimlarni egallash uchun
oʻquvchilarga Mehnat tarbiyasi berilgan boʻlishi kerak. Chunki oʻquv
topshiriqlarini bajarish, dars oʻzlashtirish, oʻtilganlarni takrorlash, yozma ishlar
bajarish, kerakli matnlarni yodlash, koʻchirmalar olish, lu-gʻatlar bilan ishlay
olishi uchun oʻquvchi muayyan institutizomga rioya etishi, tashkilotchilik
qobiliyati va ishchanlik xususiyatiga ega boʻlishi, ishning koʻzini bilishi kerak.
Mehnat tarbiyasida, avval aytilganidek, mehnat taʼlimi va kasbga yoʻnaltirish
jarayonlarining ham oʻrni katta. Chunki bu jarayonlarda tarbiyalanuvchilar
bevosita tegishli mehnat koʻnikmalarini egallash va ularni mustaqil ravishda
qoʻllash bosqichini oʻtaydilar. Shuningdek, ular bu asnoda qaysi bir mehnat
yoʻnalishi oʻziga muvofiqroq ekanligini bilib oladilar. Bolalarning mehnat
faoliyatlarini o‘zida qampagan mashg‘ulotlar asosan bog‘cha yoshidagi davrdan
boshlanadi. Bu yoshda bolalarning mehnatlari juda sodda va elementar bo‘lsa ham
ularning psixik taraqqiyotlarida juda katta ahamiyatgaegadir. Bog‘cha yoshidagi
bolalar bilan o‘tkaziladigan cifatlar natijasida bolalarda mehnatga nisbatan ijobiy
munosabat, mehnat qilish ishtiyoqi tug‘iladi. Kattalarning mehnat faoliyatlariga
taqlid qilish dastavval bolalarning o‘yinlarida namoyon bo‘ladi. Bolalar
kattalarning mehnat faoliyatlarini o‘zlarining o‘yinlarida taqlidan takrorlash bilan
cheklanib qolmay, balki kattalar mehnatida bevosita qatnashish uchun xapakat
qila boshladilar. Masalan.: qiz bolalar onalari kir yuvayotganda ayrim kichikroq
narsalarni (dastrumolchalarni) chayishda qatnashadilar. Uy va xovlilarni
yig‘ishtirib supurishga, o‘g‘il bolalar esa otasi bajarayotgan ishda qatnashishga
intila boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarni mehnatining natijasiga qarab emas,
balki mehnat jarayonining o‘zigan qiziqishi psixologik jihatdan xarakterlidir.
Bog‘cha yoshidagi bolalarning ishiga baho berib borish ularda mehnatga nisbatan
ijobiy munosabatni tarbiyalashda katta rol o‘ynaydi. Bolalar kuchlari yetadigan
ishlarni bajarayotganlarida ko‘p xatolarga yo‘l qo‘yishlari turgan gap. Lekin
bunda bolalarni mexnatga jalb qilmaslik kerak, bolalarning bajaradigan ishlarini
kattalarning o‘zlari bir pasda qilib qo‘yishlari mumkin degan ma’no kelib chiqadi.
Sharq xalqida bir maqol bor: “Bolaga ish buyur, ketidan o‘zing yugur”. Bu juda
to‘g‘ri, hayotiy gap. Bolalarga biron yumush buyurilganda, uni qanday
bajarayotganliklaridan ko‘z-quloq bo‘lib turish kerak, degan ma’noni bildiradi.
Bolalarda xususan, kichik yoshdagi bog‘cha bolalarida hali mehnat malakalari
yo‘q, qo‘l muskullari yaxshi rivojlanmagan bo‘ladi. Ana shuning uchun bolalar
qasddan yoki anqovliklaridan - emas balki eplay olmasliklaridan biron narsani
tushirib sindirib yuborishlari mumkin. Ana shunday "falokat" yuz bergan paytda
bolani "anqov, ko‘zingga qapacang bo‘lmaydimi" deb urishish yoki koyish
yaramaydi. Buning o‘rniga bolaga shu mehnatni qanday qilib bajarishni ko‘rsatib
berish lozim.
Bog‘cha yoshidagi bolalarni mehnatsevarlik ruxida tarbiyalashda ularni inoq
jamoaga uyushtirish katta ahamiyatga egadir. Jamoa bo‘lib mehnat qilishda
tarbiyachi hap bir bolaga ma’lum bir mehnatni bajarishni buyuradi. Ana shu tariqa
bolalar
jips
jamoa
bo‘lib
mehnat
faoliyati
bilan
shug‘ullanadilar.
Masalan, katta guruh bolalari jamoa bo‘lib navbatchilik qiladilar. Bunda bir bola
stolga dasturxon yozib chiqsa, ikkinchisi qoshiq va vilkalarni qo‘yib chiqadi,
uchinchi bola esa stulchalarni qo‘yib chiqsa, to‘rtinchi bola stolga nonlarni qo‘yib
chiqishi mumkin.
Bog‘chada navbatchilikka o‘rgangan bolalar oilada ham yordamlashadigan
bo‘ladilar. Umuman, o‘rta va katta yoshdagi bog‘cha bolalariga oilada kuchlari
yetadigan mehnat topshiriqlarini berish kerak. Bu ularni mehnatsevarlikka
tarbiyalashda va ularda ayrim mehnat malakalari hosil bo‘lishi uchun juda katta
imkoniyatlar yaratadi. Ijtimoiy foydali mehnatda ishtirok etmagan bolani
keyinchalik mehnatga jalb qilish juda qiyin bo‘ladi. Bog‘chada bolalar jalb
qilinadigan mehnat faoliyatining turi juda xilma-xildir. Masalan, tabiat
burchagidagi jonivor yoki o‘simliklarni parvarish qilish, bog‘cha hovlisida
ishlash, oshxonada va guruhda navbatchilik qilish, kichkintoylarni kiyintirishga
yordam berish va boshqalar. Shuni ham aytib o‘tish kerakki, kichik yoshdagi
bog‘cha bolalari o‘zlarining mehnat faoliyatlarini hali yo‘lga qo‘ya olmaydilar.
Shuning uchun ular mehnatning juda sodda turlari bilan, ya’ni o‘simliklarga suv
qo‘yish, baliqlarga ovqat berish, hovliga suv sepish va shu kabilar bilan
shug‘ullanadilar. O‘rta va katta guruh bolalari mehnat faoliyatini o‘yindan
batamom farqlab unga nisbatan jiddiy munosabatda bo‘la boshlaydilar.
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiya berishda mehnat
tarbiyasining vazifalari
Yosh avlodga mehnat tarbiyasi berish masalasi hozirgi davrda eng dolzarb
mavzu hisoblanadi. Mehnat har bir kishi kamolotida va umuman jamiyat
taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Bog`cha yoshidagi bolalarni jismoniy,
aqliy axloqiy va estetik tomondan tarbiyalashda mehnat tarbiyasi muhim
ahamiyatga egadir. Mehnat har bir yosh guruhidagi bolalarning o`ziga xos
xususiyatlarini e’tiborga olib tashkil etiladi, unga to`g`ri rahbarlik qilingandagina
yetarli natijaga erishish mumkin.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar mehnatining o`ziga xos tomonlari
ko`pgina olimlar tomonidan olib borilgan ilmiy ishlarda keng o`rganib chiqilgan.
Bolalar mehnatining muhim belgisi uning ma’lum maqsadga qaratilganligidir.
Kichik bog`cha yoshidagi bolalarning mehnati biror jarayonga oid harakat bo`lib,
u faqat kattalarning rahbarligi natijasidagina amalga oshirilishi mumkin. Bola
kubiklarni bir joydan ikkinchi joyga, mashinadan - stolga, stoldan - mashinaga
ko`chiradi va hokazo. Tarbiyachi boshqa stol ustidagi kubiklarni ko`rsatib, uni
mashinada ortib olib borish kerakligini aytadi. Bola kubiklarni mashinasida
shkafga tashiy boshlaydi va joyiga tartibli qilib joylab qo`ya boshlaydi. «Qatnov»
bir necha marta takrorlanib, barcha kubiklar joyiga yig`ishtirib qo`yiladi. Bolalar
faoliyatida maqsad paydo bo`ladi. Keyingi galda bolaning o`zi o`ynayotgan
o`rtoqlariga o`ynab bo`lgandan keyin o`yinchoqlarni mashinada joyiga olib borib
qo`yishni aytadi. Katta guruh bolalarida mustaqil maqsad qo`yish qobiliyati
moddiy samara beradigan mehnat turlarida muvaffaqiyatli rivojlanadi: gulzorda,
ekinzorda ishlash, o`yinchoqlar yasash va boshqalar.
Faoliyatni rejalashtirish mehnat tarbiyasining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi.
Bolalarni kuzatish ular faoliyatining tartibsiz, rejasiz ekanligini ko`rsatadi.
Bolalar bunday harakatlar orqali biror natijaga erishish uchun juda ko`p vaqt va
kuch sarflaydilar, shu bilan bir vaqtda o`z ishlaridan o`zlari qoniqmaydilar.
Kichik bog`cha yoshidagi bolalar mehnatining asosiy turi o`z-o`ziga xizmatdir.
Bu kichik bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi
bolalarni mehnatning bu turiga o`rgatishda ko`pincha o`yin vaziyatlaridan
foydalaniladi («Qo`g`irchoqni sayrga otlantiramiz», «Qo`g`irchoqni uxlatamiz»
va shularga o`xshashlar). Avvaliga bolalar o`yin obrazi orqali mehnatga
o`rgatiladi. Shu orqali bolalar ishonch bilan harakat qilishni o`rganadilar. Sekin-
asta o`z- o`ziga xizmat qilish malaka va ko`nikmalari shakllana boradi. Ta’lim-
tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni kattalar
mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-foydali
mehnat bo`lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir kishi va
butun xalq uchun zarur ekanligi to`g`risida tushuncha berib boriladi. Masalan,
o`simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan mahsulot
kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to`g`risida bilim va tushunchalar
berib boriladi.
Mehnat boallarda diqqat, o’tkir sehnlilik, topqirlik, bilib olgan malaka va
ko’nikmalarni amaliyotda qo’llay bilish, ijodkorlik qobilyatlarni egallashni talab
etadi. Mehnat jarayonida bolalar ayrim ish turlarini anglatuvchi bir qancha
tushuncha va atamaladan foydalanishga, bajarilgan ishdagi izchillikni so’zlab
berishga to’g’ri keladi.
Mehnatning axloqiy qiymati uning jamiyat uchun qanchalik ahamiyatga ega
ekanligi bilan belgilanadi. Mehnat jarayonida har bir bolal o’z mehnatining
ijtimoiy ahamiyatini tushunib yetishga, uning jamiyat hayotiga kirib borishiga,
o’zining shu jamiyatning a’zosi deb his etishga imkon yaratadi.
Mehnat maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy tamondan rivojlanishidagi
ahamiyati shundaki, mehnat jarayonida ular borliqni faol anglay boshlaydilar,
dunyoni materialistic idrok etish imkoniyati yaratiladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga mehnat tarbiyasini berish ularni estetik va
jismoniy jihatdan ham rivojlantiradi.
Maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarida
mehnat
tarbiyasining
maqsadi
–
tarbiyalanuvchi bolalarni mehnatga ongli munosabatini shaklantirishdir.
Mazkur maqsadga erishish yo’lida quyidagi vazifalarni hal etish maqsadga
muvofiq:
- yosh avlodda mehnat qilish istagini qaror toptirish va ularni zamonaviy
ishlab chiqarishning turli sohalarida faoliyat yuritishga tayyorlash;
- o‘quvchilarda umumjamiyat manfaati yo‘lida mehnat qilish ehtiyojini
hosil qilish;
- ularning aqliy qobiliyatlarini rivojlantirish;
- o‘quvchilarning mavjud bilimlarini uzluksiz ravishda takomillashtirib
borishlari uchun zarur shart-sharoitni yaratish;
- ularda mehnat ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirish;
- tarbiyalanuvchilar faoliyatida yuqori madaniyat, maqsadga intilish,
tashkilotchilik, mehnat intizomi, tadbirkorlik, tejamkorlik, ishni sifatli
bajarish, moddiy boyliklarga ehtiyotkorona munosabatda bo‘lish, hayotiy
faoliyat yo‘nalishini belgilash malakalarini shakllantirish;
- tarbiyalanuvchilarda davlat iqtisodiy siyosati mazmuniga tayangan holda
ular yashab turgan hududlar ishlab chiqarish xususiyatlariga muvofiq
kasblarni egallashga bo‘lgan qiziqishni oshirish;
- o‘quvchilarni kasbga yo‘llash, ularni mehnat faoliyatining barcha turlari,
shuningdek, ular yashayotgan hududda ehtiyoj mavjud bo‘lgan
mutaxassisliklar bilan tanishtirish.
Mazkur vazifalar maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiyalanuvchi
bolalarni mehnatga psixologik va amaliy jihatdan tayyorlash ularning qiziqish va
qobilyatlarini aniqlash orqali amalga oshiriladi.
Mehnat trabiyasi maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy, manaviy-axloqiy,
jismoniy va estetik tarbiiyasi bilan o’zaro bogliq holda yaxlit tizimda amalga
oshiriladi. Chunonchi:
- Aqliy tarbiya o‘quvchilar mehnat tarbiyasi, ularni kasbga tayyorlashning
asosi sanaladi. Zero, mehnat – nazariy va amaliy bilimlarni egallashga
yordam beradi, bilim esa o‘z navbatida shaxsni mehnatga tayyorlashni
takomillashtiradi. Mehnat tarbiyasining samaradorligi o‘quvchilarni
mehnat faoliyatiga tayyorlash jarayonida har tomonlama rivojlangan
shaxsni tarbiyalash vazifasi bilan belgilanadi.
- Mehnat tarbiyasi axloqiy tarbiyaning asosiy vositasi hisoblanadi. Chunki
mehnat faoliyati yordamida o‘quvchida mehnatsevarlik, intizomlilik,
irodalilik, tashabbuskorlik, mustaqil harakat qilish kabi axloqiy xislatlar
ham shakllanadi.
- Mehnat tarbiyasi estetik tarbiya bilan mustahkam aloqada olib boriladi.
Mehnat tarbiyasi mazmuniga estetik elementlarni singdirish asosida uni
amalga oshirish o‘quvchilar mehnat tarbiyasida katta ahamiyat kasb etadi.
Mehnatda go‘zallik va o‘z mehnatidan zavqlanish uning yanada samarali
kechishiga yordam beradi.
Yuqoridagilarga asoslanib maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasida
quyidagi mezonlarni asos qilib olish maqsadga muvofiq. Bular;
- o‘quvchilar tomonidan mehnatning ijtimoiy ahamiyatini tushunilishi;
- ularning ixtiyoriy ravishda mehnat qilishlari;
- ularda mehnat qilmay hayot kechiruvchilarga nisbatan nafrat uyg‘otish;
- o‘quvchilarda mehnat va mehnat ahliga hurmat tuyg‘ularini qaror
toptirish;
- ularda mehnatda javobgarlikni his etish tuyg‘usini tarbiyalash;
- ularning mehnatga ongli munosabatda bo‘lishlariga erishish;
- mehnatda ijodkorlikni qo‘llab-quvvatlash;
- o‘quvchilarda jamiyat va umumxalq mulkini ko‘z qorachig‘iday asrash
tuyg‘ularini shakllantirish;
- mehnatda do‘stlik, o‘rtoqlik va hamkorlikka erishish;
- o‘quvchilarning mehnatni go‘zallik manbai sifatida tushunishlariga
erishish va boshqalar.
Yuqoridagi mezonlar asosida o‘quvchilarni bo‘lg‘usi kasbiy faoliyatga
tayyorlash jarayonini barcha ta'lim-tarbiya ishlarini mustahkam aloqada, hozirgi
zamon
talablariga
mos
holda
olib
borish
taqozo
etiladi.
Sharq mutafakkirlari mehnat tarbiyasi haqida. Ta'lim-tarbiya tarixiga nazar
tashlar ekanmiz, dastlabki xalq og‘zaki ijodi namunalaridan tortib, buyuk
mutafakkirlar ijodigacha yoshlarni mehnatsevar bo‘lib yetishishi, kasb-hunar
o‘rganish, mehnat ahlini hurmat qilish hamda mehnat insonni ulug‘lash
masalalariga alohida e'tibor berilganligiga guvoh bo‘lamiz.Buni biz turli
davrlarda yaratilgan ta'limiy-axloqiy asarlar va xalq og‘zaki ijodi namunalari
topishmoq, xalq qo‘shiqlari, masal, maqol, ertak va dostonlarda mehnat va kasb-
hunar odobi, axloqi va qoidalarini o‘zlashtirish muhim hayotiy zarur ekanligi
ta'kidlanadi. Bundan tashqari «Avesto», Kaykovusning «qobusnoma», Abu Nasr
Forobiyning «Fozil odamlar shahri», Abu Rayhon Beruniyning «Geodeziya»,
«Minerologiya», Mahmud qoshg‘ariyning «Devonu lug‘atit turk», Yusuf Xos
Hojibning «qutadg‘u bilig», Alisher Navoiyning bir qator asarlari va shu kabi
ma'rifiy meros namunalarida mehnatsevarlik, kasb-hunarning ahamiyati haqida
muhim fikrlar bayon etilgan. Bular dastlabki xalq og‘zaki ijodi namunalaridagi
xalq eposlari, ertak, maqol va topishmoqlardan boshlangan. Mehnat tarbiyasining
mazmuni, shakl va metodlari. Mehnat tarbiyasini tashkil etish jarayonida
o‘quvchilar dastlab ishlab chiqarish jarayonlarining ilmiy asoslari bilan
tanishadilar.
Mehnat tarbiyasi maqsadga muvofiq, tizimli, izchil tashkil etiladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida mehnat ta'limi guruh xonalari, o‘quv-tajriba
maydoni, sayr jarayoni, o‘quv-tarbiyaviy tadbirlar jarayoni, ekskursiyalarga olib
boriladi. Natijada ma'lum qiymatga ega bo‘lgan ijtimoiy-foydali mahsulotlar
yaratiladi hamda ilg‘or kasb sohiblariga xos bo‘lgan shaxslik fazilatlari
shakllanadi. Shu jihatdan olib qaraganda, bugungi kunda mehnat ta'limining
mazmuni, maqsad va vazifalari o‘zgardi, texnologik ta'lim ustuvorlik kasb etdi,
o‘quvchilarni kasbga yo‘naltirish tizimi yangilandi. Mehnatni ilmiy tashkil
etishning birinchi darsini ham o‘quvchi ta'lim jarayonida oladi. Mehnat
tarbiyasi bilan mehnat ta'limi bir-biri bilan o‘zaro bog‘langan. Maktabgacha
yoshdagi boalalarga mehnat trabiyasini berishda mehnat faoliyati ma'lum bilimga
ega bo‘lishni talab etadi. Zero, bilim va ko‘nikmalar o‘quvchini mehnat
faoliyatiga tayyorlaydi. Ta'lim jarayonida olgan bilimlarini amaliyotda sinab
ko‘radilar.
Mehnat tarbiyasi oilada tabaqalashtirilgan holda olib boriladi: bolalar o‘z-
o‘ziga xizmat qiladilar, uy hayvonlarini parvarishlaydilar, ro‘zg‘or texnikalarini
ta'mirlash bilan shug‘ullanadilar. Oila byudjeti va uni yuritish bilan
bog‘lik topshiriqlarni bajaradilar, Oilada bolalar va kattalar mehnatini
hamkorlikda tashkil etishning imkoniyatlari cheksiz. So‘nggi yillarda
mkatabgacha yoshdagi bolalar mehnat tarbiyasiga jamoatchilik katta e'tibor
bermoqda. Mehnat ta’limiga oid bilimlarni hosil qilish va mustahkamlash uchun
ularning moddiy bazasini yaratish, tarbiyalanuvchilarning bilim olishlari,
ijtimoiy-foydali
mehnatni
tashkil
etishda
yordam
bermoqdalar.
Ijtimoiy-foydali mehnat shaxsni har tomonlama kamol toptirish hamda uning
muayyan ijtimoiy ehtiyojlarini qondirishga yo‘naltirilgan hamda ijtimoiy mehnat
xarakteridagi faoliyati turidir. Hozirgi davrda ta'lim tashkilotlarida o‘z-o‘ziga
xizmat keng yo‘lga qo‘yilmoqda. O‘z-o‘ziga xizmat bolalarning ijtimoiy va o‘quv
ehtiyojlarini qondirish maqsadida ularning o‘zlari tomonidan amalga oshiriluvchi
mehnat faoliyati turidir. Mkatabgacha yoshdagi bolalarning navbatchiligi o‘z-
o‘ziga xizmat qilishni tarkib toptirishning muhim shaklidir. Unumli mehnat turlari
xilma-xildir. Mehnat tarbiyasi maktabgacha yoshdagi bolalarning mehnatga
psixologik va amaliy jihatdan tayyorlashni nazarda tutadi. Zero, mavjud sharoitda
ro‘y berayotgan ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlar shaxs kamolotiga nisbatan juda
katta talablarni qo‘ymoqda. Xususan, mehnatga muhim ijtimoiy burch sifatida
qarash, ma'lum faoliyatni bajarishda mas'uliyatni his etish, mehnatga va uning
natijasi, shuningdek, mehnat jamoasiga hurmat, mehnat faoliyatini tashkil etishda
tashabbuskorlik, faollik ko‘rsatish, o‘z aqliy va jismoniy qobiliyatini to‘lik
namoyon etishga bo‘lgan ichki ehtiyoj, mehnatni ilmiy tashkil etish yo‘lida
amaliy harakatni olib borish shular jumlasidandir.
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni mehnat tarbiyasiga
o’rgatishning turli usullari
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda kattalar mehnati bilan
tanishtirishning turli usullari
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko`zlab ham
amalga oshiriladi: kattalar mehnati to`g`risida aniq bilim va tasavvurlar berish,
mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o`rgatish, mehnatga qiziqish va
muhabbat uyg`otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga
o`rgatish. Tabiatdagi mehnat bolaning har tomonlama rivojlanishida muhim
ahamiyatga ega bo`lib, o`simlik va hayvonlar, yil fasllari, jonsiz tabiat
to`g`risidagi bilimlar manbayi, bolalarda mehnatsevarlikni, tabiatga ehtiyotkorlik
munosabatini tarbiyalash vositasidir, shu bilan birga bolalar mehnatning bu turi
orqali tuproqni ekishga tayyorlash va o`g`itlash, ko`chatni o`tkazish, o`simlik va
hayvonlarni parvarish qilish kabi bir qancha mehnat malaka va ko`nikmalarini
egallab oladilar. Mehnatning asosan ochiq havoda tashkil etilishi bolalar
organizmini chiniqtiradi, ularning sog`ligini mustahkamlaydi.
Qo`l mehnati - mashg`ulot, o`yinlarga mehnat faoliyati uchun zarur bo`lgan
o`yinchoq va qurilmalarni tayyorlash bo`yicha bolalar mehnatidir (qog`oz
qiyqimlarini tashlash uchun, o`simliklar urug`i uchun qutichalar, qo`g`irchoq
kiyimlari, qalpoqchalar, niqoblar va shunga o`xshash narsalar tayyorlash). Qo`l
mehnatini bajarish orqali bola natijaga erishadi narsa, buyum vujudga keladi.
Bolalar yopishtirish, bo`yash, qirqish, arralash, mix qoqishni, tikish va shunga
o`xshash oddiy mehnat malaka va ko`nikmalarini egallab oladilar. Ularda
ijodkorlik, topog`onlik, zehnlilik xislatlari o`sadi.
Ta`lim-tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati
ijtimoiy-foydali mehnat bo’lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular
har bir kishi va butun xalq uchun zarur ekanligi to’g’risida tushuncha berib
boriladi. Masalan, o’simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan
olinadigan mahsulot kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to’g’risida bilim
va tushunchalar berib boriladi.
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko’zlab ham
amalga oshiriladi:
- kattalar mehnati to’g’risida aniq bilim va tasavvurlar berish;
- mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o’rgatish;
- mehnatga qiziqish va muhabbat uyg’otish;
- mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga o’rgatish.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat:
- har bir kishi mehnatining ijtimoiy moxiyati;
- mehnat axli o’rtasidagi ijobiy o’zaro yordam berish munosabati;
- har qanday kasb ham muxim ekanligini tushuntirish.
Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish:
1. mehnatning maqsadi, uning ijtimoiy ahamiyati;
2. materiallarni tanlash (mehnat materiallari);
3. jihozlash (mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni tayyorlab olish);
4. mehnat jarayoni (maqsadga erishish uchun bajariladigan mehnat
harakatlari);
5. natija-mehnat mahsuli.
MTT dasturiga binoan har bir yosh guruhidagi bolalar kattalar mehnati to’g’risida
quyidagi bilim va tasavvurlarni egallab olishlari lozim:
Kichik guruh:
1. Ayrim kasb egalarining mehnat jarayoni.
2. Mehnat jarayonidagi mehnat harakatlari.
3. Mehnat jarayonini amalga oshirish uchun kerakli materiallar.
4. Ma`lum bir mehnat jarayonini bajarish uchun jihozlar.
5. Mehnat natijasi.
6. Kishilar mehnatining ijtimoiy ahamiyati.
O’rta guruhda mehnat to’g’risida qo’shimcha tasavvur va bilimlar beriladi:
- Harakat sifati xakida.
- Kishilarning mehnatini engillatuvchi moslamalar.
- Kishilarning mehnatga muhabbati.
Katta va maktabgacha tayyorlov guruhida yana yangi tasavvur va bilimlar
beriladi:
1. Kishilar mehnatini engillatadigan mashina va mexanizmlar to’g’risida.
2. Kishilar mehnati jamoa harakterida ekanligi to’g’risida.
3. Jamoa mehnati jarayonida kishilarning o’zaro munosabatlari to’g’risida.
4. Mehnat qahramonlari, xalqimizning mehnat an`analari xaqida.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning vosita va metodlari MTM da
bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish har xil tashkiliy yo’llar va metodlar
orqali amalga oshiriladi.
Bolalarni
kattalar
ishi
bilan
qanday
tanishtirish
kerak?
Yosh bolalar kattalarning ishlariga katta qiziqish bildiradilar, o'yinda va hayotda
ular o'zlariga taqlid qilishni xohlashadi va o'zlari qilishni xohlashadi. Uch yoshli
bolalar o'zlarini parvarish qilish, tozalik va tartibni saqlash va o'simliklarga
g'amxo'rlik qilishda oddiy mehnat ko'nikmalarini osonlikcha egallaydilar.
Bolalar mehnat harakatlarining quvonchini his qiladilar, o'z harakatlarining
foydaliligini anglaydilar, kattalar ishining natijalariga ehtiyotkorlik bilan
munosabatda bo'ladilar. Ijobiy munosabat va ish odatini yaratish uchun atrofdagi
kattalar va ularning mehnatga bo'lgan munosabati tirik misol bo'la oladi. Ammo
bolalarni mehnatga psixologik tayyorgarlikka o'rgatish faqat faoliyat jarayonida
mumkin. Kichkintoylarning ishlashi uchun to'g'ri sharoitlarni yaratish kerak.
Bolalar bog'chasida bolalar birgalikda ishlaydi. Bir nechta bolalarning uyda
birgalikda ishlashlari uchun sharoit yaratish kerak. Bolalar o'rtasidagi do'stona ish
umumiy mehnatda o'sib bormoqda va bir-birlariga yordam berish istagi bor;
maqtanish, dangasalik, xudbinlik kabi salbiy fazilatlarni rivojlanishining oldini
olish osonroq. Bolalar bog'chasida kattalarning uy ishlarini eng oqilona tashkil
qilish uchun barcha imkoniyatlar mavjud. Ushbu ishda uning ijtimoiy xususiyati
aniq ifodalangan, shuning uchun bolalar bog'chalari xodimlarining uy ishlari
oilada olib boriladigan uy ishlari bilan solishtirganda bolalarga ta'sirida juda ko'p
afzalliklarga ega. Oilada bola ozmi-ko'pmi ovqat pishirishni, yuvinishni va
tuzatishni, kiyim tikishni kuzatadi, xonada toza va tartibli bo'lishini ko'radi.
Ko'pincha oilalarda badiiy va texnik ishlar (kesish, uskunalarni ta'mirlash, qurilish
va boshqalar) mavjud. Shunday qilib, bola kattalar qanday ishlashini ko'rish
uchun mehnat jarayonini o'zi kuzatishi mumkin. Bolalar bog'chasida kattalar
mehnatini kuzatish katta tarbiyaviy ahamiyatga ega: ular bolalarning g'oyalarini
aniqlashtiradi, qiziqish uyg'otadi, kattalar faoliyatiga qiziqishni uyg'otadi va
ishlariga ijobiy munosabat va hurmatni rivojlantirishga hissa qo'shadi. Tarbiyaviy
ishimda yoshlarni hisobga olgan holda bolalarni kattalar mehnatiga jalb qilishning
turli usullaridan foydalanganman. O'quv ishimda ekskursiyalar va turli kasb
egalari bilan suhbatlar orqali kattalarning ishi, ularning kasblari bilan tanishishga
katta ahamiyat beraman. Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishning eng
samarali usullari bu fikrlarning aniq ravshanligini, bolalar tomonidan olingan
bilimlarning
maksimal
samaradorligini
ta'minlaydigan
kuzatuv
va
ekskursiyalardir. Aniq idrok etilgan bo'lsa-da, talqin qilishni talab qiladi. Keyingi
suhbatlar jarayonida, o'qituvchining hikoyalari orqali, kuzatuvlar davomida
olingan ma'lumotlar aniqlanadi, sobitlanadi, to'ldiriladi. Bolani ob'ektlar dunyosi
bilan tanishtirish va ular ish jarayonida kattalar tomonidan qanday yaratilganligini
ko'rsatib, quyidagi ekskursiyalar va munozaralar o'tkaziladi: Tibbiyot idorasi, kir
yuvish, umumiy ovqatlanish bo'limiga ekskursiyalar. Shunday qilib, bolalarni
hamshira, oshpaz va kir yuvish mashinasi ishi bilan tanishtirishda ular kattalar
mehnatining haqiqiy namunasi bo'lgan jonli tasvirlardan foydalanganlar.
1. Tibbiyot idorasiga ekskursiya. Bolalar bilib oldilar: Tibbiy idorada
saqlanadi: bandaj, paxta momig'i, shprits, termometr, planshetlar, yod.
Ofisdagi barcha dorilar muzlatgichda saqlanadi; emlashlar, in'ektsiyalar
tibbiy idorada ham amalga oshiriladi. Bu juda toza, steril.
2. Bolalar bog'chasi hamshirasi bilan suhbat. Bolalar bilib oldilar:
- u nima qiladi: bolalarni qayd qiladi, menyu qiladi, emlashlar qiladi,
yaralarni
davolaydi,
bolalarning
sog'lig'ini
kuzatadi,
oshxonada
bolalar uchun ovqatni yaxshilaydi, emlash uchun vaktsinalarni olib keladi.
hamshira formasi: agar u ukol qilsa yoki emlasa, oq palto, majburiy bosh
kiyim, qo'lqop.
3. Sartarosh bilan suhbat: Bolalar bilib oldilar: Sartaroshga ehtiyoj bor:
ishlash uchun qaychi, sochlarini fen, lak, soch cho'tkasi, soch bo'yoq.
Sartarosh soch turmagi, soch turmagi qiladi. Biror kishi chiroyli soch
turmushiga ega bo'lsa, o'ziga bo'lgan ishonch ortadi, kayfiyat yaxshi bo'ladi.
O'zingizni oynaga, yaxshi boqilgan ko'rinishga qarash yoqimli.
4. Ertalab va kechqurun bolalar bilan individual va guruhli suhbatlar o'tkazildi:
"Nima uchun tishlar og'riyapti?", "Biz guruhdagi yordamchimizmi?",
"Sabzavotlar bolalar bog'chasiga qanday etib boradilar?", Va hokazo.
Bolalar ota-onalari qaerda ishlashlari, qanday mahsulotlar haqida gapirib
berishdi. onam bilan do'konda sotib olish va hk.
Ta'lim nuqtai nazaridan eng qadrli va bolalar tushunishi mumkin bo'lgan,
ularni kattalarning mehnat xatti-harakatlariga taqlid qilish istagini uyg'otadigan
mehnat tarkibini kuzatish uchun tanlash juda muhimdir. Taassurotlar takrorlanishi
kerak, shuning uchun mehnat mazmuni bir qator sinflarga taqsimlanishi kerak,
ularning har birida mahorat bilan dozalangan, asta-sekin o'sib borishi va
chuqurlashishi kerak. Maqsadli kuzatuvlar, guruhdan tashqarida ekskursiyalar,
bolalarni tanishtirish kattalar mehnati, yorqin hissiy taassurotlar to'planishiga
hissa qo'shadi. Tibbiyot idorasiga, duradgorlik ustaxonasiga, do'konga va
hokazolarga sayohatlar paytida bolalar faol muloqot, kasblarga qiziqish bildirdilar.
Turli xil kasb egalari bilan muloqot chog'ida bolalar kiyimlarni bo'yamaslik uchun
ularning kiyimlariga, mulohazalariga, duradgorlariga e'tiborni qaratdilar. Mehnat
bilan tanishishning ta'lim samaradorligi nafaqat qanday ish turlariga bog'liqligiga,
balki ularga bog'liq. Qaysi partiyalar bolalarning e'tiboriga qaratilgan.
Duradgorning ustaxonasiga tashrif buyurganda, bolalar umumiy tartibga, puxta
o'ylangan ishlarga e'tibor qaratdilar - barcha jihozlar kameralarda joylashtirilgan,
har bir asbobning o'z uyi bor. Voyaga etgan bolalar bolalarni o'zlari ishlab
chiqaradigan mehnat jarayoniga jalb qilib, ularga tegishli topshiriqlar berib, oddiy
hamkorlikni yo'lga qo'yadilar. Bolalar o'zlarini faol harakat qilish imkoniyatiga
ega bo'lganda, kattalarning ishi haqida aniqroq va to'liq fikrlarga ega bo'ladilar va
ularga taqlid qila boshlaydilar. Bolalarning o'zlari tirnoqlarini qoqishdi,
mehnatdan mamnun bo'lishlarini va o'z harakatlarining natijalarini his qilishgan
holda, bolalar uyda dadalariga yordam berishga qaror qilishdi. Bolalar g'urur bilan
asboblarni chaqirishdi va mehnat faoliyatini amalga oshirishda kattalarga taqlid
qilishdi. Ba'zi bolalar duradgorning ishiga juda qiziqishgan, ular katta bo'lganda
duradgor bo'lishga qaror qilishgan. . O'qituvchi yordamchisining o'ziga xos
mehnat faoliyatini kuzatish jarayonida biz bolalarga mehnatning har bir tarkibiy
qismiga e'tibor qaratib, ularning zarurligini tushuntirib, uning faoliyatining
maqsadi va sabablarini ochib berishga harakat qildik. Masalan, jadvallar
o'rnatilmagan - siz tushlik qila olmaysiz. O'qituvchi yordamchisi dasturxon
tuzatish bilan shug'ullanadi. Shunday qilib, mehnat motivi, uning ahamiyati
bolalarning o'z ehtiyojlari to'g'risida xabardor qilinishi orqali aniqlandi.
Bolalarning
e'tibori
mehnat
natijasini
olishga
qaratildi.
Mehnat ob'ektlarini tanlash bolalarning ko'zlari oldida amalga oshirildi, bu
bolalarga oddiy mehnat vazifalarini bajarishni - dasturxonga non va sumkalar
qo'yishni
taklif
qildi.
Bu
bizga
maktabgacha
yoshdagi
bolalarni
sub'ektiv pozitsiyada joylashtirish, passiv kuzatuvchilarni mehnat jarayonining
faol
ishtirokchilari,
kattalar
yordamchilari
qilish
imkoniyatini
berdi.
Bolalarga hissiy ta'sirni kuchaytirish uchun bolalar badiiy adabiyotidan
foydalandim, kattalarning har qanday faoliyati jamiyat uchun mehnatning natijasi
- sog'lom bo'lish, ishlash va yaxshi dam olish, chiroyli va qulay kiyinish natijasi
ekanligini tushunib etdim. Chiroyli soch turmagiga ega bo'ling, himoyalangan va
xavfsiz bo'ling. Kattalar ishi hurmat va minnatdorchilikka loyiqdir va ular qilgan
narsalar va narsalar himoya qilinishi kerak. M.A. Vasileva K. Chukovskiyning
"Aybolit" dasturi tomonidan tavsiya etilgan keng qo'llanilgan ishlar; A. Barto
"Kema", "Yuk mashinasi"; B. Zaxoder "Kiyim tikuvchi", "Quruvchilar",
"Shofyor" va boshqalar Mehnat haqidagi maqollar va maqollar tarbiyaviy jihatdan
juda qadrlidir: "Mehnatsiz - hatto hovuzdan baliq ham olmang", "Men buni qildim,
jasorat bilan boring", "Sevgi" pastga minish - chanakni yaxshi ko'rish va
ko'tarish ”va boshqalar. Kattalar mehnatini chuqurroq tushunish maktabgacha
yoshdagi bolalarning vizual faoliyati bilan yordam beradi. Yosh bolalar hali ham
ish jarayonida kattalarni tasvirlay olmaydilar, ammo ular o'zlari tanishgan kasb
egalarining shaxsiy vositalarining qiyofasini osongina ko'rishlari mumkin.
Shunday qilib, o'qituvchi yordamchisining ishini o'qib chiqib, bolalarni oshpazlar
singari "likopchalarni" tayyorlash, chizish), "pishirish" (ko'r), vitaminlarni "stol"
ga (varaqqa) yopishtirishga majbur qildilar. ilova sinfidagi sevimli o'yinchoqlar.
Ota-onalar ishtirokisiz kattalar ishi bilan tanishish uchun bolalar bilan ishlashda
kerakli natijaga erishish mumkin emas. Yil davomida biz ota-onalar uchun
maslahatlashuvlar o'tkazdik: "Men o'zim!", "Bolalarni foydali bo'lishga o'rgating".
Ota-onalar o'yinchoqlar va o'quv o'yinlarini sotib olishga yordam berishdi, rolli
o'yinlar uchun atributlarni ishlab chiqarishda ishtirok etishdi va kasb bo'yicha
masxarabozlik qilishdi. Ijtimoiy va axloqiy tarbiya masalasida bolalar bog'chasi
va oila faoliyatidagi muhim nuqta o'zaro ta'sirdir. Hamma ota-onalar farzandlari
bilan bu ishdan manfaatdor emas. Shu sababli, biz guruh hayotida ishtirok etishni
istaganlar bilan ishlashda davom etamiz va qolgan ota-onalarni hamkorlikka
ehtiyotkorlik bilan jalb qilamiz. Asta-sekin bizning hamkorligimiz yanada
samimiy va samarali bo'ladi. Ota-onalar bolalar bog'chasi faoliyatida, mavzuni
rivojlantiradigan muhitni to'ldirishda faolroq ishtirok eta boshladilar, shunda
bolalar bog'chasi bolalarining hayoti yanada yaxshi va qiziqarli bo'ldi.
Ota-onalarning ijtimoiy va axloqiy tarbiya sohasidagi pedagogik mahoratini
oshirish uchun ota-onalar burchagida papka yaratildi - "Ota-onalar bolalarni uy
ishlariga jalb qilib, qanday xatolarga yo'l qo'ymaslik kerak" tavsiyalari bilan
harakat. O'yinlar va ayniqsa syujet-rol o'ynash maktabgacha yoshdagi bolalarning
tarbiyasida ajralmas narsadir. Ular bolalarning harakatlariga ijodkorlik elementini
olib kelishadi. Mehnat o'yin bilan chambarchas bog'liq. O'yinda bolalar
kattalarning ishini aks ettiradi. Bolalar kattalarning mehnati bilan tanishadigan
o'yinlarning asosiy turlaridan biri bu fitna - rolli o'yin. Bolalar kattalar bo'lganda
ba'zi muammolarni ko'rib chiqing rolli o'yinlar yordamida kasblarning
xususiyatlari. Sujetli rolli o'yin tabiatan mustaqil ijodiydir. O'yinni bolalarning
o'zlari yaratadilar. Bu uzoq va qisqa bo'lishi mumkin. Bolalarning mustaqilligi
atrofdagi dunyoni faol va o'ziga xos tarzda ko'paytirishda namoyon bo'ladi. Ushbu
takrorlash tasavvurga, sharoitga, bilimga va hayot va o'yin tajribasiga bog'liq.
O'yinning mustaqil tabiati ichki erkinlik tuyg'usini beradi. Ijodkorlik bolani
kattalar obraziga aylantirishda namoyon bo'ladi, bu rolni u egallagan.
Kasb-hunarga oid o'yinlarga tayyorgarlik hamma joyda bor, u erda faqat bola
mutaxassislikning ma'lum fazilatlari bilan tanishishi, kerakli ma'lumotni to'plashi
mumkin, hatto minimal bo'lsa ham, lekin o'yin davomida inson hayotining ushbu
turiga uzoq bo'lmagan o'xshashlikni qayta tiklash mumkin. Ushbu jarayon shartli
ravishda quyidagi tarkibiy qismlardan iborat kompleks sifatida taqdim etilishi
mumkin:
- Ota-onalardan kasblar haqida ma'lumot olish;
- Bolalar bog'chalari o'qituvchilari;
- Tengdoshlar va katta bolalardan;
- Ota-onalarning, qarindoshlarning,
boshqa
kattalarning
shaxsiy
kuzatuvlaridan;
O'yin mavzusiga bevosita aloqador bo'lmagan, ammo unda ishlatilishi
mumkin bo'lgan qo'shimcha ko'nikmalarni egallash (o'yinchoqlar tayyorlash,
modellashtirish, rasm chizish, dasturlar tuzish va boshqalar).
Ta'lim-tarbiyaviy ishning mazmuni Maktabgacha ta'lim yoshidagi bolalarni
kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-
foydali mehnat bo'lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir
kishi va butun xalq uchun zarur ekanligi to'g'risida tushuncha berib boriladi.
Masalan, o'simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan
mahsulot kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to'g'risida bilim va
tushunchalar berib boriladi. Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi
maqsadni ko'zlab ham amalga oshiriladi: kattalar mehnati to'g'risida aniq bilim va
tasavvurlar berish, mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o'rgatish,
mehnatga qiziqish va muhabbat uyg'otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va
ishni sifatli bajarishga o'rgatish. Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy
mazmuni quyidagilardan iborat:
- har bir kishi mehnatining ijtimoiy mohiyati;
- mehnat ahli o'rtasidagi ijobiy o'zaro yordam berish munosabati;
- har qanday kasb ham muhim ekanligini tushuntirish.
Bolalar kattalar bilan birgalikda mehnat qilishlari orqali mehnat malaka va
ko'nikmalarini tez va oson egallab oladilar, ularning kattalar mehnati to'g'risidagi
bilimlari
boyiydi,
bunday
mehnat
bolalarga
quvonch
bag'ishlaydi.
Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishda hamma metod va vositalardan keng
ravishda foydalaniladi.Shunday qilib kattalar mehnati bilan tanishtirish bolalar
mehnat va axloqiy tarbiyasining tarkibiy qismi hisoblanadi.
2.2. Xilma-xil mehnat turlarini vujudga kelishi
Mehnatsevarlik insonning eng muhim axloqiy fazilatlaridan biridir. Bu
xususiyatga ega bo'lmagan odam axloqiy nochor hisoblanadi. Lekin mehnat
tarbiyasining mazmuni va mazmuni aynan shundan iboratki, mehnatga odatlanish
bilan birga bolada mehnatga undaydigan yuksak axloqiy motivlarni singdiradi.
Mehnatsevarlikni tarbiyalashda jamoat motivlari asosiy rol o'ynashi kerak.
Boshqalar uchun, siz ham a'zosi bo'lgan jamiyat uchun ishlash shaxsning
shakllanishiga foydali ta'sir ko'rsatadi. Bu chuqur ma’naviy qoniqish, o‘z
ehtiyojini, zarurligini anglash, insonni yuksak marralar sari ruhlantiradi, o‘z
nazarida yuksaltiradi. Bolaning ijtimoiy hayoti maktabgacha yoshdagi bolalikdan
boshlanadi. U bolalar bog'chasida, uyda bolalar jamoasi yoki oila manfaatlari
bilan bog'liq bo'lgan topshiriqlar jamoat manfaatlariga qaratilgan. Shu bois
oilaning asosiy vazifalaridan biri bolaning jamiyat hayotida ishtirok etish istagini
har tomonlama qo‘llab-quvvatlash, uni jamoa manfaatlaridan kelib chiqib
yashashga, unda o‘z o‘rnini egallashga harakat qilishdan iborat. Birinchidan, to'rt
yoki besh yoshli bola o'z qo'llari bilan ko'p narsalarni qila oladi; Bu shuni
anglatmaydiki, bundan oldin siz chaqaloqning ishi haqida o'ylamasligingiz kerak
- bu yoshda uning ishining natijalari juda real bo'lishi mumkin, u, aytaylik, o'z
uyidagi kattalar uchun haqiqiy yordamchiga aylanishi mumkin. uy ishlari.
(Avvaliga, albatta, bolaning ishini tashkil etish, unga ma'lum mehnat
ko'nikmalarini o'rgatish harakatlari o'z-o'zidan to'g'ridan-to'g'ri to'lamaydi:
kattalar uchun o'zi nimadir qilish osonroq bo'lardi. Lekin bu faqat boshida. !)
Ikkinchidan,
mehnat
maktabgacha
yoshdagi
bolaning
hayotini
qashshoqlashtirmaydi, aksincha, uni boyitadi - yangi taassurotlar, o'ynashning
yangi
sabablari,
badiiy
ijod
uchun
yangi
motivlar,
odamlar
bilan
munosabatlarning yangi qirralari. Mehnatga va mehnatga ta'lim - bu shaxsni har
tomonlama rivojlantirishning eng muhim, almashtirib bo'lmaydigan vositasi.
Mehnat ta'limining vazifalarini ko'nikma va ko'nikmalarning qandaydir doirasini
(hatto juda keng bo'lsa ham) rivojlantirishga qisqartirib bo'lmaydi; bolaning butun
hayotiga kirib, u xilma-xildir. Va kundalik oilaviy hayotda uning turli tomonlari
birlashtirilgan bo'lsa-da, keling, bu tomonlarni birma-bir chaqiraylik. Biz
farzandimizni shunday tayyorlayapmizki, o'z vaqtida - bu vaqt bizga qanchalik
uzoq bo'lib tuyulmasin - u mustaqil hayotga dadil kirishi mumkin. Shunday qilib,
biz farzandimizdan: - mehnat, mehnat insonlar hayotida juda muhim o‘rin
egallashini, mehnat, aslida, hayotning asosi ekanligini anglab yetdi; - mehnat
qilayotgan barchani hurmat qilgan, mehnatining samarasini qadrlagan; - Har xil
ish qanday bo'lishi mumkinligi, turli kasb egalari qanday ish bilan shug'ullanishi,
qanday asbob-uskunalar, mashinalar yordamida qanday natija berishi bilan
tanishgan bo'lardim; - o'zi ishlashga tayyor edi - bu unga yoqqanligi uchun ham,
qiziq bo'lgani uchun ham, zarurligi uchun ham; - mehnat qilishni o'rganar, kerakli
malakalarni o'zlashtirar, mehnat qilar, odamlarga foyda keltirar, ularning mehnat
qobiliyatini rivojlantirar edi. Ijtimoiy voqelik haqidagi bilimning markaziy
elementi odamlarning mehnat faoliyati haqidagi bilimdir. Ushbu bilim mazmuni
shaxsning ijtimoiylashuvida doimiy ahamiyatga ega. Bunday bilimlar jamiyat
oldidagi vazifalarni, bu muammolarni hal qilishda har bir shaxsning o'rnini,
jamiyat va har bir inson hayotida mehnatning ahamiyatini tushunishni ta'minlaydi.
Bu ijtimoiy idrokning rivojlanishini, odamlarning mehnat faoliyatiga qiziqishini,
mehnatga munosabatini, maktabgacha yoshdagi mehnat natijalarini belgilaydi. «
Tasvirlarda aks ettirilgan mehnat haqidagi bilimlar, kattalarning unga bo'lgan
munosabati, motivlari, mehnat yo'nalishi bolalarning harakatlarini tartibga sola
boshlaydi, ularning motivlari va o'z mehnatiga, kattalar mehnatiga, odamlar
tomonidan yaratilgan narsalarga munosabatini tiklaydi. Demak, kattalar ishi
haqidagi bilimlar bolalar bog'chasining tarbiyaviy ishlarida etakchi o'rinlardan
birini egallashi kerak”, deb yozadi V.I.Loginova. Muallif ijtimoiy voqelik
hodisasi sifatida bolalarning mehnat haqidagi bilimlarini rivojlantirishning besh
darajasini, bosqichlarini ajratib ko'rsatdi va aniqladi. V. I. Loginovaning juda
qimmatli deb tan olinishi kerak bo'lgan pozitsiyasi quyidagi so'zlar bilan
ifodalangan: « Ijtimoiy voqelikni bilish inson ongining asosini tashkil qiladi,
shaxs tuzilishidagi eng muhim tarkibiy qism bo'lib, uning ijtimoiy yo'nalishini,
dunyoga munosabatini shakllantirishning ichki sharti bo'lib xizmat qiladi.
Xususan, mehnat to'g'risidagi bilim darajasi mehnatga qiziqish, kognitiv faollikni
rivojlantirish va mavjud mehnat jarayonlarini amalda bajarish qobiliyatiga
bog'liqligi aniqlandi (bilim darajasining oshishi qiziqishning ortishi bilan birga
keladi). mehnat jarayonlarini bajarish).
Mehnat qilish muntazam tarzda bo’lib, unda hamma bolalar ishtirok etsa va
kattalar mehnati bilan tanishtirilib borilsa, u tarbiya vositasiga aynaladi
Mehnat
qilish
muntazam
tarzda
bo'lib,
unda
hamma
bola
lar ishtirok etsa vakattalar mehnati bilan tanishtirib borilsa, u tarbiya vositasiga
aylanadi. O'z-o'ziga xizmat qilish. Bu bolalar mehnatining bir turi bo'lib, unda
bolalar ilk yoshidan boshlab mustaqil ovqatlanishga, yuvinishga, kiyinish va
yechinishga, o'yinchoqlarni yig'ishtirib qo'yishga o'rgatiladi. O'z-o'ziga xizmat
qilish jarayonida bolalarda mustaqillik, ma'lum maqsad bilan harakat qilish kabi
sifatlar shakllanadi, bolalar qo'llaridan kelgan ishni o'zlari bajarishga o'rganadilar.