MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MUXIT TA’SIRIDA TARBIYALASH
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
45,9 KB
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MUXIT TA’SIRIDA
TARBIYALASH
MUNDARIJA:
KIRISH ......................................................................................................................
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MUXIT TA'SIRIDA
TARBIYALASH VA PEDAGOGIK, PSIXOLOGIK O'RGANISH .........
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni turli muhit tasirida tarbiyalashning prinsiplari
va usullari .............................................................................
1.2. Maktabgacha ta'lim yoshdagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar asosida
tarbiyalashning o'ziga xos psixologik xususiyatlari…...........................................
II BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARNI
MUHIT TA'SIRIDA TARBIYALASH METODI ...........................................
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda ijtimoiy rivojlanish usullari ……………
2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarni milliy va ummuminsoniy qadriyatlar ruhida
tarbiyalash metodi ............................................................................
XULOSA ....................................................................................................................
KIRISH
2
Kurs ishining dolzarbligi: Bugun O’zbekistonda maktabgacha yoshdagi bolalarga
ta’lim berish, rivojlantirish va tarbiya qilish davlat ta’lim siyosatining muhim
vazifasi hisoblanadi. 2019 yil 16-dekabr kuni O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
SH.M.Mirziyoyev Qnunchilik palatasi tomonidan 22 oktyabrda qabul qilingan va 14
dekabrda Senat tomonidan ma’qullangan ‘’Maktabgacha ta’lim va tarbiya
to’g’risidagi’’Qonunni imzoladi. Qonun maktabgacha ta’lim va tarbiyani bolalarni
o’qitish va tarbiya qilish, ularni aqliy, ma’naviy-axloqiy, estetik va jismoniy
rivojlantirish hamda umumiy o’rta ta’limga tayyorlashga qaratilgan uzluksiz
ta’limning bir qismi sifatida belgilaydi.
Inson ijtimoiy hayotga aralashar ekan, ijtimoiy munosobatlar ta’siriga tushadi.
Ijtimoiy munosobatlar o’zgarishi bilan shaxsning ma’naviy qiyofasi,yangi
dunyoqarashi,g’oya va tasavvurlari,jumladan axloqi ham,shuningdek,unga bo’lgan
qarashlar ham o’zgarib boradi. Har qanday shaxs o’z dunyoa qarashi, axloqiy
qoidalarni va ular ta'sirida shakllangan odat va ko’nikmalarn o’zlashtirib borishi
bilan birga, aniq ijtimoiy voqealarga, o’zini o’rab olgan narsa va hodisalarga,
kishilarning xatti-harakatlarga, yurish-turish va muomalalariga muayyan hayotiy
muayyan hayotiy mavqeda turib, maqsadga muvofiq tarzda baho beradi. Axloq so'zi
- lotincha «myeros», ya'ni moral, mantiq so'zidan kelib chiqib, u hech qayerda qat'iy
yozib qo'yilmagan ijtimoiy qonundir. Inson kundalik hayotida undan (axloq
normalaridan norma sifatida foydalanadi. Axloqiy tarbiya normalari har bir
jamiyatning huquqiy normalariga asos bo'ladi. Axloqiy tarbiyada kishi axloqiy
bilimlarni o'zlashtiribgina qolmay, har qanday vaziyatlarda o'zini ana shu
normalarga munosib tuta oladigan kishilar axloqiy tarbiyalangan hisoblanadi.
Axloqiy tarbiyalangan kishida barqaror ma'naviy motivlar shakllangan bo'ladi. Bu
motivlar esa o'sha kishini jamiyatda munosib xulq-atvorga rag'batlantiradi. Yosh
avlodni jamiyatga, mehnatga, o'ziga munosabatni ochib beruvchi ma'naviy
fazilatlarga muvofiq ravishda tarbiyalash tarbiyalanuvchi shaxsni, axloqiy
tarbiyaning pedagogik va psixologik asoslarini chuqur bilishni talab qiladigan
murakkab jarayondir.
3
Axloqiy bilimlarni ongli ravishda o'zlashtirib olishgina o'quvchilarga
atrofdagi kishilar xatti-harakatidagi qaysi jihatlar yaxshi-yu, qaysilari yomon
ekanligini anglab olishga yordam beradi. Axloqiy tushunchalaming turli yosh
davrlarida shakllanish darajasi Axloqiy onglilik Axloq ijtimoiy ong shakllaridan biri
bo'lib, muayyan jamiyatda yashovchi kishilar amal qilishi zarur bo'lgan ma'lum
xatti-harakat qoidalari yig'indisidir. Axloq odamlarning bir-biriga, jamiyatga,
davlatga, xalq mulkiga, oilaga munosabatini muayyan tartibga soladigan xatti-
harakat qoidalari tizimida namoyon bo'Iadi.
Axloq - kishining ichki olami, e'tiqodi, fazilatlari sifatida mavjud bo'lsa, odob
-
shaxsning
ko'zga
tashlanadigan
mulozamati,
xulq-atvori,
muomala-
munosabatlarida namoyon bo'Iadi. Qadimgi faylasuflar-u, donishmandlar ijodida
odob-axloq malasalari markaziy o'rinni egallab kelgan. Ular axloq-odobni
jamiyatning «poydevori» deganlar. Shuning uchun jamiyatning har bir a'zosining
xulqi-odobiga alohida e'tibor bilan qaraladi. Muqaddas Qur'oni Karimda va
payg'ambarimiz Muhammad Alayhissalomning hadislarida insoniy axloq-odobning
barcha qirralari o'z ifodasini topgan. Quyidagi hadislarni misol tariqasida
keltirishimiz mumkin: «Farzandlaringizni izzat-ikrom qilish bilan birga axloq-
odobini ham yaxshilangizlar», «Men barcha yaxshi axloqni takomillashtirish uchun
yuborilganman», «Mo'min kishida quyidagi ikki xislat bo'lmasligi kerak: baxillik va
axloqsizlik».
Ma'lumki, ota-bobolarimiz qadimdan bebaho boylik bo'lmish ilm-u ma'rifat,
ta'lim va tarbiyani inson kamoloti va millat ravnaqining eng asosiy sharti deb
bilganlar. Albatta, ta'lim-tarbiya - ong mahsuli, lekin ayni vaqtda ong darajasi va
uning rivojini ham belgilaydigan, ya'ni xalq ma'naviyatini boyitadigan eng muhim
omildir»
Kurs ishining maqsadi: Maktabgacha yoshdagi bolalarni muxit ta’sirida
tarbiyalash va ochib berish.
Kurs ishining vazifasi:
Maktabgacha yoshdagi bolalarni turli muhit tasirida tarbiyalashning prinsiplari
va usullar
4
Maktabgacha ta'lim yoshdagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar asosida
tarbiyalashning o'ziga xos psixologik xususiyatlari
Maktabgacha yoshdagi bolalarda ijtimoiy rivojlanish usullari
Maktabgacha yoshdagi bolalarni milliy va ummuminsoniy qadriyatlar ruhida
tarbiyalash metodi
Kurs ishining ob’ekti: Maktabgacha ta’lim tashkiloti
Kurs ishining predmeti: Mavzuni yoritib berishda hizmat qilgan,
adabiyotlar, o’quv qo’llanmalar, dissertatsiyalar va ilmiy maqolalar kurs ishini
pridmeti bo’lib hizmat qiladi
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2-ta bob, 5 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotar ro’yxatidan tashkil topgan, 32 betdan iborat.
5
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MUXIT TA'SIRIDA
TARBIYALASHVA PEDAGOGIK, PSIXOLOGIK O'RGANISH
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni turli muhit tasirida tarbiyalashning
prinsiplari va usullari
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 30.09.2017-yilda “Maktabgacha
ta’lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
PF–5198-sonli farmonida ham maktabgacha ta’lim muassasalarida yosh bolalarni
milliy va umuminsoniy qadriyatlar, insonparvarlik va yuksak ma’naviyat ruhida
tarbiyalash, ularning qalbi va ongiga mustaqillik, milliy o‘zlikni anglash g‘oyalarni
yanada chuqur singdirish, “ommaviy madaniyat” ko‘rinishidagi yot g‘oyalarga
qarshi immunitetni mustahkamlashga yo‘naltirilgan tadbirlarni amalga oshirish kabi
fikrlar ilgari surilgan.
Xalqimiz farzandlarini doimo tabiatga mehrli bo‘lish tevarak-atrof, suv, havo,
tuproq hayvonot olamini asrab-avaylash, insonni oliy qadriyat deb bilish, uning haq-
huquqlarini himoya qilish ruhida tarbiyalagan. Bular haqida ham shunday beboho
o‘git va yo‘l-yo‘riqlar, umuminsoniy ahamiyatga molik fikrlar bayon etilganki, ular
hozirga qadar ham o‘z qimmatini yo‘qotmagan.
Bog’cha tarbiyalanuvchilari ongida yuqoridagi fazilatlarni shakllantirishda
oila va tarbiyachi hamkorligi alohida o‘rin tutadi.Ta’lim jarayonida maktabgacha
ta’lim muassasasi bilan uy, pedagogik jamoa bilan ota-ona hamjihatligi yaxshi
samara berishi amalda isbotlangan. Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy
tarbiyalashda oilada ota- ona, aka-uka hamda opa-singillarning ham alohida o’rinni
egallashi bu oiladagi muhutga juda ham bog’liq deb hisoblasak bo’ladi. Barkamol
avlodning tarbiyasi haqida gapirar ekanmiz Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning
“Kelajak – bog’chadan boshlanadi” degan fikrlari beixtiyor yodimizga keladi.
Darhaqiqat bog’cha bu bolalarimizning ham tarbiyaviy ham intellectual bilimlarning
olishilari uchun debocha dargoh hisoblanadi. Axloq –arabcha xulq atvor ma’nosini
bildiradi. U ijtimoiy ong shakllaridan biri bo’lib ijtimoiy munosabatlar hamda shaxs
hattiharakatini tartibga soladigan qonun qoidalar majmuidir.
6
Axloq-shaxs
yoki
guruh
faoliyatini
baholashorqali
jamiyatdagi
munosabatlarni boshqarish mehanizmi hisoblanadi. Har qaysi millat yoki xalqning
ma'naviyati uning bugungi hayoti va taqdirini, o’sib kеlayotgan farzandlarining
kеlajagini bеlgilashda shak-shubhasiz hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Binobarin,
ma'naviyatga qarshi qaratilgan har qanday tahdid o’zo’zidan mamlakat xavfsizligini,
uning milliy manfaatlarini, sog’lom avlod kеlajagini ta'minlash yo’lidagi jiddiy
xatarlardan biriga aylanishi va oxir-oqibatda jamiyatni inqirozga olib kеlishi
mumkin.”– dеb ta'kidlaydi.. Asriy qadriyatlarimiz tiklanmoqda.
Xalqimiz
ma'naviyati o’zining tabiiytarixiy, milliy, diniy va falsafiy sarchashmalariga
qaytmoqda. Ayniqsa ma'naviy mеroslarimizni o’rganish, buyuk allomalarimiz va
ulug’ ajdodlarimizning muborak nomlari xalqimizga qaytarilishi, tilimiz va dinimiz
rivojlanishi uchun sharoit yaratilgani o’zbеk ma'naviyati uchun buyuk xaloskorlik
va millatimizning kеlajak taraqqiyoti uchun qudratli kuch, omil
bo’ldi. Mustaqillik sharoitida, yoshlarga ta'lim-tarbiya bеrishda, yuqorida ko’rsatib
o’tganimizdеk, ma'naviy yеtuk insonlarni tarbiyalashda ma'naviy mеrosimizga
munosabatimiz, uning bugungi va ertasi, qanday bo’la oladi, komil inson
mеzonlarida
tarbiya
topayotgan
bugungi
yoshlarimiz
mamlakatimizning
barqarorligi, taraqqiyotida egallaydigan o’rni, umuman, yuksak ma'naviyatli
jamiyatni barpo etish, boshqa ilg’or xalqlarda bo’lgani kabi, bizning millatimiz,
jamiyatimiz uchun o’zining dolzarbligini hеch qachon yo’qotmasligi milliy
ma'naviyatimiz qanchalar tеran ekanligidan dalolat bеradi. Vatanimiz zaminida
kamolotning poydеvori oilada bunyod etiladi. Asrlar davomida shakllangan
an'anayu udumlarimiz, ijtimoiy ma'naviy qadriyatlarimiz barhayotligini ta'minlab,
avloddan-avlodga yеtishiga xizmat qilayotgan ham shubhasiz oila qo’rg’onidir.
Qolavеrsa, oila bugungi kunga kеlib butun dunyoda, hatto shaxs individualizmi har
narsadan ustun qo’yiladigan g’arb mamlakatlarida ham jamiyat ustuni,insonga
o’zligini anglatuvchi dargoh sifatida tan olinmoqda. Oilaga jamiyat instituti maqomi
bеrilganiyoq uning mustahkamligi jamiyat ravnaqi uchun naqadar ahamiyatli
ekanidan dalolatdir.Jumladan, yurtboshimizning quyidagi fikrlari so’zimizning
7
yorqin isbotidir: “Aqli raso har qaysi inson yaxshi anglaydiki, bu yorug’ dunyoda
hayot bor ekan, oila bor. Oila bor ekan, farzand deb atalmish bebaho ne’mat bor.
Farzand bor ekan, odamzot hamisha ezgu orzu va intilishlar bilan
yashaydi.Shaxsan menga «nasl» va «nasiba» degan so’zlar o’rtasida qandaydir
ilohiy bog’liqlik bordek tuyuladi. Albatta, har bir bandaga rizk-nasibani Olloh taolo
beradi. Lekin bu xayotda nasibasi butun va to’la bo’lishi uchun insonning o’zi ham
chin dildan intilishi, zurriyodini sog’lom muhitda tarbiyalashi katta ahamiyatga ega
ekanini unutmasligimiz zarur. Bugungi kunda bizning qilayotgan barcha ishlarimiz
farzandlarimizning baxtu saodati, ularning yorug’ kelajagi uchun amalga
oshirilmoqda. Lekin baxtu saodat faqat boylik, molu mulk bilan belgilanmaydi.
Odobli, bilimdon va aqlli, mehnatsevar, iymon-e’tiqodli farzand nafaqat ota-onaning,
balki butun jamiyatning eng katta boyligidir
Maktabgacha yoshdagi axloqiga jiddiy ta’sir ko’rsatadigan omillardan biri
shuki yosh davrdagi bolalar kattalarga ta’qlid qiladilar.Oilaviy marosimlarda oilada
katta yoshdagi insonlarning bir biriga va atrof muhutga, bo’ladigan voqiylikka
bo’lgan munosabatlari albatta kichik yoshdagi bolalarga ham yo ijobiy yoki salbiy
ta’sir ko’rsatishi mumkin.Shu o’rinda maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha
ta’lim muassasalarida tahsil olishi ham bog’cha va ota-onalar o’rtasidagi
hamkorlikni kuchaytirishi zarurligini alohida aytsak bo’ladi.Oiladagi tarbiya o’z
xususiyati jihatidan boshqa maskanlardagi tarbiyadan ajralib turadi.Bunda asosiy
omil ota-onaning o’z farzandlariga muhabbati va mehrini shunga javoban
farzandlarning ota-onasiga nisbatan mehru-oqibatini ko’rish mumkin. Bola, ayniqsa,
ilk yoshlarida ko‘proq oilaning ta’sirida bo‘ladi. Oila kichkintoyni asta-sekin kichik
ijtimoiy guruhdan katta ijtimoiy hayotga olib chiqish, unga ko‘nikma hosil qilishi
hamda uning fikr doirasini kengaytira borishga qodir dargohdir.Ushbu jarayonlar
davrida oilaviy marosimlarning bola axloqiga ijobiy ta’sirlarini ko’rishimiz mumkin
bo’ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarda tarbiyalanadigan axloqiy xususiyatlar,
xulq-atvor qoidalari orasida insonparvarlik muhim o‘rin tutadi. Insonparvarlik hissi
axloq normalari va qoidalarini o‘rgatish asosida rivojlanadi. Buning uchun bolalarni
oilaviy marosimlar va urf odatlar orqali yaxshi ishlar qilishga o‘rgatib borish kerak.
8
Insonparvarlikni tarbiyalashda bolalarning yoshini e’tiborga olish lozim. Ularga
quyidagi tushunchalar ilk yoshidanoq tushuntirib boriladi: bola buni anglay olmaydi,
deb hisoblash noo‘rin. Yiqilib tushgan bolani o‘rnidan turishga yordam berish,
o‘simlik va hayvonlarni parvarish qilish, o‘yinchog‘ini o‘rtog‘iga berib turish, tik
turgan kishiga joy berish, eng muhimi bolaga olilada oilaviy marosimlarda
kattalarga bo’lgan e’ribor hurmat va izzatda boshqalarga ko‘rsatilgan xizmatni bola
o’z ko’zi bilan ko’rishi uning axloqiy tarbiyalanishida juda katta ijobiy ta’sir qiladi
va bu katta o’zgarishlarga olib keladi. Oilaviy marosimlar xalq ma’naviyatining
tarkibiy qismi, muhim axloqiy qadriyati, ta’sirchan tarbiya vositasi sanaladi.
Oilaviy marosimlar jarayonida namoyon bo’ladigan axloqodob, mehr-oqibat
kabi xislatlar yoshlar ma’naviyati shakllanishida muhim ahamiyatga eag. Xalq
an’analari qadrlanadigan oilalarda tarbiya topgan yoshlar ibratli axloqi bilan bosh
qalardan ajralib turadi. Bunday oilalardan jinoyatchi, bezori kishilar chiqmaydi. Shu
bois xalq an’analari va oilaviy urf-odatlar yordamida yoshlarni tarbiyalash muhim
ahamiyat kasb etadi.. Ajdodlarmiz asrab-avaylab kelgan urfodatlarmizni, sharqona
odobimizni, naslimiz pokligini, buyukligimizni asrab-avaylab kelgusi avlodga
yetkazish siz-u bizning qo’limizdadir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy
tarbiyalashda ota-ona tomonidan beriladigan e’tibor shu bilan birga oiladagi muhit
qolaversa oilaviy marosimlarning nihoyatda katta o’ringa ega ekanligini kundalik
turmush hayotimizga singib ketganligidan ham ko’rishimiz mumkin.
9
1.2. Maktabgacha ta'lim yoshdagi bolalarni umuminsoniy qadriyatlar asosida
tarbiyalashning o'ziga xos psixologik xususiyatlari
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning qiziqish va qobiliyatlari - ma’naviy
manbalar va hozirgi zamon talablari va ehtiyojlari nazarda to’tgan xolda,
tarbiyachilarning tarbiyalanuvchi bilan aniq bir maqsadga qaratilgan o’zaro
amaliyva nazariy muloqatida namoyon bo’ladi. Maktabgacha ta’lim yoshidagi
bolalarni umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalashda uning mohiyatini tushunib
yetish kerak. Qadriyatlar o’zining mohiyatiga ko’ra bir necha turga bo’linadi.
Jumladan, inson va uning hayoti eng oliy qadriyat hisoblanadi. Inson yuq joyda
biron narsaning qadr qimmati haqida so’zlash bema’nilikdir. Shuning uchun ham
inson qadr qimmatini e’zozlash, uning turmushini yaxshilash, bilimi va madaniy
saviyasini rivojlantirish, sog’lig’ini saqlash, hayotini himoya qilish davlatimiz
siyosatining asosiy yo’nalishini tashkil etadi. Jamiyatimizda ro’y berayotgan tub
o’zgarishlarning, islohotlarning archasi kishilar hayoti to’q, boy, go’zal bo’lishi,
inson o’zini chinakam erkin his etishi, o’z mehnati natijasining, o’z taqdirining, o’z
mamlakatining egasi bo’lishini ta’minlashga qaratilgandir. Kishining qurshab turgan
cheksiz ko’p narsa.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning qiziqish va qobiliyatlari - ma’naviy
manbalar va hozirgi zamon talablari va ehtiyojlari nazarda to’tgan xolda,
tarbiyachilarning tarbiyalanuvchi bilan aniq bir maqsadga qaratilgan o’zaro amaliy
va nazariy muloqatida namoyon bo’ladi. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni
umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalashda uning mohiyatini tushunib yetish
kerak. Qadriyatlar o’zining mohiyatiga ko’ra bir necha turga bo’linadi. Jumladan,
inson va uning hayoti eng oliy qadriyat hisoblanadi. Inson yuq joyda biron narsaning
qadr qimmati haqida so’zlash bema’nilikdir. Shuning uchun ham inson qadr
qimmatini e’zozlash, uning turmushini yaxshilash, bilimi va madaniy saviyasini
rivojlantirish, sog’lig’ini saqlash, hayotini himoya qilish davlatimiz siyosatining
asosiy yo’nalishini tashkil etadi. Jamiyatimizda ro’y berayotgan tub o’zgarishlarning,
islohotlarning archasi kishilar hayoti to’q, boy, go’zal bo’lishi, inson o’zini
chinakam erkin his etishi, o’z mehnati natijasining, o’z taqdirining, o’z
10
mamlakatining egasi bo’lishini ta’minlashga qaratilgandir. Kishining qurshab turgan
cheksiz ko’p narsa va archamizga yaxshi ma'lumki, har bir davlatning barqaror
taraqqiyoti hamda rivojlanishi inson omiliga, xususan, yosh avlodning ilmiy, ijodiy
va ma'naviy salohiyatiga bog’liq. Bugungi kunda yoshlar tarbiyasi muammolari
dеyarli barcha mamlakatlar uchun umumiy masaladir. Yoshlar tarbiyasi mavzusi
bo’yicha O’zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеnti Sh.Mirziyoеv BMT Bosh
Assamblеyasi 72- sеssiyasida shunday dеdi: “Bugungi dunyo yoshlari – son
jihatidan butun insoniyat tarixidagi eng yirik avloddir, chunki ular 2 milliard kishini
tashkil etmoqda.Sayyoramizning ertangi kuni, farovonligi farzandlarimiz qanday
inson bo’lib kamolga еtishi bilan bog’liq. Bizning asosiy vazifamiz – yoshlarning
o’z salohiyatini namoyon qilishi uchun zarur sharoitlar yaratish, zo’ravonlik g’oyasi
“virusi” tarqalishining oldini olish. Buning uchun yosh avlodni ijtimoiy qo’llab-
quvvatlash, uning huquq va manfaatlarini himoya hilish borasidagi ko’p tomonlama
hamkorlikni rivojlantirish lozim, dеb hisoblaymiz. O’zbеk xalqining asriy an'analari,
jumladan, tarbiya sohasidagi an'analari ajdodlarimizning tabarruk dini bilan bog’liq.
Yoshi kattalarga salom bеrish, ularni hurmat qilish, yoshi kichiklar va
kuchsizlarni avaylash, ilm olish va kasb o’rganishga da'vat, halol mеhnat qilishga
chaqirish, qo’shnilar bilan xushmuomala bo’lish kabi an'analar ozbeklar oilalarida,
ularning dinga munosabatlaridan qat'iy nazar, yoshlarga singdirib kеlingan. Yoshlar
tarbiyasida islom ma'rifatining muhim o’rnini e'tiborga olib, O’zbеkiston
Rеspublikasining Prеzidеnti Sh.M.Mirziyoеv 2017-2018-yillarda qator g’oyalar va
tashabbuslarni ilgari surdi. Jumladan, Samarqand viloyatida Imom Buxoriy xalqaro
ilmiy tadqiqot markazi, Tеrmizda Imom Tеrmiziy ilmiy tadqiqot markazi va
Toshkеntda O’zbеkistondagi Islom sivilizatsiyasi markazini tashkil qilish to’g’risida
davlat rahbari va Vazirlar Mahkamasining tеgishli qarorlari habul qilindi.
Buyukajdodlarimizning bеbaho ilmiy-ma'rifiy mеroslarini o’rganishdan
tashqari, ushbu muassasalarning asosiy vazifasi yoshlarni buyuk va shonli o’tmishga
hurmat hamda iftixor bilan qarash, ulug’ ajdodlarga munosib avlod bo’lishga, ilm
va ma'rifat olishga intilish ruhida tarbiyalashdan iborat.Maktabgacha ta’lim
yoshidagi bolalarning qiziqish va qobiliyatlarining milliy shakllarini rivojlantirish
11
maktabgacha
ta’lim
tashkiloti
oldiga
qo’yilgan
muhim
vazifalardandir.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning qiziqish va qobiliyatlari -ma’naviy
manbalar va hozirgi zamon talablari va ehtiyojlari nazarda to’tgan xolda,
tarbiyachilarning tarbiyalanuvchi bilan aniq bir maqsadga qaratilgan o’zaro amaliy
va nazariy muloqatida namoyon bo’ladi. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni
umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalashda uning mohiyatini tushunib yetish
kerak. Qadriyatlar o’zining mohiyatiga ko’ra bir necha turga bo’linadi. Jumladan,
inson va uning hayoti eng oliy qadriyat hisoblanadi. Inson yuq joyda biron narsaning
qadr qimmati haqida so’zlash bema’nilikdir. Shuning uchun ham inson qadr
qimmatini e’zozlash, uning turmushini yaxshilash, bilimi va madaniy saviyasini
rivojlantirish, sog’lig’ini saqlash, hayotini himoya qilish davlatimiz siyosatining
asosiy yo’nalishini tashkil etadi. Jamiyatimizda ro’y berayotgan tub o’zgarishlarning,
islohotlarning archasi kishilar hayoti to’q, boy, go’zal bo’lishi, inson o’zini
chinakam erkin his etishi, o’z mehnati natijasining, o’z taqdirining, o’z
mamlakatining egasi bo’lishini ta’minlashga qaratilgandir.
Maktabgcaha ta’lim tashkilotlarida yosh avlodlarimizga el-u yurt, xalq, millat
va Vatan manfaatlarini anglash, ularning shon-shuxratini yanada oshirish, ilm-u
fanni va madaniyatini, ajdodlarimiz boy merosini, tarixi, dini va qadriyatlarini
o’rganish, munosib baholash borasidagi tarbiyachilarimizning faoliyatlari katta
axamiyatga ega. Maktabgacha yoshdagi bolalarni milliy qadriyatlar asosida
tarbiyalashda, milliy-ma’naviy, etnik qadriyatlarni yoshlar ongiga samarali
singdirishda maktabgacha ta’lim tashkilotida milliylik va milliy ma’naiy qadriyatlar
uyg’unligi mavzusida olimlar, yozuvchi va shoirlarning xayoti va ijod yo’liga oid
bo’lgan videofilmlarni qo’yib ko’rsatib borsak maqsadga muvofiq bo’lar edi.
Albatta, har bir xalq o’z milliy qadriyatlari qobig’idagina o’ralib qolmasligi
kerak. Boshqa millatlarning qadriyatlarini o’rganish hamma vaqt ham
taraqqiyotningomillaridan biri bo’lib kelgan. Qadriyatlar qanchalik bir-biriga
yaqinlashib, ta’sir ko’rsatmasin, har bir millat uchun ma’naviy kamolotning asosiy
yo’li va mezoni milliy qadriyatlar bo’lib qoladi. Biron millatning yaxshi urf odatlari,
marosimlari qachonki boshqa millat ruhiga, milliy ma’naviy ehtiyoji va talablariga
12
mos kelgandagina Shu mıllat hayotida chuqur tomir otish imkoniga ega bo’ladi. Har
bir xalq qadrlagan narsa yoki hodisa, birinchi navbatda, uning milliy ma’naviyati
bilan bog’liq bo’ladi. Milliy qadriyatlar ham qandaydir o’zgarmas hodisa emas.
Millat taraqqiyoti bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy, iqtisodiy, ma’naviy hayotning
takomillashib borishi, yashash va mehnat qilish Sharoitlari o’zgarishi bilan milliy
qadriyatlar ham rivojlanib borishiga imkon yaratiladi. Maktabgacha ta’lim yoshidagi
bolalarni umuminsoniy qadriyatlar asosida tarbiyalash, bu yosh avloddan milliy
g’oya asosidagi tafakkur , chuqur bilim va ixtisoslikni talab kilmokda . Uning negizi-
milliy qadriyatlarimizdir. « Yangicha yashash , ozod va obod Vatan erkin va farovon
xayot kurish tuygusi esa yosh avlod oldiga keksa avlodga qaraganda mas’uliyatlirok
vazifalarni qo’ymokda . Xususan , ong va tafakkur xamda ma’naviy qadriyatlardagi
uzgarishlar xayot talabidan orkada kolayotganligi ma’naviy saloxiyatdagi qusurlar
bilan bog’liqdir .
II BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARNI
MUHIT TA'SIRIDA TARBIYALASH METODI
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda ijtimoiy rivojlanish usullari
13
Bola maktabgacha yoshda o’zi va atrofidagi odamlar bilan muloqot qilish
haqida ko’p narsalarni bilib oladi.
Bolalik - bu kelajakdagi hayotga tayyorgarlik emas, balki haqiqiy, yorqin,
o’ziga xos, noyob hayot inson hayotining eng muhim davri! Va bolalik qanday
o’tganidan, bolaligida bolani qo’li bilan boshqarganidan, uning ongi va qalbiga
atrofdagi dunyodan nima kirganligi, bu bugungi chaqaloq qanday inson bo’lishiga
bog’liq. V. A. Suxomlinskiy. Muammoning dolzarbligi. Zamonaviy dunyoda
muammo ijtimoiy rivojlanish yosh avlod eng dolzarb mavzulardan biriga
aylanmoqda. Ota-onalar va o’qituvchilar bu dunyoga kelgan bola o’ziga ishongan,
baxtli, aqlli, mehribon va muvaffaqiyatga erishish uchun nima qilish kerakligi
haqida har qachongidan ham ko’proq tashvishlanmoqdalar.
Maktabgacha davr bolaning dunyoga kirishi uchun juda muhimdir ijtimoiy
munosabatlar, jarayon uchun ijtimoiylashuv, bu L. S. Vygotskiyning fikriga ko’ra
«Insoniyat madaniyatiga aylanish». Uslubiy asos ijtimoiy rivojlanish falsafaning
yagona jarayon bilan tavsiflanadigan inson va jamiyat o’rtasidagi munosabatlardagi
pozitsiyasidir.
Ijtimoiy
taraqqiyot
-
bu
ijtimoiylashuvning
yagona
jarayoni
-
individualizatsiya Bola uch yoshga to’lganda uning atrofidagilarga munosabati
hamda qiziquvchanligi kuchayadi. Shuningdek, bolalarning o‘rtoqlari bilan
birgalikda faoliyatga kirishishga moyilligi oshadi. Bu jarayonda ular hamma ham
aynan ular kabi o’ylamasligini va ularning har bir o’yindoshining o’ziga xos
fazilatlari borligini, ba’zilari jozibali, ba’zilari esa yo’qligini tushunishadi. 3 yoshga
to‘lgan bolalarning ba’zi bolalarga qarab intilganini va ular bilan do’stlik rishtalarini
rivojlantira boshlaganini ko’ramiz.
Bunday do’stliklarni yaratishda, bolalar o’zlarining har birida o’ziga xos
fazilatlarga ega ekanligini bilib olishadi, bu esa ularda yoqimli hislarni his qilishi,
ya’ni o’z-o’zini hurmat qilish uchun muhim turtki beradigan holat kuzatiladi.
Maktabgacha bolalik davrida bolaning nutqi va tafakkuri faol rivojlanmoqda.
Bolaning shaxsiyatining rivojlanishi turli xil faoliyatlarda tengdoshlari va kattalar
14
bilan muloqot qilishda eng samarali hisoblanadi. Maktabgacha yoshdagi bolaning
ijtimoiy
rivojlanishini
umumiy
tushunchasiz
tasavvur
etib
bo’lmaydi
ijtimoiylashuv.Ijtimoiylashuv - bu o’quvchining jamiyatda mavjud bo’lgan ijtimoiy-
axloqiy
me’yorlar
va
xulq-atvor
qoidalarini
o’zlashtirish
jarayoni.
Ijtimoiylashuv - bu butun hayot davomida davom etadigan doimiy jarayon.
Maktabgacha yoshdagi bolalikda bu birinchi navbatda ijtimoiy hayot normalarini
o’zlashtirishdir. Bolaning ijtimoiy rivojlanishida etakchi o’rinni o’z xalqining
axloqiy qadriyatlarini o’zlashtirish va keyinchalik umuminsoniy axloqiy
qadriyatlarni bilish va egallash egallaydi. Ijtimoiy taraqqiyot bilan chambarchas
bog’liq maktabgacha yoshdagi bolalarning axloqiy tarbiyasi.Maktabgacha yoshdagi
bolalarning axloqiy xulq-atvori tajribasi kattalar bilan muloqot jarayonida
shakllanadi va tengdoshlari bilan turli xil qo’shma tadbirlar va munosabatlarda
mustahkamlanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning yuqori sezuvchanligi, asab
tizimining plastikligi tufayli oson o’rganish muvaffaqiyatli bo’lish imkoniyatlarini
yaratadi axloqiy tarbiya va shaxsning ijtimoiy rivojlanishi. Maktabgacha yoshdagi
bolalarni axloqiy tarbiyalashning etakchi vazifasi insonparvarlik munosabatlarini
tarbiyalashdir. Ushbu munosabatlar shakllanishi uchun axloqiy tarbiyaning tarkibiy
qismlarini bilish zarur. Bu birinchi navbatda axloqiy ongni, axloqiy his-tuyg’ularni,
axloqiy xulq-atvorning ko’nikmalarini va odatlarini shakllantirishdir. Axloqiy
tarbiya tizimida ushbu tarkibiy qismlar birdamlikda namoyon bo’ladi. Shaxsiyatning
axloqiy va ijtimoiy rivojlanishi bolalar axloqiy munosabatlarga kirishish jarayonida
sodir bo’ladi. Maktabgacha yoshda allaqachon ushbu munosabatlar kattalarning
ma’lum qoidalari, ko’rsatmalari va talablari asosida qurilgan. Axloqiy tarbiya
jarayoni, biz allaqachon aytib o’tganimizdek, bola shaxsining ijtimoiy
rivojlanishidan tashqarida mumkin emas. Fuqarolik, mehnatsevarlik, muomala va
xulq-atvor madaniyati asoslarini tarbiyalash - bularning barchasi maktabgacha
yoshda, agar bolalar kattalar va tengdoshlari bilan munosabatlarda faol ishtirok etsa
va o’zlarini baholashni va bilishni o’rgansalar, mumkin.
Yoshlik davrida bolalar oilada kattalar bilan, do’stlari va qarindoshlari
davrasida, bolalar bog’chasida muloqot qilishlari kerak - bu kognitiv aloqa deb
15
ataladigan asr. O’yin davomida, sayr paytida bolalar ko’p savollar berishadi. Bolalar
uchun kattalar hamma narsani biladigan, barcha savollarga javob beradigan
va kerakli ma’lumotlarni beradigan odamdir. Kichikroq maktabgacha yoshdagi bola
uchun kattalar shubhasiz hokimiyatdir va bolalar ularga so’zlar va xatti-harakatlar
bilan taqlid qilishga harakat qilishadi. Bu yoshda ular nusxa ko’chirishga moyil.
O’rta va katta maktabgacha yoshdagi oddiy muloqot va kattalar xatti-harakatlarini
nusxalash endi bolani qoniqtirmaydi, u hamkorlik, birgalikdagi faoliyat va ushbu
faoliyatda ma’lum natijaga erishishni xohlaydi. 6-7 yoshdan boshlab, bola hisob-
kitob qilishni xohlaydi, uning fikrlarini diqqat bilan tinglaydi, uning
muvaffaqiyatsizliklariga hamdard bo’lgan kattalarga sezgir. Kattalar va
maktabgacha yoshdagi bolalar o’rtasidagi aloqa oson emas. Bolani haqiqiy dunyo
bilan tanishtirish, uning qiziqishlarini qondirish asosan kattalarning xatti-
harakatlariga bog’liq. Boshqacha qilib aytganda, kattalar bolaning ijtimoiy
rivojlanishiga yordam berishi kerak. Bolalarning axloqiy tarbiyasida va ularning
ijtimoiy rivojlanishida bir xil ahamiyatga ega tengdoshlari bilan muloqot.Bolalik
dasturida «Bolalar orasida bola» deb nomlangan maxsus bo’lim mavjud. Bu erda
tarbiyachi uchun maktabgacha yoshdagi bolalar o’z tengdoshlarining kayfiyatini
tushunishni, zaiflarni qanday himoya qilishni va himoya qilishni bilishni va
bolalarga g’amxo’rlik qilishda yordam berishni o’rganishlari muhimdir. Asosiy
narsa - bolalarga nima uchun bolalar bog’chasida, keyin esa maktabda ba’zi
qoidalarga rioya qilish kerakligini tushunishga o’rgatish.
Katta maktabgacha yoshda, tengdoshlari bilan munosabatlarda bolalar
xayrixohlik, sezgirlik, g’amxo’rlik va o’zaro yordamga tayyor bo’lishlari kerak.
Kattalar va tengdoshlar bilan o’zaro munosabatlar jarayonida bolaning ijtimoiy
rivojlanishi ham faolroq bo’ladi. U o’zini qadrlashni, o’zini o’zi bilishni o’rganadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni axloqiy tarbiyalash ko’proq bog’liqdir dan hissiy
soha bola, uning tajribalari.Chagrin va quvonch, zavq va xijolat - bularning barchasi
maktabgacha yoshdagi bolalarga xosdir. Shu sababli, bolalarning axloqiy tarbiyasi
va ijtimoiy rivojlanishi adabiyotlardan, filmlardan yorqin misollarni talab qilishi,
bolalarning ertaklarni tayyorlashda, qo’g’irchoq teatrini yaratishda ishtirok etishi va
16
hokazolarni talab qilishi tabiiydir va hokazo. Bunday tadbirlarda bolalarda paydo
bo’ladigan axloqiy tuyg’ular qo’shma faoliyat uchun o’ziga xos turtki bo’lib xizmat
qiladi. bolalar va kattalar, ijobiy axloqiy munosabatlarni shakllantiradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning ijtimoiy rivojlanishi va ularni axloqiy
tarbiyalash bilan bog’liq o’z vatanining madaniyati,uning o’tmishi va hozirgi kuni.
Vatanga, uning madaniy merosiga bo’lgan muhabbatni tarbiyalash, avvalo, ayrim
tarixiy voqealarga qiziqishni shakllantirishni, o’z xalqining madaniy merosiga
hurmat tuyg’usini tarbiyalashni nazarda tutadi. Ushbu ish bolalarning yoshi va
ularning hayotiy tajribalarini hisobga olgan holda amalga oshiriladi. Vatan haqidagi
she’rlar, qo’shiqlar, tarixiy mavzudagi hikoyalarni o’qish, dostonlar - bularning
barchasi fuqarolik tarbiyasiga, o’z xalqining urf-odatlarini tushunishga yordam
beradi.
Axloqiy tarbiya eng samarali tarzda amalga oshiriladi turli xil turlari faoliyat,
chunki bolaning faoliyatidagi ishtiroki xarakter xususiyatlari va shaxsiyat
xususiyatlarini shakllantirishda iz qoldiradi. Tarbiyachining xulq-atvori, uning
bolalarga
munosabati,
unga
qo’yiladigan
talablar
bolaning
shaxsiyatini
shakllantiradi va bola shaxsiyatining umumiy yo’nalishi nihoyatda muhim - u
yaratuvchi, faol faol yoki iste’molchi, o’zi uchun har kimdan iloji boricha ko’proq
narsani olishga intiladigan egoist sifatida o’sadi. Bolalarni axloqiy tarbiyalash
mazmunini rejalashtirishda yosh guruhlari, tarbiyachi bolalarda qanday axloqiy
fazilatlarni tarbiyalaydi, bir vaqtning o’zida qanday vosita va usullarni qo’llaydi, deb
o’ylaydi. Shunday qilib, maqsadga muvofiqlikni oshirishda tarbiyachi bolalarni o’z
faoliyati uchun maqsad qo’yishga o’rgatadi, so’ngra bolalarga ushbu maqsadga
qanday erishish kerakligini aytadi, vazifani bajarish uchun namuna keltiradi, bolalar
bilan birgalikda maqsadga erishish yo’llarini belgilaydi. Astasekin, bolalar mustaqil
ravishda o’yin maqsadi, tirik burchakda ishlash maqsadi va boshqalarni belgilashni
o’rganadilar. Maktabgacha yoshdagi bolalarga kamtarlik o’rgatiladi, chunki bolalar
ko’pincha o’zlari va ota-onalari haqida maqtanish, xayol qilishni yaxshi ko’radilar.
O’qituvchi esa bolaga uning imkoniyatlarini, faoliyati natijalarini tanqidiy
17
baholashga yordam beradi, bolalarni kuchli va kuchsiz tomonlarini to’g’ri
baholashga o’rgatadi.
Ijobiy axloqiy fazilatlarning shakllanishi tarbiyachilarning maqsadga muvofiq
izchil ishlarining natijasidir. O’rnatilgan nomaqbul fazilatlarni engish uchun ishlash
uchun katta sabr-toqat talab etiladi. Bolaning yomon xulq-atvorining sabablari
boshqacha: bola oilada buziladi va aksincha, unga etibor berilmaydi; bolaga bo’lgan
haddan tashqari muhabbat, uning har bir istagining zudlik bilan bajarilishida va
bolani doimiy ravishda jazolashda, oilada bir xil talablarning etishmasligi va ularni
taqdim etish tartibida namoyon bo’ldi.
O’qituvchi kuzatuvlar, ota-onalar bilan suhbatlar va maxsus diagnostika
yordamida bolaning o’zini tutish normasidan chetga chiqish sabablarini aniqlaydi,
yo’llarini belgilaydi tarbiyaviy ishlar u bilan bunday bolaning barcha ijobiy
ko’rinishlarini diqqat bilan kuzatib boradi va maqtash, rag’batlantirish, ishonch va
boshqalar tizimidan foydalanadi.
Shunday qilib, bolalarning axloqiy tarbiyasi va ijtimoiy rivojlanishi
maktabgacha yosh ko’p qirrali jarayon bo’lib, uni amalga oshirishda tarbiyachilar
va barcha maktabgacha ta’lim muassasalarining ijodiy yondashuvini talab qiladi.
Barcha ota-onalar o’sib-ulg’aygan farzandining tengdoshlari bilan muloqotda
muvaffaqiyatli bo’lishini orzu qiladilar. Zero, aynan muloqot orqali bolalarda
jamiyatdagi fe’l-atvor, xulq-atvor turi yotadi va shaxsiyat shakllanadi. Shuning
uchun ijtimoiy moslashuv maktabgacha yoshdagi bolalar uchun juda muhimdir. Har
qanday jamoaga kelganda, odamlarga odatlanib qolish va o’zlarini «ochib berish»
uchun vaqt kerak, bolalar esa ularning rivojlanishiga bevosita ta’sir ko’rsatadigan
jamoada yashashni o’rganadilar.
Bolalarning ijtimoiy tajribasini shakllantirish usullari quyida to‘xtalamiz.
Bolaning shaxsiyati uyg’un rivojlanishi uchun bolalarning ijtimoiy rivojlanishi
ajralmas pedagogik tizimga asoslangan bo’lishi kerak. Bolaning ijtimoiy mavqeini
shakllantirishga ta’sir qiluvchi usullarga quyidagi tadbirlar kiradi:faqat ijtimoiy
tajribani bilim va ko’nikma shaklida o’tkazish, balki ichki salohiyatni ochib berishga
ko’maklashish zarur. Jarayonda ijtimoiylashuv bola ikki turni o’rganadi
18
munosabatlar: «Men jamiyatdaman», «Men va jamiyat», bu Devid Iosifovich
Feldshteynning fikriga ko’ra, ikki darajadagi chegaralarni ifodalaydi bola shaxsining
ijtimoiy rivojlanishi Feldshteyn Devid Iosifovich psixologiya fanlari doktori,
professor, Rossiya Ta’lim akademiyasining muxbir-a’zosi, APSNning to’liq a’zosi,
psixologiya bo’yicha mutaxassis rivojlanish
Ijtimoiylashuv - individualizatsiya «Men jamiyatdaman» - ontogenez
davrlarining oraliq darajasi (1 yosh, 6 va 15 yosh) ob’ektiv dunyoning rivojlanishi
bilan tavsiflanadi, bola inson narsalar dunyosiga kiradi va ular bilan munosabatlar -
bu ijtimoiylashuv.
Lavozim o’zlashtirilmoqda «Men boshqalar bilan bir xilman»... Mavzu-
amaliy jihatlarning dolzarbligi mavjud tadbirlar: o’zlashtirish ijtimoiy tajriba;
ob’ektlarga ishlov berish usullarini o’zlashtirish; ularning harakatlarini baholash;
bayonot ijtimoiy mavqei «Men boshqalar qatoridaman» «Men va jamiyat» -
pozitsiya ontogenezning tugun bosqichlarida hosil bo’ladi (0, 3, 10, 17 yosh)...
Ontogenezning ushbu bosqichlarida bola yoqadi»Alohida» o’zlarini jamiyatdan,
o’zlarini sinab ko’rish, odamlar o’rtasidagi munosabatlar tizimidagi o’rnini belgilash.
O’zingizni anglashda sifat o’zgarishi mavjud «Men»... Vaziyatda «Men boshqa
odamlar bilan munosabatlarda tengman», «Men boshqalarga o’xshamayman» bola
uni ochib beradi»O’zlik, avtonomiya, mustaqillik» bu individualizatsiya. Ushbu
bosqichlarda insonni assimilyatsiya qilish bo’yicha faoliyatni amalga oshirish
munosabatlar: o’zingizni isbotlash istagi; boshqalar tomonidan tan olinishi;
jamiyatda tegishli pozitsiyani egallashga intilish Lavozimlar «Men jamiyatdaman»,
«Men va jamiyat» jarayonida paydo bo’ladi ijtimoiy rivojlanish bir necha bor,
muntazam ravishda almashtiriladi, ammo sifat jihatidan bir-biridan farq qiladi.
Ijtimoiy va shaxsiy rivojlanish Bu bola o’zi yashaydigan jamiyatning qadriyatlarini,
urf-odatlarini, madaniyatini o’rganadi, o’ynaydi, o’qiydi, kattalar va tengdoshlari
bilan muloqot qiladi, boshqalarning manfaatlari, jamiyatdagi xatti-harakatlar
qoidalari va me’yorlarini hisobga olgan holda yonida yashashni o’rganadi. Qoida
sifatida, ijtimoiylashuv avloddan avlodga bilim, qadriyat, munosabat, rol va urf-
odatlarning asosiy o’tkazuvchisi bo’lgan oilada amalga oshiriladi. Babunova T.M.
19
Ijtimoiy rivojlanish Bu ichki jarayon va natija rivojlanish o’z navbatida tashqi
sharoitlar, shu jumladan, ta’sir ko’rsatadigan insonning shaxsiy sohasi ijtimoiy
jihatdan tashkil etilgan ta’lim Ijtimoiy rivojlanish(ijtimoiylashuv) - assimilyatsiya
jarayoni va undan keyin ijtimoiy va madaniy tajribaning individual rivojlanishiiborat
bo’lgan ijtimoiy munosabatlar tizimiga kiritish uchun zarur ning:
Mehnat qobiliyatlari;
Normalar, qadriyatlar, an’analar, qoidalar;
- ijtimoiy shaxsiyat xususiyatlariinsonga boshqa odamlar jamiyatida qulay va
samarali yashashga imkon beradigan, rivojlanish ota-onalar, o’qituvchilar va bolalar
ongiga bag’rikenglik (birovning turmush tarzi, fikri, xulq-atvori, qadriyatlariga
nisbatan bag’rikenglik, suhbatdoshning o’z nuqtai nazaridan farq qiladigan nuqtai
nazarini qabul qilish qobiliyati).
Barcha komponentlar bir-biri bilan chambarchas bog’liq. Bittasini
o’zgartirish muqarrar ravishda boshqa uchta komponentning o’zgarishiga olib keladi.
Ijtimoiy rivojlanish ikki yo’l bilan amalga oshiriladi Insonning o’z-o’zidan o’zaro
ta’siri paytida ijtimoiy haqiqat va atrofdagi dunyo; Shaxsni maqsadga muvofiq
ravishda tanishtirish jarayonida ijtimoiy madaniyat(mazmuni har xil bo’lgan
maqsadli ta’lim orqali ijtimoiy madaniyatning jihatlari). Zamonaviy ilmiy va
gumanistik ta’lim tizimi uchlikni amalga oshirishga imkon beradi maqsadlar:
Madaniyatli insonni tarbiyalash (madaniyat mavzusi); Bepul fuqaro (tarix, fuqarolik
jamiyati mavzusi); Ijodiy shaxs (faoliyat mavzusi, o’z-o’zini rivojlantirish) . Ushbu
maqsadni amalga oshirish quyidagilarni hal qilishga qaratilgan vazifalar:
Insonda inson faoliyatining asosiy shakllarida o’zini kashf etish va yaratish
qobiliyatlari va ehtiyojlarini tarbiyalash;
- rivojlanish o’zini dunyo bilan birlikda, u bilan dialogda bilish qobiliyati;
- rivojlanish ko’paytirish, rivojlantirish, madaniy tajribani o’zlashtirish asosida
o’z taqdirini o’zi belgilash, o’zini o’zi anglash qobiliyati insoniyatning o’z-o’zini
rivojlantirish;
Gumanistik qadriyatlar va ideallar, erkin inson huquqlari asosida dunyo bilan
aloqa qilish zarurati va qobiliyatini shakllantirish. Vazifalarni amalga oshirish
20
maktabgacha yoshdagi bolalarning ijtimoiy rivojlanishi metodologiyaning umumiy
ilmiy darajasining asosiy yondashuvlariga mos ravishda qurilgan yaxlit pedagogik
tizim mavjud bo’lganda eng samarali hisoblanadi pedagogika: Akseologik
yondashuv (kommunikativ, psixoseksual, milliy, huquqiy madaniyat qadriyatlari).
Madaniyatshunoslik yondashuvi (inson tug’ilgan va yashagan joyi va
vaqtining barcha sharoitlari, uning yaqin atrof-muhitining o’ziga xos xususiyatlari,
mamlakatning tarixiy o’tmishi, o’z xalqining qadriyat yo’nalishlari, dostonlar va
boshqalar).
Antropologik yondashuv (diagnostika, turli xillarni hisobga olish - yoshi,
ta’lim jarayonida aqliy, jinsi, milliy-shaxsiy xususiyatlari). Sinergetik yondashuv
(pedagogik jarayonning har bir sub’ekti - bolalar, otaonalar, o’qituvchilar) o’z-o’zini
rivojlantiradigan quyi tizimlardan o’tish rivojlanish o’zini o’zi rivojlantirishga).
Polisubjektiv yondashuv (barcha omillar ta’sirini hisobga olgan holda)
ijtimoiy rivojlanish: oila, tengdoshlar, maktabgacha ta’lim muassasasi, iqlim,
jamiyat, davlat va boshqalar). Tizimli va tizimli yondashuv (tuzilish maqsadlari,
vazifalari, mazmuni, vositalari, usullari, tashkil etish shakllari, o’qituvchilarning oila
bilan o’zaro ta’siri shartlari va natijalari).
Integratsiyalashgan yondashuv (ta’limning turli bo’limlari aloqalari,
vatanparvarlik bilan ijtimoiy, estetik, mehnat, axloqiy, jismoniy, jinsiy, atrof-muhit
va boshqalar) Faoliyat yondashuvi (bolaning tashqi dunyo bilan munosabatlarining
dinamikasini aniqlash, faoliyat sub’ekti tomonidan o’z ongidagi ehtiyojlarni amalga
oshirishni amalga oshiradi.
Ekologik yondashuv (vosita sifatida ta’lim maydonini tashkil etish
muammolarini hal qiladi shaxsning ijtimoiy rivojlanishi).
Fan va amaliyotning hozirgi holati maktabgacha ta’lim dasturlar,
texnologiyalar, vositalar, shakllar va usullarni ishlab chiqish va amalga oshirishda
ulkan salohiyat mavjudligini ko’rsatadi
21
2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarni milliy va ummuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalash metodi
Kelajak mevasi hisoblanmish bolajonlarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalash azal-azaldan ota bobolarimizdan milliy meros bo’lib kelayotgan
urf-odat hamda an’analarni unut bo’lib ketmasligi uchun poydevor bo’lib xizmat
qiladi. Qadriyatlar ta’rifidan kelib chiqib, umuminsoniy qadriyatlarni quyidagicha
ta’riflash mumkin: Umuminsoniy qadriyatlar – millat uchun muhim ahamiyatga ega
bo’lgan etnik jihat va hususiyatlar bilan bog’liq holdagi qadriyat shaklidir.
Umuminsoniy qadriyatlar millatning tarixi yashash tarzi, ma’naviyati,
madaniyati orqali namoyon bo’ladi. Ta’lim jarayonida umuminsoniy qadriyatlar
ijtimoiy-tarixiy hodisani ifodalaydi. Shunday ekan, bolalarga ta’lim berar ekanmiz,
avvalo ularga o’zlarining “men”ini his qilishni o’rgatishimiz lozim. Buning uchun
22
albatta ularni xalqimizni boshqa xalq va elatlardan ajratib turuvchi urfodatlar hamda
qadriyatlari bilan tanishtirib, ushbu qadriyatlarni ongida singdirib borishimiz lozim
bo’ladi. Ona tilimizga bo’lgan hurmat ana shunday muhim qadriyatlarimizdan biri
hisoblanadi. Chunki har bir millat va Davlat borki, uning o’zining milliy tarixiy til
vositasi mavjud.
Respublikamizda umuminsoniy qadriyatlar va milliy madaniyatimizni
asoslarini e’tiborga olib ta’lim-tarbiya mazmunini va milliy mafkurani shakllantirib
borish imkoniyatlari yaratilmoqda. Jumladan, maktabgacha ta’lim sohasida ham shu
asosda keng qamrovli ishlar olib borilayotganligini ta’kidlash joiz. Мaktabgacha
ta’lim tashkilotlarining har bir guruhida “Kichik kutubxona”lar tashkil etilganligi
ham buning yorqin misoli bo’la oladi. Ushbu kutubxonalarda asosan o’zbek
xalqining og’zaki ijod namunalari asosida yaratilgan kitoblar keng o’rin egallagan.
Lekin afsuski, aytish joizki ba’zi bir “o’zbek” tilida yozilgan ertaklar borki, uni
bolalarga o’qib berishga ham xijolat tortadi kishi. Chunki bu kitoblarning ba’zilarida
chetdan kirib kelgan so’zlar ham tez-tez uchrab tursa, yana ba’zilarida millatimizga
hos bo’lgan andisha, sharmhayo kabi muhim chegaralardan biroz chetga chiqilgan.
Mening fikrimcha bolalar uchun mos ertak topish maktabgacha ta’lim tashkiloti
tarbiyachilari uchun bugunning dolzarb masalalaridan biri bo’lib hisoblanmoqda.
Bunday vaziyatlarda tarbiyachining qanchalik kreativ ekanligi muhim ahamiyatga
ega.
Bugunning bolajonlari o’z tilimizda biyron so’zlashlari hamda ona tilimizga
nisbatan hurmat tuyg’usini his qilishlarida nafaqat tarbiyachilar balki ota-ona,
shuningdek, mahalladoshlarning ham o’rni juda katta. Aniqroq qilib aytganda
bolalarni to’g’ri tarbiyalash uchun Maktabgacha ta’lim tashkiloti-Oila-Mahalla
hamkorligi asos bo’lib xizmat qiladi. Chunki bola kunining 30-40% qismini
maktabgacha ta’lim tashkilotida o’tkazsa qolgan qismini oilada hamda mahallasida
o’rtoqlari va qo’shnilari atrofida o’tkazadi. Shunday ekan ular kerakli bilm va
ko’nikmani faqatgina bolalar bo’g’chasidan olmaydi. Bundan tashqari xalqimizning
“Bir bolaga yetti mahalla ota-ona” degan oltin qoidasi bor. Bolalarga o’z ona
tilimizda ravon so’zlash hamda uni hurmat qilishga o’rgatishning bir
23
qancha usul va uslublari mavjud. Bulardan biri xalq og’zaki ijodi namunalaridir.
O’zbek xalq og‘zaki ijodida o’zbek xalqining pedagogik g‘oyalari, dunyoqarashi,
ruhiy kechinmalari, ma’naviy-axloqiy ideallari, xalqning hayotiy tajribasi, milliy
an’analari, qadriyatlari va falsafasi o‘ziga xos yo‘sinda ibratli va qiziqarli
hikoyalarida, alla-qo‘shiqlari, ertaklari va o‘gitlarida tasvirlangan. Bundan tashqari
bolalarga qancha ko’p kitob o’qib berar ekanmiz, ular turli sheva va jargonlardan
qochgan holda sof adabiy tilda so’zlashga o’rganib boradi. Bu esa ona tilimizdagi
so’zlarni chiroyli jaranglashiga xizmat qiladi. Darhaqiqat, yosh avlodning barkamol
inson bo‘lib yetishishi uchun u xalq, vatan tarixi, ta’lim sohasidagi ajdodlar
tajribasidan xabardor bo‘lishi kerak. Maktabgacha yoshdagi bolalarni atrofdagilar
bilan
ijtimoiy
munosabatda
bo’lish
imkoniyatlarini
ochishga
qaratilgan
jarayonlardan biri bu – katta yoshdagi insonlar, ya’ni ota-onalar, tarbiyachilarning
bolalar yoshiga, ularning dunyoqarashiga, ma’nan-axloqan, aqliy rivojlanishlariga
mos bo’lgan kitoblardan foydalanish bilan bog’liqdir.
Bundan tashqari bolada biz orzu qilgan sifatni ko’rish uchun yana bir eng
muhim hisoblangan usuldan foydalanishimiz lozimki, bu usul “Yaxshi namuna bo’la
olish”dir.
Ya’nikim,
agarda
biz
tarbiyachilar,
shuningdek
ota
onalar
farzandlarimizga sof adabiy o’zbek tilida gapirishi lozim ekanligini uqtirar ekanmiz
lekin unga o’zimiz amal qilmagan holda qisqartma hamda chetdan kirib kelgan
so’zlardan foydalanar ekanmiz bizning olib borayotgan hech qaysi bir harakatimiz
yetarlicha samara bermaydi. Shunday ekan bolani tarbiyalashdan oldin, avvalo,
o’zimizni tarbiyalashimiz lozim ekanligini unutmasligimiz lozim. Hozir ko’pgina
rivojlangan shaharlarda yashovchi ba’zi bir oilalar asosan rus tilida
so’zlashadi. Bu albatta yaxshi. Chunki bolalar juda kichik yoshdan boshlab til
o’rgana oladi. Lekin masalaning boshqa tomoni ham bor. Aytmoqchimanki, bunday
oilada yashovchi ba’zi bolalar o’z ona tilida muloqot qilishga qiynaladi. Hozirgi
kunda bunday turdagi bolalarni ko’p uchratish mumkin, nafaqat bolalar balki
kattalarni ham. Xujjatga qarasangiz millati o’zbek, lekin o’zbek tilida muloqot
qilishga qiynalishadi. Shuning uchun bolalarni kichik yoshidan boshlab o’z ona
tiliga hurmat qilishga o’rgatish muhim dolzarb masalalardan biridir.
24
Maktabgacha yoshdagi bolalarni milliy ruhda tarbiyalash, shuningdek o’z ona
tilisini tanitish uchun aynan o’zbek xalq ertaklardan foydalanish ham muhim
ahamiyatga ega hisoblanadi. Ushbu fikrlarni bayon etar ekanmiz, avvalo bir savol
tug’iladi. “Hozirgi kun tarbiyachilari qancha ertak biladi?” aynan shu savol og’riqli
nuqtalarimizdan birini ochib beradi. Ho’sh, hozirgi kun tarbiyachilari, nafaqat
tarbiyachilar balki ota-onalar qancha ertak biladi? Hozirgi kun bolalari ertak
eshitayaptimi o’zi? Afsuski, bu savollarga har doim ham ijobiy javob bera olmaymiz.
Chunki hozirgi axborotlashgan jamiyatda ota-onalar bolalarga ertak aytib berishdan
ko’ra ularga telefon yoki planshetlarni berib qo’yishni avzal ko’rmoqda. Ota-onalar
uchu bu eng oson yo’l bo’lib qolgan. Lekin bu orqali ularga yaxshi tarbiya bera
olyapmizmikan?!
Bolalar kelajakda komil inson bo’lib yetishishlari uchun ular avvalo
o’zlarining tarixi haqida, an’ana va qadriyatlari haqida chuqur bilishlari lozim.
Buning eng oson va samarali yo’li esa ularni xalq ijodi namunalari bilan
tanishtirishdir. Chunki, o’zbek xalq ijodi namunalarida xalqimizning o’tmishi, urf-
odatlari, qadriyatlari hamda ichki kechinmalari bayon etilgan. Hattoki yangi
tug’ilgan chaqaloqqa alla aytar ekanmiz, uning tinchlanganiga guvoh bo’lamiz.
Lekin u hali hech bir so’zimizni tushunmaydiku! Nega alla aytganimizda tinchlanadi?
Chunki onalarimizdan, momolarimizdan meros bo’lib kelayotgan allada keng ma’no,
orzularimiz hamda ichki kechinmalarimiz mujassam. Ushbu kechinmalar,
histuyg’ular farzandlarning ongiga emas balki, qalbiga yetib boradi.
Shunday ekan maktabgacha yoshda ya’ni 3 yoshdan 7 yoshgacha bo’lgan bola
tarbiyasida xalq og’zaki ijod namunalaridan foydalansak ikki barobar ko’proq
natijalarga erishamiz. Chunki u endi go’dak emas, u endi nafaqat qalbi bilan balki
ongi bilan, butun vujudi bilan eshita oladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvar, insonparvar, mehnatsevar,
ma’nan yetuk, axloqan yuksak insonlar bo‘lib voyaga yetishi ko‘p jihatdan oilada va
maktabgacha ta’lim tashkilotida ularga berilgan mana shu bolalik qo‘shig‘i bo‘lgan
folklor asarlaridan ta’lim-tarbiya tizimida samarali foydalanishga bog‘liqdir. Bu
O‘zbekiston Respublikasi Prizidentining «Ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini
25
oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida» 2019 yil 3 maydagi PQ-
4307-son qarori ijrosini ta’minlash, shuningdek, yoshlarni mustaqil hayotga
dunyoqarashi
keng,
faol
fuqarolar
etib
tarbiyalash
maqsadida
qabul
qilingan ―Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasi» da ham o‘z aksini topgan.
Konsepsiyaning beshinchi bobida aynan maktabgacha ta’lim tizimida uzluksiz
ma’naviy tarbiyani amalga oshirish, bu davrdan boshlab bolalarda ijobiy xulq
motivlarini, «O‘zbekiston — mening Vatanim!» tuyg‘usini shakllantirish, ularda
davlat ramzlariga hurmat hissini tarbiyalash, o‘g‘il bolalarda mardlik, shijoat, milliy
g‘urur, qat’iyat, tadbirkorlik, oriyat, qiz bolalarda ibo, hayo, qanoat, mehnatsevarlik
kabi ma’naviy-axloqiy fazilatlarni shakllantirishda «Bola aziz, odobi undan aziz»
mavzuida ertak, matal, afsona, doston, maqollardan foydalanib, MTT tarbiyachi-
pedagoglari va ota-onalar uchun alohida uslubiy ishlanmalar ishlab chiqish va
amaliyotga tatbiq etish bugungi kunning muhim vazifalari sifatida belgilab berildi.
Shu o’rinda yuqoridagi fikrdan “Davlat ramzlariga hurmat” jumlasiga e’tibor qaratar
ekanmiz 21-oktabr yurtimizda “O’zbek tiliga Davlat tili maqomi berilgan kun”
sifatida keng nishonlanishi ham alohida e’tiborga loyiqdir.
Shuningdek, o’zbek
tili O’zbekiston Davlat ramzlaridan biridir. Aynan shuning uchun ham har bir bola
unga nisbatan hurmat hissini his qilishi hamda boshqa barcha tillardan ustun qo’ya
olishi lozim. Bugungi rivojlanib borayotgan zamon har bir kishidan bir nechta
xorijiy tillarni o’rganishni talab qiladi. Lekin inson boshqa bir tilni o’rganishdan
oldin, avvalo, o’z ona tilini mukammal o’rganishi lozim.
Xulosa o’rnida ta’kidlash joizki, milliy tarbiya hayotning mohiyati, ichki
aloqa va munosabatlarini aks ettiradi. Bugunning bolajonlariga milliy
qadriyatlarimiz o’rgatish, ularga yaxshi namuna bo’la olish tarbiyachilardan katta
mahorat talab qiladi. Qadriyatlarimizni to’liq anglash uchun esa har bir bola,
millatimizning eng muhim belgisi bo’lgan ona tilimizni chuqur o’rganishi lozimligi
muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
26
Xulosa
Xulosa qilib aytganda, bugungi maktab bolasidan aniq bilimlargina emas,
fikrlash ko`nikmasi, kattalar hamda sinfdosh o`rtoqlarini tushunish, ular bilan
hamkorlik qilish talab etiladi. Shuning uchun bolaning maktabga qadam
qo`yayotganida nechog`li bilimga ega ekanligi emas, balki uning yangi bilimlarni
egallashga tayyorligi, atrof olamga moslashish ko`nikmasi, voqea-hodisani mustaqil
ravishda tahlil etishi muhimroq hisoblanadi. Yuqoridagilardan kelib chiqib, shuni
xulosa
qilish
mumkinki,
bo’lajak
maktabgacha
ta’lim
tashkilotlari
mutaxassislarining pedagogik ehtiyojlari, qiziqishlari, alohida ahamiyatga ega
bo‘lgan yo‘nalishlarini tizimli tarzda o‘rganish lozim. Shuningdek, bo’lajak
mutaxassislarning kreativ qiziqishlari va ehtiyojlarini qondirishga xizmat qiladigan
ta’lim shakllari, g‘oyalar, noan’anaviy metodlar hamda ilg‘or pedagogik tajribalar
asosida o‘qitish jarayonini tashkil etish kreativlikni rivojlantirishga nisbatan
27
mazmunli ijodiy yondashuvni shakllantirishga xizmat qiladi. Albatta, har bir xalq
o‘z milliy qadriyatlari qobig‘idagina o‘ralib qolmasligi kerak. Bunday yo‘ldan
borilganida millatning taraqqiyoti sur’atlari pasayadi.
Milliy mahdudlik va milliy kalondimog‘lik hech vaqt ma’naviy,
ijtimoiykamolot omili bo‘lgan emas. Boshqa millatlarning qadriyatlarini o‘rganish
hammavaqt ham taraqqiyotning omillaridan biri bo‘lib kelgan.Qadriyatlar qanchalik
bir-biriga yaqinlashib, ta’sir ko‘rsatmasin, har bir millatuchun ma’naviy
kamolotning asosiy yo‘li va mezoni milliy qadriyatlar bo‘libqoladi. Biron millatning
yaxshi urf odatlari, marosimlari qachonki boshqa millatruhiga, milliy ma’naviy
ehtiyoji va talablariga mos kelgandagina shu millat hayotida chuqur tomir otish
imkoniga ega bo‘ladi.Xalqlarga yangi ma’naviy qadriyatlarni singdirish uchun
avval, ularga nisbatan ehtiyoj tug‘dirmoq kerak. Ma’naviy ehtiyojsiz, tarixiy
an’analarni e’tiborga olmay singdirilmoqchi bo‘lgan qadriyatlar millatning hayotida
ma’lum o‘rin olsa ham, uning ruhiyatiga singmaydi, binobarin qalbidan o‘rin
olmaydi. Har bir xalq qadrlagan narsa yoki hodisa, birinchi navbatda, uning milliy
ma’naviyati bilan bog‘liq bo‘ladi.
Milliy qadriyatlar ham qandaydir o‘zgarmas hodisa emas. Millat taraqqiyoti
bilan bog‘liq bo‘lgan ijtimoiy, iqtisodiy, ma’naviy hayotning takomillashib borishi,
yashash va mehnat qilish sharoitlari o‘zgarishi bilan milliy qadriyatlar hamrivojlanib
borishiga imkon yaratiladi. Umuminsoniy, mintaqaviy, milliy qadriyatlar bilan bir
qatorda, diniyqadriyatlar ham mavjuddir.
28
Adabiyotlar ro‘yxati:
1. Mirziyoyev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz. – T.:”O’zbekiston”, 2017 yil. -488b.
2. Mirziyoyev SH. M. “ Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda davom etamiz” T.O’zbekiston nashriyoti 2016 yil
3. TA’LIM
TO‘G‘RISIDA.
O‘zbekiston
Respublikasining
Prezidenti
Sh.
Mirziyoyev Toshkent sh.,2020-yil 23-sentabr,O‘RQ-637-sonli qarori.
4. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishida qo'yiladigan davlat talablari.
- T./2018.
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8-maydagi PQ-4312-sonli
qaroriga asosan ishlab chiqilgan “O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim
tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”.
6. Maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat standarti. Vazirlar Mahkamasining
802-son qarori. 2020-yil 22 dekabr.
29
7. Maktabgacha
pedagogika.
F.R.Qodirova,
SH.Q.Toshpo’latova,
N.M.Kayumova,M.N.A’zamova . Toshkent-2019
8. Maktabgacha pedagogika. SH.Sodiqova. Toshkent- 2013
9. Valixo‘jayeva F.B. Talabalarni maktabgacha ta’lam muassasalarida bolalarga
estetik ’narbiya berishga tayyorlash. Ped.fan.nom.... dis. avt. 2005. — 7-b.
10. “Maktabgacha ta’lim” jurnali. 2016 yil
11.Azizova Z. Maktabgacha katta yoshdagi bolalarda qo'g'irchoq teatri vositasida
axloqiy-estetik sifatlarni shakllantirish. -Т., 2010.
12. “ Maktabgacha pedagogika” Sh. Sodikova. Toshkent - 2013
13. Boboyeva D.R. Maktabgacha yoshdagi bolalarning nutqini o'stirish jarayonida
ertaklar asosida atrof-muhit bilan tanishtirish /llmiy to'plam. - Т.: Nizomiy nomidagi
TDPU. 2000. - 103-105-b.
14. .Хасанова, Г. (2021). Олий таълим муассасалари педагогларининг креатив
қобилиятларини ривожлантиришнинг мазмуни. Academic Research in
Educational Sciences, 2(1), 778-782.
15.Norquzieva. MEnsuring professional stability of future teachers in pedagogical
activity European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences
16. Usmanova Saodat Erkinovna. (2021). Formation of spiritual and moral qualities
of preschoolers on the basis of public education. Middle European Scientific
Bulletin, https://doi.org/10.47494/mesb.2021.11.421
17.
Усманова
Саодат
Эркиновна
Возможности
Использования
Мультимедийных Компьютерных Программ В Развитии Детей Дошкольного
Возраста. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=46438589
18. Jumayeva malika aliyevna, & buriyev jamshid jumanazarovich. (2021). The role
of activity in the upbringing and development of the child . International Journal of
Philosophical Studies and Social Sciences, 1(2), 126–129. Retrieved from
https://ijpsss.iscience.uz/index.php/ijpsss/article/view/40
19. Jumayeva Malika Aliyevna. (2021). Independent musical activity in preschool
30
organizations. Journal of Ethics and Diversity in International Communication, 1(1),
9–10. Retrievedm from https:/ /openaccessjournals.eu /index.php/jedic /article/view
/16
20. Aliyevna, J. M. (2021). The Social Activity of the Educator with the Family.
European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 12, 401-403. Retrieved
from http://ejlss.indexedresearch.org/index.php/ejlss/article/view/338
21. Shoturayevna, U. L. (2021). Development of Creative Competence of Educators
in Preschool Educational Institutions. European Journal of Life Safety and Stability
(2660-9630),
12,
395-
397.
Retrieved
from
http://ejlss.indexedresearch.org/index.php/ejlss/article/view/336
22. Radjabova G.M. The educational value of oral folk art for preschoolers //
European research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research: Innovation in
Science, Education and Technology/Европейские научные исследования:
инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд. науч.-практ.
конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С.
23. Berdieva M.M. Increasing the research activity of a pupil of a preschool
organization // European research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research:
Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные
исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд.
науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С.
24. Berdieva Kh.M. Functions of the organization of advanced training of teachers
in the field of education // European research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European
Research: Innovation in Science, Education and Technology/Европейские
научные исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»:
LXXV межд. науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С.
25. Utasheva L.Sh. Introducing preschoolers to the world of fiction // European
research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research: Innovation in Science,
Education and Technology/Европейские научные исследования: инновации в
науке, образовании и технологиях»: LXXV межд. науч.-практ. конф. (Лондон.
16 марта, 2022). С. {см. сборник}.
31
26. Usmonova S.E. Plot construction as a means of developing the creative abilities
of children // European research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research:
Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные
исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд.
науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С.