Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi

Yuklangan vaqt

2024-12-12

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

46,1 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi 
 
 
Reja: 
1. Jismoniy tarbiya tushunchasi 
2. MTT da bolalarning jismoniy rivojlanishiga qo’yiladigan talablar 
3. MTTda jismoniy tarbiya berish usullari. 
 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi bu – bola jismoniy 
tarbiyasi shakllanishining umumiy qonuniyatlaridan saboq beruvchi fandir. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi jismoniy 
tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga va o’rganish predmetiga 
ega, ayni paytda u 7 yoshgacha bo’lgan bolalar jismoniy tarbiyasi qonuniyatlarini va 
shunga 
muvofiq bolaning ta’lim 
va 
tarbiya 
jarayonidagi rivojlanishini 
boshqarishning umumiy qonuniyatlarini maxsus o’rganadi. Bolalar jismoniy 
tarbiyasi nazariyasi har bir yosh bosqichini o’rganib, ilmiy ma’lumotlar va amaliy 
tajribani umumlashtirib borib, jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi, ularning 
mohiyatini, butun jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning juda samarali 
vositalari va metodlarini, maqsadga muvofiq shakllarini kompleks ravishda ochib 
beradi. Solom, baquvvat, chiniqqan, xushchaqchaq, mehribon, tashabbuskor, o’z 
harakatini yaxshi boshqara oladigan, jismoniy tarbiya va sport mashqlarini 
sevadigan, atrof-muhitda mustaqil harakat qila oladigan, maktabdagi o’qishga 
hamda kelgusidagi faol ijodiy faoliyatga nisbatan qobiliyatli bola shaxsini 
shakllantirish, jismoniy tarbiyaning shaxsni har tomonlama rivojlantirish asoslari 
sifatidagi 
alohida 
ahamiyatini 
belgilab 
beruvchi 
muhim 
vazifasi 
hisoblanadi.Jismoniy tarbiya nazariyasi ilk yoshdagi va maktabgacha ta’lim 
yoshidagi bolalarning quyidagi psixofiziologik xususiyatlarini o’z ichiga oladi: 
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi Reja: 1. Jismoniy tarbiya tushunchasi 2. MTT da bolalarning jismoniy rivojlanishiga qo’yiladigan talablar 3. MTTda jismoniy tarbiya berish usullari. Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi bu – bola jismoniy tarbiyasi shakllanishining umumiy qonuniyatlaridan saboq beruvchi fandir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi jismoniy tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga va o’rganish predmetiga ega, ayni paytda u 7 yoshgacha bo’lgan bolalar jismoniy tarbiyasi qonuniyatlarini va shunga muvofiq bolaning ta’lim va tarbiya jarayonidagi rivojlanishini boshqarishning umumiy qonuniyatlarini maxsus o’rganadi. Bolalar jismoniy tarbiyasi nazariyasi har bir yosh bosqichini o’rganib, ilmiy ma’lumotlar va amaliy tajribani umumlashtirib borib, jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi, ularning mohiyatini, butun jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning juda samarali vositalari va metodlarini, maqsadga muvofiq shakllarini kompleks ravishda ochib beradi. Solom, baquvvat, chiniqqan, xushchaqchaq, mehribon, tashabbuskor, o’z harakatini yaxshi boshqara oladigan, jismoniy tarbiya va sport mashqlarini sevadigan, atrof-muhitda mustaqil harakat qila oladigan, maktabdagi o’qishga hamda kelgusidagi faol ijodiy faoliyatga nisbatan qobiliyatli bola shaxsini shakllantirish, jismoniy tarbiyaning shaxsni har tomonlama rivojlantirish asoslari sifatidagi alohida ahamiyatini belgilab beruvchi muhim vazifasi hisoblanadi.Jismoniy tarbiya nazariyasi ilk yoshdagi va maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning quyidagi psixofiziologik xususiyatlarini o’z ichiga oladi:  
 
organizmning ish qobiliyati imkoniyatlari, yuzaga keluvchi qiziqish va ehtiyojlar, 
ko’rgazmali harakat, ko’rgazmali obraz va mantiqiy tafakkur formalari, ustun 
turuvchi faoliyat turining o’ziga xosligi, bu faoliyat rivojlanishi bilan boliq ravishda 
bola psixikasida muhim o’zgarishlar kechadi va “Bolaning yangi oliy rivojlanish 
bosqichiga o’tishi”ga tayyorlanadi. Shunga muvofiq bolalar jismoniy tarbiya 
nazariyasi, jismoniy tarbiyani tashkil qilish va ularni optimal pedagogik sharoitlarda 
amalga oshirishning barcha formalari mazmunini ishlab chiqadi. Jismoniy tarbiya 
nazariyasi har bir yosh bosqichdagi bolaning potensial imkoniyatlari qonuniyatlarini 
o’rganib va hisobga ola borib, jismoniy tarbiyaning butun ta’lim-tarbiya kompleksi 
ilmiy asoslangan dasturi talablarini (harakat, ko’nikma va malakalari, jismoniy 
sifatlar, ba’zi elementar bilimlarni) ko’zda tutadi. Ularni o’zlashtirish bolalarni 
maktabda o’qishi uchun zarur jismoniy tayyorgarlik darajasini ta’minlash imkonini 
beradi. Jismoniy tarbiya shaxsni har tomonlama tarbiyalash ishining muhim 
komponenti hisoblanadi, ayni paytda u aqliy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasi 
vazifalarini kompleks tarzda hal etadi. Bolalar jismoniy tarbiyasini tashkil etishning 
turli shakllarida (mashulotlar, harakatli o’yinlar, mustaqil harakat faoliyati va h.k.) 
tarbiyachining e’tibori fikrlaydigan, o’z yosh imkoniyatlariga ko’ra ongli harakat 
qiladigan, harakat ko’nikmalarini muvaffaqiyat bilan egallaydigan, atrof-muhitda 
mo’ljal ola biladigan, uchraydigan qiyinchiliklarni faol tarzda bartaraf etadigan, 
ijodiy izlanishga intiladigan bolani tarbiyalashga qaratiladi. Bolalarni jismoniy 
tarbiyalash nazariyasi to’xtovsiz rivojlanmoqda va bola tarbiyasining turli 
tomonlarini qamrab oluvchi tadqiqotlar natijasida olinayotgan yangi bilimlar 
hisobiga boyib bormoqda. Bolalar muassasalarining ommaviy tajribasida sinovdan 
o’tgan tadqiqot natijalari dasturlar, o’quv qo’llanmalari, darsliklarga kiritilmoqda va 
bolalarbilan ishlash amaliyotiga joriy qilinmoqda. Bu butun ta’limtarbiya 
jarayonining taraqqiyotiga yordam beradi. Shunday qilib, maktabgacha yoshdagi 
bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi butun jismoniy tarbiya tizimini 
takomillashtirishga yordam beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha 
ta’lim muassasalarida, oilada jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari ularni solom 
va baquvvat qilib o’stirish, ular organizmini chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to’ri 
tashkil etishdan iboratdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarning solomlashtirish 
vazifalari - bu jismoniy tarbiyaning eng asosiy vazifasi bo’lib, bola hayotini 
organizmning ish qobiliyati imkoniyatlari, yuzaga keluvchi qiziqish va ehtiyojlar, ko’rgazmali harakat, ko’rgazmali obraz va mantiqiy tafakkur formalari, ustun turuvchi faoliyat turining o’ziga xosligi, bu faoliyat rivojlanishi bilan boliq ravishda bola psixikasida muhim o’zgarishlar kechadi va “Bolaning yangi oliy rivojlanish bosqichiga o’tishi”ga tayyorlanadi. Shunga muvofiq bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi, jismoniy tarbiyani tashkil qilish va ularni optimal pedagogik sharoitlarda amalga oshirishning barcha formalari mazmunini ishlab chiqadi. Jismoniy tarbiya nazariyasi har bir yosh bosqichdagi bolaning potensial imkoniyatlari qonuniyatlarini o’rganib va hisobga ola borib, jismoniy tarbiyaning butun ta’lim-tarbiya kompleksi ilmiy asoslangan dasturi talablarini (harakat, ko’nikma va malakalari, jismoniy sifatlar, ba’zi elementar bilimlarni) ko’zda tutadi. Ularni o’zlashtirish bolalarni maktabda o’qishi uchun zarur jismoniy tayyorgarlik darajasini ta’minlash imkonini beradi. Jismoniy tarbiya shaxsni har tomonlama tarbiyalash ishining muhim komponenti hisoblanadi, ayni paytda u aqliy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda hal etadi. Bolalar jismoniy tarbiyasini tashkil etishning turli shakllarida (mashulotlar, harakatli o’yinlar, mustaqil harakat faoliyati va h.k.) tarbiyachining e’tibori fikrlaydigan, o’z yosh imkoniyatlariga ko’ra ongli harakat qiladigan, harakat ko’nikmalarini muvaffaqiyat bilan egallaydigan, atrof-muhitda mo’ljal ola biladigan, uchraydigan qiyinchiliklarni faol tarzda bartaraf etadigan, ijodiy izlanishga intiladigan bolani tarbiyalashga qaratiladi. Bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi to’xtovsiz rivojlanmoqda va bola tarbiyasining turli tomonlarini qamrab oluvchi tadqiqotlar natijasida olinayotgan yangi bilimlar hisobiga boyib bormoqda. Bolalar muassasalarining ommaviy tajribasida sinovdan o’tgan tadqiqot natijalari dasturlar, o’quv qo’llanmalari, darsliklarga kiritilmoqda va bolalarbilan ishlash amaliyotiga joriy qilinmoqda. Bu butun ta’limtarbiya jarayonining taraqqiyotiga yordam beradi. Shunday qilib, maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi butun jismoniy tarbiya tizimini takomillashtirishga yordam beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalarida, oilada jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari ularni solom va baquvvat qilib o’stirish, ular organizmini chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to’ri tashkil etishdan iboratdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarning solomlashtirish vazifalari - bu jismoniy tarbiyaning eng asosiy vazifasi bo’lib, bola hayotini  
 
muhofaza qilish, uning soliini mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo’li bilan 
o’zini himoya qilish va turli kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. 
Bola organizmining rivojlanishi o’ziga xos xususiyatga ega bo’lgani sababli, uning 
vazifalari ancha aniqroq shaklda ifodalanadi; bola suyagini bexato va o’z vaqtida 
qotishiga orqa umurtqadagi egik joylarning shakll anishiga, tovon yuzasining yaxshi 
rivojlanishiga, pay-bo’im apparatlarni pishitishga yordam ko’rsatiladi. Tana 
qismlarining (proporsiyalar) to’ri nisbatda rivojlanishiga, suyaklar o’sishi va vaznini 
bir tartibga solishga yordam berish; barcha muskullar guruhini rivojlantirish (tana, 
oyoq, qo’l va yelka kamari, panja, barmoqlar, tovon, bo’yin, ko’z, ichki organlar - 
yurak-qon tomirlar, nafas olish va boshqa muskullar); ayniqsa, zaif rivojlangan 
bukuvchi muskullar guruhining rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Yurak-
qon tomirlari va nafas olish tizimlari faoliyatini takomillashtirishga yordam berish, 
ya’ni yurakka qon oqishini kuchaytirish, uning qisqarishi ritmini yaxshilash va 
to’satdan o’zgaradigan yuklamaga moslashish qobilyatini rivojlantirish; ko’krak 
qafasi hatakatchanligini o’stirish, chuqur nafas olish, uning ritmi barqarorligiga, 
o’pka siimini oshirishga yordam ber ish, burundan nafas olishni yaxshilash; ichki 
organlarning (ovqat hazm qilish, modda ajralish va boshqalar) to’ri ishlashiga 
yordamlashish; termoregulatsiya funksiyasiningto’ri rivojlanishiga ko’maklashish. 
Markaziy asab tizimining faoliyatini takomillashtirish: qo’zalish va tormozlanish, 
ularning harakatchanligi jarayonlarining muqobilligiga, shuningdek, harakat 
analizatori, sezgi organlarining takomillashuviga yordam berish. Ta’limiy vazifalar. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayonida ta’limiy vazifalarni 
hal etish ham muhimdir. Chunonchi: harakat ko’nikma va malakalarini 
shakllantirish, jismoniy sifatlar (chaqqonlik, tezkorlik, egiluvchanlik, muvozanat, 
ko’z bilan chamalash, kuchlilik, chidamlilik)ni o’stirish, to’ri qaddi-qomat, gigiyena 
ko’nikmalarini tarbiyalash, jismoniy tarbiya haqidagi bilimlarni o’zlashtirish. 
Bolalar asab tizimining plastikligi tufayli ularda harakat ko’nikmalari nisbatan 
yengil shakllanadi. Ularning ko’pchiligidan (emaklash, yurish, chanida yurish, 
velosipedda sayr qilish va boshqalar) kundalik hayotda harakat vositasi sifatida 
foydalaniladi. Harakat ko’nikmalari tashqi muhit bilan aloqani osonlashtiradi va uni 
bilishga yordam beradi: bola emaklab o’zini qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi va 
ular bilan tanishadi; velosipedda sayr qila oladigan bolalar qor, shamollarni oson 
muhofaza qilish, uning soliini mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo’li bilan o’zini himoya qilish va turli kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. Bola organizmining rivojlanishi o’ziga xos xususiyatga ega bo’lgani sababli, uning vazifalari ancha aniqroq shaklda ifodalanadi; bola suyagini bexato va o’z vaqtida qotishiga orqa umurtqadagi egik joylarning shakll anishiga, tovon yuzasining yaxshi rivojlanishiga, pay-bo’im apparatlarni pishitishga yordam ko’rsatiladi. Tana qismlarining (proporsiyalar) to’ri nisbatda rivojlanishiga, suyaklar o’sishi va vaznini bir tartibga solishga yordam berish; barcha muskullar guruhini rivojlantirish (tana, oyoq, qo’l va yelka kamari, panja, barmoqlar, tovon, bo’yin, ko’z, ichki organlar - yurak-qon tomirlar, nafas olish va boshqa muskullar); ayniqsa, zaif rivojlangan bukuvchi muskullar guruhining rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Yurak- qon tomirlari va nafas olish tizimlari faoliyatini takomillashtirishga yordam berish, ya’ni yurakka qon oqishini kuchaytirish, uning qisqarishi ritmini yaxshilash va to’satdan o’zgaradigan yuklamaga moslashish qobilyatini rivojlantirish; ko’krak qafasi hatakatchanligini o’stirish, chuqur nafas olish, uning ritmi barqarorligiga, o’pka siimini oshirishga yordam ber ish, burundan nafas olishni yaxshilash; ichki organlarning (ovqat hazm qilish, modda ajralish va boshqalar) to’ri ishlashiga yordamlashish; termoregulatsiya funksiyasiningto’ri rivojlanishiga ko’maklashish. Markaziy asab tizimining faoliyatini takomillashtirish: qo’zalish va tormozlanish, ularning harakatchanligi jarayonlarining muqobilligiga, shuningdek, harakat analizatori, sezgi organlarining takomillashuviga yordam berish. Ta’limiy vazifalar. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayonida ta’limiy vazifalarni hal etish ham muhimdir. Chunonchi: harakat ko’nikma va malakalarini shakllantirish, jismoniy sifatlar (chaqqonlik, tezkorlik, egiluvchanlik, muvozanat, ko’z bilan chamalash, kuchlilik, chidamlilik)ni o’stirish, to’ri qaddi-qomat, gigiyena ko’nikmalarini tarbiyalash, jismoniy tarbiya haqidagi bilimlarni o’zlashtirish. Bolalar asab tizimining plastikligi tufayli ularda harakat ko’nikmalari nisbatan yengil shakllanadi. Ularning ko’pchiligidan (emaklash, yurish, chanida yurish, velosipedda sayr qilish va boshqalar) kundalik hayotda harakat vositasi sifatida foydalaniladi. Harakat ko’nikmalari tashqi muhit bilan aloqani osonlashtiradi va uni bilishga yordam beradi: bola emaklab o’zini qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi va ular bilan tanishadi; velosipedda sayr qila oladigan bolalar qor, shamollarni oson  
 
idrok etadilar; suzish choida esa bolalar suvning xossalari bilan tanishadilar. 
Jismoniy tarbiya mashqlarini to’ri bajarish muskullar, paylar, bo’imlar, suyak 
tizimini rivojlantirishga samarali ta’sir qiladi. Mustahkam shakllangan harakat 
ko’nikmalaridan foydalanish bolaga mashqlarni bajarishda jismoniy kuchni tejash 
va o’yin faoliyatida e’tiborni kutilmagan vaziyatlarda yuzaga keladigan turli 
vazifalarni olishga yo’naltirish imkonini beradi. Bolalarda 7 yoshgacha shakllangan 
harakat ko’nikmalari maktabda ularni yanada takomillashtirish uchun zamin bo’lib 
xizmat qiladi va kelajakda sportda yuqori natijalarga erishish imkonini beradi. 
Bolalarda harakat ko’nikmalarining shakllanishi jarayonida birmuncha murakkabroq 
harakatlar va bu harakatlarni o’z ichigaoluvchi turli faoliyat turlarini osongina 
egallash qobiliyati hosil qilinadi. Yosh guruhlarga oid harakat ko’nikmalarining 
hajmi dasturda berilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalarda saflanish, umum-
rivojlantiruvchi 
mashqlar, 
asosiy 
harakatlar, 
sport 
mashqlarini 
bajarish 
ko’nikmalarini shakllantirish lozim. Bundan tashqari, bolalarni sport o’yinlariga 
(Badminton, stol tennisi) va sport o’yinlari elementlari (basketbol, xokkey, futbol, 
voleybol)ni bajarishga o’rgatish zarur. Harakat ko’nikmalari hajmi maktabgacha 
ta’lim muassasalarida sharoitning mavjudligi, bolalarning jismoniy tayyorgarligi, 
tarbiyachilarning malakasi, ota-onalar yordamiga qarab kengaytirilishi mumkin. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni, o’tirgan, turgan holatda va yurganda qaddi-
qomatni to’ri tutish ko’nikmalariga o’rgatish muhim. Bu yoshda shaxsiy va ijtimoiy 
gigiyenaning boshlanich ko’nikmalari (qo’l yuvish, kiyim-kechak, poyabzalni 
yaxshi tutish, o’yinchoqlar, jismoniy inventarlari, xona va hokazolarni toza tutish) 
ko’nikmalarini singdirish muhim ahamiyat kasb etadi. Maktabgacha yoshdagi 
bolalarga mashulotlarning foydasi haqidagi, jismoniy mashqlarning ahamiyati va 
texnikasi, ularni o’tkazish metodikasi haqidagi, harakatli o’yinlar va hokazolar 
haqidagi jismoniy tarbiyaga oid bilimlarni berish muhimdir. Bolalar gavda 
qismlarning nomini, harakat yo’nalishi (yuqoriga, pastga, oldinga, orqaga, o’ngga, 
chapga, to’la aylanish va boshqalar), jismoniy inventarlarning nomini, ularni 
saqlash, kiyim, poyabzallardan to’ri foydalanish va ularga qarash qoidasini bilishlari 
lozim. Olingan bilimlar bolalarga jismoniy mashqlar bilan juda ongli va to’laqonli 
shuullanish, maktabgacha ta’lim muassasa va oiladagi jismoniy tarbiya vositalaridan 
mustaqil foydalanish imkonini beradi. Jismoniy mashqlar bilan shuullanish 
idrok etadilar; suzish choida esa bolalar suvning xossalari bilan tanishadilar. Jismoniy tarbiya mashqlarini to’ri bajarish muskullar, paylar, bo’imlar, suyak tizimini rivojlantirishga samarali ta’sir qiladi. Mustahkam shakllangan harakat ko’nikmalaridan foydalanish bolaga mashqlarni bajarishda jismoniy kuchni tejash va o’yin faoliyatida e’tiborni kutilmagan vaziyatlarda yuzaga keladigan turli vazifalarni olishga yo’naltirish imkonini beradi. Bolalarda 7 yoshgacha shakllangan harakat ko’nikmalari maktabda ularni yanada takomillashtirish uchun zamin bo’lib xizmat qiladi va kelajakda sportda yuqori natijalarga erishish imkonini beradi. Bolalarda harakat ko’nikmalarining shakllanishi jarayonida birmuncha murakkabroq harakatlar va bu harakatlarni o’z ichigaoluvchi turli faoliyat turlarini osongina egallash qobiliyati hosil qilinadi. Yosh guruhlarga oid harakat ko’nikmalarining hajmi dasturda berilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalarda saflanish, umum- rivojlantiruvchi mashqlar, asosiy harakatlar, sport mashqlarini bajarish ko’nikmalarini shakllantirish lozim. Bundan tashqari, bolalarni sport o’yinlariga (Badminton, stol tennisi) va sport o’yinlari elementlari (basketbol, xokkey, futbol, voleybol)ni bajarishga o’rgatish zarur. Harakat ko’nikmalari hajmi maktabgacha ta’lim muassasalarida sharoitning mavjudligi, bolalarning jismoniy tayyorgarligi, tarbiyachilarning malakasi, ota-onalar yordamiga qarab kengaytirilishi mumkin. Maktabgacha yoshdagi bolalarni, o’tirgan, turgan holatda va yurganda qaddi- qomatni to’ri tutish ko’nikmalariga o’rgatish muhim. Bu yoshda shaxsiy va ijtimoiy gigiyenaning boshlanich ko’nikmalari (qo’l yuvish, kiyim-kechak, poyabzalni yaxshi tutish, o’yinchoqlar, jismoniy inventarlari, xona va hokazolarni toza tutish) ko’nikmalarini singdirish muhim ahamiyat kasb etadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarga mashulotlarning foydasi haqidagi, jismoniy mashqlarning ahamiyati va texnikasi, ularni o’tkazish metodikasi haqidagi, harakatli o’yinlar va hokazolar haqidagi jismoniy tarbiyaga oid bilimlarni berish muhimdir. Bolalar gavda qismlarning nomini, harakat yo’nalishi (yuqoriga, pastga, oldinga, orqaga, o’ngga, chapga, to’la aylanish va boshqalar), jismoniy inventarlarning nomini, ularni saqlash, kiyim, poyabzallardan to’ri foydalanish va ularga qarash qoidasini bilishlari lozim. Olingan bilimlar bolalarga jismoniy mashqlar bilan juda ongli va to’laqonli shuullanish, maktabgacha ta’lim muassasa va oiladagi jismoniy tarbiya vositalaridan mustaqil foydalanish imkonini beradi. Jismoniy mashqlar bilan shuullanish  
 
jarayonida tabiat hodisalari, ijtimoiy hayot, hayvonlar, qushlar, hasharotlar haqidagi 
bilimlarni mustahkamlash zarur. 
Tarbiyaviy vazifalar. Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarda rejimga rioya 
qilish, jismoniy tarbiya mashqlari bilan har kuni shuullanish ehtiyojini hosil qilish 
bu mashqlar bilan maktabgacha ta’lim muassasalarida va oilada mustaqil shuullanish 
malakalarini rivojlantirish, ularni o’z tengdoshlari va kichik yoshdagi bolalar bilan 
o’tkazish. Bolalarda sport mashulotlariga muhabbat, ularning natijalariga, 
sportchilarning yutuqlariga qiziqishini tarbiyalash lozim. Jismoniy tarbiya 
jarayonida axloqiy, aqliy, estetik va mehnat tarbiyasini amalga oshirishning katta 
imkoniyatlari mavjud. Mashqlarni bajarish jarayonida bolalarda xarakterning ijobiy 
xususiyatlari (uyushganlik, intizomlilik, kamtarlik, ko’ngilchanlik va hokazo) va 
axloqiy fazilatlari – halollik, haqqoniylik, o’rtoqlik hissi, o’zaro yordam, jamoada 
shuullanish malakasi, jismoniy inventarni ehtiyot qilish, topshiriqni mas’uliyat bilan 
— botirlik, qat’iylik, o’z kuchiga ishonch, qiyinchiliklarni yen- gishda sabotlilik, 
chidamlilik va boshqalarni namoyon qilish uc- hun juda qulay sharoit yaratiladi. 
To’ri tashkil etilgan jismoniy tarbiya bolalarning aqliy o’si shiga yordam beradi, 
chunki asab tizimi va boshqa organ hamda tizimlarning normal faoliyati uchun qulay 
sharoit yaratiladi, bu esa yaxshiroq idrok etish va eslab qolishga yordam beradi. 
Bolalarda barcha ruhiy jarayonlar (idrok, tafakkur, xotira, xayol va boshqalar), 
shuningdek, 
tafakkur 
jarayonlari 
(kuzatish, 
taqqoslash, 
analiz, 
sintez, 
umumlashtirish va boshqalar) rivojlanadi. Bolalarda harakat faoliyati sohasida 
olingan bilim va ko’- nikmalardan faollik, mustaqillik, fahmlilik, ziyraklik va 
topqirlik ko’rsatgan holda ijodiy foydalana olish malakasini tarbiyalash zarur. 
Bolalarda ijobiy emotsiyalar, tetik, xushchaqchaq kayfiyatni tarbiyalash, 
shuningdek, salbiy ruhiy holatni tezda yengib o’tish malakasini rivojlantirish juda 
muhimdir. Bu shuning uchun ham zarurki, ijobiy emotsiyalar barcha organlar va 
organizm tizimlari ishiga yaxshi ta’sir qiladi, harakat ko’nikmalarining tez va 
barqaror shakllanishini ta’minlaydi. 
Jismoniy tarbiya estetik tarbiyani amalga oshirish uchun qulaylik yaratadi. 
Mashqlarni bajarish jarayonida estetik zavqni his qilish va idrok etish, go’zallikni, 
harakatlarning ifodaliligini, qomatning nafisligini, kiyim-bosh, sport inventarlari, 
tevarakatrofning go’zalligini tushunish va to’ri baholay olish qobiliyatini 
jarayonida tabiat hodisalari, ijtimoiy hayot, hayvonlar, qushlar, hasharotlar haqidagi bilimlarni mustahkamlash zarur. Tarbiyaviy vazifalar. Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarda rejimga rioya qilish, jismoniy tarbiya mashqlari bilan har kuni shuullanish ehtiyojini hosil qilish bu mashqlar bilan maktabgacha ta’lim muassasalarida va oilada mustaqil shuullanish malakalarini rivojlantirish, ularni o’z tengdoshlari va kichik yoshdagi bolalar bilan o’tkazish. Bolalarda sport mashulotlariga muhabbat, ularning natijalariga, sportchilarning yutuqlariga qiziqishini tarbiyalash lozim. Jismoniy tarbiya jarayonida axloqiy, aqliy, estetik va mehnat tarbiyasini amalga oshirishning katta imkoniyatlari mavjud. Mashqlarni bajarish jarayonida bolalarda xarakterning ijobiy xususiyatlari (uyushganlik, intizomlilik, kamtarlik, ko’ngilchanlik va hokazo) va axloqiy fazilatlari – halollik, haqqoniylik, o’rtoqlik hissi, o’zaro yordam, jamoada shuullanish malakasi, jismoniy inventarni ehtiyot qilish, topshiriqni mas’uliyat bilan — botirlik, qat’iylik, o’z kuchiga ishonch, qiyinchiliklarni yen- gishda sabotlilik, chidamlilik va boshqalarni namoyon qilish uc- hun juda qulay sharoit yaratiladi. To’ri tashkil etilgan jismoniy tarbiya bolalarning aqliy o’si shiga yordam beradi, chunki asab tizimi va boshqa organ hamda tizimlarning normal faoliyati uchun qulay sharoit yaratiladi, bu esa yaxshiroq idrok etish va eslab qolishga yordam beradi. Bolalarda barcha ruhiy jarayonlar (idrok, tafakkur, xotira, xayol va boshqalar), shuningdek, tafakkur jarayonlari (kuzatish, taqqoslash, analiz, sintez, umumlashtirish va boshqalar) rivojlanadi. Bolalarda harakat faoliyati sohasida olingan bilim va ko’- nikmalardan faollik, mustaqillik, fahmlilik, ziyraklik va topqirlik ko’rsatgan holda ijodiy foydalana olish malakasini tarbiyalash zarur. Bolalarda ijobiy emotsiyalar, tetik, xushchaqchaq kayfiyatni tarbiyalash, shuningdek, salbiy ruhiy holatni tezda yengib o’tish malakasini rivojlantirish juda muhimdir. Bu shuning uchun ham zarurki, ijobiy emotsiyalar barcha organlar va organizm tizimlari ishiga yaxshi ta’sir qiladi, harakat ko’nikmalarining tez va barqaror shakllanishini ta’minlaydi. Jismoniy tarbiya estetik tarbiyani amalga oshirish uchun qulaylik yaratadi. Mashqlarni bajarish jarayonida estetik zavqni his qilish va idrok etish, go’zallikni, harakatlarning ifodaliligini, qomatning nafisligini, kiyim-bosh, sport inventarlari, tevarakatrofning go’zalligini tushunish va to’ri baholay olish qobiliyatini  
 
rivojlantirish; estetik jihatdan ma’qul xulqqa intilishni, faoliyat, so’z va xatti-
harakatda qo’pollikka murosasiz bo’lishni tarbiyalash lozim. Mehnat tarbiyasi ham 
jismoniy tarbiya jarayonida amalga oshiriladi. Bolalar solii mustahkamlanadi, 
harakat ko’ nikmalari shakllanadi, mehnat qilish uchun zarur bo’lgan jismoniy 
fazilatlar rivojlanadi. Bolalar binoni, maydonchani jihozlash (sakrash uchun qum 
to’ldirilgan o’ralar, qor uyumlari), jismoniy tarbiya inventarini yasash va ta’mirlash 
(uloqtirish uchun qopchalar tikish, ni t honlarni bo’yash va hokazo), sport kiyimlari, 
poyabzalini saqlash, ularga qarash, bino va uchastkani mashulotga tayyorlash 
(uchastkani qordan tozalash, to’kilgan barglarni yiib olish, maydonchaga suv quyish 
va hokazo) jismoniy tarbiya mashulotlarida jismoniy inventarlar, atributlar, 
o’yinchoqlarni yiib olish va joy-joyiga qo’yish bilan boliq mehnat ko’nikmalarini 
egallaydilar. Bundan tashqari bolalar jismoniy inventarlarni saqlashga oid mehnat 
ko’nikmalarini hosil qiladilar: gimnastika devori, skameykasi, doska, to’p, tayoqlar, 
chambarak va boshqalardagi changni artadilar; foydalangan velosipedni changdan 
tozalab, o’z o’rniga qo’yadilar. Bolalarda o’z-o’ziga xizmat qilish (kiyim- boshni, 
poyabzalni o’zi kiyish va yechish), shuningdek, chiniqish va hokazo mashulotlarini 
o’tkazishda tarbiyachiga yordam lashishga intilish ko’nikmalari shakllanadi. 
Mashulotlar vaqtida bolalarda kattalar va tengdoshlari mehnatiga hurmat hissini 
tarbiyalash zarur. Bolalarda maktabgacha yoshdanoq ularning mehnatga 
tayyorlanishlarida jismoniy tarbiyaning rolini tushunishini shakllantirish muhimdir. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayoni solomlashtirish, 
ta’limiy va tarbiyaviy vazifalari kompleks ravishda hal etish tarzida qurilishi zarur. 
Jismoniy tarbiya jismoniy mehnat jarayonida vujudga keladi, ya’ni mehnat 
bilan birga amalga oshadi. Ibtidoiy jamiyatda uning hamma a’zolari qaysi yoshda 
bo’lishidan qat’iy nazar mehnat qilishlari kerak bo’lgan. Bolalar va o’smirlar 
kattalarning ov qilish vaqtidagi faoliyatlarini kuzatib borib, o’z tajribalarini oshirib 
borganlar. Jismoniy tarbiya gohida o’yinlar, gohida maxsus mashqlar sifatida amalga 
oshirilgan. U hamma uchun bir xilda teng olib borilgan, bunda tarbiya masalalarini 
katta yoshdagilar o’z zimmalariga olganlar. Bu davrda jismoniy tarbiyaning 
rivojlanishida urf-odatlar, turli xil o’yinlar, raqslarning tarbiyaga ta’siri katta 
bo’lgan. Ibtidoiy tuzumning tugallanishi arafasida ibtidoiy tuzum o’rniga sinfiy 
jamiyat (quldorlik) vujudga keldi. Bu esa shaxsiy mulkchilikning rivojlanishiga yo’l 
rivojlantirish; estetik jihatdan ma’qul xulqqa intilishni, faoliyat, so’z va xatti- harakatda qo’pollikka murosasiz bo’lishni tarbiyalash lozim. Mehnat tarbiyasi ham jismoniy tarbiya jarayonida amalga oshiriladi. Bolalar solii mustahkamlanadi, harakat ko’ nikmalari shakllanadi, mehnat qilish uchun zarur bo’lgan jismoniy fazilatlar rivojlanadi. Bolalar binoni, maydonchani jihozlash (sakrash uchun qum to’ldirilgan o’ralar, qor uyumlari), jismoniy tarbiya inventarini yasash va ta’mirlash (uloqtirish uchun qopchalar tikish, ni t honlarni bo’yash va hokazo), sport kiyimlari, poyabzalini saqlash, ularga qarash, bino va uchastkani mashulotga tayyorlash (uchastkani qordan tozalash, to’kilgan barglarni yiib olish, maydonchaga suv quyish va hokazo) jismoniy tarbiya mashulotlarida jismoniy inventarlar, atributlar, o’yinchoqlarni yiib olish va joy-joyiga qo’yish bilan boliq mehnat ko’nikmalarini egallaydilar. Bundan tashqari bolalar jismoniy inventarlarni saqlashga oid mehnat ko’nikmalarini hosil qiladilar: gimnastika devori, skameykasi, doska, to’p, tayoqlar, chambarak va boshqalardagi changni artadilar; foydalangan velosipedni changdan tozalab, o’z o’rniga qo’yadilar. Bolalarda o’z-o’ziga xizmat qilish (kiyim- boshni, poyabzalni o’zi kiyish va yechish), shuningdek, chiniqish va hokazo mashulotlarini o’tkazishda tarbiyachiga yordam lashishga intilish ko’nikmalari shakllanadi. Mashulotlar vaqtida bolalarda kattalar va tengdoshlari mehnatiga hurmat hissini tarbiyalash zarur. Bolalarda maktabgacha yoshdanoq ularning mehnatga tayyorlanishlarida jismoniy tarbiyaning rolini tushunishini shakllantirish muhimdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayoni solomlashtirish, ta’limiy va tarbiyaviy vazifalari kompleks ravishda hal etish tarzida qurilishi zarur. Jismoniy tarbiya jismoniy mehnat jarayonida vujudga keladi, ya’ni mehnat bilan birga amalga oshadi. Ibtidoiy jamiyatda uning hamma a’zolari qaysi yoshda bo’lishidan qat’iy nazar mehnat qilishlari kerak bo’lgan. Bolalar va o’smirlar kattalarning ov qilish vaqtidagi faoliyatlarini kuzatib borib, o’z tajribalarini oshirib borganlar. Jismoniy tarbiya gohida o’yinlar, gohida maxsus mashqlar sifatida amalga oshirilgan. U hamma uchun bir xilda teng olib borilgan, bunda tarbiya masalalarini katta yoshdagilar o’z zimmalariga olganlar. Bu davrda jismoniy tarbiyaning rivojlanishida urf-odatlar, turli xil o’yinlar, raqslarning tarbiyaga ta’siri katta bo’lgan. Ibtidoiy tuzumning tugallanishi arafasida ibtidoiy tuzum o’rniga sinfiy jamiyat (quldorlik) vujudga keldi. Bu esa shaxsiy mulkchilikning rivojlanishiga yo’l  
 
ochib berdi. Jamiyatda o’zaro urush, yerlarni bosib olish va u yerda yashovchi 
aholini qullarga aylantirish kuchayib ketib, natijada dastlabki armiyaning 
shakllanishiga sharoit yaratib berdi. Armiyaning vujudga kelishi harbiy-jismoniy 
tayyorgarlikka bo’lgan talabning oshithiga, armiyada jismoniy madaniyatning 
tubdan o’zgarishiga olib keldi. Qadimgi Yunonistondagi Fales, Pitak, Solen, Biant, 
Xilen, ikki daryo oraliida joylashgan mamlakatlardan Abu Muslim, Muqanna, 
To’maris, Spitamen, Temur Malik, Amir Temur, Jaloliddin Manguberdi va uning 
bahodir safdoshlariaqliy, jismoniy, axloqiy jihatdan yetuk barkamol insonlar edilar. 
Ular mohir jangchi, kurashchi, chavandoz, qilichboz, nayza otish san’atini 
mukammal egallagan davlat arboblari bo’lib yetishganlar. Jismoniy tarbiya 
feodalizm va kapitalizm tuzumlarida ham rivojlanib, shakllanib bordi. Bolalarni 
yoshlik davridan boshlab sportga jalb etish, sport jamiyatlari tuzish, turli xil sport 
o’yinlari, musobaqalar tashkil etila boshlandi. O’zbekistonda ham sport va jismoniy 
tarbiyaning rivojlanishi o’ziga xos xususiyatlarga ega. Sharq mutafakkirlarining 
konseptual-metodologik merosidan, xalq pedagogikasi an’analaridan diniy tarbiya 
jarayonida xalqimiz Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Firdavsiy, Alisher 
Navoiy, Abu Ali ibn Sino, Mirzo Ulubek, Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa 
allomalarning jismoniy tarbiyaga oid hozir ham o’z qimmatini yo’qotmagan va ilmiy 
asarlardan samarali foydalanib kelgan. Chunonchi, tibbiy olamning sultoni Abu Ali 
ibn Sino o’zining “Tib qonunlari” asarida “Jismoniy mashqlar bilan muntazam 
ravishda shuullangan odam hech qachon davolanishga muhtoj bo’lmaydi”, – deb 
aytgan. Sohibqiron Amir Temur o’z “Tuzuklari”da shunday deydi: “Qo’shin 
tarkibiga yosh navkarlar olishda 3 qoidaga amal qilindi: Bitinchisi – solom va 
baquvvat bo’lishi, ikkinchisi – qilichdan mohirona foydalanishi, uchinchisi – aql-
zakovatiga va barkamolligiga”. Ulu munajjim va davlat arbobi Mirzo Ulubekning 
pedagogik qarashlari diqqatga sazovordir. Uning “Farzandingiz solom va baquvvat 
bo’lib o’sishini istasangiz, uni kichik yoshdan jismoniy mashqlar bilan 
shuullantiring va chiniqtiring”, degan so’zlarining ahamiyati beqiyosdir. Hozirgi 
davrda O’zbekistonda va rivojlangan mamlakatlarda jismoniy tarbiya va sport yuqori 
rivojlanish darajasiga ko’tarilgan. O’zbekistonda jismoniy tarbiyani tashkil etish 
maktabgacha ta’lim muassasalarida, umumta’lim maktablarida, o’rta maxsus va oliy 
ochib berdi. Jamiyatda o’zaro urush, yerlarni bosib olish va u yerda yashovchi aholini qullarga aylantirish kuchayib ketib, natijada dastlabki armiyaning shakllanishiga sharoit yaratib berdi. Armiyaning vujudga kelishi harbiy-jismoniy tayyorgarlikka bo’lgan talabning oshithiga, armiyada jismoniy madaniyatning tubdan o’zgarishiga olib keldi. Qadimgi Yunonistondagi Fales, Pitak, Solen, Biant, Xilen, ikki daryo oraliida joylashgan mamlakatlardan Abu Muslim, Muqanna, To’maris, Spitamen, Temur Malik, Amir Temur, Jaloliddin Manguberdi va uning bahodir safdoshlariaqliy, jismoniy, axloqiy jihatdan yetuk barkamol insonlar edilar. Ular mohir jangchi, kurashchi, chavandoz, qilichboz, nayza otish san’atini mukammal egallagan davlat arboblari bo’lib yetishganlar. Jismoniy tarbiya feodalizm va kapitalizm tuzumlarida ham rivojlanib, shakllanib bordi. Bolalarni yoshlik davridan boshlab sportga jalb etish, sport jamiyatlari tuzish, turli xil sport o’yinlari, musobaqalar tashkil etila boshlandi. O’zbekistonda ham sport va jismoniy tarbiyaning rivojlanishi o’ziga xos xususiyatlarga ega. Sharq mutafakkirlarining konseptual-metodologik merosidan, xalq pedagogikasi an’analaridan diniy tarbiya jarayonida xalqimiz Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, Abu Ali ibn Sino, Mirzo Ulubek, Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa allomalarning jismoniy tarbiyaga oid hozir ham o’z qimmatini yo’qotmagan va ilmiy asarlardan samarali foydalanib kelgan. Chunonchi, tibbiy olamning sultoni Abu Ali ibn Sino o’zining “Tib qonunlari” asarida “Jismoniy mashqlar bilan muntazam ravishda shuullangan odam hech qachon davolanishga muhtoj bo’lmaydi”, – deb aytgan. Sohibqiron Amir Temur o’z “Tuzuklari”da shunday deydi: “Qo’shin tarkibiga yosh navkarlar olishda 3 qoidaga amal qilindi: Bitinchisi – solom va baquvvat bo’lishi, ikkinchisi – qilichdan mohirona foydalanishi, uchinchisi – aql- zakovatiga va barkamolligiga”. Ulu munajjim va davlat arbobi Mirzo Ulubekning pedagogik qarashlari diqqatga sazovordir. Uning “Farzandingiz solom va baquvvat bo’lib o’sishini istasangiz, uni kichik yoshdan jismoniy mashqlar bilan shuullantiring va chiniqtiring”, degan so’zlarining ahamiyati beqiyosdir. Hozirgi davrda O’zbekistonda va rivojlangan mamlakatlarda jismoniy tarbiya va sport yuqori rivojlanish darajasiga ko’tarilgan. O’zbekistonda jismoniy tarbiyani tashkil etish maktabgacha ta’lim muassasalarida, umumta’lim maktablarida, o’rta maxsus va oliy  
 
o’quv yurtlarida, maxsus sport ta’lim muassasalarining o’quv rejalariga fan sifatida 
kiritilib, o’qitiladi. 
O’zbekistonda sportni rivojlantirish borasida, ayniqsa, yoshlar orasida jismoniy 
tarbiya va sportni ommalashtirish, yoshlarni jismonan solom va baquvvat, ma’nan 
barkamol avlod bo’lib yetishtirish, aholining turmush darajasi va soliini 
mustahkamlash, sport maydonchalari va shaharchalari, sport inshootlari qurish, 
xalqaro musobaqalar tashkil etish borasida xayrli ishlar amalga oshirilmoqda. 
Sportni rivojlantirish va tarib qilish davlat siyosatining ustuvor yo’nalishlaridan 
biriga aylantirildi. Jumladan, Respublikamizda 1993-yil 4-mart kuni “Solom avlod 
uchun” ordeni ta’sis etildi, 1995-yil 13-aprelda “Solom avlod uchun” oynomasi, 
1998-yilda “O’zbekiston iftixorlari” unvoni ta’sis etildi, 2000-yil – “Solom avlod 
yili”, 2001-yil “Ona va bola yili”, 2002-yilning 24-oktabrida “O’zbekistonda bolalar 
sportini rivojlantirish jamarmasini tuzish” to’risida farmon qabul qilindi. 2005-yil – 
“Sihat-salomatlik yili”, 2008-yil – “Yoshlar yili”, 2010-yil – “Barkamol avlod yili”, 
2012-yil – “Mustahkam oila yili”, 2013-yil – “Obod turmush yili”, 2014-yil – 
“Solom bola yili”, 2016 – yil “Solom ona va solom bola” yili deb e’lon qilindi. 
O’zbekiston Respublikasida sportga berilayotgan yuqori e’tibor natijasida jahon 
miqyosida yuqori natijalarga erishgan Muhammadqodir Abdullayev, Artur 
Grigoryan, Lazizbek Zokirov, Timur Tulyakov, Shuhrat Xojayev, Lina Chiryazova, 
Olmos Yusupov, Abbos Atoyev, Rishod Sobirov, Ruslan Nuritdinov singari elga 
manzur va mashhur sportchilar yetishib chiqdilar. Xususan sportchilarimiz 2016-yili 
Braziliyada o’tgan Olimpiya o’yinlarida 13 ta, Paralimpiya o’yinlarida 31 ta medalga 
sazavvor bo’lib, yurtimiz sporti tarixidagi eng yuqori natijalarga erishdi. 
Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarni harakatga o’rgatish tarbiyachining 
bevosita rahbarligi hamda uning kuzatuvi ostidagi bolalarning mustaqil faoliyatida 
amalga oshiriladi. Harakat faoliyatiga o’rgatishda bolaning anglash, irodaviy va 
emotsional kuchlari rivojlanadi hamda uning amaliy harakat ko’nikmalari 
shakllanadi. Harakatlarga o’rgatish bola ichki dunyosi his- tuyusi, tafakkuri, asta-
sekin shakllanadigan dunyoqarashi, axloqiy fazilatlariga; bolalar tomonidan 
bajariladigan, salomatlik va umum-jismoniy rivojlanish uchun foydali bo’lgan 
harakat faoliyatiga maqsadga yo’nalgan tarzda ta’sir etadi. Ta’lim mazmunini 
muvofiq maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo’yiladigan davlat 
o’quv yurtlarida, maxsus sport ta’lim muassasalarining o’quv rejalariga fan sifatida kiritilib, o’qitiladi. O’zbekistonda sportni rivojlantirish borasida, ayniqsa, yoshlar orasida jismoniy tarbiya va sportni ommalashtirish, yoshlarni jismonan solom va baquvvat, ma’nan barkamol avlod bo’lib yetishtirish, aholining turmush darajasi va soliini mustahkamlash, sport maydonchalari va shaharchalari, sport inshootlari qurish, xalqaro musobaqalar tashkil etish borasida xayrli ishlar amalga oshirilmoqda. Sportni rivojlantirish va tarib qilish davlat siyosatining ustuvor yo’nalishlaridan biriga aylantirildi. Jumladan, Respublikamizda 1993-yil 4-mart kuni “Solom avlod uchun” ordeni ta’sis etildi, 1995-yil 13-aprelda “Solom avlod uchun” oynomasi, 1998-yilda “O’zbekiston iftixorlari” unvoni ta’sis etildi, 2000-yil – “Solom avlod yili”, 2001-yil “Ona va bola yili”, 2002-yilning 24-oktabrida “O’zbekistonda bolalar sportini rivojlantirish jamarmasini tuzish” to’risida farmon qabul qilindi. 2005-yil – “Sihat-salomatlik yili”, 2008-yil – “Yoshlar yili”, 2010-yil – “Barkamol avlod yili”, 2012-yil – “Mustahkam oila yili”, 2013-yil – “Obod turmush yili”, 2014-yil – “Solom bola yili”, 2016 – yil “Solom ona va solom bola” yili deb e’lon qilindi. O’zbekiston Respublikasida sportga berilayotgan yuqori e’tibor natijasida jahon miqyosida yuqori natijalarga erishgan Muhammadqodir Abdullayev, Artur Grigoryan, Lazizbek Zokirov, Timur Tulyakov, Shuhrat Xojayev, Lina Chiryazova, Olmos Yusupov, Abbos Atoyev, Rishod Sobirov, Ruslan Nuritdinov singari elga manzur va mashhur sportchilar yetishib chiqdilar. Xususan sportchilarimiz 2016-yili Braziliyada o’tgan Olimpiya o’yinlarida 13 ta, Paralimpiya o’yinlarida 31 ta medalga sazavvor bo’lib, yurtimiz sporti tarixidagi eng yuqori natijalarga erishdi. Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarni harakatga o’rgatish tarbiyachining bevosita rahbarligi hamda uning kuzatuvi ostidagi bolalarning mustaqil faoliyatida amalga oshiriladi. Harakat faoliyatiga o’rgatishda bolaning anglash, irodaviy va emotsional kuchlari rivojlanadi hamda uning amaliy harakat ko’nikmalari shakllanadi. Harakatlarga o’rgatish bola ichki dunyosi his- tuyusi, tafakkuri, asta- sekin shakllanadigan dunyoqarashi, axloqiy fazilatlariga; bolalar tomonidan bajariladigan, salomatlik va umum-jismoniy rivojlanish uchun foydali bo’lgan harakat faoliyatiga maqsadga yo’nalgan tarzda ta’sir etadi. Ta’lim mazmunini muvofiq maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo’yiladigan davlat  
 
talablari asosida tanlangan jismoniy mashqlar, harakatli o’yinlar tashkil etadi. Ta’lim 
jarayonida kattalar bolalarga maqsadga yo’naltirilgan faoliyatning tajribasini beradi. 
Uning mazmuniga rivojlanish va takomillashishiga xizmat qiluvchi harakatlarni 
egallash tajribasi ham kiradi. 1. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlashda 
ularning yosh xususiyatlarini hisobga olish juda zarur, bolaning ongli harakat 
faoliyatida asqotadigan ayrim bilimlar; bolani harakatlarga o’rgatuvchi faoliyat 
metodlari, faoliyat va ularni amalga oshirishning malaka va ko’nikmalari haqidagi 
bilimlar birligi ish jarayonlaridan kelib chiqqan holda tarkibiy qismlarni tashkil 
etadi. Qismlardan biri ijodiy faoliyat tajribasi hisoblanadi. Bolalikdan mustaqil 
fikrlashga 
o’rgatilmagan 
va 
hamma 
narsani 
tayyor 
berilgandan 
so’ng 
o’zlashtiradigan kishi unga tabiat tomonidan berilgan sifatlarni namoyonqila 
olmaydi. Shuning uchun jamiyat yosh avlodning ijodiy faoliyatga o’rganishiga 
tamoman befarq qarab turolmaydi. Harakat faoliyatini tarbiyalash jarayonida kattalar 
(otaonalar, tarbiyachilar) bolalar rivojlanishining psixofiziologik xususiyatlarini 
hisobga olgan holda, ular oldiga yangi harakat vazifalarini qo’yadilar. 2. Bolaning 
mashqlar jarayonida yangi harakat vazifalarini tobora hal eta borishi va shu bilan 
boliq ravishda vujudga keladigan katta imkoniyatlar harakatlar xarakteri va sifatini 
o’zgartiradi. Bu yosh davri uchun juda xarakterli bo’lgan narsa yangi mashqlarga 
o’rgatish jarayonida go’yo bir aylanib yangicha sifat kasb etadi. Chunonchi, 
bolaning yurishi dastlabki paytda va ikkinchi yilning oxirida butunlay farq qiladi. Bu 
hodisani yangilikning eski narsani diakktik inkori, barcha rivojlanishning va 
ziddiyatlarni hal etishning obyektiv sharti, harakatlanuvchi omil sifatida ko’rsatish 
mumkin. Har bir sohada rivojlantirish o’zidan oldingi yashash shakllarini inkor 
etmasdan kechishi mumkin emas. Bunday murakkab rivojlanish jarayoni tashqi va 
ichki sharoitning o’zaro aloqadorligida to’xtovsiz kechadi. Qiyinchiliklarni yengish 
va yangi vazifalarni hal etish bolada ijobiy emotsional kayfiyat hosil qiladi. Bu 
erishilgan maqsad, tarbiyachi bahosiga muvofiq yangi muskul sezgilari tufayli 
yuzaga keladi. Paydo bo’lgan o’zgarishlarni mustahkamlash yanada yuksakroq 
yutuqlarga intilish uyonishiga xizmat qiladi. Bu murakkab jarayon doimo tarbiyachi 
nazorati ostida bo’lishi kerak. Bir tomondan bolaning yangi harakat vazifasini 
tushunib olishini ta’minlash lozim, ikkinchi tomondan bolada mustaqillik va uni 
mavjud real harakat imkoniyatlari hamda yuzaga keluvchi qiziqish, emotsiyalari 
talablari asosida tanlangan jismoniy mashqlar, harakatli o’yinlar tashkil etadi. Ta’lim jarayonida kattalar bolalarga maqsadga yo’naltirilgan faoliyatning tajribasini beradi. Uning mazmuniga rivojlanish va takomillashishiga xizmat qiluvchi harakatlarni egallash tajribasi ham kiradi. 1. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlashda ularning yosh xususiyatlarini hisobga olish juda zarur, bolaning ongli harakat faoliyatida asqotadigan ayrim bilimlar; bolani harakatlarga o’rgatuvchi faoliyat metodlari, faoliyat va ularni amalga oshirishning malaka va ko’nikmalari haqidagi bilimlar birligi ish jarayonlaridan kelib chiqqan holda tarkibiy qismlarni tashkil etadi. Qismlardan biri ijodiy faoliyat tajribasi hisoblanadi. Bolalikdan mustaqil fikrlashga o’rgatilmagan va hamma narsani tayyor berilgandan so’ng o’zlashtiradigan kishi unga tabiat tomonidan berilgan sifatlarni namoyonqila olmaydi. Shuning uchun jamiyat yosh avlodning ijodiy faoliyatga o’rganishiga tamoman befarq qarab turolmaydi. Harakat faoliyatini tarbiyalash jarayonida kattalar (otaonalar, tarbiyachilar) bolalar rivojlanishining psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda, ular oldiga yangi harakat vazifalarini qo’yadilar. 2. Bolaning mashqlar jarayonida yangi harakat vazifalarini tobora hal eta borishi va shu bilan boliq ravishda vujudga keladigan katta imkoniyatlar harakatlar xarakteri va sifatini o’zgartiradi. Bu yosh davri uchun juda xarakterli bo’lgan narsa yangi mashqlarga o’rgatish jarayonida go’yo bir aylanib yangicha sifat kasb etadi. Chunonchi, bolaning yurishi dastlabki paytda va ikkinchi yilning oxirida butunlay farq qiladi. Bu hodisani yangilikning eski narsani diakktik inkori, barcha rivojlanishning va ziddiyatlarni hal etishning obyektiv sharti, harakatlanuvchi omil sifatida ko’rsatish mumkin. Har bir sohada rivojlantirish o’zidan oldingi yashash shakllarini inkor etmasdan kechishi mumkin emas. Bunday murakkab rivojlanish jarayoni tashqi va ichki sharoitning o’zaro aloqadorligida to’xtovsiz kechadi. Qiyinchiliklarni yengish va yangi vazifalarni hal etish bolada ijobiy emotsional kayfiyat hosil qiladi. Bu erishilgan maqsad, tarbiyachi bahosiga muvofiq yangi muskul sezgilari tufayli yuzaga keladi. Paydo bo’lgan o’zgarishlarni mustahkamlash yanada yuksakroq yutuqlarga intilish uyonishiga xizmat qiladi. Bu murakkab jarayon doimo tarbiyachi nazorati ostida bo’lishi kerak. Bir tomondan bolaning yangi harakat vazifasini tushunib olishini ta’minlash lozim, ikkinchi tomondan bolada mustaqillik va uni mavjud real harakat imkoniyatlari hamda yuzaga keluvchi qiziqish, emotsiyalari  
 
asosida amalga oshirish, ayratini uyotish zarur. Ta’lim boladan diqqatni bir joyga 
to’plashni, faol tasavvur, faol fikrlashni, xotirani rivojlantirishni talab qiladi: 
masalan, agar ta’lim jarayoni qiziqarlilik kasb etib, emotsional ruhda bo’lsa – 
emotsional; harakat namunasi tarbiyachi tomonidan obrazli tarzda ko’rsatilsa va 
bolalar tomonidan bajarilsa – obrazli; harakatli o’yin va ularni mustaqil bajarishda 
barchamashq elementlarini bajarish izchilligi vazifalari tushunib va eslab qolinsa, 
ozaki mantiqiy mashqlar bolalarning o’zlari tomonidan amalda bajarish bilan boliq 
bo’lsa – motor harakat. Buning uchun ta’lim erkin bo’lishi kerak, shundagina 
mashqlarni ongli, mustaqil bajarish mumkin. Bolalarga ta’lim berishda axloqiy 
tarbiya, bolaning ma’naviy tuyusi va ongini shakllantirish, uning oliyjanoblik va 
o’zaro yordam, maqsadga intilish, halollik, adolatlilik kabi axloqiy-iro daviy 
sifatlarini rivojlantirish bilan bevosita boliqdir. To’ri harakatlarga o’rgatishning 
butun jarayoni bolalarda estetik hislarni tarbiyalaydi. Bolalar asta-sekin egallab 
boradigan chiroyli harakatlar, aniq saflanish, ularning yoshiga xos o’yin 
obrazlarining ijodiy ifodaliligi, o’yinlarda she’riy matnlar, o’yin boshlanmalari, 
sanashmachoqlar – bularning hammasi bolalarda estetik didni tarbiyalash vazifasiga 
xizmat qiladi. Bolalar va tarbiyachilarning kostyumlari, jismoniy tarbiya 
qo’llanmalari va hokazolarning tashqi bezatilishi katta ahamiyat kasb etadi. Ta’lim 
jarayonini tashkil etish bolalarni ular kuchi yetadigan mehnat harakatlarida mashq 
qildirish imkonini beradi. Tarbiyachi bolalardan jismoniy tarbiya jihozlarini o’zlari 
tartibli va toza saqlashlarini (ixcham o’ralgan bayroqchalar, dazmollangan lenta, 
ro’molchalar va h.k.) muntazam talab qilib turadi. Bu haqida birinchi navbatda 
navbatchilar qayuradilar va zarur buyumlarni avaylab joylashtiradilar. Shu bilan 
birga ular barcha bolalar foydalanishlari qulay bo’lishi uchun predmet va 
inventarlarning joylashish tartibini ham e’tiborda tutadilar. Bolalar sharlar, to’plar 
va hokazolarni vaqti-vaqti bilan yuvib, yirik jihozlarni artib turadilar. Bunday 
tadbirda barcha tarbiyalanuvchilar tarbiyachi rahbarligida ishtirok etadilar. Shunday 
qilib, harakatlarga o’rgatish jarayonida bolalarda aqliy qobiliyat, axloqiy va estetik 
tuyular rivojlanadi, o’z faoliyatiga ongli munosabat va shu bilan boliq ravishda 
maqsadga 
intilish, 
uyushqoqlik 
shakllanadi. 
Bularning 
hammasi 
o’zaro 
aloqadorlikda 
ta’lim 
jarayoniga 
umumiy 
yondashishni 
amalgaoshirilishi 
asosida amalga oshirish, ayratini uyotish zarur. Ta’lim boladan diqqatni bir joyga to’plashni, faol tasavvur, faol fikrlashni, xotirani rivojlantirishni talab qiladi: masalan, agar ta’lim jarayoni qiziqarlilik kasb etib, emotsional ruhda bo’lsa – emotsional; harakat namunasi tarbiyachi tomonidan obrazli tarzda ko’rsatilsa va bolalar tomonidan bajarilsa – obrazli; harakatli o’yin va ularni mustaqil bajarishda barchamashq elementlarini bajarish izchilligi vazifalari tushunib va eslab qolinsa, ozaki mantiqiy mashqlar bolalarning o’zlari tomonidan amalda bajarish bilan boliq bo’lsa – motor harakat. Buning uchun ta’lim erkin bo’lishi kerak, shundagina mashqlarni ongli, mustaqil bajarish mumkin. Bolalarga ta’lim berishda axloqiy tarbiya, bolaning ma’naviy tuyusi va ongini shakllantirish, uning oliyjanoblik va o’zaro yordam, maqsadga intilish, halollik, adolatlilik kabi axloqiy-iro daviy sifatlarini rivojlantirish bilan bevosita boliqdir. To’ri harakatlarga o’rgatishning butun jarayoni bolalarda estetik hislarni tarbiyalaydi. Bolalar asta-sekin egallab boradigan chiroyli harakatlar, aniq saflanish, ularning yoshiga xos o’yin obrazlarining ijodiy ifodaliligi, o’yinlarda she’riy matnlar, o’yin boshlanmalari, sanashmachoqlar – bularning hammasi bolalarda estetik didni tarbiyalash vazifasiga xizmat qiladi. Bolalar va tarbiyachilarning kostyumlari, jismoniy tarbiya qo’llanmalari va hokazolarning tashqi bezatilishi katta ahamiyat kasb etadi. Ta’lim jarayonini tashkil etish bolalarni ular kuchi yetadigan mehnat harakatlarida mashq qildirish imkonini beradi. Tarbiyachi bolalardan jismoniy tarbiya jihozlarini o’zlari tartibli va toza saqlashlarini (ixcham o’ralgan bayroqchalar, dazmollangan lenta, ro’molchalar va h.k.) muntazam talab qilib turadi. Bu haqida birinchi navbatda navbatchilar qayuradilar va zarur buyumlarni avaylab joylashtiradilar. Shu bilan birga ular barcha bolalar foydalanishlari qulay bo’lishi uchun predmet va inventarlarning joylashish tartibini ham e’tiborda tutadilar. Bolalar sharlar, to’plar va hokazolarni vaqti-vaqti bilan yuvib, yirik jihozlarni artib turadilar. Bunday tadbirda barcha tarbiyalanuvchilar tarbiyachi rahbarligida ishtirok etadilar. Shunday qilib, harakatlarga o’rgatish jarayonida bolalarda aqliy qobiliyat, axloqiy va estetik tuyular rivojlanadi, o’z faoliyatiga ongli munosabat va shu bilan boliq ravishda maqsadga intilish, uyushqoqlik shakllanadi. Bularning hammasi o’zaro aloqadorlikda ta’lim jarayoniga umumiy yondashishni amalgaoshirilishi  
 
hisoblanadi. Mazkur jarayon har tomonlama rivojlangan shaxsning shakllanishiga 
xizmat qiladi. 
Maktab yoshiga yetgan bolalarning jismoniy jihatdan rivojlanganlik darajasiga 
qo`yiladigan minimal talablar: 
-mustaqil tarzda jismoniy mashqlar bajara olish; 
-buyruqqa (start) asoslanib yugurish; 
-xoda ustiga o`tirib oldinga siljish; 
-narvon yordamida tepaga chiqish va pastga tushish; 
-5sekund davomida arqonga osilib turish; 
-arg`imchoq uchish; 
-cheklangan sath va chiziq bo`ylab yurish; 
-qiya qo`yilgan taxta ustidan yurib o`tish; 
-bir oyoqda "qaldirg`och" bo`lib turish; 
-oyoq uchlari bilan buyumlarni qisib ko`tarish, pastga tushirish va bir joydan 
boshqa joyga ko`chirish; 
-joyda turib 15-20 marta sakrash; 
-70sm. uzunlikka sakrash; 
-30sm. balandlikdagi to`siqdan sakrab o`tish; 
-to`xtamasdan 2-3minut davomida yugurish; 
-100m. masofani to`xtamasdan yugurib o`tish; 
-10m. masofani emaklab o`tish; 
-safda tugri turish va safni buzmasdan yurish; 
hisoblanadi. Mazkur jarayon har tomonlama rivojlangan shaxsning shakllanishiga xizmat qiladi. Maktab yoshiga yetgan bolalarning jismoniy jihatdan rivojlanganlik darajasiga qo`yiladigan minimal talablar: -mustaqil tarzda jismoniy mashqlar bajara olish; -buyruqqa (start) asoslanib yugurish; -xoda ustiga o`tirib oldinga siljish; -narvon yordamida tepaga chiqish va pastga tushish; -5sekund davomida arqonga osilib turish; -arg`imchoq uchish; -cheklangan sath va chiziq bo`ylab yurish; -qiya qo`yilgan taxta ustidan yurib o`tish; -bir oyoqda "qaldirg`och" bo`lib turish; -oyoq uchlari bilan buyumlarni qisib ko`tarish, pastga tushirish va bir joydan boshqa joyga ko`chirish; -joyda turib 15-20 marta sakrash; -70sm. uzunlikka sakrash; -30sm. balandlikdagi to`siqdan sakrab o`tish; -to`xtamasdan 2-3minut davomida yugurish; -100m. masofani to`xtamasdan yugurib o`tish; -10m. masofani emaklab o`tish; -safda tugri turish va safni buzmasdan yurish;  
 
-saflanish va qayta saflana olish; 
-musiqa ohangiga mos holda harakat qilish; 
-koptokni irg`itish va ilib olish; 
-ilon izi shaklida yurish; 
-to`p-to`p bo`lib, aylana bo`ylab yurish; 
-chiniqtirish mashqlarini bajarish; 
-xalq o`yinlari "Kim chaqqon?", "Oq terakmi ko`k terak?", "Avval akam", 
"Quyonim-quyonim ne bo`ldi", "Chittigul", "Bog`lam-bog`lam", "Kim oladi 
shuginani-yo", "Uchdi, chopdi, sakradi", "Qushim boshi", "Qoch bolam qush keldi", 
"Tortishmachoq" kabi harakatli o`yinlarda ishtirok eta olishdan iborat 
 
-saflanish va qayta saflana olish; -musiqa ohangiga mos holda harakat qilish; -koptokni irg`itish va ilib olish; -ilon izi shaklida yurish; -to`p-to`p bo`lib, aylana bo`ylab yurish; -chiniqtirish mashqlarini bajarish; -xalq o`yinlari "Kim chaqqon?", "Oq terakmi ko`k terak?", "Avval akam", "Quyonim-quyonim ne bo`ldi", "Chittigul", "Bog`lam-bog`lam", "Kim oladi shuginani-yo", "Uchdi, chopdi, sakradi", "Qushim boshi", "Qoch bolam qush keldi", "Tortishmachoq" kabi harakatli o`yinlarda ishtirok eta olishdan iborat