Maktabgacha yoshdagi bolalarning sensor tarbiyasi
Reja:
1.Sensor tarbiya mazmuni
2.Sensor tarbiya vazifalari.
3.Dastur asosida bolalarni sezish qobiliyatlarini rivojlantirish.
Tayanch tushuncha:
Sezgi – bu atrof olamdagi moddiy dunyoni, narsa va hodisalarning inson ongida aks
etishi.
Ta’limni insonparvarlashuvi va inson qobiliyatlarining ochilishi uni ta’limga
nisbatan bo’lgan turli-tuman ehtiyojlarining qondirilishi, milliy va umumbashariy
qadriyatlar ustivorligini ta’minlanishi, inson jamiyat va atrof-muhit o’zaro
munosabatlarining uyg’unlashuvi Prezident I.A.Karimov «Erkin fuqaro ongli
yashaydigan, mustaqil fikrga ega bo’lgan shaxs ma’naviyatini shakllantirish bizning
bosh milliy g’oyamiz bo’lishi zarur» deb ta’kidlaydilar.
Bu tasavvurlarning xususiyati, ularning aniq ravonligi, to’laligi voqelikni aks
ettirishni ta’minlovchi sensor jarayonlarning rivojlanish darajasiga ya’ni, sezgi va
idrokning rivojlanganligiga bog’liqdir. Xissiy bilish maktabgacha yoshidagi
bolalikda alohida ahamiyatga ega. Fikrlash va nutq etakchi o’rin tutadigan mantiqiy
bilish xissiy tajribadan kelib chiqadi. Sensor rivojlanish har qanday amaliy faoliyatni
muvaffaqiyatli egallashning sharti hisoblanadi.
Tevarak atrofdagi borliqni bilish sezgi va idrokka asoslanadi. Tasavvurning
asosini bevosita sezish orqali idrok qilish tashkil etadi. Bunday tasavvurning
aniqligi, to’laligi sensor jarayonlarning rivojlanish darajasi bilan belgilanadi. Sensor
tarbiya sezgi va idrokni biror maqsadga qaratilgan holda rivojlantirishdir. “Sensor”
so’zi lotincha “sensus” – “tuyg’u”, “sezgi”, “idrok”, “sezish qobiliyati”
ma’nolarini anglatadi. Borliqni bilish sezgi, idrok qilishdan boshlanadi.
Inson ko’rish, sezish va hakozolar yordamida tevarak – atrofdagi narsa va
hodisalar to’g’risida bilimga ega bo’ladi, faqat shular asosidagina unda xotira,
tafakkur, xayol jarayonlari hosil bo’ladi.
Bog’cha va kichik maktab yoshidagi bolalar aqliy bilimining 10,9 qismini
sezish orqali idrok etilgan ta’surotlar tashkil etadi. Sezgi va idrok qanchalik boy
bo’lsa, insonnining tevarak-atrofdagi olam haqidagi tasavvurlari shunchalik keng
bo’ladi. Bolalarning sensor madaniyati, unda sezgi va idrokning rivojlanish darajasi
bilish faoliyatining muvaffaqiyati uchun muhim shart-sharoit hisoblanadi.
Sensor tarbiya pedagogika fanida bolalarning aqliy, estetik, jismoniy va mehnat
tarbiyasining asosi hisoblanadi.
Maktabgacha yosh davri sensor jarayonlarni rivojlantirish davridir. Shuning
uchun bu davrda sensor tarbiya muhim o’rinni egallaydi. Sensor tarbiya hissiy bilish
qobiliyatlarini shakllantirishga, sezgi, idrokni takomillashtirishga qaratilgan
pedagogik ta’sir sistemasidir.
Mariya Montesori texnologiyasi aynan shu fikrni olg’a suruvchi usullar majmui
bo’lib, ma’nan etuk, mustaqil fikrlovchi, intiluvchan shaxsni tarbiyalashda muhim
o’rin tutadi. Shifokor-pedagog Mariya Montesori yaratgan maktabgacha tarbiya
metodikasi maktab yoshidagi bolalarni tarbiyalash borasidagi barcha tizimlar
orasida alohida ajralib turadi. Agar ota-onalar o’z farzandlariga rahmdillik, mehr-
muruvvat tuyg’ularini uyg’ota olmas ekanlar, u holda bolalar nafaqat begona
odamlarga balki o’z ota-onasiga ham xissiz bo’lib qoladilar. Montesori metodikasi
bo’yicha maktabgacha yoshdagi bolalarni sensor tarbiyalashda quyidagi maqsadlar
nazarda tutilishi kerak:
1. Barcha tashqi xissiyotlarni shakllantirish.
2. Tashqi hissiyotlarni tarbiyalash orqali xali to’liq shakllanmagan barcha
ruhiy jarayonlarni rivojlantirish kerak. Chunki diqqat, intellekt va iroda to’liq
rivojlanmagan bo’ladi.
3. Odatiy bir yoqlama madaniy tasavvurdan xalos bo’lish.
4. Nutq apparatlari orqali tilni rivojlantirish, so’z boyliklarini oshirish.
5. Bolalarning ruhiy va jismoniy imkoniyatlariga muvofiq tarzda, o’z-o’ziga
xizmat qilishda ehtiyoj va talablarni rivojlantirish.
Yuqorida ko’rsatilgan pedagogik maqsadlarga erishish uchun Montesori yaxshi
sharoitda bolani tarbiyalash usullarini tavsiya etadi. Uning materiallari ayniqsa aqliy
faoliyatni rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Sensor tarbiyaning vazifasi va mazmuni. Sensor tarbiyaning maqsadi
maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarning sensor qobiliyatlarini o’stirishdan iborat.
Sensor tarbiya qobiliyatlarni rivojlantirish uchun bolalar buyumning faqat
nimaga ishlatilishini, nomigagina bilishi etarli bo’lib qolmay, balki ular buyumlarni
chuqurroq idrok etishi, ularni ushlash, ular bilan muomilada bo’lganda xilma-xil
sezgilar ishtirok etishi ham juda muhimdir, deb biladi. Tarbiyachi sensor tarbiyaning
ana shu tomonlariga alohida e’tibor berishi, bolalrga tegishli topshiriqlar berishi:
buyumlarni bir joydan ikkinchi joyga olib qo’yishda ularning og’irligini his qilish,
buyumni qo’lga olib, uning sirtini sezishi va sifatini - issiq yoki sovuqligini ana
shunga o’xshashlarini aniqlashi kerak.
Bolalarning yoshi ulg’ayib, hayot tajribalari ortishi, sharoitlarning o’zgarishi
bilan idrok etish jarayoni va unga qo’yidigan talab ham murakkablashadi.
Navbatchilar likobchalarning katta-kichikligi, chuqur yoki yuzaligini, piyola va
chinni idishlarning og’irligini, sirtining silliqligini, ushlaganda sovuqroqligini,
plastmassa buyumlarning engilligini his qiladilar. Stollarni u yoq bu yoqqa siljitish,
stullarni joy-joyiga qo’yish boshqa harakat sezgilarini uyg’otadi, fazoviy
munosabatlarni, kontur chiziqlar va xakozolarni idrok qilishni talab etadi.
Shunga asoslanib, sensor tarbiyaning quyidagi vazifalari belgilanadi:
Bolalarda perseptiv harakatlarni shakllantirish.
Buyumlarning xususiyati, sifati, munosabti to’g’risidagi umumlashgan
tasavvurlar sensor etalonlar sistemasini shaklllantirish. Sensor etalonlar
ijtimoiy-tarixiy tajriba jarayonida hosil qilingan namunalardir. Asosiy ranglar,
geometrik shakllar, notalarda, ifodalangan musiqali tovushlarning turli balandligi
ana shunday etalaonlar jumlasiga kiradi. Agar bola etalonlar va ularning og’zaki
ifodalanishi bilan tanish bo’lsa, uning tevarak-atrofni bilishi oson bo’ladi, u o’zi
uchragan buyumlarni ma’lum bir etalon bilan taqqoslaydi hamda buyumning rangi,
shakli, katta-kichikligi, detallarining fazoviy joylashishini aytib beradi.
Perseptiv harakatlardan, etalonlar sistemasidan amaliy faoliyatda va bilish
jarayonida mustaqil foydalanish malakasini shakllantirish.
Sensor tarbiyaninng mazmuni o’z ichiga tevarak-atrofdagi hamma sensor
belgilarni qamrab oladi. Bular bolalarning hamma faoliyatlari orqali amalga
oshiriladi va har xil sensor asosga egadir.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bola ranglarni farq qilish va ularning nomini
aytishga o’rgatiladi, ularda rang tuslari haqida, bo’yoqlarni aralashtirish natijasida
yangi rang yoki tuslar paydo bo’lishi to’g’risida tasavvur hosil bo’ladi, shuningdek
ular (nutqning tovush tomonlarini, so’zning tovush tuzilishini tahlil qilish
qobiliyatini) va musiqa tinglash o’quvini rivojlantirish ham sensor tarbiya
mazmuniga kiradi. Sensor tarbiya, shuningdek, taktik sezgilarni, buyumlarning
sifatini paypaslab, ko’rib farqlash va ularni to’g’ri aytish (silliq, mayin, dag’al,
yumshoq, og’ir, engil, sovuq, issiq va boshqalar) ko’nikmalarni rivojlantirish ham
sensor tarbiya vazifalaridan biridir.
Bolalar sekin-asta vaqtni tushuna boshlaydilar hamda vaqt tushunchasini
o’zlashtirdalar, vaqtning ketma-ketligi va davomliligini angaydilar. Dastlab
bolaning “kecha”, “bugun”, “ertaga” tushunchalarinitng nisbiyligini, vaqtning
davomliligini (bir daqiqa, besh daqiqa, bir soat) tushunib olishi qiyin bo’ladi. Bunga
tajribaning to’planib borishi va biror maqsadga qaratilgan ta’lim natijasida erishiladi.
Yuqorida aytilganlarga xulosa qilib, sensor tarbiya bolalarning hamma
faoliyatlarida amalga oshiriladi deb aytish mumkin.
Sensor tarbiya usuli. Sezgi va idrok biror maqsadga qaratilgan mazmunli
faoliyat jarayonida muvaffaqiyatli rivojlanadi. Samarali faoliyat (rasm chizish, loy
va plastilindan buyumlar, applikatsiyalar yasash) sezgi va idrokning rivojlanishi
uchun qulay sharoit yaratibgina qolmay, balki buyumning shaklini, rangini, joyini
bilib olishga ham ehtiyoj paydo qiladi. Biror narsaning rasmini chizishdan oldin
bolani buyumlarning rangiga qarab taqqoslashga o’rgatiladi, suratlarni ko’zdan
kechirishda esa qanday qilib rang yordamida tasvirning badiiy ifodaliliga
erishilishini ko’rish qobiliyati rivojlanadi.
MTTda bolalar butun yil davomida tabiat bilan tanishtirib boriladi, ularga
o’simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish topshriladi. Bu suv, er, quyosh
issiqligining xususiyatlarini sezib bilib olish uchun katta imkoniyatlar yaratadi.
Bolalar tabiat bilan bevosita munosabatda bo’lish tufayli gul, toshlarning
nomini osongina va bajonu dil bilib oladilar, keyinchalik ularning shakli, rangi,
tuzilishi, hidi, nomini silliqligi va mayinligiga qarab topadilar.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar “oldinga”, “orqaga”, “tepada - pastda”,
“uzoq-yaqin”, “chapda-o’ngda” kabi fazoviy tasavvurlarni o’zlashtirib oladilar va
hayotiy vaziyatda ularga amal qiladilar, buyumlarning shakli, ular o’lchamining
farqiga etadilar, ularni o’zaro taqqoslaydilar.
Bolalar tabiat bilan tobora ko’proq aloqada bo’lishlari tufayli ta’surotlari,
eshitib ta’sirlanish xususiyatlari ortib boradi. Bolalarni qushlarning sayrashi,
barglarning shitirlashi, shamolning guvillashi, yomg’irning shatir-shuturi va
momaqaldiroqning gumburlashini diqqat bilan tinglashga o’rgatish zarur.
Sensor tarbiyaning asosiy usullaridan biri – tekshirishdir.
Tekshirish – buyumlarni maxsus ravishda tashkil etilgan idrok qilishdan iborat
bo’lib, uning natijalaridan keyinchalik ma’lum bir mazmunli faoliyatda
foydalaniladi. Tekshirish jarayonida bolalar katta-kichiklikni, shaklni, fazoviy
munosabatlarni, rangni, nutq tovushlari bilan musiqiy tovushlarning o’ziga xos
xususiyatlarini ajratib ko’rsatish va farqlashga o’rganadilar.
Mashg’ulotlarda bolalarning hissiy bilish tajribasini egallab olishlari muhim rol
o’ynaydi. Holbuki shu mashg’ulotlarda bolalarning sezgi, idrok va tasavvurlarni
tarbiyalashga jonli rahbarlik qilish uchun barcha sharoitlar yaratiladi.
Bolalar biror buyumni nima uchun sinchklab qarash, ba’zi tolvushlarni
yaxshilab eshitish kerakligini aniq tushunganlaridagina, ularda sinchklab qarash,
narsa va hodisalarni idrok qilish malakasi hosil bo’ladi. Shuning uchun tarbiyachi
bolalarni narsa va hodisalarni idrok qilishga o’rgatib, ular qiladigan ishlarning
ma’nosini aniq tushuntirib berishi lozim. Shundagina ular ancha tushungan holda
idrok qiladilar va biror maqsadga qaratilgan bo’ladi: axir, daraxt shoxlari yaxshilab
ko’zdan kechirilmasa, uning rasmini chizish ancha qiyin bo’ladi.
Boshqa faoliyat turlariga, masalan, mehnatga tayyorgarlik ko’rishda tegishli
tekshirish usullari tanlanadi.
Masalan, qog’oz va gazlamaning xossalarini aniqlash uchun tarbiyachi
bolalarga qog’oz va gazlamani g’ijimlaganda nima bo’lishini eshitib ko’rishni,
qog’oz va bir parcha gazlamani yirtib ko’rishni, qog’oz va gazlamadan qilingan
qo’g’irchoq ko’ylagini suvda yuvishni taklif etadi.
To’plangan tajribalarni bolalar boshqa buyum va hodisalarga ko’chiradilar,
undan kundalik hayotlarida foydalanadilar: “Kel, qumga suv quyamiz, u nam
bo’ladi, biz undan tonnel quramiz”, “Bu chelakni ko’tarma, unda qum bor, u juda
og’ir”.
Buyumlarning xususiyatlarini, nomini, va ta’rifini aniqlash, ularni ma’lum bir
xossalarga ko’ra taqqoslash uchun didaktik o’yin va qo’llanmalardan ham
foydalanish mumkin. Ular bolalar bilan olib boriladigan xilma-hil mashg’ulotlar,
mehnat, kuzatishlar va bolalarning mustaqil ishlarida yaxshigina qo’shimcha
material hisoblanadi.
Nazorat uchun savollar:
1. Sensor tarbiyaning asosiy vazifasi qaysilar?
2. Sensor tarbiyaning asosiy usuli nima?
3. Sensor tarbiyaning maqsadi nimalardan iborat?
4. Maktab yoshidagi bolalar aqliy bilimlarining necha foizi sezish orqali idrok
etiladi?