Maktabgacha yoshdagi nutq kamchiligiga ega bolalarda nutq o‘stirish bo‘yicha ishlar tizimi (Nutq funktsiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr, Organik, Funksional xarakterdagi nutq buzilishlari)

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

23,8 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha yoshdagi nutq kamchiligiga ega bolalarda nutq o‘stirish 
bo‘yicha ishlar tizimi 
 
 
 
REJA: 
1. 
 “Etiologiya” so`zi mazmuni va mohiyati. 
2. 
 Nutq funktsiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr. 
3. 
Organik xarakterdagi nutq buzilishlari.  
4. 
Funksional harakterdagi nutq buzilishlari. 
 
 
 
Tayanch sо‘zlar: etiologiya, pereferik, markaziy, organik, funksional, nerv 
faoliyati, bosh miya, nutq, sabab, anatomiya, fiziologiya, perseveratsiya. 
 
 
«Etiologiya» termini grekcha sо‘zdan olingan bо‘lib, (etio-sabab, logos-fan, 
о‘rganish) sabablarni о‘rganuvchi fan ma’nosini bildiradi. Sababiyat muammosi 
qadim qadimdan insoniyat e’tiborini о‘ziga qaratib kelgan. Sabablar haqidagi fan 
sifatida etiologiyaning rivojlanishi tibbiy va tabiiy fanlar qatorida umumiy ilmiy 
taraqqiyot bilan uzviy bog‘liqdir. Bundan tashqari «etiologiya» tushunchasining о‘zi 
falsafiy kategoriyalardan biri bо‘lib hisoblangani sababli, falsafaning rivojlanishiga 
uning ham aloqasi bordir. 
Yirik patafiziolog I.V.Davidovskiyning tadqiqotlari bu muammoni hal 
qilishga katta hissa qо‘shdi. Uning yozishicha: «Har qanday asl mazmun sabablardan 
boshlanib keladi, ya’ni kauzallik va determenizm tushunchalaridan boshlanadi. Bu 
ikki bir-biriga bog‘liq, biroq har xil tushunchalar ikki tomonlama talqin etiladi. 
Maktabgacha yoshdagi nutq kamchiligiga ega bolalarda nutq o‘stirish bo‘yicha ishlar tizimi REJA: 1. “Etiologiya” so`zi mazmuni va mohiyati. 2. Nutq funktsiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr. 3. Organik xarakterdagi nutq buzilishlari. 4. Funksional harakterdagi nutq buzilishlari. Tayanch sо‘zlar: etiologiya, pereferik, markaziy, organik, funksional, nerv faoliyati, bosh miya, nutq, sabab, anatomiya, fiziologiya, perseveratsiya. «Etiologiya» termini grekcha sо‘zdan olingan bо‘lib, (etio-sabab, logos-fan, о‘rganish) sabablarni о‘rganuvchi fan ma’nosini bildiradi. Sababiyat muammosi qadim qadimdan insoniyat e’tiborini о‘ziga qaratib kelgan. Sabablar haqidagi fan sifatida etiologiyaning rivojlanishi tibbiy va tabiiy fanlar qatorida umumiy ilmiy taraqqiyot bilan uzviy bog‘liqdir. Bundan tashqari «etiologiya» tushunchasining о‘zi falsafiy kategoriyalardan biri bо‘lib hisoblangani sababli, falsafaning rivojlanishiga uning ham aloqasi bordir. Yirik patafiziolog I.V.Davidovskiyning tadqiqotlari bu muammoni hal qilishga katta hissa qо‘shdi. Uning yozishicha: «Har qanday asl mazmun sabablardan boshlanib keladi, ya’ni kauzallik va determenizm tushunchalaridan boshlanadi. Bu ikki bir-biriga bog‘liq, biroq har xil tushunchalar ikki tomonlama talqin etiladi.  
 
Birinchi tomondan sababiyat haqida, ya’ni sabab-oqibat munosabatlari sifatida 
sharxlansa (aslida «etiologiya» tushunchasining mazmuni shunday bо‘lishi kerak), 
ikkinchi tomondan hodisalar mohiyatini bilish haqida, ya’ni uning asosida yotgan 
qonuniyatlarni bilish sifatida sharxlanadi». 
Nutq buzilishlari etiologiyasi muammosi kasalliklarni keltirib chiqaruvchi 
sabablar haqidagi umumiy ta’limotlar singari uzoq tarixiy rivojlanish yо‘lini bosib 
о‘tdi. 
Qadimgi grek faylasufi va shifokori Gippokrat (er.av. 460-377 y.) bir qator 
nutq buzilishlarining sababini kо‘rsatib о‘tgan. 
Boshqa grek faylasufi Aristotel (er.av. 384-322 y.) nutq hosil bо‘lish 
jarayonini periferik nutq apparatining anatomik tuzilishi bilan bog‘lab, anatomik 
tuzilishdagi 
kamchiliklarni 
nutq 
buzilishiga 
sabab 
qilib 
kо‘rsatgan. 
Yuqoridagilardan shuni aytish mumkinki, antik davr olimlarining tadqiqotlaridayoq 
nutq buzilishlari sabablarini tushunishda ikki yо‘nalish kо‘rsatilgan. Birinchi 
yо‘nalish Gippokrat nuqtai nazari bо‘lib, bosh miyaning jarohatlanishi nutq 
buzilishlarini kelib chiqishiga sabab bо‘luvchi bosh omil ekanligi ta’kidlangan. 
Ikkinchisi Aristotelga tegishli bо‘lib, periferik nutq apparatining buzilishlari aynan 
nutq buzilishlarining sababi etib kо‘rsatilgan. Nutq buzilishlari sababini 
о‘rganishning keyingi davrlarida ham bu ikki nutqai nazar saqlanib qolgan. 
Nutq buzilishlari etiologiyasi haqidagi tasavvurlar, shu muammoni 
о‘rganishning barcha davrlarida, ular mohiyatini tushunishni ifodalaydi. 
Shuningdek, ma’lum davr va mualliflarning umumiy metodologik yо‘nalishini 
ifodalaydi. 
Nutq buzilishlari etiologiyasida bosh miya jarohatlanishining «о‘z о‘rni» 
borligi eramizdan avvalgi 400 ming yil ilgari Gippokrat tomonidan aytib о‘tilgan 
bо‘lsa ham, bunga haqiqiy ilmiy tasdiq 1861 yilda, fransuz shifokori Pol Broko 
tomonidan bosh miyada nutq markazi mavjudligi va bu markaz jarohatlanishi nutq 
buzilishini keltirib chiqarishi mumkinligi kо‘rsatib berilgandan sо‘nggina  
berilgandir. Xuddi shunga о‘xshash kashfiyot 1874 yilda Vernike tomonidan ham 
amalga oshirilgan: nutqni tushunishda bosh miya qobig‘ining orqa bо‘lagi katta rol 
о‘ynaydi. Bu qismda begona nutqni qabul qilish jarayoni rо‘y beradi. 
Birinchi tomondan sababiyat haqida, ya’ni sabab-oqibat munosabatlari sifatida sharxlansa (aslida «etiologiya» tushunchasining mazmuni shunday bо‘lishi kerak), ikkinchi tomondan hodisalar mohiyatini bilish haqida, ya’ni uning asosida yotgan qonuniyatlarni bilish sifatida sharxlanadi». Nutq buzilishlari etiologiyasi muammosi kasalliklarni keltirib chiqaruvchi sabablar haqidagi umumiy ta’limotlar singari uzoq tarixiy rivojlanish yо‘lini bosib о‘tdi. Qadimgi grek faylasufi va shifokori Gippokrat (er.av. 460-377 y.) bir qator nutq buzilishlarining sababini kо‘rsatib о‘tgan. Boshqa grek faylasufi Aristotel (er.av. 384-322 y.) nutq hosil bо‘lish jarayonini periferik nutq apparatining anatomik tuzilishi bilan bog‘lab, anatomik tuzilishdagi kamchiliklarni nutq buzilishiga sabab qilib kо‘rsatgan. Yuqoridagilardan shuni aytish mumkinki, antik davr olimlarining tadqiqotlaridayoq nutq buzilishlari sabablarini tushunishda ikki yо‘nalish kо‘rsatilgan. Birinchi yо‘nalish Gippokrat nuqtai nazari bо‘lib, bosh miyaning jarohatlanishi nutq buzilishlarini kelib chiqishiga sabab bо‘luvchi bosh omil ekanligi ta’kidlangan. Ikkinchisi Aristotelga tegishli bо‘lib, periferik nutq apparatining buzilishlari aynan nutq buzilishlarining sababi etib kо‘rsatilgan. Nutq buzilishlari sababini о‘rganishning keyingi davrlarida ham bu ikki nutqai nazar saqlanib qolgan. Nutq buzilishlari etiologiyasi haqidagi tasavvurlar, shu muammoni о‘rganishning barcha davrlarida, ular mohiyatini tushunishni ifodalaydi. Shuningdek, ma’lum davr va mualliflarning umumiy metodologik yо‘nalishini ifodalaydi. Nutq buzilishlari etiologiyasida bosh miya jarohatlanishining «о‘z о‘rni» borligi eramizdan avvalgi 400 ming yil ilgari Gippokrat tomonidan aytib о‘tilgan bо‘lsa ham, bunga haqiqiy ilmiy tasdiq 1861 yilda, fransuz shifokori Pol Broko tomonidan bosh miyada nutq markazi mavjudligi va bu markaz jarohatlanishi nutq buzilishini keltirib chiqarishi mumkinligi kо‘rsatib berilgandan sо‘nggina berilgandir. Xuddi shunga о‘xshash kashfiyot 1874 yilda Vernike tomonidan ham amalga oshirilgan: nutqni tushunishda bosh miya qobig‘ining orqa bо‘lagi katta rol о‘ynaydi. Bu qismda begona nutqni qabul qilish jarayoni rо‘y beradi.  
 
Nutq buzilishlari etiologiyasi masalasi XX asrning 20 yillaridan jadal ishlana 
boshlandi. Bu yillarda tadqiqotchilar ilk bor, kelib chiqish sabablariga qarab nutq 
buzilishlarini tasniflashga urindilar. S.M.Dobrogayev (1922) nutq buzilishlari 
sabablari orasida quyidagilarni ajratib kо‘rsatgan: 
1. 
Oliy nerv faoliyati kasalliklari. 
2. 
Anatomik nutq apparatida patologik о‘zgarishlar. 
3. 
Bolalikdan tarbiyaning yetishmaganligi. 
4. 
Organizmning umumiy nevropatik holati. 
M.YE.Xvatsev ilk bor nutq buzilishlari sabablarini ichki va tashqi omillarga 
ajratdi. Shu bilan birga u organik (anatomo-fiziologik, morfologik), funksional 
(psixogen), ijtimoiy-psixologik va psixo-nevrologik sabablarni ajratib kо‘rsatdi. 
Organik sabablarga homiladorlik davrida, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan 
sо‘ng bosh miyaning yaxshi rivojlanmasligi va jarohatlanishi, shuningdek nutq 
periferik organlaridagi turli xil organik buzilishlar kiritilgan. Organik buzilishlar 
markaziy (miyaning jarohatlanishi) va periferik sabablarga (eshituv organi 
jarohatlanishi, tanglay yoriqligi va arti-kulyatsion apparatning boshqa marfologik 
о‘zgarishlari) ajratilgan. 
Funksional sabablarni M.YE.Xvatsev, I.P.Pavlovning ta’limoti orqali 
tushuntiradi. Bu ta’limot M.N.S. da qо‘zg‘alish va tormozlanish jarayonlarining 
о‘zaro munosabatini buzilishi haqida bо‘lib, M.YE.Xvatsev bu orqali organik va 
funksional, markaziy va periferik sabablarning о‘zaro munosabati mavjudligini 
ta’kidlaydi. 
Psixonevrologik sabablarga u aqli zaiflikni, xotira, diqqat buzilishini va 
boshqa psixik jarayonlar buzilishini kiritgan. 
M.YE.Xvatsev ijtimoiy-psixologik sabablarga ham katta e’tiborni qaratgan 
va buning ostida atrof muxitdagi turli xil yomon ta’sirlar yotganini tushuntiradi. 
Biologiya, embriologiya, nazariy tibbiyot sohalarida sо‘nggi 10 yillikda 
qо‘lga kiritilgan katta yutuqlar, tibbiy genetika, immunologiya va boshqa fanlarning 
erishgan yutuqlari nutq buzilishlari etiologiyasi haqida chuqurroq tasavvurga ega 
bо‘lish imkonini berdi va ularning kelib chiqishida ekzogen (tashqi) va endogen 
(ichki) zararlarning ahamiyatini kо‘rsatdi. Nutq buzilishlarining faqat organik 
(markaziy va periferik) sabablarini ajratmasdan, balki funksional sabablarni ham 
Nutq buzilishlari etiologiyasi masalasi XX asrning 20 yillaridan jadal ishlana boshlandi. Bu yillarda tadqiqotchilar ilk bor, kelib chiqish sabablariga qarab nutq buzilishlarini tasniflashga urindilar. S.M.Dobrogayev (1922) nutq buzilishlari sabablari orasida quyidagilarni ajratib kо‘rsatgan: 1. Oliy nerv faoliyati kasalliklari. 2. Anatomik nutq apparatida patologik о‘zgarishlar. 3. Bolalikdan tarbiyaning yetishmaganligi. 4. Organizmning umumiy nevropatik holati. M.YE.Xvatsev ilk bor nutq buzilishlari sabablarini ichki va tashqi omillarga ajratdi. Shu bilan birga u organik (anatomo-fiziologik, morfologik), funksional (psixogen), ijtimoiy-psixologik va psixo-nevrologik sabablarni ajratib kо‘rsatdi. Organik sabablarga homiladorlik davrida, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan sо‘ng bosh miyaning yaxshi rivojlanmasligi va jarohatlanishi, shuningdek nutq periferik organlaridagi turli xil organik buzilishlar kiritilgan. Organik buzilishlar markaziy (miyaning jarohatlanishi) va periferik sabablarga (eshituv organi jarohatlanishi, tanglay yoriqligi va arti-kulyatsion apparatning boshqa marfologik о‘zgarishlari) ajratilgan. Funksional sabablarni M.YE.Xvatsev, I.P.Pavlovning ta’limoti orqali tushuntiradi. Bu ta’limot M.N.S. da qо‘zg‘alish va tormozlanish jarayonlarining о‘zaro munosabatini buzilishi haqida bо‘lib, M.YE.Xvatsev bu orqali organik va funksional, markaziy va periferik sabablarning о‘zaro munosabati mavjudligini ta’kidlaydi. Psixonevrologik sabablarga u aqli zaiflikni, xotira, diqqat buzilishini va boshqa psixik jarayonlar buzilishini kiritgan. M.YE.Xvatsev ijtimoiy-psixologik sabablarga ham katta e’tiborni qaratgan va buning ostida atrof muxitdagi turli xil yomon ta’sirlar yotganini tushuntiradi. Biologiya, embriologiya, nazariy tibbiyot sohalarida sо‘nggi 10 yillikda qо‘lga kiritilgan katta yutuqlar, tibbiy genetika, immunologiya va boshqa fanlarning erishgan yutuqlari nutq buzilishlari etiologiyasi haqida chuqurroq tasavvurga ega bо‘lish imkonini berdi va ularning kelib chiqishida ekzogen (tashqi) va endogen (ichki) zararlarning ahamiyatini kо‘rsatdi. Nutq buzilishlarining faqat organik (markaziy va periferik) sabablarini ajratmasdan, balki funksional sabablarni ham  
 
ajratish, nutq buzilishi mexanizmini bola organizmiga kо‘rsatadigan ta’sirini 
tushunish ham kerak. Bu nutq buzilishlarini korreksiyalash uchun tо‘g‘ri yо‘l va 
metodlar tanlash, ularni oldindan aytib berish va oldini olish uchun ham muhimdir. 
Nutq buzilishlari sababi deganda – organizmga tashqi yoki ichki zararli 
omilning ta’sir etishi yoki ularning о‘zaro aloqasini tushunish mumkin, qaysiki bu, 
nutq buzilishi xususiyatini aniqlaydi. 
Etiologiyada tashqi va ichki omillarning roli masalasi umumiy sababiyat 
muammosining bir bо‘limi hisoblanadi. Nutq kamchiligining kelib chiqishi va uning 
klinik kо‘rinishini shakllanishida bu ikki omil orasida bevosita, о‘zaro aloqadorlik 
о‘rnatilgan. 
Nutq buzilishlarining kelib chiqishida maxsus sharoitlar katta rol о‘ynaydi, 
ya’ni nutq kamchiliklarini kelib chiqishiga yordam beruvchi yoki tо‘sqinlik qiluvchi 
omillar. Masalan, psixik travma ta’siri ostida bolada duduqlanish yuzaga kelsa, u 
tashqi sabab sifatida kо‘riladi. Quyidagilar esa duduqlanishning kelib chiqishi uchun 
qulay sharoit bо‘lib xizmat qiladi: bolaning somatik zaifligi, uning nevropatik 
organizmi (nerv-psixik qо‘zg‘aluvchanlikning oshganligi), M.N.S. ning erta organik 
jarohatlanishi asorati va h.k. 
Evolyusion-dinamik yondoshuv va psixikaning shakllanishi jarayonida  
biologik va ijtimoiy dialektik birlik tamoyili, nutq buzilish etiologiyasini о‘rganish 
uchun asos bо‘ladi. Bu aspektda bola nutqiy faoliyatining rivojlanishi uning M.N.S. 
ning yetuklik darajasiga qarab belgilanadi va ma’lum darajada bolaning tashqi olam 
bilan о‘zaro munosabati xususiyatlariga ham bog‘liqdir. 
L.S.Vigotskiy ishlab chiqqan psixik rivojlanishining konsepsiyasi, bolalik 
davrida nutq rivojlanishi buzilishining sababini о‘rganishda metodologik asos bо‘lib 
xizmat qiladi. Psixika rivojlanishining atrof muhit ta’siri bilan bog‘liqligini 
tushuntira turib, u «rivojlanishning ijtimoiy vaziyati» tushunchasini kiritdi. Bu о‘z 
navbatida rivojlanishning ichki jarayonlari va tashqi sharoitlarni о‘zida namoyon 
etadi. 
Funksional nutqiy tizimning yetilishi asosida afferentatsiya yotadi, ya’ni turli 
analizatorlar orqali tashqi olamdan signal olish. Birinchi navbatda eshituv analizatori 
turli xil signallarni va eng avvalo nutqiy signallarni qabul qiladi. Eshituv 
afferentatsiyasining manbasi bо‘lib, bola bilan muloqot qiluvchi katta odam 
ajratish, nutq buzilishi mexanizmini bola organizmiga kо‘rsatadigan ta’sirini tushunish ham kerak. Bu nutq buzilishlarini korreksiyalash uchun tо‘g‘ri yо‘l va metodlar tanlash, ularni oldindan aytib berish va oldini olish uchun ham muhimdir. Nutq buzilishlari sababi deganda – organizmga tashqi yoki ichki zararli omilning ta’sir etishi yoki ularning о‘zaro aloqasini tushunish mumkin, qaysiki bu, nutq buzilishi xususiyatini aniqlaydi. Etiologiyada tashqi va ichki omillarning roli masalasi umumiy sababiyat muammosining bir bо‘limi hisoblanadi. Nutq kamchiligining kelib chiqishi va uning klinik kо‘rinishini shakllanishida bu ikki omil orasida bevosita, о‘zaro aloqadorlik о‘rnatilgan. Nutq buzilishlarining kelib chiqishida maxsus sharoitlar katta rol о‘ynaydi, ya’ni nutq kamchiliklarini kelib chiqishiga yordam beruvchi yoki tо‘sqinlik qiluvchi omillar. Masalan, psixik travma ta’siri ostida bolada duduqlanish yuzaga kelsa, u tashqi sabab sifatida kо‘riladi. Quyidagilar esa duduqlanishning kelib chiqishi uchun qulay sharoit bо‘lib xizmat qiladi: bolaning somatik zaifligi, uning nevropatik organizmi (nerv-psixik qо‘zg‘aluvchanlikning oshganligi), M.N.S. ning erta organik jarohatlanishi asorati va h.k. Evolyusion-dinamik yondoshuv va psixikaning shakllanishi jarayonida biologik va ijtimoiy dialektik birlik tamoyili, nutq buzilish etiologiyasini о‘rganish uchun asos bо‘ladi. Bu aspektda bola nutqiy faoliyatining rivojlanishi uning M.N.S. ning yetuklik darajasiga qarab belgilanadi va ma’lum darajada bolaning tashqi olam bilan о‘zaro munosabati xususiyatlariga ham bog‘liqdir. L.S.Vigotskiy ishlab chiqqan psixik rivojlanishining konsepsiyasi, bolalik davrida nutq rivojlanishi buzilishining sababini о‘rganishda metodologik asos bо‘lib xizmat qiladi. Psixika rivojlanishining atrof muhit ta’siri bilan bog‘liqligini tushuntira turib, u «rivojlanishning ijtimoiy vaziyati» tushunchasini kiritdi. Bu о‘z navbatida rivojlanishning ichki jarayonlari va tashqi sharoitlarni о‘zida namoyon etadi. Funksional nutqiy tizimning yetilishi asosida afferentatsiya yotadi, ya’ni turli analizatorlar orqali tashqi olamdan signal olish. Birinchi navbatda eshituv analizatori turli xil signallarni va eng avvalo nutqiy signallarni qabul qiladi. Eshituv afferentatsiyasining manbasi bо‘lib, bola bilan muloqot qiluvchi katta odam  
 
hisoblanadi. Shunga bog‘liq ravishda nutqiy muhit va nutqiy muloqotning roli juda 
kattadir va ularning yetishmovchiligi nutq shakllanishini buzuvchi asosiy 
sabablardan biri bо‘lishi mumkin. 
       Demak, nutq kamchiligiga ega kishilar orasida yoki nutqiy 
chegaralangan muxitda tarbiyalanuvchi ilk yoshdagi bolalar nutqi rivojlanishidan 
orqada qoladi (kar-soqov ota-onalar yoki yaqqol nutq kamchiligiga ega ota-onalar, 
uzoq muddat kasalxonada yotish, turli xil og‘ir kasalliklar tufayli ijtimoiy kontaktga 
kirishishning chegaralanganligi). 
Bola nutqining normal rivojlanishi uchun muloqot ma’lum ahamiyatga ega 
bо‘lishi, ijobiy-emotsional tusda kechishi kerak. Unga tovushlarni shun-daygina 
eshitish kamlik qiladi (radiomagnitafon, televizor). Dastlab ma’lum yosh davri 
uchun xarakterli asosda kattalar bilan muloqot qilish lozim. Bolani kattalar bilan 
muloqoti shaklining о‘zgarishi nutq rivojlanishiga turtki bо‘ladi. Demak, hayotining 
birinchi yili uchun xarakterli bо‘lgan emotsional muloqotni 2-3 yoshlarda predmetli-
xarakatga almashtirishi uning nutqi rivojlanishiga yaxshigina turtki bо‘lib xizmat 
qiladi. Agarki, bunday о‘zgarish yuz bermasa u holda nutq rivojlanishida orqada 
qolish yuzaga keladi. 
Bolada predmetli-о‘yin faoliyati jarayonida tо‘plangan taassurotlar nutq 
rivojlanishiga dastlabki zamin bо‘lib xizmat qiladi. 
Bola nutg‘ining rivojlanishi tashqi noqulay sharoitlar natijasida kechikadi va 
buziladi: ijobiy emotsional muxitning yо‘qligi, haddan tashqari shovqin-suronli 
muxit. 
Nutq taqlid asosida rivojlanadi. Shu sababli ayrim nutqiy kamchiliklar 
(talaffuzning aniq emasligi, duduqlanish, nutq tempining buzilishi va boshqalar) 
asosida taqlid yotadi. 
Nutq kamchiliklari kо‘pincha turli xil psixik travmalardan yuzaga keladi 
(qо‘rquv, yaqin odamini yо‘qotganda hayajonlanish, oiladagi uzoq davom etayotgan 
psixik travmalovchi vaziyat va h.k.). 
Bu nutq rivojlanishini kechiktiradi, ayniqsa kuchli psixik travmalarda 
bolalarda psixogen nutqiy buzilishlarni keltirib chiqaradi: mutizm, nevrotik 
duduqlanish. Bu nutqiy buzilishlar M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha shartli ravishda 
funksional buzilishga kiritiladi. 
hisoblanadi. Shunga bog‘liq ravishda nutqiy muhit va nutqiy muloqotning roli juda kattadir va ularning yetishmovchiligi nutq shakllanishini buzuvchi asosiy sabablardan biri bо‘lishi mumkin. Demak, nutq kamchiligiga ega kishilar orasida yoki nutqiy chegaralangan muxitda tarbiyalanuvchi ilk yoshdagi bolalar nutqi rivojlanishidan orqada qoladi (kar-soqov ota-onalar yoki yaqqol nutq kamchiligiga ega ota-onalar, uzoq muddat kasalxonada yotish, turli xil og‘ir kasalliklar tufayli ijtimoiy kontaktga kirishishning chegaralanganligi). Bola nutqining normal rivojlanishi uchun muloqot ma’lum ahamiyatga ega bо‘lishi, ijobiy-emotsional tusda kechishi kerak. Unga tovushlarni shun-daygina eshitish kamlik qiladi (radiomagnitafon, televizor). Dastlab ma’lum yosh davri uchun xarakterli asosda kattalar bilan muloqot qilish lozim. Bolani kattalar bilan muloqoti shaklining о‘zgarishi nutq rivojlanishiga turtki bо‘ladi. Demak, hayotining birinchi yili uchun xarakterli bо‘lgan emotsional muloqotni 2-3 yoshlarda predmetli- xarakatga almashtirishi uning nutqi rivojlanishiga yaxshigina turtki bо‘lib xizmat qiladi. Agarki, bunday о‘zgarish yuz bermasa u holda nutq rivojlanishida orqada qolish yuzaga keladi. Bolada predmetli-о‘yin faoliyati jarayonida tо‘plangan taassurotlar nutq rivojlanishiga dastlabki zamin bо‘lib xizmat qiladi. Bola nutg‘ining rivojlanishi tashqi noqulay sharoitlar natijasida kechikadi va buziladi: ijobiy emotsional muxitning yо‘qligi, haddan tashqari shovqin-suronli muxit. Nutq taqlid asosida rivojlanadi. Shu sababli ayrim nutqiy kamchiliklar (talaffuzning aniq emasligi, duduqlanish, nutq tempining buzilishi va boshqalar) asosida taqlid yotadi. Nutq kamchiliklari kо‘pincha turli xil psixik travmalardan yuzaga keladi (qо‘rquv, yaqin odamini yо‘qotganda hayajonlanish, oiladagi uzoq davom etayotgan psixik travmalovchi vaziyat va h.k.). Bu nutq rivojlanishini kechiktiradi, ayniqsa kuchli psixik travmalarda bolalarda psixogen nutqiy buzilishlarni keltirib chiqaradi: mutizm, nevrotik duduqlanish. Bu nutqiy buzilishlar M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha shartli ravishda funksional buzilishga kiritiladi.  
 
Shuningdek, nutqning funksional buzilishlariga quyidagilarni ham kiritish 
mumkin: 
1. 
Bola organizmiga zararli ta’sir kо‘rsatishi bilan bog‘liq buzilishlar. 
2. 
Umumiy, jismoniy zaiflik, chala tug‘ilish yoki tо‘la shakllanmagan 
homilalik bilan shartlangan yetishmaganlik. 
3. 
Ichki organlarning turli kasalliklari, raxit, moddalar almashinuvining 
buzilishi. 
Bolalardagi nutq buzilishlarini baholashda keskin davrlarni hisobga olish 
shartdir, qaysiki bunda nutq tizimining u yoki bu tarkibiy qismini birmuncha jadal 
rivojlanishi qachon sodir bо‘ladi, nutqiy faoliyatning, nerv mexanizmi 
jarohatlanishining yuqori darajadagi havfi nima bilandir bog‘liq ravishda paydo 
bо‘lishini о‘rganish osonroq kechadi. 
Nutq funksiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr ajratiladi: 
Birinchi davr (hayotining 1-2 yili). Bu davrda nutqning dastlabki urinishi 
shakllanadi va nutqiy rivojlanish boshlanadi, aloqaga kirishishga asos solinadi va 
uning xarakatlanuvchi kuchi bilan muloqotga ehtiyoj paydo bо‘ladi. Bu yoshda 
pо‘stloq nutq zonalarining birmuncha jadal rivojlanishi sodir bо‘ladi, xususan Broka 
zonasi. Uning rivojlanishida bola hayotining 14-18 oylari keskin davr hisoblanadi. 
Bu davrda hattoki sezilarsiz tuyulgan noqulay omillar bola nutqining rivojlanishida 
о‘z aksini kо‘rsatishi mumkin. 
Ikkinchi davr (3 yosh) bog‘langan nutq jadal rivojlanadi. Vaziyatli nutqdan 
kontekstli nutqqa о‘tiladi. Bu M.N.S. ishida katta muvofiqlikni talab etadi (nutq-
xarakat mexanizmini, diqqatni, xotirani va h.k.). M.N.S. ishida vujudga keluvchi 
ayrim nomuvofiqlik xulqdagi о‘zgarishlarni keltirib chiqaradi, qaysarlik, negativizm 
va h.k. lar kuzatiladi. Bularning hammasi nerv tizimining zararlanishiga bо‘lgan 
havfni 
belgilaydi. 
Duduqlanish, 
mutizm 
yuzaga 
kelishi 
mumkin, nutq 
rivojlanishining orqada qolishi kuzatiladi. Bola nutqiy muloqotga kirishishdan bosh 
tortadi, kattalar qо‘ygan talablariga qarshi qat’iy norozilik bildiradi. 
Bu davrda yuzaga keluvchi duduqlanish nutq funksional tizimining va turli 
xil psixik funksiyalarning notekis shakllanishidan bо‘lishi mumkin. Gohida 
adabiyotlarda bu holat «evolyutiv» termini bilan yuritiladi, ya’ni yosh davrlari bilan 
bog‘liq rivojlanish. Masalan: «evolyutiv duduqlanish». 
Shuningdek, nutqning funksional buzilishlariga quyidagilarni ham kiritish mumkin: 1. Bola organizmiga zararli ta’sir kо‘rsatishi bilan bog‘liq buzilishlar. 2. Umumiy, jismoniy zaiflik, chala tug‘ilish yoki tо‘la shakllanmagan homilalik bilan shartlangan yetishmaganlik. 3. Ichki organlarning turli kasalliklari, raxit, moddalar almashinuvining buzilishi. Bolalardagi nutq buzilishlarini baholashda keskin davrlarni hisobga olish shartdir, qaysiki bunda nutq tizimining u yoki bu tarkibiy qismini birmuncha jadal rivojlanishi qachon sodir bо‘ladi, nutqiy faoliyatning, nerv mexanizmi jarohatlanishining yuqori darajadagi havfi nima bilandir bog‘liq ravishda paydo bо‘lishini о‘rganish osonroq kechadi. Nutq funksiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr ajratiladi: Birinchi davr (hayotining 1-2 yili). Bu davrda nutqning dastlabki urinishi shakllanadi va nutqiy rivojlanish boshlanadi, aloqaga kirishishga asos solinadi va uning xarakatlanuvchi kuchi bilan muloqotga ehtiyoj paydo bо‘ladi. Bu yoshda pо‘stloq nutq zonalarining birmuncha jadal rivojlanishi sodir bо‘ladi, xususan Broka zonasi. Uning rivojlanishida bola hayotining 14-18 oylari keskin davr hisoblanadi. Bu davrda hattoki sezilarsiz tuyulgan noqulay omillar bola nutqining rivojlanishida о‘z aksini kо‘rsatishi mumkin. Ikkinchi davr (3 yosh) bog‘langan nutq jadal rivojlanadi. Vaziyatli nutqdan kontekstli nutqqa о‘tiladi. Bu M.N.S. ishida katta muvofiqlikni talab etadi (nutq- xarakat mexanizmini, diqqatni, xotirani va h.k.). M.N.S. ishida vujudga keluvchi ayrim nomuvofiqlik xulqdagi о‘zgarishlarni keltirib chiqaradi, qaysarlik, negativizm va h.k. lar kuzatiladi. Bularning hammasi nerv tizimining zararlanishiga bо‘lgan havfni belgilaydi. Duduqlanish, mutizm yuzaga kelishi mumkin, nutq rivojlanishining orqada qolishi kuzatiladi. Bola nutqiy muloqotga kirishishdan bosh tortadi, kattalar qо‘ygan talablariga qarshi qat’iy norozilik bildiradi. Bu davrda yuzaga keluvchi duduqlanish nutq funksional tizimining va turli xil psixik funksiyalarning notekis shakllanishidan bо‘lishi mumkin. Gohida adabiyotlarda bu holat «evolyutiv» termini bilan yuritiladi, ya’ni yosh davrlari bilan bog‘liq rivojlanish. Masalan: «evolyutiv duduqlanish».  
 
Uchinchi davr (6-7 yosh) yozma nutq rivojlanishining boshlanishi. Bolaning 
M.N.S. ga tushuvchi yuklama oshib boradi. Bolaga kattaroq talablar qо‘yilganda 
duduqlanish hosil bо‘lishi bilan nerv faoliyatida «portlash» yuz beradi. 
Bolada bor bо‘lgan nutq funksiyasining har qanday buzilishi bu keskin 
davrlarda birmuncha kuchli namoyon bо‘ladi. Bundan tashqari yangi nutq 
kamchiliklari ham paydo bо‘lishi mumkin. Logoped bola nutqining rivojlanishida 
keskin davrlarni yaxshi bilishi va о‘zining kundalik ishida shuni hisobga olishi 
kerak. 
Nutq rivojlanishida keskin davrlar moyillik vazifasini bajaradi. Bu davrlar 
mustaqil ahamiyatga ega bо‘lgani singari boshqa zararli omillar bilan-genetik, 
bolaning umumiy zaiflashuvi va hokazolar bilan uyg‘unlashadi. 
Nutqning yoshga qarab rivojlanish dinamikasi hayotining birinchi yillarida 
organizm genotipiga va unga ta’sir qiluvchi atrof muhitga bog‘liq ravishda о‘zgarib 
turadi: nutq funksional tizimining rivojlanishi uchun M.N.S. ning normal yetukligi 
va ishlab turishi muhim. 
Nutq buzilishlarining kelib chiqishida ekzogen va organik omillar kо‘proq 
rol о‘ynaydi. Bu sabablar guruhi M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha jarohat joyiga qarab 
organik markaziy va organik periferik guruhlarga kiritiladi. 
Ekzogen-organik omillar deganda bola M.N.S. ga va bola organizmiga yaxlit 
ta’sir etuvchi turli xil zararli ta’sirlarni tushunamiz. Bu omillarning ta’sir etish 
vaqtiga qarab quyidagilarga bо‘linadi: 
1. 
Homilalik ya’ni (perinatal) bolaning ona qornidaligi vaqtidagi ta’sirlar. 
2. 
Tug‘ruq vaqtidagi jarohatlar (natal). 
3. 
Turli xil zararli omillarning tug‘ruqdan keyingi davrda ta’siri 
(postnatal). 
Kо‘pincha homilalik patalogiyasi tug‘ruq paytida bola nerv tizimining 
jarohatlanishi bilan qо‘shilib yuzaga keladi. Bunday uyg‘unlashuv zamonaviy tibbiy 
adabiyotlarda «perinatal patalogiya» termini bilan belgilanadi. Nerv tizimining 
bunday jarohatlanishi turli xil patologik holatlarni, homiladorlik davrida turli xil 
zararli omillarning homilaga ta’sir etishi, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan sо‘ng 
dastlabki davrlarda zararli omillarning ta’sir etishini birlashtiradi. Perinatal 
patalogiya 
onaning 
homiladorlik 
vaqtidagi 
kasalliklari, 
infeksiyalar, 
Uchinchi davr (6-7 yosh) yozma nutq rivojlanishining boshlanishi. Bolaning M.N.S. ga tushuvchi yuklama oshib boradi. Bolaga kattaroq talablar qо‘yilganda duduqlanish hosil bо‘lishi bilan nerv faoliyatida «portlash» yuz beradi. Bolada bor bо‘lgan nutq funksiyasining har qanday buzilishi bu keskin davrlarda birmuncha kuchli namoyon bо‘ladi. Bundan tashqari yangi nutq kamchiliklari ham paydo bо‘lishi mumkin. Logoped bola nutqining rivojlanishida keskin davrlarni yaxshi bilishi va о‘zining kundalik ishida shuni hisobga olishi kerak. Nutq rivojlanishida keskin davrlar moyillik vazifasini bajaradi. Bu davrlar mustaqil ahamiyatga ega bо‘lgani singari boshqa zararli omillar bilan-genetik, bolaning umumiy zaiflashuvi va hokazolar bilan uyg‘unlashadi. Nutqning yoshga qarab rivojlanish dinamikasi hayotining birinchi yillarida organizm genotipiga va unga ta’sir qiluvchi atrof muhitga bog‘liq ravishda о‘zgarib turadi: nutq funksional tizimining rivojlanishi uchun M.N.S. ning normal yetukligi va ishlab turishi muhim. Nutq buzilishlarining kelib chiqishida ekzogen va organik omillar kо‘proq rol о‘ynaydi. Bu sabablar guruhi M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha jarohat joyiga qarab organik markaziy va organik periferik guruhlarga kiritiladi. Ekzogen-organik omillar deganda bola M.N.S. ga va bola organizmiga yaxlit ta’sir etuvchi turli xil zararli ta’sirlarni tushunamiz. Bu omillarning ta’sir etish vaqtiga qarab quyidagilarga bо‘linadi: 1. Homilalik ya’ni (perinatal) bolaning ona qornidaligi vaqtidagi ta’sirlar. 2. Tug‘ruq vaqtidagi jarohatlar (natal). 3. Turli xil zararli omillarning tug‘ruqdan keyingi davrda ta’siri (postnatal). Kо‘pincha homilalik patalogiyasi tug‘ruq paytida bola nerv tizimining jarohatlanishi bilan qо‘shilib yuzaga keladi. Bunday uyg‘unlashuv zamonaviy tibbiy adabiyotlarda «perinatal patalogiya» termini bilan belgilanadi. Nerv tizimining bunday jarohatlanishi turli xil patologik holatlarni, homiladorlik davrida turli xil zararli omillarning homilaga ta’sir etishi, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan sо‘ng dastlabki davrlarda zararli omillarning ta’sir etishini birlashtiradi. Perinatal patalogiya onaning homiladorlik vaqtidagi kasalliklari, infeksiyalar,  
 
intoksikatsiyalar, homiladorlik toksikozlari, shuningdek, turli kо‘rinishdagi 
akusherlik patalogiyalari (tos suyagining torligi, chо‘zilgan yoki tezlashgan tug‘ruq, 
muddatdan ilgari suv ketishi, kindikka о‘ralish, homilaning notо‘g‘ri yotishi va h.k.) 
asosida yuzaga keladi. 
Nerv tizimining perinatal patalogiyasida dastlabki о‘rinlarni asfiksiya va 
tug‘ruq travmasi egallaydi. 
Homiladorlik davrida homila rivojlanishidagi buzilishlar tug‘ruq travmasi va 
asfiksiyani (tug‘ruq paytida homilaga kislorod yetishmasligi) keltirib chiqaradi. Bu 
esa homilaning himoya va adaptatsiya mexanizmini pasaytiradi. Tug‘ruq travmasi 
va asfiksiya homila miyasining notо‘g‘ri rivojlanishini kuchaytiradi. 
Tug‘ruq travmasi kalla suyagi ichiga qon quyilishi va nerv hujayralarining 
о‘lishiga olib keladi. Kalla suyagi ichiga qon quyilishi bosh miya pо‘stlog‘ining nutq 
zonalariga ham о‘z ta’sirini о‘tkazishi mumkin. Buning oqibatida bosh miya 
pо‘stlog‘i taraqqiyoti jarayonida turli xil nutq buzilishlari kelib chiqadi (alaliya). 
Chala tug‘ilgan bolalarda kalla suyagi ichiga qon quyilishi xavfi kо‘proq bо‘ladi. 
Bunga ularning tomir devorlarining zaifligi sabab bо‘ladi. 
Nutq harakat mexanizmini ta’minlovchi miyaning ma’lum bir sohasidagi 
jarohat о‘chog‘i natijasida asosan nutqning tovush talaffuz tomonida buzilishlar 
vujudga keladi-dizartriY. 
Nutq buzilishlari etiologiyasida ona va homila qonining immunologik 
jihatdan mos kelmasligi ham muhim rol о‘ynaydi (rezus-omil, eritrotsit antigenlari 
bо‘yicha). Rezus yoki antitelo guruhlari yо‘ldosh orqali о‘tib homila 
eritrotsitlarining bо‘linishini keltirib chiqaradi. 
Buning natijasida eritrotsitlardan M.N.S. uchun zaharli bо‘lgan modda-
bilirubin ajraladi. Uning ta’siri ostida miyaning pо‘stloq osti bо‘limlari, eshituv 
yadrolari jarohatlanadi. Bu esa eshituvning buzilishi bilan birgalikda nutqning 
tovush talaffuz tomonining buzilishiga olib keladi. 
Ona qornidaligida miyaning jarohatlanishi natijasida birmuncha og‘ir nutq 
buzilishlari vujudga keladi. Bu nutq buzilishlari qoidaga kо‘ra boshqa polimorf 
nuqsonlar bilan qо‘shilib keladi (eshituv, kо‘ruv, tayanch xarakat apparati, intellekt). 
Bular homilador ayolning qizilcha, toksoplazmoz va boshqa yuqumli kasalliklar 
bilan kasallanganida kuzatiladi. Bu holda nutq buzilishlari va boshqa nuqsonlarning 
intoksikatsiyalar, homiladorlik toksikozlari, shuningdek, turli kо‘rinishdagi akusherlik patalogiyalari (tos suyagining torligi, chо‘zilgan yoki tezlashgan tug‘ruq, muddatdan ilgari suv ketishi, kindikka о‘ralish, homilaning notо‘g‘ri yotishi va h.k.) asosida yuzaga keladi. Nerv tizimining perinatal patalogiyasida dastlabki о‘rinlarni asfiksiya va tug‘ruq travmasi egallaydi. Homiladorlik davrida homila rivojlanishidagi buzilishlar tug‘ruq travmasi va asfiksiyani (tug‘ruq paytida homilaga kislorod yetishmasligi) keltirib chiqaradi. Bu esa homilaning himoya va adaptatsiya mexanizmini pasaytiradi. Tug‘ruq travmasi va asfiksiya homila miyasining notо‘g‘ri rivojlanishini kuchaytiradi. Tug‘ruq travmasi kalla suyagi ichiga qon quyilishi va nerv hujayralarining о‘lishiga olib keladi. Kalla suyagi ichiga qon quyilishi bosh miya pо‘stlog‘ining nutq zonalariga ham о‘z ta’sirini о‘tkazishi mumkin. Buning oqibatida bosh miya pо‘stlog‘i taraqqiyoti jarayonida turli xil nutq buzilishlari kelib chiqadi (alaliya). Chala tug‘ilgan bolalarda kalla suyagi ichiga qon quyilishi xavfi kо‘proq bо‘ladi. Bunga ularning tomir devorlarining zaifligi sabab bо‘ladi. Nutq harakat mexanizmini ta’minlovchi miyaning ma’lum bir sohasidagi jarohat о‘chog‘i natijasida asosan nutqning tovush talaffuz tomonida buzilishlar vujudga keladi-dizartriY. Nutq buzilishlari etiologiyasida ona va homila qonining immunologik jihatdan mos kelmasligi ham muhim rol о‘ynaydi (rezus-omil, eritrotsit antigenlari bо‘yicha). Rezus yoki antitelo guruhlari yо‘ldosh orqali о‘tib homila eritrotsitlarining bо‘linishini keltirib chiqaradi. Buning natijasida eritrotsitlardan M.N.S. uchun zaharli bо‘lgan modda- bilirubin ajraladi. Uning ta’siri ostida miyaning pо‘stloq osti bо‘limlari, eshituv yadrolari jarohatlanadi. Bu esa eshituvning buzilishi bilan birgalikda nutqning tovush talaffuz tomonining buzilishiga olib keladi. Ona qornidaligida miyaning jarohatlanishi natijasida birmuncha og‘ir nutq buzilishlari vujudga keladi. Bu nutq buzilishlari qoidaga kо‘ra boshqa polimorf nuqsonlar bilan qо‘shilib keladi (eshituv, kо‘ruv, tayanch xarakat apparati, intellekt). Bular homilador ayolning qizilcha, toksoplazmoz va boshqa yuqumli kasalliklar bilan kasallanganida kuzatiladi. Bu holda nutq buzilishlari va boshqa nuqsonlarning  
 
og‘irlik darajasi homilaning ona qornidaligi davrida kо‘proq miyaning jarohatlanishi 
vaqtiga bog‘liq bо‘ladi. Homiladorlikning dastlabki uchinchi oyida, shuningdek, 
embriogenez davrida, ya’ni 4 haftalikdan 4 oylikkacha birmuncha og‘ir 
jarohatlanishlar kuzatiladi. Homiladorlikning kech stadiyalaridagi patalogik ta’sirlar 
odatda og‘ir nuqsonlarni keltirib chiqarmasa ham, nerv tizimining shakllanishini 
kechikishiga, uning strukturasi miyelinizatsiyasining buzilishiga olib keladi. 
Miya rivojlanishida anomaliyalari bor bolalarda kо‘pgina dizembriogenetik 
stigmlar tez-tez kuzatiladi; kalla suyagi assimetriyasi, tanglay anomaliyalari, 
yuqoridagi 
jag‘ 
rivojlanishidagi 
kamchiliklar, 
pastki 
jag‘ 
aploziyasi; 
miyekrognatiya, prognatiya va boshqalar. Homilaga ta’sir etuvchi zararli omillar 
ta’siri ostida vujudga keluvchi nutq buzilishlariga ochiq rinolaliyani misol qilish 
mumkin. 
Homiladorlik davrida onaning yuqumli va somatik kasalliklari, bachadon-
yо‘ldosh qon aylanishining buzilishiga, homila oziqlanishining buzilishi va kislorod 
yetishmasligiga olib kelishi mumkin. Agar homilaga surunkali kislorod 
yetishmasligi о‘tkir kechmasa, u hech qanday buzilishni keltirib chiqarmasligi 
mumkin, biroq homila shakllanish tempini birmuncha sekinlashtiradi. Buning 
natijasida homila muddatiga yetib tug‘ilishiga qaramay bola tо‘la shakllanmagan, 
nerv tizimi zaif tug‘iladi. Nerv tizimining miyelinizatsiya jarayoni sekinlashadi, nerv 
hujayrasi va uning aksonlari differensatsiyasi izdan chiqadi, miyaning neyronlararo 
aloqasining shakllanishi qiyinlashadi. Bu omillar о‘z navbatida nutq faoliyatining 
shakllanishiga salbiy ta’sir kо‘rsatadi. 
Ona qornida homila rivojlanishining buzilishi – embriopatiyalar-yuqumli 
kasalliklar, dori-darmonlar ichish, ionlashgan radiatsiya vibratsiya, homiladorlik 
vaqtida ichish va chekish bilan bog‘liq hollarda vujudga keladi. Alkagol va 
nikotinning naslga zararli ta’siri ancha yil ilgari aniqlangan. 
Ayni vaqtda nutq buzilishlari bilan uyg‘unlashgan alkagolli-embriopatik 
genezli oligofreniyaning klinik kо‘rinishi о‘rganildi. Turli xil nutq nuqsonlarining 
kelib chiqishiga surunkali alkogolizmning ta’siri kо‘rsatildi, jismoniy, nutqiy va 
aqliy rivojlanishning orqada qolishini о‘z ichiga olgan alkagolli-embriopatik 
sindrom ta’riflab berildi. Alkagolli-embriopatik sindromda bola nutqining 
og‘irlik darajasi homilaning ona qornidaligi davrida kо‘proq miyaning jarohatlanishi vaqtiga bog‘liq bо‘ladi. Homiladorlikning dastlabki uchinchi oyida, shuningdek, embriogenez davrida, ya’ni 4 haftalikdan 4 oylikkacha birmuncha og‘ir jarohatlanishlar kuzatiladi. Homiladorlikning kech stadiyalaridagi patalogik ta’sirlar odatda og‘ir nuqsonlarni keltirib chiqarmasa ham, nerv tizimining shakllanishini kechikishiga, uning strukturasi miyelinizatsiyasining buzilishiga olib keladi. Miya rivojlanishida anomaliyalari bor bolalarda kо‘pgina dizembriogenetik stigmlar tez-tez kuzatiladi; kalla suyagi assimetriyasi, tanglay anomaliyalari, yuqoridagi jag‘ rivojlanishidagi kamchiliklar, pastki jag‘ aploziyasi; miyekrognatiya, prognatiya va boshqalar. Homilaga ta’sir etuvchi zararli omillar ta’siri ostida vujudga keluvchi nutq buzilishlariga ochiq rinolaliyani misol qilish mumkin. Homiladorlik davrida onaning yuqumli va somatik kasalliklari, bachadon- yо‘ldosh qon aylanishining buzilishiga, homila oziqlanishining buzilishi va kislorod yetishmasligiga olib kelishi mumkin. Agar homilaga surunkali kislorod yetishmasligi о‘tkir kechmasa, u hech qanday buzilishni keltirib chiqarmasligi mumkin, biroq homila shakllanish tempini birmuncha sekinlashtiradi. Buning natijasida homila muddatiga yetib tug‘ilishiga qaramay bola tо‘la shakllanmagan, nerv tizimi zaif tug‘iladi. Nerv tizimining miyelinizatsiya jarayoni sekinlashadi, nerv hujayrasi va uning aksonlari differensatsiyasi izdan chiqadi, miyaning neyronlararo aloqasining shakllanishi qiyinlashadi. Bu omillar о‘z navbatida nutq faoliyatining shakllanishiga salbiy ta’sir kо‘rsatadi. Ona qornida homila rivojlanishining buzilishi – embriopatiyalar-yuqumli kasalliklar, dori-darmonlar ichish, ionlashgan radiatsiya vibratsiya, homiladorlik vaqtida ichish va chekish bilan bog‘liq hollarda vujudga keladi. Alkagol va nikotinning naslga zararli ta’siri ancha yil ilgari aniqlangan. Ayni vaqtda nutq buzilishlari bilan uyg‘unlashgan alkagolli-embriopatik genezli oligofreniyaning klinik kо‘rinishi о‘rganildi. Turli xil nutq nuqsonlarining kelib chiqishiga surunkali alkogolizmning ta’siri kо‘rsatildi, jismoniy, nutqiy va aqliy rivojlanishning orqada qolishini о‘z ichiga olgan alkagolli-embriopatik sindrom ta’riflab berildi. Alkagolli-embriopatik sindromda bola nutqining  
 
rivojlanishiga noqulay ta’sir etuvchi yaqqol ifodalanmagan eshituvning buzilishi 
holati aniqlangan. 
Alkogolizmga chalingan ota-onalarda homila о‘limining havfi ona 
qornidaligi va perinatal davrlarda juda yuqoridir. Bundan tashqari, chala tug‘ilishi, 
homilalik va intranatal asfiksiya, shuningdek kasalliklarga moyillik va bola 
hayotining birinchi yilida о‘lim holatining yuqori darajadaligi ham alkogolizmga 
bog‘liqdir. 
Bu bolalar maktabgacha va maktab yoshida о‘zining jismoniy zaifligi, 
nutqning tо‘liq rivojlanmaganligi bilan uyg‘unlashgan psixik rivojlanishning orqada 
qolganligi, xarakatchanlikning tormozlanganligi, faol diqqati, kо‘ruv va eshituv 
idroki funksiyalarining buzilganligi bilan ajralib turadi. Ular diqqatining tarqoqligi 
bilish faoliyatining kamligi, ta’lim jarayonidagi qiyinchiliklar bilan uyg‘unlashadi. 
Ayni vaqtda kо‘pgina ishlar chekishning ayol sog‘lig‘i, homiladorlik va tug‘ruqning 
kechishiga yomon ta’sir etishiga bag‘ishlangan. Bolaning chala tug‘ilishi, psixik va 
jismoniy rivojlanishdan orqada qolishi bilan chekishning aloqasi borligi isbotlandi. 
Ma’lumotlarga kо‘ra ota yoki onaning surunkali chekishi irsiy moddaning 
patologik о‘zgarishiga-mutatsiyalarga olib kelishi mumkin. Homilaga bir qator 
zararli omillarning birgalikda ta’sir etishi ayniqsa havfliroqdir (alkogolizm va 
chekishning homiladorlik toksikozlari bilan birga kelishi va hokazolar). 
Homiladorlik toksikozlariga chala tug‘ilish, tug‘ruqdagi qisqa muddatli 
asfiksiya, yengil kо‘rinishdagi miyaning minimal organik jarohatlanishini keltirib 
chtqaradi (minimal miya disfunksiyasi (M.M.D.) M.M.D. ga ega bolalar uchun 
diqqatning tarqoqligi, xotira pastligi, motor buzilishlar, tormozlanganlik, turli xil 
nutq buzilishlari xarakterlidir. 
Ayni vaqtda yengil miya yetishmovchiligida psixik dizontogenezning 
alohida bir kо‘rinishi ajratilgan. Bu kо‘rinish asosida alohida oliy pо‘stloq 
funksiyalarining yoshga oid vaqtinchalik yetishmaganligi yotadi. Bu nutq 
rivojlanishida о‘ziga xos orqada qolish va psixik rivojlanishning notekisligini 
keltirib chiqaradi.  
Minimal miya disfunksiyasida miya funksional tizimi rivojlanishi tempining 
sekinlashuvi alohida о‘ringa ega. 
rivojlanishiga noqulay ta’sir etuvchi yaqqol ifodalanmagan eshituvning buzilishi holati aniqlangan. Alkogolizmga chalingan ota-onalarda homila о‘limining havfi ona qornidaligi va perinatal davrlarda juda yuqoridir. Bundan tashqari, chala tug‘ilishi, homilalik va intranatal asfiksiya, shuningdek kasalliklarga moyillik va bola hayotining birinchi yilida о‘lim holatining yuqori darajadaligi ham alkogolizmga bog‘liqdir. Bu bolalar maktabgacha va maktab yoshida о‘zining jismoniy zaifligi, nutqning tо‘liq rivojlanmaganligi bilan uyg‘unlashgan psixik rivojlanishning orqada qolganligi, xarakatchanlikning tormozlanganligi, faol diqqati, kо‘ruv va eshituv idroki funksiyalarining buzilganligi bilan ajralib turadi. Ular diqqatining tarqoqligi bilish faoliyatining kamligi, ta’lim jarayonidagi qiyinchiliklar bilan uyg‘unlashadi. Ayni vaqtda kо‘pgina ishlar chekishning ayol sog‘lig‘i, homiladorlik va tug‘ruqning kechishiga yomon ta’sir etishiga bag‘ishlangan. Bolaning chala tug‘ilishi, psixik va jismoniy rivojlanishdan orqada qolishi bilan chekishning aloqasi borligi isbotlandi. Ma’lumotlarga kо‘ra ota yoki onaning surunkali chekishi irsiy moddaning patologik о‘zgarishiga-mutatsiyalarga olib kelishi mumkin. Homilaga bir qator zararli omillarning birgalikda ta’sir etishi ayniqsa havfliroqdir (alkogolizm va chekishning homiladorlik toksikozlari bilan birga kelishi va hokazolar). Homiladorlik toksikozlariga chala tug‘ilish, tug‘ruqdagi qisqa muddatli asfiksiya, yengil kо‘rinishdagi miyaning minimal organik jarohatlanishini keltirib chtqaradi (minimal miya disfunksiyasi (M.M.D.) M.M.D. ga ega bolalar uchun diqqatning tarqoqligi, xotira pastligi, motor buzilishlar, tormozlanganlik, turli xil nutq buzilishlari xarakterlidir. Ayni vaqtda yengil miya yetishmovchiligida psixik dizontogenezning alohida bir kо‘rinishi ajratilgan. Bu kо‘rinish asosida alohida oliy pо‘stloq funksiyalarining yoshga oid vaqtinchalik yetishmaganligi yotadi. Bu nutq rivojlanishida о‘ziga xos orqada qolish va psixik rivojlanishning notekisligini keltirib chiqaradi. Minimal miya disfunksiyasida miya funksional tizimi rivojlanishi tempining sekinlashuvi alohida о‘ringa ega.  
 
Nutq buzilishlarining kelib chiqishi bо‘yicha moyilligi bor bolalar guruhini 
M.M.D. ga ega bolalar tashkil qiladi. Nutq buzilishlarini о‘z vaqtida aniqlash va 
psixik rivojlanishni barvaqt rag‘batlantirish, bu toifa bolalar nutqiy va aqliy 
rivojlanishining kechikishini ma’lum darajada yaxshilashi mumkin. Logoped va 
pedagog-defektolog M.M.D. sindromining dastlabki belgilarini bilishi muhim. 
Hayotining birinchi yilida bu sindromning asosiy belgilari «kichik nevrologik 
belgilar» nomi bilan yuzaga keladi: emadigan bolalarda odatda faol xarakatlarga 
halaqit bermaydigan, biroq turg‘unligi bilan farqlanuvchi mushak tonusining yengil 
buzilishi, tremor kо‘rinishidagi yaqqol ifodalanmagan ixtiyorsiz xarakatlar, umumiy 
titroq 
sensomotor 
rivojlanishning 
kechikishi 
(ayniqsa 
kо‘ruv-motor 
koordinatsiyasi), mayda qо‘l motorikasi differensirlashgan xarakatlarining 
rivojlanishining orqada qolishi, predmet-manipulyativ faoliyat shakllanishini 
sekinlashuvi. Yuqoridagi barcha belgilar yengil nevrologik simptomatikada kо‘rish 
mumkin. 
Nutq buzilishlari kо‘pincha erkak jinsiga mansub shaxslarda yuzaga keladi. 
Sо‘nggi yillar tadqiqotlarida odam jinsiga qarab о‘ng va chap (nutqiy) gemisferalar 
(yarimsharlar) rivojlanishida farq borligi kо‘rsatib berildi. Chap yarim shar asosan 
nutqiy funksiyani amalga oshiradi, о‘ng yarim shar esa kо‘ruv-fazoviy gnozisni 
amalga oshiradi. О‘g‘il bolalarda qizlarga nisbatan о‘ng yarim shar tezroq 
shakllanadi. Qiz bolalarda esa aksincha chap yarim sharlar tezroq shakllanadi va 
shunga bog‘liq birmuncha erta muddatlarda ularda nutq rivojlanishi aniqlanadi. 
Bundan tashqari qiz bolalarda birmuncha yaqqol ifodalangan yarimsharlararo о‘zaro 
ta’sir erta shakllanadi. Bu ularda miya jarohatlanishini kompensatsiyalashda yaxshi 
yordam beradi. 
Bundan tashqari о‘g‘il bolalarda nutq buzilishlarining kо‘p uchrashiga 
xromasoma tuzilishidagi о‘ziga xos о‘zgarishlarga bog‘liq ravishda intelektual va 
nutq buzilishlari sabab bо‘lishi mumkin. 
Bolalarda nutq buzilishlarining kelib chiqishida miyaning erta organik 
jarohatlanishlari katta rol о‘ynaydi. 
Emotsional-deprivatsiya katta axamiyatga egadir (kattalar bilan emotsional 
ijobiy aloqani yetishmasligi). 
Nutq buzilishlarining kelib chiqishi bо‘yicha moyilligi bor bolalar guruhini M.M.D. ga ega bolalar tashkil qiladi. Nutq buzilishlarini о‘z vaqtida aniqlash va psixik rivojlanishni barvaqt rag‘batlantirish, bu toifa bolalar nutqiy va aqliy rivojlanishining kechikishini ma’lum darajada yaxshilashi mumkin. Logoped va pedagog-defektolog M.M.D. sindromining dastlabki belgilarini bilishi muhim. Hayotining birinchi yilida bu sindromning asosiy belgilari «kichik nevrologik belgilar» nomi bilan yuzaga keladi: emadigan bolalarda odatda faol xarakatlarga halaqit bermaydigan, biroq turg‘unligi bilan farqlanuvchi mushak tonusining yengil buzilishi, tremor kо‘rinishidagi yaqqol ifodalanmagan ixtiyorsiz xarakatlar, umumiy titroq sensomotor rivojlanishning kechikishi (ayniqsa kо‘ruv-motor koordinatsiyasi), mayda qо‘l motorikasi differensirlashgan xarakatlarining rivojlanishining orqada qolishi, predmet-manipulyativ faoliyat shakllanishini sekinlashuvi. Yuqoridagi barcha belgilar yengil nevrologik simptomatikada kо‘rish mumkin. Nutq buzilishlari kо‘pincha erkak jinsiga mansub shaxslarda yuzaga keladi. Sо‘nggi yillar tadqiqotlarida odam jinsiga qarab о‘ng va chap (nutqiy) gemisferalar (yarimsharlar) rivojlanishida farq borligi kо‘rsatib berildi. Chap yarim shar asosan nutqiy funksiyani amalga oshiradi, о‘ng yarim shar esa kо‘ruv-fazoviy gnozisni amalga oshiradi. О‘g‘il bolalarda qizlarga nisbatan о‘ng yarim shar tezroq shakllanadi. Qiz bolalarda esa aksincha chap yarim sharlar tezroq shakllanadi va shunga bog‘liq birmuncha erta muddatlarda ularda nutq rivojlanishi aniqlanadi. Bundan tashqari qiz bolalarda birmuncha yaqqol ifodalangan yarimsharlararo о‘zaro ta’sir erta shakllanadi. Bu ularda miya jarohatlanishini kompensatsiyalashda yaxshi yordam beradi. Bundan tashqari о‘g‘il bolalarda nutq buzilishlarining kо‘p uchrashiga xromasoma tuzilishidagi о‘ziga xos о‘zgarishlarga bog‘liq ravishda intelektual va nutq buzilishlari sabab bо‘lishi mumkin. Bolalarda nutq buzilishlarining kelib chiqishida miyaning erta organik jarohatlanishlari katta rol о‘ynaydi. Emotsional-deprivatsiya katta axamiyatga egadir (kattalar bilan emotsional ijobiy aloqani yetishmasligi).  
 
Hayotining birinchi yillarida bola va onaning о‘zaro aloqasi buzilishiga 
alohida e’tibor qaratiladi. Ma’lumki, nutq funksiyasi shakllanishi uchun hayotning 
birinchi yilida normal rivojlanish muhim ahamiyatga ega. Bu esa bolaning ona bilan 
yoki о‘ziga yaqin bо‘lgan boshqa kishilar bilan tо‘g‘ri о‘zaro munosabat bо‘lishini 
talab etadi. 
Nutq buzilishlari turli xil noqulay omillarning bola miyasiga va uning 
keyingi rivojlanishiga ta’sir etishi natijasida ham kelib chiqadi. Bunday nutq 
buzilishlarining tuzilishi zararli omilning ta’sir etish vaqti va miya jarohatlanishi 
о‘chog‘iga bog‘liq ravishda farqlanadi. 
Miya jarohatlanishida lokolizatsiya jarohatlanish darajasi va nutq buzilishlari 
aspekti bо‘yicha va keyingi asoratlari orasida tо‘la bir-biriga bog‘liqlik bо‘lmaydi. 
Bolalardagi chap gemisferalarning tug‘ma yoki erta orttirilgan jarohati kо‘pincha 
nutq buzilishlariga olib kelmaydi (jarohatlanish nutqqacha bо‘lgan davrda hosil 
bо‘ladimi yoki shakllanib bо‘lgan nutq davridami, bundan qat’iy nazar). Bu fikr 100 
yil avval kо‘rsatilgan va sо‘ng tadqiqotlarda tasdiqlangan. 
Kattalarda shunga о‘xshash jarohatlar ma’lum о‘ringa ega bо‘ladilar. 
Ma’lumki, yaxshi rivojlangan nutqqa ega bolaning kalla suyagi travmasi kattalarga 
qaraganda afaziyani ancha kam keltirib chiqaradi. Miya plastikligi ma’lum darajada 
miya tuzilishining yetilmaganligi bilan belgilanadi. Bu bilan bola miyasining 
jarohatlanish о‘chog‘i va og‘irligi orasida va nutq buzilishlarining kelib chiqishi 
chastotasi orasida aniq bir-biriga bog‘liqlikning yо‘qligi tushuntiriladi. 
Adabiyotlarda shunday nazariya keltirilgan, erta yoshlarda bolaning chap 
gemisferalarining hatto butunlay olib tashlaganda ham maxsus nutq buzilishlari kelib 
chiqmasligi mumkin. Bu holat bola miyasining plastikligi bilan, qolaversa bolaning 
yetilmagan miyasida biroz bir-biriga aralashganroq nutq zonalarining borligi bilan 
izohlanadi. Nerv tizimi plastikligi va nevronlar miyelinizatsiyalanishi darajasi 
orasida teskari bog‘liqlik mavjud: miyelinizatsiya qancha kam bо‘lsa, ya’ni ular 
qancha kam yetilsa plastikligi shuncha oshadi. 
Bu shunda namoyon bо‘ladiki, о‘zining jarohatlangan tomonida sinapsni 
(nerv hujayralari orasidagi aloqani amalga oshiruvchi) shakllantira olmaydigan nerv 
hujayrasining aksoni, uni sog‘lom yarim sharda shakllantirishi mumkin. Biroq bu 
faqat bir holatda amalga oshadi, agar miya pо‘stloq bо‘limlari miyelinizatsiyasi hali 
Hayotining birinchi yillarida bola va onaning о‘zaro aloqasi buzilishiga alohida e’tibor qaratiladi. Ma’lumki, nutq funksiyasi shakllanishi uchun hayotning birinchi yilida normal rivojlanish muhim ahamiyatga ega. Bu esa bolaning ona bilan yoki о‘ziga yaqin bо‘lgan boshqa kishilar bilan tо‘g‘ri о‘zaro munosabat bо‘lishini talab etadi. Nutq buzilishlari turli xil noqulay omillarning bola miyasiga va uning keyingi rivojlanishiga ta’sir etishi natijasida ham kelib chiqadi. Bunday nutq buzilishlarining tuzilishi zararli omilning ta’sir etish vaqti va miya jarohatlanishi о‘chog‘iga bog‘liq ravishda farqlanadi. Miya jarohatlanishida lokolizatsiya jarohatlanish darajasi va nutq buzilishlari aspekti bо‘yicha va keyingi asoratlari orasida tо‘la bir-biriga bog‘liqlik bо‘lmaydi. Bolalardagi chap gemisferalarning tug‘ma yoki erta orttirilgan jarohati kо‘pincha nutq buzilishlariga olib kelmaydi (jarohatlanish nutqqacha bо‘lgan davrda hosil bо‘ladimi yoki shakllanib bо‘lgan nutq davridami, bundan qat’iy nazar). Bu fikr 100 yil avval kо‘rsatilgan va sо‘ng tadqiqotlarda tasdiqlangan. Kattalarda shunga о‘xshash jarohatlar ma’lum о‘ringa ega bо‘ladilar. Ma’lumki, yaxshi rivojlangan nutqqa ega bolaning kalla suyagi travmasi kattalarga qaraganda afaziyani ancha kam keltirib chiqaradi. Miya plastikligi ma’lum darajada miya tuzilishining yetilmaganligi bilan belgilanadi. Bu bilan bola miyasining jarohatlanish о‘chog‘i va og‘irligi orasida va nutq buzilishlarining kelib chiqishi chastotasi orasida aniq bir-biriga bog‘liqlikning yо‘qligi tushuntiriladi. Adabiyotlarda shunday nazariya keltirilgan, erta yoshlarda bolaning chap gemisferalarining hatto butunlay olib tashlaganda ham maxsus nutq buzilishlari kelib chiqmasligi mumkin. Bu holat bola miyasining plastikligi bilan, qolaversa bolaning yetilmagan miyasida biroz bir-biriga aralashganroq nutq zonalarining borligi bilan izohlanadi. Nerv tizimi plastikligi va nevronlar miyelinizatsiyalanishi darajasi orasida teskari bog‘liqlik mavjud: miyelinizatsiya qancha kam bо‘lsa, ya’ni ular qancha kam yetilsa plastikligi shuncha oshadi. Bu shunda namoyon bо‘ladiki, о‘zining jarohatlangan tomonida sinapsni (nerv hujayralari orasidagi aloqani amalga oshiruvchi) shakllantira olmaydigan nerv hujayrasining aksoni, uni sog‘lom yarim sharda shakllantirishi mumkin. Biroq bu faqat bir holatda amalga oshadi, agar miya pо‘stloq bо‘limlari miyelinizatsiyasi hali  
 
tugamagan bо‘lsa va sog‘lom yarim sharda barcha sinaptik hosilalar shakllanib 
bо‘lmagan bо‘lsa. 
Erta yoshlarda bola bosh miyasi pо‘stlog‘ining bir tomonlama jarohatlanishi 
kattalarga qaraganda о‘zgacha sifatli buzilishlarni keltirib chiqaradi. Agar kattalarda 
afaziya odatda dominant chap yarim shar jarohatlanishi natijasida yuzaga kelsa, 
bolalarda ular kо‘pincha ikkala yarim shar jarohatlanishi natijasida yuzaga keladi. 
Bundan tashqari, hatto о‘ng yarim sharlarning (odatda subdominant) jarohatlanishi 
nutq rivojlanishida ma’lum miqdordagi buzilishlarni keltirib chiqarishi mumkin. 
Bu holda, maktabgacha yoshda nutq buzilishlarini keltirib chiqaruvchi 
ekzogen-organik omillarning rolini baholashda quyidagilarni hisobga olish muhim: 
vaqt, jarohat xarakteri va lokolizatsiyasi, bola nerv tizimining plastik xususiyati, 
shuningdek, miya jarohatlanish vaqtida nutq funksiyasining shakllanganlik darajasi. 
Nutq buzilishlari etiologiyasida nasliy omillar ham ma’lum ahamiyatga ega. 
Kо‘pincha ular hatto ahamiyatsiz omillar ta’siri ostida nutq patalogiyalarini yuzaga 
keltiruvchi «moyillik» vazifasini bajaradilar. 
Ayrim holatlarda nasliy omillar boshlovchi sabab sifatida ishtirok etadi. 
Masalan, adabiyotlarda shunday ma’lumotlar keltiriladi: tanglay yoriqligi bilan 
shartlangan rinolaliya 10%-30% hollarda nasliy omillar bilan bog‘liq bо‘lishi 
mumkin. (P.G.Svetlov, 1962 yillar A.Y.Piskunov, 1960 va boshqalar). A.E.Gusan 
(1980) ma’lumotiga kо‘ra rinolaliyaning nisbiy shakllari chastotasi bor-yо‘g‘i 1,31% 
ni tashkil etar ekan. 
A.Gridnev (1976) ma’lumotiga kо‘ra, duduqlanuvchilar orasida nasliy 
og‘irlik 17,5% ni tashkil qiladi. Yozma nutq buzilishlarining kelib chiqishida 
(disgrafiya, disleksiya) nasliy omillarning roli aniqlangan. nutq buzilishlarining 
kelib chiqishida nasliy omillar odatda ekzogen-organik  va ijtimoiy omillar bilan 
birgalikda keladi. Shuningdek ular  ayrim nutq buzilishlarning keltirib chiqarishda 
boshlovchi omil bо‘lib xizmat qiladilar. Bularga xromosoma sindromi va nerv 
tizimining nasliy-degenerativ kasalliklarida kuzatiluvchi nutq buzilishlari nomi bilan 
alohida guruhni tashkil qiladi. Ularning xususiyati kasallikning о‘zidan kelib 
chiqadi. 
Xromosoma sindromlari (yoki xromosoma kasalligi) tug‘ma hisoblanadi va 
odatda progridiyent oqimga ega bо‘lmaydi. Deyarli barcha xromosoma 
tugamagan bо‘lsa va sog‘lom yarim sharda barcha sinaptik hosilalar shakllanib bо‘lmagan bо‘lsa. Erta yoshlarda bola bosh miyasi pо‘stlog‘ining bir tomonlama jarohatlanishi kattalarga qaraganda о‘zgacha sifatli buzilishlarni keltirib chiqaradi. Agar kattalarda afaziya odatda dominant chap yarim shar jarohatlanishi natijasida yuzaga kelsa, bolalarda ular kо‘pincha ikkala yarim shar jarohatlanishi natijasida yuzaga keladi. Bundan tashqari, hatto о‘ng yarim sharlarning (odatda subdominant) jarohatlanishi nutq rivojlanishida ma’lum miqdordagi buzilishlarni keltirib chiqarishi mumkin. Bu holda, maktabgacha yoshda nutq buzilishlarini keltirib chiqaruvchi ekzogen-organik omillarning rolini baholashda quyidagilarni hisobga olish muhim: vaqt, jarohat xarakteri va lokolizatsiyasi, bola nerv tizimining plastik xususiyati, shuningdek, miya jarohatlanish vaqtida nutq funksiyasining shakllanganlik darajasi. Nutq buzilishlari etiologiyasida nasliy omillar ham ma’lum ahamiyatga ega. Kо‘pincha ular hatto ahamiyatsiz omillar ta’siri ostida nutq patalogiyalarini yuzaga keltiruvchi «moyillik» vazifasini bajaradilar. Ayrim holatlarda nasliy omillar boshlovchi sabab sifatida ishtirok etadi. Masalan, adabiyotlarda shunday ma’lumotlar keltiriladi: tanglay yoriqligi bilan shartlangan rinolaliya 10%-30% hollarda nasliy omillar bilan bog‘liq bо‘lishi mumkin. (P.G.Svetlov, 1962 yillar A.Y.Piskunov, 1960 va boshqalar). A.E.Gusan (1980) ma’lumotiga kо‘ra rinolaliyaning nisbiy shakllari chastotasi bor-yо‘g‘i 1,31% ni tashkil etar ekan. A.Gridnev (1976) ma’lumotiga kо‘ra, duduqlanuvchilar orasida nasliy og‘irlik 17,5% ni tashkil qiladi. Yozma nutq buzilishlarining kelib chiqishida (disgrafiya, disleksiya) nasliy omillarning roli aniqlangan. nutq buzilishlarining kelib chiqishida nasliy omillar odatda ekzogen-organik va ijtimoiy omillar bilan birgalikda keladi. Shuningdek ular ayrim nutq buzilishlarning keltirib chiqarishda boshlovchi omil bо‘lib xizmat qiladilar. Bularga xromosoma sindromi va nerv tizimining nasliy-degenerativ kasalliklarida kuzatiluvchi nutq buzilishlari nomi bilan alohida guruhni tashkil qiladi. Ularning xususiyati kasallikning о‘zidan kelib chiqadi. Xromosoma sindromlari (yoki xromosoma kasalligi) tug‘ma hisoblanadi va odatda progridiyent oqimga ega bо‘lmaydi. Deyarli barcha xromosoma  
 
sindromlarida bolaning jismoniy, nerv-psixik rivojlanishida orqada qolish 
kuzatiladi, shuningdek u yoki bu darajada nutq rivojlanishi ham buziladi. 
Xromosoma sindromi ikki guruhga bо‘linadi: 
Birinchi guruh-autosoma strukturasi yoki sonining о‘zgarishi bilan bog‘liq 
sindromlar. 
Ikkinchi guruh-jinsiy xromosomalarning о‘zgarishi bilan bog‘liq sindromlar.  
Birmuncha yaqqolroq ifodalangan nutq rivojlanishidagi buzilishlar va nutq 
kamchiliklari birinchi guruh sindromlarida kuzatiladi. Ular odatda intellekt 
yetishmovchiligi aniq nuqsonlar va rivojlanish anomaliyalari bilan birga qо‘shilib 
keladi. Bunga Daun kasalligidagi nutq buzilishi misol bо‘la oladi. 
Sо‘nggi yillarda butun dunyoda alohida e’tiborni о‘ziga jalb qilib kelayotgan 
muammo bu- x-xromosomasida о‘ziga xos о‘zgarishlari bо‘lgan bolalarning nutq 
buzilishlari masalasidir (fragil yoki mо‘rt xromosomalar sindromi). Bu sindromda 
nutq buzilishlari polimorfdir: nutqning tо‘liq rivojlanmaganligi, dizartriya, gohida 
duduqlanish. Perseveratsiyalar bilan birga qо‘shilib keluvchi nutq tempining 
tezlashuvi, shuningdek xarakatning tormozlanganligi, affektiv buzilishlar bu 
sindromga xarakterlidir. 
Nerv tizimining nasliy-degenerativ kasalliklari genetik ma’lumotning 
о‘zgarishi bilan namoyon bо‘ladi. Ularning asosida gen mutatsiyalari yotadi. Bu gen 
mutatsiyalari ayrim oqsil strukturalari yoki fermentlar sintezini izdan chiqaradi. Bu 
turli xil buzilishlarni keltirib chiqaradi. 
О‘ziga 
xos 
nutq 
buzilishlari 
fenilketonuriyada 
ham 
kuzatiladi. 
Fenilketonuriya nasliy kasallik bо‘lib, fenilalanin moddasi almashinuvi buzilishidan 
kelib chiqadi. Bu nutq buzilishlarining barchasi nerv tizimi nasliy almashinuv 
kasalliklari strukturasidagi sindromlar sifatida qabul qilingan. Erta boshlangan 
davolov ishlari ma’lum darajada kasallikning og‘ir kechishini, intellektning 
keyinchalik pasayishini va nutqning tо‘la rivojlanmaganligini oldinroq ogohlantirish 
mumkin. 
Logoped shunday kasalliklarning mavjudligini, ularni erta aniqlash va 
davolash muhimligini, shu singari patalogiyalarga shubhalanilgan bolalarni 
maqsadga muvofiq tibbiy-genetik konsultatsiyaga yо‘naltirishni yodda tutishi 
muhim. 
sindromlarida bolaning jismoniy, nerv-psixik rivojlanishida orqada qolish kuzatiladi, shuningdek u yoki bu darajada nutq rivojlanishi ham buziladi. Xromosoma sindromi ikki guruhga bо‘linadi: Birinchi guruh-autosoma strukturasi yoki sonining о‘zgarishi bilan bog‘liq sindromlar. Ikkinchi guruh-jinsiy xromosomalarning о‘zgarishi bilan bog‘liq sindromlar. Birmuncha yaqqolroq ifodalangan nutq rivojlanishidagi buzilishlar va nutq kamchiliklari birinchi guruh sindromlarida kuzatiladi. Ular odatda intellekt yetishmovchiligi aniq nuqsonlar va rivojlanish anomaliyalari bilan birga qо‘shilib keladi. Bunga Daun kasalligidagi nutq buzilishi misol bо‘la oladi. Sо‘nggi yillarda butun dunyoda alohida e’tiborni о‘ziga jalb qilib kelayotgan muammo bu- x-xromosomasida о‘ziga xos о‘zgarishlari bо‘lgan bolalarning nutq buzilishlari masalasidir (fragil yoki mо‘rt xromosomalar sindromi). Bu sindromda nutq buzilishlari polimorfdir: nutqning tо‘liq rivojlanmaganligi, dizartriya, gohida duduqlanish. Perseveratsiyalar bilan birga qо‘shilib keluvchi nutq tempining tezlashuvi, shuningdek xarakatning tormozlanganligi, affektiv buzilishlar bu sindromga xarakterlidir. Nerv tizimining nasliy-degenerativ kasalliklari genetik ma’lumotning о‘zgarishi bilan namoyon bо‘ladi. Ularning asosida gen mutatsiyalari yotadi. Bu gen mutatsiyalari ayrim oqsil strukturalari yoki fermentlar sintezini izdan chiqaradi. Bu turli xil buzilishlarni keltirib chiqaradi. О‘ziga xos nutq buzilishlari fenilketonuriyada ham kuzatiladi. Fenilketonuriya nasliy kasallik bо‘lib, fenilalanin moddasi almashinuvi buzilishidan kelib chiqadi. Bu nutq buzilishlarining barchasi nerv tizimi nasliy almashinuv kasalliklari strukturasidagi sindromlar sifatida qabul qilingan. Erta boshlangan davolov ishlari ma’lum darajada kasallikning og‘ir kechishini, intellektning keyinchalik pasayishini va nutqning tо‘la rivojlanmaganligini oldinroq ogohlantirish mumkin. Logoped shunday kasalliklarning mavjudligini, ularni erta aniqlash va davolash muhimligini, shu singari patalogiyalarga shubhalanilgan bolalarni maqsadga muvofiq tibbiy-genetik konsultatsiyaga yо‘naltirishni yodda tutishi muhim.  
 
Demak, nutq buzilishlarini keltirib chiqaruvchi etiologik omillar murakkab 
va polimorfdir. Nasliy moyillik, noqulay muhit va jarohatlar yoki turli xil noqulay 
omillar ta’siri ostida miya shakllanishining buzilishi qо‘shilib kelishi birmuncha 
kо‘proqdir. 
Nutq buzilishlari etiologiyasining muhim muammolari quyidagilardir: 
1. 
Miya jarohatlanishi vaqti, xarakteri va о‘chog‘ini hisobga olgan holda 
pо‘stloq genezi (alaliya, afaziya) sistemali nutq buzilishlari sababini о‘rganish. 
2. 
Turli xil kо‘rinishdagi nutq buzilishlarining kelib chiqishida nasliy 
omillar rolini aniqlash. 
3. 
Duduqlanishning turli xil shakllarini keltirib chiqarishga moyil 
sharoitlar va sabablarni batafsil о‘rganish. 
4. 
Nutq buzilishlarining tarqalganligi va uning sabablari haqida statistik 
ma’lumotlarni о‘rganish. 
                              Nazoart savollari 
1. 
Nutq buzilishlarining asosiy sabablarini ayting. 
2. 
Nutq buzilishlarini keltirib chiqaruvchi sharoitni tavsiflab bering. 
3. 
Ekzogen-organik omillarni nutq buzilishlarining sababi sifatida 
tavsiflab bering. 
4. 
Nutq buzilishlarini paydo bо‘lishida nasliy omillarni rolini ochib bering. 
5. 
Nutq buzilishlarini paydo bо‘lishida ijtimoiy omillarning rolini ochib 
bering. 
6. 
Rivojlanish tushunchasi.  
7. 
Bosqich va davrlar.  
8. 
Senzitiv davr hususiyatlari.  
9. 
Yosh krizislari va ularning hususiyatlari. 
 
Demak, nutq buzilishlarini keltirib chiqaruvchi etiologik omillar murakkab va polimorfdir. Nasliy moyillik, noqulay muhit va jarohatlar yoki turli xil noqulay omillar ta’siri ostida miya shakllanishining buzilishi qо‘shilib kelishi birmuncha kо‘proqdir. Nutq buzilishlari etiologiyasining muhim muammolari quyidagilardir: 1. Miya jarohatlanishi vaqti, xarakteri va о‘chog‘ini hisobga olgan holda pо‘stloq genezi (alaliya, afaziya) sistemali nutq buzilishlari sababini о‘rganish. 2. Turli xil kо‘rinishdagi nutq buzilishlarining kelib chiqishida nasliy omillar rolini aniqlash. 3. Duduqlanishning turli xil shakllarini keltirib chiqarishga moyil sharoitlar va sabablarni batafsil о‘rganish. 4. Nutq buzilishlarining tarqalganligi va uning sabablari haqida statistik ma’lumotlarni о‘rganish. Nazoart savollari 1. Nutq buzilishlarining asosiy sabablarini ayting. 2. Nutq buzilishlarini keltirib chiqaruvchi sharoitni tavsiflab bering. 3. Ekzogen-organik omillarni nutq buzilishlarining sababi sifatida tavsiflab bering. 4. Nutq buzilishlarini paydo bо‘lishida nasliy omillarni rolini ochib bering. 5. Nutq buzilishlarini paydo bо‘lishida ijtimoiy omillarning rolini ochib bering. 6. Rivojlanish tushunchasi. 7. Bosqich va davrlar. 8. Senzitiv davr hususiyatlari. 9. Yosh krizislari va ularning hususiyatlari.