MAKTABLARDA QAT’IY YOZUV TARTIBINI JORIY QILISH
Reja:
Chiroyli yozuv qoidalarining sinfdagi darslarda olib borilishi.
Maktabda qat'iy yozuv tartibini joriy qilish uchun olib boriladigan ishlar.
3.Maktabda qat'iy yozuv tartibini joriy qilish uchun umummaktab jamoasi
tomonidan bajariladigan ishlar.
Tayanch so'zlar:
Boshlang'ich sinflarda olib boriladigan yozuv mashg'ulotlarining rejasi.
Chiroyli yozuvga o'rgatishda ona tili darslarining roli. Chiroyli yozgan
o'quvchilarning daftarlarini konkurs asosida rag'batlantirish.
Chiroyli yozuv qoidalarini eslatib turish bilan bir qatorda, uni bir rejimga tushirib
olish har bir o'qituvchining muhim vazifasidir.
Agar maktabda yozuv rejimi to'g'ri tashkil etilsa, o'quvchilarning chiroyli yozuv
malakalari bir umirga saqlanib qoladi.Buning uchun boshlang'ich sinf o'qtuvchisi
o'quvchilardan hosil qilgan chiroyli yozuv malakasini yuqori sinflarda har bir fan
o'qtuvchisi eslatib turishi lozim. Aks holda, ular boshlang'ich sinfda olgan chiroyli
yozuv malakasini unitib yuboradilar.
V sinfdan boshlab o'quvchilar yozuvining o'zgarishiga asosiy sabab, boshqa
predmet o'qtuvchilarining bunga yetarli etibor bermasliklaridir. Undan tashqari,
ularga yozuv mashqlarini normadan ortiq beradilarmatijada, o'quvchilarning barmoq
muskullari charchaydi va yozuvning sifati buziladi, bu esa o'quvchilar
yozuvining buzilishiga sabab bo'ladi.
Yuqori sinflarda ham har bir harfni aniq yozishni talab qilish lozim, aks holda,
harflar o'z shakli ni yo'qotib boradi. Masalan: ko'pchilik yuqori sinf o'quvchilari t
harfi ustiga, sh harfi tagiga chiziq chizib qo'yadilar. Bunday xatoga yo'l
qo'ymasliklari kerak, chunki bu harflarning har ikkisi ham o'z shakliga ega, ularni
farqini ajratish uchun ortiqcha chiziqlar talab etilmaydi.
O'quvchilarga uchraydigan kamchililarni yo'qotish uchun o'qituvchi harflarni
to'g'ri yozilishiga alohida e'tibor berishi, daftarni baholash vaqtida noto'g'ri yozilgan
harflarni ham hisobga olish lozim. Qaysi harfni buzib yozganligini aniq ko'rsatib
o'tishi kerak.
O'quvchilarning
yozuvini
yaxshilash
uchun
umummaktab
ishglarida
quyidagilarni amalga oshirish mumkin:
1. Maktabda chiroyli yozuv tartibini amalga oshirish:
2. Bir yilda ikki marta yoki har chorakning oxirida "Chiroyli yozuv
uchun" degan mavzuda daftarlar konkursini o'tkazish;
3. Maktabda chiqariladigan har bir devoriy gazetaga matnlarni chiroyli
yozuv qoidalariga rioya qilib yozish.
Ammo chiroyli yozuv rejimini amalga oshirishda birinchi navbatda,
o'qituvchining o'zi namuna bo'lishi kerak, chunki o'quvchilar ko'proq
taqlidchan bo'lib o'qituvchining yozuviga o'xshatib yozishga harakat qiladilar.
Agar o'qituvchi bir harfni no'g'ri yozsa, o'quvchi ham noto'g'ri yozadi.
Maktabda chiroyli yozuv tartibini taxminan quyidagicha amalga oshirish
mumkin:
1. Maktabda har bir yozuv ishlarini o'quvchilar daftarga bajarishi
kerak.(faqat shahar va rayon ishlariga xalq ta'limi tomonidan yuborilgan ayrim
tekshiruv ishlariga ikki varaqdan yoziladi).
2. Hamma predmet uchun daftar bir hilda to'ldiriladi: daftarning varaqlari
12 tadan kam bo'lmasligi, chetida (30 mm masofada) hoshiya bo'lishi lozim.
Har bir daftar qaysi fan uchun tutilgani, kimga tegishli ekanligi, nechanchi
sinfda o'qishi, maktab nomeri va nomi ko'rsatilishi lozim.
3. Sinf ishi va uy vazifalarini bir hil rangdagi (gunafsha yoki to'q havo
rang) siyohga bajartirish.
4. O'quvchilarni faqat tafsiya etilgan avtoruchkada yozdirirsh.
5. Har bir darsda partada to'g'ri o'tirish qoidalariga amal qilish, bosh
chapga chapga yoki o'nga osiltirib o'tirmaslik. Ko'z bilan daftar orasidagi
masofani to'g'ri saqlash.
6. yozuvning qiyaligini 65 gradusdan oshirmaslik.
7. Har bir harfning shakli "Husnixat " kitobida ko'rsatilganidan farq
qilmasligi.
8. To'g'ri yozilgan harf va so'zlarni o'chirg'ich bilan o'chirishga ruxsat
etilmaydi. Noto'g'ri yozilgan joyni ustidan bir chiziq tortib ustiga to'g'risini
yozib ko'rsatib yozish mumkin.
9. Har kungi bajarilgan ishni kuni, mavzu, mashq nomeri daftarning
o'rtasga chiroyli qilib yozib ko'rsatish kerak.
10.So'zlarni qisqartirib yozishga ruxsat etilmaydi. Masalan: va hakozo
o'rniga "va h. k.", ular o'rniga "u/" uning o'rniga "u+".
11 .Bosh va kichik harflar bir hil balandlikda yozilmasligi kerak.
12.0'quvchilarning ishlarini tekshirish uchun o'qituvchi faqat qizil rangdagi
siyohdan foydalanishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir xatosi
aniq ko'rsatilishi kerak. 13.Doskada bo'r bilan yozilgan yozuvlar yozuv
qoidalariga mos bo'lishi kerak. O'qituvchi doskaga o'tayotgan materiali
joylashtira bilishi ham katta ahamiyatga egadir. 14.Maktabda chiqarilgan har
e'lonlar, maktab devoriy gazetasidagi maqola matnlari ham chiroyli qilib, yozuv
qoidalariga amal qilgan holda yozishi kerak. Hulosa qilib aytganda, yuqorida
ko'rsatib o'tilgan shartlar amalga oshirilsa maktabda qat'iy yozuv rejimini
amalga oshirishi mumkin.
O'quvchilarda uchraydigan kamchiliklarni yo'qotish uchun o'qituvchi harflarning
to'g'ri yozilishiga alohida e'tibor berishi, daftarni baholash vaqtida noto'g'ri yozilgan
harflarni ham hisobga olishi lozim. Qaysi harfni bo'zib yozganligini aniq ko'rsatib
o'tishi kerak.
O'quvchilarning yozuvini yaxshilash uchun umum maktab ishlaridan
quyidagilarni amalga oshirish lozim:
1.
Maktabda chiroyli yozuv tartibini amalga oshirish;
2.
Bir yilda ikki marta yoki har chorakning oxirida «Chiroyli yozuv
uchun» degan mavzuda daftarlar konkursini o'tkazish.
Maktabda chiqariladigan har bir devorni gazetadagi matnlarni chiroyli yozuv
qoidalarisha ioya qilib yozish.
Ammo chiroyli yozuv rejimini amalga oshirishda, birinchi navbatda,
o'qituvchining o'zi namuna bo'lishi kerak. Chunki o'quvchilar ko'proq taqlidchan
bo'lib, o'qituvchining yozuviga o'xshash yozishga harakat qiladilar. Agar o'qituvchi
bir harfni doskada noto'g'ri yozsa o'quvchi ham noto'g'ri yozadi.
Maktabda chiroyli yozuv tartibini taxminan quyidagicha amalga oshirish
mumkin:
1. Maktabda har bir yozuv ishlarini o'quvchilar daftarda bajarishlari kerak
(faqat shahar va rayon xalq ta'limi tomonidan yuborilgan ayrim tekshiruv
ishlarigina ikki varaqda yozdiriladi).
2. Hamma fan uchun daftar bir xilda to'ldiriladi: daftarning varaqlari 12
tadan kam bo'lmasligi, chetida (30 mm masofada) xoshiya bo'lishi lozim. Har
bir daftar qaysi fan uchun tutilgani, kimga tegishli ekanligi, nechanchi sinfda
o'qishi, maktab nomeri ko'rsatilishi lozim.
3. Sinf ishi va uy vazifalarini bir xil rangdagi (binafsha yoki to'q g'ava rang)
siyohda bajartirish.
4. O'quvchilarni faqat tavsiya etilgan avtoruskada yozdirish.
5. Har bir darsda partada to'g'ri o'tirish qoidalariga amal qilish, boshni
chapga yoki o'nga osiltirib o'tirmaslik ko'z bilan daftar oraisdagi masofani to'g'ri
saqlash.
6. Yozuvning qiyaligini 65 gradusdan oshirmaslik.
7. Har bir harfning akli husnixat kitobida ko'rsatilmagan farq qilmasligi.
8. Noto'g'ri yozilgan harf va so'zlarni uchirg'ich bilan o'chirishga ruxsat
etilmaydi. Noto'g'ri yozilgan joyni ustidan bir chiziq tortib ustiga to'g'risini
yozib ko'rsatish mumkin.
9.
Har
kungi
bajarilgan
ishni
kuni,
mavzui,
mashq
nomeri
daftarning o'rtasiga chiroyli qilib yozib ko'rsatishi kerak.
10.
So'zlarni qisqartirib yozishga ruxsat etilmaydi. Masalan: va
hokazo o'rniga esa ular o'niga «UG'» uning o'rniga u.
11. Bosh va kichik harflar bir xil balandlikda yozilmasligi kerak.
12. O'quvchilarning mashqlarini tekshirish uchun o'qituvchi faqat qizil
rangdagi siyohdan foydalanishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan
har bir xatosi aniq ko'rsatilishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir
xatosi aniq ko'rsatilishi kerak.
13. Doskada bo'r bilan yozilgan yozuvlar ham yozuv qoidalariga
mos
kelishi
kerak.
O'qituvchi
doskaga
o'tayotgan
materiallarni
joylashtira bilishi ham katta ahamiyatga egadir.
14.
Maktabda
chiqarilgan
har
xil
e'lonlar,
maktab
devoriy
gazetasidagi maqola matnlari ham chiroyli qilib, yozuv qoidalariga amal
qilgan holda yozilishi kerak.
Xulosa qilib aytganda, yuqorida ko'rsatib o'tilgan shartlar amalga oshirilsa
maktabda qat'iy yozuv rejimini amalga oshirish mumkin.
Xatolarni tuzatish
Dastur talablariga muvofiq, 4-sinfning oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez va
chiroyli yozilishi lozim.
Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la egallab
ololmaydilar, harflarning shaklini pala-partish, katta-kichik qilib har xil yozadilar.
O'qituvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir predmet
o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu masalani ehtiyotlik
bilan hal etish lozim.
Kamchilikarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada
ekanligini aniqlash zarur.
O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim
harflaning noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim
o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda yozadilar:
Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka olib
keladi.
Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l harakatini uzib
yozadilar:
Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik, haddan tashqari mayda, yozuv qo'lni
charchatadi, o'qishni qiyinlashtiradi, yirik yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va
o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi.
Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z vaqtida, ya'ni
harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish lozim.
Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni ko'rsatib
o'tamiz:
1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda siniq chiziq
hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadidar;
2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni quyidagicha
buzib yozadilar;
Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar faqat kichik
harflarga taalluqli bo'lganini ko'rsatib o'tdik bunday
kamchiliklar bosh harflada ham uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan
tipik xatolarni ham ona tili darslarida ko'rsatib, tanishtirib borish mumkin.
Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv
qurollaridan to'g'ri foydalanmasak ham sabab bo'ladi.
Xati xunuk o'quvchi ko'pincha avtoruchkani noto'g'ri ushlaydi yoki o'zi noto'g'ri
o'tiradi. Avtoruchkada siyohning yetarli bo'lmashgi yoki sharikli avtoruchkaning
pastasi qotib qolishi ham yozuvning buzilishiga olib keladi.
Ayrim hollarda o'quvchining ko'rish qobiliyati yaxshi bo'lmasa ham yozuv
buzilishi mumkin.
O'qituvchi o'quvchilarning yozuvlari buzilish sabablarini aniqlash bilan birga,
uni bartaraf etish yo'llarini topishi kerak.
Agar o'quvchilar harflarning shaklini butunlay noto'g'ri yozsalar yoki harflarning
baland va qiyaligiga e'tibor bermasalar, unda o'quvchilar bilan qaytadan mashqlar
o'tkazish lozim. Qayta mashq o'tkazishda o'qituvchi o'quvchilarining diqqatini
ko'proq, butunlay o'zgacha yoziladigan harflarning shakliga qaratishi lozim.
Yozuv malakasi past bo'lgan o'quvchilarni ravon, tekis qilib yozishga o'rgatish,
chamalash qobiliyatini o'stirish va harflarni umumiy qoidaga amal qilishga
o'rgatiladi. Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashga o'rgatishda qo'l va barmoq
muskullarining harakatini o'stiruvchi mashqlar muhim rol o'ynaydi.
Yomon yozadigan o'quvchilarning har bir bajargan mashqlarini o'qituvchi
kuzatib va tekshirib borishi zarur.
Davr o'zgarishi bilan yozuv qurollari ham takomillashib bormoqda. Ularga
bo'lgan munosabatlar ham o'zgarmoqda. Ayniqsa. soddalashtirilgan yozuv
sistemasining tezligiga va harflarni qo'l harakatini uzmay bog'lab yozishga talab
kuchaydi.
Xalq maorifi sistemasini qayta qurish davrida maktablarimiz oldida chiroyli
yozuvga o'rgatishni takomillashtirish borasida qator yechilmagan muammolar
mavjud.
Olti yoshli bolalarga yozuv malakasini singdirish o'qituvchilardan chidam va
mahorat talab etadi. Shuning uchun biz bu haqda kengroq to'xtalib, tayyorgarlik
mashqlarini o'tkazish uchun aniq ko'rsatmalar berdik. Bu davrda chiroyli yozuvga
o'rgatishning murakkabligini hisobga olib, yozuv malakasini shakllanishida asosiy
rol o'ynovchi yordamchi qiya chiziqlarni saqlab qodik. Faqat ikkinchi sinfdan
boshlab bir chiziqli daftarga yozdirib mashq qildirish mumkin.
Boshlang'ich sinflarda chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun faqat
harflar namunasidan, husnixat darsliklari bilan kifoyalanib qolmasdan, turli texnika
vositalari: diafilm, epidiaskoplardan ham foydalanish yaxshi samara beradi.
Husnixat malakasini shaklantirish bundan keyin ham yanada takomillashib
boriladi.
Bu harfni yozishda pastdan yuqoriga qiya chiziqcha chiziladi, yuqoridan pastka
kichik tayoqcha tushiriladi va qo'l harakatini uzmasdan turib yana tagi ilmoqli kichik
tayoqcha tushiriladi.
7. O'quvchilarni
komanda
bilan
turg'azib,
oldin
o'rganilgan
badantarbiya mashqlaridan 2-3 tasini bajartiriladi. Bu mashqlar 2-3
daqiqadan oshmasligi kerak. Mashq tugagandan so'ng yana yozuv
mashqlari davom ettiriladi.
8. O'qituvchi doskada kichik m harfining elementlarga ajratmay, bir butun
shaklda yozilishini ko'rsatib beradi. O'quvchilar o'qituvchining ko'rsatmasiga
muvofiq yozishni davom ettiradilar.
9. Bolalarga kichik m harfining bir necha kichik harflar bilan bog'lanishi
ko'rsatib berilgandan so'ng o'quvchilar o'z daftarlarida mashq qiladilar.
10. Uyga vazifa. Daftarga ikki qator m harfini va shu harf bilan
bog'langan so'zlarni yozib kelish topshiriladi. O'qituvchi uy vazifalarini
bajarish vaqtida ham yozuv qoidalariga qat'iy amal qilish lozim
ekanligini eslatib o'tadi.
11.
Dars
jarayonida
toza
va
chiroyli
yozgan
o'quvchilarning
daftarlari
namuna
qilib
ko'rsatiladi,
rag'batlantiriladi
va
shunday
chiroyli, toza yozish zarurligi uqtiriladi.
Husnixat mashg'ulotlarini yuqorida ko'rsatilgani kabi uyushtirish
chiroyli va to'g'ri yozish malakasini hosil qilish, o'quv mashg'ulotlarini puxta
o'zlashtirishga yordam beradi.