Ma’muriy huquq subyektlari. Jismoniy shaxslar-ma`muriy huquq subyekti sifatida

Yuklangan vaqt

2025-04-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

25

Faytl hajmi

520,7 KB


Ma’muriy huquq subyektlari. 
Jismoniy shaxslar-ma`muriy
huquq subyekti sifatida
Logotip
Ma’muriy huquq subyektlari. Jismoniy shaxslar-ma`muriy huquq subyekti sifatida
REJA:
1.
Ma’muriy huquq subyekti tushunchasi
2.
Ma’muriy huquq subyektlarining huquq
layoqati va muomala layoqati
3.
O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining
mamuriy huquqiy holati va ularning huquqlari
va majburiyatlari
4.
Xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo’lmagan
shaxslarning huquqiy holati
Logotip
REJA: 1. Ma’muriy huquq subyekti tushunchasi 2. Ma’muriy huquq subyektlarining huquq layoqati va muomala layoqati 3. O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining mamuriy huquqiy holati va ularning huquqlari va majburiyatlari 4. Xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo’lmagan shaxslarning huquqiy holati
Huquq
subyekti
esa
bu
huquqiy
munosabatlarda ishtirok eta oladigan
hamda
subyektiv
huquqlar
va
majburiyatlarga
ega
bo'lgan
shaxslardir
Huquqiy munosabat subyekti - bu aniq bir
huquqiy munosabatning ishtirokchisidir
Logotip
Huquq subyekti esa bu huquqiy munosabatlarda ishtirok eta oladigan hamda subyektiv huquqlar va majburiyatlarga ega bo'lgan shaxslardir Huquqiy munosabat subyekti - bu aniq bir huquqiy munosabatning ishtirokchisidir
Ma’muriy huquqning subyektlari
davlat hokimiyati organlari
jamoat birlashmalari
korxona va tashkilotlarning ma’muriyati
fuqarolar
Logotip
Ma’muriy huquqning subyektlari davlat hokimiyati organlari jamoat birlashmalari korxona va tashkilotlarning ma’muriyati fuqarolar
Ma’muriy huquq subyektlari ikkiga bo'linadi
individual subyektlar
jamoa subyektlar
fuqarolar,
xorijiy
davlatning
fuqarolari va fuqaroligi bo‘lmagan
shaxslar,
shuningdek,
davlat
xizmatchilari
(mansabdor
shaxslar)dir
turli ko'rinishdagi davlat va nodavlat
tashkilotlari:
Birinchi
guruhga
—
ijro
hokimiyati
oiganlari,
davlat
koixonalari
va
muassasalari hamda ularning birlashmalari (masalan,
korporatsiya, konsern va h.k.lar), ijro hokimiyati
organlarining
ma’lum
bir
vakolatga
ega
bo'lgan
tuzilmaviy
bo'linmalari
(masalan,
departamentlar)
kiradi. Ikkinchi guruhga esa jamoat birlashmalari
(partiyalar, kasaba uyushmalari, ommaviy harakatlar),
xususiy korxona va tashkilotlar hamda boshqa tijorat
va notijorat tuzilmalari kiradi
Logotip
Ma’muriy huquq subyektlari ikkiga bo'linadi individual subyektlar jamoa subyektlar fuqarolar, xorijiy davlatning fuqarolari va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar, shuningdek, davlat xizmatchilari (mansabdor shaxslar)dir turli ko'rinishdagi davlat va nodavlat tashkilotlari: Birinchi guruhga — ijro hokimiyati oiganlari, davlat koixonalari va muassasalari hamda ularning birlashmalari (masalan, korporatsiya, konsern va h.k.lar), ijro hokimiyati organlarining ma’lum bir vakolatga ega bo'lgan tuzilmaviy bo'linmalari (masalan, departamentlar) kiradi. Ikkinchi guruhga esa jamoat birlashmalari (partiyalar, kasaba uyushmalari, ommaviy harakatlar), xususiy korxona va tashkilotlar hamda boshqa tijorat va notijorat tuzilmalari kiradi
Davlat xizmatchilari va mansabdor shaxslar ham ma’muriy huquqning
individual subyektlari hisoblanadi. Ular davlat hokimiyati organlarida
davlat mansablarini egallaydilar, mazkur organlar bilan qat’iy va
doimiy aloqalarda bo'ladilar; ularning maqomi normativ huquqiy aktlar
bilan bir xilda tartibga solinadi; davlat organlari vakolatlarini amalga
oshiradilar va ma’lum bir davlat hokimiyat vakolatiga ega bo'ladilar;
davlat organlari nomidan harakat qiladilar va qarorlar qabul qiladilar
Logotip
Davlat xizmatchilari va mansabdor shaxslar ham ma’muriy huquqning individual subyektlari hisoblanadi. Ular davlat hokimiyati organlarida davlat mansablarini egallaydilar, mazkur organlar bilan qat’iy va doimiy aloqalarda bo'ladilar; ularning maqomi normativ huquqiy aktlar bilan bir xilda tartibga solinadi; davlat organlari vakolatlarini amalga oshiradilar va ma’lum bir davlat hokimiyat vakolatiga ega bo'ladilar; davlat organlari nomidan harakat qiladilar va qarorlar qabul qiladilar
Ma’muriy huquqning jamoa subyektlari — bu insonlar guruhi bo‘lib,
tashqi munosabatlarda mustaqil subyekt sifatida ishtirok etadilar; ularni
tashkil etish tartibi va faoliyati normativ huquqiy aktlar bilan tartibga
solinadi. Ma’muriy-huquqiy munosabatlarda jamoa subyektlari o‘z
nomlaridan harakat qiladilar; qonun va boshqa normativ hujjatlarda
ularning huquqlari va ma’lum bir majburiyatlari belgilab qo‘yiladi.
Logotip
Ma’muriy huquqning jamoa subyektlari — bu insonlar guruhi bo‘lib, tashqi munosabatlarda mustaqil subyekt sifatida ishtirok etadilar; ularni tashkil etish tartibi va faoliyati normativ huquqiy aktlar bilan tartibga solinadi. Ma’muriy-huquqiy munosabatlarda jamoa subyektlari o‘z nomlaridan harakat qiladilar; qonun va boshqa normativ hujjatlarda ularning huquqlari va ma’lum bir majburiyatlari belgilab qo‘yiladi.
Ma’muriy huquq layoqati va muomala layoqati - subyektlar
ma’muriy-huquqiy holatining asosini tashkil etadi. 
Ma’muriy
huquq layoqati — bu
subyekt
tomonidan
u
uchun
o'rnatilgan
huquqlar,
erkinliklardan
foydalanish,
shuningdek,
majburiyatlarni
bajarish,
vakolatlarni
amalga
oshirish
qobiliyatidir.
Ma’muriy
huquq
subyektining
ma’muriy
huquq
layoqati
uning
ma’muriy
huquqiy
holatini amalga oshirish uchun xizmat qiladi.
Ma’muriy muomala layoqati —
jismoniy shaxs yoki davlat ma’muriyati
vakilining
ma’lum
bir
huquqiy
ahamiyatga
ega
bo‘lgan
o‘z
xatti-
harakatlarini
anglashi
va
to‘g‘ri
baholashi, ularga amal qilishi hamda
ularni qo'llashning qonuniy ekanligini
kafolatlash qobiliyatidir.
Logotip
Ma’muriy huquq layoqati va muomala layoqati - subyektlar ma’muriy-huquqiy holatining asosini tashkil etadi. Ma’muriy huquq layoqati — bu subyekt tomonidan u uchun o'rnatilgan huquqlar, erkinliklardan foydalanish, shuningdek, majburiyatlarni bajarish, vakolatlarni amalga oshirish qobiliyatidir. Ma’muriy huquq subyektining ma’muriy huquq layoqati uning ma’muriy huquqiy holatini amalga oshirish uchun xizmat qiladi. Ma’muriy muomala layoqati — jismoniy shaxs yoki davlat ma’muriyati vakilining ma’lum bir huquqiy ahamiyatga ega bo‘lgan o‘z xatti- harakatlarini anglashi va to‘g‘ri baholashi, ularga amal qilishi hamda ularni qo'llashning qonuniy ekanligini kafolatlash qobiliyatidir.
Muomala layoqati shaxsning ma’lum bir qobiliyati sifatida quyidagi
elementlardan tashkil topgan bo'lishi mumkin:
— o‘zlariga tegishli bo'lgan huquqlarni mustaqil amalga oshirish;
— o‘rnatilgan vakolatlarni amalga oshirish va boshqaruvning huquqiy
aktlarini qabul qilish;
— ma’muriy-huquqiy majburlov choralarini qo‘llash;
— fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini tan olish, kafolatlash va himoya
qilish;
— fuqarolarga, davlat organiga yoki yuridik shaxsga keltirilgan zarar uchun
huquqiy javobgarlikka tortilish;
— ma’muriy yoki intizomiy huquqbuzarlik (nojo‘ya xatti-harakat) sodir
etganda, tegishlicha ma’muriy yoki intizomiy javobgarlikka tortilish.
Logotip
Muomala layoqati shaxsning ma’lum bir qobiliyati sifatida quyidagi elementlardan tashkil topgan bo'lishi mumkin: — o‘zlariga tegishli bo'lgan huquqlarni mustaqil amalga oshirish; — o‘rnatilgan vakolatlarni amalga oshirish va boshqaruvning huquqiy aktlarini qabul qilish; — ma’muriy-huquqiy majburlov choralarini qo‘llash; — fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini tan olish, kafolatlash va himoya qilish; — fuqarolarga, davlat organiga yoki yuridik shaxsga keltirilgan zarar uchun huquqiy javobgarlikka tortilish; — ma’muriy yoki intizomiy huquqbuzarlik (nojo‘ya xatti-harakat) sodir etganda, tegishlicha ma’muriy yoki intizomiy javobgarlikka tortilish.
Ma’muriy qonunchilik ma’muriy huquq subyektlarining muomala
layoqatini turli asoslarga ko‘ra belgilaydi:
a) yoshga qarab (masalan, fuqarolarning umumiy asoslarda ma’muriy javobgarlikka tortilishi
16 yoshdan boshlanadi yoki fuqarolaming harbiy xizmatni o‘tashi 18 yoshdan boshlanadi);
b) mansabni egallaganlik holatiga qarab (masalan, davlat hokimiyat vakolatlarini faqatgina
maxsus huquqiy normalar bilan vakolat berilgan shaxslar tomonidan amalga oshiriladi);
d) huquqlarni amalga oshirish va majburiyatlarni bajarishning huquqiy tartibiga qarab
(masalan, favqulodda holatlarda shaxslarning huquqlari cheklab qo'yilgan bo'lishi mumkin);
e) ro‘yxatga olish yoki boshqa ma’muriy jarayonlarni olib borish natijasiga qarab (masalan,
ma’muriy huquq subyekti hisoblangan ayrim tashkilotlar o‘z faoliyatini faqatgina tegishli
tartibda ularning ustavi ro‘yxatga olingandan yoki ruxsatnoma (litsenziya) berilgandan so‘ng
amalga oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladi).
Logotip
Ma’muriy qonunchilik ma’muriy huquq subyektlarining muomala layoqatini turli asoslarga ko‘ra belgilaydi: a) yoshga qarab (masalan, fuqarolarning umumiy asoslarda ma’muriy javobgarlikka tortilishi 16 yoshdan boshlanadi yoki fuqarolaming harbiy xizmatni o‘tashi 18 yoshdan boshlanadi); b) mansabni egallaganlik holatiga qarab (masalan, davlat hokimiyat vakolatlarini faqatgina maxsus huquqiy normalar bilan vakolat berilgan shaxslar tomonidan amalga oshiriladi); d) huquqlarni amalga oshirish va majburiyatlarni bajarishning huquqiy tartibiga qarab (masalan, favqulodda holatlarda shaxslarning huquqlari cheklab qo'yilgan bo'lishi mumkin); e) ro‘yxatga olish yoki boshqa ma’muriy jarayonlarni olib borish natijasiga qarab (masalan, ma’muriy huquq subyekti hisoblangan ayrim tashkilotlar o‘z faoliyatini faqatgina tegishli tartibda ularning ustavi ro‘yxatga olingandan yoki ruxsatnoma (litsenziya) berilgandan so‘ng amalga oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladi).
Ma’muriy huquqning asosiy subyektlaridan biri - bu
fuqarolardir
O‘zbekiston
Respublikasi fuqarolari
xorijiy davlatlarning
fuqarolari
fuqaroligi bo‘lmagan
shaxslar
Ular ma’muriy-huquqiy munosabatlarga kirishib, ma’lum bir
subyektiv huquq va majburiyatlarga ega bo'lishlari mumkin
Logotip
Ma’muriy huquqning asosiy subyektlaridan biri - bu fuqarolardir O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari xorijiy davlatlarning fuqarolari fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar Ular ma’muriy-huquqiy munosabatlarga kirishib, ma’lum bir subyektiv huquq va majburiyatlarga ega bo'lishlari mumkin
Fuqarolarning
davlat
boshqaruvi
sohasidagi
(ma’muriy-
huquqiy
munosabatlardagi)
huquqlari,
erkinliklari,
majburiyatlari, javobgarligining yig‘indisi — fuqarolarning
ma’muriy-huquqiy holatini tashkil etadi.
Logotip
Fuqarolarning davlat boshqaruvi sohasidagi (ma’muriy- huquqiy munosabatlardagi) huquqlari, erkinliklari, majburiyatlari, javobgarligining yig‘indisi — fuqarolarning ma’muriy-huquqiy holatini tashkil etadi.
Fuqarolarning huquq va majburiyatlari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan asoslardan,
qonun hujjatlarining umumiy negizlari va mazmuniga ko‘ra fuqarolik huquq hamda
majburiyatlarni
keltirib
chiqaradigan
harakatlaridan
vujudga
keladi.
Jumladan,
fuqarolik huquq va majburiyatlari:
qonunda
nazarda
tutilgan
shartnomalar va boshqa bitimlardan;
boshqa
shaxsga
zarar
yetkazish
natijasida;
fuqarolarning
boshqa
harakatlari
natijasida
qonun yo‘l qo'yadigan asoslarda mol-
mulk olish natijasida;
fan,
adabiyot,
san’at
asarlarini
yaratish,
ixtirolar
va
boshqa
intellektual faoliyat natijasida;
qonunda huquq va majburiyatlari vujudga
kelishining asosi sifatida nazarda tutilgan
davlat organlari yoki fuqarolarning o'zini o‘zi
boshqarish organlari hujjatlaridan
Logotip
Fuqarolarning huquq va majburiyatlari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan asoslardan, qonun hujjatlarining umumiy negizlari va mazmuniga ko‘ra fuqarolik huquq hamda majburiyatlarni keltirib chiqaradigan harakatlaridan vujudga keladi. Jumladan, fuqarolik huquq va majburiyatlari: qonunda nazarda tutilgan shartnomalar va boshqa bitimlardan; boshqa shaxsga zarar yetkazish natijasida; fuqarolarning boshqa harakatlari natijasida qonun yo‘l qo'yadigan asoslarda mol- mulk olish natijasida; fan, adabiyot, san’at asarlarini yaratish, ixtirolar va boshqa intellektual faoliyat natijasida; qonunda huquq va majburiyatlari vujudga kelishining asosi sifatida nazarda tutilgan davlat organlari yoki fuqarolarning o'zini o‘zi boshqarish organlari hujjatlaridan
Fuqarolarning ma’muriy-huquqiy holati konstitutsiyaviy va ma’muriy 
huquq normalari bilan tartibga solinadigan — fuqaro huquqiy 
holatining ajralmas qismi hisoblanadi. 
Fuqarolarning
ma’muriy-huquqiy
munosabatlardagi
huquq
va
majburiyatlari—ularning
konstitutsiyaviy
huquq
va
majburiyatlaridan
kelib
chiqadi
hamda ma’muriy-huquqiy aktlarda
o‘z ifodasini topadi.
Fuqarolar o‘zlariga tegishli bo‘lgan
huquqlarini, shu jumladan, ularni
himoya qilish huquqini ham o‘z
xohishlariga ko‘ra tasarruf etadilar. 
Logotip
Fuqarolarning ma’muriy-huquqiy holati konstitutsiyaviy va ma’muriy huquq normalari bilan tartibga solinadigan — fuqaro huquqiy holatining ajralmas qismi hisoblanadi. Fuqarolarning ma’muriy-huquqiy munosabatlardagi huquq va majburiyatlari—ularning konstitutsiyaviy huquq va majburiyatlaridan kelib chiqadi hamda ma’muriy-huquqiy aktlarda o‘z ifodasini topadi. Fuqarolar o‘zlariga tegishli bo‘lgan huquqlarini, shu jumladan, ularni himoya qilish huquqini ham o‘z xohishlariga ko‘ra tasarruf etadilar.
Fuqarolarning ma’muriy-huquqiy holatini amalga oshirishda —
fuqarolarning ma’muriy huquq layoqati va ma’muriy muomala
layoqatiga ega bo‘lishi, katta ahamiyatga egadir. Fuqarolarning
ma’muriy huquq layoqati inson tug'ilishi bilan vujudga kcladi.
Fuqarolarning ma’muriy huquq layoqati uning vafot etishi bilan
bekor bo'lishi mumkin.
Fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati — bu fuqarolarning o‘z
xatti-harakatlari bilan davlat boshqaruvi sohasidagi huquq va
majburiyatlaiga ega bo'lishlari va amalga oshirishlari tushuniladi.
fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati 16 yoshdan - qisman
vujudga keladi. 18 yoshga to‘Iganda to‘la ma’muriy muomala
layoqatiga ega bo'ladilar
Logotip
Fuqarolarning ma’muriy-huquqiy holatini amalga oshirishda — fuqarolarning ma’muriy huquq layoqati va ma’muriy muomala layoqatiga ega bo‘lishi, katta ahamiyatga egadir. Fuqarolarning ma’muriy huquq layoqati inson tug'ilishi bilan vujudga kcladi. Fuqarolarning ma’muriy huquq layoqati uning vafot etishi bilan bekor bo'lishi mumkin. Fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati — bu fuqarolarning o‘z xatti-harakatlari bilan davlat boshqaruvi sohasidagi huquq va majburiyatlaiga ega bo'lishlari va amalga oshirishlari tushuniladi. fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati 16 yoshdan - qisman vujudga keladi. 18 yoshga to‘Iganda to‘la ma’muriy muomala layoqatiga ega bo'ladilar
Ba’zi holatlarda fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati, ya’ni
o'zlarining harakatlari bilan davlat boshqaruvi sohasidagi huquq va
majburiyatlarga ega bo'lishlari quyidagi yoshlarda vujudga kelishi mumkin
21 yoshdan (xalq deputatlari viloyat, tuman,
shahar Kengashlariga saylanish huquqi)
35 yoshdan (O'zbekiston Respublikasi
Prezidentligiga saylanish huquqi) vujudga kelishi
mumkin
25 yoshdan (O'zbekiston Respublikasi
Oliy
Majlisi
Qonunchilik
palatasiga
saylanish
huquqi)
Fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati sud organlari tomonidan
cheklanishi mumkin. 
Logotip
Ba’zi holatlarda fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati, ya’ni o'zlarining harakatlari bilan davlat boshqaruvi sohasidagi huquq va majburiyatlarga ega bo'lishlari quyidagi yoshlarda vujudga kelishi mumkin 21 yoshdan (xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashlariga saylanish huquqi) 35 yoshdan (O'zbekiston Respublikasi Prezidentligiga saylanish huquqi) vujudga kelishi mumkin 25 yoshdan (O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasiga saylanish huquqi) Fuqarolarning ma’muriy muomala layoqati sud organlari tomonidan cheklanishi mumkin.
Fuqarolar ma’muriy-huquqiy holatining
tarkibiy qismini — bu fuqarolarning
davlat boshqaruvi sohasidagi huquqlari
va erkinliklari, majburiyatlari, 
javobgarligi tashkil etadi. 
Logotip
Fuqarolar ma’muriy-huquqiy holatining tarkibiy qismini — bu fuqarolarning davlat boshqaruvi sohasidagi huquqlari va erkinliklari, majburiyatlari, javobgarligi tashkil etadi.
Fuqarolar davlat boshqaruvi sohasida o'zlarining huquqlari va majburiyatlarini
amalga oshirish orqali turli ma’muriy-huquqiy munosabatlarga kirishadilar. Bu 
munosabatlar quyidagilar asosida vujudga kelishi, o‘zgarishi yoki bekor bo'lishi
mumkin: 
— fuqarolar tomonidan o‘zIarining huquqlarini amalga oshirishlari (masalan, 
davlat organiga murojaat qilish, oliy o'quv yurtlariga kirish); 
— fuqarolarning o‘z majburiyatlarini bajarishi (masalan, fuqaroning 16 yoshga
to‘lganda pasport olishi); 
— davlat organlari (mansabdor shaxslar) tomonidan fuqarolarning huquqlari va
qonuniy manfaatlarining buzilishi (masalan, asossiz ravishda shikoyatni ko‘rib
chiqishni rad etish); 
— fuqarolar tomonidan majburiyatlarning bajarilmaganligi (masalan, 
belgilangan tartibda harbiy xizmatni o‘tamaganlik).  
Logotip
Fuqarolar davlat boshqaruvi sohasida o'zlarining huquqlari va majburiyatlarini amalga oshirish orqali turli ma’muriy-huquqiy munosabatlarga kirishadilar. Bu munosabatlar quyidagilar asosida vujudga kelishi, o‘zgarishi yoki bekor bo'lishi mumkin: — fuqarolar tomonidan o‘zIarining huquqlarini amalga oshirishlari (masalan, davlat organiga murojaat qilish, oliy o'quv yurtlariga kirish); — fuqarolarning o‘z majburiyatlarini bajarishi (masalan, fuqaroning 16 yoshga to‘lganda pasport olishi); — davlat organlari (mansabdor shaxslar) tomonidan fuqarolarning huquqlari va qonuniy manfaatlarining buzilishi (masalan, asossiz ravishda shikoyatni ko‘rib chiqishni rad etish); — fuqarolar tomonidan majburiyatlarning bajarilmaganligi (masalan, belgilangan tartibda harbiy xizmatni o‘tamaganlik).