MA’MURIY HUQUQBUZARLIK.

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

26,9 KB


 
 
 
 
 
 
MA’MURIY HUQUQBUZARLIK. 
 
 
REJA: 
 
1.Ma’muriy huquqbuzarlikning umumiy tavsifi 
2. Ma’muriy huquqbuzarlik tushunchasi. 
3. Ma’muriy hquqbuzarlikning umumiy xususiyatlari. 
4. Ma’muriy huquqbuzarlikning o‘ziga xos xususiyatlari. 
5. Ma’muriy huquqbuzarlikning yuridik tarkibi tushunchasi. 
6. Ma’muriy huquqbuzarlikning obekti. 
7. Ma’muriy huquqbuzarliknig obektiv tomoni. 
8. Ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ekti. 
9.  Ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ektiv tomoni.  
 
Aksariyat yuridik adabiyotlarda ma’muriy javobgarlikni qo‘llashning ikki 
asosi ko‘rsatib o‘tilgan: birinchidan, qonun – huquqiy (normativ) asosi sifatida; 
ikkinchidan, ma’muriy nojo‘ya xatti-harakat (huquqbuzarlik) - faktik asosi sifatida. 
Ma’muriy javobgarlikning bu ikkala asosi ham O‘zbekiston Respublikasi 
qonunchiligida o‘z ifodasini topgan. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy 
javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining 1-moddasida ma’muriy javobgarlikning 
huquqiy (normativ) asosi mustahkamlab qo‘yilgan.  
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining 
10-moddasiga binoan esa, ma’muriy huquqbuzarlik deganda (faktik asosi) - qonun 
hujjatlariga binoan ma’muriy javobgarlikka tortish nazarda tutilgan, shaxsga, 
fuqarolarning huquqlari va erkinliklariga, mulkchilikka, davlat va jamoat tartibiga,
MA’MURIY HUQUQBUZARLIK. REJA: 1.Ma’muriy huquqbuzarlikning umumiy tavsifi 2. Ma’muriy huquqbuzarlik tushunchasi. 3. Ma’muriy hquqbuzarlikning umumiy xususiyatlari. 4. Ma’muriy huquqbuzarlikning o‘ziga xos xususiyatlari. 5. Ma’muriy huquqbuzarlikning yuridik tarkibi tushunchasi. 6. Ma’muriy huquqbuzarlikning obekti. 7. Ma’muriy huquqbuzarliknig obektiv tomoni. 8. Ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ekti. 9. Ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ektiv tomoni. Aksariyat yuridik adabiyotlarda ma’muriy javobgarlikni qo‘llashning ikki asosi ko‘rsatib o‘tilgan: birinchidan, qonun – huquqiy (normativ) asosi sifatida; ikkinchidan, ma’muriy nojo‘ya xatti-harakat (huquqbuzarlik) - faktik asosi sifatida. Ma’muriy javobgarlikning bu ikkala asosi ham O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligida o‘z ifodasini topgan. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining 1-moddasida ma’muriy javobgarlikning huquqiy (normativ) asosi mustahkamlab qo‘yilgan. O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining 10-moddasiga binoan esa, ma’muriy huquqbuzarlik deganda (faktik asosi) - qonun hujjatlariga binoan ma’muriy javobgarlikka tortish nazarda tutilgan, shaxsga, fuqarolarning huquqlari va erkinliklariga, mulkchilikka, davlat va jamoat tartibiga,
 
 
tabiiy muhitga tajovuz qiluvchi g‘ayrihuquqiy, aybli (qasddan yoki ehtiyotsizlik 
orqasida) sodir etilgan harakat yoki harakatsizlik tushuniladi.  
Davlat boshqaruvi sohasida sodir etiladigan va ko‘p uchraydigan 
huquqbuzarlik ko‘rinishlaridan biri – bu ma’muriy huquqbuzarlikdir. 
Ma’muriy huquqbuzarlikning mazmuni – amaldagi qonunchiligimizda aniq 
ko‘rsatib o‘tilgan bo‘lib, quyidagi umumiy xususiyatlarga egadir: 
birinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – ijtimoiy zararli hisoblanadi, ya’ni 
ularning sodir etilishi bilan jamiyat va fuqarolarning huquqlari va qonuniy 
manfaatlariga ma’lum bir moddiy va ma’naviy zarar yetkaziladi;  
ikkinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – ma’muriy  huquqqa xilof hisoblanadi, 
ya’ni bunday xatti-harakatlarni sodir etish qonun hujjatlari bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri 
taqiqlangan. 
Ayrim hollarda, ma’muriy huquqbuzarlik ma’muriy -huquqiy normalarni 
buzish ma’nosida talqin qilinadi. Lekin shu narsaga alohida e’tibor berish kerakki, 
ma’muriy -huquqiy normalar turli ko‘rinishga ega, masalan, namunali xulq-atvor 
qoidalarini o‘rnatuvchi – tartibga soluvchi ma’muriy -huquqiy normalar va bu 
qoidalarning buzilishi uchun javobgarlikni o‘rnatuvchi – muhofaza etuvchi 
ma’muriy -huquqiy normalar;  
uchinchidan, ma’muriy  huquqbuzarlik – bu qilmishdir. 
Ma’muriy huquqbuzarlik - bir yoki bir necha insonlarning ongli va irodali 
harakati yoki harakatsizligida ifodalanadi; 
to‘rtinchidan, ma’muriy  huquqbuzarlik – jismoniy shaxs tomonidan sodir 
etiladigan qilmishdir. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javobgarlik 
to‘g‘risidagi kodeksiga binoan ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ekti sifatida 
faqatgina jismoniy shaxslar namoyon bo‘lishi mumkin; 
beshinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikda – aybning mavjudligi, ya’ni 
ma’muriy huquqbuzarlik – qasddan yoki ehtiyotsizlik orqasidan sodir etiladigan 
ongli, irodali qilmish hisoblanadi; 
oltinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – jazoga sazovor qilmishdir.
tabiiy muhitga tajovuz qiluvchi g‘ayrihuquqiy, aybli (qasddan yoki ehtiyotsizlik orqasida) sodir etilgan harakat yoki harakatsizlik tushuniladi. Davlat boshqaruvi sohasida sodir etiladigan va ko‘p uchraydigan huquqbuzarlik ko‘rinishlaridan biri – bu ma’muriy huquqbuzarlikdir. Ma’muriy huquqbuzarlikning mazmuni – amaldagi qonunchiligimizda aniq ko‘rsatib o‘tilgan bo‘lib, quyidagi umumiy xususiyatlarga egadir: birinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – ijtimoiy zararli hisoblanadi, ya’ni ularning sodir etilishi bilan jamiyat va fuqarolarning huquqlari va qonuniy manfaatlariga ma’lum bir moddiy va ma’naviy zarar yetkaziladi; ikkinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – ma’muriy huquqqa xilof hisoblanadi, ya’ni bunday xatti-harakatlarni sodir etish qonun hujjatlari bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri taqiqlangan. Ayrim hollarda, ma’muriy huquqbuzarlik ma’muriy -huquqiy normalarni buzish ma’nosida talqin qilinadi. Lekin shu narsaga alohida e’tibor berish kerakki, ma’muriy -huquqiy normalar turli ko‘rinishga ega, masalan, namunali xulq-atvor qoidalarini o‘rnatuvchi – tartibga soluvchi ma’muriy -huquqiy normalar va bu qoidalarning buzilishi uchun javobgarlikni o‘rnatuvchi – muhofaza etuvchi ma’muriy -huquqiy normalar; uchinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – bu qilmishdir. Ma’muriy huquqbuzarlik - bir yoki bir necha insonlarning ongli va irodali harakati yoki harakatsizligida ifodalanadi; to‘rtinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – jismoniy shaxs tomonidan sodir etiladigan qilmishdir. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksiga binoan ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ekti sifatida faqatgina jismoniy shaxslar namoyon bo‘lishi mumkin; beshinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikda – aybning mavjudligi, ya’ni ma’muriy huquqbuzarlik – qasddan yoki ehtiyotsizlik orqasidan sodir etiladigan ongli, irodali qilmish hisoblanadi; oltinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik – jazoga sazovor qilmishdir.
 
 
Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi 
kodeksi 10-moddasining 1-qismiga binoan ma’muriy  huquqbuzarlik deganda – 
qonun hujjatlariga binoan ma’muriy javobgarlikka tortish nazarda tutilgan qilmish 
tushuniladi.  
Sodir etilgan huquqbuzarlik uchun qonun hujjatlarida javobgarlik nazarda 
tutilgan taqdirdagina, bunday xatti-harakatlar huquqbuzarlik sifatida e’tirof etilishi 
mumkin. Javobgarlikka tortish - huquqbuzarlikning asosiy xususiyatlaridan biridir. 
Huquqqa xilof, aybli va jazoga sazovor qilmishning xususiyatini o‘zida ifoda 
etgan barcha huquqbuzarlik ham, ma’muriy huquqbuzarlik hisoblanmaydi. Gap 
shundaki, aniq bir qilmishda ma’muriy huquqbuzarlik tarkibi mavjud bo‘lmasligi 
mumkin va bu holat qilmishni sodir etgan shaxsning javobgarlikka tortilishiga olib 
kelmaydi. 
Huquqbuzarlik tarkibini ifodalovchi xususiyatlar esa, bu – qonun hujjatlarida 
mustahkamlangan va sodir etilgan qilmishni huquqbuzarlik sifatida ifodalash 
mumkin bo‘lgan xususiyatlardir. 
Huquqbuzarlik tarkibini ifodalovchi o‘zaro yaqin xususiyatlar birlashib, 
huquqbuzarlik tarkibi elementlarini tashkil etadi.  
Huquqshunos olim Yu.M.Kozlovning fikricha, ma’muriy huquqbuzarlikni 
tavsiflashda 
uning 
yuridik 
tarkibi 
katta 
ahamiyatga 
egadir. 
Ma’muriy 
huquqbuzarlikning yuridik tarkibi – bu uning ichki tuzilishini anglatuvchi yuridik 
xususiyatdagi elementlar yig‘indisidir.1  
Ma’muriy huquqbuzarlik tarkibi tushunchasini anglash va uni aniqlash - 
ma’muriy 
javobgarlikka 
tortishning 
qonuniyligini 
ta’minlaydi, 
ma’muriy 
huquqbuzarlikning boshqa huquqbuzarliklardan farqini belgilab beradi.  
Ma’muriy huquqbuzarlik tarkibi – bu ma’muriy  huquq normalari bilan 
o‘rnatilgan xususiyatlarning yig‘indisi bo‘lib, ularning mavjud bo‘lishi bilan aniq 
bir qilmishlar – ma’muriy  huquqbuzarlik sifatida tan olinadi. 
Har qanday huquqbuzarlik tarkibi singari, ma’muriy  huquqbuzarlik ham: 
huquqbuzarlikning obekti va obektiv tomoni, sub’ekti va sub’ektiv tomoni kabi 
xususiyatlar yig‘indisidan iborat bo‘ladi.
Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksi 10-moddasining 1-qismiga binoan ma’muriy huquqbuzarlik deganda – qonun hujjatlariga binoan ma’muriy javobgarlikka tortish nazarda tutilgan qilmish tushuniladi. Sodir etilgan huquqbuzarlik uchun qonun hujjatlarida javobgarlik nazarda tutilgan taqdirdagina, bunday xatti-harakatlar huquqbuzarlik sifatida e’tirof etilishi mumkin. Javobgarlikka tortish - huquqbuzarlikning asosiy xususiyatlaridan biridir. Huquqqa xilof, aybli va jazoga sazovor qilmishning xususiyatini o‘zida ifoda etgan barcha huquqbuzarlik ham, ma’muriy huquqbuzarlik hisoblanmaydi. Gap shundaki, aniq bir qilmishda ma’muriy huquqbuzarlik tarkibi mavjud bo‘lmasligi mumkin va bu holat qilmishni sodir etgan shaxsning javobgarlikka tortilishiga olib kelmaydi. Huquqbuzarlik tarkibini ifodalovchi xususiyatlar esa, bu – qonun hujjatlarida mustahkamlangan va sodir etilgan qilmishni huquqbuzarlik sifatida ifodalash mumkin bo‘lgan xususiyatlardir. Huquqbuzarlik tarkibini ifodalovchi o‘zaro yaqin xususiyatlar birlashib, huquqbuzarlik tarkibi elementlarini tashkil etadi. Huquqshunos olim Yu.M.Kozlovning fikricha, ma’muriy huquqbuzarlikni tavsiflashda uning yuridik tarkibi katta ahamiyatga egadir. Ma’muriy huquqbuzarlikning yuridik tarkibi – bu uning ichki tuzilishini anglatuvchi yuridik xususiyatdagi elementlar yig‘indisidir.1 Ma’muriy huquqbuzarlik tarkibi tushunchasini anglash va uni aniqlash - ma’muriy javobgarlikka tortishning qonuniyligini ta’minlaydi, ma’muriy huquqbuzarlikning boshqa huquqbuzarliklardan farqini belgilab beradi. Ma’muriy huquqbuzarlik tarkibi – bu ma’muriy huquq normalari bilan o‘rnatilgan xususiyatlarning yig‘indisi bo‘lib, ularning mavjud bo‘lishi bilan aniq bir qilmishlar – ma’muriy huquqbuzarlik sifatida tan olinadi. Har qanday huquqbuzarlik tarkibi singari, ma’muriy huquqbuzarlik ham: huquqbuzarlikning obekti va obektiv tomoni, sub’ekti va sub’ektiv tomoni kabi xususiyatlar yig‘indisidan iborat bo‘ladi.
 
 
Ma’muriy huquqbuzarlikning obekti – bu ma’muriy huquq normalari bilan 
o‘rnatilgan va muhofaza etiladigan ijtimoiy munosabatlar hisoblanadi. Bu, birinchi 
navbatda davlat boshqaruvi sohasida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlardir. 
Davlat boshqaruvini tashkil etish va amalga oshirish jarayonida nafaqat ma’muriy 
huquq normalari bilan, balki ma’muriy -huquqiy vositalar bilan muhofaza etiladigan 
boshqa huquq tarmoqlari (Konstitutsiyaviy, moliya, yer, mehnat va h.k.lar) 
normalari bilan tartibga solinadigan ijtimoiy munosabatlar ham vujudga keladi. Shu 
sababli, ma’muriy  huquqbuzarlik obektiga - ma’muriy javobgarlik normalari bilan 
himoya qilinadigan har qanday munosabatlarni kiritish mumkin. 
Ma’muriy huquq nazariyasida huquqbuzarlik obekti, odatda. uch guruhga 
bo‘linadi: 
birinchidan, ma’muriy  huquqbuzarlikning umumiy obekti – davlat 
boshqaruvi jarayonida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlar. Masalan, O‘zR 
MJtKning 10-moddasi 1-qismida ma’muriy  huquqbuzarlik obekti umumiy holda - 
“shaxs, fuqarolarning huquqlari va erkinliklari, mulkchilik, davlat va jamoat tartibi, 
tabiiy muhit” ko‘rsatib o‘tilgan; 
ikkinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning turdosh obekti – mazmuni va 
o‘zaro yaqin xususiyatlariga qarab yagona tizimga keltirilgan obektlardir. Masalan, 
O‘zR MJtKning maxsus qismida ma’muriy huquqbuzarliklar quyidagi guruhlarga 
birlashtirilgan: 
fuqarolarning huquq va erkinliklariga tajovuz qiladigan huquqbuzarliklar;  
aholi sog‘lig‘ini saqlash sohasidagi huquqbuzarliklar; 
mulkka tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar; 
tabiiy muhitni muhofaza qilish va tabiatdan foydalanish sohasidagi 
huquqbuzarliklar; 
sanoatdagi, qurilishdagi va issiqlik hamda elektr energiyasidan foydalanish 
sohasidagi huquqbuzarliklar;  
qishloq xo‘jaligidagi huquqbuzarlik, veterinariya-sanitariya qoidalarini 
buzish;  
transportdagi, yo‘l xo‘jaligi va aloqa sohalaridagi huquqbuzarliklar;
Ma’muriy huquqbuzarlikning obekti – bu ma’muriy huquq normalari bilan o‘rnatilgan va muhofaza etiladigan ijtimoiy munosabatlar hisoblanadi. Bu, birinchi navbatda davlat boshqaruvi sohasida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlardir. Davlat boshqaruvini tashkil etish va amalga oshirish jarayonida nafaqat ma’muriy huquq normalari bilan, balki ma’muriy -huquqiy vositalar bilan muhofaza etiladigan boshqa huquq tarmoqlari (Konstitutsiyaviy, moliya, yer, mehnat va h.k.lar) normalari bilan tartibga solinadigan ijtimoiy munosabatlar ham vujudga keladi. Shu sababli, ma’muriy huquqbuzarlik obektiga - ma’muriy javobgarlik normalari bilan himoya qilinadigan har qanday munosabatlarni kiritish mumkin. Ma’muriy huquq nazariyasida huquqbuzarlik obekti, odatda. uch guruhga bo‘linadi: birinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning umumiy obekti – davlat boshqaruvi jarayonida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlar. Masalan, O‘zR MJtKning 10-moddasi 1-qismida ma’muriy huquqbuzarlik obekti umumiy holda - “shaxs, fuqarolarning huquqlari va erkinliklari, mulkchilik, davlat va jamoat tartibi, tabiiy muhit” ko‘rsatib o‘tilgan; ikkinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning turdosh obekti – mazmuni va o‘zaro yaqin xususiyatlariga qarab yagona tizimga keltirilgan obektlardir. Masalan, O‘zR MJtKning maxsus qismida ma’muriy huquqbuzarliklar quyidagi guruhlarga birlashtirilgan: fuqarolarning huquq va erkinliklariga tajovuz qiladigan huquqbuzarliklar; aholi sog‘lig‘ini saqlash sohasidagi huquqbuzarliklar; mulkka tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar; tabiiy muhitni muhofaza qilish va tabiatdan foydalanish sohasidagi huquqbuzarliklar; sanoatdagi, qurilishdagi va issiqlik hamda elektr energiyasidan foydalanish sohasidagi huquqbuzarliklar; qishloq xo‘jaligidagi huquqbuzarlik, veterinariya-sanitariya qoidalarini buzish; transportdagi, yo‘l xo‘jaligi va aloqa sohalaridagi huquqbuzarliklar;
 
 
fuqarolarning turar joy huquqlariga taaluqli, kommunal xizmat va 
obodonlashtirish sohasidagi huquqbuzarliklar;  
savdo tadbirkorlik va moliya sohalaridagi huquqbuzarliklar; 
odil sudlovga tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar;  
jamoat tartibiga tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar;  
boshqaruvning belgilangan tartibiga tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar; 
uchinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning bevosita obekti – huquqbuzarlik 
oqibatida bevosita zarar yetkazilgan, aniq obekt hisoblanadi. Masalan, O‘zR 
MJtKning 40-moddasida mustahkamlangan tuhmat huquqbuzarligining bevosita 
obekti – fuqaroning sha’ni va qadr-qimmati hisoblanadi; yoki, 237-moddasiga 
binoan harbiy xizmatga yoki muqobil xizmatga chaqirilishdan bosh tortishda 
ifodalangan huquqbuzarlikning bevosita obekti bo‘lib – boshqaruv jarayonida 
o‘rnatilgan tartib, ya’ni fuqarolarning harbiy yoki muqobil xizmatni o‘tash 
majburiyati hisoblanadi. 
M’amuriy huquqbuzarlikning obektiv tomoni – bu huquqqa xilof qilmishdir, 
ya’ni ma’muriy huquqbuzarlik obektiga qaratilgan harakat yoki harakatsizlik, uning 
xususiyatlari, shuningdek, uni sodir etish (yoki sodir etmaganlik) sharoitlari 
hisoblanadi. 
Ma’muriy huquqbuzarlik obektiv tomondan ikki ko‘rinishga ega: 
birinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikni harakat natijasida sodir etish. Harakat 
– insonning faol xulq-atvori hisoblanadi. Aksariyat ma’muriy huquqbuzarliklar, 
obektiv tomondan shaxslarning harakati orqali sodir etiladi. Masalan, tuhmat, 
haqorat qilish, yengil tan jarohati yetkazish, o‘rnatilgan turli umummajburiy 
qoidalarni buzishda ifodalangan huquqbuzarliklar - harakatlar natijasida sodir 
etiladi; 
ikkinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning harakatsizlik natijasida kelib 
chiqishi. Harakatsizlik – insonning passiv xulq-atvori bo‘lib, odatda, belgilangan 
vazifani, majburiyatni bajarmaganlik yoki lozim darajada bajarmaganlikda 
ifodalanadi. Masalan, mansabdor shaxslar tomonidan fuqarolarning murojaatlarini 
o‘z vaqtida ko‘rib chiqmaganlik, ota-onalarning bolalarni tarbiyalash va ularga
fuqarolarning turar joy huquqlariga taaluqli, kommunal xizmat va obodonlashtirish sohasidagi huquqbuzarliklar; savdo tadbirkorlik va moliya sohalaridagi huquqbuzarliklar; odil sudlovga tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar; jamoat tartibiga tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar; boshqaruvning belgilangan tartibiga tajovuz qiluvchi huquqbuzarliklar; uchinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning bevosita obekti – huquqbuzarlik oqibatida bevosita zarar yetkazilgan, aniq obekt hisoblanadi. Masalan, O‘zR MJtKning 40-moddasida mustahkamlangan tuhmat huquqbuzarligining bevosita obekti – fuqaroning sha’ni va qadr-qimmati hisoblanadi; yoki, 237-moddasiga binoan harbiy xizmatga yoki muqobil xizmatga chaqirilishdan bosh tortishda ifodalangan huquqbuzarlikning bevosita obekti bo‘lib – boshqaruv jarayonida o‘rnatilgan tartib, ya’ni fuqarolarning harbiy yoki muqobil xizmatni o‘tash majburiyati hisoblanadi. M’amuriy huquqbuzarlikning obektiv tomoni – bu huquqqa xilof qilmishdir, ya’ni ma’muriy huquqbuzarlik obektiga qaratilgan harakat yoki harakatsizlik, uning xususiyatlari, shuningdek, uni sodir etish (yoki sodir etmaganlik) sharoitlari hisoblanadi. Ma’muriy huquqbuzarlik obektiv tomondan ikki ko‘rinishga ega: birinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikni harakat natijasida sodir etish. Harakat – insonning faol xulq-atvori hisoblanadi. Aksariyat ma’muriy huquqbuzarliklar, obektiv tomondan shaxslarning harakati orqali sodir etiladi. Masalan, tuhmat, haqorat qilish, yengil tan jarohati yetkazish, o‘rnatilgan turli umummajburiy qoidalarni buzishda ifodalangan huquqbuzarliklar - harakatlar natijasida sodir etiladi; ikkinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikning harakatsizlik natijasida kelib chiqishi. Harakatsizlik – insonning passiv xulq-atvori bo‘lib, odatda, belgilangan vazifani, majburiyatni bajarmaganlik yoki lozim darajada bajarmaganlikda ifodalanadi. Masalan, mansabdor shaxslar tomonidan fuqarolarning murojaatlarini o‘z vaqtida ko‘rib chiqmaganlik, ota-onalarning bolalarni tarbiyalash va ularga
 
 
ta’lim berish bo‘yicha majburiyatlarni bajarmaganlik, hokimiyat vakilining qonuniy 
talablarini bajarmaganlikda ifodalangan huquqbuzarliklar – harakatsizlik natijasida 
kelib chiqadi. 
D.N.Baxraxning ko‘rsatib o‘tishicha, ma’muriy huquqbuzarlikning obektiv 
tomoni – huquq normalari bilan nazarda tutilgan, mazkur huquqbuzarlikning tashqi 
ko‘rinishini ifodalaydigan xususiyatlar yig‘indisidir. Obektiv tomon – qilmishni 
huquqbuzar tashqi xulq-atvorining ko‘rinishi sifatida ifodalaydi. Obektiv tomon 
xususiyatlariga: huquqqa xilof harakat yoki harakatsizlik va ularning sodir etilishi 
bilan vujudga kelgan zararli oqibat kiradi. Masalan, transport vositalari 
haydovchilari tomonidan yo‘l harakati qoidalarini buzish – harakat tezligini oshirish 
(harakat), yo‘l belgilariga rioya etmaslik (harakatsizlik)da ifodalanuvchi turli xatti-
harakatlarda namoyon bo‘ladi. Bunday qilmishlar natijasida: yo‘l harakati 
xavfsizligiga 
xavf 
solinishi, 
boshqa 
yo‘l 
harakati 
ishtirokchilarining 
harakatlanishiga halaqit berish, avariya holatini vujudga keltirish yoki yo‘l-transport 
hodisalarini sodir etilishiga olib kelishi mumkin.1 
O‘zbekiston 
Respublikasining 
ma’muriy 
javobgarlik 
to‘g‘risidagi 
kodeksining 13-moddasiga binoan ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan paytda o‘n 
olti yoshga to‘lgan shaxslar ma’muriy javobgarlikka tortiladilar. 
O‘zR MJtKning 20-moddasiga binoan esa, g‘ayrihuquqiy harakat yoki 
harakatsizlik sodir etgan vaqtida aqli norasolik holatida bo‘lgan shaxs, ya’ni 
surunkali ruhiy kasallik, ruhiy faoliyati vaqtincha buzilganligi, aqli zaifligi yoxud 
boshqa xil kasallik oqibatida o‘z harakatining (harakatsizligining) ahamiyatini idrok 
eta olmagan yoki boshqara olmagan shaxs ma’muriy  javobgarlikka tortilishi 
mumkin emas. 
Demak, umumiy qoidagi ko‘ra, ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ekti - bu 16 
yoshga to‘lgan aqli raso jismoniy shaxsdir. 
 Ma’muriy 
javobgarlik 
to‘g‘risidagi 
qonun 
hujjatlarida 
ma’muriy 
javobgarlikning sub’ektlari uch guruhga bo‘lingan:
ta’lim berish bo‘yicha majburiyatlarni bajarmaganlik, hokimiyat vakilining qonuniy talablarini bajarmaganlikda ifodalangan huquqbuzarliklar – harakatsizlik natijasida kelib chiqadi. D.N.Baxraxning ko‘rsatib o‘tishicha, ma’muriy huquqbuzarlikning obektiv tomoni – huquq normalari bilan nazarda tutilgan, mazkur huquqbuzarlikning tashqi ko‘rinishini ifodalaydigan xususiyatlar yig‘indisidir. Obektiv tomon – qilmishni huquqbuzar tashqi xulq-atvorining ko‘rinishi sifatida ifodalaydi. Obektiv tomon xususiyatlariga: huquqqa xilof harakat yoki harakatsizlik va ularning sodir etilishi bilan vujudga kelgan zararli oqibat kiradi. Masalan, transport vositalari haydovchilari tomonidan yo‘l harakati qoidalarini buzish – harakat tezligini oshirish (harakat), yo‘l belgilariga rioya etmaslik (harakatsizlik)da ifodalanuvchi turli xatti- harakatlarda namoyon bo‘ladi. Bunday qilmishlar natijasida: yo‘l harakati xavfsizligiga xavf solinishi, boshqa yo‘l harakati ishtirokchilarining harakatlanishiga halaqit berish, avariya holatini vujudga keltirish yoki yo‘l-transport hodisalarini sodir etilishiga olib kelishi mumkin.1 O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining 13-moddasiga binoan ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan paytda o‘n olti yoshga to‘lgan shaxslar ma’muriy javobgarlikka tortiladilar. O‘zR MJtKning 20-moddasiga binoan esa, g‘ayrihuquqiy harakat yoki harakatsizlik sodir etgan vaqtida aqli norasolik holatida bo‘lgan shaxs, ya’ni surunkali ruhiy kasallik, ruhiy faoliyati vaqtincha buzilganligi, aqli zaifligi yoxud boshqa xil kasallik oqibatida o‘z harakatining (harakatsizligining) ahamiyatini idrok eta olmagan yoki boshqara olmagan shaxs ma’muriy javobgarlikka tortilishi mumkin emas. Demak, umumiy qoidagi ko‘ra, ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ekti - bu 16 yoshga to‘lgan aqli raso jismoniy shaxsdir. Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida ma’muriy javobgarlikning sub’ektlari uch guruhga bo‘lingan:
 
 
1) umumiy sub’ekt – har qanday 16 yoshga to‘lgan jismoniy shaxs. Jumladan, 
O‘zR MJtKning 13-moddasida ma’muriy  javobgarlik sub’ekti umumiy holda 
ko‘rsatib o‘tilgan; 
2) maxsus sub’ekt – umumiy sub’ektlarga qaraganda o‘ziga xos 
xususiyatlarga (qo‘shimcha belgilarga) ega bo‘lgan sub’ektlardir. M’amuriy 
huquqbuzarlikning maxsus sub’ektiga - mansabdor shaxslarni, haydovchilarni, 
voyaga yetmaganlarni va boshqalarni kiritish mumkin. Mazkur shaxslar tomonidan 
sodir etiladigan huquqbuzarliklar va ularga nisbatan qo‘llaniladigan javobgarlik 
o‘ziga xos xususiyatlarga egadir. Masalan, mansabdor shaxslar tomonidan sodir 
etiladigan ma’muriy huquqbuzarliklar ularning egallab turgan lavozimi yoki 
mansabi bilan yoxud ular zimmasiga yuklangan vazifalar (majburiyatlar)ning 
bajarilmaganligi yoki lozim darajada bajarilmaganligi bilan bog‘liq holda sodir 
etiladi. Mansabdor shaxslarning ma’muriy javobgarligi fuqarolarga (umumiy 
sub’ekt) qaraganda yuqori bo‘ladi. 
Misol № 1. O‘zR MJtKning 175-4-moddasiga binoan ish haqini taqiqlangan 
shakllarda to‘lash uchun faqatgina mansabdor shaxslargina javobgarlikka tortilishi 
mumkin. Chunki xodimlarga ish haqini berish majburiyati korxona, muassasa va 
tashkilotning mansabdor shaxsi zimmasiga yuklangan.  
Misol № 2. O‘zR MJtKning 125-moddasiga binoan foydalanish man 
etiladigan darajada nosozligi bo‘lgan transport vositalarini boshqarish uchun 
faqatgina haydovchilar javobgarlikka tortilishi mumkin. Chunki, haydovchigina - 
transport vositasini boshqarish huquqiga ega bo‘ladi. 
Ma’muriy javobgarlik 16 yoshga to‘lgan fuqarolarga nisbatan qo‘llanilishi 
belgilangan. Lekin 16 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan fuqarolar - voyaga 
yetmaganlar toifasiga kirishini ham unutmaslik kerak. Ularning ma’muriy 
javobgarligi, odatda maxsus qoidalar bilan tartibga solinadi; 
3) alohida sub’ekt – intizom Ustavlvri yoki xizmat to‘g‘risidagi nizomlar 
tatbiq qilinadigan shaxslar, masalan, harbiy xizmatchilar va yig‘inga chaqirilgan 
harbiy xizmatga majburlar, ichki ishlar organlarining oddiy askarlar va boshliqlar 
tarkibiga mansub shaxslar. Ma’muriy huquqbuzarlikning alohida sub’ektlari –
1) umumiy sub’ekt – har qanday 16 yoshga to‘lgan jismoniy shaxs. Jumladan, O‘zR MJtKning 13-moddasida ma’muriy javobgarlik sub’ekti umumiy holda ko‘rsatib o‘tilgan; 2) maxsus sub’ekt – umumiy sub’ektlarga qaraganda o‘ziga xos xususiyatlarga (qo‘shimcha belgilarga) ega bo‘lgan sub’ektlardir. M’amuriy huquqbuzarlikning maxsus sub’ektiga - mansabdor shaxslarni, haydovchilarni, voyaga yetmaganlarni va boshqalarni kiritish mumkin. Mazkur shaxslar tomonidan sodir etiladigan huquqbuzarliklar va ularga nisbatan qo‘llaniladigan javobgarlik o‘ziga xos xususiyatlarga egadir. Masalan, mansabdor shaxslar tomonidan sodir etiladigan ma’muriy huquqbuzarliklar ularning egallab turgan lavozimi yoki mansabi bilan yoxud ular zimmasiga yuklangan vazifalar (majburiyatlar)ning bajarilmaganligi yoki lozim darajada bajarilmaganligi bilan bog‘liq holda sodir etiladi. Mansabdor shaxslarning ma’muriy javobgarligi fuqarolarga (umumiy sub’ekt) qaraganda yuqori bo‘ladi. Misol № 1. O‘zR MJtKning 175-4-moddasiga binoan ish haqini taqiqlangan shakllarda to‘lash uchun faqatgina mansabdor shaxslargina javobgarlikka tortilishi mumkin. Chunki xodimlarga ish haqini berish majburiyati korxona, muassasa va tashkilotning mansabdor shaxsi zimmasiga yuklangan. Misol № 2. O‘zR MJtKning 125-moddasiga binoan foydalanish man etiladigan darajada nosozligi bo‘lgan transport vositalarini boshqarish uchun faqatgina haydovchilar javobgarlikka tortilishi mumkin. Chunki, haydovchigina - transport vositasini boshqarish huquqiga ega bo‘ladi. Ma’muriy javobgarlik 16 yoshga to‘lgan fuqarolarga nisbatan qo‘llanilishi belgilangan. Lekin 16 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan fuqarolar - voyaga yetmaganlar toifasiga kirishini ham unutmaslik kerak. Ularning ma’muriy javobgarligi, odatda maxsus qoidalar bilan tartibga solinadi; 3) alohida sub’ekt – intizom Ustavlvri yoki xizmat to‘g‘risidagi nizomlar tatbiq qilinadigan shaxslar, masalan, harbiy xizmatchilar va yig‘inga chaqirilgan harbiy xizmatga majburlar, ichki ishlar organlarining oddiy askarlar va boshliqlar tarkibiga mansub shaxslar. Ma’muriy huquqbuzarlikning alohida sub’ektlari –
 
 
maxsus sub’ektlarning alohida guruhini tashkil etadi. Alohida sub’ektlar ham, 
maxsus sub’ektlar singari o‘ziga xos xususiyatlarga egadir. 
Qonun hujjatlarida ma’muriy  huquqbuzarlikning u yoki bu sub’ektlari 
doirasiga qaratilgan javobgarlikning qo‘shimcha asoslari yoki uning yuqori hajmi, 
boshqalariga nisbatan esa ma’muriy javobgarlikni qo‘llashda cheklanishlar ko‘rsatib 
o‘tiladi. Masalan, O‘zR MJtKning 53-moddasiga binoan sanitariya qonun 
hujjatlarini, sanitariya normalarini, qoidalarini va gigiena normativlarini buzish, - 
fuqarolarga eng kam ish haqining bir baravaridan uch baravarigacha, mansabdor 
shaxslarga esa - besh baravaridan o‘n baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab 
bo‘ladi. O‘zR MJtKning 16-moddasiga binoan muddatli xizmatdagi harbiy 
xizmatchilarga jarima solinishi mumkin emas. 
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun 
hujjatlarida xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarning ma’muriy 
javobgarligi ham nazarda tutilgan. Bu toifadagi shaxslar ma’muriy huquqbuzarlik 
sub’ektlarining qaysi guruhiga kiradi, degan savol vujudga kelishi mumkin. Agar, 
xorijiy fuqarolar diplomatik immunitet huquqidan foydalanmasa, O‘zbekiston 
Respublikasi fuqarolari singari umumiy asoslarda javobgarlikka tortiladi. Agar, 
bunday huquqqa ega bo‘lsa, ularning javobgarlik masalasi xalqaro shartnomalarda 
(yoki davlatlar o‘rtasida tuzilgan xalqaro bitimlarda) nazarda tutilgan tartibda hal 
qilinadi. Demak, ular ma’muriy huquqbuzarlikning ham umumiy sub’ekti, ham 
maxsus sub’ekti sifatida namoyon bo‘lishi mumkin. 
Har qanday huquqbuzarlik singari, ma’muriy huquqbuzarlik ham – huquqqa 
xilof aybli sodir etilgan qilmish hisoblanadi. Huquqbuzarning huquqqa xilof 
qilmishni sodir etishda aybi mavjud bo‘lganida, uni javobgarlikka tortish mumkin 
bo‘ladi. Ayb – bu sodir etilgan qilmishga nisbatan shaxsning ruhiy munosabatidir. 
Ayb ikki shaklda: qasd va ehtiyotsizlikda ifodalangan bo‘lishi mumkin. Ayb - 
ma’muriy huquqbuzarlik sub’ektiv tomonining majburiy xususiyati hisoblanadi. 
Ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ektiv tomoni – bu huquqbuzarlik sub’ekti 
(jismoniy shaxs)ning huquqqa xilof harakat yoki harakatsizlik hamda uning 
oqibatlariga nisbatan ruhiy munosabati hisoblanadi.
maxsus sub’ektlarning alohida guruhini tashkil etadi. Alohida sub’ektlar ham, maxsus sub’ektlar singari o‘ziga xos xususiyatlarga egadir. Qonun hujjatlarida ma’muriy huquqbuzarlikning u yoki bu sub’ektlari doirasiga qaratilgan javobgarlikning qo‘shimcha asoslari yoki uning yuqori hajmi, boshqalariga nisbatan esa ma’muriy javobgarlikni qo‘llashda cheklanishlar ko‘rsatib o‘tiladi. Masalan, O‘zR MJtKning 53-moddasiga binoan sanitariya qonun hujjatlarini, sanitariya normalarini, qoidalarini va gigiena normativlarini buzish, - fuqarolarga eng kam ish haqining bir baravaridan uch baravarigacha, mansabdor shaxslarga esa - besh baravaridan o‘n baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi. O‘zR MJtKning 16-moddasiga binoan muddatli xizmatdagi harbiy xizmatchilarga jarima solinishi mumkin emas. O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarning ma’muriy javobgarligi ham nazarda tutilgan. Bu toifadagi shaxslar ma’muriy huquqbuzarlik sub’ektlarining qaysi guruhiga kiradi, degan savol vujudga kelishi mumkin. Agar, xorijiy fuqarolar diplomatik immunitet huquqidan foydalanmasa, O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari singari umumiy asoslarda javobgarlikka tortiladi. Agar, bunday huquqqa ega bo‘lsa, ularning javobgarlik masalasi xalqaro shartnomalarda (yoki davlatlar o‘rtasida tuzilgan xalqaro bitimlarda) nazarda tutilgan tartibda hal qilinadi. Demak, ular ma’muriy huquqbuzarlikning ham umumiy sub’ekti, ham maxsus sub’ekti sifatida namoyon bo‘lishi mumkin. Har qanday huquqbuzarlik singari, ma’muriy huquqbuzarlik ham – huquqqa xilof aybli sodir etilgan qilmish hisoblanadi. Huquqbuzarning huquqqa xilof qilmishni sodir etishda aybi mavjud bo‘lganida, uni javobgarlikka tortish mumkin bo‘ladi. Ayb – bu sodir etilgan qilmishga nisbatan shaxsning ruhiy munosabatidir. Ayb ikki shaklda: qasd va ehtiyotsizlikda ifodalangan bo‘lishi mumkin. Ayb - ma’muriy huquqbuzarlik sub’ektiv tomonining majburiy xususiyati hisoblanadi. Ma’muriy huquqbuzarlikning sub’ektiv tomoni – bu huquqbuzarlik sub’ekti (jismoniy shaxs)ning huquqqa xilof harakat yoki harakatsizlik hamda uning oqibatlariga nisbatan ruhiy munosabati hisoblanadi.