REJA:
1.
Ma’muriy –huquqiy normalar.
2.
Ma’muriy huquqiy munosabatlar
tushunchasi va ularning turlari
3.
Ma’muriy huquqiy
munosabatlarning vujudga kelishi,
o‘zgarishi va bekor bo‘lishi asoslari
Ma’muriy-huquqiy
norma
davlat
tomonidan o’rnatilgan va bajarilishi
maxsus
davlat
vositalari
bilan
ta’minlanadigan,
joiz
xulq-atvor
me’yoridir
HUQUQ NORMASI — davlat tomonidan
belgilanadigan,
muayyan
shaklda
ifodalanadigan, ijtimoiy munosabatlarni
tartibga
solishga
qaratilgan
umummajburiy yurish-turish qoidasi
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari
-
Ijro etuvchi hokimiyat tizimi va uning ayrim bo’g’inlari
tashkiliy faoliyatini tartibga solish hamda ular o’rtasidagi o’zaro
aloqani ta’minlash;
-
Davlat boshqaruvi sohasida fuqarolarning, shuningdek, jamoat
birlashmalarining huquq va erkinliklari ro’yobga chiqarilishi va
himoya qilinishini ta’minlash;
-
Davlat boshqaruvi sohasida bevosita ish olib boruvchi va
muayyan hajmda uning funktsiyalarini bajaruvchi (masalan, muayyan
hokimliklar) yohud o’z harakatlari bilan bu soha (masalan, fuqarolar,
jamoat birlashmalarining) manfaatlariga u yoki bu tarzda daxl
etuvchi
barcha
shaxslar
va
fuqarolarning
ijobiy
xulq-atvori
variantlarini belgilash;
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari
-
Ijro etuvchi hokimiyat mexanizminining konstitutsiyaviy
vazifasi
samarali
amalga
oshirilishini,
ya’ni
qonunlarda
belgilangan talabalarining bajarilishini ta’minlash;
-
Davlat-boshqaruv jarayonida yuzaga keladigan ijtimoiy
munosabatlarda
mustahkam
qonuniylik
tartibi
va
davlat
intizomini ta’minlash;
-
Ma’muriy
javobgarlikni
nafaqat
boshqaruvga
doir
munosabatlarga, balki huquqning boshqa ko’pgina tarmoqlari
(masalan, mehnat, moliya, yer huquqi).
Ma’muriy-huquqiy
normalar
muayyan
ichki
mutanosiblikka ega. Konstitutsiyaviy va qonun
xususiyatiga
ega
bo’lgan
ma’muriy-huquqiy
normalar
o’z
yuridik
ahamiyatiga
ko’ra
birlamchidir. Ijro etuvchi hokimiyat sub’ektlari
tomonidan
o’rnatiladigan
ma’muriy-huquqiy
normalar
konstitutsiyaviy
qonunchilik
normalariga nisbatan ikkilamchi xususiyat kasb
etadi.
Ma’muriy-huquqiy normalarнинг vazifasiga ko’ra turlari
Moddiy ma’muriy-huquqiy
normalar
Protsessual ma’muriy-huquqiy
normalar
ma’muriy
huquq
bilan
tartibga
solinadigan
boshqaruvga
oid
munosabat ishtirokchilarining huquq
va
majburiyatlari
majmuini,
shuningdek,
ularning
javobgarligi,
ya’ni ma’muriy-huquqiy maqomini
yuridik jihatdan mustahkamlaydi.
davlat boshqaruvini amalga oshirish
bilan bog’liq bo’lgan protsessual
masalalarni tartibga soladi.
Masalan, bu normalar –
fuqarolarning shikoyat va arizalarini
qabul qilish va hal qilish tartibini;
ma’muriy huquqbuzarliklarga doir
ishlarni yuritish tartibini belgilaydi.
Ma’muriy-huquqiy normalar sub’ektlar xulq-atvoriga
ta’sir ko’rsatadi:
ular harakatga undashi, muayyan
harakatlarni bajarishni buyurishi, u yoki bu harakatlarni
bajarish vakolatini berishi, harakatlarni bajarishni man
etishi mumkin. Ular vakolat beruvchi, majburiyat
yuklovchi
va
taqiqlovchi
ma’muriy-huquqiy
normalarga ajratiladi.
Ma’muriy-huquqiy normalar sub’ektlari va
tartibga solish ko’lamiga ko’ra quyidagi turlarga
bo’linadi
Davlat organlar, korxonalar,
tashkilotlar
faoliyatini
tartibga soluvchi
Fuqarolar
xulq-atvorini
tartibga soluvchi
Jamoat birlashmalari va дiniy
tashkilotlar
faoliyatini
tartibga soluvchi;
Davlat xizmati xoдimlarining
faoliyatni tartibga soluvchi
Ma’muriy-huquqiy normalar majburiyat yuklash shartiga ko’ra
imperativ (qat’iy) va tavsiyaviy ma’muriy-huquqiy normalarga
bo’linadi
Imperativ normalar sub’ektlar xulq-
atvorini
bevosita
belgilovchi
qoidalardan
iborat
bo’lib,
ular
mazkur
huquqiy
munosabat
ishtirokchilarining
kelishuviga
binoan, boshqa xulq-atvor qoidalari
bilan almashtirilishi mumkin emas
Tavsiyaviy normalar ma’muriy
huquq sub’ektlariga u yoki bu
harakatlarni bajarish maqsadga
muvofiqligi xususida beriladigan
tavsiyalardan iborat.
Ma’muriy-huquqiy normalar makonda (hududda) amal qilinishiga
ko’ra O’zbekiston Respublikasining butun hududida, shu jumladan
Qoraqalpog’iston Respublikasi hududida amal qiladi.
Ma’muriy-huquqiy normalar vaqt bo’yicha amal qilinishiga ko’ra
muddatli (amal qilish muddati oldindan belgilangan masalan,
favqulodda va harbiy holat muayyan muddatga belgilanganda) va
muddatsiz
(amal
qilish
muddati
oldindan
belgilanmagan)
normalarga bo’linadi
Ma’muriy-huquqiy normalar tartibga solish hajmiga ko’ra quyidagi
turlarga bo’linadi
Umumiy, ya’ni davlat boshqaruvining barcha
sohalari va tarmoqlarigi nisbatan tatbiq etiladigan va
ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshirish jarayonining
eng muhim tomonlarini tartibga soluvchi ma’muriy-
huquqiy
normalar
(bunday
normalar
ko’pincha
qonunlar, Prezident farmonlari va Hukumat qarorlarida
ifodalanadi)
Tarmoq ma’muriy-huquqiy normalari,
ya’ni
muayyan
tarmoqqa
oid
boshqaruv
vakolatlariga ega bo’lgan ijro etuvchi organlar
(masalan,
vazirliklarga)
biriktirilgan
sohalar
doirasida
yuzaga
keluvchi
boshqaruvga
doir
munosabatlarning
turli
tomonlarini
tartibga
soluvchi normalar
Tarmoqlararo, ya’ni davlat boshqaruv
faoliyatining davlat boshqaruvchi tarmoqlarining
barchasi yoki aksariyati uchun umumiy yoki
chegaradosh sanalgan va ayni vaqtda maxsus
xususiyat kasb etadigan muayyan tomonlarini
tartibga soluvchi ma’muriy-huquqiy normalar
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari
Tartibga solish – davlat boshqaruv
sohasida
yuzaga
keladigan
munosabatlarni tashkil etish, tartibga
solish
va
takomillashtirishga
qaratilgan.
Qo’riqlash va himoya qilish
funktsiyasi – ma’muriy huquq
sohasidagi ijtimoiy munosabatlarni
qo’riqlanishini va himoya qilinishini
ta’minlaydi.