MA’MURIY HUQUQNING O‘ZIGA XOS HUSUSIYATLARI.
Reja:
1. Davlat boshqaruvi mazmuni va o‘ziga xos xususiyatlari
2. Ma’muriy huquq tushunchasi, predmeti, uslubi va tizimi
3. Ma’muriy huquq manbalari
4. Ma’muriy huquqning – O‘zbekiston Respublikasi huquq tizimida tutgan
o‘rni.
1. Davlat boshqaruvi mazmuni va o‘ziga xos xususiyatlari.
“Davlat boshqaruvi” atamasi milliy va xorijiy adabiyotlarda hamda amaldagi
qonunchiligimizda keng qo‘llaniladi.
Davlat boshqaruvi tushunchasiga turlicha yondoshish mumkin. Ko‘pgina
hollarda, davlat boshqaruvi qonun chiqarish va odilsudlov faoliyati doirasidan
tashqarida bo‘lgan davlat va davlat-hokimiyat sub’ektlarining faoliyati sifatida
namoyon bo‘ladi.
Davlat boshqaruvi murakkab harakatchan tizimga ega bo‘lib, uning har bir
elementi ijtimoiy hayotni tartibga solishda o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Davlat boshqaruviga berilgan barcha ta’riflarda uning asosiy mazmuni –
davlatning ijtimoiy munosabatlarni tartibga solishga qaratilgan maqsadga muvofiq
amaliy ta’sir etishi ko‘rsatib o‘tilgan.
G.V.Atamanchuk davlat boshqaruvining quyidagi uchta zaruriy belgisini
ko‘rsatib o‘tadi:
boshqaruv ta’siri – davlat-hokimiyati kuchiga tayanadi;
davlat boshqaruvining jamiyatdagi barcha sohalarni qamrab olishi;
tizimlilik.
Yu.N.Starilovning fikricha, davlat boshqaruvi ijro hokimiyatini amalga
oshirish maqsadida tashkil etiladi. Tashkiliy nuqtai nazardan, davlat boshqaruvi –
boshqaruv sub’ekti (davlat, davlat organlari yoki mansabdor shaxslar)ning
boshqaruv obekti (jamiyat, fuqarolar)ga nisbatan hokimiyat ta’siri hisoblanadi.
Yanada aniqlashtiradigan bo‘lsak, davlat boshqaruvi – bu qonun asosida va uni
amalga oshirish maqsadida turli sohalarda (ijtimoiy-madaniy, xo‘jalik va Ma’muriy-
siyosiy qurilish) davlat boshqaruvi funksiyalarini amalga oshiruvchi ijro hokimiyati
organlarining maqsadga muvofiq tashkil etilgan, qonunosti, ijrochilik-farmoyish
berish va tartibga solishga qaratilgan faoliyatidir.1
Yu.M.Kozlovning ko‘rsatishicha, davlat boshqaruvi – har qanday davlat
faoliyati singari qaror qabul qilish, uni ijro etish va uning ijrosi ustidan nazoratni
amalga oshirishdan iboratdir.1
Davlat boshqaruvi, Gabrichidze B.N.ning fikricha, bu davlat nomidan va
davlat ko‘rsatmasiga binoan amalga oshiriladigan boshqaruv, ya’ni fuqarolik
jamiyatini iqtisodiy va ijtimoiy rivojlantirish, inson va fuqarolarning huquqlari va
erkinliklarini muhofaza qilish, huquqiy va demokratik davlatni mustahkamlash
sohalarida amalga oshiriladigan ijrochilik va farmoyish berish faoliyatidir.1
Demak, davlat boshqaruvi keng ma’noda – davlatning tartibga solish faoliyati
hisoblanib, maxsus sub’ektlarning ijtimoiy munosabatlarga ta’sir etishidir. Tor
ma’noda esa, davlat boshqaruvi – bu Ma’muriy ya’ni davlat hokimiyati ijro
organlarining respublika va Ma’muriy-hududiy bo‘linmalar doirasidagi faoliyatidir.
Davlat boshqaruvi mazmun-mohiyatini yoritib berishda uning o‘ziga xos
xususiyatlarini ham ko‘rsatib o‘tish lozim. Davlat boshqaruvi quyidagi o‘ziga xos
xususiyatlarga egadir:
1) davlat boshqaruvi - ijro hokimiyatini amalga oshirishga qaratilgan hamda
qonun chiqarish va odilsudlov faoliyatidan shakli, uslublari va mazmuniga ko‘ra
ajralib turadigan alohida faoliyat turi hisoblanadi. Davlat boshqaruvi – bu qonunlar
va boshqa normativ (qonunosti) hujjatlarni qo‘llash bo‘yicha olib boriladigan
ijrochilik va farmoyish berish faoliyatidir;
2) davlat boshqaruvi - huquqni qo‘llash bilan bir vaqtda Ma’muriy huquq
ijodkorligi (huquq o‘rnatish) faoliyatini amalga oshiradi. Davlat boshqaruvi
organlari huquq ijodkorligi shunda namoyon bo‘ladiki, ular vakolat doirasida
boshqa huquq sub’ektlari (boshqaruv obekti) uchun majburiy bo‘lgan xulq-atvor
qoidalarini ishlab chiqadilar va tasdiqlaydilar, ularning bajarilishi ustidan nazoratni
amalga oshiradilar, Ma’muriy yurisdiksiyaviy (huquqni himoya qilish) faoliyatni
yuritadilar;
3) davlat boshqaruvi – qonunlarni ijro etish, shuningdek, fuqarolarning
huquqlari va erkinliklarini himoya qilish zarurati vujudga kelgan hamma joyda
amalga oshiriladi. Davlat boshqaruvi davlat va jamiyat hayotining muhim sohalarida
– xo‘jalik-iqtisodiy qurilish, ijtimoiy-madaniy va Ma’muriy-siyosiy sohalarda
amalga oshiriladi. Davlat boshqaruvi nafaqat davlatga qarashli bo‘lgan obektlarni,
balki nodavlat notijorat va boshqa tashkilotlarni ham qamrab oladi (bunda davlat
boshqaruvi tartibga solish va nazorat-nazorat faoliyati sifatida namoyon bo‘ladi);
4) davlat boshqaruvi – bu ijro hokimiyati funksiyalanishining obektiv
qonuniyatlariga asoslangan va davlat manfaatlarini, fuqarolar huquqlari va
erkinliklarini, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashga qaratilgan doimiy va rejali
faoliyatdir. Davlat boshqaruvi jarayonida davlat vazifalari va funksiyalari amalga
oshiriladi;
5) davlat boshqaruvi – davlat tomonidan tuziladigan va yagona davlat
boshqaruvi organlari tizimini tashkil etadigan ijro hokimiyati organlari tomonidan
amalga oshiriladi. Davlat nomidan va davlat ko‘rsatmasiga binoan harakat qiladigan
ushbu organlar davlat-hokimiyat xususiyatiga ega bo‘lgan vakolatlarga ega
bo‘ladilar va kompetensiya doirasida faoliyat yuritadilar;
6) davlat boshqaruvi – qonuniylik prinsipiga amal qiladi, ya’ni ijro hokimiyati
organlarining faoliyati qonunlarga va boshqa normativ hujjatlarga asoslanadi.
Boshqaruv faoliyati davlat organlari tomonidan faqatgina ularga berilgan vakolat
doirasidagina amalga oshiriladi;
7) davlat boshqaruvi – vertikal (subordinatsiyaviy, ierarxik) va gorizontal
aloqalar va munosabatlar asosida tashkil etiladi. Boshqaruv jarayonida eng ko‘p
tarqalgan munosabatlar vertikal bo‘lib, boshqaruv sub’ektlarining ma’muriy va
intizomiy bo‘ysunuvchi asosida vujudga keladi. Oxirgi vaqtlarda boshqaruv
jarayonida boshqaruv sub’ektlarining tengligiga asoslangan yangi shakldagi
gorizontal munosabatlarning vujudga kelishini ham kuzatish mumkin (masalan, ijro
hokimiyati organlari o‘rtasida vakolatlarni qayta taqsimlash, ommaviy yoki
ma’muriy-huquqiy shartnomalarni tuzish va h.k.lar);
8) davlat boshqaruvi – tashkil etish prinsipiga asoslanadi, ya’ni unga butun
boshqaruv mexanizmining maqsadga muvofiq va doimiy funksiyalanishini
ta’minlovchi xilma xil shakllar xosdir. Davlat boshqaruvi organlarining
tashkillashtirish faoliyati ham tashqi, ham ichki ma funksiyalarni ijro etishni o‘z
ichiga oladi;
9) davlat boshqaruvi – yurisdiksiyaviy xususiyatga ega bo‘lgan vakolatlarni
ham o‘z ichiga oladi, ya’ni ijro hokimiyati organlari tomonidan “majburlovchi”
boshqaruvni amalga oshirishning ma’muriy tartibini (suddan tashqari) ta’minlaydi
(masalan, ma’muriy jazo yoki ma’muriy ogohlantiruv yoxud ma’muriy cheklov
choralarini qo‘llash).
Davlat boshqaruvi davlat faoliyatining bir ko‘rinishi hisoblanar ekan, unga
davlat funksiyalari xos bo‘lib hisoblanadi. Lekin shu bilan birga, boshqaruvning
o‘ziga xos xususiyatlaridan kelib chiquvchi funksiyalar ham mavjuddir.
Boshqaruv funksiyalari – bu boshqaruv sub’ektining boshqaruv obektiga
nisbatan aniq yo‘naltirilgan ta’sir etishi (tashkil etish, tartibga solish, nazorat qilish)
hisoblanadi.
Boshqaruv funksiyalari aniq mazmunga ega bo‘lib, boshqaruvning uslublari
va shakllari yordamida (masalan, majburlov choralari, huquqiy aktlarni qabul qilish,
bo‘ysinuvchilik ta’siri va h.k.lar) amalga oshiriladi.
Davlat boshqaruvining asosiy funksiyalari jumlasiga quyidagilarni kiritish
mumkin:
1) davlat boshqaruvi organlari faoliyatini axborot bilan ta’minlash funksiyasi,
ya’ni davlat boshqaruvi faoliyatini amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan axborotni
yig‘ish, olish, qayta ishlash va baholash;
2) davlat boshqaruvi tizimi rivojlanishining istiqbolini belgilash funksiyasi.
Istiqbolni belgilash – bu professional tajriba va amaliyot hamda ilmiy-nazariy
yutuqlarga asoslangan ma’lumotlarga tayanib, davlat boshqaruvi va boshqaruv
organlari faoliyati rivojlanishidagi o‘zgarishlarni, shuningdek, ma’lum bir hodisalar
va jarayonlarning natijalarini oldindan ko‘ra bilishdir. Istiqbolni belgilash boshqaruv
qarorlarini qabul qilishda juda muhimdir. Boshqaruvning bu funksiyasisiz ijtimoiy
jarayonlarning natijalarini, istiqboldagi jamiyat holatini, davlat organlari
faoliyatining samaradorligini aniqlash mumkin emas;
3) rejalashtirish funksiyasi – bu davlat boshqaruvi tizimidagi u yoki bu
jarayonlarning yo‘nalishlarini, rivojlanishning sifat va miqdor ko‘rsatkichlarini,
davlat funksiyalarining amalga oshirilishini belgilash hisoblanadi. Bundan tashqari,
rejalashtirish funksiyasi orqali davlat faoliyati va boshqaruvini takomillashtirish va
isloh qilishning maqsad va vazifalari hamda yo‘nalishlari belgilanadi. Mazkur
funksiyani amalga oshirish jarayonida davlat boshqaruvi turli sohalaridagi
aloqalarning rivojalanish dasturlari, shuningdek, davlat boshqaruvi organlari
faoliyati va tuzilishini o‘zgartirish hamda yaxshilash bo‘yicha dasturlar ishlab
chiqiladi;
4) tashkil etish funksiyasi – bu o‘rnatilgan tartib va prinsiplarga asoslanib
davlat boshqaruvi tizimini shakllantirish, boshqaruv tizimida boshqaruvchi va
boshqariluvchining tuzilishini belgilashdir. Tor ma’noda, tashkil etish – davlat
organlari, davlat personali, davlat boshqaruvi jarayonlari tuzilishini belgilash
hisoblanadi.
Tashkil
etish
faoliyati
–
davlat
boshqaruvi
organlarining
funksiyalanishini ta’minlovchi harakatlar va qarorlarni o‘z ichiga oladi;
5) farmoyish berish funksiyasi, ya’ni davlat organlari vakolatlarini va mansab
majburiyatlarini amalga oshirish, davlat faoliyatining belgilangan tartibini
ta’minlash bo‘yicha vujudga keladigan boshqaruv munosabatlarini kundalik tartibga
solishdir. Farmoyish berish – bu rahbar davlat xizmatchilari (mansabdor shaxslar)
tomonidan tegishli ko‘rsatmalarni berishdir;
6) rahbarlik qilish funksiyasi – davlat organlari (davlat xizmatchilari),
boshqariluvchi obektlar faoliyatining va ayrim harakatlarining qoidalarini va
normalarini o‘rnatish hisoblanadi. Rahbarlik qilish bilan bir qatorda “umumiy
rahbarlik” atamasi ham mavjud. Umumiy rahbarlik – bu davlat faoliyati mazmunini
belgilashdir;
7) muvofiqlashtirish funksiyasi – bu turli davlat boshqaruvi organlari (davlat
xizmatchilari) faoliyatini davlat boshqaruvining umumiy maqsad va vazifalarini
amalga oshirish uchun yo‘naltirishdir. Muvofiqlashtirish orqali boshqaruv
faoliyatining tizimi tashkil etiladi va uning funksiyalanishi ta’minlanadi. Masalan,
bir necha mustaqil davlat organlari mavjud bo‘lib, ularning har biri o‘zining
tashkiliy tuzilmasiga, maqsad va vazifalariga ega bo‘lsa hamda ma’lum bir
muammoni ularning birgalikdagi faoliyati orqali hal etish lozim bo‘lganda,
muvofiqlashtirish vakolatiga ega bo‘lgan davlat organini tashkil etish ehtiyoji
vujudga keladi;
8) nazorat qilish funksiyasi – davlat boshqaruvi tizimi va uning tuzilishining
o‘rnatilgan standart va normalarga mos kelishi yoki mos kelmasligini, davlat
organlari faoliyatini va ayrim boshqaruv sub’ektlari harakatining natijalarini, davlat
boshqaruvida belgilangan va amalga oshirilgan holatlarni o‘rganish va baholashdir.
Nazorat qilish – bu boshqaruv faoliyatining sifati ustidan kuzatish, kamchilik va
xatolarni hamda boshqaruv harakatlarining va qabul qilingan aktlarning qonuniylik
va maqsadga muvofiqlik prinsiplariga mos kelishini aniqlashdan iborat. Davlat
faoliyatining ma’lum bir sohalarida u yoki bu harakatlarni amalga oshirish ustidan
davlat hokimiyati organlari nazoratni o‘rnatadilar. Nazoratni amalga oshirish
vaqtida ketma-ketlik, asoslantirilganlik, oshkoralik, obektivlik, qonuniylik va
tezkorlikka amal qilish kerak. Nazoratning keng tarqalgan ko‘rinishlaridan biri -
nazorat hisoblanadi. Nazorat odatda, ma’lum bir harakatlarning (qarorlarning)
qonuniyligini tekshirish maqsadidagina amalga oshiriladi (nazorat va nazoratning
mazmuni va o‘ziga xos xususiyatlari ushbu majmuaning 26-bobida ko‘rsatib
o‘tilgan);
9) tartibga solish funksiyasi – bu davlat boshqaruvi tizimini va uning
Funksiyalanishini tashkil etish jarayonida boshqaruv uslublari va usullaridan
foydalanishdir. Tartibga solish – jamoat tartibini va xavfsizligini, iqtisodiy
munosabatlar ishtirokchilarining tengligini, demokratik raqobat asoslarini, fuqarolar
huquq va erkinliklarini ta’minlash maqsadida boshqaruv obektlari hamda turli huquq
sub’ektlari uchun umummajburiy bo‘lgan ko‘rsatmalarni o‘rnatish hisoblanadi.
Tartibga solish Funksiyasi bir necha yo‘nalishlarda amalga oshirilishi mumkin.
Masalan, normativ huquqiy akt orqali ma’lum bir sohadagi xulq-atvor qoidalarini
belgilash yoki boshqaruvning aniq jarayonlarini (sertifikatlash, litsenziyalash,
soliqqa tortish, ro‘yxatga olish va h.k.lar) o‘rnatish;
10) hisobga olish funksiyasi – miqdor shaklida ifodalangan axborotlarni,
moddiy resurslar harakatini, boshqaruv faoliyatini amalga oshirish natijalarini,
davlat organlari vakolatlarini, davlat boshqaruv qarorlarini, boshqaruv uchun muhim
ahamiyatga ega bo‘lgan hujjatlarning mavjudligi va harakatini inobatga olishdir.
Hisobga olish funksiyasi - qandaydir predmetlarning, hujjatlarning, faktlarning
mavjudligini aniqlash uchun qo‘llaniladi.
2. Mamuriy huquq tushunchasi, predmeti, uslubi va tizimi
Oldingi bobda ko‘rsatib o‘tilganidek, ma’muriy huquq davlat boshqaruvini
tashkil etish va amalga oshirish jarayonidagi ijtimoiy munosabatlarni, ya’ni davlat
organlarining ijro etish va farmoyish berish faoliyatida vujudga keladigan ijtimoiy
munosabatlarni tartibga soladi.
Davlat boshqaruvi o‘z mohiyatiga ko‘ra ijtimoiy hayotning eng muhim
tomonlarini qamrab oladi. Bu jarayonda xo‘jalik tashkilotchilik, ijtimoiy-madaniy
ishlar amalga oshiriladi, mamuriy-siyosiy masalalar hal qilinadi.
Davlat boshqaruvini tashkil etish va boshqaruvni amalga oshirish jarayonida
vujudga keladigan turli-tuman ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi huquqiy
normalar yig‘indisi - mamuriy huquq tarmog‘ini tashkil etadi.
Davlat boshqaruvi sohasidagi ijtimoiy munosabatlarni huquqiy jihatdan
tartibga solish – munosabatlarning barcha ishtirokchilari uchun majburiy bo‘lgan
xulq-atvor qoidalarini ma’muriy huquq normalarida mustahkamlash yo‘li bilan
amalga oshiriladi. Bunday qoidalarni o‘rnatish orqali, davlat boshqaruvi va u bilan
bog‘liq bo‘lgan munosabatlarda vujudga keladigan funksiyalarni amalga
oshirishning muayyan huquqiy tartibini yaratadi.
Davlat boshqaruvi organlarining ijro etish va farmoyish berish faoliyatining
samaradorligini oshirishga karatilgan tadbirlarning deyarli barchasi ma’muriy
huquq normalari yordamida amalga oshiriladi.
Ma’muriy huquq – huquq tizimining yirik, murakkab va rivojlangan
tarmoqlaridan biri hisoblanadi. Bu, uning tartibga solinuvchi predmetining o‘ziga
xos xususiyatlaridan, munosabatlarning keng qamrovliligidan kelib chiqadi. Ijro
hokimiyati, boshqaruv faoliyati va boshqaruvning o‘zi davlat va jamiyat hayotining
barcha sohalarini qamrab olganligi sababli, ma’muriy huquq - huquq tizimida
markaziy o‘rinni egallaydi hamda boshqa huquq tarmoqlariga ta’sir ko‘rsatadi yoki,
aksincha, ularning ta’siriga uchraydi.
Ma’muriy huquq normalari davlat huquqi normalaridan kelib chiqqan holda,
avvalo davlat boshqaruviga xos bo‘lgan xususiyatlarni va uning boshqa davlat
faoliyati turlari bilan (konunchilik, sud, prokuror nazorati) o‘zaro munosabatini,
shuningdek, davlat boshqaruvi prinsiplarini mustahkamlaydi.1
Ma’muriy huquq – davlat huquqi normalarini yanada aniqlashtirib va
to‘ldirib, fuqarolarning ko‘pgina hukuk va majburiyatlarini, ularning boshqaruv
organlari orqali amalga oshirish mexanizmini hamda ushbu huquqlarni har kanday
buzilishlardan himoya qilishni belgilaydi.
Ma’muriy huquq – davlat organlarini tashkil etish, qayta tashkil etish va
tugatish tartibini, uning vazifa va maqsadlarini, vakolatlari hamda huquqiy
maqomining boshqa tomonlarini, tuzilishi va faoliyat jarayonini belgilab beradi.
Ma’muriy huquq nafaqat boshqaruvni, balki boshqariluvchi faoliyatni ham
tartibga soladi.
Demak, O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy huquqi – bu O‘zbekiston
Respublikasi huquq tizimining mustaqil tarmog‘i bo‘lib, davlat boshqaruvini tashkil
etish va amalga oshirish jarayonida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlarni
tartibga soluvchi huquqiy normalar yig‘indisidan iborat.
Ma’muriy huquq ma’lum bir ijtimoiy munosabatlar guruhini tartibga solib,
mazkur munosabatlar uning predmetini tashkil etadi.
Ma’muriy huquq fani olimlarining aksariyati1, ma’muriy huquqning
predmetiga davlat boshqaruvi jarayonida vujudga keladigan quyidagi ijtimoiy
munosabatlar guruhini kiritadi:
tashkiliy jihatdan biri ikkinchisiga bo‘ysinadigan davlat boshqaruvi organlari
o‘rtasidagi munosabatlar (masalan, vazirlik va davlat qo‘mitalarining ularga
bo‘ysingan boshqarma va bo‘limlari o‘rtasida vujudga keladigan ijtimoiy
munosabatlar);
bir-biriga
bo‘ysinmaydigan
davlat
boshqaruvi
organlari
o‘rtasidagi
munosabatlar (masalan, ikki vazirlik, vazirlik va davlat qo‘mitasi o‘rtasida vujudga
keladigan ijtimoiy munosabatlar);
davlat boshqaruvi organlari va ularga bo‘ysinadigan korxona, muassasa va
tashkilotlar o‘rtasidagi munosabatlar;
davlat boshqaruvi organlari va jamoat birlashmalari o‘rtasidagi munosabatlar;
davlat boshqaruvi organlari va fuqarolar o‘rtasidagi munosabatlar.
Huquq tizimida huquq tarmoqlariga ajratishning asoslaridan yana biri – bu
huquqiy tartibga solish uslubidir.
Har bir huquq tarmog‘ining huquqiy tartibga solish predmeti o‘ziga xos
xususiyatlarga ega bo‘lganligi sababli, ijtimoiy munosabatlarni tartibga solish uslubi
ham o‘ziga xos bo‘lishini taqozo etadi.
Huquqiy tartibga solish uslubi – jamiyatdagi mavjud munosabatlarga huquq
ta’sirida qo‘llaniladigan usul, vosita va yo‘llar yig‘indisidan iboratdir. Huquqiy
tartibga solish uslubi uzoq tarixiy jarayonda shakllangan bo‘lib, davlat undan huquq
normalarini yaratishda va ijtimoiy munosabatlar ishtirokchilari o‘rtasidagi
aloqalarni tartibga solishda foydalanadi.
Huquqning har qanday tarmog‘i huquqning o‘z tabiatida joylashgan ijtimoiy
munosabatlarga huquqiy ta’sir etishning uch uslubidan foydalanadi, bular: yozma
buyruq, ko‘rsatma; man etish, taqiqlash; ruxsat berish.
Yozma buyruq, ko‘rsatma - huquq normasida nazarda tutilgan sharoitlarda u
yoki bu harakatni amalga oshirish, ya’ni boshqacha emas, balki aynan shunday
harakat qilish uchun to‘g‘ridan-to‘g‘ri yuridik majburiyatni zimmaga yuklash. Man
etish, taqiqlash - amalda bu ham ko‘rsatma, ammo u teskari, ya’ni huquq normasida
nazarda tutilgan sharoitlarda u yoki bu harakatlarni amalga oshirmaslik bo‘yicha
yuridik majburiyatni zimmaga yuklashdir. Ruxsat berish - huquq normasida nazarda
tutilgan sharoitlarda u yoki bu harakatlarni o‘z xohishi bo‘yicha amalga oshirish
uchun yuridik ruxsat berilishidir.
Ijtimoiy munosabatlarni tartibga solishning ko‘rsatilgan uslublaridan huquqni
u yoki bu tarmog‘ining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olgan holda,
foydalaniladi.
Qayd etilganidek, ma’muriy huquq tartibga solishning o‘z predmetiga ega
bo‘lib, xususan, bu - davlat boshqaruvi jarayonida vujudga keladigan ijtimoiy
munosabatlardir. Ushbu faoliyat davlat faoliyatining boshqa turlaridan o‘zining
vazifalari, maqsadli yo‘nalishi va namoyon bo‘lish shakllari bilan farq qiladi.
Ma’muriy huquqiy tartibga solishga davlat organi yoki mansabdor shaxs
tomonidan chiqariladigan ko‘rsatmalar xosdir. Ma’muriy munosabatlarning boshqa
tomoni ushbu ko‘rsatmaga bo‘ysinishga majbur. Bu shuni anglatadiki, davlat
organining hokimiyat ko‘rsatmalari yordamida davlat amalda o‘zining boshqaruv
faoliyati sohasidagi vakolatlarini amalga oshiradi.
Ma’muriy huquqiy tartibga solish uchun boshqa bir xususiyat ham xos bo‘lib,
u bir tomonning o‘z xohish-irodasini bildirishidir.
Demak, davlat nomidan harakat qiladigan va ma’muriy munosabatlarda uning
manfaatlarini ifoda etadigan, yuqorida ko‘rsatilgan organlarning o‘z xohish-
irodasini bildirishi – bir tomonlama va majburiy bo‘lishi yaqqol ko‘rinadi. Bunda,
davlat boshqaruvi faoliyati sohasida tomonlarning yuridik jihatdan tengsizligi
vujudga keladi.
Aynan mana shu sababli ma’muriy huquqning asosiy uslubi, ya’ni ma’muriy
munosabatlar ishtirokchilarining xulq-atvoriga ta’sir ko‘rsatish uslub va vositalari -
davlat-hokimiyat ko‘rsatmalari uslubi hisoblanadi. Ushbu uslubning qo‘llanishi
jamiyatning muhim ijtimoiy va iqtisodiy vazifalarini amalga oshirish uchun kerak
bo‘lgan boshqaruvni tashkil etish va amalga oshirish zarurati bilan belgilanadi.
Shunday qilib, ma’muriy huquq predmeti bilan ma’muriy munosabatlarni
huquqiy tartibga solishning o‘ziga xos birlashuvi ma’muriy huquqni huquqning
mustaqil tarmog‘iga ajratish imkonini beradi.
Har qanday mustaqil huquq tarmog‘iga uning butunligi, tizimliligi va
tuzilishga ega ekanligi xosdir. Bu holat ma’muriy huquqda yaqqol namoyon bo‘ladi.
Jumladan, yagona predmet va tartibga solish uslubining mavjudligi – huquq
tarmog‘ini tashkil etuvchi huquqiy normalarning o‘zaro aloqasini belgilab beradi.
Ma’muriy huquq – huquqiy normalarning bir butun (yaxlit) tizimi bo‘lib,
predmet, maqsad, prinsiplar, tartibga solish uslubini birlashtiradi. Huquqiy normalar
bir-biriga mos kelishi, yagona prinsiplarga asoslanishi, yagona atamalarni qo‘llashi
lozim. Huquq tarmog‘i ichida turli yuridik kuchga ega bo‘lgan, umumiy va maxsus
huquqiy normalarning subordinatsiyasi (bo‘ysunuvchi) mavjud bo‘ladi.
Ma’muriy huquq tizimi deganda, uning davlat boshqaruvi jarayonida vujudga
keladigan munosabatlar bilan obektiv belgilangan ichki tuzilishi, ma’muriy -
huquqiy normalarning muayyan izchillikda birlashishi va joylashishini tushunish
lozim1.
Ma’muriy huquq tizimi – ma’muriy -huquqiy normalar va institutlarni
birlashtiradi.
Bundan tashqari, yuridik adabiyotlarda, “Ma’muriy huquq tizimi”dan
“Ma’muriy huquq fani tizimi” farqlanadi. Ma’muriy huquq fani tizimi ma’muriy
huquq tizimiga qaraganda kengroq tushuncha bo‘lib, quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Ma’muriy-huquqiy normalar – ma’muriy huquq fani tizimining boshlang‘ich
elementi bo‘lib, davlat tomonidan o‘rnatiladigan yoki tasdiqlanadigan hamda
ma’muriy -huquqiy munosabatlar ishtirokchilarining xulq-atvorini (xatti-harakatini)
belgilab beradigan qoidalardir;
Ma’muriy-huquqiy institutlar – ma’muriy huquq fani tizimining alohida
guruhi bo‘lib, u ijtimoiy munosabatlarning muayyan turini tartibga soladi. Odatda,
ma’muriy -huquqiy institutlar – ma’muriy -huquqiy normalarning uncha katta
bo‘lmagan barqaror guruhi bo‘lib, ijtimoiy munosabatlarning ma’lum bir turini
tartibga solishga qaratiladi. Ma’muriy huquq tarmog‘i o‘z ichiga qator institutlarni
oladi va ular tarmoqning tarkibiy qismi, bo‘lagi sifatida namoyon bo‘ladi. Ayni
paytda ular muayyan mustaqillik xususiyatiga ega. Zero, Ma’muriy-huquqiy
institutlar ma’lum darajada mustaqil ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi;
Ma’muriy huquq fani bo‘limlari (guruhlar) – Ma’muriy huquq fani tizimining
yirik tarkibiy qismi bo‘lib, o‘zida bir necha ma’muriy -huquqiy institutlarni
birlashtiradi. Ma’muriy huquq fani tizimida o‘zaro yaqin (o‘xshash) ijtimoiy
munosabatlarni tartibga soluvchi ma’muriy -huquqiy institutlar birlashib, ma’muriy
huquq fanining bo‘limlari (guruhlarini) tashkil etadi. (masalan, davlat
boshqaruvining o‘ziga xos xususiyatlari, davlat boshqaruvi prinsiplari, davlat
boshqaruvi funksiyalari singari ma’muriy -huquqiy institutlar o‘zining yaqinligiga
qarab yagona bo‘limga birlashgan.)
Har qanday huquq fani singari ma’muriy huquq fani tizimi ham ikki qismga
bo‘lingan:
1) umumiy qism – bunda davlat boshqaruvini tashkil etish va amalga oshirish
jarayonining umumiy tomonlarini belgilab beruvchi ma’muriy -huquqiy normalar
(ma’muriy -huquqiy institutlar, bo‘limlar) nazarda tutilgan. Mamuriy huquq fani
tizimining umumiy qismi quyidagi institutlardan iborat:
davlat boshqaruvi tushunchasi, o‘ziga xos xususiyatlari va asosiy prinsiplari;
davlat boshqaruvi sub’ektlari va ularning huquqiy maqomi;
davlat boshqaruvi shakllari va uslublari;
davlat boshqaruvida ishontirish va majburlash choralari;
ma’muriy huquqbuzarlik va ma’muriy javobgarlik;
ma’muriy jarayon;
davlat boshqaruvida qonuniylik va intizomni ta’minlash;
2) maxsus qism – bunda jamiyatning alohida sohalarida amalga oshiriladigan
davlat boshqaruvining xususiyatlarini belgilab beruvchi ma’muriy -huquqiy
normalar (ma’muriy -huquqiy institutlar, bo‘limlar) ko‘rsatib o‘tilgan bo‘lib,
quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
iqtisodiyot sohalarini boshqarish (sanoat, qishloq va suv xo‘jaligi, qurilish,
transport, aloqa, yo‘l xo‘jaligi, xizmat ko‘rsatish sohalari);
ijtimoiy-madaniy sohalarni boshqarish (ta’lim, fan, madaniyat, jismoniy
tarbiya va sport, sog‘liqni saqlash, mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish);
Ma’muriy-siyosiy faoliyat sohasini boshqarish (mudofaa, davlat xavfsizligi,
ichki ishlar, tashqi ishlar, adliya);
tarmoqlararo boshqa sohalarni boshqarish (tabiatni muhofaza qilish, moliya
va kredit tizimi, tashqi iqtisodiy faoliyat, davlat statistikasi, davlat tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish, standartlashtirish, metrologiya va sertifikatlashtirish
va h.k.lar).
3. Ma’muriy huquq manbalari
Ma’muriy-huquqiy normalar ko‘p sonli huquqiy hujjatlarda (manbalarda)
mustahkamlangan. Huquq manbalari – huquqiy normalar ifodasining tashqi
shakllari, huquq mavjud bo‘lishining shakllari hisoblanadi.
Respublikamizda mulkchilikning xilma-xil shakllarini vujudga keltirish va
ularga teng shart-sharoitlar yaratib berish, korxona, muassasa va tashkilotlar
o‘rtasida raqobatni avj oldirish, boshqarishning oldingi uslubidan (ma’muriy -
buyruqbozlik) butunlay voz kechish, iqtisodiy omil va vositalarni keng joriy etish –
bozor munosabatlarining tub negizidir. Ushbu jarayonda davlat boshqaruvi
faoliyatini tartibga soluvchi bir qator qonun hujjatlari qabul qilindi. Bu
qonunchilikning asosini - O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi tashkil etadi.
Bizga ma’lumki, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Kengashining 1992 yil 8 dekabrda bo‘lib o‘tgan o‘n ikkinchi
chaqiriq o‘n birinchi sessiyasida qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi – ma’muriy huquqning asosiy manbasi sifatida, davlat boshqaruvini
tashkil etish va amalga oshirishning boshlang‘ich huquqiy asoslarini belgilab
bergan.
Konstitutsiyaning bir necha moddalari bevosita davlat boshqaruvini huquqiy
tartibga
solishga
qaratilgandir.
Jumladan,
Konstitutsiyaning
1-moddasida
O‘zbekiston – suveren demokratik respublika, deb ko‘rsatilgan. Mazkur moddada
o‘zbek davlatchiligining tub mohiyati, ya’ni O‘zbekiston suveren davlat ekanligi
ko‘rsatib o‘tilgan.
Suverenitet – har qanday davlatning eng muhim, ajralmas belgilaridan biridir.
O‘zbekiston – demokratik davlatdir. Bu insonparvarlik qoidalariga
asoslangan, millati, dini, ijtimoiy ahvoli, siyosiy e’tiqodlaridan qat’i nazar,
fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini ta’minlab beradigan davlatdir.
O‘zbekistonda davlatni boshqarish shakli respublikadir. Respublika - xalq
hokimiyati demakdir. Respublika – eng asosiy umuminsoniy huquqiy boyliklardan
biri. Boshqaruvning respublika shakli davlat idoralari vakolatlarini aniq belgilab
berishni, qonun chiqaruvchi va ijroiya organlarining saylab qo‘yilishini anglatadi.
Konstitutsiyaga binoan, davlat xalq irodasini ifoda etib, uning manfaatlariga
xizmat qiladi. Davlat organlari va mansabdor shaxslar jamiyat va fuqarolar oldida
mas’uldirlar (2-modda).
Mazkur Konstitutsiyaviy norma orqali fuqarolar manfaatining ustunligi
qonuniy ravishda mustahkamlangan va kafolatlangan. Davlatning fuqarolar oldidagi
mas’uliyatining mavjudligi demokratik huquqiy davlatning muhim belgilaridan
hisoblanadi. Davlat qonun doirasida insonlar uchun zarur shart-sharoitlarni yaratib
bermog‘i lozim. Shuning uchun ham, davlat xalq irodasini ifodalamog‘i, uning
manfaatlari, xohish-istaklariga xizmat qilmog‘i lozim.
O‘zbekiston Respublikasi o‘zining milliy-davlat va ma’muriy -hududiy
tuzilishini, davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining tizimini belgilaydi, ichki
va tashqi siyosatini amalga oshiradi.
Mazkur Konstitutsiyaviy qoidadan kelib chiqadigan bo‘lsak, O‘zbekiston
Respublikasi mustaqil davlat sifatida o‘zining davlat hokimiyatini va davlat
boshqaruvi organlarining tizimini belgilab beradi. Konstitutsiyaning beshinchi
bo‘limi aynan shu masalarni yoritib berishga qaratilgandir.
O‘zbekiston Respublikasida davlat hokimiyati xalq manfaatlarini ko‘zlab va
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi hamda uning asosida qabul qilingan
qonunlar vakolat bergan idoralar tomonidangina amalga oshiriladi. Konstitutsiyada
nazarda tutilmagan tartibda davlat hokimiyati vakolatlarini o‘zlashtirish, hokimiyat
idoralari faoliyatini to‘xtatib qo‘yish yoki tugatish, hokimiyatning yangi va muvoziy
tarkiblarini tuzish Konstitutsiyaga xilof hisoblanadi va qonunga binoan
javobgarlikka tortishga asos bo‘ladi (7-modda).
Demak, O‘zbekiston Respublikasida davlat hokimiyati, shu jumladan,
boshqaruv faoliyati qonunlarda nazarda tutilgan tartibda tashkil etilgan davlat
organlari tomonidan amalga oshiriladi. Davlat organlari faqatgina qonun hujjatlarida
ko‘rsatib o‘tilgan vakolat doirasida harakat qilishlari mumkin.
Davlat organlarining Konstitutsiya va qonunlarga so‘zsiz itoat etishi va shu
asosda faoliyat ko‘rsatishi huquqiy davlatning muhim belgisi hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga binoan O‘zbekiston xalqi
nomidan faqat u saylagan respublika Oliy Majlisi va Prezidenti ish olib borishi
mumkin (10-modda).
O‘zbekiston Respublikasi davlat hokimiyatining tizimi hokimiyatning qonun
chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga bo‘linishi prinsipiga asoslanadi (11-
modda).
Mazkur Konstitutsiyaviy norma orqali davlat hokimiyatining tashkil etilishi
va faoliyat tartibi – vakolatlarning taqsimlanishi prinsipi asosida amalga oshirilishi
belgilangan.
Hokimiyat tizimining bo‘linishi prinsipi huquqiy davlatning eng muhim
belgilaridan biridir.
Davlat o‘z faoliyatini inson va jamiyat farovonligini ko‘zlab, ijtimoiy adolat
va qonuniylik prinsiplari asosida amalga oshiradi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimov ko‘rsatib o‘tganidek:
“Davlatning faol islohotchilik mavqeida butun diqqat-ye’tiborni iqtisodiyotni
sog‘lomlashtirish muammolarini birinchi navbatda hal etishga, qonuniylik va
huquq-tartibotga
rioya
qilishga,
eski
iqtisodiy
munosabatlarni
bozor
munosabatlariga aylantirishga qaratish ijtimoiy barqarorlik uchun mustahkam
negizni vujudga keltiradi”.1
O‘zbekiston ijtimoiy adolat jamiyatidir. Kuchli ijtimoiy siyosat adolatli
jamiyat va demokratik davlat barpo etishning asosiy mezonidir.
Ma’muriy huquqning asosiy manbalaridan yana biri – bu 1994 yil 22
sentabrda qabul qilingan va 1995 yil 1 apreldan kuchga kiritilgan O‘zbekiston
Respublikasining ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksidir. Ushbu kodeksga
binoan ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun hujjatlari inson va jamiyat
farovonligi yo‘lida fuqarolarning huquq va erkinliklarini, mulkni, davlat va jamoat
tartibini, tabiiy muhitni muhofaza qilishni, ijtimoiy adolat va qonuniylikni
ta’minlashni, ma’muriy huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlarning o‘z vaqtida va
obektiv ko‘rib chiqilishini, shuningdek, bunday huquqbuzarliklarning oldini olishni,
fuqarolarni O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga rioya etish
ruhida tarbiyalashni o‘z oldiga vazifa qilib qo‘yadi. Bu vazifalarni amalga oshirish
uchun ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeks – qanday harakat yoki
harakatsizlik ma’muriy huquqbuzarlik hisoblanishini, ma’muriy huquqbuzarlikni
sodir etgan shaxsga nisbatan qaysi organ (mansabdor shaxs) tomonidan qay tartibda
qanaqa ma’muriy jazo qo‘llanilishi va ijro etilishini belgilaydi.
Ma’muriy-huquqiy normalar boshqa Kodekslarda ham o‘z ifodasini topgan,
ya’ni davlat boshqaruvi jarayonida ijro hokimiyati organlari faoliyatini, fuqarolar va
nodavlat tashkilotlarining boshqaruv sohasidagi huquq va majburiyatlarini tartibga
solishga qaratilgan normalarni quyidagilarda ham uchratish mumkin:
O‘zbekiston Respublikasining Havo kodeksi;
O‘zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi;
O‘zbekiston Respublikasining Bojxona kodeksi;
O‘zbekiston Respublikasining Shaharsozlik kodeksi va boshqalar.
Ma’muriy huquqning keng tarqalgan manbalaridan yana biri – bu O‘zbekiston
Respublikasining qonunlaridir. Bir necha davlat boshqaruvi organlarining huquqiy
maqomi joriy qonunlarda o‘z ifodasini topgan. Jumladan:
1) O‘zbekiston Respublikasining 2003 yil 29 avgustda qabul qilingan
“Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida”gi qonun1i. Mazkur qonunga binoan O‘zbekiston
Respublikasining Vazirlar Mahkamasi - Hukumati O‘zbekiston Respublikasida
iqtisodiyotning, ijtimoiy va ma’naviy sohaning samarali faoliyatiga rahbarlikni,
O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining
qarorlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va
farmoyishlari ijrosini ta’minlovchi ijro etuvchi hokimiyat organidir;
O‘zbekiston Respublikasining 1993 yil 2 sentabrda qabul qilingan “Mahalliy
davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonun1ga binoan mahalliy davlat hokimiyat
organlariga hokim rahbarlik qiladigan ijroiya apparat va vakillik organlari kiradi.
Viloyatlar, tumanlar va shaharlarda (tumanga bo‘ysinadigan shaharlardan,
shuningdek, shaharlar tarkibiga kiruvchi tumanlardan tashqari) xalq deputatlari
Kengashlari davlat hokimiyatining vakillik organlaridir;
3) O‘zbekiston Respublikasining 1995 yil 21 dekabrda qabul qilingan
«O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki to‘g‘risida»gi qonun1i respublikada
bank tizimini boshqaruvchi davlat organi - O‘zbekiston Respublikasi Markaziy
bankining huquqiy maqomini belgilab beradi. Qonunga binoan Markaziy bank
yuridik shaxs hisoblanadi va u davlatning mutlaq mulkidir. Markaziy bank - o‘z sarf-
xarajatlarini o‘zining daromadlari hisobidan amalga oshiruvchi, iqtisodiy jihatdan
mustaqil muassasadir. Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga
hisob beradi;
4) O‘zbekiston Respublikasining 1997 yil 29 avgustda qabul qilingan «Davlat
soliq xizmati to‘g‘risida»gi qonun1i - O‘zbekiston Respublikasida davlat soliq
xizmati organlarini tashkil etish tartibini, ularning huquqiy maqomini belgilab
beradi. Qonunning 1-moddasiga binoan davlat soliq xizmati organlari soliqlar,
yig‘imlar va boshqa to‘lovlarning to‘liq va o‘z vaqtida budjetga tushishini
ta’minlash maqsadlarida tuziladi. Davlat soliq xizmati organlariga - O‘zbekiston