MA’MURIY JAVOBGARLIK VA JAZO.
REJA :
1. Ma’muriy javobgarlikning tushunchasi
2. Voyaga yetmaganlarning ma’muriy javobgarligi
3. Mansabdor shaxslarning ma’muriy javobgarligi
4. Harbiy xizmatchilar va intizom Ustavlvri tatbiq etiladigan boshqa
shaxslarning javobgarligi.
5. Xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarning ma’muriy
javobgarligi
6. Ma’muriy jazo choralari va uning maqsadi
O‘zbekiston Respublikasining 1994 yil 22 sentabrda qabul qilingan va 1995
yil 1 apreldan kuchga kiritilgan ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining 1-
moddasiga binoan ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun hujjatlari:
ushbu Kodeks;
O‘zbekiston Respublikasi qonunlari;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining qarorlari;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmonlari;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari;
Koraqalpog‘iston Respublikasi qonunlari;
Koraqalpog‘iston
Respublikasi
Jo‘qorg‘i
Kengesining
va
Vazirlar
Kengashining qarorlari;
xalq deputatlari viloyatlar va Toshkent shahar Kengashlarining, viloyatlar va
Toshkent shahar hokimlarining qarorlaridan iborat.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining asosiy vazifasi -
inson va jamiyat farovonligi yo‘lida fuqarolarning huquq va erkinliklarini, mulkni,
davlat va jamoat tartibini, tabiiy muhitni muhofaza qilishni, ijtimoiy adolat va
qonuniylikni ta’minlashni, ma’muriy huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlarning o‘z
vaqtida va obektiv ko‘rib chiqilishini, shuningdek, bunday huquqbuzarliklarning
oldini olishni, fuqarolarni O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga
rioya etish ruhida tarbiyalashdan iboratdir. Bu vazifalarni amalga oshirish uchun,
qonun hujjatlari, qanday harakat yoki harakatsizlik ma’muriy huquqbuzarlik
hisoblanishini, ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etgan shaxsga nisbatan qaysi organ
(mansabdor shaxs) tomonidan qay tartibda qanaqa ma’muriy jazo qo‘llanilishi va
ijro etilishini belgilaydi.
Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining asosiy prinsiplari
quyidagilardan iboratdir:
qonuniylik prinsipi;
fuqarolarning qonun oldida tengligi prinsipi;
demokratizm prinsipi;
insonparvarlik prinsipi;
odillik prinsipi;
ayb uchun javobgarlikning muqarrarligi prinsipi.
Deyarli barcha ma’muriy javobgarlikni belgilovchi huquqiy normalar,
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksi doirasida
umumlashtirilgan.
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi qonun
hujjatlari:
1) moddiy va protsessual huquqiy normalar tizimini o‘zida ifoda etadi;
2) fuqarolarning ma’muriy javobgarligini nazarda tutadi;
3) ma’muriy va sud tartibida ma’muriy huquqbuzarliklar uchun
qo‘llaniladigan ma’muriy javobgarliklarni tartibga soladi.
Ma’muriy javobgarlik – yuridik javobgarlikning alohida turi hisoblanadi. Bir
vaqtning o‘zida, ma’muriy javobgarlik ma’muriy -huquqiy majburlovning ko‘rinishi
bo‘lib, uning barcha xususiyatlariga egadir.
Ma’muriy javobgarlikka yuridik javobgarlikning barcha xususiyatlari ham
xosdir. U huquqiy normalar asosida o‘rnatiladi, shaxs tomonidan sodir etilgan
huquqbuzarlik uchun qo‘llaniladi va vakolatli davlat organlari (mansabdor shaxslar)
tomonidan o‘rnatilgan protsessual tartibda huquqiy normalarda nazarda tutilgan
sansiyalarni qo‘llashda ifodalanadi.
Ma’muriy javobgarlik masalasi ko‘pgina huquqshunos olimlar tomonidan
tadqiq qilingan bo‘lib, ularning aksariyati bu masalaga deyarli bir xilda yondoshgan:
ma’muriy javobgarlik – bu ma’muriy huquq normalari bilan tartibga solingan,
ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etgan shaxsga nisbatan vakolatli davlat organlari
va mansabdor shaxslar tomonidan ma’muriy -protsessual tartibda ma’muriy jazoni
qo‘llashdir.1
A.P.Alexin ma’muriy javobgarlikni yuridik javobgarlikning barcha
xususiyatlariga ega ekanligi bilan bir qatorda, quyidagi o‘ziga xos xususiyatlarini
ham ko‘rsatib o‘tadi:
birinchidan, ma’muriy javobgarlik qonunlar bilan ham, qonunosti hujjatlari
bilan ham o‘rnatiladi, ya’ni u o‘zining normativ-huquqiy asosiga egadir. Jinoiy
javobgarlik – faqat qonunlar bilan, intizomiy javobgarlik – qonun va qonunosti
hujjatlari bilan, moddiy javobgarlik – mehnat va fuqarolik qonunchiligi bilan
belgilanadi;
ikkinchidan,
ma’muriy
javobgarlikning
asosi
bo‘lib
–
ma’muriy
huquqbuzarlik hisoblanadi (qonun buzilishi va nojo‘ya xatti-harakat qo‘rinishida).
Jinoiy javobgarlikda – jinoyat, intizomiy javobgarlikda – intizomiy nojo‘ya xatti-
harakat, moddiy javobgarlikda – moddiy zarar yetkazish hisoblanadi;
uchinchidan, ma’muriy javobgarlik sub’ekti sifatida fuqarolar, mansabdor
shaxslar va yuridik shaxslar1 namoyon bo‘ladi. Jinoiy javobgarlikda – fuqarolar va
mansabdor shaxslar, intizomiy javobgarlikda – xodim (jamoa sub’ektlarining
intizomiy javobgarligi yuridik adabiyotlarda munozarali bo‘lib kelmoqda), moddiy
javobgarlikda - xodim (mehnat qonunchiligi bo‘yicha), yuridik va jismoniy shaxslar
(fuqarolik qonunchiligi bo‘yicha) sub’ekt bo‘lishi mumkin;
to‘rtinchidan, ma’muriy huquqbuzarliklar uchun – ma’muriy jazo choralari
qo‘llaniladi. Jinoyat uchun – jinoiy jazo, intizomiy nojo‘ya xatti-harakat uchun –
intizomiy jazo, moddiy zarar yetkazish uchun – mulkiy jazo qo‘llaniladi;
beshinchidan, ma’muriy javobgarlik qonun hujjatlariga binoan keng doiradagi
davlat organlari (mansabdor shaxslar) tomonidan qo‘llaniladi. Jinoiy javobgarlik –
sud organlari tomonidan, intizomiy javobgarlik - yuqori turuvchi davlat organi
(mansabdor shaxs) tomonidan, moddiy javobgarlik – sud organlari tomonidan
qo‘llaniladi;
oltinchidan, ma’muriy javobgarlik sudlanganlik holatini yoki ishdan
bo‘shatishni vujudga keltirmaydi, jinoiy javobgarlikda - sudlanganlik vujudga
keladi, intizomiyda – ishdan bo‘shatish mumkin;
yettinchidan, ma’muriy javobgarlikni qo‘llash uchun, bo‘ysinuvning bo‘lishi
shart emas, intizomiy javobgarlikni qo‘llashda esa bo‘ysinuv mavjud bo‘ladi.1
Ma’muriy
javobgarlik
barcha
fuqarolar
uchun
tatbiq
qilinadigan
umummajburiy qoidalarni buzganlik yoki rioya etmaganlik uchun qo‘llaniladi. Ular
turli-tuman ko‘rinishlarga ega bo‘lib, o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Masalan, davlat
va jamoat tartibi va xavfsizligi; tabiatni muhofaza qilish; mulkchilik;
standartlashtirish; statistika va hisob-kitob; harakatlanish xavfsizligi va transport
vositalaridan foydalanish; harbiy ro‘yxat; chegara tartibi; kontrabandaga qarshi
kurash; valyuta muomalasi va boshqa qoidalar. Umummajburiy qoidalar turli
vakolatli ijro hokimiyati organlari tomonidan o‘rnatiladi.
Ma’muriy javobgarlik, odatda, ma’muriy -huquqiy normalarning talablari
buzilgan taqdirda vujudga keladi. Shu bilan birga, amaldagi qonunchilik, ma’muriy
javobgarlikning mehnat, moliya, yer, hatto Konstitutsiyaviy huquq normalarining
buzilishi uchun ham qo‘llanilishi mumkinligini ko‘rsatadi. Bu o‘z navbatida,
ma’muriy javobgarlikning sohalararo ahamiyatga ega ekanligidan dalolat beradi.
O‘zbekiston Respublikasida ma’muriy javobgarlik masalalari huquqshunos
olimlar Alimov X.R., Stasko V.N., Li A.A., Xvan L.B. va boshqalarning ishlarida
tadqiq qilingan. Jumladan, Alimov X.R.ning ko‘rsatishicha, ma’muriy javobgarlik
– ommaviy-huquqiy tabiatga ega bo‘lib, davlat oldidagi javobgarlik hisoblanadi. Bu
- xizmat bo‘yicha bo‘ysinmagan, aybdorlarga nisbatan davlat organlari tomonidan
qo‘llaniladigan davlat oldidagi javobgarlikdir.1
Odatda, javobgarlik turlari deganda, uning tarkibiy tuzilishiga kiruvchi jazo
choralari nazarda tutiladi. Lekin bu ikkala “javobgarlik” va “jazo” terminlarining
mazmuniga e’tibor beradigan bo‘lsak, ular turli tushunchalarda ifodalanadi.
Javobgarlik jazoga qaraganda, kengroq doiradagi munosabatlarni qamrab oladi.
Javobgarlik jazo choralari bilan bir vaqtda va boshqa huquqiy ta’sir etish choralarini
ham o‘z ichiga oladi.
2. Voyaga yetmaganlarning ma’muriy javobgarligi
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
14-moddasiga binoan ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan o‘n olti yoshdan o‘n
sakkiz yoshgacha bo‘lgan shaxslarga nisbatan Voyaga yetmaganlar ishi bilan
shug‘ullanuvchi komissiyalar to‘g‘risidagi nizomda nazarda tutilgan choralar
qo‘llaniladi.
Voyaga yetmaganlarning ma’muriy javogarligi O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 2000 yil 21 sentyabdagi “Voyaga yetmaganlar ishlari
bo‘yicha komissiyalar faoliyatini takomillashtirish haqida”gi 360-sonli qarorida
voyaga yetmaganlar o‘rtasida huquqiy-tarbiyaviy ishlar susaytirib yuborilganligi,
ular ustidan bo‘lgan nazoratning bo‘shligi, ish bilan ta’minlash va boshqa
muammolar qoniqarli darajada hal etilmayotganligi oqibatida ko‘plab yoshlar
tomonidan huquqbuzarlik va jinoyatlar sodir etish, giyohvandlik va ichkilikbozlikka
berilish, diniy aqidaparastlik yoki turli zararli oqimlar, guruhlar ta’siriga tushib
qolish kabi salbiy holatlar uchrab turganligi haqida to‘xtalib o‘tilgan.
Yoshlarni ijtimoiy mehnatga jalb etish, tarbiyalash, ular o‘rtasida
huquqbuzarlik va jinoyatchilikning oldini olishga mutasaddi bo‘lgan o‘zini o‘zi
boshqarish organlari, o‘quv muassasalari va boshqa idoralarning faoliyatini
muvofiqlashtiruvchi mahalliy hokimliklar huzuridagi mavjud komissiyalar o‘z
faoliyatini deyarli to‘xtatib qo‘yganligi ta’kidlangan.
Voyaga yetmaganlar o‘rtasida tarbiyaviy ishlarni kuchaytirish, ular
tomonidan huquqbuzarliklar sodir etilishining oldini olish, bu yo‘nalishda mas’ul
bo‘lgan davlat idoralari, jamoat tashkilotlari hamda voyaga yetmaganlar ishlari
bo‘yicha komissiyalar faoliyatini muvofiqlashtirish va yanada takomillashtirish
maqsadida Vazirlar Mahkamasi “Voyaga yetmaganlar ishlari bo‘yicha komissiyalar
haqida”gi nizom hamda Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Voyaga yetmaganlar ishlari
bo‘yicha komissiya tarkibini tasdiqladi.
Voyaga
yetmaganlar ishlari bo‘yicha komissiyalar o‘z faoliyatini
jamoatchilik asosida amalga oshiruvchi, voyaga yetmaganlar o‘rtasida nazoratsiz
qolish va huquqbuzarliklarning oldini olish organlari hisoblanadilar.
Voyaga yetmaganlar ishlari bo‘yicha komissiyalar - voyaga yetmaganlarning
nazoratsiz, qarovsiz qolishlari, huquqbuzarliklari va jamiyat uchun zararli xatti-
harakat qilishlarining oldini olish, bularga imkon tug‘diruvchi sabablar va
sharoitlarni aniqlash hamda bartaraf etish; voyaga yetmaganlarning huquqlari va
qonuniy manfaatlari himoya qilinishini ta’minlash; ijtimoiy jihatdan xavfli ahvolda
bo‘lgan voyaga yetmaganlarni ijtimoiy-pedagogika jihatdan reabilitatsiya qilish
maqsadida tuziladi.
Voyaga yetmaganlar ishlari bo‘yicha komissiyalar tumanlar, shaharlar,
viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari, Koraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar
Kengashi, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzurida tuziladi.
Komissiyalar
rais
(tuman,
shahar,
viloyat
hokimi
o‘rinbosari,
Koraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi raisining o‘rinbosari), rais
o‘rinbosari, mas’ul kotib va komissiyaning 6-12 a’zosi tarkibida tuziladi. Komissiya
a’zolari soni komissiyaning ish hajmiga qarab belgilanadi.
Komissiyaning mas’ul kotibi kundalik ishlarni va komissiya qarorlarining
bajarilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi. Tumanlar, shaharlar va viloyatlar
hokimliklari, Koraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi huzuridagi
komissiyalarda boshqa ishlardan ozod mas’ul kotib lavozimi, zaruriyat bo‘lganda
esa voyaga yetmaganlar bilan ishlash bo‘yicha inspektor lavozimi joriy etiladi.
Komissiyaga tarkibiga oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, sog‘liqni
saqlash, ijtimoiy ta’minot, ichki ishlar, mehnat organlari, xotin-qizlar qo‘mitasi,
kasaba uyushmalari, nodavlat, notijorat tashkilotlari, mudofaaga ko‘maklashish
jamiyati, mehnat jamoalari, madaniy-ma’rifiy va boshqa muassasalarning vakillari
kiradilar.
Komissiyalar tarkibida: voyaga yetmaganlar o‘rtasida madaniy-tarbiyaviy
ishlar bo‘yicha, umumta’lim maktablari va kasb-hunar kollejlari va boshqa o‘quv
muassasalarining o‘quvchilari bilan ishlash bo‘yicha, bolalar va o‘smirlarni ishga
joylashtirish
va
maishiy
turmushini
yaxshilash
masalalari
bo‘yicha,
ixtisoslashtirilgan o‘quv-tarbiya muassasalaridan chiqarilgan va tarbiyalash
koloniyalaridan ozod qilingan o‘smirlar ustidan nazorat o‘rnatish bo‘yicha
seksiyalar tashkil etilishi mumkin.
Komissiyalar o‘z vakolatlariga kiritilgan masalalar bo‘yicha davlat organlari,
korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, mansabdor shaxslar va fuqarolar tomonidan
bajarilishi majburiy bo‘lgan qarorlar qabul qiladilar.
Tuman (shahar) komissiyalari qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda
voyaga yetmagan shaxslarga nisbatan quyidagi ta’sir ko‘rsatish choralarini
qo‘llashlari, ya’ni:
1) voyaga yetmaganga jabrlanuvchidan uzr so‘rash majburiyatini yuklash
to‘g‘risida tuman (shahar) sudiga taqdimnoma kiritishi;
2) ogohlantirib qo‘yishi;
3) 15 yoshga to‘lgan voyaga yetmagan shaxs zimmasiga, agar u mustaqil ish
haqiga ega bo‘lsa va zarar miqdori belgilangan eng kam oylik ish haqidan ortiq
bo‘lmasa moddiy zararning o‘rnini qoplash yoki uni bartaraf etish majburiyatini
yuklashi yoki belgilangan eng kam oylik ish haqidan ortiq bo‘lmagan moddiy
zararni o‘z mehnati bilan qoplash majburiyatini yuklashi;
4) 16 yoshga to‘lgan va mustaqil ish haqiga ega bo‘lgan voyaga yetmagan
shaxsga O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javogarlik to‘g‘risidagi kodeksida,
Koraqalpog‘iston Respublikasining davlat hokimiyati va boshqaruvining oliy
organlari chiqargan hujjatlarda, viloyatlar va Toshkent shahar davlat boshqaruvi
organlari qarorlarida ko‘zda tutilgan hollarda va miqdorlarda jarima solishi;
5) voyaga yetmagan shaxsni o‘z ota-onasi yoki ular o‘rnini bosuvchi shaxslar
yoxud jamoat tarbiyachilari nazoratiga, shuningdek, ularning roziligi bilan mehnat
jamoasi yoki jamoat tashkiloti kuzatuviga topshirishi;
6) voyaga yetmagan shaxs jamiyat uchun xavfli xatti-harakatlar qilgan yoki
ijtimoiy axloq qoidalarini qasddan va muntazam ravishda buzib kelgan taqdirda
komissiya ichki ishlar organlari bilan birgalikda voyaga yetmaganni maxsus o‘quv-
tarbiya muassasasiga yuborish masalasini ko‘rib chiqish to‘g‘risida sudga iltimos
qiladi. 11 yoshdan 14 yoshgacha bo‘lgan voyaga yetmagan shaxs maxsus maktab-
internatga yuborilishi, 14 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan voyaga yetmagan shaxs
esa maxsus kasb-hunar kollejiga yuborilishi mumkin.
3. Mansabdor shaxslarning ma’muriy javobgarligi
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
15-moddasining ikkinchi qismiga binoan mansabdor shaxs - bu mulk shaklidan qat’i
nazar korxona, muassasa, tashkilotda muayyan mansabni egallab turgan hamda
rahbarlik, tashkiliy, farmoyish berish, tekshiruv-nazorat vazifalari yoki moddiy
boyliklar harakati bilan bog‘liq bo‘lgan vazifalar yuklatilgan shaxsdir.
Mansabdor shaxslar:
a) boshqaruv tartibini, davlat va jamoat tartibini saqlash;
b) tabiiy muhitni;
c) aholi sog‘lig‘ini muhofaza qilish sohasida belgilangan qoidalarga;
d) bajarilishini ta’minlash o‘z xizmat vazifalariga kiradigan boshqa
qoidalarga rioya etmaganlik bilan bog‘liq ma’muriy huquqbuzarlik sodir etganliklari
uchun ma’muriy javobgarlikka tortiladi.
Mansabdor shaxslar – ma’muriy javobgarlikning maxsus sub’ektlaridan biri
bo‘lib, ular tomonidan sodir etiladigan huquqbuzarliklar turli ko‘rinishlarda
ifodalanishi mumkin:
birinchidan, o‘z xatti-harakatlari bilan o‘rnatilgan umumajburiy qoidalarni
buzishlari (ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etishlari);
ikkinchidan, mansabdor shaxslarning o‘z bo‘ysunuvchida bo‘lgan shaxslarga
o‘rnatilgan qoidalarga zid keladigan ko‘rsatmalarni berishlari;
uchinchidan, umumajburiy qoidalarga rioya qilishni ta’minlash mansabdor
shaxsning xizmat vazifalariga taaluqli bo‘lsa, o‘z bo‘ysunuvchida bo‘lgan shaxslar
tomonidan mazkur qoidalarga rioya etilishini ta’minlamaganliklari.
Mansabdor shaxs sifatida ma’muriy javobgarlikka tortish vaqtida, amaldagi
qonunchilik talabiga ko‘ra, quyidagilarni:
a) ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etgan shaxsning korxona, muassasa yoki
tashkilotda ma’lum bir lavozimni egallab turganligini;
b) unga rahbarlik qilish, tashkiliy, farmoyish berish, tekshiruv-nazorat qilish
vazifalari yuklatilgan bo‘lishini;
c) unga moddiy boyliklar harakati bilan bog‘liq vazifalar yuklatilgan
bo‘lishini aniqlash lozim.
Mansabdor shaxslar tomonidan sodir etiladigan ma’muriy huquqbuzarliklar,
odatda ehtiyotsizlikda ifodalanadi. Mansabdor shaxs, o‘z harakatlarining zararli
oqibatlarga olib kelishini oldindan ko‘ra bilsa ham, lekin kaltabinlik bilan ularning
oldini olish mumkin deb o‘ylaydi yoki bunday oqibatlar kelib chiqishi mumkinligini
oldindan ko‘ra bilmaydi, holbuki bularni ko‘ra bilishlari lozim. Mansabdor shaxslar
tomonidan ma’muriy huquqbuzarliklar turli xildagi vazifalarni bajarmaganligi yoki
lozim darajada bajarmaganligi, mansabiga sovuqqonlik bilan qaraganligi natijasida
sodir etilgan harakatsizliklarda ifodalangan bo‘lishi mumkin.
Mansabdor shaxslar tomonidan ma’muriy huquqbuzarlik qasddan sodir
etilishi ham mumkin. Bu ayb shakli masalan, mansabini suiste’mol qilishda
ifodalanishi mumkin.
Mansabdor shaxslarning ma’muriy huquqbuzarligi, ayni vaqtda, uning xizmat
qoidalarini buzish, ya’ni intizomiy nojo‘ya xatti-harakatni sodir etish ham
hisoblanadi. Intizomiy nojo‘ya xatti-harakat uchun mehnat qonunchiligida intizomiy
javobgarlik (intizomiy jazo choralari) nazarda tutilgan.
Lekin shu narsaga alohida e’tibor berish kerakki, bitta huquqbuzarlik uchun
faqatgina bitta javobgarlik chorasini qo‘llash mumkin, ya’ni mansabdor shaxsning
o‘rnatilgan qoidalarni buzishiga (huquqbuzarlikni sodir etishiga) nisbatan ikkita
javobgarlikni qo‘llash mumkin emas.
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksiga
binoan mansabdor shaxslarga nisbatan – jarima tariqasidagi ma’muriy jazo
qo‘llanilishi mumkin. Shu o‘rinda ta’kidlab o‘tish lozimki, mansabdor shaxslarga
nisbatan qo‘llaniladigan jarima miqdori, fuqarolarga qo‘llaniladigan jarima
miqdoridan oshiq belgilangan.
4. Harbiy xizmatchilar va intizom Ustavlvri tatbiq etiladigan boshqa shaxslarning
javobgarligi
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
16-moddasiga binoan harbiy xizmatchilar va yig‘inga chaqirilgan harbiy xizmatga
majburlar, shuningdek, ichki ishlar organlarining oddiy askarlar va boshliqlar
tarkibiga mansub shaxslar ma’muriy huquqbuzarlik uchun intizom Ustavlvriga
muvofiq javobgar bo‘ladilar.
Harbiy xizmatchilar va yig‘inga chaqirilgan harbiy xizmatga majburlar,
shuningdek, ichki ishlar organlarining oddiy askarlar va boshliqlar tarkibiga
kirmaydigan, intizom Ustavlvri yoki intizom to‘g‘risidagi maxsus qoidalar tatbiq
etiladigan boshqa shaxslar, ana shu Ustav yoki qoidalarda to‘g‘ridan-to‘g‘ri nazarda
tutilgan hollarda, ma’muriy huquqbuzarlik sodir etganliklari uchun intizomiy
javobgar bo‘ladilar, boshqa hollarda esa umumiy asoslarda ma’muriy javobgar
bo‘ladilar.
Amaldagi qonun hujjatlariga binoan, harbiy xizmatchilarga - O‘zbekiston
Respublikasining Qurolli Kuchlari saflarida, Ichki ishlar vazirligi ichki qo‘shinlarida
va Milliy xavfsizlik xizmati qo‘shinlarida (chegara qo‘shinlarida) haqiqiy harbiy
xizmatni o‘tayotgan shaxslar kiradi. O‘zbekiston Respublikasi milliy xavfsizlik
xizmati organlarining oddiy askarlari va boshliqlari tarkibidagi shaxslar ham harbiy
xizmatchilarga tenglashtirilgan. Ichki ishlar organlari, shu jumladan militsiyaning
oddiy askarlar va boshliqlar tarkibiga mansub shaxslar ham ma’muriy
huquqbuzarlik uchun ularga teng darajada javobgar bo‘ladilar.
O‘zbekiston Respublikasining “Umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat
to‘g‘risida” gi qonun1ga binoan harbiy xizmatchilar va yig‘inga chaqirilgan harbiy
xizmatga majburlar1 harbiy intizom va jamoat tartibini buzganliklari uchun
qo‘mondonlar (boshliqlar) oldida O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarining
Intizom Ustavi bo‘yicha javobgar bo‘ladilar.
Harbiy intizomni va jamoat tartibini buzishga qaratilgan huquqbuzarliklar
jumlasiga, o‘rnatilgan har qanday umummajburiy qoidalarni buzishni kiritish
mumkin.
Tegishli davlat organlari yoki mansabdor shaxslar harbiy xizmatchilar
tomonidan
ma’muriy
huquqbuzarlik
sodir
etilganini
aniqlagan
vaqtda,
huquqbuzarlik to‘g‘risidagi bayonnomalar va boshqa ishga taaluqli materiallarni
aybdorning Qurolli Kular Intizom Ustavi bo‘yicha javobgarligi masalasini hal qilish
uchun boshliqlarga beradilar.
Harbiy
xizmatchilar
tomonidan
sodir
etilgan
quyidagi
ma’muriy
huquqbuzarliklar uchun, umumiy asoslarda ma’muriy javobgarlikni qo‘llash
mumkin:
yo‘l harakati qoidalarini buzganda;
ov qilish, baliq tutish va baliq zahiralarini saqlash qoidalarini buzganda;
bojxona qoidalarini buzganda.
Amaldagi
qonun
hujjatlarida
harbiy
xizmatchilarga
nisbatan
qo‘llanilmaydigan ma’muriy javobgarlik choralari ham ko‘rsatib o‘tilgan.
Jumladan, birinchidan, harbiy xizmatchilar va yig‘inga chaqirilgan harbiy xizmatga
majburlar, shuningdek, ichki ishlar organlarining oddiy askarlar va boshliqlar
tarkibiga mansub shaxslarga nisbatan ma’muriy qamoq jazosi qo‘llanilmaydi;
ikkinchidan, muddatli xizmatdagi harbiy xizmatchilarga jarima solinishi mumkin
emas.
5. Xorijiy fuqarolar va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarning ma’muriy
javobgarligi
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
17-moddasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi hududida bo‘lgan xorijiy fuqarolar
va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar umumiy asoslarda ma’muriy javobgarlikka
tortilishlari lozim.
Immunitetga ega bo‘lgan shaxslarga nisbatan ushbu Kodeksning O‘zbekiston
Respublikasi qatnashchi bo‘lgan xalqaro shartnomalar va bitimlarga zid bo‘lmagan
qismi qo‘llaniladi.
Xorijiy fuqaro – bu O‘zbekiston Respublikasi hududida bo‘lgan, O‘zbekiston
Respublikasi fuqarosi hisoblanmagan va xorijiy davlat fuqaroligi mavjud bo‘lgan
jismoniy shaxsdir.
“O‘zbekiston Respublikasining fuqaroligi to‘g‘risida”gi qonun1ning 11-
moddasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi hududida yashab turgani holda
O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi bo‘lmagan va chet davlat fuqaroligiga
mansubligini isbotlaydigan dalillari bo‘lmagan shaxslar - fuqaroligi bo‘lmagan
shaxslar deb hisoblanadi.
Xorijiy fukarolar va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar O‘zbekiston Respublikasi
fuqarolari singari bir xildagi huquq va majburiyatlarga egadir, qonun hujjatlarida
ko‘rsatib o‘tilgan cheklovlar bundan mustasno.
Xorijiy fukarolar va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar O‘zbekiston Respublikasi
hududida bo‘lgan vaqtlarida sodir etgan ma’muriy huquqbuzarliklari uchun qonun
hujjatlari bilan o‘rnatilgan tartibda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari singari
umumiy asoslarda ma’muriy javobgarlikka tortiladilar.
Xorijiy fuqarolarning ma’muriy javobgarligining o‘ziga xos xususiyatlaridan
biri – bu ayrim toifadagi xorijiy fuqarolarning immunitet huquqiga ega bo‘lishidir.
O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonun hujjatlari bilan hamda
O‘zbekiston Respublikasi bilan tuzilgan xalqaro shartnomalarga binoan xorijiy
fuqarolar ma’muriy yurisdiksiyadan immunitetga (daxlsizlik) ega bo‘lishlari
mumkin. Ular tomonidan sodir etilgan ma’muriy huquqbuzarlik ishlari diplomatik
yo‘l bilan hal etiladi. Bu toifadagi xorijiy fuqarolar jumlasiga: diplomatik
vakolatxonalarning boshliqlari (elchilar, ishonchli vakillir) va xorijiy davlatlar
vakolatxonalarining diplomatiya xodimlari: maslahatchilar, savdo vakillari, savdo
vakillarining o‘rinbosarlari, harbiylar, harbiy-havo va arbiy-dengiz attashelari va
ularning yordamchilari, attashelarning birinchi, ikkinchi, va uchinchi kotiblari va
diplomatik vakolatxonalarning arxivchi-kotiblari.
Immunitet huquqi diplomatik vakolatxonalar boshliqlarining oila a’zolariga
va diplomatiya xodimlariga mansub shaxslarning oila a’zolariga ham (agar ular
mazkur shaxslar bilan birga yashasalar va O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi
hisoblanmasalar) tatbiq etilishi mumkin.
Bundan tashqari, konsullik vakolatxonalarining boshliqlari (bosh konsullar,
konsullar, konsullarning o‘rinbosarlari) va boshqa konsullik lavozimidagi shaxslar
ham immunitetga ega bo‘lishlari mumkin. Ular o‘zlarining xizmat faoliyatiga
taaluqli sohalarda ma’muriy yurisdiksiya immunitetidan foydalanadilar.
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
23-moddasi 3-qismiga binoan qonun hujjatlarida ma’muriy huquqbuzarlik sodir
etganlik uchun xorijiy fuqarolarni va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston
Respublikasi hududidan ma’muriy tarzda chiqarib yuborish nazarda tutilishi
mumkin
6. Ma’muriy jazo choralari va uning maqsadi
Ma’muriy jazo – ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etgan shaxsga nisbatan
qo‘llaniladigan davlat javobgarligining chorasi bo‘lib, yangi huquqbuzarliklarning
sodir etilishini oldini olish maqsadida qo‘llaniladi.
Ma’muriy jazo – ma’muriy majburlovning bir ko‘rinishi hisoblanadi.
Ma’muriy jazo ma’muriy majburlovning boshqa choralaridan farqli ravishda, o‘ziga
xos maqsadga ega bo‘lgan jazo sansiyalari bo‘lib, protsessual tartibda qo‘llaniladi.
Ma’muriy jazo ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeks bilan, ma’muriy
majburlovning boshqa choralari esa, turli normativ hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Ma’muriy jazo – turli huquq tarmoqlari (Konstitutsiyaviy ma’muriy,, mehnat,
moliya, fuqarolik, fuqarolik protsessual, jinoyat-protsessual huquq) normalarini
buzganlik uchun qo‘llaniladi. Uni qo‘llash orqali shaxsga to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir
ko‘rsatiladi, aybdorning huquqiy maqomi vaqtincha cheklanadi (masalan, ma’lum
bir huquqlar cheklanishi, qo‘shimcha majburiyatlar yuklanishi mumkin),
shuningdek, jazoga tortilganlik holatini vujudga keltiradi. Bundan tashqari,
ma’muriy jazo sodir etilgan huquqbuzarlikka nisbatan davlat tomonidan rasmiy va
oshkora salbiy baho berish hisoblanadi.
Jazolash – ma’muriy jazoning asosiy maqsadi emas, balki huquqbuzarlikni
sodir etgan shaxsni qonunlarni hurmat qilish ruhida tarbiyalash, huquq tartibotni
ta’minlash, yangi qonunga xilof qilmishlarning sodir etilishini oldini olish
maqsadida qo‘llaniladi. ma’muriy jazo, ma’lum bir ma’noda, jinoyatlarning oldini
olishga xizmat qiladi.
Yu.M.Kozlovning
fikricha,
ma’muriy
jazo
choralari
-
ma’muriy
huquqbuzarlik oqibatida yetkazilgan moddiy zararni qoplash maqsadida
qo‘llanilmaydi. Agar, ma’muriy huquqbuzarlik orqali jismoniy yoki yuridik shaxsga
moddiy zarar yetkazilgan bo‘lsa, huquqbuzarlik ishini ko‘rib chiquvchi davlat
organi ma’muriy jazoni tayinlash bilan bir vaqtda, mulkiy zararni undirish bo‘yicha
masalani hal etishi mumkin. Mulkiy zararni undirish fuqarolik ishlarini ko‘rib
chiqqish tartibida amalga oshiriladi.1
B.V.Rossinskiyning ko‘rsatib o‘tishicha, ma’muriy jazo choralarini
mazmuniga qarab quyidagilarga ajratish mumkin:
a) ahloqiy-huquqiy choralar (masalan, ogohlantirish);
b) mulkiy choralar (masalan, ma’muriy jarima, ma’muriy huquqbuzarlikni
sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa bo‘lgan ashyoni haqini
to‘lash sharti bilan olib qo‘yish yoxud uni musodara qilish);
c) shaxslarning shaxsiy huquqlarini cheklashga qaratilgan choralar (masalan,
ma’muriy qamoq, ma’muriy tarzda chiqarib yuborish);
d) tashkiliy choralar (masalan, maxsus huquqdan mahrum qilish).1
Ma’muriy jazo – u yoki bu shaxs tomonidan sodir etilgan qilmishga ma’naviy
ta’sir ko‘rsatishni (masalan, ogohlantirish) yoki huquqbuzarga moddiy ta’sir
ko‘rsatishni (masalan, jarima) nazarda tutadi.
O‘zbekiston
Respublikasining
ma’muriy
javobgarlik
to‘g‘risidagi
kodeksining 22-moddasiga binoan ma’muriy jazo - javobgarlikka tortish chorasi
bo‘lib, u ma’muriy huquqbuzarlik sodir etgan shaxsni qonunlarga rioya etish va
ularni hurmat qilish ruhida tarbiyalash, shuningdek, ana shu huquqbuzarning o‘zi
tomonidan ham, boshqa shaxslar tomonidan ham yangi huquqbuzarlik sodir
etilishining oldini olish maqsadida qo‘llaniladi.
Kodeksning 23-moddasiga binoan esa, ma’muriy huquqbuzarlik sodir
etganlik uchun quyidagi ma’muriy jazo choralari qo‘llanilishi mumkin:
jarima;
Ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita
shunday narsa bo‘lgan ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish;
Ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita
shunday narsa bo‘lgan ashyoni musodara qilish;
muayyan shaxsni unga berilgan maxsus huquqdan (transport vositasini
boshqarish huquqidan, ov qilish huquqidan) mahrum etish;
Ma’muriy qamoqqa olish.
Jarimadan tashqari barcha ma’muriy jazo choralari, faqat O‘zbekiston
Respublikasi qonunlari bilan belgilanishi mumkin.
Qonun hujjatlarida ma’muriy huquqbuzarlik sodir etganlik uchun ajnabiy
fuqarolarni va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi hududidan
ma’muriy tarzda chiqarib yuborish nazarda tutilishi mumkin.
Ma’muriy jazo – asosiy va qo‘shimcha jazo choralariga bo‘linadi. Asosiy
ma’muriy jazo choralari – bu ma’muriy jazo choralarining boshqa turlariga
qo‘shimcha ravishda tayinlanishi mumkin bo‘lmagan jazo choralaridir. Masalan,
jarima, maxsus huquqdan mahrum qilish va ma’muriy qamoq faqat asosiy jazo
choralari sifatida qo‘llanilishi mumkin.
Qo‘shimcha jazo choralari esa, ma’muriy jazoning boshqa choralariga
qo‘shimcha ravishda belgilanishi mumkin bo‘lgan choralar bo‘lib hisoblanadi.
O‘zR MJtKning 24-moddasiga binoan ashyolarni haqini to‘lash sharti bilan
olib qo‘yish yoki musodara qilish ham asosiy, ham qo‘shimcha ma’muriy jazo
tariqasida; boshqa ma’muriy jazo choralari esa faqat asosiy jazo tariqasida
qo‘llanilishi mumkin. Bitta ma’muriy huquqbuzarlik uchun asosiy yoki ham asosiy,
ham qo‘shimcha jazo chorasi qo‘llanilishi mumkin.
2. Ma’muriy jarima
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
25-moddasiga binoan jarima - ma’muriy huquqbuzarlik sodir etishda aybdor
shaxsdan davlat hisobiga pul undirishdir.
Jarima – mulkiy xususiyatga ega bo‘lgan jazo chorasi bo‘lib, aybdor shaxsdan
davlat hisobiga undirib olinadigan ma’lum bir pul summasida ifodalanadi.
Jarima – ma’muriy javobgarlikning samarali choralaridan biri bo‘lib,
ma’muriy huquqbuzarlik ishlarini ko‘rib chiquvchi barcha davlat organlari
tomonidan o‘rnatilgan protsessual tartibda qo‘llaniladi.
Jarima – ma’muriy jazoning asosiy jazo chorasi hisoblanadi. U boshqa jazo
choralarining o‘rniga qo‘llanilishi mumkin emas. Amaldagi qonunchilikka binoan
jarima bilan bir vaqtda qo‘shimcha jazo chorasi (masalan, ma’muriy
huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki bevosita shunday narsa bo‘lgan
ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish) qo‘llanilishi mumkin.
Jarima O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeks
Maxsus qismida nazarda tutilgan deyarli barcha ma’muriy huquqbuzarliklar uchun
qo‘llanilishi mumkin.
Jarima tarzidagi ma’muriy jazo chorasi huquqbuzarning ongiga ta’sir
ko‘rsatib, uning mulkiy manfaatlariga zarar yetkazishda ifodalanadi.
Jarimaning asosiy ko‘rsatkichi – bu uning miqdoridadir. Jarima miqdorini
aniq bir summada ko‘rsatib o‘tish mumkin emas. Bunga sabab, birinchi navbatda
pul qadrsizlanishi, milliy valyutaning beqarorligidir. Shu munosabat bilan
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksida jarima
miqdori huquqbuzarlik sodir etilgan vaqtda amalda bo‘lgan eng kam ish haqi
miqdoridan kelib chiqqan holda belgilanadi. Jumladan, O‘zR MJtKning 25-modda
2-qismiga binoan jarimaning miqdori ma’muriy huquqbuzarlik sodir etilgan
vaqtdagi, davom etayotgan ma’muriy huquqbuzarlik uchun esa, bu huquqbuzarlik
aniqlangan vaqtdagi belgilab qo‘yilgan eng kam oylik ish haqidan kelib chiqqan
holda belgilanadi.
Fuqarolarga yoki mansabdor shaxslarga nisbatan qo‘llaniladigan ma’muriy
jarimalar mavjud bo‘lib, ular miqdorlariga qarab farqlanadi.
Fuqarolarga solinadigan jarimaning eng kam miqdori eng kam ish haqining
ellikdan bir qismidan kam bo‘lmasligi, eng ko‘p miqdori eng kam ish haqining besh
baravaridan oshmasligi kerak. Qonunlarda nazarda tutilgan ayrim hollarda ba’zi
huquqbuzarliklar uchun fuqarolarga - eng kam ish haqining yuz baravarigacha
miqdorda jarima solinishi mumkin.
Mansabdor shaxslarga esa jarimaning eng kam miqdori eng kam ish haqining
- o‘ndan bir qismidan kam bo‘lmasligi, eng ko‘p miqdori eng kam ish haqining o‘n
baravaridan oshmasligi kerak.
Qonunlarda nazarda tutilgan ayrim hollarda ba’zi huquqbuzarliklar uchun
mansabdor shaxslarga – yuz ellik baravarigacha miqdorda jarima solinishi mumkin.
Ma’muriy huquqbuzarlikning muayyan turlari uchun javobgarlikni nazarda
tutuvchi normalar sansiyalarida jarimaning miqdorlari huquqbuzarliklarning
darajasidan kelib chiqib aniqlashtiriladi. Bunda jarima miqdorlari ma’muriy jazo
chorasining mazkur turi uchun belgilangan eng ko‘p va eng oz miqdordan oshib
ketmasligi kerak. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi
kodeksi Maxsus qismida nazarda tutilgan sansiyalarning aksariyatida jarimaning
eng ko‘p miqdori, ayrim sansiyalarda esa, eng ko‘p va eng oz miqdori nazarda
tutilgan.
Jarima huquqbuzar tomonidan unga jarima solish to‘g‘risidagi qaror
topshirilgan kundan boshlab o‘n besh kundan kechiktirmay, bunday qaror xususida
shikoyat berilgan yoki protest bildirilgan taqdirda - shikoyat yoki protest
qanoatlantirilmaganligi to‘g‘risida xabar berilgan kundan boshlab o‘n besh kundan
kechiktirmay to‘lanishi lozim.
O‘n olti yoshdan o‘n sakkiz yoshgacha bo‘lgan shaxslarning mustaqil ish haqi
bo‘lmagan taqdirda, jarima ularning ota-onalari yoki ular o‘rnini bosuvchi
shaxslardan undirib olinadi.
Ma’muriy huquqbuzarlik sodir etganlik uchun solingan jarima huquqbuzar
tomonidan O‘zbekiston Respublikasi jamg‘arma banki muassasasiga to‘lanadi,
huquqbuzarlik sodir etilgan joyning o‘zida undirib olinadigin jarima bundan
mustasno.
Huquqbuzar jarimani belgilangan muddat ichida to‘lamagan taqdirda, jarima
solish to‘g‘risidagi qaror fuqarolik-protsessual qonun hujjatlarida belgilab qo‘yilgan
qoidalarga muvofiq jarimani uning ish haqi yoki boshqa maoshidan, nafaqasidan
yoki stipendiyasidan majburiy tartibda undirib olish uchun yuboriladi.
Basharti jarima solingan shaxs ishlamayotgan bo‘lsa yoxud jarimani
huquqbuzarning ish haqi yoki boshqa daromadidan, pensiyasi yoki stipendiyasidan
boshqa sabablarga ko‘ra undirib olishning iloji bo‘lmasa, uni undirib olish sud
ijrochisi tomonidan jarima solish to‘g‘risida tegishli organ (mansabdor shaxs)
chiqargan qaror asosida huquqbuzarning shaxsiy mulkidan, shuningdek, umumiy
mulkdagi uning hissasidan undirib olish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Jarima O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga muvofiq ijro hujjatlari
bo‘yicha undirib olinishi mumkin bo‘lmagan mol-mulkdan undirib olinishi mumkin
emas.
Jarima ma’muriy huquqbuzarlik sodir qilingan joyning o‘zida undirib olinishi
mumkin. Masalan, yo‘l harakati xavfsizligi organining mansabdor shaxsi yo‘l
harakati qoidalarini buzgan haydovchiga nisbatan o‘sha joyning o‘zida jarima
tariqasidagi ma’muriy jazoni qo‘llashi mumkin.
Jarima ma’muriy huquqbuzarlik sodir qilingan joyning o‘zida undirib olingan
taqdirda huquqbuzarga qat’iy moliyaviy hisobot hujjati hisoblangan belgilangan
nusxadagi kvitansiya beriladi.
Jarima solish to‘g‘risidagi qarorga muvofiq jarima to‘la-to‘kis undirib
olingach, uning ijro etilganligi haqida belgi qo‘yilib, shu qarorni chiqargan organga
(mansabdor shaxsga) yoki sudga qaytariladi.
3. Haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
26-moddasiga binoan ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki
bevosita shunday narsa bo‘lgan ashyoni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish - shu
ashyoni majburiy tarzda tortib olib, uni keyinchalik sotib yuborish hamda sotishdan
tushgan pulni ashyoning sobiq egasiga tortib olingan ashyoni sotish xarajatlarini
chegirib tashlagan holda topshirishdan iboratdir.
O‘qotar qurollar va o‘q-dorilarni haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish asosiy
tirikchilik manbai ovchilik bo‘lgan shaxslarga nisbatan qo‘llanilishi mumkin emas.
Ma’muriy huquqbuzarliklar sohasida haqini to‘lash sharti bilan olib
qo‘yishning o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, u bevosita ma’muriy
huquqbuzarlik sodir etish quroli bo‘lgan yoki shunday narsa bo‘lgan ashyoga
qaratilishi mumkin.
Haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish – mulkiy xususiyatga ega bo‘lgan jazo
chorasidir.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 53-moddasi ikkinchi qismida
mulkdorning faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda va tartibdagina mulkidan
mahrum etilishi mumkinligi ko‘rsatib o‘tilgan. Mulkdan mahrum etish deganda –
mulkchilik huquqining majburiy tartibda bekor qilinishi tushuniladi. Haqini to‘lash
sharti bilan olib qo‘yish jazosi ham aynan mulkchilik huquqini bekor qilishga olib
keluvchi asoslardan biri hisoblanadi. Shu sababli ushbu jazo chorasi faqatgina sud
tomonidan tayinlanishi mumkin.
Haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish - ham asosiy, ham qo‘shimcha jazo
chorasi sifatida namoyon bo‘lishi mumkin. U asosiy jazo sifatida faqatgina O‘zR
MJtKning 220-moddasi 1-qismida qurol saqlashga ichki ishlar organlaridan ruxsati
bo‘lgan fuqarolarning o‘qotar qurollar va o‘q-dorilarni saqlash yoki tashish
qoidalarini buzganlik uchun qo‘llaniladi. Qo‘shimcha jazo chorasi sifatida esa, O‘zR
MJtKning 142-moddasi 2-qismida yuk saqlash kamerasiga portlovchi, tez
alangalanuvchi, zaharli va badbo‘y moddalar va ashyolarni topshirganlik uchun yoki
222-moddasida nazarda tutilgan ovchilik jamiyatidan chiqqanliklari munosabati
bilan ichki ishlar organlari o‘qotar ov qurollari va o‘q-dorilarni saqlash uchun bergan
ruxsatini bekor qilgan fuqarolarning bunday qurollar va o‘q-dorilarni sotishdan
bo‘yin tovlagani uchun qo‘llaniladi.
Haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish – mazmuni jihatidan o‘zaro
bog‘langan harakatlarni amalga oshirishdan iboratdir:
birinchidan, ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etgan shaxsdan ma’muriy
huquqbuzarlik qurolini yoki shunday narsa bo‘lgan ashyoni olib qo‘yish;
ikkinchidan, belgilangan tartibda ma’muriy huquqbuzarlik qurolini yoki
shunday narsa bo‘lgan ashyoni sotish;
uchinchidan, ma’muriy huquqbuzarlik qurolini yoki shunday narsa bo‘lgan
ashyoni sotishdan tushgan puldan tegishli harajatlarni chegirib tashlagan holda,
ashyoning sobiq egasiga topshirish.
Haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yiladigan ashyolar jumlasiga, masalan,
O‘zR
MJtKning
142-moddasiga
binoan
yonuvchan,
zaharlovchi,
tez
alangalanuvchi, portlovchi hamda zaharli moddalar va ashyolar yoki 222-moddasiga
binoan o‘qotar ov qurollari va o‘q-dorilar kiradi.
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
336-moddasiga binoan haqini to‘lash sharti bilan olib qo‘yish to‘g‘risidagi qaror
asosida olib qo‘yilgan narsalarni sotish uchun vositachi do‘konga yoki olib
qo‘yilgan mol-mulk turgan joydagi shunday maqsad uchun maxsus belgilab
qo‘yilgan do‘konga topshiriladi.
O‘qotar qurollarni va o‘q-dorilarni haqini to‘lab olib qo‘yish to‘g‘risidagi
qaror ichki ishlar organlari tomonidan ijro etiladi.
4. Musodara qilish
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
27-moddasiga binoan ma’muriy huquqbuzarlikni sodir etish quroli hisoblangan yoki
bevosita shunday narsa bo‘lgan ashyoni musodara qilish - shu ashyoni haqini
to‘lamasdan majburiy tarzda davlat mulkiga o‘tkazishdan iborat.
Musodara qilish chorasi:
a) tuman (shahar) sudining ma’muriy ishlar bo‘yicha sudyasi tomonidan;
b) bojxona organlari tomonidan - aksiz markalari qo‘yilmagan tamaki
mahsulotlari va alkogolli ichimliklarni O‘zbekiston Respublikasi hududiga olib
kirilganda, transportirovka (xalqaro tranzit bundan mustasno) qilinganda va
saqlanganda, shuningdek, eksport qilinishi man etilgan buyumlar va mahsulotlar
O‘zbekiston Respublikasi tashqarisiga olib chiqib ketilayotgan hollarda;
s) soliq organlari, O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi
Soliq va valyutaga oid jinoyatlarga qarshi kurashish departamenti va uning
joylardagi bo‘linmalari tomonidan - aksiz markalari qo‘yilmagan tamaki
mahsulotlari va alkogolli ichimliklar saqlanganda, realizatsiya qilinganda,
shuningdek, yashirin ravishda ishlab chiqarilganda qo‘llaniladi.
O‘qotar qurollar va o‘q-dorilarni, boshqa ov qurollarini musodara qilish
asosiy tirikchilik manbai ovchilik bo‘lgan shaxslarga nisbatan qo‘llanilishi mumkin
emas.
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
337-339-moddalariga binoan ma’muriy, huquqbuzarlik sodir etish quroli yoki
bevosita shunday ashyo bo‘lgan narsani musodara qilish to‘g‘risidagi qaror
O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Sud qarorlarini ijro etish,
sudlar faoliyatini moddiy-texnika jihatidan va moliyaviy ta’minlash departamenti
sud ijrochilari hududiy bo‘limlari tuman (shahar) bo‘linmalarining sud ijrochisi
tomonidan ijro etiladi.
Ma’muriy huquqbuzarlik sodir etish quroli yoki bevosita shunday narsa
bo‘lgan musodara qilingan narsani sotish va yo‘q qilib tashlash belgilangan tartibda
amalga oshiriladi.
Ashyoni musodara qilish to‘g‘risidagi qaror ijro etilganligi qayd qilingan
holda quyidagilarga qaytariladi:
uni chiqargan ma’muriy ishlar bo‘yicha sudyaga;
O‘zbekiston Respublikasidan tashqariga olib chiqib ketilayotgan, eksport
qilinishi man etilgan buyumlar va mahsulotlarni, shuningdek, O‘zbekiston
Respublikasi hududiga olib kirilayotgan, transportirovka (xalqaro tranzit bundan
mustasno) qilinayotgan va saqlanayotgan aksiz markalari qo‘yilmagan tamaki
mahsulotlari va alkogolli ichimliklarni musodara qilish to‘g‘risidagi qarorni qabul
qilgan bojxona organining mansabdor shaxsiga;
saqlanayotgan,
realizatsiya
qilinayotgan,
yashirin
ravishda
ishlab
chiqilayotgan aksiz markalari qo‘yilmagan tamaki mahsulotlari va alkagolli
ichimliklarni musodara qilish to‘g‘risidagi qarorni qabul qilgan soliq organining
mansabdor shaxsiga.
5. Maxsus huquqdan mahrum qilish
O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksining
28-moddasiga binoan muayyan shaxsni unga berilgan maxsus huquqdan (transport
vositalarini boshqarish huquqidan, ov qilish huquqidan) mahrum qilish chorasi
tuman (shahar) sudining ma’muriy ishlar bo‘yicha sudyasi tomonidan uch yilgacha
muddatga qo‘llaniladi. Bunday huquqdan mahrum qilish muddati o‘n besh kundan
kam bo‘lmasligi kerak.
Maxsus huquqdan mahrum etish muddati - kunlar, oylar, yillar bilan
hisoblanadi.
Transport vositasini boshqarish hamda ov qilish – shaxsda maxsus huquqning
mavjud bo‘lishini talab etadi. Jumladan, transport vositasini boshqarish huquqini
olish uchun, belgilangan tartibda malakaviy imtihonni topshirish va haydovchilik
guvohnomasini olish lozim.
Transport vositasini boshqarish huquqidan mahrum etish – bunday huquqqa
ega bo‘lgan jismoniy shaxsga nisbatan qo‘llanilib, ma’lum bir muddatda tegishli
faoliyat bilan shug‘ullanish mumkin emasligini belgilab beradi.
O‘zR MJTKning 125-moddasiga binoan transport vositalariga – barcha
turdagi avtomobillar va traktorlar, boshqa xil o‘ziyurar mashinalar, tramvay va
trolleybuslar, shuningdek, mototsikllar va boshqa mexanik transport vositalari
kiradi.
Maxsus huquqdan mahrum etish – mazkur huquqdan foydalanish tartibining
bir necha marotaba yoki qo‘pol buzilishi uchun qo‘llaniladi. Masalan, O‘zR MJtKga
binoan transport vositalarini boshqarish huquqidan mahrum etish quyidagilar uchun
qo‘llaniladi:
mexanizatorlar tomonidan qishloq xo‘jalik mashinalaridan texnik jihatdan
foydalanish va texnika xavfsizligi qoidalarini qo‘pol ravishda buzish (112-modda);
kichik hajmli kemalar va ular turadigan bazalardan (inshootlardan)
foydalanish qoidalarini buzish (119-modda 2-qismi);
transport vositalari haydovchilarining harakat tezligini oshirib yuborishi, yo‘l
belgilari va yo‘l harakatining boshqa qoidalari talablariga rioya qilmasligi (128-
modda 4-qismi);
transport vositalari haydovchilarining harakat xavfsizligiga tahdid soluvchi
guruh bo‘lib harakat qilishda qatnashishi (129-modda 2-qismi);
transport vositalari haydovchilarining temir yo‘lning o‘tish joylaridan o‘tish
qoidalarini buzishi (130-modda 2-qismi);
transport vositalarini mast holda boshqarish (131-modda, 1,2,4-qismlari);
kema haydovchilarining kichik hajmdagi kemalarni mast holda boshqarishi
(132-modda);
transport vositalari haydovchilarining yo‘l harakati qoidalarini buzishi
jabrlanuvchiga yengil tan jarohati yoki ancha miqdorda moddiy zarar1
yetkazilishiga olib kelsa (133-modda);
haydovchilarning yo‘l harakati qoidalarini buzishi transport vositalarining
yoki boshqa mol-mulkning shikastlanishiga olib kelishi (134-modda);
transport vositalari haydovchilarining mastligi yoki mast emasligini aniqlash
uchun tekshiruvdan o‘tishdan bo‘yin tovlashi (136-modda, 1,2-qismlari);
yo‘l-transport hodisasi yuz bergan joydan ketib qolishi (137-modda).
Nogironligi sababli transport vositalaridan foydalanadigan shaxslarga
nisbatan transport vositalarini boshqarish huquqidan mahrum qilish chorasi
qo‘llanilishi mumkin emas.
Agar, transport vositalarini alkogol ichimlikdan, giyohvandlik vositasi
ta’siridan mast bo‘lgan holda yoki o‘zgacha tarzda mast bo‘lgan holda boshqarish
hollari (131-modda 1,2,4-qismlari), shuningdek, o‘zlari ishtirokchi bo‘lgan yo‘l-
transport hodisalari sodir etilgan joydan ketib qolish hollarida (137-modda) nogiron
shaxslarni ham transport vositasini boshqarish huquqidan mahrum etish mumkin.
Maxsus huquqning ikkinchi ko‘rinishi – bu ov qilish huquqidir.
Shaxsni ov qilish huquqidan mahrum etish – ov qilish qoidalarining ayrim
buzilishlari uchun, ya’ni O‘zR MJtKning 90-modda 2-qismi tegishli ruxsati bo‘lmay
turib yoki taqiqlangan joylarda yoxud taqiqlangan muddatlarda, taqiqlangan qurollar
yoki uslublar bilan ov qilish va baliq tutishga oid boshqa qoidalarni muntazam
ravishda buzganlik uchun qo‘llaniladi.
Asosiy tirikchilik manbai ovchilik bo‘lgan shaxslarga nisbatan ov qilish
huquqidan mahrum etish chorasi qo‘llanilishi mumkin emas.
Maxsus huquqdan mahrum qilish – shaxsning huquqini cheklash bilan bog‘liq
bo‘lganligi sababli, faqatgina ma’muriy ishlar bo‘yicha sudya tomonidan
qo‘llanilishi mumkin.
Maxsus huquqdan mahrum qilish – 15 kundan 3 yil muddatgacha belgilanishi
mumkin.
O‘zR MJtKning 340-344-moddalariga binoan maxsus huquqdan mahrum
etish jazosi:
a) transport vositalarini boshqarish huquqidan mahrum etish to‘g‘risidagi
qaror - ichki ishlar organlarining mansabdor shaxslari tomonidan;
b) kema haydovchilarini kichik hajmli kemalarni boshqarish huquqidan
mahrum etish to‘g‘risidagi qaror - O‘zbekiston Respublikasi kichik hajmli kemalar
davlat inspeksiyasi organlarining mansabdor shaxslari tomonidan;
s) ov qilish huquqidan mahrum etish to‘g‘risidagi qaror - ov qilish qoidalariga
rioya etilishi ustidan davlat nazorati olib boruvchi organlarning mansabdor shaxslari
tomonidan ijro etiladi.
Transport vositalarini yoki kichik hajmli kemalarni boshqarish huquqidan
mahrum etish to‘g‘risidagi qaror haydovchilik guvohnomasini, shuningdek, uning
talonini olib qo‘yish yo‘li bilan ijro etiladi.
Basharti haydovchi yoki kema haydovchisi transport vositalarining yoki
kichik hajmli kemalarning ayrim turlarini boshqarish huquqidangina mahrum