MA’NAVIYAT VA IJTIMOIY ONG SHAKLLARI MUNOSABATI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

37,3 KB


 
2 
 
 
 
 
 
MA’NAVIYAT VA IJTIMOIY ONG SHAKLLARI MUNOSABATI 
 
 
MUNDARIJA 
Kirish  
 
I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari  
1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni  
1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati  
II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari  
2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri  
2.2. Ma’naviyat va ijtimoiy ong o’rtasidagi o’zaro munosabatlar  
Xulosa 
Foydalanilagan adabiyotlar ro’yxati
2 MA’NAVIYAT VA IJTIMOIY ONG SHAKLLARI MUNOSABATI MUNDARIJA Kirish I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari 1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni 1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri 2.2. Ma’naviyat va ijtimoiy ong o’rtasidagi o’zaro munosabatlar Xulosa Foydalanilagan adabiyotlar ro’yxati
 
3 
 
Kirish 
Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda mamlakatimizda olib borilayotgan 
siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maʼrifiy sohalardagi keng qamrovli 
islohotlar natijasi oʻlaroq, ma‘naviyat va madaniyat-ma‘rifatni yuksaltirish sohasiga 
davlat darajasida ulkan eʼtibor qaratilmoqda. Mazkur sohada qoʻyilgan maqsadlarga 
erishish, avvalo, mavjud holatni chuqur oʻrganish va aniqlangan muammolarni 
bartaraf etish uchun tegishli yechim izlashni taqozo etadi. 
Milliy g’oya,ma’naviyat asoslari va huquq ta’limi yo’nalishi talabalarining  “ 
Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati ” mavzusidagi tadqiqoti oldiga shu 
masalalar qoʻyilgan edi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining  
26.03.2021 yildagi PQ-5040-son qarori ham mazkur masalaning hozirda naqadar 
dolzarbligini ko’rsatib beradi. 
Tadqiqot mobaynida institut tomonidan ishlab chiqilgan savolnoma Adliya 
vazirligi rasmiy sahifalari, “Huquqiy axborot kanali” adliya organlari va 
muassasalari,ma’naviyat,madaniyat va ma’rifat markazlarining hamda hududiy 
boshqarmalarning telegram, faсebооk, instagram va twitter kabi ijtimoiy 
tarmoqlariga joylandi. 
 
Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 
munosabati fuqarolik jamiyatini shakllantirishning asosiy omili sifatida tadqiq etish, 
uning mohiyati, predmeti va falsafiy talqini masalasi doimo mamlakatimiz 
olimlarining e’tibori markazida bo’lgan. Ular tomonidan bu borada bir qator ilmiy 
tadqiqotlar amalga oshirildi va e’lon qilindi. Jumladan, A.Erkayev, M.Nabiyev, 
J.Yoqubov, E.Xayitboyevlar tomonidan “Ma’naviyatshunoslik” faniga oid 
tushunchalar ilmiy jihatdan o’rganilgan. 
Kurs ishining obyekti. Mazkur ishning obyektini ma’naviyat va ijtimoiy ong 
tushunchalari,ularga oid qarashlar tahlili, ma’naviyat va bilish jarayonining 
predmeti va falsafiy talqini kabi kabi masalalar tashkil etadi. 
Kurs ishining predmeti. Mazkur kurs ishning predmetini Ma’naviyat va 
ijtimoiy ong tushunchasining mohiyati, predmeti, vazifalari, maqsadlari va
3 Kirish Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda mamlakatimizda olib borilayotgan siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maʼrifiy sohalardagi keng qamrovli islohotlar natijasi oʻlaroq, ma‘naviyat va madaniyat-ma‘rifatni yuksaltirish sohasiga davlat darajasida ulkan eʼtibor qaratilmoqda. Mazkur sohada qoʻyilgan maqsadlarga erishish, avvalo, mavjud holatni chuqur oʻrganish va aniqlangan muammolarni bartaraf etish uchun tegishli yechim izlashni taqozo etadi. Milliy g’oya,ma’naviyat asoslari va huquq ta’limi yo’nalishi talabalarining “ Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati ” mavzusidagi tadqiqoti oldiga shu masalalar qoʻyilgan edi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 26.03.2021 yildagi PQ-5040-son qarori ham mazkur masalaning hozirda naqadar dolzarbligini ko’rsatib beradi. Tadqiqot mobaynida institut tomonidan ishlab chiqilgan savolnoma Adliya vazirligi rasmiy sahifalari, “Huquqiy axborot kanali” adliya organlari va muassasalari,ma’naviyat,madaniyat va ma’rifat markazlarining hamda hududiy boshqarmalarning telegram, faсebооk, instagram va twitter kabi ijtimoiy tarmoqlariga joylandi. Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati fuqarolik jamiyatini shakllantirishning asosiy omili sifatida tadqiq etish, uning mohiyati, predmeti va falsafiy talqini masalasi doimo mamlakatimiz olimlarining e’tibori markazida bo’lgan. Ular tomonidan bu borada bir qator ilmiy tadqiqotlar amalga oshirildi va e’lon qilindi. Jumladan, A.Erkayev, M.Nabiyev, J.Yoqubov, E.Xayitboyevlar tomonidan “Ma’naviyatshunoslik” faniga oid tushunchalar ilmiy jihatdan o’rganilgan. Kurs ishining obyekti. Mazkur ishning obyektini ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari,ularga oid qarashlar tahlili, ma’naviyat va bilish jarayonining predmeti va falsafiy talqini kabi kabi masalalar tashkil etadi. Kurs ishining predmeti. Mazkur kurs ishning predmetini Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchasining mohiyati, predmeti, vazifalari, maqsadlari va
 
4 
 
funksiyalari hamda jamiyat jamiyat hayotida tutgan muhim o’rnini o’rganish tashkil 
etadi. 
 
Tadqiqotning maqsadi: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati 
mavzusini tadqiq etishdan ko’zlangan maqsad birinchi navbatda mazkur 
tushunchaning mazmun-mohiyatini o’rganish, uning jamiyat va millat hayottida 
tutgan o’rnini ilmiy jihatdan tahlil qilish, globallashuv jarayonlari natijasida yuzaga 
kelayotgan ma’naviyat bilan bog’liq muammolarga yechim topishdagi ahamiyatini 
ko’rsatib berish tadqiqotning asosiy maqsadi hisoblanadi.  
Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rtta paragrafdan, xulosa va 
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 funksiyalari hamda jamiyat jamiyat hayotida tutgan muhim o’rnini o’rganish tashkil etadi. Tadqiqotning maqsadi: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati mavzusini tadqiq etishdan ko’zlangan maqsad birinchi navbatda mazkur tushunchaning mazmun-mohiyatini o’rganish, uning jamiyat va millat hayottida tutgan o’rnini ilmiy jihatdan tahlil qilish, globallashuv jarayonlari natijasida yuzaga kelayotgan ma’naviyat bilan bog’liq muammolarga yechim topishdagi ahamiyatini ko’rsatib berish tadqiqotning asosiy maqsadi hisoblanadi. Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rtta paragrafdan, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
 
5 
 
I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari  
1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni 
Maʼnaviyat – inson ruhiy va aqliy olamini ifodalovchi tushuncha. U 
kishilarning falsafiy, huquqiy, ilmiy, badiiy, axloqiy, diniy tasavvurlarini oʻz ichiga 
oladi. Maʼnaviyat atamasining asosida „maʼno“ soʻzi yotadi. Maʼlumki, insonning 
tashqi va ichki olami mavjud. Tashqi olamiga uning boʻy-basti, koʻrinishi, kiyinishi, 
xatti-harakati va boshqa kiradi. Ichki olami esa uning yashashdan maqsadi, fikr 
yuritishi, orzu-istaklari, intilishlari, his-tuygʻularini oʻz ichiga oladi. Insonning ana 
shu ichki olami maʼnaviyatdir. Oziq-ovqat odamga jismoniy quvvat bersa, 
maʼnaviyat unga ruhiy oziq va qudrat bagʻishlaydi. Maʼnaviyat maʼrifat va 
madaniyat bilan bogʻliq. Maʼnaviyat odamlarda tap-tayyor holda vujudga kelmaydi. 
Unga muttasil oʻqish, oʻrganish, tajriba orttirish orqaligina erishiladi. Maʼnaviyat 
qanchalik boyib borsa, jamiyat va millat shunchalik ravnaq topadi.1 Maʼnaviyatli 
odam yashashdan maqsad nimaligini aniq biladi, umrini mazmunli oʻtkazish yoʻlini 
izlab topadi, muomala qilish madaniyatini egallaydi, har bir masalaga insof va adolat 
nuqtayi nazaridan yondashadi. Vijdon nima, yolgʻon va rost nima, or-nomus nima, 
halol va harom nima – bularning hammasini bir-biridan ajrata oladi, hayotda 
yomonlikka boshlovchi xatti-harakatlardan voz kechadi, yaxshilikka boshlovchi 
amallarni bajaradi. Qisqasi, maʼnaviyatda inson hayotining mazmuni aks etadi. 
Vatanni sevish, vatanparvarlik inson maʼnaviyatini belgilovchi asosiy omillardan 
biridir. Maʼnaviyat kamol topgan jamiyatlarda qobiliyat, isteʼdod egalari shu 
jamiyatning, millatning yuzi, gʻururi, obroʻ-eʼtibori hisoblanadi. Maʼnaviyatli 
jamiyatda aql, sogʻlom fikr, adolat va yaxshi xulq ustuvordir. Bunday jamiyatda 
xalqning ertangi kunga ishonchi kuchli boʻladi, odamga nomunosib turli illatlar 
barham topadi. Millatning asrlar davomida shakllangan ildizlari, uning tarixiy 
tajribalari va ijtimoiy-madaniy rivojlanishisiz maʼnaviyatni tasavvur qilish qiyin. 
„maʼnaviyat – insonning, xalqning, jamiyatning, davlatning kuch-qudratidir. U yoʻq 
joyda hech qachon baxt-saodat boʻlmaydi“, degan edi Oʻzbekiston prezidenti Islom 
                                                          
 
1 https://uz.wikipedia.org/
5 I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari 1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni Maʼnaviyat – inson ruhiy va aqliy olamini ifodalovchi tushuncha. U kishilarning falsafiy, huquqiy, ilmiy, badiiy, axloqiy, diniy tasavvurlarini oʻz ichiga oladi. Maʼnaviyat atamasining asosida „maʼno“ soʻzi yotadi. Maʼlumki, insonning tashqi va ichki olami mavjud. Tashqi olamiga uning boʻy-basti, koʻrinishi, kiyinishi, xatti-harakati va boshqa kiradi. Ichki olami esa uning yashashdan maqsadi, fikr yuritishi, orzu-istaklari, intilishlari, his-tuygʻularini oʻz ichiga oladi. Insonning ana shu ichki olami maʼnaviyatdir. Oziq-ovqat odamga jismoniy quvvat bersa, maʼnaviyat unga ruhiy oziq va qudrat bagʻishlaydi. Maʼnaviyat maʼrifat va madaniyat bilan bogʻliq. Maʼnaviyat odamlarda tap-tayyor holda vujudga kelmaydi. Unga muttasil oʻqish, oʻrganish, tajriba orttirish orqaligina erishiladi. Maʼnaviyat qanchalik boyib borsa, jamiyat va millat shunchalik ravnaq topadi.1 Maʼnaviyatli odam yashashdan maqsad nimaligini aniq biladi, umrini mazmunli oʻtkazish yoʻlini izlab topadi, muomala qilish madaniyatini egallaydi, har bir masalaga insof va adolat nuqtayi nazaridan yondashadi. Vijdon nima, yolgʻon va rost nima, or-nomus nima, halol va harom nima – bularning hammasini bir-biridan ajrata oladi, hayotda yomonlikka boshlovchi xatti-harakatlardan voz kechadi, yaxshilikka boshlovchi amallarni bajaradi. Qisqasi, maʼnaviyatda inson hayotining mazmuni aks etadi. Vatanni sevish, vatanparvarlik inson maʼnaviyatini belgilovchi asosiy omillardan biridir. Maʼnaviyat kamol topgan jamiyatlarda qobiliyat, isteʼdod egalari shu jamiyatning, millatning yuzi, gʻururi, obroʻ-eʼtibori hisoblanadi. Maʼnaviyatli jamiyatda aql, sogʻlom fikr, adolat va yaxshi xulq ustuvordir. Bunday jamiyatda xalqning ertangi kunga ishonchi kuchli boʻladi, odamga nomunosib turli illatlar barham topadi. Millatning asrlar davomida shakllangan ildizlari, uning tarixiy tajribalari va ijtimoiy-madaniy rivojlanishisiz maʼnaviyatni tasavvur qilish qiyin. „maʼnaviyat – insonning, xalqning, jamiyatning, davlatning kuch-qudratidir. U yoʻq joyda hech qachon baxt-saodat boʻlmaydi“, degan edi Oʻzbekiston prezidenti Islom 1 https://uz.wikipedia.org/
 
6 
 
Karimov. Shu sababli Oʻzbekistonda maʼnaviyatni yuksaltirish, xalqni maʼnaviyatli 
qilish davlat siyosati darajasiga koʻtarilgan. Mustaqillik tufayli oʻzbek xalqining 
koʻp asrlik boy tarixiy, ilmiy, madaniy va diniy merosini oʻrganish, undan xalqning 
umumiy 
va 
bebaho 
mulki 
sifatida 
foydalanishga 
keng 
yoʻl 
ochildi. 
Maʼnaviyatimiz „Avesto“ va zardushtiylik taʼlimotidan boshlab hozirgi kungacha 
shakllanib, boyib, umuminsoniy qadriyatlar bilan yonma-yon rivojlanib bormoqda. 
Oʻzbekistonda maʼnaviyat va maʼrifatni koʻtarish, targʻib qilish, boyitish, aholining 
keng doirasiga yoyish maqsadida respublika „Maʼnaviyat va maʼrifat“ markazi 
tashkil etilgan. Respublika taʼlim tizimida „Maʼnaviyat asoslari“ fani oʻqitiladi. 
Maʼnaviyat sohasida ilmiy tadqiqotlar olib borilyapti. 
Ma'naviyatning mohiyati, o'z ichiga insonning ruhiy, manaviy va hissiy 
tomonlarini o'z ichiga oladi. Bu ma'naviyat, insonni boshqa yaratıklardan farq qiladi 
va unga unikal xususiyatlar beradi. Inson hayotida ma'naviyatning o'rni va ahamiyati 
juda katta. 
Ma'naviyatning mohiyati: Ma'naviyatni izohni qayta tushunish uchun, uni 
ruhiyoti, o'zga xususiyatlari, va insonning dunyoqarashiga taalluqli umumiy 
tasavvurlarga e'tibor berish kerak. Bu, insonning o'zining o'zida yashayotgan 
maqsad va manosi, hayotda qiyinchiliklar va baxtsizliklar bilan uchrashishga 
taalluqli hislarini ham o'z ichiga oladi. 
Inson hayotidagi tutgan o'rni: Ma'naviyat inson hayotidagi ahamiyatini 
ko'rsatadi, chunki u insonni yaxshi va yomonlik orasidagi farqlarni his qilishga, o'z 
maqsad va ma'nolarini topishga yordam beradi. Ma'naviyat insonni uning ijtimoiy 
munosabatlarida, ish faoliyati va insoniy merosida yaratiladigan ta'sirini ham 
ta'minlaydi. 
Ko'pgina mamlakatlarda ma'naviyat diniy tajriba va qadriyatlar bilan bog'liq 
bo'lsa, uning haqiqiyati diniy qiyofalarni o'z ichiga olmasligi mumkin. Bu esa, 
ma'naviyatning individual va shaxsiy hayotda o'zining o'zining o'ziga xos jihatlarini 
ifodalashiga imkon beradi.
6 Karimov. Shu sababli Oʻzbekistonda maʼnaviyatni yuksaltirish, xalqni maʼnaviyatli qilish davlat siyosati darajasiga koʻtarilgan. Mustaqillik tufayli oʻzbek xalqining koʻp asrlik boy tarixiy, ilmiy, madaniy va diniy merosini oʻrganish, undan xalqning umumiy va bebaho mulki sifatida foydalanishga keng yoʻl ochildi. Maʼnaviyatimiz „Avesto“ va zardushtiylik taʼlimotidan boshlab hozirgi kungacha shakllanib, boyib, umuminsoniy qadriyatlar bilan yonma-yon rivojlanib bormoqda. Oʻzbekistonda maʼnaviyat va maʼrifatni koʻtarish, targʻib qilish, boyitish, aholining keng doirasiga yoyish maqsadida respublika „Maʼnaviyat va maʼrifat“ markazi tashkil etilgan. Respublika taʼlim tizimida „Maʼnaviyat asoslari“ fani oʻqitiladi. Maʼnaviyat sohasida ilmiy tadqiqotlar olib borilyapti. Ma'naviyatning mohiyati, o'z ichiga insonning ruhiy, manaviy va hissiy tomonlarini o'z ichiga oladi. Bu ma'naviyat, insonni boshqa yaratıklardan farq qiladi va unga unikal xususiyatlar beradi. Inson hayotida ma'naviyatning o'rni va ahamiyati juda katta. Ma'naviyatning mohiyati: Ma'naviyatni izohni qayta tushunish uchun, uni ruhiyoti, o'zga xususiyatlari, va insonning dunyoqarashiga taalluqli umumiy tasavvurlarga e'tibor berish kerak. Bu, insonning o'zining o'zida yashayotgan maqsad va manosi, hayotda qiyinchiliklar va baxtsizliklar bilan uchrashishga taalluqli hislarini ham o'z ichiga oladi. Inson hayotidagi tutgan o'rni: Ma'naviyat inson hayotidagi ahamiyatini ko'rsatadi, chunki u insonni yaxshi va yomonlik orasidagi farqlarni his qilishga, o'z maqsad va ma'nolarini topishga yordam beradi. Ma'naviyat insonni uning ijtimoiy munosabatlarida, ish faoliyati va insoniy merosida yaratiladigan ta'sirini ham ta'minlaydi. Ko'pgina mamlakatlarda ma'naviyat diniy tajriba va qadriyatlar bilan bog'liq bo'lsa, uning haqiqiyati diniy qiyofalarni o'z ichiga olmasligi mumkin. Bu esa, ma'naviyatning individual va shaxsiy hayotda o'zining o'zining o'ziga xos jihatlarini ifodalashiga imkon beradi.
 
7 
 
Ma'naviyat, insonlar o'rtasidagi munosabatlarda muhim ahamiyatga ega. Bu, 
insonlar orasidagi muhabbat, hurmat, tafakkur, va yuksak qadriyatlar ko'rsatishda 
ro'yxatga olishi mumkin. 
Ba'zi tadqiqotchilar ma'naviyatning insonning baxt va xursandlik darajasiga 
ta'sir qilishi ehtimoli haqida fikr ko'rsatishadi. Bu, insonning o'z hayot maqsadlarini 
aniqlash, qadr-qimmat bermoq, va yashashdagi maqsadlarni topishga o'z ichiga 
oladi. 
Ba'zi soha ekspertlari, ma'naviyatni tadbirkorlikda kuchli motivatsiya manbai 
sifatida ko'rsatishadi. Bunday qarorlar o'rganish, innovatsion fikrlash va mahsulotni 
sotib olishda o'z hisobingizda ma'naviyatni o'z ichiga oladi. 
Psixologiya sohasida, ma'naviyat insonning ruhiy va psixologik xususiyatlariga 
e'tibor beradi. Bu, insonning yuksak maqsadlarni aniqlash, shaxsiy ro'yxatga olish 
va qadriyat bermoqda. 
Ong va ruhni falsafiy jihatdan o’rganish uni borliqning o’ziga xos ma‘naviy 
shakli ekanligi bilan asoslanadi. Shu sababli falsafada ong kategoriyasi insonning 
butun moddiy va ma‘naviy faoliyatini tahlil qilish va tushunish bilan ham 
chambarchas bog’liqdir. Ong masalasini talqin qilishda turli falsafiy maktablarning 
namoyondalari o’z fikrlarini bayon qilishganlar. Qadimgi yunon faylasuflaridan biri 
Suqrot «o’zingni bilsang, olamni bilasan» degan edi. Bu fikr ortida olam kabi inson 
ham murakkab bo’lib, u o’zini bilish va anglash orqali olam mohiyatini anglashga 
yo’l ochishi mumkin degan xulosa yotadi. Suqrotning falsafiy fikr va 
mulohazalarida inson va uning ongini o’rganish turar edi. Suqrotning tushuntirishiga 
insonning ongi turli holatlarda va darajalarda sodir bo’lib, u bir necha qatlamlardan 
iborat bo’ladi. O’sha murakkab ongning sohibi – individdir. Indiidning ongi esa turli 
ijtimoiy ongning mazmunini oliy instantsiya belgilab beradi, oliy instantsiya esa 
Suqrotning tushuntirishicha aqldir. 
Yunon faylasuflaridan biri bo’lgan Demokritning fikricha bilish ob‘ekti moddiy 
olam bo’lib, ongimiz esa moddiy olam bo’lib, sezgilar orqali aks ettirilishidan 
iboratdir.
7 Ma'naviyat, insonlar o'rtasidagi munosabatlarda muhim ahamiyatga ega. Bu, insonlar orasidagi muhabbat, hurmat, tafakkur, va yuksak qadriyatlar ko'rsatishda ro'yxatga olishi mumkin. Ba'zi tadqiqotchilar ma'naviyatning insonning baxt va xursandlik darajasiga ta'sir qilishi ehtimoli haqida fikr ko'rsatishadi. Bu, insonning o'z hayot maqsadlarini aniqlash, qadr-qimmat bermoq, va yashashdagi maqsadlarni topishga o'z ichiga oladi. Ba'zi soha ekspertlari, ma'naviyatni tadbirkorlikda kuchli motivatsiya manbai sifatida ko'rsatishadi. Bunday qarorlar o'rganish, innovatsion fikrlash va mahsulotni sotib olishda o'z hisobingizda ma'naviyatni o'z ichiga oladi. Psixologiya sohasida, ma'naviyat insonning ruhiy va psixologik xususiyatlariga e'tibor beradi. Bu, insonning yuksak maqsadlarni aniqlash, shaxsiy ro'yxatga olish va qadriyat bermoqda. Ong va ruhni falsafiy jihatdan o’rganish uni borliqning o’ziga xos ma‘naviy shakli ekanligi bilan asoslanadi. Shu sababli falsafada ong kategoriyasi insonning butun moddiy va ma‘naviy faoliyatini tahlil qilish va tushunish bilan ham chambarchas bog’liqdir. Ong masalasini talqin qilishda turli falsafiy maktablarning namoyondalari o’z fikrlarini bayon qilishganlar. Qadimgi yunon faylasuflaridan biri Suqrot «o’zingni bilsang, olamni bilasan» degan edi. Bu fikr ortida olam kabi inson ham murakkab bo’lib, u o’zini bilish va anglash orqali olam mohiyatini anglashga yo’l ochishi mumkin degan xulosa yotadi. Suqrotning falsafiy fikr va mulohazalarida inson va uning ongini o’rganish turar edi. Suqrotning tushuntirishiga insonning ongi turli holatlarda va darajalarda sodir bo’lib, u bir necha qatlamlardan iborat bo’ladi. O’sha murakkab ongning sohibi – individdir. Indiidning ongi esa turli ijtimoiy ongning mazmunini oliy instantsiya belgilab beradi, oliy instantsiya esa Suqrotning tushuntirishicha aqldir. Yunon faylasuflaridan biri bo’lgan Demokritning fikricha bilish ob‘ekti moddiy olam bo’lib, ongimiz esa moddiy olam bo’lib, sezgilar orqali aks ettirilishidan iboratdir.
 
8 
 
Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy vokelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan 
davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar, 
G`oyalar, nazariyalar majmuidir. 
Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan 
jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy 
ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. Ammo bundan, aslo, ijtimoiy ongning 
taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan 
xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik 
harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. 
Ijtimoiy ong va uning darajalari haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy 
ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy, huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari 
ajratilishini ta’kidlash lozim.
8 Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy vokelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar, G`oyalar, nazariyalar majmuidir. Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. Ammo bundan, aslo, ijtimoiy ongning taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. Ijtimoiy ong va uning darajalari haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy, huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari ajratilishini ta’kidlash lozim.
 
9 
 
1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati 
Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy voqelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan 
davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar, 
G`oyalar, nazariyalar majmuidir. Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini 
anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy 
o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. 
Ammo bundan, aslo, ijtimoiy ongning taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi 
o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy 
ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks 
ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. Ijtimoiy ongning bunday xususiyatlari 
nimalarda ko`rinadi? Avvalo, ijtimoiy ongga vorislik xos ekanligini ta’kidlash 
lozim. Bu ijtimoiy ong shakllarining o`z rivojlanish mantiqiga, qonuniyatlariga ega 
ekanligida yaqqol namoyon bo`ladi. Bundan tashqari, ijtimoiy ong rivojida uning 
turli shakllarining o`zaro ta’siri ham muxim rol o`ynaydi. Ijtimoiy ong, undagi 
o`zgarishlar vokelikka hamma vaqt aks ta’sir etib kelgan. Bilimlar qulami, tarixiy 
tajriba har bir davrda ayricha bo`lganidek, bu ta’sirning kuchi ham turlicha bo`lgan. 
Ijtimoiy ongning mohiyati uni individual ong bilan solishtirganda yanada yaqqol 
namoyon bo`ladi. Individual ong muayyan, guruh, elat, millatga mansub bo`lgan 
ayrim kishining ongi bo`lib, jamiyatdagi vokelik va real borliqning aloxida olingan 
shaxsning ongida aks etishdir.  
Ijtimoiy va individual ongning mohiyatini chuqurrok anglash uchun ular 
o`rtasidagi o`xshash va farqli tomonlarni tushunib olish maqsadga muvofiqdir. 
Ijtimoiy va individual ong o`rtasidagi o`xshashlik bir tomondan, har ikkalasining 
ham ijtimoiy vokelikni aks ettirishida ko`rinadi. Boshqa tomondan, ijtimoiy ong 
vokelikni individ ongi orqali aks ettiradi. Chunki, ijtimoiy vokelikda yo`z beradigan 
o`zgarishlar avvalo, aloxida kishilar ongida o`z aksini topadi va undan so`ngina 
ijtimoiy ongda gavdalanadi. Ijtimoiy ong bilan individual ong o`rtasida farqli 
tomonlar ham mavjudki, ular quyidagilarda ko`rinadi: Birinchidan, individual 
ongning soxibi, sub’ekti aloxida olingan individ bo`lsa, ijtimoiy ongning sub’ekti 
jamiyatdir. Ikkinchidan, ularning farqi shakllanish shart-sharoitlarida ko`rinadi.
9 1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy voqelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar, G`oyalar, nazariyalar majmuidir. Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. Ammo bundan, aslo, ijtimoiy ongning taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. Ijtimoiy ongning bunday xususiyatlari nimalarda ko`rinadi? Avvalo, ijtimoiy ongga vorislik xos ekanligini ta’kidlash lozim. Bu ijtimoiy ong shakllarining o`z rivojlanish mantiqiga, qonuniyatlariga ega ekanligida yaqqol namoyon bo`ladi. Bundan tashqari, ijtimoiy ong rivojida uning turli shakllarining o`zaro ta’siri ham muxim rol o`ynaydi. Ijtimoiy ong, undagi o`zgarishlar vokelikka hamma vaqt aks ta’sir etib kelgan. Bilimlar qulami, tarixiy tajriba har bir davrda ayricha bo`lganidek, bu ta’sirning kuchi ham turlicha bo`lgan. Ijtimoiy ongning mohiyati uni individual ong bilan solishtirganda yanada yaqqol namoyon bo`ladi. Individual ong muayyan, guruh, elat, millatga mansub bo`lgan ayrim kishining ongi bo`lib, jamiyatdagi vokelik va real borliqning aloxida olingan shaxsning ongida aks etishdir. Ijtimoiy va individual ongning mohiyatini chuqurrok anglash uchun ular o`rtasidagi o`xshash va farqli tomonlarni tushunib olish maqsadga muvofiqdir. Ijtimoiy va individual ong o`rtasidagi o`xshashlik bir tomondan, har ikkalasining ham ijtimoiy vokelikni aks ettirishida ko`rinadi. Boshqa tomondan, ijtimoiy ong vokelikni individ ongi orqali aks ettiradi. Chunki, ijtimoiy vokelikda yo`z beradigan o`zgarishlar avvalo, aloxida kishilar ongida o`z aksini topadi va undan so`ngina ijtimoiy ongda gavdalanadi. Ijtimoiy ong bilan individual ong o`rtasida farqli tomonlar ham mavjudki, ular quyidagilarda ko`rinadi: Birinchidan, individual ongning soxibi, sub’ekti aloxida olingan individ bo`lsa, ijtimoiy ongning sub’ekti jamiyatdir. Ikkinchidan, ularning farqi shakllanish shart-sharoitlarida ko`rinadi.
 
10 
 
Zero, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikning in’kosi bo`lsa, individual ong taraqqiyotiga 
ijtimoiy ong bilan bir qatorda shu shaxsgagina xos bo`lgan temperament, harakter 
kabi xususiyatlar, uning moddiy axvoli, oilaviy, diniy, milliy-madaniy mansubligi 
kabi omillar, hamda u bevosita tortilgan ijtimoiy munosabatlarning harakteri ham 
muayyan darajada ta’sir ko`rsatadi. Boshqacha aytganda, ijtimoiy ongga qulamlilik, 
keng qamrovlilik, individual ongga esa o`ziga xoslik, betakrorlik xosdir. 
Uchinchidan, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikni aks ettirganligi uchun muayyan 
qonuniyatlarga buysunadi, ular asosida rivojlanadi. Individual ong esa, ayrim 
individning tug`ilishi bilan shakllanib, taraqqiy qilib borib, uning vafoti bilan 
barham topadi. Ammo bu individ ongining butunlay barham topishini hamma vaqt 
ham anglatavermaydi. Chunki individ ongi u yaratgan asarlar, kashfiyotlar shaklini 
olib, keyingi avlodlar tomonidan meros sifatida kabo`l qilib olinishi mumkin. 
Masalan, Gippokrat va ibn Sino ta’limotlari, Aflotun va Beruniyning G`oyalari, 
Navoiy va Gandining gumanizmi kishilar uchun hamon katta ahamiyatga ega bo`lib 
qolmokda. Turtinchidan, individual ong ayrim soxalarda ijtimoiy ongdan o`zib 
ketishi yoki orqada qolishi mumkin. Fan tarixida keskin burilishlar yasagan 
olimlarning, jamiyat taraqqiyotining istiqbollarini oldindan aytib bergan 
mutafakkirlarning qarashlari individual ong ba’zan ijtimoiy ongdan nechoKlik 
ilgarilab ketishi mumkinligiga yorkin misol bo`la oladi. Ijtimoiy ongning strukturasi 
ijtimoiy munosabatlar va kishilar faoliyatining turlari bilan belgilanadi. Odamlar 
faoliyati kanchalik xilma-xil, ularning ijtimoiy munosabatlari kanchalik boy bo`lsa, 
ijtimoiy ong ham shunchalik boy va murakkab bo`ladi. Vokelikni aks ettirish 
darajasiga ko`ra, ijtimoiy ong odatiy va nazariy ongga bo`linadi. Odatiy ong hayotiy 
tajriba asosida vujudga kelgan oddiy xulosalar, qarashlar majmuidan iborat bo`lib, 
kishilarning kundalik hayotidagi voqealarni aks ettiradi va rivojlanadi. Uning 
soxiblari – sub’ektlari aloxida olingan shaxslarning hayotiy tajribasi, kizikishlari, 
qobiliyatlari, bilimlari, hayotda egallangan mavkelari xech kachon bir xil bo`lmaydi. 
Odatiy ongda nazariy bilimlarga dalil va asos bo`lib xizmat qiladigan elementlar 
bo`ladi. Olimlar, san’atkorlar turli nazariyalar, badiiy obrazlar yaratishda hayotiy- 
kundalik ongga asoslanadilar, undan ma’naviy oziq oladilar. Odatiy ongda xalq
10 Zero, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikning in’kosi bo`lsa, individual ong taraqqiyotiga ijtimoiy ong bilan bir qatorda shu shaxsgagina xos bo`lgan temperament, harakter kabi xususiyatlar, uning moddiy axvoli, oilaviy, diniy, milliy-madaniy mansubligi kabi omillar, hamda u bevosita tortilgan ijtimoiy munosabatlarning harakteri ham muayyan darajada ta’sir ko`rsatadi. Boshqacha aytganda, ijtimoiy ongga qulamlilik, keng qamrovlilik, individual ongga esa o`ziga xoslik, betakrorlik xosdir. Uchinchidan, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikni aks ettirganligi uchun muayyan qonuniyatlarga buysunadi, ular asosida rivojlanadi. Individual ong esa, ayrim individning tug`ilishi bilan shakllanib, taraqqiy qilib borib, uning vafoti bilan barham topadi. Ammo bu individ ongining butunlay barham topishini hamma vaqt ham anglatavermaydi. Chunki individ ongi u yaratgan asarlar, kashfiyotlar shaklini olib, keyingi avlodlar tomonidan meros sifatida kabo`l qilib olinishi mumkin. Masalan, Gippokrat va ibn Sino ta’limotlari, Aflotun va Beruniyning G`oyalari, Navoiy va Gandining gumanizmi kishilar uchun hamon katta ahamiyatga ega bo`lib qolmokda. Turtinchidan, individual ong ayrim soxalarda ijtimoiy ongdan o`zib ketishi yoki orqada qolishi mumkin. Fan tarixida keskin burilishlar yasagan olimlarning, jamiyat taraqqiyotining istiqbollarini oldindan aytib bergan mutafakkirlarning qarashlari individual ong ba’zan ijtimoiy ongdan nechoKlik ilgarilab ketishi mumkinligiga yorkin misol bo`la oladi. Ijtimoiy ongning strukturasi ijtimoiy munosabatlar va kishilar faoliyatining turlari bilan belgilanadi. Odamlar faoliyati kanchalik xilma-xil, ularning ijtimoiy munosabatlari kanchalik boy bo`lsa, ijtimoiy ong ham shunchalik boy va murakkab bo`ladi. Vokelikni aks ettirish darajasiga ko`ra, ijtimoiy ong odatiy va nazariy ongga bo`linadi. Odatiy ong hayotiy tajriba asosida vujudga kelgan oddiy xulosalar, qarashlar majmuidan iborat bo`lib, kishilarning kundalik hayotidagi voqealarni aks ettiradi va rivojlanadi. Uning soxiblari – sub’ektlari aloxida olingan shaxslarning hayotiy tajribasi, kizikishlari, qobiliyatlari, bilimlari, hayotda egallangan mavkelari xech kachon bir xil bo`lmaydi. Odatiy ongda nazariy bilimlarga dalil va asos bo`lib xizmat qiladigan elementlar bo`ladi. Olimlar, san’atkorlar turli nazariyalar, badiiy obrazlar yaratishda hayotiy- kundalik ongga asoslanadilar, undan ma’naviy oziq oladilar. Odatiy ongda xalq
 
11 
 
donishmandligi, an’ana va urf-odatlar, kundalik turmush qoida va talablari, tabiat 
haqidagi bilimlar, shuningdek turli uydirmalar, noto`g`ri qarashlar ham o`z ifodasini 
topadi. Ko`p asrlik hayotiy tajribani ixcham shaklda o`zida mujassamlashtirgan xalq 
maqollari bunga misol bo`la oladi. Odatiy ong sof holda uchramaydi. Chunki, inson 
farzandi murKaqlik davridanok o`z atrofidagilar, sungra kitoblar, ta’lim tizimi 
yordamida inson zakovati erishgan ilmiy bilimlarni ham o`zlashtirishga kirishadi. 
Boshqacha aytganda, sodir bo`layotgan voqealarga nafaqat o`z tajribasi, balki ilmiy 
bilimlar nuqtai nazaridan ham baxo bera boshlaydi, nazariy ong ta’sirida bo`ladi. 
Хush, nazariy ong deganda nimani tushunish kerak? Nazariy ong deganda 
nazariyotchilar, olimlar ishlab chiqqan nazariy qarashlar va ilmiy bilimlar tizimi 
tushuniladi. Odatiy ongdan farqli ularok nazariy ong o`zgaruvchan harakterga ega. 
Bu o`zgaruvchanlik ilmiy bilimlarning shiddatli rivojlanishi, vokelik haqidagi 
bilimlarning doimiy chuqurlashib va kengayib borishi bilan belgilanadi. 
Shuningdek, odatiy ongga voqealarning tashqi tomonini ifodalash xos bo`lsa, 
nazariy ong voqealarning mohiyatini, rivojlanish qonuniyatlarini aks ettiradi. 
Shuning uchun ham u odatiy ongga faol ta’sir qila oladi va kundalik tajriba asosida 
xosil qilingan bilimlarni saralashga yordam beradi. 
Ijtimoiy psihologiya sotsial muxit, kundalik turmush sharoitlari ta’siri ostida 
vujudga keladi va rivojlanadi. Uni subektiga ko`ra muayyan ijtimoiy guruh, elat, 
millat psihologiyasi kabi turlarga bo`lish mumkin. 
Millatlarning etnosotsial birlik sifatida shakllanishida ijtimoiy-iqtisodiy 
munosabatlar ustuvor ahamiyatga ega. Tarixga nazar tashlar ekanmiz, ayrim 
xududda yashagan aholining doimiy aloqada bo`lishi, o`zaro ta’siri, munosabati 
natijasida tilda, madaniyatda umumiylikning shakllanishga ta’sir qilganligini 
ko`ramiz. Bunday sharoitda psihologiyada ham o`xshash tomonlar yo`zaga kela 
borganligi tabiiy, albatta. 
Aloxida olingan bir millatga xos bo`lgan psihologik jixatlarni ushbu millat 
bosib o`tgan tarixiy yo`ldan, xalqaro iqtisodiy, siyosiy, madaniy munosabatlardan 
kidirish zarur. Ijtimoiy vokelikning o`zgarishi bilan milliy psihologiyaga xos
11 donishmandligi, an’ana va urf-odatlar, kundalik turmush qoida va talablari, tabiat haqidagi bilimlar, shuningdek turli uydirmalar, noto`g`ri qarashlar ham o`z ifodasini topadi. Ko`p asrlik hayotiy tajribani ixcham shaklda o`zida mujassamlashtirgan xalq maqollari bunga misol bo`la oladi. Odatiy ong sof holda uchramaydi. Chunki, inson farzandi murKaqlik davridanok o`z atrofidagilar, sungra kitoblar, ta’lim tizimi yordamida inson zakovati erishgan ilmiy bilimlarni ham o`zlashtirishga kirishadi. Boshqacha aytganda, sodir bo`layotgan voqealarga nafaqat o`z tajribasi, balki ilmiy bilimlar nuqtai nazaridan ham baxo bera boshlaydi, nazariy ong ta’sirida bo`ladi. Хush, nazariy ong deganda nimani tushunish kerak? Nazariy ong deganda nazariyotchilar, olimlar ishlab chiqqan nazariy qarashlar va ilmiy bilimlar tizimi tushuniladi. Odatiy ongdan farqli ularok nazariy ong o`zgaruvchan harakterga ega. Bu o`zgaruvchanlik ilmiy bilimlarning shiddatli rivojlanishi, vokelik haqidagi bilimlarning doimiy chuqurlashib va kengayib borishi bilan belgilanadi. Shuningdek, odatiy ongga voqealarning tashqi tomonini ifodalash xos bo`lsa, nazariy ong voqealarning mohiyatini, rivojlanish qonuniyatlarini aks ettiradi. Shuning uchun ham u odatiy ongga faol ta’sir qila oladi va kundalik tajriba asosida xosil qilingan bilimlarni saralashga yordam beradi. Ijtimoiy psihologiya sotsial muxit, kundalik turmush sharoitlari ta’siri ostida vujudga keladi va rivojlanadi. Uni subektiga ko`ra muayyan ijtimoiy guruh, elat, millat psihologiyasi kabi turlarga bo`lish mumkin. Millatlarning etnosotsial birlik sifatida shakllanishida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar ustuvor ahamiyatga ega. Tarixga nazar tashlar ekanmiz, ayrim xududda yashagan aholining doimiy aloqada bo`lishi, o`zaro ta’siri, munosabati natijasida tilda, madaniyatda umumiylikning shakllanishga ta’sir qilganligini ko`ramiz. Bunday sharoitda psihologiyada ham o`xshash tomonlar yo`zaga kela borganligi tabiiy, albatta. Aloxida olingan bir millatga xos bo`lgan psihologik jixatlarni ushbu millat bosib o`tgan tarixiy yo`ldan, xalqaro iqtisodiy, siyosiy, madaniy munosabatlardan kidirish zarur. Ijtimoiy vokelikning o`zgarishi bilan milliy psihologiyaga xos
 
12 
 
bo`lgan xususiyatlar ham o`zgarib boradi. Ammo bu o`zgarishlar nisbatan sekin 
kechganligi tufayli, u hamma vaqt ham tezda ko`zga tashlanavermaydi. 
Milliy psihologiyaga xos jixatlarni ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy o`zgarishlarni 
amalga oshirishda inobatga olish muxim ahamiyatga egadir. Bu amalga 
oshirilayotgan siyosatning xalq kunglidan chuqur joy olishini hamda ushbu 
o`zgarishlarning muvaffakiyatini ta’minlaydi. 
Ijtimoiy mafkura (ideologiya) ijtimoiy psihologiyadan tubdan farq qiladi. 
Ijtimoiy psihologiya sotsial guruhlar hayotini muayyan xis-tuyg`ular, kayfiyatlarda 
bevosita aks ettirsa, ijtimoiy ideologiya sotsial guruhlar extiyojlari, manfaatlarining 
ichki mohiyatini, sababini har xil G`oyalar, nazariyalar, ta’limotlar shaklida aks 
ettiradi. Shuning uchun ham u ijtimoiy hayotga aks ta’sir o`tkaza olish xususiyatiga 
ega bo`ladi. Ayni paytda, ideologiyaning G`oyalar tizimi sifatida chiqishida, uning 
o`zi uchun katta xavf ham yashiringanligini ta’kidlash zarur. U real vokelikdan, shu 
jumladan, kishilar ruxiyatida sodir bo`layotgan jarayonlardan o`zoklashib 
hayotiligini yo`qotgan G`oyalar-dogmalar sistemasiga ham aylanib qolishi mumkin. 
Bunday hollarda mafko`ra taraqqiyot tormoziga aylanib, oxir-oqibatda xalokatga 
yo`z tutadi. 
Ijtimoiy ong shakllarini farqlash mezonlari. Ijtimoiy ong va uning darajalari 
haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy, 
huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari ajratilishini ta’kidlash lozim. 
Nima uchun ijtimoiy ongning aynan yuqoridagi shakllari ajratiladi? Boshqacha 
aytganda, ular qanday mezonlar asosida farqlanadi? ilmiy adabiyotlarda ijtimoiy ong 
shakllarini farqlashning to`rt mezoni ajratilgan. 
Insonning har qanday xatti-harakati ong orqali bajariladi, ammo jamiyat ularni  
saralab, manfaatdor bo’lganlarinigina yuzaga chiqaradi. Axloqiy ongning ijtimoiy  
ahamiyati ham xuddi ana shundadir. Axloqiy ongda voqealik qonunlar sifatida emas, 
balki insoniy xatti-harakatlarga qo„yilgan ijtimoiy tartib, talablar, normalar shaklida 
qayd etiladi. Qoidalarga rioya etilmas ekan axloqiy jihatga putur yetkaziladi va 
iqtisodiy tomonga ham zarar keltiriladi. Shu sababli axloqiy ong bir tomondan 
jamiyat yoki guruhning talablari, normativlarini ifodalasa, ikkinchi tomondan shu
12 bo`lgan xususiyatlar ham o`zgarib boradi. Ammo bu o`zgarishlar nisbatan sekin kechganligi tufayli, u hamma vaqt ham tezda ko`zga tashlanavermaydi. Milliy psihologiyaga xos jixatlarni ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy o`zgarishlarni amalga oshirishda inobatga olish muxim ahamiyatga egadir. Bu amalga oshirilayotgan siyosatning xalq kunglidan chuqur joy olishini hamda ushbu o`zgarishlarning muvaffakiyatini ta’minlaydi. Ijtimoiy mafkura (ideologiya) ijtimoiy psihologiyadan tubdan farq qiladi. Ijtimoiy psihologiya sotsial guruhlar hayotini muayyan xis-tuyg`ular, kayfiyatlarda bevosita aks ettirsa, ijtimoiy ideologiya sotsial guruhlar extiyojlari, manfaatlarining ichki mohiyatini, sababini har xil G`oyalar, nazariyalar, ta’limotlar shaklida aks ettiradi. Shuning uchun ham u ijtimoiy hayotga aks ta’sir o`tkaza olish xususiyatiga ega bo`ladi. Ayni paytda, ideologiyaning G`oyalar tizimi sifatida chiqishida, uning o`zi uchun katta xavf ham yashiringanligini ta’kidlash zarur. U real vokelikdan, shu jumladan, kishilar ruxiyatida sodir bo`layotgan jarayonlardan o`zoklashib hayotiligini yo`qotgan G`oyalar-dogmalar sistemasiga ham aylanib qolishi mumkin. Bunday hollarda mafko`ra taraqqiyot tormoziga aylanib, oxir-oqibatda xalokatga yo`z tutadi. Ijtimoiy ong shakllarini farqlash mezonlari. Ijtimoiy ong va uning darajalari haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy, huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari ajratilishini ta’kidlash lozim. Nima uchun ijtimoiy ongning aynan yuqoridagi shakllari ajratiladi? Boshqacha aytganda, ular qanday mezonlar asosida farqlanadi? ilmiy adabiyotlarda ijtimoiy ong shakllarini farqlashning to`rt mezoni ajratilgan. Insonning har qanday xatti-harakati ong orqali bajariladi, ammo jamiyat ularni saralab, manfaatdor bo’lganlarinigina yuzaga chiqaradi. Axloqiy ongning ijtimoiy ahamiyati ham xuddi ana shundadir. Axloqiy ongda voqealik qonunlar sifatida emas, balki insoniy xatti-harakatlarga qo„yilgan ijtimoiy tartib, talablar, normalar shaklida qayd etiladi. Qoidalarga rioya etilmas ekan axloqiy jihatga putur yetkaziladi va iqtisodiy tomonga ham zarar keltiriladi. Shu sababli axloqiy ong bir tomondan jamiyat yoki guruhning talablari, normativlarini ifodalasa, ikkinchi tomondan shu
 
13 
 
talablarni anglashning individual, shaxsiy shakli va ularni amalda namoyon 
qilishdir. 
Axloqiy ongda normalardan tashqari odatlar, hissiyotlar ham chambarchas  
bog„lanib ketadi. Aql hissiyotlarga ma’lum ijtimoiy yo„nalish beradi, emotsional  
xissiyotlar esa ongda o„zining aqliy asosini topadi. Insoniy his-tuyg„ularsiz 
haqiqatni ochish ham mumkin emas. Demak, tuyg’ularsiz haqiqiy axloqiy 
ulug’vorlik bo’lmaydi ham. Lekin bu ham xulqning doimiy sababchisi bo’la 
olmaydi. 
Axloqiy ongning markaziy elementi hayot sharoitlari va tarbiya ta’sirida qaror  
topgan, qat’iy bilimlar va axloqiy tartib-qoidalarga emotsional munosabatdan iborat 
bo’lgan ishonchdir. Ishonch-xulq normasini sub’ektiv qabul qilish bo’lib, kishi 
namuna oladigan axloq tamoyillarining to’g’riligi va adolatli ekanligiga amin  
bo’lishligidir, axloqiy zaruriyatni aqlan tushuntirishdir. Axloqiy ishonch shu bilan  
cheklanmaydi. 
Axloqiy ong aksiologik xususiyatga ega, chunki har bir hodisaga muayyan  
axloqiy norma, tamoyil, an‟ana, qadriyat, ideallar nuqtai nazaridan yondashadi. 
Axloqiy ong ijtimoiy taraqqiyot jarayonida kishilarning ijtimoiy hayotlari va  
ijtimoiy munosabatlarini boshqarish ehtiyoji tufayli kelib chiqadi. Axloqiy ong  
voqealikni in’ikos ettirar ekan, boshqa ijtimoiy ong shakllari singari haqiqiy yoki  
aksincha bo’lishi mumkin. Uning ham haqiqatligi mezoni ijtimoiy tajriba 
hisoblanadi. Shu bilan birga axloqiy ongning o’ziga xos xususiyatlari ham mavjud. 
1. Axloqiy ong boshqa ijtimoiy ong shakllariga nisbatan kishilarning kundalik  
hayotidagi xulq-atvoriga faolroq ta’sir ko’rsatadi. Axloqiy qarashlar, prinsiplar,  
ideallar inson faoliyatiga bevosita singib ketgan bo’lib, xatti-harakatga undovchi  
motivlar hisoblanadi.  
2. Fandan farqli ravishda, axloqiy ong insonga kundalik ong, ijtimoiy-ruhiy  
darajasida ta’sir ko’rsatadi. Faqat yuqori darajada axloqiy ong ilmiy bilim  
xususiyatlariga ega bo’lsa, axloqiy qarashlar va ideallar nazariy bilimlarga aylanadi.  
3. Axloqiy ong, axloqiy bilimlar majburiy (imperativ) xarakterga ega. 
Axloqiy ong ikki ajralmas qismdan iborat:
13 talablarni anglashning individual, shaxsiy shakli va ularni amalda namoyon qilishdir. Axloqiy ongda normalardan tashqari odatlar, hissiyotlar ham chambarchas bog„lanib ketadi. Aql hissiyotlarga ma’lum ijtimoiy yo„nalish beradi, emotsional xissiyotlar esa ongda o„zining aqliy asosini topadi. Insoniy his-tuyg„ularsiz haqiqatni ochish ham mumkin emas. Demak, tuyg’ularsiz haqiqiy axloqiy ulug’vorlik bo’lmaydi ham. Lekin bu ham xulqning doimiy sababchisi bo’la olmaydi. Axloqiy ongning markaziy elementi hayot sharoitlari va tarbiya ta’sirida qaror topgan, qat’iy bilimlar va axloqiy tartib-qoidalarga emotsional munosabatdan iborat bo’lgan ishonchdir. Ishonch-xulq normasini sub’ektiv qabul qilish bo’lib, kishi namuna oladigan axloq tamoyillarining to’g’riligi va adolatli ekanligiga amin bo’lishligidir, axloqiy zaruriyatni aqlan tushuntirishdir. Axloqiy ishonch shu bilan cheklanmaydi. Axloqiy ong aksiologik xususiyatga ega, chunki har bir hodisaga muayyan axloqiy norma, tamoyil, an‟ana, qadriyat, ideallar nuqtai nazaridan yondashadi. Axloqiy ong ijtimoiy taraqqiyot jarayonida kishilarning ijtimoiy hayotlari va ijtimoiy munosabatlarini boshqarish ehtiyoji tufayli kelib chiqadi. Axloqiy ong voqealikni in’ikos ettirar ekan, boshqa ijtimoiy ong shakllari singari haqiqiy yoki aksincha bo’lishi mumkin. Uning ham haqiqatligi mezoni ijtimoiy tajriba hisoblanadi. Shu bilan birga axloqiy ongning o’ziga xos xususiyatlari ham mavjud. 1. Axloqiy ong boshqa ijtimoiy ong shakllariga nisbatan kishilarning kundalik hayotidagi xulq-atvoriga faolroq ta’sir ko’rsatadi. Axloqiy qarashlar, prinsiplar, ideallar inson faoliyatiga bevosita singib ketgan bo’lib, xatti-harakatga undovchi motivlar hisoblanadi. 2. Fandan farqli ravishda, axloqiy ong insonga kundalik ong, ijtimoiy-ruhiy darajasida ta’sir ko’rsatadi. Faqat yuqori darajada axloqiy ong ilmiy bilim xususiyatlariga ega bo’lsa, axloqiy qarashlar va ideallar nazariy bilimlarga aylanadi. 3. Axloqiy ong, axloqiy bilimlar majburiy (imperativ) xarakterga ega. Axloqiy ong ikki ajralmas qismdan iborat:
 
14 
 
1) individual axloqiy ong;  
2) ijtimoiy axloqiy ong.  
Individual axloqiy ong tarkibiga: his-tuyg’u, fikr-mulohazasi kiradi.  
Ijtimoiy axloqiy ong tarkibiga: jamiyat tomonidan ishlab chiqilib, hayotga  
tatbiq etiladign axloqiy kodekslar, kategoriyalar, normalar, tamoyillar, g’oyalar va  
hokazolar kiradi. 
Axloqiy ijtimoiy ong – ong shakllaridan biri sifatida jamiyat hayotida muhim  
o’rin egallaydi va boshqa ijtimoiy ong shakllari bilan uzviy aloqadorlikda rivojlanib 
boradi. Masalan, axloq bilan din aloqadorligi masalasida shuni aytish mumkinki, 
mohiyatan din inson hayotining aloqadorligini taqozo qiladi. Shu bois diniy-sha’riy 
tamoyillar va me’yorlar, hadisi sharifdagi o’gitlar axloq-odob qoidalari bilan 
chambarchas bog’liq. Chunonchi, inson eng oliy qadriyat sifatida qat’iy muhofaza 
etiladi. Din insonni axloqiylashtirishning vositasi sifatida ish ko’radi. Demak, diniy 
taqvo bilan axloqiy talabning ildizi bir xil.
14 1) individual axloqiy ong; 2) ijtimoiy axloqiy ong. Individual axloqiy ong tarkibiga: his-tuyg’u, fikr-mulohazasi kiradi. Ijtimoiy axloqiy ong tarkibiga: jamiyat tomonidan ishlab chiqilib, hayotga tatbiq etiladign axloqiy kodekslar, kategoriyalar, normalar, tamoyillar, g’oyalar va hokazolar kiradi. Axloqiy ijtimoiy ong – ong shakllaridan biri sifatida jamiyat hayotida muhim o’rin egallaydi va boshqa ijtimoiy ong shakllari bilan uzviy aloqadorlikda rivojlanib boradi. Masalan, axloq bilan din aloqadorligi masalasida shuni aytish mumkinki, mohiyatan din inson hayotining aloqadorligini taqozo qiladi. Shu bois diniy-sha’riy tamoyillar va me’yorlar, hadisi sharifdagi o’gitlar axloq-odob qoidalari bilan chambarchas bog’liq. Chunonchi, inson eng oliy qadriyat sifatida qat’iy muhofaza etiladi. Din insonni axloqiylashtirishning vositasi sifatida ish ko’radi. Demak, diniy taqvo bilan axloqiy talabning ildizi bir xil.
 
15 
 
II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 
2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri 
Har qanday shakldagi tafakkur, bilish jarayoni tasavvurlar, tushunchalar, 
kategoriyalarning tarkib topishiga olib keladi. Inson tasavvur, tushuncha, 
kategoriyalar yordami bilan fikrlaydi, deganda u o‘z ongi yordamida muayyan 
hayotiy jarayon, o‘zgarishlarni aks ettirishda ulardan foydalanishi nazarda tutiladi. 
Demak, har bir tasavvur va tushuncha ayni vaqtda voqelik hodisalarining u yoki bu 
jihatlarini aks ettiradi, binobarin, inson ular orqali olamni biladi, so‘ngra  
ularni boshqa kishilarga yetkazmoq uchun til shakllariga kiritadi. 
Bilamizki, atrofimizni tabiat hodisalari, predmetlari, inson tomonidan 
yaratilgan jism va buyumlar qurshab olgan. Bu olam o‘zining nihoyatda xilma-xil 
shakllari, ranglari, jarayonlari, makoniy munosabatlari bilan inson hissiyotiga ta’sir 
etib turadi, sezgilarida aks etadi. Moddiy olamning alohida olingan ushbu narsalari, 
ularning o 'zaro munosabatlari inson ongi tomonidan bilib olishga da’vat etiladi, 
tafakkurimizda so‘z va til hodisalarini yuzaga keltiradi. Yana shunday olam ham 
mavjudki, bu inson ruhi, insonning m a’naviy olami, tarixning katta yutug‘i sifatida 
olib qaraladigan insoniyatning ma’naviy hayotidir. Ma’naviyat ijtimoiy hayotning 
tarkibiy qismi bo‘lib, uning alohida sohasini tashkil etish bilan birga moddiy hayot 
singari obyektiv reallikka ham egadir. 
Ma’naviyat, ma’naviy hayotning jamiyat hayotida tutadigan o‘rni haqida so‘z 
yuritishdan avval, shuni ta’kidlash joizki, “ma’naviyat” atamasining mazmunini 
aniqlab olish lozim. “Ma’naviyat”ning o‘zagini “ma’no”, “ma’ni” so‘zlari tashkil 
etishi haqida adabiyotlarda keltirilgan. Olimlarning fikricha, “ma’naviyat” atamasi, 
bir tomondan, arabcha “ma’ni” o‘zagidan hosil bo‘lgan. 
Ikkinchi tomondan, ma’naviyat ham, uning o‘zagi «ma’no» ham qadimgi hind 
falsafasida keng qo‘llanilgan «manas» tushunchasi bilan bog‘langan bo‘lishi ham 
mumkin. Bunday taqdirda u “do‘stlar va ulfatlar joyi” ma’nosini bildiradi. 
Tilshunoslikka oid lug‘atlarda ham «ma’naviyat» — axloqiylik, kishining 
ichki va ruhiy olami bilan bog‘liq ma’nolarni anglatishi aytiladi.
15 II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri Har qanday shakldagi tafakkur, bilish jarayoni tasavvurlar, tushunchalar, kategoriyalarning tarkib topishiga olib keladi. Inson tasavvur, tushuncha, kategoriyalar yordami bilan fikrlaydi, deganda u o‘z ongi yordamida muayyan hayotiy jarayon, o‘zgarishlarni aks ettirishda ulardan foydalanishi nazarda tutiladi. Demak, har bir tasavvur va tushuncha ayni vaqtda voqelik hodisalarining u yoki bu jihatlarini aks ettiradi, binobarin, inson ular orqali olamni biladi, so‘ngra ularni boshqa kishilarga yetkazmoq uchun til shakllariga kiritadi. Bilamizki, atrofimizni tabiat hodisalari, predmetlari, inson tomonidan yaratilgan jism va buyumlar qurshab olgan. Bu olam o‘zining nihoyatda xilma-xil shakllari, ranglari, jarayonlari, makoniy munosabatlari bilan inson hissiyotiga ta’sir etib turadi, sezgilarida aks etadi. Moddiy olamning alohida olingan ushbu narsalari, ularning o 'zaro munosabatlari inson ongi tomonidan bilib olishga da’vat etiladi, tafakkurimizda so‘z va til hodisalarini yuzaga keltiradi. Yana shunday olam ham mavjudki, bu inson ruhi, insonning m a’naviy olami, tarixning katta yutug‘i sifatida olib qaraladigan insoniyatning ma’naviy hayotidir. Ma’naviyat ijtimoiy hayotning tarkibiy qismi bo‘lib, uning alohida sohasini tashkil etish bilan birga moddiy hayot singari obyektiv reallikka ham egadir. Ma’naviyat, ma’naviy hayotning jamiyat hayotida tutadigan o‘rni haqida so‘z yuritishdan avval, shuni ta’kidlash joizki, “ma’naviyat” atamasining mazmunini aniqlab olish lozim. “Ma’naviyat”ning o‘zagini “ma’no”, “ma’ni” so‘zlari tashkil etishi haqida adabiyotlarda keltirilgan. Olimlarning fikricha, “ma’naviyat” atamasi, bir tomondan, arabcha “ma’ni” o‘zagidan hosil bo‘lgan. Ikkinchi tomondan, ma’naviyat ham, uning o‘zagi «ma’no» ham qadimgi hind falsafasida keng qo‘llanilgan «manas» tushunchasi bilan bog‘langan bo‘lishi ham mumkin. Bunday taqdirda u “do‘stlar va ulfatlar joyi” ma’nosini bildiradi. Tilshunoslikka oid lug‘atlarda ham «ma’naviyat» — axloqiylik, kishining ichki va ruhiy olami bilan bog‘liq ma’nolarni anglatishi aytiladi.
 
16 
 
Ma’naviyat muammosi juda ham murakkab va serqirrali bo‘lganligi sababli 
unga berilgan ta’riflar ham rang-barangdir. Bunda quyidagicha manzaraga duch 
kelamiz: 
ma’naviyat deganda - shaxsiy ong; kishilarning ruhiy faoliyati; axloq, nafosat 
va nazariy qadriyatlar yig‘indisi, haqiqat va himmat hamda go‘zallikning qiyomi;  
insonning his-tuyg‘ulari; insonning jamiki axloqiy qadriyatlari yig‘indisi 
kabilar tushuniladi. 
Keltirilgan fikrlarni umumlashtiradigan bo‘lsak, ma’naviyat bepoyon, cheksiz 
borliqning inson ruhida aks etishidir. Ma’naviyatning bu tarkibiy qismlariga 
erkinlik, mustaqillik uchun kurashish, uni asrab-avaylash va yanada mustahkamlash 
kabi jihatlar ham to‘la kiradi. Inson xarakterida shunday ruhiy ko‘tarinkilik yuzaga 
chiqadigan holatlar ham mavjudki, bu jarayonda hissiy o‘zboshimchalik o‘rnini 
axloqiy erkinlik egallaydi, u tasodifiy tasavvurlardan zaruriy bilimgacha, amaliy ong 
darajasidan o‘z ma’naviyatini fahmlashgacha ko‘tariladi. 
Ulug‘vorlik, asosan, estetikaning tushunchasidir, biroq u ayni vaqtda 
ma’naviy - axloqiylik kategoriyasi hamdir. Chunki u inson qahramonligi, jasorati, 
ulug‘vorlik fazilatlari g‘oyasi bilan bog‘lanib ketadi. Ulug‘vorlik xuddi shu ma’noda 
alohida olingan inson va butun insoniyat taraqqiyoti sari yo‘naltirilgan yuksak, 
olijanob, ijobiy ma’naviylikni ko‘zda tutadi. Ayni vaqtda, bunday holatning 
teskarisi, aksilifodasi bo‘lgan jihatlar ham mavjudligini esdan chiqarmaslik lozim. 
Bular pastkashlik, yaramaslik, g‘ayriinsoniylik kabi kategoriyalar bo‘lib, ular 
insonga, demakki, ma’naviyatga qarshidir. Buni oddiy so‘z bilan ma’naviyatsizlik, 
keskinroq tarzda qo‘yadigan bo‘lsak, aksilma’naviyat deb atash mumkin. Xuddi shu 
ma’noda olib qaraydigan bo‘lsak, ma’naviyat tarixida ilohiylik bilan bog‘liq ijobiy 
ma’naviylik; salbiy, tuban ma’naviylik bilan bog‘liq shaytoniylikdan iborat 
aksilma’naviylik hodisalari yuz berganligi hech kimga sir emas. Biz bu yerda 
olijanob ma’naviylik degan iborani qo‘llashni lozim topamiz, ayni vaqtda, bu 
fazilatning yuksak namunasi tarixdagi buyuk shaxslarga xos ekanligini ham 
ta’kidlaymiz.
16 Ma’naviyat muammosi juda ham murakkab va serqirrali bo‘lganligi sababli unga berilgan ta’riflar ham rang-barangdir. Bunda quyidagicha manzaraga duch kelamiz: ma’naviyat deganda - shaxsiy ong; kishilarning ruhiy faoliyati; axloq, nafosat va nazariy qadriyatlar yig‘indisi, haqiqat va himmat hamda go‘zallikning qiyomi; insonning his-tuyg‘ulari; insonning jamiki axloqiy qadriyatlari yig‘indisi kabilar tushuniladi. Keltirilgan fikrlarni umumlashtiradigan bo‘lsak, ma’naviyat bepoyon, cheksiz borliqning inson ruhida aks etishidir. Ma’naviyatning bu tarkibiy qismlariga erkinlik, mustaqillik uchun kurashish, uni asrab-avaylash va yanada mustahkamlash kabi jihatlar ham to‘la kiradi. Inson xarakterida shunday ruhiy ko‘tarinkilik yuzaga chiqadigan holatlar ham mavjudki, bu jarayonda hissiy o‘zboshimchalik o‘rnini axloqiy erkinlik egallaydi, u tasodifiy tasavvurlardan zaruriy bilimgacha, amaliy ong darajasidan o‘z ma’naviyatini fahmlashgacha ko‘tariladi. Ulug‘vorlik, asosan, estetikaning tushunchasidir, biroq u ayni vaqtda ma’naviy - axloqiylik kategoriyasi hamdir. Chunki u inson qahramonligi, jasorati, ulug‘vorlik fazilatlari g‘oyasi bilan bog‘lanib ketadi. Ulug‘vorlik xuddi shu ma’noda alohida olingan inson va butun insoniyat taraqqiyoti sari yo‘naltirilgan yuksak, olijanob, ijobiy ma’naviylikni ko‘zda tutadi. Ayni vaqtda, bunday holatning teskarisi, aksilifodasi bo‘lgan jihatlar ham mavjudligini esdan chiqarmaslik lozim. Bular pastkashlik, yaramaslik, g‘ayriinsoniylik kabi kategoriyalar bo‘lib, ular insonga, demakki, ma’naviyatga qarshidir. Buni oddiy so‘z bilan ma’naviyatsizlik, keskinroq tarzda qo‘yadigan bo‘lsak, aksilma’naviyat deb atash mumkin. Xuddi shu ma’noda olib qaraydigan bo‘lsak, ma’naviyat tarixida ilohiylik bilan bog‘liq ijobiy ma’naviylik; salbiy, tuban ma’naviylik bilan bog‘liq shaytoniylikdan iborat aksilma’naviylik hodisalari yuz berganligi hech kimga sir emas. Biz bu yerda olijanob ma’naviylik degan iborani qo‘llashni lozim topamiz, ayni vaqtda, bu fazilatning yuksak namunasi tarixdagi buyuk shaxslarga xos ekanligini ham ta’kidlaymiz.
 
17 
 
Olijanoblik fazilatlari nafaqat buyuk shaxslarga, ayni vaqtda oddiy, taqvodor 
kishilarga ham xosdir. Bu fazilatning yuzaga chiqishida tashqi muhit ham muhim 
rol o‘ynaydi, chunki uning bevosita ta’siri ostida insonning ichki kuchlari, muayyan 
fikr, his-tuyg‘ulari, xatti-harakatlari yuzaga keladi. Odatdagidek fikr yuritadigan 
bo‘lsak, biz qahramon deb hisoblaydigan insonlar oddiyligi bilan ajralib turadigan 
kamtar 
mehnatkashlar, 
o‘zining 
pok 
va 
halol 
mehnati 
bilan 
xizmat  
vazifasini, oilasi oldidagi burchini, o‘z hamkasblari, qo‘ni-qo‘shnilari, jamiyat 
oldidagi majburiyatlarini sidqidildan bajaradigan fuqarolardir. 
Bu fazilatlar inson tom onidan tabiat, jamiyat va insondagi uyg‘unlik, 
mutanosiblik, ranglar jilosi, simmetriya kabilarni idrok etishda yuzaga chiqadi, 
buning natijasi o‘laroq insonlarda rohat va zavq, tashabbuskorlik yoki, aksincha, 
salbiy hissiyotlar tug‘iladi. 
Go‘zallik - yuksak estetik qadriyat bo‘lib, tabiatdagi narsa-hodisalarning 
shakli va bo‘yog‘i, rangining mukammalligidan zavq-shavq olish, shuningdek, 
san’at sohasida yaratilgan go‘zal asarlardan intellektual va emotsional mamnunlik 
hissini tuyish, insonning ma’naviy fazilatlari - mehnati, odob-axloq, Vatan uchun 
kurashdagi ulug‘vorlik xatti-harakatlaridan rohatlanish mahsulidir. Tabiiyki, 
go‘zallik hissiy shakl bilan, mushohada va xayol bilan uzviy bog‘langan. Yuqorida 
ta’kidlaganimizdek, go‘zallik nafaqat tabiat va madaniyatning mukammal, go‘zal 
shakllarini idrok etganda, balki kishilarning yuksak insoniy xatti-harakatlarini 
kuzatganda ham tug‘iladi, uni idrok etuvchilarda inson zotiga nisbatan mehr-
muhabbat va hayratlanish hosil qiladi, ularga taqlid qilish ishtiyoqini yuzaga 
keltiradi. Eng go‘zal narsa - hayotdir. Borliqning go‘zal manzaralarini estetik idrok 
etish faqat hissiy ta’sirchanlik bilan chegaralanib qolmaydi, balki bunday jarayon 
insonni fikr-mulohaza yuritishga, ko‘rganlari va eshitganlarini tahlil qilishga  
da’vat etadi. 
Estetika ilmiga nazar tashlaydigan bo‘lsak, go‘zallik kechinmasi aksariyat 
hollarda ulug‘vorlik (ko‘tarinkilik) to‘g‘risidagi hissiyot va fikrlar bilan uzviy 
bog‘langan holda yuzaga chiqadi. Chunonchi, bahor payti o‘rikning oppoq gullariga 
burkangan bog‘larni idrok etganimizda qalbimizda nafaqat go‘zallik tuyg‘usi, shu
17 Olijanoblik fazilatlari nafaqat buyuk shaxslarga, ayni vaqtda oddiy, taqvodor kishilarga ham xosdir. Bu fazilatning yuzaga chiqishida tashqi muhit ham muhim rol o‘ynaydi, chunki uning bevosita ta’siri ostida insonning ichki kuchlari, muayyan fikr, his-tuyg‘ulari, xatti-harakatlari yuzaga keladi. Odatdagidek fikr yuritadigan bo‘lsak, biz qahramon deb hisoblaydigan insonlar oddiyligi bilan ajralib turadigan kamtar mehnatkashlar, o‘zining pok va halol mehnati bilan xizmat vazifasini, oilasi oldidagi burchini, o‘z hamkasblari, qo‘ni-qo‘shnilari, jamiyat oldidagi majburiyatlarini sidqidildan bajaradigan fuqarolardir. Bu fazilatlar inson tom onidan tabiat, jamiyat va insondagi uyg‘unlik, mutanosiblik, ranglar jilosi, simmetriya kabilarni idrok etishda yuzaga chiqadi, buning natijasi o‘laroq insonlarda rohat va zavq, tashabbuskorlik yoki, aksincha, salbiy hissiyotlar tug‘iladi. Go‘zallik - yuksak estetik qadriyat bo‘lib, tabiatdagi narsa-hodisalarning shakli va bo‘yog‘i, rangining mukammalligidan zavq-shavq olish, shuningdek, san’at sohasida yaratilgan go‘zal asarlardan intellektual va emotsional mamnunlik hissini tuyish, insonning ma’naviy fazilatlari - mehnati, odob-axloq, Vatan uchun kurashdagi ulug‘vorlik xatti-harakatlaridan rohatlanish mahsulidir. Tabiiyki, go‘zallik hissiy shakl bilan, mushohada va xayol bilan uzviy bog‘langan. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, go‘zallik nafaqat tabiat va madaniyatning mukammal, go‘zal shakllarini idrok etganda, balki kishilarning yuksak insoniy xatti-harakatlarini kuzatganda ham tug‘iladi, uni idrok etuvchilarda inson zotiga nisbatan mehr- muhabbat va hayratlanish hosil qiladi, ularga taqlid qilish ishtiyoqini yuzaga keltiradi. Eng go‘zal narsa - hayotdir. Borliqning go‘zal manzaralarini estetik idrok etish faqat hissiy ta’sirchanlik bilan chegaralanib qolmaydi, balki bunday jarayon insonni fikr-mulohaza yuritishga, ko‘rganlari va eshitganlarini tahlil qilishga da’vat etadi. Estetika ilmiga nazar tashlaydigan bo‘lsak, go‘zallik kechinmasi aksariyat hollarda ulug‘vorlik (ko‘tarinkilik) to‘g‘risidagi hissiyot va fikrlar bilan uzviy bog‘langan holda yuzaga chiqadi. Chunonchi, bahor payti o‘rikning oppoq gullariga burkangan bog‘larni idrok etganimizda qalbimizda nafaqat go‘zallik tuyg‘usi, shu
 
18 
 
bilan birga yashashdan zavqlanish va faxrlanishning ulug‘vor kechinmalari, hayot 
to‘g‘risidagi eng yuksak va ko‘tarinki hissiyotlar bizni chulg‘ab oladi. Insonlarcha 
yashash va zavqlanish ruhiyati bizda olijanob tasavvurlarni tarkib toptiradi. Aytish 
joizki, 
ulug‘vor 
me’moriy 
obidalarni, 
muhtasham 
qurilish 
inshootlarini 
kuzatganimizda ham ana shunday hissiyotlar qalbimizni junbushga keltiradi. 
Farg‘ona shahrida bunyod etilgan Ahmad al-Farg‘oniy haykali, Quvadagi 
Shahriston me’morchilik majmuasi, Samarqand, Xiva, Toshkentdagi osmono‘par 
binolar, bog‘lar, oromgohlar ana shunday ma’naviy ozuqa beradi. Bu yerdagi 
go‘zallik bilan ulug‘vorlik tuyg‘usi mushtarakligining ma’nosi shuki, mana shunday 
muhtasham inshootlar inson qo‘li bilan yaratildi, ulami idrok etayotgan minglab 
kishilar ham o‘zlarining inson ekanliklaridan faxrlanadilar.
18 bilan birga yashashdan zavqlanish va faxrlanishning ulug‘vor kechinmalari, hayot to‘g‘risidagi eng yuksak va ko‘tarinki hissiyotlar bizni chulg‘ab oladi. Insonlarcha yashash va zavqlanish ruhiyati bizda olijanob tasavvurlarni tarkib toptiradi. Aytish joizki, ulug‘vor me’moriy obidalarni, muhtasham qurilish inshootlarini kuzatganimizda ham ana shunday hissiyotlar qalbimizni junbushga keltiradi. Farg‘ona shahrida bunyod etilgan Ahmad al-Farg‘oniy haykali, Quvadagi Shahriston me’morchilik majmuasi, Samarqand, Xiva, Toshkentdagi osmono‘par binolar, bog‘lar, oromgohlar ana shunday ma’naviy ozuqa beradi. Bu yerdagi go‘zallik bilan ulug‘vorlik tuyg‘usi mushtarakligining ma’nosi shuki, mana shunday muhtasham inshootlar inson qo‘li bilan yaratildi, ulami idrok etayotgan minglab kishilar ham o‘zlarining inson ekanliklaridan faxrlanadilar.