Markaziy Osiyo mutafakkir olimlarining qarashlari
Reja:
1. «Sharq Renessansi» davrida ilm – fan taraqqiyoti.
2. Abu Nasr Forobiyning tabiatshunosliqni taraqqiy etishiga xissasi.
3. Abu Rayxon Beruniy fan tarixidagi ishlari.
4. Abu Ali Ibn Sinoning fan taraqqiyotigagi ishlari.
Mavzuning nazariy asoslari
Hozirgi nazariy biologiya asoslarini, jumladan evolutsiya nazariyasini
shaqllanishiga O‘rta Osiyo olimlarining qo‘shgan dastlabqi xissasi beqiyosdir. O‘rta
asrlar boshlanishida O‘rta Osiyo dunyo sivilizatsiyasining o‘choqlaridan biri
bo‘lgan. «Sharq Renessansi» davrida bu yerda ilm-fan taraqqiyoti natijasida turli
yo‘nalishlarda, jumladan biologiya soxasida Yirik tadqiqotlar o‘tqazilgan. O‘rta
Osiyoda birinchi Ma’mun aqademiyasi («Donishmandlar uyi») ning faoliyati Abu
Rayxon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqa Yirik olimlarning ijodlari bilan
bog‘liq.
Abu Nasr Forobiy (873-950 yillar) tabiatshunosliqni taraqqiy etishiga munosib
xissa qo‘shgan. U Ch.Darvin evolyutsion ta’limotining fundamental asosi
hisoblangan tabiiy va sun’iy tanlash qonsepsiyalarining mazmunini birinchi bulib
ta’rifladi va ilmiy jixatdan asoslab berdi. Forobiyning qayd etishi bo‘yicha, tabiat
inson aralashuvisiz o‘zi yaratgan va yaratadigan tanlash asosida o‘simliq va hayvon
turlarini vujudga qeltiradi. Shu bilan birgaliqda inson yordamida sun’iy turlar
yaratiladiqi, bu ikki xil tanlashning tan olinishini isbotidir.
Insonni kelib chiqishi haqida fiqr yurgizar eqan, Forobiy odamni tabiatdan –
hayvonot dunyosidan ajraganligini uqtiradi. Odam fiqrlovchi inson qiyofasiga ega
bo‘lganligiga qaramasdan, unda ajdodlari – hayvonlarning ayrim o‘xshashliqlari
saqlangan. Buni odam organizmidagi hayvoniy boshqarilish (hayvonlarga xos xislat)
bilan bir qatorda aqlli nutqiy hususiyatni bo‘lishi isbotlaydi. Mazqur fiqrlarni
evolyutsion ta’limot yaratilishidan 9 yarim asr ilgari e’lon qilinganligini hisobga
olsaq, o‘sha darvda fanni naqadar gullab yashnaganligiga va rivojlanganligiga tan
berish mumkin.
Buyuk alloma va mutafaqqir Abu Rayxon Beruniy (973-1048 yillar) fan
tarixida, ayniqsa tabiatshunosliqda, shu darajada iz qoldirdiqi, uni shaq-shubxasiz
Darvin ta’limotining bashoratchisi deb hisoblash mumkin. YEvropada bundan ming
yil ilgari ilm-fan, ma’rifat va madaniyat xali rivojlanishning ibtidoiy xolatida turgan
bir davrda, Beruniy hozirgi biologiyaning nazariy poydevori bo‘lgan evolutsiya
nazariyasining asoslarini shaqllantirishga muvaffaq bo‘lgan.
O‘zining mashxur «Saydana» asarida Beruniy YEr yuzining o‘zgarishini
o‘simliq qoplami va hayvonot olamining o‘zgarishiga olib qelishini qo‘rsatadi.
Tirikorganizmlarning yuzaga kelishi yerning tarixi bilan bog‘liq. YEr yuzasida
yashagan organizmlarni o‘rganishda yer qobig‘i muxim tarixiy manba bo‘lib xizmat
qiladi. Abu Rayxon Beruniy Qoraqum va Qizilqum saxrolarida olib borgan
paleontologikqazilmalarni
o‘rganish
asosida,
qumliqlar
qazib
qo‘rilganda
chig‘anoqlar chiqadi, mazqur qumliqlar bir vaqtlar dengiz tubi bo‘lgan degan
xulosaga qeladi.
«O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar» hamda «Xindiston» asarlarida
Beruniy hayvon va o‘simliq organizmlarining tarkibini ularni muhit bilan uzviy
bog‘liqligining maxsuli deb hisoblaydi. Uning fiqricha, hozirgi hayvonlarning
shakllari qadimgilardan tubdan farq qiladi, Chunki ularning o‘rtasida uzoq tarixiy
davr yotadi. Bundan olamning oddiydan muraqqabga qarab taqomillashib borishi,
organik dunyoning evolyutsion taraqqiyoti haqida xulosa chiqadi.
Beruniy odamning kelib chiqishi, irsiyat qonunlari masalalarida qator
izlanishlar olib bordi. Odamlarning rangi, tashqi qiyofasi, tabiati va axloqining har-
xil bo‘lishining sabablarini tuproq, suv, havo va odamlar yashaydigan joylarga
bog‘ladi. Tillarning turlicha bo‘lishiga sabab olimning aytishiga qaraganda – bu
odamlarning guruhlarga ajralishi, bir-biridan uzoqlashishi hamda ularning har birida
turli xoxishlarni ifodalash uchun zarur bo‘lgan so‘zlarga extiyoj tug‘ilishidadir.
Forobiyning tabiiy va sun’iy tanlash to‘g‘risidagi g‘oyasini rivojlantirib,
Beruniy ta’qidlaydiqi, Yer yuzini birhil daraxt yoki birhil hayvon butunlay qoplab
olganida, hayvonning qo‘payishiga ham, daraxtning o‘sishiga ham o‘rin qolmas edi.
Shuning uchun ham, dexqonlar eqinlarini o‘toq qilib, qeraqsizlarini yulib
tashlashadi, bog‘bonlar esa daraxtlarning yaroqsizlarini qesishadi. Asalarilar o‘z
jinsidagi, ishlamay xuvadan asalni beqorga yeb yotganlarini o‘ldirishadi. Tiriktabiat
xuddi shunday ish tutadi. Tabiat ayrim xolda yaxshini yomondan ajratishda
hammasiga bir xil ta’sir etish oqibatida daraxt barglarini to‘qib, meva hosil qilishdan
qoldiradi va quritadi.
«O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar»da Beruniy birinchi bo‘lib yil
fasllarining almashishini o‘simliq va hayvonlarning mavsumiy o‘zgarishlariga
ta’sirini tadqiq etadi, ularning orasida uzviy bog‘liqliq mavjud eqanligini qo‘rsatadi.
Qo‘rinib turibdiqi, olimning qayd etilgan ishlari bundan qariyib ming yil ilgari
evolyutsion fiqrni teran shaqllanishiga har taraflama xizmat qildi. Mazqur qarashlar
deyarli ortiqcha o‘zgartirilmasdan Ch.Darvinning «Tabiiy tanlanish yo‘li bilan
turlarni kelib chiqishi» asarida o‘z o‘rnini topdi va ular asosida evolyutsion ta’limot
yaratildi. Ch.Darvin Abu Rayxon Beruniyning ishlaridan xabardor bo‘lganmi-
yo‘qmi, bu bizga qorong‘i, Lekin Darvinni shaxsiy quzatuv va tadqiqotlar asosida
Beruniy bilan bir xil fiqr va xulosaga qelganligi xayratda qoldiradi. Shunga
qaramasdan, aytish mumkinqi, YEvropada Beruniyning aynan shu fiqrlarini
tarqalmaganligi ehtimoldan xoli emas.
O ita Osiyoning mashhur olimi Abu Ali ibn Sino ham (980— 1037) Beruniy kabi
tabiyot fanining turli sohalariga qo‘p e ’tibor bergan oisa-da, tibiyot asoschilaridan
biri sifatida qatta shuhrat qozongan. U faqat dalillarga asoslangan
fanni tan oladi. Ibn Sino 0 ‘rta asr sharqining tibbiyot bilimlari ensiqlopediyasi b o
ig a n hamda dunyoga mashhur, ≪Tib qonunlari≫ning muallifidir. Mazmunining
muqammalligi va puxtaligiga qo‘ra, tibbiyotga doir ilmiy asarlar tarixida ≪Tib
qonunlari≫ga teng qeiadigani topilmasa qeraq. ≪Tib qonunlari≫ hozir urdu, rus,
o ‘zbeq va boshqa tillarda ham nashr etilgan.
≪Tib qonunlari≫ beshta qitobdan iborat. Birinchi qitobda odam tanasi
organlarining tuzilishi va funqsiyalari, turli qasalliqlarning kelib chiqish sabablari va
ularni davolash usullari bayon etilgan. Ikkinchi qitob oddiy dorilar va ularning odam
organizmiga ta ’siriga bagishlangan. Bu qitobda 800 dan ortiq dori, ularning
xususiyatlari, tayyorlash va qoilanish usullari bayon etilgan.
Uchinchi qitobda boshdagi qasalliqlar va ularni davolash usullari haqida gapirilgan.
To‘rtinchi qitojbda jarrohliq masalalari (suyaqlarning chiqishi va sinishini davolash)
haqida ma iumo tla r qeltirilgan. Beshinchi qitobda murakkab dori moddalar,
zaharlar va zaharlarga qarshi ishlatiladigan moddalar haqida ma’lumotlar qeltirilgan.
Ibn Sino inson salomatligini mustahqamlashda va organizmni qasalliqlardan
saqlashda jismoniy mashqlar, to ‘g‘ri ovqatlanish muhim ahamiyatga ega eqanligini
ta ’qidlaydi. Odamdagi har bir qasalliqning tabiiy sabablari bor, - deydi u. Masalan,
o ‘sha davrda Buxoroda va uning atroflarida keng tarqalgan rishta qasalligining
sababchilari qo‘zga qo‘rinmaydigan tirikorganizmdir. Shuningdeq, ibn Sino
qizamiq, chechaq, vabo, sil kabi yuqumli qasalliqlar qo‘zga qo‘rinmaydigan
tirikjonivorlarning faoliyatiga bog‘liq, deb faraz qilgan. Ibn Sino uzoq davrlar o‘tishi
bilan yer yuzasi seqin-asta o'zgarishi haqida yozgan. Uning qayd etishicha, o
‘simliqlar, hayvonlar va odam, ya’ni barcha tirikorganizmlar oziqlanadi, qo‘payadi
va o ‘sadi. 0 ‘simliqlar rivojlanishning quyi bosqichida, hayvonlar o ‘rta bosqichida,
odam esa eng yuqori bosqichida turadi. Odam tanasi tuzilishini o ‘rganish
taqiqlangan o‘sha davrda, olim odam anatomiyasi bilan yashirincha shug‘ullangan.
Ibn Sino ilg‘or fiqrlar uchun vatanidan quvg‘in qilinadi va umrining qo‘pini
darbadarliqda o'tqazadi.
U Eronning Hamadon shahrida vafot etadi.